Τρίτη 9 Μαρτίου 2021

Το Συμβούλιο της Επικρατείας, απέρριψε το αίτημα Κουφοντίνα


 


Απερρίφθη το αίτημα Κουφοντίνα για έκδοση προσωρινής διαταγής σχετικά με τη μεταγωγή του στις φυλακές Δομοκού.


Λόγω ελλείψεως δικαιοδοσίας απερρίφθη από την Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας Μ.Σάρπ το αίτημα του Δημήτρη Κουφοντίνα για το «πάγωμα» της απόφασης μεταγωγής του στις φυλακές Δομοκού με την έκδοση προσωρινής διαταγής.


Η σχετική αίτηση ακύρωσης της απόφασης μεταγωγής του πολυϊσοβίτη προσδιορίστηκε να συζητηθεί στις 2 Απριλίου 2021 στην Ολομέλεια του ΣτΕ, με εισηγητή τον Σύμβουλο Επικρατείας Ευθύμιο Αντωνόπουλο, ενώ μέσα στο επόμενο διάστημα θα εξεταστεί το αίτημα αναστολής του Δημήτρη Κουφοντίνα.




Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/ellada/ste-aperripse-aitima-koyfontina



Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021

Ο Κορωνοϊός ανέστειλε όλες τις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε παραλίες, λίμνες, όχθες ποταμών! - Δείτε την δικαιολογία του Υπουργείου Περιβάλλοντος


 


Στην περίπτωση των αυθαιρέτων στον αιγιαλό η κυβέρνηση δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να προστατεύει ένα έγκλημα και να φροντίζει για την απρόσκοπτη τέλεσή του

Με συγκίνηση βλέπω πως, παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα, υπάρχουν τομείς στους οποίους το ελληνικό κράτος όχι απλώς έχει συνέχεια αλλά μοιάζει εντελώς ανεπηρέαστο από τις εναλλαγές στην εξουσία. Σαν σιδηρόδρομος συνεχίζει την πορεία του, όποιος κι αν είναι στο τιμόνι του. Πάρτε για παράδειγμα τα αυθαίρετα. Όλες μα όλες οι κυβερνήσεις κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους προκειμένου να προστατεύσουν τους αυθαιρετούχους και να διασφαλίσουν ότι η αυθαιρεσία θα διαιωνίζεται. Συνήθως οι κυβερνήσεις πουλούν την προστασία τους αλλά πάντα σε τιμές τόσο συμφέρουσες ώστε τα αυθαίρετα να αυξάνονται. Άλλες φορές πάλι πουλούν την προστασία εντελώς δωρεάν, με την καλή τους την καρδιά.


Όπως, ας πούμε, φαίνεται να κάνει αυτή η κυβέρνηση με τα αυθαίρετα που κάποιοι συμπολίτες αποφάσισαν να χτίσουν στον αιγιαλό, δηλαδή σε σημεία που η αυθαιρεσία εξυπηρετεί κυρίως οικονομικές δραστηριότητες (μπιτσόμπαρα, εστιατόρια, ξενοδοχεία κ.λπ.).


Σε περίπτωση που δεν έχετε ενημερωθεί να σας πω πως με τροπολογία που κατετέθη στις 2 του Μαρτίου αναστέλλονται μέχρι τις 31 Οκτωβρίου όλες οι κατεδαφίσεις σε παραλίες, λίμνες, όχθες ποταμών κ.λπ. με την εντελώς κωμική δικαιολογία ότι ο κορωνοϊός καθυστέρησε τις διαδικασίες νομιμοποίησης.

Μια λιγότερο κωμική (αλλά πιο ανησυχητική για τη σχέση της κυβέρνησης με τη νομιμότητα) εξήγηση για την κυβερνητική προστασία της αυθαιρεσίας πρόσφερε ο αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, ο Άκης ο Σκέρτσος, ο οποίος αποκάλυψε ότι η αναστολή των κατεδαφίσεων γίνεται επειδή οι περιοχές αυτές και οι επιχειρήσεις τους επλήγησαν πολύ από την πανδημία.


Η δικαιολογία αυτή θα είχε μια κάποια βάση αν μιλούσαμε για επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα και δυσκολεύονται στην καταβολή κάποιων εισφορών ή έστω κάποιων προστίμων. Μόνο που εδώ μιλάμε για επιχειρήσεις ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΚΑΝ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ. Μιλάμε για επιχειρήσεις τόσο παράνομες όσο μια παράνομη χαρτοπαικτική λέσχη ή μια συμμορία διαρρηκτών.  Και υπό αυτήν την έννοια, η κυβερνητική δικαιολογία είναι αντίστοιχη του «θέλουμε να περιορίσουμε τις διαρρήξεις, αλλά η δουλειά των διαρρηκτών έχει χτυπηθεί πολύ από τον κορωνοϊό, οπότε θα τους αφήνουμε να μπαίνουν ανενόχλητοι στα σπίτια για μερικούς μήνες ακόμα» (βέβαια οι διαρρήκτες, όπως και οι αυθαιρετούχοι, όπως και κάθε παραβατικός ή εγκληματίας, δρουν έτσι κι αλλιώς ανενόχλητοι, αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία).


Φίλες, φίλοι και οι υπόλοιποι, στην περίπτωση των αυθαιρέτων στον αιγιαλό η κυβέρνηση δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να προστατεύει ένα έγκλημα και να φροντίζει για την απρόσκοπτη τέλεσή του. Φυσικά δεν είναι η πρώτη κυβέρνηση που το κάνει αλλά, αν θυμάμαι καλά, ο πρωθυπουργός και τα στελέχη της διακήρυξαν με πάθος ότι θα είναι η πρώτη κυβέρνηση που δεν θα το έκανε.


Η δικαιολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν είναι κωμική μόνο επειδή μιλάμε για αυθαίρετα σε αιγιαλό (δηλαδή αυθαίρετα που είναι πρακτικά αδύνατο να νομιμοποιηθούν), ούτε επειδή οι περισσότερες από τις υποθέσεις έχουν ήδη τελεσιδικήσει. Η δικαιολογία είναι κωμική κυρίως επειδή το ίδιο υπουργείο (με άλλο υπουργό, αλλά εξ όσων θυμάμαι η κυβέρνηση παραμένει της ΝΔ και του Κυριάκου του Μητσοτάκη) τον Νοέμβριο που πέρασε και εν μέσω δεύτερου κύματος κορωνοϊού ζητούσε από δήμους και περιφέρειες την επίσπευση των κατεδαφίσεων.



«Πηγή: https://www.athensvoice.gr/politics/705067_alli-mia-kyvernisi-prostatis-tis-aythairesias»



Ο Ορισμός της φοροπαγίδας για τους συνταξιούχους: Φόρο μέχρι και 55% θα κληθούν να πληρώσουν όσοι είχαν την "ατυχία" να πάρουν αναδρομικά!


 

Τα ποσά του συγκεκριμένου 11μήνου που αποδόθηκαν στους δικαιούχους ήταν «μικτά» και όχι «καθαρά»


Φόρο που μπορεί να φτάσει ακόμα και το… 55% θα κληθούν να πληρώσουν εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχοι, οι οποίοι έλαβαν από το κράτος τα «κομμένα» αναδρομικά που διεκδίκησαν μέσω της δικαιοσύνης και έλαβαν τους προηγούμενους μήνες.

Τα ποσά αποδόθηκαν στους δικαιούχους χωρίς να έχουν γίνει οι σχετικές παρακρατήσεις φόρου, με αποτέλεσμα να τα λάβουν «μικτά» και όχι «καθαρά». Η μόνη παρακράτηση στην οποία προχώρησε το κράτος ήταν το ποσοστό 6% υπέρ ασθενείας.

Πρόκειται για τα ποσά που χορηγήθηκαν σε περίπου 1.100.000 συνταξιούχους και αφορούν το διάστημα Ιουνίου 2015 – Μαΐου 2016, τα οποία θα πρέπει να καταθέσουν στην Εφορία, μετά την υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων. Σημειώνεται πως τα τελευταία χρόνια η σχετική εφαρμογή για τις τροποποιητικές δηλώσεις άνοιξε μετά το τέλος Ιουνίου, όταν και έληγε η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος. Ωστόσο, δεν αποκλείεται φέτος η διαδικασία να ξεκινήσει μέσα στο φθινόπωρο, καθώς ενδέχεται να αλλάξει το χρονοδιάγραμμα λόγω της πανδημίας.

Ξεχωριστές τροποποιητικές δηλώσεις για κάθε έτος

Οι συνταξιούχοι που έλαβαν τα αναδρομικά του συγκεκριμένου 11μήνου θα κληθούν να υποβάλουν ξεχωριστές τροποποιητικές δηλώσεις για κάθε έτος και θα φορολογηθούν με τους συντελεστές που ίσχυαν για τις συντάξεις, το εκάστοτε χρονικό διάστημα.

Συγκεκριμένα, οι δικαιούχοι θα φορολογηθούν με συντελεστές:

  • 22% έως 42% της κλίμακας φόρου που ίσχυε το 2015 για τα εισοδήματα από συντάξεις
  • 22% έως 45% της κλίμακας φόρου που ίσχυε το 2016 για τα εισοδήματα από συντάξεις

Υπενθυμίζεται, δε, ότι από τα ποσά δεν θα αφαιρεθούν παρακρατηθέντες φόροι εισοδήματος, επειδή κατά την καταβολή τους απαλλάχθηκαν πλήρως από κάθε κράτηση φόρου. Θα πρέπει να σημειωθεί πως στα ποσά θα προστεθούν και τα εισοδήματα από άλλες πηγές, όπως για παράδειγμα είναι τα ενοίκια, με αποτέλεσμα να επιβληθεί και εισφορά αλληλεγγύης. Επισημαίνεται πως η κλίμακα για την εισφορά αλληλεγγύης του 2015 ήταν από 2% – 8% και για το 2016 από 2,2% – 10%.

Σε περίπτωση που ένας συνταξιούχος είχε εισοδήματα από ενοίκια ή από άλλες πηγές, θα κινδυνεύει να φορολογηθεί με τον ανώτατο συντελεστή, που μπορεί να αγγίξει ακόμα και το 55% του εισοδήματος.

Η απόφαση της ΑΑΔΕ

Με απόφαση που εξέδωσε ο διοικητής ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, στις βεβαιώσεις αποδοχών, που θα εκδώσουν τα ασφαλιστικά ταμεία, τα ποσά θα αναγράφονται ξεχωριστά για κάθε έτος.

Συγκεκριμένα:

  1. Τα ποσά που καταβλήθηκαν τον Οκτώβριο του 2020 ως αναδρομικά σε συνταξιούχους του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, τα οποία αντιστοιχούν σε περικοπές και μειώσεις κύριων συντάξεων, επιβληθείσες κατά το χρονικό διάστημα από 11/06/2015 και μέχρι τη δημοσίευση του ν. 4387/2016, και καταβλήθηκαν στους δικαιούχους χωρίς να διενεργηθεί επ’ αυτών παρακράτηση φόρου και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, χαρακτηρίζονται ως «αναδρομικά κύριας σύνταξης που φορολογούνται στο έτος στο οποίο ανάγονται».
  2. Οι συνταξιούχοι που εισέπραξαν τα ποσά αυτά τον Οκτώβριο του 2020 θα πρέπει να υποβάλουν τροποποιητικές δηλώσεις για τα φορολογικά έτη 2015 και 2016, προκειμένου να τα συμπεριλάβουν στα εισοδήματα των ετών εκείνων και να επιβληθούν επί των ποσών αυτών τα αναλογούντα ποσά φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.


πηγή:https://www.newsbreak.gr/oikonomia/185344/foropagida-syntaxioychoi-anadromika/

Δημοψήφισμα στην ανεπτυγμένη και προοδευτική Ελβετία - OXI σε μπούργκα και νικάμπ


 Είναι η πρώτη φορά μετά το 2014 που εγκρίνεται δημοψήφισμα σε αίτημα που ξεκίνησε από πολίτες

Στην ανεπτυγμένη και προοδευτική Ελβετία τα δημοψηφίσματα αποτελούν θεσμό που το κράτος σέβεται απόλυτα.

Ένα τέτοιο δημοψήφισμα τέθηκε με θέμα την απαγόρευση της κάλυψης του προσώπου στους δημόσιους και υπαίθριους χώρους. Δηλαδή ουσιαστικά της μπούργκα και του νικάμπ.

«Νικάμπ και μπούρκα δεν έχουν θέση σε μία δημοκρατική κοινωνία. Είναι πολιτικό εργαλείο που συμβολίζει τον ηθελημένο διαχωρισμό των συντηρητικών μουσουλμανικών κοινωνιών από τις δυτικές ενώ αποτελεί σύμβολο κατωτερότητας» λέει η Μπάρμπαρα Στέινεμαν, μέλος του Ελβετικού Λαϊκού Κόμματος.

Οι επικριτές της απαγόρευσης κάνουν λόγο για κάτι που θα ενισχύσει το αντι-μουσουλμανικό αίσθημα, τη στιγμή που στην Ελβετία είναι ελάχιστες οι γυναίκες που φορούν μπούρκα.

Το «ναι» στην απαγόρευση έλαβε 52,5% έναντι 47,5% του «όχι» και είναι η πρώτη φορά μετά το 2014 που εγκρίνεται δημοψήφισμα σε αίτημα που ξεκίνησε από πολίτες.

Δημοψήφισμα απευθείας από τον ελβετικό λαό διεξάγεται με τη συλλογή 100.000 υπογραφών και είναι μόλις η 23η φορά σε 130 χρόνια που λαμβάνει έγκριση μία λαϊκή πρωτοβουλία.



πηγή:https://www.newsbreak.gr/kosmos/185535/dimopsifisma-elvetia-ochi-mpoyrgka-nikamp/


Γυμνοί με τους καρχαρίες η Ελλάδα...

 


Αναμφίβολα τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ για την ύφεση της τάξης του 8,2% το 2020 αποτελούν και θετική έκπληξη αφού οι περισσότερες προβλέψεις έκαναν λόγο για διψήφια μείωση.

Το γεγονός όμως πως θεωρούμε μια υποχώρηση της οικονομίας της τάξης του 8% σαν θετική έκπληξη αντικατοπτρίζει και τη σοβαρότητα της κατάστασης ενώπιον της οποίας βρισκόμαστε.

Η ελληνική καθίζηση του 2020 ακολουθεί μια δεκαετή καθίζηση μεγαλύτερη του 20% τη δεκαετία που πέρασε. Από τα 240 δισ. ευρώ που ήταν το ελληνικό ΑΕΠ το 2009, το 2019 ήταν περί τα 180 και μετά τη μείωση κατά 8% θα διαμορφωθεί περί τα 165 δισ. ευρώ.

Την ίδια ώρα το χρέος έχει αυξηθεί, οι δαπάνες για συντάξεις έχουν αυξηθεί και οι αμυντικές δαπάνες πρέπει να αυξηθούν καθώς η χώρα αντιμετωπίζει υπαρξιακές απειλές και η γεωπολιτική ένταση βαίνει συνεχώς αυξανόμενη.

H Τουρκία π.χ. μεταξύ 2009 και 2013 αύξησε το ΑΕΠ από τα 649 δισ. δολ. στα 957 και το 2019 μειώθηκε στα 761 δισ. δολ. Η Βουλγαρία που είναι μια χώρα κοντά στα ελληνικά μεγέθη μεταξύ 2009 και 2019 το ΑΕΠ από τα 50 δισ. ανέβηκε στα 68 δισ. δολάρια, ενώ της Ρουμανίας από τα 174 στα 250 δισ. δολ.

Η χρεοκοπία του 2010 μας απέδειξε πόσο επικίνδυνο είναι να στηρίζει μια χώρα την οικονομική ανάπτυξη στην υπέρμετρη αύξηση των κρατικών δαπανών με ταυτόχρονη αύξηση του χρέους.

Η δεκαετία  2010-20 μας απέδειξε πόσο καταστροφικός ήταν ο νόμος Κατσέλη, αφού δεν επέτρεψε στις τράπεζες να εξυγιανθούν γρήγορα και να συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη.

Η ύφεση που προκάλεσε η επιδημία του "Covid-19" το 2020  μας έδειξε πόσο επικίνδυνο είναι μια οικονομία να  εξαρτάται  μόνο  από ένα-δυο τομείς και ειδικά  τον τουρισμό και την ψυχαγωγία.

Το 2020 η Ελλάδα έχασε περίπου τα τρία τέταρτα των τουριστικών εσόδων κάτι που δύσκολα μπορεί να αναπληρωθεί φέτος καθώς ο εμβολιασμός ενός κρίσιμου μεγέθους του πληθυσμού απαιτεί χρόνο.

Η ύφεση στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη από τις περισσότερες άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες εξαιτίας της δομής της οικονομίας.

Η εξάρτηση από τον εισερχόμενο τουρισμό και η πληθώρα μικρών επιχειρήσεων εστίασης και ψυχαγωγίας (κοινωνικού συγχρωτισμού) ευθύνονται για τη μεγαλύτερη καθίζηση της οικονομικής δραστηριότητας λόγω των έκτακτων μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης μεταξύ των ατόμων.

Τα πράγματα θα ήταν όμως ακόμη χειρότερα αν η ΕΚΤ και η Ε.Ε. δεν ακολουθούσαν μια ευέλικτη και επεκτατική νομισματική πολιτική, εξαπολύοντας ένα κύμα ρευστότητας που προστάτευσε και τις ασθενέστερες οικονομίες.

Το ερώτημα είναι τι θα ακολουθήσει όταν η ΕΚΤ αναγκαστεί να αλλάξει πολιτική και να περιορίσει τη ρευστότητα και όταν η Ε.Ε. ζητήσει δημοσιονομική πειθαρχία;

Όταν η πλημμυρίδα κατακλύζει το ξεχασμένο λιμανάκι όλες οι βάρκες που είναι στο ντόκο πλέουν ψηλότερα, ακόμη και οι τρύπιες. Όταν έρχεται η ώρα της άμπωτης και τα νερά τραβιούνται αποκαλύπτεται στην παραλία ποιοι κολυμπούσαν γυμνοί.

Η Ελλάδα με 340 δισ. χρέος  δεν κολυμπάει απλά γυμνή αλλά  χάνει αίμα σε έναν κόλπο όπου τις νύχτες τα δελφίνια μετατρέπονται σε καρχαρίες. Οι αγορές που σήμερα δανείζουν με μηδενικά επιτόκια εύκολα μπορεί να την πετάξουν ξανά  έξω...



πηγή:https://www.capital.gr/o-kostas-stoupas-grafei/3530454/gumnoi-me-tous-karxaries

Πληρωμή κύριων και επικουρικών συντάξεων μηνός Απριλίου 2021


 

Πληρωμή κύριων και επικουρικών συντάξεων μηνός Απριλίου 2021


Στο πλαίσιο της εφαρμογής του μέτρου της ταυτόχρονης καταβολής των κύριων και επικουρικών συντάξεων το Διοικητικό Συμβούλιο του e-ΕΦΚΑ αποφάσισε στη συνεδρίαση της 4ης Μαρτίου 2021 το ακόλουθο πρόγραμμα πληρωμής των κύριων και επικουρικών συντάξεων:

 
ΚΥΡΙΕΣ & ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ

  • Στις  24 Μαρτίου 2021, ημέρα Τετάρτη  θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των μισθωτών (δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από το τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τις Τράπεζες και τον ΟΤΕ) που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 1, 3, 5, 7, 9.
  • Στις  26 Μαρτίου 2021, ημέρα Παρασκευή θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των μισθωτών (δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από το τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τις Τράπεζες και τον ΟΤΕ)  που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 0, 2, 4, 6, 8.
  • Στις 29 Μαρτίου 2021, ημέρα Δευτέρα θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές  συντάξεις των μη-μισθωτών (δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από τους τέως φορείς ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ).
  • Στις 30 Μαρτίου 2021, ημέρα Τρίτη θα καταβληθούν κύριες και επικουρικές  συντάξεις του Δημοσίου, του τ.ΝΑΤ, τ.ΕΤΑΤ, τ.ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΔΕΗ. 

•    
                                                                                                 Από τη Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ

Ελληνοτουρκικά: Ερντογάν: "Κάποιες χώρες διαθέτουν πυραύλους με πυρηνικές κεφαλές" - " Μας λένε ότι εμείς δεν μπορούμε να αποκτήσουμε, αυτό εγώ ... !" - Ο διπλός ρόλος του τουρκικού πυρηνικού εργοστασίου


 Πριν από περίπου τρεις εβδομάδες, κατά το διάρκειας 45 λεπτών τηλεφώνημά του με τον Αμερικανό ομόλογό του, ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας έθιξε ένα ζήτημα που συχνά περνάει «κάτω από τα ραντάρ» της διεθνούς διπλωματίας. Ο κ. Δένδιας ανέφερε στον Τόνι Μπλίνκεν τις πολλαπλές προβληματικές πτυχές της κατασκευής του πυρηνικού εργοστασίου στο Ακούγιου της νότιας Τουρκίας. 

Από το γεγονός ότι αποτελεί απειλή ασφαλείας σε απόσταση αναπνοής από άλλα κράτη στην περιοχή και πως αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση που έχει κάνει η Ρωσία στο εξωτερικό μέχρι την απροθυμία της Άγκυρας να μοιραστεί πληροφορίες. Ο κ. Δένδιας επισήμανε, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ότι το Ακούγιου μπορεί να γίνει ένα «Τσερνόμπιλ» της Ανατολικής Μεσογείου.

 , 

Η Αθήνα έχει στρέψει την προσοχή της για χρόνια σε αυτή την ύποπτη επιχείρηση της Τουρκίας. Σε αναφορές αρμόδιων υπηρεσιών, που τέθηκαν υπόψη της «Κ», καθίσταται σαφές ότι η Τουρκία, μέσω της δημιουργίας μονάδων παραγωγής πυρηνικής ενέργειας, αποκτά τεχνογνωσία και πρόσβαση σε υλικά, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για την κατασκευή πυρηνικών όπλων.

Έλληνες αξιωματούχοι, που μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας, αναφέρουν ότι η Τουρκία υλοποιεί σχέδιο κατασκευής συνολικά τριών εργοστασίων παραγωγής πυρηνικής ενέργειας. Ταυτόχρονα, εκπαιδεύει πυρηνικούς μηχανικούς και μεθοδεύει την πρόσβασή της στα λεγόμενα «διττά» υλικά: πρώτες ύλες και εξοπλισμό που προορίζεται όχι μόνο για εμπορική αλλά ταυτόχρονα και στρατιωτική χρήση.

Το πιο προχωρημένο από τα τρία σχέδια αφορά τη δημιουργία μονάδας παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην περιοχή του Ακούγιου, στις νοτιοανατολικές ακτές της Τουρκίας, κοντά στη Μερσίνη. Άλλα δύο εργοστάσια κατασκευάζονται ή σχεδιάζεται να κατασκευαστούν στη Σινώπη και στην Ανατολική Θράκη, στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία.

Τη φιλοδοξία του για μετατροπή της Τουρκίας σε πυρηνική δύναμη έχει άλλωστε δημοσίως εκφράσει ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. «Κάποιες χώρες διαθέτουν πυραύλους με πυρηνικές κεφαλές. Αλλά μας λένε ότι εμείς δεν μπορούμε να αποκτήσουμε. Αυτό δεν μπορώ να το δεχτώ», είχε δηλώσει τον Σεπτέμβριο του 2019 απευθυνόμενος σε μέλη του κόμματός του.

Η συμφωνία για τη δημιουργία του εργοστασίου στο Ακούγιου υπεγράφη το 2010 ανάμεσα στο τουρκικό κράτος και στη Rosatom, την κρατική εταιρεία παραγωγής πυρηνικής ενέργειας της Ρωσίας. Το κόστος του έργου ανέρχεται στα 22 δισ. δολάρια και προβλέπει την κατασκευή τεσσάρων πυρηνικών αντιδραστήρων, ισχύος 1.200 MW έκαστος. Οι δύο από αυτούς είναι ήδη υπό κατασκευήν, με τον πρώτο να προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία το 2023, στην 100ή επέτειο της ίδρυσης της Τουρκικής Δημοκρατίας. Ωστόσο, το εργοστάσιο δεν αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικό πριν από το 2025. Εκτιμάται πως ο πυρηνικός σταθμός του Ακούγιου θα καλύπτει περίπου το 8%-10% των αναγκών της Τουρκίας σε ηλεκτρική ενέργεια και έχει εκτιμώμενη διάρκεια ζωής τουλάχιστον 60 χρόνια.

Η ρωσική Rosatom χρηματοδοτεί το έργο μέσω της θυγατρικής εταιρείας Akkuyu Nukleer JSC με έδρα την Τουρκία (η Rosatom έχει το 99% του μετοχικού κεφαλαίου από το 2010). Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση των τελευταίων 17 ετών στον τομέα της πυρηνικής ενέργειας. Όσον αφορά το Ακούγιου, σημειώνεται ότι προς το παρόν δεν έχουν πραγματοποιηθεί τα απαιτούμενα stress tests, δηλαδή η αξιολόγηση τεχνικών θεμάτων, περιλαμβανομένων των σεισμικών κινδύνων.

Το 2013 η κυβέρνηση της Τουρκίας ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με τη Mitsubishi Heavy Industry και τη γαλλική Areva για την κατασκευή ενός δεύτερου πυρηνικού εργοστασίου στην περιοχή της Σινώπης. Στην πορεία των συζητήσεων, ωστόσο, ανέκυψαν διαφωνίες. Η ιαπωνική εταιρεία αποχώρησε από τις συζητήσεις και το μέλλον του σχεδίου παραμένει αβέβαιο. 

Αντ’ αυτού, η κρατική εταιρεία ενέργειας της γειτονικής χώρας ήρθε σε συμφωνία με την Κίνα για την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην παραθαλάσσια πόλη Igneada της Ανατολικής Θράκης, σε απόσταση περίπου 5 χιλιομέτρων από τα σύνορα με τη Βουλγαρία. Τον Μάιο, μάλιστα, η ευρύτερη περιοχή κηρύχθηκε στρατιωτική ζώνη προκειμένου, όπως παρατηρούν αρμόδιοι Ελληνες αξιωματούχοι, να επιταχυνθεί η διαδικασία απαλλοτρίωσης των εκτάσεων, όπου πρόκειται να χωροθετηθεί το εργοστάσιο.

Στη γειτονική χώρα υπάρχουν δύο κοιτάσματα ουρανίου. Το πρώτο και πιο παλιό βρίσκεται στην περιοχή Yozgat στην κεντρική Τουρκία. Ένα δεύτερο ανακαλύφθηκε κοντά στην πόλη Sefaatli, περίπου στην ίδια περιοχή. Το 2015 η ανάπτυξη του κοιτάσματος ανετέθη σε αμερικανική εταιρεία, όμως, τρία χρόνια αργότερα και λόγω, προφανώς, της κρίσης που ανέκυψε στις αμερικανοτουρκικές σχέσεις, η συμφωνία ματαιώθηκε. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, το διπλωματικό άνοιγμα της Τουρκίας σε αφρικανικές χώρες με πλούσια κοιτάσματα ουρανίου, όπως ο Νίγηρας και το Τσαντ, δεν είναι άσχετο με τις πυρηνικές φιλοδοξίες της.

Στην προσπάθεια μετασχηματισμού της Τουρκίας σε πυρηνική δύναμη, εντάσσουν Έλληνες και διεθνείς αναλυτές τις επαφές Τούρκων αξιωματούχων με στελέχη της κυβέρνησης και των ενόπλων δυνάμεων του Πακιστάν, της μιας από τις εννέα χώρες παγκοσμίως που διαθέτουν πυρηνικά όπλα. Σύμφωνα μάλιστα με δημοσιεύματα στον διεθνή Τύπο, αντικείμενο της συνάντησης αξιωματικών των ενόπλων δυνάμεων Πακιστάν και Τουρκίας, που πραγματοποιήθηκε στα τέλη Δεκεμβρίου στην Άγκυρα, ήταν η υπογραφή συμφωνίας για την παροχή τεχνογνωσίας από το Πακιστάν σε θέματα κατασκευής πυρηνικών όπλων, πιθανόν δε και πυραύλων μεγάλου βεληνεκούς. 

Οι Ρώσοι εκπαιδευτές και οι… υπογραφές  

Η εκπαίδευση των Τούρκων πυρηνικών μηχανικών από το ρωσικό Ινστιτούτο Πυρηνικής Φυσικής ξεκίνησε το 2018. Υπολογίζεται ότι από την έναρξη του προγράμματος έως σήμερα έχουν αποφοιτήσει 140 νέοι μηχανικοί, ενώ συνεχίζεται η εκπαίδευση ακόμη 110. Σύμφωνα με ρεπορτάζ που δημοσίευσε τη 17η Φεβρουαρίου η τουρκική εφημερίδα Hurriyet και αναδημοσίευσε το ρωσικό ειδησεογραφικό δίκτυο Sputnik, η εκπαίδευσή τους γίνεται στις εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής και Μηχανικής στη Μόσχα και στο Ομπνίσκ.

Την ίδια στιγμή, πάντως, η Τουρκία καλλιεργεί επαφές με την Ουκρανία, προκειμένου να τη χρησιμοποιήσει ως εναλλακτικό συνεργάτη της σε περίπτωση που το Κρεμλίνο διακόψει την υποστήριξή του στο πρόγραμμα πυρηνικού μετασχηματισμού της γειτονικής χώρας. Η Τουρκία έχει ήδη από το 1980 υπογράψει τη συνθήκη για τη Μη Διάδοση των Πυρηνικών όπλων, ενώ το 1996 υπέγραψε και τη συμφωνία για την απαγόρευση των πυρηνικών δοκιμών. «Είναι πολύ σημαντικό η Τουρκία να συνεχίσει να σέβεται τις δεσμεύσεις που ανέλαβε με την υπογραφή των συνθηκών», δήλωσε προ μηνών, σε άρθρο που δημοσιεύθηκε από συντηρητικό think tank των ΗΠΑ (Center for the National Interest), αξιωματούχος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών. 

Περιορισμούς στον πυρηνικό μετασχηματισμό της Τουρκίας θέτει και η συμμετοχή της χώρας στο ΝΑΤΟ, όπου η μη διάδοση των πυρηνικών αποτελεί βασική αρχή, με τον Ερντογάν πάντως να δίνει ένα σαφές δείγμα των προθέσεών του από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τον Σεπτέμβριο του 2019: «Η κατοχή πυρηνικής ενέργειας είτε θα πρέπει να απαγορευθεί σε όλους είτε να επιτραπεί σε όλους», είχε τονίσει. 

Σημειώνεται, τέλος, ότι η Τουρκία δεν έχει προσχωρήσει ακόμη στη Διεθνή Σύμβαση για τη Διαχείριση Αναλωθέντος Καυσίμου και Ραδιενεργών Αποβλήτων (Joint Convention on the Safety of spent Fuel Management and on the safety of Radioactive Waste Management) του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας. 



πηγή:https://www.kathimerini.gr/world/561287053/to-pyriniko-ergostasio-tis-toyrkias-apeili-gia-tin-asfaleia/