Σάββατο 6 Μαρτίου 2021

200 Χρόνια Ελευθερίας: - Αρματολοί και κλέφτες - Ένα αληθινό σχολείο πολέμου για τους υπόδουλους Έλληνες.

 



Γράφει:ΟΓιώργοςΓκορέζης*

e-mail:ggorezis@yahoo.gr
web ggore.wordpress.com

 

      Ο αγών της παλιγγενεσίας δεν άρχισε το 1821, όπως συνηθίζεται να λέγεται, αλλ’ ευθύς μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως. Αν αξιοθαύμαστος είναι ο επί του πεδίου της μάχης αγών, όχι μικρότερου θαυμασμού είναι ο κρυφός αλλ’ επίσης ηρωικός αγών , τον οποίο διεξήγαγε το έθνος από το 1453 μέχρι το 1821. Και ο αρματολός, ο κλέφτης, ο ναυτίλος, ο κληρικός, ο διδάσκαλος, ο λόγιος, ο έμπορος, η ηρωική μητέρα, ο βασανισμένος ραγιάς, όλοι συνετέλεσαν να διατηρηθεί άσβεστη η ελληνική συνείδηση που οδήγησε στον ξεσηκωμό του 21.
      

     Αλλά και οι πόθοι της φυλής θα ήταν κτήμα λίγων εκατοντάδων διανοουμένων, εάν δεν υπήρχαν σ’ όλες σχεδόν τις ελληνικές επαρχίες πολεμικοί πυρήνες οργανωμένοι και εκπαιδευμένοι, οι αρματολοί και οι κλέφτες. Είχαν πολεμική πείρα και ηρωικές παραδόσεις, εκτίμηση και εμπιστοσύνη ολοκλήρου του λαού της επαρχίας τους. Η λιτότητα και η σεμνότητα βίου, η γνώση του εδάφους και η άσκηση στις πορείες και στη βολή προετοίμαζε με τον καλύτερο τρόπο τους αυριανούς μαχητές της εθνικής μας ανεξαρτησίας. Αγύμναστοι και απόλεμοι οι ραγιάδες, πλην των Μανιατών, των Σουλιωτών και των αρματολών της Βορείου Ελλάδος, διδάσκονται τώρα από το παράδειγμα όλων αυτών, αρματολών και κλεφτών, Σουλιωτών και Μανιατών, και εξεγείρονται υπέρ της ελευθερίας, του ιστορικού δικαίου και της πατρικής κληρονομιάς, που είχε αφαιρεθείδιατηςβίας.
      

Στον αγώνα της ανεξαρτησίας μεγαλόπρεπα παρουσιάζεται η πλούσια ανάδειξη ηγητόρων, αυτών που αποτελούν τα κεφαλαία γράμματα της ιστορίας. Άφθονες ηγετικές φυσιογνωμίες αναπηδούν από κάθε γωνιά της ελληνικής γης, για να προσφέρουν στον αγώνα επισκόπους, στρατηγούς, ναυάρχους, υπουργούς, παιδαγωγούς. ιστορικούς, δημοσιογράφους, ποιητές. Ξύπνησε ο ελληνισμός, και υπό το πρόσταγμα « Δεύτε παίδες ελλήνων, η πατρίς σας καλεί », ανέλαβε το ηράκλειο έργο της εθνικής του αποκαταστάσεως.
      

Ποιος ύμνος έχει την δύναμη να εξάρει τους θεούς, από τους οποίους γέμισε η ελληνική γη, και τους μεγάλους στρατηγούς και ναυάρχους, που αυτοδίδακτοι ξεπήδησαν από αυτή ;
      

Τίνος η φαντασία δύναται να υμνήσει τους στρατούς, οι οποίοι ανεπήδουν αυτοφυείς, αήττητοι, ανά πάσα ελληνική χαράδρα ;
      

Το κίνημα των ενόπλων ανταρτών κατά της  τουρκικής εξουσίας έχει στα υπόδουλα Βαλκάνια ένα χαρακτήρα ενιαίο. Η μορφή αυτή του αγώνα στην Ελλάδα παίρνει γρήγορα μεγάλες διαστάσεις, για να ολοκληρωθεί στο τέλος του 18ου αιώνα – αρχές 19ου. Στους κλέφτες στηρίχθηκαν τα σχέδια του Ρήγα, και αυτοί αποτέλεσαν τους πολεμικούς πυρήνες της επανάστασης. Το όνομα κλέφτης, λέγει ο Κολοκοτρώνης, βγήκε από την εξουσία με συκοφαντικό χαρακτήρα. « Μας ονομάζουν οι άρχοντες και το γουναρικό ( Οι κοτζαμπάσηδες ) κλέφτες ». Ωστόσο ήταν τόσο λαοφιλές το κίνημα ώστε και ο χαρακτηρισμός έχασε την αρχική του σημασία στη γλώσσα του λαού και άρχισε πια να σημαίνει « αγωνιστές αντάρτες » κατά του εχθρού. Η δράση τους είναι πυκνή και οι επιχειρήσεις τους διακρίνονται από μια ιδιότυπη στρατηγική, που αλλάζει τακτική ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες. Έτσι άλλοτε δρουν κατά μεγάλες ομάδες και άλλοτε χωρίζονται σε μικρές, που με αδιάκοπες επιθέσεις φθείρουν τον εχθρό και τιμωρούν τους καταπιεστές των πληθυσμών της υπαίθρου. Η ζωή μέσα στην κλέφτικη ομάδα ήταν αναμφισβήτητα σκληρή και γεμάτη κινδύνους. Η μετακίνηση τους ήταν αδιάκοπη και η καταδίωξη τους από τους Τούρκους δυνάστες επίσης σκληρή. Εναντίον τους επιστρατεύονταν όλα τα απάνθρωπα μέσα, όπως το παλούκωμα, το σπάσιμο των κοκάλων, οι κρεμάλες και άλλοι βάρβαροι τρόποι θανατικών εκτελέσεων. Ο Διονύσιος Φιλόσοφος και τα παλικάρια του από τα περίχωρα της Παραμυθιάς στην εξέγερση του 1611 εγδάρησαν ζωντανοί.
     

Η εσωτερική ζωή των κλέφτικων ομάδων στηριζόταν σ’ ένα καθεστώς στρατιωτικής πειθαρχίας. Υπήρχε ο αρχηγός ( καπετάνιος ), τα πρωτοπαλίκαρα και τα παλικάρια. Δίπλα στους ενόπλους κλέφτες ζούσε μια μικρή κοινωνία ανθρώπων που είχαν σαν καθήκον να βοηθούν στον κοινωνικό καταμερισμό της εργασίας μέσα στην ομάδα, όπως τουφεξήδες, τεχνικοί των αρμάτων, τσαρουχάδες, ραφτάδες κ. ά. Ακόμα μέσα στην ομάδα υπήρχε ο τραγουδιστής, ο άνθρωπος που είχε προορισμό να φτιάχνει και να τραγουδάει τα κλέφτικα τραγούδια, δημιουργήματα της λαϊκής μούσας, που απαθανάτιζαν τους πολεμικούς άθλους της κλεφτουριάς.
      

Ο συντονισμός της κλέφτικης δράσης γινόταν με συνελεύσεις των αρχηγών που συγκαλούνταν στα βουνά όταν προέκυπτε ανάγκη. Οι κλέφτες ενισχύονταν με όπλα από τις μυστικές οργανώσεις του παροικιακού ελληνισμού, αλλά και από τα ευρωπαϊκά επαναστατικά καθεστώτα και τη Ρωσία. Οι Γάλλοι π.χ. ενίσχυσαν σε όπλα τους Σουλιώτες, η Μ. Αικατερίνη τον Κατσώνη, το « Ελληνόγλωσσο Ξενοδοχείο » του Παρισιού τους κλέφτες κ.λπ. Γενικά το κίνημα των κλεφτών στράφηκε κατά του κατακτητή με σφοδρότητα, τόνωσε το εθνικό φρόνημα του ραγιά, και βοήθησε την ενότητα του λαού.
      

Ο αρματολός είναι μια διαφορετική περίπτωση ένοπλης παρουσίας στο σκλαβωμένο ελληνικό χώρο. Για να αντιμετωπίσουν την ολοένα αυξανόμενη δύναμη κλεφτουριάς οι Τούρκοι κατακτητές κατέφυγαν σ’ ένα θεσμό γνωστό στα καθεστώτα της Ανατολής από την εποχή των Βυζαντινών ακριτών, που διαμορφώθηκε κατάλληλα στις τοπικές συνθήκες της Ελλάδος από τους Βενετσιάνους κατακτητές : Όπλιζαν, δηλαδή, ντόπια στρατιωτικά σώματα στα οποία ανέθεταν την ευθύνη της τάξεως σε μια περιοχή έναντι γενναίων οικονομικών ανταλλαγμάτων. Ο θεσμός αυτός είναι το αρματολίκι. Οι Τούρκοι συνήθως παραχωρούσαν μια περιοχή σ’ ένα πρώην κλέφτη, με τον οποίο είχαν συνεννοηθεί προηγούμενα και του είχαν δώσει αμνηστία. Ο αρματολός, ή καπιτάνος, με κληρονομικό δικαίωμα στο αρματολίκι, αναλάβαινε να εμπεδώσει την τάξη στη περιοχή διατηρώντας σώμα οπλοφόρων, που η συντήρηση του εξασφαλιζόταν με άμεση φορολογία των αγροτών για τη πληρωμή του μισθού τους, του λεγόμενου λουφέ. Μέσα στα καθήκοντα των αρματολών ήταν να εξοντώνουν τους κλέφτες. Πολύ συχνά οι αρματολοί, που για τον ένα ή τον άλλο λόγο ερχόταν σε αντίθεση με την τουρκική εξουσία, μεταπηδούσαν ευκολότατα στην τάξη των κλεφτών.
      

Με την πάροδο του χρόνου αρματολοί και κλέφτες συνδέθηκαν περισσότερο μεταξύ τους και ένωσαν τις προσπάθειες τους εναντίον των Τούρκων. Στην αποσύνθεση του αρματολικιού συντέλεσε αποφασιστικά το φούντωμα του κλέφτικου, οπότε άρχισαν να σημειώνονται απανωτές ανταρσίες αρματολών, να εγκαταλείπονται τα αρματολίκια και τα σώματα των ενόπλων να περνούν στις γραμμές της κλεφτουριάς. Από τα αρματολίκια πέρασαν πολλοί από τους σημαντικότερους του ένοπλου αγώνα του 21 και, μαζί με την κλεφτουριά, ο θεσμός στάθηκε ένα αληθινό σχολείο πολέμου για τους υπόδουλους Έλληνες.

        *Ο Γιώργος Γκορέζης είναι υποστράτηγος ε.α. , αρθρογράφος, συγγραφέας.



Λευκός Οίκος: Καψόνι Μπάιντεν στον Ερντογάν: - Θα τον καλέσει "κάποια στιγμή" στους επόμενους μήνες!! - Τι απαιτεί από τον "σουλτάνο"!


 

Ο Αμερικανός πρόεδρος, Τζο Μπάιντεν, θα καλέσει «κάποια στιγμή» τον Τούρκο ομόλογό του, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, δήλωσε η εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου την Παρασκευή.

Της δήλωσης του Λευκού Οίκου έχουν προηγηθεί επικοινωνίες του κ. Μπάιντεν με αρκετούς ηγέτες τις πρώτες 45 ημέρες της θητείας του.

Μεταξύ άλλων, ο Αμερικανός πρόεδρος είχε συνομιλίες με τους ηγέτες του Καναδά, του Μεξικού, της Ιαπωνίας, της Γερμανίας, της Κίνας, της Ρωσίας, του Ηνωμένου Βασίλειο και της Γαλλίας.

«Σίγουρα ο πρόεδρος έχει πολλούς ηγέτες που πρέπει ακόμη να καλέσει και θα επιχειρήσει να το κάνει τις επόμενες εβδομάδες και μήνες», δήλωσε η εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου, Τζένιφερ Ψάκι, σε δημοσιογράφους.

«Οι ΗΠΑ να κινηθούν αναλόγως με τη συμπεριφορά του Ερντογάν»

Υπενθυμίζεται πως αυτήν την εβδομάδα περισσότερα από 170 μέλη του αμερικανικού Κογκρέσου ζήτησαν από τον υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, Άντονι Μπλίνκεν, να διασφαλίσει ότι η Τουρκία θα σταθεί υπόλογη για την «κατάφωρη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων» και τη «δημοκρατική οπισθοδρόμηση». 

Η διακομματική επιστολή κάλεσε τον επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας να προσαρμόσει τη σχέση της Ουάσιγκτον με την Τουρκία αναλόγως με τη συμπεριφορά που θα επιδείξει ο Τούρκος πρόεδρος.





πηγή:https://www.kathimerini.gr/world/561286195/leykos-oikos-o-mpainten-tha-kalesei-ton-erntogan-kapoia-stigmi/


Επεισόδια στο Σύνταγμα – Προσήχθη ο γιος του Κουφοντίνα


 Στην προσαγωγή αρκετών ατόμων μεταξύ των οποίων και του γιου του Δ. Κουφοντίνα, Εκτορα προχώρησε η αστυνομία το μεσημέρι του Σαββάτου ύστερα από νέα επεισοδιακή συγκέντρωση υπέρ του καταδικασθέντος εκτελεστή της «17Ν».

Η ΕΛ.ΑΣ. κατέφυγε σε ρίψη νερού προς τους διαδηλωτές στα Προπύλαια, ενώ υπήρξε και χρήση χημικών προκειμένου να διαλυθεί η συγκέντρωση.



πηγή:https://www.kathimerini.gr/society/561286909/epeisodia-sto-syntagma-prosichthi-o-ektor-koyfontinas/

Συντάξεις/Αναδρομικά: Σταδιακή αύξηση, των συντάξεων για 150.000 παλαιούς συνταξιούχους - Αναδρομικά από 01 Οκτωβρίου 2019


 


Το πράσινο φως για τη σταδιακή αύξηση των συντάξεων σε περίπου 150.000 παλαιούς συνταξιούχους και την καταβολή αναδρομικών ακόμη και 21 μηνών, αναμένεται να ανάψει η υπουργική απόφαση για τον τρόπο εφαρμογής των αυξημένων συντελεστών αναπλήρωσης σε όσους συνταξιοδοτήθηκαν πριν από τις 13.5.2016. Η απόφαση βρίσκεται στη διαδικασία υπογραφής από τον αρμόδιο υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνο Τσακλόγλου, σε εφαρμογή του νόμου Βρούτση που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο του 2020, και αφορά τη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του ΣτΕ του Οκτωβρίου 2019. Αφορά κύριες συντάξεις Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (εκτός του πρώην ΟΓΑ), οι οποίες είτε έχουν ήδη επανυπολογιστεί είτε εκκρεμεί ο επανυπολογισμός τους. Να σημειωθεί ότι η αντίστοιχη διαδικασία για τους νεότερους ασφαλισμένους, μετά τις 13 Μαΐου 2016 και την εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου, έχει ήδη προβλεφθεί και για κάποιους λίγους συνταξιούχους, του Δημοσίου, έχουν ήδη καταβληθεί τα νέα αυξημένα ποσά συντάξεων.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, με τη νέα απόφαση ο υπολογισμός του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης θα γίνει βάσει των νέων, βελτιωμένων συντελεστών αναπλήρωσης του ν. 4670/2020 για όσους έχουν συνταξιοδοτηθεί με περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης.  

Η αναπροσαρμογή πραγματοποιείται από την 1η Οκτωβρίου 2019 (οπότε και ισχύει η απόφαση του ΣτΕ), βάσει των στοιχείων επί των οποίων πραγματοποιήθηκε ο πρώτος επανυπολογισμός. Βέβαια, αναπροσαρμόζεται το διάστημα από 13.5.2016 έως 30.9.2019. Οι βελτιωμένοι συντελεστές αναπλήρωσης ισχύουν άμεσα χωρίς επανάληψη του πρώτου επανυπολογισμού και της αναπροσαρμογής.

Προκειμένου να προσδιοριστεί η καταβλητέα από 1.10.2019 σύνταξη, γίνεται σύγκριση:

 α) του καταβαλλόμενου την 30.9.2019 ποσού εθνικής σύνταξης, ανταποδοτικής σύνταξης και προσωπικής διαφοράς με 

β) το άθροισμα εθνικής σύνταξης, ανταποδοτικής σύνταξης και προσωπικής διαφοράς που προκύπτει με βάση τους αυξημένους συντελεστές αναπλήρωσης. 

Η σύγκριση των ποσών διενεργείται μεταξύ καθαρών προ φόρου ποσών. Αν το καθαρό προ φόρου ποσό που ελάμβανε ο συνταξιούχος προ της 30.9.2019 εξακολουθεί να είναι μεγαλύτερο από το ποσό που προκύπτει με τους αυξημένους συντελεστές αναπλήρωσης, τότε συνεχίζει να καταβάλλεται το υψηλότερο ποσό. 

Η διαφορά τους εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά. Στην περίπτωση που λόγω των αυξημένων συντελεστών αναπλήρωσης προκύπτει αυξημένο ποσό στον δικαιούχο, σε σχέση με ό,τι ελάμβανε προ της 30ής Σεπτεμβρίου 2019, τότε το ποσό της ανταποδοτικής σύνταξης προσαυξάνεται κατά το ένα πέμπτο της τυχόν πρόσθετης διαφοράς που προκύπτει, για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 και σταδιακά ισόποσα κατ’ έτος έως την 31η Δεκεμβρίου 2024.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται ότι κάθε συνταξιούχος προ του 2016 θα λαμβάνει τουλάχιστον όσα ελάμβανε, εάν όχι περισσότερα. Για όσους έχουν πάνω από 30 έτη ασφάλισης θα αναπροσαρμοστούν προς τα πάνω οι ανταποδοτικές τους συντάξεις, ενώ ενδέχεται να υπάρξουν και αυξήσεις των καθαρών ποσών που αυτοί λαμβάνουν. Μάλιστα, ξεκαθαρίζεται ότι τυχόν αναδρομικά ποσά που θα προκύψουν για τους συνταξιούχους για το διάστημα από τον Οκτώβριο 2019 μέχρι την εφαρμογή της αναπροσαρμογής, αυτά θα τους αποδοθούν εφάπαξ. Βέβαια, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας έχει ξεκαθαρίσει ότι προτεραιότητα στις πληρωμές κατά την παρούσα φάση θα έχουν οι χιλιάδες συνταξιούχοι εν αναμονή.


πηγή:https://www.kathimerini.gr/economy/561283612/ayxisi-syntaxis-gia-150-000-palaioys-syntaxioychoys/

Μετράει νεκρούς και τραυματίες η Τουρκία - Πύρινη κόλαση, από βαλλιστικούς πυραύλου, σε διυλιστήρια που ελέγχει η Τουρκία, από κλεμμένο συριακό πετρέλαιο!


 

Οι πύραυλοι που εκτόξευσε η Ρωσία στη βόρεια Συρία εκτοξεύτηκαν από μια ταξιαρχία πυραυλικών δυνάμεων του Συριακού Στρατού-SAA από την περιοχή της αεροπορικής βάσης Kuweiras στις 19:00 περίπου τοπική ώρα (20:00 ώρα Μόσχας) την Παρασκευή. Οι πύραυλοι έπληξαν τους στόχους τους σε απόσταση περίπου 35 χλμ.Έχει επιβεβαιωθεί ότι η Ρωσία επιτέθηκε στο διυλιστήριο πετρελαίου κοντά στο χωριό Tarkhin στην περιοχή Al-Bab της επαρχίας Χαλεπίου με βαλλιστικούς πυραύλους 9M79M Tochka-U. Η εγκατάσταση υποδομής πετρελαίου ήταν υπό τον έλεγχο του τούρκικου παραστρατιωτικού σχήματος ψευδεπίγραφου ”Εθνικoύ Στρατού της Συρίας” ”National Army”/ (FSA) που υποστηρίζει η Δύση.

1 νεκρός και 18 τραυματίες ο πρώτος απολογισμός σύμφωνα με την τούρκικη πλευρά που μετράει τις πληγές της και περιμένει να αυξηθεί αυτός ο αριθμός. από την επίθεση με βαλλιστικούς πυραύλους κατά 2 διακριτών διαφορετικών ζωνών κατά της περιοχής Tarhin στα περίχωρα του al-Bab που είναι συνοριοπέρασμα με Τουρκία και της περιοχής Al-Hamran στην περιφέρεια της Jarablus,επίσης στα συροτουρκικά σύνορα. Ανατινάχθηκαν διυλιστήρια βίαιες εκρήξεις σημειώθηκαν και πολλά βυτιοφόρα έγιναν παρανάλωμα πυρός.

Hell Fire: Large-Scale Missile Strike Hits Oil Traffickers Market, Crossing & Equipment In Northern..

Πύρινη κόλαση στα συροτουρκικά σύνορα από βαλλιστικούς πυραύλους που εκτόξευσε η Ρωσία σε διυλιστήρια που ελέγχει η Τουρκία από κλεμμένο συριακό πετρέλαιο! To (SOHR) δίνει μια άλλη εκδοχή ότι συνολικά 24 άτομα τραυματίστηκαν και 4 νεκροί από πυραύλους που εκτοξεύθηκαν κατά διυλιστηρίων κι αγοράς καυσίμων που ελέγχει η Τουρκία και οι τρομοκράτες της του FSA. Ισχυρίζεται ότι οι πύραυλοι εκτοξεύθηκαν από ρώσικα πολεμικά πλοία από την συριακή ακτογραμμή.

Συριακές πηγές από την πρώτη στιγμή διατείνονταν ότι οι πύραυλοι εκτοξεύτηκαν από τις ακτές της Συρίας, όπου βρίσκεται η ρώσικη Hemimim αεροπορική βάση, και από τα περίχωρα της πόλης Χαλεπίου.

Μετά την πρώτη στόχευση από τον πύραυλο Iskander από την βάση της Hmeimim. το τούρκικο ασκέρι χτυπήθηκε και με ρωσικούς πυραύλους Tochka αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.

Εικόνα
Εικόνα

Εικόνα
και οι περιβόητοι White Helmets μετά το χημικό θέατρο συνεργοί και στο λαθρεμπόριο συριακού πετρελαίου προς Τουρκία

dimpenews.com

Παρασκευή 5 Μαρτίου 2021

Ολομέλεια Συμβουλίου της Επικρατείας: Απέρριψε την αίτηση ακύρωσης, του νέου μισθολογίου, των Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας (ν. 4472/2017, Α΄ 74)


 

Περίληψη της απόφασης ΣτΕ 309/2021 Ολομ.:  Νέο μισθολόγιο των Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας (ν. 4472/2017, Α΄ 74)
 
ΣτΕ 309/2021 Ολομ.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Εισηγητής: Π. Καρλή
 
Με την 309/2021 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας απερρίφθη ως απαράδεκτη η αίτηση, με την οποία η Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.) ζητούσε την ακύρωση της οικ.2/52259/ΔΕΠ/19.7.2017 πράξης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών με τίτλο «Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017 (Α΄ 74) ...» και, ειδικότερα, καθ’ ερμηνεία του δικογράφου, των διατάξεων του Κεφαλαίου Β αυτής επί των άρθρων 124 έως 127 του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017, που αφορούν το μισθολόγιο των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και των διατάξεων του Κεφαλαίου Θ΄ αυτής επί του άρθρου 155 του ίδιου νόμου, με την αιτιολογία ότι στρέφεται κατά πράξεως, η οποία, καθ΄ ο μέρος προσβάλλεται, αποτελεί απλή ερμηνευτική εγκύκλιο των πιο πάνω διατάξεων του ν. 4472/2017. 

Ειδικότερα, με την πιο πάνω απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου έγιναν δεκτά, κατά πλειοψηφία, τα εξής: Με τις διατάξεις του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017 θεσπίζονται νέες μισθολογικές ρυθμίσεις ειδικών κατηγοριών λειτουργών και υπαλλήλων του Δημοσίου, μεταξύ δε άλλων, με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Β (άρθρα 124 έως 127) τίθεται σε ισχύ αναδρομικά από 1-1-2017 νέο αναμορφωμένο μισθολόγιο και για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, με νέους βασικούς μισθούς και νέα επιδόματα, ενώ στις διατάξεις της παρ.1 του  άρθρου 155 (Κεφάλαιο Θ΄) του νόμου αυτού περιέχονται ρυθμίσεις για τον τρόπο υπολογισμού της προσωπικής διαφοράς σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις του νόμου αυτού προκύπτουν αποδοχές χαμηλότερες, στην δε παρ.2 του ίδιου άρθρου περιλαμβάνεται ρύθμιση για τον τρόπο καταβολής της προκαλούμενης αύξησης σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις του ν. 4472/2017 προκύπτουν τακτικές αποδοχές υψηλότερες. 

Δεδομένου ότι η βάση υπολογισμού των δύο πιο πάνω περιπτώσεων που ενδέχεται να προκύψουν  από την εφαρμογή των νέων μισθολογικών ρυθμίσεων (δηλαδή της προσωπικής διαφοράς σε περίπτωση χαμηλότερων βάσει του νέου νόμου αποδοχών και της προκαλούμενης αύξησης σε περίπτωση υψηλότερων βάσει του νόμου αυτού αποδοχών) πρέπει να είναι η ίδια (κοινή), εφόσον οι περιπτώσεις αυτές ενδέχεται να προκύψουν είτε η μια είτε η άλλη (και όχι και οι δύο ταυτόχρονα), οι εν λόγω διατάξεις  των παρ.1 και 2 του άρθρου 155, ερμηνευόμενες  σε συνδυασμό και με την αιτιολογική έκθεση του νόμου, αλλά και την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει τον νόμο, έχουν την έννοια ότι ως τακτικές αποδοχές για την εξεύρεση της διαφοράς με τις αποδοχές του νέου μισθολογίου είναι αυτές που πράγματι καταβλήθηκαν στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας στις 31-12-2016 σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4307/2014 και όχι  «οι καταβλητέες» κατόπιν των 1125-1128/2016 ακυρωτικών  αποφάσεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα, δηλαδή, με τις διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν. 3205/2003, όπως ίσχυαν πριν την 1-8-2012. Με τα δεδομένα αυτά η προσβαλλόμενη πράξη, η οποία επί του άρθρου 155 του Κεφαλαίου Θ΄ του Μέρους Στ΄ του ν. 4472/2017 με βάση παραδείγματα εφαρμογής χρησιμοποιεί για τον υπολογισμό και σύγκριση της προσωπικής διαφοράς της παρ.1 του εν λόγω άρθρου τις τακτικές αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τις πράγματι καταβαλλόμενες στις 31-12-2016, σύμφωνα με τον ν. 4307/2014, δεν περιέχει νέους κανόνες δικαίου σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον ν. 4472/2017. 

Περαιτέρω, οι προβλέψεις της προσβαλλόμενης πράξεως ως προς το ποιες από τις καταβαλλόμενες στις 31-12-2016 μηνιαίες αποδοχές και επιδόματα λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς ναι μεν δεν διατυπώνονται ρητώς στο άρθρο 155 του ν. 4472/2017, προκύπτουν, όμως, ερμηνευτικώς από το άρθρο 155 παρ.1 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 153 παρ.10 του ν. 4472/2017. Συνεπώς, και οι ρυθμίσεις αυτές δεν είναι νέες σε σχέση με τα οριζόμενα στο άρθρο 155 του νόμου. 

Ενόψει των ανωτέρω, η προσβαλλόμενη πράξη, εκδοθείσα, άλλωστε, χωρίς την επίκληση εξουσιοδοτικών διατάξεων και μη δημοσιευθείσα, δεν σκοπεί να εισαγάγει νέες ρυθμίσεις για τα  ζητήματα του νέου μισθολογίου των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και δεν έχει κανονιστικό χαρακτήρα. 

Αποτελεί, συνεπώς, απλή ερμηνευτική εγκύκλιο προς τις αναφερόμενες στον πίνακα αποδεκτών υπηρεσίες, στερούμενη εκτελεστού χαρακτήρα. Σε κάθε περίπτωση, οι θεωρούμενες από τη μειοψηφούσα γνώμη ως αποκλίσεις και συμπληρώσεις των ρυθμίσεων του τυπικού νόμου, έχουν ερμηνευτικό χαρακτήρα των διατάξεων του εν λόγω νόμου είτε σε συνδυασμό μεταξύ τους είτε σε συνδυασμό με τις διατάξεις άλλων νομοθετημάτων σχετικών με την υπηρεσιακή κατάσταση και εξέλιξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, και, πάντως, δεν θα επηρέαζαν την εξέταση των προβαλλομένων λόγων, που ανάγονται κυρίως σε αντισυνταγματικότητα των βασικών ρυθμίσεων του τυπικού νόμου. 
             Σύμφωνα με τη μειοψηφούσα γνώμη τριών μελών της συνθέσεως, η προσβαλλόμενη πράξη του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών δεν περιορίζεται στην απλή επανάληψη διατάξεων των άρθρων 124 έως 127 του Μέρους ΣΤ΄ του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 4472/2017, αλλά, προς συμπλήρωση των περιεχομένων στον νόμο βασικών ουσιαστικών ρυθμίσεων, εξειδικεύει κατά βαθμό και κατηγορία τις χορηγούμενες αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και περιέχει και νέες ρυθμίσεις λεπτομερειακού χαρακτήρα για τα ζητήματα του μισθολογίου, θέτοντας νέους κανόνες δικαίου σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον νόμο, που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των αποδοχών των στρατιωτικών και αστυνομικών υπαλλήλων. 

Ειδικώς δε, στο άρθρο 155 του ν.4472/2017 αναφέρονται, ως βάση για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς, οι τακτικές μηνιαίες αποδοχές «που δικαιούνταν ο λειτουργός ή υπάλληλος στις 31.12.2016», με τη διάταξη, όμως, του άρθρου 155 της προσβαλλόμενης απόφασης προσδιορίζονται (με συμπερίληψη ενδεικτικών παραδειγμάτων εφαρμογής), το πρώτον, ως βάση υπολογισμού της προσωπικής διαφοράς, οι τακτικές αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τις οποίες αυτά «ελάμβαναν» κατά την 31.12.2016, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 86 του ν. 4307/2014, οι οποίες είχαν κριθεί αντισυνταγματικές (1125-8/2016 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας), όπως και οι προγενέστερες αυτών διατάξεις του ν. 4093/2012 (2293-6/2014 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας), με αποτέλεσμα στις 31.12.2016 να ισχύουν οι διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν.3205/2003, όπως είχαν διαμορφωθεί πριν την 1-8-2012, οι οποίες καταργήθηκαν ρητά με το άρθρο 160 του ν.4472/2017. 

Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τη γνώμη αυτή, η πιο πάνω πράξη έχει κανονιστικό περιεχόμενο, ενόψει, όμως, της μη δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δεν απέκτησε νόμιμη υπόσταση και, για τον λόγο αυτό, που λαμβάνεται υπόψη αυτεπαγγέλτως, θα έπρεπε να ακυρωθεί. Κατά την ειδικότερη γνώμη μίας Συμβούλου, το Δικαστήριο θα έπρεπε να προχωρήσει στην εξέταση των υπολοίπων λόγων ακυρώσεως, λόγω της σπουδαιότητας των τιθέμενων με αυτούς ζητημάτων, που αφορούν τη νομιμότητα της προσβαλλόμενης πράξης και τη συνταγματικότητα των διατάξεων του ν. 4472/2017.


























Περίληψη της απόφασης ΣτΕ 313/2021 Ολομ.:  Νέο μισθολόγιο των Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας (ν. 4472/2017, Α΄ 74)
 
ΣτΕ 313/2021 Ολομ.
Πρόεδρος: Αθ. ΡΑΝΤΟΣ
Εισηγητής: Ε.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
 
Με την 313/2021 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας απερρίφθη ως απαράδεκτη η αίτηση, με την οποία το «Σωματείο Ειδικών Φρουρών Ελληνικής Αστυνομίας Αττικής 2000» ζητεί την ακύρωση της οικ.2/52259/ΔΕΠ/19.7.2017 πράξης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών με τίτλο «Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017 (Α΄ 74) ...» και, ειδικότερα, καθ’ ερμηνεία του δικογράφου, των διατάξεων του Κεφαλαίου Β αυτής επί των άρθρων 124 έως 127 του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017, που αφορούν το μισθολόγιο των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και των διατάξεων του Κεφαλαίου Θ΄ αυτής επί του άρθρου 155 του ίδιου νόμου, με την αιτιολογία ότι στρέφεται κατά πράξης, η οποία, κατά το μέρος που προσβάλλεται, αποτελεί απλή ερμηνευτική εγκύκλιο των πιο πάνω διατάξεων του ν. 4472/2017. Η υπόθεση είχε παραπεμφθεί στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με την 855/2019 απόφαση του Στ΄ Τμήματος του Δικαστηρίου, επταμελούς σύνθεσης.

Ειδικότερα, με την πιο πάνω απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου έγιναν δεκτά, κατά πλειοψηφία, τα εξής: Με τις διατάξεις του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017 θεσπίζονται νέες μισθολογικές ρυθμίσεις ειδικών κατηγοριών λειτουργών και υπαλλήλων του Δημοσίου, μεταξύ δε άλλων, με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Β (άρθρα 124 έως 127) τίθεται σε ισχύ αναδρομικά από 1-1-2017 νέο αναμορφωμένο μισθολόγιο και για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, με νέους βασικούς μισθούς και νέα επιδόματα, ενώ στις διατάξεις της παρ.1 του  άρθρου 155 (Κεφάλαιο Θ΄) του νόμου αυτού περιέχονται ρυθμίσεις για τον τρόπο υπολογισμού της προσωπικής διαφοράς σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις του νόμου αυτού προκύπτουν αποδοχές χαμηλότερες, στην δε παρ.2 του ίδιου άρθρου περιλαμβάνεται ρύθμιση για τον τρόπο καταβολής της προκαλούμενης αύξησης σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις του ν. 4472/2017 προκύπτουν τακτικές αποδοχές υψηλότερες. Δεδομένου ότι η βάση υπολογισμού των δύο πιο πάνω περιπτώσεων που ενδέχεται να προκύψουν  από την εφαρμογή των νέων μισθολογικών ρυθμίσεων (δηλαδή της προσωπικής διαφοράς σε περίπτωση χαμηλότερων βάσει του νέου νόμου αποδοχών και της προκαλούμενης αύξησης σε περίπτωση υψηλότερων βάσει του νόμου αυτού αποδοχών) πρέπει να είναι η ίδια (κοινή), εφόσον οι περιπτώσεις αυτές ενδέχεται να προκύψουν είτε η μια είτε η άλλη (και όχι και οι δύο ταυτόχρονα), οι εν λόγω διατάξεις  των παρ.1 και 2 του άρθρου 155, ερμηνευόμενες  σε συνδυασμό και με την αιτιολογική έκθεση του νόμου, αλλά και την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει τον νόμο, έχουν την έννοια ότι ως τακτικές αποδοχές για την εξεύρεση της διαφοράς με τις αποδοχές του νέου μισθολογίου είναι αυτές που πράγματι καταβλήθηκαν στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας στις 31-12-2016 σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4307/2014 και όχι «οι καταβλητέες» κατόπιν των 1125-1128/2016 ακυρωτικών  αποφάσεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα, δηλαδή, με τις διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν. 3205/2003, όπως ίσχυαν πριν την 1-8-2012. 

Με τα δεδομένα αυτά η προσβαλλόμενη πράξη, η οποία επί του άρθρου 155 του Κεφαλαίου Θ΄ του Μέρους Στ΄ του ν. 4472/2017 με βάση παραδείγματα εφαρμογής χρησιμοποιεί για τον υπολογισμό και σύγκριση της προσωπικής διαφοράς της παρ.1 του εν λόγω άρθρου τις τακτικές αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τις πράγματι καταβαλλόμενες στις 31-12-2016, σύμφωνα με τον ν. 4307/2014, δεν περιέχει νέους κανόνες δικαίου σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον ν. 4472/2017. Περαιτέρω, οι προβλέψεις της προσβαλλόμενης πράξης ως προς το ποιες από τις καταβαλλόμενες στις 31-12-2016 μηνιαίες αποδοχές και επιδόματα λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς ναι μεν δεν διατυπώνονται ρητώς στο άρθρο 155 του ν. 4472/2017, προκύπτουν, όμως, ερμηνευτικώς από το άρθρο 155 παρ.1 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 153 παρ.10 του ν. 4472/2017. 

Συνεπώς, και οι ρυθμίσεις αυτές δεν είναι νέες σε σχέση με τα οριζόμενα στο άρθρο 155 του νόμου. Ενόψει των ανωτέρω, η προσβαλλόμενη πράξη, εκδοθείσα, άλλωστε, χωρίς την επίκληση εξουσιοδοτικών διατάξεων και μη δημοσιευθείσα, δεν σκοπεί να εισαγάγει νέες ρυθμίσεις για τα  ζητήματα του νέου μισθολογίου των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και δεν έχει κανονιστικό χαρακτήρα. Αποτελεί, συνεπώς, απλή ερμηνευτική εγκύκλιο προς τις αναφερόμενες στον πίνακα αποδεκτών υπηρεσίες, στερούμενη εκτελεστού χαρακτήρα. 

Σε κάθε περίπτωση, οι θεωρούμενες από τη μειοψηφούσα γνώμη ως αποκλίσεις και συμπληρώσεις των ρυθμίσεων του τυπικού νόμου, έχουν ερμηνευτικό χαρακτήρα των διατάξεων του εν λόγω νόμου είτε σε συνδυασμό μεταξύ τους είτε σε συνδυασμό με τις διατάξεις άλλων νομοθετημάτων σχετικών με την υπηρεσιακή κατάσταση και εξέλιξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, και, πάντως, δεν θα επηρέαζαν την εξέταση των προβαλλόμενων λόγων, που ανάγονται κυρίως σε αντισυνταγματικότητα των βασικών ρυθμίσεων του τυπικού νόμου. 

Σύμφωνα με τη μειοψηφούσα γνώμη τριών μελών της συνθέσεως, η προσβαλλόμενη πράξη του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών δεν περιορίζεται στην απλή επανάληψη διατάξεων των άρθρων 124 έως 127 του Μέρους ΣΤ΄ του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 4472/2017, αλλά, προς συμπλήρωση των περιεχομένων στον νόμο βασικών ουσιαστικών ρυθμίσεων, εξειδικεύει κατά βαθμό και κατηγορία τις χορηγούμενες αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και περιέχει και νέες ρυθμίσεις λεπτομερειακού χαρακτήρα για τα ζητήματα του μισθολογίου, θέτοντας νέους κανόνες δικαίου σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον νόμο, που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των αποδοχών των στρατιωτικών και αστυνομικών υπαλλήλων. 

Ειδικώς δε, στο άρθρο 155 του ν.4472/2017 της προσβαλλόμενης απόφασης αναφέρονται, ως βάση για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς, οι τακτικές μηνιαίες αποδοχές «που δικαιούνταν ο λειτουργός ή υπάλληλος στις 31.12.2016», με τη διάταξη, όμως, του άρθρου 155 της προσβαλλόμενης απόφασης προσδιορίζονται (με συμπερίληψη ενδεικτικών παραδειγμάτων εφαρμογής), το πρώτον, ως βάση υπολογισμού της προσωπικής διαφοράς, οι τακτικές αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τις οποίες αυτά «ελάμβαναν» κατά την 31.12.2016, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 86 του ν. 4307/2014, οι οποίες είχαν κριθεί αντισυνταγματικές (1125-8/2016 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας), όπως και οι προγενέστερες αυτών διατάξεις του ν. 4093/2012 (2293-6/2014 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας), με αποτέλεσμα στις 31.12.2016 να ισχύουν οι διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν.3205/2003, όπως είχαν διαμορφωθεί πριν την 1-8-2012, οι οποίες καταργήθηκαν ρητά με το άρθρο 160 του ν.4472/2017. 

Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τη γνώμη αυτή, η πιο πάνω πράξη έχει κανονιστικό περιεχόμενο, ενόψει, όμως, της μη δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δεν απέκτησε νόμιμη υπόσταση και, για τον λόγο αυτό, που λαμβάνεται υπόψη αυτεπαγγέλτως, θα έπρεπε να ακυρωθεί. Κατά την ειδικότερη γνώμη μίας Συμβούλου, το Δικαστήριο θα έπρεπε να προχωρήσει στην εξέταση των υπολοίπων λόγων ακυρώσεως, λόγω της σπουδαιότητας των τιθέμενων με αυτούς ζητημάτων, που αφορούν τη νομιμότητα της προσβαλλόμενης πράξης και τη συνταγματικότητα των διατάξεων του ν. 4472/2017.

Συντάξεις/Αναδρομικά: Πώς θα γίνει ο επανυπολογισμός για όσους συνταξιοδοτήθηκαν πριν την 13η Μαΐου 2016 - Τι προβλέπεται για τους νεότερους - Πως θα προσδιοριστεί η πληρωτέα, από 01-10-2019, σύνταξη




Τον τρόπο εφαρμογής των αυξημένων συντελεστών αναπλήρωσης του ν. 4670/2020 για όσους συνταξιοδοτήθηκαν με τις διατάξεις προ του ν. 4387/2016 (πριν την 13η.05.2016) προβλέπει, μεταξύ άλλων, Υπουργική Απόφαση που αντικαθιστά την παλαιότερη απόφαση του επανυπολογισμού των συντάξεων (οικ. 26083/2016 όπως ισχύει), η οποία ακυρώθηκε ως συνέπεια των αποφάσεων του ΣτΕ του Οκτωβρίου 2019.

  • Η νέα υπουργική απόφαση αφορά σε κύριες συντάξεις Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (εκτός του πρώην ΟΓΑ), οι οποίες είτε έχουν ήδη επανυπολογιστεί είτε εκκρεμεί ο επανυπολογισμός τους. Αποτελείται από επτά άρθρα τα οποία αφορούν στο πεδίο εφαρμογής της, τους κανόνες αναπροσαρμογής των συντάξεων, τις συντάξιμες αποδοχές, τα ποσοστά αναπλήρωσης, τα έτη ασφάλισης, τον προσδιορισμό της καταβλητέας από 1.10.2019 σύνταξης και τη διαδικασία αναπροσαρμογής.
  • Τα βασικά σημεία της απόφασης αφορούν στον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης, βάσει των νέων, βελτιωμένων συντελεστών αναπλήρωσης του ν. 4670/2020 για όσους έχουν συνταξιοδοτηθεί με περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης
  • Υπενθυμίζεται ότι ο υπολογισμός βάσει των αυξημένων συντελεστών αναπλήρωσης για όσους συνταξιοδοτήθηκαν μετά την εφαρμογή του ν. 4387/2016 προβλέφθηκε στην εγκύκλιο του ΥΠΕΚΥΠ με Α.Π. 15982/2020.
  • Η αναπροσαρμογή από 01.10.2019 όλων των κύριων συντάξεων που χορηγήθηκαν με προγενέστερες του ν.4387/2016 διατάξεις πραγματοποιείται βάσει των στοιχείων επί των οποίων πραγματοποιήθηκε ο πρώτος επανυπολογισμός και αναπροσαρμογή του διαστήματος από 13.05.2016 έως 30.09.2019. 
  • Οι βελτιωμένοι συντελεστές αναπλήρωσης εφαρμόζονται άμεσα, χωρίς επανάληψη του πρώτου επανυπολογισμού και της αναπροσαρμογής.
  • Προκειμένου να προσδιοριστεί η καταβλητέα από 01.10.2019 σύνταξη, γίνεται σύγκριση α) του καταβαλλόμενου την 30.09.2019 ποσού εθνικής σύνταξης, ανταποδοτικής σύνταξης και προσωπικής διαφοράς με β) το άθροισμα εθνικής σύνταξης, ανταποδοτικής σύνταξης και προσωπικής διαφοράς που προκύπτει με βάση τους αυξημένους συντελεστές αναπλήρωσης. Η σύγκριση των ποσών διενεργείται μεταξύ καθαρών προ φόρου ποσών.
  • Αν το καθαρό προ φόρου ποσό που ελάμβανε ο συνταξιούχος προ της 30.09.2019 εξακολουθεί να είναι μεγαλύτερο από το ποσό που προκύπτει με τους αυξημένους συντελεστές αναπλήρωσης, τότε εξακολουθεί να καταβάλλεται το υψηλότερο ποσό. Η διαφορά τους εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά και ακολουθώντας τις σχετικές προβλέψεις του νόμου.
  • Στην περίπτωση που λόγω των αυξημένων συντελεστών αναπλήρωσης προκύπτει αυξημένο ποσό στον δικαιούχο, σε σχέση με ό,τι ελάμβανε προ της 30ής Σεπτεμβρίου 2019, τότε το ποσό της ανταποδοτικής σύνταξης προσαυξάνεται κατά το ένα πέμπτο της τυχόν πρόσθετης διαφοράς που προκύπτει, για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 και σταδιακά ισόποσα κατ' έτος έως την 31η Δεκεμβρίου 2024.
  • Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται ότι κάθε συνταξιούχος προ του 2016 θα λαμβάνει τουλάχιστον όσα ελάμβανε, εάν όχι περισσότερα. Για όσους έχουν πάνω από 30 έτη ασφάλισης θα αναπροσαρμοστούν προς τα πάνω οι ανταποδοτικές τους συντάξεις, ενώ ενδέχεται να υπάρξουν και αυξήσεις των καθαρών ποσών που αυτοί λαμβάνουν.
  • Τέλος, τυχόν αναδρομικά ποσά που θα προκύψουν για τους συνταξιούχους για το διάστημα από τον Οκτώβριο 2019 μέχρι την εφαρμογή της αναπροσαρμογής, αυτά θα τους αποδοθούν εφάπαξ.

Με την υπουργική αυτή απόφαση κλείνει ο κύκλος των επανυπολογισμών και αποκαθίστανται οι αδικίες των χαμηλών συντελεστών αναπλήρωσης του προηγούμενου νόμου 4387/2016 για όσους είχαν πολλά χρόνια ασφάλισης

Πρόκειται για το τελευταίο σημαντικό βήμα συμμόρφωσης στις αποφάσεις του ΣτΕ του Οκτωβρίου 2019 και, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα πρόσφατα μέτρα επιτάχυνσης απονομής των συντάξεων, συμπληρώνει το πλέγμα ενεργειών της κυβέρνησης και του Υπουργείου προς ομαλοποίηση της λειτουργίας του ασφαλιστικού μας συστήματος