Κυριακή 2 Αυγούστου 2020

Η απόφαση του Συμβουλίου για τις Συντάξεις και τα Αναδρομικά: Ποιοι δικαιούνται αναδρομικά 46 μηνών








    1..Με την 1439/2020, απόφασή της η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας αποφάσισε πως η διαγνωσθείσα αντισυνταγματικότητα, των νόμων 4051/12 και 4093/12, θα έχει αναδρομικό χαρακτήρα  μόνον για τους ενάγοντες και για  όσους άλλους έχουν ασκήσει ένδικα μέσα ή βοηθήματα μέχρι 10-6-2015 που είναι ο χρόνος δημοσίευσης των αποφάσεων 22872015 και 2288/2015.

   2. Εκτιμάται πως η αναμενόμενη, εντός των προσεχών ημερών,απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που είναι το καθ΄ύλην αρμόδιο Ανώτατο Δικαστήριο, για τους Δημοσίους υπαλλήλους, θα είναι παρόμοια με αυτή της Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, δηλαδή ότι αναδρομικά δικαιούνται ΜΟΝΟ όσοι είχαν ασκήσει αγωγές


   3. Τα αναδρομικά θα καλύπτουν την περίοδο από 1-8-2012, χρονική περίοδος που ξεκίνησαν οι μειώσεις, μέχρι 12 - 5 - 2016, δηλαδή 46 μήνες

       
 4.  Δυστυχώς η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, ξέχασε(;), μια περίοδο 31 μηνών!!
     

Διαβάστε τις επίμαχες παραγράφους 3, 15 και 20




3. Επειδή, η υπό κρίση αγωγή εισήχθη στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατ’ εφαρμογή του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010 (Α΄ 213), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 40 παρ. 1 του ν. 4055/2012 (Α΄ 51), στο οποίο ορίζονται τα εξής: «Οποιοδήποτε ένδικο βοήθημα ή μέσο ενώπιον οποιουδήποτε τακτικού διοικητικού δικαστηρίου μπορεί να εισαχθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας με πράξη τριμελούς Επιτροπής, αποτελούμενης από τον Πρόεδρό του, τον αρχαιότερο Αντιπρόεδρο και τον Πρόεδρο του αρμόδιου καθ’ ύλην Τμήματος, ύστερα από αίτημα ενός των διαδίκων ή του Γενικού Επιτρόπου των διοικητικών δικαστηρίων, όταν με αυτό τίθεται ζήτημα γενικότερου ενδιαφέροντος που έχει συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων. ... Μετά την επίλυση του ζητήματος, το Συμβούλιο της Επικρατείας μπορεί να παραπέμψει το ένδικο μέσο ή βοήθημα στο αρμόδιο τακτικό διοικητικό δικαστήριο. 
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας δεσμεύει τους διαδίκους της ενώπιόν του δίκης, στους οποίους περιλαμβάνονται και οι παρεμβάντες. Στη δίκη ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας μπορεί να παρέμβει κάθε διάδικος σε εκκρεμή δίκη, στην οποία τίθεται το ίδιο ζήτημα, και να προβάλει τους ισχυρισμούς του σχετικά με το ζήτημα αυτό. ...». Ειδικότερα, με την 21/2019 πράξη της τριμελούς Επιτροπής του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010, η κρινόμενη αγωγή, η οποία είχε ασκηθεί στις 11.9.2019 ενώπιον του Μονομελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών ως δικαστηρίου αρμοδίου για την εκδίκασή της (άρθρο 1 παρ. 2 εδαφ. η΄ του ν. 1406/1983), εισήχθη στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κατόπιν αίτησης του Ε.Φ.Κ.Α., προκειμένου να κριθούν τα ακόλουθα γενικοτέρου ενδιαφέροντος ζητήματα που έχουν συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων: 
«α) Αν η θεσπισθείσα με τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2α του ν. 4387/2016 ρύθμιση της συνέχισης καταβολής των συντάξεων, όπως είχαν διαμορφωθεί την 31.12.2014, δηλαδή με τις μειώσεις που επήλθαν με τους ν. 4051/2012 και 4093/2012 για το χρονικό διάστημα από την έναρξη ισχύος του νόμου 4387/2016, ήτοι από 12.5.2016 και εφεξής, είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ. 
β) Αν η παραπάνω διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2α του ν. 4387/2016 έχει την έννοια ότι καταλαμβάνει ρυθμιστικά και το διάστημα από 1.1.2013 έως την 11.5.2016 και, σε καταφατική περίπτωση, εάν η ρύθμιση για το διάστημα αυτό αντίκειται στο Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ. 
γ) Αν ο χρονικός περιορισμός της ισχύος των αποτελεσμάτων που έθεσαν οι 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας αφορά μόνο τη διαπίστωση της αντίθεσης προς το Σύνταγμα των διατάξεων των νόμων 4051/2012 και 4093/2012 ή καταλαμβάνει και τη διαπιστωθείσα αντίθεση αυτών προς το άρθρο 1 του 1ου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ και δ) Αν με βάση τις κρίσεις της ΣτΕ 1891/2019 Ολομ. και των ΣτΕ 2287-8/2015 Ολομ. οι παραπάνω μειώσεις των συντάξεων για το χρονικό διάστημα από 1.1.2013 έως 11.5.2016 είναι δυνατό να κριθούν σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ εφόσον από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη, μεταγενέστερη των αποφάσεων ΣτΕ 2287-8/2015 Ολομ., προκύπτει ή θα προκύψει ότι οι μειώσεις των συντάξεων βάσει των ν. 4051/2012 και 4093/2012 από την έναρξη επιβολής τους (1.1.2013) ήταν κατ’ ουσίαν σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ».











15. Επειδή, οι τελευταίες περικοπές των συντάξεων, που επήλθαν, κατ’ εφαρμογή του δεύτερου Μνημονίου Συνεννόησης (ν. 4046/2012), με τους ανωτέρω νόμους 4051/2012 και 4093/2012, κρίθηκαν αντισυνταγματικές με τις 2287 και 2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας για το λόγο ότι δεν προηγήθηκε των εν λόγω περικοπών, οι οποίες θεσπίσθηκαν σε συνέχεια των περιγραφόμενων ανωτέρω προηγούμενων περικοπών των συντάξεων - οι οποίες κρίθηκαν συνταγματικές - και ενώ είχε παρέλθει διετία από τον πρώτο αιφνιδιασμό της οικονομικής κρίσης, η ειδική μελέτη που περιγράφεται στις ως άνω αποφάσεις. 
Ειδικότερα, με τις αποφάσεις αυτές κρίθηκε ότι σε περιπτώσεις εξαιρετικά δυσμενών δημοσιονομικών συνθηκών δεν αποκλείεται, κατά το άρθρο 22 παρ. 5 του Συντάγματος, η επέμβαση του νομοθέτη για τη μείωση και των απονεμηθεισών ακόμη συντάξεων εφεξής, σε κάθε περίπτωση, όμως, η περικοπή των συντάξεων δεν μπορεί να παραβιάζει τον συνταγματικό πυρήνα του κοινωνικοασφαλιστικού δικαιώματος, τη χορήγηση, δηλαδή, στον συνταξιούχο τέτοιων παροχών που να του επιτρέπουν να διαβιώνει με αξιοπρέπεια. 
Προκειμένου, δε, να καθίσταται εφικτός ο δικαστικός έλεγχος των οικείων νομοθετικών μέτρων από τις ανωτέρω συνταγματικές απόψεις, κρίθηκε ότι ο νομοθέτης, όταν λαμβάνει μέτρα συνιστάμενα σε περικοπή συνταξιοδοτικών παροχών, οφείλει, εν όψει και της γενικότερης υποχρεώσεώς του για «προγραμματισμό και συντονισμό της οικονομικής δραστηριότητας για την εδραίωση της κοινωνικής ειρήνης» (άρθρο 106 παρ. 1 του Συντάγματος), να έχει προβεί σε ειδική, εμπεριστατωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη, από την οποία να προκύπτει αφ’ ενός μεν ότι τα συγκεκριμένα μέτρα είναι πράγματι πρόσφορα αλλά και αναγκαία για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος βιωσιμότητας των φορέων κοινωνικής ασφαλίσεως, εν όψει και των παραγόντων που το προκάλεσαν, έτσι ώστε η λήψη των μέτρων αυτών να είναι σύμφωνη με τις συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη, αφ’ ετέρου δε ότι οι επιπτώσεις από τα μέτρα αυτά στο βιοτικό επίπεδο των πληττομένων προσώπων, συνδυαζόμενες με άλλα τυχόν ληφθέντα μέτρα (φορολογικά κ.ά.), αλλά και με το σύνολο των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών της δεδομένης συγκυρίας, δεν έχουν, αθροιστικά λαμβανόμενες, αποτέλεσμα τέτοιο που να οδηγεί σε ανεπίτρεπτη παραβίαση του πυρήνα του συνταγματικού δικαιώματος σε κοινωνική ασφάλιση. 

Κατόπιν τούτων, κρίθηκε με τις ανωτέρω αποφάσεις ότι οι διατάξεις των νόμων 4051/2012 και 4093/2012 που θέσπισαν τις προσβληθείσες ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας περικοπές στις συντάξεις αντίκεινται στις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 1, 4 παρ. 1 και 5, 22 παρ. 5, 25 παρ. 1 και 4, και 106 παρ. 1 του Συντάγματος, καθώς και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α. και ότι είναι, ως εκ τούτου, ανίσχυρες και μη εφαρμοστέες. 
Και τούτο διότι, όπως έγινε δεκτό, με τις διατάξεις αυτές επιχειρήθηκε νέα, για πολλοστή φορά, περικοπή συνταξιοδοτικών παροχών της ίδιας ομάδας θιγομένων, χωρίς να έχει προηγηθεί εμπεριστατωμένη μελέτη, με την οποία να διαπιστώνεται και να αναδεικνύεται τεκμηριωμένα ότι η λήψη των συγκεκριμένων μέτρων ήταν σύμφωνη με τις σχετικές συνταγματικές δεσμεύσεις που απέρρεαν, μεταξύ άλλων, από το θεσμό της κοινωνικής ασφαλίσεως, τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας και την προστασία της αξίας του ανθρώπου. 
Με τις ίδιες αποφάσεις 2287 και 2288/2015 της Ολομελείας του, οι οποίες δημοσιεύθηκαν στις 10.6.2015, το Δικαστήριο όρισε, μετά στάθμιση του δημοσίου συμφέροντος, αναφερομένου στην οξυμένη δημοσιονομική κρίση και στην κοινώς γνωστή ταμειακή δυσχέρεια του ελληνικού Κράτους, ότι οι συνέπειες της αντισυνταγματικότητας των επίμαχων διατάξεων θα επέλθουν μετά την δημοσίευση των αποφάσεων αυτών και ότι η διαγνωσθείσα αντισυνταγματικότητα θα έχει αναδρομικό χαρακτήρα μόνον για τους ενάγοντες και όσους άλλους έχουν ασκήσει ένδικα μέσα ή βοηθήματα μέχρι το χρόνο δημοσιεύσεως των αποφάσεων. 
Κατά συνέπεια δε, όπως ρητώς ορίζεται στις αποφάσεις αυτές, δεν μπορεί να γίνει επίκληση της αντισυνταγματικότητας των διατάξεων αυτών για τη θεμελίωση αποζημιωτικών αξιώσεων άλλων συνταξιούχων, που αφορούν περικοπείσες, βάσει των εν λόγω διατάξεων, συνταξιοδοτικές παροχές τους, για χρονικά διαστήματα προγενέστερα του χρονικού σημείου δημοσιεύσεως των αποφάσεων αυτών.







20. Επειδή, οι προαναφερόμενες 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, οι οποίες εκδόθηκαν σε πιλοτικές δίκες του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 3900/2010 επί αγωγών, αφού έκριναν, κατά τα εκτεθέντα, ότι οι διατάξεις των νόμων 4051/2012 και 4093/2012, με τις οποίες επιβλήθηκαν οι επίμαχες περικοπές, αντίκεινται στις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 1, 4 παρ. 1 και 5, 22 παρ. 5, 25 παρ. 1 και 4, και 106 παρ. 1 του Συντάγματος, καθώς και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ, δέχθηκαν, περαιτέρω, ότι η διάταξη της παρ. 3β του άρθρου 50 του π.δ. 18/1989, όπως η παρ. αυτή προστέθηκε με το άρθρο 22 παρ. 1 του ν. 4274/2014 (Α΄ 147), με την οποία δόθηκε η δυνατότητα στο Συμβούλιο της Επικρατείας, υπό προϋποθέσεις τις οποίες το ίδιο σταθμίζει, να αποκλίνει, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, από τον κανόνα της αναδρομικής ακυρώσεως και να καθορίσει μεταγενέστερο χρόνο επελεύσεως των συνεπειών της ακυρώσεως, εφαρμόζεται αναλογικά επί αγωγών και άλλων διαφορών ουσίας που άγονται προς εκδίκαση στο Συμβούλιο της Επικρατείας μέσω του δικονομικού θεσμού της πρότυπης δίκης. 
Κατ’ εφαρμογή της διατάξεως αυτής το Δικαστήριο όρισε, στη συνέχεια, ότι οι «συνέπειες της αντισυνταγματικότητας των επιμάχων διατάξεων» θα επέλθουν μετά τη δημοσίευση των πιο πάνω αποφάσεων, η οποία έλαβε χώρα στις 10.6.2015. Στην κρίση αυτή κατέληξε το Δικαστήριο, ύστερα από στάθμιση του δημοσίου συμφέροντος, αναφερόμενου στην οξυμένη δημοσιονομική κρίση και στην κοινώς γνωστή ταμειακή δυσχέρεια του ελληνικού κράτους, αφού έλαβε υπόψη του ότι «η, κατά τα ανωτέρω, διάγνωση της αντισυνταγματικότητας των πιο πάνω διατάξεων» θα συνεπαγόταν την υποχρέωση της Διοίκησης να συμμορφωθεί με αναδρομική καταβολή των συνταξιοδοτικών παροχών που περιεκόπησαν, βάσει των αντισυνταγματικών αυτών διατάξεων, όχι μόνον στους ενάγοντες αλλά και σε ιδιαιτέρως ευρύ κύκλο προσώπων, που αφορούσαν οι πρότυπες δίκες. 
Με τις ίδιες αποφάσεις έγινε ακόμη δεκτό ότι «Οίκοθεν νοείται ότι για τους ενάγοντες και όσους άλλους έχουν ασκήσει ένδικα μέσα ή βοηθήματα μέχρι το χρόνο δημοσίευσης των αποφάσεων αυτών, η διαγνωσθείσα αντισυνταγματικότητα θα έχει αναδρομικό χαρακτήρα»
Κατά συνέπεια, όπως ρητώς ορίζεται στις εν λόγω αποφάσεις, δεν μπορεί να γίνει επίκληση της αντισυνταγματικότητας των διατάξεων αυτών για τη θεμελίωση αποζημιωτικών αξιώσεων άλλων συνταξιούχων, που αφορούν περικοπείσες, βάσει των εν λόγω διατάξεων, συνταξιοδοτικές παροχές τους, για χρονικά διαστήματα προγενέστερα του χρονικού σημείου δημοσίευσης των αποφάσεων αυτών (10.6.2015). 
Περαιτέρω, κρίθηκε ότι η πιο πάνω άποψη δεν προσκρούει ούτε στο άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος περί της αξιώσεως δικαστικής προστασίας αλλ’ ούτε και στο άρθρο 6 παρ. 1 της Ε.Σ.Δ.Α. και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου αυτής, διότι αφ’ ενός μεν η αναδρομικότητα των συνεπειών των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν είναι αυτονόητη και αποκλειστική κάθε άλλης ρύθμισης, αφ’ ετέρου δε με τον ως άνω τιθέμενο περιορισμό δεν διαταράσσεται η δίκαιη ισορροπία μεταξύ των απαιτήσεων του γενικού συμφέροντος και της προστασίας των δικαιωμάτων των διοικουμένων, εφόσον αυτοί δεν αποστερούνται των δικαιωμάτων τους, τα οποία απλώς περιορίζονται, για τους προαναφερόμενους λόγους επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος (ΣτΕ 2287/2015 Ολομ. σκ. 26, 2288/2015 Ολομ. σκ. 25). 
Οι ανωτέρω αποφάσεις 2287-2288/2015 της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, οι οποίες αναφέρονται ρητώς, κατά τα ανωτέρω, στον περιορισμό των συνεπειών της διαγνωσθείσης αντισυνταγματικότητας των επίμαχων περικοπών έκριναν, μολονότι δεν διατυπώνεται σε αυτές όμοια ρητή κρίση, εμμέσως πλην σαφώς και ότι οι συνέπειες της διαγνωσθείσας με τις ίδιες αποφάσεις αντιθέσεως των εν λόγω περικοπών στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ περιορίζονται στο χρόνο μετά τη δημοσίευση των αποφάσεων αυτών, δεδομένου, άλλωστε, ότι το τελευταίο αυτό άρθρο δεν παρέχει μείζονα προστασία του κοινωνικοασφαλιστικού δικαιώματος σε σχέση με τις πιο πάνω συνταγματικές διατάξεις. Αντίθετη ερμηνευτική εκδοχή κατ’ ουσίαν θα αναιρούσε τον, σύμφωνα με τις πιο πάνω αποφάσεις της Ολομελείας, επιβληθέντα για λόγους δημοσίου συμφέροντος περιορισμό των συνεπειών της διαγνωσθείσας αντισυνταγματικότητας των επίμαχων διατάξεων των νόμων 4051/2012 και 4093/2012. 
Πράγματι, ο σκοπός για τον οποίο το Δικαστήριο επέβαλε, κατά τα ανωτέρω, τον περιορισμό αυτό, ύστερα από στάθμιση του δημοσίου συμφέροντος, δεν επιτυγχάνεται χωρίς ταυτόχρονο περιορισμό και των συνεπειών της διαπιστωθείσας παράλληλα αντίθεσης των διατάξεων αυτών προς το άρθρο 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ. Άλλωστε, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων παγίως αναγνωρίζει τη δυνατότητα που έχουν τα εθνικά δικαστήρια να περιορίζουν το αναδρομικό αποτέλεσμα των αποφάσεών τους με βάση επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, ιδίως σε υποθέσεις με τις οποίες άγονται ενώπιον των εθνικών δικαστηρίων ζητήματα συνταγματικότητας διατάξεων του εθνικού δικαίου [βλ. ΕΔΔΑ απόφαση επί του παραδεκτού (déc.) της 12.2.2019, Κ. Φραντζεσκάκη κατά Ελλάδας, σκ. 38-44, πρβλ. απόφαση επί του παραδεκτού (déc.) της 18.10.1995, ΕΕΔΑ J.R. κατά Γερμανίας, απόφαση επί του παραδεκτού (déc.) της 26.6.1996, ΕΕΔΑ Mika κατά Αυστρίας, πρβλ. ΕΔΔΑ, απόφαση της 13.6.1979, Marckx κατά Βελγίου, σκ. 58• απόφαση της 26.5.2011, Legrand κατά Γαλλίας, σκ. 35, 38• πρβλ. σχετικώς και ΔΕE απόφαση της 8.4.1976, C-43/75, Defrenne κατά Sabena, σκέψεις 69-75, απόφαση της 2.2.1988, C-24/86, Vincent Blaizot σκ. 28-35, απόφαση της 17.5.1990, C-262/88, Barber, σκέψεις 40-45• πρβλ. ακόμη Conseil d' État, n. 291545, 16.7.2007 Société Tropic, Conseil Constitutionnel, 20.6.2014 2014-404 QPC σκ. 13 και 14.6.2013 2013-323 QPC σκ. 10-12]. Ενόψει δε του ανωτέρω περιορισμού της ισχύος των αποτελεσμάτων που έθεσαν οι 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Δικαστηρίου, τη διαγνωσθείσα αντισυνταγματικότητα των επίμαχων διατάξεων των νόμων 4051/2012 και 4093/2012 και την διαπιστωθείσα αντίθεση αυτών προς το άρθρο 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου, για χρονικά διαστήματα προγενέστερα του χρόνου δημοσιεύσεως των αποφάσεων αυτών μπορούν να επικαλεσθούν μόνον όσοι έχουν ασκήσει ένδικα βοηθήματα μέχρι τη δημοσίευση των εν λόγω αποφάσεων (10.6.2015).

22. Επειδή, μετά την επίλυση των ζητημάτων για τα οποία εισήχθη στο Συμβούλιο της Επικρατείας, η κρινόμενη αγωγή πρέπει, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 1 του ν. 3900/2010, να παραπεμφθεί προς εκδίκαση, ως προς το παραδεκτό και το βάσιμο αυτής, στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών ως προς όλους τους ενάγοντες, πλην των με αριθμό δικογράφου 15 και 33, ως προς τους οποίους πρέπει να απορριφθεί (σκέψη 6) και, κατ’ εκτίμηση των περιστάσεων, να μην επιβληθεί δικαστική δαπάνη.

Δ ι ά  τ α ύ τ α

Απορρίπτει την αγωγή ως προς τους ενάγοντες με αριθμό δικογράφου 15 και 33.
Επιλύει τα εισαχθέντα στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητήματα, σύμφωνα με το σκεπτικό.
Παραπέμπει, κατά τα λοιπά, την αγωγή προς εκδίκαση στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, σύμφωνα με το σκεπτικό.
Δέχεται εν μέρει τις υποβληθείσες παρεμβάσεις, κατά τα εκτιθέμενα στο αιτιολογικό.
Απαλλάσσει τους διαδίκους από τη δικαστική δαπάνη.
Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 10 Μαρτίου 2020
Ο Πρόεδρος              Η Γραμματέας

Αθ. Ράντος                    Ελ. Γκίκα

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 14ης Ιουλίου 2020.
Η Πρόεδρος                      Η Γραμματέας 

Ε. Σάρπ                               Ελ. Γκίκα 


Συντάξεις/Αναδρομικά: "Είναι άλλο πράγμα να λες ότι, η αναδρομική σύνταξη δεν θα πάρει αναδρομικά και άλλο ότι ο συνταξιούχος δεν θα πάρει αναδρομικά"



Με τους συνταξιούχους να βρίσκονται σε αναβρασμό και να εξετάζουν τις επόμενες κινήσεις τους (μετά τις απογοητευτικές εξαγγελίες του πρωθυπουργού, στα μέσα της εβδομάδας, σε σχέση με τη ρύθμιση που προώθησε η κυβέρνηση για τα αναδρομικά 11 μηνών της χρονικής περιόδου Ιουνίου 2015 – Μαΐου 2016), τα κυβερνητικά στελέχη επιχειρούν με διάφορες δικαιολογίες -και εμμένοντας σε τοποθετήσεις που είναι μακριά από την αλήθεια- να… μαζέψουν τα ασυμμάζευτα.
Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα, ο οποίος επέμεινε στο αφήγημα περί δήθεν ορθής εφαρμογής των πρόσφατων αποφάσεων της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) το οποίο, σημειωτέον, ήδη έγκριτοι νομικοί και εκπρόσωποι συνταξιουχικών φορέων έχουν αμφισβητήσει. Ο κ. Πέτσας υποστήριξε, αναφερόμενος στα περί απόδοσης και των αναδρομικών για τις επικουρικές συντάξεις και τα «δώρα», ότι «αυτό είναι πολιτική επιλογή και όχι συμμόρφωση με την απόφαση του ΣτΕ».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, όσον αφορά το γεγονός ότι μόλις 900.000-1.000.000 συνταξιούχοι θα πάρουν αναδρομικά («κουρεμένα» πάνω από 1.000-1.100 ευρώ σε σχέση με αυτά που θα έπαιρναν εάν η κυβέρνηση επέστρεφε τα «κλεμμένα» 11 μηνών και από τις επικουρικές και από τα «δώρα»), ανέφερε ότι «είναι άλλο πράγμα να λες ότι η αναδρομική σύνταξη δεν θα πάρει αναδρομικά και άλλο ότι ο συνταξιούχος δεν θα πάρει αναδρομικά». Επιχειρώντας, στο ίδιο πλαίσιο, να χρυσώσει το χάπι, εκτίμησε ότι «θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να είναι όσο νωρίτερα από τον Δεκέμβριο».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας επέμεινε ότι η επιστροφή των αναδρομικών 11 μηνών αφορά περίπου 2.300.000 συνταξιούχους (η αντίστοιχη ρύθμιση με αυτή που ψηφίστηκε για τους προερχόμενους από τον ιδιωτικό τομέα, για όσους συνταξιοδοτήθηκαν από το Δημόσιο, θα κατατεθεί σύντομα, υποστήριξε σε μια προσπάθεια καθησυχασμού τους). Ωστόσο, αυτό δεν προκύπτει από πουθενά.
 Όσοι είχαν κύριες συντάξεις κάτω των 1.000 ευρώ τον μήνα, μεικτά, πριν από τις παράνομες περικοπές του 2012 (ο αριθμός των οποίων, στο σύνολο των 2.500.000 συνταξιούχων, κυμαίνεται περίπου σε 1.500.000-1.600.000 άτομα), σύμφωνα με τη ρύθμιση που αποφάσισε ο πρωθυπουργός δεν θα πάρουν ούτε μισό ευρώ. Ο λόγος είναι ότι οι κύριες συντάξεις τους δεν είχαν υποστεί με τους αντισυνταγματικούς νόμους περικοπές και τα όποια αναδρομικά θα λάμβαναν (από 733 ευρώ και πάνω, καθένας) θα ήταν από τις επικουρικές και τα «δώρα».
Στο αφήγημα… «λεφτά δεν υπάρχουν» επέλεξε επί της ουσίας να στηρίξει την απόφαση του πρωθυπουργού ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης. Ο κ. Βρούτσης, απαντώντας από το βήμα της Βουλής σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝ.ΑΛ. Γ. Μουλκιώτη (με θέμα «Αμεση αποκατάσταση της διάκρισης εις βάρος 5.000 συνταξιούχων της Εμπορικής Τράπεζας που προέρχονται από το τ. ΕΤAΤ»), ανέφερε: «Με σεβασμό ακούω και τις διαμαρτυρίες των συγκεκριμένων συνταξιούχων. Η απάντηση είναι ότι σήμερα δεν υπάρχει δυνατότητα να κάνω οποιαδήποτε κίνηση παροχής προς συνταξιοδοτική ομάδα. Είμαστε σε μία συγκυρία που ανέτρεψε τα πάντα».







Η Αίγυπτος προειδοποιεί: Τα σχέδια σεισμικών ερευνών της Τουρκίας συνιστούν παραβίαση της αιγυπτιακής ΑΟΖ




Η Αίγυπτος δήλωσε το Σάββατο πως μέρος των σεισμικών ερευνών που σχεδιάζει η Τουρκία στην ανατολική Μεσόγειο παραβιάζει ενδεχομένως ύδατα όπου το Κάιρο διεκδικεί αποκλειστικά δικαιώματα.
Προειδοποίηση που εξέδωσε τον περασμένο μήνα η Τουρκία για τις έρευνες επικαλύπτει την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Αιγύπτου, συνιστώντας «παραβίαση και επίθεση στα κυριαρχικά δικαιώματα της Αιγύπτου», ανέφερε σε μια ανακοίνωση το αιγυπτιακό υπουργείο Εξωτερικών.
Το αιγυπτιακό ΥΠΕΞ δεν ανέφερε λεπτομέρειες, αλλά είπε πως η ενδεχόμενη παραβίαση προκύπτει από το σημείο οκτώ της προειδοποίησης της Τουρκίας.
Οι σεισμικές έρευνες είναι μέρος των προπαρασκευαστικών εργασιών για ενδεχόμενες έρευνες υδρογονανθράκων.






Συντάξεις/Αναδρομικά: Στη ζυγαριά του δίκαιου(;) Ελεγκτικού Συνεδρίου, τα αναδρομικά μας! - Σε ποιες κατηγορίες ανήκουν οι 1,4 εκατομμύρια συνταξιούχου που δεν θα πάρουν αναδρομικά - Ποιοι μπορούν να κάνουν αγωγές



Δεύτερος γύρος αναδρομικών για τις επικουρικές συντάξεις, και ενδεχομένως για τα Δώρα, ξεκινά για τους συνταξιούχους.
Η νομοθετική λύση που έδωσε η κυβέρνηση με επιστροφές αναδρομικών 1,38 δισ. ευρώ μόνον για τις παράνομες μειώσεις σε κύριες συντάξεις προκάλεσε μεν αντιδράσεις από τους συνταξιούχους, πλην όμως τα επόμενα βήματα για να τους επιστραφούν και τα υπόλοιπα «χρωστούμενα» δεν είναι εύκολα και έχουν παγίδες.
Ο «Ε.Τ.» της Κυριακής αποκαλύπτει σήμερα, μέσα από έναν οδηγό 12 ερωτήσεων και απαντήσεων, όλα τα μυστικά της απόφασης για τα αναδρομικά και κυρίως τι πρέπει και μπορούν να κάνουν ή να μην κάνουν από εδώ και στο εξής οι συνταξιούχοι, μέσα από τις απόψεις που διατύπωσαν στις ερωτήσεις μας ειδικοί επί των συντάξεων, αλλά και στελέχη του υπουργείου Εργασίας.
1 Τι κέρδισαν, τι έχασαν οι συνταξιούχοι στα αναδρομικά τους με την απόφαση της κυβέρνησης;
Κέρδισαν να πάρουν πίσω για 11 μήνες, αλλά μόνον στις κύριες συντάξεις, τις μειώσεις των νόμων 4051 και 4093 του 2012 που επιβλήθηκαν παράνομα στο διάστημα Ιουνίου 2015 – Μαΐου 2016 και αφορούσαν σε κύριες συντάξεις, επικουρικές και Δώρα. Σημειωτέον ότι την επιστροφή των μειώσεων αυτών είχε απορρίψει ο ΣΥΡΙΖΑ και συνέχισε να τις επιβάλλει παρά τη διάγνωση της αντισυνταγματικότητάς τους από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) τον Ιούνιο του 2015. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. ήρθε να δώσει ένα τέλος στις δεκάδες χιλιάδες δικαστικές υποθέσεις των συνταξιούχων και ζήτησε από το ΣτΕ να βγάλει μια απόφαση για τα αναδρομικά που πρέπει να πληρωθούν. Το ΣτΕ ξεκαθάρισε πως οι αποφάσεις του 2015 (για αντισυνταγματικές μειώσεις κύριων, επικουρικών και Δώρων) δεν αλλάζουν, αλλά απάντησε στο ερώτημα αναδρομικών μόνον για τις κύριες συντάξεις.
2 Θα έπρεπε να εφαρμοστεί η απόφαση και για επικουρικές και για τα Δώρα;
Η απάντηση είναι απερίφραστα ναι, γιατί δεν άλλαξε τίποτα στις αποφάσεις του 2015. Αλλωστε, στην πιλοτική δίκη που έβγαλε τα αναδρομικά κύριων συντάξεων του ΕΦΚΑ ήταν διάδικος και το επικουρικό ταμείο ΕΤΕΑΕΠ. Το παράδοξο είναι ότι σε μια δίκη που αφορούσε τις μειώσεις σε κύριες, επικουρικές και Δώρα, το ΣτΕ απάντησε μόνον για τα αναδρομικά κύριων συντάξεων, γνωρίζοντας βέβαια πως τα δικαιούνται και οι επικουρικές. Ακόμα και αρμόδια στελέχη του ΕΦΚΑ – ΕΤΕΑΕΠ θεωρούν ότι η απόφαση του ΣτΕ αφορά και τις επικουρικές.
3 Γιατί λέγεται ότι θα γίνει νέα πιλοτική δίκη στο ΣτΕ για τις μειώσεις των επικουρικών και τι θα βγάλει;
Κατά τη γνώμη νομικών, αν δεν δοθούν με άλλη κυβερνητική ρύθμιση τα αναδρομικά στις επικουρικές συντάξεις, τότε οι συνταξιούχοι μπορούν να προσφύγουν μέσω δικηγόρων τους σε νέα πρότυπη δίκη στο ΣτΕ ζητώντας οριστική απάντηση και απόφαση για τις μειώσεις των επικουρικών που θέλουν να τους επιστραφούν. Σε αυτή την περίπτωση η απόφαση θα έχει αποτέλεσμα για όλους.
4 Οι συνταξιούχοι που έχουν αγωγές σε εκκρεμότητα για κύριες και επικουρικές, θα πάρουν επιπλέον αναδρομικά;
Πιθανότατα ναι, αλλά θα είναι για το 11μηνο αναδρομικών που αφορά στις κύριες συντάξεις. ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι δίκες, λέει η κυβερνητική απόφαση, συνεχίζονται για όσους έχουν κάνει ήδη αγωγές. Δηλαδή για 250.000 συνταξιούχους υπάρχει ελπίδα ότι θα κερδίσουν τα αναδρομικά 11μήνου στις επικουρικές και στα Δώρα, αφού πληρωθούν τα αναδρομικά κύριων συντάξεων.
5 Μπορούν οι συνταξιούχοι να μην πάρουν τα αναδρομικά που τους δίνει η κυβέρνηση και να διεκδικήσουν όλες τις επιστροφές και για μεγαλύτερο διάστημα;
Ναι, υπό προϋποθέσεις. Για να αποποιηθούν τα αναδρομικά των κύριων συντάξεων θα πρέπει να κάνουν αίτηση αποποίησης του δικαιούμενου ποσού στον ΕΦΚΑ. Αν, παρά την αίτηση, τα αναδρομικά πιστωθούν στους λογαριασμούς τους αυτόματα, τότε θα θεωρηθεί ότι τα εισέπραξαν, είτε τα σηκώσουν είτε όχι. Μια πρόταση είναι, μετά την αίτηση αποποίησης των αναδρομικών κύριας σύνταξης, να καταθέσουν το ποσό στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και να κάνουν αγωγή για όλο το πακέτο, δηλαδή για αναδρομικά κύριας σύνταξης, επικουρικής και Δώρων κύριας και επικουρικής σύνταξης. ΠΡΟΣΟΧΗ: Αποποίηση πρέπει να κάνουν όσοι δεν έχουν ασκήσει αγωγή και σκέφτονται να ασκήσουν για όλα τα αναδρομικά. Ενώ όσοι έχουν ήδη κάνει αγωγή θα πάρουν τα αναδρομικά της κύριας σύνταξης και θα συνεχίσουν τη δίκη για τα υπόλοιπα.
6 Πώς μπορεί να διεκδικηθεί το 11μηνο στις επικουρικές συντάξεις;
Η απόφαση του ΣτΕ -παρότι η κυβέρνηση κάνει πως δεν το βλέπει- λέει καθαρά ότι οι μειώσεις των νόμων 4051 και 4093 σε κύριες και επικουρικές συντάξεις δεν επιστρέφονται μετά τη δημοσίευση του νόμου 4387/2016, δηλαδή μετά τις 13/5/2016 που ίσχυσε ο νόμος Κατρούγκαλου. Ευθέως δηλαδή αναγνωρίζεται επιστροφή αναδρομικών και για τις επικουρικές στο 11μηνο Ιουνίου 2015 – Μαΐου 2016. Πέραν αυτών, όπως μας λέει ο δικηγόρος εργατολόγος Δημήτρης Μπούρλος, το 11μηνο αναδρομικών για τις επικουρικές αναγνωρίζεται και σε πρόσφατη εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας, στην οποία αναφέρεται ότι, μετά την ακύρωση των μειώσεων Κατρούγκαλου (σε επικουρικές με άθροισμα πάνω από τα 1.300 ευρώ), οι επικουρικές επανέρχονται στο ύψος όπου είχαν διαμορφωθεί στις 31/12/2014, σύμφωνα με τα άρθρα 14 και 33 του ν. 4387, δηλαδή με τις μειώσεις τις οποίες ακύρωσε το ΣτΕ και έβγαλε τα αναδρομικά για το 11μηνο! Αυτό το σημείο της εγκυκλίου, τονίζει ο κ. Μπούρλος, πιστοποιεί και αποδεικνύει ότι τα αναδρομικά που τώρα δίδονται μόνον στις κύριες αφορούν για το 11μηνο τουλάχιστον και τις επικουρικές.
7 Τι θα γίνει με τα αναδρομικά του Δημοσίου;
Η ρύθμιση της κυβέρνησης θα εφαρμοστεί με όμοιο τρόπο και στις συντάξει του Δημοσίου, δηλαδή επιστροφή μειώσεων ενός 11μήνου από τους νόμους 4051 και 4093 στις κύριες συντάξεις. Υπάρχουν όμως «έξτρα» αναδρομικά στο Δημόσιο από την ΕΑΣ που βγήκε αντισυνταγματική ήδη από το Ελεγκτικό Συνέδριο αλλά δεν επιστράφηκε. Η διεκδίκηση συνεχίζεται και κατά τα φαινόμενα θα κερδίσουν οι συνταξιούχοι.
8 Τι περιμένουμε από το Ελεγκτικό Συνέδριο για το Δημόσιο; Κινδυνεύουν τα Δώρα;
Η νέα απόφαση που αναμένεται από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα καθορίζει το εύρος των επιστροφών στις συντάξεις του Δημοσίου. Οι τελευταίες πληροφορίες λένε πως μπορεί να μένουν εκτός επιστροφών τα 800 ευρώ από τα Δώρα για τις κύριες συντάξεις, προφανώς επειδή τα έχασαν οριστικά με άλλη απόφαση του ΣτΕ οι εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι και δεν μπορούν να τα διεκδικήσουν. Αν τελικά αυτό επιβεβαιωθεί και στις κύριες συντάξεις, τότε δυσκολεύει συνολικά η διεκδίκηση των Δώρων και για τους υπόλοιπους συνταξιούχους.
9 Τι κερδίζουν όσοι έχουν δύο κύριες συντάξεις (π.χ. γήρατος και χηρείας);
Οι διπλοσυνταξιούχοι παίρνουν αναδρομικά και στις δύο ή τρεις κύριες συντάξεις εφόσον ξεπερνούν σε άθροισμα τα 1.000 ευρώ, γιατί πάνω από το ποσό αυτό είχαν τις μειώσεις του νόμου 4093. Για παράδειγμα, συνταξιούχος του ΙΚΑ που παίρνει 850 ευρώ σύνταξη γήρατος και άλλα 300 ευρώ από σύνταξη χηρείας του Δημοσίου έχει άθροισμα 1.150 ευρώ και με τον νόμο 4093 είχε μείωση 5% και στα δύο ποσά γιατί υπερέβαινε τα 1.000 ευρώ. Οπότε, θα πάρει αναδρομικά 42,5 ευρώ τον μήνα για 11 μήνες, ήτοι 468 ευρώ για τη σύνταξη του ΙΚΑ και 165 ευρώ για τη σύνταξη του Δημοσίου, δηλαδή σύνολο αναδρομικών 633 ευρώ.
10 Πότε πληρώνονται τα αναδρομικά των κύριων συντάξεων και σε ποιους;
Συνολικά, τα αναδρομικά θα πληρωθούν σε περίπου 1.100.000 συνταξιούχους όλων των Ταμείων με μία, δύο ή περισσότερες κύριες συντάξεις. Θα πληρωθούν περίπου 1,1 εκατομμύριο συνταξιούχοι από όλα τα Ταμεία οι οποίοι λαμβάνουν 2.250.000 μονές ή διπλές κύριες συντάξεις λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου. ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα 1.000 ευρώ ή το άθροισμα κύριων συντάξεων πάνω από τα 1.000 ευρώ θα έπρεπε να υφίσταται στο 11μηνο που τους έγιναν οι περικοπές που επιστρέφονται, δηλαδή να είχαν 1.000 ευρώ και άνω μικτή κύρια σύνταξη, ή άθροισμα κύριων συντάξεων στο διάστημα Ιουνίου 2015 – Μαΐου 2016. Οι πληρωμές θα γίνουν εντός έξι μηνών και πάντως μέχρι Δεκέμβριο του 2020, όπως λέει η κυβερνητική τροπολογία, πλην όμως, σύμφωνα με αρμόδια κυβερνητικά στελέχη, τα αναδρομικά θα δοθούν Σεπτέμβριο με Οκτώβριο.
11 Ποιοι δεν θα πάρουν αναδρομικά;
Δεν θα πάρουν επιστροφές 630.000 χαμηλοσυνταξιούχοι του ΟΓΑ που έχασαν τα Δώρα και 770.000 χαμηλοσυνταξιούχοι του ΙΚΑ με κύρια σύνταξη κάτω από 1.000 ευρώ που επίσης έχασαν τα Δώρα. Δεν παίρνουν αναδρομικά όλοι οι συνταξιούχοι για τις μειώσεις επικουρικών.
12 Ποιοι μπορούν να συνεχίσουν με αγωγές;
Δικαίωμα να συνεχίσουν τις διεκδικήσεις αναδρομικών έχουν όσοι ήδη έκαναν αγωγές. Όσοι δεν άσκησαν προσφυγές έχουν περιθώριο μέχρι τέλος του 2020. Οι χαμηλοσυνταξιούχοι, για παράδειγμα, μπορούν να προσφύγουν για τα Δώρα. Όσοι έχουν ασκήσει αγωγές και υπάρχουν εκκρεμείς δίκες μπορούν να συνεχίσουν τον δικαστικό αγώνα, όπως αναφέρει ο δικηγόρος Λουκάς Αποστολίδης, είτε για έντοκα αναδρομικά κύριας σύνταξης, επικουρικής και Δώρων, είτε λαμβάνοντας τα αναδρομικά της κύριας σύνταξης ατόκως, όπως αναφέρει η τροπολογία, και έπειτα να συνεχίσουν τον δικαστικό αγώνα για τις άλλες δύο παροχές Δώρων και επικουρικής.
ΤΑ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΚΥΡΙΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
.
ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Σύνταξη προ φόρουΜειώσεις που επιστρέφονται ανά μήναΑναδρομικά 11 μηνών
ν. 4051ν. 4093Σύνολο
2.43926564991410.054
1.7821273354625.082
1.532842883724.092
1.314472472943.234
1.217191441631.793
1.169111381491.639
1.12241331371.507
99405656616
ΓΙΑ ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΥΣ
Σύνταξη προ φόρουΜειώσεις που επιστρέφονται ανά μήναΑναδρομικά 11 μηνών
ν. 4051ν. 4093Σύνολο
2.0351703825526.072
1.595952993944.334
1.312341551892.079
1.225201451651.815
1.177121391511.661
1.15281361441.584
1.12851331381.518
1.02001211211.331



πηγή:https://eleftherostypos.gr/oikonomia/asfalisi-syntaxeis/609555-ta-12-sos-gia-ta-anadromika-pos-pote-kai-posa-tha-paroun-25-ekat-syntaxiouxoi/

Σάββατο 1 Αυγούστου 2020

Συντάξεις/Ανναδρομικά: Η μεγάλη των κανονικών αναδρομικών "σφαγή"! - Δείτε τα παραδείγματα, με τα πραγματικά, δικαιούμενα, από το 2012, αναδρομικά και τις απώλειες




Σε δραστικό «κούρεμα» των αναδρομικών σε βάρος των συνταξιούχων προχωρά η κυβέρνηση, με βάση το περιεχόμενο της τροπολογίας που κατατέθηκε στη Βουλή. Η «δημοκρατία» παρουσιάζει παραδείγματα από τα οποία προκύπτουν οι απώλειες, ανάλογα με το ύψος της κάθε κύριας σύνταξης, προ των παράνομων περικοπών του 2012.
  • Παράδειγμα 1:
Συνταξιούχος με κύρια σύνταξη κάτω των 1.000 ευρώ τον μήνα, μεικτά, κανονικά (εφόσον η κυβέρνηση συνυπολόγιζε τις επιστροφές για τα δώρα που καταργήθηκαν και τις μειώσεις στις επικουρικές) θα έπρεπε να πάρει περίπου 733 ευρώ για τα «δώρα». Πλέον, δεν θα πάρει πίσω ούτε μισό ευρώ, όπως ισχύει για όλους όσοι είχαν άθροισμα κύριας και επικουρικής κάτω των 1.000 ευρώ τον μήνα, μεικτά, πριν από τις παράνομες μειώσεις του 2012.
  • Παράδειγμα 2:
Συνταξιούχος ο οποίος πριν από τις παράνομες μειώσεις του 2012 και την κατάργηση των δώρων έπαιρνε 1.200 ευρώ τον μήνα, μεικτά. Κανονικά θα έπρεπε να λάβει αναδρομικά 1.393,3 ευρώ (περίπου 733,3 ευρώ από τα δώρα και 660 ευρώ από τις μειώσεις του ν. 4093/2012). Με τη λύση που προωθεί η κυβέρνηση θα πάρει επιστροφές της τάξης -μόλις- των 660 ευρώ, δηλαδή 733 ευρώ λιγότερα.
  • Παράδειγμα 3:
Συνταξιούχος ο οποίος πριν από τις παράνομες μειώσεις του 2012 και την κατάργηση των δώρων έπαιρνε 1.500 ευρώ τον μήνα, μεικτά. Κανονικά θα έπρεπε να λάβει αναδρομικά 2.394,3 ευρώ. Πλέον, σύμφωνα με την τροπολογία που κατατέθηκε, θα πάρει μόλις 1.661 ευρώ.
  • Παράδειγμα 4:
Συνταξιούχος ο οποίος πριν από τις παράνομες μειώσεις του 2012 και την κατάργηση των δώρων έπαιρνε 1.800 ευρώ τον μήνα, μεικτά. Κανονικά θα έπρεπε να λάβει αναδρομικά 2.834,3 ευρώ (περίπου 733,3 ευρώ από τα δώρα, 385 ευρώ από τις μειώσεις του νόμου 4051/12 και 1.716 ευρώ από τις περικοπές του ν. 4093/2012). Πλέον, με τη λύση που προωθεί η κυβέρνηση θα πάρει επιστροφές της τάξης -μόλις- των 2.101 ευρώ, δηλαδή 733 ευρώ λιγότερα.
  • Παράδειγμα 5:
Συνταξιούχος με κύρια σύνταξη 2.000 ευρώ τον μήνα, μεικτά, κανονικά (εφόσον η κυβέρνηση συνυπολόγιζε τις επιστροφές για τα δώρα που καταργήθηκαν και τις μειώσεις στις επικουρικές) θα έπρεπε να πάρει περίπου 733 ευρώ για τα δώρα, 572 ευρώ για τις παράνομες μειώσεις του ν. 4051/2012 και 2.200 ευρώ από τις περικοπές του νόμου 4093/2010, δηλαδή συνολικά 3.505 ευρώ. Πλέον, με βάση τη ρύθμιση της κυβέρνησης, ο εν λόγω συνταξιούχος θα λάβει 2.772 ευρώ.
Επιπλέον, επειδή η κυβέρνηση δεν λαμβάνει υπόψη τις παράνομες μειώσεις στις επικουρικές, ανάλογα με το ύψος της σύνταξης που έπαιρναν πριν από τις παράνομες μειώσεις του 2012, οι συνταξιούχοι έχουν επιπλέον απώλειες από 293 ευρώ (για επικουρική 200 ευρώ) έως 2.418 ευρώ (για επικουρικές ύψους 700 ευρώ).
Συνοπτικά:
Η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας επανέλαβε ότι οι περικοπές που έγιναν το 2012 από τον κ. Βρούτση στις συντάξεις είναι αντισυνταγματικές. Οι περικοπές αυτές αφορούσαν κύριες συντάξεις, επικουρικές συντάξεις και δώρα. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε επίσης ότι η αντισυνταγματικότητα αυτή θεραπεύτηκε από τον ασφαλιστικό νόμο του ΣΥΡΙΖΑ (νόμος Κατρούγκαλου) που ισχύει από τον Μάιο του 2016.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε ότι οφείλονται αναδρομικά στους συνταξιούχους για 11 μήνες, από το καλοκαίρι του 2015 έως τον Μάιο του 2016. Τα αναδρομικά αφορούν, σαφέστατα, τόσο τις κύριες, όσο και τις επικουρικές και τα δώρα. Το συνολικό ποσό που θα έπρεπε να καταβληθεί στους συνταξιούχους ανέρχεται στα 3,9 δις.
Ο κ. Μητσοτάκης σήμερα ανακοίνωσε ότι θα καταβάλει στους συνταξιούχους, όχι όλα όσα δικαιούνται αλλά μόνο τα αναδρομικά των κύριων συντάξεων. Κούρεψε δηλαδή κατά πάνω από 60% τα οφειλόμενα αναδρομικά στους συνταξιούχους. Μάλιστα, ισχυρίστηκε ψευδώς ότι τάχα αυτή ήταν η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Είπε λοιπόν ο κ. Μητσοτάκης ότι δεν θα δώσει στους συνταξιούχους τα αναδρομικά που δικαιούνται αλλά μόλις 1,4 δις.
Η απόφαση του κ. Μητσοτάκη να μην καταβάλει τα αναδρομικά για επικουρικές και δώρα, κατά παράκαμψη του Συντάγματος και του Συμβουλίου της Επικρατείας πλήττει πρωτίστως τους χαμηλοσυνταξιούχους.
Λίγη ώρα αργότερα κατατέθηκε η σχετική τροπολογία η οποία αποκαλύπτει μία ακόμη χειρότερη πραγματικότητα. Τα χρήματα που τελικά προβλέπεται ότι θα δοθούν στους συνταξιούχους δεν είναι καν 1,4 δις αλλά μόλις 900 εκ.! Επιπλέον, η τροπολογία προβλέπει ότι οι αξιώσεις των συνταξιούχων για αναδρομικά στις επικουρικές και τα δώρα καταργούνται δια νόμου.
Πρόκειται για συνταγματικό πραξικόπημα, για ακραία μεθόδευση εις βάρος των δικαιωμάτων των συνταξιούχων, για κατάφορη παραβίαση του κράτους δικαίου. Η προκλητικότητα της κυβέρνησης να εμπαίζει με τέτοιο τρόπο τους συνταξιούχους αλλά και τους θεσμούς, ξεπερνά κάθε προηγούμενο.