Δευτέρα 26 Αυγούστου 2019

Το σχέδιο επιχειρήσεων του ΚΚΕ κατά τον Συμμοριτοπόλεμο 1946 - 1949



Του Γεωργίου Β. Κασσαβέτη Επισμηναγού (Ι) ε.α. – τ. Κυβερνήτου Ο.Α.
Στις 29 Αυγούστου συμπληρώνονται 70 χρόνια από την συντριβή της κομμουνιστικής ανταρσίας (1944-49), η οποία στοίχισε στη χώρα 110.000 νεκρούς και τη γύρισε δεκάδες χρόνια πίσω. Χάριν της θυσίας των χιλιάδων παλληκαριών του Στρατού και της Αεροπορίας, τα οποία έδωσαν την τελική μάχη στις κακοτράχαλες αετοράχες του Γράμμου και του Βιτσίου, στις οποίες είχαν οχυρωθεί οι επίορκοι ολετήρες του έθνους και επί χρόνια προετοιμάζοντο να δώσουν εκεί, όπου εκείνοι λόγω θέσεως πλεονεκτούσαν, την τελική μάχη.
Υπό κανονικές συνθήκες η 29η Αυγούστου θα έπρεπε να έχει καθιερωθεί ως επίσημη γιορτή της Δημοκρατίας, διότι τότε διεσώθη η δημοκρατία στη χώρα και όχι την 24η Ιουλίου, ημερομηνία επιστροφής των επαγγελματιών του πολιτικού συστήματος. Δυστυχώς σύσσωμο το πολιτικό κατεστημένο της χώρας, χάριν μιας αθλίας πολιτικής σκοπιμότητος, η οποία αναμφιβόλως αποτελεί χαριστική παραχώρηση προς το ηττηθέν Κομμουνιστικό Κόμμα, όχι μόνο δεν αναγόρευσε την ημερομηνία αυτή ως εθνική γιορτή, αλλά αρνείται πεισματικά να συμμετάσχει στις διοργανούμενες κατ’ έτος γιορτές. Αν η επέτειος αυτή τιμάται κάθε χρόνο στα μνημεία της Βούρμπιανης και του Βιτσίου, τούτο οφείλεται αποκλειστικά στις Ενώσεις Αποστράτων Αξιωματικών του Στρατού Ξηράς και της Πολεμικής Αεροπορίας. Αν όμως η θυσία όλων εκείνων των νέων που αγωνίστηκαν για να διατηρηθεί η δημοκρατία στη χώρα που γεννήθηκε δεν αναγνωρίζεται σήμερα, αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να μειωθεί το μέγεθος της προσφοράς τους.
Φυσικά η άλλη πλευρά, που έχει κάθε λόγο να κουκουλώσει τα φρικτά της εγκλήματα και να εμφανισθεί με λευκό ποινικό μητρώο εκδηλώνει με κροκοδείλια δάκρυα την «ιερή αγανάκτησή» της για την «πρόκληση», τις «γιορτές μίσους», την «αναμόχλευση των παθών» και όλα τα συναφή, τα οποία αποτελούν την μόνιμη επωδό των τελευταίων εξήντα ετών. Αυτό όμως δεν την εμποδίζει να οργανώνει τις δικές της ανάλογες γιορτές, τις οποίες με φαρισαϊκή υποκρισία βαφτίζει «γιορτές μνήμης». Επ’ αυτού η απάντηση που της οφείλουμε είναι η εξής.. Όλοι εμείς που θρηνήσαμε θύματα κατά την διάρκεια της αποτρόπαιης εγκληματικής ανταρσίας της, έχουμε αποδεχθεί πρώτοι τη λήθη και την έχουμε συγχωρήσει. Εκείνο όμως που αρνούμαστε να δεχθούμε είναι η παραχάραξη της ιστορίας. Διότι αυτή περνάει πάνω απ’ τους τάφους των χιλιάδων θυμάτων μας, η ιστορική σκύλευση των οποίων ισοδυναμεί με επαίσχυντη προδοσία.
Με την ευκαιρία της φετινής 70ης επετείου, κρίνουμε ιστορικά χρήσιμο να παρουσιάσουμε το Σχέδιο Επιχειρήσεων των Κομμουνιστοσυμμοριτών κατά τον Συμμοριτοπόλεμο 1946 – 49, ένα άγνωστο για τους περισσότερους Έλληνες σχέδιο. Πρόκειται για το «Σχέδιο Λίμνες», το οποίο περιλαμβάνει τον κύριο και πρωταρχικό αντικειμενικό στόχο της ηγεσίας του ΚΚΕ, κατά τον προδοτικό και καταστροφικό αυτό πόλεμο. Αναλυτικότερα:
Το χρονικό διάστημα μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου 1947 αποτελεί την πλέον κρίσιμη και αποφασιστική περίοδο για την ηγεσία του ΚΚΕ. Είναι το διάστημα που εκτιμά, πρώτον ότι τα περιθώρια για πολιτική λύση του ελληνικού προβλήματος - ακριβέστερα του δικού της προβλήματος - έχουν εξαντληθεί και δεύτερον ότι ο συνδυασμός των πολιτικών αγώνων με το ένοπλο κίνημα δεν απέδωσε. Κατά την νεώτερη λοιπόν εκτίμησή της το κόμμα είναι σε θέση να επικρατήσει σε μία ένοπλη αναμέτρηση με αντιπάλους «τη μοναρχοφασιστική» κυβέρνηση και τους «ξένους ιμπεριαλιστές», υπό την προϋπόθεση της υποστήριξης της Σοβιετικής Ενώσεως και της Γιουγκοσλαβίας.
Στις 11 και 12 Σεπτεμβρίου του 1947 συνέρχεται η 3η Ολομέλεια του ΚΚΕ. Στις εργασίες της, πέραν των έξι μελών του Πολιτικού Γραφείου: Ζαχαριάδης, Μάρκος Βαφειάδης, Γιάννης Ιωαννίδης, Λ. Στρίγγος, Πέτρος Ρούσος και Γ. Ερυθριάδης – σημειωτέον ότι ένα κλιμάκιο του Πολιτικού Γραφείου δρούσε παρανόμως στην Αθήνα - συμμετείχαν και τέσσερα (4) ανώτατα στρατιωτικά στελέχη, ήτοι ο Στέφανος Παπαγιάννης επιτελάρχης του «Δημοκρατικού Στρατού» και οι Γ. Κικίτσας αρχηγός της Διοικήσεως Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, ο Ν. Κανακαρίδης αρχηγός της Διοικήσεως Θράκης και Δ. Λασσάνης αρχηγός Διοικήσεως Αν. Μακεδονίας. 
Κατά τη διάρκεια των εργασιών της 3ης Ολομέλειας αφ΄ενός μεν «επιβεβαιώθηκε» ότι υπάρχουν οι στρατιωτικές προϋποθέσεις για την επίτευξη του αντικειμενικού σκοπού, αφ΄ετέρου δε εγκρίθηκε το στρατιωτικό σχέδιο για την υλοποίησή του. Το σχέδιο στο οποίο δόθηκε ο κωδικός όρος «Λίμνες», υπεγράφη από τα παρόντα μέλη και εγκρίθηκε από την Ολομέλεια. Λίγο αργότερα για τυπικούς λόγους θα εγκριθεί και από το κλιμάκιο της Κεντρικής Επιτροπής που βρισκόταν στην Αθήνα.
Ο χρόνος υλοποιήσεως του σχεδίου δεν ήταν ακριβώς προσδιορισμένος, πλην όλοι πίστευαν ότι η εφαρμογή του θα άρχιζε την Άνοιξη του 1948. Το σχέδιο προέβλεπε την κατάληψη ολοκλήρου της Μακεδονίας και της Θράκης - αναλόγως δε με τις δυνατότητες και της Ηπείρου - και την εγκαθίδρυση Λαϊκής Δημοκρατίας με πρωτεύουσα τη Θεσσαλονίκη. Το μέρος όμως του σχεδίου που φαντάζει αστείο και αποδεικνύει την ανύπαρκτη επιτελική κατάρτιση των ανθρώπων που το κατάρτισαν, είναι οι προϋποθέσεις στις οποίες βασιζόταν η υλοποίησή του.
Εντός εξαμήνου - Σεπ 1947, Μαρ 1948 - ο «Δημοκρατικός Στρατός» θα έπρεπε να τριπλασιαστεί και από 20.000 περίπου την περίοδο εκείνη να φτάσει στις 60.000. Αυτή ήταν η πρώτη προϋπόθεση. Η δεύτερη, η οποία ήταν απαραίτητη για την κατάληψη της Θεσσαλονίκης, ήταν η δημιουργία ειδικού εκστρατευτικού σώματος. Τέλος το μέρος των προϋποθέσεων, το οποίο ήταν εντελώς εκτός πραγματικότητος και κοινής στρατιωτικής λογικής ήταν εκείνο που προέβλεπε, ότι τα ασκέρια των βιαίως στρατολογημένων ανταρτών θα έπρεπε να μετατραπούν – τίνι τρόπω άραγε - σε τακτικό στρατό και ότι το «κράτημα» της Θεσσαλονίκης θα ανελάμβανε «Καταδιωκτική Αεροπορία», «Ταχυκίνητα Πλοία» και «Βαρύς Οπλισμός». Που θα εγκαθίσταντο αυτά τα καταδιωκτικά αεροπλάνα, ποιοι θα τα πετούσαν και πως θα επιβίωναν από τα πυρά της εμπειροπόλεμης και υπέρτερης Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας, είναι μία άλλη ιστορία.
Βέβαια δεν ήταν λίγοι απ’ τους συμμετέχοντες στις εργασίες της 3ης Ολομέλειας, οι οποίοι δειλά μεν, πλην κατά τρόπο σαφή, επεσήμαναν τη χαώδη αναντιστοιχία μεταξύ των υπαρχόντων και των απαιτουμένων για την υλοποίηση του σχεδίου μέσων. Ουδείς όμως έφερε αντιρρήσεις, όταν μέσα σε κλίμα πανηγυρισμού ο Ζαχαριάδης τους διαβεβαίωνε για την εξασφάλισή τους. Ποιος τον είχε πείσει για τον εφοδιασμό του «Δημοκρατικού Στρατού» με αεροπλάνα διώξεως και ταχυκίνητα πλοία είναι απορίας άξιον.
Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί, ότι η 3η Ολομέλεια της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ ενέκρινε αποφάσεις του Ν. Ζαχαριάδη, οι οποίες είχαν ληφθεί τουλάχιστον έξι (6) μήνες νωρίτερα. Τούτο αποδεικνύεται αφ’ ενός μεν από επιστολή του Ζαχαριάδη προς τον Τίτο στις 22 Απριλίου του 1947, με την οποία τον ενημέρωνε για το όλο σχέδιο, αφ’ ετέρου δε από τα πρακτικά των συζητήσεων του Ζαχαριάδη με τον Στάλιν, τον Μάιο του 1947. Αν δε κρίνομε από τη ρητή διαβεβαίωση του Ζαχαριάδη, περί εξασφαλίσεως των απαιτουμένων για την υλοποίηση του «Σχεδίου Λίμνες» μέσων, τότε οδηγούμεθα στο συμπέρασμα, ότι τόσο ο Στάλιν, όσο και ο Τίτο του τον είχαν διαβεβαιώσει, ότι θα συνδράμουν τον αγώνα του.
Βέβαια τα πρώτα σύννεφα της σκληρής πραγματικότητος, η οποία απεδείκνυε ότι η αισιοδοξία της 3ης Ολομέλειας δεν είχε σοβαρές βάσεις, δεν θα αργήσουν να φανούν. Πράγματι τον Δεκέμβριο του 1947 το Δεύτερο Κλιμάκιο του Πολιτικού Γραφείου του ΚΚΕ θα διαπιστώσει, ότι υπάρχει σοβαρή καθυστέρηση στην ικανοποίηση των όρων του σχεδίου, ότι πολλά από τα στοιχεία του σχεδίου δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και τέλος, ότι οι προοπτικές της αριθμητικής ανάπτυξης του «Δημοκρατικού Στρατού» δεν εστηρίζοντο σε ψύχραιμους υπολογισμούς.
Σε σχετική ανακοίνωση του Πολιτικού Γραφείου στις 9 Δεκεμβρίου του 1947 αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής: «Έγιναν πλάνα στρατολογίας για κάθε περιφερειακό αρχηγείο. Τα πλάνα έγιναν μηχανικά, γραφειοκρατικά, χωρίς πρώτα να παρουσιαστεί η πραγματική κατάσταση των αρχηγείων, η ικανότης τους, οι δυσκολίες που μας δημιούργησε ο εχθρός με την εκκένωση των χωριών». 
Ένα χρόνο αργότερα -15 Νοεμβρίου 1948 - κατά την πάγια τακτική του ΚΚΕ να βρίσκει εξιλαστήρια θύματα -, οι ευθύνες θα φορτωθούν στον αρχιστράτηγο του «Δημοκρατικού Στρατού» Μάρκο Βαφειάδη. Ήταν η εποχή που ο Μάρκος είχε διατυπώσει γραπτά την άποψη, ότι «στην 3η Ολομέλεια πάρθηκαν αποφάσεις πέρα για πέρα ανεδαφικές».
Στο ίδιο μήκος κύματος κι ένα άλλο μέλος του Πολιτικού Γραφείου, που είχε λάβει μέρος στην 3η Ολομέλεια, ο Γ. Ερυθριάδης, θα διατυπώσει τον Ιανουάριο του 1949 τις εξής εκτιμήσεις: 
« α) Πηγαίνοντας για την 3η Ολομέλεια, Σεπτέμβριος 1947, δεν είχαμε μία ολοκληρωμένη εικόνα της καινούριας κατάστασης που δημιουργήθηκε στη χώρα μας με την αμερικανική παρέμβαση προς όφελος του μοναρχοφασισμού. β) Σωστά και στο σύνολό της δεν εχτιμήσαμε την πολιτική του μοναρχοφασισμού και την επιδίωξή του με το μαζικό ξεσπίτωμα του αγροτικού πληθυσμού της ορεινής κυρίως Μακεδονίας, που αποτελούσε τη μαζική δική μας επιστρατευτική βάση».
Και το ερώτημα κάθε απλού λογικού ανθρώπου είναι το εξής. Όσο κι αν τα ετερόκλητα στοιχεία τα οποία αποτελούσαν την τότε ηγεσία του ΚΚΕ ήσαν άσχετα με την επιστήμη του πολέμου, δεν έβλεπαν ότι η υλοποίηση του μεγαλεπήβολου σχεδίου ήταν ουτοπική; Και ειδικότερα:
α. Με ποιο τρόπο η δύναμη του «Δημοκρατικού Στρατού» θα τριπλασιαζόταν σε διάστημα έξι (6) μηνών, όταν η ελεγχόμενη απ ’τους Συμμορίτες ύπαιθρος είχε εκκενωθεί από την ελληνική κυβέρνηση;
β. Με τι μαγικά ραβδάκια, το άτακτο αυτό ασκέρι των καπνεργατών, των ναυτεργατών και των βιαίως στρατολογηθέντων αγροτών και των 14χρονων παιδιών (αγοριών- κοριτσιών), θα μετατρεπόταν σε τακτικό στρατό, ώστε να μπορεί να αναμετρηθεί, επί ίσοις όροις, με τον εθνικό στρατό της χώρας;
γ. Ποιοι θα ήσαν αυτοί οι ελίτ, οι οποίοι θα συγκροτούσαν το περίφημο εκστρατευτικό σώμα και πως θα καταλάμβαναν την Θεσσαλονίκη, όταν ήταν δεδομένο ότι δεν μπόρεσαν να καταλάβουν μικρότερες πόλεις, όπως την Άμφισσα, το Μέτσοβο, τη Φλώρινα, τη Νάουσα και την Κόνιτσα;
δ. Πού θα στάθμευαν, ποιοι θα τα πετούσαν και πως θα επιβίωναν αυτά τα αεροπλάνα της « καταδιωκτικής αεροπορίας» ,η οποία προεβλέπετο στο Σχέδιο για «το κράτημα της Θεσσαλονίκης» ;
ε. Τέλος πόσα θα ήσαν, ποιοι θα τα κυβερνούσαν και που θα ελιμενίζοντο αυτά τα ταχυκίνητα πλοία, τα οποία επίσης θα συνέβαλαν στη διατήρηση της κατοχής της Θεσσαλονίκης;
Αλλά και αν δεχθούμε ότι οι διαβεβαιώσεις για ενίσχυση του αγώνα δικαιολογούσαν και την αισιοδοξία του Ζαχαριάδη, ο οποίος πληροφορεί τον Τίτο, στις 12 Αυγούστου του 1947, ότι «το πολύ μέχρι την άνοιξη του 1948 ο αγώνας θα έχει στεφθεί με επιτυχία» και τη φιλοδοξία των καπεταναίων του ΕΛΑΣ, οι οποίοι ηγούντο του «Δημοκρατικού Στρατού», να κυβερνήσουν τη χώρα, τα σημάδια που διαδέχοντο το ένα το άλλο, δεν έπρεπε να τους συνεγείρουν, ώστε να εγκαταλείψουν τον προδοτικό τους αγώνα, ο οποίος αποσκοπούσε στην υποδούλωση της χώρας;
Ειδικότερα:
α. Δεν ήταν σημάδι για την αρνητική εξέλιξη του αγώνα τους, όπως αποδεικνύεται από έγγραφο του ΚΚΕ προς το Κομμουνιστικό Κόμμα της Σοβιετικής Ένωσης και της Γιουγκοσλαβίας την 6/10/47, ότι ο «Δημοκρατικός Στρατός» με την έλευση του χειμώνα, αντιμετωπίζει οξύτατα προβλήματα ιματισμού και υπόδησης και η μεν Σοβιετική Ένωση απαντά, ότι «δεν μπορεί να κάνει τίποτα», η δε Γιουγκοσλαβία, ότι «τα αποθέματα έχουν εξαντληθεί»;
β. Δεν ήταν απόδειξη ότι ο Στάλιν, προσποιούμενος ότι δήθεν οι διεθνείς συνθήκες δεν το επιτρέπουν, αρνείται καθ’ όλη τη διάρκεια του Συμμοριτοπολέμου να αναγνωρίσει την «Προσωρινή Δημοκρατική Κυβέρνηση», ή «Κυβέρνηση του Βουνού» του ΚΚΕ και το ίδιο πράττουν και όλες συλλήβδην οι Σοσιαλιστικές Λαϊκές Δημοκρατίες;

γ. Τί κάνουν οι ηγέτες του ΚΚΕ, όταν στα μέσα του 1948, ο Τίτο ο οποίος είναι ο κύριος τροφοδότης του αγώνα τους διαφωνεί με τον Στάλιν, τους διακόπτει κάθε βοήθεια, τους κλείνει τα σύνορα και τους γυρίζει την πλάτη;

δ. Γιατί συνεχίζουν τον αγώνα, όταν ξεμένουν με μοναδικούς συμμάχους την Αλβανία και την Βουλγαρία και όταν για μεν την πρώτη ισχύει η ρήση «ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος», για δε τη δεύτερη ότι ούτε θέληση ούτε δυνατότητα υπάρχει;
Πέραν όμως των αδιαμφισβητήτων αυτών αποδείξεων, οι οποίες συνθέτουν την πλήρη αδυναμία του «Δημοκρατικού Στρατού» να υλοποιήσει το μεγαλεπήβολο και εκτός πάσης πραγματικότητος σχέδιο της δημιουργίας Λαϊκής Δημοκρατίας στη Β. Ελλάδα, υπάρχουν και γενικότερα στοιχεία, τα οποία δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν από την τότε ηγεσία του ΚΚΕ, για τα οποία δεν έχουν δοθεί σαφείς εξηγήσεις μέχρι σήμερα. 
Συγκεκριμένα.
α. Ήταν δυνατή η επιτυχία μιας κοινωνικής επανάστασης καθοδηγούμενης μάλιστα από κομμουνιστάς σε μια Δυτική Δημοκρατία;
β. Μπορούσε ένα λαϊκό κίνημα – όσο ισχυρό κι αν ήταν – να ανατρέψει γεωπολιτικές ισορροπίες, όπως αυτές είχαν οριοθετηθεί από τους ισχυρούς της Γης στη Συνδιάσκεψη της Γιάλτας;
γ. Τέλος μπορούσε να υπάρχουν «επαναστατικά αποθέματα» σε ένα λαό, ο οποίος πολέμησε επί έξι μήνες δύο αυτοκρατορίες και είχε υποστεί μία πολυετή τριπλή κατοχή;
Το παρήγορο βέβαια είναι ότι αν εξαιρέσει κανείς τις θέσεις μερικών αμετανόητων στελεχών της παλαιοημερολογίτικης εξτρεμιστικής Κομμουνιστικής Αριστεράς, όλοι οι νηφάλιοι Έλληνες συμπεριλαμβανομένων και πολλών στελεχών της τότε ηγεσίας του ΚΚΕ, συμφωνούν με την λυτρωτική κραυγή του ιστορικού στελέχους του ΚΚΕ Τάκη Λαζαρίδη «Ευτυχώς ηττηθήκαμε σύντροφοι».
Η πιο αποστομωτική απάντηση όμως σε όλα αυτά τα αμείλικτα ερωτήματα δίδεται από το πιο αυθεντικό και ιστορικό στέλεχος της Αριστεράς, τον Λεωνίδα Κύρκο. Σε μία εφ’ όλης της ύλης εκ βαθέων εξομολόγησή του στην «Καθημερινή της Κυριακής» της 3.12.2006, ο Λεωνίδας Κύρκος ομολογεί τα εξής αποκαλυπτικά: « Ήρθε η στιγμή που μπορούσα να δω πολλά πράγματα από τη συμπεριφορά του Ζαχαριάδη, δεν τα είδα και νιώθω μια ευθύνη. Δεν ασκούσα τότε βέβαια καμιά επιρροή. Ήμουν ένα στελεχάκι της βάσης που δεν μετείχε στις πολιτικές διεργασίες, που δεν είχε πληροφόρηση, αλλά δεν είχε και το κουράγιο να δει κατάματα τους ανθρώπους, οι οποίοι στα μάτια μου παρουσιάζονταν γιγάντιοι. Και είδα ότι όλοι αυτοί-ας μην τους πω όλους- ήταν περιτρίμματα. 
Με πιάνει τρόμος άμα σκεφθώ ότι π.χ. αν νικούσε τότε η επανάστασή μας θα είχαμε πρωθυπουργό τον Μάρκο, έναν γελοίο άνθρωπο-τον είδα από κοντά και κατάλαβα τι γελοίος άνθρωπος ήταν- θα είχαμε υπουργό Οικονομικών τον Μπαρτζώτα, θα είχαμε υπουργό Παιδείας π.χ. τον Στρίγγο, θα είχαμε υπουργό των Εσωτερικών τον άλλον τον ανεκδιήγητο άνθρωπο που ήρθε από την Κρήτη τον Βλαντά, ο οποίος ήταν για την εποχή εκείνη ήρωας για την νεολαία. Άνθρωποι γελοίοι, χωρίς καμιά παιδεία για να παίξουν έναν ουσιαστικό ρόλο, σαν αυτόν που φιλοδοξούσαν να παίξουν».
Όλα αυτά τιμούν βέβαια όσους έχουν τη γενναιότητα να παραδέχονται τα λάθη του παρελθόντος και να απολογούνται γι’ αυτά, πλην δεν απαντούν στο αγωνιώδες ερώτημα. Για ποιο λόγο όλοι αυτοί οι άνθρωποι αφιέρωσαν τη ζωή τους σε μία χαμένη υπόθεση με τόσο μίσος, τόση βία και τόσο αίμα. Μια υπόθεση που και την Ελλάδα βύθισε στο σκοτάδι και τους ίδιους οδήγησε από ήττα σε ήττα;
Υ.Γ Τα στοιχεία του παρόντος άρθρου προέρχονται από τα αρχεία του ΚΚΕ τα οποία κληροδοτήθηκαν στα Αρχεία της Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ) και παρατίθενται στο βιβλίο του Φίλ. Ηλιού ¨Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ-Η ΕΜΠΛΟΚΗ ΤΟΥ ΚΚΕ¨









πηγή:http://defenceline.gr/index.php/history/item/5006

Κυριακή 25 Αυγούστου 2019

Επισπεύδεται η έκδοση συντάξεων, με την επαναφορά προσωπικού, είχαν λάβει απόσπαση για άλλες υπηρεσίες! - Κάθε μήνα, απονέμονται μόλις 598 συντάξεις!!




Κάθε μήνα, απονέμονται μόλις 598 συντάξεις, όταν η συγκεκριμένη διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους θα έπρεπε να εκδίδει πάνω από 1.200 συνταξιοδοτικές αποφάσεις.

Ξεπέρασαν τις 17.500 οι εκκρεμείς υποθέσεις απονομής συντάξεων στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ), με το υπουργείο Εργασίας να αναζητεί λύσεις στην κατεύθυνση της μεταφοράς προσωπικού στη συγκεκριμένη διεύθυνση, ώστε να ξεμπλοκάρει η διαδικασία. 
Από τα μέχρι τώρα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Ασφάλισης (ΓΓΚΑ) προκύπτει ότι υπάρχουν 17.556 εκκρεμείς υποθέσεις απονομής συντάξεων στο ΓΛΚ. Από αυτές οι 14.761 είναι περιπτώσεις που μπορούν να χαρακτηριστούν ληξιπρόθεσμες, δηλαδή βρίσκονται στην αναμονή χρονικό διάστημα άνω των τριών μηνών. 
Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, εντός του 2019  έχουν εκδοθεί από τη διεύθυνση απονομής συντάξεων του ΓΛΚ 4.791 περιπτώσεις συνταξιοδότησης. Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως κάθε μήνα απονέμονται μόλις 598 συντάξεις, όταν η συγκεκριμένη διεύθυνση θα έπρεπε να εκδίδει πάνω από 1.200 συνταξιοδοτικές αποφάσεις. 
Να σημειωθεί ότι η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, σε αιφνιδιαστική επίσκεψη στο ΓΛΚ, είχε διαπιστώσει ότι συνολικά οι υποθέσεις που βρίσκονται σε εκκρεμότητα αγγίζουν τις 160.000. Σε αυτές, βέβαια, συγκαταλέγονται αιτήσεις για παροχή πληροφοριών, εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, μεταβολή στοιχείων συνταξιούχων ή προστατευόμενων μελών, αιτήσεις για αναγνώριση ετών κ.λπ.
Με στόχο, πάντως, την εκκίνηση της διαδικασίας επίσπευσης στην έκδοση των συντάξεων που αφορούν δημοσίους υπαλλήλους, εξετάζεται η επαναφορά 53 εργαζομένων στην υπηρεσία απονομής συντάξεων του ΓΛΚ στις θέσεις τους. Πρόκειται για εργαζομένους που είχαν ζητήσει και είχαν λάβει απόσπαση για άλλες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών. Οι αποσπάσεις αυτές έληξαν και δεν θα ανανεωθούν.  
Ταυτόχρονα, η συγκεκριμένη υπηρεσία εντός του Σεπτεμβρίου θα στελεχωθεί με άλλους 50 εργαζομένους από τον ΕΦΚΑ. Η μεταφορά θα γίνει από διάφορες υπηρεσίες του ενιαίου φορέα, με στόχο να συνεργαστούν με τους παλαιούς, εν είδει μίνι εκπαίδευσης, καθώς η διαδικασία που ακολουθείται στο Δημόσιο είναι τελείως διαφορετική απ’ ό,τι στο ΙΚΑ ή στα υπόλοιπα ασφαλιστικά ταμεία.
Να σημειωθεί ότι τον Απρίλιο του 2018 στη Γενική Διεύθυνση Συντάξεων Δημοσίου του ΓΛΚ υπηρετούσαν 135 υπάλληλοι. Οταν εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ, οι υπάλληλοι του ΓΛΚ μειώθηκαν σε 49, ενώ ο μέσος όρος αποφάσεων χορήγησης των συντάξεων το 2018 δεν ξεπερνούσε τις 500.
Η επίσκεψη στα γραφεία του ΓΛΚ από την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας αποκάλυψε βέβαια και τις τεράστιες ελλείψεις σε υποδομές, όπως και την υποστελέχωση συγκεκριμένων υπηρεσιών. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο,  διαπιστώθηκε τόσο ο μεγάλος φόρτος εργασίας των υποστελεχωμένων γραφείων εξυπηρέτησης όσο και ο πρόχειρος τρόπος με τον οποίο στοιβάζονταν εκτεθειμένες χιλιάδες αιτήσεις από ασφαλισμένους.
Να σημειωθεί ότι, σωρευτικά, οι υποχρεώσεις - εκκρεμότητες στον ΕΦΚΑ, σύμφωνα με τον κ. Βρούτση, υπολογίζονται σε περίπου 400.000, καθώς στις 160.000 υποθέσεις του Δημοσίου (πρώην ΓΛΚ) πρέπει να αθροιστούν και οι 230.000 του ΕΦΚΑ. 
Έντυπη



Αποδείξεις και από νεκρούς ζητά η Εφορία





  • Κωστής Πλάντζος
Νόμος του ΣΥΡΙΖΑ αναγκάζει τους κληρονόμους υπερήλικων αναπήρων που απεβίωσαν το 2018 να προσκομίζουν χάρτινες αποδείξεις στην Εφορία
Ιστορίες φορολογικής τρέλας εν έτει 2019: νόμος του ΣΥΡΙΖΑ αναγκάζει συγγενείς (κληρονόμους) υπερήλικων φορολογουμένων, που ήταν κατάκοιτοι με βαριά αναπηρία και απεβίωσαν το 2018, να προσκομίζουν χάρτινες αποδείξεις στην Εφορία προκειμένου να υποβάλουν φέτος χειρόγραφα στη ΔΟΥ τη δήλωση φόρου εισοδήματος Ε1 του θανόντος.
Σ τις αντιρρήσεις των συγγενών ότι δεν γνωρίζουν πού είναι κρυμμένος ο… θησαυρός με τις αποδείξεις του μακαρίτη ή ότι, αφού ήταν κατάκοιτος (μετά από εγκεφαλικό κ.λπ.), δεν μπορούσε από το κρεβάτι του να κάνει συναλλαγές, ως εκ τούτου τον συντηρούσαν οι ίδιοι πληρώνοντας για εκείνον τα πάντα (τροφή, φάρμακα), κάποιες ΔΟΥ κάνουν τα στραβά μάτια, ενώ άλλες επιμένουν να απαιτούν τυπολατρικά τις αποδείξεις των τεθνεώτων, αλλιώς τους επιβάλλουν και πρόστιμο 22% (220 ευρώ) γι’ αυτές που λείπουν!
Φταίνε…οι προηγούμενοι!
Αιτία του κακού είναι μια απόφαση της κυρίας Κατερίνας Παπανάτσιου από το 2017 και ο νόμος 4446 που η ίδια η υφυπουργός Οικονομικών εισηγήθηκε και ψηφίστηκε στη Βουλή τον Δεκέμβριο του 2016.
Ο εν λόγω νόμος απαιτούσε να γίνονται δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής προκειμένου να διατηρήσει ο μισθωτός ή συνταξιούχος την έκπτωση φόρου (έμμεσο αφορολόγητο). Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούσε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών, όχι όμως τους νεκρούς!
Συγκεκριμένα ο νόμος 4446 χωρίζει σε δύο κατηγορίες τους πολίτες:
1) Εξαιρούνται πλήρως από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής και προσκόμισης αποδείξεων για την πραγματοποίηση δαπανών οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, οι στρατιωτικοί, εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα και οι φυλακισμένοι.
2) Εξαιρούνται μεν φορολογούμενοι 70 ετών και άνω και άτομα µε ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω (όπως επίσης και άτομα μειωμένων δυνατοτήτων που βρίσκονται σε δικαστική συµπαράσταση), αλλά «απαιτείται η προσκόμιση αποδείξεων ίσης αξίας», όπως χαρακτηριστικά προβλέφθηκε στον νόμο!
Από τον Δεκέμβριο του 2016 είχε επισημανθεί στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ότι ήταν παράλογο να απαιτείται από βαριά ανάπηρους και υπερήλικες να προσκομίζουν χάρτινες αποδείξεις, όπως απαιτεί ο νόμος, διότι:
■  Ο νόμος ψηφίστηκε με σκοπό τη διάδοση του πλαστικού χρήματος και όχι τη συλλογή των χάρτινων αποδείξεων – υποχρέωση μάλιστα που το 2016 είχε ήδη καταργηθεί και δεν ίσχυε για κανέναν πολίτη της χώρας.
■  Άτομα με δυσκολίες, όπως αυτά που εξαιρούνταν, δεν είναι σε θέση να αξιώνουν ή να… τσακώνονται για τις αποδείξεις στις τυχόν συναλλαγές τους ούτε μπορούν να μετακινούνται από το σπίτι τους (αλλά και από νησί σε νησί ακόμα!) για να προσκομίζουν στις ΔΟΥ τις χάρτινες.
Τότε το υπουργείο Οικονομικών καθησύχαζε πως «το θέμα είναι τυπικό και δεν θα ζητηθούν από κανέναν όσα λέει ο νόμος».
Ο νόμος, όμως, ψηφίστηκε και -με βάση τα παραπάνω- οι εφορίες αναγκάζονται να ζητούν τις αποδείξεις. Ετσι, εργαζόμενος στο υπουργείο Οικονομικών που έχασε τον πατέρα του τον περασμένο Σεπτέμβριο έσπευσε τον Ιούλιο να υποβάλει χειρόγραφα τη δήλωση φόρου εισοδήματος του εκλιπόντος. Επειδή όμως ο τελευταίος ήταν άνω των 70 ετών και με 80% αναπηρία (κατάκοιτος) δεν είχε πραγματοποιήσει ηλεκτρονικές πληρωμές κατά το 2018. Αφού λοιπόν δεν εμφανίζονταν ηλεκτρονικές πληρωμές στο Taxis από τα στοιχεία τραπεζών, στη ΔΟΥ ζήτησαν την προσκόμιση χάρτινων αποδείξεων του θανόντος, σε διαφορετική θα έμπαινε πρόστιμο 220 ευρώ για τα 1.000 ευρώ αποδείξεων που χρειάζονταν με βάση τον νόμο (10% για εισόδημα 10.000 ευρώ).
Το πρόβλημα λύθηκε όταν οι συγγενείς προσκόμισαν μια σακούλα χάρτινων αποδείξεων που μάζεψαν από δεξιά και αριστερά. Ωστόσο για μοναχικούς ανθρώπους που δεν αφήνουν πίσω συγγενείς, κανείς δεν βρίσκεται να προσκομίσει αποδείξεις και έτσι η δήλωση γίνεται μεν χειρόγραφα (από κοινωνικές υπηρεσίες κ.λπ.) αλλά η μερίδα του φορολογουμένου δεν κλείνει διότι το πρόστιμο ακολουθεί τον οφειλέτη μέχρι να διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχει άλλη περιουσία ώστε να εισπράξει το Δημόσιο τα νόμιμα.

Έρχονται αυξήσεις στους μισθούς μέσω της μείωσης των εισφορών - Αναλυτικοί πίνακες




Αυξήσεις μισθών, που θα φανούν από το 2020 και θα μεγαλώνουν στα επόμενα χρόνια, φέρνει η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που σχεδιάζει η κυβέρνηση από το 2020 ως το 2024

Οι αποδοχές εργαζομένων θα έχουν μικρές στην αρχή ετήσιες αυξήσεις, της τάξης των 40 ευρώ για τους πολύ χαμηλούς μισθούς και ως 270 ευρώ για τους υψηλότερους. Σταδιακά, όμως, τα οφέλη θα μεγαλώνουν και ως το 2024 το κέρδος για τους χαμηλόμισθους θα είναι της τάξης των 217 ευρώ το χρόνο, ενώ για τους υψηλόμισθους θα ξεπερνά τα 1.690 ευρώ ετησίως.
Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής, τα  σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι του υπουργείου Εργασίας και εξετάζονται είναι δύο. Προβλέπουν σταδιακή μείωση των ασφαλιστικών εισφορών σε εργοδότες και εργαζομένους από το 40,6% σήμερα στο 35,6% ή στο 35,1%, δηλαδή αποκλιμάκωση κατά 5 με 5,5 ποσοστιαίες μονάδες. Στη μείωση αυτή εντάσσεται και η νομοθετημένη μείωση των εισφορών επικουρικής ασφάλισης κατά 0,50%.
Τα δύο σχέδια που εξετάζονται περιλαμβάνουν μειώσεις που θα ολοκληρωθούν εντός 5ετίας, από το 2020 ως το 2024.
Δείτε παρακάτω αναλυτικά τους πίνακες με τα οφέλη της μείωσης εισφορών ( περίοδος 2020-2024)



















πηhttp://www.enikos.gr/economy/669514/erchontai-afxiseis-stous-misthous-meso-tis-meiosis-ton-eisforon-a
γή:

Συντάξεις: Τα δυο σενάρια για «μπόνους» - Ποιοι ασφαλισμένοι ευνοούνται - Αναλυτικός πίνακας ποσοστών αναπλήρωσης






Τέσσερις βασικές κατηγορίες ασφαλισµένων βρίσκονται στην πρώτη γραµµή για τις νέες αλλαγές που έρχονται στο Συνταξιοδοτικό. Πρόκειται για χιλιάδες εργαζόµενους σε δηµόσιο και ιδιωτικό τοµέα οι οποίοι είναι κοντά στη σύνταξη και «ζυγίζουν» τα δεδοµένα για την καταλληλότερη στιγµή της εξόδου

Οι διαρθρωτικές µεταρρυθµίσεις στις συντάξειςπου επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας, µε αιχµή του δόρατος τις αλλαγές στα ποσοστά αναπλήρωσης και στόχο τη βελτίωση της ανταποδοτικότητας στις κύριες συντάξεις, δεν αποκλείεται να δηµιουργήσουν νέα δεδοµένα για όλους όσοι µετρούν πολλά χρόνια ασφάλισης στις πλάτες τους

Ειδικοί της κοινωνικής ασφάλισης εκτιµούν πως από τις κυοφορούµενες αλλαγές στα ποσοστά αναπλήρωσης αναµένεται να επηρεάζονται ετησίως περίπου 25.000 ασφαλισµένοι, που θα ανοίγουν την πόρτα της συνταξιοδότησης κάθε χρόνο.

Υπό αυτό το πρίσµα, ειδικοί εφιστούν την προσοχή στους υποψήφιους συνταξιούχους για τη σωστή επιλογή της στιγµής εξόδου. Στο τραπέζι βρίσκεται η αναδιάρθρωση των ποσοστών αναπλήρωσης, µε στόχο την αύξηση της ανταποδοτικότητας των συντάξεων, οι οποίες µετά την 25ετία ασφάλισης και ιδιαίτερα για όσους αποχωρούν µε υψηλές συντάξιµες αποδοχές είναι προοδευτικά υποανταποδοτικές. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται δύο εναλλακτικά σενάρια:

Αύξηση των ποσοστών κυρίως για όσους αποχωρούν µε περισσότερα από 35, 37 ή και 40 χρόνια ασφάλισης. Η αύξηση των ποσοστών για τους ασφαλισµένους µε πολλά χρόνια εκτιµάται πως «ψαλιδίζει» την υποανταποδοτικότητα των µεσαίων και υψηλών συντάξεων και ενισχύει το κίνητρο ασφάλισης.
Αλλαγή στον µηχανισµό υπολογισµού της ποσοστιαίας αναπλήρωσης, ώστε αυτή να υπολογίζεται σωρευτικά και όχι προσθετικά. Πρόκειται για σύστηµα αντίστοιχο µε αυτό που είχε υιοθετηθεί και στον νόµο 3863 του 2010, το οποίο, αν τελικά προκριθεί, υπολογίζεται πως θα δώσει σε σχέση µε το υπάρχον σύστηµα µεσοσταθµικά µια προσαύξηση της τάξης του 14% σε όσους αποχωρούν µε 25ετία και πλέον ασφάλισης.

Δύσκολη εξίσωση

Σε κάθε περίπτωση, η εξίσωση είναι πολυπαραγοντική και καθόλου εύκολη, καθώς συνδέεται µε κρίσιµες παραµέτρους όπως η συνταξιοδοτική δαπάνη, για το ύψος της οποίας έχουν αναληφθεί συγκεκριµένες υποχρεώσεις. Οποιεσδήποτε αλλαγές απαιτούν αναλογιστικές µελέτες και προσεκτικούς χειρισµούς για τη διατήρηση ισορροπιών στο σύστηµα. Οι όποιες αλλαγές στο Ασφαλιστικό θα πρέπει να αναµένονται µετά τη δηµοσίευση των κρίσιµων αποφάσεων του ΣτΕ για τον νόµο Κατρούγκαλου. Υπενθυµίζεται πως στην προκρούστεια κλίνη του Ανώτατου Ακυρωτικού ∆ικαστηρίου έχουν βρεθεί ο επανυπολογισµός των παλαιών συντάξεων, κύριων και επικουρικών, η ενοποίηση όλων των Ταµείων σε έναν ασφαλιστικό Οργανισµό, οι εισφορές των ελεύθερων επαγγελµατιών, το ύψος και ο υπολογισµός των νέων συντάξεων κ.ά.
Κερδισµένοι από µια αύξηση των ποσοστών αναπλήρωσης θα είναι τέσσερις βασικές κατηγορίες εργαζοµένων:
  1. 1. ∆ηµόσιοι υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ (Πανεπιστηµιακής Εκπαίδευσης), ΤΕ (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης), ∆Ε (∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης) και ΥΕ (Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης) που αποχωρούν µε 35 έτη και άνω. Μεγαλύτερο το όφελος για όσους οι συντάξιµες αποδοχές παραµένουν υψηλές.
  2. 2. Μισθωτοί του πρώην ΙΚΑ που αποχωρούν µε 35ετία ή 40ετία και άνω, ιδιαίτερα όσοι έχουν µεσαίες και υψηλές συντάξιµες αποδοχές (π.χ. από 1.000 ευρώ και άνω).
  3. 3. Ελεύθεροι επαγγελµατίες του πρ. ΟΑΕΕ που αποχωρούν µε τουλάχιστον 35 έτη ασφάλισης. Ιδιαίτερα συµφέρον είναι τα πολλά έτη ασφάλισης να συνδυάζονται µε µεσαίο ή υψηλό συντάξιµο εισόδηµα. Αντίθετα, όσοι έχουν ενταχθεί στην ελάχιστη ασφαλιστική κλίµακα του ΕΦΚΑ (κατώτατος µισθός) δεν φαίνεται να έχουν συµφέρον να παραµένουν για πολλά χρόνια.
  4. 4. Αυτοαπασχολούµενοι δικηγόροι, γιατροί, νοσηλευτές, υγειονοµικοί και µηχανικοί ασφαλισµένοι στο πρ. ΕΤΑΑ, κυρίως όσοι αποχωρούν µε 35 χρόνια ασφάλισης και άνω. Προσοχή, καθώς ιδιαίτερα σηµαντικός είναι και ο ρόλος των συντάξιµων αποδοχών, των αποδοχών δηλαδή που υπόκεινται σε εισφορές.
Υπενθυµίζεται πως οι δύο βασικές µεταβλητές της εξίσωσης που χτίζουν την ανταποδοτική σύνταξη -η οποία προστίθεται στην εθνική για να προκύψει το συνολικό ποσό- είναι:
  • >. Μέσος όρος σε επίπεδο µήνα του συνόλου των συντάξιµων αποδοχών (των αποδοχών που έχουν κρατήσεις) από το 2002 έως τη στιγµή της συνταξιοδότησης.
  • >. Ποσοστιαία αναπλήρωση. Το ύψος της αναπλήρωσης καθορίζεται από τα έτη ασφάλισης και τα ποσοστά που υπολογίζονται σήµερα προσθετικά και όχι σωρευτικά.
Σύµφωνα µε ειδικούς, συµφέρον να περιµένουν τις αλλαγές πριν αποφασίσουν την έξοδό τους στη σύνταξη έχουν κυρίως όσοι µετρούν σήµερα µεσοσταθµικά πάνω από 1.000 ευρώ συντάξιµες αποδοχές τον µήνα. Αντίθετα, όσοι έχουν σηµαντική πτώση στις συντάξιµες αποδοχές τους και προσθέτουν χρόνια στον ασφαλιστικό βίο τους µε χαµηλότερες από 1.000 ευρώ µηνιαίες συντάξιµες αποδοχές -για παράδειγµα ελεύθεροι επαγγελµατίες που εντάσσονται στην ελάχιστη ασφαλιστική κλίµακα του ΕΦΚΑ και πληρώνουν εισφορές επί του κατώτατου µισθού των 650 ευρώ- δεν φαίνεται να έχουν συµφέρον να παραµένουν εργαζόµενοι για πολλά χρόνια.
Το «όριο» των 1.000 ευρώ και άνω θεωρείται το όριο ισορροπίας, εντός του οποίου µπορεί κάποιος να προσθέτει χρόνια ασφάλισης χωρίς να µειώνεται σηµαντικά ο µέσος όρος των συντάξιµων αποδοχών του, εφόσον βέβαια πριν από την κρίση είχε µια καλή 10ετία-15ετία. ∆εδοµένου ότι το ύψος της ανταποδοτικής προκύπτει ποσοστιαία από τις συντάξιµες αποδοχές, µια αλλαγή επί τα βελτίω στα ποσοστά θα πριµοδοτήσει κατ' αρχάς όλους όσοι έχουν µεγάλη καριέρα ασφάλισης και περισσότερο όσους έχουν ταυτόχρονα µεσαίους και υψηλούς µισθούς και ασφαλιστέα εισοδήµατα.


Σήµερα η αναπλήρωση στη 15ετία µόνο για το τµήµα της ανταποδοτικής είναι στο 11,55%, στην 20ετία στο 15,87%, στην 25ετία στο 20,68%, στην 30ετία στο 26,37%, στην 35ετία στο 33,81% και στην 40ετία στο 42,80%.
Μαζί µε την εθνική σύνταξη -που είναι για όλους όσοι έχουν 20ετία ασφάλισης και πάνω στα 384 ευρώ- η συνολική αναπλήρωση διαµορφώνεται υψηλότερα.
Η κλιµάκωση των ποσοστών αναπλήρωσης ξεκινά από 0,77% ετησίως για την πρώτη 15ετία και κορυφώνεται στο 2% ετησίως για 40ετία και άνω. Για παράδειγµα, µε συντάξιµες αποδοχές 1.500 ευρώ και 39 χρόνια ασφάλισης, η ανταποδοτική σύνταξη σήµερα είναι 612 ευρώ. Με µια αύξηση της αναπλήρωσης κατά δύο ποσοστιαίες µονάδες, η ανταποδοτική σύνταξη διαµορφώνεται στα 642 ευρώ.

Νέο μοντέλο από το 2021 - Ατομικός κουμπαράς οι επικουρικές

Σχεδόν δύο εκατοµµύρια µισθωτούς «ακουµπούν» οι µειώσεις που έρχονται στις εισφορές, όπως και οι σηµαντικές διαρθρωτικές αλλαγές που προωθούνται στην επικουρική ασφάλιση. Οι παρεµβάσεις έρχονται σε δύο ταχύτητες, καθώς οι µειώσεις των εισφορών αναµένεται να εκκινήσουν από το 2020, ενώ η εφαρµογή του νέου µοντέλου στον πυλώνα της επικουρικής θα ξεκινήσει από το 2021.
 Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας έχει προαναγγείλει τη σταδιακή αποκλιµάκωση των εισφορών για εργαζόµενους και εργοδότες, µε στόχο την ενδυνάµωση της ανάπτυξης. Στο τραπέζι βρίσκεται σχέδιο µείωσης των εισφορών, που σήµερα καλύπτουν σχεδόν τον µισό µεικτό µισθό. Αρκεί να αναφερθεί πως το βασικό πακέτο κάλυψης για τους εργαζόµενους µε σχέση εξαρτηµένης εργασίας είναι σήµερα στο 40,56% του µεικτού µισθού. Η τελική φόρµουλα θα εξαρτηθεί από δύο βασικούς παράγοντες:
  • >. Την πορεία των οικονοµικών του ΕΦΚΑ.
  • >. Το δηµοσιονοµικό βάρος που θα επιφέρει η απόφαση του ΣτΕ για τα αναδροµικά και τον νόµο Κατρούγκαλου.
 Στο πλαίσιο αυτό αναζητούνται λύσεις ελάφρυνσης όχι απαραίτητα στον σκληρό πυρήνα των εισφορών που αφορούν την κύρια σύνταξη (20%), αλλά και στις συνεισπραττόµενες εισφορές που αφορούν άλλες παροχές, όπως π.χ. παροχές ανεργίας (5,61%), εργατικής κατοικίας (1%), εργατικής εστίας (0,35%), υγείας (7,1%) και επικουρικής ασφάλισης (6,5%). Στόχος είναι η αποµείωση κατά πέντε ποσοστιαίες µονάδες σε βάθος 5ετίας, ώστε η συνολική επιβάρυνση στο βασικό πακέτο κάλυψης να πέσει σταδιακά στο 36%. Η εν λόγω παρέµβαση θα «ακουµπήσει» όλους τους µισθωτούς της χώρας που ασφαλίζονται υποχρεωτικά για κύρια ασφάλιση.
Η µεγαλύτερη ωστόσο µεταρρύθµιση ετοιµάζεται στην επικουρική, όπου αναµένεται να αλλάξει ριζικά το µοντέλο προς ένα πλήρως κεφαλαιοποιητικό σύστηµα, µε αναβαθµισµένο τον ρόλο του ιδιωτικού τοµέα. Το νέο σύστηµα ασφάλισης θα είναι όπως και σήµερα υποχρεωτικό και θα ισχύσει για όσους εισέρχονται στην αγορά εργασίας και πρωτοασφαλίζονται από 1/1/2021 και µετά. Υπενθυµίζεται πως η επικουρική ασφάλιση είναι σήµερα υποχρεωτική για όλους τους µισθωτούς της χώρας, καθώς και για περιορισµένο αριθµό αυτοαπασχολούµενων και ελεύθερων επαγγελµατιών.

Κάθε εργαζόµενος θα επιλέγει να ασφαλιστεί µε ατοµική µερίδα: στο ΕΤΕΑΕΠ, το Ενιαίο Ταµείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών, ή εναλλακτικά σε κάποιον άλλον αδειοδοτηµένο και πιστοποιηµένο επενδυτικό φορέα ή επαγγελµατικό επικουρικό ταµείο που θα λειτουργεί από µη κρατικούς φορείς υπό την εποπτεία του υπουργείου Εργασίας, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Τραπέζης της Ελλάδος. ∆ιαχειριστής του νέου συστήµατος θα είναι το ΕΤΕΑΕΠ.

Οι εισφορές των νεοασφαλισµένων εργαζοµένων δεν θα χρησιµοποιούνται για την πληρωµή των σηµερινών επικουρικών συντάξεων (αναδιανεµητικό σύστηµα), αλλά θα κεφαλαιοποιούνται στον ατοµικό «κουµπαρά» του και ο ασφαλισµένος θα παρακολουθεί την απόδοση των εισφορών του. Το νέο σύστηµα δεν θα αφορά τους σηµερινιούς συνταξιούχους ούτε τους σηµερινούς ασφαλισµένους. Ο ασφαλισµένος του νέου συστήµατος θα επιλέγει την ηλικία λήψης της νέας επικουρικής και το µείγµα της παροχής. Εξετάζεται να δίνεται δυνατότητα ρευστοποίησης του «κουµπαρά» µετά την πρώτη 15ετία τουλάχιστον. Αυτό σηµαίνει πως ο εργαζόµενος θα επιλέγει πότε θα εισπράττει το κεφάλαιο του «κουµπαρά» του και µε ποιο τρόπο:

  • >. Είτε µε τη µορφή εφάπαξ,
  • >. Είτε µε τη µορφή µηνιαίας επικουρικής σύνταξης.
∆εν προβλέπεται να αλλάξουν τα σηµερινά επίπεδα εισφορών επικουρικής ασφάλισης, αλλά δεν αποκλείεται να επισπευσθεί εντός του 2020 η προβλεπόµενη για τον Μάιο του 2022 µείωση των εισφορών επικουρικής ασφάλισης από 6,5% σε 6%.




Χρυσό μετάλλιο και παγκόσμιο ο Απόστολος Παπαστάμος στα 400μ. μικτή ατομική, στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα κολύμβησης εφήβων/νεανίδων !




Στην κορυφή του κόσμου «αναρριχήθηκε» ο Απόστολος Παπαστάμου στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα κολύμβησης εφήβων/νεανίδων, που διεξάγεται στη Βουδαπέστη. Ο αθλητής του ΝΟ Χανίων έγραψε ιστορία στα 400μ. μικτή ατομική, αποδεικνύοντας ότι είναι ο απόλυτος κυρίαρχος σε αυτό το αγώνισμα.
Ο νεαρός κολυμβητής δεν άφησε κανένα περιθώριο, σπάζοντας όλα τα κοντέρ, καθώς ανέβηκε στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου, πετυχαίνοντας και νέο Παγκόσμιο ρεκόρ Εφήβων, με επίδοση 4:11.93 (σ.σ. αποτελεί και πανελλήνιο ρεκόρ Ανδρών). To σημερινό μετάλλιο είναι το δεύτερο του Παπαστάμου στη διοργάνωση, καθώς πριν από λίγες ημέρες είχε κατακτήσει και το χάλκινο μετάλλιο στα 200μ. μικτή ατομική.
Στη δεύτερη θέση βρέθηκε ο Ρώσος Ίλια Μπορόντιν με 4:12.95 και στην τρίτη ο Γάλλος Λεόν Μαρσάντ με 4:16.37.
Ο Ομοσπονδιακός προπονητής Τάσος Παπαδόπουλος, αμέσως μετά το χρυσό μετάλλιο και την κατάρριψη του ρεκόρ, δήλωσε: «Είμαστε πολύ συγκινημένοι με αυτό που πέτυχε ο Απόστολος σήμερα. Δεν υπάρχουν πολλά λόγια για να περιγράψει κανείς το κατόρθωμά του. Έσπασε το Παγκόσμιο ρεκόρ και ο χρόνος αυτός μπορεί εύκολα να του δώσει μία θέση στον τελικό των Ολυμπιακών Αγώνων».
Το μετάλλιο του Παπαστάμου αποτελεί το δέκατο της Ελλάδας σε Παγκόσμια Πρωταθλήματα κολύμβησης εφήβων/νεανίδων.
Αναλυτικά τα ελληνικά μετάλλια σε Παγκόσμια Ε/Ν:
2008 (Μοντερέι): Κέλυ Αραούζου 2η 1.500μ. ελεύθερο
2011 (Λίμα): Παναγιώτης Σαμιλίδης 1ος 50μ. πρόσθιο, 3ος 100μ. πρόσθιο, Ανδρέας Βαζαίος 2ος 200μ. πεταλούδα, 2ος μικτή ατομική, Κριστιάν Γκολομέεβ 3ος 50μ. ελεύθερο
2013 (Ντουμπάι): Απόστολος Χρήστου 1ος 100μ. ύπτιο, Μιχάλης Κοντιζάς 3ος 50μ. ύπτιο
2019 (Βουδαπέστη): Απόστολος Παπαστάμος 3ος 200μ. μικτή ατομική, 1ος 400μ. μικτή ατομική



Σάββατο 24 Αυγούστου 2019

Ρυθμίσεις - ανάσα για όσους έχουν πάρει στεγαστικά δάνεια - Ποιοι υπάγονται στις ρυθμίσεις - Mέχρι πότε μπορεί να υποβληθεί η αίτηση και οδηγίες συμπλήρωσής της


Δύο νέες ρυθμίσεις από το υπουργείο Οικονομικών - Τι περιλαμβάνουν
Οι δύο πρώτες ρυθμίσεις στεγαστικών δανείων μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους επιτεύχθηκαν σήμερα, εν μέσω θερινής περιόδου, γεγονός που χαιρετίζεται από το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωση, ότι συνεχίζεται απρόσκοπτα και αδιάλειπτα η προσπάθεια για την ανακούφιση των πραγματικά ευάλωτων νοικοκυριών.

Ειδικότερα:

  1. *Η πρώτη ευνοϊκή ρύθμιση για ένα πραγματικά ευάλωτο νοικοκυριό, περιλαμβάνει την εξόφληση του δανείου σε 24 έτη, με επιτόκιο 2% και επιπλέον 40% επιδότηση της μηνιαίας δόσης του δανείου από το κράτος.
  2. *Η δεύτερη ευνοϊκή ρύθμιση, επίσης για ένα πραγματικά ευάλωτο νοικοκυριό, περιλαμβάνει την εξόφληση του δανείου σε 25 έτη, με επιτόκιο % και επιπλέον 50% επιδότηση της μηνιαίας δόσης του δανείου από το κράτος.
  3. Οι πολίτες οι οποίοι είναι κάτοχοι στεγαστικού, καταναλωτικού ή επιχειρηματικού δανείου, μπορούν να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα που τους παρέχει η συγκεκριμένη πλατφόρμα, επισημαίνεται στην ανακοίνωση του υπουργείου.
    Ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φώτης Κουρμούσης έχει δηλώσει σχετικά με το θέμα ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα αφορά 180.000 σπίτια που μπορούν να διασωθούν. Μέσω αυτής ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να βρει και την επιδότηση του Δημοσίου που μπορεί να ανέρχεται στο 50% της δόσης. Για την υπαγωγή στη ρύθμιση υπάρχουν περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια. Η αντικειμενική αξία του σπιτιού δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 250.000 ευρώ και το ετήσιο εισόδημα τα 36.000 ευρώ.
    Περίπου ένα μήνα, είπε ο κ. Κουρμούσης, μετά την υποβολή της αίτησης στην πλατφόρμα, οι τράπεζες στην οποία υπάρχουν τα «κόκκινα δάνεια» θα προτείνουν μια ευνοϊκή ρύθμιση. Στη συνέχεια ο πολίτης θα έχει ένα μήνα να αποφασίσει το κατά πόσο επιθυμεί να υπαχθεί στη ρύθμιση και στη συνέχεια υπογράφει τη σχετική σύμβαση και ξεκινά η διαδικασία της επιδότησης.

    ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΤΗΣΗ

    1) Πού και μέχρι πότε μπορεί να υποβληθεί η αίτηση;
     Ηλεκτρονικά, στην ιστοσελίδα http://www.keyd.gov.gr/a-katoikia/ έως την 31η Δεκεμβρίου 2019.
    2) Ποιο πρέπει να είναι το περιεχόμενο της αίτησης;
    – Πλήρη στοιχεία του αιτούντος, του ή της συζύγου και των εξαρτώμενων μελών του, εισοδήματα των παραπάνω από οποιαδήποτε πηγή και αιτία, κατάλογος των πιστωτών με ληξιπρόθεσμες ή μη απαιτήσεις για τις οποίες έχει εγγραφεί υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης στην κύρια κατοικία, κατάλογος των περιουσιακών στοιχείων στην Ελλάδα και στην αλλοδαπή του αιτούντος, του συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών, πλήρης περιγραφή των βαρών και λοιπών εξασφαλίσεων που είναι εγγεγραμμένα στην κύρια κατοικία του αιτούντος, κατάλογος των πιστωτών με οφειλές ανεπίδεκτες ρύθμισης, δήλωση του αιτούντος ότι, πρώτον, δεν εκδόθηκε οριστική απόφαση που απέρριψε αίτηση υπαγωγής στον νόμο Κατσέλη, λόγω δόλιας περιέλευσής του σε αδυναμία πληρωμής ή λόγω ύπαρξης επαρκούς περιουσίας ή που εξαίρεσε την κύρια κατοικία του από τη ρευστοποίηση κατά την παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 3869/2010 και, δεύτερον, ότι οι οφειλές των οποίων ζητεί τη ρύθμιση δεν έχουν ρυθμιστεί σύμφωνα με τις διατάξεις για εξυγίανση επιχειρήσεων ούτε υπάρχει εκκρεμής αίτηση ρύθμισής τους κατά τις διατάξεις αυτές.
    3) Πρέπει ο αιτών να συνυποβάλει δικαιολογητικά για τα παραπάνω;
    – Αρκετά από τα παραπάνω στοιχεία αντλούνται αυτομάτως από την ηλεκτρονική πλατφόρμα, καθώς ήδη είναι συνδεδεμένη με τα πληροφοριακά συστήματα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και της «Τειρεσίας Α.Ε.» Τα δικαιολογητικά που πρέπει οπωσδήποτε να συνυποβάλει ο αιτών είναι τα ακόλουθα: α) πιστοποιητικό βαρών της κύριας κατοικίας από το αρμόδιο υποθηκοφυλακείο ή αντίγραφο του κτηματολογικού φύλλου αυτής, β) αν ο οφειλέτης ή ο/η σύζυγός του είναι κύριος ή επικαρπωτής γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης και οικισμού, για το οποίο δεν προσδιορίζεται αξία ΕΝΦΙΑ, συμπληρωμένο έντυπο υπολογισμού αξίας γηπέδου, υπογεγραμμένο από συμβολαιογράφο, γ) εκτίμηση εκτιμητή εμπορικής αξίας της κύριας κατοικίας του, σε περίπτωση που ο αιτών διαφωνεί με την καταχωρισμένη εμπορική αξία της κύριας κατοικίας στα βιβλία των πιστωτών.
    4) Ενημερώνεται ο αιτών για το εάν πληροί τα κριτήρια που θέτει ο νόμος προκειμένου να ρυθμίσει τις οφειλές του;
    – Πριν από την οριστική υποβολή της αίτησης, η ηλεκτρονική πλατφόρμα, με ειδική ένδειξη, ενημερώνει τον αιτούντα για την επιλεξιμότητά του ή μη.
    5) Πώς ξεκινάει η διαδικασία συνεννόησης με τους πιστωτές;
    Μόλις υποβληθεί οριστικά η αίτηση, η πλατφόρμα κοινοποιεί την αίτηση και τα συνοδευτικά έγγραφά της στους πιστωτές. Μέσα σε ένα μήνα, ο κάθε πιστωτής μπορεί να υποβάλει πρόταση για ρύθμιση της απαίτησής του. Ο αιτών μέσα σε ένα μήνα από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής προτάσεων των πιστωτών δηλώνει ποιες από τις υποβληθείσες προτάσεις αποδέχεται και ποιες απορρίπτει. Εάν ο αιτών αποδεχθεί την πρόταση, η αποδοχή του επέχει θέση ηλεκτρονικής υπογραφής του σχεδίου σύμβασης που έχει αναρτηθεί. Εάν περάσει άπρακτη η προθεσμία του ενός μηνός, θεωρείται ότι ο αιτών απέρριψε την πρόταση.
    6) Σε περίπτωση που ο πιστωτής ισχυρισθεί ότι ο αιτών είναι μη επιλέξιμος, μπορεί να αρνηθεί να υποβάλει πρόταση;
    – Ναι. Στην περίπτωση αυτή όμως προσδιορίζει τον λόγο της μη επιλεξιμότητας και μεταφορτώνει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα το σχετικό αποδεικτικό έγγραφο, αν αυτό υπάρχει. 
    Τι ισχύει για τις εκκρεμείς υποθέσεις του ν. Κατσέλη
    Η έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας και η υποβολή αίτησης σε αυτήν δεν αναιρεί υπό προϋποθέσεις και την προσπάθεια προστασίας της α΄ κατοικίας μέσω δικαστικής ρύθμισης. Ας δούμε τι συμβαίνει σε διάφορες περιπτώσεις και κατά πόσον λειτουργούν ή όχι παράλληλα τα δύο είδη ρύθμισης.
    7) Εάν έχει κατατεθεί αίτηση στον προηγούμενο νόμο (νόμος Κατσέλη) και είναι εκκρεμής, μπορεί να υποβληθεί αίτηση για τη συναινετική ρύθμιση των οφειλών και την προστασία της κύριας κατοικίας, βάσει του νέου νόμου, του νόμου 4605/2019;
    – Φυσικά πρόσωπα, που έχουν ασκήσει αίτηση του ν. Κατσέλη και αυτή είναι εκκρεμής είτε ενώπιον του Ειρηνοδικείου είτε, κατ’ έφεση, ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου, χωρίς να έχει συζητηθεί η αίτηση ή η έφεση (δηλ. ακόμα και αν έχουν λάβει προσωρινή διαταγή), μπορούν να υποβάλουν αίτηση συναινετικής ρύθμισης των οφειλών τους. Εάν οποιαδήποτε από τις οφειλές ρυθμιστεί συναινετικά, τότε η δίκη που έχει ανοιχτεί με την αίτηση του νόμου Κατσέλη καταργείται. Εάν ο οφειλέτης έχει και λοιπές οφειλές, τις οποίες επιθυμεί να ρυθμίσει μέσω της υπαγωγής στον νόμο Κατσέλη, θα πρέπει να επανέλθει με νέα αίτηση υπαγωγής στον εν λόγω νόμο.
    8) Εάν ο αιτών έχει λάβει προσωρινή διαταγή βάσει αίτησης που έχει καταθέσει με το ν. Κατσέλη, τι γίνεται;
    – Μέχρι η αίτηση να συζητηθεί στην τακτική δικάσιμο, εξακολουθεί να έχει την προστασία της προσωρινής διαταγής. Στο διάστημα αυτό, μπορεί να επιδιώξει να ρυθμίσει συναινετικά τις οφειλές του με τους πιστωτές του βάσει του 4605/2019. Εάν η συναινετική ρύθμιση αποτύχει, τότε, για να 
    υποβάλει δικαστικά την αίτηση ρύθμισης, πρέπει να παραιτηθεί από την αίτηση του ν. Κατσέλη και άρα παύει η προστασία του μέσω της προσωρινής διαταγής.