Κυριακή 4 Αυγούστου 2019

13η σύνταξη: Τα χρήματα μένουν - Αλλάζουν το όνομα - Ποια θα είναι τα κριτήρια




Στην αντικατάσταση της 13ης σύνταξης με ένα άλλο στοχευμένο επίδομα σχεδιάζει να προχωρήσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης που φαίνεται μάλιστα να καταλήγει στην επαναφορά του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ).
Υπενθυμίζεται ότι προεκλογικά ο πρωθυπουργός είχε δηλώσει ότι δεν μπορεί να δοθεί ξανά επίδομα στους συνταξιούχους το Δεκέμβριο αυτού του έτους καθώς δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος αλλά είπε ότι “θα δίνουμε ένα σταθερό βοήθημα σε ετήσια βάση, το οποίο θα δοθεί στο τέλος του επόμενου έτους, εφόσον οι δημοσιονομικές συνθήκες το επιτρέπουν”.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το κονδύλι των 830 εκατ. ευρώ που είναι το κόστος της δαπάνης για τη 13η σύνταξη παραμένει ως έχει στον προϋπολογισμό, ως εκ τούτου η κυβέρνηση μπορεί να διατηρήσει την παροχή αλλάζοντας απλώς το όνομα και παρουσιάζοντας στους συνταξιούχους τη δική της επιδοματική εκδοχή.
Μάλιστα, το νέο μόνιμο επίδομα, που αναμένεται να εξαγγελθεί στη ΔΕΘ, θα δίνεται σταθερά κάθε Δεκέμβριο, θα είναι αφορολόγητο και αυξημένο για τους οικονομικά ασθενέστερους, με βάση εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Τώρα, αν θα λέγεται 13η σύνταξη, ΕΚΑΣ ή κάτι άλλο μένει να το αποφασίσει το οικονομικό επιτελείο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΕΚΑΣ πρωτοεφαρμόστηκε το 1996 ως προνοιακή παροχή σε χαμηλοσυνταξιούχους, και το 2015 μπήκε στο μάτι των δανειστών οι οποίοι στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για το 3ο Μνημόνιο απαίτησαν από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να προχωρήσει στη σταδιακή κατάργησή του.
Το 2019 το ΕΚΑΣ εξαφανίστηκε από το εισόδημα των μικρών συντάξεων ωστόσο επανήλθε τον περασμένο Μάιο ως 13η σύνταξη, αφού συνταξιούχοι με μικτή κύρια σύνταξη έως 500 ευρώ έλαβαν το 100% αυτής, δηλαδή μια πλήρη κύρια σύνταξη. Από 501 ευρώ μικτή κύρια σύνταξη ώς και πάνω από 1.000 ευρώ το ποσό μειωνόταν κλιμακωτά από 30% έως 70%.

Η έγκριση των Θεσμών
Είναι σαφές ότι το οικονομικό επιτελείο πριν προχωρήσει στην αντικατάσταση του μέτρου θα το συζητήσει προηγουμένως με τους θεσμούς και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία είναι υπεύθυνη για την πορεία των προϋπολογισμών όλων των χωρών της ευρωζώνης.
Εφόσον οι πιστωτές ανάψουν το πράσινο φως, τότε το νέο ΕΚΑΣ θα περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του 2020 στον οποίο οι θεσμοί ρίχνουν πλέον όλο το βάρος.
Μάλιστα, όπως ξεκαθαρίζει σε συνέντευξή του στην Καθημερινή της Κυριακής ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος  Σταϊκούρας τις παρεμβάσεις στη φορολογία το 2020 θα κρίνει ο δημοσιονομικός χώρος, αποκαλύπτοντας δε ότι έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για τη μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος κάτω από το 3,5% του ΑΕΠ το 2020.



Βρούτσης: Ναι στα αναδρομικά παράνομων μειώσεων σε πολλές δόσεις, ποια είναι σίγουρα, ποιοι θα λάβουν περισσότερα. Θα βάλουμε πλαφόν στις "χρυσές συντάξεις"





Πλαφόν για τους λίγους που πήραν συντάξεις-ρετιρέ άνω των 4.000 ευρώ, βελτιώσεις για τους πολλούς με υψηλότερη ανταποδοτική σύνταξη και πρόθεση καταβολής αναδρομικών στους συνταξιούχους, ανάλογα με τις «δημοσιονομικές μας αντοχές», προαναγγέλλει ο νέος υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Γιάννης Βρούτσης, μέσα από την πρώτη του συνέντευξή που παραχωρεί από την ανάληψη των καθηκόντων του μετά τις εκλογές, στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής.
Το πλαφόν νομοθετείται άμεσα (ίσως και τέλος Αυγούστου θα είναι έτοιμη η διάταξη) και το «ταβάνι» στις υψηλές συντάξεις θα είναι, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, στα 3.127 ευρώ για τα 42 χρόνια ασφάλισης, ενώ στα 35 ή 40 έτη το πλαφόν βγαίνει στα 2.365 ευρώ και 2.892 ευρώ. Πόσους θα πιάνουν αυτά τα όρια; Λίγους σε σχέση με την πλειονότητα των ασφαλισμένων που αδικήθηκαν με μειώσεις ως 40% από το νόμο Κατρούγκαλου.
Κύριε υπουργέ, τι συνέβη και βγήκαν ή επρόκειτο να εκδοθούν οι συντάξεις των 20.000 ευρώ;
Θα σας πω ότι αν δεν το έβλεπα στις αποφάσεις, δεν θα το πίστευα ότι μπορεί στο ασφαλιστικό μας σύστημα να βγαίνουν συντάξεις με τέτοια ποσά, ακόμη και αν αφορούν μια μικρή κατηγορία. Είναι φανερό ότι έχουμε να κάνουμε με αβελτηρίες στον εξορθολογισμό του συστήματος, με τεχνικές παραμέτρους που δεν αντανακλούν σε πραγματικές εισφορές, ούτε σε νομικούς και ασφαλιστικούς κανόνες, και με ολιγωρία της προηγούμενης ηγεσίας που είχε ενημερωθεί αλλά δεν έπραξε το παραμικρό για να αντιμετωπιστούν τέτοιες υποθέσεις.
Πέρα από αυτές που εντοπίσαμε όμως, σας λέω σήμερα ότι έχουμε και άλλες. Υπάρχουν 4 κατηγορίες που ήδη οδηγούνται σε υπερβολικά υψηλές συντάξεις. Η πρώτη είναι όσες ήδη εκδόθηκαν και πληρώνονται με ποσά άνω των 4.000 και 6.000 ευρώ. Εδώ έχουμε 226 τέτοιες αποφάσεις. Η δεύτερη αφορά όσες είναι σε διαδικασία αιτήσεων με παρόμοια χαρακτηριστικά, αλλά δεν έχουν ακόμη εξεταστεί, τις οποίες δεν γνωρίζουμε. Η τρίτη κατηγορία είναι οι νέες αιτήσεις συνταξιοδότησης που θα έρθουν από τους ασφαλισμένους των ίδιων φορέων στο επόμενο διάστημα και τις οποίες δεν μπορούμε να γνωρίζουμε. Και η τέταρτη κατηγορία είναι οι παλιές συντάξεις που έχουν επανυπολογιστεί με τις παραμέτρους του νόμου 4387/2016 και οδηγούνται σε μεγαλύτερα ποσά των 7.000 και 8.000 ευρώ, τις οποίες επίσης δεν γνωρίζουμε. Το πρόβλημα λοιπόν που αναδείχθηκε με τις αποφάσεις που φρενάραμε είναι μόνον η «κορυφή του παγόβουνου».
Τι ακριβώς θα κάνετε με τον επανυπολογισμό των συντάξεων;
Ο επανυπολογισμός έπρεπε να εδράζεται σε μια διαδικασία συγκεκριμένη. Απ’ ό,τι πληροφορήθηκα έχουν επανυπολογιστεί συντάξεις με τελείως αυθαίρετο τρόπο. Αυτό επιβεβαιώνει τις ενστάσεις μας και τις ανησυχίες μας γιατί δεν είχαν παρουσιαστεί τα στοιχεία των ενημερωτικών σημειωμάτων εδώ και 8 μήνες. Η κατάσταση είναι χαοτική. Εχουμε διαπιστώσει ότι βγήκαν αποφάσεις που βρίθουν ανακριβειών, με απόλυτη προχειρότητα, χωρίς να εδράζονται σε νομικούς κανόνες, ή ακόμη και σε πραγματικά στοιχεία του ασφαλιστικού βίου. Δεν είναι μόνον ότι δεν εφαρμόστηκε κανένα πλαφόν αλλά φοβούμαι ότι έγιναν και αδικίες κατά τον επανυπολογισμό. Κανείς δεν μπορεί σήμερα, με τα στοιχεία που και εγώ έχω, να ξέρει το βάθος και την έκταση του προβλήματος. Είμαι υποχρεωμένος, μετά την ανάληψη της νέας διοίκησης του ΕΦΚΑ, να προχωρήσει η έρευνα για να δούμε τι έχει συμβεί πραγματικά στον επανυπολογισμό των συντάξεων. Θα γίνει ένα restart (επανεκκίνηση) στον επανυπολογισμό γιατί οι πληροφορίες που έχω μου προκαλούν μεγάλη ανησυχία.
Τι απαντάτε στους ισχυρισμούς της πρώην ηγεσίας του υπουργείου ότι είχαν έτοιμη νομοθετική διάταξη για πλαφόν αλλά δεν πρόλαβαν λόγω εκλογών;
Ποτέ δεν υπήρξε διάταξη νόμου από την προηγούμενη ηγεσία για να μπει φρένο σε υπερβολικές παροχές. Αν υπήρχε νομοθετική διάταξη κατατεθειμένη στη Βουλή θα την είχαμε δει και εμείς, αλλά και εσείς θα την είχατε δημοσιεύσει. Κατόπιν εορτής λένε ότι δεν πρόλαβαν να νομοθετήσουν πλαφόν για ένα πρόβλημα που το γνώριζαν πάνω από έναν χρόνο. Από τον Ιούλιο του 2018, με σημείωμα των αρμόδιων διευθύνσεων, είχαν λάβει γνώση, αλλά και δεν έπραξαν απολύτως τίποτα. Για ποια νομοθετική διάταξη μιλούν όταν είχαν έναν και πλέον χρόνο να λύσουν το πρόβλημα και δεν το έκαναν;
Αλλωστε οι υπηρεσιακοί παράγοντες ήταν αυτοί μου είπαν πρώτοι ότι είναι απαράδεκτο και μη ηθικό το να δοθούν τέτοιες εξωφρενικές συντάξεις και μου διατύπωσαν το παράπονο ότι η προηγούμενη ηγεσία δεν έκανε τίποτε για να τις σταματήσει παρότι την είχαν ενημερώσει.
Ποιο είναι το δικό σας σχέδιο για να αντιμετωπίσετε τις «υπερβολικές συντάξεις», παλιές και νέες, δεδομένου ότι ο νόμος ισχύει έως ότου αλλάξει;
Πρώτη μου ενέργεια είναι να φέρω διάταξη η οποία να αποκαταστήσει την κοινωνική δικαιοσύνη και το αίσθημα αγανάκτησης του κόσμου, που είδε συντάξεις εξωφρενικές, ήδη να έχουν εκδοθεί, είτε να είτε έτοιμες να απονεμηθούν και οι οποίες φρέναραν με την εντολή που έδωσα στις υπηρεσίες στις 23 Ιουλίου. Οι αποκαλούμενες «χρυσές συντάξεις» δεν μπορούν να αποδοθούν γιατί προσκρούουν στην ηθική και στην κοινωνική δικαιοσύνη. Η προσπάθειά μας είναι μέσα στον Αύγουστο να έχουμε τη διάταξη βάσει της οποίας θα βάλουμε οριζόντιο πλαφόν και στις νέες υψηλές συντάξεις, οι οποίες έχουν εκδοθεί, είτε ήταν έτοιμες να εκδοθούν, αλλά και στις παλιές, οι οποίες επανυπολογίστηκαν. Θα προσπαθήσω να διατηρήσω μέσα από τη διάταξη αυτή τα τρία χαρακτηριστικά που συνυπάρχουν στο ασφαλιστικό μας σύστημα: της δικαιοσύνης, της ανταποδοτικότητας και του αναδιανεμητικού συστήματος (pay as you go). Στην περίπτωση των υψηλών συντάξεων δεν διατηρήθηκε τίποτε από αυτά, στο βωμό της προχειρότητας και της επικοινωνίας. Και δυστυχώς η προηγούμενη κυβέρνηση όχι μόνον δεν έκανε τίποτε έναν ολόκληρο χρόνο που γνώριζε το ζήτημα, μέσα από έγγραφα των υπηρεσιών, αλλά δεν μας ενημέρωσαν για το πρόβλημα που θα συναντούσαμε και για το οποίο ενημερωθήκαμε χάρη στο φιλότιμο και την αγωνία των ίδιων των υπαλλήλων, οι οποίοι μας ενημέρωσαν αμέσως για το μεγάλο αυτό ζήτημα. Για τη διάταξη ασχολείται μια επιτροπή στελεχωμένη από υπηρεσιακούς παράγοντες. Αλλωστε αυτοί μου είπαν πρώτοι ότι είναι απαράδεκτο και μη ηθικό το να δοθούν τέτοιες εξωφρενικές συντάξεις και μου διατύπωσαν το παράπονο ότι η προηγούμενη ηγεσία δεν έκανε τίποτε για να τις σταματήσει παρότι την είχαν ενημερώσει.
Ποιο είναι το πλαφόν που εξετάζετε και με ποιο τρόπο θα εφαρμοστεί;
Εξετάζονται τρία σενάρια. Το ένα είναι να οριστεί ανώτατο όριο συντάξιμων ασφαλιστέων αποδοχών για το διάστημα από το 2002 και μετά και αυτό με τη σειρά του να διαμορφώσει ένα πλαφόν και στο ποσό της σύνταξης που θα προκύπτει. Αλλο σενάριο είναι να συνδέσουμε το πλαφόν στη σύνταξη με ένα όριο πολλαπλάσιο του κατώτατου μισθού ή της εθνικής σύνταξης, ή να συνδεθεί με άλλους παράγοντες. Θα δούμε τι στοιχεία βγάζουν τα σενάρια στην εισήγηση που περιμένουμε και θα αποφασίσω για τη διάταξη που θα έρθει.

«Ναι στα αναδρομικά, στο πλαίσιο, όμως, των δημοσιονομικών αντοχών»

Πρόθεσή μας είναι να αλλάξουν οι συντελεστές για την ανταποδοτική σύνταξη, ώστε να επιβραβεύονται όσοι έχουν περισσότερα χρόνια ασφάλισης
Στη συζήτησή μας ο υπουργός αναφέρθηκε και στο καυτό θέμα των αναδρομικών καθώς και στις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις στα ποσοστά ανταποδοτικής σύνταξης του νόμου Κατρούγκαλου.
 Για το θέμα των αναδρομικών, μας είπε ότι υπάρχει η πρόθεση να επιστραφούν στους συνταξιούχους ποσά από μειώσεις που κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας, στο πλαίσιο όμως «των δημοσιονομικών αντοχών της οικονομίας», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Το επικρατέστερο σχέδιο, όπως αποκάλυψε ήδη ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, είναι να επιστραφούν αναδρομικά παράνομων μειώσεων σε πολλές δόσεις (36, 48, ή και 60 μηνών) για ένα διάστημα που περιλαμβάνει τους μήνες από Ιούλιο 2015 ως και Απρίλιο 2016. Τα ποσά επιστροφών για το διάστημα αυτό φτάνουν ως και 7.400 ευρώ για όσους έχουν σήμερα κύριες συντάξεις (προ φόρου) ως τα 1.530 ευρώ και επικουρικές ως τα 350 ευρώ. Το «κλειδί» όμως για τα αναδρομικά και για πόσους μήνες θα αφορούν βρίσκεται στη νέα απόφαση που θα εκδώσει το ΣτΕ για τη συνταγματικότητα ή την αντισυνταγματικότητα των ρυθμίσεων του νόμου Κατρούγκαλου. 
Αν βγει συνταγματικός ο νόμος στον επανυπολογισμό συντάξεων, τότε τα αναδρομικά είναι «κλειδωμένα» για ένα 10μηνο (Ιούλιος 2015-Απρίλιος 2016) αλλά δεν θα μπορούν να διεκδικηθούν μετά τον Μάιο του 2016, παρά μόνον για όσους έχουν ήδη προσφύγει στα δικαστήρια. Αν ο νόμος βγει αντισυνταγματικός, τότε υπάρχει ζήτημα επιστροφών και μετά το 2016, χωρίς δικαστικές προσφυγές.
› Για τις αλλαγές στο νόμο Κατρούγκαλου, ο κ. Βρούτσης επιβεβαίωσε ότι έρχονται νέοι, βελτιωμένοι συντελεστές αναπλήρωσης, αλλά το εύρος των αλλαγών θα εξαρτηθεί από την κατεύθυνση που θα δείξει η απόφαση του ΣτΕ. «Πρόθεσή μας είναι να αλλάξουν οι συντελεστές για την ανταποδοτική σύνταξη, ώστε όσοι έχουν περισσότερα χρόνια ασφάλισης να παίρνουν μεγαλύτερη ανταποδοτική σύνταξη», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σε κάθε περίπτωση όμως, η απόφαση του ΣτΕ (σ.σ.: που αναμένεται το φθινόπωρο) θα δείξει ποιες αλλαγές θα γίνουν και στην ουσία ποιο θα είναι το νέο ασφαλιστικό για τα επόμενα χρόνια.
ΠΩΣ ΘΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΤΟ ΠΛΑΦΟΝ
Το βασικό σχέδιο για το πλαφόν είναι να συνδεθεί το διάστημα από το 2002 ως το 2016 με ό,τι ισχύει από το 2017 και μετά για τον υπολογισμό των συντάξεων. Με το νόμο 4387/2016 ορίστηκε από 1/1/2017 ανώτατο όριο αποδοχών επί των οποίων υπολογίζονται οι εισφορές, είναι έως τα 5.860,8 ευρώ τον μήνα.
Αυτό που εξετάζεται είναι τα 5.860,8 ευρώ να ισχύσουν ως πλαφόν στις συντάξιμες αποδοχές και για το διάστημα 2002-2016 ώστε εμμέσως να προκύπτει και πλαφόν στη σύνταξη.
Για παράδειγμα, ασφαλισμένος με 35 έτη και μισθό 3.500 ευρώ που αποχώρησε το 2018, θα πάρει 1.183,35 ευρώ ανταποδοτική σύνταξη και με την εθνική των 384 ευρώ συνολικά 1.567,35 ευρώ. Αν οι αποδοχές του είναι 7.000 ευρώ, η σύνταξη θα υπολογιστεί με μισθό 5.860 ευρώ και θα πάρει το πλαφόν, με 1.982 ευρώ ανταποδοτική και 384 ευρώ εθνική, δηλαδή 2.366 ευρώ. Αν έχει 40 χρόνια, το πλαφόν σύνταξης βγαίνει στα 2.892 ευρώ ενώ με 42 χρόνια το πλαφόν σύνταξης θα είναι 3.127 ευρώ.





Νέο «ταβάνι» για όλες τις συντάξεις - Από τον Σεπτέμβριο οι ρυθμίσεις






Προς τις αρχές Σεπτεµβρίου νοµοθετείται το νέο πλαφόν στις συντάξεις, ώστε να ξεκινήσει να εφαρµόζεται από την πληρωµή των συντάξεων Οκτωβρίου. Η ισχύς του νέου πλαφόν θα είναι αναδροµική και θα αφορά όλες τις ήδη καταβαλλόµενες κύριες συντάξεις -παλαιές επανυπολογισµένες και νέες- όπως και τις εκκρεµείς και µελλοντικές. Τα υπερβάλλοντα ποσά που έχουν ήδη καταβληθεί αναµένεται να συµψηφιστούν µε τις µελλοντικές συντάξεις των δικαιούχων σε 12 µηνιαίες δόσεις.
Το σχέδιο του υπουργείου Εργασίας για «µπλόκο» στις πολύ υψηλές συντάξεις και εξορθολογισµό των στρεβλώσεων του υφιστάµενου συστήµατος αναµένεται να οριστικοποιηθεί εντός του Αυγούστου, ώστε να νοµοθετηθεί αµέσως µετά, δηλαδή προς τις αρχές Σεπτεµβρίου. «∆εν µπορούµε να αφήσουµε αυτή την κατάσταση να εξελίσσεται στο διηνεκές» παρατηρούν υψηλόβαθµα στελέχη του υπουργείου Εργασίας, αναφερόµενα στο ζήτηµα που έχει ανακύψει µε τις ιδιαίτερα υψηλές συντάξεις, οι οποίες σε ακραίες περιπτώσεις µπορεί να ξεπεράσουν και ποσά της τάξης των 20.000 ευρώ τον µήνα, κυρίως για ασφαλισµένους που είχαν υψηλές αναλογικές εισφορές και κοινωνικούς πόρους. Οι υπηρεσίες επεξεργάζονται τουλάχιστον τρία σενάρια, µε στόχο να βρεθεί αυτό που θα ισορροπεί καλύτερα ανάµεσα στην απαραίτητη ανταποδοτικότητα του συστήµατος και στον αναδιανεµητικό του χαρακτήρα.

Στόχος είναι να βρεθεί η χρυσή τοµή, που δεν θα καταστρατηγεί ούτε θα πιέζει την ανταποδοτικότητα του συστήµατος -η οποία σχεδιάζεται άλλωστε να ενισχυθεί µέσω της παραµετροποίησης των ποσοστών αναπλήρωσης-, δεν θα αδικεί όσους έχουν καταβάλει υψηλές εισφορές, ενώ ταυτόχρονα θα κόβει την πρόσβαση σε ιδιαίτερα παχυλές συντάξεις. Σε κάθε περίπτωση, το νέο πλαφόν θα αφορά µόνο τις κύριες συντάξεις και όχι τις επικουρικές. Από τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι και µελετώνται διεξοδικά, φαίνεται πως δύο έχουν αυτήν τη στιγµή προβάδισµα:

Σε ΕΤΕ, ΔΕΗ και ΔΕΚΟ οι «χρυσοί» δικαιούχοι


Από την Εθνική Τράπεζα και τη ∆ΕΗ προέρχεται το 86% των συνταξιούχων που εισπράττουν συντάξεις άνω των 3.000 ευρώ τον µήνα και έως 7.000 ευρώ µεικτά. Ειδικότερα, σύµφωνα µε τα στοιχεία του ΕΦΚΑ, που βρίσκονται στη διάθεση του υπουργείου Εργασίας, έχουν απονεµηθεί µε το νέο σύστηµα υπολογισµού του νόµου Κατρούγκαλου 226 υψηλές συντάξεις, της τάξης των 3.000-7.000 ευρώ µεικτά. Οι µισοί από τους εν λόγω συνταξιούχους, ειδικότερα οι 104, είναι πρώην τραπεζοϋπάλληλοι της Εθνικής Τράπεζας, ενώ οι 91 είναι πρώην ανώτερα και ανώτατα στελέχη της ∆ΕΗ. Λιγότεροι (12 στον αριθµό) είναι οι συνταξιούχοι του ΗΣΑΠ που εισπράττουν συντάξεις άνω των 3.000 ευρώ µεικτά, ενώ πέντε είναι δηµοσιογράφοι του πρ. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ. Στη µεγάλη τους πλειονότητα οι εν λόγω συντάξεις κυµαίνονται µεταξύ 3.000 και 3.500 ευρώ µεικτά.
Ειδικότερα, οι 140 από τις 226, δηλαδή το 62%, ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Το 32,7% εισπράττει υψηλότερα µεικτά ποσά, από 3.500 έως και 4.500 ευρώ. Σχεδόν όλες, δηλαδή οι 223 από τις 226, είναι συντάξεις γήρατος. Υψηλότερα ποσά συντάξεων, άνω των επτά και οκτώ χιλιάδων ευρώ, ακόµη και έως 24.000 ευρώ, προκύπτουν για ειδικές περιπτώσεις, κυρίως για συµβολαιογράφους οι οποίοι είχαν αναλογική εισφορά επί των συµβολαίων που υπέγραφαν αλλά και για πρώην εργαζόµενους σε ∆ΕΚΟ. Οι συµβολαιογράφοι είχαν την ιδιαιτερότητα να µην πληρώνουν µόνο πάγιες ασφαλιστικές εισφορές αλλά και αναλογικές, µε βάση τον κύκλο εργασιών τους, γεγονός που σηµαίνει ότι µπορεί να κινηθούν σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Αν µετρηθεί η εν λόγω αναλογική εισφορά υπέρ του ταµείου των συµβολαιογράφων ως ατοµική εισφορά του ασφαλισµένου, τότε προκύπτουν υπέρογκες συντάξιµες αποδοχές για κάποιους που χειρίζονταν πολλά και υψηλής αξίας συµβόλαια. Υπενθυµίζεται πως ο νόµος Κατρούγκαλου προβλέπει προσαύξηση για όσους κατέβαλλαν στο παρελθόν εισφορές υψηλότερες από τις κλασικές εισφορές του ΙΚΑ που έφταναν το 20% επί των µεικτών αποδοχών των εργαζοµένων. Στην πράξη αποδεικνύεται πως η εν λόγω προσαύξηση είναι αρκετά γενναία σε ορισµένες περιπτώσεις. 
Για παράδειγµα, για τους ασφαλισµένους στα πρώην ταµεία των ∆ΕΚΟ - τραπεζών οι εισφορές κύριας σύνταξης µέχρι 31/12/2015 ήταν άνω του 30%, για όλους τους παλαιούς ασφαλισµένους (πρώτη ασφάλιση µέχρι 31/12/1992). Ακόµη και το 2018 η συνολική εισφορά για κύρια σύνταξη για τους εν λόγω ασφαλισµένους παρέµενε στο 24%. Με δεδοµένο ότι ο χρόνος ασφάλισης µε υψηλές εισφορές είναι µεγάλος γι’ αυτούς, το αποτέλεσµα είναι µια προσαύξηση στην κύρια σύνταξη, που υπολογιζόµενη µε τον ανωτέρω συντελεστή οδηγεί ακόµη και σε διπλασιασµό της ανταποδοτικής σύνταξης.




Σάββατο 3 Αυγούστου 2019

Αποφοίτηση Αξιωματικών από τη Σχολή Διοίκησης και Επιτελών




Την Παρασκευή 3 Αυγούστου 2018, στη Σχολή Διοίκησης και Επιτελών (ΣΔΙΕΠ), στο Στρατόπεδο «ΟΠΛΑΡΧΗΓΟΥ ΝΤΑΛΙΠΗ» στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε η τελετή αποφοίτησης της 32ης εκπαιδευτικής σειράς, η οποία ήταν και η τελευταία, καθώς η επόμενη θα φέρει τον τίτλο της 1ης εκπαιδευτικής σειράς της Σχολής Πολέμου Στρατού Ξηράς.
Η εκπαιδευτική σειρά αποτελούνταν από 121 Αξιωματικούς συνολικά. Τα πτυχία επέδωσε στους αποφοίτους Αξιωματικούς ο Γενικός Επιθεωρητής Στρατού - Διοικητής Δόγματος και Εκπαίδευσης (ΓΕΠΣ – ΔΙΔΟΕ), Αντιστράτηγος Αντώνιος Νομικός.
Το έργο της ΣΔΙΕΠ, να προετοιμάζει Αξιωματικούς όλων των Όπλων και Σωμάτων, ώστε να καθίστανται άξιοι ηγέτες, διοικητές και επιτελείς με πολύπλευρη και ολοκληρωμένη τακτική και επιχειρησιακή αντίληψη, θα συνεχίσει πλέον να ασκεί η αναμορφωμένη Σχολή Πολέμου Στρατού Ξηράς, ως το τελευταίο υποχρεωτικό Κλαδικό Σχολείο που διαθέτει ο Στρατός Ξηράς για να παρέχει παρέχει υψηλού επιπέδου επιμόρφωση στα στελέχη του, όπως τόνισε χαρακτηριστικά και ο Γενικός Επιθεωρητής Στρατού - Διοικητής Δόγματος και Εκπαίδευσης κατά τον χαιρετισμό του.
#ΕλληνικόςΣτρατός, #HellenicArmy

Έρχεται νέος επανυπολογισμός συντάξεων από μηδενική βάση




Μέσα σε αυτές είναι και πολλές επανυπολογισμένες συντάξεις που βγήκαν με υψηλά ποσά, παρόμοια με αυτά των συντάξεων των 7.000 ευρώ ως 20.000 ευρώ που βρήκαν στο υπουργείο

Επανυπολογισμό συντάξεων από μηδενικής βάσης για χιλιάδες κατ’ εκτίμηση δικαιούχους υποχρεώνεται να διενεργήσει το υπουργείο Εργασίας γιατί διαπιστώθηκε ότι και στις παλιές συντάξεις υπήρξαν πολλά λάθη στα ποσά που «άντλησαν» τα Ταμεία για να βγάλουν την ανταποδοτική σύνταξη και τις προσωπικές διαφορές που απορρέουν από τους συντελεστές του νόμου Κατρούγκαλου.
Μέσα σε αυτές είναι και πολλές επανυπολογισμένες συντάξεις που βγήκαν με υψηλά ποσά, παρόμοια με αυτά των συντάξεων των 7.000 ευρώ ως 20.000 ευρώ που βρήκαν στο υπουργείο για αιτήσεις νέων δικαιούχων και μπλοκαρίστηκαν με εντολή του Γιάννη Βρούτση μέχρι να διευθετηθεί το όριο (πλαφόν) που εξετάζεται να νομοθετηθεί ώστε να εξορθολογιστούν τα ποσά που καθ’ ομολογίαν όχι μόνον του υπουργείου, αλλά και στελεχών του ΕΦΚΑ, είναι υπερβολικά (σύνταξη 10.000, 12.000 και 20.000 ευρώ τον μήνα) και ουδέποτε είχαν εκδοθεί στα προηγούμενα χρόνια, και μάλιστα ακόμη και όταν δεν υπήρχαν μνημόνια.
Ορισμένες από τις υψηλές συντάξεις όμως (226 συνολικά) με ποσά από 3.000 ευρώ τον μήνα ως και 7.500 ευρώ τον μήνα έχουν ήδη εκδοθεί από τον ΕΦΚΑ με την ανοχή ή και συνενοχή της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου. Στον σχετικό πίνακα που δημοσιεύει ο «Ε.Τ.» φαίνεται πόσες είναι και σε ποια Ταμεία.

Σφύριζαν αδιάφορα

Το νέο στοιχείο μάλιστα που προκύπτει από τις εξελίξεις στο μείζον αυτό θέμα που ανέδειξε με μια πρώτη αποτύπωση της κατάστασης που πήρε στα χέρια του ο νέος υπουργός Γιάννης Βρούτσης είναι ότι η πρώην υπουργός Ε. Αχτσιόγλου και ο πρώην υφυπουργός Τ. Πετρόπουλος δεν είναι μόνον ότι γνώριζαν αλλά ότι είχαν πάρει και εισήγηση από υπηρεσιακούς παράγοντες για να μπει πλαφόν, αλλά την αγνόησαν! Τώρα βέβαια λένε ότι είχαν πρόθεση να φέρουν πλαφόν αλλά τους πρόλαβαν οι εκλογές… Η  ουσία είναι ότι η εισήγηση που τους δόθηκε λέει, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.», για πλαφόν σύνταξης στα 4.608 ευρώ με τον νόμο Κατρούγκαλου, που θα έχει εφαρμογή και στους παλαιούς συνταξιούχους που έχουν επανυπολογισμό. Τίποτε από αυτά όμως δεν έγιναν παρότι υπήρχε ενημέρωση από τον Ιούλιο του 2018 (ένα χρόνο πριν) με έγγραφο του ΕΦΚΑ ότι θα εκδίδονταν και συντάξεις των 23.000 ευρώ λόγω των στρεβλώσεων του νόμου 4387!

Επανεκκίνηση

Δίνοντας συνέχεια στις αποκαλύψεις, χθες ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γ. Βρούτσης είπε (μιλώντας στον ΑΝΤ1) ότι οι πληροφορίες που έχει δείχνουν να έχουν δοθεί υψηλές συντάξεις λόγω λαθών στον επανυπολογισμό των συντάξεων. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, συμπλήρωσε ο υπουργός, θα γίνει restart (σ.σ.: επανεκκίνηση) στον επανυπολογισμό και θα επανεξετασθούν συντάξεις. Πόσες θα επανεξεταστούν μένει να φανεί μόλις ερευνηθούν τα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για τον επανυπολογισμό και τι αυξήσεις προέκυψαν. Από μια πρώτη εικόνα, πάντως, εντοπίστηκαν υψηλά ποσά σε συνταξιούχους ΔΕΚΟ ενώ σε περιπτώσεις δικαιούχων του ΟΑΕΕ έγιναν επανυπολογισμοί στο… περίπου, καθώς δεν βρέθηκαν στοιχεία (ετών ασφάλισης και αποδοχών) για τις αρχικές του συντάξεις!

Κόντεμα…

Στον επανυπολογισμό που θα γίνει είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα μειωθούν οι προσωπικές διαφορές και θα κοντύνουν οι αυξήσεις που δόθηκαν εφόσον δεν αντανακλούν σε πραγματικά μεγέθη μισθών, εισφορών και ετών ασφάλισης. Σε κάθε περίπτωση η επικείμενη νομοθετική ρύθμιση θα εξισορροπήσει τις αποδοχές και για τους παλαιούς συνταξιούχους, χωρίς αυτό να σημαίνει μειώσεις, αφού θα διατηρήσουν την όποια νέα προσωπική διαφορά προκύψει.
Το πλαφόν θα είναι με βάση τις αποδοχές για τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης  θα έχουν ταβάνι τις 5.860 ευρώ μηνιαίως, ώστε για παράδειγμα στα 42 έτη η ανταποδοτική να μην ξεπερνά τα 2.742 ευρώ τον μήνα και μαζί με την εθνική να φτάνει στα 3.126 ευρώ. «Είμαι υποχρεωμένος να φέρω διάταξη για να μπει ταβάνι στις υπέρογκες συντάξεις», είπε ο υπουργός για να «αποκατασταθεί η δικαιοσύνη» τονίζοντας ότι «δεν μπορώ να αφήσω να δοθούν συντάξεις των 15.000 ευρώ. Επισήμανε ότι υπάρχουν ήδη κάποιες υψηλές συντάξεις που έχουν καταβληθεί (σ.σ.: 226 μέχρι στιγμής, σύμφωνα με τον επίσημο πίνακα του ΕΦΚΑ), οι οποίες, όπως είπε, θα προσαρμοστούν στο νέο ανώτατο όριο που επεξεργάζεται αρμόδια επιτροπή στο υπουργείο.







Επισκέψεις ΥΦΕΘΑ Αλκιβιάδη Στεφανή στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας και στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών





Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Αλκιβιάδης Στεφανής, την Παρασκευή 02 Αυγούστου 2019, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΑ Αντιπτέραρχο (Ι) Γεώργιο Μπλιούμη επισκέφθηκε το 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας (ΓΝΑ). Ακολούθως, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Νικόλαο Τσούνη ΠΝ, πραγματοποίησε επίσκεψη στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών (ΝΝΑ).
Στη διάρκεια των επισκέψεων, οι Διευθυντές των νοσηλευτικών ιδρυμάτων ενημέρωσαν τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας για θέματα σχετικά με την οργάνωση, την αποστολή, το προσωπικό, τις υποδομές, τη λειτουργία, την εκπαίδευση, τη διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών στον τομέα της υγείας, όπως και τις συνεργασίες τους με ερευνητικά κέντρα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επίσης, συζητήθηκαν οι σύγχρονες προκλήσεις και η στοχοθεσία που έχει τεθεί και βρίσκεται σε διαδικασία υλοποίησης.
Ο Υφυπουργός, σε ομιλία του προς το προσωπικό των νοσοκομείων, επεσήμανε την ανάγκη αλλαγών και βελτιστοποίησης σε ισχύουσες αναχρονιστικές και χρονοβόρες διαδικασίες, καθώς και την αναζήτηση λύσεων μέσω νέων χρηματοδοτικών πρωτοκόλλων.
Αναφέρθηκε στη σημασία της διαλειτουργικότητας, της διακλαδικότητας και της διασύνδεσης μεταξύ των στρατιωτικών νοσοκομείων. Οι δράσεις που αναλαμβάνει κάθε νοσηλευτικό ίδρυμα, με το άριστα εκπαιδευμένο επιστημονικό - ιατρικό και νοσηλευτικό - προσωπικό του, είναι σημαντικό να γνωστοποιούνται για παράλληλη αξιοποίηση και εκμετάλλευση.
Τόνισε την ηθική ευθύνη των εμπειρότερων στελεχών να μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση, την πειθαρχία, τη σκληρή εκπαίδευση και την αγάπη στο λειτούργημά τους στους νεότερους, εκείνους που αποτελούν το μέλλον των Ενόπλων Δυνάμεων, ώστε να γίνουν καλύτεροι.
Συνεχάρη και ευχαρίστησε το σύνολο του προσωπικού των νοσοκομείων, για το υψηλό επίπεδο των ιατρικών υπηρεσιών που προσφέρουν στους εν ενεργεία και αποστρατεία στρατιωτικούς, τα μέλη των οικογενειών τους, καθώς και στους πολίτες. Τους κάλεσε να διατηρούν ακμαίο το ηθικό τους, να υπερβαίνουν τις δυσκολίες της καθημερινότητας και να αποτελούν παράδειγμα προς το κοινωνικό σύνολο.
Οι επισκέψεις ολοκληρώθηκαν με περιήγηση του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας στους χώρους, τις δομές λειτουργίας και τα τμήματα των νοσηλευτικών ιδρυμάτων.

Ελβετία θα μας κάνει ο Μητσοτάκης!





Απαγορεύεται το κάπνισμα, απαγορεύονται οι καταλήψεις, απαγορεύεται η οδήγηση δίτροχου άνευ προστατευτικού κράνους. Στο τέλος θα μας πουν ότι απαγορεύεται και το πτύειν. Αν είναι δυνατόν! Πού μας οδηγεί αυτή η νεοφιλελεύθερη κομπανία; Ευρώπη θα μας κάνουν! Θα βλέπουμε πεζό στη διάβαση να ετοιμάζεται να πατήσει στην άσφαλτο κι εμείς θα κολλάμε το πόδι στο φρένο. Είναι πράγματα αυτά;

Μοιάζουν μικρά και ασήμαντα. Κι όμως! Αν στα χρόνια της εφηβείας μου δεν ήταν μαγκιά να καπνίζει κανείς, ίσως και να είχα γλιτώσει το έμφραγμα. Αν ήταν αυτονόητη η υποχρέωση της χρήσης κράνους με την οδήγηση του δίτροχου, θα είχαν σωθεί χιλιάδες ζωές. Δεν είναι αυτά τα ασήμαντα. Αφορούν τις ζωές μας, την ποιότητα της καθημερινότητας μας.

Αν θέλουμε να κάνουμε την υπέρβαση, από τα μικρά θα ξεκινήσουμε. Και δεν θα είναι εύκολο! Θυμηθείτε για πόσα χρόνια υπήρχαν πινακίδες με την ένδειξη «απαγορεύεται το πτύειν». Σήμερα σας φαίνεται απολύτως φυσιολογικό ότι οι άνθρωποι δεν φτύνουν στον δρόμο. Από τα μέσα του προπερασμένου αιώνα τέτοιες πινακίδες βρισκόντουσαν σε κάθε δημόσιο χώρο. Μέχρι τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης.

«Μην βλασφημείτε τα θεία», ήταν μία άλλη παρότρυνση προς τον πιο πολιτισμένο και έξυπνο λαό του κόσμου. «Μην πετάτε σκουπίδια στον δρόμο»! Μην, μην, μην…
Φταίει ο αντιδραστικός μας χαρακτήρας που είχαμε να αντιμετωπίσουμε τότες πολλές απαγορεύσεις; Το «ναι» είναι μία εύκολη απάντηση. Με την αφορμή και των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821, να πούμε ότι η χώρα δεν ήταν και το κέντρο του κόσμου. Συνέβησαν πολλά για να προσεγγίσουμε τη Δύση. Και μάλιστα με πολλές αντιδράσεις. Να μην ξεχνάμε το συνέβη με τις ταυτότητες ή ακόμη και με την είσοδο της χώρας στην ΕΟΚ. Ξεκινήσαμε από τη Βαβυλωνία των πρώτων χρόνων της δημιουργίας του ελληνικού κράτους και εδώ και 200 χρόνια προσπαθούμε να γίνουμε αυτό που ζηλεύαμε από την πρώτη στιγμή…
Θα μας κάνει ο Κυριάκος Ελβετία; Μακάρι! Χρειαστήκαμε περισσότερα από 100 χρόνια για να περάσουμε από το «απαγορεύεται το πτύειν» στο «απαγορεύεται το κάπνισμα» το 2019. Ας ευχηθούμε να μην χρειαστούν άλλα 200 χρόνια για να τα καταφέρουμε. Η αλήθεια είναι ότι η αρχή έγινε, καθώς απαλλαχτήκαμε από τον υπουργό Υγείας που κάπνιζε ανερυθρίαστα σε συνέντευξη τύπου. Έχουμε, όμως, πολύ δρόμο ακόμη . Αλλά και ελπίδες, ότι τελικά θα κερδίσουμε στον πόλεμο του αυτονόητου…


Θανάσης Μαυρίδης
thanasis.mavridis@liberal.gr