Τι θα πρέπει να γίνει μετά
τις Αποφάσεις του ΣτΕ για το μισθολόγιο των Στρατιωτικών;
Οι δύο αποφάσεις της
Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας ( ΣτΕ 2192/2014 και 2193/2014)που δημοσιοποιήθηκαν τις
τελευταίες ημέρες, απέδειξε με τον καλύτερο τρόπο τις μεγάλες αδικίες τις οποίες υπέστησαν οι στρατιωτικοί και το προσωπικό
των σωμάτων ασφαλείας είτε εν ενεργεία είτε εν αποστρατεία.
Το ερώτημα είναι τι θα κάνει
η Κυβέρνηση από αυτά που κατά το
Σύνταγμα, οφείλει να πράξει.
Συγκεκριμένα με βάση
τις αποφάσεις αυτές του ΣτΕ και τις
διατάξεις του Συντάγματος πρέπει:
1) Οι
μισθοί των στρατιωτικών άμεσα να
επιστρέψουν εκεί που ήταν τον Αύγουστο του 2012. (Πληροφορίες που
διακινήθηκαν στο διαδίκτυο χωρίς να
επιβεβαιωθούν, αναφέρουν ότι οι αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες των Γενικών
Επιτελείων είναι έτοιμες μόλις λάβουν εντολή να αλλάξουν την μισθοδοσία στα επίπεδα του 2012).
2) Συνακόλουθα με νέες συνταξιοδοτικές πράξεις
να αναπροσαρμοσθούν αντίστοιχα και οι συντάξεις των αποστράτων να επανέλθουν
στα δεδομένα του Αυγούστου του 2012. Πρακτικά μια τέτοια διαδικασία θα
απαιτήσει ικανό χρόνο για να υλοποιηθεί,
αλλά ωστόσο η εφαρμογή της θα ανατρέχει από της δημοσιεύσεως της αποφάσεως.
3) Να επιστραφούν
αναδρομικά τα παρανόμως (κατά τις αποφάσεις) παρακρατηθέντα χρηματικά ποσά, που
μπορεί να δοθούν και σε δόσεις
4)Να μη γίνουν άλλες περικοπές (ισοδύναμα)
στους στρατιωτικούς και στο προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας. Και
5) Σε περίπτωση σύνταξης
νέου μισθολογίου δεν μπορεί να προβλεφθεί
χαμηλότερος μισθός απ΄ αυτόν που έπαιρναν οι στρατιωτικοί και το
προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας τον Ιούλιο του 2012.
Βέβαια όλα τα παραπάνω αφορούν
μια ευνομούμενη Πολιτεία και καθώς τα τελευταία τουλάχιστον (αν όχι όλα) τα
χρόνια δεν έχουμε συνηθίσει σε χωρίς
περισπασμούς υλοποίηση των δικαστικών αποφάσεων εκ μέρους του Κράτους, περιμένουμε να δούμε πως θα αντιμετωπίσει
το θέμα και εάν θα υλοποιήσει τελικά όλα όσα το Σύνταγμα επιτάσσει.
Προκειμένου όμως ο χρόνος, μέχρι η Κυβέρνηση να ανοίξει τα
χαρτιά της, να μη αποβεί σε βάρος των αναδρομικών απαιτήσεων των
στρατιωτικών κλπ εν ενεργεία ή συνταξιούχων
που κινδυνεύουν με παραγραφή, (από την 1-8-2014 αρχίζει η παραγραφή των
απαιτήσεων για την μείωση του μήνα Αύγουστου του 2012) χωρίς να χρειαστεί ούτε να σπεύδουν κάτω από
ασφυκτικές προθεσμίες ούτε να μπουν σε
διαδικασίες κοστοβόρες και χρονοβόρες με άσκηση αγωγών, πριν ξεκαθαρίσει το όλο
θέμα, είναι σκόπιμο αρχικά να
υποβάλλουν μια αίτηση στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με την οποία να
ζητούν την αναγνώριση της απαιτήσεώς των
αναδρομικών αυτών, οπότε
διακόπτεται άμεσα η παραγραφή της απαιτήσεως αυτής.
Με τον τρόπο αυτό ο
ενδιαφερόμενος θα κερδίσει χρόνο μέχρι
να πληροφορηθούμε ποια η επίσημη θέση του Υπουργείο Οικονομικών επί της αποφάσεως του ΣτΕ για το θέμα των
αναδρομικών. Μόνο σε περίπτωση που το Υπουργείο, για οποιοδήποτε λόγο, αρνηθεί να επιστρέψει τα παρανόμως
παρακρατηθέντα ποσά στους δικαιούχους θα
καταστεί απαραίτητο πλέον να ασκηθεί αγωγή, προκειμένου να αναζητηθούν οι
αναδρομικές κρατήσεις, για τους μεν εν ενεργεία στο Διοικητικό Πρωτοδικείο για
τους δε αποστράτους στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Αθανάσιος Κ
.Γεωργακάκης
Δικηγόρος
Πρώην Πρόεδρος
Στρατιωτικού
Δικαστηρίου
ΤΗΛ.2410250921-KIN.6945858024
ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
ΜΑΛΙΣΑΓΚΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ 11, ΤΚ 546 24
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΤΗΛ. 2310 508414, ΚΙΝ. 6974 366654, ΦΑΞ 2310 225736
ΠΡΟΣ
Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Άρτας
Θεσσαλονίκη, Ιούλιος 2014
Αξιότιμοι Κύριοι,
Κατ’ αρχήν θα ήθελα να σας ευχαριστήσω και πάλι για την τακτική επικοινωνία που έχετε μαζί μας. Όπως ήδη γνωρίζετε έχουν εκδοθεί και δημοσιευτεί οι υπ’ αρ. 2192/2014 έως και 2196/2014 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας με τις οποίες κρίνονται αντισυνταγματικές οι διατάξεις του Ν. 4093/2012 με τις οποίες επιβλήθηκαν οι μειώσεις στα εν ενεργεία και εν αποστρατεία Στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.
Το βασικό ερώτημα που τίθεται, λοιπόν, είναι το ποιες ενέργειες πρέπει να γίνουν προκειμένου να επιστραφούν οι μειώσεις που έχουν γίνει, οι οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές.
Μετά τη δημοσιοποίηση των άνω αποφάσεων το Ελληνικό Δημόσιο υποχρεούται να λάβει θέση και να αναθεωρήσει τη μέχρι τώρα στάση του αναφορικά με τις μειώσεις. Υποχρεούται, δηλαδή, να νομοθετήσει εκ νέου την κατάργηση των σχετικών μειώσεων του Νόμου 4093/2012, την επαναφορά των μισθών και των συντάξεων όπως αυτοί καταβάλλονταν πριν τη 01-08-2012 και να καταβάλει τα αναδρομικά από 01-08-2012 μέχρι σήμερα. Για το λόγο αυτό αυτές τις ημέρες διενεργούνται συναντήσεις μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και των αρμόδιων φορέων και των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών προκείμενου να ληφθούν σχετικές αποφάσεις. Η θεώρηση του Δικηγορικού μας Γραφείου αποβλέποντας στην καλύτερη δικαστική υπεράσπιση των Στελεχών και την όσο το δυνατόν οικονομικότερη λύση είναι ότι θα πρέπει να αναμένουμε το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης που λαμβάνει χώρα αυτές τις ημέρες μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και των Στρατιωτικών Ενώσεων.
Να σημειωθεί ότι η παραγραφή των αξιώσεων των στελεχών είναι διετής και άρχεται από το μήνα που γεννάται το δικαίωμα της επιστροφής των χρημάτων. Συνεπώς η παραγραφή άρχεται από την 01-08-2012. Μέχρι, λοιπόν, και την 31-08-2014 δικαιούται όποιος επιθυμεί να υποβάλει σχετικό δικόγραφο στο αρμόδιο δικαστήριο προκειμένου να διακόψει την παραγραφή. Θεωρούμε, όμως, ότι η προσφυγή στα Δικαστήρια, χωρίς να γνωρίζουμε τις αποφάσεις που θα λάβει το Ελληνικό Δημόσιο είναι βεβιασμένη. Για το λόγο αυτό κρίνουμε ότι πρώτα θα πρέπει να οριστικοποιηθούν οι αποφάσεις του Δημοσίου, δηλαδή από πότε θα ξεκινήσει η εφαρμογή του παλιού μισθολογίου και η καταβολή των αναδρομικών αν αυτά δοθούν, και ύστερα να αποφασιστεί κατά πόσο απαιτείται η προσφυγή στα Δικαστήρια. Η λογική μας είναι να μην προσφύγουμε στα δικαστήρια αδίκως, χωρίς όφελος των στελεχών, και να καταβληθούν έξοδα που δεν είναι απαραίτητο.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να αναμένουμε, όχι βέβαια για μεγάλο χρονικό διάστημα, μέχρι τον Αύγουστο, το πολύ Σεπτέμβριο, για το τι θα πράξει και το Ελληνικό Δημόσιο, Αν δηλαδή επιστρέψει κάποιο μέρος των χρημάτων ή όλο το ποσό ή δεν επιστρέψει και τίποτα και απλώς εκδώσει νόμο για την άρση των μειώσεων από τούδε και στο εξής.
Επίσης, να σημειωθεί ότι σε περίπτωση που τελικά απαιτηθεί η προσφυγή στα δικαστήρια, αναφορικά με τα εν ενεργεία Στελέχη, αρμόδιο Δικαστήριο είναι το Διοικητικό Πρωτοδικείο, στο οποίο είναι δυνατόν να υποβληθεί ομαδική αγωγή για την διεκδίκηση των αναδρομικών ενώ από την άλλη για τους εν αποστρατεία αρμόδιο Δικαστήριο είναι το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο, όμως, μέχρι σήμερα όσες ομαδικές Προσφυγές και Αγωγές έχει εκδικάσει κατά ένα μεγάλο ποσοστό διατάσσει την εξατομικευμένη εκδίκαση για τον κάθε ενδιαφερόμενο. Συνεπώς, πρέπει να ερευνηθεί επισταμένα αν η πιθανή προσφυγή στο Ελεγκτικό Συνέδριο θα είναι ατομική ή ομαδική.
Σε κάθε περίπτωση το Δικηγορικό μας Γραφείο ερευνά επισταμένα το θέμα αυτό και είναι στη διάθεσή σας για οιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση.
Με Εκτίμηση
Μαλισάγκος Αναστάσιος
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ ΑΙΤΗΣΕΩΝ
ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ ΕΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΑΙΤΗΣΗ
...........................................................................................
του.....................................................................................
Εν ενεργεία Στρατιωτικού
ΑΜ....................................................................................
Κάτοικος..........................................................................
Οδός........................................................Αριθ.................
.................................................. ....../....../2014
Προς
Το Νομικό Συμβούλιο του
Κράτους
Ακαδημίας αρ. 68
106 78 ΑΘΗΝΑ
Είμαι εν ενεργεία Στρατιωτικός τ……………(1), φέρω τον βαθμό του ………………………..(2) και μισθοδοτούμαι με βάση το ειδικό μισθολόγιο που ισχύει για του Στρατιωτικούς και το προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας.
Στη συνέχεια επειδή δυνάμει των περιπτώσεων 31-33 της υποπαραγράφου Γ1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν 4093/2012 σε συνδυασμό υπ’ αριθμό. Οικ. 2/83408/0022/14.11.2012 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (Β’ 3017/14.11.2012), με τίτλο ‘’Επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθεισών αποδοχών και συντάξεων που προκύπτουν από την εφαρμογή των διατάξεων της υποπαραγράφου Γ1 του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/2012 (ΦΕΚ 222/Α’/12-11-2012)’ έγινε από 1-8-2012 μείωση των αποδοχών των εν ενεργεία στρατιωτικών (Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας.
Επειδή οι διατάξεις των περιπτώσεων 31-33 της υποπαραγράφου Γ1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου τουΝ.
4093/2012 με τις οποίες μειώθηκαν οι αποδοχές των εν ενεργεία στρατιωτικών
των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας και, μάλιστα, αναδρομικώς από 1-8-2012, καθώς και της απολύτου συναφούς προς αυτές διατάξεως της περιπτώσεως 37, αντίκεινται προς την απορρέουσα εμμέσως από τις διατάξεις των άρθρων 45, 23 παρ. 2 και 29 παρ. 9 του Συντάγματος αρχή της ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχειρίσεως των στρατιωτικών (Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας) καθώς και προς τις συνταγματικές διατάξεις των άρθρων 4 παρ. 5 και 25 παρ. 4.
Επειδή συνακόλουθα αντίκειται προς τις διατάξεις αυτές η υπ’ αριθμό. Οικ. 2/83408/0022/14.11.2012 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (Β’ 3017/14.11.2012, κατά το μέρος που στηρίζεται στις ανωτέρω αντισυνταγματικές και ως τούτου ανίσχυρες και μη εφαρμοστέες, διατάξεις των περιπτώσεων 31-33 και 37 της υποπαραγράφου Γ1 και αφορά την αναδρομική, από 1-8-2012 έως την εφαρμογή του νόμου αυτού, μείωση των μισθών των αποστράτων αξιωματικών και ανθυπασπιστών των ενόπλων δυνάμεων, συνέπεια της οποίας υποχρεώθηκαν αυτοί να επιστρέψουν συντάξιμες αποδοχές τις οποίες είχαν ήδη εισπράξει, ως αχρεωστήτως καταβληθείσες (Βλέπετε ΣτΕ Ολομ. 2192/2014 και 2193/2014)
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΑΙΤΟΥΜΑΙ
α) Να αναπροσαρμοσθεί ο μισθός μου στο ύψος στο οποίο ανέρχονταν αυτός πριν την 1-8-2012.
β) Να μου επιστραφεί νομιμοτόκως ως αχρεωστήτως παρακρατηθέν το συνολικό ποσό της διαφοράς του κατά μήνα ακαθάριστου μισθού που λάμβανα πριν την 1-8-2012 από αυτό που λαμβάνω μετά την παραπάνω ημερομηνία, και για όλο το χρονικό διάστημα από την 1-8-2012 μέχρι σήμερα.
Βεβαιώνεται το γνήσιο Ο Αιτών
της υπογραφής