Σάββατο 15 Μαρτίου 2025

Καταιγιστικός, ο Σχης ε.α. Α. Φαραντάτος, κατά του ΥΕΘΑ: - "Πιστεύεις στην Ελλάδα και στην απόλυτη αξία της ύπαρξής της;" - "Η δουλειά του Αξιωματικού δεν είναι χυδαία προπαγάνδα"

Η απάντηση στον κ. Δένδια 

Του Αναστασίου Φαραντάτου 

Σχη ε.α. Μέλους Δ.Σ/Ε.Α.Α.Σ 


Πριν περίπου τρεις μήνες, ο ΥΕΘΑ κ. Δένδιας, μιλώντας σε συνεστίαση ροταριανών, αναφέρθηκε σε θέματα της ατζέντας 2030. Μέσα στα πολλά που είπε τον ακούσαμε να αναφέρεται στο ποσοστό επάνδρωσης των μονάδων με τον όρο «πυκνότητα», να συγκρίνει τον αριθμό των στρατοπέδων των ελληνικών ΕΔ με τις ΕΔ των ΗΠΑ, αγνοώντας ότι τα στρατόπεδα των ΗΠΑ είναι ολόκληρες βάσεις που καταλαμβάνουν την έκταση 50 ελληνικών στρατοπέδων. 

Φαίνεται, από αυτά που είπε, ότι δεν έχει επίγνωση του γεγονότος ότι η Ελλάδα απειλείται από Δυσμάς, από Βορρά και κυρίως από τα Ανατολικά της, στον Έβρο και τα νησιά, εκτός και αν αυταπατάται ότι η εξωτερική μας πολιτική έχει λύσει τα ζητήματα των πανταχόθεν απειλών. 

Αστειευόμενος και προκαλώντας τα γέλια των συνδαιτυμόνων του, αναφέρθηκε και στους ανθυπολοχαγούς με χαρακτηρισμούς «ψάρακες» με «γράσα στα μάτια», που δεν ξέρουν τίποτα όταν βγαίνουν από τις παραγωγικές σχολές και μάλιστα για να ενισχύσει την άποψή του έφερε ως παράδειγμα τις κινηματογραφικές ταινίες που έχει δει.

 Μεταξύ της απόψεως του κ. Δένδια και της όποιας πιθανόν να έχει ο καθένας από εμάς, θα προτιμήσω την άποψη του πνευματικού ογκόλιθου, Ακαδημαϊκού και Προέδρου της Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Τσάτσου (1889-1987), ο οποίος σε επιστολή του, απευθυνόμενος στους νέους αξιωματικούς-ανθυπολοχαγούς, μεταξύ άλλων έγραψε, τα αποσπάσματα που παραθέτω στη συνέχεια: 

«Παιδί μου! Δεν θα σου μιλήσω ούτε για την πίστη προς την Ελλάδα, ούτε για την τιμημένη στολή που αξιώθηκες να φορέσεις. Αυτά τα θεωρώ δεδομένα. Πιστεύεις στην Ελλάδα και στην απόλυτη αξία της ύπαρξής της. Αλλιώς δεν θα διάλεγες ως επάγγελμα να γίνεις ο φύλακας της ανεξαρτησίας και της ακεραιότητάς της. Θα σου μιλήσω για πράγματα που δεν είναι τόσο αυτονόητα και που όμως είναι απαραίτητο να σου γίνουν βίωμα. Η πρώτη αρετή των φυλάκων, κατά τον Πλάτωνα, είναι η ανδρεία». 

«Όταν διάλεξες το επάγγελμα του αξιωματικού, διάλεξες ένα αυστηρότατο επιστημονικό κλάδο. Πρέπει να θεωρείς τον εαυτόν σου επιστήμονα όσο ο γιατρός, ο αρχιτέκτων, ο πολιτικός μηχανικός. Και όσο προχωρούν οι επιστημονικές ανακαλύψεις, τόσο θα σε περισφίγγει η επιστήμη. Και αυτή απαιτεί συνεχή μελέτη, ανανέωση σπουδών, μετεκπαιδεύσεις αυστηρότατης μορφής. Όσο πιο πολύ προοδεύει η επιστήμη και όσο πιο ψηλά ανεβαίνεις στην κλίμακα της στρατιωτικής ιεραρχίας, τόσο πιο πολύ θα πρέπει να μελετάς.

Και όταν πλησίασης στην κορυφή, τότε θα χρειαστεί να εποπτεύεις πέρα από τους ειδικούς επιστημονικούς κλάδους, έναν ευρύτερο πνευματικό χώρο. Ο ηγέτης δεν ηγείται μηχανών, ηγείται ανθρώπων. Και γι’ αυτό πρέπει να γνωρίσεις τον άνθρωπο, τα είδη των ανθρώπων, του καθενός το κοινωνικό και οικογενειακό υπόβαθρο, την ψυχική του σύσταση, τις επιθυμίες και τις ανάγκες του»

 «Η δουλειά του Αξιωματικού δεν είναι η χυδαία προπαγάνδα που συχνά γίνεται έξω από το στρατό για να παγίδευση τις ψυχές των νέων. Είναι η τίμια αγωγή προς ελευθερία αυτή που κάνει τον απλό άνθρωπο του βουνού και του νησιού, έναν ελεύθερο πολίτη μιας αληθινής δημοκρατίας. Αυτοί που προσβλέπουν με καχυποψία σε αυτή την υψηλή ηθοπλαστική αποστολή σου, δεν υπάρχει λόγος να σ’ ενοχλούν. 

Ανάγκασέ τους να δουν και να σου πουν τι γίνεται στις κοινωνίες εκείνες που ιδιαίτερα αυτοί θαυμάζουν και ας σε αφήσουν και εσένα ήσυχο να κάνης το χρέος σου. Με τη μεγάλη μάλιστα υπέρ της δικής σου αποστολής διαφορά, ότι εσύ θα βοηθήσεις στο πλάσιμο ελευθέρων ανθρώπων, ανθρώπων που ελεύθερα σκέπτονται και εκφράζονται και δρουν μέσα στα ευρύτατα πλαίσια ενός δίκαιου νόμου, ενώ αλλού η αγωγή τείνει να κατασκευάσει ρομπότ και ανδράποδα. 

Η πειθαρχία είναι ένα γνώρισμα της στρατιωτικής ζωής. Να μην πλανηθείς νομίζοντας πως η πειθαρχία συνθλίβει την ελευθερία, το μέγιστο αυτό αγαθό του πολιτισμένου ανθρώπου. 

Αντίθετα, η πειθαρχία είναι όρος απαραίτητος της ελευθερίας, είτε πρόκειται για την ελευθερία μιας ψυχής είτε μιας ολόκληρης κοινωνίας». «Από τούτα τα λόγια που έγραψα για σένα, παιδί μου, μπορείς να εκτίμησης πόσο ευρύ είναι το φάσμα της αποστολής σου, πόσο υψηλό, αλλά και πόσο δύσκολο. Μπορείς επίσης να εκτιμήσεις τη θέση που οι Ένοπλες Δυνάμεις δικαιωματικά καταλαμβάνουν μέσα στο σύνολο της ελληνικής οικογενείας. Τη θέση αυτή οφείλεις να την προφύλαξης από κάθε μείωση. Και αποτελεί μείωση όταν πας να την επεκτείνεις σε χώρους που είναι έξω από την αποστολή σου. Γιατί τότε φθείρεσαι και εσύ και το σύνολο. 

Μη λησμονείς ότι όλα τα λειτουργήματα μέσα στην πολιτεία αντλούν την εξουσία τους από το εθνικό σύνολο, από το λαό. Ο καθένας οφείλει να πράττει εφ’ ω ετάχθη, γιατί τότε μόνο και το σύνολο του έθνους μπορεί να πράττει τα εφ’ οις είναι τεταγμένο. 

Ο μέγας λόγος του αρχαίου φιλοσόφου “Τα εαυτού πράττειν και μη πολυπραγμονείν”, είναι το θεμέλιο κάθε πολιτείας. Πρώτος εσύ πρέπει να δείξεις με κάθε σου πράξη και με κάθε σου λέξη ότι τον σέβεσαι. 

Με αυτή σου την συμπεριφορά ωφελείς το σύνολο, παραδειγματίζεις τους πολίτες και σφυρηλατείς το βαθύ δεσμό που πρέπει να συνδέει ένοπλο και άοπλο λαό, τον κάθε καλό Έλληνα με τους υπερασπιστές του, τον κάθε ελεύθερο άνθρωπο με εκείνους που πρέπει να είναι, απάνω από όλα, οι υπερασπιστές της ελευθερίας της ελληνικής πατρίδας και κάθε Έλληνος πολίτη». 

Εύχομαι έστω και καθυστερημένα, ο κ. Δένδιας να αντιληφθεί ποιοι είναι οι ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΝΘΥΠΟΛΟΧΑΓΟΙ και την επόμενη φορά, που θα τους πιάσει στο στόμα του, να είναι πολύ προσεκτικός. 

Και μια συμβουλή: «Τοῖς πολίταις μὴ θρασύνου» (Σόλων