Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2025

ΥΕΘΑ: - Τι απάντησε στην ερώτηση για τις αλλαγές στο ΝΜΤΣ;

 



ΘΕΜΑ: Κοινοβουλευτικός Έλεγχος 

 ΣΧΕΤ: Ερώτηση 743/05-11-2024 της Βουλής των Ελλήνων

Σε απάντηση της σχετικής ερώτησης, σας γνωρίζω ότι τελεί υπό επεξεργασία το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), το οποίο εντάσσεται στη συνολική μεταρρύθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων με την «Ατζέντα 2030» και στοχεύει στη βελτίωση της οργανωτικής δομής των υγειονομικών μονάδων και του Υγειονομικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων, στην αναβάθμιση και αναδιοργάνωση των υγειονομικών υπηρεσιών, καθώς και στη βελτίωση της παρεχόμενης περίθαλψης τόσο των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στρατιωτικών όσο και του γενικού πληθυσμού. 

Επιπρόσθετα, με το άρθρο 37 του ν.5157/2024 (Α΄ 187) επανακαθορίστηκε η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (ΝΙΜΤΣ) και ο τρόπος καθορισμού της διοίκησής του. 

Η εν λόγω πρωτοβουλία για την αναθεώρηση του νομικού πλαισίου ανελήφθη από το ΥΠΕΘΑ καθόσον κρίθηκε απολύτως αναγκαία η επικαιροποίηση της σύνθεσης του ΔΣ με τη συμμετοχή προσώπων που διαθέτουν τα κατάλληλα επαγγελματικά προσόντα και με απώτερο σκοπό την εν γένει ενίσχυση της λειτουργίας του ΝΙΜΤΣ.

 ΝΙΚΟΛΑΟΣ - ΓΕΩΡΓΙΟΣ Σ. ΔΕΝΔΙΑΣ 

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ


ΕΡΩΤΗΣΗ


Προς τον κ. Υπουργό Εθνικής Άμυνας Θέμα:

 Ερωτηματικά για την σκοπιμότητα της αιφνιδιαστικής συμπερίληψης, σε σ/ν του Υπουργείου Υγείας, διατάξεων που αφορούν αλλαγές στη σύνθεση του ∆.Σ. του Νοσηλευτικού Ιδρύματος του Μετοχικού Ταμείου Στρατού ( ΝΙΜΤΣ) 

Το Νοσοκομείο «417 ΝΙΜΤΣ» όπως δηλώνει και ό τίτλος του είναι Νοσηλευτικό Ίδρυμα και περιουσία του Μετοχικού Ταμείου Στρατού και λειτουργεί ως Στρατιωτική Μονάδα. Την 24/9/24 αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας». 

Η διαδικασία έληξε την 8/10/2024 και την 25/10/2024 κατατέθηκε το σ/ν στη Βουλή, στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων. Η διαφορά ανάμεσα στο σ/ν που τέθηκε σε διαβούλευση και αυτό που κατατέθηκε, είναι οκτώ άρθρα. Εξ αυτών, το νέο άρθρο 37 (με τίτλο «Σύνθεση διοικητικού συμβουλίου Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.) – Καθορισμός διοίκησης Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. - Αντικατάσταση παρ. Ι άρθρου 4 και τροποποίηση παρ. Ι άρθρου 5 α.ν. 1137/1946)» αφορά το ΝΙΜΤΣ. 

Η αιφνιδιαστική αυτή ενέργεια από το ΥΠΕΘΑ προκάλεσε μεταξύ των άλλων και την εύλογη αντίδραση των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, Αεροπορίας και Σωμάτων Ασφαλείας, οι οποίες με κοινό ψήφισμα καταγγέλλουν ότι: 

(α) Με το άρθρο 37, προβλέπεται πλέον ότι ο εκάστοτε Διοικητής του ΝΙΜΤΣ (μέχρι τώρα Διευθυντής), θα είναι και πρόσωπο που δεν θα προέρχεται από τις ΕΔ. Δηλαδή πρόσωπο που δεν έχει άμεσο έννομο συμφέρον για την τύχη του ΝΙΜΤΣ, ως μέτοχος ή μερισματούχος του ΜΤΣ ή δικαιούχος του ΝΙΜΤΣ. Επίσης διευρύνεται το ΔΣ/ΝΙΜΤΣ με την προσθήκη 2 επιπλέον μελών με δικαίωμα ψήφου, της επιλογής του εκάστοτε ΥΕΘΑ, που δεν θα προέρχονται απαραιτήτως από τις ΕΔ, δηλαδή και  αυτοί θα είναι πρόσωπα, που δεν έχουν άμεση σχέση με την πορεία του ΝΙΜΤΣ, αφού οι εκάστοτε αποφάσεις του ΔΣ δεν θα επηρεάζουν τις παρεχόμενες υγειονομικές υπηρεσίες στους ίδιους και τα μέλη της οικογενείας τους. 

(β) Με το εν λόγω άρθρο, καταργείται από μέλος του ΔΣ/ΝΙΜΤΣ ο εκάστοτε Υπαρχηγός ΓΕΣ και αντ΄αυτού τοποθετείται οποιοσδήποτε ανώτατος αξιωματικός. Δηλαδή ο Υπαρχηγός ο οποίος έχει διοικητικές αρμοδιότητες επί όλων των Διευθύνσεων του ΓΕΣ, καθώς και πειθαρχική δικαιοδοσία, οπότε και μπορεί λόγω της θέσεώς του, να επιτύχει αποτελέσματα σε σύντομο χρόνο, τώρα αντικαθίσταται από κάποιον ανώτατο αξιωματικό, που δεν θα έχει ενδεχομένως καμιά δύναμη. Ομοίως και ο Δντής της Δνσης Υγειονομικού του ΓΕΣ, που μπορεί λόγω της θέσεως να κινήσει διαδικασίες, αντικαθίσταται από οποιονδήποτε ανώτερο αξιωματικό του Υγειονομικού, χωρίς καμιά διοικητική δυνατότητα, στο περιβάλλον του ΓΕΣ. Εν ολίγοις δυο θέσεις συμβούλων, που τις κατείχαν θεσμικά πρόσωπα (Υ/ΓΕΣ και Δντης ΓΕΣ/ΔΥΓ) θα πληρώνονται από αξιωματικούς, που θα ορίζει ο Α/ΓΕΣ. 

(γ) Η συνεχιζόμενη απαξίωση του ΝΙΜΤΣ, που οφείλεται στον οικονομικό στραγγαλισμό του και στην αδιαφορία της πολιτείας να συμπληρώσει το προσωπικό σύμφωνα με τον ισχύοντα πίνακα οργανώσεώς του, εύλογα δημιουργεί έντονη ανησυχία στα μέλη των εν λόγω Ενώσεων, όλα μερισματούχοι του ΜΤΣ και δικαιούχοι του ΝΙΜΤΣ, για τη βιωσιμότητα του Ιδρύματος-Νοσοκομείου. 

(δ) Η ανησυχία αυτή γίνεται βάσιμη υποψία, όταν με αδιαφανείς διαδικασίες, όπως περιγράφηκαν ανωτέρω, επιχειρείται ο απόλυτος έλεγχος του, όχι από τους άμεσα ενδιαφερόμενους, που καταβάλλουν -μόνον αυτοί- και ειδικές εισφορές υπέρ του νοσοκομείου, αλλά από αλλότριους. Αυτό επίσης γεννά υποψίες για την ενδεχόμενη αλλαγή του χαρακτήρα αλλά και του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του ΝΙΜΤΣ στο μέλλον. Ήδη υπάρχει μεγάλη διακίνηση πληροφοριών ότι η απαξίωσή του αποσκοπεί στο να περιέλθει αυτό στα χέρια ιδιωτικών συμφερόντων, στην οποία προστίθεται και η αλλαγή του στρατιωτικού χαρακτήρα του νοσοκομείου με τη είσοδο πολιτών στα διοικητικά του όργανα. 

(ε) Κατά το διαρρεύσαν χρονικό διάστημα, από ανάρτησης του σχετικού νομοσχεδίου προς διαβούλευση, μέχρι την ολοκλήρωσή της, ουδόλως είχε ενημερωθεί από το ΥΠΕΘΑ το ΔΣ/ΝΙΜΤΣ ούτε το ΔΣ/ΜΤΣ ούτε το ΔΣ/ΕΑΑΣ, για τις σχεδιαζόμενες τροποποιήσεις. 

Επομένως η όλη διαδικασία που έχει επιλεγεί από το ΥΠΕΘΑ, δεν είναι απλά μια καθ’ όλα ύποπτη μεθόδευση αλλά και ύπουλη και έχουμε κάθε ηθικό δικαίωμα να την χαρακτηρίζουμε και ΑΝΤΙΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ. Διότι δεν περιποιεί τιμή για τη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ μας, να δίδεται χρόνος στους κοινωνικούς εταίρους και μάλιστα άμεσα ενδιαφερόμενους, επεξεργασίας προτάσεων για κατατεθέν σχέδιο νόμου, μόλις τριών (3) εργασίμων ημερών! 

Αν αυτή είναι η λογική του εκάστοτε ΥΕΘΑ, τότε θα πρέπει να αποκαλούμε το πολίτευμά μας διαφορετικά, πάντως όχι δημοκρατία. (στ) Ακόμη και στην αιτιολογική έκθεση, που συνοδεύει το σχέδιο νόμου, δεν παρέχονται οι απαραίτητες δικαιολογητικές σκέψεις, για τις προτεινόμενες υπό του ΥΠΕΘΑ, τροποποιήσεις στη σύνθεση και στην προέλευση των μελών του ΔΣ και του διοικητή του ΝΙΜΤΣ, παρά αναγράφονται ως στόχοι το «ΤΙ» προτάθηκε και όχι το «ΔΙΑΤΙ» προτάθηκε. 

Εν ολίγοις, ουδόλως αιτιολογείται στην έκθεση, με ποιον τρόπο οι νέες ρυθμίσεις θα βελτιώσουν τη λειτουργία του ΝΙΜΤΣ σε σχέση με την υφισταμένη κατάσταση, από πλευράς λειτουργίας του ΔΣ ή επάρκειας του εκάστοτε στρατιωτικού διοικητή. Δεδομένων των ανωτέρω, 

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

 (1) Ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί η ξαφνική και χωρίς διαβούλευση ενσωμάτωση, μιας μείζονος και σοβαρής διάταξης του Υπουργείου Άμυνας, με την οποία τροποποιείται ο Ιδρυτικός νόμος της Στρατιωτικής Μονάδας «417 ΝΙΜΤΣ», σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας; (

2) Τι έχετε να απαντήσετε, όσον αφορά τις παραπάνω σοβαρές καταγγελίες των εν λόγω Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών, οι οποίες εκπροσωπούν αρκετές χιλιάδες δικαιούχων νοσηλείας στο Ίδρυμα; 

(3) Η είσοδος πολιτών στα διοικητικά όργανα του ΝΙΜΤΣ προμηνύει και ενδεχόμενη αλλαγή του χαρακτήρα αλλά και του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του εν λόγω ιδρύματος στο μέλλον; 

4) Ισχύει ότι βρίσκεται γενικώς σε εξέλιξη αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας των στρατιωτικών νοσοκομείων; 


Ο ερωτών Βουλευτής Τάσος Οικονομόπουλος