Σημεία Ομιλίας Χρήστου Γκόκα, Βουλευτή ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής, στο Σ/Ν του Υπουργείου Δικαιοσύνης με θέμα «Αναδιάταξη περιφερειών και αποκέντρωση αρμοδιοτήτων των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, οργάνωση της τηλεματικής συνεδρίασης, μετατροπή μεταβατικών εδρών και ίδρυση δικαστικών γραφείων τηλεματικής – Λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
Αυτονόητο χρέος μας, με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων της Τραγωδίας των Τεμπών, η αποκάλυψη της αλήθειας, η απόδοση δικαίου και η διασφάλιση ότι αυτό δεν θα ξανασυμβεί.
- Κατ΄ αρχάς θα ήθελα να εκφράσω και από το βήμα της Βουλής τα θερμά μου συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων, που έχασαν άδικα τη ζωή τους, μάλιστα πολλοί ήταν νέα παιδιά, στην τραγωδία των Τεμπών, στο σιδηροδρομικό δυστύχημα, με δεκάδες νεκρούς. Επίσης θέλω να ευχηθώ γρήγορη και καλή ανάρρωση στους τραυματίες.
- Το ελάχιστο και αυτονόητο χρέος μας, με σεβασμό στη νωπή μνήμη των θυμάτων, αφορά στην αποκάλυψη της αληθείας και στην απόδοση του δικαίου και της ευθύνης σε όλα τα επίπεδα. Αλλά και στην υποχρέωσή μας να κάνουμε ότι πρέπει για να μη ξανασυμβεί τίποτα.
- Μέσα από μια σε βάθος διαδικασία διερεύνησης, από ειδικούς πραγματογνώμονες, με μια πραγματικά Ανεξάρτητη Επιτροπή. Και σ΄ αυτό η Κυβέρνηση θα πρέπει να ανταποκριθεί με ευθύνη και όχι με λογική επικοινωνιακής διαχείρισης της τραγωδίας.
- Αλλά και μέσα από το έργο της Δικαιοσύνης που εμείς εμπιστευόμαστε ότι θα το επιτελέσει ανεξάρτητα και ανεπηρέαστα. Και αποτελούν απρέπεια και ασέβεια τουλάχιστον, «οι εντολές» του Πρωθυπουργού προς τη Δικαιοσύνη.
- Η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός, αντί να αναλάβουν τις ευθύνες τους επικαλούνται μετά από 4 χρόνια διακυβέρνησης, διαχρονικές παθογένειες, και εκφράζουν μια καθυστερημένη Συγγνώμη. Η προσπάθεια αποπροσανατολισμού, με διάφορους τρόπους μικροπολιτικής, δεν μπορεί να κρύψει συγκεκριμένες ευθύνες, παραλείψεις, αδράνειες και αστοχίες στην τετραετή διακυβέρνηση.
Όταν όπως αποδείχθηκε με το δήθεν επιτελικό κράτος των αρίστων, στην πραγματικότητα με το επιτελικό χάος, αντί για ασφαλείς μεταφορές, καταλήξαμε να μην υπάρχει μια ασφαλιστική δικλείδα απέναντι στο όποιο λάθος ή στην όποια αστοχία. Όταν η τεχνολογία εδώ και χρόνια, δίνει αυτή τη δυνατότητα, και που λειτουργεί σε άλλες χώρες, αλλά και όταν , αφού δεν διασφαλίσαμε αυτή τη δυνατότητα, δεν έχουμε προνοήσει για την εφαρμογή άλλων μέτρων, με περισσότερο προσωπικό, κατάλληλο, καταρτισμένο.
Όταν οι Ευρωπαϊκές χώρες προωθούν τις σιδηροδρομικές μεταφορές, ως ένα μέσο φιλικό και το πιο οικολογικό, με την ασφάλεια, όμως που παρέχουν τα σύγχρονα συστήματα ελέγχου.
- Υπάρχουν συγκεκριμένα δεδομένα, αλλά και ερωτηματικά που είτε δεν απαντήθηκαν, όταν έμπαιναν στη συζήτηση, κάτι που πολλές φορές έγινε από την πλευρά μας, αποδοκιμάζοντας μάλιστα ο πρώην Υπουργός αναφορές σε θέματα ασφάλειας, για την λειτουργία των σιδηροδρόμων, του δικτύου και των τρένων, αλλά και γενικότερα του τομέα μεταφορών, όπως οι αερομεταφορές, αλλά και οι οδικές μεταφορές, και καταφεύγοντας στην προσφιλή τακτική της σύγκρισης με την προηγούμενη περίοδο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, που προφανώς έχει και αυτή τις ευθύνες που της αναλογούν.
- Έχουμε μιλήσει πολλές φορές για την ανάγκη αναβάθμισης του υπάρχοντος δικτύου, με ηλεκτροκίνηση, συστήματα Σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης, αλλά και του Συστήματος ελέγχου του ETCS για τις γραμμές υψηλών ταχυτήτων, αλλά και το σύστημα ERTMS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης της Σιδηροδρομι8κής Κυκλοφορίας).Ζητήσαμε τα χρονοδιαγράμματα, που ποτέ δεν δόθηκαν
- Σε πολλά τμήματα του δικτύου, όπως το συγκεκριμένο τμήμα που έγινε το δυστύχημα, δεν λειτουργεί, κανένα σύστημα σηματοδότησης, ούτε σύστημα τηλεδιοίκησης, Και ενώ έχει στοιχειώσει η περίφημη Σύμβαση 717 του 2014 για το έργο «Ανάταξη και Αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης Αθήνα –Θεσσαλονίκη» (41,3 εκατ. €).
- Από το 2016 είχε διαπιστωθεί η ανάγκη Συμπληρωματικής Σύμβασης, ετοιμάστηκε το 2018, αλλά δεν υπογράφηκε, κάτι που έγινε τελικά στις αρχές του 2021 (Σ.Σ. 717/1- 13,3 εκατ. €). Ακόμα όμως το έργο, δεν έχει ολοκληρωθεί. Η προθεσμία αφορά στο τέλος του 2023 και είναι αμφίβολο ότι θα τελειώσει τότε.
- Προκύπτουν σοβαρά ερωτηματικά για τις μεγάλες ευθύνες που υπάρχουν. Για ολιγωρίες και καθυστερήσεις στα έργα, αλλά και για τις ελλείψεις προσωπικού. Και παρά τις επιστολές και αναφορές των εργαζομένων.
- Θα πρέπει αυτή η υπόθεση να διερευνηθεί. Με το σύστημα τηλεδιοίκησης η Τραγωδία θα είχε αποφευχθεί.
- Το παλιό σύστημα τηλεδιοίκησης, λειτούργησε από το 2000 έως το 2011, και στη συνέχεια σταδιακά κατέληξε να μη λειτουργεί από το 2017-2018.
- Έχουμε επίσης μιλήσει για τις ανάγκες προσωπικού, και εξειδικευμένου προσωπικού, για σταθμάρχες και κλειδούχους. Που κατέληξε η Κυβέρνηση; Στο τέλος της θητείας (12ος/2022) να προκηρύσσει πολύ λιγότερες θέσεις (36 σταθμάρχες και 34 κλειδούχους), ενώ τον 2ο του 2023, προχωρά σε αναθέσεις υπηρεσιών για 73 θέσεις σταθμαρχών. Τα συμπεράσματα είναι προφανή. Τα κενά είναι ακόμα περισσότερα.
- Έχουμε μιλήσει για τα τρένα, της Hellenic Train, τα ETR 470, και τα ατυχήματα που έφεραν το πρόστιμο των 300.000 από τη ΡΑΣ, τον 12ο /2022, και θέματα των εργαζομένων, αλλά και για τη σκανδαλώδη σύμβαση για τις άγονες γραμμές, με τη μείωση του ύψους των επενδύσεων από την πλευρά της εταιρείας στο 10% της αρχικά συμφωνηθείσας (Ν. 4953/2022).
- Είναι επίσης γνωστή η παραπομπή της χώρας μας το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παραβίαση της ΕΕ34/2012 για τη Δημιουργία Ενιαίου Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Χώρου, που άπτεται και θεμάτων ασφάλειας.
- Για τον Ενιαίο Φορέα Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (Ν. 5014/2023), διαφωνήσαμε γιατί συγκροτείται από τον Υπουργό και λειτουργεί υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του. Χωρίς διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Προτείναμε τη σύσταση μιας Ανεξάρτητης Αρχής (συνταγματικά μη κατοχυρωμένη)
- Ενώ η καταγγελία του Προέδρου της Επιτροπής της Σύμβασης ETCS επί γραμμής (10005/07) αγνοήθηκε (Αθήνα-Θεσσαλονίκη).
- Ένα άλλο χαρακτηριστικό αφορά στην κατάτμηση του έργου και γεωγραφικά, αλλά και όσον αφορά στο τεχνικό αντικείμενο (υποδομή, επιδομή, συστήματα ηλεκτροκίνησης, τηλεδιοίκησης, σηματοδότης, κ.λπ.).
- Που είχαμε ή έχουμε καταλήξει:
Με διάφορες φιέστες ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ.
Ανταγωνίζονται αυτά τα χρόνια για την ταχύτητα των τρένων
και όχι για τη διασφάλιση της Ασφάλειας Επιβατών και Εργαζομένων.
- Οι παρατάσεις και οι συμπληρωματικές Συμβάσεις, δικαστικές προσφυγές, κόντρες μεταξύ εταιριών κ.λπ. είναι δυστυχώς συνηθισμένες καταστάσεις στην Ιστορία των Σιδηροδρομικών έργων, που δεν έχουν αντιμετωπισθεί με το κατάλληλο νομικό και θεσμικό πλαίσιο μέχρι σήμερα.
- Από την πλευρά μας καταθέτουμε τις εξής προτάσεις, για μια πρώτη σειρά πρωτοβουλιών για το θέμα του σιδηροδρομικού δικτύου και της ασφάλειάς του:
- Άμεση εγκατάσταση φωτοσήμανσης στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου Λάρισα-Θεσσαλονίκη,
- Ενίσχυση και κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού με αξιοκρατικές διαδικασίες,
- Αναδιάταξη όλου του πλέγματος οργάνωσης των σιδηροδρόμων σε νέα υγιή βάση,
- Απευθείας επικοινωνία και συνεργασία ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ,
- Περιφρούρηση της περιουσίας του ΟΣΕ από δολιοφθορές ή βανδαλισμούς, με εθνική συνεννόηση, με πλαίσιο και κανόνες που θα διασφαλίζουν τη Διαφάνεια, την Αξιοκρατία, το Δημόσιο Συμφέρον.
- Όσον αφορά στο Νομοσχέδιο, έχει καλυφθεί από την εισηγήτριά μας, είμαστε θετικοί επί της αρχής.
- Ως ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής πιστεύουμε ότι, τα δικαστήρια τηλεματικής και η εν γένει ψηφιοποίηση της δικαιοσύνης, πρέπει να διευκολύνουν τη γενικότερη λειτουργία της Δικαιοσύνης. Με συγκεκριμένο σχέδιο και προγραμματισμό, και την ανάλογη ευθύνη να δώσουμε τη δυνατότητα στη σύγχρονη τεχνολογία να διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών, των επαγγελματιών και των εργαζομένων. Και πάντως πάνω απ’ όλα με την τεχνολογία να διασφαλίσουμε την ασφάλεια για όλους. Παντού, όπως και στον Τομέα των Μεταφορών, σεβόμενοι πραγματικά τη μνήμη όσων άδικα έχασαν τη ζωή τους, αλλά και την οδύνη των οικογενειών τους.