Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023

Γραφείο τύπου ΠΑΣΟΚ/Κίνημα Αλλαγής: - Εθνική άμυνα δεν είναι μόνο οι εξοπλισμοί. Είναι και τα στελέχη των ΕΔ - Απαράδεκτη η εξαίρεση των Στρατιωτικών από το επίδομα των 600 Ευρώ


 Ομιλία Βασίλη Κεγκέρογλου στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων για το Νομοσχέδιο με τίτλο: «Μέριμνα υπέρ του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εξορθολογισμός της νομοθεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, οργάνωση της Εθνοφυλακής και άλλες διατάξεις».

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι, η  σημερινή ημέρα είναι μια «εθνικά φορτισμένη ημέρα».

Η μνήμη μας στους 3 αξιωματικούς που έχασαν τη ζωή τους στα Ίμια πριν 27 χρόνια υπερασπιζόμενοι την Πατρίδα αλλά η σκέψη μας στο χθεσινό τραγικό συμβάν με το αεροσκάφος F4.  

Θέλω να εκφράσω τη βαθιά μου οδύνη για την απώλεια ενός παιδιού μας, ενός πιλότου μας,  ευχόμενος να μην έχουμε απώλεια και του δεύτερου.

Η μοίρα τα έφερε έτσι, στην επέτειο των Ιμίων, να θρηνούμε αλλά και να συζητούμε το νομοσχέδιο του ΥΕΘΑ που αφορά το προσωπικό των Ε.Δ. Ίσως, οι τραγικές αυτές συμπτώσεις να αποτελέσουν  αφύπνιση για όλους και ιδιαίτερα για την Κυβέρνηση να αναλογιστεί ότι σήμερα θα μιλήσουμε για εκείνους και εκείνες που είναι έτοιμοι και έτοιμες ανά πάσα στιγμή να πράξουν το καθήκον του και να δώσουν ακόμη και τη ζωή τους, υπερασπιζόμενοι και υπερασπιζόμενες την Πατρίδα μας .

Το ΠΑΣΟΚ–Κίνημα Αλλαγής, υποστηρίζει διαχρονικά την ανάγκη συνεννόησης στα εθνικά και τα μείζονα ζητήματα της πατρίδας μας και στην αδήριτη ανάγκη διαμόρφωσης ολοκληρωμένης  στρατηγικής για την Εθνική Ισχύ της Χώρας, με βασικό πυλώνα την ενίσχυση  της αποτρεπτικής ισχύος των Ε.Δ. 

Ιδιαίτερα σήμερα  που ο Τουρκικός αναθεωρητισμός κλιμακώνεται και οι απειλές για την εδαφική μας ακεραιότητα και τα Εθνικά  κυριαρχικά μας δικαιώματα εντείνονται συνεχώς.

Το αποδείξαμε έμπρακτα, στηρίζοντας στην Βουλή  τις αμυντικές συμφωνίες που αυξάνουν την Εθνική ισχύ, με Γαλλία, ΗΠΑ κ.λπ. καθώς και τα εξοπλιστικά προγράμματα και όλες σχεδόν τις αγορές οπλικών, που συμβάλλουν στην ενίσχυση  των ΕΔ.

Όμως, ταυτόχρονα επισημάναμε και επισημαίνουμε συνεχώς την έλλειψη σχεδίου συμπαραγωγής και εμπλοκής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας καθώς και την χαρακτηριστική καθυστέρηση και υστέρηση στη στήριξη του ανθρώπινου δυναμικού και στην επίλυση των σημαντικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν. 

Η πρόσφατη, απαράδεκτη εξαίρεση των Στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων από το επίδομα των 600 Ευρώ των ένστολων, η καθυστερημένη έκδοση  της  ΚΥΑ για την αποζημίωση της νυκτερινής απασχόλησης, που όπως διαμορφώθηκε δεν αντιμετωπίζει επαρκώς το πρόβλημα αλλά και η καθυστέρηση στην  αποκατάσταση των αδικιών σε μια σειρά ζητήματα, θεσμικά μισθολογικά και βαθμολογικά, επιβεβαιώνει το έλλειμμα  φροντίδας για το έμψυχο υλικό των Ε.Δ.

Όπως είπα και στην ομιλία μου για τον Προϋπολογισμό, Εθνική άμυνα δεν είναι μόνο οι εξοπλισμοί. 

Είναι και το έμψυχο δυναμικό, οι άνθρωποι των ΕΔ  και όλοι οι εργαζόμενοι στις Υπηρεσίες, τα εργοστάσια και τα νοσοκομεία, του Υπουργείου Εθνικής άμυνας που καθιστούν ισχυρή την αμυντική ικανότητά μας.  

Για αυτό ασκήσαμε και ουσιαστικό κοινοβουλευτικό έλεγχο για αυτά τα θέματα πετυχαίνοντας την ανάδειξη τους αλλά και την επίλυση ορισμένων.

Ελπίζαμε στο παρόν νομοσχέδιο, ήλπιζαν και τα στελέχη των ΕΔ, οι απόστρατοι και όλοι οι εργαζόμενοι του ΥΠ. Εθνικής άμυνας, που περίμεναν υπομονετικά επί 3,5 χρόνια, ότι θα επίλυε επιτέλους τα προβλήματα του προσωπικού των Ε.Δ και ότι θα εκπληρώνονταν οι υποσχέσεις του κ. Υπουργού. 

Το διάστημα ήταν επαρκέστατο ώστε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο νόμου που θα ρύθμιζε τα χρονίζοντα προβλήματα και θέματα του ΥΠΕΘΑ αλλά δεν υπήρξε η αναγκαία πολιτική βούληση και  ένας ουσιαστικός διάλογος με τους εκπροσώπους τους και τα κόμματα. 

Η Κυβέρνηση περίμενε το τέλος της θητείας της για να προσπαθήσει να επιλύσει μερικά μόνο προβλήματα, λίγο πριν τις εκλογές, με ρουσφετολογική πρόθεση και προωθώντας αρκετές “φωτογραφικές” διατάξεις, χωρίς να έχει διάθεση να δώσει θεσμικές λύσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα και να βελτιώσει το αξιόμαχο των ΕΔ. 

Συμπεριέλαβε ατάκτως, ήσσονος σημασίας θέματα, κάποια σοβαρότερα θέματα προσωπικού και θέματα εκτός αντικειμένου, αφήνοντας εκτός πληθώρα θεμάτων που απασχολούν σε μόνιμη βάση το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και τους απόστρατους.

Δυστυχώς, το νομοσχέδιο είναι κατώτερο των περιστάσεων. 

Δεν θέτει ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας. 

Δεν ρυθμίζει θέματα ιεραρχίας και προαγωγών, βαθμολογικά, μισθολογικά, οικονομικά και συνταξιοδοτικά θέματα. 

Δημιουργεί σε πολλές περιπτώσεις μεγαλύτερα προβλήματα από ότι επιλύει. 

Η Κυβέρνηση λειτούργησε πρόχειρα και έχασε μια μεγάλη ευκαιρία. 

Δεν άκουσε τα δίκαια αιτήματα,  ούτε αξιοποίησε τα χιλιάδες σχόλια που αναρτήθηκαν στη διαβούλευση. 

Φαίνεται ότι το μόνο που την ενδιέφερε ήταν να τελειώνει με την υποχρέωση να καταθέσει το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο.

 Έφερε ένα αποσπασματικό και λειψό νομοσχέδιο, που δεν μπορεί να χαρακτηριστεί νομοσχέδιο «Μέριμνας».  

 Δεν επιλύει μια σειρά  ζητημάτων. 

Κάποια από αυτά είναι Εθνικής σημασίας διότι άπτονται της αποτελεσματικότητας  των Ε.Δ.  

1. Δεν επιλύεται το συνταξιοδοτικό των ΕΠΟΠ, δεδομένου ότι με το ισχύον όριο ηλικίας θα  αποστρατευθούν  ενεργά στελέχη των ΕΔ, που δύνανται να συνδράμουν στο έργο και την αποστολή τους

2. Δεν δίνεται οριστική λύση για την βαθμολογική εξέλιξη των αποφοίτων ΑΣΣΥ και δε γίνεται καμία διευθέτηση για το ασφαλιστικό τους.

3. Δεν γίνεται μισθολογική αναβάθμιση των σπουδαστών των παραγωγικών σχολών και εξομοίωση μισθών με τους αντίστοιχους των σπουδαστών των σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας. 

4. Δεν επιλύεται το μισθολόγιο των ΕΜΘ, στη βάση της αναλογικότητας με τον φερόμενο βαθμό.

5. Δεν  βελτιώνεται το σύστημα αξιολόγησης – μεταθέσεων – εξέλιξης των Αξιωματικών. 

Η περσινή Υ.Α του ΥΕΘΑ, περί μοριοδότησης και μεταθέσεων,  προβλήματα δημιούργησε παρά έλυσε. Τα κριτήρια μεταθέσεων εσωτερικού και εξωτερικού χρήζουν τροποποίησης.

6. Δεν υφίσταται διάταξη για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών. Δεν εφαρμόζονται  δημοκρατικές αρχές, αφού διατηρείται ακόμη η υποχρεωτικότητα εγγραφής των αποστράτων στις αντίστοιχες Ενώσεις.

7. Δεν λαμβάνεται καμία μέριμνα για τις οικογένειες τον στρατιωτικών με τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου για την υγειονομική περίθαλψη.

8. Δεν βελτιώνεται το θεσμικό πλαίσιο στέγασης των στρατιωτικών ώστε  να γίνει δικαιότερος ο τρόπος υπολογισμού της μοριοδότησης για στέγαση. 

9. Δεν αντιμετωπίζεται το θέμα της αναβάθμισης των πτυχίων ΑΣΣΥ και δεν  αποκαθίσταται η ισοτιμία τους με τα πτυχία των Ιδρυμάτων Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. 

10. Δεν αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα μηχανικού στους Μηχανικούς αποφοίτους της Σχολής Ικάρων.

11. Δεν δίνεται λύση στη σταδιοδρομική εξέλιξη Αξιωματικών αποφοίτων ΑΣΣΥ ειδικών καταστάσεων σε σχέση με τους υπόλοιπους άλλων θεσμών που προάγονται κανονικά.

12.Δεν καταβάλλεται προσπάθεια εναρμόνισης όλων των νομοθετημάτων των σχετικών με τη σταδιοδρομική εξέλιξη διαφορετικών κατηγοριών στρατιωτικών. Η υπάρχουσα κατάσταση δημιουργεί ζητήματα ιεραρχίας μεταξύ των στελεχών.

13. Δεν βελτιώνεται το θεσμικό  πλαίσιο εξέτασης των ενδικοφανών προσφυγών το οποίο χρήζει τροποποίησης και θεσμοθέτησης δευτεροβάθμιου οργάνου εκδίκασης ενδικοφανών προσφυγών ώστε να αποδίδεται πραγματικά το αίσθημα δικαίου.

14. Δεν προωθείται η αξιοκρατική και αντικειμενική αξιολόγηση – προαγωγή – τοποθέτηση των στελεχών σε θέσεις υψηλής ευθύνης και δε διαμορφώνεται ένα πλαίσιο αξιοκρατίας και εργασιακής ειρήνης.

15. Δεν αναδιαρθρώνεται το θεσμικό πλαίσιο της Εκπαίδευσης και της Εξειδίκευσης – Επιμόρφωσης – Μετεκπαίδευσης των στελεχών των ΕΔ , με έμφαση στην ομαδικότητα, στην ανταλλαγή γνώσης, στις διαπροσωπικές ικανότητες, στο όραμα. 

16. Δεν αντιμετωπίζει την χρονίζουσα βλαπτική πρακτική να αποστρατεύονται ικανότατοι και έμπειροι επιχειρησιακοί Αξιωματικοί επειδή δεν είναι κοντά σε ανελκυστήρες, πολιτικούς και μη.

17. Δεν λαμβάνεται καμία ιδιαίτερη μέριμνα για τους πολιτικούς υπαλλήλους που εργάζονται στις Ε.Δ, σε υπηρεσίες και εργοστάσια, με την τεχνογνωσία και την εμπειρία τους, σε έναν χώρο με ιδιαίτερες συνθήκες και ωράριο εργασίας και με αλλαγές στο παραγόμενο έργο ανάλογα με την κατάσταση στα εθνικά θέματα. Δεν υπάρχει καμμιά πρόβλεψη για τη σταδιακή έστω κάλυψη του πολύ μεγάλου αριθμού των κενών οργανικών θέσεων.

18. Δε διασφαλίζεται η συμμετοχή του  πολιτικού προσωπικού του ΥΕΘΑ και των Ε.Δ στις Στρατιωτικές Λέσχες χωρίς συνδρομή, όπως ακριβώς προβλέπεται στο άρθρο 21 για τους απόστρατους. 

19. Επαναφέρεται, προκαλώντας τη μήνι της Ε.Σ.Α.μεΑ, μια εντελώς αναχρονιστική διάταξη, σύμφωνα με την οποία επανέρχεται η υποχρεωτική αποστρατεία στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων σε περίπτωση που εμφανίσουν ανίατο νόσημα.

20. Προσαυξάνονται τα μερίδια των Ανωτάτων Στρατού από το ΜΤΣ, ενώ πέρυσι με ΚΥΑ των Υφυπουργών ΥΕΘΑ και Οικονομικών μειώσατε, από 1/1/23, το Βοήθημα Οικογενειακής  Επαγγελματικής Αυτοτέλειας για τα παιδιά των αποστράτων για λόγους δήθεν ισότητας. 

21. Τέλος, δεν υπάρχουν διατάξεις για την αξιοποίηση στρατιωτικών εγκαταστάσεων, όπως η αξιοποίηση του Κτιρίου του πρώην 409 Στρατιωτικού Νοσοκομείου.

Επιπρόσθετα, καθορίζονται διατάξεις, που πρέπει να εξετασθούν και δε συνάδουν με τον τίτλο του νομοσχεδίου «Μέριμνα Προσωπικού», όπως:

–  Σύσταση Ειδικών Λογαριασμών Πρόνοιας Στρατού Ξηράς και Πολεμικής Αεροπορίας με επιβολή κρατήσεων 0,3 % επί των αποδοχών και 3% σε ημερήσιες αποζημιώσεις εξωτερικού.

 – Ρυθμίσεις υπέρ ΝΙΜΤΣ με τροποποίηση των κρατήσεων σε 1% στις συντάξιμες αποδοχές, χωρίς κατάργηση του 3% επί του μερίσματος.

  – Αναπροσαρμογή μεριδίων μερισματούχων ΜΤΣ, ΜΟΝΟ για τους Ανώτατους Αξιωματικούς.

Αντίθετα, 

  • Δεν τηρείται η δέσμευση  για αναδρομικότητα στην κατάργηση των μειώσεων στα μερίσματα των μερισματούχων των Μετοχικών Ταμείων από 1/1/21. Ουσιαστικά πρόκειται για μη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του ΣτΕ
  • Δεν προβλέπεται  φορολόγηση των άνω αναδρομικών στην πηγή στο οικονομικό έτος απόδοσης και μόνο. Όπως συνέβη με τα αναδρομικά του νόμου 4575/2018. 
  • Δεν προβλέπεται αναπροσαρμογή καταβαλλόμενου ποσού στο ΜΤΣ λόγω τέλεσης γάμου.

● Συμπέρασμα, η Κυβέρνηση δεν ασχολήθηκε  συνολικά με τα καθοριστικής σημασίας ζητήματα για τη λειτουργία και αποτελεσματικότητα των ΕΔ, εντός ενός πλαισίου αξιοκρατίας και εργασιακής ειρήνης, αλλά με ορισμένα, επιλεκτικά και επιμέρους ζητήματα. 

Για αυτό θα κρατήσουμε  στάση αναμονής και θα επιφυλαχθούμε για την τελική μας απόφαση. 

Θα τοποθετηθούμε αναλυτικότερα και με συγκεκριμένες προτάσεις στην κατ’ άρθρο συζήτηση που θα ακολουθήσει αλλά και θα αποδεχθούμε όσα άρθρα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. 

Θα καταθέσουμε σειρά τροπολογιών, με λύσεις για σημαντικά προβλήματα και για την ουσιαστική βελτίωση της ζωής των στελεχών των Ε.Δ. και όλων των εργαζομένων, ώστε να λειτουργούν απερίσπαστα σε αυτό το οποίο έχουν ταχθεί, την υπεράσπιση της εδαφικής ακεραιότητας και της εθνική μας ανεξαρτησίας .