Δευτέρα 27 Μαΐου 2019

«Μαύρη τρύπα» 550 εκατ. ευρώ από τις προεκλογικές παροχές - Η τρόικα ζητά ισοδύναμα







Απέναντι σε τέσσερα µεγάλα ανοιχτά µέτωπα θα βρεθεί το οικονοµικό επιτελείο αµέσως µετά τη διενέργεια των ευρωεκλογών, ύστερα από µια περίοδο στασιµότητας και ανεκτικότητας από πλευράς των δανειστών. 

Με τους πιστωτές της χώρας να υποστηρίζουν, σύµφωνα µε ασφαλείς πληροφορίες της Realnews, ότι το κυβερνητικό πακέτο παροχών δηµιουργεί ένα δηµοσιονοµικό κενό της τάξης τουλάχιστον του 0,3% του ΑΕΠ, ήτοι 550 εκατ. ευρώ, η επόµενη ηµέρα δεν θα είναι εύκολη. 

Εφόσον οι εκτιµήσεις των δανειστών επιβεβαιωθούν, είναι σχεδόν βέβαιο ότι η Αθήνα θα έρθει αντιµέτωπη, για πρώτη φορά µετά την έξοδο από τα µνηµόνια τον Αύγουστο του 2018, µε τη λήψη ισοδύναµων και διορθωτικών µέτρων στο πεδίο της οικονοµίας για να καλυφθεί το κόστος των παροχών. 

Κορυφαία στελέχη των δανειστών αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόµενο η απόσταση που χωρίζει την ελληνική κυβέρνηση µε τους Ευρωπαίους στο θέµα του δηµοσιονοµικού χώρου να καλυφθεί άµεσα µε τη λήψη νέων µέτρων ή µε ευρύτατη περικοπή δαπανών, όπως -για παράδειγµα- µε νέες µειώσεις στο Πρόγραµµα ∆ηµοσίων Επενδύσεων. 

Οι ίδιες πηγές επισηµαίνουν ότι καθοριστικός παράγοντας για το ύψος αλλά και το εύρος των παρεµβάσεων θα είναι η έκταση της εκλογικής επιρροής των λαϊκιστικών κοµµάτων στην Ευρώπη, καθώς θα κρίνει και τις ισορροπίες σε επίπεδο πολιτικών επιλογών. 
Παράλληλα, µε δεδοµένο ότι η πρόβλεψη του οικονοµικού επιτελείου για υπέρβαση του πρωτογενούς πλεονάσµατος κατά 0,6% του ΑΕΠ για το 2019 έχει ως βάση υπολογισµού τα προσδοκώµενα έσοδα των ρυθµίσεων για τις 120 δόσεις σε εφορία και ασφαλιστικά ταµεία, η πορεία τους αποτελεί µια µεγάλη πρόκληση για την επιβεβαίωση ή τη διάψευση των κυβερνητικών προσδοκιών. Βαρόµετρο 

Όπως και να έχουν τα πράγµατα, η έκθεση της Κοµισιόν για την τρίτη µεταµνηµονιακή αξιολόγηση, που θα δηµοσιοποιηθεί στις 5 Ιουνίου, αποτελεί βαρόµετρο για τις κινήσεις των Ευρωπαίων, αφού οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα υπάρχει ένα ολόκληρο κεφάλαιο µε τις παρατηρήσεις και τις ενστάσεις τους για τις παροχές της κυβέρνησης που έχουν τεθεί σε εφαρµογή από τις 20 Μαΐου. 

Θα έχει προηγηθεί το Euro Working Group στις 3 Ιουνίου, όπου ο αναπληρωτής υπουργός Οικονοµικών Γιώργος Χουλιαράκης θα πάρει µια πρώτη γεύση των όσων ακολουθήσουν το επόµενο διάστηµα. Η πολιτική «µάχη», όµως, θα διεξαχθεί λίγες ηµέρες µετά, στο Eurogroup της 13ης Ιουνίου.Τότε θα αποσαφηνιστεί και η ακριβής θέση των δανειστών όχι µόνο για τις παροχές, αλλά και για τις πιθανές επιπλοκές στο αίτηµα για πρόωρη αποπληρωµή του ∆ιεθνούς Νοµισµατικού Ταµείου. 

Τα άλλα ανοιχτά µέτωπα είναι η εξέλιξη των δύο σχεδίων για την αντιµετώπιση των «κόκκινων» δανείων των τραπεζών, το µέλλον των κρίσιµων ενεργειακών αποκρατικοποιήσεων και η πρωτοφανής ολιγωρία στην εξόφληση των ληξιπρόθεσµων οφειλών του ∆ηµοσίου, που προκαλεί έντονες αντιδράσεις εκ µέρους των πιστωτών της χώρας. 

1. Ο πρώτος ουσιαστικός απολογισµός για τον ειδικό λογαριασµό των 5,5 δισ. ευρώ, αλλά και για το νέο κύµα παροχών για το 2019 θα γίνει µέσω της τρίτης µεταµνηµονιακής έκθεσης. Το υπουργείο Οικονοµικών διευκρινίζει ότι τα µέτρα που ψηφίστηκαν για το 2019 είναι πλήρως συµβατά µε τον διαθέσιµο δηµοσιονοµικό χώρο, όπως αυτός αποτυπώθηκε στο Πρόγραµµα Σταθερότητας. Ωστόσο, οι δανειστές έχουν άλλη άποψη και, βάσει της κοστολόγησης των µέτρων, βλέπουν δηµοσιονοµική τρύπα έως 550 εκατ. ευρώ. 
Παράλληλα, οι δανειστές θα επιµείνουν στην επίτευξη πρωτογενών πλεονασµάτων 3,5% του ΑΕΠ τουλάχιστον έως το 2022, χωρίς τις λογιστικές αλχηµείες του ειδικού λογαριασµού των 5,5 δισ. ευρώ που δηµιούργησε η κυβέρνηση. Ο λόγος είναι ότι ο στόχος αυτός αποτελεί µια από τις προϋποθέσεις στις οποίες συµφώνησε η Ελλάδα µε τους εταίρους της στο Eurogroup του Ιουνίου του 2018 για την εξασφάλιση της βιωσιµότητας του χρέους. 

Οπως σηµειώνουν πηγές, αν ο στόχος αυτός παραβιαστεί, αν χαµηλώσει στο 2,5% του ΑΕΠ, όπως το έθεσε ο πρωθυπουργος  µέσω της δηµιουργίας του λογαριασµού, οι προϋποθέσεις βιωσιµότητας του χρέους, όπως έχουν συµφωνηθεί, παύουν να ισχύουν. 

Μία από τις κινήσεις που θα µπορούσαν οι εταίροι να κάνουν ως «αντίποινα» είναι να µην εγκρίνουν την επόµενη εκταµίευση των κερδών των κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά οµόλογα. Παράλληλα, η Κατάρτιση Μεσοπρόθεσµου Προγράµµατος ∆ηµοσιονοµικής Στρατηγικής 2020-2023 είναι µία από τις υποχρεώσεις, στο πλαίσιο της διαδικασίας του Ευρωπαϊκού Εξαµήνου, στις οποίες πρέπει να ανταποκριθεί το οικονοµικό επιτελείο τις επόµενες ηµέρες. 

Θα περιλαµβάνει την περιγραφή και αξιολόγηση των δηµοσιονοµικών αποτελεσµάτων των δύο προηγούµενων ετών (2017-2018), καθώς και τις προβλέψεις των δηµοσιονοµικών προοπτικών για α) το τρέχον έτος (2019), β) το έτος προϋπολογισµού (2020) και γ) τα τρία επόµενα έτη (2021-2023). 

2. Την ώρα που οι τράπεζες υιοθετούν επιθετικότερη στρατηγική µείωσης των «κόκκινων» δανείων, καταγράφεται σηµαντική καθυστέρηση στην έγκριση των δύο σχεδίων που είναι απαραίτητα για την ταχύτερη µείωσή τους. 

Το σχέδιο του Ταµείου Χρηµατοπιστωτικής Σταθερότητας που προβλέπει ότι το ∆ηµόσιο θα παρέχει, υπό προϋποθέσεις, κρατική εγγύηση στους τίτλους πρώτης διαβάθµισης τιτλοποιήσεων ενυπόθηκων µη εξυπηρετούµενων δανείων έχει αποσταλεί στη ∆ιεύθυνση Ανταγωνισµού της Κοµισιόν, χωρίς να έχει λάβει την απαραίτητη έγκριση. 

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν σηµαντικές επιφυλάξεις τόσο από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα όσο και από τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισµό. Παράλληλα, το σχέδιο της Τράπεζας της Ελλάδος, που προβλέπει τη δηµιουργία «οχήµατος» ειδικού σκοπού στο οποίο θα µεταφερθούν «κόκκινα» δάνεια ύψους 40 δισ. ευρώ µε εγγύηση 7,5 δισ. ευρώ αναβαλλόµενου φόρου, βρίσκεται ακόµα στο υπουργείο Οικονοµικών και δενέχει υποβληθεί στην Κοµισιόν. 

3.  Στις 28 Μαΐου λήγει η παράταση που δόθηκε στον διαγωνισµό για την πώληση των λιγνιτικών µονάδων της ∆ΕΗ. Με βάση τα µέχρι στιγµής δεδοµένα, οι επενδυτές εµφανίζονται προβληµατισµένοι και επιµένουν ότι, παρά τις σηµαντικές και σοβαρές προσπάθειες που καταβάλλει η ∆ΕΗ, εξακολουθεί να υπάρχει ρίσκο για τις µονάδες, κάτι που καθιστά εξαιρετικά αµφίβολη τη συµµετοχή στον διαγωνισµό. 

Το βασικό ζητούµενο, όπως εκτιµάται, είναι να υιοθετηθεί ένας µηχανισµός που να είναι συµβατός µε τους όρους που έχουν τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισµού και ταυτόχρονα θα παρέχει στις δύο υπό πώληση µονάδες κάποια προστασία από το ρίσκο των ρύπων, που αποτελεί και τη βασική απειλή βιωσιµότητας. Στην περίπτωση που κριθεί άγονος και αυτός ο διαγωνισµός, στο προσκήνιο έρχεται η πώληση των υδροηλεκτρικών µονάδων της ∆ΕΗ. 

Οσον αφορά τον διαγωνισµό για τη ∆ΕΠΑ, οι Ευρωπαίοι ενηµερώθηκαν ότι προχωρούν, έστω και µε καθυστέρηση, οι διαδικασίες «διάσπασης» της επιχείρησης σε δύο ανεξάρτητες οντότητες. Ετσι, σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα που εστάλη στις Βρυξέλλες, έως την 31η Μαΐου θα έχει ολοκληρωθεί ο εταιρικός µετασχηµατισµός της υφιστάµενης εταιρείας, ώστε να δώσει τη θέση της στη ∆ΕΠΑ Εµπορίας και στη ∆ΕΠΑ Υποδοµών. 

Η ολοκλήρωση του εταιρικού µετασχηµατισµού αποτελεί προϋπόθεση για την έναρξη της διαδικασίας εκχώρησης του 50,1% της ∆ΕΠΑ Εµπορίας. Στις αρχές του Ιουνίου θα εκδοθεί η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισµού από το ΤΑΙΠΕ∆, µε τη δηµοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου. 

4.  Στα τέλη Μαΐου λήγει η δίµηνη παράταση που ψήφισε η κυβέρνηση για την εξόφληση των ληξιπρόθεσµων οφειλών του ∆ηµοσίου στους ιδιώτες. Αντί, όµως, να µειώνονται οι οφειλές, µήνα µε τον µήνα αυξάνονται. Οι οφειλές ύψους 1,574 δισ. ευρώ του Ιανουαρίου διευρύνθηκαν σε 1,665 δισ. ευρώ τον Φεβρουάριο και ενισχύθηκαν περαιτέρω σε 1,790 δισ. ευρώ τον Μάρτιο. Μάλιστα, τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δείχνουν ότι τον Μάρτιο έγιναν πληρωµές µόλις 57,7 εκατ. ευρώ για εκκρεµείς αιτήσεις συνταξιοδότησης, ενώ στις εκκρεµείς επιστροφές φόρου τα στοιχεία δείχνουν µηδενικές πληρωµές τον Μάρτιο, αλλά σταδιακή µείωση του στοκ των εκκρεµοτήτων, από τα 488 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο, σε 417 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο. Πρόκειται για µία από τις µεγάλες πληγές της ελληνικής οικονοµίας, καθώς στερεί πόρους από την αγορά και αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη.


πηγή:http://media.enikonomia.gr/data/files/215210_781da0ed3e-9cedd3ff4cdaf10f.pdf