ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ

Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2024

Κυβερνητικός Εκπρόσωπος: - Το στοίχημα της Ελληνικής Κυβέρνησης είναι να αυξηθεί ακόμα περισσότερο το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών

Καλό μεσημέρι,

Για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες ημέρες αναβαθμίζεται το αξιόχρεο της χώρας μας. Μετά την DBRS, ο οίκος αξιολόγησης Moody’s προχώρησε στην αναβάθμιση των προοπτικών της ελληνικής οικονομίας.
Οι λόγοι που σημειώνονται ως αιτίες της αναβάθμισης είναι η ταχύτερη ανάπτυξη, οι καλύτερες -σε σχέση με τον προγραμματισμό- δημοσιονομικές επιδόσεις οι οποίες αποδίδονται κυρίως στα μέτρα περιορισμού της φοροδιαφυγής και η περαιτέρω ενδυνάμωση του τραπεζικού συστήματος.

Η Moody’s σημειώνει ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει επιδείξει ισχυρή προσήλωση στη δημοσιονομική σύνεση και έχει εφαρμόσει τα τελευταία χρόνια μια σειρά δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ενισχύσει τα έσοδα. Επισημαίνει, ακόμη, ότι τα υψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα θα υποστηρίξουν με τη σειρά τους την ταχύτερη μείωση του χρέους και πως έχει βελτιωθεί η υγεία του τραπεζικού συστήματος καθώς, οι ελληνικές τράπεζες βρίσκονται τώρα πιο κοντά στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τους δείκτες κεφαλαιοποίησης, κερδοφορίας και μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Η εικόνα αυτή, θέλουμε να αποτυπώνεται ουσιαστικά στο πορτοφόλι των Ελλήνων πολιτών και να μην είναι απλά ένας δείκτης ή ένας αριθμός σε μια έκθεση. Το στοίχημα της Ελληνικής Κυβέρνησης είναι να αυξηθεί ακόμα περισσότερο το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών με κινήσεις μόνιμες που θα μείνουν όταν η πληθωριστική κρίση τελειώσει.

Παράλληλα, η βελτίωση της οικονομίας αποδεικνύεται και από την αύξηση των φορολογικών εσόδων, χωρίς ταυτόχρονα, όμως, να αυξηθεί κανένας φορολογικός συντελεστής.
Τα αυξημένα έσοδα ύψους 900 εκατομμυρίων ευρώ που προέκυψαν από την οικονομική ανάπτυξη και την απόδοση των μέτρων κατά της φοροδιαφυγής θα διοχετευθούν στο Πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων, το οποίο διαμορφώνεται στα 13,1 δισεκατομμύρια ευρώ από 12,2 που ήταν πριν.

«Η χώρα», όπως τόνισε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, «πρέπει να στέλνει διαρκώς ισχυρό αναπτυξιακό μήνυμα. Δεν θέλουμε εκκρεμότητες στις δημόσιες επενδύσεις και δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην προώθηση της αναπτυξιακής διαδικασίας της Ελλάδας».

.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.


Γ. ΣΚΙΝΤΖΗ: Θα μείνω στο θέμα αν μου επιτρέπετε. Διαβάζουμε ότι η χώρα μας σχεδιάζει να ζητήσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την επέκταση του φράκτη στον Έβρο, είναι όντως στις προθέσεις σας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω, γιατί δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο, είναι πως ό,τι έχει πει ο Πρωθυπουργός ισχύει στο ακέραιο. Προχωράει κανονικά, το έργο θα υλοποιηθεί πλήρως όπως ακριβώς έχει δεσμευτεί και ο Πρωθυπουργός και τα αρμόδια μέλη της Κυβέρνησης. Έγινε και μια επίσκεψη του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, του κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, έκανε και συγκεκριμένες αναφορές, οπότε ότι έχουμε πει ισχύει στο ακέραιο.

Σ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας πάω λίγο στα ελληνοτουρκικά, αν μου επιτρέπετε, γιατί χθες είχαμε κάποιες δηλώσεις του κ. Τσελίκ, του κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης στην Τουρκία, που μάλλον δεν συνάδουν με την ατμόσφαιρα που έχει δημιουργηθεί στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, τους τελευταίους μήνες τουλάχιστον και αν συνυπολογίσουμε πως σε λίγες μέρες έχουμε και το επόμενο ραντεβού κορυφής στη Νέα Υόρκη, ανάμεσα στον Κ. Μητσοτάκη και τον Τ. Ερντογάν. Θέλω εσείς να μου πείτε κατά πόσον βελτιώνει την ατμόσφαιρα. Ο κ. Τσελίκ να υπενθυμίσω πως χαρακτήρισε τον υπουργό Άμυνας, κ. Δένδια, «ακραίο στοιχείο και προβοκάτορα», επειδή μετέβη στο Καστελλόριζο και είπε πως «τα λόγια του θα πνιγούν στο Αιγαίο». Ένα σχόλιο, ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, ο κ. Ν. Δένδιας, επανέλαβε πάγιες ελληνικές θέσεις. Και προφανώς δεν χρειάζεται να πούμε πολλά περισσότερα, για το αν μπορούσε να βρεθεί στο Καστελλόριζο ένα μέλος της Ελληνικής Κυβέρνησης και μάλιστα, ο υπουργός Άμυνας. Από εκεί και πέρα, είναι δεδομένο ότι τα νησιά έχουν δικαίωμα για ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα και πρέπει να το πούμε ξεκάθαρα, ξανά και ξανά, είτε απαντώντας σε φωνές, οι οποίες ξεφεύγουν, είτε συμμετέχοντας σε μια διαδικασία διαλόγου, η Ελλάδα δεν πρόκειται ποτέ να βάλει στο ζύγι ζητήματα κυριαρχίας, ούτε πρόκειται ποτέ, ούτε καν να διαπραγματευτεί το να συζητήσει αυτά τα οποία θεωρούμε ως κόκκινες γραμμές. Είναι σαφές, μην μπερδεύουμε τον διάλογο με την αφέλεια ή μην ταυτίζουμε τον διάλογο με τη συμφωνία. Το έχω απαντήσει και εγώ, πάρα πολλές φορές, το έχει πει πάρα πολλές φορές ο Πρωθυπουργός, το έχει πει ο υπουργός Εξωτερικών και το επαναλαμβάνουμε για ακόμη μια φορά.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σε πρόσφατη ερώτησή τους ο κ. Πλεύρης και ο κ. Μαρκόπουλος, υποστήριξαν, μεταξύ άλλων, ότι σε ποσοστό 84% οι Ρομά ευθύνονται για τις διαρρήξεις και τις κλοπές Ελλήνων στη χώρα. Είναι αληθή ή ψευδή αυτά τα στοιχεία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω εγώ είναι ότι έχουμε καταφέρει με μια πολιτική, η οποία είναι εν εξελίξει, γιατί η εγκληματικότητα δεν μπορεί να εξαφανιστεί από τη μια ημέρα στην άλλη, ούτε να αντιμετωπιστεί με ευχολόγια ή με μια διατύπωση, έχουμε καταφέρει να την αποκλιμακώσουμε στους επιμέρους δείκτες και της πιο ήπιας και της πιο βαριάς εγκληματικότητας, κι αυτό το κάνουμε με δυο τρόπους: Ο πρώτος τρόπος είναι να ενισχύουμε όσο μπορούμε την Αστυνομία και ημέρα με την ημέρα, να επιστρέφουν σε μάχιμες υπηρεσίες, όλο και περισσότεροι αστυνομικοί. Πιστοί στη δέσμευση του πρωθυπουργού, στην περσινή ΔΕΘ, αν το θυμάστε καλά.
Το δεύτερο είναι ένα αυστηροποιούμε, αλλά με μία λογική δικαιοσύνης, τα εργαλεία τα οποία έχουν οι δικαστές στα χέρια τους, για να κρίνουν την κάθε υπόθεση. Να κλείνουμε δηλαδή, τα πάρα πολλά παραθυράκια, τα οποία ήταν ορθάνοιχτα για πάρα πολλές δεκαετίες και μιλώ από επαγγελματική πείρα, τα οποία έδιναν τη δυνατότητα σε πρόωρες αποφυλακίσεις, σε εικονικές ποινές, ούτως ώστε, αυτοί οι οποίοι διαπράττουν ένα έγκλημα και κρίνονται ένοχοι από τη δικαιοσύνη, να εκτίουν μεγαλύτερες ποινές, εφόσον αυτό το αποφασίσουν οι δικαστές και οι ποινές αυτές, ονομαστικά, να συνάδουν με την πραγματική έκτιση. Η νομοθεσία, λοιπόν, είναι ίδια για όλους τους Έλληνες πολίτες, είναι δεδομένο αυτό και για τους αλλοδαπούς οι οποίοι διαπράττουν αδικήματα στη χώρα μας. Δεν υπάρχουν δύο και τρεις ποινικοί κώδικες, ούτε θα μπορούσαν ποτέ να υπάρξουν. Από εκεί και πέρα επειδή, είναι και η βασική μου δουλειά, όλα αυτά τα χρόνια η δικηγορία, η μάχιμη δικηγορία, σίγουρα υπάρχουν κάποια επιμέρους στοιχεία, στατιστικά στοιχεία, τα οποία μπορεί να δει κανείς, βλέποντας κάποια ζητήματα. Αλλά δε νομίζω ότι πρέπει να συνδέουμε ζητήματα μετανάστευσης με ζητήματα εγκληματικότητας. Σίγουρα θα πρέπει να εντοπίζουμε αν υπάρχουν φαινόμενα σημειακής ή συγκεκριμένα φαινόμενα έξαρσης, αλλά η καλύτερη πολιτική η οποία αντιμετωπίζει την εγκληματικότητα, την μειώνει, τη χτυπά όσο καλύτερα μπορεί, σε ένα κράτος, είναι οι νόμοι να γίνονται όλο και πιο δίκαιοι όλο και πιο αυστηροί χωρίς πολλά παραθυράκια, όπως σας είπα, και βέβαια να ενισχύονται οι αρμόδιες αρχές για να κάνουν καλά τη δουλειά τους. Και να σας πω κάτι δε μιλάμε πλέον με λόγια του αέρα. Το κύκλωμα του ΕΟΠΥΥ είναι μια επιτυχία των Αρχών, δηλαδή το γεγονός ότι εξαρθρώθηκε. Θυμάστε μεγάλα κυκλώματα σε καταστήματα κράτησης, σε μία συγκεκριμένη ΔΟΥ, κυκλώματα που έχουν να κάνουν με οπαδική βία, γιατί δεν είναι όλοι οι οπαδοί αυτό το οποίο περιγραφόταν σε μία δικογραφία και εξιχνιάσεις μεγάλων εγκλημάτων. Προφανώς, ο στόχος είναι όλα αυτά να εξιχνιάζονται όλο και πιο γρήγορα. Τα στατιστικά στοιχεία για την ενδοοικογενειακή βία δείχνουν ότι οι Αρχές κάνουν καλά τη δουλειά τους. Άρα το κράτος έτσι πρέπει να αντιμετωπίζει την εγκληματικότητα. Με αυτόν τον τρόπο και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να μου επιτρέψετε να επιμείνω επειδή αφορά μια συγκεκριμένη ομάδα του πληθυσμού στη χώρα. Ισχύουν ή δεν ισχύουν αυτά τα στοιχεία; Γιατί έχετε δείξει μια ευαισθησία στα fake news όλο το προηγούμενο διάστημα και ακούσαμε τους δύο, μάλιστα, και τον Κοινοβουλευτικό σας Εκπρόσωπο, να μιλάνε για 84% ευθύνης σε συγκεκριμένους ανθρώπους.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, εδώ ανοίγει μια πολύ μεγάλη συζήτηση για τον προβληματικό τρόπο ένταξης μιας κοινωνικής ομάδας, το οποίο δεν είναι ένα πρόβλημα μόνο ελληνικό, το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά αυτό. Και δεν νομίζω ότι αυτή τη στιγμή τη συζήτηση περί αντιμετώπισης της εγκληματικότητας χρειάζεται να την κάνουμε με αυτούς τους όρους. Είναι δεδομένο ότι υπάρχουν κοινωνίες, τοπικές κοινωνίες – σας το λέω έχοντας γυρίσει πολλές φορές όλη την Ελλάδα – που διατυπώνουν συγκεκριμένα παράπονα για μιας συγκεκριμένης μορφής παραβατικότητα, με συγκεκριμένη προέλευση. Και οι κυβερνήσεις δεν πρέπει, φοβούμενες το πολιτικό κόστος ή μην κατηγορηθούν ότι αντιμετωπίζουν ένα ζήτημα με λάθος τρόπο, να κλείνουν τα μάτια και τα αυτιά τους στις τοπικές κοινωνίες. Είναι δεδομένο πως όταν βλέπεις ότι υπάρχουν συγκεκριμένες εστίες παραβατικότητας και οι τοπικές κοινωνίες στο λένε ξανά και ξανά, σε αρκετές περιοχές στη χώρα, έχεις υποχρέωση να το δεις και σημειακά το θέμα αυτό, χωρίς γενικεύσεις και χωρίς να βάζεις στη συνολική πολιτική σου δύο μέτρα και δύο σταθμά. Αυτό θα το κάνει η Κυβέρνηση και το κάνει. Και το κάνουν και οι αρμόδιες υπηρεσίες και στα τοπικά αστυνομικά τμήματα και συνολικά η ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Δηλαδή, δεν πρέπει να πετάμε μία άποψη, μόνο και μόνο φοβούμενοι μήπως μας χαρακτηρίσουν κάπως.
Οι βουλευτές μας, λοιπόν, διατυπώνουν μία αγωνία, μία ανησυχία. Εγώ δεν μπορώ να γνωρίζω αν αυτό το νούμερο ισχύει στην ακρίβειά του. Σίγουρα υπάρχουν κάποια στατιστικά στοιχεία τα οποία πρέπει να μας προβληματίζουν. Αλλά, το ξαναλέω, οι νόμοι, ο Ποινικός Κώδικας, ο Κώδικας Ποινικής Δικονομίας, ο τρόπος αντιμετώπισης, όλα αυτά είναι ίδια για όλους και τους Έλληνες πολίτες και τους αλλοδαπούς, οι οποίοι μπορεί να διαπράξουν ένα αδίκημα στη χώρα.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Eurostat, το 6,8% του ελληνικού πληθυσμού αντιμετώπισε το 2023 πρόβλημα υλικής και κοινωνικής στέρησης, όπως λέει χαρακτηριστικά. Είναι ένα θέμα το οποίο συνδέεται άμεσα με τον πληθωρισμό και την ακρίβεια. Τι προτίθεται να κάνει η Κυβέρνηση; Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, είναι άλλη μια φορά που παρουσιάζονται κάποιες έρευνες, όχι, όμως, πλήρως. Δηλαδή, παρουσιάζεται μία πραγματικότητα, ότι η Ελλάδα έχει ακόμα πολύ δρόμο να διανύσει, αλλά δεν παρουσιάζεται τι έχει γίνει τα τελευταία πέντε χρόνια που έχουμε μία άλλη κυβέρνηση, την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Εδώ, λοιπόν, η μισή αλήθεια λέει ότι έχουμε δύο χώρες κάτω από εμάς. Αλλά η άλλη μισή αλήθεια, η οποία, άμα κάποιος την κρύψει, λέει ένα πολύ μεγάλο ψέμα – το έχω πει ακριβώς το ίδιο και σε άλλες περιπτώσεις – λέει ότι το 2019 σε σχέση με το 2023 – και θα σας πω, μάλιστα, και τα τελευταία χρόνια τι έχει γίνει – αυτός ο δείκτης έχει αυξηθεί κατά 0,1% στην Ευρώπη. Αντιθέτως στην Ελλάδα έχει μειωθεί – έχω εδώ τον πίνακα, αν θέλετε να τον δείτε – κατά 2,3%. Κι αν δείτε η Ελλάδα είναι η τέταρτη χώρα με τον καλύτερο ρυθμό βελτίωσης, μείωσης δηλαδή, του ποσοστού του πληθυσμού σε σοβαρή υλική και κοινωνική στέρηση, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Αντιστοίχως, η ίδια εικόνα είναι την τελευταία χρονιά, όπου εδώ βλέπουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και εδώ βλέπουμε την Ελλάδα, η οποία μειώνει. Μόνο για έναν χρόνο είναι αυτό, ενώ το άλλο είναι για τέσσερα χρόνια συνολικά.
Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι πράγματι είναι ένας δείκτης ο οποίος μας λέει ότι πρέπει να τρέξουμε πιο γρήγορα, για να μειώσουμε τις κοινωνικές ανισότητες, να δώσουμε όλο και περισσότερη δυνατότητα διαθέσιμου εισοδήματος στους πολίτες και ειδικά σε αυτούς που είναι στα πολύ πιο χαμηλά εισοδήματα, αλλά δεν είναι ότι δεν έχουμε διανύσει απόσταση. Έχουμε καταφέρει σε μια περίοδο που ο δείκτης αυτός χειροτερεύει ως προς τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, στην Ελλάδα να υπάρχει σαφέστατη βελτίωση και μάλιστα η τέταρτη καλύτερη επίδοση, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Ναι, είχαμε ξεκινήσει από μία χαμηλή αφετηρία.
Το έχουμε πει πολλές φορές, η Ελλάδα το 2019 που ανέλαβε η Κυβέρνηση αυτή ήταν το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης, ήταν μία οικονομία υπό κατάρρευση, ήταν μία χώρα, η οποία ήταν στον πάτο όλων των δεικτών. Έχουμε καταφέρει να είμαστε μία από τις πρώτες χώρες σε ρυθμούς ανάπτυξης. Αντίστοιχα, έχουμε τον μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, τον μεγαλύτερο ρυθμό μείωσης της ανεργίας και ιδίως της ανεργίας των νέων και των γυναικών. Αυτό δείχνει ότι είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά δεν έχουμε φτάσει ακόμα στον προορισμό μας. Έχουμε κι άλλα βήματα να κάνουμε και αυτά τα βήματα οφείλουμε να τα διανύσουμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Ο κ. Δούκας κατηγόρησε τον κ. Άδωνι Γεωργιάδη ότι, εξαιτίας των δηλώσεων που έκανε, ερευνάται από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για το αν έχουν παραβιαστεί τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών στο πλαίσιο της αποστολής ενημερωτικών για την υποψηφιότητά του. Πώς το σχολιάζετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καθαρός ουρανός αστραπές δεν φοβάται. Αν πράγματι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα, δεν πρόκειται να υπάρχει και κανένα πρόβλημα. Αλλά η Αρχή οφείλει να ερευνήσει. Δεν ξέρω αν ήταν η μοναδική καταγγελία αυτή, αυτό το λέει ο κ. Δούκας, εγώ δεν το γνωρίζω, αν δεν είχαν σταλεί και άλλα μηνύματα, ούτε μπορώ να υποκαταστήσω τη δουλειά μιας Αρχής, ούτε πρόκειται να σχολιάσω μια υπόθεση, η οποία αυτή τη στιγμή ερευνάται.



Β. ΣΑΜΑΡΑ: Τι απαντάτε στον κ. Ανδρουλάκη που κάλεσε τη Ν.Δ. και ειδικά τον κ. Γεωργιάδη να μην ανακατεύεται στα εσωτερικά του ΠΑΣΟΚ;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το έχω πει, πάρα πολλές φορές, ότι δεν έχουμε καμία δουλειά με τα εσωκομματικά ζητήματα άλλων κομμάτων. Είναι αποκλειστική απόφαση των μελών του κάθε κόμματος και το λέω για ακόμη μια φορά.