Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2025

Οι πολιτικοί με τα δάνεια στο… κόκκινο


 


Κασσελάκης, Γιάννης Λοβέρδος και Φρέντυ Παρασύρης χρωστούν τα περισσότερα. Τα χρέη Μητσοτάκη στην αδελφή του, αλλά και των Αδωνη και Τσιάρα. Το «στεγαστικό» του Γιώργου Παπανδρέου

Χρωστάνε και της… Μιχαλούς οι 300, με τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης που βγήκαν στο φως να αποκαλύπτουν τις δανειακές υποχρεώσεις ορισμένων πολιτικών ακόμη και εκατομμυρίων. Πολλές φορές, μάλιστα, τα δάνεια μοιάζουν να μην εξυπηρετούνται ή να αποπληρώνονται με ρυθμούς… χελώνας, προκαλώντας το κοινό αίσθημα, ιδίως εάν αναλογιστεί κανείς πως συχνά οι απλοί πολίτες και οι μικρές επιχειρήσεις αποκλείονται από τον δανεισμό

Στο… top three βρίσκονται με διαφορά ο πρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατίας Στέφανος Κασσελάκης, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Φρέντυ Παρασύρης και ο «γαλάζιος» υπουργός Γιάννης Λοβέρδος. Το «πόθεν έσχες» του Στέφανου Κασσελάκη συζητήθηκε αρκετά, καθώς εμφανίζει δανειακές υποχρεώσεις ύψους 1.655.000 δολαρίων. Ο κάποτε επικεφαλής της Κουμουνδούρου αγόρασε με δάνειο ύψους 1.620.000 δολαρίων τη μονοκατοικία στις ΗΠΑ που απέκτησε το 2022 σε επιφάνεια 54.956,31 τετραγωνικών μέτρων και κάλυψη 358,10 τ.μ., συν μία πισίνα 90 τ.μ.

Μάλιστα, εμφανίζει 78.926 δολάρια ως υπόλοιπο δανείου για αγορά πολυτελούς αυτοκίνητου, ενώ δηλώνει υποχρεώσεις σε κάρτες και τράπεζες περίπου 6.000 δολάρια. Την ίδια στιγμή, ο Γιάννης Λοβέρδος το 2023 δήλωσε πως χρωστάει συνολικά 921.042 ευρώ, ενώ το χρέος αυξήθηκε μέσα σε μία χρονιά κατά 86.310. Αίσθηση προκάλεσε και ο «πράσινος» Φρέντυ Παρασύρης, καθώς έχει αρκετά επαγγελματικά όπως και στεγαστικά δάνεια, συνολικού ύψους 1.054.018 ευρώ.

Διαχρονικά απασχολεί την επικαιρότητα για τα χρωστούμενά του ο Αδωνις Γεωργιάδης, καθώς εδώ και αρκετά χρόνια έχει συγκεκριμένες δανειακές υποχρεώσεις σε πιστωτές. Ο υπουργός Υγείας το 2022 χρωστούσε 532.985 ευρώ και 93.793 σε ελβετικό φράγκο, ενώ έναν χρόνο αργότερα εμφανίζεται να έχει μειώσει τις οφειλές. Κι αυτό διότι το 2023 το δάνειο σε ελβετικό έχει πέσει στα 88.443 ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα δάνεια στα 430.842 ευρώ. Για την ιστορία και προκειμένου να υπάρχει μια τάξη μεγέθους, οι καταθέσεις του Αδωνη Γεωργιάδη είναι λίγο μεγαλύτερες από 37.000 ευρώ, οι επενδύσεις του σε μετοχές φθάνουν τα 26.522 ευρώ, ενώ το εισόδημα που δηλώνει για τη χρήση του 2023 είναι 37.797 ευρώ.

Θεμιστοκλέους – Ταχιάος

Υψηλές δανειακές υποχρεώσεις, οφειλές 7.496 ευρώ σε πιστωτική κάρτα και 150.000 ευρώ προς την αδελφή του Αλεξάνδρα παρουσιάζει εξάλλου ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ένα ακόμη δάνειο που προκάλεσε ποικίλα σχόλια στα πολιτικοδημοσιογραφικά πηγαδάκια είναι εκείνο του πρώην πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου. Κι αυτό διότι πήρε δάνειο το 2023, ύψους 250.000 ευρώ, προκειμένου να αγοράσει ημιτελή διώροφη μονοκατοικία 286 τ.μ. σε οικόπεδο 1,7 στρεμμάτων στη Βάρη Αττικής. Ωστόσο… ξέχασε να το δηλώσει στις δανειακές υποχρεώσεις. Συνεργάτες του επισημαίνουν πως αυτό συνέβη εκ παραδρομής και πως το λάθος θα διορθωθεί άμεσα. Υψηλός ο δανεισμός και για τον νυν υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστα Τσιάρα, ο οποίος δήλωσε το 2023 οφειλές ύψους 693.024 ευρώ, ενώ έναν χρόνο νωρίτερα αυτές ανέρχονταν σε 703.777.

Ο υφυπουργός της κυβέρνησης Γιάννης Μπούγας χρωστούσε το 2023 συνολικά 326.660 σε ελβετικό φράγκο (με άλλους δύο συνδικαιούχους). Εν τω μεταξύ, ο υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους εμφανίζεται να έχει χρέη 154.944 ευρώ, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος 103.696 ευρώ, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Ταγαράς 59.201 ευρώ και ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος 148.048 από κοινού με τη σύζυγό του.

Εξαιρετικά υψηλές είναι οι δανειακές υποχρεώσεις και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας Νίκου Παπαθανάση, ο οποίος το 2023 δήλωσε πως χρωστάει 553.153 ευρώ, περίπου 10.000 λιγότερα σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Οσο για τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, δήλωσε πως χρωστάει 135.127 ευρώ το 2023, ενώ την προηγούμενη χρονιά το ύψος ήταν υψηλότερο, στα 144.752 ευρώ.




https://www.dimokratia.gr/politiki/598807/oi-politikoi-me-ta-daneia-sto-kokkino/

Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας: Άνοιξε η ηλεκτρονική εφαρμογή για τα οφέλη της φορολογικής μεταρρύθμισης


 Σε λειτουργία τέθηκε σήμερα το πρωί η ηλεκτρονική εφαρμογή, μέσω της οποίας οι φορολογούμενοι μπορούν να υπολογίσουν τα οικονομικά οφέλη που προκύπτουν από τη φορολογική μεταρρύθμιση για το Δημογραφικό και τη Μεσαία Τάξη.


Πρόκειται για μία web εφαρμογή, προσβάσιμη από οποιονδήποτε browser σε υπολογιστή (PC/Mac), tablet ή κινητό τηλέφωνο, στη διεύθυνση www.taxcalc2025.minfin.gr. Δεν χρησιμοποιεί φορολογικά δεδομένα των πολιτών, ούτε αποθηκεύει στοιχεία, ενώ δεν κάνει χρήση cookies. Αναπτύχθηκε εξ ολοκλήρου από τα στελέχη του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και φιλοξενείται στο G-Cloud του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Σε μερικά δευτερόλεπτα, κάθε πολίτης μπορεί να διαπιστώσει με σχετική ακρίβεια τις μειώσεις στη φορολογία που θα ισχύσουν από το 2026. Για τους μισθωτούς, οι μειώσεις αυτές ισοδυναμούν με αυξήσεις μισθών από τον Ιανουάριο της νέας χρονιάς, ενώ για τους ελεύθερους επαγγελματίες το όφελος θα αποτυπωθεί το 2027.

Πώς θα υπολογίσετε το όφελος σε απλά βήματα:

Η αρχική οθόνη φαίνεται στην παρακάτω εικόνα.

Οθόνη 1. Αρχική Οθόνη Εφαρμογής

Κάθε πολίτης μπορεί να επιλέξει τον Υπολογιστή Φόρου Εισοδήματος που εμφανίζεται στην αρχική οθόνη ή τον Υπολογιστή Φόρου Ενοικίου.

  1. Υπολογιστής Φόρου Εισοδήματος

Στην οθόνη Υπολογιστή Φόρου Εισοδήματος ο φορολογούμενος χρειάζεται να εισάγει τα παρακάτω στοιχεία (βλ. Οθόνη 2 – στοιχεία σε πράσινο υπόβαθρο):
Α. Για τον Υπόχρεο: Α1 – Είδος Απασχόλησης, Α2 – Φορολογητέο εισόδημα, Α3 – Παιδιά του Υπόχρεου και Α4 – Έτος γέννησης.
Β. Για το εισόδημα της/του συζύγου: Β1 – Είδος Απασχόλησης, Β2 – Φορολογητέο εισόδημα, Β3 – Παιδιά του/της Συζύγου (που στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι ίδιο με τα παιδιά του Υπόχρεου) και Β4 – Έτος γέννησης.


Αν δεν υπάρχει σύζυγος, αφήνει τα πεδία κενά.

Οθόνη 2: Επεξήγηση Οθόνης Υπολογισμού Φόρου Εισοδήματος

Στη συνέχεια ο/η υπόχρεος πρέπει να πατήσει το κουμπί «Υπολογισμός» και η εφαρμογή θα υπολογίσει αυτόματα τις μειώσεις (Οθόνη 2 – στοιχεία σε ροζ υπόβαθρο).
Τα αποτελέσματα εμφανίζουν για τον/την Υπόχρεο και τον/την Σύζυγο και για τα έτη 2025 και 2026:
• Το φορολογητέο εισόδημα
• Τον φόρο κλίμακας πριν από την έκπτωση φόρου που έχει αν είναι Μισθωτός/Συνταξιούχος ή κατ’ επάγγελμα Αγρότης
• Την έκπτωση φόρου που έχει αν είναι Μισθωτός/Συνταξιούχος ή κατ’ επάγγελμα Αγρότης
• Τον τελικό φόρο κλίμακας μετά την έκπτωση
• Το καθαρό ποσό που προκύπτει

Σε ξεχωριστή στήλη εμφανίζονται το ετήσιο ατομικό όφελος του/της Υπόχρεου, του/της Συζύγου και το οικογενειακό όφελος.
Επιλέγοντας την «Ανάλυση», εμφανίζεται η αιτιολόγηση του υπολογισμού του φόρου (Οθόνη 3: Ανάλυση Κλιμακίων Φόρου Εισοδήματος) για τα κλιμάκια φορολογίας και η έκπτωση του φόρου που έχουν οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι αγρότες, ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών κάθε οικογένειας.

Οθόνη 3: Ανάλυση Κλιμακίων Φόρου Εισοδήματος

  1. Υπολογιστής Φόρου Ενοικίου

Οθόνη 4: Υπολογιστής Φόρου Ενοικίου

Επιλέγοντας στο αριστερό μενού το «Υπολογιστής Φόρου Ενοικίου» εμφανίζεται η σχετική οθόνη (Οθόνη 4: Υπολογιστής Φόρου Ενοικίου).
Οι φορολογούμενοι πρέπει να εισάγουν το μηνιαίο μίσθωμα και να πατήσουν το κουμπί «Υπολογισμός».
Η εφαρμογή υπολογίζει το ετήσιο μίσθωμα, τον φόρο για το έτος 2025, τον φόρο για το έτος 2026, τη διαφορά που προκύπτει, καθώς και την ποσοστιαία μείωση του φόρου.

Υπενθυμίζεται ότι, μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου με τα μέτρα της ΔΕΘ, η οποία αναμένεται εντός του Οκτωβρίου, η ΑΑΔΕ θα προχωρήσει στη δημιουργία δεύτερης πλατφόρμας υπολογισμού οφέλους. Η νέα πλατφόρμα θα αντλεί αυτόματα τα στοιχεία των πολιτών από τη βάση δεδομένων της, προσφέροντας ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια στα αποτελέσματα.

ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Υπουργός Ανάπτυξης: - Δίνουμε συνεχή μάχη για τους πολίτες με μειώσεις φόρων, αυξήσεις μισθών - Mειώσεις τιμών σε 1.000 κωδικούς προϊόντων σούπερ μάρκετ


 


Ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος είχε σήμερα συνάντηση με εκπροσώπους των αλυσίδων λιανεμπορίου, με αντικείμενο την πρωτοβουλία για μείωση τιμών σε 1.000 κωδικούς στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

 Η λίστα με τους 1.000 κωδικούς θα δοθεί μέσα στο πρώτο 15ήμερο του Οκτωβρίου.

 Ο κ. Θεοδωρικάκος έκανε την ακόλουθη δήλωση μετά το τέλος της συνάντησης:

 «Δίνουμε συνεχή μάχη για τη βελτίωση του επιπέδου ζωής στην καθημερινότητα των πολιτών, με μειώσεις φόρων, αυξήσεις μισθών.

 Ταυτόχρονα, σε ό,τι περνά από το δικό μας χέρι, πραγματοποιούμε διαρκείς ελέγχους για την προστασία των καταναλωτών, την εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας και πιέζουμε για μειώσεις τιμών με αποτελέσματα, πετυχαίνοντας να έχουμε πληθωρισμό τροφίμων 1,4% έναντι 3% στην Ευρωζώνη.

 Η πρωτοβουλία μείωσης τιμών σε 1.000 κωδικούς στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι αναμφίβολα θετική και αναγκαία.

 Αλλά, ας μειώσουν και οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ το μεσοσταθμικό τους κέρδος, για να μειωθούν οι τιμές σε ακόμα περισσότερους κωδικούς, για ακόμα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης, ώστε να διευκολυνθούν και τα νοικοκυριά που δυσκολεύονται.

 Είναι ζήτημα κοινωνικής ευθύνης και συνοχής».

 

Σημειώνεται ότι για την πρωτοβουλία μείωσης των τιμών σε περισσότερους από 1.000 κωδικούς έχει υπάρξει συνεργασία του Υπουργείου Ανάπτυξης με τον Σύνδεσμο των Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και τον Ελληνικό Σύνδεσμο Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων.

 

Πανηγυρίζει η κυβέρνηση: - Αυξήθηκαν τα φορολογικά έσοδα αφού πρώτα "Στίψαμε" τους συνταξιούχους και τους Δημοσίους υπαλλήλους!!


 


Πιο ψηλά θέτει τον πήχη των φορολογικών εσόδων για το 2026 το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, φιλοδοξώντας να ξεπεράσει τη φετινή επίδοση, που με τα μέχρι στιγμής δεδομένα αναδεικνύεται χρονιά-ρεκόρ στον τομέα των εισπράξεων. Ο κρατικός Προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς, που βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας, αναμένεται ότι θα προβλέπει φορολογικά έσοδα αυξημένα σε σχέση με φέτος κατά περίπου 3 δισ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης σημαντικές φοροελαφρύνσεις. Κύριοι αιμοδότες του κρατικού κορβανά θα είναι οι έμμεσοι φόροι και κυρίως ο ΦΠΑ, η διεύρυνση της φορολογικής βάσης, αλλά και η πλήρης εφαρμογή όλων των ψηφιακών εργαλείων που θα χρησιμοποιήσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για την πάταξη της φοροδιαφυγής. 

Το 2026, πέρα από την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, θα εφαρμοστούν κανονικά το ψηφιακό δελτίο αποστολής και το ψηφιακό τιμολόγιο, αλλά και το πελατολόγιο, με στόχο να κλείσουν όσα παράθυρα φοροδιαφυγής εξακολουθούν να είναι ανοιχτά. Η ευρεία χρήση POS, η υποχρεωτική διασύνδεση ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ και τα myDATA έφεραν σημαντική ενίσχυση στις εισπράξεις του κράτους και στόχος είναι, με την απόδοση των παραπάνω μέτρων, να περιοριστεί το γκρίζο κομμάτι της οικονομίας και να στηριχτούν εκ νέου νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Ποιοι φόροι έβαλαν στο ταμείο 40,5 δισ. ευρώ

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του κρατικού Προϋπολογισμού, τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις το 2025 θα έπρεπε να πληρώσουν συνολικά 69,4 δισ. ευρώ σε άμεσους και έμμεσους φόρους. Ο λογαριασμός για τους φορολογούμενους "φουσκώνει" το δεύτερο εξάμηνο του έτους, καθώς οι εισπράξεις του Δημοσίου από φόρους αναμένεται να ανέλθουν στα 39,487 δισ. ευρώ, από 29,97 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο

Ωστόσο οι επιδόσεις του Προϋπολογισμού πάνε ακόμα καλύτερα, αφού το πρώτο επτάμηνο του 2025 τα φορολογικά έσοδα έφτασαν τα 40,556 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,273 δισ. ευρώ ή 5,9% έναντι του στόχου. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:
 
- Τα έσοδα από ΦΠΑ ανήλθαν σε 15,704 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 357 εκατ. ευρώ.

- Τα έσοδα των ΕΦΚ ανήλθαν σε 4,158 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 87 εκατ. ευρώ.

- Τα έσοδα των φόρων ακίνητης περιουσίας ανήλθαν σε 1,870 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 90 εκατ. ευρώ.

- Τα έσοδα των φόρων εισοδήματος ανήλθαν σε 14,928 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 1,316 δισ. ευρώ.

Έσοδα-ρεκόρ από φυσικά πρόσωπα

Την ίδια ώρα, έσοδα που θα ξεπεράσουν τα 15,2 δισ. ευρώ υπολογίζει να εισπράξει το φετινό έτος το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης από τα φυσικά πρόσωπα, εξέλιξη που αποδίδεται στα αυξημένα εισοδήματα κυρίως των μισθωτών, αλλά και των συνταξιούχων, για τα οποία κατέβαλαν και υψηλότερους φόρους. 

Συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 15,5 δισ. ευρώ (στόχος 15,2 δισ. ευρώ), έναντι 14,3 δισ. το 2024 και 9,3 δισ. ευρώ το 2010. Όπως προκύπτει, τα έσοδα του τρέχοντος έτους θα είναι αυξημένα κατά 1 και πλέον δισ. ευρώ σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, εξέλιξη που οφείλεται κυρίως στα υψηλότερα εισοδήματα των μισθωτών και των συνταξιούχων.

Η αύξηση των εισοδημάτων τους είχε ως αποτέλεσμα να συμβάλουν περαιτέρω στον κρατικό Προϋπολογισμό, όπως άλλωστε γίνεται τα τελευταία χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, η προβλεπόμενη αύξηση των φορολογικών εσόδων το 2026 παραμένει απόλυτα ρεαλιστικός στόχος. 

Τα ψηφιακά εργαλεία που θα χτυπήσουν τη φοροδιαφυγή

Η πλήρης ενεργοποίηση όλων των ψηφιακών εργαλείων που θα θέσει σε εφαρμογή το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα βοηθήσουν να χτυπηθεί η φοροδιαφυγή και να εισρεύσουν περισσότερα έσοδα στα δημόσια ταμεία. 

Μέσω του Ψηφιακού Πελατολογίου, ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα βλέπει και θα "μετράει" σε πραγματικό χρόνο τους πελάτες των επιχειρήσεων και θα εντοπίζει όσους δεν κόβουν αποδείξεις. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο βρίσκεται ήδη σε δοκιμαστική λειτουργία και από το νέο έτος θα εφαρμοστεί παντού. Θα παρακολουθείται από την ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο online, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα διασταυρώσεων και συγκρίσεων με ομοειδείς επιχειρήσεις. Στο Ψηφιακό Πελατολόγιο οι επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες να καταγράφουν τον ημερήσιο αριθμό των πελατών τους, τον ΑΦΜ του κάθε πελάτη τους και τα στοιχεία της κάθε απόδειξης. Από τη στιγμή που ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα γνωρίζει τον αριθμό των πελατών, θα μπορεί σε πραγματικό χρόνο μέσα από την πλατφόρμα myDATA να βλέπει τις αποδείξεις που έχουν εκδοθεί. 

υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης θα εξειδικευτεί με υπουργικές αποφάσεις οι οποίες αναμένονται το επόμενο διάστημα. Για την ΑΑΔΕ η ηλεκτρονική τιμολόγηση αποτελεί εργαλείο για τη μείωση φοροδιαφυγής και του διαχειριστικού κόστους, καθώς και για την προσυμπλήρωση δηλώσεων ΦΠΑ και Ε3. Παράλληλα, θα προσφέρει σε κράτος και επιχειρήσεις άμεση εικόνα της οικονομικής τους κατάστασης.

Τo ψηφιακό δελτίο αποστολής, ένα εργαλείο ελέγχου της διακίνησης αγαθών σε πραγματικό χρόνο, σχεδιάζεται να επεκταθεί σε όλες τις επιχειρήσεις από τον Δεκέμβριο του 2025. Στην πρώτη φάση εντάσσονται χιλιάδες επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, αλλά και συγκεκριμένοι κλάδοι ανεξαρτήτως τζίρου, όπως τα καύσιμα, τα φαρμακευτικά και τα οικοδομικά υλικά. Κάθε μετακίνηση εμπορευμάτων συνοδεύεται πλέον από ψηφιακό παραστατικό, με τα στοιχεία να διαβιβάζονται αυτόματα στην πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ. Τα παραστατικά φέρουν QR Code που επιτρέπει επιτόπιο έλεγχο από τις Αρχές.

Στόχος είναι η ψηφιακή ιχνηλάτηση κάθε διακίνησης, η διασταύρωση σε πραγματικό χρόνο και η αυτόματη ενημέρωση λήπτη και φορολογικής διοίκησης.





https://www.capital.gr/oikonomia/3947964/megali-auxisi-sta-forologika-esoda-kai-to-2026/

Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος: - «Blame game : Το παιχνίδι των ευθυνών και η μάχη των εντυπώσεων πίσω από την ακύρωση του ραντεβού Μητσοτάκη - Ερντογάν»

 





*Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος

Όπως είναι γνωστό, η προγραμματισμένη συνάντηση Μητσοτάκη –Ερντογάν στη Νέα Υόρκη δεν πραγματοποιήθηκε.

Ωστόσο, αν και το γεγονός δεν θα έπρεπε να θεωρηθεί μείζον, ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάστηκε από τις δύο πλευρές ανέδειξε τη διαδικασία του Blame Game (παιχνίδι απόδοσης των ευθυνών), στις διακρατικές και τις διεθνείς σχέσεις γενικότερα.

Κάθε πλευρά έσπευσε να δώσει τη δική της εκδοχή για τα αίτια της ακύρωσης της συνάντησης, επιχειρώντας να μεταθέσει το βάρος της ευθύνης στην αντίπαλη πλευρά.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, η ουσία δεν βρίσκεται μόνο στο «τι συνέβη» αλλά κυρίως στο «πώς διαχειρίζεται» και «πώς επικοινωνείται» ένα γεγονός.

Διότι στο διπλωματικό πεδίο, όταν κάτι δεν εξελίσσεται όπως είχε σχεδιαστεί, η πρώτη μέριμνα δεν είναι η εξήγηση, αλλά η απόδοση ευθυνών και η διαχείριση των εντυπώσεων, καθώς επηρεάζει και διαμορφώνει τον τρόπο που θα αντιληφθούν το γεγονός τα εσωτερικά και διεθνή ακροατήρια.

Υπό το πλαίσιο αυτό, γίνεται σαφές ότι στη διπλωματία, η μάχη των εντυπώσεων συχνά αποδεικνύεται εξίσου κρίσιμη με τα ίδια τα γεγονότα.

Ειδικότερα, το blame game σε διεθνείς κρίσεις μπορεί να οριστεί ως η στρατηγική διαδικασία κατά την οποία κρατικοί και μη κρατικοί δρώντες αποδίδουν ευθύνες για γεγονότα ή αποτυχίες, με στόχο την πολιτική, διπλωματική ή επικοινωνιακή ενίσχυσή τους.

Αποτελεί εργαλείο στρατηγικής, για την νομιμοποίηση των αποφάσεων, την αποφυγή εσωτερικών ευθυνών και τη διατήρηση ή αύξηση διεθνούς επιρροής.

Ταυτόχρονα, λειτουργεί ως μηχανισμός διαμόρφωσης αντιλήψεων (shaping of perceptions), για την ηθική υπευθυνότητα και το πολιτικό κύρος των δρώντων.

Μέσω του blame game, η διαχείριση κρίσεων συνδέεται στενά με την εικόνα και την επικοινωνία, ενώ η στρατηγική χρήση του μπορεί είτε να υπονομεύσει είτε να ενισχύσει τη διεθνή συνεργασία, ανάλογα με το πλαίσιο και την προσέγγιση των εμπλεκόμενων δρώντων.

Εν κατακλείδι, το blame game ως διπλωματική πρακτική δεν αποσκοπεί στην ανάδειξη της αλήθειας, αλλά λειτουργεί ως μέσο πειθούς για τη διαμόρφωση των αντιλήψεων της εσωτερικής και διεθνούς κοινής γνώμης, ώστε να εξυπηρετηθούν οι στρατηγικές επιδιώξεις κάθε πλευράς.

Εστιάζοντας στα γεγονότα θα πρέπει να επισημανθεί, ότι από την ελληνική πλευρά, η ακύρωση της συνάντησης Μητσοτάκη –Ερντογάν παρουσιάστηκε επικοινωνιακά ως απόρροια της τουρκικής στάσης.

Συγκεκριμένα, η ακύρωση της συνάντησης αποδόθηκε κυρίως σε «τεχνικούς λόγους» και σε «ζητήματα προγράμματος», που δεν επέτρεψαν να υπάρξουν οι αναγκαίες προϋποθέσεις για να πραγματοποιηθεί η συνάντηση και λόγω επιγενόμενων συναντήσεων που ήταν εξαιρετικά σημαντικές, όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο Υπουργός Εξωτερικών κ. Γεραπετρίτης.

Επίσης, κυβερνητικές πηγές επισήμαναν ότι η Αθήνα παραμένει σταθερή στην επιλογή του διαλόγου, τονίζοντας ότι η Ελλάδα δεν ευθύνεται για τη μη πραγματοποίηση της συνάντησης, αλλά η τουρκική πλευρά που υπαναχώρησε και δεν τήρησε τα συμφωνηθέντα.

Αυτό το αφήγημα εντάσσεται στην πάγια εθνική στρατηγική που παρουσιάζει την Ελλάδα ως «υπεύθυνη δύναμη» που επιδιώκει τον διάλογο, απέναντι στην αδιαλλαξία και τις μεθοδεύσεις της Άγκυρας σε διπλωματικό και επικοινωνιακό επίπεδο.

Έτσι, το blame game αξιοποιήθηκε τόσο ως μέσο ενίσχυσης της διεθνούς εικόνας της χώρας όσο και ως μέσο διαχείρισης εντυπώσεων και ενίσχυσης της εσωτερικής νομιμοποίησης της κυβέρνησης αφού εμφανίστηκε να υπερασπίζεται με συνέπεια τα εθνικά συμφέροντα χωρίς να ευθύνεται για διπλωματικές αστοχίες και να αποδέχεται όρους που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την εθνική της θέση.

Επιπλέον κυβερνητικές πηγές στην Αθήνα τόνισαν, ότι εάν η Άγκυρα επικαλεστεί αδυναμία πραγματοποίησης της συνάντησης, τότε η στάση της θα καταστεί εμφανώς προσχηματική. Η διατύπωση αυτή είχε στόχο να προληφθεί το τουρκικό αφήγημα και να το πλαισιώσει ως στρατηγική υπεκφυγή.

Στο ίδιο πλαίσιο, οι χειρισμοί της τουρκικής πλευράς ερμηνεύτηκαν από την Αθήνα ως αντανάκλαση της ενόχλησης του προέδρου Ερντογάν για μια σειρά ελληνικών πρωτοβουλιών όπως ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, η δημιουργία θαλάσσιων πάρκων και η εκδήλωση ενδιαφέροντος της Chevron για έρευνες στην ελληνική ΑΟΖ.

Η στοχοποίηση της Τουρκίας, μέσω της ανάδειξης αυτών των ζητημάτων, επέτρεψε στην ελληνική πλευρά να συνδέσει την ακύρωση της συνάντησης με τις πάγιες τουρκικές αντιρρήσεις σε ζητήματα κυριαρχικών δικαιωμάτων, ενισχύοντας το αφήγημα ότι η Άγκυρα χρησιμοποίησε προσχηματικά το blame game για να μεταφέρει τις γεωπολιτικές της αντιρρήσεις στο διπλωματικό πεδίο.

Παράλληλα, η ακύρωση της συνάντησης των δύο ηγετών αποτέλεσε πεδίο έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης στο εσωτερικό της Ελλάδας, αφού τα κόμματα της αντιπολίτευσης αξιοποίησαν το γεγονός για να ασκήσουν έντονη και σε κάποιες περιπτώσεις ακραία κριτική στην κυβέρνηση επιδιώκοντας την αποδόμησή της και την ενίσχυση της αντιπολιτευτικής τους θέσης.

Για του λόγου το αληθές, χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις περί «προχειρότητας», «ερασιτεχνισμού», «ανικανότητας», «διπλωματικής αποτυχίας», «απαξίας της Ελλάδας», «εθνικής ταπείνωσης», «διεθνούς διασυρμού», «τυχοδιωκτισμού» και «περιθωριοποίησης της Ελλάδας».

Μέσω αυτής της στρατηγικής, οι εκπρόσωποι της αντιπολίτευσης επικέντρωσαν την κριτική τους στις επικοινωνιακές πτυχές του γεγονότος, αντί στη στρατηγική του πτυχή και τις πραγματικές επιλογές της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.

Επίσης, για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας μετέφεραν το blame game από τη διεθνή σκηνή στο εσωτερικό πολιτικό πεδίο, εγκλωβίζοντας τη δημόσια συζήτηση στη στείρα αντιπαράθεση και τον λαϊκισμό.

Αξίζει να επισημανθεί επίσης, ότι σε αντίστοιχη περίπτωση όπου ο Τούρκος Πρόεδρος κ. Ερντογάν ακύρωσε το ραντεβού του και με την Ιταλίδα Πρωθυπουργό κα. Μελόνι, η ιταλική αντιπολίτευση δεν προέβη σε ανάλογες δηλώσεις ή επικριτικά σχόλια.

Η σύγκριση αυτή, αποδεικνύει ότι η έντονη χρήση του blame game στην εσωτερική πολιτική αποτελεί μια παθογένεια του ελληνικού πολιτικού συστήματος, καθώς η μικροπολιτική   αντιπαράθεση και ο λαϊκισμός αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη από τις πραγματικές εθνικές στρατηγικές προτεραιότητες και υπονομεύουν την αποτελεσματικότητα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.

Στον αντίποδα, η τουρκική πλευρά τόνισε αρχικά, ότι η ακύρωση της συνάντησης Μητσοτάκη – Ερντογάν οφείλεται στο «φορτωμένο πρόγραμμα» του κ. Ερντογάν και συγκεκριμένα, στη συμμετοχή του σε συνάντηση ηγετών αραβικών και μουσουλμανικών χωρών που διοργάνωσε εκτάκτως ο κ. Τράμπ και θα διεξάγονταν την ίδια ημέρα και ώρα με την προγραμματισμένη συνάντηση.

Με αυτό τον τρόπο, η τουρκική πλευρά αξιοποίησε το blame game για να παρουσιάσει την ακύρωση ως αναπόφευκτη συνέπεια αντικειμενικών παραμέτρων, διατηρώντας ταυτόχρονα την εικόνα μιας μεθοδικής και διπλωματικά υπεύθυνης ηγεσίας.

Στη συνέχεια, η Τουρκική ηγεσία υποστήριξε ότι η Ελλάδα «έσπευσε να ανακοινώσει» τη συνάντηση πριν υπάρξει κοινή συμφωνία («Greek leak»), επιχειρώντας έτσι να μεταθέσει την ευθύνη στην Αθήνα και να αναδείξει πιθανές παραβιάσεις των κανόνων εμπιστοσύνης και διπλωματικής δεοντολογίας εκ μέρους της.

Επιπλέον, μέσω της έγκυρης φιλοκυβερνητικής τουρκικής εφημερίδας Milliyet, η τουρκική πλευρά άσκησε έντονη κριτική στην Ελλάδα κάνοντας λόγο για «ελληνική αρρώστια», η οποία «υποτροπιάζει» και βλέπει παντού κινδύνους και απειλές για την Ελλάδα από την Τουρκία.

Επίσης, μέσω της ίδιας εφημερίδας επιχειρήθηκε η υποβάθμιση της σημασίας της διμερούς σχέσης της Τουρκίας με την Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι η Τουρκία αυτήν την περίοδο έχει πολύ σοβαρότερα θέματα να ασχοληθεί στη διεθνή σκακιέρα (όπως η εδαφική ακεραιότητα της Συρίας, ο ισραηλινός επεκτατισμός και ο κίνδυνος σύγκρουσης) από την Ελλάδα, σε αντίθεση με την Ελλάδα και την ελληνική κυβέρνηση που ασχολούνται εμμονικά με την Τουρκία καλλιεργώντας την ένταση στη διμερή τους σχέση.

Στο εσωτερικό επίπεδο, η τουρκική ηγεσία απέφυγε οποιαδήποτε αυτοκριτική ή παραδοχή ευθύνης και επικεντρώθηκε στην προβολή ενός αφηγήματος που αναδείκνυε τη δική της δραστηριότητα και σημασία στις διεθνείς σχέσεις.

Το μήνυμα προς το τουρκικό κοινό στόχευσε στη διατήρηση της εικόνας ισχυρής και αποφασιστικής ηγεσίας, ικανής να διαχειρίζεται πολλαπλά διεθνή γεγονότα ταυτόχρονα, χωρίς να εμφανίζεται «υποχωρητική» ή «υποχρεωμένη» να προσαρμοστεί σε άλλες πρωτοβουλίες.

Αξιοσημείωτο επίσης, είναι το γεγονός ότι σε αντίθεση με όσα συνέβησαν στην Ελλάδα, η τουρκική αντιπολίτευση δεν άσκησε καμία ουσιαστική κριτική στον πρόεδρο Ερντογάν για την ακύρωση της συνάντησης και απέφυγε να εργαλειοποιήσει επικοινωνιακά το ζήτημα.

Εν κατακλείδι, η Τουρκία μέσω του blame game προσπάθησε να μετατοπίσει το κέντρο βάρους από πιθανές πολιτικές ευθύνες σε εξωτερικές συνθήκες, παρουσιάζοντας την ακύρωση ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα αντικειμενικών παραγόντων και όχι ως προϊόν διαπραγματευτικής αδυναμίας ή στρατηγικής επιλογής.

Επίσης, προσπάθησε να αποδόσει την ευθύνη για την ακύρωση της συνάντησης στην Ελλάδα επιδιώκοντας να προστατεύσει τόσο τη διεθνή εικόνα της χώρας όσο και το κύρος του Προέδρου Ερντογάν, ενισχύοντας την αντίληψη ότι η Τουρκία παραμένει ισχυρός και αξιόπιστος δρώντας στην παγκόσμια σκηνή.

Συνοψίζοντας τα ανωτέρω, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η ακύρωση της συνάντησης Μητσοτάκη – Ερντογάν ανέδειξε σε πολλαπλά επίπεδα τις παθογένειες του ελληνικού πολιτικού συστήματος όπως:

v την έλλειψη εθνικής κουλτούρας και ομοψυχίας,

v την εργαλειοποίηση κρίσιμων ζητημάτων εξωτερικής πολιτικής για λόγους μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων και επιδίωξης κομματικού οφέλους, με αποτέλεσμα τη διάσπαση της εθνικής ενότητας και την αποδυνάμωση της αξιοπιστίας της χώρας στο εξωτερικό,

v την προσέγγιση των εθνικών θεμάτων με όρους επικοινωνιακού τακτικισμού που συχνά συνοδεύεται από επιχειρήσεις προπαγάνδας, παραπληροφόρησης και χειραγώγησης της κοινής γνώμης με απώτερο στόχο την απόσπαση της προσοχής από την ουσία των ζητημάτων, την υπονόμευση της δημόσιας εμπιστοσύνης προς αυτούς που χαράσσουν και υλοποιούν την εξωτερική πολιτική της χώρας, την αποδόμηση της διεθνούς εικόνας της Ελλάδας και την εξασθένιση της διαπραγματευτικής ισχύος της χώρας στο εξωτερικό και

v την τάση εγκλωβισμού στο blame game και την στείρα πολιτική αντιπαράθεση στο εσωτερικό της χώρας.

Η ανάδειξη αυτών των παθογενειών δεν αποσκοπεί στη μονομερή απαξίωση του πολιτικού μας συστήματος, αλλά στην καλλιέργεια μιας αναγκαίας κουλτούρας αυτοκριτικής και θεσμικής ωριμότητας, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για την ενίσχυση της θνικής στρατηγικής και της διεθνούς αξιοπιστίας της χώρας.

Υπό το πλαίσιο αυτό, αναδεικνύεται η ανάγκη ανάληψης πρωτοβουλιών για την ενίσχυση της εθνικής ανθεκτικότητας μέσω στοχευμένης στρατηγικής επικοινωνίας που θα αποτελεί μέρος της εθνικής στρατηγικής και η οποία, θα επιτρέψει στην Ελλάδα να υπερβεί τις παγίδες του blame game, να διασφαλίσει τη διεθνή αξιοπιστία της και να προστατεύσει την διεθνή της εικόνα.

Συνεπώς, απαιτείται κατανόηση του επικοινωνιακού περιβάλλοντος, αποτελεσματική διαχείριση της πληροφορίας σε καταστάσεις εθνικών κρίσεων, αποφυγή της επικοινωνιακής υπερβολής και περιορισμός της μικροπολιτικής εργαλειοποίησης των εθνικών ζητημάτων.

Η χώρα σε καταστάσεις εθνικών κρίσεων πρέπει να ελέγχει το εθνικό αφήγημα, ώστε να αποφεύγονται οι σπασμωδικές αντιδράσεις και κάθε ζήτημα εξωτερικής πολιτικής να μετατρέπεται σε επικοινωνιακή αντιπαράθεση.

Αν κατορθώσει να ελέγξει το αφήγημα θα μπορέσει:

v να διαμορφώσει τον τρόπο που οι εμπλεκόμενοι σε μια κρίση, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και η κοινή γνώμη θα κατανοήσουν και ερμηνεύσουν τα δεδομένα της κρίσης,

v να κατευθύνει την ερμηνεία των κρίσιμων εξελίξεων της κρίσης,

v να μετριάσει τις αρνητικές ερμηνείες γεγονότων και αντιδράσεις που μπορεί να πλήξουν την εικόνα και αξιοπιστία της και

v να παρουσιάσει τις αποφάσεις της ως ορθολογικές, δίκαιες και σύμφωνες με τους εθνικούς στρατηγικούς στόχους, ενισχύοντας την εσωτερική και διεθνή νομιμοποίησή της.

Κοντολογίς, η διαμόρφωση και ο έλεγχος του αφηγήματος σε διεθνές επίπεδο θα προσφέρει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στην Ελλάδα, αφού θα εξασφαλίσει την εσωτερική και διεθνή νομιμοποίηση και αξιοπιστία της πολιτικής ηγεσίας της, θα ενισχύσει την εικόνα της ως σοβαρού, αξιόπιστου και θεσμικά υπεύθυνου κράτους και θα την απεγκλωβίσει από την αντιπαράθεση και τη μάχη εντυπώσεων που επιδιώκει να ορίσει η άλλη πλευρά (Τουρκία).

Στο πλαίσιο αυτό, καθίσταται αναγκαία η θεσμική πρόνοια για την ανάπτυξη ενιαίας στρατηγικής επικοινωνίας σε περιόδους κρίσεων, μέσα από ένα συντονισμένο διυπουργικό όργανο υπό την αιγίδα του ΚΥΣΕΑ, ώστε να διασφαλίζεται η συνοχή του εθνικού αφηγήματος και να ενισχύεται η διεθνής αξιοπιστία της χώρας.

Μια τέτοια στρατηγική επικοινωνίας οφείλει να είναι υπεράνω μικροκομματικών σκοπιμοτήτων και να στηρίζεται σε διακομματική συναίνεση, καθώς η εθνική αξιοπιστία και το κύρος της χώρας στο διεθνές πεδίο δεν μπορεί να αποτελούν αντικείμενο εσωτερικής αντιπαράθεσης.

Η θεσμοθέτηση ενιαίας στρατηγικής επικοινωνίας σε κρίσεις δεν αρκεί όμως από μόνη της. Απαιτείται εκπαίδευση και κατάρτιση των εμπλεκόμενων στελεχών σε σχέση με τη διπλωματία, τη διαχείριση πληροφοριών και τη δημόσια επικοινωνία, ώστε να μπορούν να υλοποιούν το εθνικό αφήγημα με συνέπεια και αξιοπιστία.

Παράλληλα, η Ελλάδα μπορεί να αντλήσει διδάγματα από διεθνή πρότυπα και πρακτικές, από κράτη με θεσμοποιημένους μηχανισμούς επικοινωνίας που διασφαλίζουν συνοχή, ψυχραιμία και στρατηγικό έλεγχο σε περιόδους κρίσεων, προστατεύοντας έτσι τόσο την εσωτερική νομιμοποίηση όσο και την εικόνα τους διεθνώς.

Συμπερασματικά, το πραγματικό διακύβευμα δεν είναι η ακύρωση ενός ραντεβού, αλλά η ικανότητα της Ελλάδας να ελέγχει το δικό της αφήγημα, να υπερβαίνει τις παγίδες του blame game και να εφαρμόζει στρατηγική επικοινωνία που ενισχύει την αξιοπιστία και την εικόνα της διεθνώς.

Στην παγκόσμια σκηνή, αυτό που μένει δεν είναι μόνο η αλήθεια των γεγονότων, αλλά η αντίληψη που καταφέρνουμε να διαμορφώσουμε για αυτά, μέσα από ψύχραιμη, θεσμική και εθνικά υπεύθυνη στρατηγική επικοινωνία   



*Δρ. Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος

konmpalo@gmail.com

Πολιτικός Επιστήμονας – Διεθνολόγος

Πρώην Γενικός Διευθυντής - Γενικής Διεύθυνσης

Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ)

Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2025

Λατινοπούλου: - Δύο είναι τα άλυτα μυστήρια του κόσμου: - Η μεταθανάτια ζωή & τα οικονομικά του ΚΚΕ


 Fake news ξανά μέσα σε λίγες ημέρες. Γνωστή η τακτική τους.

Παραθέτω την φορολογική μου δήλωση, στην οποία το 2023 τα έσοδα μου ήταν 22.000. Τα 3.000 είναι το καθαρό κέρδος.
Το 2023 ήταν προεκλογική χρονιά, με διπλές εκλογές. Ζούσα στη γιαγιά μου, ταξίδια δεν πήγαινα, εξόδους δεν είχα το χρόνο να κάνω, ε κι ένα πιάτο φαγητό μου φτάνει όπως φαίνεται 😂
Από το πρωί μέχρι το βράδυ για έξι μήνες έτρεχα προεκλογικά, οπότε τα επαγγελματικά έμειναν πίσω και δεν είχα πάρα πολλά έξοδα.
Αντί να βγαίνει το κάθε τρολ και ο Μπογιόπουλος για να με κατηγορήσει, ας μας μιλήσει καλύτερα για τα οικονομικά του ΚΚΕ.
Δύο είναι τα άλυτα μυστήρια στην Ελλάδα: η μετά θάνατον ζωή και τα οικονομικά του ΚΚΕ 😂