Παρασκευή 25 Απριλίου 2025

Συνεχίζει να "θερίζει" η φτώχεια τους Έλληνες!! - Το κόστος ζωής "κατασπάραξε" τις πενιχρές αυξήσεις!!



 Οι πενιχρές αυξήσεις στους μισθούς σε συνδυασμό με το «τέρας» της ακρίβειας που «κατατρώει» το διαθέσιμο εισόδημα εξακολουθεί να παραμένει ένας μεγάλος βραχνάς για τα ελληνικά νοικοκυριά. Στο μεταξύ, η δυνατότητα για αποταμίευση απομακρύνεται με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) να είναι ανησυχητικά.

Η αποταμίευση στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, με τα νοικοκυριά να αντιμετωπίζουν προκλήσεις λόγω περιορισμένου διαθέσιμου εισοδήματος, υψηλών δαπανών διαβίωσης και δομικών χαρακτηριστικών της οικονομίας.

Παρά την αύξηση του κατώτατου μισθού το 2024 και του μέσου μισθού, το εισόδημα παραμένει χαμηλό σε σχέση με το κόστος ζωής

Χαρακτηριστικοί είναι οι δείκτες του ΙΟΒΕ στους οποίους αποτυπώνονται οι προβλέψεις των ελληνικών νοικοκυριών για την άνοδο των τιμών, αλλά και από το υψηλό ποσοστό εκείνων που μόλις και μετά βίας βγάζει τον μήνα με το εισόδημά του.Αυξήθηκαν τα εισοδήματα όχι όμως και οι αποταμιεύσεις

Η μικρή αύξηση (1,4%) του εισοδήματος των νοικοκυριών και των μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων που εξυπηρετούν νοικοκυριά κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2024 αποδείχθηκε αναιμική για να τονώσει τη διαδικασία αποθήκευσης χρημάτων, αντί της άμεσης κατανάλωσής τους. Συγκεκριμένα, τα διαθέσιμα εισοδήματα από τα 38,60 δισ. ευρώ που ήταν το 2023, ανήλθαν στα 39,13 δισ. ευρώ το 2024, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). 

Την ίδια ώρα το ποσοστό αποταμίευσης, το οποίο δείχνει τη σχέση ανάμεσα στην αποταμίευση και το διαθέσιμο εισόδημα, ήταν αρνητικό και μειώθηκε ακόμη περισσότερο σε σχέση με πέρυσι. Ειδικότερα, διαμορφώθηκε στο -4,1% για το τέταρτο τρίμηνο του 2024, ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023 ήταν στο -1,1%

Με βάση τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το ποσοστό αποταμίευσης στην Ελλάδα για το 2025 δεν πρόκειται να γυρίσει σε θετικό πρόσημο (-1,3%), καθιστώντας την χώρα μας μοναδική στην ΕΕ με αρνητικό ποσοστό. Το 2022, ο μέσος όρος αποταμίευσης στην ΕΕ ήταν 12,7% του διαθέσιμου εισοδήματος, με χώρες όπως η Γερμανία (19,9%), η Ολλανδία (19,4%) και το Λουξεμβούργο (18,1%) να πρωτοπορούν. Η Ελλάδα και η Πολωνία ήταν οι μόνες χώρες με αρνητικό ποσοστό. Το 2023, η ΕΕ είχε μέσο όρο 13,5%, ενώ η Ευρωζώνη 14,4%. Η Ελλάδα παρέμεινε ουραγός. 

Η αποταμίευση ήταν θετική τα τελευταία χρόνια μόνο κατά τη διάρκεια της πανδημίας (2,4% το 2020, 3,6% το 2021), λόγω περιορισμών κατανάλωσης. 
Τα νοικοκυριά ξοδεύουν περισσότερα από όσα βγάζουν

Ανατρέχοντας στους δείκτες της καταναλωτικής δαπάνης παρατηρούμε αύξηση που μπορεί να συνδεθεί και με την ακρίβεια που σταθερά ροκανίζει τα διαθέσιμα εισοδήματα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η καταναλωτική δαπάνη από τα 39,03 δισ. ευρώ που ήταν το τέταρτο τρίμηνο του 2023, ανήλθε στα 40,72 δισ. ευρώ το ίδιο τρίμηνο του 2024, σημειώνοντας αύξηση 4,4%. 

Το γεγονός ότι η κατανάλωση μεγαλώνει ταχύτερα από τα εισοδήματα υποδηλώνει ότι τα νοικοκυριά καταφεύγουν σε δανεισμό ή εκποίηση περιουσίας και όχι από πραγματική αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας. Είναι επίσης προφανές πως οι καταναλωτικές δαπάνες των πολιτών αυξήθηκαν πιο γρήγορα από τα εισοδήματά τους, γεγονός που επηρέασε και το ποσοστό αποταμίευσης.

Ακαθάριστες επενδύσεις

Σε άλλα στοιχεία της τριμηνιαίας έκθεσης της ΕΛΣΤΑΤ, κατά το 4ο τρίμηνο του 2024, οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου του τομέα των μη χρηματοοικονομικών εταιρειών ανήλθαν στο ποσό των 4,85 δισ. ευρώ. Το ποσοστό των επενδύσεων του τομέα που ορίζεται ως οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου προς την ακαθάριστη προστιθέμενη αξία, ήταν 24,1% σε σύγκριση με 22,9% το 4ο τρίμηνο του 2023.   

Ο τομέας της Γενικής Κυβέρνησης κατά το 4ο τρίμηνο του 2024 παρουσίασε καθαρή χορήγηση δανείων 1,12 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με το 4ο τρίμηνο του 2023 που η καθαρή λήψη δανείων ήταν 0,02 δισ. ευρώ.

Κατά το 4ο τρίμηνο του 2024 καταγράφηκε έλλειμμα στο εξωτερικό ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών 6,17 δισ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 6,28 δισ. ευρώ που είχε καταγραφεί το 4ο τρίμηνο του 2023. Επιπρόσθετα, κατά το 4ο τρίμηνο του 2024 καταγράφηκε πλεόνασμα στο εξωτερικό ισοζύγιο πρωτογενών εισοδημάτων, τρεχουσών και κεφαλαιακών μεταβιβάσεων 1,95 δισ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 0,95 δισ. ευρώ που είχε καταγραφεί το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω, η συνολική οικονομία παρουσίασε καθαρή λήψη δανείων 4,22 δισ. ευρώ κατά το 4ο τρίμηνο του 2024. Το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο η καθαρή λήψη δανείων ανέρχονταν σε 5,34 δισ. ευρώ.


πηγή:https://www.in.gr/2025/04/25/economy/oikonomikes-eidiseis/apotamieysi-xanoun-stoixima-ta-ellinika-noikokyria-ksodeyoume-perissotera-apo-osa-vgazoume/?utm_source=onesignal&utm_medium=push&utm_campaign=2025-04-25---#google_vignette

Τα "θαύματα" του κυβερνητικού παραγόμενου πλούτου: - Περισσότερα από 6 στα 10 νοικοκυριά μετά βίας τα βγάζουν πέρα!! - Άγνωστη λέξη η αποταμίευση!!

Ενίσχυση της πρόθεσης των νοικοκυριών για αποταμίευση στο επόμενο διάστημα καταγράφει το ΙΟΒΕ, με τον σχετικό δείκτη να ενισχύεται στις –63,3 μονάδες από -69,2 τον Ιανουάριο.

Δεν θα αποταμιεύσουν 8 στους 10 τον επόμενο χρόνο

Την ίδια στιγμή, το 83% (από 87%) των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 16% (από 13%) τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις +9,0 μονάδες στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη αντίστοιχα.

Ουσιαστικά, δηλαδή, μια δεύτερη ανάγνωση των αριθμών οδηγεί στο συμπέρασμα ότι στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για ενίσχυση της πρόθεσης για αποταμίευση, αφού ο δείκτης κινείται σε βαθιά αρνητικό έδαφος, αλλά απλώς για ήπια υποχώρηση όσων δεν έχουν καθόλου στον οικογενειακό προϋπολογισμό του επόμενου έτους τη δυνατότητα αποταμίευσης.

Επιπλέον, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βελτιώθηκε ήπια τον Φεβρουάριο, παραμένοντας και αυτό σε βαθιά αρνητικό έδαφος και διαμορφώθηκε στις -42,0 μονάδες, έναντι -43,4 μονάδες τον Ιανουάριο. Και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με διαφορά από τους επόμενους, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη –37,7 και τη Σλοβενία (-30,7) να ακολουθούν.

Προβλέπουν ανατιμήσεις

Χαρακτηριστικοί είναι και οι δείκτες στους οποίους αποτυπώνονται οι προβλέψεις των ελληνικών νοικοκυριών για την άνοδο των τιμών, αλλά και από το υψηλό ποσοστό εκείνων που μόλις και μετά βίας βγάζει τον μήνα με το εισόδημά του.

Συγκεκριμένα, ο θετικός δείκτης για τις προβλέψεις μεταβολών στις τιμές τους προσεχείς 12 μήνες κλιμακώθηκε τον Φεβρουάριο και διαμορφώθηκε στις +31,9 μονάδες, έναντι +27,6 μονάδων τον Ιανουάριο. Πιο αναλυτικά, έξι στα δέκα νοικοκυριά (ποσοστό 61%) προβλέπει άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και μόλις το 15% αναμένει σταθερότητα. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +22,8 και +21,1 μονάδες αντίστοιχα.

Περισσότεροι από 6 στους 10 μόλις τα βγάζουν πέρα

Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 64% (από 67%), δηλαδή περισσότεροι από 6 στους 10, ενώ στο 9%-10% διατηρήθηκε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι τραβάνε από τις αποταμιεύσεις τους για να καλύψουν τις τρέχουσες ανάγκες.

Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν 19% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διαμορφώθηκε στο 7% από 6% τον προηγούμενο μήνα.

Επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών

Οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους κατά τους προηγούμενους 12 μήνες διατηρήθηκαν στις -41,2 μονάδες.

Το 60% (από 58%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 4% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -9,5 και -10,0 μονάδες αντίστοιχα.

Σταθερά απαισιόδοξες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους για τους προσεχείς 12 μήνες διατηρήθηκαν τον Φεβρουάριο στις -38,8 όπως και τον προηγούμενο μήνα.

Το 54% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 6% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -3,5 και -4,1 μονάδες αντίστοιχα.

Ανεργία

Το κλίμα για τα νοικοκυριά επιβαρύνεται και από τον προβληματισμό σε σχέση με την απασχόληση. Συγκεκριμένα, ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητος τον Φεβρουάριο. Διαμρφώθηκε στις +13,2 μονάδες, από +13,9 τον Ιανουάριο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προέβλεψε μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας διατηρήθηκε στο 35%, με το 18% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της.

Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +25,5 και +25,6 μονάδες αντίστοιχα.

Σχετικά με τη μελλοντική οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών, υπάρχει αισθητή αποκλιμάκωση του ποσοστού που εκφράζει αβεβαιότητα. Ειδικότερα, στο ερώτημα το οποίο αξιολογεί το βαθμό αβεβαιότητας των νοικοκυριών ως προς τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 51,9% έκρινε τον Φεβρουάριο ότι η οικονομική κατάστασή του μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, από 57,8% τον προηγούμενο μήνα.

Το επιπλέον εισόδημα δεν έγινε αποταμίευση

Η αρνητική αποταμίευση του θεσμικού τομέα των νοικοκυριών στην Ελλάδα αποτελεί ένα δομικό πρόβλημα της οικονομίας εδώ και πάρα πολλά χρόνια, όπως επισημαίνουν σε πρόσφατη μελέτη τους οι αναλυτές της Eurobank.

Εξαίρεση αποτελεί η περίοδος της πανδημίας, ωστόσο τότε η θετική αποταμιευτική ροή ήταν περισσότερο ακούσια (involuntary savings) λόγω των lockdowns παρά εκούσια (voluntary savings).

Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών (gross disposable income of households), δηλαδή το εισόδημα που διατίθεται προς κατανάλωση και αποταμίευση,
παρουσίασε ετήσια ονομαστική αύξηση 5,6% το 9μηνο Ιαν-Σεπ-24. Σε πραγματικούς όρους, ήτοι σε μονάδες αγοραστικής δύναμης, η αύξηση ήταν ηπιότερη στο 2,5%, καθότι την ίδια περίοδο το γενικό επίπεδο των τιμών κινήθηκε ανοδικά κατά 3,0%.

Ωστόσο, η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών διοχετεύτηκε στην κατανάλωση και όχι στην αποταμίευση. Αναλυτικά, το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών ενισχύθηκε στα €119,4 δισεκ. το 9μηνο Ιαν-Σεπ-24, από 113,1 δισεκ. το 9μηνο Ιαν-Σεπ-23, και η κατανάλωση αυξήθηκε στα €122,1 δισεκ., από €115,6 δισεκ.

Ως εκ τούτου, η αποταμίευση παρέμεινε σε αρνητικό έδαφος, -€2,6 δισεκ. ή -2,2% του διαθέσιμου εισοδήματος, από -€2,5 δισεκ. ή -2,2% του διαθέσιμου εισοδήματος την αντίστοιχη περίοδο του 2023, σύμφωνα με τους αναλυτές.

ΤτΕ: Μειώθηκαν οι αποταμιεύσεις

Αδιάψευστος μάρτυρας τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα πιο πρόσφατα από τα οποία αναφέρονται στον Ιανουάριο.

Σε αυτά αποτυπώνεται μεγάλη μείωση της τάξης των 4,787 δισ. ευρώ στις καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα τον Ιανουάριο. Συγκεκριμένα, οι ιδιωτικές καταθέσεις μειώθηκαν κατά 4,787 δισ. ευρώ μετά από αύξηση 5,592 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο.

Οι καταθέσεις των επιχειρήσεων μειώθηκαν κατά 3,785 δισ. ευρώ, περισσότερο από την αύξηση 3,099 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο, ενώ οι καταθέσεις των νοικοκυριών μειώθηκαν κατά 1 δισ. ευρώ έναντι αύξησης κατά 2,493 δισ. ευρώ, αντίστοιχα τον Δεκέμβριο.

Πηγή: ΟΤ

 

Η Μεσαία Τάξη και η επιστροφή ενός ενοικίου!! - Τα 20, 83 ευρώ, μηνιαίως (ΟΧΙ σε όλους) στους άνω των 65 ετών συνταξιούχους!!!





Ποια μεσαία τάξη;

Μεσαία τάξη  θεωρούνται τα νοικοκυριά με μεσαία  εισοδήματα, τα οποία κυμαίνονται από το 75% έως το 200% του διάμεσου εισοδήματος

Σύμφωνα με τον ορισμό του διαμέσου,πάνω και κάτω από 20.000 ευρώ  διαθέσιμο εισόδημα βρίσκεται, το 50% των 4μελών οικογενειών στην Ελλάδα. 

Σε όρους μεικτών αποδοχών, ο διάμεσος grosso modo (πάνω-κάτω) διαμορφώνεται σε 30.000 ευρώ και η μεσαία τάξη ορίζεται μεταξύ 20.000 έως 60.000 ευρώ 

Για να γίνει πιο κατανοητό, ένα ζευγάρι, με ένα παιδί, για να πάρει την επιστροφή του ενός ενοικίου θα πρέπει να έχει λιγότερα απο 32.000 μικτά  ετησίως, ή λιγότερα από 2.300 σε 14μηνη βάση.  

Μια οικογένεια που πρέπει να πληρώνει τα φουσκωμένα ενοίκια δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα ζει με τέτοιο εισόδημα. Η ακρίβεια τσακίζει τους μισθούς και ένα μηνιάτικο τον χρόνο δεν θα κάνει τεράστια διαφορά.

Χονδρικά, λοιπόν, το διάμεσο διαθέσιμο εισόδημα μιας 4μελούς οικογένειας στην Ελλάδα είναι 20.000 ευρώ περίπου, και με διαθέσιμο εισόδημα από15.000 έως 40.000 ευρώ η οικογένεια αυτή ανήκει στη μεσαία τάξη.


20,83 ευρώ τον μήνα σε συνταξιούχους, άνω των 65 ετών

Μην μιλήσω, δε, για τους άνω των 65 ετών συνταξιούχους, που το μπαξίσι που θα τους δώσει η κυβέρνηση αντιστοιχεί σε κάτι περισσότερο από 20 ευρώ το μήνα. Κάποτε αυτό η ΝΔ το χαρακτήριζε κοροϊδία. 

Ήταν τότε που επί ΣΥΡΙΖΑ ο Τσίπρας ανακοίνωνε την περίφημη (και κακώς ονομασμένη) 13η σύνταξη, η οποία για να λέμε του στραβού το δίκιο, ήταν υψηλότερη από τα χρήματα που θα δώσει τον Νοέμβριο ο πρωθυπουργός 

Χονδρικά, λοιπόν, το διάμεσο διαθέσιμο εισόδημα μιας 4μελούς οικογένειας στην Ελλάδα είναι 20.000 ευρώ περίπου, και με διαθέσιμο εισόδημα από15.000 έως 40.000 ευρώ η οικογένεια αυτή ανήκει στη μεσαία τάξη.








Δημόσιοι υπάλληλοι και Συνταξιούχοι: - Ο 13ος μισθός έγινε… 13ο όνειρο


 Θυμάμαι, πως όταν τα κόμματα της αντιπολίτευσης ζήτησαν να επιστρέψει ο 13ος μισθός στους δημόσιους υπαλλήλους, η κυβέρνηση το απέρριψε λέγοντας πως δεν υπάρχουν τόσα λεφτά και πως είναι δημοσιονομικά ανεύθυνο να κάνεις τέτοιες κινήσεις. Ρώτησα να μάθω τα σχετικά μεγέθη

Ο 13ος μισθός στο δημόσιο κοστίζει στα δημόσια ταμεία περίπου 800 εκατ. ευρώ αν βγάλεις τις εισφορές και τους φόρους. Τα μέτρα που ανακοίνωσε χτες ο Μητσοτάκης ανέρχονται σε 1 δισ. ευρώ. Οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να συνεχίσουν ονειρεύονται πως θα πάρουν τον έναν από τους μισθούς που έχασαν στην κρίση.






πηγή:https://www.ethnos.gr/politikoparaskhnio/article/363157/dhmosioiypallhloio13osmisthosegine13ooneiro

Διεθνολόγος Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος - «Ώρα ΜΗΔΕΝ για την Ευρωπαϊκή Άμυνα και Ασφάλεια»

 



Δρ. Κωνσταντίνος Μπαλωμένος

Παρά το γεγονός, ότι η άμυνα, η ασφάλεια και η προστασία της εδαφικής ακεραιότητας και ανεξαρτησίας των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), παραμένει πρωτίστως εθνική υποχρέωση, τελευταία, το ζήτημα της Ευρωπαϊκής Άμυνας και Ασφάλειας βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων μεταξύ των ηγετών της Ε.Ε..

Αιτία γι’ αυτή την εξέλιξη, αποτελούν:

v Η αποσταθεροποίηση της ευρωπαϊκής τάξης ασφάλειας που προκλήθηκε από την Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία,

v Η πρόσφατη στρατηγική απόφαση των ΗΠΑ να υποβαθμίσουν τη συμμετοχή τους στην αμυντική συμμαχία, η οποία προστατεύει την ειρήνη στην Ευρώπη για σχεδόν οκτώ δεκαετίες και

v Η διαπίστωση των ηγετών της Ευρώπης, ότι η οικονομική δύναμη της Ε.Ε. δεν αρκεί για να αντιμετωπιστούν οι εξωτερικές προκλήσεις ασφαλείας στη γηραιά ήπειρο και οι τρέχουσες γεωπολιτικές εξελίξεις στο διεθνές σύστημα.

Υπό το πλαίσιο αυτό, οι ηγέτες της Ε.Ε. μετά την Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ανέλαβαν σημαντικές πρωτοβουλίες για τη διαμόρφωση μιας κοινής Ευρωπαϊκής Άμυνας και Ασφάλειας [Στρατηγική Πυξίδα (Strategic Compass), έκδοση Ευρωπαϊκής Βιομηχανικής Στρατηγικής στον τομέα της άμυνας (European Defence Industrial Strategy-EDIS), Στρατηγική Ατζέντα 2024-2029 (Strategic Agenda 2024-2029) κ.λπ.), με αποκορύφωμα, την έκδοση της Λευκής Βίβλου για την Άμυνα και την απόφασή τους για  το σχέδιο επανεξοπλισμού της Ευρώπης (ReArm Europe) ύψους 800 δισ. Ευρώ.

Αξιοσημείωτο είναι, ότι σε όλες αυτές τις πρωτοβουλίες καθοριστικός ήταν ο ρόλος της Ελλάδας με αποτέλεσμα να δικαιωθούν πολλές εθνικές θέσεις.

Συγκεκριμένα, ουσιαστική ήταν η παρέμβαση του Έλληνα Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη για τη «Στρατηγική Αυτονομία» της Ε.Ε., ώστε να καταστεί αξιόπιστος πάροχος ασφάλειας, να βελτιώσει την ικανότητά της να λαμβάνει πολιτικές αποφάσεις αυτόνομα, διαθέτοντας παράλληλα, τα απαραίτητα μέσα για την υλοποίησή τους, να καταστεί επίσης, αυτόνομη η Ε.Ε. στην ανάπτυξη δυνατοτήτων και τέλος, ανθεκτική απέναντι σε κάθε είδους απειλή. 

Ο κ. Μητσοτάκης, ήταν από τους πρώτους Ευρωπαίους ηγέτες που είχε τονίσει, ότι το στοίχημα της στρατηγικής αυτονομίας της Ε.Ε., δεν μπορεί να κερδηθεί χωρίς την ενίσχυση της ευρωπαϊκής άμυνας και της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Έλληνας Πρωθυπουργός μαζί με τον Πολωνό Πρωθυπουργό κ. Τούσκ, το Μάιο του 2024 απέστειλαν επιστολή στην κα. Φον ντερ Λάϊεν, με αίτημα τη δημιουργία μιας κοινής «ΑΣΠΙΔΑΣ» για την αεράμυνα της Ευρώπης, με κοινοτική χρηματοδότηση, ενώ ήταν ανάμεσα στους 19 ηγέτες της Ε.Ε. που υπέγραψαν την επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για αύξηση της χρηματοδότησης για την ευρωπαϊκή άμυνα.

Στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής που έλαβε χώρα στις Βρυξέλλες, στις 19/12/2024 σε δηλώσεις του ο κ. Μητσοτάκης είχε αναφέρει: «οι χώρες της Ε.Ε. πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για την οργάνωση της άμυνάς τους και λόγω της τεράστιας γεωπολιτικής έντασης την οποία αντιμετωπίζουμε, απαιτείται μία πολιτική αφύπνιση της Ευρώπης μέσω της διάθεσης ευρωπαϊκών πόρων, καθώς και τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Αμυντικού Ταμείου». Επίσης στην ίδια Σύνοδο, έπειτα από πρόταση του Έλληνα Πρωθυπουργού, συμφωνήθηκε η σύγκληση Έκτακτης Συνόδου της Ε.Ε. στις 3 Φεβρουαρίου 2025, με αποκλειστικό θέμα την Ευρωπαϊκή Άμυνα.

Λίγες ώρες πριν την έκτακτη Σύνοδο της Ε.Ε. που έλαβε χώρα στις 3/2/2025, ο Έλληνας πρωθυπουργός ανέλαβε πρωταγωνιστικό ρόλο καλώντας τα κράτη που συμμετέχουν στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα στο οποίο ανήκει και η Νέα Δημοκρατία, να στηρίξουν άμεσα τις προτάσεις της Κομισιόν για αύξηση των αμυντικών δαπανών της Ε.Ε..

Επίσης, προσήλθε στη εν λόγω Σύνοδο με αίτημα τη δημιουργία νέου ευρωπαϊκού ταμείου (αντίστοιχο του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ε.Ε.) ύψους 100 δις ευρώ, για τη χρηματοδότηση των κοινών αμυντικών δαπανών και την εξαίρεση των στρατιωτικών δαπανών από τους αυστηρούς δημοσιονομικούς κανόνες της Ε.Ε..

Τέλος, παρά τα όσα υποστήριζαν οι γνωστές Κασσάνδρες στο εσωτερικό της Ελλάδας, η Ευρωπαϊκή Λευκή Βίβλος για την Άμυνα δικαιώνει πλήρως τις ελληνικές θέσεις.

Συγκεκριμένα:

v Δημιουργείται κοινό ευρωπαϊκό ταμείο ύψους 150 δισ. ευρώ για κοινές αμυντικές προμήθειες στο οποίο θα έχουν πρόσβαση μόνο χώρες που είτε συμμετέχουν στην ΕΕ, είτε έχουν συνάψει συμφωνίες στρατηγικής εταιρικής σχέσης με αυτήν.

v Η Εθνική Ρήτρα Διαφυγής (NEC) παρέχει τη δημοσιονομική ευελιξία που ζητούσε ο Έλληνας Πρωθυπουργός και επιτρέπει στα κράτη μέλη της Ε.Ε. να αυξήσουν τις αμυντικές δαπάνες τους έως 1,5% του ΑΕΠ για τέσσερα χρόνια.

v Προωθείται η ιδέα μιας Ευρωπαϊκής Αμυντικής Ένωσης, δίνοντας έμφαση στη συνεργασία και στον συντονισμό μόνο σε επίπεδο Ε.Ε..

v Αποκλείεται το ενδεχόμενο συμμετοχής της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή άμυνα.  

Αξίζει να επισημανθεί επίσης, ότι οι εν λόγω εξελίξεις εκτός από την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας θα συμβάλουν στην ενίσχυση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας και την γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδας ως βασικός άξονας στην ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφαλείας.

Για του λόγου το αληθές, η πρόσφατη απόφαση της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάϊεν να επιλέξει την Ελλάδα ως μία από τις δύο έδρες (η άλλη είναι η Γερμανία), του Ευρωπαϊκού Διαστημικού προγράμματος ασφαλών δορυφορικών τηλεπικοινωνιών της Ε.Ε., GOVSATCOM, αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης για την Ελλάδα.

Επίσης, το γεγονός ότι σύμφωνα με το εν λόγω πρόγραμμα η Ελλάδα θα αποτελεί τον κόμβο διαχείρισης και παροχής ασφαλών δορυφορικών επικοινωνιών για κρίσιμες υποδομές όλων των κρατών – μελών της Ε.Ε. χωρίς καμία δυνατότητα παρεμβολής από τρίτες χώρες ή άλλες εξωτερικές απειλές, αποτελεί και μια αναγνώριση για τη συμβολή της Ελλάδας στη διαμόρφωση της νέας αρχιτεκτονικής ασφάλειας στην Ευρώπη.   

Παρά τις ανωτέρω σημαντικές εξελίξεις, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι εν λόγω αποφάσεις ενώ αποσκοπούν στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας, δεν συμβάλλουν όσο θα έπρεπε στην ενδυνάμωση της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΠΑΑ) στην Ευρώπη.    

Συνεπώς, εύλογα τίθεται το ερώτημα αν οι ευρωπαίοι ηγέτες έχουν πραγματικά στρατηγική για τη διαμόρφωση μιας ρεαλιστικής ΚΠΑΑ όπου θα δύναται να αντιμετωπίσει τις απειλές ασφαλείας της Ευρώπης, ώστε να προστατευτούν οι πολίτες της και να ενισχυθεί η διεθνής ειρήνη και ασφάλεια.

Πάντως, από τις έως τώρα κινήσεις, διαπιστώνεται ότι είναι μακρύς ο δρόμος ακόμη για την επίτευξη ενός τέτοιο σκοπού.

Προς επίρρωση της εν λόγω άποψης, αξίζει να επισημανθούν κάποια στοιχεία για τα οποία δεν υπάρχει καμία πρόνοια στη Λευκή Βίβλο για την Άμυνα που μόλις εκδόθηκε.

 

Συγκεκριμένα, η Συνθήκη του Άμστερνταμ το 1997, έκανε αναφορά σε μια πιο ενεργή Ευρώπη στον τομέα της ασφάλειας, ενσωματώνοντας τα στρατιωτικά καθήκοντα τύπου Petersberg. Τα καθήκοντα Petersberg αφορούν σε κινητοποίηση συμβατικών στρατιωτικών δυνάμεων για τη διεξαγωγή των ακολούθων αποστολών:

v ανθρωπιστικές αποστολές ή αποστολές για την απομάκρυνση υπηκόων των κρατών-μελών,

v αποστολές πρόληψης συγκρούσεων και ειρηνευτικές αποστολές,

v αποστολές μάχιμων μονάδων για τη διαχείριση κρίσεων, όπως επιχειρήσεις για την αποκατάσταση της ειρήνης,

v κοινές δράσεις αφοπλισμού,

v αποστολές για την παροχή συμβουλών και συνδρομής σε στρατιωτικά θέματα, και

v επιχειρήσεις σταθεροποίησης στο τέλος μίας σύγκρουσης.

Υπό το πλαίσιο αυτό, στις 22 Μαΐου 2023, το Συμβούλιο ενέκρινε επίσης, νέο σύμφωνο μη στρατιωτικής ΚΠΑΑ επιδιώκοντας την ενδυνάμωση της μη στρατιωτικής πλευράς της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας της Ε.Ε. και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας, του αντίκτυπου και της ευελιξίας των μη στρατιωτικών αποστολών.

Δεδομένου σήμερα, ότι ευρωπαίοι ηγέτες (Μακρόν, Τούσκ κ.α.), αλλά και αξιωματούχοι της Ε.Ε. (Κάγια Κάλλας, Ούρσουλα φον ντερ Λάϊεν κ.α.), μιλούν ανοικτά για ενδεχόμενο πολέμου της Ευρώπης με τη Ρωσία, γίνεται εύκολα κατανοητό, ότι η υπάρχουσα ΚΠΑΑ δεν καλύπτει τις ανάγκες ασφαλείας της Ε.Ε., αφού αφορά τη διαχείριση κρίσεων και όχι την εμπλοκή της Ευρώπης σε πόλεμο.

Επιπλέον, υπάρχει θεσμικό και επιχειρησιακό κενό σε περίπτωση εμπλοκής των κρατών μελών της Ε.Ε. σε πόλεμο. 

 

Πρέπει να τονιστεί επίσης, ότι σύμφωνα με την επίσημη έκθεση για την αξιολόγηση των έως τώρα αποστολών /επιχειρήσεων της Ε.Ε. που συντάχθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Εξωτερικής Πολιτικής της Ε.Ε. και εκδόθηκε τον Ιανουάριο 2020, σε σχέση με την επιτυχία τους, εντοπίζονται τρία δομικά προβλήματα:

     i.  Ασυμβίβαστες συμπεριφορές μεταξύ των κρατών μελών απέναντι στη χρήση βίας,

  ii. Αντικίνητρα στη διάθεση πόρων και εμπόδια στην έγκαιρη ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και

     iii.  Κενά μεταξύ της έγκαιρης προειδοποίησης και της έγκαιρης δράσης.

 

Η εν λόγω αξιολόγηση, αναδεικνύει για ακόμη μια φορά το χρόνιο πρόβλημα σχετικά με την υπάρχουσα ΚΠΑΑ της Ε.Ε.. Της ύπαρξης δηλαδή, διαφορετικών στρατηγικών προσεγγίσεων μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, σχετικά με το τι αποτελεί απειλή ασφάλειας για την Ευρώπη, καθώς και το ρόλο που θα πρέπει να διαδραματίσει η Ε.Ε. στον τομέα της άμυνας.

Για παράδειγμα, για την Ελλάδα η κύρια απειλή ασφαλείας είναι η Τουρκία, ενώ για τη Μεγάλη Βρετανία και τις χώρες της Βαλτικής η Ρωσία. Επίσης, η εργαλειοποίηση της παράνομης μετανάστευσης αποτελεί απειλή ασφαλείας για την Ελλάδα, ενώ για το Βέλγιο και την Ολλανδία πρόκληση ασφαλείας


Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος

Πολιτικός Επιστήμονας – Διεθνολόγος

Πρώην Γενικός Διευθυντής - Γενικής Διεύθυνσης

Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ)

Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) 




Πέμπτη 24 Απριλίου 2025

Πώς θα καταβληθούν τα επιδόματα για το ενοίκιο και τα 250 ευρώ στους δικαιούχους


 Πώς θα λάβουν τα επιδόματα, της επιστροφής ενός μισθώματος οι ενοικιαστές και των 250 ευρώ οι δικαιούχοι συνταξιούχοι και ΑΜΕΑ τον Νοέμβριο, ερωτήθηκε ο εκπρόσωπος Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών Όμηρος Τσάπαλος, στον αέρα του Πρώτου Προγράμματος 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» με τον Βασίλη Αδαμόπουλο και την Μαρία Γεωργίου.

«Στους συνταξιούχους, δεν χρειάζεται να κάνουν απολύτως τίποτα, καθότι εκεί τον Νοέμβριο θα πιστωθεί κανονικά στους δικαιούχους, άσχετα αν έχουν προσωπική διαφορά ή όχι, πρέπει να το τονίσουμε αυτό. Οι άνθρωποι αυτοί που πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια άνω των 65 ετών, θα λάβουν αυτά τα χρήματα των 250 ευρώ με τρόπο μόνιμο κάθε χρόνο από εδώ και στο εξής, ξεκινώντας από αυτόν. Και το δεύτερο, όσον αφορά την επιστροφή ενοικίου, κοιτάμε να αποφύγουμε την ανάγκη να υποβληθεί αίτηση από αυτούς τους ανθρώπους. Εξετάζουμε δηλαδή τη δυνατότητα αυτόματης άντλησης στοιχείων από την ΑΑΔΕ των δηλωθέντων ενοικίων, των εισοδημάτων, των περιουσιακών και εισοδηματικών κριτηρίων, προκειμένου και αυτοί τον Νοέμβριο να λάβουν το 1/12 που έχουμε υποσχεθεί, δηλαδή ένα μηνιάτικο ενοίκιο, πίσω» ανέφερε ο κ. Τσάπαλος.

Remaining Time 0:00
 

Σχετικά με την συζήτηση που έχει ανοίξει για το ενδεχόμενο, το μέτρο της επιστροφής ενός μισθώματος ετησίως, να οδηγήσει σε νέες αυξήσεις στα ενοίκια, ο εκπρόσωπος Τύπου του Yπουργείου επισήμανε αρχικά το γεγονός πως η μέση δαπάνη για το ενοίκιο στη χώρα μας με βάση τα στοιχεία του 2023 είναι στα 255 ευρώ.

«Είναι εξαιρετικά χαμηλό και αυτό υποδηλώνει και υποδεικνύει ότι υπάρχει ένα μεγάλο κομμάτι αδήλωτων ενοικίων, ειδικά στα αστικά κέντρα, ειδικά Αθήνα Θεσσαλονίκη, όπου συστηματικά δεν δηλώνονται παρόλο που συμφωνούνται μεταξύ ιδιοκτήτη και ενοικιαστή» υπογράμμισε.

«Το δεύτερο γεγονός είναι ότι αυτό το μέτρο που ανακοινώσαμε που αφορά 950.000 νοικοκυριά και περίπου 1.280.000 φορολογούμενους, ευνοούνται πρωτίστως κατά κύριο λόγο οι ενοικιαστές, προκειμένου να αποκαλύψουν ουσιαστικά, να «ασπρίσουν» τα μαύρα ενοίκια και να καρπωθούν το μέγιστο δυνατό της επιστροφής ενοικίου που φτάνει μέχρι τα 800 ευρώ και επαυξανόμενο κατά 50 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο. Ειδικά δε και για τις φοιτητικές κατοικίες είναι και επίσης έως 800 ευρώ. Δηλαδή ακόμα και για μια τετραμελή οικογένεια η οποία μένει στο ενοίκιο η ίδια και έχει ένα εκ των δύο παιδιών της και σε ενοίκιο για φοιτητική κατοικία, θα πάρει δύο φορές την ωφέλεια αυτή και ως τετραμελής οικογένεια 900 ευρώ αλλά και ως φοιτητική κατοικία 800 ευρώ» συμπλήρωσε.

«Από κει και πέρα εμείς είμαστε εδώ ως υπουργοί, ως πολιτεία, να δούμε πώς θα εξελιχθεί η υλοποίηση της νομοθεσίας. Θεωρώ ότι στα πλαίσια της κοινωνικής ειρήνης και της καλής συνεργασίας που πρέπει και υπάρχει, θεωρώ μεταξύ των ενοικιαστών και των ιδιοκτητών δεν θα ζήσουμε περιπτώσεις στρεβλώσεων του πνεύματος του νόμου που το πνεύμα του νόμου είναι να μειωθούν οι επιβαρύνσεις στους ανθρώπους που πληρώνουν ενοίκιο και όχι να αυξηθούν οι επιβαρύνσεις. Να μην έλθουν δηλαδή μαζικά κάποιοι να ζητάνε παραπάνω ποσά στα ενοίκια επειδή ουσιαστικά δηλώνονται πλέον, άρα πρέπει να πληρώσουν τον αντίστοιχο φόρο που οφείλουν να πληρώσουν ως ιδιοκτήτες ακινήτωνΑν συμβεί όμως κάτι τέτοιο, να ξέρετε ότι είμαστε εδώ και τα παρατηρούμε όλα αυτά» υπογράμμισε ο κ. Τσάπαλος.

Κληθείς να απαντήσει στο γιατί δεν μειώνεται το ποσοστό της φορολόγησης 35% στα ενοίκια, ο κ. Τσάπαλος σημείωσε ότι υπάρχει και η εισαγωγική κλίμακα στο 15% που τη χαρακτήρισε «αρκετά λογική».

Σε ό,τι αφορά στο επίδομα των 250 ευρώ σε χαμηλοσυνταξιούχους και ΑΜΕΑ, ερωτηθείς ο κ. Τσάπαλος γιατί με δεδομένο το μέγεθος του υπερπλεονάσματος δεν αποφασίστηκε η επιστροφή της 13η σύνταξης, ανέφερε τα εξής.

«Το υπερπλεόνασμα ήταν της τάξεως των 14 κάτι δισεκατομμυρίων ευρώ, 14,4 αν δεν κάνω λάθος, αφορά το 2024. Με βάση τους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες που έχουμε συνυπογράψει το ανώτατο ποσό που μπορούσαμε να αντλήσουμε για επιπλέον μέτρα στήριξης των πολιτών ήταν της τάξεως του 1,1 δισεκατομμυρίου ευρώ, όσα και δώσαμε δηλαδή προχθές, όσα και ανακοινώσαμε για τους συνταξιούχους ανασφάλιστους υπερήλικες, ανθρώπους στο ενοίκιο και την αύξηση των δημοσίων επενδύσεων. Δεν μπορούσαμε ούτε ευρώ παραπάνω να αντλήσουμε, καθότι αν το κάναμε θα είχαμε παραβεί τους δημοσιονομικούς κανόνες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για μια χώρα εντός της ευρωπαϊκής ένωσης. (…) Ένα μεγάλο κομμάτι του πλεονάσματος πηγαίνει στην αποπληρωμή του δημοσίου χρέους, μην το ξεχνάμε αυτό, το οποίο είναι λιγότερα βάρη για την κοινωνία και κυρίως για τις επόμενες γενιές. Τα χρήματα αυτά δεν τα μαζεύουμε για να τα πηγαίνουμε στο θησαυροφυλάκιο του κράτους και να τα τοκίζουμε. Είναι χρήματα τα οποία πηγαίνουν σε συγκεκριμένες ανάγκες του δημοσίου, σε συγκεκριμένες υποχρεώσεις διεθνείς της χώρας, όπως είναι το δημόσιο χρέος. Και από όλη αυτή τη σωστή δημοσιονομική διαχείριση κατοχυρώνεται και η αξιοπιστία της χώρας μας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται προς τους έξω επενδυτές, προς την περαιτέρω ενίσχυση της οικονομίας, της προσέλκυσης επενδύσεων».



https://www.ertnews.gr/eidiseis/ellada/o-tsapalos-sto-proto-pos-tha-katavlithoun-ta-epidomata-gia-to-enoikio-kai-ta-250-eyro-stous-dikaiouxous-audio/ - ertnews.gr

Η παγίδα της αποπληρωμής Δημοσίου Χρέους


 Ένας τρόπος που δημιουργείται νέο χρήμα σε μια οικονομία είναι με πιστωτική επέκταση. Όταν δηλαδή μια τράπεζα, που μπορεί και δίνει ως και εννέα φορές τα ταμειακά της αποθέματα σε δάνεια, αποφασίζει να δώσει νέα δάνεια, τότε επιτρέπει νέες επενδύσεις που θα παράγουν νέες υπεραξίες και θα ενισχύσουν το ΑΕΠ, τις θέσεις εργασίας, τους φόρους και τα εισοδήματα.

Όταν μια οικονομία έχει υπερθερμανθεί και η υπερβολική ανάπτυξη και ρευστότητα παράγουν υψηλό πληθωρισμό, τότε η Κεντρική Τράπεζα ανεβάζει το επιτόκιο δανεισμού. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να είναι λιγότερες οι επενδύσεις με επαρκή απόδοση που να μπορούν να υποστηρίξουν το υψηλότερο το κόστος δανεισμού, και έτσι δίνονται λιγότερα νέα δάνεια από όσα αποπληρώνονται, αφαιρώντας χρήμα από την οικονομία που έτσι αποφεύγει την υπερθέρμανση και καλπάζοντα πληθωρισμό. Το νέο δάνειο δημιουργεί χρήμα ενώ η αποπληρωμή του καταστρέφει χρήμα από την οικονομία.

Όταν ένα κράτος αποπληρώνει μέρος χρέους του από έσοδα αντί ανακύκλωσης των δανείων με χαμηλότερο επιτόκιο, τότε ουσιαστικά αφαιρεί το χρήμα αυτό από την οικονομία. Αν αποπληρώσει €10 δισ. από έσοδα τότε αφαιρεί €10 δισ. από την οικονομία, ή 4,2% του ΑΕΠ αν είσαι η Ελλάδα του 2025.

Αυτό είναι η βασική οικονομική έννοια, αντίθετη από εκείνη της ποσοτικής χαλάρωσης.

Επίσης, αν έχουμε έλλειμμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (ξένες επενδύσεις + πλεόνασμα υπηρεσιών - εμπορικό έλλειμμα) ίσο με το 6,9% του ΑΕΠ όπως είχε η Ελλάδα το 2024, τότε φεύγουν από την οικονομία άλλα €16,5 δισ. Ευρώ περίπου. 

Δηλαδή, αν δεν δανειστεί από κάπου αυτό το χρήμα που αποπληρώνει μια οικονομία (κρατικά ή ιδιωτικά) τότε αυτό αφαιρείται από την οικονομία και παύει να είναι διαθέσιμο για επενδύσεις, κατανάλωση και αποταμίευση.

Όμως ξέρουμε ότι η Ελλάδα ΔΕΝ θέλει να αυξήσει τον δανεισμό της καθώς μειώνει το κρατικό χρέος. Επίσης είναι γνωστή η απροθυμία ή αδυναμία των Ελληνικών Τραπεζών να δώσουν δάνεια, πλην στο κράτος, σε πολύ μεγάλες εταιρείες για έργα υποδομής και στεγαστικά με εμπράγματες εγγυήσεις. 

Έτσι καταλαβαίνουμε ότι με €10 δισ. πρώιμη αποπληρωμή χρέους και €16,5 δισ. έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών του 2024, η Ελληνική οικονομία το 2025 μπαίνει με τουλάχιστον €26,5 δισ. λιγότερο διαθέσιμο χρήμα.

Όταν είχαμε ανεπίσημη οικονομία 20%-25% το 2013 με €50 δισ. Μ1 μετρητά σε σεντούκια, έλεγαν, "δεν πειράζει, θα βγουν από τη μαύρη οικονομία λεφτά στην αγορά, θα γυρίσουν 2-3 φορές, και ο κόσμος δεν θα πεινάσει!”

Τώρα όμως με €4 δισ. μετρητά Μ1 να κυκλοφορούν στην οικονομία, πόση να είναι αυτή η βλογημένη η φοροδιαφυγή; Τρία γυρίσματα το χρόνο; Τέσσερα; Δύσκολα παραπάνω.

Με σταθερό χρέος, πέρυσι αφαιρέθηκαν από την οικονομία €26,5 δισ. ευρώ ανάμεσα σε αποπληρωμή χρέους και έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών, αν τελικά αποφασιστεί να αποπληρωθεί κρατικό χρέος €10 δισ. από υπερ-έσοδα του 2024.

Δεν είμαι σίγουρος αν στο έλλειμμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών συμπεριλαμβάνονται οι θετικές μεταβιβάσεις από την ΕΕ, αλλά ακόμα και αν δεν περιλαμβάνονται, πάλι αρνητικοί θα ήμασταν

Θυμίζω ότι το υπερπλεόνασμα θα συνεχίζει να είναι κάτι κακό για την οικονομία, και το 2025! 

Το κράτος αφαιρεί από την οικονομία παραπάνω χρήματα από όσα χρειάζεται για τις υποχρεώσεις του, μειώνοντας την ανάπτυξη ή προκαλώντας ισόποση ύφεση και φτώχεια.

Άρα, οποιαδήποτε καθυστέρηση μείωσης των συντελεστών φορολογίας για το 2026, ώσπου να αποφασίσει και να ανακοινώσει η Κυβέρνηση στη ΔΕΘ τι μειώσεις θα πραγματοποιήσει, κινδυνεύει να αφαιρέσει άλλα €10 δισ. ή και παραπάνω από την ελληνική αγορά ως υπερπλεόνασμα του 2025. 

Αν προσθέσουμε και το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών του 2025 που θα είναι άλλα €15 δισ. ή 6,5% του ΑΕΠ, βλέπουμε ότι στη διετία 2024-25 κινδυνεύουν να αφαιρεθούν από την ελληνική οικονομία περίπου €50 δισ. Ευρώ.

Φυσικά, αν κάποιοι έχουν σταθερό και εγγυημένο εισόδημα, δηλαδή δημόσιου υπαλλήλου ή συνταξιούχου, δεν θα δουν διαφορά. Αν όμως όποιος δραστηριοποιείται στην παραγωγική οικονομία, θα νιώσει πως τον στύβουν σαν λεμόνι για δεύτερη χρονιά...

Ακόμα και αν στην προσωπική ζωή η αποπληρωμή χρεών είναι δείγμα του Νοικοκύρη, στα κρατικά οικονομικά είναι αντιαναπτυξιακό και επικίνδυνο. 

Το έχει φυσικά ήδη πει ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το 2018, όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-Μεγαλοοικονόμου-Παπακώστα διαπραγματεύονταν με την Τρόικα τα πλεονάσματα: "Είναι ένα τέταρτο μνημόνιο που περιλαμβάνει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% μέχρι το...". Συμφωνώ μέχρι κεραίας!

Προσοχή, κανένας από το οικονομικό επιτελείο δεν πρέπει να πέσει στην παγίδα να νομίσει ότι τα €11,4 δισ. ή παραπάνω που θα διαχειριστεί η κυβέρνηση το 2025 είναι διαχείριση πλούτου! 

Τα υπερ-πλεονάσματα 4,8% για το 2024 είναι καταστροφή!

Για το 2025 είναι πυρηνική βόμβα!

Εκτός, φυσικά, και αν η κυβέρνηση γνωρίζει κάποια άλλα πράγματα ακόμα πιο επικίνδυνα στα διεθνή, τα οποία να μην μπορεί να μας πει.




πηγή:https://www.capital.gr/o-agis-beroutis-grafei/3913796/i-pagida-tis-apopliromis-dimosiou-xreous/