ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ
Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2025
Πρωθυπουργός: - Εύχομαι και το 2025 να είναι μια εξίσου πετυχημένη χρονιά όπως και με το 2024!!!
Εκπρόσωπος Τύπου Υπουργείου Οικονομικών: - Ο πυρήνας των ανησυχιών μας είναι πως θα μειώσουμε την φορολογία της μεσαίας τάξης
Τις τρέχουσες οικονομικές ειδήσεις της χώρας και ειδικότερα θέματα όπως μειώσεις φόρου, στήριξη του εισοδήματος που θα περιμένουμε να ισχύσουν από το 2025 αλλά και το αν πρόκειται να επιβάλλουν περιουσιακά κριτήρια στα κοινωνικά επιδόματα, κλήθηκε να σχολιάσει μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές» με τη Μαρία Γεωργίου, ο Όμηρος Τσάπαλος, εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Οικονομικών.
Συνομιλώντας με τη δημοσιογράφο στο ραδιόφωνο του Πρώτου Προγράμματος της ΕΡΤ, ο κ. Τσάπαλος υπογράμμισε «Πράγματι το 2025 είναι ένα έτος όπου περίπου 1.5 δισεκατομμύριο ευρώ θα δοθεί στους πολίτες με τη μορφή μόνιμης μείωσης φόρων και ενίσχυσης εισοδημάτων. Συνολικά μιλάμε για 18 μειώσεις φόρων και για 7 μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών. Και λίγο πριν τη ψήφιση του προϋπολογισμού, ανακοινώθηκαν επίσης, για παράδειγμα και η απαλλαγή από τη φαρμακευτική δαπάνη στους χαμηλοσυνταξιούχους, στους δυνητικούς δηλαδή δικαιούχους του ΕΚΑΣ ή κάτι το οποίο περίμεναν πάρα πολλοί, των δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, η θέσπιση του επιδόματος επικινδυνότητας, το οποίο θα συμπαρασύρει το επίδομα ιδιαίτερων συνθηκών όπως και οι μειώσεις ή κατάργηση προμηθειών όπου εκεί κάθε χρόνο οι πολίτες θα δουν να βγαίνουν λιγότερα χρήματα στις τσέπες τους κατά τουλάχιστον 150 εκατομμύρια ευρώ. Ακριβώς γιατί παρενέβη η κυβέρνηση με νομοθέτηση ουσιαστικά σε περιορισμό και κατάργηση μιας σειράς τραπεζικών στοιχείων άδικων και υπερβολικών».
Στόχος μας η αναμόρφωση του πλαισίου των επιδομάτων – Θα δημιουργηθεί το Ειδικό Μητρώο Επιδομάτων για καλύτερη πολιτική και οικονομική διαχείριση αυτών των επιδομάτων
Αυτή τη στιγμή κάνουμε μία άσκηση η οποία θα ξετυλίξει το αρμόδιο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής μέσα στους επόμενους μήνες και θα παρουσιαστεί το σχέδιό μας σε σχέση με την κατανομή και την απονομή αυτών των επιδομάτων
Και συμπλήρωσε «Τώρα, από κει και πέρα υπάρχουν πολλές πολιτικές τις οποίες θα ξετυλίξουμε μέσα στο χρόνο που ήδη τρέχει. Μία από αυτές είναι και η αναμόρφωση του πλαισίου των επιδομάτων. Έχουμε προαναγγείλει ότι θα δημιουργηθεί το Ειδικό Μητρώο Επιδομάτων, το ενιαίο μητρώο, προκειμένου να ξέρουμε και το κράτος και όλοι μας πόσα είναι τα επιδόματα, ποιοι τα λαμβάνουν, πόσα λαμβάνει ο καθένας. Να κάνουμε μια καλύτερη πολιτική διαχείριση και οικονομική διαχείριση αυτών των επιδομάτων. Και εκεί που βλέπουμε ότι υπάρχουν υπερβολές ή και αδικίες να τις διορθώσουμε (…). Το ζητούμενο είναι ότι ουσιαστικά με τη δημιουργία του Ενιαίου Μητρώου Επιδομάτων, να δημιουργήσουμε πιο ενισχυμένες συνθήκες δικαιοσύνης στον διαμοιρασμό αυτών των επιδομάτων.
Εμείς θέλουμε αυτά τα επιδόματα να τα παίρνουν εκείνοι που πραγματικά έχουν ανάγκη. Και ξέρετε, όταν τα παίρνουν αυτοί που πραγματικά έχουν ανάγκη, θα έρθει και γρηγορότερα και η αύξηση αυτών των επιδομάτων, καθότι θα τα παίρνουν εκείνοι που έχουν πραγματικά ανάγκη και θα δοθεί και περισσότερος χώρος ούτως ώστε αυτά τα επιδόματα να αυξηθούν. Αυτή τη στιγμή κάνουμε μία άσκηση η οποία θα ξετυλίξει το αρμόδιο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής μέσα στους επόμενους μήνες και θα παρουσιαστεί το σχέδιό μας σε σχέση με την κατανομή και την απονομή αυτών των επιδομάτων. Δεν θα πάμε ουσιαστικά να δημιουργήσουμε συνθήκες ανησυχίας για εκείνους που πραγματικά δικαιούνται αυτά τα επιδόματα. Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για αυτούς τους ανθρώπους, αλλά από την άλλη θεωρώ ότι με το ενιαίο μητρώο επιδομάτων που θα δημιουργηθεί, θα υπάρξει ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό πλαίσιο απονομής αυτών των επιδομάτων, όπως ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και ούτω καθεξής».
Τέλος, αναφορικά με το αν πρόκειται να αλλάξουν κάποια πράγματα στη φορολογία των εισοδημάτων, στη φορολογία των φυσικών προσώπων και ειδικότερα στα μεσαία εισοδήματα, δηλαδή στην κλίμακα από τις 20.000 έως τις 40.000, ο εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Οικονομικών, κ. Όμηρος Τσάπαλος τόνισε τα εξής «Αυτή η κυβέρνηση το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να δημιουργήσει μία κατώτατη κλίμακα φορολόγησης για τη μεσαία τάξη, στην ουσία κοντά στο 10 με 11%, προκειμένου αυτοί οι άνθρωποι να πληρώνουν λιγότερο. Και αυξήσαμε κατά 1.000 ευρώ το αφορολόγητο για κάθε εξαρτώμενο τέκνο. Αλλά από την άλλη σίγουρα υπάρχουν ακόμα περιθώρια.
Και το πρώτο πράγμα που έχουμε πει και το κάνουμε πράξη ήδη το κάναμε το 2024, είναι ότι από τα αποτελέσματα από τη μάχη της φοροδιαφυγής, από τα έσοδα που θα έχουμε, θα διοχετευθεί ένα μεγάλο κομμάτι από αυτά στην περαιτέρω μείωση των φόρων που πληρώνουν οι πολίτες. Αυτό το καταφέραμε το 2024 μέσα από την άντληση 2 δις επιπλέον εσόδων από την φοροδιαφυγή.
«Η ίδια ακριβώς πρακτική, εφόσον πάμε καλά στην φοροδιαφυγή, που πιστεύω ότι θα το καταφέρουμε και φέτος, θα κάνουμε και φέτος και προτεραιότητα έχουν τρία πράγματα: Το πρώτο είναι η περαιτέρω μείωση κατά μισή μονάδα των ασφαλιστικών εισφορών. Το δεύτερο είναι η μείωση και η αναμόρφωση των τεκμηρίων διαβίωσης, το οποίο το έχουμε υποσχεθεί και είναι και στο προεκλογικό μας πρόγραμμα. Εδώ δίνουμε προτεραιότητα ουσιαστικά στην αναμόρφωση των τεκμηρίων διαβίωσης που πιάνει και πολλούς ελεύθερους επαγγελματίες. Όσον αφορά δε το ειδικό τεκμήριο των ελευθέρων επαγγελματιών της ελάχιστης αμοιβής που λέμε, το οποίο το πλήρωσαν για πρώτη φορά, ήδη κάναμε κάποιες διορθωτικές κινήσεις και ψηφίστηκαν αυτές στο φορολογικό νομοσχέδιο και θα δουν μία σημαντική ελάφρυνση στους φόρους που θα πληρώσουν φέτος για τα εισοδήματα του 2024.
Και φυσικά είναι στις σκέψεις μας να δημιουργήσουμε, ουσιαστικά να εξετάσουμε την περαιτέρω ελάφρυνση στο κομμάτι της άμεσης φορολογίας της μεσαίας τάξης, γιατί αυτός είναι ο στόχος μας, εκεί είναι ο πυρήνας των ανησυχιών μας. Εφόσον όμως, ξαναλέω, πετύχουμε στο κομμάτι της φοροδιαφυγής. Άρα, είναι μια συλλογική προσπάθεια να βάλουμε όλοι πλάτη και οι πολίτες να βάλουν πλάτη και οι επιχειρήσεις να συλλέξουμε τα χρήματα που πρέπει με έναν τρόπο μόνιμο και δίκαιο ώστε να καταργήσουμε στη συνέχεια περαιτέρω φορολογικά βάρη, όπως το έχουμε κάνει ήδη με πάνω από 70 φόρους (…)».
https://www.ertnews.gr/roi-idiseon/om-tsapalos-sto-proto-stoxos-i-anamorfosi-tou-plaisiou-ton-epidomaton-tha-dimiourgithei-to-eidiko-mitroo-epidomaton-gia-kalyteri-politiki-kai-oikonomiki-diaxeirisi-audio/ertnews.gr
Γραμματέας ΠΕ της ΝΔ: - "Πρέπει να λέμε στον κόσμο αλήθειες" - "Ενισχύσαμε το εισόδημα των πολιτών κατά 1,5 δις ευρώ"
"Πρέπει να λέμε στον κόσμο αλήθειες και οι προτάσεις μας να είναι κοστολογημένες"
"Οι οικονομικές πολιτικές της χώρας πρέπει να κινούνται στο πλαίσιο που ορίζουν τα δημοσιονομικά μας, ώστε να αποφύγουμε να ξαναζήσουμε καταστάσεις όπως την περίοδο της δεκαετούς κρίσης"
"Ήδη, προχωράμε για το 2025 σε δημοσιονομικές παρεμβάσεις ύψους 1,5 δις ευρώ για να ενισχύσουμε το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, μέσα από 18 μειώσεις φόρων και 7 μέτρα στήριξης"
Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2025
"Λευκή απεργία;" - "Έλαμψαν" δια της απουσίας τους - ΜΟΝΟ 5 Υπουργοί πήγαν για ευχές στο Προεδρικό Μέγαρο
Σε «λευκή απεργία» προχώρησαν αρκετοί υπουργοί και υφυπουργοί της κυβέρνησης, καθώς ελάχιστοι ήταν εκείνοι που πήγαν την Πρωτοχρονιά στο Προεδρικό Μέγαρο για τις καθιερωμένες ευχές στην πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Συγκεκριμένα, το «παρών» έδωσαν μόνο 5 από τους 22 υπουργούς και 8 από τους συνολικά 39 αναπληρωτές και υφυπουργούς. Με αυτόν τον τρόπο τα γαλάζια στελέχη και οι υπουργοί έστειλαν ηχηρό μήνυμα προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη, λίγες μέρες πριν ο πρωθυπουργός εκφράσει δημόσια την επιλογή για το πρόσωπο που θα αναλάβει την προεδρία της Δημοκρατίας.
Οι υπουργοί που πήγαν στο Προεδρικό Μέγαρο είναι οι: Γιώργος Γεραπετρίτης (Εξωτερικών), Τάκης Θεοδωρικάκος (Ανάπτυξης), Γιώργος Φλωρίδης (Δικαιοσύνης), Λίνα Μενδώνη (Πολιτισμού) και Όλγα Κεφαλογιάννη (Τουρισμού).
Μπορεί το Μαξίμου να επιχειρεί τη προώθηση κλίματος «ενότητας και ομοψυχίας» μετά την ψήφιση του προϋπολογισμού, όμως η πραγματικότητα φαντάζει εντελώς διαφορετική, καθώς μαίνονται οι «γαλάζιες» αντιθέσεις, οι οποίες ενδεχομένως θα αποτυπωθούν και στην διαδικασία ψήφισης για τον νέο ΠτΔ.
πηγή:https://www.documentonews.gr/article/elampsan-dia-tis-apoysias-toys-molis-5-ypoyrgoi-pigan-gia-eyxes-sto-proedriko-megaro/
Οι 4+1 αρνητικές πρωτιέςτης Ελλάδας - Η μόνη χώρα με μείωση αποδοχών - Τα στοιχεία που καταρρίπτουν το success story της κυβέρνησης
Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση συνεχίζει να προβάλλει με κάθε τρόπο το δικό της αφήγημα περί δήθεν ραγδαίας ανάπτυξης της οικονομίας και ενίσχυσης του κοινωνικού κράτους, οι αριθμοί εκφράζουν την αδυσώπητη αλήθεια. Μελέτες της Eurostat και της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) κατακρημνίζουν ανοιχτά το success story της κυβέρνησης πως όλα είναι «καλώς καμωμένα» από την πλευρά της. Αντιθέτως, παρουσιάζουν τη θλιβερή καθημερινότητα των πολιτών που παλεύουν με τα θηρία της ακρίβειας και της φτωχοποίησης. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα για το 2024 καταγράφει σωρεία από «πρωτιές» στην ευρωζώνη έχοντας τους χειρότερους δείκτες σε επίπεδο ακρίβειας, μισθών, τιμών ενοικίων και αποπληρωμής του δημόσιου χρέους, με αποτέλεσμα το κοινωνικό κράτος να κατεδαφίζεται συλλήβδην και η ζωή στην Ελλάδα να μοιάζει τελικά με αέναο αγώνα επιβίωσης, όπου το άγχος και η κατάθλιψη αποτελούν πια συνήθεια.
Σημείο προς σημείο παρατίθενται στη συνέχεια αυτές οι αποκαλυπτικές μελέτες που αντικρούουν τα ψέματα της κυβέρνησης, αποδεικνύοντας έτσι το έρεβος της ελληνικής πραγματικότητας.
Πρωταθλήτρια στο δημόσιο χρέος η Ελλάδα
H Ελλάδα παραμένει με διαφορά η χώρα με το υψηλότερο δημόσιο χρέος σε όλη την ευρωζώνη και το 2024. Την ίδια στιγμή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης διατρανώνει με κάθε ευκαιρία πως «το ΑΕΠ αυξάνεται και το δημόσιο χρέος μειώνεται». Ωστόσο, παρά τη μείωση του χρέους κατά 2,1% για το 2023, οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και αποκαλύπτουν την αλήθεια, την οποία αποφεύγει επιμελώς η κυβέρνηση.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat, το χρέος της Ελλάδας για το 2024 βρίσκεται στο 163,6% του ΑΕΠ, αγγίζοντας δηλαδή τα 356 δισ. ευρώ, έχοντας έτσι σημαντική διαφορά από το χρέος της Ιταλίας που φτάνει στο 137% του ΑΕΠ της και βρίσκεται στη δεύτερη θέση. Κι αυτό γιατί στη γειτονική χώρα η κυβέρνηση έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στη στήριξη των επενδύσεων και την αξιοποίηση των εκατομμυρίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Αντίθετα, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ευρωπαϊκής Ενωσης όσον αφορά τις επενδύσεις, ενώ σε επίπεδο εισαγωγών και εξαγωγών η χώρα μας βρίσκεται στην τρίτη χαμηλότερη θέση της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Απόδειξη της τρομακτικής διαφοράς που έχει το ελληνικό δημόσιο χρέος σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες συνιστά το γεγονός ότι ο μέσος όρος χρέους της ευρωζώνης είναι 88,6% και της Ευρωπαϊκής Ενωσης 81,7%, δηλαδή σχεδόν το μισό από το ελληνικό. Την ίδια στιγμή χώρες με ακόμη πιο ισχνή οικονομία σημειώνουν πολύ χαμηλότερα ποσοστά, όπως για παράδειγμα η Βουλγαρία όπου το δημόσιο χρέος αγγίζει το 22,6% του ΑΕΠ της και η Εσθονία όπου το ποσοστό είναι 23,6%. Αξίζει μάλιστα να επισημανθεί ότι το υπουργείο Οικονομικών «έπεσε έξω» στις προβλέψεις του, καθώς υποστήριζε πως το δημόσιο χρέος θα φτάσει το 153,7% για το 2024.
Στο ίδιο μήκος κύματος με τη Eurostat κινείται και η τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ. Σε αυτήν αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Παρά την πρόβλεψη για περαιτέρω μείωση του ποσοστού του χρέους και βελτίωση του πρωτογενούς πλεονάσματος του δημοσίου την περίοδο 2024-2025, ο βαθμός δημοσιονομικής φερεγγυότητας της οικονομίας παραμένει εύθραυστος και επιρρεπής».
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το 2009, όταν ξέσπασε η ελληνική κρίση, το ελληνικό δημόσιο χρέος ήταν 126,3% του ΑΕΠ, κάτι που εγείρει ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης του δημόσιου χρέους από την κυβέρνηση Μητσοτάκη καθώς την ίδια στιγμή αποδεικνύεται ότι αυξάνεται με σταθερό ρυθμό παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις για το αντίθετο κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τη βιωσιμότητά του.
Το 40% του εισοδήματος στο ενοίκιο
Χωρίς φρένο συνεχίζεται η συνεχής αύξηση των ενοικίων προκαλώντας πονοκέφαλο στους ενοικιαστές, οι οποίοι καλούνται να δώσουν μια περιουσία για να έχουν ένα σπίτι να μείνουν. Αυτό επιβεβαιώνεται πάλι από τα στοιχεία της Eurostat, καθώς για το εννεάμηνο του 2024 ο ρυθμός αύξησης των τιμών στα ενοίκια διαμορφώθηκε στο 7,8% σε σχέση με πέρυσι και ήταν ο μεγαλύτερος σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ευρώπης. Ειδικότερα, η αύξηση των ενοικίων για το 2024 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 ήταν 9,7% για τα νέα –έως πέντε ετών– διαμερίσματα και 6,6% για τα παλαιά. Ετσι, περίπου το 26,1% των Ελλήνων δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις πληρωμές για τη στέγαση.
Μάλιστα, η Ελλάδα έχει μακράν το υψηλότερο ποσοστό πολιτών που επιβαρύνονται υπερβολικά από το στεγαστικό κόστος, με αποτέλεσμα ο ενοικιαστής να καλείται να καταβάλει περίπου το 40% του συνολικού διαθέσιμου εισοδήματός του για την αποπληρωμή του ενοικίου του. Την ίδια στιγμή στη Ρουμανία, όπου πλέον ο μέσος ετήσιος μισθός είναι υψηλότερος από την Ελλάδα (17.739 ευρώ, έναντι 17.000 στη χώρα μας), μόνο το 7,4% του πληθυσμού δίνει το 40% του εισοδήματός του για στέγαση, ενώ πάνω από το μισό του πληθυσμού δίνει το 28% του μισθού του για στέγαση.
Την προβληματική αυτή εικόνα επιβεβαιώνει και η Κομισιόν σε έκθεσή της χαρακτηρίζοντας «κρίσιμη» τη στεγαστική κρίση στην Ελλάδα και τονίζοντας την ανάγκη να παρέμβει η ίδια, καθώς οι τιμές των ενοικίων επιφέρουν σημαντικές κοινωνικές ανισότητες.
Η μόνη χώρα με μείωση αποδοχών
Αρνητικό πρόσημο διαπιστώθηκε για την Ελλάδα και όσον αφορά το κόστος εργασίας, με τα στοιχεία της Eurostat να αναφέρουν ότι ήταν η μόνη χώρα στην οποία καταγράφηκε μείωση του ωρομισθίου κατά 2,9% το γ΄ τρίμηνο 2024, ενώ σε όλες τις υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης σημειώθηκε αύξηση κατά μέσο όρο 4,4%. Βέβαια, θα πρέπει να πούμε ότι στην πραγματικότητα η θέση των Ελλήνων εργαζομένων είναι ακόμη χειρότερη αν μετρηθούν οι μισθοί που καταβλήθηκαν σε συνάρτηση με την αγοραστική δύναμη και με βάση μέτρησης το ωρομίσθιο. Δηλαδή, υπάρχουν εργαζόμενοι που δουλεύουν κανονικά, αλλά είναι κάτω από τον δείκτη φτώχειας του 2009.
Δεν θα πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε ότι –σύμφωνα πάλι με τη Eurostat– οι μισθοί στην Ελλάδα είναι οι τρίτοι πιο χαμηλοί στην ΕΕ, με την Ουγγαρία και τη Βουλγαρία να καταλαμβάνουν την προτελευταία και την τελευταία θέση αντίστοιχα. Ετσι, οι δηλώσεις της κυβέρνησης περί θετικών δεικτών ανάπτυξης στην ελληνική οικονομία και την κοινωνία μόνο ουτοπικές μπορεί να θεωρηθούν με βάση αυτό (αναλυτικότερα στοιχεία για τους μισθούς και την επιβάρυνση της φορολογίας στις σελίδες 28-29).
Ξέφυγε η ακρίβεια
Την ώρα που η κυβέρνηση Μητσοτάκη «φαντασιώνεται» επιτυχίες στον αγώνα κατά της καλπάζουσας ακρίβειας, η Τράπεζα της Ελλάδος στην τελευταία μελέτη της δεν φαίνεται να ασπάζεται το αφήγημα που δομεί όλο αυτό τον καιρό το Μαξίμου. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ, οι Ελληνες καταναλωτές πληρώνουν ακριβότερα κατά 10% από τους άλλους Ευρωπαίους τουλάχιστον 40 κατηγορίες προϊόντων.
Ετσι, στην Ελλάδα οι τιμές στον αλεσμένο καφέ είναι 50% υψηλότερες από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, στη μαργαρίνη κατά 60%, στο ανθρακούχο νερό κατά 129%, στις χαρτοπετσέτες κατά 100%, στο γάλα μακράς διαρκείας κατά 56%, ενώ την ίδια στιγμή το ελληνικής παραγωγής ελαιόλαδο στην ευρωζώνη είναι 17% φτηνότερο! Την ίδια κατάσταση παρουσιάζει και η Eurostat. Για το 2024 αναφέρει ότι οι ανατιμήσεις των τροφίμων στην Ελλάδα είναι της τάξεως του 31,5% ενώ στην Ευρωπαϊκή Ενωση ανατιμήθηκαν μόλις κατά 5,9%. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα ψάρια, η τιμή των οποίων αυξήθηκε στην Ελλάδα κατά 9,5% ενώ στην Ευρώπη 5% κατά μέσο όρο.
Ολα αυτά αποδεικνύονται και από τα επίπεδα πληθωρισμού. Συγκεκριμένα, για τους έντεκα μήνες του 2024 ο πληθωρισμός στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στο 3%, σε αντίθεση με την υπόλοιπη ευρωζώνη που κινήθηκε χαμηλότερα, στο 2,5%. Μάλιστα, το φετινό γιορτινό τραπέζι είναι 10% ακριβότερο σε σχέση με το 2023 σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Καταναλωτών, ενώ το κόστος ανέρχεται σε περίπου 40 ευρώ το άτομο.
Την ήδη επιβαρυμένη αυτή κατάσταση για τα νοικοκυριά έρχονται να επιδεινώσουν οι λογαριασμοί ρεύματος, με τους Ελληνες να πληρώνουν σταθερά τα υψηλότερα τιμολόγια σε όλη την Ευρώπη. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι για το πρώτο δεκάμηνο του 2024 στην Ελλάδα σημειώθηκε αύξηση κατά 70% στη μέση χονδρική τιμή της μεγαβατώρας. Συγκεκριμένα, εκτοξεύτηκε στα περίπου 140 ευρώ στην Ελλάδα, μια τιμή έξι φορές πιο υψηλή από την αντίστοιχη στη Γαλλία, όπου αγγίζει τα 30 ευρώ, ενώ είναι πενταπλάσια σε σχέση με τις αγορές ηλεκτρικού ρεύματος της Πορτογαλίας και της Ισπανίας. Την ίδια στιγμή στην Ιταλία, μια χώρα που παραδοσιακά έχει τις πιο υψηλές τιμές χονδρικής στο ηλεκτρικό ρεύμα, είναι περίπου 24 ευρώ χαμηλότερη από αυτή της ελληνικής αγοράς. Μάλιστα, στις περισσότερες χώρες της κεντρικής Ευρώπης οι αντίστοιχες τιμές κινούνται γύρω στα 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
«Πρωτιά» και στην κατάθλιψη
Αλλο ένα «μετάλλιο» έρχεται να προστεθεί στην Ελλάδα, το οποίο αφορά την ψυχική υγεία των Ελλήνων. Η Ελλάδα αναδείχθηκε η πιο αγχωτική χώρα στην Ευρώπη, με τα επίπεδα άγχους και κατάθλιψης να αυξάνονται με ραγδαίους ρυθμούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της νέας μελέτης της Ευρωπαϊκής Κοινωνικής Ερευνας (ESS), η χώρα μας βρίσκεται επίσης στην κορυφή και όσον αφορά τα συμπτώματα μοναξιάς, έναν από τους πιο καθοριστικούς δείκτες ψυχικής υγείας. Ακόμη ένα καίριο στοιχείο της μελέτης συνιστά το γεγονός ότι η ψυχική υγεία αντανακλά τις ευρύτερες κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες και συνεπώς τα επίπεδα κατάθλιψης στην Ελλάδα αποδεικνύουν την ευρύτερη και συνολική υλική και κοινωνική αποστέρηση της χώρας
πηγή: https://www.blogger.com/blog/post/edit/2505827783245542673/1029129998279038944
Δημοκρατία ή Κομματοκρατία;
Γράφει ο Ανδρέας Σταλίδης.
Το 2024 ήταν μία χρονιά που έμαθα με έκπληξη τρία πράγματα για το πώς λειτουργεί (ή δεν λειτουργεί) η Δημοκρατία στην Ελλάδα.
1️⃣ Οι υπουργοί δεν απαντούν σε όλες τις γραπτές ερωτήσεις των βουλευτών που τους γίνονται. Απαντούν σε όποιες θέλουν, όποτε θέλουν.
Παράδειγμα. Στις 22 Μαρτίου 2024 κατατέθηκε η εξής γραπτή ερώτηση (με αριθμό 3968) των 10 βουλευτών της ΝΙΚΗΣ στον υπ. εξ. κ. Γεραπετρίτη σχετικά με τις (345 έως τότε) παραβιάσεις της Συμφωνίας των Πρεσπών από τους Σκοπιανούς. Ουδέποτε απαντήθηκε, ούτε και πρόκειται απαντηθεί ποτέ.
https://www.antibaro.gr/article/36281
Εδώ και από το σάιτ της Βουλής
https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/c0d5184d-7550-4265-8e0b-078e1bc7375a/12535575.pdf
2️⃣Δεν υπάρχει αριθμός βουλευτών της αντιπολίτευσης που μπορεί να φέρει νομοσχέδιο για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής. Όλες οι προτάσεις νόμου περνάνε από την αρμόδια «κυβερνητική επιτροπή» (ανάλογα με τον νόμο) και αυτή εγκρίνει αν μπορεί να έρθει στην ολομέλεια.
Παράδειγμα. Για το ίδιο θέμα έχει γραφτεί η απαραίτητη Αιτιολογική Έκθεση, αλλά και το Σχέδιο Νόμου να έρθει μία συγκεκριμένη πρόταση για την λύση και κατάργηση της Συμφωνίας των Πρεσπών βάσει της Σύμβασης της Βιέννης του 1969, λόγω των συστηματικών και _ουσιωδών_ παραβιάσεων πλέον, μετά την ορκωμοσία της νέας Προέδρου και της νέας κυβέρνησης στα Σκόπια. Η ενημέρωση από τη Βουλή είναι ότι η αντιπολίτευση από σπάνια έως ποτέ φέρνει νομοσχέδια στη Βουλή για ψήφιση.
Ενώ στη θεωρία το Κοινοβούλιο νομοθετεί και η Κυβέρνηση εφαρμόζει τους νόμους και ασκεί εξουσία, στην πράξη η Κυβέρνηση νομοθετεί και μάλιστα αποκλείει την αντιπολίτευση να φέρνει προς ψήφιση προτάσεις νόμου.
3️⃣ Περνάμε στην τοπική αυτοδιοίκηση. Ούτε οι Δήμοι, ούτε οι Περιφέρειες έχουν αυτονομία! Ακόμα και οι δημοκρατικές αποφάσεις τους από την πλειοψηφία, ανατρέπονται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, η οποία ουσιαστικά είναι κι αυτή κυβερνητικό όργανο.
Παράδειγμα. Δείτε εδώ την εξιστόρηση της υπόθεσης από τον Γιάννη Αμπατζόγλου για την Αναθηματική στήλη της Επιτροπής Ελληνισμού επειδή ανέφερε την «Συμφωνία των Πρεσπών». Η ειλημμένη απόφαση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ανετράπη από την Αποκεντρωμένη, μετά από κυβερνητικές πιέσεις. Λεπτομέρειες εδώ –
https://www.antibaro.gr/article/37451
❗Συμπεράσματα.
Αυτά που μάθαμε στο σχολείο για τις τρεις διακριτές και ανεξάρτητες εξουσίες είναι για τα βιβλία Γυμνασίου. Δεν εφαρμόζονται στην πράξη.
❌Δεν απαντά η εκτελεστική εξουσία στο νομοθετικό σώμα για τις πράξεις της. Δεν λειτουργεί ο κοινοβουλευτικός έλεγχος, ως όφειλε. Μόνο κατά βούληση της κυβέρνησης.
❌Ουσιαστικά, δεν νομοθετεί το Νομοθετικό Σώμα (η Βουλή), αλλά η εκτελεστική εξουσία, η ίδια η κυβέρνηση/
❌Δεν ασκεί διοίκηση η τοπική αυτοδιοίκηση αν δεν επιθυμεί η εκτελεστική εξουσία.
❌Δηλαδή, όλα περνούν από την εκτελεστική εξουσία. Δεν υφίσταται διάκριση εξουσιών.
Η κυβέρνηση νομοθετεί, η κυβέρνηση εφαρμόζει τους νόμους που η ίδια θέτει, η κυβέρνηση επηρεάζει τις αποφάσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Προχωρώ. Η κυβέρνηση ορίζει τους ανώτατους δικαστές (έλεγχος και στην τρίτη εξουσίας), τους ανώτατους στρατιωτικούς, τους διευθυντές νοσοκομείων, η κυβέρνηση εξαντλεί την επιρροή της ακόμα και στις υποτιθέμενες ανεξάρτητες αρχές.
Υπάρχουν και οι σχέσεις με τους καναλάρχες (τέταρτη εξουσία) και η διασύνδεσή τους με τα μεγάλα έργα, που θολώνουν ακόμα περισσότερο τα πράγματα.
Αυτό έχει άλλο όνομα: Κομματοκρατία.
ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ!
ΥΓ. Για να μην παρεξηγηθώ. Δεν μιλάω για διαφθορά (τρίγωνα ή τετράγωνα ή άλλα σχήματα). Μιλάω για την εφαρμογή της Δημοκρατίας. Επίσης, δεν μιλάω μόνο για την σημερινή κυβέρνηση. Αυτά λίγο πολύ ίσχυαν ανέκαθεν στην Ελλάδα.
πηγή:https://www.antibaro.gr/article/37543