Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2024

Κυβέρνηση/ΕΦΚΑ: - Δικαστήριο καταδίκασε τον ΕΦΚΑ, για τα λάθη στις συντάξεις

 






Το Διοικητικό Εφετείο Αθήνας με την ιστορική απόφαση με αριθμό 3378/2023 διατάσσει τον ΕΦΚΑ να καταβάλει αποζημίωση ύψους περίπου 5.000 ευρώ (και μάλιστα εντόκως) σε ασφαλισμένη επειδή οι Υπηρεσίες του καθυστέρησαν να εκδώσουν την απόφαση συνταξιοδότησής της!!


Η απόφαση-σταθμός, που είναι η πρώτη στα δικαστικά χρονικά στη χώρα μας αλλά και στην ΕΕ, απέρριψε στο σύνολό της και στην ουσία την έφεση που είχε ασκήσει ο ΕΦΚΑ κατά της υπ’αριθ. 1806/2021 απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών (6ο τμήμα) που επίσης είχε δικαιώσει την ασφαλισμένη.


Πιο συγκεκριμένα, στις 13-3-2023 εκδικάστηκε ενώπιον του 11ου Τμήματος του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών η έφεση του ΕΦΚΑ κατά ασφαλισμένης που δικαιώθηκε πρωτόδικα με αποζημίωση ύψους 4.357 € επειδή ο ΕΦΚΑ καθυστέρησε να εκδώσει την απόφαση συνταξιοδότησής της.


Πιο συγκεκριμένα, με την υπ’αριθ. 1806/2021 απόφασή του το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών (6ο Τμήμα) δικαίωσε ασφαλισμένη και καταδίκασε τον ΕΦΚΑ όχι μόνο στην καταβολή του ανωτέρω ποσού, αλλά και εντόκως (τόκος 6% κατ’έτος από το 2019) επειδή οι Υπηρεσίες του καθυστέρησαν να προσδιορίσουν τον χρόνο ασφάλισης της ασφαλισμένης με καθεστώς διαδοχικής ασφάλισης.


Η υπ’αριθ. 1806/2021 απόφαση, που είναι η πρώτη στη χώρα μας με παρόμοιο διατακτικό, αφορά πολλές χιλιάδες ασφαλισμένους. Η έκδοσή της υποχρέωσε τον ΕΦΚΑ και το Υπουργείο Εργασίας να επισπεύσει την εκκαθάριση των κύριων συντάξεων των προηγούμενων ετών, υπό τον φόβο της έγερσης μαζικών αγωγών αποζημίωσης σε βάρος τους από τους συνταξιούχους.


Έτσι το Υπουργείο Εργασίας, μετά την έκδοση της 1806/2021 απόφασης, θέσπισε τον θεσμό τής «fast-track» κύριας σύνταξης (ταχείας απονομής) με τα άρθρα 48-54 του ν. 4921/2022 (ΦΕΚ Α’ 75), ενώ πρόσφατα με το άρθρο 88 του ν. 5018/2023 (ΦΕΚ Α’ 25) θέσπισε και την προκαταβολή της επικουρικής σύνταξης (βλ. τις από 11-2-2023 ανακοινώσεις της ΕΝΥΠΕΚΚ).


1. Το ιστορικό της υπόθεσης που οδήγησε στην έκδοση της 3378/2023 ΔΠΑ

Η ασφαλισμένη παραιτήθηκε λόγω συνταξιοδότησης τον Οκτώβριο του 2010 και η σύνταξη γήρατος, που υπολογίστηκε στο ποσό των 588,38 ευρώ, καταβλήθηκε μετά από 4 χρόνια και 7 μήνες (το 2015)!!  


Ο ασφαλιστικός της φάκελος μάλιστα διαβιβαζόταν σε διάφορα Υποκαταστήματα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (Πατησίων, Νίκαιας, Συντάγματος) με καθυστέρηση πολλών μηνών. Τελικά, μετά την έκδοση της οριστικής συνταξιοδοτικής απόφασης, προσέφυγε στη Δικαιοσύνη καταθέτοντας αγωγή κατά του ΕΦΚΑ.


Με την αγωγή της αυτή,  η ασφαλισμένη ζήτησε να υποχρεωθεί ο ΕΦΚΑ να της καταβάλει νομιμοτόκως από την επίδοση της αγωγής και μέχρι την ολοσχερή της εξόφληση, το ποσό των 4.546,80 ευρώ ως αποζημίωση, κατά τα άρθρα 105 και 106 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα, για την αποκατάσταση της ζημίας που υπέστη από παράνομες ενέργειες και παραλείψεις των οργάνων του ΕΦΚΑ, αφού είχαν ως συνέπεια τη μεγάλη καθυστέρηση για τον προσδιορισμό του χρόνου ασφάλισής της στο Ι.Κ.Α., στο πλαίσιο ελέγχου των προϋποθέσεων περί διαδοχικής ασφάλισης.


Ειδικότερα η ασφαλισμένη υποστήριξε ότι ο έλεγχος των ασφαλιστικών της στοιχείων καθυστέρησε, αφού ακολούθησε από την αρχή νέα σειρά αναμονής εξέτασης του φακέλου της από το Υποκατάστημα Πατησίων, στο οποίο ο όγκος των εκκρεμών υποθέσεων ήταν μεγάλος και ο αριθμός των υπαλλήλων ελάχιστος.


Περαιτέρω τα ένσημά της δόθηκαν στο Τμήμα Ανακεφαλαίωσης τον Νοέμβριο του 2012 και έπειτα από σημαντική καθυστέρηση εστάλησαν σχετικά έγγραφα προς έλεγχό τους  στα Υποκαταστήματα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Πλ. Συντάγματος, Νίκαιας και Πατησίων, ενώ οι απαντήσεις των τελευταίων ολοκληρώθηκαν τον Απρίλιο του 2014!


Εξάλλου, ακόμα και μετά την έκδοση της απόφασης του Διευθυντή του Υποκ/τος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Πατησίων με τον τελικό υπολογισμό τού χρόνου ασφάλισής της, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους επαναπροώθησε την υπόθεση στο Υποκ/μα ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Πατησίων λόγω εφαρμογής διαφορετικών νομοθετικών διατάξεων.


Έτσι, ενόψει των ανωτέρω, η ενάγουσα υποστήριξε ότι με τις ανωτέρω ενέργειες και παραλείψεις των οργάνων του ΕΦΚΑ, καθυστέρησε παράνομα ο προσδιορισμός του χρόνου ασφάλισής της στο ΙΚΑ για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) ετών (από 19-5-2011 που είχε καταθέσει τα ασφαλιστικά της βιβλιάρια, έως 28-5-2015 που εκδόθηκε τελικά η συνταξιοδοτική της απόφαση από τον Διευθυντή του Υποκ/τος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Πατησίων).


Ως αποτέλεσμα των παραπάνω παράνομων -όπως επικαλέστηκε η ασφαλισμένη- πράξεων και παραλείψεων, απώλεσε τμήμα της σύνταξής της κατά το χρονικό διάστημα από 9-10-2010 έως 31-8-2012, ποσού 189,45 ευρώ μηνιαίως, το οποίο αντιστοιχεί στο καταβαλλόμενο ποσό από τον συμμετέχοντα ασφαλιστικό οργανισμό (όπως υπολογίσθηκε με τροποποιητική πράξη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους). Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με το άρθρο 60 παρ. 1 του π.δ. 169/2007, απαγορεύεται η αναδρομική αναγνώριση οικονομικών δικαιωμάτων για συντάξεις, πέραν της τριετίας. Για τον λόγο αυτό, η ασφαλισμένη ζήτησε να υποχρεωθεί το εναγόμενο να της καταβάλει νομιμοτόκως από την επίδοση της αγωγής και μέχρι την ολοσχερή της εξόφληση, το ποσό των 4.546,80 ευρώ (189,45 ευρώ Χ 24 μήνες), ως αποζημίωση, κατά τα άρθρα 105 και 106 του Εισ.Ν.Α.Κ.


Από την άλλη πλευρά, ο ΕΦΚΑ με τις απόψεις και το υπόμνημά του προέβαλλε ότι δεν υφίσταται καμία παράνομη και υπαίτια συμπεριφορά εκ μέρους των οργάνων του και ότι τηρήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες και βεβαιώθηκε ο ορθός χρόνος ασφάλισης της ενάγουσας που γνωστοποιήθηκε και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Περαιτέρω, ο ΕΦΚΑ υποστήριξε ότι, προκειμένου να ολοκληρωθεί η ανακεφαλαίωση των ενσήμων της ενάγουσας, έπρεπε να γίνουν έλεγχοι ασφάλισης, που ήταν απαραίτητοι για να διαπιστωθεί ο χρόνος τής πραγματικής απασχόλησής της στην ασφάλιση του ΙΚΑ, οι οποίοι εκκρεμούσαν σε τρία διαφορετικά Υποκαταστήματα. Επιπλέον, ο ΕΦΚΑ υποστήριξε ότι οι αξιώσεις της ενάγουσας αναφορικά με το επίδικο χρονικό διάστημα (από Οκτώβριο του 2010 έως και Αύγουστο του 2012) έχουν υποπέσει στη διετή παραγραφή, που προβλέπεται από τα άρθρα 48-49 του ν.δ. 496/1974 και τα άρθρα 90-91 του ν. 2362/1995.


2. Το σκεπτικό-διατακτικό της ιστορικής 1806/2021 απόφασης ΔΠρΑθηνών

Στην ιστορική του απόφαση με αριθμό 1806/2021 το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών (6ο Τμήμα) συμπεραίνει ότι η ζημία τής ενάγουσας τελεί σε αιτιώδη συνάφεια με την παράνομη καθυστέρηση ως προς τον προσδιορισμό του χρόνου ασφάλισής της στο ΙΚΑ, στο πλαίσιο ελέγχου των προϋποθέσεων περί διαδοχικής ασφάλισης. Επομένως, στοιχειοθετείται ευθύνη του Ασφαλιστικού Οργανισμού προς αποζημίωση, σύμφωνα με τα άρθρα 105 και 106 του Εισ.Ν.Α.Κ.


Επίσης αποφάνθηκε ότι η αξίωση της ενάγουσας δεν είχε υποπέσει στην πενταετή παραγραφή που προβλέπεται για τις απαιτήσεις κατά του ΙΚΑ, η οποία ξεκίνησε από τη γένεσή της, ήτοι από την έκδοση τροποποιητικής πράξης της Γενικής Διεύθυνσης Χορήγησης Συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, με την οποία η σύνταξή της αυξήθηκε στο ποσό των 782,68 ευρώ, από 1-9-2012, λόγω μη αναγνώρισης οικονομικών δικαιωμάτων για συντάξεις, πέραν της τριετίας, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 60 παρ. 1 του π.δ. 169/2007. Η παραγραφή, σύμφωνα με την απόφαση 1806/2021, δεν είχε συμπληρωθεί έως την επίδοση της αγωγής (1-2-2019), ενώ η διετής παραγραφή του άρθρου 48 παρ. 5 του ν.δ. 496/1974 δεν εφαρμόζεται στον εναγόμενο ΕΚΦΑ.


Κατόπιν τούτων, το Δικαστήριο έκρινε ότι ο ΕΦΚΑ πρέπει να υποχρεωθεί να καταβάλει αποζημίωση στην ασφαλισμένη. Συγκεκριμένα, καταλήγει: «Υποχρεώνει το εναγόμενο να καταβάλει στην ενάγουσα το ποσό των τεσσάρων χιλιάδων τριακοσίων πενήντα επτά ευρώ και τριάντα πέντε λεπτών (4.357,35 ευρώ), νομιμοτόκως από την επίδοση της αγωγής (1-2-2019) και μέχρι την ολοσχερή της εξόφληση.».


3. Τι επικαλέστηκε ο ΕΦΚΑ στην έφεσή του που συζητήθηκε στις 13-3-2023 και απορρίφθηκε με την ιστορική απόφαση 3378/2023 του ΔΕφ  Αθηνών

Με την έφεσή του, που εκδικάστηκε ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών στις 13-3-2023, ο ΕΦΚΑ ζήτησε την εξαφάνιση της υπ’αριθ. 1806/2021 απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών  καθότι «με εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του νόμου και λοιπή αιτιολογία δέχθηκε ως βάσιμη την αγωγή της εφεσίβλητης και ειδικότερα ότι στην εφεσίβλητη επήλθε ζημία από την παράνομη καθυστέρηση ως προς τον προσδιορισμό του χρόνου ασφάλισης της στο ΙΚΑ από τα όργανα αυτού και περαιτέρω καθότι εσφαλμένα δέχθηκε ότι η αξίωση της εφεσίβλητης δεν έχει υποπέσει στην παραγραφή.».


Περαιτέρω, στην έφεσή του ο ΕΦΚΑ υποστήριξε ότι «η εκκαλούμενη απόφαση, δεχόμενη ότι το χρονικό διάστημα των 4 ετών -το οποίο απαιτήθηκε για τη διεκπεραίωση της υπόθεσης της εφεσίβλητης από τον εναγόμενο ασφαλιστικό οργανισμό- υπερβαίνει το εύλογο χρονικό διάστημα εντός του οποίου όφειλε το εναγόμενο να διεκπεραιώσει την υπόθεση της εφεσίβλητης, χωρίς όμως και να προσδιορίζει ποιο ήταν κατά την κρίση της το εύλογο, έσφαλλε και πρέπει για τον λόγο αυτό να εξαφανιστεί.».


Επίσης ο ΕΦΚΑ υποστήριξε ότι η υπ’αριθ. 1806/2021 πρωτόδικη απόφαση, «δεχόμενη χωρίς μάλιστα ειδικότερη αιτιολογία, παρά μόνο την παρέλευση του χρόνου των 4 ετών, ότι το χρονικό διάστημα των 4 ετών υπερβαίνει το εύλογο, όταν, όπως προαναφέρθηκε, για τις περιπτώσεις κανονισμού ή ανακαθορισμού σύνταξης με βάση τις διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης, μπορεί να απαιτηθεί χρονικό διάστημα έως και 5 έτη κι ενώ ήταν γνωστό τοις πάσι η αθρόα έξοδος σε συνταξιοδοτικό καθεστώς των υπαλλήλων του δημοσίου κατά τα τελευταία έτη, έσφαλλε και πρέπει και για τον λόγο αυτό να εξαφανιστεί».


Όλοι αυτοί οι ισχυρισμοί τού ΕΦΚΑ απορρίφθηκαν στην ουσία από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών που, με την 3378/2023 σημερινή απόφασή του, επέβαλε και τα δικαστικά έξοδα στον ΕΦΚΑ.


Από όσα εκτέθηκαν ανωτέρω, γίνεται κατανοητό ότι ήταν απολύτως δικαιολογημένο το μεγάλο και πανελλήνιο ενδιαφέρον για την ιστορική απόφαση 3378/2023 του Διοικητικού Εφετείου καθόσον εκκρεμούν και αρκετές ακόμη αγωγές ασφαλισμένων, που η έκδοση των συντάξεών τους (κύριας και επικουρικής) έχει καθυστερήσει για αρκετό χρόνο και οι οποίοι θα μπορούν να κάνουν χρήση της σχετικής νομολογίας προκειμένου να απαιτήσουν και αυτοί αποζημίωση λόγω της ζημίας που υπέστησαν από την καθυστέρηση χορήγηση της σύνταξής τους από τον ΕΦΚΑ ή τα πρώην Ταμεία του που εντάχθηκαν οργανικά έως σήμερα σε αυτόν.


Η 3378/2023 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών είναι επίσης σημαντική και λόγω της ομολογίας του ΕΦΚΑ στο δικόγραφο της έφεσης ότι, λόγω του μεγάλου αριθμού δημοσίων υπαλλήλων που συνταξιοδοτήθηκαν, οι προσφερόμενες υπηρεσίες του προς τους ασφαλισμένους-μέλη του δύνανται να καθυστερούν έως και τα πέντε (5) χρόνια(!!), τη στιγμή που πολλοί αρμόδιοι υπουργοί τής σημερινής, αλλά και της προηγούμενης κυβέρνησης, έχουν διαβεβαιώσει ότι οι συντάξεις χορηγούνται εντός τριών μηνών προωθώντας και αντίστοιχες νομοθετικές ρυθμίσεις!





Την υπόθεση χειρίστηκε ο επιφανής εργατολόγος κ.Ιωάννης Γλέζος σε πρώτο και δεύτερο βαθμό, μετά από γνωμοδότηση του Καθηγητή και Προέδρου της ΕΝΥΠΕΚΚ κ.Αλέξη Μητρόπουλου.

ΠΗΓΉ https://enypekk.gr/2023/12/08/apofasi-stathmos-apo-to-dioik-efeteio-athinas-3378-2023-11o-tmima



Πρωθυπουργός για μισθούς και συντάξεις: - Προσπαθούμε να προσεγγίσουμε τον μέσο ευρωπαϊκό όρο - Οι αυξήσεις που θα δίνουμε, θα υπερκαλύπτουν τον πληθωρισμό

 

Καλημέρα σε όλες και όλους. Θα ξεκινήσω και αυτήν την ανασκόπηση με το Μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς συμπληρώθηκε μία εβδομάδα λειτουργίας του. Η χαρά των Θεσσαλονικέων για τη λειτουργία ενός έργου που άργησε για δεκαετίες μας δίνει ώθηση να συνεχίσουμε με την ίδια αποφασιστικότητα τη δρομολόγηση και ολοκλήρωση μεγάλων έργων υποδομής σε όλη τη χώρα.
Φέρνοντας ως παράδειγμα το Μετρό -άλλωστε απέσπασε μεγάλη προβολή από ξένα μέσα ενημέρωσης- είχα την ευκαιρία, κατά την πρόσφατη παρουσία μου στο Λονδίνο, να παρουσιάσω στους διεθνείς επενδυτές τον μετασχηματισμό που συντελείται στη χώρα μας μέσα από τις μεγάλες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσουν που έχουν δρομολογηθεί. Επενδύσεις που αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής που υλοποιούμε για να ενισχύσουμε την οικονομία μας, διατηρώντας τη δημοσιονομική σταθερότητα, η οποία δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων, τόσο εγχώριων όσο και διεθνών. Το ενδιαφέρον, σας διαβεβαιώ, είναι μεγάλο και εξαιτίας του γεγονότος ότι η Ελλάδα παραμένει πυλώνας σταθερότητας σε μια περιοχή γεμάτη με γεωπολιτικές προκλήσεις. Φυσικά, δεν είμαστε «νησί» απομονωμένο από τα διεθνή δεδομένα. Παρακολουθούμε με προσοχή την πολιτική αναστάτωση στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, όσα συμβαίνουν στη γειτονιά μας και τον υπόλοιπο κόσμο. Και για αυτό φροντίζουμε να κάνουμε όσα πρέπει για να οχυρώσουμε τη δική μας οικονομία, κάτι που φαίνεται ξεκάθαρα και από την πρόσφατη αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τον οίκο Scope. Αυτή η αναβάθμιση, που μας φέρνει στο δεύτερο σκαλοπάτι της επενδυτικής βαθμίδας, σημαίνει ότι η Ελλάδα θεωρείται πλέον ακόμα πιο αξιόπιστη στις διεθνείς αγορές, κάτι που οδηγεί σε καλύτερες συνθήκες χρηματοδότησης, περισσότερες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας και καλύτερες αμοιβές. Εν μέσω διεθνών προκλήσεων, η χώρα μας αποδεικνύει ότι βαδίζει με σταθερότητα και αποφασιστικότητα, χτίζοντας ένα καλύτερο μέλλον για όλους.
Αυτή η πορεία συνοδεύεται από τη δίνοντας προτεραιότητα στους πιο ευάλωτους, όπως οι άνεργοι. Κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού για το 2025 που ξεκινάει την Τετάρτη θα έχουμε να πούμε πολλά. Οι προσπάθειές μας, πάντως, αποδίδουν:
= Το ποσοστό ανεργίας το γ’ τρίμηνο φέτος υποχώρησε στο 9%, από 10,8%
= Το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους και 9,8% το β' τρίμηνο του 2024.

Είναι σημαντικό ότι περιορίστηκαν και τα ποσοστά μερικής απασχόλησης. Όπως επίσης είναι πολύ σημαντικό ότι αυτή η ραγδαία μείωση της ανεργίας πιέζει και τους μισθούς προς τα επάνω, καθώς η αυξημένη ζήτηση για εργαζομένους δημιουργεί καλύτερες αμοιβές. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ ο μέσος μισθός των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης αγγίζει πλέον τα 1.445 ευρώ και βρίσκεται πολύ κοντά στον στόχο που έχουμε θέσει για μέσες αποδοχές στα 1.500 ευρώ εντός της τρέχουσας θητείας. Την ίδια στιγμή, οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης αυξήθηκαν τα τελευταία 5,5 χρόνια κατά 560.000 από τον Ιούλιο του 2019.
Περισσότερες, καλύτερα αμειβόμενες και πιο ασφαλείς δουλειές είναι ο στόχος της πολιτικής μας. Και σε αυτό σίγουρα συμβάλει και νέος τρόπος υπολογισμού του κατώτατου μισθού στη χώρα μας που ψηφίστηκε αυτήν την εβδομάδα και θα τεθεί σε ισχύ από το 2027 και μετά. Θυμίζω ότι έως έχουμε δεσμευθεί ο κατώτατος μισθός να φτάσει στα 950 ευρώ, από 650 που τον παραλάβαμε το 2019, μια αύξηση 46%. Από το 2027 και μετά, ο κατώτατος μισθός θα υπολογίζεται με βάση τρεις παράγοντες: την ανάπτυξη, την παραγωγικότητα και τον πληθωρισμό που επηρεάζει περισσότερο το φτωχότερο 20% των συμπολιτών μας. Στόχος μας είναι οι αυξήσεις που θα δίνονται να υπερκαλύπτουν τον πληθωρισμό, μειώνοντας τις ανισότητες, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι η απασχόληση και η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας δεν θα επηρεάζονται αρνητικά. Πρόκειται για άλλο ένα βήμα σύγκλισης με την Ευρώπη, καθώς με την ίδια φόρμουλα υπολογίζεται ο κατώτατος μισθός σε αρκετές ακόμη ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Γαλλία.
Δεν εφησυχάζουμε. Συνεχίζουμε τις προσπάθειες για να αυξήσουμε κι άλλο την απασχόληση και να προσεγγίσουμε τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Τα Υπουργεία Κοινωνικής Συνοχής και Εργασίας δεν έχουν σταματήσει να «χτίζουν» προγράμματα κατάρτισης και εκπαίδευσης για συμπολίτες μας χωρίς εργασία, με πιο πρόσφατο αυτά που προκηρύχθηκαν την περασμένη Δευτέρα, με φορέα υλοποίησης τη ΔΥΠΑ και με ιδιαίτερα ενισχυμένη οικονομική κάλυψη. Το πρόγραμμα του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής αφορά 10.000 δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος που είναι εγγεγραμμένοι στη ΔΥΠΑ και θα προσληφθούν από μικρές, μεσαίες και μεγαλύτερες επιχειρήσεις, με χρηματοδότη του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι καταρτιζόμενοι θα λάβουν διπλή επιδότηση με 400 ευρώ άπαξ και μηνιαίο μισθό 1.118 ευρώ για έναν χρόνο, που σημαίνει επιχορήγηση έως και 13.416 ευρώ ανά εργαζόμενο, συνολικά δηλαδή 150 εκ. ευρώ που έχουν εξασφαλιστεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μέσα σε δυο χρόνια παρακολούθησαν προγράμματα κατάρτισης σε ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες και έλαβαν τη σχετική πιστοποίηση πάνω από 300.000 συμπολίτες μας -αριθμός ρεκόρ. Δίνοντας έμφαση στις ενεργητικές, αντί για τις παθητικές πολιτικές απασχόλησης, έγιναν πάνω από 200.000 προσλήψεις την τελευταία 5ετία. Ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι το 65% των ωφελούμενων από τα προγράμματα της ΔΥΠΑ, δηλαδή 2 στους 3, εργάζονται ως μισθωτοί 24 μήνες μετά τη λήξη της επιδοτούμενης απασχόλησης. Η τεχνική εκπαίδευση αποτελεί ακόμη έναν κρίσιμο τομέα. Η ενίσχυση και η διασύνδεση των επαγγελματικών σχολών με τις ανάγκες της οικονομίας έφερε ρεκόρ αιτήσεων και εγγραφών στις 50 Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας και τις 30 Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης της ΔΥΠΑ. Όλα αυτά δείχνουν ότι δεν σταματάμε την προσπάθεια. Επενδύουμε στις δεξιότητες και στις ευκαιρίες, με στόχο μια αγορά εργασίας που δίνει σε όλους τη δυνατότητα να προχωρήσουν μπροστά.
Και όταν λέμε όλους, το εννοούμε. Φροντίζουμε να μην αφήσουμε κανέναν πίσω, μεριμνώντας για όλους τους πολίτες, χωρίς διακρίσεις, χωρίς αποκλεισμούς. Αυτήν ακριβώς την πολιτική υπηρετεί το δεύτερο νέο πρόγραμμα του Υπουργείου Εργασίας, πλήρους ή μερικής απασχόλησης σε Δήμους για 1.000 ανέργους με αναπηρία, συνολικού προϋπολογισμού 13,5 εκ. ευρώ. Η σχετική ΚΥΑ υπογράφηκε προ ημερών και προβλέπει επιχορήγηση 75% του μισθού και των εισφορών τους για διάστημα έως και 18 μήνες (έως 750 ευρώ μηνιαία για πλήρη απασχόληση), με ανώτατη επιχορήγηση 13.500 ευρώ ανά ωφελούμενο. Καθημερινά προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε την οφειλόμενη δικαιοσύνη, αξιοπρέπεια, ασφάλεια και ευημερία στους συμπολίτες μας με αναπηρία. Όλοι και όλες έχουμε να κερδίσουμε από μια πιο συμπεριληπτική κοινωνία ίσων ευκαιριών.
Σε αυτό στοχεύει και η εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (IB) σε δημόσια σχολεία της χώρας μας. Πεποίθησή μας είναι ότι η επένδυση στο καλό δημόσιο σχολείο είναι ο βασικός τρόπος για να καταφέρουμε να μειώσουμε τις οικονομικές, κοινωνικές, αλλά και γεωγραφικές ανισότητες. Για να έχουν όλα τα παιδιά μας, από όπου κι αν προέρχονται, τις ίδιες ευκαιρίες να προκόψουν στη ζωή τους. Έτσι, από τον Σεπτέμβριο του 2026 οι μαθήτριες και οι μαθητές σε τουλάχιστον πέντε πρότυπα Λύκεια της χώρας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα έχουν τη δυνατότητα της επιλογής μεταξύ του IB ή του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Σταδιακά θα γίνει επέκτασή του σε όλα τα πρότυπα Λύκεια της χώρας. Πρόκειται για ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη, δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων. Οι κάτοχοι του Διεθνούς Απολυτηρίου παίρνουν το εισιτήριο εισαγωγής σε κάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού ή σε μη κρατικά πανεπιστήμια της Ελλάδας. Το IB αναγνωρίζεται από κορυφαία πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο, ενώ εφαρμόζεται σε 150 χώρες, σε περίπου 6.000 σχολεία – εκ των οποίων σχεδόν τα μισά είναι δημόσια. Στην Ελλάδα, έως σήμερα, το πρόγραμμα παρέχεται αποκλειστικά από 16 ιδιωτικά σχολεία. Αυτό, όμως, αλλάζει, καθώς το IB γίνεται πλέον προσβάσιμο και στα δημόσια σχολεία.
Περνάω σε ένα άλλο θέμα, για το οποίο μίλησα και την Παρασκευή μέσα από ένα βίντεο που πραγματικά με συγκίνησε: Συμπληρώθηκε ένας χρόνος εφαρμογής του προγράμματος «ΟΙΚΟΘΕΝ» σε αντικαρκινικά νοσοκομεία της Ελλάδας. Το πρόγραμμα έχει ως στόχο να μειώσει την ταλαιπωρία των ογκολογικών ασθενών, παρέχοντάς θεραπεία και φροντίδα κατ’ οίκον. Η πρωτοβουλία ξεκίνησε από το Γενικό Αντικαρκινικό-Ογκολογικό Νοσοκομείο «Άγιος Σάββας», με πάνω από 100 ασθενείς αυτή τη στιγμή να λαμβάνουν τη θεραπεία στο σπίτι τους. Ακολούθησαν τα νοσοκομεία Θεαγένειο, Μεταξά, ΑΧΕΠΑ και το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης, τα οποία αμέσως «αγκάλιασαν» το πρόγραμμα. Επιδίωξη του Υπουργείου Υγείας είναι να επεκταθεί το πρόγραμμα μέσα στο 2025 σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδος, προσφέροντας σε ακόμη περισσότερους ασθενείς τη δυνατότητα να λαμβάνουν τη θεραπεία τους με άνεση και αξιοπρέπεια στον δικό τους χώρο. Θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε για ένα σύστημα υγείας που σέβεται τις ανάγκες και είναι δίπλα στον ασθενή, εκεί που το χρειάζεται περισσότερο.
Με τις γιορτές να πλησιάζουν, από την προσεχή Τετάρτη επιστρέφει το «Καλάθι των Χριστουγέννων» με επιπλέον 6 κατηγορίες προϊόντων για το εορταστικό τραπέζι (αρνί, κατσίκι, γαλοπούλα, τσουρέκι, βασιλόπιτα και σοκολάτα). Το Καλάθι των γιορτών θα είναι σε ισχύ μέχρι τις 3 Ιανουαρίου 2025. Οι τιμές αναμένεται να είναι ίδιες ή χαμηλότερες από τις περσινές, ωστόσο οι αρμόδιες υπηρεσίες θα παρακολουθούν μέσω πυκνών ελέγχων την αγορά για φαινόμενα αισχροκέρδειας σε βάρος των καταναλωτών, βάζοντας υψηλά πρόστιμα χωρίς διακρίσεις. Το έκαναν και πρόσφατα για παραπλανητικές εκπτώσεις σε 14 εταιρείες, με τα συνολικά πρόστιμα να φτάνουν τα 2.220.000 ευρώ.
Και κάτι που αφορά τις συναλλαγές χωρίς προμήθεια μέσω του συστήματος άμεσων πληρωμών IRIS που κερδίζει καθημερινά όλο και μεγαλύτερη αποδοχή από καταναλωτές και επαγγελματίες: Αποφασίστηκε από τη ΔΙΑΣ να αυξηθεί από τα 500 στα συνολικά 1.000 ευρώ ημερησίως το όριο για άμεσες μεταφορές χρημάτων (€500 ημερησίως για άμεσες μεταφορές χρημάτων μεταξύ φίλων και €500 για άμεσες πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες/ατομικές επιχειρήσεις). Στην πράξη, δηλαδή, ένα φυσικό πρόσωπο θα μπορεί να μεταφέρει χωρίς προμήθεια έως το ποσό των 500 ευρώ ημερησίως σε άλλα φυσικά πρόσωπα και θα έχει τη δυνατότητα συναλλαγής επιπλέον 500 ευρώ σε ελεύθερους επαγγελματίες/ατομικές επιχειρήσεις. Τα νέα όρια θα ενεργοποιηθούν εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025. Μέσα στο 2024 η αξία των συναλλαγών μέσω IRIS υπερέβη τα 6 δισ. ευρώ, 30 φορές πάνω σε σχέση με το 2020. Η πορεία αυτή καταδεικνύει την ευρεία αποδοχή του προϊόντος από την ελληνική αγορά και δημιουργεί τις βάσεις για την επόμενη φάση ανάπτυξής του, με στόχο την καθολική επέκταση του τα επόμενα τρία χρόνια.
Μιλώντας για τις τραπεζικές προμήθειες, θέλω να σταθώ στην ανάγκη για μια πιο ανταγωνιστική λειτουργία των τραπεζών προς όφελος των δανειοληπτών και των καταθετών. Τώρα που έχει ολοκληρωθεί η εξυγίανσή τους με τη σημαντική βοήθεια κράτους και φορολογουμένων, οι τράπεζες πρέπει με τη σειρά τους να επιστρέψουν με μεγαλύτερη υπευθυνότητα προς την κοινωνία το μέρισμα της ανάπτυξης που τους αναλογεί. Να δώσουν περισσότερα και φθηνότερα επιχειρηματικά και στεγαστικά δάνεια και να μειώσουν τις χρεώσεις που προκαλούν την κοινή λογική. Η αντίδρασή τους μέχρι σήμερα, όπως είπα και την Πέμπτη στη Βουλή, δεν μας ικανοποιεί. Συνεπώς, ναι, σύντομα θα ανακοινώσουμε παρεμβάσεις στον τραπεζικό τομέα, με στόχο την εύρυθμη και ανταγωνιστική λειτουργία τους.
Περνώ στον χώρο της Δικαιοσύνης για μια σημαντική εξέλιξη που δικαιώνει τις προσδοκίες και τις διεκδικήσεις σχεδόν ενός αιώνα όχι μόνο του νομικού κόσμου, αλλά του συνόλου των πολιτών του Πειραιά. Θεμελιώθηκε την Τετάρτη το νέο Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά, ένα από τα πιο σημαντικά και εμβληματικά κτήρια της Ελληνικής Δικαιοσύνης, προϋπολογισμού 80.000.000 ευρώ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στα 36.000 τετραγωνικά του θα στεγαστούν το Πρωτοδικείο, το Εφετείο, το Διοικητικό Πρωτοδικείο και Εφετείο και οι Εισαγγελίες Πρωτοδικών και Εφετών. Βρίσκεται σε απόσταση περίπου 500μ. από τη γραμμή του Μετρό και του ΗΣΑΠ, που σημαίνει εύκολη πρόσβαση στο νέο Δικαστικό Μέγαρο. Το νέο κτήριο θα είναι «πράσινο», με ενεργειακή κατανάλωση τουλάχιστον 20% χαμηλότερη από τα κατώτατα όρια που έχουν οριστεί από την εθνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία και αναμένεται να είναι έτοιμο το Φθινόπωρο του 2026.
Με την ευκαιρία, να επισημάνω τη μεγάλη πρόοδο που έχει σημειωθεί στην επίλυση διαφορών με διαμεσολάβηση. Με βάση τα στατιστικά στοιχεία που προκύπτουν από το Πρωτοδικείο Αθηνών, το έτος 2020 υπήρξαν 110 πρακτικά επιτυχούς διαμεσολάβησης, το έτος 2021 αυξήθηκαν σε 335, γεγονός που συνεχίστηκε και τα δύο επόμενα χρόνια με 604 πρακτικά για το έτος 2022 και 753 για το έτος 2023. Ήδη, για το έτος 2024, έχουν καταχωριστεί 954 πρακτικά. Αυτό δείχνει ότι τόσο ο νομικός κόσμος, όσο και οι πολίτες έχουν εξοικειωθεί με τον θεσμό. Επόμενο βήμα, η θέσπιση Κώδικα Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών, στον οποίο θα περιλαμβάνονται όλες οι μορφές εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών.
Σε πλήρη υλοποίηση βρίσκεται η Εθνική Στρατηγική για την Τοπική και Περιφερειακή Ανάπτυξη. Μέχρι στιγμής, έχουμε παρουσιάσει επτά αναπτυξιακά σχέδια και, μόλις πριν από λίγες ημέρες, προστέθηκαν ακόμη τρία –για την Πιερία, την Καστοριά και τα Γρεβενά. Τα σχέδια αυτά τέθηκαν σε ανοιχτή διαβούλευση με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους παραγωγικούς φορείς, ώστε να καταγραφούν τα προβλήματα και να ιεραρχηθούν οι προτεραιότητες κάθε περιοχής. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στην Πιερία το σχέδιο προϋπολογισμού άνω των 600 εκ. ευρώ περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, έργα αντιπλημμυρικά, ύδρευσης και αποχέτευσης αλλά και ανάπτυξης λιμένων. Ξεχωρίζει το πρότζεκτ ολιστικής διαχείρισης για την προστασία και αξιοποίηση του Εθνικού Πάρκου Ολύμπου που θα είναι έτοιμο το πρώτο εξάμηνο του 2025. Το τοπικό σχέδιο ανάπτυξης της Καστοριάς, ύψους 592 εκ. ευρώ, περιλαμβάνει ενισχύσεις για 90 επενδυτικά σχέδια ύψους 32,3 εκ. ευρώ που θα δημιουργήσουν περίπου 300 νέες θέσεις εργασίας. Θα υπάρξουν παρεμβάσεις για τη στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων στον κλάδο της γούνας, καθώς και αποζημιώσεις για τους μηλοπαραγωγούς. Παρουσιάστηκε, ακόμη, το χρονοδιάγραμμα για την επανεκκίνηση του φράγματος Νεστορίου και σε συμφωνία με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας θα χρηματοδοτηθεί η ίδρυση Σχολής Αστυφυλάκων στην Καστοριά που θα υποδεχθεί 500 νέους υποψήφιους αστυφύλακες. Όσον αφορά τα Γρεβενά, εμβληματικά έργα στο τοπικό σχέδιο ανάπτυξης συνολικού ύψους 437 εκ. ευρώ, είναι η βελτίωση του δρόμου Γρεβενών-Βασιλίτσας και η καλύτερη αξιοποίηση του Χιονοδρομικού Κέντρου της περιοχής, ενώ από το Ταμείο Ανάκαμψης χρηματοδοτούμε δίκτυο μονοπατιών στην ορεινή περιοχή των Γρεβενών. Πολλά έργα στοχεύουν στον πρωτογενή τομέα και στον τουρισμό, ενώ συνεργαζόμαστε με τους δήμους σε ζητήματα αξιοποίησης ακινήτων, ενεργειακής αυτονομίας και αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Δουλεύουμε για ένα πλαίσιο ανάπτυξης για την περιοχή με ειδικές πολιτικές, ώστε να ενισχυθεί με βιώσιμες ιδιωτικές επενδύσεις μετά και την ολοκλήρωση του νέου δρόμου. Οι εργασίες στον αυτοκινητόδρομο Ε65 είναι ήδη στο 70% και με την ολοκλήρωση του έργου, η απόσταση Γρεβενά-Αθήνα θα μειωθεί σε 4 ώρες.
Να έρθω τώρα στα αντιδιαβρωτικά έργα που είναι σε εξέλιξη στη βορειοανατολική Αττική για την αποτροπή πλημμυρικώνν φαινομένων, μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του φετινού Αυγούστου. Τα έργα περιλαμβάνουν κορμοδέματα, κλαδοπλέγματα, σανιδότοιχους και κορμοφράγματα στις περιοχές του Βαρνάβα, Γραμματικού, Ραπεντώσας, Λίμνης Μαραθώνα και πάνω από τον οικιστικό ιστό της Πεντέλης, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 10.000.000 ευρώ. Το 50% της χρηματοδότησης των έργων, καθώς και των 2 τεχνητών αναδασώσεων κοντά στην ιερά Μονή Πεντέλης και στον Λόφο Αστεροσκοπείου, έχουν αναλάβει 4 μεγάλες εταιρίες, η ΔΕΗ, ο ΔΕΔΔΗΕ, η Τράπεζα Πειραιώς και η «Helleniq Energy Holdings S.A.» τις οποίες και ευχαριστούμε. Η ολοκλήρωση των αντιδιαβρωτικών/αντιπλημμυρικών έργων θα γίνει το αργότερο εντός των επόμενων 6 μηνών.
Ειδική προστασία από την κλιματική αλλαγή χρειάζονται οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία μας, καθώς τυχόν καταστροφή τους θα αποτελούσε ανεπανόρθωτο πλήγμα στην πολιτιστική κληρονομιάς. Σε αυτό το πλαίσιο, εξαιρετικά σημαντικό είναι το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπεγράφη μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, το οποίο και ευχαριστούμε θερμά. Αφορά ένα τριετές πρόγραμμα καθαρισμών σε περιοχές πλησίον αλλά εκτός αρχαιολογικών χώρων -δρόμους, λίμνες, ποτάμια- που δεν εμπίπτουν στη συνηθισμένη ευθύνη των τοπικών φορέων. Αποτελεί ουσιαστικά μια συνέχεια του προγράμματος «Κυκλώνας» που υλοποιείται από φέτος την Άνοιξη στην περιοχή της Αργολίδας. Με το Μνημόνιο Συνεργασίας, το πρόγραμμα επεκτείνεται στη διενέργεια καθαρισμών σε περιοχές ιδιαίτερης ιστορικής, πολιτιστικής και περιβαλλοντικής αξίας στις Περιφερειακές Ενότητες Φωκίδας, Ηλείας, Μεσσηνίας, Λακωνίας και Αργολίδας. Με αυτές τις πρωτοβουλίες, προστατεύουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά και το φυσικό περιβάλλον γύρω της, όπως έχουμε χρέος να κάνουμε.
Κάπου εδώ θα σας αφήσω. Τα λέμε την επόμενη εβδομάδα, σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας!

Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024

Για να μαθαίνουν οι μικροί και να θυμούνται οι μεγάλοι - 50 χρόνια Μεταπολίτευσης: - Έχουν μέλλον Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ;


 Του Δημήτρη Γαρούφα*

Συμπληρώθηκαν 50 χρόνια από την αποκατάσταση της δημοκρατίας το 1974, που συμπίπτει με τα 50 χρόνια από την ίδρυση του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ., κομμάτων που κυρίως άσκησαν την εξουσία αυτή την περίοδο, γι’ αυτό είναι χρήσιμο να γίνουν κάποιες επιγραμματικές παρατηρήσεις για τη δράση τους.

Καταρρέοντας η δικτατορία το 1974 παρέδωσε την εξουσία στον Κ. Καραμανλή, που έκανε κάποιες σωστές κινήσεις κλείνοντας το κεφάλαιο του εμφυλίου με νομιμοποίηση του ΚΚΕ και θεσπίζοντας ένα δημοκρατικό Σύνταγμα. Τον Σεπτέμβριο του 1974 ιδρύθηκε το ΠΑΣΟΚ και Οκτώβριο του 1974 η Ν.Δ. ως κόμματα αρχών, αλλά πολύ γρήγορα ο Α. Παπανδρέου για να ελέγξει το ΠΑΣΟΚ διέγραψε τα μισά ιδρυτικά στελέχη, ενώ και η Ν.Δ αργότερα διέγραψε τα πιο ανανεωτικά στελέχη της, τα στελέχη της αποκληθείσης «Κίνησης Βόλβης», που απλώς ζητούσαν δημοκρατικές διαδικασίες στη Ν.Δ., περιορισμό της οικογενειοκρατίας, κατάργηση του ρουσφετιού και αξιοκρατική στελέχωση του κρατικού μηχανισμού.

Επιγραμματικά επισημαίνω ότι η Ν.Δ. έχει στο ενεργητικό της την ψήφιση δημοκρατικού Συντάγματος και την εισδοχή της χώρας στην ΕΟΚ, στο ΠΑΣΟΚ οφείλονται κάποιες κινήσεις εκσυγχρονισμού, όπως η δημιουργία του ΕΣΥ, η ίδρυση των ΚΕΠ, ο νόμος για προσλήψεις στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ, ο εκσυγχρονισμός διατάξεων του οικογενειακού Δικαίου, ενώ στο ενεργητικό και των δύο κομμάτων είναι οι πρωτόγνωρες πολιτικές ελευθερίες για τους πολίτες και η σταθεροποίηση του δημοκρατικού πολιτεύματος.

Τα δύο κόμματα, όμως, τα βαρύνουν και πολλά αρνητικά: Οι χρηματοδοτήσεις της ΕΟΚ και της Ε.Ε. δεν αξιοποιήθηκαν για δημιουργία υποδομών, αλλά διοχετεύονταν στην κατανάλωση. Παράλληλα (κυρίως από το ΠΑΣΟΚ) γινόταν εκμαυλισμός των πολιτών με αθρόους ρουσφετολογικούς διορισμούς στο Δημόσιο, με αποτέλεσμα γιγάντωση και αναποτελεσματικότητα αυτού, ενώ με δανεισμό δίνονταν υπέρογκες αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις και θεσπίζονταν επιδόματα του τύπου «έγκαιρης προσέλευσης στην εργασία», με καταστροφικά αποτελέσματα για τη χώρα. Οι πολιτικοί και από τα δύο κόμματα (με λίγες εξαιρέσεις) δεν είχαν όραμα, αλλά ούτε και το θάρρος για ρήξεις και τομές και υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που είχε ανάγκη η χώρα. Ο τρόπος λειτουργίας των κομμάτων οδήγησε, δυστυχώς, στη σταδιακή απομάκρυνση των πιο ανιδιοτελών και οραματιστών από τα στελέχη τους, που στην πορεία είδαν ότι ο αγώνας ήταν «για ένα πουκάμισο αδειανό», και τα κόμματα έχασαν την επαφή με την κοινωνία.

Το τέλος της Μεταπολίτευσης ήρθε με τριγμούς, με χρεοκοπία της χώρας και με πελαγωμένους τους πολίτες να αναζητούν διέξοδο εκδικούμενοι το πολιτικό σύστημα, ενισχύοντας τα άκρα και φέρνοντας στην εξουσία κόμμα της Αριστεράς που για χρόνια κινούταν στο 3%-4%.Εχουν ήδη συνειδητοποιήσει ότι το πείραμα απέτυχε, γιατί κι ο ΣΥΡΙΖΑ λόγω ιδεοληψιών οδήγησε τη χώρα στα πρόθυρα καταστροφής, ενώ εμφανώς διακατέχεται από ιδεοληψίες, γι’ αυτό και περιθωριοποιήθηκε μετά και τις πρόσφατες διασπάσεις του.

Σίγουρα μπαίνει το ερώτημα αν μακροπρόθεσμα έχουν μέλλον τα πολιτικά μας κόμματα. Νομίζω ότι για να έχουν μέλλον πρέπει να εκσυγχρονιστούν, να ανοιχτούν στην κοινωνία και να αποκτήσουν αξιοπιστία, εξοστρακίζοντας τα στελέχη τους που μπερδεύουν το νόμιμο με το ηθικό, να έχουν όραμα και να αγωνιστούν έμπρακτα για υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη η χώρα. Σήμερα έχει συρρικνωθεί μέχρι περιθωριοποίησης το ΠΑΣΟΚ και μειώθηκε η εκλογική επιρροή της Ν.Δ. και λόγω Μνημονίου αλλά και γιατί συγκυβερνώντας λειτούργησαν με κανόνες του χθες. Για να έχουν μέλλον πρέπει, πέραν της εξόδου από την κρίση, άμεσα να προχωρήσουν σε πραγματικό άνοιγμα στην κοινωνία προστατεύοντας τους αδύνατους οικονομικά πολίτες, αλλά και ταυτόχρονα δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη της χώρας, και να θυμούνται πάντα αυτό που είχε πει κάποτε ο γερουσιαστής των ΗΠΑ Α. Μπέβεριτζ: «Ένα κόμμα μόνο αναπτυσσόμενο ζει. Όταν πάψει να ανέχεται τις νέες ιδέες πεθαίνει».

*Δικηγόρος – πρώην πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης


Πηγή:https://www.antinews.gr/62049/politiki/50-chronia-metapoliteysis-echoyn-mellon-n-d-kai-pasok/



ΣΧΟΛΙΑ

  1. Δυστυχώς κάηκαν, αφού πρώτα τσουρούφλησαν εμάς και κατέστρεψαν το μέλλον των παιδιών και των εγγονών μας.
    Πονταραμε σε λάθος άλογο (γάιδαρος ο Αστραχάν) όπως θα έλεγε ο ταλαντούχος Θ. Βέγγος.
    Η Ελλάδα πονά, όπως πάντα την πληγώνουν τα παιδιά της, αυτοί που τάχθηκαν να στηρίζουν αξίες, ιδέες και εθνική κυριαρχία.
    Οι εκλεγμένοι ηγέτες μας, διακηρύττουν την υπακοή τους σε διεθνιστικά κέντρα εξουσίας, το δε χειρότερο είναι πως το βροντοφωνάζουν και στη Γ.Σ. του ΟΗΕ.
    Η μυστική διπλωματία πληγώνει τον πατριωτισμό μας και ακρωτηριάζει την εθνική κυριαρχία της πατρίδας. Η ιστορία της κερκόπορτας επαναλαμβάνεται, τώρα δεν το κάνει απλός Έλληνας, είναι έργο του αυτοκράτορα, του Κυριάκου.
    Η κατοχή ήταν παράδεισος, η δικτατορία αναγέννηση, η δε μεταπολίτευση αποδείχθηκε η χειρότερη κόλαση. Πούλησαν την Ελλάδα μισοτιμής, πλούτισαν οι ανίεροι Αλκαπόνηδες Μαυρογιαλούροι, ενώ μας σκλάβωσαν τα ξένα συμφέροντα, λες και είμαστε χώρα της Υποσαχάριας Αφρικής.

  2. ΕΠΙΚΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΙΣΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΗ ΔΩΣΟΥΝ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΩΣ ΤΟ ΒΑΛΚΑΝΙΖΑΤΕΡ ΚΑΙ ΤΟ ΜΠΙΖΝΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΑΛΛΑ ΕΠΕΙΔΗ ΑΥΤΟΣ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΙΣΩΣ ΠΑΡΕΙ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΤΟ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΙ ΣΟΥ ΧΩ ΓΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟΥ ΛΑΥΡΕΝΤΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΘΑ ΛΥΣΕΙ ΤΙΣ ΑΠΟΡΙΕΣ ΝΟΜΙΖΩ

  3. Ένας άρρωστος έχει ελπίδες με την κατάλληλη θεραπεία να επιβιώσει
    Ένα πτώμα σε προχωρημένη σήψη είναι αδύνατον να αναστηθεί. Λόγω του ότι τα πτώματα της Βουλής δεν είναι θαμμένα σηπονται και έχει πλημμυρίσει ο τόπος από την μπόχα βρώμα και δυσοσμία.
    Έχουν καταφέρει οι ποιο άθλιοι από τους άθλιους να σαπίσουν και την κοινωνία σε τέτοιο βαθμό που είναι αμφίβολο αν μπορεί πλέον να αναγεννηθεί.



Χτίζουν Οθωμανική Αυτοκρατορία. Ρωσία Ισραήλ ΗΠΑ ΝΑΤΟ

O Eρντογάν λέει ότι θέλει τη Δαμασκό και όλη τη Συρία σαν μια επαρχία της.. Ρωσία Ισραήλ ΗΠΑ ΝΑΤΟ διπλασιάζουν την Τουρκία χτίζουν Οθωμανική Αυτοκρατορία. Και το Ιράν στο κόλπο ……ήταν και όχι τον Περσικό.. Απέσυραν τους διπλωμάτες τους από Συρία έδωσαν το Ραίσι, και το Νασράλα πούλησαν το Λίβανο ..

Ερντογάν: «Όπως δίνουμε μεγάλη σημασία στην ευημερία της Χατάι (επαρχία Αντιόχειας/Αντάκεια), θέλουμε η Χάμα, η Χομς, η Δαμασκό, η Ράκα και το Αϊν αλ-Άραμπ να είναι ασφαλείς»….

Το γραφείο Τύπου του Νετανιάχου ανακοινώνει άλλη μια έκτακτη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου άμυνας για σήμερα το απόγευμα. Το θέμα θα είναι και πάλι η Συρία. Αδημονεί το Τελ Αβίβ..

Μετά τη Ντόχα Μπόχα Τα Υπουργεία Εξωτερικών του Κατάρ, της Τουρκίας, του Ιράν, του Ιράκ, της Ρωσίας, της Σαουδικής Αραβίας, της Αιγύπτου και της Ιορδανίας συναντώνται σήμερα το απόγευμα για να συζητήσουν τα γεγονότα στη Συρία.. θέλουν διευρυμένη συναίνεση στην ΠΡΟΔΟΣΙΑ.

Συριακή στρατιωτική πηγή: Δεν υπάρχει αλήθεια στις ειδήσεις που κυκλοφορούν από πλατφόρμες μέσων ενημέρωσης που συνδέονται με τρομοκρατικές οργανώσεις σχετικά με την είσοδο τρομοκρατών στην πόλη Χομς.

dimpenews.com

Οικονομική Βόμβα για την "ανθοφορούσα" οικονομία - Η Κομισιόν καταγγέλλει την κυβέρνηση, στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, για τα χρέη της. - Πάνε χειρότερα τα "πάρτι" με τα στρατιωτικά νοσοκομεία!!


 Με βραδυφλεγή βόμβα μοιάζουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη των νοσοκομείων σε προμηθευτές και εταιρείες με τον πέλεκυ της καταδίκης από την Ευρώπη να είναι έτοιμος να πέσει, καθώς παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις η κατάσταση δεν έχει εξομαλυνθεί.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γενικής Διακυβέρνησης, τα ληξιπρόθεσμα χρέη των νοσοκομείων πλησίαζαν το 1,3 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2024, την ώρα που σύμφωνα με τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 350 εκατ. ευρώ.

Βλέπουν… μείωση

Την ίδια ώρα η ηγεσία του υπουργείου Υγείας βλέπει… μείωση των χρεών. Ειδικότερα, πριν από ένα μήνα και κατά τη διάρκεια συνεδρίου ο υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους είδε πτώση 30% στα ληξιπρόθεσμα χρέη των νοσοκομείων, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν πως στόχος του υπουργείου είναι η χρονιά να κλείσει με τα χρέη να έχουν περιοριστεί στα 850 εκατ. ευρώ, κάτι που θεωρείται από παράγοντες του χώρου της υγείας ως εξαιρετικά δύσκολο να συμβεί.

Η αισιοδοξία του υπουργείου εδράζεται στο γεγονός ότι τα χρέη είναι ακαθάριστα και πως μετά την εκκαθάριση και τους συμψηφισμούς με clawback και rebate το τελικό ποσό θα είναι εμφανώς μικρότερο.

Ανησυχίες στην Ευρώπη

Από την πλευρά της η Ευρώπη δεν συμμερίζεται την αισιοδοξία των ιθυνόντων του υπουργείου. «Το υψηλό επίπεδο καθυστερήσεων στα νοσοκομεία προκαλεί ανησυχίες. Το ανεξόφλητο απόθεμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών στα νοσοκομεία παραμένει υψηλό και υπάρχει σημαντικός κίνδυνος οι ενέργειες που ανέλαβε το υπουργείο Υγείας για την εκκαθάριση βραχυπρόθεσμα να μην είναι επαρκείς. Ωστόσο, οι Αρχές έχουν δεσμευτεί για δράσεις που αναμένεται να συμβάλουν στη μείωση των συσσώρευση νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών το 2024», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική έκθεση αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που κυκλοφόρησε πριν ακριβώς ένα χρόνο.

Τί έγινε αυτό το διάστημα; Επί της ουσίας τίποτα καθώς τα ληξιπρόθεσμα χρέη τον Δεκέμβριο του 2023 ήταν σχεδόν στα επίπεδα του Σεπτεμβρίου του 2024, ενώ κατά τη διάρκεια της χρονιάς που τελειώνει πλησίασαν έως και το 1,5 δισ. ευρώ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τον προηγούμενο Απρίλιο η Κομισιόν να προσφύγει στο ευρωπαϊκό δικαστήριο κατά της Ελλάδας.

Δύο προσφυγές

Αξίζει να σημειωθεί πως αυτή ήταν η δεύτερη προσφυγή, καθώς λίγους μήνες νωρίτερα, τον Νοέμβριο του 2023 είχε ακολουθήσει και άλλη, καθώς η οδηγία της Ε.Ε. που αφορά στις καθυστερήσεις πληρωμών, υποχρεώνει τις αρμόδιες αρχές να εξοφλούν τα τιμολόγιά τους το πολύ εντός διμήνου.

Στην Ελλάδα οι καθυστερήσεις αυτές κυμαίνονται από 6 έως 9 μήνες, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που έχουν ξεπεράσει και τον ένα χρόνο. Σύμφωνα µε τον ΣΕΙΒ (Σύνδεσµος Επιχειρήσεων Ιατρικών και Βιοτεχνολογικών Προϊόντων), οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην εξόφληση των ιατρικών υλικών, καθυστερήσεις που μπορεί να ξεπεράσουν και τις 400 ημέρες, καταγράφονται στα εξής νοσοκομεία: 

ΠΓΝ Αλεξανδρούπολης, 

Γ.Ν. Η Σωτηρία, 

Γ.Ν. Θεσσαλονίκης Γ. Παπανικολάου, 

ΓΝΑ Αλεξάνδρα, 

ΠΓΝ Αττικόν, 

Γ.Ν. Ρόδου, 

Γ.Ν. Βόλου, 

401 ΓΣΝ, 

424 ΓΣΝ και 

Ναυτικό Νοσοκοµείο.

Μέσα και τα στρατιωτικά νοσοκομεία

Στην ίδια μοίρα φαίνεται να βρίσκονται και τα στρατιωτικά νοσοκομεία. Μάλιστα, η κατάσταση με τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους (αλλά και γενικότερα τα χρέη των νοσοκομείων) αποτέλεσε αντικείμενο ερώτησης από το ΠΑΣΟΚ πριν από λίγες μέρες. Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο κείμενο της ερώτησης:

«Τεράστιος είναι ο αριθμός των εξώδικων για απλήρωτες οφειλές, τη στιγμή που η πολιτεία χρωστάει εκατομμύρια στα νοσοκομεία. Αν τα εν λόγω ποσά είχαν καταβληθεί, τα στρατιωτικά νοσοκομεία θα λειτουργούσαν δίχως προβλήματα. Αναρωτιόμαστε αν υπάρχει κάποια σκοπιμότητα που δεν υπογράφονται οι σχετικές εξοφλήσεις προς τα νοσοκομεία»

Η περίπτωση του 401 ΓΣΝΑ

Ειδικά πάντως για την περίπτωση του 401 ΓΣΝΑ – το οποίο μπορεί να αποτελέσει case study για τους λόγους οικονομικής δυσπραγίας των νοσοκομείων – υπάρχει σχετικό πόρισμα. Η υπόθεση έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς για το συγκεκριμένο νοσοκομείο είχε εκδοθεί και το 2018 έτερο πόρισμα από το Σώμα Επιθεωρητών Υγείας και Πρόνοιας, το οποίο κατέγραφε πολλά από τα κακώς κείμενα που αφορούσαν σε προβλήματα προμηθειών, σε υπερκοστολογήσεις υλικών, σε «εικονικούς» ασθενείς κλπ. Όπως φαίνεται, από το 2018 έως το 2024 τίποτε δεν άλλαξε, αντιθέτως, τα πράγματα μάλλον πήγαν προς το χειρότερο.




πηγή: https://www.in.gr/2024/12/07/politics/vradyflegis-vomva-ta-liksiprothesma-xrei-ton-nosokomeion/


Ειδήσεις Σήμερα:

Υπτγος ε.α. Χρήστος Μπολώσης: - Τα 137 στρατόπεδα


 


Υπτγος ε.α. Χρήστος Μπολώσης


Αυτόν τον καιρό προεβλήθη σε όλους τους τόνους η απόφαση του ΥΕΘΑ να καταργήσει 137 στρατόπεδα, διότι έχουμε πιο πολλά από των… ΗΠΑ, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικώς! Καταρχάς τα στρατόπεδα των ΗΠΑ είναι τεράστια, σαν μικρές κωμοπόλεις, και φιλοξενούν πολλές μονάδες, ενώ τα σύνορά τους με εχθρικές χώρες είναι μηδενικά και άρα δεν απαιτείται διασπορά μονάδων και στρατοπέδων. Αφού εκφράσω τη βεβαιότητα ότι το κλείσιμο αυτό γίνεται έπειτα από σχολαστική μελέτη και σχεδιασμό και όχι με τη μέθοδο του «πάμε κι όπου βγει», να διατυπώσω και έναν φόβο που όσο να ‘ναι τον έχω.

Το «κλείσιμο» είναι κάτι προσωρινό, το οποίο μπορεί να ανακληθεί αν π.χ. αλλάξουν οι απειλές κατά της χώρας μας; Φοβάμαι όμως μήπως, σε δεύτερο χρόνο, επακολουθήσει και η προσφιλής τακτική του μοιράσματος στους δημάρχους, για να γίνουν… πολιτιστικά κέντρα. Να θυμηθούμε ότι τα Κέντρα Εκπαιδεύσεως Νεοσυλλέκτων στο εσωτερικό ξανάνοιξαν αφού ναυάγησε εκείνο το αλλοπρόσαλλο μέτρο της παρουσιάσεως των νεοσυλλέκτων σε μάχιμες μονάδες. Κάτι παρόμοιο έγινε με ένα στρατόπεδο που «έκλεισε» στο κέντρο της Αθήνας, επί της οδού Μεσογείων, και στη θέση του ανεγείρεται μεγαθήριο της ∆ΕΗ. Λέγεται ότι παραχωρήθηκε στη ∆ΕΗ σε αντάλλαγμα των οφειλών του ΥΕΘΑ προς αυτήν. Αυτή είναι πρόοδος. Πλέον ο Στρατός πληρώνει σε είδος. Αν είναι έτσι, τότε να περιμένουμε και μισθούς στρατιωτικών σε… αβγά.



πηγή:https://www.newsbreak.gr/apopseis/785745/ta-137-stratopeda/

Συνέβη σαν Σήμερα το 1941: - Η Επίθεση στο Περλ Χάρμπορ - Οι απώλειες - Ποιοι ήταν οι αποδιοπομπαίοι τράγοι, που φορτώθηκαν τα λάθη των προϊσταμένων τους

 



 Από τα σημαντικότερα επεισόδια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Συνέβη στις 7 Δεκεμβρίου 1941, όταν ιαπωνικά αεροπλάνα βομβάρδισαν τη ναυτική βάση του Περλ Χάρμπορ στη Χαβάη, όπου ναυλοχούσε ο Αμερικανικός Στόλος του Ειρηνικού. Η επίθεση αυτή, που ήταν η πρώτη σε αμερικανικό έδαφος από το 1812, είχε ως αποτέλεσμα την έξοδο των ΗΠΑ στον πόλεμο.

Οι σχέσεις ΗΠΑ και Ιαπωνίας ήταν ήδη τεταμένες από τις αρχές της δεκαετίας του '30. Οι Αμερικανοί αντιδρούσαν στην επεκτατική πολιτική της Ιαπωνίας στην Κίνα και την Ινδοκίνα με την επιβολή οικονομικών κυρώσεων. Το καλοκαίρι του 1941 κλιμάκωσαν τον οικονομικό πόλεμο κατά της Ιαπωνίας, με την επιβολή εμπάργκο στις εξαγωγές πετρελαίου. Από την πλευρά της, η Ιαπωνία θεώρησε εχθρική ενέργεια το πετρελαϊκό εμπάργκο των Αμερικανών και ήθελε να τους δώσει ένα μάθημα, χωρίς όμως να προκαλέσει την έξοδό τους στον πόλεμο. Γι' αυτό δεν επιτέθηκε στις κτήσεις της Μεγάλης Βρετανίας, που ήταν ο πιστός σύμμαχός τους στην περιοχή.

Το ιαπωνικό επιτελείο αποφάσισε ένα προληπτικό χτύπημα στη ναυτική βάση του Περλ Χάρμπορ, με διπλό στόχο: αφενός θα εξάρθρωνε τον αμερικανικό στόλο του Ειρηνικού και αφετέρου θα διασφάλιζε την πρόσβαση στις πλούσιες πλουτοπαραγωγικές πηγές του Δυτικού Ειρηνικού και κυρίως στις Ολλανδικές Ανατολικές Ινδίες (σημερινή Ινδονησία). Την ίδια περίοδο, στα μέτωπα της Ευρώπης οι Σοβιετικοί είχαν αποκρούσει την επίθεση των Γερμανών στη Μόσχα και περνούσαν στην αντεπίθεση. Η χώρα μας βίωνε έναν εφιαλτικό χειμώνα κάτω από την μπότα του γερμανού κατακτητή, με χιλιάδες νεκρούς από την έλλειψη τροφίμων. Στο βορειοαφρικανικό μέτωπο, ο Ρόμελ είχε ακόμη το πάνω χέρι έναντι των Συμμάχων.

Η διαταγή για επίθεση στο Περλ Χάρμπορ δόθηκε από τον αρχιναύαρχο Ισορούκου Γιαμαμότο στον επικεφαλής της επιχείρησης ναύαρχο Τσουίτσι Ναγκούμο την 1η Δεκεμβρίου 1941. Στο Περλ Χάρμπορ, που βρισκόταν στο νησί Ουάχου της Χαβάης, ναυλοχούσαν 104 πλοία (πολεμικά και συνοδείας) και στάθμευαν 390 αεροσκάφη. Επικεφαλής των ναυτικών δυνάμεων ήταν ο ναύαρχος Χάσμπαντ Κίμελ και των χερσαίων ο στρατηγός Γουόλτερ Σορτ. Η ναυτική δύναμη των Ιαπώνων με επικεφαλής 6 αεροπλανοφόρα απέπλευσε δυτικά, χωρίς να επισημανθεί από τους Αμερικανούς και έφθασε 275 ναυτικά μίλια βόρεια των Νησιών Χαβάη. Από το σημείο αυτό θα εξαπέλυαν την επίθεσή τους στο Περλ Χάρμπορ, με αλλεπάλληλα αεροπορικά κύματα.

Στις 3:42 π.μ. της 7ης Δεκεμβρίου το αμερικανικό ναρκαλιευτικό «Condor» εντόπισε ένα γιαπωνέζικο υποβρύχιο τσέπης λίγο έξω από το Περλ Χάρμπορ. Καταδιώχθηκε και βυθίστηκε στις 6:37 π.μ. από το αντιτορπιλικό «Ward», που έριξε τα πρώτα αμερικανικά πυρά στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ήταν ένα από τα πέντε μικρά υποβρύχια, που θα επιχειρούσαν και θα κατέστρεφαν αμερικανικά πλοία κατά τη διάρκεια των αεροπορικών επιθέσεων.

Η κύρια επίθεση των Ιαπώνων στο Περλ Χάρμπορ εκδηλώθηκε στις 7:48 π.μ. με το πρώτο κύμα των αεροπλάνων, που διοικούσε πλοίαρχος Μιτσούο Φουτσίντα. Ήταν Κυριακή και επικρατούσε γενική χαλάρωση. Τα αμερικανικά ραντάρ εντόπισαν τα ιαπωνικά αεροπλάνα, αλλά οι αρμόδιοι αξιωματικοί τα θεώρησαν φίλια, καθώς περίμεναν την άφιξη σμήνους βομβαρδιστικών Β-17.

Οι Αμερικανοί πιάστηκαν στην κυριολεξία στον ύπνο και δεν μπόρεσαν να αντιδράσουν άμεσα. Τα αεροπλάνα τους καταστράφηκαν στο έδαφος, αφού ήταν παρκαρισμένα το ένα δίπλα στο άλλο για τον φόβο σαμποτάζ. Οι βόμβες και οι τορπίλες των γιαπωνέζικων αεροπλάνων έπληξαν και πολλά πολεμικά πλοία. Ακολούθησε λίγο αργότερα ένα δεύτερο κύμα αεροπλάνων με επικεφαλής τον πλωτάρχη Σιγκεκάζου Σιμαζάκι, αλλά αυτή την φορά οι Αμερικανοί είχαν προετοιμασθεί στοιχειωδώς για να αντιμετωπίσουν τους επιτιθέμενους.

Στα 90 λεπτά που κράτησε συνολικά η από αέρος επίθεση των Ιαπώνων, 2.386 Αμερικανοί (στρατιωτικοί και πολίτες) έχασαν τη ζωή τους και 1.139 τραυματίστηκαν. 188 αεροπλάνα καταστράφηκαν, 155 υπέστησαν ζημιές, 5 πλοία βυθίσθηκαν και 13 τέθηκαν εκτός μάχης. Οι Αμερικανοί, όμως, κατόρθωσαν να διατηρήσουν ανέπαφα τα δίκτυα της επιμελητείας (ναυπηγεία και δεξαμενές καυσίμων). Από την πλευρά τους, οι Γιαπωνέζοι έχασαν 64 άνδρες (55 αεροπόρους και 9 ναυτικούς), 29 αεροπλάνα και τα 5 υποβρύχια τσέπης.

Η απροσδόκητη αυτή επίθεση συνένωσε την αμερικανική κοινή γνώμη και εξάλειψε κάθε σκέψη για ουδετερότητα των ΗΠΑ. Την επομένη, 8 Δεκεμβρίου 1941, ο πρόεδρος Ρούσβελτ χαρακτήρισε «μέρα ντροπής για το αμερικανικό έθνος την 7η Δεκεμβρίου» και το Κογκρέσο χωρίς ενδοιασμούς κήρυξε τον πόλεμο κατά του Άξονα, με μια μόνο αρνητική ψήφο, της πασιφίστριας βουλευτού του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος, Τζάνετ Ράνκιν. Ο «κοιμώμενος γίγαντας» ξύπνησε και άλλαξε τις ισορροπίες στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Από στρατιωτικής πλευράς, το χτύπημα δεν ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για τις ΗΠΑ, αφού οι γιαπωνέζοι δεν κατόρθωσαν να καταστρέψουν τις εγκαταστάσεις επιμελητείας των Αμερικανών. Αυτός θα ήταν ο στόχος του τρίτου κύματος της αεροπορικής επίθεσης, που δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, λόγω δισταγμών του ναυάρχου Γιαμαμότο.

Επίσης, έμειναν ανέπαφα τα αεροπλανοφόρα και τα υποβρύχια, που θα σήκωναν το κύριο βάρος του πολέμου στον Ειρηνικό και θα αντέστρεφαν το αρχικό πλεονέκτημα των Ιαπώνων. Αυτό έδωσε το δικαίωμα σε κάποιους συγγραφείς να υποστηρίξουν ότι η επίθεση στο Περλ Χάρμπορ ήταν εν γνώσει του Προέδρου Ρούσβελτ, ο οποίος την άφησε να εξελιχθεί για να κάμψει την αντίδραση των ουδετερόφιλων Αμερικανών και να βάλει τη χώρα στον πόλεμο, όπως επιθυμούσε και ο Τσόρτσιλ.

Οι πρώτοι που πλήρωσαν για το φιάσκο του Περλ Χάρμπορ ήταν οι διοικητές του νησιού, ο ναύαρχος Κίμελ και ο στρατηγός Σορτ, που απαλλάχτηκαν των καθηκόντων τους και αποστρατεύτηκαν με συνοπτικές διαδικασίες. Ήταν οι αποδιοπομπαίοι τράγοι, που φορτώθηκαν τα λάθη των προϊσταμένων τους στην Ουάσινγκτον και την αδράνεια των υπηρεσιών πληροφοριών, που άφησαν τους Ιάπωνες να δράσουν ανενόχλητοι.


Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/360?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2022-12-07

© SanSimera.gr