Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024

Εκπρόσωπος τύπου ΠΑΣΟΚ: - Κύριοι της Νέας Δημοκρατίας: - Η κοινωνία μετράει τα “όχι” σας και βγάζει τα συμπεράσματα της.



 

Ο κ. Ρωμανός αναμασά το ίδιο ξαναζεσταμένο φαγητό, που παπαγαλίζει στο διαδίκτυο η ομάδα μετακλητών διαστρεβλωτών της αλήθειας. 

Επαναλαμβάνουμε την ξεκάθαρη θέση του ΠΑΣΟΚ: Φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών με συντελεστή από 5% έως 10% για τη στήριξη των αδύναμων κοινωνικών ομάδων, αύξηση των συντελεστών στα πολύ υψηλά διανεμόμενα μερίσματα και καμία άλλη αύξηση φόρου.

Κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, κουράσατε και εμφανώς κουραστήκατε.

Στο δια ταύτα τώρα:

Θα πείτε όχι στη φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών;

-Θα πείτε όχι στο πάγωμα της golden visa σε δήμους όπου παρατηρείται αύξηση των ενοικίων;

Η κοινωνία μετράει τα “όχι” σας και βγάζει τα συμπεράσματα της.

Πρωθυπουργός: - Βεβαίως, βεβαίως και θα είμαι επικεφαλής στις επόμενες εκλογές - Αναγνωρίζεται από τους πολίτες μία βελτίωση στους μισθούς





Νίκος Χατζηνικολάου: Τώρα, μια που αναφέρθηκα στον πρώην Πρωθυπουργό, τον κύριο Σαμαρά, θέλω να σας ρωτήσω αν πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξουν νέα επεισόδια στην τριβή, στη σύγκρουση την πολιτική με την κυβέρνηση και με εσάς από τον πρώην Πρωθυπουργό. Και το ρωτώ διότι κυκλοφορούν διάφορα σενάρια, ακόμα και για το ενδεχόμενο να κάνει κόμμα. Δεν έχουν διαψευστεί, άλλωστε, αυτά, παραμένουν στον αέρα.

Το ερώτημά μου, λοιπόν, είναι: είναι συμπαγής η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας; Φοβάστε ότι μπορεί να έχετε διαρροές; Και πώς βλέπετε την εξέλιξη αυτού του θέματος με τον πρώην Πρωθυπουργό;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μπετόν αρμέ, μιας και είμαστε σε κατασκευαστικό περιβάλλον. Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα όσον αφορά τη συνοχή της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, αλλά θα έλεγα και της βάσης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Χατζηνικολάου.

Εξακολουθούμε να είμαστε η πιο ισχυρή πολιτική δύναμη στη χώρα, αυτό δεν αμφισβητείται. Σίγουρα έχουμε υποστεί κι εμείς και τη φθορά του χρόνου και την πίεση από πολλά δικαιολογημένα αιτήματα των πολιτών. Όμως, σήμερα, εναλλακτικό σχέδιο, εναλλακτική πρόταση για το μέλλον της χώρας δεν βλέπω να έχει διαμορφωθεί από καμία άλλη πολιτική δύναμη. Ενδεχομένως να γίνει αυτό κάποια στιγμή στο μέλλον, αυτή τη στιγμή που μιλάμε δεν το βλέπω. Άρα, το τι θα συμβεί από εδώ και στο εξής και σε τι άλλες κινήσεις μπορούν οποιοιδήποτε να προβούν είναι δικαίωμά τους προφανώς.


Αλλά, πάλι, ο κυρίαρχος ελληνικός λαός είναι αυτός ο οποίος θα καθορίσει πόσα είναι τα κόμματα τα οποία θα μπουν στη Βουλή στις εκλογές του 2027.

Νίκος Χατζηνικολάου: Παραδεχθήκατε ότι υπάρχει μία φθορά, λόγω της μακράς παρουσίας της Νέας Δημοκρατίας στη διακυβέρνηση, το δείχνουν και οι δημοσκοπήσεις. Υπ΄ αυτήν την έννοια δεν κατανοώ και θέλω να μου εξηγήσετε γιατί επιμένετε ότι δεν θα αλλάξει ο εκλογικός νόμος. Θέλω να πω, το 38-39% που θέλει αυτός ο εκλογικός νόμος για την αυτοδυναμία την κοινοβουλευτική ενός κόμματος είναι ένα πολύ υψηλό ποσοστό. Είστε έτοιμος για πολιτικές συνεργασίες στην περίπτωση που δεν επιτύχετε την αυτοδυναμία; Και με ποια κόμματα στη σημερινή πολιτική σκηνή θα μπορούσε να συνεργαστεί μελλοντικά η Νέα Δημοκρατία;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Οι εκλογές θα γίνουν σε 2,5 χρόνια από τώρα, 2,5 χρόνια είναι ένας αιώνας στην πολιτική. Άρα, δεν μπορώ να προβλέψω τώρα ποια θα είναι η βούληση του ελληνικού λαού το 2027.

Νίκος Χατζηνικολάου: Θα είστε εσείς τότε επικεφαλής στις εκλογές;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Βεβαίως, βεβαίως και θα είμαι.

Νίκος Χατζηνικολάου: Σας ρωτώ γιατί κυκλοφορούν έντονα σενάρια, κ. Πρόεδρε, ότι μπορεί να επιλέξετε τον δρόμο της Ευρώπης και να βρεθείτε σε ένα ευρωπαϊκό αξίωμα και να μην είστε υποψήφιος για τρίτη θητεία.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Να τα πάρουμε ένα-ένα. Θα δώσω τη μάχη των εκλογών, επικεφαλής της Νέας Δημοκρατίας το 2027, την υγειά μας να’ χουμε. Αυτό είναι κάτι το οποίο το έχω ξεκαθαρίσει μέσα μου, αλλά να επανέλθω στην προηγούμενη ερώτησή σας.

Νίκος Χατζηνικολάου: Στις συνεργασίες και στον εκλογικό νόμο.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ουσιαστικά εννοήσατε με την ερώτησή σας ότι πρέπει να αλλάξω τον εκλογικό νόμο, να κατεβάσω τον πήχη της αυτοδυναμίας, διότι αυτό θα βόλευε τη Νέα Δημοκρατία για να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση. Δεν θα το κάνω. Όπως δεν το έκανα…

Νίκος Χατζηνικολάου: Το εισηγούνται και υπουργοί σας ακόμη.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι, όπως δεχόμουν τέτοιες εισηγήσεις και πριν από τις εκλογές του 2023. Και θέλω να σας θυμίσω ότι και τότε πολλοί πίστευαν ότι η Νέα Δημοκρατία δεν μπορούσε να φτάσει στην αυτοδυναμία.

Προσωπικά πιστεύω στις αυτοδύναμες κυβερνήσεις αλλά δεν πρόκειται να αλλάξω τους κανόνες του παιχνιδιού για να κάνω πιο εύκολη την αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας. Αν ο ελληνικός λαός κρίνει ότι πρέπει να είμαστε αυτοδύναμοι στις επόμενες εκλογές, τότε αυτή την εντολή θα μας δώσει. Αν πάλι ο λαός κρίνει ότι θέλει κυβέρνηση συνεργασίας μετά τις επόμενες εκλογές, πάλι θα σεβαστούμε την εντολή του. Αλλά αυτό το οποίο δεν υπάρχει καμία περίπτωση να κάνω είναι να αρχίσω να πειραματίζομαι με τη μηχανική του εκλογικού νόμου για να διευκολύνω με κάποιο τρόπο την αυτοδυναμία.

Έχω εξηγήσει με, πιστεύω, πιστευτό τρόπο γιατί η χώρα χρειάζεται αυτοδύναμες κυβερνήσεις. Δείτε λίγο τι γίνεται στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή. Η Γερμανία κατέρρευσε, ένας ετερόκλητος κυβερνητικός συνασπισμός. Στη Γαλλία αυτή η ιδιότυπη συγκατοίκηση, ένας Πρόεδρος ο οποίος δεν έχει την πλειοψηφία στη Βουλή, έχει οδηγήσει τη χώρα στα πρόθυρα μεγάλης δημοσιονομικής κρίσης.

Η Ελλάδα, παρά τις δυσκολίες που αναντίρρητα υπάρχουν, παρά τα προβλήματα τα οποία ο κόσμος έχει, παρά το γεγονός ότι ακόμα δεν έχουν αυξηθεί τα εισοδήματα όσο θέλουμε και όσο πιστεύουμε ότι θα γίνει, έχει μια πολιτική σταθερότητα. Έχει μια κυβέρνηση η οποία ακούγεται στην Ευρώπη και μια κυβέρνηση η οποία, εν πάση περιπτώσει, αυτά τα οποία λέει προσπαθεί να τα κάνει. Καλή ώρα, παράδειγμα, αυτό το οποίο κάνουμε σήμερα στη Θεσσαλονίκη και πολλά άλλα για τα οποία χρειάζομαι πολύ καιρό να σας μιλήσω.

Νίκος Χατζηνικολάου: Υπάρχουν πολιτικοί σχηματισμοί στο σημερινό σκηνικό με τους οποίους θα μπορούσε να συνεργαστεί η Νέα Δημοκρατία αν χρειαστεί;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν μπορώ να σας προβλέψω ποιο θα είναι το εκλογικό τοπίο το 2027, ούτε και ποια θα είναι η πρόθεση των κομμάτων. Δεν ξέρουμε πόσα κόμματα θα μπουν στη Βουλή το 2027. Άρα, θεωρώ ότι αυτή η συζήτηση είναι εξαιρετικά πρώιμη.

Νίκος Χατζηνικολάου: Ο κύριος Ανδρουλάκης, αρχηγός πλέον της αξιωματικής αντιπολίτευσης μετά τη νέα διάσπαση του ΣΥΡΙΖΑ, είπε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να είναι πρόσωπο κοινής αποδοχής και όχι κομματικό. Αρκετά από τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας διατυπώνουν την ευχή το πρόσωπο του Προέδρου να είναι πρόσωπο προερχόμενο από την κεντροδεξιά παράταξη. Τι λέτε;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα κάνουμε λίγο υπομονή μέχρι τον Ιανουάριο του 2025. Έχω εξηγήσει και γιατί για θεσμικούς λόγους είναι πολύ άκομψη αυτή η συζήτηση από τη στιγμή που η θητεία της Προέδρου της Δημοκρατίας δεν έχει ακόμα λήξει. Θα κάνετε λίγο υπομονή και στην κατάλληλη στιγμή θα ανακοινώσουμε την πρότασή μας, την πρόταση δηλαδή της κυβερνητικής πλειοψηφίας για το πρόσωπο του Προέδρου.

Αυτό το οποίο σίγουρα πρέπει να σας πω είναι ότι το πρόσωπο του Προέδρου ή της Προέδρου πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές του ρόλου και να έχει τη δυνατότητα -γιατί όχι;-, τη δυνατότητα, το τονίζω, να πάρει όσες το δυνατόν περισσότερες ψήφους στην Βουλή. Αλλά αυτό είναι κάτι το οποίο εξαρτάται και από τα άλλα κόμματα, πώς θα αξιολογήσουν την υποψηφιότητα.

Νίκος Χατζηνικολάου: Στη συνάντηση με τον κ. Ανδρουλάκη είναι ένα θέμα που θα συζητήσετε πιθανόν;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν έχω αυτή τη στιγμή, δεν είμαι έτοιμος να κάνω μία τέτοια συζήτηση κατ’ ιδίαν με τον κ. Ανδρουλάκη διότι δεν έχω καταλήξει ακόμα στην πρότασή μας.

Νίκος Χατζηνικολάου: Αναφερθήκατε και εσείς πριν στο γεγονός ότι τα εισοδήματα, και με αυτό θα κλείσω, κ. Πρόεδρε, δεν είναι στην Ελλάδα τόσο ισχυρά, τόσο δυνατά όσο θα έπρεπε. Και βέβαια έχουμε και το μεγάλο θέμα της ακρίβειας, ένα θέμα που φαντάζομαι ότι είναι κεντρικό πολιτικό στοίχημα για την κυβέρνησή σας, το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων, γιατί αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα.

Θέλω να σας ρωτήσω αν υπάρχει κάτι επιπλέον που δεν γνωρίζουμε και θα ακούσουμε στη συζήτηση του Προϋπολογισμού από εσάς. Έχω την αίσθηση ότι τα πράγματα πήγαν αρκετά καλά σε ό,τι αφορά τα πλεονάσματα και θα μπορούσατε να ξύσετε λίγο παραπάνω, να το πω έτσι, τον πάτο του βαρελιού.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Και να είχα κάτι να πω στον Προϋπολογισμό, κ. Χατζηνικολάου, είστε έμπειρος δημοσιογράφος, δεν θα σας το έλεγα σήμερα.

Αλλά να δούμε λίγο τη μεγάλη εικόνα γιατί νομίζω ότι αυτό έχει μεγάλη, έχει εξαιρετική σημασία. Είχαμε τα τελευταία τρία χρόνια μία συσσωρευμένη ακρίβεια, όχι μόνο στην Ελλάδα, νομίζω ότι αυτό το αναγνωρίζουν όλοι, παντού στον κόσμο. Όλες οι κυβερνήσεις έχουν το ίδιο πρόβλημα, μια δηλαδή σωρευτική αύξηση τιμών προϊόντων και υπηρεσιών.

Είχαμε ταυτόχρονα -και νομίζω ότι αναγνωρίζεται από τους πολίτες- μία βελτίωση στους μισθούς και μία φορολογική πολιτική η οποία μείωσε 72 φόρους και στήριξε το διαθέσιμο εισόδημα. Και σε έναν βαθμό, η μία πολιτική ακύρωσε την άλλη. Αλληλοεξουδετερώθηκαν, θα έλεγα, οι αυξήσεις των μισθών και οι μειώσεις των φόρων από την ακρίβεια.

Πού είμαστε σήμερα; Οι τιμές δεν θα πέσουν από τη μία στιγμή στην άλλη, ούτε υπάρχουν μαγικές λύσεις. Όμως, η εκτίμησή μας είναι ότι και ο πληθωρισμός θα μειωθεί σημαντικά. Είχαμε πληθωρισμό τροφίμων σχεδόν μηδενικό τον μήνα που μας πέρασε. Άρα, δεν θα δούμε άλλες…

Νίκος Χατζηνικολάου: Οι τιμές, όμως, είναι ήδη ψηλά.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μα το είπα αυτό. Αλλά αυτό το οποίο θα γίνεται από εδώ και στο εξής είναι ότι, εκτιμώ, δεν θα αυξάνονται άλλο οι τιμές όπως αυξήθηκαν, αλλά θα αυξάνονται πολύ πιο γρήγορα οι ονομαστικοί μισθοί, και φυσικά με τις μειώσεις φόρων θα αυξάνει και το διαθέσιμο εισόδημα.

Αυτή είναι μία πολιτική, γι΄ αυτό έχω μιλήσει για πολιτική τριετίας, η οποία θέλει χρόνο να δείξει τα αποτελέσματά της. Όπως ήθελαν χρόνο οι πολιτικές προσέλκυσης επενδύσεων, δημιουργίας θέσεων εργασίας, δεν είναι πολιτικές που αποδίδουν από τη μία στιγμή στην άλλη.

Είμαι, όμως, ακράδαντα πεπεισμένος, κ. Χατζηνικολάου, ότι το 2027 όχι μόνο θα πετύχουμε τους στόχους μας, κατώτατο μισθό 950 ευρώ, μέσο μισθό 1.500 ευρώ, για το μέσο μισθό πιστεύω ότι θα ξεπεράσουμε και τον στόχο μας, γιατί καθώς μειώνεται η ανεργία αυξάνεται και η διαπραγματευτική δύναμη των εργαζόμενων και οι επιχειρήσεις είναι αναγκασμένες, όπως το κάνουν ήδη, να πληρώνουν περισσότερο και θα πληρώνουν περισσότερο.

Όταν μειώνουμε, παραδείγματος χάρη, μία μονάδα -ναι, μία μονάδα, γιατί αυτό μπορούμε αυτή τη στιγμή- τις εργοδοτικές εισφορές από 1/1/2025, αυτό είναι όφελος τελικά και για την επιχείρηση και για τον εργαζόμενο.

Άρα, εγώ κατανοώ απόλυτα ότι υπάρχει μία δυσθυμία, η οποία, όπως σας είπα, δεν είναι μόνο ελληνική. Τη βλέπω, συνομιλούμε με όλους τους ομολόγους μου. Είναι πρόβλημα μιας πολιτικής τριετίας. Μην ξεχνάτε, είχαμε μία πανδημία, έχουμε έναν πόλεμο, δεν είμαστε σε κανονικές συνθήκες.

Νίκος Χατζηνικολάου: Υπάρχει σκέψη φορολόγησης έκτακτης των υπερκερδών κάποιων μεγάλων ομίλων;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, να ξεκαθαρίσουμε ότι πια, με τους καινούργιους δημοσιονομικούς κανόνες, τα πρόσθετα έσοδα από μία κίνηση φορολόγησης, ειδικά αν είναι έκτακτη, ουσιαστικά δεν μπορούμε να τα δαπανήσουμε γιατί έχουμε οροφές δαπανών, άρα θα ήταν και λίγο δώρο άδωρον να το κάνουμε αυτό.

Τι μπορούμε να κάνουμε; Αν έχουμε διαρθρωτικές παρεμβάσεις όσον αφορά στη φορολογία, στη μείωση της φοροδιαφυγής, η οποία στο κάτω-κάτω είναι η πιο κοινωνικά δίκαιη πολιτική, διότι όταν κάποιοι λένε «αυξάνονται τα έσοδα» και μας ασκούν κριτική γιατί αυξάνονται τα έσοδα και ένα μεγάλο κομμάτι της αύξησης των εσόδων είναι από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, τι θέλουν δηλαδή; Να εξακολουθούμε να ανεχόμαστε τους φοροφυγάδες; Ας βγουν να το πούνε ανοιχτά.

Διότι εγώ από την πρώτη στιγμή είχα πει ότι η μάχη με τη φοροδιαφυγή είναι υπαρξιακής σημασίας, όχι μόνο για τα δημόσια οικονομικά αλλά για την ίδια την κοινωνική ισορροπία. Δεν υπάρχουν εδώ πολίτες δύο κατηγοριών, οι έξυπνοι και τα κορόιδα.

Αυτά, λοιπόν, τα πρόσθετα έσοδα από δομικές παρεμβάσεις -γιατί η έκτακτη φορολόγηση δεν είναι δομική παρέμβαση, την κάναμε το 2024 με τα διυλιστήρια γιατί ήταν η τελευταία χρονιά που είχαμε τη δυνατότητα να το κάνουμε. Άρα, δεν έχει νόημα να συζητάμε πια για έκτακτες φορολογήσεις, διότι δεν μπορούμε τα χρήματα αυτά να τα ξοδέψουμε ξεπερνώντας τις οροφές δαπανών.

Νίκος Χατζηνικολάου: Σας ευχαριστώ θερμά, κ. Πρόεδρε.


Πρωθυπουργός: - Η Ελλάδα θα στηρίξει την Αλβανία .. - Η Τουρκία είναι πιο ισχυρή αμυντικά και πιο ισχυρή γεωπολιτικά- Τι θέλουν οι δύο πρώην Πρωθυπουργοί να πάμε σε πόλεμο με την Τουρκία;

 


.Νίκος Χατζηνικολάου: Κύριε Πρόεδρε, θα επιμείνω και θα ζητήσω σχόλιό σας για τις απειλές που εκτοξεύτηκαν από τον πρόεδρο ενός ιστορικού συλλόγου της πόλης, τον πρόεδρο του Άρη, τον κ. Καρυπίδη, και για τις οποίες ο υφυπουργός, ο κ. Ταχιάος, επισκέφθηκε τον Εισαγγελέα, για να ρωτήσω αν αυτές οι απειλές και αυτοί οι «εκβιασμοί» περνούν, γιατί, ξέρετε, πολλοί σχολίασαν ότι η απόφαση που αφορούσε τον Άρη δεν προχώρησε, σταμάτησε.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ο κύριος Ταχιάος κατήγγειλε το περιστατικό αυτό, έκανε αναφορά στην Εισαγγελία κατόπιν δικής μου ρητής εντολής.

Η κυβέρνηση αυτή δεν χειραγωγείται, δεν απειλείται και δεν εκβιάζεται από κανέναν, όσο ισχυρός και αν αυτός μπορεί να αισθάνεται.

Κατά συνέπεια, τέτοιου είδους συμπεριφορές είναι πια αντικείμενο της ίδιας της έρευνας της Δικαιοσύνης.

Από εκεί και πέρα, κ. Χατζηνικολάου, εμείς δεν παρεμβαίνουμε στα ζητήματα τα οποία αφορούν στον τρόπο επιβολής ποινών όσον αφορά παραπτώματα τα οποία μπορεί να διεξάγονται εντός αθλητικών χώρων.

Νίκος Χατζηνικολάου: Κύριε Πρόεδρε, έρχομαι στα εθνικά μας θέματα. Είμαστε στη Θεσσαλονίκη, θέλω να συζητήσουμε και για το τι γίνεται όχι μόνο με την Τουρκία, αλλά και με την Αλβανία και με τη Βόρεια Μακεδονία. Θα ξεκινήσω από αυτά, θα ξεκινήσω από τις σχέσεις μας με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία.

Θέλω να σας ρωτήσω, πώς βλέπει η κυβέρνηση τη στάση του Rama απέναντι στην ελληνική μειονότητα της Αλβανίας, πώς βλέπει την προκλητική του ρητορική του τελευταίου διαστήματος και με ποιον τρόπο σκοπεύει να αντιδράσει σε αυτές τις προκλήσεις;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν είναι μυστικό ότι οι σχέσεις μας με την Αλβανία πέρασαν από αρκετές αναταράξεις, με αφορμή την υπόθεση του Φρέντη Μπελέρη, ο οποίος σήμερα όμως είναι εκλεγμένος ευρωβουλευτής στο Ευρωκοινοβούλιο με τη Νέα Δημοκρατία, εκπροσωπώντας με αυτόν τον τρόπο και τα δικαιώματα της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Κοιτάξτε να δείτε, αυτή τη στιγμή η Αλβανία έχει ξεκινήσει τη διαδικασία, αυτόν τον μακρύ δρόμο για να μπορέσει κάποια στιγμή να εισέλθει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και πρέπει να σας πω ότι η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να στηρίξει την Αλβανία σε αυτή την προσπάθεια, υπό μία, όμως, βασική προϋπόθεση: ότι η Αλβανία θα σεβαστεί απόλυτα τα δικαιώματα της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας και ότι προφανώς θα υπάρχει αιρεσιμότητα σε κάθε βήμα της Αλβανίας προς την Ευρώπη ώστε να είμαστε κι εμείς σίγουροι ότι αυτά τα οποία δεσμεύεται η Αλβανία να κάνει, θα τα κάνει πραγματικά πράξη.

Έχουμε περιουσιακά ζητήματα, ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με τον αυτοπροσδιορισμό και την απογραφή και πρέπει να σας πω ότι αυτά τα ζητήματα πια η Αλβανία έχει δεσμευθεί κατηγορηματικά ότι θα τα επιλύσει.

Άρα, η Ελλάδα έχει διαπραγματευτική δύναμη ισχυρή σήμερα. Αν η Αλβανία θέλει να προχωρήσει, που πιστεύω ότι θέλει να προχωρήσει κι εμείς πρέπει να θέλουμε να προχωρήσει, τότε πρέπει οριστικά να επιλύσει τα ζητήματα που αφορούν τη μειονότητα.

Άρα θα έλεγα ότι αυτή είναι μία θετική εξέλιξη, καθώς ουσιαστικά τον ροοστάτη της προόδου της Αλβανίας προς την Ευρώπη σε μεγάλο βαθμό τον καθορίζει η χώρα μας.

Νίκος Χατζηνικολάου: Έρχομαι και στη Βόρεια Μακεδονία. Είναι κοινό μυστικό ότι μετά τις τελευταίες εκλογές στη χώρα αυτή έχουμε οπισθοδρόμηση σε ό,τι αφορά την εφαρμογή της Συμφωνίας των Πρεσπών. Πρόκειται για μια Συμφωνία την οποία εσείς έχετε επικρίνει στο παρελθόν, βέβαια λέγοντας προεκλογικά ότι δεν μπορεί κανείς να αποδράσει από μία διεθνή συμφωνία, είναι υποχρεωμένη η χώρα να την εφαρμόσει. Το θέμα είναι: τα Σκόπια, η Βόρεια Μακεδονία, είναι υποχρεωμένα να εφαρμόσουν τη συμφωνία αυτή; Και με ποιον τρόπο θα αντιδράσουμε στις προκλήσεις που δεχόμαστε; Είναι ήδη καιρός τώρα, μήνες τώρα, που το «Βόρεια» το ξεχνούν όπου εμφανίζονται. Εμφανίζονται ως «Μακεδονία».

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δυστυχώς, υπάρχουν ακόμα αρκετές δυνάμεις στα Βαλκάνια που αισθάνονται ότι θα έχουν πολιτικό όφελος αν ξυπνήσουν τα παλιά φαντάσματα του βαλκανικού εθνικισμού. Και αυτό σε μεγάλο βαθμό έγινε και με τη σημερινή κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας, και στην προεκλογική περίοδο αλλά σε έναν βαθμό και μετά τις εκλογές.

Εδώ τα πράγματα είναι απολύτως σαφή. Εγώ είχα εκφράσει τις ενστάσεις μου για τη Συμφωνία των Πρεσπών, ως προς την αποδοχή της «μακεδονικής» εθνότητας και της «μακεδονικής» γλώσσας. Η Συμφωνία, όμως, ως προς το λεγόμενο «erga omnes», ότι το όνομα της χώρας είναι Βόρεια Μακεδονία, είτε η χώρα εκπροσωπείται στο εξωτερικό είτε το όνομα χρησιμοποιείται για εσωτερική χρήση, αυτό δεν αμφισβητείται, είναι ξεκάθαρο. Και δεν μπορεί η Βόρεια Μακεδονία να ξεφύγει από αυτή την πρόβλεψη. Βλέπω τους τελευταίους δύο μήνες η κυβέρνηση σε έναν βαθμό να το έχει αντιληφθεί.

Αυτό το οποίο περιμένω -όχι μόνο εγώ, γιατί το ζήτημα δεν είναι διμερές, αφορά και την Ευρώπη, σε έναν βαθμό αφορά και το ΝΑΤΟ- είναι μία πολύ ρητή δήλωση της πολιτειακής και πολιτικής ηγεσίας ότι ο σεβασμός στη Συμφωνία των Πρεσπών είναι απόλυτος και ότι το όνομα της χώρας είναι Βόρεια Μακεδονία, είτε το χρησιμοποιούν εκτός της χώρας είτε εντός της χώρας. Πιστεύω ότι κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση.

Και αν δείτε τι έχει γίνει και ως προς τον ευρωπαϊκό δρόμο της Βόρειας Μακεδονίας, η Αλβανία σήμερα προχωράει πιο γρήγορα και η ευρωπαϊκή προοπτική της Βόρειας Μακεδονίας είναι καθηλωμένη, γιατί έχουν και κάποια άλλα ζητήματα αντίστοιχα με τη Βουλγαρία.

Άρα, πιστεύω ότι και η χώρα αυτή θα αντιληφθεί ότι δεν είναι προς όφελος της να επιμένει σε μια γραμμή η οποία δημιουργεί ζητήματα με τον μεγαλύτερο γείτονά της, ο οποίος τυχαίνει να είναι και μεγάλος επενδυτής στη χώρα και από τον οποίο προσδοκά και στήριξη στον ευρωπαϊκό δρόμο.

Νίκος Χατζηνικολάου: Μήπως πρέπει να ενημερώσουμε τους συμμάχους μας πιο εντατικά για τη στάση της Βόρειας Μακεδονίας;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μα το έχουμε ήδη κάνει.

Νίκος Χατζηνικολάου: Έρχομαι στα ελληνοτουρκικά. Κύριε Πρόεδρε, δέχεται κριτική η κυβέρνησή σας από τα δεξιά της ότι δεν έπρεπε να κάνει καθόλου διάλογο με την Τουρκία, ότι ο διάλογος αυτός είχε προκαθορισμένο αποτέλεσμα, ότι δηλαδή δεν θα έβγαζε τίποτα.

Θέλω να σας ρωτήσω σήμερα πού είμαστε, και μετά από μια τοποθέτηση του Τούρκου Υπουργού Άμυνας, προκλητική, επιτρέψτε μου να πω, με αμφισβήτηση και πάλι εθνικών κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, αν αισθάνεστε ότι μπορεί να ήταν λάθος αυτή η ελληνοτουρκική προσέγγιση του τελευταίου διαστήματος ή όχι και γιατί.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σε καμία περίπτωση. Η Ελλάδα πρέπει να συνομιλεί με την Τουρκία, και μπορεί να το κάνει από θέση ισχύος και αυτοπεποίθησης. Και αυτό θα συνεχίσω να κάνω, παρά το γεγονός ότι στο βασικό ζήτημα το οποίο έχουμε με την Τουρκία δεν έχει επέλθει καμία πραγματική σύγκλιση.

Η Ελλάδα αναγνωρίζει ότι με την Τουρκία έχει μία μεγάλη διαφορά, η οποία είναι η οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, ενώ η Τουρκία επιμένει, όπως το κάνει και εδώ και πολλά χρόνια, δεν είναι κάτι καινούργιο, να βάζει και πολλά άλλα θέματα στο τραπέζι των συζητήσεων, τα οποία η Ελλάδα δεν πρόκειται ποτέ να δεχθεί να συζητήσει.

Αυτό δεν σημαίνει, όμως, κ. Χατζηνικολάου, ότι δεν μπορούμε να συζητούμε με την Τουρκία και για άλλα ζητήματα, περιφερειακά, ζητήματα οικονομικής συνεργασίας, ζητήματα τα οποία αφορούν, για παράδειγμα, το πρόγραμμα της γρήγορης βίζας για τα νησιά μας, ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με την διαχείριση των προσφυγικών ροών.

Και αν συμφωνούμε ότι διαφωνούμε, που σε αυτή τη φάση είμαστε αυτή τη στιγμή, και ότι δεν μπορούμε ουσιαστικά να συζητήσουμε σε μεγαλύτερο βάθος το μείζον ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκα πριν, να γνωρίζουμε ότι τουλάχιστον μπορούμε να το κάνουμε χωρίς να είμαστε σε ένα καθεστώς διαρκούς έντασης και προκλήσεων.

Νίκος Χατζηνικολάου: Κύριε Πρόεδρε, το να θέτουν διαρκώς διεκδικήσεις τους πάνω στο τραπέζι, ενώ η Ελλάδα δεν το πράττει και επιμένει ότι η μία διαφορά είναι αυτή που πρέπει να συζητηθεί, δεν μας βλάπτει μακροπρόθεσμα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μα η Ελλάδα δεν έχει διεκδικήσεις, δεν διεκδικεί κάτι από την Τουρκία. Διεκδικούμε να επιλύσουμε τη μία διαφορά στην οποία αναφέρθηκα. Το ότι δεν έχουμε διεκδικήσεις δεν σημαίνει….

Νίκος Χατζηνικολάου: Θέλω να πω, λέγε, λέγε, λέγε ο Τούρκος, δεν μας βλάπτει μακροπρόθεσμα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κοιτάξτε να δείτε, για δείτε λίγο πού ήμασταν πριν από πέντε χρόνια. Και αναφέρομαι στα πέντε χρόνια γιατί τότε με εμπιστεύτηκαν για πρώτη φορά οι Έλληνες πολίτες για το αξίωμα του Πρωθυπουργού. Αυτά τα έλεγαν και πριν οι Τούρκοι. Γκρίζες ζώνες είχαμε και πριν. Αμφισβήτηση της δυνατότητας της Ελλάδας να εξοπλίσει τα νησιά της για αμυντικούς σκοπούς είχαμε και πριν.

Δεν άλλαξε κάτι, αλλά η Ελλάδα σήμερα είναι αμυντικά πολύ πιο ισχυρή. Αυτό δεν νομίζω ότι αμφισβητείται από κανέναν, και από συμπολίτες μας ενδεχομένως οι οποίοι είναι στα δεξιά μας και μπορεί να μην μας εμπιστεύονται.

Είναι πιο ισχυρή αμυντικά, είναι πιο ισχυρή γεωπολιτικά, έχει καταφέρει να φέρει την Ευρωπαϊκή Ένωση στη γραμμή της σχετικά με το προσφυγικό, δηλαδή να φύγουμε από μία πολύ δικαιωματική λογική και να αναγνωρίσουμε ότι, με σεβασμό, προφανώς, στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, οι χώρες, όμως, των εξωτερικών συνόρων της Ευρώπης έχουν υποχρέωση να φυλάνε τα σύνορα και να προχωρούν σε ενεργητική αποτροπή. Έχουμε πια οριοθετημένη ΑΟΖ με την Ιταλία και με την Αίγυπτο.

Όλα αυτά έγιναν σε πέντε χρόνια, ενώ ταυτόχρονα έχουμε καταφέρει -και νομίζω είναι θετικό αυτό- να κατεβάσουμε την ένταση στο Αιγαίο και να μπορούμε, να σας το πω αλλιώς, να συμφωνούμε ότι διαφωνούμε με έναν λιγότερο έντονο τρόπο.

Νίκος Χατζηνικολάου: Γιατί ανησυχούν οι δύο πρώην Πρωθυπουργοί; Βέβαια σε άλλους τόνους ο κ. Σαμαράς, σε άλλους τόνους ο κ. Καραμανλής. Δείχνουν μία έντονη ανησυχία για τον τρόπο με τον οποίον εξελίσσεται ο ελληνοτουρκικός διάλογος. Έχουμε σε κάτι υποχωρήσει; Παράδειγμα: ή Κάσος, για παράδειγμα, έχει κάποιο θέμα εκεί; Το ιταλικό πλοίο μπορεί να ζήτησε άδεια από την Τουρκία για να επιχειρήσει σε δικά μας νερά;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Προφανώς και δεν έγινε τίποτα τέτοιο και έχει απαντηθεί πάρα πολλές φορές. Και να σας πω και κάτι, κ. Χατζηνικολάου, από ένα σημείο και πέρα είναι πάρα πολύ ενοχλητικό και προσβλητικό ως έναν βαθμό να αμφισβητείται ο πατριωτισμός ο δικός μου, του Υπουργού Εξωτερικών, διαρκώς, όταν έχουμε πει σε όλους τους τόνους τι είναι αυτό το οποίο κάνουμε και τι είναι αυτό το οποίο δεν κάνουμε.

Αν αυτό εξυπηρετεί -και δεν αναφέρομαι στους δύο τέως Πρωθυπουργούς εδώ, αναφέρομαι κυρίως στην κριτική που μας ασκείται από τα δεξιά μας-, αν αυτό το πράγμα αισθάνονται κάποιοι ότι τους δίνει κάποιους πόντους στην κοινή γνώμη -δεν καταλαβαίνω και τι θέλουν αυτοί, να πάμε σε πόλεμο με την Τουρκία; Δηλαδή, δεν καταλαβαίνω ποια είναι η εναλλακτική σε αυτό το οποίο κάνουμε-, αυτό είναι δικό τους θέμα.

Εγώ ξέρω ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων αυτό το οποίο επιζητεί είναι τα ήρεμα νερά. Θέλει να συνεχίσουμε να συζητούμε με την Τουρκία και, όπως σας είπα, αν δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε, που δεν φαίνεται αυτή τη στιγμή στον ορίζοντα μια τέτοια προοπτική, να σεβόμαστε, θα έλεγα, τις διαφορές μας, χωρίς να προβαίνουμε -και αυτό δεν αφορά την Ελλάδα, γιατί η Ελλάδα δεν έχει προκαλέσει ουσιαστικά ποτέ την Τουρκία, αφορά την Τουρκία-, χωρίς να προβαίνουμε σε αχρείαστες προκλήσεις.








Κόλαφος η απόφαση του ΕΔΑΔ στην κυβέρνηση: - Αρνείστε, να εφαρμόσετε τις δικαστικές αποφάσεις, για την πληρωμή των πολιτών - Κατέχετε την 147η θέση στην παγκόσμια κατάταξη στην απονομή της δικαιοσύνης.

 



Καταδίκη και αποδοκιμασία από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων  εισπράττει η χώρα μας, για μία ακόμα φορά, εξαιτίας της καθυστέρησης 12 ετών στην εφαρμογή δικαστικών αποφάσεων στο πολύπαθο ζήτημα των απαλλοτριώσεων. Η καταδίκη έλαβε χώρα, γιατί οι πολίτες ανέμεναν 12 χρόνια να εφαρμοστεί μια δικαστική απόφαση. Δεν φτάνει η υπερβολική καθυστέρηση έκδοσης μίας δικαστικής απόφασης, εξαιτίας της ελλείψεως μηχανογράφησης – ηλεκτρονικών υπηρεσιών μέσω διαδικτύου, της μη ουσιαστικής ενίσχυσης του θεσμού της διαμεσολάβησης, της μη ενίσχυσης της δικηγορικής ύλης για την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων, της μη ενίσχυσης των γραμματειών δικαστηρίων με επιπλέον εξειδικευμένο προσωπικό, της μη ενίσχυσης συμβολαιογραφικών πράξεων σε κάποιες περιπτώσεις για την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων: έχουμε και την υπερβολική καθυστέρηση στην εφαρμογή μίας δικαστικής απόφασης, μετά την δημοσίευση της, από το ίδιο το κράτος.

Η υποχρέωση της Διοίκησης να συμμορφώνεται με το περιεχόμενο των δικαστικών αποφάσεων των διοικητικών δικαστηρίων προβλέπεται στο άρθρο 95 παρ. 5 του Συντάγματος και εξειδικεύεται περαιτέρω στο άρθρο 50 παρ. 4 του π.δ. 18/1989. Η συμμόρφωση εκφράζεται αναλόγως σε κάθε περίπτωση είτε με θετική ενέργεια της Διοίκησης προς το περιεχόμενο της απόφασης ή αποχή από κάθε ενέργεια που είναι αντίθετη προς όσα κρίθηκαν από αυτό. Σήμερα στην Ελλάδα δεν υφίσταται Συνταγματικό δικαστήριο και η απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου, δεσμεύει την κυβέρνηση – δημόσια διοίκηση, ως προς την εφαρμογή, αλλά όχι ως προς τον χρόνο εφαρμογής της απόφασης και δεν έχει ισχύ νόμου.

Σήμερα, η απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου δεν είναι αμέσως εκτελεστή, αλλά απαιτείται προηγούμενη πράξη της δημόσιας διοίκησης για την εφαρμογή της. Απαραίτητη προϋπόθεση, για την ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου, είναι η συνταγματική διασφάλιση της ανεξαρτησίας των δικαστών του Συνταγματικού Δικαστηρίου και η στελέχωση του, με δικαστές κοινής αποδοχής . Οι αποφάσεις του Συνταγματικού δικαστηρίου είναι αμέσως εκτελεστές, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη πράξη της δημόσιας διοίκησης για την εφαρμογή της δικαστικής αυτής απόφασης. Γενικά στην Ελλάδα, απαιτείται η δημιουργία ψηφιακού φακέλου του αρχείου των Δικαστηρίων της χώρας. Η πρόσβαση στα ψηφιοποιημένα αρχεία, θα αυξήσει την αποτελεσματικότητα και τη ταχύτητα των δικαστηρίων, μειώνοντας την έγχαρτη και ψηφιακή γραφειοκρατία. Επιπλέον, θα υπάρξει σημαντική εξοικονόμηση κόστους και πόρων και θα ενισχύσει τη διαφάνεια και τη διαχείριση των υποθέσεων. Ο θεσμός της διαμεσολάβησης, έχει κυριαρχήσει εδώ και χρόνια, σε πολλές χώρες του κόσμου, ενώ στην Ελλάδα απαιτείται ουσιαστική ενίσχυση του συγκεκριμένου θεσμού. Η διαμεσολάβηση είναι ένας εναλλακτικός τρόπος επίλυσης διαφορών και διεξάγεται με τη συνδρομή ενός τρίτου αντικειμενικού προσώπου, του Διαμεσολαβητή, ο οποίος προσπαθεί να οδηγήσει τα μέρη στην επίτευξη συμφωνίας.

Η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2008/52/ΕΚ της ΕΕ περί Διαμεσολάβησης στη νομοθεσία της χώρας μας είναι πλέον γεγονός με την ψήφιση του νόμου 3898/12.12.2010 «Διαμεσολάβηση σε εμπορικές και αστικές υποθέσεις». Στη διαμεσολάβηση μπορούν να υπαχθούν διαφορές ιδιωτικού δικαίου (αστικές, εμπορικές, οικογενειακές, εργατικές). Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο άνοιξε πρόσφατα το δρόμο για την προώθηση της ψηφιοποίησης και την ενίσχυση της προσβασιμότητας και της αποτελεσματικότητας των συστημάτων απονομής Δικαιοσύνης των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έκδοση κανονισμού για την ψηφιοποίηση της διασυνοριακής δικαστικής συνεργασίας και της πρόσβασης στη δικαιοσύνη και συνοδευτικής οδηγίας , θα διευκολύνει την ηλεκτρονική επικοινωνία στο πλαίσιο των διαδικασιών διασυνοριακής δικαστικής συνεργασίας σε αστικές, εμπορικές και ποινικές υποθέσεις.

Η πρόσφατη απόφαση έλαβε χώρα λίγες ημέρες αφότου οι υπουργοί Δικαιοσύνης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενέκριναν στρατηγική για την ηλεκτρονική Δικαιοσύνη για τα έτη 2024 έως 2028.. Υπέρβαση αρμοδιοτήτων και προσβολή της θεσμικής αυτονομίας των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καταλογίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών στην Ευρωπαία Εισαγγελέα Λάουρα Κοβέσι, που είχε ζητήσει πρόσφατα την αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών στην Ελλάδα. Η νέα Ευρωπαϊκή καταδίκη για την χώρα μας, ήρθε γιατί οι πολίτες περίμεναν ουσιαστικά 12 χρόνια να εφαρμοστεί μια δικαστική απόφαση. Δηλαδή ενώ από το 2009 είχε κριθεί στα Δικαστήρια η ακύρωση της άρσης απαλλοτρίωσης, μετά τη σιωπηρή άρνηση της διοίκησης, χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2019 ώστε να εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα για την άρση και το 2021 για να βγουν οι διαταγές πληρωμής για την αποζημίωση των ιδιοκτητών.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) αναφέρει στην απόφασή του πως “η εκτέλεση δικαστικής απόφασης είναι αναπόσπαστο μέρος της δίκαιης δίκης”.

Σύμφωνα με την υπόθεση, το “εθνικό δικαστήριο είχε ακυρώσει τη σιωπηρή άρνηση της διοίκησης να άρει την απαλλοτρίωση που αφορούσε το οικόπεδο των προσφευγόντων και παρέπεμψε την υπόθεση στη διοίκηση. Οι προσφεύγοντες, συνιδιοκτήτες ενός οικοπέδου, παραπονέθηκαν για την καθυστερημένη εκτέλεση της με αριθ. 3665/2009 απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης και για την έλλειψη αποτελεσματικής προσφυγής στο εσωτερικό δίκαιο”.

Όπως ανέφεραν οι προσφεύγοντες “η εν λόγω εσωτερική διαδικασία είχε κινηθεί από τους προκατόχους τους και αυτοί απέκτησαν από κοινού την κυριότητα του οικοπέδου στις 23 Ιουλίου 2010, μετά την καταχώριση της συμβολαιογραφικής τους πράξης στο Κτηματολόγιο.

Στις 29 Νοεμβρίου 2019 δημοσιεύθηκε το ΠΔ σχετικά με την τροποποίηση του σχεδίου πόλεως – περιελάμβανε δε την άρση της απαλλοτρίωσης και την επαναφορά της. Στις 31 Μαρτίου 2021 εκδόθηκαν διαταγές πληρωμής για την αποζημίωση των προσφευγόντων, θέτοντας έτσι τέλος στη διαδικασία εκτέλεσης.

Στον προσφεύγοντα της προσφυγής με αριθ. 47788/15, εν τω μεταξύ, επιδικάστηκε αποζημίωση 1.000 ευρώ από το Συμβούλιο Συμμόρφωσης (τριμελής επιτροπή) του Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης για την μη εκτέλεση της απόφασης από τις αρχές. Το ποσό αυτό καταβλήθηκε στις 25 Απριλίου 2016”. Κατά το ευρωπαϊκό δικαστήριο ΕΔΑΔ η εκτέλεση απόφασης που εκδίδεται από οποιοδήποτε δικαστήριο πρέπει να θεωρείται αναπόσπαστο μέρος της “ακροαματικής διαδικασίας”. Παρέπεμψε επίσης στη νομολογία του σχετικά με τη μη εκτέλεση ή την καθυστερημένη εκτέλεση τελεσίδικων εθνικών αποφάσεων.

“Το Δικαστήριο εκτίμησε ότι:

α) στην προκειμένη περίπτωση οι αρχές δεν κατέβαλαν τις απαραίτητες προσπάθειες για την πλήρη και έγκαιρη εκτέλεση της εκδοθείσας δικαστικής απόφασης υπέρ των προσφευγόντων και 

β) οι προσφεύγοντες δεν είχαν στη διάθεσή τους αποτελεσματικό ένδικο μέσο για τις καταγγελίες τους” υπογραμμίζεται.

Ενδεικτικό είναι πως το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο απέρριψε τις αιτιάσεις της Κυβέρνησης. Εδώ και πολλά χρόνια, γινόμαστε μάρτυρες όχι μονάχα της καθυστέρησης έκδοσης δικαστικών αποφάσεων , αλλά και της καθυστέρησης εφαρμογής των δικαστικών αποφάσεων και μάλιστα από το ίδιο το ελληνικό δημόσιο. Στην Ελλάδα του 2024, οι περισσότερες δικογραφίες ακόμα μεταφέρονται με καροτσάκια των “σουπερμάρκετ”, ενώ η έλλειψη μηχανογράφησης- ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, ταλαιπωρεί πολίτες , δικαστικούς υπαλλήλους, δικαστές και δικηγόρους.

Σύμφωνα με την πρώην πρόεδρο της ένωσης διοικητικών Δικαστών,η Ελλάδα κατείχε την πρώτη θέση στις καθυστερήσεις έκδοσης των αποφάσεων από τις 26 χώρες της Ευρώπης. Στα Διοικητικά Δικαστήρια εκκρεμούν 288.229 υποθέσεις. Στο Πρωτοδικείο Αθηνών δεν έχουν προσδιοριστεί 44.000 υποθέσεις. Το «αναβολόσημο» που επιβλήθηκε πριν λίγα χρόνια, εξυπηρετεί «ταμειακές ανάγκες» και όχι την καταπολέμηση της ” βιομηχανίας” αναβολών, κυρίως με την προσκόμιση ιατρικών βεβαιώσεων.

Θεσμοθετήθηκε η καταβολή παραβόλου όταν το δικαστήριο κρίνει νόμιμο το αίτημα χορήγησης αναβολής, διάταξη που εξυπηρετεί ταμειακές ανάγκες και όχι την επιτάχυνση εκδίκασης των υποθέσεων, ενώ παραβλέπεται το γεγονός ότι η εκδίκαση των υποθέσεων αναβάλλεται σε ποσοστά που φθάνουν το 60 και 70% επειδή η διοίκηση δεν προσκομίζει τον φάκελο της υπόθεσης και τις απόψεις της. Ανάμεσα στα 47 κράτη του Συμβουλίου της Ευρώπης, η χώρα μας κατέχει την τέταρτη θέση σε υπερβολικές καθυστερήσεις στην απονομή της δικαιοσύνης και έχει επανειλημμένα καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, λόγω υπερβάσεων του εύλογου χρόνου έκδοσης απόφασης.

Το αποτέλεσμα δεν είναι μόνο ότι πλήττεται το κύρος της χώρας μας διεθνώς, αλλά καταρρακώνεται και το «κοινό περί δικαίου αίσθημα» και η υγιής επιχειρηματική δραστηριότητα. Δεν μπορούν να εισπράξουν βεβαιωμένα πολλά εκατομμύρια ευρώ,από τις γνωστές λίστες φοροδιαφυγής(Λαγκάρντ, Μπόργιανς), λόγω πολυνομίας και γραφειοκρατίας.Το ίδιο συμβαίνει με το λαθρεμπόριο καυσίμων και καπνικών,όπου το κράτος ζημιώνεται με εκατομμύρια ευρώ.

Η πολυνομία αποτελεί τη βάση για την κακοδικία, την ανομία, τη διαφθορά. Το χάος της πολυνομίας είναι από τους κρισιμότερους «αόρατους» εχθρούς της ανάπτυξης. Η Ελλάδα είναι ίσως η χώρα με τους περισσότερους νόμους και ρυθμίσεις στον κόσμο, ένα πολυδαίδαλο νομικό σύστημα του οποίου την ισχύ κανείς δεν γνωρίζει και στα δίχτυα του οποίου «κολλάει» κάθε μεταρρυθμιστική απόπειρα. Με την πολυνομία εννοούμε την ύπαρξη πολλών Νόμων, Υπουργικών Αποφάσεων, Προεδρικών Διαταγμάτων και Εγκυκλίων για το ίδιο θέμα, συχνά αντικρουόμενων μεταξύ τους και οπωσδήποτε πολυδαίδαλων. Κακονομία είναι το φαινόμενο της κακής ποιότητας των νομικών ρυθμίσεων – αντικρουόμενοι, ασαφείς ή κακογραμμένοι νόμοι, ενίοτε γεμάτοι με άσχετες ή αυθαίρετες ρυθμίσεις. Απαιτείται νέα κωδικοποίηση νόμων, με απλούστευση και επαναδιατύπωσή τους.
Στη μηχανογράφηση, στην ηλεκτρονική διακίνηση δικαστικών εγγράφων ,κατέχουμε την τελευταία θέση στην Ευρώπη. Απαιτείται πλήρης μηχανογράφηση όλων των υπηρεσιών των δικαστηρίων και η καθιέρωση, πανελλαδικά και σε όλες τις διαδικασίες, της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων.

Η Βουλή κατά το νομοθετικό της έργο, θα πρέπει να συμμορφώνεται με τη συνταγματική διάταξη που απαγορεύει να εισάγονται στους νόμους διατάξεις άσχετες με το κυρίως αντικείμενο του νόμου, ώστε να εκλείψει το απαράδεκτο φαινόμενο των λεγομένων «φωτογραφικών» διατάξεων, που εισάγονται τις μεταμεσονύκτιες ώρες και στην πλειοψηφία τους περνούν απαρατήρητες.

Σε πολλές περιπτώσεις η πρόσβαση του πολίτη στη δικαιοσύνη είναι πολύ ακριβή. Και τη μεγαλύτερη ευθύνη την έχει το ίδιο το κράτος, το οποίο αποφασίζει πολλές φορές για φοροεισπρακτικούς λόγους, άλλες για εξοικονόμηση δαπανών και κάποιες φορές για να αποτρέψει τους πολίτες να καταφύγουν στη δικαιοσύνη.

Η ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, εδώ και χρόνια, δεν έχει προκηρύξει μόνιμες θέσεις εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού στα δικαστήρια της χώρας. Η ένωση δικαστών και οι δικηγορικοί σύλλογοι διαμαρτύρονται για την έλλειψη προσωπικού στα δικαστήρια και για το γεγονός ότι ελάχιστοι υπάλληλοι επωμίζονται δυσανάλογα μεγάλο φόρτο εργασίας. Εκτός από την έλλειψη προσωπικού, το Υπουργείο Δικαιοσύνης δεν έχει προβεί διαχρονικά στην κωδικοποίηση της νομόθεσιας (με την έννοια της τακτοποίησης και της κατηγοριοποίησης), με συνέπεια να υφίστανται πολλοί νόμοι για το ίδιο θέμα.

Επιπλέον,οι διαχρονικές καταγγελίες δικαστών για πολιτικές παρεμβάσεις της ηγεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης,στο έργο των ανεξάρτητων δικαστών,μόνο προβλήματα δημιουργούν στην εξέλιξη μίας υπόθεσης. Προβλήματα που αμαυρώνουν την εικόνα της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης διαχρονικά δεν έχει αναλάβει πρωτοβουλία για την σύσταση Συνταγματικού Δικαστηρίου στην Ελλάδα.

Στην Ελλάδα δεν υφίσταται Συνταγματικό Δικαστήριο και απαιτείται πράξη της δημόσιας διοίκησης για την εφαρμογή μίας δικαστικής απόφασης. Η πράξη της διοίκησης συνήθως καθυστερεί υπερβολικά, επικαλούμενη ως
αιτιολογία καθυστέρησης την έλλειψη πόρων για την υλοποίηση της απόφασης. Αντιθέτως η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου ισχύει από την δημοσίευσή της, ως νόμος του κράτους, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη πράξη της δημόσιας διοίκησης. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αξιοκρατική εκλογή των Δικαστικών του Συνταγματικού Δικαστηρίου, ώστε να λειτουργεί ως ανεξάρτητο Δικαστήριο.

Το Συνταγματικό Δικαστήριο ελέγχει την συνταγματικότητα των νόμων, έχει αρμοδιότητα να εκδικάζει συνταγματικές προσφυγές πολιτών και ελέγχει τις πράξεις και παραλείψεις όλων των πολιτειακών οργάνων. Κάθε πολίτης δικαιούται να προσφύγει κατά κρατικής πράξης η οποία του θίγει ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο ατομικό δικαίωμα. Ως κρατική πράξη νοείται κάθε πράξη καθεμίας από τις τρεις εξουσίες του κράτους, όχι μόνο της
εκτελεστικής. Δηλαδή πράξη μπορεί να είναι νόμος, διοικητική πράξη ή δικαστική απόφαση. Αν το Συνταγματικό Δικαστήριο κάνει δεκτή την προσφυγή, τότε ακυρώνει την πράξη. Αν η πράξη είναι δικαστική απόφαση,
τότε εξαφανίζει την απόφαση του προηγούμενου δικαστηρίου και αναπέμπει την υπόθεση σε αυτό για επανεκδίκαση. Οι αποφάσεις του είναι δεσμευτικές για όλα τα κρατικά όργανα.

Η καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης λόγω έλλειψης προσλήψεων στα δικαστήρια με ευθύνη του εκάστοτε υπουργού, η απουσία Συνταγματικού Δικαστηρίου, η υπερβολική καθυστέρηση αποστολής στην βουλή αιτημάτων άρσης ασυλίας βουλευτών, η μη εφαρμογή Δικαστικών αποφάσεων από την δημόσια διοίκηση, η τότε απομάκρυνση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, η τότε τροπολογία για τις τότε offshore εταιρείες υπουργών και βουλευτών, οι παρεμβάσεις στο έργο των ανεξάρτητων δικαστών, συνθέτουν πολλές φορές μία εικόνα διάλυσης, που αδικεί την Δικαιοσύνη με υπαιτιότητα της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας.

Το Σύνταγμα της Ελλάδος, θα πρέπει να αναθεωρηθεί. Όμως το ζήτημα είναι πρωτίστως η εφαρμογή και ο σεβασμός του Συντάγματος, καθώς πρόσφατοι νόμοι, πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και η μη εφαρμογή δικαστικών αποφάσεων από την δημόσια διοίκηση, παραβιάζουν ξεκάθαρα διατάξεις του Συντάγματος. Το Σύνταγμα προβλέπει ότι η δημόσια διοίκηση οφείλει να σέβεται και να εφαρμόζει τις δικαστικές αποφάσεις. Επιπλέον, οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου επιτρέπονται μόνο σε έκτακτες περιστάσεις για την χώρα(π.χ. Πολέμου) και όχι στην συγκεκριμένη εποχή.

Σε δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως ανέρχεται το κόστος της διαφθοράς στην Ελλάδα, ενώ σε κακή σειρά επί συνόλου 196 χωρών κατατάσσεται η χώρα μας, σύμφωνα με το δείκτη αντίληψης της διαφθοράς. Η διαφθορά αυξάνει κατά 10 τοις εκατό το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, εξανεμίζοντας έτσι τα όποια οφέλη. 

Μερικά από τα αίτια της διαφθοράς, είναι η μη κωδικοποίηση της νομοθεσίας, η μη παραδειγματική τιμωρία, η υπερβολική καθυστέρηση στην απονομή της Δικαιοσύνης λόγω έλλειψης προσωπικού στα δικαστήρια, η έλλειψη σοβαρού ελέγχου από ανεξάρτητες αρχές, η αφαίρεση σημαντικών αρμοδιοτήτων από τις ανεξάρτητες αρχές, οι αδικαιολόγητες παρεμβάσεις της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου δικαιοσύνης στο έργο των ανεξάρτητων Δικαστών σύμφωνα με καταγγελίες, η αναχρονιστική νομοθεσία, η γραφειοκρατία, η έλλειψη κυβερνητικής διαφάνειας, το ασθενές κράτος δικαίου, η έλλειψη αξιολόγησης και κινήτρων και η έλλειψη βασικής εκπαίδευσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα διαφθοράς ή οι πολιτικές παρεμβάσεις στους ανεξάρτητους δικαστές.

Με την απόφαση 4467/2012 του Συμβουλίου της Επικρατείας, για πρώτη φορά, Ελληνικό Δικαστήριο αποζημιώνει πολίτη, λόγω μεγάλης καθυστέρησης στην απονομή της Δικαιοσύνης. Η απόφαση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία, αφού το Συμβούλιο της Επικρατείας σε μονομελή σύνθεση, εξέδωσε σ’ εφαρμογή του νόμου 4055/2012 , απόφαση επί αίτησης πολίτη με την οποία ζητάει να του καταβάλλει το ελληνικό Δημόσιο ως αποζημίωση 30.000 ευρώ, καθώς το δικαστήριο καθυστέρησε να εκδώσει την απόφαση του κατά 8 έτη, 6 μήνες και 18 ημέρες. Το ποσό αυτό το διεκδικούσε ως δίκαιη ικανοποίηση για την ηθική βλάβη που υπέστη από την παραβίαση του δικαιώματος του σε ταχεία απονομή της Δικαιοσύνης. Από την πλευρά των εκπροσώπων του δικαστικού σώματος, αλλά και της ηγεσίας της Δικαιοσύνης, που εκπροσωπήθηκε από την πρόεδρο του Αρείου Πάγου και την εισαγγελέα του Ανωτάτου Δικαστηρίου, στην γενική συνέλευση της ένωσης δικαστών και εισαγγελέων, εκφράστηκε, στα βασικά σημεία, συμφωνία για την ανάγκη μεταρρυθμίσεων στη δικαιοσύνη με στόχο την επιτάχυνση, ενώ όλοι σημείωσαν το θλιβερό ρεκόρ της χώρας να κατέχει την 147η θέση στην παγκόσμια κατάταξη σχετικά με τις καθυστερήσεις στην απονομή της δικαιοσύνης.

Από τον Σεπτέμβριο του 2024, εφαρμόστηκε ο νόμος 5108/2024 , ο οποίος επέφερε την συγχώνευση των Ειρηνοδικείων ολόκληρης της χώρας με τα Πρωτοδικεία, με σκοπό την ταχεία απονομή της δικαιοσύνης (Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις). Η αλήθεια είναι ότι τελευταία, έχει ξεκινήσει μία σημαντική προσπάθεια με πολλές ψηφιακές υπηρεσίες των δικαστηρίων, με την ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων, με την ενίσχυση της δικηγορικής ύλης με σκοπό την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων, με τηλεματικες συνεδριάσεις των δικαστηρίων, με την καθιέρωση της απόλυσης δικαστών που καθυστερούν την έκδοση δικαστικής απόφασης εις βάρος του πολίτη κ.α…

Την τελευταία τριετία έχουν απολυθεί συνολικά 32 δικαστές και εισαγγελείς, ενώ στην τελευταία Πειθαρχική Ολομέλεια του Αρείου Πάγου απολύθηκαν ένας Εφέτης, δύο πρόεδροι Πρωτοδικών και μια Πρωτοδίκης.








πηγή:https://www.zougla.gr/apopseis/i-nea-evropaiki-katadiki-logo-tis-mi-efarmogis-dikastikon-apofaseon-apo-to-idio-to-kratos/

Τι κερδίζεις, αν θέλεις να δανείσεις τη χώρα σου; - Ποιος είναι ο εκδότης των εντόκων γραμματίων!!!!



 


Υπάρχουν αποταμιευτές οι οποίοι δεν θέλουν να αναλάβουν κανένα ρίσκο και προτιμούν να τοποθετούν τα χρήματά τους στα ασφαλέστερα «καταφύγια»: απλούς λογαριασμούς ταμιευτηρίου, δηλαδή, ή και προθεσμιακούς για λίγο υψηλότερες αποδόσεις. 

Η αποστροφή για το οικονομικό ρίσκο είναι σεβαστή, αν και η αλήθεια είναι ότι, σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα, το να μένουν οι αποταμιεύσεις έστω σε έναν προθεσμιακό λογαριασμό μόνο ζημιά προκαλεί, καθώς οι καθαρές αποδόσεις που διασφαλίζονται είναι χαμηλότερες του πληθωρισμού. 

Με πιο απλά λόγια, αν σήμερα υπάρχει στην άκρη ένα κεφάλαιο ικανό να χρηματοδοτήσει την αγορά ενός αγαθού που κοστίζει 5.000 ευρώ, σε μία 5ετία, αυτή η δυνατότητα δεν θα υπάρχει, καθώς το ίδιο αγαθό θα έχει ανέβει στις 5.500 ευρώ (με μια μετριοπαθή εκτίμηση για πληθωρισμό 2% ετησίως), ενώ οι αποταμιεύσεις θα είναι μικρότερες. Όσο λοιπόν καθυστερεί η απόφαση για αναζήτηση μιας καλύτερης επενδυτικής λύσης, τόσο μεγαλώνει και η απόσταση ανάμεσα στην τιμή του αγαθού και του υπολοίπου του τραπεζικού λογαριασμού.

Μία από τις λύσεις περιορισμένου ρίσκου (στην πραγματικότητα ο κίνδυνος δεν μηδενίζεται ποτέ) είναι το να δανείσεις το… κράτος σου. Πώς γίνεται αυτό; Αγοράζοντας μερίδια εντόκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου. Προς το παρόν τουλάχιστον, οι αποδόσεις που προσφέρουν διαμορφώνονται αρκετά κοντά στον πληθωρισμό, καθώς μεταξύ άλλων είναι και αφορολόγητες. H επιλογή των εντόκων δεν είναι καινούργια. Οι παλαιότεροι ίσως να θυμούνται και τις ασπρόμαυρες τηλεοπτικές διαφημίσεις: «Εσείς πόσα θα δίνατε για να αγοράσετε ένα εκατομμύριο (δραχμές τότε);». Απλώς το τελευταίο διάστημα το ενδιαφέρον αναθερμάνθηκε, αφενός διότι δόθηκε η δυνατότητα και στα φυσικά πρόσωπα να τοποθετούνται και αφετέρου διότι οι πολύ χαμηλές αποδόσεις των προθεσμιακών κάνουν τους αποταμιευτές να αναζητούν κάτι καλύτερο.

Πώς αγοράζεις έντοκα γραμμάτια στην πράξη;

1. Ανοίγεις μια επενδυτική μερίδα, κάτι το οποίο μπορεί να γίνει ακόμη και σε τραπεζικό κατάστημα.

2. Εγγράφεσαι στην έκδοση που σε ενδιαφέρει. Πλέον, ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, που είναι και ο εκδότης, επιτρέπει στα φυσικά πρόσωπα να τοποθετούνται σε όλες τις εκδόσεις ανεξαρτήτως διάρκειας (υπάρχουν τρίμηνα, εξάμηνα και ετήσια). Συνήθως, η περίοδος εγγραφής είναι τριήμερη, ενώ υπάρχει η δυνατότητα πρώτα να οριστικοποιηθεί η απόδοση και μετά να γίνει η εγγραφή, κάτι που σημαίνει ότι ο αποταμιευτής θα ξέρει και την ακριβή απόδοση.

3. Κατά την εγγραφή, δεσμεύεται το ποσό που θέλει να τοποθετήσει ο ενδιαφερόμενος. Υπάρχει ανώτατο όριο 15.000 ευρώ ανά ΑΦΜ και ανά έκδοση. Δηλαδή, αν κάποιος θέλει να τοποθετήσει περισσότερα χρήματα, πρέπει να επιλέξει περισσότερες από μία εκδόσεις. Τα έντοκα γραμμάτια έχουν το χαρακτηριστικό ότι οι τόκοι προπληρώνονται. Δηλαδή, αν κάποιος θέλει να πάρει ύστερα από έξι μήνες 15.000 ευρώ, θα δεσμεύσει 14.800 ευρώ (αν υποτεθεί ότι τα 200 ευρώ είναι οι τόκοι). Φόροι στους τόκους των εντόκων δεν επιβάλλονται, και αυτό συνιστά ένα ακόμη πλεονέκτημα συγκριτικά με τις προθεσμιακές καταθέσεις. Στην τρέχουσα συγκυρία, οι αποδόσεις μπορεί να φτάνουν ακόμη και στο 2,6-2,8% καθαρά, δηλαδή αρκετά κοντά στον τρέχοντα πληθωρισμό.

4. Μόλις ολοκληρωθεί η περίοδος της επένδυσης, τα χρήματα επιστρέφουν αυτόματα στον τραπεζικό λογαριασμό που έχει δηλωθεί. Ύστερα από μερικές ημέρες, μπορούν και πάλι να τοποθετηθούν σε μία από τις επόμενες εκδόσεις.

Έντοκα γραμμάτια μπορεί να αγοράσει κάποιος και από τη λεγόμενη «δευτερογενή αγορά» (ουσιαστικά είναι τίτλοι που έχουν αγοράσει οι τράπεζες για λογαριασμό τους). Σε τι διαφέρουν; Στο ότι δεν υπάρχει το πλαφόν των 15.000 ευρώ και στο ότι επιβάλλεται προμήθεια.


πηγή: https://www.kathimerini.gr/k/k-magazine/563345986/ti-kerdizeis-an-daneiseis-ti-chora-soy/

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024

Ορκωμοσία των Νεοσυλλέκτων Οπλιτών της 2024 ΣΤ΄ ΕΣΣΟ στο 584 Μ/Π ΤΠ στην Άρτα

   Πραγματοποιήθηκε σήμερα στο 584 Μ/Π ΤΠ,  προεξάρχοντος του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Άρτας κ. Καλλίνικου η Ορκωμοσία των Νεοσυλλέκτων Οπλιτών της 2024 ΣΤ΄ ΕΣΣΟ.

   Λόγω της έντονης βροχόπτωσης η Ορκωμοσία πραγματοποιήθηκε στον χώρο του ΚΨΜ 

Παρευρέθησαν:

  = Ο Διοικητής της 8ης Μ/Π ΤΑΞ ΠΖ Ταξχος Γεώργιος Παππάς

  = Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος της Ε.Α.Α.Σ/Παρ. Άρτας, Σχης ε.α. Αλέξανδρος Παναγής και ο Ιωάννης Πετρούδης, αντίστοιχα

  = Οι Δήμαρχοι Αρταίων και Γ. Καραϊσκάκη, Χριστόφορος Σιαφάκας και  Περικλής Μίγδος αντίστοιχα

  = Ο Πρόεδρος το Συνδέσμου Εφέδρων Αξιωματικών Γεώργιος Λιβέρης

 = Εκπρόσωποι του αεροπορικού αποσπάσματος Ακτίου Πρέβεζας΄, της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής

   = Εκπρόσωποι των τοπικών αρχων και μεγάλος αριθμός, γονέων, συγγενών και φίλων των νεοσυλλέκτων οπλιτών



Ελληνοτουρκικά: -Ο Ερντογάν αναταράσσει επικίνδυνα τα ήρεμα νερά - Προκαλεί ξανά με τους χάρτες που δείχνουν ως τουρκικό έδαφος τη Θράκη και νησιά




 Την προκλητική τους στάση στα ελληνοτουρκικά ζητήματα φαίνεται πως επαναφέρουν στην Τουρκία καθώς έκαναν ξανά την εμφάνιση τους χάρτες που παρουσιάζουν ως τουρκικό έδαφος τη Θράκη και τα ελληνικά νησιά.

Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με όσα ανέφερε ο ανταποκριτής του ΣΚΑΪ στην Κωνσταντινούπολη, Μανώλης Κωστίδης, τα τουρκικά ΜΜΕ αρχίζουν και πάλι να συζητούν τα σενάρια του χάρτη του «Εθνικού Όρκου».

Μάλιστα τούρκοι αναλυτές παρουσίασαν έναν χάρτη στον οποίο περιλαμβάνεται η Θράκη και τα νησιά του Αιγαίου ενώ είχαν όρεξη και χιούμορ σημειώνοντας πως αυτή τους η κίνηση θα γίνει πρώτο θέμα στην Ελλάδα.









πηγή:https://www.geostratigika.gr/ellinotourkika/tourkia-xana-chartes-pou-dichnoun-tourkiko-edafos-ti-thraki-ke-nisia/