Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024

ΟΟΣΑ στο Επιτελικό Κράτος: Η Χώρα σας Κατέχει το Παγκόσμιο Ρεκόρ Ληξιπρόθεσμων Χρεών


Το παγκόσμιο ρεκόρ των χρεών ιδιωτών προς την Εφορία κατέχει η Ελλάδα, καθώς, σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ έχει το υψηλότερο ποσοστό χρεών σε σχέση με το ύψος των φορολογικών εσόδων.

Πρόκειται για μια διαχρονική αδυναμία του φορολογικού μας συστήματος, που «επιτρέπει» τη συσσώρευση οφειλών προς το δημόσιο για διαφόρους λόγους, τα οποία στη συνέχεια παρκάρονται, καθώς δεν μπορούν να εισπραχθούν.

Σύμφωνα με την έκθεση που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΟΟΣΑ στην ειδική εκδήλωση που πραγματοποιείται στην Αθήνα, στην Ελλάδα, τα ληξιπρόθεσμα χρέη φυσικών και νομικών προσώπων προς την Εφορία ανέρχονταν το 2022, στο 190,6% των φόρων που εισπράττει ετησίως το υπουργείο Οικονομικών και είναι στην πρώτη θέση μεταξύ όλων των χωρών του πλανήτη!

Τα προηγούμενα χρόνια, τα πράγματα ήταν χειρότερα, καθώς το 2020 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 228,3% και το 2021 στο 203%, αλλά παρά τη βελτίωση η Ελλάδα δεν έχασε το «χρυσό μετάλλιο των ανείσπρακτων χρεών.

Τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την Εφορία, ανέρχονται στο ποσό των 107,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μάλιστα έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτα είσπραξης χρέη ύψους 26,3 δις. ευρώ, ενώ έχουν διαγραφεί χρέη του ΟΣΕ τα οποία ανέρχονταν σε 10,4 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο αυξήθηκαν δραματικά την περίοδο των μνημονίων, καθώς από τα περίπου 35 δισ. ευρώ, που ήταν το 2010, τριπλασιάστηκαν στα επόμενα χρόνια, επειδή εκατομμύρια φυσικά πρόσωπα βρέθηκαν σε οικονομική αδυναμία να πληρώσουν τους φόρους τους, αφού έχασαν εισοδήματα λόγω της έκρηξης της ανεργίας, ενώ χιλιάδες επιχειρήσεις έκλεισαν και «φέσωσαν» το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.

Μέσα σε αυτούς υπάρχουν και χιλιάδες στρατηγικοί κακοπληρωτές, οι οποίοι, αφού οχυρώθηκαν έναντι των κατασχέσεων της εφορίας, μεταβιβάζοντας τις περιουσίες τους σε άλλα πρόσωπα, αγνόησαν και τις ρυθμίσεις των 100 και 120 δόσεων και δεν αποπληρώνουν τις οφειλές τους. Σημειώνεται επίσης, πως τα αρχικά χρέη που βεβαιώθηκαν, προσαυξάνονται στο βάθος του χρόνου με τον μηνιαίο ανατοκισμό που επιβάλει η ΑΑΔΕ.

Ποιοι έπονται

Πίσω από την Ελλάδα ακολουθεί, με επίσης μεγάλο ποσοστό η Ιταλία, τα ληξιπρόθεσμα χρέη της οποίας ανέρχονταν (το 2022) στο 181% των εισπραττόμενων φορολογικών εσόδων, ενώ η τρίτη Βραζιλία, έχει ποσοστό ληξιπρόθεσμων χρεών ύψους 133,5% και η Μάλτα με 131,3%.

Στη συνέχεια ακολουθούν, αλλά με σημαντική διαφορά, η Ινδία με 93,9% το Περού με 71,1% και η Βουλγαρία με 67,7%.

Στο τέλος της λίστας βρίσκεται μια ομάδα χωρών οι οποίες έχουν ελάχιστα ληξιπρόθεσμα χρέη με το ποσοστό επί των φορολογικών εσόδων να είναι κάτω από 1%, μεταξύ των οποίων είναι και η γειτονική Σερβία.



πηγή:https://www.sofokleousin.gr/pagkosmio-rekor-liksiprothesmon-xreon-i-ellada


 

ΥΕΘΑ: - Η Νέα Δομή των Ενόπλων Δυνάμεων 2024 -2035 - Τα 4 Βασικά Σημεία των Αλλαγών

 


Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ενημέρωσε την αρμόδια επιτροπή της Βουλής για την Νέα Δομή Δυνάμεων 2024-2025. Η Νέα Δομή Δυνάμεων ποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την υλοποίηση της «Ατζέντας 2030», η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που έγινε ποτέ στην ιστορία του ελληνικού κράτους στον τομέα της Εθνικής Άμυνας, με στόχο την προσαρμογή στις νέες προκλήσεις και την αναβάθμιση των δυνατοτήτων αποτροπής της χώρας.

Δημιουργείται ένας σύγχρονος, τακτικά ευέλικτος και άρτια εξοπλισμένος στρατός, μικρότερος σε μέγεθος, αλλά με μεγαλύτερη ισχύ πυρός. Ένας στρατός που θα μπορεί να επιχειρεί, όχι μόνο σε μεγάλους σχηματισμούς, αλλά και σε επίπεδο μικρών και ευέλικτων μηχανοκίνητων μονάδων, οι οποίες θα διαθέτουν αυτόνομες drone και αντι- drone δυνατότητες και θα αξιοποιούν σύγχρονα οπλικά συστήματα και μέσα.

Βασικά σημεία των αλλαγών είναι μεταξύ άλλων:

1. Η μείωση των στρατοπέδων από 837 σε 705 , με στόχο τη βελτίωση της οργανωτικής λειτουργίας των Μονάδων και την αύξηση στο 70% του ποσοστού στελέχωσής τους σε καιρό ειρήνης.

2. Η δημιουργία πολυεπίπεδου Συστήματος Αεράμυνας, με δημιουργία αντι- αεροπορικού και αντι-drone θόλου που θα καλύπτει το σύνολο της εθνικής επικράτειας.

3. Η απόκτηση δορυφόρου για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, για χρήση ασφαλών δορυφορικών επικοινωνιών και

4 Η ενίσχυση της δυνατότητας συνδρομής στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών με μονάδες διττής χρήσης

Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024

ΥΕΘΑ: -Κληρωτοί και Εφεδρεία δεν υπηρετούν το αμυντικό δόγμα της χώρας - Μονάδες στον Έβρο, έχουν πληρότητα κάτω από 30% και στην Πελοπόννησο 130%.!!


 Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ενημέρωσε σήμερα, Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024, τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, για τη Νέα Δομή των Ενόπλων Δυνάμεων 2024 -2035.

Στην ενημέρωση, στην οποία παρέστη ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Γιάννης Κεφαλογιάννης, συμμετείχαν ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης, ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Γεώργιος Κωστίδης, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ και ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης. Παρέστη επίσης ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας Αντώνιος Οικονόμου.

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε κατά την αρχική του εισήγηση:

«Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι – δεν απευθύνομαι στους Αρχηγούς ΓΕΕΘΑ, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ διότι θεωρώ ότι από κοινού εκπροσωπούμε εδώ το Υπουργείο θα ήθελα καταρχήν να κάνω μια τοποθέτηση για τη Δομή Δυνάμεων, που στην πραγματικότητα αφορά και τις επιλογές της χώρας στα ευρύτερα θέματα που αφορούν τα εξοπλιστικά, τα οποία θα σας τα παρουσιάσουμε αναλυτικά αμέσως μετά τις γιορτές στην αρμόδια Επιτροπή και τις μεταρρυθμίσεις που θέλουμε να προχωρήσουμε κάτω από το πλαίσιο της «Ατζέντας 2030».

Χθες, όπως είπε ο Προεδρεύων, είχαμε την ευκαιρία στο Υπουργείο μιας αναλυτικής ενημέρωσης. Θα τολμούσα να πω – και θα με συγχωρήσουν οι εκπρόσωποι των τμημάτων – κουραστικής ενημέρωσης.

Όμως, θέλουμε να υπάρχει μια πολύ σαφής αντίληψη και της Εθνικής Αντιπροσωπίας για το τι επιχειρείται να συμβεί. Γιατί αυτό; Διότι πρόκειται για μία διαφορετική πραγματικότητα.

Η πραγματικότητα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ως χώρα, όχι ως ηγεσία πολιτική, ως κόμμα ή ως Κυβέρνηση Μητσοτάκη, είναι να περάσουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις στον 21ο αιώνα, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν να ανταποκρίνονται με επιτυχία στις διευρυνόμενες προκλήσεις που υπάρχουν στο περιβάλλον ασφάλειας.

Θα καλύψω ελάχιστα θέματα στο «ανοιχτό κομμάτι» της συνεδρίασης και μετά θα παρακαλέσω, όπως είπε ο Πρόεδρος, να κλείσει η κάμερα για να μπορέσουμε να συζητήσουμε μερικά θέματα που μόνο εν μέρει μπορούν να δουν το φως της δημοσιότητας.

Οι μεταρρυθμίσεις γίνονται σε πλαίσιο Υπουργείου, σε πλαίσιο ΓΕΕΘΑ και σε πλαίσιο Όπλων. Εγώ θα αναφερθώ καταρχήν στο Υπουργείο.

Όπως σας είχα πει και όταν ψηφίσαμε το νομοθέτημα για το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας, το ΕΛΚΑΚ, απαιτείται να μπούμε στον 21ο αιώνα γρήγορα. Γρήγορα. Να καλύψουμε έδαφος γρήγορα.

Η πρώτη μεταρρύθμιση λοιπόν που έγινε, ήταν το ΕΛΚΑΚ, το οποίο ψηφίσαμε. Το ΕΛΚΑΚ τι κάνει; Φέρνει σε επαφή τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων με το περιβάλλον αμυντικής καινοτομίας που υπάρχει στην Ελλάδα. Το μικρό οικοσύστημα αμυντικών εταιρειών προηγμένης τεχνολογίας. Και για να το πετύχει αυτό έρχεται σε συνεργασία με ανάλογα οικοσυστήματα άλλων χωρών. Η πρώτη μεγάλη επιτυχία του ΕΛΚΑΚ υπήρξε – έχει δει το φως της δημοσιότητας, δεν λέω κάποιο μυστικό – το σύστημα αντι-drone ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ. Δοκιμάστηκε πρώτα. Μετά τοποθετήθηκε σε φρεγάτα, πήγε σε συνθήκες μάχης στην Ερυθρά Θάλασσα, κατέρριψε δύο drones. Ο ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ πλέον θα εξοπλίζει τις φρεγάτες μας. Και με διάφορες τροποποιήσεις θα είναι ένα από τα τέσσερα anti-drone συστήματα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Ένα ελληνικό σύστημα.

Επίσης, στο πλαίσιο της προώθησης της καινοτομίας, στα μέσα Δεκεμβρίου οργανώνουμε την πρώτη μεγάλη κοινή παρουσίαση με το γαλλικό σύστημα καινοτομίας. Θα έρθει εδώ ο Γάλλος Υπουργός Άμυνας, ο κύριος Λεκορνί (Sébastien Lecornu). Θα παρουσιάσουμε μαζί τη συνεργασία των δύο συστημάτων καινοτομίας. Σταματώ εδώ με το ΕΛΚΑΚ. Αυτό αφορά την καινοτομία, τη νέα εποχή. Τα προγράμματα με μεγάλη προστιθέμενη αξία και καταρχήν, μικρό κόστος, δηλαδή κυρίως πολλαπλασιαστές ισχύος.

Έρχομαι στα βασικά προγράμματα. Τα ξέρετε τα περισσότερα. Είναι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ, είναι ο εκσυγχρονισμός των υποβρυχίων, είναι ο εκσυγχρονισμός των πυραυλακάτων, είναι η νέα φρεγάτα η Constellation που σχεδιάζεται μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Είναι η νέα κορβέτα που σχεδιάζεται μαζί με την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι τα νέα υποβρύχια, για τα οποία έχουμε μπει σε αρχικές συζητήσεις. Όλα αυτά τα προγράμματα θα μεταφέρουν στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία περί τα 6 ή 7 δισ. ευρώ τα επόμενα δέκα χρόνια και μάλιστα εμπροσθοβαρώς.

Η προσέγγιση που υπάρχει στο Υπουργείο και νομίζω η κοινή μας προσέγγιση, είναι να δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα αμυντικών βιομηχανιών, που να μπορεί να στηρίξει τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας. Να φύγουμε κατά το δυνατόν από τη νοοτροπία που έχω πει «αγοράζουμε από το ράφι».

Επίσης, θα σας καταθέσουμε δεκαετές και στην πραγματικότητα εικοσαετές Εξοπλιστικό, το οποίο θα σας αναλυθεί αμέσως μετά τα Χριστούγεννα, για λόγους ημερομηνιών. Είμαστε έτοιμοι. Είναι η πρώτη φορά που κατατίθεται δεκαετές Εξοπλιστικό στη Βουλή.

Αυτό το οποίο υπήρχε ήταν μία πολύ μεγάλη κατάσταση, 800 τόσα προγράμματα, μη προτεραιοποιημένα σαφώς, νομίζω ότι ήρθε η ώρα να τα προτεραιοποιήσουμε και επίσης να τα κοστολογήσουμε και να τα βάλουμε μέσα στο δημοσιονομικό χώρο. Η χώρα έχει δυστυχώς και όρια. Θα έρθω κάποια στιγμή να συζητήσουμε για το θέμα της Άμυνας και την ευρωπαϊκή προσέγγιση στα δημοσιονομικά, αλλά δεν είναι της παρούσης.

Επίσης, θα μεταρρυθμιστεί, το έχουμε πει, η θητεία. Θα παρουσιαστεί νομοθέτημα στο πρώτο τρίμηνο. Θα μεταρρυθμιστεί η Εθνοφυλακή, θα μεταρρυθμιστεί η Εφεδρεία. Αυτή τη στιγμή η Εθνοφυλακή εν μέρει, δηλαδή οι Κληρωτοί και η Εφεδρεία δεν υπηρετούν το αμυντικό δόγμα της χώρας, δεν έχουν επαρκή εκπαίδευση, δεν καλούνται συχνά, δεν μετεκπαιδεύονται. Πρέπει να πάμε σε μία άλλη πραγματικότητα. Μην κοροϊδευόμαστε, τα ξέρετε όλοι, οι αριθμοί οδηγούν στην ανάγκη της χώρας να αντιμετωπίσει μια πιθανή απειλή από εννεαπλάσιο ή δεκαπλάσιο πληθυσμό. Αυτό προϋποθέτει μια αντιμετώπιση με καινοτομίες και αυτά όλα θα παρουσιαστούν.

Επίσης, για να επιτύχουμε και εξοικονομήσεις, αλλά και εκλογικεύσεις, σε επίπεδο Υπουργείου, θα πάμε σε μια μεταρρύθμιση της Στρατιωτικής Δικαιοσύνης. Θα στενοχωρήσω ίσως κάποιους συναδέλφους και πολλούς μου φίλους, γιατί εγώ είμαι Κερκυραίος, είμαι δίπλα, αλλά δεν μπορεί να υπάρχει Ναυτοδικείο στα Γιάννενα. Είναι λογικό παράδοξο, έχει δικάσει τον περασμένο χρόνο πέντε υποθέσεις, κ. Ναύαρχε (Βουλευτής και πρώην Υπουργός Εθνικής Άμυνας και Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Ναύαρχος ε.α. Ευάγγελος Αποστολάκης).

Όπως, επίσης, μια σειρά από Στρατοδικεία, Ναυτοδικεία, Αεροδικεία στη χώρα που δεν υπηρετούν καμία πραγματική ανάγκη. Ο μέσος όρος εκδίκασης υποθέσεων από κάθε στρατοδίκη είναι πέντε υποθέσεις το χρόνο, όταν ο ανάλογος δικαστής στα πολιτικά δικαστήρια δικάζει 25 την ημέρα.

Και στα Νοσοκομεία θα έρθει σχετικό νομοθέτημα, το χειρίζεται ο Υφυπουργός κ. Κεφαλογιάννης, πρέπει να εξυγιάνουμε το σύστημα στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία. Δεν θα επεκταθώ σε αυτό, θα σας πω όμως ότι πέραν της εξυγίανσης, (ισολογισμός, απολογισμός, φορολογικό μητρώο και τα λοιπά), θα προχωρήσουμε σε καινοτόμες προσεγγίσεις, όπως στη δημιουργία της καλύτερης Μονάδας Αντιμετώπισης Τραύματος σε όλη την ευρύτατη περιοχή μας. Θα χρησιμοποιήσουμε τις υπηρεσίες Έλληνα καθηγητή στο Χάρβαρντ, του κ. Γιώργου Βέλμαχου, είναι αυτός ο οποίος χειρίστηκε τους τραυματίες της τρομοκρατικής επίθεσης στο Μαραθώνιο της Βοστώνης. Μας έχει βοηθήσει να εκπονήσουμε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης των νέων γιατρών μας ειδικά σε αυτό, εν μέρει στην Ελλάδα, εν μέρει στη Νότια Αφρική, εν μέρει στη Βοστώνη, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε την καλύτερη Μονάδα που υπάρχει. Ίσως άλλη μία αμερικανική υπάρχει σε μία βάση στη Γερμανία. Το πόσο σημασία έχει αυτό για τις Ένοπλες Δυνάμεις, το καταλαβαίνετε.

Και θα σας παρουσιάσουμε, επίσης, σιγά-σιγά ένα ολόκληρο σύστημα στήριξης της οικογένειας των στελεχών μας, νομίζουμε το καλύτερο στον δημόσιο τομέα, γιατί πρέπει να προσελκύσουμε στελέχη.  Είδατε τι έχει συμβεί στις Στρατιωτικές Σχολές. Τα μέτρα που πήραμε, τετραπλασιασμός της αποζημίωσης, βελτίωση του προγράμματος σπουδών, βελτίωση των κτιριακών εγκαταστάσεων δεν είναι επαρκή.

Εάν δεν αλλάξουμε το carrier path (το δρομολόγιο καριέρας) και αν δεν αλλάξουμε συνολικά τον τρόπο που οι άνθρωποι αυτοί στηρίζονται από το σύστημα, δεν θα έχουμε στελέχη μετά από 10 χρόνια, αυτή είναι η πραγματικότητα.  

Όλα αυτά με ξεχωριστά νομοσχέδια. Το πρώτο εξάμηνο  του 2025 θα τα συζητήσουμε μαζί. Η προσέγγιση του Υπουργείου είναι ότι αυτά δεν είναι θέματα πολιτικής διαχείρισης ή κομματικής προπαγάνδας. Είναι θέματα εθνικά και πρέπει να δημιουργούνται ευρύτερες συναινέσεις και πάντως με απόλυτη ενημέρωση και γνώση όλων.

Όσον αφορά τώρα τα επιμέρους των Όπλων και του ΓΕΕΘΑ θα σας τα αναπτύξει ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Χούπης.  Εγώ θέλω να σας πω ότι πάμε στο Στρατό σε μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία, ευέλικτες Μονάδες, μεγάλης πληρότητας.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν Μονάδες στο Έβρο, όχι Μονάδα, Μονάδες στον Έβρο, που έχουν πληρότητα κάτω από 30%.  Και υπάρχει Μονάδα στην Πελοπόννησο που έχει πληρότητα 130%. Αυτό δεν έχει λογική.

Δεν έχει λογική να έχουμε περισσότερα στρατόπεδα από τις Ηνωμένες Πολιτείες, 800 και πλέον στρατόπεδα.  Θα προχωρήσουμε άμεσα και χρειάζομαι τη βοήθειά σας και τη στήριξή σας, γιατί ξέρω τι σημαίνει. Υπήρξα 12 χρόνια Βουλευτής Κέρκυρας, ξέρω τι σημαίνει να κλείνει μια στρατιωτική δομή στον τόπο σου.  Το ξέρω, αλλά δεν γίνεται αλλιώς. Θα πρέπει να πάμε γρήγορα σε κλείσιμο 137 στρατοπέδων, Γρήγορα, μέσα στο ’25 αυτό να έχει τελειώσει.  Και γιατί μόνον 137;  

Γιατί εκεί θα μπορούσατε σωστά να μου ασκήσετε κριτική. Γιατί δεν έχουμε χρήματα να επενδύσουμε για να μεγαλώσουν τα άλλα και να κλείσουμε άλλα 250.  Αλλά πάντως η αντίληψη «κάθε πόλη και στάδιο, κάθε χωριό και γυμναστήριο» δεν μπορεί να ισχύει για τα στρατόπεδα. Δεν μπορεί. Ο στρατός γίνεται μη αξιόμαχος. Ο Αρχηγός Στρατού, ο Αντιστράτηγος Κωστίδης, έχει εκπονήσει ένα πρόγραμμα κατά φάσεις.  Η πρώτη φάση είναι αυτή. Το οποίο θα σημαίνει και αύξηση της πυκνότητας των Μονάδων. Θα καταργήσουμε περισσότερους από 30 Σχηματισμούς, θα ενοποιήσουμε Σχηματισμούς,  ώστε να μπορέσουμε να εξοικονομήσουμε ανθρώπινο δυναμικό και να μεγαλώσουμε την ισχύ πυρός.

Επίσης, το άλλο το οποίο πρέπει να κάνουμε είναι να μπούμε στην εποχή των drones. Κάθε Μονάδα του Ελληνικού Στρατού θα έχει δυνατότητα αντι-drone και οι 3 από τους 4 τύπους των Ταγμάτων που δημιουργούμε θα έχουν και δυνατότητα να εκπέμπουν drones. Λίγο αν διαβάσει κανείς τις εφημερίδες για το τι συμβαίνει στην Ουκρανία, καταλαβαίνει τι σημαίνει αυτό.

Ως προς το Πολεμικό Ναυτικό, θα υπάρξει μια τεράστια ισχυροποίηση. Το Πολεμικό Ναυτικό θα αποκτήσει δυνατότητες στρατηγικού πλήγματος που δεν είχε ποτέ στην ιστορία του Ελληνισμού. Θα εξηγήσω «κλειστά» αν θέλετε τι είναι αυτό.

Και επίσης αποκτά τη δυνατότητα Αντιαεροπορικής Άμυνας Περιοχής. Θα εξηγήσω πάλι «κλειστά» τι σημαίνει αυτό. Θα μπορεί να προβάλλει την ισχύ του. Όχι απλώς να υπερασπίζεται το Αιγαίο.

Και ως προς την Αεροπορία, με το Ναυτικό η δουλειά έχει γίνει από τον Ναύαρχο, τον Αρχηγό, κύριο Κατάρα. Ως προς την Αεροπορία, ο Αντιπτέραρχος Γρηγοριάδης έχει εκπονήσει μαζί με το ΓΕΕΘΑ ένα πρόγραμμα ομογενοποίησης των τύπων ώστε να φτάσουμε σε μια οροφή, το έχω πει δημοσίως αυτό, δεν είναι στρατιωτικό μυστικό, 200 αεροσκαφών 4,5 και 5ης γενεάς. Δηλαδή, τα εκσυγχρονισμένα Viper, τα Rafale και τα F-35 όταν τα αποκτήσουμε. Αυτό θα μας επιτρέψει τεράστιες οικονομίες κλίμακας, απελευθέρωση ανθρωπίνων πόρων ώστε να μπορέσουμε να συντηρήσουμε την ισχυρότερη Αεροπορία που είχαμε ποτέ. Είναι περίπου κατά 30 αεροπλάνα σε αριθμό μικρότερη, σε ισχύ είναι 3-4 φορές ισχυρότερη από οτιδήποτε είχαμε ποτέ.

Όλο αυτό δεν θα είχε καμία σημασία αν δεν αλλάξουμε τις επικοινωνίες μας. Η εποχή, ξέρετε, «γρου-γρου» το τηλέφωνο ή ο ασύρματος που θυμόμαστε μερικοί που υπηρετήσαμε, δεν αντέχει πια. Για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε τα συστήματα, πρέπει να πάμε σε δορυφορικές επικοινωνίες προφυλαγμένες, να υπάρχει ελληνικός δορυφόρος. Η δυνάμει απειλή έχει δύο δορυφόρους ήδη.

Επίσης, πρέπει να πάμε, και αυτό θα σας παρουσιαστεί μαζί με τα εξοπλιστικά, σε δυνατότητες κυβερνοπολέμου, επιθετικές και αμυντικές. Θα θεμελιώσουμε το κτίριο Κυβερνοπολέμου σε λίγες ημέρες με ιδιωτική δωρεά. Ανοίγω παρένθεση, έχουμε κάνει μία προσπάθεια μεγάλη προσέλκυσης ιδιωτικών δωρεών στο Υπουργείο. Παρά τον μεγάλο προϋπολογισμό μας μάς λείπουν πάρα πολλά χρήματα. Επί δέκα χρόνια μέσα στην κρίση έλειψαν από τις Ένοπλες Δυνάμεις 2 δισ. το χρόνο. Αυτό συνολικά δημιουργεί ένα αρχικό έλλειμμα μείον 20 δισ. ευρώ είτε στη συντήρηση είτε στην απόκτηση.

Και ενώ πλέον υπάρχει προϋπολογισμός αυτού του ύψους περίπου ανά έτος, δεν υπάρχει το κεφάλαιο κάλυψης των προηγούμενων ετών. Και αυτό το κουβαλάμε ως πρόβλημα.

Όπου, λοιπόν, υπάρχει ιδιωτική βοήθεια είναι καλοδεχούμενη. Πέρυσι, το 2023, είχαμε δωρεές 200.000 και πλέον ευρώ, φέτος θα περάσουμε τα 20 εκατομμύρια ευρώ.

Για να έχετε μία αίσθηση μεγέθους όμως, η δυνάμει απειλή έχει έναν προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 40 δισεκατομμύρια. Να έχουμε μια αίσθηση του τι πρέπει να προσπαθήσουμε να γεφυρώσουμε.

Με τον σχεδιασμό που έχουμε κάνει θα υπάρξει μια εξοικονόμηση σε βάθος δεκαετίας 2 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα λειτουργικά,  που για εμάς είναι τεράστιο νούμερο. Είναι πάνω από 200 εκατομμύρια το χρόνο και θεωρούμε ότι αυτό είναι απαισιόδοξο σενάριο, αλλά όταν λέω νούμερα στην Εθνική Αντιπροσωπεία δεν θέλω να διαψεύδομαι.

Άρα, λοιπόν, έχουμε ένα συνεκτικό σύστημα πλήρους μεταρρύθμισης των πάντων, για το οποίο ζητάμε τη στήριξη, τη βοήθεια, την άποψη, τη διόρθωση, αν χρειάζεται, από την Εθνική Αντιπροσωπεία, διότι – καταλήγω με την παρατήρηση – ουδείς αλάνθαστος, και εγώ δεν είμαι ούτε Πτέραρχος, ούτε Ναύαρχος, ούτε Στρατηγός. Διαχείριση πολιτικών είναι η θέση του Υπουργού και κάθε άποψη είναι σεβαστή. Και ξεκινάμε από την υπόθεση, η οποία είναι στέρεη και βάσιμη, ότι όλοι αγαπούν την Πατρίδα τους και νοιάζονται για το εθνικό συμφέρον».

Επισυνάπτεται σχετικο υλικό φωτο 1 , φωτο 2φωτο 3φωτο 4φωτο 5

Κυβερνητικός Εκπρόσωπος: - Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι κάτω από 1% - Οι τιμές χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος στη χώρα μας είναι αυξημένες

Καλό μεσημέρι,

Γνωστοποιήθηκε η νέα ανανεωμένη λίστα με τα προϊόντα που έχουν ενταχθεί ως τώρα στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών στα σούπερ μάρκετ, μετά από το κάλεσμα του Υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου.

Πρόκειται για 523 κωδικούς προϊόντων με μειωμένες τιμές από 5% έως 24%. Συνολικά πάνω από 600 κωδικοί πρόκειται να ενταχθούν στην νέα αυτή πρωτοβουλία.

Στην λίστα, μάλιστα, γίνεται γνωστή και η ημερομηνία από την οποία το κάθε προϊόν εντάσσεται στην πρωτοβουλία, ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να συγκρίνουν με ευκολία τις τιμές.
«Το τελευταίο εξάμηνο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι κάτω από 1% -έχουμε τον μισό πληθωρισμό διατροφής από την Ευρωπαϊκή Ένωση- και ειδικότερα στα σούπερ μάρκετ έχουμε αρνητικό πληθωρισμό μεταξύ 1 και 2 %» τόνισε ο κ. Θεοδωρικάκος.

Η Κυβέρνηση στηρίζει τους πολίτες απέναντι στις επιπτώσεις της πληθωριστικής κρίσης με έκτακτα μέτρα, όπως η μείωση των τιμών στα σουπερμάρκετ, ή το καλάθι του νοικοκυριού, το market pass -παλιότερα-, με μόνιμα μέτρα αύξησης των εισοδημάτων, αλλά και συνεχείς ελέγχους στην εφοδιαστική αλυσίδα και πρόστιμα σε περιπτώσεις παραβάσεων.
—-


—-

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ενημέρωσε την αρμόδια επιτροπή της Βουλής για την Νέα Δομή Δυνάμεων 2024-2025. H Nέα Δομή Δυνάμεων αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την υλοποίηση της «Ατζέντας 2030», η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που έγινε ποτέ στην ιστορία του ελληνικού κράτους στον τομέα της Εθνικής Άμυνας, με στόχο την προσαρμογή στις νέες προκλήσεις και την αναβάθμιση των δυνατοτήτων αποτροπής της χώρας.

Δημιουργείται ένας σύγχρονος, τακτικά ευέλικτος και άρτια εξοπλισμένος στρατός, μικρότερος σε μέγεθος, αλλά με μεγαλύτερη ισχύ πυρός. Ένας στρατός που θα μπορεί να επιχειρεί, όχι μόνο σε μεγάλους σχηματισμούς, αλλά και σε επίπεδο μικρών και ευέλικτων μηχανοκίνητων μονάδων, οι οποίες θα διαθέτουν αυτόνομες drone και αντι- drone δυνατότητες και θα αξιοποιούν σύγχρονα οπλικά συστήματα και μέσα.

Βασικά σημεία των αλλαγών είναι μεταξύ άλλων:
1. Η μείωση των στρατοπέδων από 837 σε 705 , με στόχο τη βελτίωση της οργανωτικής λειτουργίας των Μονάδων και την αύξηση στο 70% του ποσοστού στελέχωσής τους σε καιρό ειρήνης.
2. Η δημιουργία πολυεπίπεδου Συστήματος Αεράμυνας, με δημιουργία αντι- αεροπορικού και αντι-drone θόλου που θα καλύπτει το σύνολο της εθνικής επικράτειας.
3. Η απόκτηση δορυφόρου για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, για χρήση ασφαλών δορυφορικών επικοινωνιών και
4. Η ενίσχυση της δυνατότητας συνδρομής στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών με μονάδες διττής χρήσης.

—-


—–
Τέθηκε σε λειτουργία η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για το επίδομα θέρμανσης 2024-2025.
Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση η πρώτη δόση των 150 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 55% του επιδόματος θα καταβληθεί στις 23 Δεκεμβρίου ενώ το υπόλοιπο 45% που ανέρχεται στα 120 εκατ. ευρώ θα δοθεί στα τέλη Μαΐου αφού σταθμιστούν τα καιρικά δεδομένα από τα 12.000 σημεία στα οποία έχει χωριστεί η χώρα.

Μετά τις παρεμβάσεις της Κυβέρνησης το φετινό επίδομα θέρμανσης είναι υψηλότερο για το ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ αυξάνονται στα 1.200 από 1.000 ευρώ τα ποσά της ενίσχυσης για όσους διαμένουν σε περιοχές με χαμηλές θερμοκρασίες.

Επίσης, φέτος ενισχύονται οι πιο ορεινές περιοχές, καθώς, το ελάχιστο επίδομα που μπορεί να πάρει ένα νοικοκυριό είναι 100 ευρώ, ενώ ο γενικός κανόνας προβλέπει πλαφόν στα 800 ευρώ.
—-
Με τροπολογία του Υπουργείου Εργασίας, πλέον, οι ασφαλισμένοι του e-Ε.Φ.Κ.Α. θα δικαιούνται κύρια σύνταξη λόγω αναπηρίας από κοινή νόσο, χωρίς να χρειάζεται να διακόψουν την απασχόλησή τους, όπως χρειαζόταν μέχρι σήμερα.

Παράλληλα, προβλέπεται η αναδρομική ισχύς της ρύθμισης, από 1/1/2024. Όσοι έχουν υποβάλλει αιτήσεις συνταξιοδότησης από την αρχή του έτους, οι οποίες έχουν απορριφθεί λόγω μη προηγούμενης διακοπής της απασχόλησής τους, θα πρέπει να τις επανυποβάλουν εντός έξι μηνών από τη δημοσίευση του νόμου, ώστε αυτές να επανεξεταστούν με το νέο καθεστώς.

Στηρίζουμε ουσιαστικά τους συμπολίτες μας με αναπηρία με πράξεις όπως η πρόσληψη επιπλέον 740 γιατρών στα ΚΕΠΑ και η διεύρυνση της λίστας των μη αναστρέψιμων παθήσεων, με στόχο τη στήριξη και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως επισήμανε «Επιφέρουμε μία σημαντική θετική αλλαγή στη ζωή και την καθημερινότητα χιλιάδων συμπολιτών μας με αναπηρία, με στόχο να κάνουμε ένα ακόμη σημαντικό βήμα στην καλλιέργεια μιας συλλογικής νοοτροπίας ουσιαστικής ισότητας και ευκαιριών για όλους».

—-

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.


Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Βλέπουμε τις τελευταίες ημέρες ένα ράλι στις τιμές χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος και καταλαβαίνουμε ότι αυτόματα θα αφορά και τις τιμές στη λιανική, δηλαδή στον καταναλωτή, στην τσέπη των νοικοκυριών, το οποίο ήδη πιέζεται από τις τιμές στα τρόφιμα. Έχετε αφήσει αρκετές φορές ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας παρέμβασης από την Πολιτεία, όταν αυτή χρειαστεί. Και ρωτάω, ήρθε η ώρα γι’ αυτήν την παρέμβαση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να ξεχωρίσουμε τις τιμές χονδρικής με τις τιμές λιανικής. Πράγματι, υπάρχουν ημέρες που οι τιμές χονδρικής στη χώρα μας είναι αυξημένες, όπως και συνολικά στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, γι’ αυτό και ο Πρωθυπουργός κινείται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να αντιμετωπίσει αυτή τη στρέβλωση. Μια στρέβλωση, η οποία είναι αποτέλεσμα μιας κατάφωρης αδικίας κατά των φτωχότερων χωρών της Ευρώπης, χωρίς να έχουν ευθύνη αυτές οι χώρες, με τις τιμές λιανικής όπου έχουμε καταφέρει, με μια σειρά από παρεμβάσεις, να κρατηθούν οι τιμές χαμηλότερες και να μην πληρώνουν οι καταναλωτές υπέρογκες αυξήσεις για τις οποίες, προφανώς, δεν ευθύνονται. Έχουμε δώσει πάνω από 10 δισ. ευρώ. Το λέω, λοιπόν, να καταστεί σαφές, ότι σε περίπτωση που παραστεί ξανά τέτοια ανάγκη, εννοείται πως θα υπάρχει η αντίστοιχη στήριξη για όποιον μήνα παρατηρηθεί τέτοια ανάγκη για τους καταναλωτές, για τα τιμολόγια. Δεν θα πληρώσουν οι πολίτες ενδεχόμενες αυξήσεις χονδρικής στη λιανική. Και βέβαια, δεν πρόκειται να επιτρέψει το κράτος κάποιοι να κερδοσκοπήσουν σε βάρος των πολιτών. Δεν ποινικοποιείται το κέρδος, ποινικοποιείται η κερδοσκοπία. Και επειδή έχουμε χρησιμοποιήσει στο παρελθόν τέτοια εργαλεία, να είστε σίγουροι ότι θα το κάνουμε ξανά, εφόσον παρατηρηθεί τέτοια ανάγκη.


ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Βορίδης είπε σε χθεσινή του συνέντευξη, αλλά είναι και γενικότερο αφήγημα της Κυβέρνησης, ότι «κάνουμε πρωταθλητισμό στο ρυθμό ανάπτυξης» και ότι «η οικονομία πηγαίνει πάρα πολύ καλά». Όλα αυτά, ενώ σύμφωνα με την ετήσια Έκθεση του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα έχει τον τρίτο χαμηλότερο μισθό ανάμεσα σε 35 χώρες. Για την ακρίβεια, ξεπερνάει μόνο το Μεξικό και την Κολομβία. Πως κρίνετε και τη συγκεκριμένη Έκθεση, αλλά και το αφήγημα της Κυβέρνησης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η ίδια η πραγματικότητα, όπως και η Έκθεση του ΟΟΣΑ εμπεριέχουν δύο αλήθειες. Δύο μέρη μιας αλήθειας, εν πάση περιπτώσει, που πρέπει να ειπωθούν και τα δύο. Και η Ελλάδα ακόμα έχει πολύ δρόμο να διανύσει – είναι χαμηλά, χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια για να στηριχθεί το εισόδημα των πολιτών – και είναι η χώρα που έχει τη μεγαλύτερη βελτίωση από το 2019 μέχρι το 2023.
Ως προς τη γενική εικόνα της χώρας -πριν πάω σε κάποια επιμέρους της Έκθεσης του ΟΟΣΑ, που έχω επισημάνει- η Ελλάδα είναι η χώρα με το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης της ανεργίας. Έχει φτάσει στο 9,4%. Έχει μεγαλύτερη μείωση ανεργίας γυναικών, από το 22% στο 12%. Νέων από το 36% στο 20%. Έχει το μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης του κατά κεφαλήν ΑΕΠ και το μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης. Αυτό δεν σημαίνει, όμως ότι, παρά τις αυξήσεις αυτές και τις βελτιώσεις, έχουμε φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο. Έχουμε ακόμα δρόμο να διανύσουμε.
Ως προς την Έκθεση του ΟΟΣΑ, είναι δεδομένο ότι η Ελλάδα ξεκίνησε από πολύ χαμηλή βάση. Δεύτερον, στο διάστημα 2019-23 η συγκριτική θέση της χώρας έχει βελτιωθεί στους περισσότερους τομείς. Συγκεκριμένα, έχουμε την τέταρτη μεγαλύτερη βελτίωση στο δείκτη ικανοποίησης μεταξύ 35 χωρών του ΟΟΣΑ μεταξύ 2019-23. Στο ερώτημα – σε άλλη κατηγορία – «αισθανόσασταν ανησυχία κατά την προηγούμενη μέρα;», οι Έλληνες βρίσκονται σε χειρότερη θέση, αλλά κοντά στον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, αλλά και εκεί έχουμε την τέταρτη υψηλότερη βελτίωση και έχουμε ακόμα την ίδια εικόνα σε δύο ακόμα δείκτες. Άρα, ουσιαστικά και η Έκθεση του ΟΟΣΑ -τα έχουμε αυτά αναλυτικά αν θέλετε να σας τα δώσουμε με τις συγκεκριμένες επισημάνσεις- λέει το ίδιο ακριβώς πράγμα. Ότι είμαστε ακόμα χαμηλά σε σχέση με την Ευρώπη, αλλά από το 2019 μέχρι σήμερα είμαστε η χώρα που έχει μια από τις μεγαλύτερες βελτιώσεις σε κάποιους τομείς, όπως η βελτίωση της απασχόλησης στην καλύτερη. Σε κάποιους άλλους μια από τα καλύτερα ποσοστά βελτίωσης. Άρα, χρειάζεται πολύ δουλειά, επιμονή στον στόχο, υπομονή πολύ και κυρίως, βέβαια, κατανόηση των πολιτών οι οποίοι ακόμα περνάνε δύσκολα και πρέπει να αντιλαμβανόμαστε ότι παρά τις σημαντικές επιτυχίες της χώρας, ακόμα δεν είμαστε στο επίπεδο που θέλουμε να φτάσουμε, γι’ αυτό και ο στόχος για μέσο μισθό 1.500 ευρώ και 950 κατώτατο και ακόμα καλύτερες δουλειές, είναι ιερός, το χρωστάμε στους πολίτες και θα τα καταφέρουμε.


 

 

Συντάξεις: - ΠΕΝΤΕ απαντήσεις, στις συχνότερες ερωτήσεις, για το επίδομα προσωπικής διαφοράς


 Το άρθρο 16 του φορολογικού νομοσχεδίου «Έκτακτη οικονομική ενίσχυση συνταξιούχων Δεκεμβρίου 2024», που δημοσίευσε η κυβέρνηση και βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, προβλέπει την καταβολή πριν τα φετινά Χριστούγεννα έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά.


Απαντάμε στις πέντε (5) συχνότερες ερωτήσεις για την καλύτερη κατανόηση της χορήγησης του ανωτέρω επιδόματος.


1. Ποιοί συνταξιούχοι δικαιούνται το «επίδομα προσωπικής διαφοράς»;


Το «επίδομα προσωπικής διαφοράς» ή «οικονομική ενίσχυση συνταξιούχων Δεκεμβρίου 2024» δικαιούνται οι συνταξιούχοι του e-ΕΦΚΑ που:


α) Ελαβαν κύρια σύνταξη γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου και τον Νοέμβριο 2024,


β) Εχουν προσωπική διαφορά πάνω από δέκα (10) ευρώ και


γ) Λαμβάνουν σύνταξη ή συντάξεις έως 1.600 ευρώ (συνολικό καθαρό ποσό προ φόρου).


2.Ποιό είναι το ύψος τού «επιδόματος προσωπικής διαφοράς»;


Το επίδομα προσωπικής διαφοράς ανέρχεται:


α) Σε 200 ευρώ για τους συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ που τον Νοέμβριο 2024 έλαβαν κύρια σύνταξη έως 700 ευρώ (συνολικό καθαρό ποσό προ φόρου),


β) Σε 150 ευρώ για τους συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ που τον Νοέμβριο 2024 έλαβαν κύρια σύνταξη από 700,01 έως 1.100 ευρώ (συνολικό καθαρό ποσό προ φόρου) και


γ) Σε 100 ευρώ για τους συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ που τον Νοέμβριο 2024 έλαβαν κύρια σύνταξη από 1.100,1 έως 1.600 ευρώ (συνολικό καθαρό ποσό προ φόρου).


3. Πότε θα καταβληθεί το επίδομα προσωπικής διαφοράς;


Το ποσό τού επιδόματος της προσωπικής διαφοράς θα έχει καταβληθεί μέχρι 31-12-2024 στους λογαριασμούς των δικαιούχων, πιθανότατα στις 23-12-2024.


4. Κινδυνεύει το επίδομα να φορολογηθεί ή να κατασχεθεί ή να δεσμευτεί από τρίτους;


Το επίδομα προσωπικής διαφοράς είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης. Δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα ΝΠΔΔ, τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα, τα Ασφαλιστικά Ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Επίσης, δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή του e-ΕΦΚΑ.


5. Ποιός επιβαρύνεται από τη χορήγηση του επιδόματος;


Η χορήγηση του επιδόματος προσωπικής διαφοράς επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του e-ΕΦΚΑ με τη χρήση των ταμειακών διαθεσίμων του.



Διαβάστε περισσότερα εδώ: https://enypekk.gr/2024/11/09/to-epidoma-prosopikis-diaforas-se-pente-5-erotapantiseis




Σαν σήμερα το 1966:- Υπόθεση ΑΣΠΙΔΑ - Η μυστική οργάνωση αριστερών Αξιωματικών - Ποιος πολιτικός ήταν ο ηγέτης της συνωμοτικής ομάδας!! - Ποιος "κακός!!!" Έλληνας αμνήστευσε τους καταδικασθέντες

 

Στις 18 Μαΐου 1965 η προσκείμενη στην ΕΡΕ εφημερίδα της Λάρισας «Ημερήσιος Κήρυξ» αποκάλυψε την ύπαρξη μιας μυστικής οργάνωσης αριστερών αποκλίσεων μέσα στο στράτευμα, με το όνομα ΑΣΠΙΔΑ (από τα αρχικά των λέξεων Αξιωματικοί Σώσατε Πατρίδα, Ιδανικά, Δημοκρατία, Αξιοκρατία), στην οποία συμμετείχαν αξιωματικοί της δημοκρατικής παράταξης, που σκόπευαν ν’ ανατρέψουν το καθεστώς, να καταργήσουν το πολίτευμα της βασιλευομένης δημοκρατίας και να επιβάλουν δικτατορία.

Το δημοσίευμα αναπαράχθηκε από αντιπολιτευόμενες εφημερίδες της Αθήνας και προκάλεσε τη σφοδρή επίθεση της ΕΡΕ κατά της κυβέρνησης του Γεωργίου ΠαπανδρέουΗγέτης αυτής της συνωμοτικής οργάνωσης, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, ήταν ο γιος του πρωθυπουργού (τότε υπουργός Συντονισμού) Ανδρέας Παπανδρέου, με την ανοχή του πατέρα του.

Την υπόθεση είχε φέρει στο φως ο αρχηγός των κυπριακών Ενόπλων Δυνάμεων, στρατηγός Γεώργιος Γρίβας, ο οποίος είχε ενημερώσει σχετικά το Βασιλιά Κωνσταντίνο και τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Πέτρο Γαρουφαλιά, όχι όμως και τον πρωθυπουργό Γεώργιο Παπανδρέου. Επικεφαλής του ΑΣΠΙΔΑ εφέρετο ο λοχαγός Αριστόδημος Μπουλούκος, που εκείνη την περίοδο υπηρετούσε στην Κύπρο.

Η υπόθεση παραπέμφθηκε από την κυβέρνηση στη στρατιωτική δικαιοσύνη, καθιστώντας σαφές ότι η κατασκευή της συνωμοσίας ΑΣΠΙΔΑ στόχευε στην κατασυκοφάντηση της Ένωσης Κέντρου και τη συγκάλυψη της δράσης της παραστρατιωτικής δεξιάς οργάνωσης ΙΔΕΑ, από την οποία προέρχονταν πολλά επίλεκτα μέλη της μετέπειτα δικτατορίας της 21ης Απριλίου.

Οι σχετικές ανακρίσεις έγιναν από τον υποστράτηγο της Στρατιωτικής Δικαιοσύνης Ιωάννη Σίμο. Στο πόρισμά του, που εκδόθηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα (1η Ιουνίου), επιβεβαίωσε την ύπαρξη του ΑΣΠΙΔΑ, που είχε ιδρυθεί από ομάδα αξιωματικών για την εξυπηρέτηση ατομικών συμφερόντων τους κι επισήμανε ότι η κίνηση αυτή δεν είχε πολιτικές επιδιώξεις ή σύνδεσμο με κάποιο πολιτικό πρόσωπο.

Ο ανώτατος στρατιωτικός δικαστής πρότεινε να παραπεμφθούν στο ανακριτικό συμβούλιο με το ερώτημα απόταξης οι λοχαγοί Πεζικού Αριστόδημος Μπουλούκος, Ιωάννης Πανούτσος, Δημήτριος Παπαγιαννόπουλος και Ιωάννης Θεοδοσίου, ως πρωτεργάτες της οργάνωσης, ενώ για έξι ακόμη λοχαγούς και υπολοχαγούς πρότεινε τον αυστηρό πειθαρχικό τους έλεγχο. Ζήτησε, ακόμη, να επιβληθεί πειθαρχική ποινή στον συνταγματάρχη Αλέξανδρο Παπατέρπο, πρώην διοικητή της ΚΥΠ, για αμέλεια στην εκτέλεση των καθηκόντων του.

Ο πρωθυπουργός, Γεώργιος Παπανδρέου, χαρακτήρισε την υπόθεση ΑΣΠΙΔΑ σκευωρία που είχε στόχο την πτώση της κυβέρνησής του και την ανακοπή της δημοκρατικής πορεία του τόπου. Από την πλευρά του, ο Ανδρέας Παπανδρέου διακήρυξε την αθωότητά του, όπως και την αθωότητα των εμπλεκομένων αξιωματικών, που κλήθηκαν να «πληρώσουν» τη μη υποταγή τους στο «δεξιό παρακράτος».

Πάντως, στο βιβλίο του «Η Δημοκρατία στο Απόσπασμα», που γράφτηκε στα χρόνια της χούντας, ο Ανδρέας Παπανδρέου παραδέχεται την ύπαρξη του ΑΣΠΙΔΑ, τη γνωριμία του με κάποιους από τους πρωτεργάτες της και αποδίδει τη δημιουργία της «σ’ ένα μικρό αριθμό αξιωματικών, που αρνήθηκαν να προσχωρήσουν στη χούντα του ΙΔΕΑ [...] και βαθιά απογοητευμένοι από τους συμβιβασμούς που έκανε η κυβέρνησή μας [...] ίδρυσαν ένα επαγγελματικό σύνδεσμο, με βασικό σκοπό να προστατεύσουν τις καριέρες τους».

Η υπόθεση αντί να λήξει με την επιβολή των πειθαρχικών ποινών, οδηγήθηκε στη διενέργεια κύριας ανάκρισης, διευρύνοντας τον κύκλο των κατηγορουμένων. Η εξέλιξη αυτή ήταν ολοφάνερο πως μεθοδεύτηκε από κύκλους που συνδέονταν με τα Ανάκτορα και βρήκε πολιτική κάλυψη από ένα κομμάτι του Κέντρου, με βασικό εκφραστή τον Πέτρο Γαρουφαλιά.

Κατά τη διάρκεια των κυβερνήσεων της «Αποστασίας», εκδόθηκε το παραπεμπτικό βούλευμα (29 Σεπτεμβρίου 1966), που ενοχοποιούσε φιλοπαπανδρεϊκούς αξιωματικούς με την κατηγορία ότι σκόπευαν να εγκαθιδρύσουν «δικτατορία νασερικού τύπου». Το βούλευμα αποτελούνταν από 475 σελίδες και παρέπεμπε 28 αξιωματικούς (26 του Στρατού Ξηράς, ένα της Πολεμικής Αεροπορίας κι ένα της Χωροφυλακής) να δικαστούν στο Διαρκές Στρατοδικείο Αθηνών με τις κατηγορίες της «ένωσης προς στάση» και «συνωμοσία προς εκτέλεση πράξεων εσχάτης προδοσίας».

Στις 14 Νοεμβρίου 1966, ξεκίνησε η δίκη στο Διαρκές Στρατοδικείο Αθηνών, που συνεδρίαζε στο Μέγαρο του Αρσακείου, με πρόεδρο τον αρεοπαγίτη Θεόδωρο Καμπέρη, στον οποίο είχε απονεμηθεί ο βαθμός του υποστρατήγου για την περίσταση, και βασιλικό επίτροπο (εισαγγελέα) τον συνταγματάρχη Ηλία Παπαπούλο. Τους κατηγορουμένους υπερασπίστηκαν γνωστοί δικηγόροι, όπως οι Νικηφόρος Μανδηλαράς, Σταύρος Κανελλόπουλος, Νικόλαος Αλαβάνος, Αριστείδης Οικονομίδης, Αγαμέμνων Κουτσόγιωργας, Εμμανουήλ Στεφανάκης, Αλέξανδρος Σακελλαρόπουλος, Ευάγγελος Γιαννόπουλος, Τάλμποτ Κεφαλληνός και Ιωάννης Σεργάκης.

Η ακροαματική διαδικασία ήταν θορυβώδης κι επεισοδιακή και διάρκεσε έως τις 16 Μαρτίου 1967, οπότε εκδόθηκε η απόφαση. 15 από τους κατηγορουμένους καταδικάσθηκαν σε ποινές φυλάκισης από 2 χρόνια έως ποινές κάθειρξης 18 ετών, ενώ 13 αθωώθηκαν

Σε 18 χρόνια κάθειρξη και πενταετή στέρηση των πολιτικών τους δικαιωμάτων καταδικάστηκαν ο συνταγματάρχης Αλέξανδρος Παπατέρπος, ο αντισυνταγματάρχης Αριστείδης Δαμβουνέλης, οι λοχαγοί Αριστόδημος Μπουλούκος, Παναγιώτης Παπαγεωργόπουλος και Θεοφάνης Τόμπρας. Σε κάθειρξη 13 χρόνων και πενταετή στέρηση των πολιτικών τους δικαιωμάτων οι λοχαγοί Δημήτριο Παπαγιαννόπουλος και Ιωάννης Πανούτσος, σε κάθειρξη 8 ετών και πενταετή στέρηση των πολιτικών τους δικαιωμάτων ο αντισυνταγματάρχης Δημήτριος Παραλίκας και οι λοχαγοί Α. Βλάχος και Κ. Κεπενός. Τέλος, πέντε ακόμη κατηγορούμενοι καταδικάσθηκαν σε ποινές φυλάκισης.

Λίγες ημέρες νωρίτερα, στις 25 Φεβρουαρίου 1967, εισαγγελέας και ανακριτής (Σωκράτης Σωκρατείδης), που ερευνούσαν το πολιτικό σκέλος της υπόθεσης ΑΣΠΙΔΑ, ζήτησαν από τη Βουλή την άρση της βουλευτικής ασυλίας του Ανδρέα Παπανδρέου και του Παύλου Βαρδινογιάννη, με την κατηγορία της συμμετοχής σε συνωμοσία προς εκτέλεση πράξεων εσχάτης προδοσίας.

Η αυλαία της υπόθεσης ΑΣΠΙΔΑ έπεσε 23 Δεκεμβρίου 1967, με την παροχή αμνηστίας από τον δικτάτορα Γεώργιο Παπαδόπουλο, δέκα μέρες μετά το αποτυχόν κίνημα του βασιλιά Κωνσταντίνου.




Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/1184?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2021-11-14

© SanSimera.gr

Ε.Α.Α.Σ: - Χορήγηση 13ου μερίσματος για το έτος 2024. - Από που προήλθε η δυνατότητα χορήγησης του επιπλέον μερίσματος


 Η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (Ε.Α.Α.Σ.), ενημερώνει τα μέλη της ότι το ΔΣ/ΜΤΣ αποφάσισε ομόφωνα και εισηγήθηκε στον κ. ΥΕΘΑ τη χορήγηση εκτάκτου 13ου μερίσματος για το έτος 2024.


Η δυνατότητα χορήγησης αυτού του μερίσματος προήλθε από την προσαύξηση του ενοικίου που καταβάλλεται από την PICAR, Μέγαρο ΑΤΤΙΚΑ στο ΜΤΣ μετά από μακροχρόνιους δικαστικούς αγώνες μεταξύ του ΜΤΣ και της PICAR S.A. και την δικαίωση του ΜΤΣ.


Η Ε.Α.Α.Σ διαχρονικά στήριξε τη διαδικασία αυτή τόσο με την ενεργή συμμετοχή του μέλους του Διοικητικού της Συμβουλίου στο ΔΣ/ΜΤΣ όσο και με άλλες δράσεις και παρεμβάσεις σε διάφορα επίπεδα.


Παραμένουμε  αφοσιωμένοι στην προάσπιση των δικαιωμάτων μελών μας και στην συνεχή προσπάθεια για τη  βελτίωση του βιοτικού τους επιπέδου υπερασπιζόμενοι την περιουσία του ΜΤΣ και την νόμιμη και με τον πλέον πρόσφορο τρόπο αξιοποίησή της.  

Γραφείο Δημοσίων Σχέσεων