Με το σκεπτικό πως οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων, σε σχέση με την κατάσταση στην κοινωνία (είτε με τους ιδιωτικούς υπαλλήλους) ακόμα και μετά την κατάργηση των 3 δώρων τους εξασφαλίζει αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, η Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας έκρινε συνταγματική την οριστική περικοπή των δώρων και επιδομάτων των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων με το μνημόνιο 2 (νόμος 4093/2012).
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ
Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2023
ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ Σαν Σήμερα το 2019: - Πρόεδρος της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας:- Η αξιοπρεπής διαβίωση, για τους δημοσίους υπαλλήλους, εξασφαλίζεται με τον μισθό των 780-1.092 ευρώ!! - Για τον λόγο αυτό καταργούμε τα δώρα!!
Με το σκεπτικό πως οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων, σε σχέση με την κατάσταση στην κοινωνία (είτε με τους ιδιωτικούς υπαλλήλους) ακόμα και μετά την κατάργηση των 3 δώρων τους εξασφαλίζει αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, η Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας έκρινε συνταγματική την οριστική περικοπή των δώρων και επιδομάτων των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων με το μνημόνιο 2 (νόμος 4093/2012).
Το οικονομικό έγκλημα του σωτήρα πρώην πρωθυπουργού κ. Παπαδήμου: - Με χρήματα των Ελλήνων πολιτών δάνεισε τις τράπεζες με 46 δις ευρώ! - Στον Έλληνα θα επιστραφούν μόνο τα ΤΡΙΑ δις ευρώ!!!
Τί ἀποκαλύπτει μελέτη τοῦ ΚΕΠΕ – Ἡ ἐπαχθής δανειακή σύμβασις μέ τό ΤΧΣ γιά τήν ἀνακεφαλαιοποίησή τους, ἡ ὁποία ἐνεκρίθη μέ τό δεύτερο μνημόνιο ἐπί οἰκουμενικῆς κυβερνήσεως τοῦ τραπεζίτου Πρωθυπουργοῦ, συνεργάτου τοῦ κ. Σημίτη – Καί πάλι θά πληρώσει τό μάρμαρο ὁ Ἕλλην φορολογούμενος
ΒΑΡΥΣ εἶναι ὁ λογαριασμός γιά τό ἑλληνικό Δημόσιο ἀπό τήν ἐπένδυσή του στίς τέσσερεις συστημικές τράπεζες. Τό «ἔγκλημα» τῶν ἐκσυγχρονιστῶν μέ τήν ἐπαχθῆ σύμβαση μέ τό ΤΧΣ γιά τήν ἀνακεφαλαιοποίηση τῶν ἑλληνικῶν τραπεζῶν πού ξεκίνησε στό δεύτερο μνημόνιο ἐπί πρωθυπουργίας τοῦ τραπεζίτου κ. Λουκᾶ Παπαδήμου, συνεργάτου τοῦ κ. Σημίτη, προεκάλεσε σημαντικές ἀπώλειες στό Δημόσιο, ἐνῷ ἐχάθη μία σημαντική εὐκαιρία γιά τήν ριζική μεταρρύθμιση τοῦ τραπεζικοῦ συστήματος. Τήν στιγμή πού ἄλλες χῶρες πού ἀνακεφαλαιοποίησαν τίς τράπεζές τους μέ δημόσιο χρῆμα ὅπως οἱ ΗΠΑ μέ τήν διάσωση τῆς Citibank, εἶχαν κέρδη ἤ μικρές ἀπώλειες, ἡ Ἑλλάς ἔχει τεράστιες ζημίες. Ἀπό τό 2012 μέχρι σήμερα οἱ φορολογούμενοι, μέσῳ τοῦ Ταμείου Χρηματοπιστωτικῆς Σταθερότητος, διοχέτευσαν στίς ἐγχώριες τράπεζες περισσότερα ἀπό 40 δισ. εὐρώ, ἐνῷ ἐπί πλέον 20 δισ. εὐρώ τοποθέτησαν καί ἰδιῶτες ἐπενδυτές μέσῳ τῶν αὐξήσεων κεφαλαίου.
Τήv μεγάλη ἔκταση τῶν ζημίων ἀπό τήν ἀποεπένδυση τοῦ Ταμείου Χρηματοπιστωτικῆς Σταθερότητος διαπιστώνει τό Κέντρο Προγραμματισμοῦ καί Οἰκονομικῶν Ἐρευνῶν (ΚΕΠΕ) στήν τέταρτη ἀνάλυση Ἐπικαιρότητος γιά τό 2023 μέ τίτλο «Ἡ «ἀθέατη» πλευρά τοῦ φεγγαριοῦ: οἱ ἀρνητικές ἐπιπτώσεις τῆς ἀποεπενδυσεως τοῦ ΤΧΣ ἀπό τό ἑλληνικό τραπεζικό σύστημα.
Τό ΚΕΠΕ ὑπολογίζει τήν ζημία πού θά ὑποστεῖ τό ΤΧΣ ἀπό τήν ἀποεπένδυση τῶν 46 δισ. εὐρώ μεταξύ 42-43 δισ. εὐρώ, μέ βάση τήν σημερινή κεφαλαιοποίηση τῶν τραπεζῶν Alpha Bank, Ἐθνική Τράπεζα, Eurobank καί Τράπεζα Πειραιῶς. Στήν ἀνάλυσή του τό ΚΕΠΕ (πού ἐγινε για λογαριασμό του Κ-Report) ἀναφέρει ὅτι ἀπό τήν συνολική ἔκθεση τοῦ ΤΧΣ στίς ἑλληνικές τράπεζες τῶν 46 δισ. εὐρώ καί τά στοιχεῖα κεφαλαιοποιήσεως (πού διαπιστώνει καί παραθέτει) σέ ἀγοραῖες τιμές, προκύπτει ὅτι, ἀκόμη καί ἄν τό ΤΧΣ κατεῖχε τό 100% τῶν τεσσάρων συστημικῶν τραπεζῶν, οἱ ζημίες πού θά κατέγραφε ἀπό τήν πώληση τῶν μετοχῶν, θά ἄγγιζαν τό ὕψος σχεδόν τῶν 30 δισ. εὐρώ. Αὐτό συνεπάγεται μία ἀπόδοση κατά προσέγγισιν ἴση μέ -65%. Ἐναλλακτικῶς, γιά νά ὑπῆρχε ἀπόσβεσις τῶν 46 δισ. εὐρώ, τότε θά ἔπρεπε ἡ κεφαλαιοποίησις τῶν τεσσάρων συστημικῶν τραπεζῶν νά ἦταν τοὐλάχιστον 186% μεγαλύτερη ἀπό αὐτή πού ἦταν στίς 6.10.2023.
Τό ΤΧΣ ἔχει ἐνισχύσει σωρευτικῶς τίς ἑλληνικές τράπεζες μέ 46 δισ. εὐρώ ἀπό τό 2011, σημειώνει τό ΚΕΠΕ, καί μέ βάση τό ἐπίπεδο κεφαλαιοποιήσεώς τους στίς 6 Ὀκτωβρίου, πού διεμορφώθη στά 16,03 δισ., τά δυνητικά ἔσοδα πού θά μποροῦσε νά ἀνακτήσει τό Ταμεῖο ἀγγίζουν τό ποσόν τῶν 3,10 δισ. εὐρώ. Τό ΚΕΠΕ καταλήγει ὅτι μέ βάση τό ποσόν τῆς συνολικῆς ἐπενδύσεως 46 δισ. εὐρώ ἀπό τό ΤΧΣ, οἱ ὑπαινισσόμενες ζημίες (implied losses) ἀνέρχονται σέ 42 δισ. μέ 43 δισ. εὐρώ, ἤ, ἐναλλακτικῶς, ἡ ὑπαινισσόμενη ἀπόδοσις κυμαίνεται μεταξύ -91,3% καί -93,5%. Τά ἀνωτέρω, ὅπως ὑπογραμμίζεται στήν ἀνάλυση, καθιστοῦν ἀναγκαία τήν ἐπισήμανση τριῶν ἀξόνων, οἱ ὁποῖοι θά πρέπει νά συνοδεύσουν μία ἀποτίμηση τῆς παρεμβάσεως τοῦ ἑλληνικοῦ Δημοσίου στήν διάσωση τῶν συστημικῶν κυρίως τραπεζῶν: Καθίσταται ἐπιβεβλημένος ὁ λεπτομερής ἀπολογισμός τοῦ ἔργου τοῦ ΤΧΣ σέ ὅρους πλήρους διαφανείας, ὅπως προτείνεται καί ἀπό τήν διεθνῆ βιβλιογραφία. Συγκεκριμένα συνιστᾶται, μεταξύ ἄλλων, νά ἀνακοινωθοῦν τά ἀκριβῆ κονδύλια ἐνισχύσεως γιά κάθε μία τράπεζα ἀπό τήν ὁποία ἀπεμπλέκεται τό ΤΧΣ, ὥστε νά εἶναι δυνατό νά ὑπολογισθεῖ τό καθαρό ἀποτέλεσμα μετά καί τήν πώληση τοῦ ἀντίστοιχου μεριδίου λαμβάνοντας ὑπ’ ὄψιν τυχόν ἄλλα σχετικά ἔσοδα. Οἱ ἐνδιαφερόμενοι φορεῖς τοῦ Δημοσίου, καθώς καί ἡ ἀκαδημαϊκή-ἐρευνητική κοινότης, ὀφείλουν νά ἀξιολογήσουν τίς πρακτικές πού υἱοθετήθηκαν ἀπό τό ΤΧΣ στό πλαίσιο τῆς διεθνοῦς ἐμπειρίας. Ὁ κεντρικός στόχος τῆς ἀνωτέρω ἀξιολογήσεως πρέπει νά εἶναι πρακτικός καί νά καταλήγει σέ προτάσεις πολιτικῆς σχετικῶς πρός τίς πρωτοβουλίες, οἱ ὁποῖες θά μποροῦσαν νά εἶχαν ληφθεῖ, δεδομένων τῶν περιορισμῶν πού ἐπέβαλε ἡ οἰκονομική συγκυρία, οὕτως ὥστε νά ἀποφευχθοῦν παρόμοιες ζημιογόνες ἐνέργειες εἰς τό μέλλον γιά τό ἑλληνικό Δημόσιο.
Ὑπενθυμίζεται ὅτι τό PSI προεκάλεσε ζημίες στό ἑλληνικό τραπεζικό σύστημα ὕψους 37 δισ. εὐρώ ἐνῷ ἡ οἰκονομική κρίσις ἐκτόξευσε τά «κόκκινα» δάνεια. Σημειώνεται ἐξ ἄλλου ὅτι μόνον ἡ 3η ἀνακεφαλαιοποίησις –πού ἔγινε μέ τό «πιστόλι στόν κρόταφο» τό 2015 καθώς ἀπό 1.1.2016 ἔμπαινε σέ ἰσχύ ἡ ὁδηγία γιά τό bail in (διάσωσις ἐκ τῶν ἔσω) – συνεδέθη μέ τήν διαμόρφωση συνολικοῦ πλαισίου ἀντιμετωπίσεως τῶν «κόκκινων» δανείων. Τό 2013 ὁλοκληρώθηκε ἡ πρώτη ἀνακεφαλαιοποίησις, ὡστόσο, ἡ ἀδυναμία σταθεροποιήσεως τῆς οἰκονομίας καί ἐξόδου ἀπό τήν ὕφεση εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα τήν δημιουργία νέων μή ἐξυπηρετούμενων δανείων καί ἀπῄτησε νέες κεφαλαιακές ἐνισχύσεις τῶν τραπεζῶν.
Ἐν ὀνόματι τῆς σωτηρίας τῶν ἑλληνικῶν τραπεζῶν τό Δημόσιο προχώρησε:
Στόν πρῶτο γῦρο ἀνακεφαλαιοποιήσεως, ὁ ὁποῖος κατέστη ἀναγκαῖος λόγῳ καί τῶν ἐπιπτώσεων τοῦ PSI, πού ὁλοκληρώθηκε τόν Ἰούνιο τοῦ 2013, μέ τήν χρήση ἰδιωτικῶν κεφαλαίων, σέ συνδυασμό μέ πόρους τοῦ Ταμείου Χρηματοπιστωτικῆς Σταθερότητος (συνολικά 28,5 δισ. εὐρώ, ἐκ τῶν ὁποίων 25,5 δισ. εὐρώ τό ΤΧΣ καί τρία δισ. εὐρώ ἰδιῶτες.) Ὁ δεύτερος γῦρος ἀνακεφαλαιοποιήσεως ἐπραγματοποιήθη τό 2014, ἐξ ὁλοκλήρου μέ τήν συμμετοχή ἐπενδυτῶν ἀπό τόν ἰδιωτικό τομέα (8,3 δισ. εὐρώ).
Στό τέλος τοῦ 2015 ἔγινε ἡ τρίτη ἀνακεφαλαιοποίησις. ἡ ὁποία ἐψηφίσθη άπό τήν ΝΔ, ὑπό τόν Ἀντώνη Σαμαρά καί τό ΠΑΣΟΚ ὑπό τον Γιῶργο Παπανδρέου. Στό πλαίσιο τῆς συμφωνίας γιά τό τρίτο πρόγραμμα προσαρμογῆς προεβλέφθη ποσόν, ὕψους 25 δισ. εὐρώ γιά τό τραπεζικό σύστημα. Τόν Αὔγουστο τοῦ 2015 ἡ ΕΚΤ διενήργησε ἔλεγχο ποιότητος τῶν στοιχείων τοῦ ἐνεργητικοῦ (Asset Quality Review – AQR) καί ἄσκηση προσομοιώσεως ἀκραίων καταστάσεων στίς τέσσερεις ἑλληνικές συστημικές τράπεζες. Μέ τήν ἄσκηση αὐτή προσδιορίσθηκαν οἱ κεφαλαιακές ἀνάγκες, σύμφωνα μέ ἕνα βασικό μακροοικονομικό σενάριο καί ἕνα σενάριο δυσμενῶν ἐξελίξεων. Τό ποσόν κεφαλαίων, πού ἠντλήθη (14,4 δισ. εὐρώ), κάλυπτε τίς κεφαλαιακές ἀνάγκες βάσει τοῦ δυσμενοῦς σεναρίου.
Τό κράτος, καί συγκεκριμένα τό ΤΧΣ, τοποθέτησε μόνο 5,4 δισ. εὐρώ ἀπό τά ἀπαιτούμενα 14,4 δισ. εὐρώ (σέ Ἐθνική Τράπεζα καί Τράπεζα Πειραιῶς), μέ τά ὑπόλοιπα ἐννέα δισ. εὐρώ νά προέρχονται ἀπό ἐπενδυτές τοῦ ἰδιωτικοῦ τομέως
πηγή:https://www.estianews.gr/kentriko-thema/to-%e1%bc%94gklima-papadimou-me-tis-trapezes-to-dimosio-tis-%e1%bc%90daneise-46-dis-e-tha-to%e1%bf%a6-%e1%bc%90pistrafo%e1%bf%a6n-3/
Διοικητής Τράπεζας της Ελλάδος: - Πρέπει να καταργηθούν 1.047 επιδόματα ή να αυξηθεί η φορολογία
Γεωπολιτικούς κινδύνους ἐπεκαλέσθη ὁ κ. Γιάννης Στουρνάρας στό Συνέδριο τοῦ «Κύκλου Ἰδεῶν» τοῦ Εὐάγγ. Βενιζέλου γιά νά θεμελιώσει τήν πρότασή του, πού ἰσοδυναμεῖ μέ νέα αὔξηση τῆς φορολογίας – 12,9 δισ. εὐρώ τό κόστος της
ΖΗΤΗΜΑ ἐπανεξετάσεως ὅλων τῶν φοροαπαλλαγῶν ἄνοιξε ὁ διοικητής τῆς Τραπέζης τῆς Ἑλλάδος Γιάννης Στουρνάρας ζητῶν ἀπό τήν πολιτική ἡγεσία τοῦ Ὑπουργείου Ἐθνικῆς Οἰκονομίας νά ἀσχοληθεῖ μέ τό θέμα, προβάλλοντας τό ἐπιχείρημα, ὅτι «ἡ χώρα ἔχει ἀνάγκη ἀπό ἔσοδα καί πρέπει νά διατηρεῖ “μαξιλαράκια” γιά νά ἀντιμετωπίσει ἐνδεχόμενους κινδύνους, ὅπως οἱ γεωπολιτικοί.»
Σημειώνεται ὅτι τό 2022, ἑκατομμύρια φορολογούμενοι καί ἐπιχειρήσεις γλύτωσαν φόρους πού ἀγγίζουν τά 12,9 δισ. εὐρώ μέσῳ 1.047 φοροαπαλλαγῶν καί ἐκπτώσεων πού ἐφαρμόζονται στήν φορολογία εἰσοδήματος, τόν ΕΝΦΙΑ, τίς μεταβιβάσεις ἀκινήτων, τίς γονικές παροχές, τίς κληρονομιές, τόν ΦΠΑ καί τούς Εἰδικούς Φόρους Καταναλώσεως.
Ὡστόσο, τήν τελευταία τριετία, στήν λίστα τῶν ἀπαλλαγῶν καί ἐκπτώσεων ἔχουν προστεθεῖ 225 νέες ρυθμίσεις μέ τό συνολικό κόστος γιά τόν Προϋπολογισμό νά ἔχει αὐξηθεῖ κατά 3,92 δισ. εὐρώ, καθώς ἀπό 8,96 δισ. εὐρώ τόν Σεπτέμβριο τοῦ 2019 ἔφθασε σέ 12,88 δισ. εὐρώ τόν Σεπτέμβριο τοῦ 2022. Ἡ αὔξησις αὐτή ὀφείλεται στίς ἐνισχύσεις πού ἐχορηγήθησαν κατά τήν περίοδο τῆς πανδημίας γιά τήν στήριξη τῶν ἐργαζομένων, ἐπιχειρήσεων καί ἰδιοκτητῶν ἀκινήτων ὅπως εἶναι οἱ ἀποζημιώσεις εἰδικοῦ σκοποῦ, ἤ τά «κουρεμένα» ἐνοίκια καί τεκμήρια, ἀλλά καί φοροελαφρύνσεις, ὅπως, γιά παράδειγμα, ἡ αὔξησις τοῦ ἀφορολόγητου ὁρίου γιά τίς γονικές παροχές στά 800.000 εὐρώ ἤ οἱ ἐκπτώσεις στόν ΕΝΦΙΑ. Τό 2015 ἐν μέσῳ μνημονίων οἱ φορολογικές δαπάνες ἔφθαναν τίς 715 καί τό συνολικό κόστος τους στόν προϋπολογισμό ἦταν στά 3,041 δισ. εὐρώ.
Τό ὑψηλότερο κόστος γιά τό Δημόσιο πού φθάνει τά 5 δισ. εὐρώ ἔχουν οἱ ἀπαλλαγές στήν φορολογία εἰσοδήματος, καί ἀκολουθοῦν οἱ ἀπαλλαγές στήν φορολογία κεφαλαίου μέ κόστος 3,8 δισ. εὐρώ. Ἀπαλλαγές ὑπάρχουν, ἀπό τόν φόρο εἰσοδήματος, τήν φορολογία τῶν πλοίων, ἕως τόν φόρο πολυτελείας, τόν φόρο κληρονομιᾶς καί τά τέλη χαρτοσήμου.
Πιό συγκεκριμένα, μιλῶντας στό συνέδριο πού διοργάνωσε ὁ «Κύκλος Ἰδεῶν» τοῦ Εὐαγγέλου Βενιζέλου, ὁ κ. Στουρνάρας ἀναφερόμενος στίς φορολογικές δαπάνες στόν προϋπολογισμό, εἶπε ὅτι οἱ φοροαπαλλαγές θά πρέπει νά ἱκανοποιοῦν τό κριτήριο ὅτι βοηθοῦν τούς εὐάλωτους. Ὅπως τόνισε, θά πρέπει νά ἐπανεξεταστεῖ «ἄν ὄντως κατευθύνονται πρός τά ἐκεῖ.» Δέν διευκρίνισε σέ ποιές φοροαπαλλαγές ἀνεφέρετο, ἄν ἀφοροῦν δηλαδή χαμηλόμισθους καί συνταξιούχους ἤ ἄλλες κοινωνικές καί ἐπαγγελματικές κατηγορίες.
Ἐπεσήμανε ὅτι τά εἰσοδήματα «δέν εἶναι ὅλα παρανόμως ἀδήλωτα» καί πώς πρέπει «νά δοῦμε λίγο τίς λεγόμενες φορολογικές δαπάνες στόν προϋπολογισμό, δηλαδή αὐτά πού ἡ ἴδια ἡ κυβέρνησις δίνει. Γιατί νά τά δώσει; Ἄς τά ἀξιολογήσει πρῶτα. Ἱκανοποιοῦν τό κριτήριο ὅτι βοηθοῦν τούς πλέον εὐάλωτους;» προσθέτοντας ὅτι πρέπει νά ἔχουν βοήθεια ἀλλά «νά τά βάλουμε ὅλα σέ ἕναν κορβανᾶ, διότι θά χρειαστοῦμε ἔσοδα. Ἡ Ἑλλάδα ἔχει ἀνάγκες γιά ἐπενδύσεις, γιά δημόσιες ἐπενδύσεις. Ἔχει ἀνάγκες γιά μαξιλαράκια γιά νά ἀντιμετωπίσει κρίσεις, γεωπολιτικές, κλιματικές».
Tαυτοχρόνως ὁ κ. Στουρνάρας συνέστησε τήν συνέχιση τῆς «ὀρθόδοξης δημοσιονομικῆς πολιτικῆς», προκειμένου ὁ προϋπολογισμός νά διπλασιάσει τό 2024 τό πρωτογενές πλεόνασμά του στό 2% τοῦ ΑΕΠ.
Εἰδικώτερα, οἱ βασικώτερες κατηγορίες φοροαπαλλαγῶν ὅπως περιλαμβάνονται σέ εἰδικό κεφάλαιο τοῦ κρατικοῦ Προϋπολογισμοῦ εἶναι:
1. Στήν φορολογία εἰσοδήματος φυσικῶν προσώπων ὑπάρχουν 231 φοροαπαλλαγές πού κοστίζουν πάνω ἀπό 5 δισ. στόν προϋπολογισμό, μέ τόν ἀριθμό τῶν ὠφελούμενων νοικοκυριῶν νά ἀνέρχεται σέ 7.008.909. Πιό χαρακτηριστικές εἶναι οἱ μειώσεις φόρου ἀναλόγως πρός τήν οἰκογενειακή κατάσταση (χωρίς ἤ μέ ἐξαρτώμενα τέκνα) γιά 827.515 μισθωτούς, συνταξιούχους, κατ’ ἐπάγγελμα ἀγρότες, οἱ ὁποῖοι γλύτωσαν τήν πληρωμή φόρου ὕψους 3,81 δισ. εὐρώ καί οἱ ἀπαλλαγές γιά εἰσοδήματα ἀλλά καί γιά ἔκτακτες ἀμοιβές/ἀποζημιώσεις/ἐπιχορηγήσεις/οἰκονομικές ἐνισχύσεις πού ἐχορηγήθησαν στό πλαίσιο τῆς πανδημίας μέ τό κόστος τους νά ἀνέρχεται σέ 1,04 δισ. εὐρώ καί νά ὠφελοῦνται 2.356.503 φορολογούμενοι.
2. Στήν φορολογία εἰσοδήματος τῶν ἐπιχειρήσεων καταγράφονται 200 φοροαπαλλαγές μέ κόστος 1,3 δισ. εὐρώ. Κερδισμένες εἶναι 53.021 ἐπιχειρήσεις.
3. Στήν φορολογία κεφαλαίου (ΕΝΦΙΑ, ΕΦΑ, κληρονομιές, γονικές παροχές, δωρεές, μεταβιβάσεις κ.λπ.) καταγράφονται 129 ἀπαλλαγές μέ κόστος 3,8 δισ. εὐρώ στά κρατικά ταμεῖα ἀπό 4,2 δισ. εὐρώ τό 2021. Εἰδικά οἱ ἀπαλλαγές στόν ΕΝΦΙΑ ἀνέρχονται σέ 84 ἑκατ. εὐρώ καί κάνουν χρήση 5.044.977 φορολογούμενοι, στόν Εἰδικό Φόρο Ἀκινήτων (ΕΦΑ) τό ὕψος τῶν ἀπαλλαγῶν γιά 8.499 ἰδιοκτῆτες φθάνει τά 3,7 δισ. εὐρώ, στίς μεταβιβάσεις τό κόστος ἀνέρχεται σέ 84,8 ἑκατ. μέ 28.667 φορολογουμένους νά ἀξιοποιοῦν τήν ἀπαλλαγή πού δίδεται γιά τήν ἀγορά πρώτης κατοικίας.
4. Στόν Φόρο Προστιθέμενης Ἀξίας οἱ φοροαπαλλαγές καταγράφονται σέ 85 περιπτώσεις καί κοστίζουν στόν κρατικό Προϋπολογισμό 854 Ἑκατ. εὐρώ. Πιό χαρακτηριστική περίπτωση ἀπαλλαγῆς εἶναι ὁ ὑπερμειωμένος συντελεστής 6% πού ἐπιβάλλεται σέ φάρμακα καί βιβλία, καθώς καί ἡ ἀπαλλαγή ἀπό τόν ΦΠΑ τῶν ταχυδρομικῶν ὑπηρεσιῶν.
5. Στό τέλος ταξινομήσεως ὀχημάτων ἐντοπίζονται 25 φοροαπαλλαγές πού ἀφαιροῦν εἰσπράξεις 121 ἑκατ. εὐρώ. Ἀπαλλαγή ἀπό τό τέλος ταξινομήσεως, μερική ἤ ὁλική, ἔχουν τά νοσοκομεῖα, οἱ πολύτεκνοι, οἱ φορολογούμενοι μέ τρία παιδιά, οἱ ξένες διπλωματικές ὑπηρεσίες καί οἱ κάτοχοι ὑβριδικῶν – ἠλεκτρικῶν αὐτοκινήτων.
6. Στούς εἰδικούς φόρους καταναλώσεως, πού στεροῦν ἀπό τόν προϋπολογισμό 1,1 δισ. εὐρώ, καταγράφονται 44 ἀπαλλαγές. Οἱ ἐκπτώσεις στά ἐνεργειακά προϊόντα ἀνέρχονται σέ 589,6 ἑκατ. εὐρώ ἐνῷ σέ ἀνάλογα ἐπίπεδα κυμαίνεται τό κόστος στήν αἰθυλική ἀλκοόλη καί τά ἀλκοολοῦχα ποτά (580,4 ἑκατ. εὐρώ). Ἀκόμη οἱ ἐκπτώσεις στόν φόρο καταναλώσεως καφέ ξεπερνοῦν τά 540.000 εὐρώ.
7. Στά τέλη κυκλοφορίας ὀχημάτων καταγράφονται 28 ἀπαλλαγές μέ κόστος 11,8 ἑκατ. εὐρώ.
8. Στά τέλη χαρτοσήμου καταγράφονται 76 ἀπαλλαγές μέ κόστος 73 ἑκατ. εὐρώ.
9. Στόν φόρο συγκεντρώσεως κεφαλαίου ὑφίστανται 19 φοροαπαλλαγές, πού κοστίζουν 17 ἑκατ. εὐρώ.
10. Στόν φόρο ἀσφαλίστρων ἐντοπίζονται 5 ἀπαλλαγές πού μειώνουν κατά 421 ἑκατ. εὐρώ τά ἔσοδα τοῦ κρατικοῦ Προϋπολογισμοῦ.
Ξιφούλκησε κατά των υπευθύνων για τα εξοπλιστικά ΥΕΘΑ: - "Δεν θα παραμείνω σιωπηλός παρατηρητής της σημερνής κατάστασης." - "Δεν προτίθεμαι να καταστώ κωπηλάτης των ματαίων λιμνών"
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, παρευρέθηκε σήμερα, Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2023, στην τελετή εορτασμού του Προστάτη της Πολεμικής Αεροπορίας Αρχαγγέλου Μιχαήλ, που πραγματοποιήθηκε στη Σχολή Ικάρων, στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας.
Από πλευράς στρατιωτικής ηγεσίας παρευρέθηκαν ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Θεμιστοκλής Μπουρολιάς, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ιωάννης Δρυμούσης ΠΝ, ο Γενικός Επιθεωρητής Στρατού, Αντιστράτηγος Αναστάσιος Σπανός, ως εκπρόσωπος του Αρχηγού ΓΕΣ, Αντιστράτηγου Άγγελου Χουδελούδη, ο Διοικητής της Σχολής Ικάρων Υποπτέραρχος (Ι) Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, ανώτατοι αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας και άλλα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Παρέστησαν επίσης εκπρόσωποι της Βουλής, της Εκκλησίας, των κομμάτων, των Σωμάτων Ασφαλείας, της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, Επίτιμοι Αρχηγοί, Ακόλουθοι Άμυνας άλλων κρατών κ.ά.
Ο κ. Δένδιας κατά τον χαιρετισμό του στην τελετή εορτασμού ανέφερε:
«Σεβασμιώτατε, κύριε συνάδελφε εκπρόσωπε της Βουλής των Ελλήνων, Σεβασμιώτατε εκπρόσωπε του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, κύριε Πρόεδρε της Κοινοβουλευτικής ομάδας «ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ», κυρία και κύριοι συνάδελφοι του Ελληνικού Κοινοβουλίου, κύριε Αρχηγέ ΓΕΕΘΑ, Κύριε Αντιπεριφερειάρχα, κύριοι Αρχηγοί, κυρίες και κύριοι.
Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ στη Σχολή Ικάρων για να γιορτάσουμε τον προστάτη της Πολεμικής Αεροπορίας, τον Αρχάγγελο Μιχαήλ.
Η Πολεμική μας Αεροπορία υπηρετεί έναν διττό ρόλο. Αποτελεί βασικό πυλώνα αποτροπής της χώρας μας, αλλά όπως ορθότατα ανέφερε και ο Αρχηγός πριν από εμένα, έναν παράγοντα επίσης προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο.
Η ικανότητα, η αποτελεσματικότητα, αποτελούν εγγύηση εκπλήρωσης αυτών των ρόλων, για την ασφάλεια της πατρίδας μας, για τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, για την αποτροπή κάθε επιθετικότητας και κάθε αναθεωρητισμού.
Στην καθημερινότητα τα ελληνικά φτερά δηλώνουν παρουσία, όπου απαιτηθεί, τόσο στον επικράτεια όσο και εκτός αυτής.
Κυρίες και κύριοι, η Πολιτεία συνεχίζει την προσπάθεια για την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό της Πολεμικής μας Αεροπορίας, για αποτελέσματα απτά και μετρήσιμα. 18 ετοιμοπόλεμα Rafale βρίσκονται στη βάση της Τανάγρας, συνεχίζονται οι παραλαβές των υπολοίπων 6 αεροσκαφών. Τα F-16 στην έκδοση Viper ενισχύουν τα σμήνη μας. Εκτελείται η σύμβαση υποστήριξης των Mirage 2000-5 για πρώτη φορά μετά το 2012. Υλοποιούνται προμήθειες επιλεγμένων οπλικών συστημάτων.
Το Διεθνές Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα συμβάλλει στην εκπαίδευση των νέων πιλότων μας.
Η καινοτομία της Μοίρας Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης στην Ανδραβίδα αποδεικνύει ότι η Πολεμική μας Αεροπορία έχει στραμμένο το βλέμμα της στο μέλλον.
Πρέπει όμως να μη σταθώ απλώς σε έναν επετειακό λόγο, αλλά να σας μιλήσω καθαρά και ειλικρινά για το υπαρκτό σημερινό διακύβευμα. Αναφέρομαι στη δυνατότητα της χώρας να μπορεί να στηρίξει αποτελεσματικά και με ίδια μέσα το οικοδόμημα της Πολεμικής μας Αεροπορίας που χτίσθηκε και χτίζεται με το υστέρημα του ελληνικού λαού
Αναφέρομαι κατ’ αρχάς στην απολύτως προβληματική επί δεκαετίες Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία. Οφείλω να σας πω κυρίες και κύριοι ότι δεν έχω καθόλου την πρόθεση να παραμείνω σιωπηλός παρατηρητής της σημερνής κατάστασης. Όπως θα έλεγε και ο Νομπελίστας ποιητής μας δεν προτίθεμαι να καταστώ «κωπηλάτης των ματαίων λιμνών». Η Κυβέρνηση στην οποία ανήκω, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, αντιλαμβάνεται την άμυνα της χώρας ως ολιστική δυνατότητα, ως δυνατότητα απαραίτητη για την εθνική μας επιβίωση. Ως πλήρες σύστημα μάχης αλλά και πλήρες σύστημα υποστήριξης.
Και δεν φιλοδοξούμε για την πατρίδα μας το ρόλο της προθήκης μόνον αλλοδαπών εναέριων οπλικών συστημάτων.
Το ισχυρό, το ισχυρότατο τολμώ να πω, μυϊκό σύστημα της Πολεμικής μας Αεροπορίας χρειάζεται τη ραχοκοκαλιά που μπορεί να του παρέξει μια σοβαρή Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.
Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία λοιπόν, από τούδε θα εποπτεύεται και πάλι από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και οφείλει να εξυγιανθεί.
Στις προσευχές μας στον Αρχάγγελο Μιχαήλ, προστάτη μαζί με τον Αρχάγγελο Γαβριήλ και του μικρού μου χωριού, των κάτω Δενδιάτικων στους Παξούς, στις προσευχές μας αυτές λοιπόν, πρέπει να προσθέσουμε την επιμελή και επίπονη προσπάθεια για να δημιουργήσουμε μια σύγχρονη, σοβαρή Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.
Αυτό συνιστά εθνική υπόθεση και εθνικό στόχο. Υπερβαίνει κυβερνήσεις και κόμματα. Για αυτό και θα ενημερώσω όλα τα κόμματα της ελληνικής Βουλής και είμαι σίγουρος ότι θα σταθούν αρωγοί στην εθνική προσπάθεια.
Κυρίες και κύριοι, η Ελλάδα έχει μεγάλες δυνατότητες και έχει μεγάλες φιλοδοξίες. Η νέα γενιά των Ελλήνων, το ανθρώπινο κεφάλαιο της πατρίδας μας, μπορεί να υποστηρίξει την εθνική προσπάθεια. Δεν χρειάζεται οι νέοι Έλληνες να φεύγουν στο εξωτερικό. Δεν χρειάζεται τα ελληνικά μυαλά να υπηρετούν ξένες πατρίδες και ξένες σημαίες.
Η δημιουργία οικοσυστήματος αμυντικής καινοτομίας με τη συμμετοχή των ελληνικών επιχειρήσεων που θα παράξει ιδέες, προϊόντα και υπηρεσίες, που θα υποστηρίξει – αν όχι θα εκτινάξει – την αμυντική μας δυνατότητα, δεν είναι πέραν των δυνατοτήτων της κοινωνίας μας.
Το κατόρθωσαν άλλες χώρες στην περιοχή μας. Μπορούμε και εμείς. Θα επανέλθω σύντομα στο θέμα, το σχετικό νομοθέτημα για την καινοτομία συντάσσεται ήδη στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Και μεγάλο μέρος της εσωτερικής προετοιμασίας έχει ολοκληρωθεί.
Οφείλω ολοκληρώνοντας να αποκαλυφθώ νοερά, αποτίοντας φόρο τιμής, στους πιλότους που έχουν φύγει. Αναφέρομαι πιο ειδικά στους 166 πεσόντες πιλότους μας από το 1974 μέχρι σήμερα. Έπεσαν την ώρα του ύψιστου καθήκοντος.
Έχω προσωπική ηθική υποχρέωση να αναφερθώ και θα το κάνω πάντα, ονομαστικά σε αυτούς που έπεσαν επί Υπουργίας μου. Στο Σμηναγό Παναγιώτη Λάσκαρη, στις 26/1/2015, στο Σμηναγό Αθανάσιο Ζάγκα, επίσης στις 26/1/2015, στον Σμηναγό Χρήστο Μουλά, στις 25/7/2023, και στον Ανθυποσμηναγό Περικλή Στεφανίδη, στις 25/7/2023.
Κυρίες και κύριοι, έχω υποχρέωση να ευχαριστήσω και να συγχαρώ όλο το προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας για την άριστη ανταπόκριση στα καθήκοντά του.
Στελέχη της Πολεμικής μας Αεροπορίας, σας εκφράζω από καρδιάς την ειλικρινή μου ευγνωμοσύνη για τη συμβολή σας στην προάσπιση των Εθνικών Δικαίων, για την προάσπιση της εδαφικής ακεραιότητας της πατρίδας μας, της κυριαρχίας μας, των κυριαρχικών της δικαιωμάτων.
Χρόνια πολλά στην Πολεμική Αεροπορία, χρόνια πολλά σε όλους.
Σας ευχαριστώ».
Tέλος, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας επισκέφθηκε και ξεναγήθηκε στο Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας (Υ/Γ Λέρος), στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας.
Τα 4,5 δισ. ευρώ και τα ΕΠΤΑ πορίσματα του Ελεγκτικού Συνέδριου που "καίνε" την Κυβέρνηση: - "Πάρτι" με τις 314.006 απευθείας αναθέσεις συμβάσεων το διάστημα 2021 - 2022
Το Ελεγκτικό Συνέδριο επιβεβαίωσε το «πάρτι» με τις απευθείας αναθέσεις το διάστημα 2021 - 2022 από το Δημόσιο και η Βουλή πήρε «φωτιά» από τις αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης.
Κλυδωνισμούς στο πολιτικό σκηνικό της χώρας προκαλεί η έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις απευθείας αναθέσεις του Δημοσίου, τα έτη 2021-2022, θέμα που έχει θίξει η Αντιπολίτευση κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορώντας την κυβέρνηση για μεγάλο φαγοπότι με άλλοθι την πανδημία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, που έχει αντλήσει απ’ την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, μόνο για τα έτη 2021 – 2022 έγιναν 314.006 συμβάσεις με απευθείας ανάθεση ή με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης, με το κόστος να ανέρχεται σε σχεδόν 4,5 δισ. ευρώ.
Ελέγχθηκαν 64 δημόσιοι φορείς και ένα δείγμα 5.073 συμβάσεων
Το «πάρτι» δισεκατομμυρίων ευρώ παρατηρείται κυρίως στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας με την κυβέρνηση να επικαλείται την πανδημία Covid-19.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο, αφού έλεγξε 64 δημόσιους φορείς και ένα δείγμα 5.073 συμβάσεων, στηλιτεύει την τακτική και απευθύνει σειρά συστάσεων.
Το πόρισμα 7 σημείων του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφέρει:
- Οι δημόσιοι φορείς δεν προγραμματίζουν εγκαίρως και ορθολογικά την κάλυψη των αναγκών τους. Προσαρμόζουν τις ανάγκες τους στο όριο των απευθείας αναθέσεων καλύπτοντας αυτές αποσπασματικά και προβαίνοντας σε κατατμήσεις.
- Δεν αιτιολογείται επαρκώς ο απρόβλεπτος και επείγων χαρακτήρας των αναγκών που καλύπτονται με προσφυγή στη διαδικασία με διαπραγμάτευση. Οι αναθέτοντες φορείς ταυτίζουν το «απρόβλεπτο» με το «επείγον».
- Σημαντικά περιθώρια ενίσχυσης υφίστανται στην ουσιαστική συμμετοχή των διοικητικών υπηρεσιών του φορέα κατά τη διαδικασία που προηγείται της τελικής απόφασης ώστε να μην δημιουργούνται υπόνοιες αυθαιρεσίας και αδιαφάνειας.
- Σε πολλές περιπτώσεις δεν καθορίζεται με σαφήνεια το αντικείμενο της σύμβασης ούτε προκύπτει ο τρόπος υπολογισμού της εκτιμώμενης δαπάνης. Δεν αποδεικνύεται προηγούμενη έρευνα αγοράς.
- Δεν παρέχονται εχέγγυα διαφάνειας ως προς την επιλογή του αναδόχου και τον καθορισμό του τιμήματος ιδίως όταν διενεργούνται επανειλημμένες αναθέσεις στον ίδιο ανάδοχο. Δεν υφίστανται προκαθορισμένα και επομένως επαληθεύσιμα κριτήρια επιλογής όσων καλούνται να υποβάλουν προσφορά. Δεν γίνεται διαπραγμάτευση του τιμήματος. Προσφέρονται χαμηλά έως μηδενικά ποσοστά έκπτωσης. Συστήματα ηλεκτρονικής αγοράς δεν εφαρμόζονται ευρέως.
- Το υψηλότερο ποσοστό απευθείας αναθέσεων παρατηρήθηκε στα νοσοκομεία. Μικρό ποσοστό των συμβάσεών τους ανατίθεται μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών λόγω χρόνιων συστημικών αδυναμιών σε συνδυασμό με τις επιτακτικές ανάγκες προμήθειας φαρμάκων και λοιπών αναλωσίμων. Προσφυγή σε νομιμοποιητικές διατάξεις.
- Οι δημόσιοι φορείς δεν διαθέτουν σύστημα αξιολόγησης των καταγγελιών και αξιοποίησης αυτών για τη βελτίωση της ακεραιότητας της διαδικασίας των απευθείας αναθέσεων.
Και οι συστάσεις
- Σύσταση πρώτη: Οι δημόσιοι φορείς οφείλουν να παρακολουθούν συστηματικά τα αποθέματά τους και την εκτέλεση των τρεχουσών συμβάσεων ώστε να είναι σε θέση να γνωρίζουν τις πραγματικές ανάγκες τους και να προγραμματίζουν εγκαίρως την κάλυψή τους με την κατάλληλη διαδικασία. Οφείλουν να εγκαταστήσουν σύστημα καταγραφής των αναγκών τους αξιοποιώντας και τις δυνατότητες που πλέον παρέχονται από τα πληροφοριακά συστήματα. Για πάγιες, περιοδικές και επαναλαμβανόμενες συμβάσεις, θα μπορούσε να εξετασθεί η λύση του διαγωνισμού με ορίζοντα υλοποίησης πέραν του ενός οικονομικού έτους. Θα μπορούσαν επίσης να αξιοποιηθούν τα συστήματα ηλεκτρονικών αγορών και η δυνατότητα σύναψης συμφωνιών – πλαίσιο.
- Σύσταση δεύτερη: Η προκήρυξη των διαγωνισμών πρέπει να γίνεται προ ευλόγου χρονικού διαστήματος ανάλογα με τον μέσο όρο διάρκειας αντίστοιχων διαγωνισμών στο παρελθόν, ώστε να καταλείπεται ο αναγκαίος χρόνος για την ολοκλήρωσή τους. Οι καθυστερήσεις που οφείλονταν σε δικαστικές προσφυγές πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν
- Σύσταση τρίτη: Να ακολουθούνται αυστηρά οι εσωτερικές διαδικασίες για την ολοκλήρωση της σύμβασης και να τηρείται ο διακριτός ρόλος κάθε οργάνου. Να ανατίθενται στο υπηρετούν προσωπικό διακριτά και συγκεκριμένα καθήκοντα κατά τρόπο ώστε να μην εμπλέκεται με όλα τα αντικείμενα εργασίας το ίδιο πρόσωπο. Γενικώς επιβάλλεται να ενσωματώνονται στο σύστημα θεσμικά αντίβαρα που να αποκλείουν την κυριαρχία επί της όλης διαδικασίας από ένα και μόνο πρόσωπο.
- Σύσταση τέταρτη: Να λαμβάνεται μέριμνα για τη διαρκή ενημέρωση και εκπαίδευση του αρμόδιου προσωπικού σε θέματα που άπτονται των
δημοσίων συμβάσεων με συστηματική παρακολούθηση της νομολογίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου και έμφαση στις έννοιες του «απροβλέπτου και του επείγοντος». - Σύσταση πέμπτη: Να καθορίζονται εκ των προτέρων σαφή και αντικειμενικά κριτήρια για την επιλογή του αναδόχου ανάλογα με τη φύση της σύμβασης και να αποδεικνύεται ότι η επιλογή έγινε βάσει των κριτηρίων αυτών.
- Σύσταση έκτη: Να αιτιολογείται ειδικώς η εκτιμώμενη δαπάνη της σύμβασης και να τεκμηριώνεται η προηγούμενη διενέργεια έρευνας αγοράς. Να υφίσταται διακριτή φάση διαπραγμάτευσης ως προς το τίμημα και να φυλάσσονται τα σχετικά στοιχεία.
- Σύσταση έβδομη: Να αναπτυχθεί σύστημα ενδογενούς ελέγχου εντός του οποίου θα αξιοποιούνται και τυχόν καταγγελίες και να υιοθετηθούν οι ασφαλιστικές δικλίδες για την ακεραιότητα της διαδικασίας των απευθείας αναθέσεων, ώστε και να αξιοποιηθεί η δυνατότητα που παρέχεται από το άρθρο 4 της ΦΓ8/55081 Κανονιστκής Απόφασης της Ολομέλειας του Ελεκγτικού Συνεδρίου (Β΄ 4938/2020), για τη συνδρομή του αρμόδιου Επιτρόπου του Ελεγκτικύυ Συνεδρίου σε περίπτωση εμπλοκής.
Ομαδικά πυρά
Τα συμπεράσματα και οι συστάσεις της έκθεσης έφθασαν στην Ολομέλεια της Βουλής με τις αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης να είναι σφοδρές και την κυβέρνηση να «παίζει» άμυνα.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς υπογράμμισε πως «δεν υπήρξε επαρκής αιτιολόγηση, υπήρξε παράκαμψη των διοικητικών υπηρεσιών, υπήρχαν περιπτώσεις όπου ήταν ασαφές το αντικείμενο της σύμβασης, δεν υπήρχαν εχέγγυα διαφάνειας, δεν υπήρχαν σαφή κριτήρια, δεν γίνονταν διαπραγματεύσεις».
Ο βουλευτής του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Χάρης Μαμουλάκης, τόνισε με τη σειρά του πως «οι φόβοι μας επιβεβαιώθηκαν, λέγαμε ότι η κυβέρνηση συμπεριφερόταν ανεύθυνα με τις απευθείας αναθέσεις που κατευθύνθηκαν σε ολιγοπώλια με αφορμή την πανδημία».
Οι εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Μιχάλης Κατρίνης, εξαπέλυσε επίσης πυρά αμφισβητώντας το κυβερνητικό αφήγημα περί χρηστής διοίκησης.
Συγκεκριμένα, χαρακτήρισε «καταπέλτη που γκρεμίζει το αφήγημά περί χρηστής διαχείρισης» την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Τόνισε επίσης ότι πιθανόν σε άλλες συνθήκες η έκθεση αυτή θα οδηγούσε σε μομφή απέναντι στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Τι απαντά κυβερνητικός βουλευτής
Ο Δημήτρης Μαρκόπουλος, από την πλευρά της κυβερνητικής παράταξης, υπερασπίστηκε τις κυβερνητικές επιλογές λέγοντας πως «κάποιοι, μιλώντας για απευθείας αναθέσεις, ξεχνούν τον λόγο.
Και ο λόγος ήταν ένας, μία λέξη με παγκόσμια ισχύ και εμβέλεια, δηλαδή «Covid». Όσοι δεν το έχουν καταλάβει, ζούσαν σε άλλον πλανήτη το 2021, όχι σε άλλη χώρα, αλλά σε άλλον πλανήτη».
Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023
Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ: Παρεμβάσεις απέναντι στην φοροεπιδρομή που προωθεί η ΝΔ σε βάρος των ελευθέρων επαγγελματιών και των μικρών επιχειρήσεων
Συναντήσεις του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία με τα προεδρεία της ΓΣΕΒΕΕ και του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών
Για τις παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ απέναντι στην φοροεπιδρομή που προωθεί η ΝΔ σε βάρος των ελευθέρων επαγγελματιών και των μικρών επιχειρήσεων συζήτησε ο Στέφανος Κασσελάκης με τα προεδρεία της ΓΣΕΒΕΕ και του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.
Τη διαβεβαίωση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία θα ασκήσει κάθε δυνατή πολιτική πίεση, προκειμένου να υπάρξει δικαιότερη κατανομή των τεράστιων πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, από το οποίο ουσιαστικά αποκλείονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας με ευθύνη της κυβέρνησης -θέμα για το ποίο συζήτησε εκτενώς και στις επαφές του στις Βρυξέλλες με αξιωματούχους της ΕΕ- έδωσε ο Πρόεδρος του κόμματος, Στ. Κασσελάκης την Πέμπτη, επισκεπτόμενος διαδοχικά την Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΕΑ). Ταυτόχρονα, ο Στ. Κασσελάκης ενημέρωσε τους εκπροσώπους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των αυτοαπασχολούμενων για τη νέα, ευνοϊκή πρόταση ρύθμισης, που διαμορφώνεται από τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, ως προς τις ληξιπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις τους, οι οποίες σήμερα τούς οδηγούν στους πλειστηριασμούς των funds που έχουν εξαγοράσει τα δάνεια και στην απώλεια περιουσιών. Συζητήθηκαν επίσης οι παρεμβάσεις του κόμματος απέναντι στην φοροεπιδρομή που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ σε βάρος των ελεύθερων επαγγελματιών, υπό το πρόσχημα της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής.
Στη συνάντηση με τον πρόεδρο της ΓΣΕΒΕΕ, Γ. Καββαθά, καθώς και με τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Συνομοσπονδίας, ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ενημερώθηκε για το τεράστιο μέγεθος των προβλημάτων τους: οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν οξύτατο πρόβλημα ρευστότητας με ταυτόχρονο αποκλεισμό από το τραπεζικό σύστημα. Όπως είπε ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γ.Καββαθάς, από τις περίπου 800.000 επιχειρήσεις, μαζί με τους αυτοαπασχολούμενους, μπορούν να περάσουν το κατώφλι των τραπεζών μόλις οι 49,5 χιλιάδες, ένα ποσοστό μικρότερο του 5%. Την ίδια στιγμή, η μεσοσταθμική αύξηση του κόστους παραγωγής και λειτουργίας έχει φτάσει το 40%. Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς την ΑΑΔΕ αυξήθηκαν κατά 10 δισ. ευρώ τον τελευταίο χρόνο, ενώ η κυβερνητική ρύθμιση των 36 – 72 δόσεων δεν ήταν αποτελεσματική και οι ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές υποχρεώσεις αυξήθηκαν κατά 660 εκατ. ευρώ, μόνο το τελευταίο εξάμηνο.
Στη βάση αυτής της οδυνηρής οικονομικής πραγματικότητας, η κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε την κατανομή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι αποκλεισμένες οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις από τα 12,5 δισ. ευρώ που προορίζονται για τον δανεισμό των επιχειρήεων, όπως επεσήμανε ο Γ. Καββαθάς, ο οποίος διατύπωσε το αίτημα της ΓΣΕΒΕΕ για μια νέα ρύθμιση χρεών 120 δόσεων, ενώ επέστησε την προσοχή στον κίνδυνο απώλειας πρώτης κατοικίας και επαγγελματικής στέγης που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες από τους πλειστηριασμούς των funds, καθώς όσοι καταφέρνουν να έχουν πρόσβαση σε δανεισμό, συνήθως βάζουν ως εγγύηση το σπίτι τους.
«Εκτός πραγματικότητας» χαρακτήρισε ο Στέφανος Κασσελάκης τις κυβερνητικές ρυθμίσεις για το τεκμαρτό εισόδημα των ελεύθερων επαγγελματιών που προωθεί η κυβέρνηση, στη συνάντηση που είχε στη συνέχεια με τον πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας, Γ. Χατζηθεοδοσίου και μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του.
Ο Στέφανος Κασσελάκης βρέθηκε αντιμέτωπος με την μεγάλη αγωνία των μελών του ΕΕΑ, τόσο για τις επιπτώσεις από το νέο φορολογικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης, όσο και από το διαρκές πρόβλημα του αποκλεισμού από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Αυτό το ζήτημα έλλειψης οικονομικής δικαιοσύνης έδωσε την ευκαιρία στον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ να επισημάνει το γενικότερο πρόβλημα της Δικαιοσύνης στη χώρα μας, η οποία δεν μπορεί να είναι, όπως είπε, στην 27η θέση στις 27 χώρες της ΕΕ, δεν επιτρέπεται να καθυστερούν για χρόνια οι αποφάσεις και η απονομή της και να μην είναι αντικειμενική, αλλά και να ισχύει ασυλία για βουλευτές και τραπεζίτες. «Να αρχίσουμε να μιλάμε για την “κεφαλή του ψαριού αντί να τιμωρούνται άνθρωποι που θέλουν να σταθούν στα πόδια τους, τίμιους επαγγελματίες ; Θα μπορούμε να ξέρουμε τις ρυθμίσεις χρεών των μελών της Βουλής;», τόνισε χαρακτηριστικά ο Στέφανος Κασσελάκης.
Ο Γ. Χατζηθεοδοσίου περιέγραψε ως τεράστιο το φορολογικό πρόβλημα, καθώς το 80% των μελών του ΕΕΑ επηρεάζεται από αυτό, ενώ ειδικά το 70% είναι αυτοαπασχολούμενοι. Μάλιστα επεσήμανε ότι είναι πολλοί οι νέοι που επιχειρούν μέσω του ίντερνετ και οι φορολογικές ρυθμίσεις είναι κρίσιμες για την πορεία τους. Ο πρόεδρος του ΕΕΑ έθεσε επίσης το θέμα του αποκλεισμού από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς και από το ΕΣΠΑ. Μόλις 367 επιχειρήσεις, όπως είπε, μοιράζονται τα 12,5 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, για να προσθέσει ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποκλείονται από αυτό. Το μέγεθος του αποκλεισμού αναδείχθηκε από τα στοιχεία που παρέθεσε στον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, σύμφωνα με τα οποία το 99% των επιχειρήσεων της χώρας είναι μικρομεσαίες με το 55% να ανήκει σε αυτοαπασχολούμενους, ενώ από τις υπόλοιπες, το 95% απασχολεί μέχρι δέκα εργαζόμενους.
Φωτογραφίες: ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ - ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI
Τομεάρχης Εθνικής Άμυνας ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ Βουλευτής Δημήτρης Μπιάγκης; - Εξίσωση των απολαβών των σπουδαστών των Στρατιωτικών Σχολών με των σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας - Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης
Με ερώτησή του προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικων, κατόπιν πρότασης του Τομέα Άμυνας, ο Βουλευτής Κέρκυρας και κοινοβουλευτικός υπεύθυνος ΚΤΕ Εθνικής Άμυνας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μπιάγκης, αναδεικνύει για ακόμη μία φορά το πρόβλημα των αδικαιολόγητα χαμηλών αμοιβών των Σπουδαστών των Σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Στην ερώτησή του ο βουλευτής καλεί την κυβέρνηση να υιοθετήσει επιτέλους τις προτάσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής για τουλάχιστον εξίσωση των απολαβών των σπουδαστών των Στρατιωτικών Σχολών με τις αντίστοιχες των σπουδαστών των σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας, κάνοντας έστω ένα πρώτο βήμα για τον εξορθολογισμό του μισθολογικού καθεστώτος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Επισυνάπτεται ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς
Εθνικής Άμυνας
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Θέμα: «Μισθολογική κατάταξη σπουδαστών Στρατιωτικών Σχολών»
Μέχρι πρόσφατα, το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής έχει προβεί σε σειρά κοινοβουλευτικών δράσεων για την αποκατάσταση της αδικίας προς τους σπουδαστές των Στρατιωτικών Σχολών (ΑΣΕΙ – ΑΣΣΥ), όσον αφορά στην ισχύουσα διαφοροποίηση των απολαβών τους σε σχέση με τις αντίστοιχες απολαβές των σπουδαστών των Σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας.
Μεταξύ αυτών, ως Κίνημα, καταθέσαμε:
α. την υπ’ αριθμ. 7207/7.9.22 ερώτησή μας, επί της οποίας λάβαμε την απάντηση ότι το εν λόγω ζήτημα τελεί υπό επεξεργασία από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, και
β. την υπ’ αριθμ. 1568/1.2.23 τροπολογία, όπου περιείχε διατάξεις για τον εξορθολογισμό των μηνιαίων αποδοχών των σπουδαστώνω των στρατιωτικών σχολών, η οποία όμως δεν έγινε αποδεκτή από τη συμπολίτευση.
Συγκεκριμένα, στην παρ. 6 του άρθρου 126 του ν.4472/2017 καθορίζεται η μισθολογική κατάταξη μαθητών των Σχολών, ανά κατηγορία κατάταξης και μισθολογικών κλιμακίων που προβλέπονται στο άρθρο 125 του ιδίου νόμου, όπου αναφέρονται τα εξής:
Ένοπλες Δυνάμεις: α/ Οι μαθητές των ΑΣΕΙ λαμβάνουν μηνιαίο μισθό 157,5 €, ενώ β/ οι μαθητές των ΑΣΣΥ λαμβάνουν 118,8 €.
Σώματα Ασφαλείας: α/ Ο Δόκιμος Υπαστυνόμος και οι αντίστοιχοι λαμβάνουν μηνιαίο μισθό 623,7 € κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους φοίτησης, αντίστοιχα 646,8€ κατά τη διάρκεια του δεύτερου και τρίτου έτους φοίτησης και τέλος 669,9€ κατά το τέταρτο έτος φοίτησης., ενώ β/ ο Δόκιμος Αστυφύλακας και οι αντίστοιχοι λαμβάνουν μηνιαίο μισθό 325,05 € κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους φοίτησης και αντίστοιχα 344,75 € κατά τη διάρκεια του δεύτερου και τρίτου έτους φοίτησης.
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι υπάρχει τεράστια διαφορά στις απολαβές, με υστέρηση των Σπουδαστών των Σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων σε σχέση με τους σπουδαστές των Σωμάτων Ασφαλείας και θα ήταν αναμενόμενο να επέλθει ένας σχετικός εξορθολογισμός καταβάλλοντας αρχικά μία προσπάθεια για την δικαιότερη μεταχείριση του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.
Δεδομένου ότι, πρόσφατα ο κ. ΥΦΕΘΑ δήλωσε ότι « … από την εφαρμογή των προαναφερθέντων διατάξεων, ο μισθός των μαθητών των ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ διαμορφώθηκε σε αισθητά χαμηλότερο ύψος από τον αντίστοιχο μισθό των μαθητών των Σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας.»
Δεδομένου ότι, μία τέτοια άδικη αντιμετώπιση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων από την πολιτεία και μάλιστα από το ξεκίνημά τους στις παραγωγικές σχολές, μάλλον επιδεινώνει το αρνητικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί από το περιορισμένο ενδιαφέρον που επιδεικνύουν οι νέοι για την ενσωμάτωσή τους στην οικογένεια των στρατιωτικών μέσω των πανελληνίων, ενισχύοντας την άποψη ότι η απαξία στην οποία έχει περιέλθει το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων ξεκινά από τις στρατιωτικές σχολές.
Δεδομένου ότι, οι στρατιωτικοί ασκούν δύσκολο και απαιτητικό έργο, ήδη από την εισαγωγή τους στις στρατιωτικές σχολές, με συχνές μεταθέσεις και διαβίωση σε ακριτικές περιοχές, χωρίς πολλές φορές τις απαραίτητες ευκολίες, με πληθώρα υπηρεσιών που τους διαφοροποιούν από τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και του λοιπού δημόσιου τομέα.
Δεδομένου ότι, η πολιτεία οφείλει να ακολουθεί ενιαία και αναλογική πολιτική στην αμοιβή των στελεχών της και ως εκ τούτου και η αμοιβή των σπουδαστών των Στρατιωτικών Σχολών απαιτείται να αναχθεί τουλάχιστον στο επίπεδο των αντίστοιχων αμοιβών των Σωμάτων Ασφαλείας.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
- Είναι στις προθέσεις σας η αποκατάσταση της παραπάνω άνισης μεταχείρισης των σπουδαστών των Στρατιωτικών Σχολών; Αν ναι, με ποιον τρόπο;
- Πότε εκτιμάτε ότι θα ολοκληρωθεί η σχετική επεξεργασία από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ώστε να τελεσφορήσει τουλάχιστον η εξίσωση των απολαβών των σπουδαστών των Στρατιωτικών Σχολών με τις αντίστοιχες των σπουδαστών των σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας;
O Ερωτών Βουλευτής
Δημήτρης Μπιάγκης