Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2023

Συνέβη σαν Σήμερα το 1945: - Η Συμφωνία της Βάρκιζας


 Η Συμφωνία της Βάρκιζας υπογράφηκε στις 12 Φεβρουαρίου 1945 στην παραθαλάσσια τοποθεσία της Αττικής μεταξύ Κυβέρνησης και ΕΑΜ και επιχείρησε να τερματίσει θεσμικά τις πολιτικές και πολεμικές συγκρούσεις, που έμειναν στην ιστορία ως «Δεκεμβριανά».

Οι συγκρούσεις του Δεκεμβρίου του 1944 στην Αθήνα ήταν μια μάχη εξουσίας μεταξύ της πρώτης μετακατοχικής Κυβέρνησης του Γεωργίου Παπανδρέου και των Άγγλων από τη μία πλευρά και του ΕΑΜ/ΕΛΑΣ από την άλλη. Η Κυβέρνηση, ανίσχυρη και χωρίς δημοκρατική νομιμοποίηση, είχε ανάγκη την αγγλική βοήθεια. Το ΕΑΜ με μπροστάρη το ΚΚΕ ήταν πανίσχυρο, λόγω του πρωταγωνιστικού του ρόλου στην Αντίσταση.

Τα «Δεκεμβριανά» άφησαν πίσω τους περίπου 7.000 μαχητές νεκρούς (230 Άγγλους, 3.500 Κυβερνητικούς, 3.000 ΕΑΜικούς) και απροσδιόριστο αριθμό αμάχων. Στις 11 Ιανουαρίου 1945 υπογράφηκε ανακωχή ανάμεσα στους Άγγλους και τον ΕΛΑΣ, με την οποία οι δυνάμεις του υποχρεώθηκαν να εκκενώσουν την Αττική και τη Θεσσαλονίκη.

Στις 2 Φεβρουαρίου 1945 άρχισαν οι διαπραγματεύσεις για την υπογραφή της συμφωνίας στο εξοχικό του Πέτρου Κανελλόπουλου, γιού του ιδρυτή της τσιμεντοβιομηχανίας ΤΙΤΑΝ Νικολάου Κανελλόπουλου, στη Βάρκιζα. Ο πρωθυπουργός Νικόλαος Πλαστήρας, που είχε διαδεχθεί τον Γεώργιο Παπανδρέου στις 3 Ιανουαρίου, εκπροσωπήθηκε από τον υπουργό Εξωτερικών Ιωάννη Σοφιανόπουλο, τον υπουργό Εσωτερικών Περικλή Ράλλη και τον υπουργό Γεωργίας Ιωάννη Μακρόπουλο. Την αντιπροσωπεία του ΕΑΜ αποτελούσαν ο Γεώργιος Σιάντος (γενικός γραμματέας του Κ.Κ.Ε), ο Δημήτριος Παρτσαλίδης (γραμματέας της κεντρικής επιτροπής του Ε.Α.Μ.) και ο Ηλίας Τσιριμώκος (γενικός γραμματέας της Ε.Λ.Δ).

Έπειτα από διαβουλεύσεις δέκα ημερών, η Συμφωνία της Βάρκιζας υπογράφηκε στις 12 Φεβρουαρίου 1945. Αποτελείτο από 9 άρθρα και προέβλεπε, μεταξύ άλλων, αφοπλισμό όλων των ένοπλων σωμάτων της Αντίστασης, ανασύνταξη του Εθνικού Στρατού, εκκαθάριση του κρατικού μηχανισμού από τους συνεργάτες των Γερμανών, αμνηστία για τα πολιτικά αδικήματα, δημοψήφισμα για το πολιτειακό ζήτημα και εκλογή Συντακτικής Συνέλευσης για την κατάρτιση νέου Συντάγματος.

Η σημασία της συμφωνίας αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι το κείμενό της δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, προσδίδοντας στο περιεχόμενό της ισχύ νόμου. Στις 28 Φεβρουαρίου ολοκληρώθηκε ο αφοπλισμός του ΕΛΑΣ, ο οποίος παρέδωσε: 100 πυροβόλα, 210 όλμους, 420 πολυβόλα, 1400 οπλοπολυβόλα, 700 αυτόματα, 49.000 τυφέκια και πιστόλια. H υπογραφή της Συμφωνίας βρήκε αντίθετο τον Άρη Βελουχιώτη, οποίος όχι μόνο δεν πειθάρχησε στις αποφάσεις του ΚΚΕ, αλλά επιχείρησε να συνεχίσει τον ένοπλο αγώνα.

Το χάσμα ανάμεσα στις δύο παρατάξεις δεν έδειχνε να γεφυρώνεται εύκολα και σύντομα η Συμφωνία της Βάρκιζας αποτέλεσε γράμμα κενό. Οι εκατέρωθεν παραβιάσεις των όρων της οδήγησαν σε νέα πολιτική πόλωση και στα δραματικά γεγονότα του Εμφυλίου Πολέμου, που διήρκεσε ως τις 30 Αυγούστου 1949.


Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/210?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2023-02-12

© SanSimera.gr




Υπουργός Εξωτερικών στον Τσαβούσογλου: - "Δεν χρειάζεται να περιμένουμε φυσικές καταστροφές για να βελτιώσουμε τις σχέσεις μας"


 Κατ’αρχάς, θα ήθελα να διαβιβάσω προς τον Υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας, τον φίλο μου Mevlüt Çavuşoğlu, προς την τουρκική Κυβέρνηση και προς τον τουρκικό λαό, τα πιο ειλικρινά συλλυπητήρια της Κυβέρνησης Μητσοτάκη και του συνόλου του ελληνικού λαού για τις χιλιάδες απώλειες συνανθρώπων μας μετά τους δύο καταστροφικούς σεισμούς.


Θα ήθελα, επίσης, να ευχαριστήσω τον Mevlüt Çavuşoğlu για τα πολύ θερμά λόγια που επιφύλαξε για τις προσπάθειες των Ελλήνων διασωστών και για τη θερμή αναφορά του στην παρουσία μας εδώ.

Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς για τις ανθρώπινες ζωές που σώθηκαν από τους Έλληνες διασώστες που επιχείρησαν εδώ στην Τουρκία, όπως επίσης, και για τις πάρα πολλές ζωές που σώθηκαν και από τους Ευρωπαίους διασώστες, διότι είχαμε την ευκαιρία μαζί με τον κύριο Çavuşoğlu να επισκεφθούμε τους Αυστριακούς, τους Ολλανδούς και τους Ισλανδούς διασώστες. Απ’ ό,τι μας είπαν, 205 ζωές σώθηκαν από αυτούς, συμπεριλαμβανομένων και των Ελλήνων.

Θα ήθελα όμως να διευκρινίσω ότι η προσπάθεια της Ελλάδας να βοηθήσει τον τουρκικό λαό και την τουρκική κοινωνία να ξεπεράσει αυτό το μεγάλο πλήγμα δεν σταματάει εδώ. Έχω εντολή από τον Πρωθυπουργό μου, κ. Μητσοτάκη, να διαβεβαιώσω ότι η Ελλάδα θα κάνει ό,τι μπορεί για να στηρίξει την Τουρκία σε αυτήν τη δύσκολη στιγμή, είτε διμερώς είτε στο πλαίσιο της συμμετοχής της στην ΕΕ.

Πέρα από αυτό, θα ήθελα να προσυπογράψω απολύτως αυτό το οποίο ο Mevlüt είπε προηγουμένως: Ότι δεν χρειάζεται να περιμένουμε φυσικές καταστροφές για να βελτιώσουμε τις σχέσεις μας.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να δηλώσω την υπερηφάνεια που νιώθω γιατί οι συμπατριώτες μου διασώστες βοήθησαν την τουρκική κοινωνία και τον τουρκικό λαό σε αυτήν τη δύσκολη στιγμή. Και ευχαριστώ θερμά και τον Mevlüt και την τουρκική Κυβέρνηση για τη θερμότητα της υποδοχής μου σε αυτή την πολύ δύσκολη ώρα γι’ αυτούς.


Εκλογές Ε.Α.Α.Σ: - Υποστράτηγος ε.α. Χρήστος Μπολώσης, υποψήφιος για μέλος του ΔΣ/Ε.Α.Α.Σ - Ένα σταυρουδάκι παρακαλώ!!

 


 

 

Αγαπητοί συνάδελφοι.

Όπως πιθανόν θα έχετε πληροφορηθεί, εκτίθεμαι (ελπίζω όχι ανεπανόρθωτα), στις προσεχείς εκλογές της ΕΑΑΣ, διεκδικώντας τη θέση ενός απλού μέλους, στο νέο ΔΣ της.

Πολλοί θα πουν «Μα καλά δεν μπορούσε να έρθει να μας δει αυτοπροσώπως; Έστειλε ένα ξερό και μαραμένο μέϊλ και καθάρισε;» και θάχουν και δίκιο.

Ίσως, αν γίνονταν οι εκλογές του χρόνου, οπότε και ΘΑ πάρουμε τις αυξήσεις που μας υποσχέθηκαν, αν δεν ξαναμετατεθούν για του… χρόνου, να αποτολμούσα κάποια ταξιδάκια, για να τα πούμε από κοντά. Δυστυχώς, ο οικογενειακός μπεζαχτάς είναι απαγορευτικός.

«Τότε τι θέλεις;». Θα ρωτήσουν ορισμένοι οξύθυμοι.

Κι’ αν εγώ θα τους έλεγα ως άλλος Τσώρτσιλ: «Σας υπόσχομαι μόνο αίμα δάκρυα και ιδρώτα», θα γινόμουν γραφικός.

 

Θα μπορούσα, ως άλλος Κέννεντυ να διακηρύξω: «Μη ρωτάς τι έκανε η ΕΑΑΣ για σένα, αλλά εσύ για την ΕΑΑΣ», αλλά θα γινόμουν αστείος

Ακόμα μπορούσα να εκφωνήσω κάποιο προεκλογικό  λόγο αρχίζοντας με την γνωστή υπόσχεση: «Θα σας εξαφανίσουμε», οπότε θα γινόμουν κωμικός.

Άρα τι μένει;

Μένει μόνο μία υπόσχεση, που κι’ αυτή δεν είναι βέβαιο ότι θα εκπληρωθεί.

Όμως, είναι μια ειλικρινής υπόσχεση και που αφορά την συνέπειά μου απέναντι στην εμπιστοσύνη σας.

Ο καιρός θα δείξει αν είμαι άξιος φιλήματος ή ραπίσματος για να θυμηθούμε και τα λόγια του Αρχιστρατήγου διαδόχου Κωνσταντίνου προς τον ήρωα Ιωάννη Βελισαρίου, μετά την αποκοτιά του να αψηφήσει τις διαταγές και να καταλάβει τα Γιάννενα το 1913.

«Μα είσαι ο Βελισαρίου;» θα πούνε πάλι οι οξύθυμοι.

Όχι, αλλά αξίζει μία προσπάθεια η ΕΑΑΣ.

Ευχαριστώ

 

Χρήστος Μπολώσης

Υποστράτηγος ε.α.

Σωτήριον έτος 2019: - Όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και οι συν αυτώ παρατρεχάμενοι ΑΡΝΗΘΗΚΑΝ να εφαρμόσουν την απόφαση του ΕΦΚΑ για τα αναδρομικά



Πολιτική αφωνία» προκάλεσε στην κυβέρνηση το χθεσινό πρωτοσέλιδο της «δημοκρατίας», με την αποκάλυψη του εγγράφου-βόμβα από το οποίο προκύπτει ότι η διοίκηση του ΕΦΚΑ από το 2017 είχε αναγνωρίσει πως ορθώς τα δικαστήρια συντάσσονται με τις αποφάσεις του ΣτΕ του 2015 (βάσει των οποίων κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι μειώσεις στις συντάξεις και η κατάργηση των «δώρων»). Για «διγλωσσία και υποκρισία» από την πλευρά των αρμοδίων έκανε λόγο ο καθηγητής Αλέξης Μητρόπουλος.
Σύμφωνα με το πρακτικό που δημοσίευσε αποκλειστικά η «δ» και το οποίο φέρει την υπογραφή του πρώην διοικητή του ΕΦΚΑ Αθ. Μπακαλέξη (με ημερομηνία 24 Νοεμβρίου 2017), αποφασίστηκε να μην ασκηθεί αίτηση αναίρεσης κατά της δικαστικής απόφασης με την οποία δικαιωνόταν συνταξιούχος νομικός, ο οποίος είχε προσφύγει από τις 15 Ιανουαρίου 2014 κατά των περικοπών του νόμου 4093/12. 
Έτσι, στον συνταξιούχο επιστράφηκαν αναδρομικά 760 ευρώ για την περίοδο από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30 Νοεμβρίου 2013.

Τόσο η κυβέρνηση όσο και τα κόμματα που στήριξαν τα Μνημόνια, χθες, επέλεξαν την τακτική της «πολιτικής αφωνίας». Αντιδράσεις υπήρξαν από τους νομικούς, με τον επικεφαλής της ΕΝΥΠΕΚΚ, καθηγητή Αλέξη Μητρόπουλο, να δηλώνει στη «δημοκρατία» ότι «η μεγάλη αποκάλυψη της έγκυρης εφημερίδας “δημοκρατία'' καταδεικνύει τη διγλωσσία και την υποκρισία της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση καλείται να απόσχει από υπόγειες κινήσεις προς τη Δικαιοσύνη και να εφαρμόσει για όλους τους συνταξιούχους τις αμετάκλητες αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ, του '15, να καταβάλει αναδρομικά σε όλους, ανεξάρτητα από το αν έχουν προσφύγει δικαστικά, και να δώσει τα επιδόματα και τα “δώρα''».

«Είναι ευθύνη μόνο της κυβέρνησης η “δικαστικοποίηση'' της υπόθεσης, αφού οι αποφάσεις των ανώτατων δικαστηρίων, μέχρι την ανατροπή τους με μεταγενέστερες αποφάσεις των ίδιων δικαστηρίων, έχουν ισχύ νόμου και είναι εκτελεστές έναντι πάντων» πρόσθεσε ο κ. Μητρόπουλος. «Οι αρμόδιοι», κατέληξε «μπορούν να συμψηφίσουν τυχόν οφειλές συνταξιούχων ή των οικογενειών τους προς το κράτος, με τυχόν οφειλές του κράτους προς αυτούς».
Σε εκκρεμότητα 190.000 αιτήματα για συντάξεις
Περισσότερα από 190.000 συνταξιοδοτικά αιτήματα παραμένουν εκκρεμή, σύμφωνα με τα στοιχεία των εργαζομένων στους Οργανισμούς Κοινωνικής Πολιτικής, οι οποίοι σήμερα πραγματοποιούν εικοσιτετράωρη απεργία και συγκέντρωση διαμαρτυρίας μπροστά από το υπουργείο Εργασίας, καταγγέλλοντας την κυβέρνηση για συνθήκες γαλέρας στις υπηρεσίες τους και βόλεμα ημετέρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού Οργανισμών Κοινωνικής Πολιτικής (ΠΟΠΟΚΠ), λόγω των τεράστιων ελλείψεων σε προσωπικό και υποδομές, στον ΕΦΚΑ βρίσκονται σε εκκρεμότητα τουλάχιστον 50.000 αιτήσεις συνταξιοδότησης, χωρίς να συνυπολογίζονται περίπου 20.000 αιτήσεις του τελευταίου τριμήνου. Εκκρεμείς είναι και 25.000 αιτήσεις που αφορούν «ανελαστικές περιπτώσεις» (υποτίθεται ότι δεν προχωρούν επειδή με υπαιτιότητα των ασφαλισμένων δεν έχουν υποβληθεί τα απαραίτητα στοιχεία).

Στο ΕΤΕΑΕΠ παραμένουν σε εκκρεμότητα 75.000 αιτήσεις για επικουρικές συντάξεις και 20.000 για εφάπαξ. Οι αριθμοί, σύμφωνα με την ΠΟΠΟΚΠ, είναι «πλασματικοί», αφού δεκάδες χιλιάδες αιτήματα δεν εμφανίζονται επειδή εκκρεμεί η έκδοση της κύριας σύνταξης. Όσο για τα υπόλοιπα αιτήματα (όπως για αναγνωρίσεις χρόνου, διαγραφές και επανεγγραφές), σύμφωνα με την ΠΟΠΟΚΠ, «είναι εκατοντάδες χιλιάδες. Στοιβάζονται σε χαρτόκουτα, τσουβάλια και ράφια έτοιμα να καταρρεύσουν. Ο χρόνος διεκπεραίωσης παραμένει άγνωστος».

Επίσης, η ΠΟΠΟΚΠ καταγγέλλει ότι οι αρμόδιοι «φρόντισαν να στήσουν τη “βιτρίνα” της ενοποίησης του ΕΦΚΑ, η οποία περιορίζεται στις κεντρικές υπηρεσίες και εσχάτως βάσει του οργανογράμματος στα γραφεία των εννέα νέων γεν. διευθυντών που τοποθέτησε η διοίκηση κατ’ εντολή του υφυπουργού Τ. Πετρόπουλου». «Οι συγκεκριμένες επιλογές», αναφέρεται στην ανακοίνωση της ομοσπονδίας, «προκαλούν σοβαρές επιφυλάξεις, δεδομένων των δεκάδων αυθαιρεσιών και της αδιαφάνειας στη διαχείριση του προσωπικού ήδη από το καλοκαίρι του 2016, πριν δηλαδή από την έναρξη λειτουργίας του ΕΦΚΑ την 1/1/2017».


πηγή:https://www.dimokratianews.gr/content/96210/thyella-me-eggrafo-fotia-gia-ta-anadromika-poy-apokalypse-i-dimokratia



























 

Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023

Τι απάντησε στη βουλή ο ΥΕΘΑ στην ερώτηση: - Ποιός είναι ο λόγος που απαξιώσατε οικονομικά τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων;


 

ΕΡΩΤΗΣΗ Προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο 

Θέμα: «Οικονομική απαξίωση στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων» 

Κύριε Υπουργέ, 

1. Στις 5.12.2022, ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε την εφάπαξ ενίσχυση (600 ευρώ) του προσωπικού των Σωμάτων Ασφαλείας (ΣΑ), αποσπασματικά (όπως παλιότερα κατήγγειλε η Κυβέρνηση). Για τα στελέχη όμως των Ενόπλων Δυνάμεων ούτε λόγος. 

2. Στο άρθρο 1 της υπ’ αριθμ. 1516/139 8.12.2022 Τροπολογίας με τίτλο «Έκτακτη οικονομική ενίσχυση στο ένστολο προσωπικό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής» στο Σχέδιο Νόμου «Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, ρυθμίσεις εξομάλυνσης της εκλογικής διαδικασίας κατοίκων εξωτερικού και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών» προβλέπονται οι ακόλουθες διατάξεις: 

    1. «Χορηγείται στο σύνολο του ένστολου προσωπικού του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2022 έκτακτη οικονομική ενίσχυση, ύψους εξακοσίων (600,00) ευρώ.» 

   2. «Η οικονομική ενίσχυση της παρ. 1 χορηγείται στο ακέραιο, εφόσον ο δικαιούχος μισθοδοτήθηκε από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ή το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, αντίστοιχα, ολόκληρο το χρονικό διάστημα από την 1η Ιανουαρίου 2022 μέχρι και την 30ή Νοεμβρίου 2022, […] στο χρονικό διάστημα της μισθοδοσίας του.» Όταν έχουμε στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ), για τα οποία δεν γίνεται η παραμικρή μνεία, που υπηρετούν στις ακριτικές περιοχές, εν πλω, σε μονάδες επιφυλακής Readiness, κατά τη νύχτα, εκτός ωραρίου εργασίας, αργίες κλπ και δεν λαμβάνουν ούτε αυτά που τους οφείλει η πολιτεία. 

   3. Στη ΔΕΘ 2022, ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε ευνοϊκά μέτρα για συγκεκριμένες ομάδες στελεχών των ΕΔ, όπως η μισθολογική εξέλιξη ΕΜΘ και ΟΒΑ, Η επέκταση της μάχιμης 5ετίας και η νυχτερινή αποζημίωση, ενώ θεσπίζεται πρόσθετη αμοιβή στα πληρώματα των πολεμικών πλοίων που βρίσκονται σε αποστολή. Αν και εξαγγέλθηκαν παροχές προς τα στελέχη των ΕΔ, εντούτοις αυτές δεν καλύπτουν το σύνολό τους. Παρόλα αυτά, ούτε κι αυτές υλοποιήθηκαν. Όμως, μάταια τα στελέχη αναμένουν την υλοποίηση της εξαγγελίας. Από ότι φαίνεται … τα λεφτά χάθηκαν στο υποσχόμενο δήθεν ενιαίο μισθολόγιο. 

  4. Ως συμπλήρωμα στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού, σπεύσατε να συμπληρώσετε ότι η κυβέρνηση επιβεβαιώνει τη σταθερή προσήλωσή της στη μέριμνα του προσωπικού των ΕΔ. Ποια μέριμνα προσωπικού; Η κυβέρνηση 3,5 χρόνια παραπλανά τα στελέχη των ΕΔ και τους προσφέρει μόνο υποσχέσεις, αφού τα προβλήματά τους, μεταξύ άλλων οικονομικής φύσεως, όπως η ημερήσια αποζημίωση, η έκδοση ΚΥΑ για νυχτερινή αποζημίωση, η υπερωριακή απασχόληση, η αποκατάσταση μισθολογικών αδικιών, παραμένουν άλυτα. Μύρισε εκλογές και η κυβέρνηση ξεχύθηκε στην παροχολογία!!! Αλλά, ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες, κύριε Υπουργέ, το προσωπικό των ΕΔ δεν έχει συμπεριληφθεί στην παροχολογία της κυβέρνησης και αντιμετωπίζεται ως φτωχός συγγενής. Γιατί άραγε; Είναι εύκολο στη διαχείρισή του ή εκτιμάτε ότι τα στελέχη δεν έχουν οικονομικό πρόβλημα; Ακόμη και τώρα, η κυβέρνηση δεν έχει αναγνωρίσει την προσφορά των στρατιωτικών, ότι συνδράμουν, πέραν της κύριας αποστολής τους, στην αντιμετώπιση του μεταναστευτικού και στο κοινωνικό σύνολο. 

Δεδομένου ότι, είναι αδιανόητο, στελέχη ενός κρατικού μηχανισμού να αντιμετωπίζονται ως παραπαίδια. Επιτέλους, η κυβέρνηση οφείλει να μεριμνήσει για τα στελέχη των ΕΔ επί ίσοις όροις με τα στελέχη των ΣΑ και να μην δημιουργεί κρατικούς λειτουργούς πολλών ταχυτήτων. 

Δεδομένου ότι, η υπόψη αντιμετώπιση των στελεχών των ΕΔ δημιουργεί προβληματισμό, κατά πόσο υφίσταται αδυναμία μέριμνας ή κυβερνητική αναλγησία προς τα στελέχη των ΕΔ. 

Δεδομένου ότι, στο παρελθόν, σε σχετική αιτούμενη κάλυψη των δίκαιων οικονομικών αναγκών των στελεχών των ΕΔ, των οφειλόμενων από την πολιτεία, κύριε Υπουργέ, προτάξατε ως δικαιολογία τη μη ύπαρξη δημοσιονομικού χώρου. Τι έχετε να πείτε τώρα που βρέθηκε δημοσιονομικός χώρος, αλλά για το προσωπικό άλλου Υπουργείου; Είστε σε θέση να μας εξηγήσετε πως βρέθηκε δημοσιονομικός χώρος για να λάβει το προσωπικό των ΣΑ το υπόψη επίδομα; Ο αντίστοιχος υπουργός ενδιαφέρεται περισσότερο για το προσωπικό του υπουργείου του; Εσείς δεν ενδιαφέρεστε για το προσωπικό σας και για το έργο που προσφέρει καθημερινά; 

Δεδομένου ότι, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), που ετέθη από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, μεταξύ του συνόλου των ΑΕΙ, και στα ΑΣΕΙ, δημιούργησε πρόβλημα περιορισμένης προσέλευσης σπουδαστών. Όχι διότι δεν υφίστανται νέες και νέοι που πληρούν τις τεθείσες προϋποθέσεις, αλλά διότι η στρατιωτική και πολιτική ηγεσία των ΕΔ δεν μεριμνά προς τη σωστή κατεύθυνση, παρέχοντας κίνητρα και τη σωστή μέριμνα προς τα στελέχη, ώστε να απαλυνθούν οι δύσκολες εργασιακές και κοινωνικές συνθήκες των στελεχών. Πως περιμένετε να αυξηθεί η προσέλευση με την αναλγησία σας και την κοροϊδία προς τα στελέχη των ΕΔ; 

Δεδομένου ότι, τα στελέχη των ΕΔ προσφέρουν τον καλύτερο εαυτό τους στο καθήκον. 

Ερωτάσθε κ. Υπουργέ: 

1. Ποιος είναι ο λόγος που τα στελέχη των ΕΔ απαξιώθηκαν κατ’ αυτό τον τρόπο; Γιατί δεν έχουν συμπεριληφθεί στις διατάξεις της υπόψη τροπολογίας; 

2. Μπορείτε να μας εξηγήσετε γιατί δεν βρέθηκε δημοσιονομικός χώρος για να λάβει το προσωπικό των ΕΔ το σχετικό επίδομα κατ΄ αντιστοιχία του προσωπικού των ΣΑ; 

3. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε ώστε να εξευρεθούν οι αντίστοιχοι απαιτούμενοι πόροι για την οικονομική ενίσχυση των στελεχών των ΕΔ;

 4. Προτίθεστε να ενσωματώσετε κίνητρα, μεταξύ αυτών, οικονομικής φύσεως, όσον αφορά στη μέριμνα του προσωπικού των ΕΔ;  

5. Προτίθεστε να φέρετε στη βουλή το πολυδιαφημισμένο ενιαίο μισθολόγιο για την κάλυψη των αδικιών στο πρόσωπο των στελεχών των ΕΔ όσον αφορά τις οικονομικές απολαβές τους; 

Οι ερωτώντες Βουλευτές 

 Βασίλης Κεγκέρογλου 

Μιχάλης Κατρίνης 


Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ

ΘΕΜΑ: Κοινοβουλευτικός Έλεγχος 

ΣΧΕΤ.: Ερώτηση 1385/13-12-2022 της Βουλής των Ελλήνων 

Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης, που κατέθεσαν οι Βουλευτές της κοινοποίησης, με θέμα «Οικονομική απαξίωση στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων», σας γνωρίζω τα ακόλουθα: 

Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι η αρμοδιότητα για την πολιτική μισθών και αποζημιώσεων εμπίπτει αποκλειστικά στο Υπουργείο Οικονομικών (ΥΠ.ΟΙΚ.), η αρμόδια Διεύθυνση Οικονομικού του ΥΠΕΘΑ, μετά τη λήψη των επικαιροποιημένων προτάσεων του ΓΕΕΘΑ και των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ), προέβη στη σύνταξη σχεδίου ΚΥΑ για την χορήγηση ειδικής αποζημίωσης, το οποίο εγκρίθηκε από το ΥΠ.ΟΙΚ. και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β΄6672/23-12- 22), προκειμένου να καταβληθεί η οφειλόμενη αποζημίωση του άρθρου 127 του ν.4472/2017 (Α΄ 74).

Περαιτέρω, η εναρμόνιση της μισθολογικής εξέλιξης των Εθελοντών Μακράς Θητείας (Ε.Μ.Θ.) και Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης (Ο.Β.Α.) με τη βαθμολογική εξέλιξη των άρθρων 4 και 54 του ν.4609/2019 (Α΄67) βρίσκεται υπό επιτελική επεξεργασία και, με την ολοκλήρωσή της, η σχετική νομοθετική ρύθμιση θα προωθηθεί στο ΥΠ.ΟΙΚ. ως επισπεύδον Υπουργείο για την ψήφισή της. 

Επιπλέον, το ΥΠΕΘΑ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, για τον εξορθολογισμό της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, που αφορά στα στελέχη των ΕΔ, συνεργάστηκε με το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (ΥΠΕΚΥ), και με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 23 του Ν.4997/2022 (Α' 219), αντικαταστάθηκε η παρ.5 του άρθρου 40 του ΠΔ 169/2007 (Α' 210), που αφορά στον υπολογισμό στο διπλάσιο για τη σύνταξη του χρόνου υπηρεσίας των στελεχών των ΕΔ, που διανύθηκε ή διανύεται σε οποιαδήποτε Μονάδα ή Υπηρεσία αυτών, και ως εκ τούτου, επεκτάθηκε το δικαίωμα αναγνώρισης πέντε (5) ετών, ως χρόνος πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας, για το σύνολο των στελεχών των ΕΔ. 

Ακολούθως, στο πλαίσιο υλοποίησης των εξαγγελιών του Πρωθυπουργού από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης 2022, με το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΘΑ με τίτλο «Μέριμνα υπέρ του Προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εξορθολογισμός της νομοθεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, οργάνωση της Εθνοφυλακής και άλλες διατάξεις», που ήδη ψηφίσθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων (ΒτΕ) και δημοσιεύτηκε με τον Ν. 5018/2023 (Α΄ 25), λαμβάνονται μέτρα μέριμνας προσωπικού, ρυθμίζονται ζητήματα οικονομικής φύσης, σταδιοδρομίας και εξέλιξης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ). Ειδικότερα, προσαυξήθηκε το επίδομα ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας για τα πληρώματα των πολεμικών πλοίων που βρίσκονται σε αποστολή καθώς και για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων που εκτελεί ειδική αποστολή. 

Σε κάθε περίπτωση, η Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, λαμβάνοντας υπόψη και μελετώντας όλες τις προτάσεις που υποβάλλονται, έχει ως πάγια βούληση τη ρεαλιστική ρύθμιση των αιτημάτων των στελεχών και την επίλυση τυχόν αδικιών, εξαντλώντας για την επίτευξη του στόχου αυτού όλα τα περιθώρια που υπάρχουν, συνεργαζόμενο κατά περίπτωση με τα καθ’ ύλην αρμόδια Υπουργεία. 

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

 ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ

Ένοπλες Δυνάμεις το 1946-1949 - Η Οργάνωση και ο εξοπλισμός του Πεζικού κατά την περίοδο που το ΚΚΕ αιματοκύλησε την Ελλάδα

 



Ο Έλληνας πεζός κλήθηκε να συμμετάσχει στην αδελφοκτόνα σύγκρουση, που έμεινε γνωστή ως συμμοριτοπόλεμος. Πολέμησε και σ’ αυτή, την πρώτη θερμή σύγκρουση, του Ψυχρού Πολέμου, με την γνωστή του γενναιότητα, δυστυχώς εναντίον αδελφών.
Η εμφύλια διαμάχη που αιματοκύλησε την Ελλάδα , στο διάστημα 1946-49, είχε, ουσιαστικά, αρχίσει από το 1943, τόσο στα ελληνικά βουνά, όσο και στη Μέση Ανατολή – με τα γνωστά κινήματα. Κορυφώθηκε ωστόσο στην περίοδο 1946-49.
Πρωταγωνιστές στην σύγκρουση αυτή ήταν από την μια πλευρά οι αντάρτες του «Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας» (ΔΣΕ) και, από την άλλη, οι απλοί πεζικάριοι του Ελληνικού Στρατού – και όχι, όπως κάκιστα αναφέρεται του «Κυβερνητικού Στρατού», καθόσον στρατούς, ως γνωστόν, σχηματίζουν τα κράτη και τα έθνη και όχι οι κυβερνήσεις.
Το Ελληνικό Πεζικό, στην αρχή της εν λόγω περιόδου, αποτελείτο από κληρωτούς, χωρίς πολεμική εμπειρία και από ελάχιστους εκπαιδευμένους άνδρες της 3ης Ορεινής Ταξιαρχίας. Ορισμένοι άνδρες είχαν, επίσης, πολεμήσει σε διάφορες αντιστασιακές οργανώσεις. Το επίπεδο εκπαίδευσης ήταν αρχικά χαμηλό, λόγω της ανάγκης άμεσης διάθεσης των τμημάτων στον αγώνα.
Επίσης, λόγω της φύσης του αγώνα καθαυτής (ανταρτοπόλεμος), αλλά και λόγω της ιδιαίτερης μορφής του αγώνα, το ηθικό δεν ήταν ιδιαίτερα υψηλό. Σε αυτό συντελούσαν και οι τρομακτικές ελλείψεις σε βαρέα όπλα πεζικού και ειδικά σε πολυβόλα.
Βασική μονάδα μάχης ήταν το Τάγμα Πεζικού (ΤΠ). Το Τάγμα αποτελείτο από τρεις λόχους τυφεκιοφόρων και ένα λόχο βαρέων όπλων. κάθε λόχος τυφεκιοφόρων διέθετε τρεις διμοιρίες τυφεκιοφόρων και μια διοίκησης. Ο λόχος βαρέων όπλων του τάγματος, θεωρητικά, έπρεπε να διαθέτει τρεις διμοιρίες πολυβόλων (12 πολυβόλα) και διμοιρία όλμων των 81mm (σωλήνες).
Στην πραγματικότητα όμως δεν διέθετε ούτε ένα πολυβόλο και συνήθως διέθετε, μέχρι δύο όλμους. Οι διμοιρίες τυφεκιοφόρων επίσης διέθεταν ένα οπλοπολυβόλο Bren ανά ομάδα μάχης και έναν ελαφρύ όλμο, των 50mm, αρχικά, βρετανικό και των 60mm, αργότερα, αμερικανικό.
Η έλλειψη πολυβόλων αποτέλεσε τρομακτικό πρόβλημα για το Ελληνικό Πεζικό, το οποίο δεν επιλύθηκε πλήρως, μέχρι το τέλος του συμμοριτοπολέμου. Οι Βρετανοί, οι οποίοι μέχρι το 1947, είχαν αναλάβει την ανασυγκρότηση του Ελληνικού Στρατού, είχαν διαθέσει μόνο 96, συνολικά, υδρόψυκτα πολυβόλα Vickers των 0.303 in. Με τα όπλα αυτά συγκροτήθηκαν επτά λόχοι πολυβόλων, οι οποίοι διατέθηκαν ένας ανά Μεραρχία Πεζικού.
Από την άλλη πλευρά, κάθε τάγμα του ΔΣΕ, αν και με αριθμητική δύναμη ίση με το ήμισυ σχεδόν των ταγμάτων του Στρατού, διέθετε μεγαλύτερο αριθμό αυτομάτων όπλων – πολυβόλα, οπλοπολυβόλα – και ενίοτε και όλμων.
Τα τάγματα Πεζικού έπρεπε να παρατάσσουν 800 άνδρες. Στην πραγματικότητα σπάνια παρέτασσαν 600. Συνήθως η αριθμητική τους δύναμη ήταν μεταξύ 400 και 500 ανδρών. Βασικό όπλο του Πεζικού ήταν το βρετανικό, επαναληπτικό, τυφέκιο Lee Enfield, διαμετρήματος 0.303in.
Αξιωματικοί και βαθμοφόροι έφεραν υποπολυβόλα Sten και Thomson και πιστόλια ή περίστροφα. Ακόμα και μετά την ανάληψη της ευθύνης εφοδιασμού του Ελληνικού Στρατού από τις ΗΠΑ, δεν σημειώθηκαν θεαματικές πρόοδοι, όσον αφορά τον εξοπλισμό του Πεζικού.
Μόνο οι Λόχοι Ορεινών Καταδρομών (ΛΟΚ) άρχισαν, από το 1948, να εφοδιάζονται με αμερικανικό εξοπλισμό – τυφέκια Μ-1, πολυβόλα Browning των 0,30in. και υποπολυβόλα Μ-3. Στις κοινές μονάδες πεζικού πολυβόλα Browning των 0,30in, άρχισαν να διατίθεντε στα τελευταία στάδια της σύγκρουσης. Τυφέκια Μ-1 δεν διατέθηκαν, παρά μετά το πέρας του συμμοριτοπολέμου.
Το Πεζικό ήταν οργανωμένο, καθ’ όλη τη διάρκεια του συμμοριτοπολέμου, βάσει των βρετανικών προτύπων, σε Ταξιαρχίες Πεζικού, η καθεμιά των οποίων παρέτασσε τρία τάγματα πεζικού και θεωρητικά διέθετε οργανικό πυροβολικό ή τμήμα βαρέων όλμων και λόχο πολυβόλων. Ελλείψει ορειβατικού πυροβολικού, βαρέων όλμων κα πολυβόλων, συνήθως κάθε Ταξιαρχία παρέτασσε μόνο τα τρία τάγματα πεζικού της, αντιστοιχώντας έτσι, καθόλα, σε απλό σύνταγμα πεζικού.
Το Πεζικό ανέλαβε, όπως ήταν αναμενόμενο, το βάρος του αγώνα, κατά τη διάρκεια του πολέμου, υφιστάμενο και την μεγαλύτερη αιμορραγία. Οι πρώτες ατυχείς επιχειρήσεις, ο αγώνας εναντίον ενός «αόρατου» εχθρού, που είχε την πρωτοβουλία των κινήσεων και οι παλινωδίες της διοίκησης, η οποία επίσης δεν είχε εμπειρία στον αντι-ανταρτικό αγώνα, είχε ως αποτέλεσμα το Πεζικό να μην αποδώσει τα αναμενόμενα, στην αρχή τουλάχιστον, παρά την γενναιότητα και το θάρρος αξιωματικών και οπλιτών.
Όταν ο, μετέπειτα, Στρατάρχης Παπάγος ανέλαβε τη διοίκηση, στις αρχές του 1949, κατάφερε να εμπνεύσει νέα πνοή στο Στράτευμα, αναδημιουργώντας, όπως ελέγετο τότε, τον «Στρατό της Αλβανίας». Με τον νέο επιθετικό πνεύμα που επικράτησε το Πεζικό κατόρθωσε, ουσιαστικά, να τελειώσει τον αδελφοκτόνο πόλεμο, υψώνοντας ξανά την Ελληνική σημαία στις βουνοκορφές του Γράμμου και του Βίτσι.


Βουλευτής ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ Βασίλης Κεγκέρογλου, στην κυβέρνηση: - Τους αποστράτους τους θεωρείτε ασυνείδητους; - Η απόφαση του ΣτΕ, για τα αναδρομικά των μερισμάτων, ορίζει ότι ξεκινάνε από το 2016 και μετά


 Εκφράζουμε τη βαθιά αλληλεγγύη μας προς τον τουρκικό και το συριακό λαό, όπως έχουν εκφράσει και όλες οι πολιτικές δυνάμεις και θεωρούμε πάρα πολύ σημαντική τη στήριξη που αποφάσισε η Κυβέρνηση στην αντιμετώπιση αυτής της καταστροφής από τον μεγάλο σεισμό που έγινε στη γειτονική χώρα.

Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να αναφερθούμε και στο πρόσφατο τραγικό συμβάν με την πτώση του F-4, που οδήγησε στην απώλεια των δύο πιλότων μας. Μας υπενθυμίζει αυτό το τραγικό γεγονός, με τον πλέον εκκωφαντικό και οδυνηρό τρόπο,  την υποχρέωση όλων μας να στηρίζουμε με κάθε τρόπο τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας και ιδιαίτερα το έμψυχο δυναμικό τους.

Κυβέρνηση και Αντιπολίτευση θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, στρατιωτικό και πολιτικό, αποτελεί τον βασικό πολλαπλασιαστή ισχύος της αποτρεπτικής δύναμης της πατρίδας μας.

Με αυτή την πεποίθηση το ΠΑΣΟΚ στήριξε στη Βουλή τις αμυντικές συμφωνίες και όλα σχεδόν τα εξοπλιστικά προγράμματα στην αρμόδια Επιτροπή, θέτοντας, συνεχώς, δύο παραμέτρους:

- την ουσιαστική εμπλοκή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στα εξοπλιστικά προγράμματα και βέβαια,

-  τη στήριξη του ανθρώπινου δυναμικού, στρατιωτικού και πολιτικού.

Το ΠΑΣΟΚ, ακολουθώντας τις παρακαταθήκες από τον Ανδρέα Παπανδρέου, παραμένει σταθερά η πολιτική και πατριωτική δύναμη που στηρίζει τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας και δεν μας ακουμπούν φωνασκίες και αντιδράσεις, που διαπιστώσαμε προηγουμένως ότι διακατέχουν τον εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας.

Προτάσσουμε την εθνική συνεννόηση και επισημαίνουμε την αδήριτη ανάγκη διαμόρφωσης ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την προάσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας και της εδαφικής ακεραιότητας της πατρίδας μας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι γυναίκες και οι άνδρες των Ενόπλων Δυνάμεων, το πολιτικό προσωπικό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και οι απόστρατοι περίμεναν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο με την προσδοκία ότι θα επέλυε τα χρονίζοντα σοβαρά θέματα που τους απασχολούν. Φαίνεται ότι τριάμισι χρόνια δεν αρκούσαν στην Κυβέρνηση, ώστε να διαμορφώσει ένα πλήρες και ολοκληρωμένο σχέδιο, που να αφορά τη μέριμνα για το έμψυχο δυναμικό των Ενόπλων Δυνάμεων. Τα εντεκάμισι χιλιάδες σχόλια της διαβούλευσης, οι παρατηρήσεις και οι τροπολογίες που καταθέσαμε δεν αξιοποιήθηκαν επαρκώς από την ηγεσία του ΥΕΘΑ, ούτε βέβαια και οι προτάσεις που εσωτερικά στη ΝΔ έγιναν με αποδέκτη τ τον εισηγητή και τους Υπουργούς. Όλα τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων κοντά στον χώρο της ΝΔ, απόστρατοι κυρίως, ενημέρωναν και εμάς για τις μάταιες προσπάθειες να πείσουν την πολιτική ηγεσία να κάνει κάτι.

Όμως, μακριά από εμάς ο μηδενισμός. Το νομοσχέδιο λύνει αρκετά προβλήματα και γι’ αυτό θα ψηφίσουμε πολλά άρθρα του, όπως ανέφερα και στην Επιτροπή. Δυστυχώς, όμως, αφήνει και πάρα πολλά άλυτα και σε κάποια σημεία δημιουργεί επιπρόσθετα.

 Ναι, είναι κατώτερο των περιστάσεων, δεν απαντά στις σημερινές συνθήκες, φάνηκε και από την τοποθέτηση του εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας, ο οποίος συμπεριφέρθηκε και συνδικαλιστικά -μία άλλη ιδιότητα την οποία ανακαλύψαμε σήμερα- θέλοντας να καλύψει τους αντιδρώντες -χιλιάδες στελέχη απόστρατοι και εν ενεργεία των Ενόπλων Δυνάμεων- ταυτόχρονα, όμως, έπρεπε να κάνει και μία επίθεση προς το ΠΑΣΟΚ.

Δεν γινόταν διαφορετικά.

Από τα θέματα που θέσαμε στις συνεδριάσεις της επιτροπής και τις ρυθμίσεις που προτείναμε, δόθηκαν υποσχέσεις για επίλυση δύο-τριών θεμάτων. Παραμένουν άλυτα και δεν αντιμετωπίζονται σοβαρά θέματα για το σύνολο των οποίων -το τονίζω- σας έχουμε καταθέσει τροπολογίες. Και στην επιτροπή και σήμερα στην ολομέλεια, αλλά και νομοτεχνικές βελτιώσεις και προτάσεις για την επίλυσή τους. Για όλα τα θέματα, το τονίζω!

Αναφέρομαι συγκεκριμένα:

Πρώτον, το συνταξιοδοτικό των ΕΠΟΠ. Η αναγνώριση από τον κύριο Υπουργό της ανάγκης ρύθμισης στο μέλλον, δεν επιλύει το θέμα, αφού θα αποστρατευθούν ενεργά και ικανά στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. Κάντε αποδεκτή την τροπολογία μας. Τι το λέτε και το ξαναλέτε; Εσείς λέτε στον Υπουργό «έχει κατατεθεί μία τροπολογία καλά επεξεργασμένη από το ΠΑΣΟΚ, αποδεχθείτε την, κύριε Υπουργέ». Γιατί δεν το λέτε; Αντί αυτού, κάνετε επιθέσεις. Θα τα πούμε παρακάτω.

Δεύτερον, η σταδιοδρομική εξέλιξη των αποφοίτων ΑΣΣΥ, ειδικών καταστάσεων, σε σχέση με τους υπόλοιπους άλλων κατηγοριών. Για το συγκεκριμένο θέμα καταθέσαμε τροπολογία στην ολομέλεια, ώστε να λύνεται αυτό το θέμα και να λαμβάνουν τον καταληκτικό βαθμό του Ταγματάρχη για Αξιωματικούς Υπηρεσίας Γραφείου και Λοχαγού για Αξιωματικούς Ελαφράς Υπηρεσίας.

Τρίτον, το θέμα της μισθολογικής αναβάθμισης των σπουδαστών των παραγωγικών σχολών και εξομοίωση μισθών με αυτούς των σπουδαστών των Σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας. Κάνετε δεκτή την τροπολογία.

Τέταρτον, το μισθολόγιο των εθελοντών μακράς θητείας, στη βάση της αναλογικότητας με το φερόμενο βαθμό. Κάνετε δεκτή την τροπολογία.

Πέμπτο, η βελτίωση του συστήματος αξιολόγησης μεταθέσεων εξέλιξης των αξιωματικών. Κάντε δεκτή την πρότασή μας.

Έκτο, ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου των ενώσεων αποστράτων αξιωματικών. Μην μου πείτε ότι δεν χρειάζεται εκσυγχρονισμός. Διατηρείτε την υποχρεωτικότητα, λες και οι απόστρατοι-στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων δεν έχουν συνείδηση ότι πρέπει να είναι στις ενώσεις αυτές εθελοντικά και τους λέτε «υποχρεωτικά!».

Σε ποια εποχή ζείτε; Παντού έχει καταργηθεί η υποχρεωτικότητα εγγραφής σε φορείς, ακόμα και σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, επιστημονικούς φορείς, τεχνικό επιμελητήριο, οικονομικό, σε όλα αυτά έχει καταργηθεί. Τους αποστράτους τους θεωρείτε ασυνείδητους; Το διατηρείτε; 

Έβδομο, η βελτίωση προς το δικαιότερο του θεσμικού πλαισίου στέγασης των στρατιωτικών.

Όγδοο θέμα, η αναβάθμιση των πτυχίων ΑΣΣΥ και η αποκατάσταση ισοτιμίας τους με τα πτυχία ιδρυμάτων τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης.

Ένατο θέμα, η αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους μηχανικούς απόφοιτους της Σχολής Ικάρων. Και γι’ αυτά θέματα έχουμε καταθέσει την τροπολογία.

Δέκατο, δεν βελτιώνεται το θεσμικό πλαίσιο εξέτασης ενδικοφανών προσφυγών και δεν θεσμοθετείται δευτεροβάθμιο όργανο εκδίκασης των ενδικοφανών προσφυγών και έτσι υπάρχει έλλειμα απόδοσης δικαιοσύνης. Πρέπει να το θεσπίσουμε. Δεν νομίζω να διαφωνεί καμία πολιτική δύναμη με την απόδοση δικαιοσύνης σε περιπτώσεις, βεβαίως, που έχουν αδικηθεί άνθρωποι.

Ενδέκατο, δεν προωθείται η αξιοκρατική και αντικειμενική αξιολόγηση, προαγωγή, τοποθέτηση στελεχών σε θέση υψηλής ευθύνης.

Δωδέκατο, δεν διαμορφώνεται ένα πλαίσιο αξιοκρατίας της εργασιακής ειρήνης. Μια γενικότερη πολιτική τοποθέτηση: Οι βασικές παράμετροι για μια τέτοια μεταρρύθμιση έχουν τεθεί από εμάς.

Δέκατο τρίτο, δεν αναδιαρθρώνεται το θεσμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης και της εξειδίκευσης, επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης των στελεχών, με έμφαση στην ομαδικότητα, στην ανταλλαγή γνώσεων, στην απόκτηση διατομεακών γνώσεων και στις διαπροσωπικές ικανότητες.

Δέκατο τέταρτο, δεν αντιμετωπίζεται η χρονίζουσα βλαπτική πρακτική να αποστρατεύονται ικανότατοι και έμπειροι επιχειρησιακοί αξιωματικοί επειδή δεν έχουν πρόσβαση στα γνωστά «ασανσέρ».

Δέκατο πέμπτο, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για μια γενικότερη μέριμνα για πολιτικούς υπαλλήλους και κυρίως δεν υπάρχει ένας σχεδιασμός για τη σταδιακή κάλυψη του μεγάλου αριθμού των οργανικών κενών, που υπάρχει σε εργοστάσια, νοσοκομεία, σε υπηρεσίες όπου υπηρετεί πολιτικό προσωπικό.

Δέκατο έκτο, διατηρείται η διάταξη για την υποχρεωτική αποστρατεία στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων σε περίπτωση που εμφανίζουν ανίατο νόσημα.

Δέκατο έβδομο, δεν υπάρχει δίκαιος καθορισμός μερισματούχων του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, αφού παραμένει η αύξηση των μεριδίων μόνο για τους ανώτατους του Στρατού –καλώς- αλλά δεν αντιμετωπίζεται το ζήτημα για τους μεσαίους και τους χαμηλόβαθμους . Και βέβαια δεν αντιμετωπίζεται το ζήτημα της μείωσης του βοηθήματος οικογενειακής επαγγελματικής αυτοτέλειας, όπως το καθιερώσατε  πέρυσι.

Δέκατο όγδοο, δεσμεύτηκε ο Υπουργός ότι θα εξεταστεί η αναδρομικότητα στην κατάργηση των μειώσεων στα μερίσματα των μερισματούχων του μετοχικών ταμείων από 1/1/2021. Περιμένουμε, αν και η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας ουσιαστικά μιλάει από το 2016 και μετά. Και θα ήταν πράξη δικαιοσύνης να περιλαμβάνεται όλο αυτό το χρονικό διάστημα.

Δέκατο ένατο, δεν αναπροσαρμόζεται το καταβαλλόμενο ποσό στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού λόγω τέλεσης γάμου το οποίο για τις σημερινές συνθήκες παραμένει υψηλό.

Εικοστό θέμα. Παραμένουν τα άρθρα 3 έως 14 και η σύσταση των ειδικών λογαριασμών πρόνοιας χωρίς αναλογιστικές μελέτες, με επιβολή κρατήσεων επί των αποδοχών και 3% επί των ημερήσιων αποζημιώσεων εξωτερικού. Δημιουργούνται ειδικοί λογαριασμοί χωρίς τη συμμετοχή του κράτους.

Ο Υπουργός κατέθεσε τροπολογίες μετά τη συζήτηση στις Επιτροπές. Διακρίνω μια προχειρότητα, διότι εισάγονται πολλά θέματα τα οποία είναι αντικείμενο του νομοσχεδίου και το θυμήθηκαν μετά. Σε κάθε περίπτωση, είναι καλοδεχούμενες, θετικές, τις οποίες θα τις στηρίξουμε.

Βεβαίως, θα πρέπει να αναφερθώ στην τροπολογία που έρχεται για πολλοστή φορά για τις πυραυλακάτους  και συγκεκριμένα για τη νούμερο 7. Απαιτείται δέκατη τέταρτη παράταση, αν δεν κάνω λάθος, μέχρι 30 Ιουνίου. Εγώ είπα στον Υπουργό «δώσε μέχρι τέλος του χρόνου». Δεν το βλέπω, με τους ρυθμούς δηλαδή που έχουμε συνηθίσει το προηγούμενο διάστημα, αλλά μακάρι να ολοκληρωθεί και να προχωρήσουμε. Πρέπει επιτέλους να δοθεί τέλος, να παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό έτοιμη, επιχειρησιακή και αυτή η πυραυλάκατος που μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση του Πολεμικού μας Ναυτικού.

Ανακοινώσατε στην Επιτροπή, κύριε Υπουργέ, όμως  αλήθεια, ο κ. Παναγιωτόπουλος  θα έρθει σήμερα;

 Όχι ότι δεν μας φτάνετε εσείς, κ. Χαρδαλιά, αλλά είπε ορισμένα πράγματα και θέλουμε να δούμε αν θα τα τηρήσει.

Ανακοινώσατε στην Επιτροπή και μια παράταση για Σκαραμαγκά. Τροπολογία δεν φέρατε και οι εργαζόμενοι ξέρετε ότι είναι στον αέρα.

Σχετικά με την προσαύξηση του επιδόματος ιδιαίτερων συνθηκών στα πληρώματα των πολεμικών πλοίων, είναι μια εξαγγελία θετική. Θα πρέπει να προσέξετε να μην μετατραπεί σε κοροϊδία και λόγω του ύψους της αποζημίωσης, αλλά κυρίως λόγω του ότι δεν ορίζετε ποια χαρακτηρίζουμε ως ειδική αποστολή, ποια θεωρείται ως ειδική αποστολή και άρα εντάσσεται σε αυτήν την υποχρέωση της πολιτείας για την καταβολή του ειδικού επιδόματος, του επιδόματος των ιδιαίτερων συνθηκών. Το ύψος βέβαια των 25 εκατομμυρίων προϊδεάζει ότι είναι περιορισμένος ο αριθμός και δεν θα ισχύει για όλες τις περιπτώσεις.

Έρχομαι στη βαθμολογική εξέλιξη των αποφοίτων ΑΣΣΥ, για το οποίο υπήρξε και κατά την άποψή μου άστοχη τοποθέτηση του εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας ο οποίος προσπάθησε να ισοφαρίσει τον συνδικαλιστικό ρόλο που ανέλαβε να παίξει με μια πολιτική αντιπαράθεση για την Αντιπολίτευση. Προσπαθείτε να το επιλύσετε, αλλά μόνο για ορισμένες σειρές.

Να πούμε, λοιπόν, ιστορικά τι έχει γίνει. Με το ν.3883 πράγματι επιχειρήθηκε να λυθεί το θέμα του συνταξιοδοτικού του συνόλου του προσωπικού για αύξηση των ετών υπηρεσίας και του χρόνου συνταξιοδότησης, δηλαδή ένα ανάλογο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ΕΠΟΠ. Ξέρετε πολύ καλά τι ισχύει στην πολιτική. Αν δεν το ξέρετε, κύριε Μανωλάκο, να σας πούμε ότι στην πολιτική, αλλά και στον Στρατό που υπηρετήσατε, ισχύει η «ετερογονία των σκοπών». Ήρθε, λοιπόν, μια ρύθμιση να λύσει ένα θέμα. Δεν ανέτρεψε και δεν έκανε σε μεγάλο βαθμό αυτό το οποίο συμβαίνει σήμερα και στη συνέχεια ο ν.4609/2019, δυστυχώς δεν το επέλυσε. Χρειάζεται επίλυση, στη βάση της τροπολογίας που καταθέσαμε, ώστε να προηγηθούν οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ έναντι όλων των ομοιόβαθμών τους  εθελοντριών και  εθελοντών.

Εμείς, λοιπόν, ως υπεύθυνη πολιτική δύναμη τι κάναμε; Μέσα από κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις συνεχώς θέταμε αυτό το θέμα, προκειμένου να λυθεί. Και προς τιμήν του ο Υπουργός κ. Παναγιωτόπουλος αποδέχθηκε την ανάγκη επίλυσης του θέματος και θα θυμάστε πολύ καλά -και όλη η Βουλή, αφού έχει ψηφίσει τη συγκεκριμένη ρύθμιση- ότι έχει λυθεί για μία σειρά που ήταν και επείγον για να μην καταλυθεί από τη διάταξη η οποία ήταν εις βάρος μας.

Σήμερα φέρνετε μια ελλιπή ρύθμιση για τις σειρές 91, 92, 93. Και τι λέμε εμείς; Αντί να κραυγάζετε, κύριε Μανωλάκο, πείτε στον Υπουργό να δώσει λύση στο θέμα για όλες τις σειρές. Απλά πράγματα. Εμείς κατανοήσαμε το πρόβλημα και εξήγησα και πώς.

Η νομοθετική ρύθμιση που αφορούσε στην ηλικία των πενήντα ετών και στα τριάντα χρόνια υπηρεσίας είχε μια αρνητική επίπτωση στη βαθμολογική εξέλιξη, παρότι το πρόβλημα ουσιαστικά δημιουργείται από τον ν.4609, για το προβάδισμα που δίνεται μέσω αυτού στους Αξιωματικούς της κατηγορίας των εθελοντριών και εθελοντών έναντι των Αξιωματικών αποφοίτων ΑΣΣΥ, ο οποίος ήρθε προχείρως πριν τις εκλογές και όχι τόσο από το ν. 3883, επί του οποίου καταθέσαμε σχετική τροπολογία. Εμείς, λοιπόν, τι κάνουμε για τους ΑΣΣΥ μετά το 1993; Λέμε ότι εδώ χρειάζεται ρύθμιση. Εντάξει; Πετύχαμε, λοιπόν, τη ρύθμιση για μια χρονιά, μαζί με τον Υπουργό. Φέρνει ο Υπουργός για δύο, τρεις χρονιές και λέτε εσείς ότι χρειάζεται και για άλλες χρονιές . Αυτό λέμε κι εμείς. Γιατί δεν δίνετε λύση;

Πείτε στους απόφοιτους ΑΣΣΥ των επόμενων ετών από το ’93 γιατί δε δίνεται λύση. Μόνο κάνετε επίθεση, λες και όλες οι ρυθμίσεις που έχει ψηφίσει η Νέα Δημοκρατία όλα τα χρόνια δεν έχουν προβλήματα. Θα είχε τελειώσει το νομοθετικό έργο .Σε ποιους απευθύνεστε;

Όσο για τις διατάξεις που αφορούν στην εθνοφυλακή, είναι θετικές. Παρόλα αυτά υφίστανται περιθώρια βελτίωσης, τα οποία οφείλουμε να εξετάσουμε και να βελτιώσουμε τον θεσμό και να στηρίξουμε τους εθνοφύλακες που αποτελούν σημαντική παράμετρο στη διασφάλιση της αμυντικής θωράκισης της χώρας.

Και για να ολοκληρώσω κιόλας, να πω ότι δυστυχώς καταργήσατε και τη δεύτερη ανάγνωση με την κακή πρακτική νομοθέτησης. Σήμερα έπρεπε να συζητάμε στη βάση ενός άλλου κειμένου νομοσχεδίου που θα ήταν αποτέλεσμα της β΄ ανάγνωσης. Δεν ήρθε. Είναι το ίδιο κείμενο που κατατέθηκε την πρώτη μέρα στη Βουλή. Πού είναι το κείμενο που αναμορφώθηκε από τη β΄ ανάγνωση; Δεν υπάρχει τέτοιο κείμενο. Έτσι, λοιπόν, αντί να φωνασκείτε, αξιοποιήστε τις προτάσεις μας, τις επεξεργασίες μας και τις λύσεις που δίνουμε. Αν δεν το κάνετε, πιστεύω ότι μια επόμενη Βουλή θα το κάνει.

Κλείνω με τις τροπολογίες που κατέθεσε ο Υπουργός, που παρά τα προβλήματα που έχουν ορισμένες διατάξεις, πέρα από αυτήν που αναφέρθηκα ήδη για τις πυραυλακάτους, θα τις ψηφίσουμε. Θα μπορούσαν να τύχουν καλύτερης επεξεργασίας και τα θέματα του Υπουργείου Εργασίας που έρχονται και τα θέματα που έχουν να κάνουν με την Πυροσβεστική και την Ελληνική Αστυνομία.

Αν δημιουργήσουν κι αυτές προβλήματα στο μέλλον, εδώ είμαστε για να τα λύσουμε.

Σε σχέση με την τοποθέτησή μας για το νομοσχέδιο, ισχύει αυτή που έκανα και στην Επιτροπή, διότι δεν ήρθε άλλο κείμενο εδώ πέρα για να τοποθετηθούμε. Θέλουμε, όμως, την τοποθέτηση της πολιτικής ηγεσίας επί όλων των τροπολογιών που έχουμε καταθέσει και το αιτιολογικό, γιατί τις απορρίπτει, αν τις απορρίπτει. Με βάση αυτό, θα τοποθετηθούμε και επί της αρχής.

Για τα άρθρα όμως, όπως είπα και στην Επιτροπή, όλα όσα έχουν θετικό χαρακτήρα θα ψηφιστούν, και είναι πάρα πολλά στον αριθμό.