Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2022

Μισθοί/Συντάξεις: Μία επιπλέον, με κόφτες, σύνταξη και ένας μισθός με έξι μέτρα! - Ποιοι και γιατί θα δουν αυξήσεις τον Σεπτέμβριο!


Ενίσχυση των εισοδημάτων εκατομμυρίων μισθωτών και συνταξιούχων το 2023 

- Από το 2024 έρχεται το νέο μισθολόγιο για τους δημοσίους υπαλλήλους

Από την 1η Μαΐου 2023 όσοι αμείβονται με τον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα θα κερδίσουν σχεδόν έναν μηνιαίο μισθό, ενώ θα δοθεί 13η σύνταξη στους συνταξιούχους από τα προωθούμενα έξι κυβερνητικά μέτρα για την ενίσχυση των εισοδημάτων εκατομμυρίων πολιτών.

Αναφερόμενος στις αυξήσεις στις συντάξεις ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι αυτές «θα ξεπεράσουν το 7,5% και θα αρχίσουν να δίνονται από 1ης Ιανουαρίου του 2023». Παράλληλα, αναφέρθηκε και στο έκτακτο βοήθημα των 250 ευρώ, το οποίο θα δοθεί σε πάνω από 1 εκατομμύριο πολίτες κοντά στα Χριστούγεννα.

Τα έξι μέτρα αφορούν την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, την αύξηση των συντάξεων και του κατώτατου μισθού (ιδιωτικός τομέας), την κατάργηση της εισφοράς πρόνοιας που καταβάλλουν οι δημόσιοι υπάλληλοι, την ενίσχυση των μισθών των γιατρών του ΕΣΥ, ενώ από το 2024 έρχεται το νέο μισθολόγιο για τους δημοσίους υπαλλήλους.

Σημειώνεται ότι τα μέτρα αυτά δεν αφορούν το πακέτο της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στις ευάλωτες κατηγορίες (πριν από τα Χριστούγεννα), ούτε την καταβολή της τέταρτης δόσης στους παλαιούς συνταξιούχους σε εφαρμογή του νόμου Βρούτση. 

Ειδικότερα:

Αύξηση συντάξεων

Το 94% των συνταξιούχων θα διαπιστώσει βελτίωση των αποδοχών του το 2023. Αυτή μπορεί να προκύψει από την αύξηση κατά 7,5% των συντάξεων είτε από την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης.

Οι αυξήσεις στις συντάξεις θα δοθούν αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2023 είτε με τις συντάξεις Φεβρουαρίου (πληρώνονται τέλη Ιανουαρίου). Ωστόσο σημειώνεται ότι το ακριβές ποσοστό αύξησης στις συντάξεις θα ανακοινωθεί μόλις η ΕΛΣΤΑΤ γνωστοποιήσει τα νέα στοιχεία για το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό που αναμένεται τον Απρίλιο. Όποια επιπλέον αύξηση προκύψει θα πληρωθεί το φθινόπωρο, πιθανότατα με τις συντάξεις του Σεπτεμβρίου.

Κατώτατος μισθός

Την Πρωτομαγιά του 2023 θα αυξηθεί εκ νέου ο κατώτατος μισθός (ιδιωτικός τομέας), ο οποίος σήμερα ανέρχεται στα 713 ευρώ. Το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει να φθάσει στα 751 ευρώ, δηλαδή στα προ Μνημονίων επίπεδα σε 12 μήνες (876 ευρώ).

Η διαδικασία διαμόρφωσης του νέου κατώτατου μισθού θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του νέου έτους, ώστε κυβέρνηση και κοινωνικοί εταίροι να καταλήξουν στον νέο, αυξημένο κατώτατο μισθό, ο οποίος θα ισχύσει από την 1η Μαΐου 2023. Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Μαΐου 2022 ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε στα 713 ευρώ από 663 ευρώ προηγουμένως.

Ειδική Εισφορά αλληλεγγύης

Από 1ης/1/2023 θα σταματήσει να παρακρατείται από τις φορολογητέες μηνιαίες αποδοχές των μισθωτών υπαλλήλων του Δημοσίου, καθώς και των συνταξιούχων, οι οποίες υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ, η ειδική εισφορά αλληλεγγύης.

Εισφορά στο Δημόσιο

Από 1ης/1/2023 θα πάψει να παρακρατείται από τις μεικτές αποδοχές των πολιτικών υπαλλήλων του Δημοσίου η μη ανταποδοτική εισφορά 1% υπέρ του Ταμείου Προνοίας.

Γιατροί ΕΣΥ

Από 1ης/1/2023 αναμορφώνεται το Ειδικό Μισθολόγιο των 20.000 γιατρών του ΕΣΥ με αύξηση του βασικού μισθού και των επιδομάτων ευθύνης (μεσοσταθμικά περίπου 10%).

Νέο μισθολόγιο

Από 1ης/1/2024 θα τεθεί σε εφαρμογή ένα νέο αναμορφωμένο ενιαίο μισθολόγιο για τους 600.000 πολιτικούς δημοσίους υπαλλήλους. Με βάση το νέο αυτό μισθολόγιο οι συνολικές αποδοχές όλων των υπαλλήλων θα αυξηθούν.

Ωστόσο τις μεγαλύτερες αυξήσεις θα τις λάβουν οι χαμηλόμισθοι, δηλαδή αυτοί που βρίσκονται στα χαμηλά μισθολογικά κλιμάκια, καθώς επίσης όσοι κατέχουν θέσεις ευθύνης, δηλαδή οι ειδικοί και γενικοί γραμματείς, οι γενικοί διευθυντές, οι διευθυντές, οι υποδιευθυντές και οι τμηματάρχες

 



πηγή:https://www.in.gr/2022/11/05/economy/oikonomikes-eidiseis/mia-epipleon-syntaksi-kai-enas-misthos-eksi-metra/

Ελληνοτουρκικά: Ο φιλότουρκος Στολτεμπέργκ "απολύεται" από το ΝΑΤΟ - Ποιος θα τον διαδεχθεί


 

Ο διπλωματικός ανταποκριτής των New York Times υπογραμμίζει ότι είναι ακόμη νωρίς και ότι τα ονόματα των υποψηφίων που ακούγονται πρώτα συνήθως στην πορεία «καίγονται».

Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έδωσε στο ΝΑΤΟ μια αίσθηση ανανέωσης για τον ζωτικό ρόλο της άμυνας της Ευρώπης.

Υπό τον κίνδυνο κλιμάκωσης του πολέμου, η περίοδος που διανύουμε μπορεί να είναι τόσο σημαντική όσο οποιαδήποτε άλλη στην ιστορία της Συμμαχίας, η οποία σχεδιάστηκε για να αποτρέψει την επέκταση της Σοβιετικής Ένωσης, γράφουν οι New York Times.

Με τη θητεία του σημερινού επικεφαλής του ΝΑΤΟ, Γενς Στόλτενμπεργκ -ο οποίος κατά καιρούς έχει αποφύγει να καταδικάσει τουρκικές προκλήσεις κατά της Ελλάδας, με αρκετούς μάλιστα να τον εγκαλούν για φιλοτουρκική στάση- που πρόκειται να λήξει το επόμενο φθινόπωρο, η «αναμέτρηση» μεταξύ των συμμάχων για το ποιος θα τον αντικαταστήσει έχει αρχίσει, με τις «γραμμές μάχης» και τα ανταγωνιστικά «στρατόπεδα» να βρίσκονται πλέον σε τροχιά διαμόρφωσης.

Ο διπλωματικός ανταποκριτής της εφημερίδας υπογραμμίζει ότι είναι ακόμη νωρίς και ότι τα ονόματα των υποψηφίων που ακούγονται πρώτα συνήθως στην πορεία «καίγονται».

Μια από τις πιθανές υποψηφίους για τη θέση του Στόλτενμπεργκ είναι η 54χρονη νυν υπουργός Οικονομικών και αναπληρώτρια πρωθυπουργός του Καναδά, Κρίστια Φρίλαντ, μια πολιτικός με ουκρανικές ρίζες.

Η κυρία Φρίλαντ, πρώην δημοσιογράφος (η οποία είναι παντρεμένη με δημοσιογράφο των New York Times), υπήρξε επίσης υπουργός Εξωτερικών του Καναδά. Τα πλεονεκτήματά της είναι αρκετά: μιλά αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά, ουκρανικά και ρωσικά. Έχει διευθύνει περίπλοκα υπουργεία. Είναι καλή σε συνεντεύξεις τύπου και άλλες δημόσιες εμφανίσεις και θα ήταν η πρώτη γυναίκα και η πρώτη Καναδή που θα διοικούσε ποτέ το ΝΑΤΟ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα ήθελε βεβαίως ο επόμενος ή η επόμενη επικεφαλής του ΝΑΤΟ να είναι από χώρα μέλος  της, καθώς 21 από τα σημερινά 27 κράτη της ανήκουν στη συμμαχία. Και αν υποτεθεί ότι η Σουηδία και η Φινλανδία έχουν εγκριθεί για ένταξη στο ΝΑΤΟ, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα έχει 23 από τα 32 μέλη.




πηγή:https://www.in.gr/2022/11/06/world/nato-poios-tha-diadexthei-ton-stoltenmpergk-ta-onomata-pou-akougontai-oti-tha-analavoun-ti-thesi-tou/?utm_source=ingr&utm_medium=hp_mustread_widget&utm_campaign=NetworkWidget

Η διπλωματία των αγωγών της Ανατολικής Μεσογείου

 




Γράφει :  Ο Γιώργος Γκορέζης*

               Υποστράτηγος ε.α.

 Η Τουρκία είναι εξοργισμένη από τη συνεργασία Κύπρου, Αιγύπτου, Ελλάδος και Ισραήλ στο τομέα των ενεργειακών και της ασφάλειας και δηλώνει κάθε φορά ότι «κάθε είδους project στην Ανατολική Μεσόγειο θα πρέπει να περιλαμβάνει τη Τουρκία, διαφορετικά δεν θα λειτουργήσει». Σε αντίδραση στην ανωτέρω συνεργασία υπέγραψε παράνομο σύμφωνο με την προσωρινή Λιβυκή κυβέρνηση, το τουρκολιβυκό μνημόνιο, που κόβει τις Ελληνική, Κυπριακή και Αιγυπτιακή Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες ( ΑΟΖ ) στο μέσον. Η συμφωνία αυτή υπογράφηκε στις 27 Νοεμβρίου 2019 και επέχει θέση συμφωνίας οριοθέτησης της ΑΟΖ μεταξύ των δύο κρατών, χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψιν τις προβλέψεις του Νόμου για τις θάλασσες του ΟΗΕ ( UNCLOS ) και την ΑΟΖ των ελληνικών νησιών της Δωδεκανήσου και της νήσου Κρήτης, που παρεμβάλλονται μεταξύ των ακτών της Τουρκίας και Λιβύης. Με αποτέλεσμα την απόρριψη του μνημονίου αυτού από την Ελλάδα, την Κύπρο, και την Αίγυπτο, που έστειλαν και επιστολή προς τα Ηνωμένα Έθνη με την οποία όλες και οι τρείς χώρες δήλωσαν ότι το Μνημόνιο είναι άκυρο και παράνομο, καθώς όχι μόνο παραβιάζει την UNCLOS αλλά και δεν έχει εγκριθεί από τη Βουλή των αντιπροσώπων της Λιβύης.

Η ένταση έκτοτε με την Ελλάδα είναι μεγάλη και θα κορυφωθεί αν η Τουρκία προσπαθήσει να ασκήσει δικαιώματα στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη που έχει ανακηρύξει με το σύμφωνο της Λιβύης. Παράλληλα η Τουρκία εργάζεται εντατικά για να ματαιώσει την τετραπλή συνεργασία Κύπρου, Αιγύπτου, Ελλάδος και Ισραήλ, με ανακήρυξη χωριστής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Τουρκίας και Αιγύπτου, ή μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ, σαν δεύτερη σκέψη.

Η Ελλάδα υπέγραψε συμφωνία με την Αίγυπτο για μερική οριοθέτηση ΑΟΖ. Η ελληνο-αιγυπτιακή αυτή συμφωνία έχει μεγάλη σημασία επειδή επιβεβαιώνει την ακυρότητα του τουρκολιβυκού μνημονίου. Με τη συμφωνία οριοθέτησης ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδος και Αιγύπτου αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά η παράνομη απόπειρα της Τουρκίας να οριοθετήσει ΑΟΖ απευθείας με την Λιβύη, παραβιάζοντας τα κυριαρχικά δικαιώματα των ελληνικών νησιών σε θαλάσσιες ζώνες. Σε δήλωσή του ο κ. Δένδιας την ημέρα της υπογραφής της συμφωνίας έκανε λόγο για ιστορική μέρα, σημειώνοντας πως «μετά την υπογραφή της συμφωνίας Ελλάδας – Αιγύπτου, το ανύπαρκτο μνημόνιο Τουρκίας – Λιβύης έχει καταλήξει στον κάλαθο των αχρήστων». Η Ελλάδα μπορεί τώρα να προχωρήσει σε περαιτέρω ενέργειες για την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων στην ΑΟΖ της. Επιπλέον η οριοθέτηση επενεργεί σαν φραγμός στη συνεχιζόμενη τουρκική επιθετική εξωτερική πολιτική στην Ανατολική Μεσόγειο.

 Όταν άρχισαν οι διαπραγματεύσεις Ελλάδος και Αιγύπτου το 20009 για την οριοθέτηση της μεταξύ τους ΑΟΖ οι Αιγύπτιοι ενημέρωσαν ότι θα άρχιζαν παρόμοιες διαπραγματεύσεις με την Τουρκία, χώρα που δεν έχει υπογράψει την UNCLOS, και δεν δέχεται την εφαρμογή του Νόμου της Θαλάσσης ούτε στο Αιγαίο ούτε στην Ανατολική Μεσόγειο. Η θέση της Τουρκίας είναι ότι τα νησιά- σε αντίθεση με τις προβλέψεις του άρθρου 121 της UNCLOS- δεν έχουν θαλάσσιες ζώνες, και δεν έχουν βάρος στην οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών, επειδή αποτελούν κλειστές και ημίκλειστες θάλασσες, τουρκική πρόταση που έχει απορριφθεί από τα Ηνωμένα Έθνη. Μάλιστα η τουρκική μεγάλη εθνική συνέλευση εξουσιοδότησε τη τουρκική κυβέρνηση να κηρύξει πόλεμο (casus belli) εναντίον της Ελλάδος, σε περίπτωση που η τελευταία επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα από 6 στα 12 ναυτικά μίλια, ένα κυριαρχικό δικαίωμα που δόθηκε με βάση την UNCLOS και ασκείται από τη πλειοψηφία των θαλάσσιων κρατών σ’ όλο τον κόσμο.

 Οι διαβουλεύσεις της Ελλάδος με την Αίγυπτο μέχρι την υπογραφή της συμφωνίας διήρκεσαν περίπου ένδεκα χρόνια, επειδή εξετάστηκαν θέματα όπως η μέθοδος που θα εφαρμόζετο, το βάρος που θα έπαιζαν τα ελληνικά νησιά στην οριοθέτηση και η προσπάθεια της Τουρκίας να μπλοκάρει τις ελληνο-αιγυπτιακές διαπραγματεύσεις, λόγω στενής σχέσης της με τους «μουσουλμάνους αδελφούς» στην Αίγυπτο μέχρι το 2013. Μάλιστα το 2018 ο υπουργός αμύνης της Τουρκίας, σε ταξίδι του στη Λιβύη , παρουσίασε χάρτες που δείχνουν την επιθυμητή οριοθέτηση των ΑΟΖ μεταξύ Τουρκίας και της πλειονότητας των μεσογειακών κρατών, όπως Λιβάνου, Ισραήλ, Αιγύπτου, και Λιβύης. Σύμφωνα με τους χάρτες αυτούς η ( παράνομη ) αιγυπτιακή  ΑΟΖ θα είναι ευρύτερη από τη ( νόμιμη ) που προτάθηκε από την Ελλάδα με τους όρους της UNCLOS , δίνοντας στην Αίγυπτο πρόσβαση στη θαλάσσια περιοχή που ανήκει στην- ήδη οριοθετημένη με τον Αίγυπτο από το 2003- Κυπριακή ΑΟΖ. Η Αίγυπτος δεν υπέγραψε μια τέτοια συμφωνία, δείχνοντας όχι μόνο την προσκόλληση της στο διεθνές δίκαιο, αλλά και τον σεβασμό της στην Κύπρο και την Ελλάδα, τα κυριαρχικά δικαιώματα των οποίων θα παραβιάζονταν με μια τέτοια ενέργεια. Πέραν αυτού, μετά την έκδοση τουρκικής NAVTEX το Μάιο 2019 σχετικά με σεισμικές έρευνες στην Κυπριακή ΑΟΖ από το τουρκικό πλοίο “Fatih” ο Αιγύπτιος πρέσβης στη Κύπρο Mai Taha Mohamed δήλωσε ότι η Αίγυπτος θα βοηθούσε τη Κύπρο με όλα τα μέσα να υπερασπιστεί τα δικαιώματα της

Η Ελλάς είχε πάντα καλές σχέσεις με την Αίγυπτο . Εκτός των άλλων η Αίγυπτος με την Ελλάδα και την Κύπρο την 27 Νοέμβριου του 2014 εγκαινίασαν μια τριμερή συμμαχία που απέβλεπε στην προαγωγή της ειρήνης, της σταθερότητας, της ασφαλείας και της ανάπτυξης στην Ανατολική Μεσόγειο σε όλους τους τομείς. Σχετικά με την ΑΟΖ οι τρείς χώρες έχουν δηλώσει « Εμείς επικεντρώνουμε στον παγκόσμιο χαρακτήρα της σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τον Νόμο των θαλασσών ( UNCLOS ) και αποφασίζουμε να προχωρήσουμε με διαπραγματεύσεις για την οριοθέτηση της ΑΟΖ, όπου αυτό δεν ολοκληρώθηκε. Τονίσαμε την αξία του σεβασμού των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Δημοκρατίας της Κύπρου πάνω στην ΑΟΖ της και καλέσαμε την Τουρκία να σταματήσει όλες τις σεισμικές έρευνες στις θαλάσσιες ζώνες της Κύπρου και να απέχει από παρόμοιες ενέργειες στο μέλλον».

Άλλο παράδειγμα συνεργασίας στη περιοχή είναι η τριμερής συμφωνία μεταξύ Ελλάδος, Κύπρου και Ισραήλ, που συνηφθη στις 28 Ιανουαρίου 2016. Ο κύριος σκοπός της νέας συνεργασίας ήταν η εκμετάλλευση των αποθεμάτων υδρογονανθράκων που ανακαλύφθηκαν στην Κυπριακή και Ισραηλινή ΑΟΖ μέσο αγωγού της Ανατολικής Μεσογείου ( ΕastMed ), που χαρακτηρίστηκε σχέδιο ( project ) κοινού ενδιαφέροντος από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ενώ το μέλλον του EastMed επί του παρόντος είναι αβέβαιο – καθώς ανακύπτουν τεχνικά θέματα προς επίλυση – η επείγουσα ανάγκη της Ευρώπης για ενεργειακά μετά την Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία οδήγησαν στην εκμετάλλευση των ενεργειακών αποθεμάτων που ανακαλύφθηκαν στην Ανατολική Μεσόγειο με την μετατροπή τους σε υγρό φυσικό αέριο ( LNG ) . Αυτό μπορεί να γίνει είτε στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις στην Αίγυπτο, είτε δημιουργώντας νέες εγκαταστάσεις LNG στην Κύπρο, σενάριο που τέθηκε στο τραπέζι.

Η Τουρκία αντιδρά σ’ όλους τους ανωτέρω σχεδιασμούς και προσπαθεί να εκμεταλλευθεί την επείγουσα ανάγκη για ενέργεια στην Ευρώπη με τη δημιουργία αγωγού που να συνδέει τα κατεχόμενα της Κύπρου με τη Τουρκία. Προσπάθησε να επαναφέρει τις Τούρκο-Αιγυπτιακές σχέσεις με συνομιλίες με την Αίγυπτο το Μάιο του 2021. Αυτή η προσπάθεια δεν φάνηκε να ευδοκιμεί προς το παρόν, σε αντίθεση με τις Ελληνο-Αιγυπτιακές σχέσεις που συνεχώς βελτιώνονται. Πρόσφατη επίσκεψη του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών στο Κάιρο στις 22 Μαρτίου του 2022, έφερε τη συζήτηση για ενεργειακά θέματα όπως η εξαγωγή LNG από την Αίγυπτο στην Ελλάδα και η κατασκευή θαλάσσιου αγωγού ( Euro-Africa interconnector ) που θα μεταφέρει ηλεκτρικό ρεύμα από την Αίγυπτο στην Ελλάδα μέσο της Κύπρου. Επιπρόσθετα στις 15 Ιουνίου 2022 η Ευρωπαϊκή Ένωση υπέγραψε Μνημόνιο με την Αίγυπτο και το Ισραήλ με σκοπό να αυξήσει τις εισαγωγές αερίου από τις δύο αυτές χώρες.

        Η μερική οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδος και Αιγύπτου αυξάνει την συνεργασία μεταξύ των κρατών της Ανατολικής Μεσογείου, σε μια περίοδο που η ειρήνη και η σταθερότητα είναι περισσότερο ουσιαστικές και από ποτέ. Το μοντέλο-παράδειγμα τους ακολούθησαν άλλες δύο χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, ο Λίβανος και το Ισραήλ, που υπέγραψαν στις 27 Οκτωβρίου 2022 σύμφωνο για την οριοθέτηση της μεταξύ τους ΑΟΖ. Τα οφέλη της συμφωνίας είναι πολλαπλά για τη Δύση. Δύο φιλικά προσκείμενα προς την Δύση κράτη θα αποκτήσουν πρόσβαση στο αέριο και ενδέχεται να κάνουν το όνειρο του EastMed να αναβιώσει. Η μεταξύ τους εγγύτητα που θα προκύψει θα αποτελέσει εύφορο έδαφος για την περαιτέρω συνθηκολόγηση και διευθέτηση των διαφορών των δύο κρατών. Θα απομακρυνθεί ο Λίβανος από το Ιράν, το οποίο λόγω εσωτερικής κρίσης δεν είναι σε θέση να αντιδράσει και θα εισχωρήσει βαθύτερα στην αγκαλιά της Δύσης, ενισχύοντας έτσι και τη θέση της Γαλλίας στη Μεσόγειο, η οποία διατηρεί αρκετά στενές σχέσεις με τον Λίβανο ήδη από τα πρώτα χρόνια της ανεξαρτησίας του. Και τέλος θα δοθεί το «καλό παράδειγμα» και για άλλες δυσλειτουργικές σχέσεις, όπως οι ελληνοτουρκικές.

Δύο θέματα που πρέπει να παρακολουθούνται στενά στο εγγύς μέλλον, καθώς αφορούν όχι μόνο στα ελληνικά συμφέροντα αλλά και στην ειρήνη και σταθερότητα στην περιοχή, είναι οι εξελίξεις στην Λιβύη δοθείσης της επιρροής της Τουρκίας στη χώρα, και οι σχέσεις Αιγύπτου - Τουρκίας. Σε περίπτωση που η κατάσταση στη Λιβύη αλλάξει και φέρει στην εξουσία έναν ηγέτη που θέλει να συνεργαστεί με την Ελλάδα στη βάση του UNCLOS, μια μελλοντική συμφωνία οριοθέτησης ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδος και Λιβύης, συμπληρωματική αυτής με την Αίγυπτο, θα είναι εύκολη υπόθεση. Αντίθετα με την Αίγυπτο όπου κάθε μελλοντική αλλαγή στην ηγεσία της θα θέσει σε κίνδυνο τις σχέσεις της χώρας με την Ελλάδα, τερματίζοντας μια πιθανή επέκταση της γραμμής οριοθέτησης προς Ανατολάς, ή οδηγώντας σε μια παράνομη οριοθέτηση.

Συμπερασματικά η εκμετάλλευση των αποθεμάτων υδρογονανθράκων στην Κυπριακή και Ελληνική ΑΟΖ θα συνεισφέρουν σημαντικά στην ενεργειακή ασφάλεια Ελλάδος, Κύπρου και Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς θα διαφοροποιήσουν όχι μόνο τη πηγή αλλά και τη διαδρομή των αγωγών, θέτοντας τέρμα στο πρόσφατο παιχνίδι της Ρωσικής ενεργειακής εξάρτησης. Αλλά και η μελλοντική κατασκευή του Euro-Africa αγωγού για την μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από την Αίγυπτο στην Ευρώπη μέσο Ελλάδος θα αναπτύξει περαιτέρω τις σχέσεις της Αιγύπτου με την Ελλάδα, την Κύπρο και άλλους ευρωπαίους εταίρους και θα ωθήσει την συνεργασία σε θέματα ενεργειακής ασφάλειας, και ειδικά στην πράσινη ενέργεια.-

 

Ο Γεώργιος Γκορέζης είναι υποστράτηγος ε.α., αρθρογράφος, συγγραφέας, απόφοιτος της Σχολής Διοίκησης και Επιτελών της Αμερικής.

e-mail  :  ggorezis@yahoo.gr

Web    :  ggore.wordpress.com

 


Ελληνοτουρκικά: - Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ υποστηρίζει ενεργειακή διασύνδεση μεταξύ της Ελλάδας και της Λιβύης.


 Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ υποστηρίζει το ενδεχόμενο να υπάρξει ενεργειακή διασύνδεση μεταξύ της Ελλάδας και της Λιβύης.

Όπως σημείωσε εκπρόσωπος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών, οι ΗΠΑ γενικά συνεχίζουν να υποστηρίζουν έργα που προωθούν την ενεργειακή διασύνδεση της Ανατολικής Μεσογείου και της Βόρειας Αφρικής με την Ευρώπη.

Το αμερικανικό υπουργείο διευκρινίζει ότι δίνει ιδιαίτερα έμφαση στις συνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς εκτιμά ότι βοηθούν στην διαδικασία της ενεργειακής μετάβασης και ενισχύουν την ενεργειακή ασφάλεια.

Ο επικεφαλής της Εθνικής Επιχείρησης Πετρελαίου της Λιβύης Φαρχάτ Μπενγκντάρα δήλωσε ότι η χώρα εξετάζει την δημιουργία δύο αγωγών φυσικού αερίου προς την Ελλάδα και την αιγυπτιακή πόλη Νταμιέτα.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το ενδεχόμενο της δημιουργίας ενός αγωγού που θα συνδέει την Ελλάδα με την Λιβύη, εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ είπε ότι «είναι μακροχρόνια πεποίθησή μας ότι η ανάπτυξη των πόρων στην Ανατολική Μεσόγειο θα πρέπει να προάγει τη συνεργασία και να παρέχει τα θεμέλια για διαρκή ενεργειακή ασφάλεια και οικονομική ευημερία σε ολόκληρη την περιοχή».



Πηγή: https://www.newsbomb.gr/ellada/ethnika/story/1368482/anoixto-to-steit-dipartment-stin-energeiaki-diasyndesi-elladas-livyis

Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2022

Συντάξεις: - Aλλαγές σε όλο τον "χάρτη” των συντάξεων το 2023 - Πώς διαμορφώνονται με τις νέες αυξήσεις


 Του Δημήτρη Κατσαγάνη

Aλλαγές σε όλο τον "χάρτη” των συντάξεων φέρνει η επικείμενη αύξηση στις κύριες συντάξεις, σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα του Υπουργείου Εργασίας. Πρώτα-πρώτα, η αύξηση θα αφορά στις πραγματικές αποδοχές του 65% των συνταξιούχων, ενώ το άλλο 35% θα δει λογιστική αύξηση μέσω της μείωσης της προσωπικής διαφοράς του.

Οι αυξήσεις θα αφορούν τόσο εθνικό, όσο και ανταποδοτικό κομμάτι της σύνταξης. Ειδικότερα, η αύξηση της εθνικής σύνταξης θα "συμπαρασύρει" προς τα πάνω μια σειρά από μεγέθη τα οποία είναι "δεμένα" με την Εθνική Σύνταξη, δηλαδή το πλαφόν των κύριων συντάξεων, τα κατώτατα όρια των συντάξεων λόγω θανάτου, αλλά και το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων. Αύξηση θα δοθεί και σε εκείνες τις συντάξεις, ο επανυπολογισμός των οποίων εκκρεμεί.

Σημειώνεται πως και οι ασφαλισμένοι που θα καταστούν συνταξιούχοι το 2023 θα δουν αυξημένες αποδοχές κατά το ποσοστό που θα δοθεί στους ήδη συνταξιούχους την 1η/1/2023.

Τέλος, θα αυξηθεί και το ανώτατο πλαφόν των συντάξεων.

Οι συνταξιούχοι που θα δουν αυξήσεις 7% (σύμφωνα με το βασικό σενάριο) από 1η/1/2023

Αύξηση της τάξεως του 7% θα δουν 1.682.116 συνταξιούχοι όλων των τ. Ταμείων και ανεξαρτήτως του είδους της σύνταξης που λαμβάνουν (γήρατος, χηρείας, αναπηρίας). Από αυτούς, το 80%-85% θα δουν ακέραια την αύξηση της τάξεως του 7%, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των υπολοίπων θα δει αυξήσεις που θα ξεπερνούν το 6,5%, αναλόγως του ύψους της προσωπικής διαφοράς που διαθέτουν. 

Για ένα επιπλέον πλήθος 931.631 συνταξιούχων που έχουν μεγάλη προσωπική διαφορά, προκύπτει πως σε ποσοστό 88% θα δουν και αυτοί αυξήσεις στις αποδοχές τους, μέσω της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης (525.456 ωφελούμενοι με μεγάλη προσωπική διαφορά) και μέσω της καταβολής της έκτακτης ενίσχυσης των 250 ευρώ (265.367 ωφελούμενοι).

Παράλληλα, θα δουν σημαντική απομείωση της προσωπικής τους διαφοράς. Υπενθυμίζεται πως η συντριπτική πλειονότητα των συνταξιούχων και συγκεκριμένα οι 2.472.939 σε σύνολο 2.613.747 (94,6%) θα δουν μια, δύο ή και τρεις αυξήσεις στο εισόδημα τους. Μάλιστα, οι αυξήσεις είναι τέτοιες ώστε 1 στους 2 συνταξιούχους θα λάβει τουλάχιστον μία επιπλέον σύνταξη (αρκετοί και ποσά μεγαλύτερα από μια επιπλέον σύνταξη). Από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει πως:

- μία τουλάχιστον αύξηση θα δουν 2.472.939 συνταξιούχοι (λόγω της αύξησης της τάξεως του 7% ή της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης ή της καταβολής του επιδόματος των 250 ευρώ),

- διπλή αύξηση θα δουν 1.273.440 συνταξιούχοι (λόγω του συνδυασμού των αυξήσεων της τάξεως του 7%, της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης ή της πληρωμής της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των 250 ευρώ),

- τριπλή αύξηση θα δουν 97.415 συνταξιούχοι (λόγω του συνδυασμού της αύξησης της τάξεως του 7%, της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης ή της πληρωμής της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των 250 ευρώ, καθώς και της εφαρμογής της 4ης ετήσιας αύξησης του ν. Βρούτση).

Για τον ακριβή χρόνο καταβολής των αυξήσεων της τάξεως του 7% θα υπάρξει επίσημη κυβερνητική ανακοίνωση αμέσως μόλις διευκρινιστούν οι τεχνικές λεπτομέρειες. Στο μεταξύ, ο Υπουργός Εργασίας, κος Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε πως οι αυξήσεις θα δοθούν στα τέλη Ιανουαρίου 2023, μαζί με τις συντάξεις Φεβρουαρίου. Σε κάθε περίπτωση οι αυξήσεις θα έχουν αναδρομική ισχύ ξεκινώντας από την 1η/1/2023. Συνεπώς μαζί με τις αυξήσεις Φεβρουαρίου 2023, θα δοθούν και οι αυξήσεις Ιανουαρίου 2023.

Αυξήσεις τόσο στο εθνικό όσο και στο ανταποδοτικό κομμάτι της σύνταξης

Και η εθνική και η ανταποδοτική σύνταξη αυξάνονται. Δηλαδή, έστω ότι ο συντελεστής αύξησης για το 2023 είναι 7%, τότε η εθνική σύνταξη θα διαμορφωθεί στα 411 ευρώ το 2023 από 384 ευρώ που είναι σήμερα. Αυτό θα είναι το ποσό που θα λαμβάνει ο ήδη συνταξιούχος. Αλλά και κάθε νέα σύνταξη θα εκδίδεται με αυτό το ποσό. Η διαδικασία αυτή είναι διαρκής: Εάν υποθέσουμε ότι το 2023, ο μέσος όρος ΑΕΠ και πληθωρισμού θα είναι 5%, τότε από το 2024 και εφεξής η εθνική σύνταξη θα διαμορφωθεί στα 432€ και ούτω καθεξής. Αντιστοίχως με τον ίδιο τρόπο αυξάνεται και το ανταποδοτικό κομμάτι της σύνταξης.

Επίδραση και σε σειρά άλλων συνταξιοδοτικών παροχών

Η αύξηση της εθνικής σύνταξης θα επηρεάσει και μια σειρά άλλων συνταξιοδοτικών παροχών. Η αύξηση της εθνικής σύνταξης θα "συμπαρασύρει" μια σειρά από μεγέθη τα οποία είναι "δεμένα" με την Εθνική Σύνταξη: το πλαφόν των κύριων συντάξεων, τα κατώτατα όρια των συντάξεων λόγω θανάτου, αλλά και το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων, όλα αναπροσαρμόζονται προς τα πάνω.

Αντίστοιχες αυξήσεις και σε όσους καταστούν συνταξιούχοι εντός του 2023

Και οι ασφαλισμένοι που θα καταστούν συνταξιούχοι το 2023 θα δουν αυξημένες αποδοχές αντίστοιχες με την αύξηση της τάξεως του 7%, που θα λάβουν οι εν ενεργεία συνταξιούχοι από 1/1/2023. Η διαφορά μεταξύ των αυξήσεων στους εν ενεργεία συνταξιούχους και εκείνων που θα καταστούν συνταξιούχοι από 1η/1/2023 είναι πως ο υπολογισμός τους γίνεται με διαφορετικό μηχανισμό.

Προβλέπονται εκ του νόμου δύο διακριτοί μηχανισμοί αναπροσαρμογής στις πιέσεις του πληθωρισμού:

- Ο πρώτος αφορά στις ήδη εκδοθείσες συντάξεις: Κάθε έτος από 1η/1/2023 το συνολικό ποσό των συντάξεων προσαυξάνεται με βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του ΑΕΠ συν το ποσοστό μεταβολής του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του περασμένου έτους, διαιρουμένου διά το 2.

- Ο δεύτερος αφορά τις συντάξεις που εκδίδονται ανά πάσα στιγμή στο μέλλον: Το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης προκύπτει βάσει των συντάξιμων αποδοχών.

Οι συντάξιμες αποδοχές αναπροσαρμόζονται με βάση τη μεταβολή του μέσου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή. Σε κάθε περίπτωση οι συντάξιμες αποδοχές αναπροσαρμόζονται έως και το προηγούμενο της αποχώρησης έτος. Άρα οι συντάξεις οι οποίες θα εκδοθούν το 2023 θα είναι αυξημένες γιατί οι συντάξιμες αποδοχές θα έχουν πολλαπλασιαστεί και αυξηθεί κατά τον πληθωρισμό του 2022. Συμπέρασμα: Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για όσους ασφαλισμένους αναμένεται να καταστούν συνταξιούχοι το 2023 ή αργότερα, καθώς θα δουν και αυτοί αυξημένες συντάξιμες αποδοχές αντίστοιχες με τις αυξήσεις που θα δουν οι ενεργεία συνταξιούχοι από 1η/1/2023.

Αυξήσεις και στις συντάξεις στις οποίες εκκρεμεί ο επανϋπολογισμός

Ο αριθμός αυτός δεν υπερβαίνει τις 100.000 περιπτώσεις, δηλαδή το 4% του συνόλου των συνταξιούχων. Ωστόσο και σε αυτούς θα δοθεί η αύξηση που θα προκύψει, ακόμα και αν δεν έχει ολοκληρωθεί ο επανυπολογισμός τους.

Πλαφόν στις συντάξεις

Το πλαφόν των συντάξεων είναι πολλαπλάσιο (12πλάσιο) της Εθνικής Σύνταξης. Άρα καθώς αυξάνεται η Εθνική Σύνταξη, αντίστοιχα αυξάνεται και το πλαφόν και όσοι λαμβάνουν υψηλές συντάξεις δεν επηρεάζονται. Επομένως, από 1/1/2023 και με αύξηση 7% (σύμφωνα με το βασικό σενάριο), το πλαφόν θα διαμορφωθεί στα 4.932 ευρώ. 




πηγή:https://www.capital.gr/oikonomia/3678592/pos-diamorfonontai-oi-suntaxeis-me-tis-nees-auxiseis

Σε αδιέξοδο Πούτιν με τον πόλεμο στην Ουκρανία - Υπέγραψε νόμο για επιστράτευση δολοφόνων, ληστών, εμπόρων ναρκωτικών ,φυλακισμένων και άλλα διακεκριμένα εγκλήματα


 Ο πρόεδρος της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Πούτιν, υπέγραψε νόμο για την επιστράτευση πολιτών με τελεσίδικες ή εκκρεμείς καταδίκες για φόνο, ληστεία, κλοπή, διακίνηση ναρκωτικών και άλλα διακεκριμένα εγκλήματα βάσει του Ποινικού Κώδικα της Ρωσικής Ομοσπονδίας, οι οποίοι δύναται να κληθούν σε στρατιωτική θητεία για τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Αυτό καθιστά δυνατή την επιστράτευση εκατοντάδων χιλιάδων που είτε έχουν καταδικαστεί με αναστολή ή έχουν πρόσφατα αποφυλακιστεί και στους οποίους προηγουμένως απαγορευόταν η στρατιωτική θητεία.

Η μόνη ομάδα εγκληματιών που εξαιρείται από το διάταγμα είναι όσοι διέπραξαν σεξουαλικά εγκλήματα κατά ανηλίκων, προδοσία, κατασκοπεία ή τρομοκρατία. Εξαιρούνται επίσης όσοι έχουν καταδικαστεί για απόπειρα δολοφονίας κυβερνητικού αξιωματούχου, αεροπειρατεία, εξτρεμιστική δραστηριότητα και παράνομο χειρισμό πυρηνικών υλικών και ραδιενεργών ουσιών.

Ο Πούτιν δήλωσε την Παρασκευή ότι το Κρεμλίνο έχει ήδη επιστρατεύσει επιπλέον 18.000 στρατιώτες πέραν του στόχου των 300.000 για να πολεμήσουν στον πόλεμο στην Ουκρανία, από τον γενικό ανδρικό πληθυσμό της Ρωσίας.

Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε ότι όλες οι δραστηριότητες μερικής επιστράτευσης είχαν ανασταλεί, αφού οι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι ο στόχος για τη στρατολόγηση 300.000 εφέδρων είχε επιτευχθεί.

Ωστόσο, η εντολή του Πούτιν για μερική επιστράτευση θα λήξει μόνο όταν ο Ρώσος πρόεδρος υπογράψει το αντίστοιχο επίσημο διάταγμα συνεπώς μέχρι τότε, διατηρεί το δικαίωμα να στρατολογεί πολίτες.

Τον Σεπτέμβριο, η ιδιωτική εταιρεία μισθοφόρων Wagner -η οποία χρηματοδοτείται από τον Γεβγκένι Πριγκόζιν, έναν έμπιστο του Βλαντίμιρ Πούτιν- είχε στρατολογήσει σχεδόν έξι χιλιάδες κρατούμενους.

Σε βίντεο που είχε αναρτηθεί σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, εμφανιζόταν ο ίδιος ο Πριγκόζιν ενώπιον κρατουμένων να τους υπόσχεται αποφυλάκιση αν δεσμευθούν να υπηρετήσουν για έξι μήνες ως μισθοφόροι στην Ουκρανία.






πηγή:https://www.newsbomb.gr/kosmos/story/1368409/polemos-stin-oukrania-diatagma-poytin-gia-tin-epistratefsi-egklimation

Ελληνοτουρκικά: - Γιατί ο Ερτογάν αναζητά τον πόλεμο όπως ο ναρκομανής τη δόση του - Γιατί θα τον χάσει


 Η Τουρκία αναζητά τον πόλεμο όπως ο ναρκομανής τη δόση του. Όχι, μόνο γιατί ο Ερντογάν θέλει να κερδίσει τις εκλογές. Είναι κάτι πιο βαθύ.  Έχει καλλιεργηθεί η αίσθηση της αδικίας. Ότι δήθεν η Τουρκία, ως νόμιμος κληρονόμος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, έπρεπε να έχει περισσότερα. Η Τουρκία ζει το δικό της 22. Όπως και η Ελλάδα τότε, όμως, είναι δύσκολο τελικά να πάρει αυτό που θέλει. Επειδή δεν είναι μόνη της. Υπάρχουν και οι άλλοι... 

Μπορεί η Ευρώπη να αντέξει στα σύνορά της έναν μόνιμο ταραξία; Μπορεί το ΝΑΤΟ να εξαρτά τη συνοχή του και αυτή ακόμη την ύπαρξή του από τα τερτίπια του Ερντογάν; Η απάντηση και στα δύο ερωτήματα είναι αρνητική. Η Δύση δεν μπορεί να ανεχτεί οτιδήποτε που θα απειλήσει την ασφάλειά της και την ευημερία της.  

Αυτά φαίνεται να τα έχει μετρήσει ο Ερντογάν. Πιστεύει, όμως, ότι αυτή είναι η ευκαιρία για να πάρει η Τουρκία όλα όσα «δικαιούται». Στο μέλλον μπορεί η Ρωσία να έχει χάσει τον πόλεμο στην Ουκρανία και να μην υπάρχει ο Πούτιν και ακόμη η Ελλάδα θα είναι σίγουρα πιο ισχυρή, πιο έτοιμη. Το πρόβλημα είναι ότι έχει … δίκιο. Ο χρόνος δουλεύει σε βάρος της Τουρκίας. Κι αυτό ακριβώς είναι το επικίνδυνο. Ή αλλιώς ο λόγος για τον οποίον βλέπουμε την Τουρκία να είναι τόσο αδιάντροπα επιθετική. Δεν τηρούν πλέον ούτε τα προσχήματα. 

Έχει δίκιο ο Ερντογάν; Σε ό,τι αφορά τον παράγοντα χρόνο, ναι. Έχει δίκιο. Σε αυτό που έχει άδικο είναι ότι η Τουρκία μπορεί να βγει κερδισμένη από μια τέτοια περιπέτεια. Ότι οι «άλλοι» θα της επιτρέψουν να γίνει μια υπερδύναμη εφάμιλλη των ΗΠΑ και της Κίνας και μάλιστα ότι την επομένη της εισβολής της στην Ελλάδα θα σπεύσουν όλες οι μεγάλες δυνάμεις να καθίσουν μαζί της σε ένα τραπέζι για να μοιράσουν και πάλι τον κόσμο. Το 1922 η Ελλάδα έκανε ένα ιστορικό λάθος που το πλήρωσε: Δεν εκτίμησε σωστά το μέγεθός της. Το 2022, εκατό χρόνια αργότερα, η Τουρκία κάνει το ίδιο λάθος και πέφτει στην παγίδα του μικρομεγαλισμού.

Αυτό που δεν κατανοεί η τουρκική ηγεσία είναι ότι είναι αδύνατον να νικήσει. Δεν μπορεί να κερδίσει αυτόν τον πόλεμο και όχι μόνο γιατί δεν έχει το δίκιο με το μέρος της.  

Η Ελλάδα έχει την ατυχία να συνορεύει με έναν δύσκολο γείτονα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για μια μεγάλη χώρα που κάτω από άλλες συνθήκες θα μπορούσε να είναι ένας ιδανικός εταίρος. Αλλά μέχρι να φτάσουμε εκεί θα πρέπει να περάσουμε από τη συντριβή του τουρκικού μεγαλοϊδεατισμού. Και δυστυχώς όλο αυτό περνάει και μέσα από την δική μας εμπλοκή. Το ζήτημα είναι να μην πληρώσουμε τίμημα μεγαλύτερο απ΄ αυτό που μας αναλογεί..




πηγή:https://www.liberal.gr/th-mayridis/i-toyrkia-den-mporei-na-kerdisei-ayto-ton-polemo