Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2022

Κυβέρνηση: Οι 3 λόγοι που δεν μειώνουμε τον ΦΠΑ για το καλό του λαού!




Όταν τον Σεπτέμβριο οι τιμές της ενέργειας στην Ευρωζώνη αυξήθηκαν κατά 41% σε σύγκριση με πέρυσι είναι μοιραίο να επεκτείνεται παντού η ακρίβεια. Οι τιμές για τους καταναλωτές στην Ευρωζώνη  αυξήθηκαν το Σεπτέμβριο κατά 10%. Δεν είναι δηλαδή μόνο ελληνικό, αλλά πανευρωπαϊκό πρόβλημα. Και βέβαια δεν αποτελεί λύση μια ενδεχόμενη μείωση του Φ.Π.Α.. Αφενός γιατί δεν θα έλυνε το πρόβλημα και αφετέρου γιατί θα μπορούσε να δημιουργήσει πολλά άλλα. Επισημαίνεται σχετικά:

  • Πρώτον: Μείωση του Φ.Π.Α. θα στερούσε το Δημόσιο από σημαντικά έσοδα και θα αφαιρούσε τη δυνατότητα της χώρας να στηρίζει τα νοικοκυριά στον τομέα της ενέργειας και να παρέχει έκτακτη στήριξη στους πιο αδύναμους. Μεγάλες μειώσεις δεν θα τις αντέχαμε δημοσιονομικά.
  • Δεύτερον: Μια οριζόντια μείωση του Φ.Π.Α. θα σήμαινε απώλεια εσόδων και από τους επισκέπτες -για τους οποίους προφανώς το κόστος αυτό είναι σχετικά περιορισμένο- και από εκείνους οι οποίοι δεν έχουν καμία δυσκολία να καταβάλλουν αυτό το τίμημα. Θα βόλευε περισσότερο εκείνους που έχουν τη δυνατότητα για μεγάλες καταναλώσεις και όχι εκείνους που καταναλώνουν εξ ανάγκης πολύ λιγότερα.
  • Και τρίτον: Οι μειώσεις Φ.Π.Α., εκεί που εφαρμόστηκαν, δεν δούλεψαν. Το όφελος χάθηκε τελικά στην ίδια την αλυσίδα και τελικά κάποιοι έβγαλαν λεφτά σε βάρος των καταναλωτών. Δεν έφτασαν δηλαδή οι μειώσεις -ή τουλάχιστον δεν έφτασαν στο σύνολό τους- στον τελικό καταναλωτή.

Βουλευτής κ. Αγγελοπούλου: Κύριε ΥΕΘΑ, οι Στρατιωτικοί αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. - Καταφεύγουν στην "μαύρη" εργασία - ΥΕΘΑ: Έχουμε ως γνώμονα την διαρκή μέριμνα για το προσωπικό. - Αλλά τις τελικές αποφάσεις τις παίρνουμε με ρεαλισμό

 









Ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου (υπ. Αριθμ. 7417/14-09-2022) με θέμα: 

«Επιστολή των Στρατιωτικών για τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν»


ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΥ 

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Α΄ ΑΘΗΝΩΝ 

14 Σεπτεμβρίου 2022 

                                                         ΕΡΩΤΗΣΗ 

Προς: Toν Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Νικόλαο Παναγιωτόπουλο. Tον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα 

Θέμα: «Επιστολή των Στρατιωτικών για τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν.»

 Κύριοι Υπουργοί, 

Η Πανελλαδική Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών [Π.Ο.Ε.Σ.] επαναφέρει τα σοβαρά εργασιακά και οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι στρατιωτικοί με αφορμή τον σοβαρό τραυματισμό συναδέλφου τους που αναγκαζόταν να ασκεί δεύτερη επαγγελματική δραστηριότητα προκειμένου να συμπληρώσει το εισόδημα. Αναφέρουν δε σε διαδικτυακό μήνυμα ότι κουράστηκαν από δικαιολογίες και απαιτούν λύσεις. Ακολούθως παρατίθεται η επιστολή με τις σχετικές διευκρινήσεις των εγγράφων που έχουν σταλεί στα υπουργεία της Εθνικής Άμυνας και των Οικονομικών. 

“ΣΧΕΤ.: α. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1007/2022 έγγραφό μας 

             β. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1116/2022 έγγραφό μας 

             γ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1285/2022 έγγραφό μας 

Κύριοι Υπουργοί. 

Δυστυχώς όπως φαίνεται δεν υπάρχει ημέρα δίχως δυσάρεστα νέα για τις ΕΔ. Σύμφωνα με πλήθος άρθρων, συνάδελφός μας, εν ενεργεία Ανθυπασπιστής, τραυματίστηκε πολύ σοβαρά σε εργατικό ατύχημα. 

Η λεπτομέρεια του συμβάντος είναι ότι το ατύχημα φέρεται να έλαβε χώρα κατά τη δεύτερη εργασία που έκανε ο συνάδελφος για να συμπληρώνει το εισόδημά του. Σαφώς και δεν πρόκειται ούτε καν για κοινό μυστικό πλέον, ότι ολοένα και περισσότεροι στρατιωτικοί καταφεύγουν στη λύση της «μαύρης» εργασίας για να μπορέσουν να ζήσουν αξιοπρεπώς. Εκεί έχει φτάσει η Πολιτεία τις/ους στρατιωτικούς. 

Δεν πιστεύουμε ότι έχετε τη δυνατότητα να αντιληφθείτε τις δυσκολίες που πρέπει να αντιμετωπίζει ένα στέλεχος των ΕΔ, με πολλά έτη υπηρεσίας στην πλάτη, με παραμεθόριο, με σειρά από μεταθέσεις, με μια πλάτη σκευρωμένη από τα πολλά φιλικά χτυπήματα και τις υποσχέσεις, προκειμένου να κάνει δεύτερη, ή ενίοτε και τρίτη δουλειά, ώστε να μπορεί ανταπεξέλθει ακόμα και στις βασικές ανάγκες. Αν μπορούσατε, θα αντιμετωπίζατε διαφορετικά τις/ους στρατιωτικούς. 

Ζούμε σε μια εποχή που με διάφορα προσχήματα βλέπουμε ότι τα ελάχιστα προνόμια που έχουν οι πολίτες (ιδιότητα που εξακολουθούμε να κατέχουμε ως στρατιωτικοί), εξανεμίζονται με γοργούς ρυθμούς. Την στιγμή που η Πολιτεία μας χρωστάει δεδουλευμένα, ακούσαμε έναν εκ των κορυφαίων υπουργών να υιοθετεί την τοποθέτηση Προέδρου άλλης χώρας (Γαλλίας) ότι «οι εποχές της ανεμελιάς και της ξεγνοιασιάς τελεΙώσανε και ο χειμώνας θα είναι δύσκολος». Έχουμε άραγε το ίδιο επίπεδο εισοδημάτων με τη Γαλλία, ώστε να έχουμε και τον ίδιο δύσκολο χειμώνα; 

Για μια ακόμα φορά γίναμε στο ίδιο έργο θεατές: μοιρολατρία, συνυπαιτιότητα και εμπαιγμός. Φταίνε οι άλλοι / δεν είναι στο χέρι μας / θα ζοριστείτε, το τρίπτυχο που διαρκώς ακούμε ακόμα και από επίσημα κυβερνητικά χείλη. 

Μέσα από αυτές τις συνθήκες στελέχη των ΕΔ προσπαθούν να διαβιώσουν αξιοπρεπώς, να προσφέρουν στις οικογένειές τους τα αυτονόητα, να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις. Εντούτοις, είναι πολλά τα στελέχη που θεωρούν ότι η δημιουργία οικογένειας είναι δυσβάσταχτο οικονομικό βάρος, κάτι που αποτυπώνεται και στον αυξανόμενο μέσο όρο ηλικίας στην Πατρίδα μας. Άλλες/οι στρατιωτικοί βρίσκονται σε απόγνωση επειδή κάποτε είχαν ένα απλό όνειρο του τύπου, να αποκτήσουν ένα σπίτι, άλλες/οι βοηθούν τους γονείς τους κ.ο.κ. Και η Ηγεσία απλά κωφεύει. 

Κύριοι Υπουργοί.

 Όταν μία/ένας στρατιωτικός φτάνει σε σημείο να παραβλέπει την κόπωση από τις Υπηρεσίες και την καθημερινή εργασία, συχνά σε υποστελεχωμένες Μονάδες και με πολλαπλά καθήκοντα, προκειμένου να κάνει δεύτερη δουλειά, η κατάσταση είναι ιδιαίτερα σοβαρή. Πρόσφατα και προκειμένου να αιτιολογήσετε όλους τους λόγους για τους οποίους η Πολιτεία δεν μπορεί να δώσει στα στελέχη των ΕΔ αυτά που οφείλει, μας περιγράψατε σχεδόν ως προύχοντες. 

Ωστόσο η καθημερινότητα των στρατιωτικών είναι εντελώς διαφορετική και μας θλίβει το γεγονός ότι από την εποχή των διανυκτερεύσεων της Ηγεσίας σε απομακρυσμένα Φυλάκια (βλ. Φαρμακονήσι) έχουμε φτάσει στην διαστρέβλωση των πραγματικών περιστατικών. 

Στα στελέχη των ΕΔ οφείλονται πολλά, μεταξύ άλλων και οικονομικά. 

Ενδεικτικά: 

α. Αποζημίωση εκτέλεσης νυκτερινής υπηρεσίας, η οποία παρά το πενιχρό ύψος της (2,77 € μεικτά) δεν καταβάλλεται ήδη για έκτο συναπτό έτος, ενώ το επίδομα επιχειρησιακής ετοιμότητας έχει πάψει να καταβάλλεται για το ίδιο διάστημα. 

β. Εναρμόνιση μισθολογίου Ανθυπολοχαγών ΕΜΘ με αναδρομική ισχύ, οι οποίοι πληρώνονται ως Ανθυπασπιστές ήδη για τέταρτο έτος. 

γ. Αποζημιώσεις που παραπέμπουν στην αγοραστική δύναμη του 1999, επί δραχμών. 

δ. Μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή δεδουλευμένων για εκτέλεση υπηρεσίας 

ε. Διαρκής παραπομπή στα Δικαστήρια για διεκδίκηση των δεδουλευμένων μέσα από τις γνωστές πολυετείς γραφειοκρατικές διαδικασίες προκειμένου να καλλιεργηθεί απογοήτευση και να εκμεταλλευθεί από την Ηγεσία ως διαχείριση ζημίας. 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα όλων όμως, είναι η ψαλίδα ανάμεσα στο κόστος ζωής και το μισθολόγιο, που διαρκώς ανοίγει λόγω του πληθωρισμού, ένεκα του οποίου ο μισθός μας να δύναται πλέον να χαρακτηρίζεται φιλοδώρημα.

 Σας καλούμε να αναλογιστείτε το βάρος των ευθυνών σας έναντι των ΕΔ της Πατρίδας μας. Το λειτούργημα των στρατιωτικών είναι τέτοιο που δεν μπορούν να απασχολούνται σε άλλες εργασίες, ούτε να χρησιμοποιούνται ως δούρειος ίππος για να μην γίνονται αναγκαίες προσλήψεις. 

Η Ασφάλεια της Πατρίδας δεν μπορεί να κοστολογείται, ούτε να συμψηφίζεται. Η Πολιτεία πρέπει, επιτέλους, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να αποδώσει στις Ελληνίδες και τους Έλληνες στρατιωτικούς αυτά που τους αρμόζουν, αυτά που τους χρωστάει. Το ερώτημα είναι αν θέλει το πράξει. Κατόπιν των ανωτέρω επανερχόμαστε στις πάγιες θέσεις μας και απαιτούμε:

 α. Την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων μας.

 β. Την άμεση αποκατάσταση των υφιστάμενων χρονιζουσών εκκρεμοτήτων. 

γ. Την εναρμόνιση του μισθολογίου μας στο σημερινό κόστος ζωής. 

δ. Την επαναφορά της αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής, προκειμένου οι μισθοί να μπορούν να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της καθημερινότητας. 

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί: 

- Προτίθεστε να προβείτε άμεσα: 

α. στην άμεση καταβολή των δεδουλευμένων των στρατιωτικών, 

β. στην άμεση αποκατάσταση των υφιστάμενων χρονιζουσών εκκρεμοτήτων, 

γ. στην εναρμόνιση του μισθολογίου τους στο σημερινό κόστος ζωής και 

δ. στην επαναφορά της αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής, προκειμένου οι μισθοί τους να μπορούν να ανταποκρίνονται αξιοπρεπώς στις απαιτήσεις της καθημερινότητας; 

Η ερωτώσα Βουλευτής 

Αγγελική Αδαμοπούλου Ανεξάρτητη Βουλευτής Α΄ Αθηνών







Απάντηση ΥΕΘΑ Νικόλαου Παναγιωτόπουλου σε ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου (υπ. Αριθμ. 7417/14-09-2022) με θέμα: «Επιστολή των Στρατιωτικών για τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν»




ΘΕΜΑ: Κοινοβουλευτικός Έλεγχος 

ΣΧΕΤ.: Ερώτηση 7417/14-09-2022 της Βουλής των Ελλήνων 

Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης, που κατέθεσε η Βουλευτής κα Αγγελική Αδαμοπούλου, με θέμα «Επιστολή των Στρατιωτικών για τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν», σας γνωρίζω ότι για τα ζητήματα που τίθενται εν συνόλω στην επισυναπτόμενη επιστολή έχουν δοθεί Απαντήσεις μέσω της παρούσας διαδικασίας, οι οποίες είναι προσβάσιμες για κάθε ενδιαφερόμενο, τόσο μέσω της ιστοσελίδας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), όσο και μέσω της αντίστοιχης της Βουλής των Ελλήνων. 

Σε κάθε περίπτωση, το ΥΠΕΘΑ, έχοντας ως γνώμονα τη διαρκή μέριμνα για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, εντός του πλαισίου των αρμοδιοτήτων του καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την αντιμετώπιση των ζητημάτων των στελεχών, συνεργαζόμενο με τα συναρμόδια Υπουργεία, ιδιαιτέρως μάλιστα με τα αντίστοιχα των Οικονομικών και Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων. 

Τέλος σας γνωρίζω ότι, η Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία του ΥΠΕΘΑ λαμβάνει υπόψη όλες τις προτάσεις που υποβάλλονται από διαφόρους Φορείς, πλην όμως προβαίνει στους απαραίτητους σχεδιασμούς και στις τελικές αποφάσεις με ρεαλισμό, επί τη βάσει των υφιστάμενων δυνατοτήτων της Χώρας, κατόπιν εμπεριστατωμένων επιτελικών μελετών από τα Γενικά Επιτελεία, αλλά και όπου απαιτείται, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία. 

Κατά τα λοιπά αρμόδιο να σας απαντήσει το συνερωτώμενο Υπουργείο. 

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ 

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ

Οταν η Ελλάδα γλεντούσε στα σκυλάδικα - Οι κρυφές διαστροφές της εξουσίας και του απωθημένου


 

 Πόθος, λαγνεία, εκτόνωση σε σπασμένα πιάτα και βουνά από γαρίφαλα. Οι ανομολόγητες «αμαρτίες» και οι κρυφές διαστροφές της εξουσίας και του απωθημένου, πάνω στην εγχρήματη σεξουαλική πολιορκία: Καταγράψαμε την ιστορία και την ατμόσφαιρα μιας εποχής που θα ξετυλιχθεί προσεχώς και στην τηλεοπτική εκδοχή τού «Αυτή η νύχτα μένει»

Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης

Σε τρεις λέξεις, μια παλιά, καλή συνάδελφος, «κουλτουριάρα» μάλιστα, που μας είχε ακολουθήσει σε σκυλάδικο της Θεσσαλονίκης, είχε καταφέρει να περιγράψει την ατμόσφαιρα: «Αυτά τα μαγαζιά μυρίζουν σπέρμα, χασίσι και ιδρώτα»! 

Το θυμήθηκα, τώρα, που ετοιμάζεται να μεταφερθεί στη μικρή οθόνη η ατμόσφαιρα των σκυλάδικων του ’80 (μετά, εκείνο το πρώτο είδος έκλεισε τον κύκλο του), με την καθημερινή σειρά 200 επεισοδίων «Αυτή η νύχτα μένει», στον Alpha (από τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2022). 

Με έναν τρόπο, ο άνθρωπος που έγραψε το ομότιτλο βιβλίο (εκδ. Περίπλους), με βάση τις εμπειρίες και τα βιώματά του από εκείνα τα σκυλάδικα, ο Θάνος Αλεξανδρής, περιγράφει σε λίγες λέξεις ουσιαστικά το ίδιο. Και πολλά άλλα, όμως αυτά θα μας τα πει ο ίδιος παρακάτω. 

Το βιβλίο έγινε ταινία, θρυλική, από τον αξέχαστο Νίκο Παναγιωτόπουλο, και απέκτησε για σήμα ένα τραγούδι παλλαϊκής συγκίνησης, με τον ίδιο τίτλο, από τον Σταμάτη Κραουνάκη, με την ερμηνεία της Δήμητρας Παπίου. Το «Αυτή η νύχτα μένει», σε νέα εκδοχή από τον δεινό μπουζουκίστα Νίκο Κατσίκη και με τη φωνή της Γιώτας Νέγκα, είναι το σήμα και της επικείμενης τηλεοπτικής σειράς – όπως είχα γράψει παλαιότερα, μαζί με την ιστορία του. 

Οταν πλησιάζει κάποιος ένα φαινόμενο, συνήθως ξεκινά από την ετυμολογία. Την καταγωγή. Σκυλάδικο. Τι είναι τούτο; Ποτέ, ποτέ κανένα στόμα δεν το ’βρε και δεν το ’πε ακόμα, με ακρίβεια. Εκδοχές υπάρχουν πολλές. Οτι είναι η ίδια η τραγουδιστική αγωγή που θυμίζει γαβ γαβ. Οτι προήλθε από τους σκύλους που έδεναν έξω από τα σκυλάδικα της ελληνικής περιφέρειας, για να προειδοποιούν όταν ερχόταν η αστυνομία. Εκδοχή που δεν φαίνεται να στέκει για τα μαγαζιά που έτσι κι αλλιώς πλήρωναν τη συνήθη «προστασία». 

Κρατάω την πιο σοβαρή εκδοχή που καταγράφει ο έγκυρος Νίκος Σαραντάκος. Σκυλάδικο από τους σκυλάδες, τους βαρύμαγκες. Με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη του ’20. Οπως είχε καταθέσει και ο ιδιοκτήτης της θρυλικής θεσσαλονικιώτικης ταβέρνας-παράγκας «Κούτσουρα», Γιώργος Δαλαμάγκας (που μνημονεύεται στο «Μπαξέ Τσιφλίκι» του Βασίλη Τσιτσάνη). 

Στην ίδια εκδοχή φαίνεται να συνηγορούσε και ο διακεκριμένος δημοσιογράφος Αλέκος Λιδωρίκης, που κατέγραφε στην εφημερίδα «Ακρόπολις», το 1935, μια «Αυτοψία σε επαρχιακό σκυλάδικο, παρέα με τη Τασίτσα και τη Μαρίκα». Θρυλικό! 

Ο μελετητής Ηλίας Πετρόπουλος φεύγει από τους σκυλάδες και μας μεταφέρει στα πρώτα σκυλάδικα, που εμφανίστηκαν στις περιαστικές περιοχές της Θεσσαλονίκης το ’50, ως «αντίδραση στη μικροαστική μετεξέλιξη των λαϊκών κέντρων». 

Δεν θα βρούμε, ουσιαστικά, άκρη με την προέλευση. Πάμε στο χρονικό πλαίσιο, λοιπόν. Η «Αλλαγή, αλλαγή, λαϊκή συμμετοχή» του Ανδρέα Παπανδρέου έστειλε τα σκυλάδικα, για τα οποία μιλάμε εδώ, στο απόγειό τους. Με το ΠΑΣΟΚ ήρθε η μεγάλη άνθηση. 

Ειδικά όταν το ίδιο κόμμα και ο αρχηγός του φρόντιζαν να απενοχοποιούν το λαϊκό τραγούδι, ακόμη και στην πιο… γκλίτερ εκδοχή του ή την πιο «περιθωριακή». Την πιο καψούρικη, ας πούμε. 

Μαζί με τις αφειδείς επιδοτήσεις αγροτών της περιφέρειας, οι οποίες «καίγονταν» –ενίοτε και εν μία νυκτί, που λένε– πάνω σε τραπέζια με ουίσκι, σε πρόχειρες παράγκες ή για τα μάτια μιας γυναίκας που δούλευε σε αυτές. Οχι πάντα τραγουδώντας. Αλλά και χορεύοντας. Ή απλώς περιφέροντας το κορμί της, τονώνοντας την «κονσομασιόν» (την κατανάλωση ποτών, αν θέλετε). 

Πρώτο κρατούμενο, το χρήμα. Που έρρεε, τότε. Βασική καύσιμη ύλη του σκυλάδικου. Δεύτερο, η καψούρα. Και ο καψούρης, που έβρισκε πεδίο για το πάθος ή τα πάθη του σε γωνιές που δεν «φώτιζε» ο καθωσπρεπισμός της κάθε μέρας. Ή της ημέρας. «Το σκυλάδικο στάζει λαγνεία», όπως έγραφε στο βιβλίο του, «Ερωτες στη μεταπολίτευση» (εκδ. Τόπος), ο Διονύσης Χαριτόπουλος.

 «Η κεντρική ιδέα είναι η καύλα», βάζει το περίγραμμα, στην απολαυστική κουβέντα μας, ο Θάνος Αλεξανδρής. «Οι της νύχτας χρωστάμε στην άνοδο του Ανδρέα Παπανδρέου την άνθιση του σκυλάδικου. Εκεί, που αρχίζει η απομυθοποίηση του πολιτικού τραγουδιού», μού λέει ο άνθρωπος που είχε όνειρο να βρεθεί δίπλα στην ιέρεια του πολιτικού τραγουδιού της εποχής, Μαρία Δημητριάδη. 

«Μόλις ανεβαίνει ο Ανδρέας, το κοινό έχει χορτάσει μελοποιημένους ποιητές. Ο λαός θέλει να ξεδώσει. Κι αρχίζει, ξαφνικά, ένα ξέφρενο πανηγύρι. Τρελαίνεται για ξενύχτι. Και, σαν έτοιμος από καιρό, έχει μια λαχτάρα για έρωτα. Να πραγματοποιήσει όλες τις φαντασιώσεις του». 

Α, και να τα λέμε κι αυτά, τα μαγαζιά τότε δούλευαν εφτά μέρες την εβδομάδα. Και, όπως το είχε θέσει ο Θάνος Αλεξανδρής, «η νύχτα ακόμη και στο χειρότερο σκυλάδικο ήταν φωταγωγημένη». Σε αυτό το πανηγύρι χωρούσαν όλα. «Το ανίερο για την κοινωνία της ημέρας, γίνεται καθεστώς στη νύχτα. 

Σε μια κοινωνία κατά βάση ομοφοβική υποδέχονταν με πολλή αγάπη τον Μάριο, μια πρώιμη ντραγκ κουίν. Υπήρχαν κάτι καψούρια μαζί του… Στο σκυλάδικο ήταν έτοιμοι να δεχτούν τα πάντα. Ακόμη και το διαφορετικό». 

Από την κουβέντα μας για τα 30 σκυλάδικα που είχε, τότε, η Εθνική Οδός, τα διπλάσια στην Αχαρνών, πολλά στη Θηβών, αντίστοιχα στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης και σε όλη την ελληνική περιφέρεια (ειδικά εκεί που «καίγονταν», άνετα, επιδοτήσεις, για τα ροδάκινα π.χ., όπως στη Σκύδρα Πέλλας), κρατάω ένα σημαντικό στοιχείο, που αφορά τα κορίτσια και τις γυναίκες που δούλευαν εκεί: Τη «δημοκρατία»! 

«Οι γυναίκες, όμορφες ή άσχημες, αδύνατες ή το αντίθετο, ψηλές ή όχι, γίνονταν ανάρπαστες. Ολες! Δεν χρειαζόταν καν να τραγουδάνε, αρκούσε να είναι γυναίκες! Βρίσκαμε κοπέλες σε σούπερ μάρκετ ή εργοστάσια, για τα μπαλέτα. Κι έπαιρναν νυχτοκάματο, στις αρχές του ’80, κάπου 6.000 δραχμές, επί μέσου μισθού 3.000 δραχμών τον μήνα! »Δεν ήξεραν χορό ή τραγούδι. Εφτανε το σούπερ μίνι. 

Δεν υπήρχε τότε ιδιωτική τηλεόραση ή σόσιαλ μίντια. Και ο ερχομός ενός μπαλέτου ή μουσικού σχήματος σε μια μικρή πόλη ήταν κοσμοϊστορικό γεγονός. Για να πείσεις τους μαγαζάτορες έφτανε να τους πεις “έχω τρεις ξεβράκωτες που χορεύουν τσιφτετέλι στα τραπέζια” και η προκαταβολή έπεφτε, ατάκα». 

Ας μην μπούμε σε περιπτωσιολογία καψούρας, που έχει καταγράψει ο Θάνος Αλεξανδρής. Οπως μία πολύ ώριμη και πολύ εύσωμη γυναίκα που κυνηγούσε καψούρης εργολάβος οικοδομών και, αφού της «ακούμπησε» μια περιουσία, την «κατάφερε» στην καρότσα του φορτηγού του, δίπλα στο χαλίκι που κουβαλούσε… 

Ας πάμε σε μια άλλη εικόνα, από τον ίδιο: «Τα καψούρια, τις καθημερινές ήταν μόνα τους κι αλώνιζαν. Τα Σαββατοκύριακα ήταν, κάτω στα τραπέζια, με τις συζύγους. Και οι κοπέλες έπρεπε να υποδύονται ότι δεν τους ξέρουν. Ψιλοάλλαζε και η ενδυμασία και το ρεπερτόριο». 

Οι πιο αγαπημένοι συνθέτες ήταν ο Τάκης Σούκας και ο Τάκης Μουσαφίρης. Υπήρχαν και συνθέτες, στην περιφέρεια κυρίως, που έγραφαν καψούρικα κατά παραγγελία. Στο φόρτε τους το «Μυστικέ μου έρωτα» της Κατερίνας Στανίση και τα σουξέ της μεγάλης Πίτσας Παπαδοπούλου. Ή της Ρίτας Σακελλαρίου. Σε όχι υποχρεωτικά καλόφωνες εκδοχές στα σκυλάδικα.

 Θα μας έλεγε περισσότερα ο έμπειρος παραγωγός της δισκογραφίας, Ηλίας Μπενέτος, που ανέλαβε τη μουσική επιμέλεια στην τηλεοπτική σειρά «Αυτή η νύχτα μένει». Κρατάω, απλώς, εδώ και τη –μετέπειτα– εκτροπή του σκυλάδικου τραγουδιού σε γλαφυρές υπερβολές: «Ερωτά μου, τοκογλύφε, γλείφε το κορμί μου, γλείφε». Ή, «Το βράδυ θα έρθω να σε πάρω, γι’ αυτό μη φας, θα φάμε γλάρο» (κατά μία εκδοχή, η καταγωγή της γνωστής έκφρασης). Ή «Μ’ αγαπάς ή τζάμπα πίνω;». 


Υμνοι του σκυλάδικου ήταν ακόμη και παλαιότερα τραγούδια, όπως μου θυμίζει ο συνάδελφος, συγγραφέας και μελετητής του λαϊκού τραγουδιού Δημήτρης Ν. Μανιάτης. «Ας πέθαινες να γλίτωνα», των Γιώργου Μανισαλή και Γιώργου Γιαννακόπουλου, που είχε πει η Σωτηρία Μπέλλου το 1951. Ή, το «Απαλλάχτηκα από σένα» του Πάνου Μαρίνου (τραγούδι των Γιώργου Μπούρα και Παρασκευής Πολίτου, από το 1974). Και το «Γεννήθηκες για την καταστροφή» (1961) του Γρηγόρη Μπιθικώτση, σε στίχους Γιάννη Παπαδόπουλου. Σε αντίστοιχες «σκυλάδικες» εκδοχές. 

«Ο πιο ισχυρός νόμος του σκυλάδικου είναι ότι δεν μετράς σαν ιδιότητα, αλλά σαν πρόσωπο», έχει καταγράψει (και πάλι) ο Διονύσης Χαριτόπουλος. Τ

ο πιο συγκινητικό στα σκυλάδικα το εντοπίζει όμως ο Θάνος Αλεξανδρής: «Επειδή όλοι έπρεπε να συμμετέχουν στη χαρά, στο πανηγύρι της εποχής, γυναίκες που είχαν ζήσει στα εκτός σχεδίου και τα παραπήγματα, ήρθαν στη νύχτα και έζησαν σαν βασίλισσες. Μπορεί κάποιοι να το θεωρούν γραφικό ή κωμικό… 

»Η χειρότερη γυναίκα στα σκυλάδικα φάνταζε σαν θεά. Η δυστυχισμένη ή απόβλητη, που δεν την άφηνε ούτε ο περιπτεράς να καλέσει από το αστικό τηλέφωνό του, έπαιρνε δώρα ή ταξίδια στο εξωτερικό». Είτε περιουσίες στα πόδια της. 

Ολες, μα όλες, γίνονταν αντικείμενα πόθου, μέσα στη «φωταγωγημένη ξεφτίλα», όπως μου την αποκαλεί, μάλλον με τρυφερότητα, ο συγγραφέας του «Αυτή η νύχτα μένει». Η «γυναικεία δημοκρατία», που λέγαμε. 

«Πολλά κορίτσια που τότε δοξάστηκαν, σήμερα περιμένουν το επίδομα ανεργίας», καταλήγει ο Θάνος Αλεξανδρής. Και μου εξηγεί ότι, μόλις κατέρρευσε το ανατολικό μπλοκ και ήρθαν γυναίκες από εκεί, έφτασε στη δύση του αυτό το σκυλάδικο. Αλλωστε, με τα ίδια χρήματα το καψούρι, πλέον, «αγόραζε» όχι μία, αλλά πέντε γυναίκες της «κονσομασιόν». Μαζί κατέρρευσε και αυτό το «σκηνικό σαν από ταινίες του Φελίνι»… 

Σιγά σιγά έφτασαν να το αγκαλιάσουν ακόμη και οι διανοούμενοι δίχως παρωπίδες. Κάποιοι «θρήνησαν» και το τέλος του. Ο πρόωρα χαμένος ποιητής της γενιάς του ’70, Γιάννης Βαρβέρης –μου θυμίζει ο Δημήτρης Μανιάτης– ήταν ο πρώτος που μίλησε γι’ αυτό. «Το λαϊκό ένστικτο θεσμοποιεί λάθη και ιδρύει νέες χρήσεις, τη στιγμή ακριβώς που “παρανομεί”», παρατηρούσε. Και του αφιέρωνε στο «Σκυλάδικό» του: «Φίλε το ξέρω / πάντα σ’ άρεσε / το σουξεδάκι αυτό / μαζί με το λαρύγγι του / και με το ντεκολτέ του. / Λοιπόν απόψε /  μες στο ουίσκι ο συνθεσάιζερ / λιώνει ολοστρόγγυλες τις φαντασίες…». 

Κι έπειτα ο συγγραφέας και μεταφραστής Πάνος ή Πητ Κουτρουμπούσης. Ο δοκιμιογράφος και αρθρογράφος Κωστής Παπαγιώργης. Ολοι πια χαμένοι. Ηταν ήδη η εποχή που έχουν γίνει μόδα τα σκυλάδικα της Εθνικής Οδού. «Εχει ενδιαφέρον το πώς η διανόηση, ο χώρος της κουλτούρας και, λίγο, η Αριστερά, που ήταν πολύ ενοχική, άρχισαν να μπαίνουν στον χώρο αυτό», σχολιάζει ο σεναριογράφος (και της σειράς «Αυτή η νύχτα μένει», μαζί με τη Γιάννα Κανελλοπούλου), ηθοποιός, σκηνοθέτης, συγγραφέας Γιώργος Μακρής. «Η Αριστερά, ίσως για να έρθει σε επαφή με το λαϊκό αίσθημα, που το είχε εξοβελίσει». 

Να σας φιλοδωρήσω, εδώ, με μια ευθύβολη περιγραφή του (επίσης χαμένου) συγγραφέα και σκηνοθέτη Χρήστου Βακαλόπουλου: 

«Το σκυλάδικο δεν έχει σταρ, δεν έχει χώρους απαστράπτοντες, δεν έχει Μερτσεντέ παρκαρισμένες στο πάρκινγκ με τους ένστολους παρκαδόρους. Στο σκυλάδικο παρκάρουν μόνα τους τα αγόρια με τα γιαπωνέζικα, με καρότσες ή άνευ. 

»Μέτριες ή κακές φωνές, κατεστραμμένες από ξενύχτι, καταγώγια, αλκοόλ και τσιγάρο, γερασμένες πρόωρα, έχει το σκυλάδικο. Φωνή που μόνο να κρατά το μέτρο μπορεί, κι αυτό με το ζόρι, ανίκανη για οτιδήποτε άλλο, φωνή με το χαρακτήρα που δηλώνει σκυλάδικο, που αποτελεί το δελτίο ταυτότητας. Φωνή γυναίκας σπασμένης, με βαρύ μέικ-απ και αποκαλυπτικά ρούχα, μάγισσας γοητείας εκεί μέσα, ούτε για μια ματιά το πρωί». 

Ας αφήσω τον μελετητή του λαϊκού, Δημήτρη Μανιάτη, να μας ξεναγήσει σε μια άλλη πλευρά της γέννησης του σκυλάδικου, με αυτή τη μορφή του: «Από το 1965-66 που ο Τάκης Λαμπρόπουλος έδιωξε τους λαϊκούς από τη δισκογραφική Columbia, άρχισε να επικρατεί στα κέντρα ένας άλλος ήχος. Του Μίμη Πλέσσα. 


»Πάντα υπήρχαν ζώνες στη νύχτα.  Μετά το ’60 πυκνώνουν οι ζώνες, ανοίγουν οι μεγάλες σάλες, δεν είναι πλέον κυρίαρχος ο μπουζουξής, και η μεγάλη αλλαγή στη δισκογραφία αντανακλά στη νύχτα. Οι λαϊκοί αναζητούν νέους χώρους, πιο αδιαμεσολάβητους, για να στεγαστούν. Το “Λουζιτάνια” για τον Πέτρο Αναγνωστάκη. Το “Σου Μου” της Ανθούλας Αλιφραγκή. Στο μαγαζί του Δημήτρη Ξανθάκη εμφανίζεται ο ΛεΠα. Λαϊκοί αγαπητικοί, όπως ο Μιχαήλος. Στις τουαλέτες, εικονίτσες της Παναγίας. Η Θηβών. Η Καβάλας. Η Αχαρνών. Η Εθνική, απ’ όπου περνούν ο Πάνος Γαβαλάς και η Τζένη Βάνου. Ερχεται η Καίτη Ντάλη από την Αμερική. Τα “Αραπάκια”. Η “Ιφιγένεια” στη Συγγρού. Η Γιώτα Γιάννα μόνη της και στο “Κανόνι”. Το τελευταίο, που έκλεισε, η “Νεφέλη”, στο γήπεδο του Αιγάλεω. »

Ο Γιώργος Κοινούσης μού είχε πει ότι, κάποτε, ήξεραν έναν έναν τους θαμώνες τους στα κέντρα. Με τ’ όνομά τους. Ηξεραν ποιοι ήταν. Το 1981, πλέον δεν τούς ήξεραν. Είχαν έρθει τα νέα πορτοφόλια. Και, στα νέα μαγαζιά (σ.σ.: στα σκυλάδικα, που είναι και το θέμα μας), ο ήχος ήταν ηλεκτρικός, οι μπουζουξήδες όρθιοι, τα μπουζούκια τετράχορδα. Ακόμη και πολλοί ροκάδες, με όνειρα και σπουδές, δούλεψαν εκεί». 

Εκεί γεννήθηκαν και τα νέα ονόματα. Τούτης της όχθης, πια. «Ονόματα όπως ο Γιώργος Καμπουρίδης ή η Ρέα Κούκα. Μαζί, και τα δικά τους σουξέ. Ο “Διαβολάκος”, το “Είσαι νινί ακόμα”, “Γέλα κυρία μου”, “Πάρε με αγκαλιά να μην πατήσω τα γυαλιά”, “Όχι, θα κάτσω να σκάσω”, “Γλυκέ μου τύραννε”. Και, βέβαια, το σύνηθες τραγούδι έναρξης και αναγγελίας της “φίρμας”: “Τα μαύρα μάτια σου”. Ολο αυτό είχε μία κιτς υπερβολή, δική του. Και ο κόσμος είχε ανάγκη τον κρυφό εαυτό του». 

Πού αλλού θα τον «ζούσε», πέρα από τα σκυλάδικα; Τον πόθο. Τη λαγνεία. Το «λαρτζ» με το χρήμα. Την εκτόνωση του σπασμένου πιάτου ή των βουνών από γαρίφαλα. Τις ανομολόγητες «αμαρτίες». Τις κρυφές διαστροφές της εξουσίας και του απωθημένου, πάνω στην, εγχρήματη, σεξουαλική πολιορκία. 

Οι άνθρωποι, κυρίως οι γυναίκες, των σκυλάδικων απολάμβαναν μια αίγλη, όχι μόνον τη νύχτα, αλλά και το πρωί, έρχεται να μού συμπληρώσει την εικόνα ο Γιώργος Μακρής. «Συντελούσε και η σεξουαλική πείνα της επαρχίας εκείνης της εποχής. Ομως, το κυρίαρχο ήταν», καταλήγει ανακαλώντας εμπειρίες του από θεατρικές περιοδείες στην ελληνική περιφέρεια, «ότι οι γυναίκες, σε αυτό το άσυλο, απολάμβαναν τιμές αυτοκρατορικές». 

Πώς να κλείσει, άραγε, κάποιος αυτό το ταξίδι στο σκυλάδικο, που χάθηκε; Δεν βρήκα καταλληλότερη φράση από τούτη, του Χρήστου Βακαλόπουλου, που με έναν τρόπο μάς αφορά όλους: «Το σκυλάδικο είναι τόσο γνήσιο και τόσο περιφρονημένο όσο και τα ένστικτά μας» 


Πηγή: Protagon.gr



Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2022

Ελλάδα: - Ο Συμβιβασμός με την ανυπαρξία - Η οργιαστική "προοδευτική" ασυδοσία των κυβερνήσεων με μαρξιστικές ετικέτες

 



Από το 1974 και μετά, με πρόσχημα την αντίσταση στο ενδεχόμενο μελλοντικής (φαντασιωδώς επερχόμενης) χούντας, όλες οι κυβερνήσεις, σοσιαλεπώνυμες ή μη, παρέδωσαν κάθε πτυχή του δημόσιου βίου σχετική με την «παιδεία» και τον «πολιτισμό» σε συντεχνίες πρωτουργών της «Αριστεράς» και της «προόδου».

Η οργιαστική ασυδοσία αυτής της επιλογής εξακολουθεί να ελέγχει τον λεγόμενο «πνευματικό» βίο της χώρας μοιράζοντας θώκους και οικονομικές προνομίες. Ανεχόμαστε όλοι την οργιαστική αυτή «προοδευτική» ασυδοσία, νομιμοποιούμε τις παραχαράξεις της «προόδου», πειθαρχούμε παθητικά στην προπαγανδιστική δολιότητα, στην απροκάλυπτη («δίχως αιδώ ή λύπην») τρομοκρατία, ειδικά στο πεδίο της εξωσχολικής παιδείας-καλλιέργειας.

Η κυρίως πολιτική, που ασκείται στη σχολική και πανεπιστημιακή εκπαίδευση, στα μετά τη δικτατορία χρόνια, εκμεταλλεύεται απροσχημάτιστα τις μαρξιστικές ετικέτες της «προόδου» και του ιστορικο-υλιστικού «ρεαλισμού». Στα σχολικά βιβλία δημοτικού και γυμνασίου η γνώση εξαντλείται στην κωδικοποιημένη πληροφορία, ο στόχος (και μόχθος) της «καλλιέργειας» διαστέλλεται από το άθλημα της σχέσης, της κοινωνίας των στόχων. Η γνώση δεν κοινωνείται, καταναλώνεται, ο δάσκαλος δεν είναι τόσο χρήσιμος όσο ο υπολογιστής.

Η πανδημία του «κορωνοϊού» διέλυσε το ελληνικό σχολείο, αλλά κανείς δεν τολμάει να το ομολογήσει – τρεις τουλάχιστον γενιές καταδικάστηκαν στον αναλφαβητισμό και τη δυσαναγνωσία. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν έχει τα διανοητικά προσόντα να αντιληφθεί, έστω, το πρόβλημα, συνεχίζει να μιλάει, να ενεργεί και να απαιτεί με τα αντανακλαστικά μικρονοϊκής ανεμελιάς ή αλλοδαπής δυσκαταληψίας.

Τα τελευταία εβδομήντα χρόνια στην Ελλάδα αυτοχειριάστηκε η ελληνική συνείδηση, η ελληνική εκφραστική, η ελληνική κοινωνική δυναμική. Το ελλαδικό (απλώς πια μόνο ελληνώνυμο) κράτος συμβιβάστηκε κατενθουσιασμένο με τον πρωτογονισμό του ατομικού ωφελιμισμού, παρέδωσε τις ευθύνες του σχολείου στο φροντιστήριο. Ο πολύς κόσμος ή λαός απορεί, αφελώς, γιατί οι «πνευματικοί άνθρωποι» δεν συστρατεύονται για να απαιτήσουν καλύτερη παιδεία για τον λαό. Αλλά, όσοι εγγράμματοι δημοσιογράφοι υπάρχουν ακόμα και μάχονται, γνωρίζουν καλά ότι τους «πνευματικούς ανθρώπους» τους αναδείχνουν ή τους αχρηστεύουν οι δικές τους γραφίδες. Από τις σελίδες των εφημερίδων και από τα ραδιοτηλεοπτικά Δελτία Ειδήσεων διαμορφώνονται οι εκτιμήσεις της κοινής γνώμης (τεχνητές και μεθοδευμένες ή ρεαλιστικές και δυσκατόρθωτες) για πρόσωπα και ποιότητες.

Από το 1974 και μετά, με πρόσχημα την έγκαιρη «αντίσταση» στο ενδεχόμενο μιας μελλοντικής, φαντασιωδώς επερχόμενης χούντας, όλες οι κυβερνήσεις στην Ελλάδα, σοσιαλεπώνυμες και μη, παρέδωσαν κάθε πτυχή του δημόσιου βίου σχετική με την παιδεία, σε συντεχνίες αετονύχηδων καπηλευτών, «προοδευτικών» υποτίθεται ιδεών και αντιλήψεων. Η οργιαστική ασυδοσία αυτής της κλίκας εξακολουθεί να ελέγχει τον λεγόμενο «πνευματικό βίο» της χώρας απολαμβάνοντας θώκους και οικονομικές προνομίες. Μεθοδικά και αθόρυβα έχει καθιερωθεί η κατάργηση της βιβλιοκρισίας από τις στήλες των εφημερίδων. Κριτική θεάτρου και κινηματογράφου επίσης έχουν καταργηθεί, δημοσιεύονται μόνο πληρωμένοι έπαινοι από τον πρώτο τυχόντα ημιεγγράμματο συντάκτη.

Με το πρόσχημα της αποφυγής του κόστους έχουν καταργηθεί οι εξειδικεύσεις στη δημοσιογραφία (βιβλιοκριτική, κριτική θεάτρου, κινηματογράφου, πληροφορίες για συνέδρια, διαλέξεις, συνεντεύξεις προσωπικοτήτων κ.λπ.). Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η δημοσιογραφία έχει εκλείψει, στη θέση του κοινωνικού αυτού, άκρως πολύτιμου λειτουργήματος, έχει εμπεδωθεί η «πληροφορία» ως εμπόρευμα, τέχνη εξαγοράς του ενδιαφέροντος των ανεγκέφαλων.

Μοιάζει υπερβολή, αλλά δεν είναι. Κοινωνίες, όπου η κριτική σκέψη, η αξιολόγηση της ποιότητας, ο έλεγχος των εντυπώσεων δεν λειτουργούν, δεν έχουν οι κοινωνίες αυτές τη δυνατότητα ιστορικής επιβίωσης, όσο κι αν περιπτωτικά και περιστασιακά μοιάζουν εύρωστες. Το τραγούδι «η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει», όταν διαβάζει κανείς για τη Μικρασιατική Καταστροφή ή για τον συγκαταβατικά λεγόμενο «εμφύλιο», μοιάζει παιδαριώδης α-νοησία.



πηγή:https://www.kathimerini.gr/opinion/562082716/symvivasmos-me-tin-anyparxia/

Αθλητική Εκδήλωση με θέμα: "Παιδεία - Αθλητισμός. Τα εφόδια του αυριανού ενήλικα"



       Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στο κατάμεστο από μαθητές και γονείς, Δημοτικό Κλειστό Γυμναστήριο Άρτας η αθλητική εκδήλωση με θέμα: "Παιδεία - Αθλητισμός. Τα εφόδια του αυριανού ενήλικα" 

     Στόχος της εκδήλωσης ήταν να μυηθούν οι νέες και οι νέοι στις αξίες τους αθλητισμού αλλά και να εμπνευστούν μέσα από την γνωριμία τους με σπουδαίες προσωπικότητες που έχουν γράψει ιστορία στον παγκόσμιο αθλητισμό.

     Την εκδήλωση τίμησαν,  με την παρουσία τους η χρυσή Ολυμπιονίκης, στο αγώνισμα των 10 μέτρων μετ΄ εμποδίων   Βούλα Πατουλίδου και ο Αντώνης Παπακωνσταντίνου, πρωταθλητής Ευρώπης στο ελαφρό σκιφ ανδρών στην κωπηλασία

     Εκ μέρους της Ε.Α.Α.Σ./Παράρτημα Άρτας παραβρέθηκαν το μέλος του τοπικού συμβουλίου μας Λγος(ΜΣ) ε.α  Μιχάλης Τσοφύλας και αριθμός συναδέλφων

      
















Συνέβη σαν σήμερα - Η τύχη της Ελλάδας αποφασίζεται και γράφεται σε μια χαρτοπετσέτα


 Η 9η Οκτωβρίου είναι η 282η ημέρα του έτους κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο και 83η σε δίσεκτα έτη. Στις 9 Οκτωβρίου ξεκινά «Τέταρτη Διάσκεψη της Μόσχας», που θα οδηγήσει στη «Συμφωνία των Ποσοστών» ανάμεσα στον Ουίνστον Τσόρτσιλ και τον Ιωσήφ Στάλιν. Και έχει τεράστια σημασία για την Ελλάδα.

«Δεν θα θεωρηθεί πολύ κυνικό αν φανεί ότι διευθετήσαμε τη μοίρα εκατομμυρίων ανθρώπων, με έναν τόσο 'πρόχειρο' τρόπο; Ας κάψουμε το χαρτί», είπε ο Τσώρτσιλ.

«Όχι, κράτα το», απάντησε ο Στάλιν. Και δίπλωσε τη χαρτοπετσέτα...

Ο διάλογος δεν είναι απόσπασμα από θεατρικό έργο, ούτε προϊόν μυθοπλασίας.

Σύμφωνα με τον ίδιον τον Ουίνστων Τσόρτσιλ, ο τότε Πρωθυπουργός της Βρετανίας και ο Ιωσήφ Στάλιν διαπραγματεύτηκαν τη μοιρασιά των Βαλκανίων, κρατώντας σημειώσεις σε μια χαρτοπετσέτα, στην οποία ο Τσόρτσιλ έγραψε τις προτάσεις του και ο Στάλιν ενέκρινε...

Όπως έγραψε αργότερα στην αυτοβιογραφία του, ο Τσώρτσιλ πρότεινε η Σοβιετική Ένωση να έχει 90% επιρροή στη Ρουμανία και 75% στη Βουλγαρία, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο να έχει 90% επιρροή στην Ελλάδα.

Ο Τσώρτσιλ επίσης πρότεινε στην Ουγγαρία και τη Γιουγκοσλαβία να έχουν 50% επιρροή και οι δύο. Στη συνέχεια ο Τσώρτσιλ έγραψε τη συμφωνία με μπλε μολύβι σε μία χαρτοπετσέτα, την οποία έδωσε στον Στάλιν, ο οποίος αφού την ενέκρινε, του την επέστρεψε.







Η Ελλάδα δεύτερη στη λίστα, με τα γράμματα του Ουίνστον Τσόρτσιλ...

Ας μοιράσουμε τον κόσμο

Στις 9 Οκτωβρίου 1944, τρεις ημέρες πριν την απελευθέρωση της Ελλάδος απότους Γερμανούς, ο Τσόρτσιλ μεζί με τον υπουργό του των Εξωτερικών Άντονι Ήντεν πηγαίνουν στη Μόσχα για να συναντήσουν τον Στάλιν και τον Σοβιετικό υπουργό Εξωτερικών, Βιατσεσλάβ Μολότοφ.

Η «Τέταρτη Διάσκεψη της Μόσχας» θα είχε κωδική ονομασία «Τολστόι», από το όνομα του Ρώσου συγγραφέα και ήταν πράγματι πολύ «δημιουργική».

Η διάσκεψη διήρκεσε δέκα ημέρες. Μέχρι σήμερα παραμένει άγνωστο εάν όντως υπήρξε, στο πλαίσό της, η «Συμφωνία των Ποσοστών», για την οποία μιλάει εκτενώς ο ίδιος ο Τσόρτσιλ, πλην όμως δεν έχει επιβεβαιωθεί ποτέ από καμία άλλη πηγή.

Γιατί όμως να πει ψέματα ο Τσόρτσιλ;

Και μάλιστα εμφανίζοντας ο ίδιος αντίγραφο της περίφημης χαρτοπετσέτας, στην οποία γράφτηκαν τα ποσοστά επιρροής των δύο μεγάλων δυνάμεων στις βαλκανικές χώρες και που πλέον ανήκει στα βρετανικά εθνικά αρχεία.

Η Ελλάδα εμφανίζεται δεύτερη στη λίστα, με την επιπλέον σημείωση: «Ιn accord with USA», σε συμφωνία με τις ΗΠΑ δηλαδή και το όνομα του Γ. Παπανδρέου γραμμένο ευκρινώς.

Είναι δεδομένη έτσι κι αλλιώς η πρεμούρα των μεγάλων δυνάμεων να καθορίσουν τον μεταπολεμικό κόσμο, πριν τελειώσει ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. Και τα Βαλκάνια ήταν νευραλγικής σημασίας για όλους τους.

Ήδη από το Δεκέμβριο του 1941, όταν οι Ρώσοι απώθησαν τους Γερμανούς από τη Μόσχα, ο Στάλιν είχε συναντηθεί με τον Ήντεν και του είχε εκφράσει την επιθυμία του Ρωσία και Βρετανία «να τα βρουν» για το μετά.

Ο Βρετανός καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου, Βίκτορ Ρόθγουελ στο βιβλίο του «Βρετανία και Ψυχρός Πόλεμος, 1941-1947», γράφει ότι «ο Ήντεν είχε τότε εκπλαγεί βρίσκοντας τον Στάλιν τόσο κατατοπισμένο, ώστε να μιλάει για θέματα όπως της Ρηνανίας ή του μέλλοντος των Δωδεκανήσων μόλις την επομένη της απώθησης των Γερμανών από τις πύλες τις Μόσχας».

Στις 27 Νοεμβρίου 1943, γίνεται η Διάσκεψη της Τεχεράνης, με την κωδική ονομασία «ΕUREKA», δηλαδή «Εύρηκα». Ήταν η πρώτη φορά που Στάλιν, Ρούσβελτ και Τσώρτσιλ βρίσκονται όλοι μαζί και σχεδιάζουν τα σύνορα του μεταπολεμικου κόσμου. Και φυσικά, αργότερα ήλθε η Γιάλτα.

Στο ενδιάμεσο αυτών, υπήρξαν προφανώς πάρα πολλές μυστικές συνομιλίες και συναντήσεις, κατά τη διάρκεια των οποίων έγιναν οι ουσιαστικές διαπραγματεύσεις.

Θα ήταν τουλάχιστον αφελές να πιστέψει κανείς ότι όλα ήταν τόσο εύκολα ώστε να διευθετηθούν αυτομάτως μέσα σε λίγες μέρες.

Τα «ευαίσθητα» και σύνθετα Βαλκάνια

Όταν πήγε στη Μόσχα το Μάιο του 1944, ο Τσόρτσιλ ανησυχούσε πολύ για τα Βαλκάνια, κυρίως λόγω της εκτεταμένης δράσης των κομμουνιστών ανταρτών τόσο στη Γιουγκοσλαβία όσο και την Ελλάδα, οι οποίοι φαίνονταν να διαμορφώνουν μια ντε φάκτο κατάσταση.

Επιπλέον, παρανοϊκός αντικομμουνιστής όπως ήταν, έβλεπε παντού ρωσικό δάκτυλο και σοβιετικές παρεμβάσεις. Εν μέρει μπορεί να μην είχε και άδικο. Όταν διατύπωσε αυτές τις ανησυχίες στον Ήντεν, εκείνος του απάντησε ότι η Βρετανία είχε βοηθήσει περισσότερο από τη Σοβιετική Ένωση τους κομμουνιστές στην Ελλάδα και τη Γιουγκοσλαβία, λόγω του «ατυχούς γεγονότος ότι φαίνονταν να είναι οι καλύτεροι αρχηγοί των ανταρτών».

Ένα αγκάθι στη συμφωνία, ήταν η Βόρεια Ήπειρος, ένα θέμα που είχε θέσει επιτακτικά η εξόριστη ελληνική κυβέρνηση.

Δεν ήταν τόσο απλό όμως. Οι Βρετανοί πιθανώς θα προτιμούσαν να πάει στην Ελλάδα, κυρίως με αντάλλαγμα να αφήσει αυτή ήσυχα τα Δωδεκάνησα. Τα οποία ήταν έτοιμοι να προσφέρουν στην Τουρκία, προκειμένου να τη «δωροδοκήσουν για να μπει στον πόλεμο».

Η Αλβανία όμως, αν και «μικρή και πρωτόγονη», υπήρχε και ήταν επιθυμία όλων των μεγάλων δυνάμεων να συνεχίσει να υπάρχει. Αν η Ελλάδα έπαιρνε ένα τμήμα του νότου της, ήταν απολύτως βέβαιο -και δεδηλωμένο- ότι η Γιουγκοσλαβία θα έπαιρνε κι εκείνη ένα τμήμα των βορείων εδαφών της.

Όταν ο Τσόρτσιλ έφτασε στη Μόσχα, τον πίεζε πλέον αφόρητα ο χρόνος, καθώς ο Κόκκινος Στρατός είχε αρχίσει τη καλπάζουσα προέλασή του στην ανατολική Ευρώπη και η μία μετά την άλλη οι χώρες έπεφταν στα χέρια του.

Αναφορικά με τα Βαλκάνια, ήδη Βουλγαρία και Ρουμανία ήταν υπό σοβιετική επιρροή, ενώ ο Στάλιν είχε συνάψει και συμφωνία με τον Τίτο. Περίπου τα ίδια και στην Ουγγαρία.

Γιατί ήθελε η Βρετανία την Ελλάδα;

Τι έμενε; Η Ελλάδα, για την οποία οι Βρετανοί ήταν έτοιμοι να δώσουν μάχη, προκειμένου να επιστρέψει εκεί η εξόριστη κυβέρνηση του Παπανδρέου, την οποία ήλεγχαν απόλυτα.

Όταν έγραψε στο χαρτί τα προτεινόμενα ποσοστά, ο Τσόρτσιλ εντυπωσιάστηκε με την ευκολία με την οποία ο Στάλιν τα δέχτηκε. Δεν θα έπρεπε. Ο Σοβιετικός ηγέτης είχε ήδη αποφασίσει τι θα έκανε και είναι δεδομένο ότι οι χώρες που τον ενδιέφεραν περισσότερο ήταν η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Γιουγκοσλαβία. Όσα χαρτιά και να υπέγραφε, επίσημα ή μη, η κατάληξη θα ήταν η ίδια.

Σε κάθε περίπτωση, αναφορικά με την Ελλάδα κράτησε το λόγο του και την έδωσε στους Βρετανούς, που ως ναυτική δύναμη ήθελαν τα λιμάνια της και τον έλεγχο της ανατολικής Μεσογείου. Από την πλευρά τους, οι Σοβιετικοί ενδιαφέρονταν πιο πολύ για τις χώρες του εσωτερικού, ο έλεγχος των οποίων ήταν ζωτικός για τη δική τους ασφάλεια και τον καθορισμό της ζώνης επιρροής τους.

Όταν ξέσπασε ο ελληνικός εμφύλιος, η Βρετανία υποστήριξε τις δυνάμεις της Ελληνικής Κυβέρνησης, ενώ η Σοβιετική Ένωση δεν βοήθησε καθόλου τους κομμουνιστές.

Στις 10 Ιανουαρίου 1945 ο Στάλιν έλεγε: «Εγώ συμβούλευσα τους Έλληνες να μην αρχίσουν αυτόν τον αγώνα. Οι άνθρωποι του ΕΛΑΣ δεν έπρεπε να βγουν από την κυβέρνηση του Παπανδρέου. Καταπιάστηκαν με μια δουλειά για την οποία δεν τους επαρκούσαν οι δυνάμεις. Φαίνεται, υπολόγιζαν ότι ο Κόκκινος Στρατός θα κατέβει ως το Αιγαίο. Εμείς αυτό δεν μπορούμε να το κάνουμε. Εμείς δεν μπορούμε να στείλουμε και στην Ελλάδα δικά μας στρατεύματα. Οι Έλληνες έκαναν βλακεία».

Η «Συμφωνία των Ποσοστών», είτε είχε κάποια αξία είτε όχι, είτε εν τέλει υπήρξε είτε όχι, δεν ήταν καθοριστική για το μέλλον, αλλά για κάτι άλλο:

Κατέδειξε το κολοσσιαίο μέγεθος του κυνισμού με τον οποίο αντιμετώπισαν οι δύο χώρες το ζήτημα της μοιρασιάς και της επιρροής τους, εν μέσω του μεγαλύτερου πολέμου στην ιστορία.

Οι περισσότεροι ιστορικοί, εξάλλου, συμφωνούν στο εξής: Οι Σοβιετικοί και οι Βρετανοί θα τα έβρισκαν ούτως ή άλλως. Γι αυτούς ο πόλεμος είχε ήδη τελειώσει καιρό πριν. Και το μόνο που τους ενδιέφερε ήταν η συνύπαρξη μετά από αυτόν, με τα μεγαλύτερα δυνατά κέρδη για τον καθέναν.

Έστω και γραμμένα σε μια χαρτοπετσέτα.





πηγή:https://www.cnn.gr/focus/story/331868/san-simera-9-oktovriou-i-tyxi-tis-elladas-apofasizetai-kai-grafetai-se-mia-xartopetseta

Συντάξεις: - Πως Υπολογίζεται ο διπλάσιος χρόνος υπηρεσίας για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας

 




Άρθρο 19 Υπολογισμός χρόνου υπηρεσίας ένστολου προσωπικού του δημοσίου στο διπλάσιο – Αντικατάσταση παρ. 5 άρθρου 40 π.δ. 169/2007 και παρ. 3 άρθρου 22 ν. 3865/2010

 

1. Η παρ. 5 του άρθρου 40 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007, Α΄ 210), περί του αυξημένου υπολογισμού στο διπλάσιο του χρόνου υπηρεσίας του υπηρετούντος προσωπικού στις Ένοπλες Δυνάμεις και στα Σώματα Ασφαλείας, αντικαθίσταται ως εξής:

«5. Επίσης λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο και ως τέτοιος πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας ο χρόνος υπηρεσίας που διανύθηκε ή διανύεται:
α) σε οποιαδήποτε μονάδα ή υπηρεσία των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων από τους εν ενεργεία μονίμους ή επί θητεία στρατιωτικούς των Ενόπλων Δυνάμεων.
β) σε οποιαδήποτε μονάδα ή υπηρεσία ή στα Αρχηγεία της Ελληνικής Αστυνομίας από τα εν ενεργεία μόνιμα ή επί θητεία στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας.
γ) σε οποιαδήποτε μονάδα ή υπηρεσία ή στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος από τα εν ενεργεία μόνιμα ή επί θητεία ή επί συμβάσει στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος.
δ) σε οποιαδήποτε μονάδα ή υπηρεσία ή στο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής από τα εν ενεργεία μόνιμα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Ο χρόνος υπηρεσίας καθενός στις μονάδες και υπηρεσίες των περ. α) έως δ), καθώς και τα χρονικά διαστήματα, κατά τη διάρκεια αυτού του χρόνου υπηρεσίας, στα οποία χορηγήθηκε κανονική ή αναρρωτική άδεια ή διανύθηκε υπηρεσία σε νοσηλεία, βεβαιώνονται από την αρμόδια υπηρεσία του οικείου Υπουργείου. Για την εφαρμογή της παρούσας, χρόνος υπηρεσίας λογίζεται και το χρονικό διάστημα της κανονικής άδειας που έλαβε ο εργαζόμενος, καθώς και ο χρόνος αναρρωτικής άδειας ή νοσηλείας μέχρι ένα (1) μήνα ανά έτος. Για την εφαρμογή της παρούσας, δεν θεωρείται χρόνος υπηρεσίας το χρονικό διάστημα διαθεσιμότητας ή αργίας ή πρόσκαιρης παύσης.
Ο παραπάνω διπλασιασμός δεν ισχύει, εφόσον η έξοδος από την υπηρεσία γίνεται με αίτηση του ενδιαφερομένου πριν από τη συμπλήρωση είκοσι πέντε (25) ετών πραγματικής υπηρεσίας, ανεξαρτήτως φύλου.
Η παρούσα εφαρμόζεται και στο προσωπικό των περ. α) έως δ) που υπάγεται στην ασφάλιση των λοιπών ενταχθέντων στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) πρώην φορέων, κλάδων, τομέων και λογαριασμών. Για τους ασφαλισμένους αυτούς ο χρόνος υπηρεσίας που υπολογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο, σύμφωνα με την παρούσα, λογίζεται ως χρόνος πραγματικής ασφάλισης.
Ο διπλασιασμός του χρόνου υπηρεσίας που προβλέπεται στην παρούσα δεν μπορεί να υπερβεί τα πέντε (5) έτη στο σύνολο.
Χρόνος υπηρεσίας που υπολογίζεται στο διπλάσιο σύμφωνα με την παρούσα δεν μπορεί να προσμετρηθεί ως διπλάσιος κατ’ εφαρμογή άλλων διατάξεων.».

2. Στην παρ. 3 του άρθρου 22 του ν. 3865/2010 (Α΄ 120), περί αναγνώρισης για τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος ως συντάξιμου του χρόνου υπηρεσίας των πέντε (5) ετών, ο οποίος λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) το πρώτο εδάφιο τροποποιείται, ώστε αα) να αναφέρονται οι κατηγορίες των στελεχών της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής που εντάσσονται στο ρυθμιστικό πεδίο της διάταξης και αβ) να αναγνωρίζεται ο εν λόγω χρόνος υπηρεσίας των πέντε (5) ετών που υπολογίζεται στο διπλάσιο, εναλλακτικά, ως χρόνος πραγματικής ασφάλισης, β) προστίθεται τρίτο εδάφιο και γ) επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις, και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Προκειμένου για τα εν ενεργεία μόνιμα ή επί θητεία ή επί συμβάσει στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, ο χρόνος υπηρεσίας των πέντε (5) ετών που λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007, Α΄ 210), αναγνωρίζεται ως συντάξιμος ή ως χρόνος πραγματικής ασφάλισης με καταβολή του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών ασφαλισμένου και εργοδότη, από τους ενδιαφερόμενους. Οι εισφορές αυτές υπολογίζονται επί της εκάστοτε αποζημίωσης που λαμβάνουν για εργασία πέραν του πενθημέρου, σύμφωνα με την περ. ΣΤ) του άρθρου 55 του ν. 1249/1982 (Α΄ 43), περί της κύρωσης της υπό στοιχεία 14868.Φ.012.5/58/27.11.1981 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Δημοσίας Τάξεως «Για την καθιέρωση αποζημίωσης για το προσωπικό του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως και των Υπηρεσιών αυτού που θα εργάζεται πλέον του 5νθημέρου την εβδομάδα», και παρακρατούνται κατά τον χρόνο καταβολής της αποζημίωσης, κατ’ ανώτατο όριο για μία πενταετία. Για στελέχη του προηγούμενου εδαφίου, τα οποία δεν λαμβάνουν αποζημίωση για εργασία πέραν του πενθημέρου, σύμφωνα με την περ. ΣΤ) του άρθρου 55 του ν. 1249/1982, οι εισφορές για την αναγνώριση, ως συντάξιμου ή ως χρόνου πραγματικής ασφάλισης, του χρόνου υπηρεσίας των πέντε (5) ετών, ο οποίος λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο, υπολογίζονται επί της εκάστοτε αποζημίωσης που αυτοί θα ελάμβαναν, αν παρείχαν εργασία πέραν του πενθημέρου, σύμφωνα με την περ. ΣΤ) του άρθρου 55 του ν. 1249/1982, και παρακρατούνται από τις αποδοχές τους κατά τον χρόνο της εν ενεργεία υπηρεσίας τους, κατ’ ανώτατο όριο για μία πενταετία.