Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2022

Οι Γερμανοί ξανάρχοντα! - Εκεί που μας χρωστούσανε, ζητάνε και τα ρέστα! - Απαιτούν αποζημιώσεις 200 εκατομμυρίων ευρώ για τα Leopard! - Το ιστορικό της απαίτησης


 Εκεί που μας χρωστούσαν… Η γερμανική εταιρία Krauss Maffei Wegmann (KMW) ζητάει και τα ρέστα για τα 170 άρματα μάχης, που πληρώσαμε χρυσά

Από τον Περικλή Ζορζοβίλη

Aποζημίωση εκτιμώμενου ύψους περί τα 200.000.000 ευρώ, που αφορά τόκους και τον ανατοκισμό τους, απαιτεί από το Ελληνικό Δημόσιο (ΕΔ) η γερμανική εταιρία Krauss Maffei Wegmann (KMW) σε σχέση με τη σύμβαση προμήθειας των 170 αρμάτων μάχης Leopard 2HEL.

Σημειώνεται ότι η ύψους 1.659.000.000 ευρώ (άνευ κρατήσεων και ΦΠΑ) σύμβαση 016A/2003, που υπεγράφη στις 20 Μαρτίου 2003 και αφορούσε την προμήθεια 170 αρμάτων μάχης Leopard 2HEL, 12 αρμάτων περισυλλογής, οκτώ γεφυροφόρων αρμάτων, ανταλλακτικών, εργαλείων, εξοπλισμού εκπαίδευσης, συντήρησης και υποστήριξης και βιβλιογραφίας, έχει αποπληρωθεί στο σύνολό της από το Ελληνικό Δημόσιο.

Όπως έγινε γνωστό στα μέσα Σεπτεμβρίου, η γερμανική εταιρία κατέθεσε τις προτάσεις της στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC: International Chamber of Commerce), στο οποίο είχε προσφύγει στις 27 Μαΐου 2019 αιτούμενη:

■ Την επιδίκαση τόκων υπερημερίας λόγω καθυστερήσεων στις πληρωμές για συμβατικά υλικά που παραδόθηκαν.

■ Την επιδίκαση υπέρ αυτής ποσού 28.000.000 ευρώ, που -κατά τους ισχυρισμούς της- παρακρατήθηκε από τμηματικές καταβολές που έγιναν προς την εταιρία, προς ικανοποίηση των απαιτήσεων του Ελληνικού Δημοσίου, που απορρέουν από τον υπολογισμό ποινικών ρητρών σε βάρος της εταιρίας, εξαιτίας καθυστερημένων παραδόσεων συμβατικού υλικού προς το Ελληνικό Δημόσιο.

■ Την καταδίκη του Ελληνικού Δημοσίου στην πληρωμή του συνολικού ποσού των 146.133.000 ευρώ (έκτοτε το ποσό αυτό έχει αυξηθεί λόγω των τόκων υπερημερίας και του ανατοκισμού τους), των δικαστικών εξόδων και του συνόλου των εξόδων της διαιτησίας.

Στα τέλη Δεκεμβρίου του 2021 η KMW απέστειλε στον υπουργό Εθνικής Αμυνας επιστολή με πρόταση συνολικής εξωδικαστικής διευθέτησης των διαφορών μεταξύ των δύο μερών μέσω συμφωνίας-πλαίσιο, στην οποία μάλιστα αναφερόταν ότι η εν λόγω συμφωνία-πλαίσιο έπρεπε να υπογραφεί έως το τέλος του ίδιου μήνα! Κεντρικό σημείο της πρότασης ήταν ο κατά κάποιο τρόπο «συμψηφισμός» της απαίτησης αποζημίωσης, μέσω της υλοποίησης εξοπλιστικών προγραμμάτων του Ελληνικού Στρατού και συγκεκριμένα του προταθέντος από την KMW ύψους περίπου 1,4 δισ. ευρώ εκσυγχρονισμού των 183 αρμάτων μάχης Leopard 2A4 σε επίπεδο Leopard 2A7HEL (μοναδιαίο κόστος 7.700.000 ευρώ).

Η πρόταση συμπεριλάμβανε και την πραγματοποίηση επενδύσεων στην Ελλάδα και την εξασφάλιση της συνεχούς συμμετοχής της ελληνικής βιομηχανίας στο πρόγραμμα παραγωγής του άρματος Leopard 2A7V τόσο για τη γερμανική όσο και τη διεθνή αγορά. Τελικά, η συμφωνία-πλαίσιο δεν υπογράφηκε εντός της προθεσμίας που είχε θέσει η εταιρία, αλλά τον Ιανουάριο του 2022 υπεγράφη επιστολή πρόθεσης, χωρίς όμως να είναι νομικά ή οικονομικά δεσμευτική και για τα δύο μέρη, από την εταιρία και τον γενικό διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.

Ας σημειωθεί ότι από τον Ιούνιο του 2020 η ΓΔΑΕΕ είχε συστήσει διαδοχικές επιτροπές διαβούλευσης και διερεύνησης, με σκοπό την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης, χωρίς όμως να καταστεί δυνατή η προσέγγιση των δύο πλευρών, καθώς φέρεται ότι μέριμνα της KMW στη διαδικασία ήταν όχι μόνο η επίλυση των ανοικτών θεμάτων, με συμψηφισμούς απαιτήσεων των δύο πλευρών, αλλά και η εξασφάλιση νέων προγραμμάτων (εκσυγχρονισμός Leopard 2A4), με απευθείας ανάθεση (όπως είχε, εξάλλου, διαφανεί και από την προαναφερθείσα επιστολή). Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει καταγραφεί στα πρακτικά επιτροπών της ΓΔΑΕΕ ότι ο εκσυγχρονισμός των Leopard 2A4 θεωρείται από την KMW απαράβατος όρος για την επίτευξη συμβιβασμού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στις διαφορές μεταξύ των δύο μερών περιλαμβάνονται ακόμη:

■ Οι απαιτήσεις του Ελληνικού Δημοσίου για ανεκτέλεστα προγράμματα της σύμβασης αντισταθμιστικών ωφελημάτων (ΣΑΩ) 13/03 και υποχρεώσεων προγραμμάτων ΑΩ από το πρόγραμμα της αποκαλούμενης «ενδιάμεσης λύσης» (η κατά το 2005 προμήθεια 333 εργοστασιακά αξιοποιημένων αρμάτων, 183 Leopard 2A4 και 150 Leopard 1A5, εργοστασιακού εξοπλισμού υποστήριξης και ανταλλακτικών τους με τίμημα 325.000.000 ευρώ).

■ Οι αγωγές του Ελληνικού Δημοσίου κατά της KMW για ποσό 30.000.000 ευρώ (αποκατάσταση περιουσιακής ζημίας και ηθική βλάβη) σε σχέση με τη ΣΑΩ 13/03 και για ποσό 43.500.000 ευρώ (αποκατάσταση υλικής ζημίας και ηθική βλάβη) σε σχέση με τη σύμβαση 017/2001, που αφορά την προμήθεια 24 αυτοκινούμενων (Α/Κ) οβιδοβόλων PzH-2000GR, που κατατέθηκαν αντίστοιχα το 2021 και το 2019. Ας σημειωθεί εδώ ότι, σύμφωνα με το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, τα ανωτέρω δύο ζητήματα δεν μπορούν να ενταχθούν στη διαδικασία διευθέτησης, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη οι δικαστικές διαδικασίες και επίκειται η έκδοση απόφασης.

Ερώτημα αποτελεί, πάντως, εάν στο πλαίσιο της διαιτητικής διαδικασίας το Ελληνικό Δημόσιο έχει καταθέσει ανταπαιτήσεις για ζημίες που έχει υποστεί λόγω των τεχνικών προβλημάτων τα οποία παρουσιάστηκαν στα παραδοθέντα άρματα. Από δημοσιεύματα της τότε εποχής είχαν γίνει γνωστά τα ακόλουθα:

■ Περί τα τέλη του 2006, κατά την προβλεπόμενη από τη σύμβαση καταστροφική δοκιμή πύργου για την αντοχή της θωράκισης, κατεγράφη διάτρηση δύο βλημάτων στο αριστερό του πύργου, προς την πλευρά του περισκοπίου του πυροβολητή, το οποίο δεν ήταν εγκατεστημένο.

■ Τον Ιανουάριο του 2009, κατά τη διάρκεια προγραμματισμένου λεπτομερειακού ελέγχου των αρμάτων, διαπιστώθηκε η ύπαρξη τριχοειδών ρωγμών στο εσωτερικό μέρος της οροφής του πύργου, στην περιοχή πέριξ των θυρίδων του αρχηγού πληρώματος και του γεμιστή. Το Leopard 2HEL είναι εφοδιασμένο με θωράκιση οροφής για προστασία από προσβολές από πυρομαχικά οροφής (top attack) και συνεπεία αυτού διαθέτει συρόμενες θυρίδες οροφής για τον αρχηγό πληρώματος και τον γεμιστή, οι οποίες λόγω της ενσωματωμένης θωράκισης έχουν μεγάλο βάρος.

■ Τον Μάρτιο του 2010 σε σωλήνες πυροβόλων L55 (διαμετρήματος 120 χιλ., με μήκος κάννης 55 διαμετρήματα) αρμάτων μάχης Leopard 2HEL διαπιστώθηκαν αποφλοιώσεις/οξειδώσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες, προβλήματα υπήρξαν επίσης και στο σύστημα διοίκησης και ελέγχου «ΗΝΙΟΧΟΣ», το οποίο παραδόθηκε το 2013, με σημαντική καθυστέρηση σε σχέση με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα στη σύμβαση.

Τα προαναφερθέντα προβλήματα στην πάροδο του χρόνου αποκαταστάθηκαν, αλλά, αφενός, μείωσαν την οικονομική αξία των αρμάτων κατά τη στιγμή της παράδοσής τους και, αφετέρου, στο διάστημα που μεσολάβησε για την επισκευή και την αποκατάσταση των προβλημάτων δεν μπορούσε να γίνει χρήση τους. Κατά την εκτίμηση νομικών κύκλων, μπορεί να στοιχειοθετηθεί αποθετική ζημία του Ελληνικού Δημοσίου. Όμως, τη δεδομένη στιγμή είναι άγνωστο εάν αυτή η ζημία έχει ποσοτικοποιηθεί – σύμφωνα πάντως με εκτιμήσεις, κυμαίνεται μεταξύ 230.000.000 και 250.000.000 ευρώ.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, υφίσταται ζήτημα εάν μέχρι σήμερα και παρά τις επί τούτου επισημάνσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους από το 2019, έχει οριστικοποιηθεί η επιβολή ρητρών ύψους 28.000.000 ευρώ, που αποτελεί τον λόγο για την παρακράτηση του συγκεκριμένου ποσού. Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, η μη οριστικοποίηση της επιβολής των ρητρών νομιμοποιεί την KMW να αιτηθεί την επιστροφή αυτού του ποσού και, μάλιστα, έντοκα (κατά εκτιμήσεις, το ύψος των τόκων ανέρχεται σε 17.000.000 ευρώ).

Τα δύο προαναφερθέντα ζητήματα είναι εξαιρετικά κρίσιμα για την εξέλιξη της διαιτησίας και τυχόν καθυστερήσεις, ελλείψεις συντονισμού, γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες ή οτιδήποτε άλλο αυξάνουν εκθετικά τον κίνδυνο το Ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή ο φορολογούμενος, να υποστεί βλάβη, διά της υποχρέωσης καταβολής αποζημίωσης.

Στο γενικό πλαίσιο που έχει περιγραφεί ερωτήματα δημιουργεί η διστακτικότητα της ΓΔΑΕΕ να εφαρμόσει την ισχύουσα νομοθεσία στην προμήθεια των μακρού βεληνεκούς (40 χλμ.) πυρομαχικών πυροβολικού, που αποτελεί συμβατικό αντικείμενο της ύψους 193.121.848 ευρώ σύμβασης 017A/2001 για την προμήθεια 24 Α/Κ οβιδοβόλων, που υπεγράφη το 2001 και η οποία αποτελεί επίσης σημείο διαφοράς μεταξύ των δύο μερών. Η παραλαβή από τον Στρατό ποσότητας πιστοποιημένων από γερμανική κρατική αρχή βλημάτων DM131A1, ισάριθμων πυροσωλήνων, προωθητικών γεμισμάτων και εμπυρευμάτων, περιλήφθηκε στα συμβατικά αντικείμενα με την τρίτη τροποποίηση της 017A/2001.

Σύμφωνα, λοιπόν, με πληροφορίες:

■ Tο 70% περίπου της ποσότητας των βλημάτων DM131A1 παραδόθηκε το 2009 και από τότε έως σήμερα βρίσκεται αποθηκευμένο, γιατί η KMW δεν έχει ακόμη προσκομίσει πιστοποιητικό από την αρμόδια γερμανική κρατική Αρχή, την BWB (νυν BAAINBw: ομοσπονδιακό γραφείο εξοπλισμού, πληροφορικής και υποστήριξης σε υπηρεσία των ενόπλων δυνάμεων της Γερμανίας). Σε εκκρεμότητα παραμένει η παράδοση του υπόλοιπου 30%. Ας σημειωθεί εδώ ότι η επιλογή του PzH-2000GR από τον Στρατό είχε ως κύρια παράμετρο τη δυνατότητα προσβολής στόχων σε βεληνεκή 40 χλμ., που ακόμη και σήμερα εξασφαλίζει σημαντικότατο επιχειρησιακό πλεονέκτημα στο ελληνικό Πυροβολικό Μάχης.

■ Το ζήτημα από το 2009 αποτέλεσε αντικείμενο επικοινωνίας μεταξύ των δύο αντισυμβαλλόμενων (Ελληνικού Δημοσίου – KMW) και τελικά συμφωνήθηκε η πιστοποίηση, η παράδοση των υπόλοιπου 30% και η οριστική παραλαβή του συνόλου της ποσότητας να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του Φεβρουαρίου 2021.

■ Τον Απρίλιο του 2022, δηλαδή 14 μήνες μετά τη λήξη της προθεσμίας του Φεβρουαρίου 2021, η ΓΔΑΕΕ, επικαλούμενη το άρθρο 43 του Π.Δ. 284/1989, που αποτελεί το νομικό πλαίσιο το οποίο διέπει τη σύμβαση, ζήτησε από τον προμηθευτή να υποβάλει τις θέσεις του, ώστε να εξεταστεί η κήρυξή του ή μη ως έκπτωτου.

■ Τέσσερις μήνες μετά, τον Ιούνιο του 2022, θέτει ως νέα προθεσμία εκπλήρωσης της υποχρέωσης τον Σεπτέμβριο του 2022 και, μάλιστα, τροποποιεί τη συμβατική υποχρέωσή του σε παράδοση 1.200 βλημάτων άλλου τύπου βεληνεκούς, 40 χλμ. Ζητά, δε, από τον προμηθευτή να την ενημερώσει σχετικά με τα στοιχεία των νέων πιστοποιημένων βλημάτων, καθώς και για την εκτιμώμενη ημερομηνία παράδοσής τους, χωρίς όμως να έχει θέσει κάποιο χρονικό περιορισμό για την υποβολή απάντησης.

Δεν θα ήταν λογικό έπειτα από τόσα χρόνια καθυστερήσεων η ΓΔΑΕΕ να μην αποδεχθεί απλώς την «έκπτωση» στην ποσότητα των πιστοποιημένων βλημάτων, στη βάση πρόβλεψης της σύμβασης, αλλά να συνυπολογίσει και τη ζημία του Ελληνικού Δημοσίου από την πολυετή καθυστέρηση στην παράδοση των βλημάτων και την οποία θα μπορούσε να «μεταφράσει» στην παροχή επιπλέον βλημάτων του άλλου τύπου;

■ Στις αρχές Σεπτεμβρίου 2022 η ΓΔΑΕΕ επανήλθε με έγγραφό της προς τον προμηθευτή, αναφέροντας ότι αυτός όφειλε να πιστοποιήσει τα πυρομαχικά έως 15 Νοεμβρίου 2020 ή να παραδώσει άλλου τύπου πιστοποιημένα βλήματα έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2022.

Ταυτόχρονα ζητά πληροφορίες, ακριβέστερα τα σχετικά έγγραφα, βάσει των οποίων πυρομαχικά DM131A1 παραλήφθηκαν από τη Λιθουανία και σημειώνει ότι χρειάζεται τα στοιχεία ώστε να εξετάσει την κήρυξη ή μη του προμηθευτή ως έκπτωτου ή τη δυνατότητα τροποποίησης της σύμβασης. Τα βλήματα που παρέλαβε η Λιθουανία εικάζεται ότι προέρχονται από την παραγγελία 10.000 βλημάτων του τύπου που είχε τοποθετήσει η Ολλανδία το 2006, αλλά την ακύρωσε το 2014 λόγω έλλειψης ακρίβειας και προβλημάτων αξιοπιστίας (πρόωρη ανάφλεξη, ατελής καύση της καιόμενης βάσης, κ.λπ.).

Όπως φαίνεται σήμερα, 13 χρόνια μετά την παράδοση της αρχικής ποσότητας των πυρομαχικών και σχεδόν δύο χρόνια μετά την παρέλευση της προθεσμίας μέχρι την οποία ο προμηθευτής έπρεπε να λάβει πιστοποίηση από την BAAINBw, η ΓΔΑΕΕ πρόκειται να… εξετάσει αν ο προμηθευτής θα κηρυχθεί έκπτωτος ή όχι.

Όμως, η ισχύουσα νομοθεσία για τη σύμβαση (άρθρο 43 του Π.Δ. 284/1989) είναι σαφέστατη: «Εκπτωση δεν μπορεί να επιβληθεί πριν περάσουν τρεις μήνες από τις προθεσμίες που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του παρόντος, είναι δε υποχρεωτική μετά την παρέλευση έξι μηνών από αυτή. Εξαίρεση από τα χρονικά αυτά πλαίσια μπορεί να γίνει μόνο με απόφαση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, έπειτα από αιτιολογημένη εισήγηση της υπηρεσίας που εκτελεί την προμήθεια».

Άραγε, υπάρχει αιτιολογημένη εισήγηση της υπηρεσίας που εκτελεί την προμήθεια (ΓΔΑΕΕ) για να μην κηρυχθεί έκπτωτος ο προμηθευτής;

Εάν ναι, έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας;

Εάν όχι, γιατί δεν έχει εφαρμοστεί η σχετική πρόβλεψη του Π.Δ. 284/1989;

Βάσει ποιας νομικής βάσης η προθεσμία του προμηθευτή να εκπληρώσει τη συμβατική του υποχρέωση παρατείνεται συνεχώς;

πηγή:https://www.dimokratia.gr/kosmos/551601/oi-germanoi-zitoyn-200-000-000e-apozimioseis-gia-ta-leopard/

Εισβολή Πούτιν στην Ουκρανία - Ας προετοιμαστούμε για πόλεμο διαρκείας - Το πυρηνικό φάντασμα που στοιχειώνει και πάλι την Ευρώπη - Πως βλέπει η Κίνα την κατάσταση στην Ουκρανία


 Ας προετοιμαστούμε για πόλεμο διαρκείας

 Οι κυβερνήσεις έχουν ήδη ανατραπεί στην Ιταλία και στη Βουλγαρία, και η Ακροδεξιά φαίνεται να αποκομίζει κέρδη σε ένα νέο λαϊκιστικό κύμα. Η Ευρωπαϊκή Ενωση πρέπει να επιμείνει στη δέσμευσή της για την Ουκρανία, συγχρόνως όμως ας αφήσει μισάνοιχτη και την πόρτα για τερματισμό του πολέμου κατόπιν διευθετήσεως...

Μαρκ Λέοναρντ

Ένα πυρηνικό φάντασμα στοιχειώνει και πάλι την Ευρώπη. Πρόσφατα ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν διέταξε κινητοποίηση περίπου 300.000 εφέδρων και ανακοίνωσε ότι θα χρησιμοποιήσει «όλα τα διαθέσιμα μέσα» για να υπερασπιστεί τη Ρωσία, προσθέτοντας: «Αυτό δεν είναι μπλόφα». Οπως μου παρατήρησε ένας ανώτερος ευρωπαίος υπεύθυνος χάραξης πολιτικής, τέτοιου είδους πυρηνική αιχμή συνιστά πρόσκληση να ξεσκονίσουμε τους παλιούς τόμους του Ψυχρού Πολέμου, όπως το βιβλίο «On Thermonuclear War» του Herman Kahn. 

Σίγουρα, εν μέσω ευφορίας από τις πρόσφατες ουκρανικές νίκες στο πεδίο της μάχης, ορισμένοι σχολιαστές αισιοδοξούν συγκρατημένα ότι η Ουκρανία μπορεί να κερδίσει τον πόλεμο μέχρι την άνοιξη. Όμως οι τελευταίες κινήσεις του Πούτιν υποδηλώνουν ότι η Ρωσία βολεύεται με έναν μακρύ πόλεμο φθοράς. Εκτός από τις εντονότερες απειλές, μείωσε και δύο σημαντικές ασυμμετρίες που χαρακτήριζαν μέχρις εδώ τη σύγκρουση. Η πρώτη αφορά το χάσμα μεταξύ της «ειδικής επιχείρησης» της Ρωσίας και της απάντησης σε αυτήν από πλευράς ολόκληρης της κοινωνίας της Ουκρανίας. Η ανάπτυξη επιπλέον 300.000 στρατιωτών μπορεί να μην είναι αρκετή για να συντρίψει το Κίεβο ή για να καταλάβει την Ουκρανία, όμως κρατάει τη Ρωσία στο παιχνίδι. 

Η άλλη ασυμμετρία αφορά το επίπεδο της διεθνούς υποστήριξης. Η Ουκρανία θα είχε εξαφανιστεί από τον χάρτη πριν από πολλούς μήνες αν δεν είχε λάβει δισεκατομμύρια δολάρια σε στρατιωτικές προμήθειες, υποστήριξη σε επίπεδο πληροφοριών, αλλά και χρήμα από την Ευρώπη και από τις ΗΠΑ. Αντιθέτως, η Ρωσία κοπίασε για να έχει οποιαδήποτε ουσιαστική εξωτερική υποστήριξη. Ομως στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης, στη Σαμαρκάνδη, ο Πούτιν βρήκε συνοδοιπόρους σαν τον κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ, τον τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, τον λευκορώσο πρόεδρο Αλεξάντρ Λουκασένκο και τον ιρανό πρόεδρο Εμπραχίμ Ραΐσι. 

Ο πιο σημαντικός υποστηρικτής του Πούτιν είναι ο Σι, ο οποίος συνέχισε να στέκεται δίπλα του. Όπως έμαθα μιλώντας με κινέζους ακαδημαϊκούς αυτό το καλοκαίρι, η Κίνα φαίνεται να βλέπει την κατάσταση στην Ουκρανία ως «πόλεμο δι’ αντιπροσώπων» στον δικό της επικείμενο Ψυχρό Πόλεμο με τις ΗΠΑ. Ενα σημαντικό μάθημα από τον αυθεντικό Ψυχρό Πόλεμο είναι ότι όταν και οι δύο πλευρές σε έναν «πόλεμο δι’ αντιπροσώπων» λαμβάνουν αρκετή υποστήριξη για να κρατηθούν στη ζωή, καμία πλευρά δεν θα επικρατήσει. Το γεγονός ότι βάσει αυτού οι Ουκρανοί επιχειρηματολούν υπέρ των συνεχών αποστολών όπλων από τη Δύση, μπορεί να παρακινήσει την Κίνα να κλιμακώσει την πρακτική υποστήριξή της στη Ρωσία. 

Εάν η σύγκρουση κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση, ξέρουμε ποιο θα είναι το αποτέλεσμα. Οι κάτοικοι της Κορέας, του Βιετνάμ, της Γουατεμάλας, του Αφγανιστάν, της Αγκόλας και πολλών άλλων περιοχών μπορούν όλοι να επιβεβαιώσουν τη φρίκη των «πολέμων δι’ αντιπροσώπων» που διαρκούν χρόνια ή και δεκαετίες, αιματοκυλίζοντας τις χώρες τους, καταστρέφοντας τις οικονομίες τους και στερώντας από τις νεότερες γενιές το μέλλον. 

Ωστόσο βραχυπρόθεσμα η Δύση πρέπει να δείξει ότι δεν παρασύρεται από τις απειλές του Πούτιν για κλιμάκωση. Οπως έδειξαν οι συνάδελφοί μου στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων (ΕΣΕΣ), η Ευρώπη μπορεί να αντέξει έναν πόλεμο διαρκείας εφ’ όσον εγκρίνει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ώστε να παρέχει στην Ουκρανία τρία βασικά στοιχεία: στρατιωτικές προμήθειες, διαβεβαιώσεις για την ασφάλειά της και οικονομική υποστήριξη. 

Για το πρώτο ζήτημα, το ΕΣΕΣ έχει καταστρώσει ένα σχέδιο με σκοπό να εφοδιάσει την Ουκρανία με τα απολύτως απαραίτητα τεθωρακισμένα οχήματα και έχει περιγράψει συγκεκριμένες ιδέες για τον σταδιακό εφοδιασμό της με περισσότερες Δυτικές τεχνολογίες καθώς εξαντλείται το παλιό σοβιετικό στοκ που διαθέτει. Όμως, εκτός από προσεκτικό σχεδιασμό και εκτέλεση, αυτό θα απαιτήσει χρήματα. Δεδομένων δύο στοιχείων, ότι ο στρατός της Ουκρανίας είναι μεγαλύτερος από τον γερμανικό στρατό (που είναι η μεγαλύτερη χερσαία δύναμη της Ευρωπαϊκής Ενωσης) και ότι οι τεθωρακισμένες ταξιαρχίες του ξεπερνούν αριθμητικά αυτές της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Γερμανίας μαζί, υπολογίζουμε ότι οι ανάγκες στρατιωτικού εφοδιασμού της Ουκρανίας θα κοστίσουν 100 δισ. ευρώ (97 δισ. δολάρια). 

Δεύτερον, για να συμφωνήσει σε μια διευθέτηση για τον τερματισμό του πολέμου, η Ουκρανία θα χρειαστεί αξιόπιστες μακροπρόθεσμες εγγυήσεις ασφαλείας. Για τον σκοπό αυτό οι συνάδελφοί μου ανέπτυξαν ένα πλαίσιο που περιλαμβάνει επίσημες διαβεβαιώσεις υποστήριξης, μηχανισμούς διαβούλευσης, υποσχέσεις για προμήθειες και απειλές για κυρώσεις. Αυτά θα πρέπει να ισχύσουν μόνο για εδάφη που ελέγχονται πλήρως από την Ουκρανία, ούτως ώστε οι ουκρανοί ηγέτες να μη χρειαστεί να παραχωρήσουν οποιαδήποτε εδάφη που κατέχουν προκειμένου να συμφωνηθεί κάποια διευθέτηση. 

Τέλος, η οικονομική στήριξη πρέπει να καλύπτει όχι μόνο το κόστος της ανοικοδόμησης της χώρας και την προετοιμασία της για την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά και τις συνεχείς καθημερινές ανάγκες του ουκρανικού κράτους. Αυτή τη στιγμή, τα φορολογικά έσοδα καλύπτουν μόνο το 40% των δημοσίων δαπανών, αφήνοντας ένα μηνιαίο κενό χρηματοδότησης 5 δισ. δολαρίων. 

Η διατήρηση της ευρωπαϊκής πολιτικής υποστήριξης και αλληλεγγύης θα είναι η μεγαλύτερη πρόκληση, ειδικά καθώς το κόστος του μακροχρόνιου πολέμου συνεχίζει να αυξάνεται. Σύμφωνα με ορισμένες από τις εκτιμήσεις μας, η υποστήριξη της Ουκρανίας με τους τρόπους που περιγράφονται παραπάνω θα μπορούσε να κοστίσει περισσότερα από 700 δισ. ευρώ. Αυτό είναι μεγαλύτερο από το σχέδιο ανάκαμψης της ΕΕ για την πανδημία, το οποίο ήδη εθεωρείτο πολύ προχωρημένο, παρ’ όλο που ίσχυε για όλα τα κράτη-μέλη. Η συγκέντρωση του ίδιου επιπέδου υποστήριξης για ένα μεμονωμένο κράτος, μη μέλος, θα απαιτήσει έναν άθλο από πλευράς πολιτικής ηγεσίας. 

Επιπλέον, ο χειμώνας θα φέρει αυξανόμενους λογαριασμούς ενέργειας και υψηλότερο κόστος στέγασης για τους απελπισμένους ουκρανούς πρόσφυγες. Οι κυβερνήσεις έχουν ήδη ανατραπεί στην Ιταλία και στη Βουλγαρία, και η Ακροδεξιά φαίνεται να αποκομίζει κέρδη σε ένα νέο λαϊκιστικό κύμα. Οι ευρωπαίοι ηγέτες πρέπει να προετοιμάσουν τους πληθυσμούς τους για έναν πόλεμο διαρκείας, ενώ συγχρόνως θα συνεχίσουν να αναζητούν λύσεις. Ακόμη και διατυμπανίζοντας τη μακροπρόθεσμη δέσμευσή τους στον ουκρανικό αγώνα, πρέπει να οικοδομήσουν την υποστήριξή τους με τρόπους που θα κρατούν ανοιχτή την πόρτα της πιθανής διευθέτησης. Ο ατελείωτος «πόλεμος δι’ αντιπροσώπων» είναι από τα τελευταία σενάρια που πρέπει να επιθυμεί κάποιος. 

* Ο Mark Leonard είναι διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων, συγγραφέας του έργου «The Age of Uneace: How Connectivity Causes Conflict», Bantam Press, 2021. Το κείμενο αυτό αναδημοσιεύεται από το Project Syndicate. Πηγή: Protagon.gr

Κυβέρνηση: Ποια οικονομικά μέτρα προβλέπονται, στον προϋπολογισμό του 2023, για τα εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας



Κυβερνητική ανακοίνωση

Στον Προϋπολογισμό του 2023 έχει συμπεριληφθεί η εφαρμογή του συνόλου των μέτρων, ύψους 3,5 δισ. ευρώ, που εξαγγέλθηκαν από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και επιπλέον 1 δισ. ευρώ αποθεματικό για αυξημένες δαπάνες αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης. Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται:

  • Οριστική κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης  για όλους. Οριστικοποίηση δηλαδή της αναστολής που ισχύει για τον ιδιωτικό τομέα και επέκταση στο Δημόσιο και στους συνταξιούχους.
  • Αύξηση των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου του 2023.
  • Παράταση και μόνιμη μείωση κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών περίπου 2,2 εκατ. εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα.
  • Νέα αύξηση του κατώτατου μισθού από τον Μάιο 2023.
  • Αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των γιατρών του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
  • Διάθεση επιπλέον 180 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του μισθολογικού κόστους έκτακτου υγειονομικού προσωπικού.
  • Μισθολογικές παρεμβάσεις για τη στήριξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
  • Κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων.
  • Αύξηση του φοιτητικού επιδόματος στα 1.500 ευρώ και για συγκατοίκηση στα 2.000 ευρώ.
  • Επέκταση του επιδόματος μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα από τους 6 στους 9 μήνες.
  • Παράταση της αναστολής του Φ.Π.Α. για νέες οικοδομές.
  • Παράταση του μειωμένου Φ.Π.Α. σε υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων και διάθεσης μη αλκοολούχων ποτών και ροφημάτων, καθώς και στα εισιτήρια κινηματογράφων, θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών, στα γυμναστήρια και τις σχολές χορού και στο τουριστικό πακέτο.
  • Εφαρμογή του πλαισίου δράσεων για τη νέα στεγαστική πολιτική, με επίκεντρο τη νέα γενιά, όπως εξαγγέλθηκε από τον Πρωθυπουργό στη Δ.Ε.Θ..


Συντάξεις: - Αυξήσεις και Αναδρομικά που ξεπερνούν τις 6.000 ευρώ σε συνταξιούχους που διαπιστώθηκαν λάθη στον επανυπολογισμό των συντάξεών τους - Ποιες είναι οι κατηγορίες των δικαιούχων. - Αναλυτικοίπίνακες


 


Αναδρομικά που ξεπερνούν και τις 6.000 ευρώ έρχονται για 115.000 συνταξιούχους που έμειναν εκτός επανυπολογισμού και δεν πήραν τις αυξήσεις συντάξεων με τα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης που εφαρμόζονται από τα 30,1 έτη ασφάλισης και άνω, με το νόμο 4670/2020 (νόμος Βρούτση).

Το ύψος των αναδρομικών φτάνει ή και ξεπερνά τις 6.000 ευρώ, γιατί οι αυξήσεις θα δοθούν από 1ης/10/2019 που ισχύει ο νόμος 4670. Ηδη τα αναδρομικά μετρούν για 36 μήνες και εκτιμάται ότι πολλοί από τους εν αναμονή για επανυπολογισμό συνταξιούχους θα φτάσουν να πάρουν αναδρομικά για 40 μήνες.

Οι συνταξιούχοι που θα πάρουν τα περισσότερα είναι μετά τον Μάιο του 2016 (νέοι), οι οποίοι θα πάρουν την αύξηση και τα αναδρομικά σε μία δόση, ενώ οι παλαιοί (πριν τον Μάιο του 2016) θα έχουν μεν επανυπολογισμό, αλλά βάσει νόμου θα πάρουν αύξηση αν ξεπεράσουν την προσωπική διαφορά. Η, δε, αύξηση που θα προκύψει, αφού αφαιρεθεί το ποσό της προσωπικής διαφοράς, θα δοθεί σε 5 ετήσιες δόσεις, ενώ τα αναδρομικά θα είναι ουσιαστικά από το 1/5 της αύξησης.

Ολη η διαδικασία του επανυπολογισμού αφορούσε περίπου 1 εκατ. συνταξιούχους (παλαιούς και νέους) με 30,1 έτη ασφάλισης και άνω.

Στην εκκαθάριση των μητρώων όμως προέκυψε ότι σε περίπου 115.000 συνταξιούχους ο επανυπολογισμός είτε δεν έγινε καθόλου είτε έγινε με σφάλμα.

Ο επανυπολογισμός για τις 115.000 συντάξεις θα γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες του ενθέτου «Ασφάλιση και Συντάξεις», από τις αρχές του 2023 στον ΕΦΚΑ, καθώς θα προηγηθεί μια ταξινόμηση των περιπτώσεων ανά κατηγορία που θα επιτρέψει να ολοκληρωθεί η διαδικασία του επανυπολογισμού χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις.

Στους συνταξιούχους για τους οποίους εκκρεμεί ο επανυπολογισμός περιλαμβάνονται:

  1. Συνταξιούχοι που βγήκαν με παράλληλη ασφάλιση από το 2016 και μετά. Πολλοί έχουν πάρει τη βασική σύνταξη από το Ταμείο με τα πιο πολλά χρόνια και εκκρεμεί ο επανυπολογισμός της σύνταξης, αλλά και ο υπολογισμός της προσαύξησης του ποσού σύνταξης για τα διπλά χρόνια ασφάλισης που είχαν ως το 2016.
  2. Συνταξιούχοι με αίτηση μετά τον Μάιο του 2016 που πήραν τη δική τους οριστική σύνταξη ενώ έχουν και σύνταξη χηρείας (πριν ή μετά τη δική τους σύνταξη). Μάλιστα, σε περιπτώσεις θανόντων με 30 έτη ασφάλισης και άνω θα πρέπει να γίνει διπλός επανυπολογισμός, ένας για τη σύνταξη γήρατος και ένας για τη σύνταξη χηρείας. Οι συνταξιούχοι αυτής της κατηγορίας θα πρέπει να ξέρουν ότι μετά τον επανυπολογισμό το άθροισμα των εθνικών συντάξεων που θα λαμβάνουν λόγω γήρατος και χηρείας δεν θα ξεπερνά τα 384 ευρώ.
  3. Συνταξιούχοι από τη λίστα των 31.000 εκκρεμών συντάξεων που δεν πήραν ακόμη οριστική απόφαση, οπότε θα έχουν επανυπολογισμό με το νόμο 4670 σχεδόν ταυτόχρονα με την έκδοση της οριστικής τους σύνταξης.
  4. Συνταξιούχοι που αποχώρησαν πριν το νόμο Κατρούγκαλου (παλαιοί συνταξιούχοι) με ελλιπή στοιχεία για τον προσδιορισμό του χρόνου ασφάλισής τους, των συντάξιμων αποδοχών τους κ.ά. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν περίπου 50.000 συνταξιούχοι στους οποίους ο αρχικός επανυπολογισμός που έγινε με το νόμο Κατρούγκαλου έβγαλε αποκλίσεις ετών και αποδοχών σε ποσοστό πάνω από 5%.
  5. Συνταξιούχοι που αποχώρησαν μετά τον Μάιο του 2016, στη συνέχεια απασχολήθηκαν και όταν διέκοψαν την απασχόλησή τους η σύνταξη επανήλθε μεν χωρίς την ποινή της εργασίας, αλλά δεν έγινε επανυπολογισμός με τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης.

Πρώτα οι αυξήσεις και κατόπιν επανυπολογισμός με διορθώσεις

Οι συνταξιούχοι που έμειναν εκτός επανυπολογισμού θα λάβουν πρώτα τις αυξήσεις του 2023 στη σύνταξή τους και στη συνέχεια θα έχουν επανυπολογισμό και διορθώσεις, αν η αύξηση βγαίνει μεγαλύτερη στην επανυπολογισμένη σύνταξη.

Στους νέους μετά το 2016 συνταξιούχους η «άσκηση» αυτή βγαίνει σχετικά εύκολα, ενώ στους παλαιούς θα χρειαστούν επιμέρους επανυπολογισμοί της προσωπικής διαφοράς μετά την αύξηση και της διαφοράς μετά τον επανυπολογισμό.

Για παράδειγμα, συνταξιούχος μετά τον Μάιο του 2016 που έχει ακόμη τη σύνταξη «Κατρούγκαλου» και παίρνει μικτά 1.100 ευρώ, εκ των οποίων τα 716 ευρώ είναι η ανταποδοτική και 384 ευρώ η εθνική σύνταξη. Με μια αύξηση 7,5% για το 2023 η σύνταξη θα ανέλθει σε 1.182 ευρώ. Η σύνταξη αυτή θα επανυπολογιστεί όμως ως προς το ανταποδοτικό κομμάτι με τα ποσοστά του νόμου Βρούτση. Αυτό σημαίνει ότι η αρχική ανταποδοτική σύνταξη των 716 ευρώ θα αυξηθεί έστω κατά 50 ευρώ, οπότε η αρχική σύνταξη των 1.100 ευρώ θα γίνει 1.150 ευρώ και με την αύξηση 7,5% θα φτάσει στα 1.236 ευρώ. Ο συνταξιούχος λοιπόν που θα παίρνει τα 1.182 ευρώ με την αύξηση στην αρχική σύνταξη θα πρέπει να πάρει άλλα 50 ευρώ μετά τον επανυπολογισμό και ένα συμπλήρωμα αύξησης 4 ευρώ.

Τι προβλέπεται στον επανυπολογισμό για αυξήσεις, αναδρομικά και προσωπική διαφορά συντάξεων

Ο νόμος 4670/2020 (νόμος Βρούτση), με τον οποίο βελτιώθηκαν τα ποσοστά αναπλήρωσης για τις συντάξεις από τα 30,1 έτη ασφάλισης κα άνω, ισχύει από 1ης/10/2019 και μετά.

Ολες οι νέες αιτήσεις από αυτή την ημερομηνία και μετά διέπονται ως προς τον υπολογισμό σύνταξης από τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4670. Αντίθετα, όλες οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν από 13/5/2016 ως και 30/9/2019 διέπονται ως προς τον υπολογισμό σύνταξης από τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου). Ο εν λόγω νόμος είχε μικρότερα ποσοστά από τα 30,1 έτη και άνω σε σχέση με το νόμο 4670 και για το λόγο αυτό έγινε ο επανυπολογισμός των συντάξεων του νόμου Κατρούγκαλου με τα βελτιωμένα ποσοστά του νόμου Βρούτση. Ο ίδιος επανυπολογισμός έγινε και σε όλες τις προ Κατρούγκαλου συντάξεις (παλιοί συνταξιούχοι), με αποτέλεσμα σε περίπου 200.000 συνταξιούχους να δοθούν αυξήσεις, γιατί ξεπέρασαν την προσωπική διαφορά που έπαιρναν από τον επανυπολογισμό που είχαν με το νόμο Κατρούγκαλου.

Περισσότερο κερδισμένοι από τον επανυπολογισμό θα βγουν οι νέοι -μετά τον Μάιο του 2016- συνταξιούχοι, διότι κατά κανόνα δεν έχουν προσωπική διαφορά και θα πάρουν καθαρή αύξηση σε μία δόση και για πολλούς μήνες. Ο λόγος που οι νέοι συνταξιούχοι δεν έχουν προσωπική διαφορά είναι γιατί οι συντάξεις τους με το νόμο Κατρούγκαλου βγήκαν μικρότερες από των παλαιότερων συνταξιούχων και μόνον αν η μείωση ξεπερνούσε το 20% έπαιρναν ως προσωπική διαφορά ένα τμήμα της μείωσης και όχι ολόκληρο. Στους παλαιούς συνταξιούχους όμως δόθηκε ως προσωπική διαφορά όλο το ποσό της μείωσης που προκάλεσε ο επανυπολογισμός του νόμου Κατρούγκαλου. Οι παλαιοί συνταξιούχοι δηλαδή διατήρησαν το ίδιο ποσό σύνταξης (με ένα τμήμα ως προσωπική διαφορά), ενώ οι νέοι συνταξιούχοι έχουν ντε φάκτο μείωση ως 20% και, αν την ξεπεράσουν, τότε παίρνουν ένα μέρος της μείωσης ως προσωπική διαφορά. Μάλιστα, από τις αιτήσεις του 2019 και μετά δεν ισχύει καμία προστασία σύνταξης με προσωπική διαφορά, ακόμη και αν οι μειώσεις συντάξεων είναι 30% αντί 20%. Ολα αυτά τα προέβλεψε ο νόμος Κατρούγκαλου, που εν μέρει ήρθε να ανατρέψει ο νόμος Βρούτση δίδοντας με τον επανυπολογισμό αυξήσεις στις συντάξεις όσων έχουν από 30 έτη ασφάλισης και πάνω.

Οι αυξήσεις και τα αναδρομικά του επανυπολογισμού για συνταξιούχους από 13/5/2016 και μετά με 35,6 και 37,6 έτη ασφάλισης

Μισθός(*)35,6 ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ37,6 ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Αρχική σύνταξη ν. 4387Νέα Σύνταξη ν. 4670ΑύξησηΑναδρομικά 36 μην.Αρχική σύνταξη ν. 4387Νέα Σύνταξη ν. 4670ΑύξησηΑναδρομικά 36 μην.
900695731361.296727777501.800
985725764391.404759814551.980
1.070754797421.512792851592.124
1.155784829461.656824888642.304
1.240813862491.764856925692.484
1.325843895521.872889962732.628
1.410872928562.016921999782.808
1.495901960592.1249541.036832.988
1.580931993622.2329861.074883.168
1.6659601.026662.3761.0181.111923.312
1.7509901.059692.4841.0511.148973.492
1.9201.0491.124762.7361.1161.2221063.816

Οι αυξήσεις και τα αναδρομικά του επανυπολογισμού για συνταξιούχους από 13/5/2016 και μετά με 38 και 40 έτη ασφάλισης

Μισθός(*)38 ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ40 ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Αρχική σύνταξη ν. 4387Νέα Σύνταξη ν. 4670ΑύξησηΑναδρομικά 36 μην.Αρχική σύνταξη ν. 4387Νέα Σύνταξη ν. 4670ΑύξησηΑναδρομικά 36 μην.
1.070801865632.268842919772.772
1.190848918702.520893979863.096
1.270879954752.7009281.019923.312
1.335905984792.8449551.052963.456
1.4809611.049873.1321.0171.1241073.852
1.5409851.076913.2761.0431.1541113.996
1.6251.0181.114963.4561.0801.1971174.212
1.7701.0741.1791053.7801.1421.2691284.608
1.8501.1061.2151093.9241.1761.3091334.788
2.1501.2231.3501274.5721.3041.4591555.580
2.3501.3011.4391395.0041.3901.5591696.084
2.4951.3571.5051475.2921.4521.6321806.480

(*) Μισθός: Μέσος όρος μηνιαίων αποδοχών από το 2002 ως τη συνταξιοδότηση.

Ποσά συντάξεων μικτά προ κρατήσεων και προ φόρου.





πηγή:https://eleftherostypos.gr/oikonomia/asfalisi-syntaxeis/anadromika-ano-ton-6-000-evro-erchontai-gia-115-000-syntaxiouchous-pinakes