Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2022

Συντάξεις: Ομοβροντία αυξήσεων με άσφαιρα πυρά - Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι συνταξιούχοι- Αναλυτικά πραγματικά παραδείγματα για να υπολογίσετε, μόνοι σας τις αυξήσεις


 

Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι συνταξιούχοι – Αναλυτικά παραδείγματα

γράφει ο Παλαιολόγος Ι. Λιάζος*

Νομοθετικό Πλαίσιο

Η διαδικασία της αύξησης των συντάξεων καθώς και τα ποσοστά αύξησης προσδιορίζεται από το παρακάτω νομικό πλαίσιο:

–  Ν. 4387/2016 Άρθρο 14 Αναπροσαρμογή συντάξεων προστασία καταβαλλόμενων συντάξεων

–  Άρθρο 25 ΝΟΜΟΣ 4670/2020 με ισχύ την 28/2/2020

–  Παρ.6 Άρθρο 51 ΝΟΜΟΣ 4921/2022 με ισχύ την 18/4/2022

Φυσικά θα υλοποιηθεί με ΚΥΑ που θα εκδοθεί για την υλοποίηση της, όπως ποσοστό αύξησης καθώς και η αύξηση αυτή θα καταλαμβάνει και τις επικουρικές συντάξεις.

Κατάργηση ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης

Πρόκειται για την κατάργηση της λεγόμενης «φορολογικής εισφοράς αλληλεγγύης» για συνταξιούχους με εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ. Πρέπει να τονιστεί πως τα εισοδήματα αυτά δεν αφορούν μόνο συντάξεις αλλά το σύνολο των δηλωθέντων εισοδημάτων ανά συνταξιούχο.

Αναπροσαρμογή των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2023

Εισαγωγή

Η αναπροσαρμογή των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2023 θα ανέλθει στο άθροισμα:

–  Του 50% της ετήσιας μεταβολής του ΑΕΠ το 2022

–  Του 50% της ετήσιας μεταβολής του πληθωρισμού το 2022

Η αύξηση των συντάξεων, που θα ισχύσει από τον Ιανουάριο του 2023, θα εφαρμοστεί τόσο στον κλάδο της Εθνικής Σύνταξης, όσο και στον κλάδο της ανταποδοτικής σύνταξης. Η γενική αύξηση δηλαδή θα συμπαρασύρει και τα δυο ποσά προς τα πάνω. Η ανταποδοτική σύνταξη είναι ένα καθαρά «προσωπικό ποσό» που εξαρτάται από τον χρόνο ασφάλισης και τις εισφορές του κάθε ασφαλισμένου.

Η αύξηση της Εθνικής Σύνταξης, ωστόσο, που είναι σταθερού ποσού για όλους θα επηρεάσει

–  τις συντάξεις που πληρώνονται σήμερα και θα αυξηθούν – όπως προβλέπει ο νόμος και έχει προαναγγελθεί από την κυβέρνηση – από 1/1/2023,

–  και τις συντάξεις που θα πληρωθούν στο μέλλον, καθώς η Εθνική Σύνταξη συνιστά την βάση υπολογισμού του ποσού της σύνταξης για όλους.

Έτσι και οι συντάξεις που θα εκδοθούν από το 2023 και μετά θα έχουν αυξημένη βάση υπολογισμού, για το χρονικό διάστημα από τον Ιανουάριο του 2023 και μετά.

Για παράδειγμα, αν η αύξηση των συντάξεων οριστικοποιηθεί στο 7%, τότε θα αυξηθεί

–  7% η Εθνική Σύνταξη και

–  7% η ανταποδοτική σύνταξη.

Με αυτό το σενάριο, η Εθνική Σύνταξη θα υπολογιστεί και θα διαμορφωθεί όπως οι πίνακες που ακολουθούν: 

Δηλαδή έχουμε 

Αντίστοιχα κατά τα παραπάνω θα αυξηθεί η Εθνική Σύνταξη για όσους:

–  Είναι ήδη συνταξιούχοι μέχρι την 31.12.2022 και

–  Δεν είναι σήμερα συνταξιούχοι και  θα βγουν στη σύνταξη από 1.1.2023 και εφεξής.

Για παράδειγμα, ασφαλισμένος με 35ετία ασφάλισης που αποχωρεί τον Μάιο του 2023 θα δικαιούται:

–  Εθνική Σύνταξη 410,88€ (αν ισχύσει το πιο πάνω σενάριο) έναντι Εθνικής Σύνταξης 384 ευρώ σήμερα. Κερδίζει 26,88€ το μήνα.

–  Ανταποδοτική σύνταξη όπως προκύπτει από τον χρόνο ασφάλισης και τις εισφορές του (δεν επηρεάζεται από τον μηχανισμό των αυξήσεων).

–  Η ανταποδοτική του θα επηρεαστεί από την αναπροσαρμογή του 2024.

Αυτό σημαίνει πως αναμένεται νέα αύξηση από το 2024, ανάλογα με την πορεία του πληθωρισμού και της ανάπτυξης.

Αύξηση 7% (εκτιμάται) σε όλα τα μικτά ποσά

Η αύξηση του 7% θα χορηγηθεί σε όλα τα μικτά (ακαθάριστα) ποσά κύριων συντάξεων, σύμφωνα με το άρθρο 25 του νόμου 4670/2020 (ΣΣ γνωστός ως νόμος Βρούτση) που αναθεωρεί το άρθρο 14 του νόμου 4387/2016 (ΣΣ γνωστός ως νόμος Κατρούγκαλου) και προβλέπει ότι από 1/1/2023 ξεπαγώνουν οι συντάξεις και δίδονται αυξήσεις (οι πρώτες έπειτα από μία 12ετία Μνημονίων) με βάση τον πληθωρισμό και τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας.

Η πλειοψηφία των συνταξιούχων θα δει αυξήσεις μικρές και μεγαλύτερες στις αποδοχές ήτοι όλοι οι συνταξιούχοι

–  που δεν έχουν προσωπική διαφορά ή

–  έχουν αρνητική προσωπική διαφορά ή

–  είναι νέοι συνταξιούχοι, που έλαβαν την σύνταξη μετά το 2019.

Ποιοι δεν θα λάβουν αυξήσεις

Υπάρχει σημαντικός αριθμός δικαιούχων, ανάλογα με το ύψος της προσωπικής των διαφοράς,  που:

–  θα εισπράξει μικρή αύξηση ή

–  δεν θα λάβει αύξηση

–  η οποία διαφορά, θα συμψηφιστεί με την αύξηση.

Πρόκειται για συνταξιούχους οι οποίοι έχουν  θετική «προσωπική διαφορά» (δηλαδή εισπράττουν και σήμερα περισσότερα χρήματα από όσα προκύπτουν με τον νέο τρόπο υπολογισμού) ήτοι η αύξηση είναι μεγαλύτερη του 7% της σύνταξης τους έχουν δηλαδή υψηλή προσωπική διαφορά, η οποία θα συμψηφιστεί με τα ποσά της αύξησης, από 1/1/2023 και ουσιαστικά οι αυξήσεις αυτών  θα είναι μόνο λογιστικές.

Υπολογισμός αύξησης σύνταξης

Ο υπολογισμός αύξησης σύνταξης και πρακτικά -με πραγματικά δεδομένα- παραδείγματα.

Για βάση έχουμε λάβει το «ΜΗΝΙΑΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ» που είναι διαθέσιμο για κάθε συνταξιούχο στον ΕΦΚΑ.

Παρουσιάζουμε πίνακες προσδιορισμού της αύξησης και παραδείγματα με πραγματικά δεδομένα με μικρή θετική προσωπική διαφορά και με αρνητική προσωπική διαφορά.


Πίνακες για υπολογισμό της αύξησης της σύνταξης







Μετά τους παραπάνω υπολογισμούς θα προσδιοριστεί το μεικτό ποσό της αύξησης που θα λάβει ο συνταξιούχος ανάλογα με το πρόσημο και το ποσό της «προσωπικής διαφοράς». 



Παράδειγμα με αρνητική προσωπική διαφορά

Αν λάβουμε περίπτωση συνταξιούχου με αρνητική προσωπική διαφορά δηλαδή λαμβάνει μικρότερη σύνταξη από αυτή που προέκυψε από τον επανυπολογισμό με βάσει τον ν. 4387/2016 και ν. 4670/2020.

Πίνακες για υπολογισμό της αύξησης της σύνταξης



Θα λάβει το σύνολο της αύξησης καθώς και την 4η δόση αύξησης του επανυπολογισμού.

Παράδειγμα με θετική Προσωπική διαφορά με ποσό < του ποσού της αύξησης

Το ποσό της «Προσωπικής διαφοράς» και γενικά τα δεδομένα για τους παραπάνω υπολογισμούς,  μπορεί να το βρει ο συνταξιούχος από το «ΜΗΝΙΑΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ», το οποίο έχει την παρακάτω μορφή, μετά τα αυστηρώς προσωπικά δεδομένα





Το εν λόγω το «ΜΗΝΙΑΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ», θα διαμορφωθεί για το 2023, ως εξής:






Στο παράδειγμα φαίνεται το τελικό πληρωτέο ποσό και φυσικά και η κατάργηση της Ειδικής εισφοράς.

* Ο κ. Παλαιολόγος Ι Λιάζος, είναι Εργασιακός και Ασφαλιστικός Σύμβουλος





πηγή:https://www.in.gr/2022/09/25/economy/oikonomikes-eidiseis/anaprosarmogi-ton-syntakseon-apo-tin-1i-ianouariou-2023-paradeigmata/




Οι νέες απειλές Ερντογάν, η ανάγκη για διάλογο και η σημασία των προσώπων


 

Για κάποιους όσο οι απειλές Ερντογάν συνεχίζονται σε επίπεδο ρητορικής είναι πιο δύσκολο να υπάρξει ένα «επεισόδιο» στο πεδίο

«Αν χρειαστεί δεν θα παραλείψουμε να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της χώρας μας έναντι της Ελλάδας, χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας. Αυτό να το ξέρουν καλά». Και το ερώτημα που τίθεται είναι στήνει σκηνικό «πολέμου» ο τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ή εξαπολύει κενές περιεχομένου απειλές;

Η δήλωση Ερντογάν η οποία έγινε μετά το υπουργικό συμβούλιο στην Τουρκία, που μεταξύ των θεμάτων που εξέτασε ήταν και η «στρατικοποίηση των νησιών», οι «προκλήσεις» από την πλευρά της Ελλάδας και οι τρόποι αντίδρασης της Άγκυρας, συνιστά σύμφωνα με κυβερνητικές και διπλωματικές πηγές μία σημαντική κλιμάκωση της ρητορικής. Μία κλιμάκωση που για πολλούς δίνει την εικόνα ότι ο Ερντογάν θέλει να αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο ενός «ατυχήματος». Και τις προβλέψεις, τόσο από την Άγκυρα όσο και από την Αθήνα να αναφέρουν ότι η ρητορική του τούρκου προέδρου θα συνεχιστεί και θα κλιμακωθεί περαιτέρω όσο πλησιάζουμε στο 2023.


Πληροφορίες σημειώνουν ότι αυτό ήταν – μεταξύ άλλων – και αντίδραση του τούρκου προέδρου στην κριτική και την πίεση που δέχεται από την αντιπολίτευση, κάθε φορά που επιχειρεί να χαμηλώσει τους τόνους και δε σε ένα προεκλογικό σκηνικό. Οι δηλώσεις του τον έχουν ήδη εγκλωβίσει σε ένα αδιέξοδο, κρατώντας ερμητικά κλειστούς τους διαύλους επικοινωνίας με την Ελλάδα σε όλα τα επίπεδα και μην επιτρέποντας στην ένταση να εκτονωθεί.

Παράγοντας εκλογές

Με την ένταση να μπορεί να εξελιχθεί και σε ένα προεκλογικό «υπερόπλο», τόσο για την Τουρκία, όσο και για την Ελλάδα, αναλυτές και διπλωμάτες προειδοποιούν για την αναβάθμιση του κινδύνου. Και κυρίως για την ανάγκη η ελληνική πλευρά να μην διολισθήσει στον «κατήφορο» της Άγκυρας. Με την ψυχραιμία να αναδεικνύεται στο ισχυρότερο όπλο σε αυτό το «πολεμικό σκηνικό» που επιχειρείται να διαμορφωθεί.

Ορισμένοι διπλωμάτες δε δηλώνουν ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί ακόμα και το ενδεχόμενο ο Ερντογάν να επιδιώκει να χτίσει ένα αφήγημα που θα προετοιμάσει ένα ενδεχόμενο επεισόδιο και να περιμένει να πυροδοτήσει την έκρηξη, όταν και όποτε θεωρήσει ότι τον εξυπηρετεί για να το αξιοποιήσει. Για κάποιους άλλους ωστόσο για όσο οι απειλές συνεχίζονται σε επίπεδο ρητορικής είναι πιο δύσκολο να υπάρξει ένα «επεισόδιο» στο πεδίο.

Μέγα ζητούμενο ο διάλογος και τα πρόσωπα

Σε ένα εκρηκτικό σκηνικό, όπως η παρούσα κατάσταση, ο διάλογος παραμένει το μεγάλο ζητούμενο, όπως υπογραμμίζει στο in o καθηγητής Διεθνούς Δικαίου, Πέτρος Λιάκουρας.  «Πρέπει να αναζητηθεί το πρόσωπο το οποίο θα μπορεί να μιλάει από την πλευρά της Αθήνας με τον εκπρόσωπο του Ερντογάν, Ιμπραχήμ Καλίν» σημειώνει. Τονίζει δε ότι για να ανοίξει ξανά ο δίαυλος Μητσοτάκη – Ερντογάν, στο σημείο που έχουμε φτάσει «χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια και πολύ καλή προετοιμασία».

Ο Πέτρος Λιάκουρας αναφέρει ότι ο διάλογος «δεν θα είναι εύκολος και πρέπει να πρόσωπο που θα αναλάβει την συγκεκριμένη αποστολή να έχει τα κατάλληλα προσόντα», ώστε να «μπορεί να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να είναι σε θέση να ελίσσεται και να μπορεί να πάρει αποφάσεις, εάν υπάρξει κάποια κίνηση από την τουρκική πλευρά».

Απαντώντας στο ερώτημα εάν σε περιόδους τέτοιου επιπέδου έντασης είναι δυνατό να υπάρξει διάλογος ο καθηγητής διεθνούς δικαίου είναι απόλυτος: «σε συνθήκες έντασης είναι πιο απαραίτητος από ποτέ ο διάλογος. Στόχος πρέπει να είναι να ξεφύγουμε από τις αγκυλώσεις και για αυτό επιβάλλεται ο διάλογος. Και αυτός να είναι προσανατολισμένος στα ζητήματα που θέλουμε να δώσουμε προτεραιότητα για λύσεις». Και για αυτό έχουν μεγάλη σημασία, επιμένει, τα πρόσωπα που θα επιλεγεί να εμπλακούν στη διαδικασία.

«Στην ένταση είναι όλοι συνυπεύθυνοι», σημειώνει ο Πέτρος Λιάκουρας υπογραμμίζοντας ότι αυτή πρέπει να σταματήσει. Ξεκαθαρίζει δε ότι η «αποτροπή δεν απαλείφει την ένταση, την συντηρεί».

Αντιστροφή της ρητορικής

Αναφερόμενος στο διάβημα της Τουρκίας προς τις ΗΠΑ, για τη «στρατικοποίηση» των νησιών, με επίκεντρο την Λέσβο και τη Σάμο, αλλά και την επιστολή του τούρκου ΥΠΕΞ, Μεβλούτ Τσαβούσογλου στον ΟΗΕ, ο Πέτρος Λιάκουρας παρατηρεί ότι η Άγκυρα επιχειρεί αντιστροφή των επιχειρημάτων της Ελλάδας, επισημαίνοντας ότι επιχειρεί να εμφανιστεί παραπονούμενη προσπαθώντας να απαντήσει στα ζητήματα που έθεσε στο Κογκρέσο – για παράδειγμα – ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο καθηγητής διεθνούς δικαίου σημειώνει ακόμα ότι «αυτή η περίοδος που διανύουμε τώρα με την Τουρκία είναι από τις χειρότερες στιγμές στις σχέσεις Αθήνας – Άγκυρας από το 1974 μέχρι και σήμερα».

Η δραματική προειδοποίηση Δένδια

Ο ΥΠΕΞ, Νίκος Δένδιας στις δικές του επιστολές προς την ΕΕ, το ΝΑΤΟ και τον ΟΗΕ, αρκετές μέρες πριν την τελευταία ομιλία Ερντογάν, είχε περιγράψει την κατάσταση των τουρκικών απειλών σε ιδιαίτερα απαισιόδοξους τόνους.

Τόνιζε δε ότι «αν αποτύχουμε στο να το κάνουμε εγκαίρως (σ.σ. να καταδικάσουμε την τουρκική προκλητικότητα) ή υποτιμήσουμε τη σοβαρότητα του ζητήματος, ρισκάρουμε να δημιουργήσουμε μια κατάσταση παρόμοια με αυτή που εκτυλίσσεται σε άλλο σημείο της ηπείρου μας. Αυτό είναι κάτι που κανείς από εμάς δεν εύχεται να δει». Προειδοποιώντας επί της ουσίας για ένα νέο πολεμικό μέτωπο σε ευρωπαϊκό έδαφος και μία σύγκρουση μεταξύ δύο συμμάχων του ΝΑΤΟ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Τουρκία βάζει πλέον στο κάδρο των επιθέσεων της απέναντι στην Αθήνα και την Ουάσιγκτον, επιχειρώντας να στοχοποιήσει την ελληνοαμερικανική αμυντική συνεργασία, με αιχμή – κυρίως – τη βάση της Αλεξανδρούπολης, αλλά και το εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ελλάδας. Το διάβημα για τον εξοπλισμό Λέσβου και Σάμου άλλωστε έγινε εκτός από την Ελλάδα και προς τις ΗΠΑ καθώς ο Ερντογάν αντιμετωπίζει ιδιαίτερη κριτική για το πώς κατάφερε να διαταράξει τις ισορροπίες ανάμεσα σε Ελλάδα – Τουρκία – ΗΠΑ και Κύπρο, τόσο για το ζήτημα των βάσεων και των εξοπλιστικών, όσο και για την απόφαση της Ουάσιγκτον να άρει το εμπάργκο όπλων απέναντι στη Λευκωσία. Για να στείλει και αυτή τα δικά της μηνύματα.



πηγή:https://www.in.gr/2022/09/26/politics/diplomatia/oi-nees-apeiles-erntogan-anagki-gia-dialogo-kai-simasia-ton-prosopon/

Χαρά Καφαντάρη, Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ: - Ο πρόεδρος μας δεσμεύτηκε: - Να δοθούν όλα τα αναδρομικά στους συνταξιούχους (όπως τον Δεκέμβριο του 2018;) - Να επαναφέρει την 13η σύνταξη. -


 H Χαρά Καφαντάρη, Βουλευτής Δυτ. Αθήνας ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ., Αναπληρώτρια Τομεάρχης Πολιτικής Προστασίας Κ.Ο ΣΥΡΙΖΑ και Αντιπρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής, στις 23.09.2022, στον τηλεοπτικό σταθμό ΒLUESKY και στην εκπομπή «ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ» σχολίασε την επικαιρότητα και μεταξύ άλλων ανέφερε:

«Καταδικάζουμε αυτά που συμβαίνουν στον Ιράν. Είμαστε στο πλευρό των γυναικών και του λαού του Ιράν για δημοκρατία και για ατομικά δικαιώματα.
Ως προς την ακρίβεια, από τον Αύγουστο μέχρι τον Σεπτέμβρη η ακρίβεια σε βασικά είδη διατροφής έχει αυξηθεί από 5% έως 20%.

Ο κ. Μητσοτάκης όμως αρνείται, αυτό που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, να μειώσει στο ελάχιστο τον ΦΠΑ στα είδη λαϊκής κατανάλωσης, κάτι το οποίο είναι εφικτό να συμβεί.

Οι πιο άδικοι φόροι είναι οι έμμεσοι φόροι. Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ είναι η μείωση του φόρου ειδικής κατανάλωσης (ΕΦΚ) στην ενέργεια, η μείωση του ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης και τα τρόφιμα και παρέμβαση εκεί που δημιουργούνται οι αυξημένες τιμές. Ο κ. Μητσοτάκης εξαγγέλει επιδοτήσεις για το ηλεκτρικό ρεύμα με τα λεφτά που παίρνει από το λαό με τις υπερφορολογήσεις.

Ως προς την ανεργία, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ, από το 2001, για πρώτη φορά αυτοί που αποχώρησαν από την εργασία με αυτούς που μπήκαν είναι αρνητικό το ισοζύγιο για το μήνα Αύγουστο.

Ως προς τον πληθωρισμό, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι 11.4%, πολύ πιο πάνω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο ενεργειακός πληθωρισμός στην Ελλάδα 61% , στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά μέσο όρο 39%. Αυτή η διαφορά είναι η πολιτική του κ. Μητσοτάκη.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και ο πρόεδρος μας Α. Τσίπρας δεσμεύτηκε να δοθούν όλα τα αναδρομικά συνταξιούχων που ο κ. Μητσοτάκης κορόιδεψε τον κόσμο. Επίσης εμείς και ο πρόεδρος μας Α. Τσίπρας δεσμεύτηκε και για επαναφορά της 13ης σύνταξης.

Τομεάρχης οικονομικών ΣΥΡΙΖΑ: - Το ποσό των αναδρομικών θα το χορηγήσουμε σε 3 δόσεις - Η Ν.Δ αδίκησε τους συνταξιούχους


 

Συνέντευξη της Έφης Αχτσιόγλου, βουλευτή Επικρατείας και τομεάρχη Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, στην “ΑΥΓΗ της Κυριακής” 

- Ποιο είναι το κόστος του προγράμματος που παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας στη ΔΕΘ; Αγγίζει τα 25 δισ. ευρώ, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση; Είναι δημοσιονομικά βιώσιμο;

Κατ’ αρχάς, το πρόγραμμα απαντά στις ανάγκες της κοινωνικής πλειονότητας όπως αυτές διαμορφώνονται στο περιβάλλον των πολλαπλών κρίσεων. Είναι εντελώς σαφές ως προς τις κοινωνικές δυνάμεις που υπηρετεί, δηλαδή εργαζόμενους, επαγγελματίες, συνταξιούχους, αγρότες, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και είναι ξεκάθαρο ως προς το ποιους επιβαρύνει, ανώτατα εισοδήματα και επιχειρήσεις του τομέα ενέργειας συνολικά που εδώ και καιρό σωρεύουν υπερκέρδη.

Το δημοσιονομικό κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα 5,61 δισ. ευρώ. Το αποτέλεσμα αυτό διαμορφώνεται ως εξής: 9,35 δισ. αθροίζουν οι δαπάνες (αυξήσεις μισθών στο Δημόσιο, μειώσεις φόρων, ενίσχυση κοινωνικού κράτους κ.λπ.) και 3,74 δισ. είναι τα έσοδα από την αύξηση της φορολογίας στα υψηλά μερίσματα και τη φορολόγηση των υπερκερδών του τομέα ενέργειας (ηλεκτρική ενέργεια, πετρέλαια, φυσικό αέριο).

Η κοστολόγηση για την οποία μίλησε η κυβέρνηση δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα και ο μόνος λόγος που την επικαλείται είναι για να τρομάξει τους πολίτες απέναντι σε ένα πρόγραμμα διεξόδου από την κρίση στην οποία βυθιζόμαστε ολοένα και περισσότερο εξαιτίας της πολιτικής του κ. Μητσοτάκη.

Συγκεκριμένα:

1. Η κυβέρνηση αθροίζει εντελώς αυθαίρετα στο σκέλος των δαπανών του προγράμματός μας 12 δισ., αφενός αγνοώντας σκοπίμως ότι μιλάμε για αποσύνδεση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας από το φυσικό αέριο, αφετέρου θεωρώντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. δεν θα επιβάλει πραγματικό πλαφόν στις τιμές ενέργειες, πλαφόν που να αντανακλά το κόστος παραγωγής, αλλά θα συνεχίσει να επιδοτεί τις εταιρείες κατά τον τρόπο που το κάνει η ίδια. Όχι, δεν πρόκειται να ακολουθήσουμε την πολιτική επιδότησης της αισχροκέρδειας.

2. Η κυβέρνηση δεν λαμβάνει υπόψη της το έσοδα από τη φορολόγηση των υπερκερδών, δηλαδή τα 3,69 δισ., θεωρώντας και πάλι αυθαίρετα ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. θα συνεχίσει να εφαρμόζει τον δικό της μηχανισμό που αφήνει τεράστια περιθώρια κέρδους στις εταιρείες ενέργειας, όπως φαίνεται, εξάλλου, και εκ του αποτελέσματος. Όχι, δεν πρόκειται να αφήσουμε αφορολόγητα τα υπερκέρδη που έχουν σωρευτεί (ήδη 2,2 δισ. στην ηλεκτρική ενέργεια, 1,6 δισ. στη διύλιση και εμπορία πετρελαίου, 300 εκατ. στην παροχή αερίου).

Ήδη απ’ αυτές τις δύο διαστρεβλώσεις προκύπτει το κύριο μέρος της απόκλισης.

Από ‘κει και πέρα, η κυβέρνηση δέχεται την κοστολόγηση των υπόλοιπων δημοσιονομικών μέτρων του προγράμματός μας, με τις εξής εξαιρέσεις:

· «Χρεώνει» όλο το ποσό των αναδρομικών που θα επιστρέψουμε στους συνταξιούχους σε μία χρονιά, ενώ ρητώς διευκρινίσαμε ότι αυτό θα γίνει σε τρεις δόσεις. Αρνείται ότι αυτό είναι εφικτό, την ώρα που η ίδια επέστρεψε μόνο ένα μέρος των αναδρομικών τους. Φαίνεται πως για τη Ν.Δ. όταν είναι να αδικήσεις τους συνταξιούχους όλα είναι εφικτά, αλλά είναι ανέφικτα όταν είναι να τους δικαιώσεις.

· Αθροίζει το μεικτό και όχι το καθαρό (το αποφορολογημένο, δηλαδή) ποσό για την αύξηση των μισθών στους δημοσίους υπαλλήλους.

· Και διογκώνει το κόστος της μείωσης του ΦΠΑ στα τρόφιμα, στη βάση των εξαιρετικά αυξημένων φορολογικών εσόδων που έχει τον τελευταίο χρόνο ακριβώς λόγω του ότι δεν χτυπά την ακρίβεια στην πηγή.

Με τέτοια τεχνάσματα προσπαθεί να αποφύγει την ουσία: ότι τα δύο προγράμματα έχουν περίπου ίδιο δημοσιονομικό κόστος αλλά τεράστια διαφορά στρατηγικής. Η Ν.Δ. παίρνει χρήματα από τους πολίτες και τα κατευθύνει σε ολιγοπωλιακά επιχειρηματικά συμφέροντα, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει ακριβώς το αντίστροφο.

Δεν είναι, λοιπόν, ζήτημα δημοσιονομικό, αλλά πολιτικού σχεδίου.

- Αύξηση του κατώτατου μισθού και τιμαριθμική αναπροσαρμογή σε ετήσια βάση. Πώς λειτουργεί αυτός ο μηχανισμός; Αντέχουν οι επιχειρήσεις;

Αναφορικά με την πρώτη εφαρμογή του μέτρου στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, το πρόγραμμά μας προβλέπει αύξηση του κατώτατου μισθού με νόμο στα 800 ευρώ και επιπλέον αύξηση με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή του προηγούμενου έτους, δηλαδή απολογιστικά. Αν, για παράδειγμα, το 2022 κλείσει με πληθωρισμό 8,9%, όπως είναι προς το παρόν η πρόβλεψη, αυτό σημαίνει ότι ο μισθός το 2023 θα διαμορφωθεί στα 871 ευρώ. Από ‘κει και πέρα, η αρμοδιότητα καθορισμού του κατώτατου μισθού επιστρέφει στους εθνικούς κοινωνικούς εταίρους, οι οποίοι θα καθορίζουν τον κατώτατο μισθό με Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, όπως ίσχυε πριν το δεύτερο Μνημόνιο, πλην όμως θα έχουν ως κατώφλι την ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή, δηλαδή θα μπορούν να συμφωνούν σε αύξηση που θα είναι ίση ή και μεγαλύτερη από τον δείκτη τιμών καταναλωτή του προηγούμενου έτους.

Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους στον δημόσιο τομέα, ο μισθός θα αυξάνεται με βάση τον πληθωρισμό του προηγούμενου έτους (απολογιστικά).

Είναι ένας μηχανισμός που θα επιτρέψει την αποκατάσταση της ισορροπίας μισθών και κόστους διαβίωσης.

Ως προς τις αντοχές των επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα να καταβάλλουν τον αυξημένο μισθό, να θυμίσω ότι και το 2019, όταν επρόκειτο να αυξήσουμε τον κατώτατο μισθό, πολλοί έλεγαν ότι οι επιχειρήσεις θα προβούν σε απολύσεις. Τελικά, τι έγινε; Το ακριβώς αντίθετο. Όχι απλώς βελτιώθηκε το εισόδημα των εργαζομένων, όχι απλώς δεν έγιναν απολύσεις, αλλά το β’ εξάμηνο του 2019 σημειώθηκε ρεκόρ στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και ουσιαστική τόνωση της αναπτυξιακής δυναμικής της οικονομίας. Διότι η άνοδος των μισθών δεν τονώνει απλώς την κατανάλωση, αλλά είναι και βασικός παράγοντας ενίσχυσης της παραγωγικότητας. Στο δικό μας σχέδιο, λοιπόν, η ενίσχυση των μισθών δεν είναι αντιπαραθετική με την ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, αντιθέτως. Είναι απολύτως συμβατά ζητήματα.

Από ‘κει και πέρα, το πρόγραμμά μας έχει ειδικά μέτρα για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επαγγελματιών. Μέτρα που εξισορροπούν όποια επιβάρυνση δουν οι μικρομεσαίοι εργοδότες από την αύξηση του κατώτατου μισθού, η οποία, όπως είπα, είναι μόνο στιγμιαία διότι τελικά επιστρέφει ως θετική ανταπόδοση και στον δικό τους κύκλο εργασιών. Σημειώστε ότι και η αύξηση του αφορολόγητου στους μισθωτούς λειτουργεί υπέρ του συνόλου των παραγωγικών δυνάμεων διότι μεγαλύτερο μέρος του μισθού που καταβάλλει ο εργοδότης θα καταλήγει πια στην τσέπη του εργαζόμενου.

- Πώς θα αποκατασταθούν οι αδικίες για τη μεσαία τάξη;

Το πρόγραμμά μας περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα που επικεντρώνουν στη μεσαία τάξη: η θέσπιση αφορολόγητου στις 10.000 για ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους, εργαζόμενους με μπλοκάκια που σήμερα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ, η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και η ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους με κούρεμα της βασικής οφειλής και 120 δόσεις για την αποπληρωμή του υπολοίπου. Είναι μέτρα που απαντούν στα δύο βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες της μεσαίας τάξης: στην έλλειψη ρευστότητας και στα σωρευμένα χρέη. 

Είναι μέτρα σαφή με τα οποία η μεσαία τάξη μπορεί να απεγκλωβιστεί από το αδιέξοδο που έχει διαμορφώσει η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη. Μια κυβέρνηση που ήρθε στην εξουσία με το απατηλό σύνθημα ότι τάχα θα αποκαταστήσει τις αδικίες που επέφερε ο ΣΥΡΙΖΑ και έχει φέρει αυτόν τον κόσμο στα όρια της επιβίωσης. Να πληρώνουν τα πολλαπλάσια σε λογαριασμούς και φόρους, να αποκλείονται από τον τραπεζικό δανεισμό, να καταρρέουν από τα χρέη που η κυβέρνηση αρνείται να ρυθμίσει, να οδηγούνται σε πτωχεύσεις. Αυτή είναι η πραγματικότητα σήμερα. Κι αυτή την πραγματικότητα είμαστε αποφασισμένοι να αλλάξουμε με τα συγκεκριμένα βήματα που περιέγραψα.​


Ελληνοτουρκικά: Αφιονισμένος ο Ερντογάν: - "Η Ελλάδα δεν είναι στο επίπεδό μας, δεν είναι ισότιμη, πολιτικά, οικονομικά και στρατιωτικά" - "Κρύβεται πίσω από τα φουστάνια των άλλων" - "Θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας"


 Στην εμπρηστική ρητορική επιμένει για ακόμη μία ημέρα ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Σε δηλώσεις του, ανέφερε ότι «η Ελλάδα δεν είναι στο επίπεδό μας, καθώς δεν είναι ισότιμη πολιτικά, οικονομικά ή στρατιωτικά», συμπληρώνοντας: «Απέναντι στην Ελλάδα, που παρακολουθούμε σε κάθε τομέα, αν χρειαστεί δεν θα παραλείψουμε να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της χώρας μας, χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας. Αυτό να το ξέρουν καλά».

Είπε επίσης ότι «η ανάπτυξη ξένων στρατιωτικών δυνάμεων σε όλη την Ελλάδα θα πρέπει να ενοχλεί τον ελληνικό λαό, όχι εμάς».

Επανερχόμενος, δε, στις κατηγορίες του κατά της Αθήνας για το προσφυγικό – μεταναστευτικό ζήτημα, τόνισε ότι «η Ελλάδα θα λογοδοτήσει για τους ανθρώπους που άφησε να πεθάνουν στη Μεσόγειο».

«Παρακολουθούμε στενά τις πολιτικές της γειτονικής μας Ελλάδας» συνέχισε, κάνοντας λόγο για προκλήσεις.

Αναλυτικά οι δηλώσεις Ερντογάν

«Ενώ ειλικρινά προσπαθούμε να τερματίσουμε τους πολέμους, τις εντάσεις και τις κρίσεις στον κόσμο, ακολουθούμε τα βήματα της γειτονικής μας Ελλάδας, που μυρίζουν πρόκληση και προβοκάτσιες. Όπως έχω πει, η Ελλάδα δεν είναι και δεν μπορεί να είναι ισότιμος και συνομιλητής μας, ούτε πολιτικά, ούτε οικονομικά, ούτε στρατιωτικά.

Γνωρίζουμε ότι οι πραγματικές προθέσεις εκείνων που προκάλεσαν και εξαπέλυσαν τους Έλληνες πολιτικούς επάνω μας, είναι να εμποδίσουν το πρόγραμμά μας για την οικοδόμηση μιας μεγάλης και ισχυρής Τουρκίας. Αυτό είναι ένα επικίνδυνο παιχνίδι, τόσο για τους Έλληνες πολιτικούς, το ελληνικό κράτος, τον ελληνικό λαό και όσους τους χρησιμοποιούν ως μαριονέτες. 

Θεωρώ πως είναι καλό να υπενθυμίσω το τίμημα που πλήρωσαν οι πολιτικοί της Ελλάδας και ο λαός της Ελλάδας με την μεγάλη μας νίκη πριν 100 χρόνια την οποία γιορτάσαμε τον περασμένο Αύγουστο. Οι Έλληνες κυβερνήτες, οι οποίοι οδήγησαν τη χώρα τους σε οικονομική, πολιτική και στρατιωτική κατοχή για τα μικροσυμφέροντα τους θα λογοδοτήσουν πρώτα στον δικό τους λαό.

Προσπαθούν να κάνουν να ξεχαστούν οι ημέρες που έτρεχαν να γλιτώσουν από τις ξιφολόγχες των Τούρκων στρατιωτών. Και γιορτάζουν ως ημέρα νίκης τη «Σφαγή της Τριπολιτσάς», που έσφαξαν μωρά, γυναίκες και παιδιά δεν το έχουν πληρώσει τίμημα ενώπιον της Ιστορίας. 

Η ίδια νοοτροπία σήμερα υπάρχει στη Μεσόγειο και στο Αιγαίο και βυθίζουν σκάφη, ληστεύουν, σφάζουν παιδιά κι όλους τους αθώους κάποια μέρα θα λογοδοτήσουν. Δεν υπάρχει ελευθερία, ανάπτυξη, ούτε τιμητική στάση όταν κρύβεσαι πίσω από τα φουστάνια των άλλων.

Η ανάπτυξη στρατιωτικών δυνάμεων σε όλη την Ελλάδα πρέπει να ενοχλούν τους Έλληνες, όχι εμάς. Πολιτικές δεσμεύσεις που θα υποθηκεύσουν το επόμενο τέταρτο του αιώνα της Ελλάδας και που σίγουρα θα πληρωθούν τα τιμήματα, πρέπει να ανησυχούν τον ελληνικό λαό, όχι εμάς.

Ούτε αυτές οι στρατιωτικές συγκεντρώσεις, ούτε αυτές οι πολιτικές και οικονομικές στηρίξεις είναι αρκετές για να ανεβάσουν την Ελλάδα στο επίπεδό μας, αλλά αρκούν για να σύρουν την Ελλάδα στο βάλτο.

Ως αποτέλεσμα, απέναντι στην Ελλάδα που παρακολουθούμε σε κάθε τομέα, αν χρειαστεί δεν θα παραλείψουμε να υπερασπιστούμε τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της χώρας μας έναντι της Ελλάδας, χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας. Αυτό να το ξέρουν καλά».


Τουρκικό διάβημα

Υπενθυμίζεται ότι, όπως μετέδωσε νωρίτερα το πρακτορείο Anadolu, ο Έλληνας πρέσβης κλήθηκε στο τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, με την Άγκυρα να ζητεί από την Ελλάδα να βάλει τέλος στις «παραβιάσεις στα νησιά και να αποκαταστήσει το μη στρατιωτικό καθεστώς σε αυτά».

Χθες, Κυριακή, η τουρκική πλευρά δημοσίευσε εικόνες από drone που -κατά την Άγκυρα-δείχνουν ότι η Ελλάδα παραβιάζει το διεθνές δίκαιο, στρατιωτικοποιώντας τη Λέσβο και τη Σάμο.

Άμεση απάντηση στην κλήση του Έλληνα πρέσβη

Η ελληνική πλευρά, απαντώντας στο διάβημα στο οποίο προέβη νωρίτερα σήμερα η τουρκική πλευρά προς τον Έλληνα πρέσβη στην Άγκυρα Χριστόδουλο Λάζαρη, απέρριψε εν τω συνόλω τις τουρκικές αιτιάσεις, καθώς είναι παντελώς αβάσιμες και δεν συνάδουν με το Διεθνές Δίκαιο, υπογραμμίζουν διπλωματικές πηγές.

Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, ο Έλληνας πρέσβης υπογράμμισε ότι οι ελληνικές θέσεις έχουν αναπτυχθεί ενδελεχώς στις δύο επιστολές που εστάλησαν στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ.

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι η Ελλάδα σέβεται απολύτως τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τη Συνθήκη της Λωζάννης.

Συμπληρώνουν ότι ο πρέσβης μας στην Άγκυρα επεσήμανε ότι δεν είναι η Ελλάδα η χώρα η οποία απειλεί με πόλεμο τη γείτονα της (casus belli), ούτε έχει συγκεντρώσει τον μεγαλύτερο αποβατικό στόλο στα παράλια της, όπως έχει κάνει η Τουρκία.

Ο πρέσβης προσέθεσε ότι η Τουρκία συνεχίζει να παραβιάζει την κυριαρχία της Ελλάδας, με τις συνεχείς παραβιάσεις του εναερίου χώρου, καθώς και τις υπερπτήσεις άνωθεν ελληνικού εδάφους




πηγή:https://www.kathimerini.gr/politics/foreign-policy/562062859/nees-akrotites-erntogan-i-ellada-den-einai-isotimi-tis-toyrkias/

Κωνσταντίνος Φίλης: - Το κοινό εγχειρίδιο Πούτιν και Ερντογάν - Εισήλθαμε στην τρίτη και πιο επικίνδυνη φάση


 

Κωνσταντίνος Φίλης

Μετά το διάγγελμα Πούτιν εισήλθαμε στην τρίτη και πιο επικίνδυνη φάση της σύγκρουσης, ενώ η μερική επιστράτευση και η επίσπευση διεξαγωγής των δημοψηφισμάτων αποτελούν παραδοχή ήττας από πλευράς Κρεμλίνου, επτά μήνες μετά την έναρξη των επιχειρήσεων.

Φαίνεται πως η Μόσχα επαναπαύθηκε στις δάφνες των εδαφικών κτήσεων κατά τη δεύτερη φάση, όταν δηλαδή προσαρμόστηκε στην αποτυχία κατάληψης του Κιέβου και ανατροπής του Ζελένσκι, αλλά εν συνεχεία έθεσε υπό τον έλεγχό της όχι μόνο την περιοχή του Ντονμπάς (Λουγκάνσκ και Ντονέτσκ), αλλά και τις Χερσώνα και Ζαπορίζια. Θεώρησε ότι οι Ουκρανοί, παρά τη σημαντική συνδρομή των Δυτικών, ειδικότερα των Αμερικανών, δεν ήταν σε θέση να αμφισβητήσουν τα τετελεσμένα που είχαν δημιουργηθεί επί του εδάφους και ότι θα εστίαζαν στο να αμυνθούν για να αποτρέψουν την απώλεια νέων εδαφών και όχι να προσπαθήσουν να ανακαταλάβουν κάποιες από τις κατεχόμενες περιοχές. Μετά όμως την προέλαση των Ουκρανών στα βορειοανατολικά της χώρας, δεδομένων των σοβαρών απωλειών σε ανθρώπινο δυναμικό, του προβληματικού σχεδιασμού, που οδήγησε στην αποπομπή αρκετών υψηλόβαθμων στρατιωτικών, και του χαμηλού ηθικού των Ρώσων στρατιωτών, οι επιλογές του Πούτιν συρρικνώθηκαν.

Ετσι, κόντρα σε όσα ορισμένοι εκ των συνομιλητών του, όπως ο Ερντογάν, είχαν αφήσει να εννοηθούν, ότι δηλαδή ο ένοικος του Κρεμλίνου αναζητούσε γρήγορο συμβιβασμό, στον απόηχο σχετικών παραινέσεων από Κίνα και Ινδία, αποφάσισε την κλιμάκωση για να κατοχυρώσει τα εδαφικά του οφέλη. Την προηγούμενη φορά που έκανε κάτι αντίστοιχο στην Ουκρανία, η εκτίμηση ήταν ότι θα ακολουθούσε το δόγμα «κλιμάκωση πριν από την αποκλιμάκωση». Αυτό δεν έγινε, οπότε διατηρώ σοβαρές επιφυλάξεις αν πρόκειται να συμβεί αυτή τη φορά. Αλλωστε, ηγέτες με τα χαρακτηριστικά του θέλουν να δείχνουν ασυμβίβαστοι, έχοντας μια ψευδαίσθηση ισχύος. Αν και το ζενίθ των κρίσεων προσφέρεται για διαπραγματεύσεις, ο Πούτιν μοιάζει να κινείται στη λογική «αν δεν γίνει αυτό που θέλω, δεν θα γίνει τίποτα».

Φοβούμαι, δε, ότι στη ∆ύση εξακολουθούµε ακόµη και μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία να υποτιμούμε όχι τόσο την αποφασιστικότητα αναθεωρητικών ηγεσιών, αλλά την κλίση τους προς ένα περιφερειακό αρχικά και, γιατί όχι, παγκόσμιο μετέπειτα σύστημα παράλληλο και υπονομευτικό στην υφιστάμενη φιλελεύθερη τάξη πραγμάτων. Αρα, αν εξακολουθήσουμε να ερμηνεύουμε τις κινήσεις της Μόσχας και άλλων αναθεωρητών πάνω στη σκακιέρα με τα δυτικά πρότυπα ή με μια ανερμάτιστη αισιοδοξία που πηγάζει από ευσεβείς πόθους, κινδυνεύουμε να υπνωτιστούμε. Ο Μεντβέντεφ ήταν σαφής: «Το δυτικό κατεστημένο, γενικά όλοι οι πολίτες των χωρών του ΝΑΤΟ, πρέπει να καταλάβουν ότι η Ρωσία έχει επιλέξει τον δικό της δρόμο. Δεν υπάρχει επιστροφή».

Ομοίως θα πρέπει να ακούμε και να διαβάζουμε και την τουρκική ηγεσία. Διότι είναι ευδιάκριτες οι αναλογίες στη ρητορική και στις μεθόδους που χρησιμοποιούν Μόσχα και Αγκυρα έναντι των γειτόνων τους, αλλά και της Δύσης συνολικά. Και το πιο ενδιαφέρον και προβληματικό συνάμα είναι ότι η Τουρκία αποτελεί κομμάτι του δυτικού κόσμου, αλλά αποδεικνύεται προϊόντος του χρόνου ότι έχει χάσει το ενδιαφέρον της ή δεν θεωρεί απαραίτητο να επιδεικνύει συμμαχική αλληλεγγύη για να δεσμεύεται από αποφάσεις της Συμμαχίας. Θυμίζω ότι «έσπασε» τη νατοϊκή γραμμή με την προμήθεια των S-400 και υπονομεύει τη συνοχή της με την ουδέτερη στάση που μέχρι σήμερα τηρεί στο Ουκρανικό.

Πούτιν και Ερντογάν φαίνεται –πέραν του αυταρχικού τρόπου διακυβέρνησης– να μοιράζονται κοινό εγχειρίδιο στην προσπάθεια προώθησης/επιβολής των αναθεωρητικών τους βλέψεων. Αρχικά, εκτοξεύοντας απειλές και εκφοβίζοντας τους γείτονες, επιχειρούν να κάμψουν τη θέληση/αντίστασή τους. Παράλληλα, στρατιωτικοποιούν τα προβλήματα, εκβιάζοντας με τη χρήση στρατιωτικών μέσων για την επίτευξη των στόχων τους. Η προβολή της στρατιωτικής τους ισχύος και το αίσθημα μετα-αυτοκρατορικής αλαζονείας τους οδηγούν σε περιφρόνηση ή ερμηνεία κατά το δοκούν των διεθνών συνθηκών/καταστατικού χάρτη ΟΗΕ. Χρησιμοποιούν υβριδικά εργαλεία (π.χ. μεταναστευτικές ροές στην περίπτωση της Τουρκίας, κυβερνοεπιθέσεις στην αντίστοιχη της Ρωσίας) και προπαγανδίζουν ψευδείς ειδήσεις για να νομιμοποιήσουν τις πράξεις τους (η Ελλάδα διεξάγει εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας και η Ουκρανία γενοκτονία). Υποτιμούν το διαμέτρημα των άλλων, ωστόσο, τους παρουσιάζουν ως απειλή για την εθνική τους ασφάλεια όχι τόσο αυτοτελώς, αλλά ως μέρος ενός σχεδίου ισχυρών κρατών (εν προκειμένω των ΗΠΑ) με σκοπό να υπονομευθεί η κυριαρχία τους (επειδή οι ηγεσίες τους δεν είναι αρεστές). Εργαλειοποιούν τις μειονότητες, τις οποίες υποτίθεται ότι προστατεύουν προκειμένου να αποκτήσουν ερείσματα και να δικαιολογήσουν την εμπλοκή τους στα εσωτερικά τρίτων κρατών. Θεωρούν ότι πρέπει να διορθώσουν την ιστορία και τα λάθη των προκατόχων τους, διακατεχόμενοι έντονα από προσωπική ματαιοδοξία. Συμπεριφέρονται σαν νταήδες πέρα από τα διπλωματικά ειωθότα και «σπάνε» θεσμικά ταμπού για να καταδείξουν ότι στο νέο παγκόσμιο περιβάλλον όλα είναι πιθανά. Προκαλούν τεχνητές κρίσεις για μελλοντική χρήση και παν ενδεχόμενο, ωστόσο, συχνά καταλήγουν σε αδιέξοδο, έχοντας υψώσει τον πήχυ των προσδοκιών.

Εντέλει, υποκινώντας τη μισαλλοδοξία και υποδαυλίζοντας τις εντάσεις, καταλογίζουν ψευδώς στους αντιπάλους του τις προθέσεις που οι ίδιοι έχουν ή/και τις ενέργειες που πρόκειται να πραγματοποιήσουν, εμφανιζόμενοι ότι βρίσκονται σε άμυνα/κίνδυνο, ενώ προλειαίνουν το έδαφος για «προληπτική» αντ-επίθεση. Αυτή η τεχνική περιγράφεται ως «κατηγορία σε καθρέφτη» (accusation in a mirror) ή, αλλιώς, «επιχείρημα αντικατοπτρισμού».


* O κ. Κωνσταντίνος Φίλης είναι διευθυντής Ινστιτούτου Διεθνών Υποθέσεων και αναπληρωτής καθηγητής στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος. Κυκλοφορεί σε επιμέλειά του το βιβλίο «Το μέλλον της Ιστορίας» (εκδόσεις Παπαδόπουλος).



πηγή:https://www.kathimerini.gr/politics/foreign-policy/562059940/arthro-toy-k-fili-stin-k-to-koino-egcheiridio-poytin-kai-erntogan/


Προέδρος του Rockefeller International: Η Ελλάδα είναι ένα από τα εφτά οικονομικά θαύματα ενός ανήσυχου κόσμου


 Άρθρο του Ruchir Sharma, Προέδρου του Rockefeller International, στους Financial Times, αναφέρεται στις εφτά χώρες που ξεχωρίζουν σε παγκόσμιο επίπεδο για τα οικονομικά τους επιτεύγματα, σε μια περίοδο που επικρατεί η απόλυτη απαισιοδοξία, λόγω ύφεσης και πληθωρισμού. 

Η Ελλάδα δεν λείπει από τη λίστα των χωρών που χαρακτηρίζονται ως "οικονομικά θαύματα”, ενώ τον κατάλογο συμπληρώνουν το Βιετνάμ, η Ινδονησία, η Ινδία, η Πορτογαλία, η Σαουδική Αραβία και η Ιαπωνία. Όπως επισημαίνει ο αρθρογράφος των Financial Times, οι χώρες που περιλαμβάνονται στη λίστα με τα σύγχρονα οικονομικά θαύματα χαρακτηρίζονται από σχετικά ισχυρή ανάπτυξη, μέτρια επίπεδα πληθωρισμού και οι υψηλές αποδόσεις - σε αντίθεση με την παγκόσμια τάση. 

Αναφερόμενος στην Ελλάδα, ο Ruchir Sharma υπογραμμίζει πως η χώρα ανακάμπτει και έχει λάβει ιδιαίτερα μεγάλη ώθηση από τις ξένες επενδύσεις και τον τουρισμό, ο οποίος λόγω Covid είχε φτάσει στο 15% του ΑΕΠ, από 20%. Κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια είχαν φτάσει στο 50%, ενώ πλέον το ποσοστό αυτό έχει καταγράψει απίστευτη μείωση και διαμορφώνεται σε λιγότερο από 10%. Η ανάπτυξη της χώρας ξεπερνά το 4%, ενώ ο πληθωρισμός υποχωρεί γρήγορα, γεγονός που οδηγεί τη χώρα σε γρήγορη οικονομική ανάκαμψη.

Ο Ruchir Sharma σημειώνει πως τόσο η Ελλάδα όσο και η Πορτογαλία -που επίσης περιλαμβάνεται στη λίστα του με τα οικονομικά θαύματα- βρίσκονται σε φάση ανάκαμψης έχοντας μειώσει τα ελλείμματά τους, ενώ είναι λιγότερο εκτεθειμένες στις αναταράξεις της εφοδιαστικής αλυσίδας που σχετίζονται με τη Ρωσία.





πηγή:https://www.capital.gr/oikonomia/3660468/financial-times-i-ellada-ena-apo-ta-efta-oikonomika-thaumata-enos-anisuxou-kosmou?utmsource=email

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο επίλογος του άρθρου, με τον συγγραφέα να διαπιστώνει πως, παρά τα σημαντικά επιτεύγματα, οι χώρες αυτές θα μπορούσαν να χάσουν τη δυναμική της αν υπάρξει κάποια αλλαγή στην ηγεσία, την πολιτική που εφαρμόζεται ή αν επικρατήσει εφησυχασμός. Σε κάθε περίπτωση, χάρη στις υφιστάμενες συνθήκες, η Ελλάδα, το Βιετνάμ, η Ινδονησία, η Ινδία, η Πορτογαλία, η Σαουδική Αραβία και η Ιαπωνία έχουν αναδειχθεί σε νικητές εν μέσω μιας περιόδου διεθνούς ανησυχίας.