Παρασκευή 6 Μαΐου 2022

Κυβέρνηση: - Χτίσαμε ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα, για να ενισχύσουμε περισσότερο την κοινωνία. - Eξειδίκευση των μέτρων του νέου Εθνικού Προγράμματος Στήριξης

 


Η Ελλάδα, όπως και όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, υφίσταται τις δυσμενείς συνέπειες μιας γεωπολιτικής και συνακόλουθα ενεργειακής κρίσης.

Κρίση που πλήττει, σημαντικά, τους προϋπολογισμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Η μεγάλη αύξηση του κόστους της ενέργειας «ροκανίζει» το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, περιορίζει τζίρους και κέρδη επιχειρήσεων, ενισχύει την αβεβαιότητα των πολιτών, «φρενάρει» την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας.

Η Κυβέρνηση, απέναντι και σε αυτή την κρίση, λειτουργεί υπεύθυνα, συνετά και συγκροτημένα.

Τους προηγούμενους μήνες, εν μέσω διαδοχικών κρίσεων, έχτισε – μεθοδικά – «γραμμές άμυνας και στήριξης» του παραγωγικού ιστού της οικονομίας.

  • Η «1η γραμμή άμυνας και στήριξης» ήταν τα 43 δισ. ευρώ μέτρα της περιόδου της υγειονομικής κρίσης, που επέτρεψαν την ισχυρή ανάκαμψη της οικονομίας και μείωσαν – σημαντικά – την ανεργία.
  • Η «2η γραμμή άμυνας και στήριξης» είναι οι συνεχείς και μόνιμες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, κυρίως για τη μεσαία τάξη, που τονώνουν το διαθέσιμο εισόδημα νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
  • Η «3η γραμμή άμυνας και στήριξης» ήταν οι επιδοτήσεις μέρους του αυξημένου ενεργειακού κόστους, κυρίως χαμηλών καταναλώσεων, ύψους 3,5 δισ. ευρώ μέχρι σήμερα.
  • Η «4η γραμμή άμυνας και στήριξης» ήταν οι ενισχύσεις ευάλωτων νοικοκυριών, η στήριξη του πρωτογενούς τομέα και οι επιδοτήσεις καυσίμων, ύψους 900 εκατ. ευρώ μέχρι σήμερα.
  • Και τέλος, η «5η γραμμή άμυνας και στήριξης» είναι η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού μέσα στο 2022, συνολικού ποσοστού 11,8% αν συνυπολογιστεί η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων.

Αυτά τα «αναχώματα» ήταν και είναι σημαντικά.

Γνωρίζουμε όμως, πολύ καλά, ότι δεν είναι αρκετά.

Αντιλαμβανόμαστε τις αυξημένες και συσσωρευμένες δυσκολίες των πολιτών.

Κατανοούμε την όξυνση προβλημάτων στο πεδίο της οικονομίας.

Συναισθανόμαστε, πλήρως, την ανάγκη των συμπατριωτών μας για περαιτέρω στήριξη.

Ανταποκρινόμαστε θετικά, ψύχραιμα και αποφασιστικά, με ρεαλιστικό σχέδιο.

Δημιουργούμε τις δημοσιονομικές δυνατότητες για να προσφέρουμε ακόμη πιο ουσιαστικές λύσεις.

Χτίσαμε – ισχυρά – ταμειακά διαθέσιμα, ύψους 39,2 δισ. ευρώ, ώστε να έχουμε τους πόρους να ενισχύσουμε περισσότερο την κοινωνία.

Εκτελούμε – ικανοποιητικά – τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να έχουμε δημοσιονομικό χώρο για πρόσθετες παρεμβάσεις.

Αξιοποιούμε την υφιστάμενη, παροδική όμως, δημοσιονομική ευελιξία, με υπευθυνότητα.

Επιτυγχάνουμε ισχυρή και διατηρήσιμη οικονομική μεγέθυνση, παρά τους ισχυρούς τριγμούς των διαδοχικών κρίσεων.

Όλα αυτά δημιουργούν τις προϋποθέσεις για δραστικές παρεμβάσεις, ώστε να περιορίσουμε – ακόμη περισσότερο – τις αυξημένες τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος.

Συγκεκριμένα:

1ον. Οι επιδοτήσεις ηλεκτρικού ρεύματος, για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, ενισχύονται σημαντικά και διευρύνονται γενναία.

Αυξάνονται οι επιδοτήσεις των υφιστάμενων κατηγοριών καταναλώσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων και επιδοτούνται, για πρώτη φορά, και οι καταναλώσεις πάνω από τις 300 KWh της κύριας κατοικίας, καθώς και καταναλώσεις υπολοίπων ιδιοκτησιών των νοικοκυριών.

Το κόστος αναμένεται να διαμορφωθεί στα 900 εκατ. ευρώ.

Θα καλυφθεί από τους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, σε συνδυασμό με το ειδικό τέλος, ύψους 90%, επί των επιπλέον εσόδων στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο θα επιβληθεί για την προηγούμενη περίοδο, σύμφωνα με το τελικό πόρισμα και τη μεθοδολογία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

2ον. Τον μήνα Ιούνιο, επιδοτείται το 60% της αύξησης για όλους τους λογαριασμούς ρεύματος που έχουν χρεωθεί οι καταναλωτές, και έχουν εκδοθεί από τον Δεκέμβριο του 2021 έως τον Μάιο του 2022.

Αφορά οικιακούς καταναλωτές για χρεώσεις της κύριας κατοικίας τους, οι οποίες δεν έχουν καλυφθεί από τις εκπτώσεις που έχουν δοθεί μέσω των λογαριασμών ρεύματος.

Η επιδότηση θα χορηγηθεί στον λογαριασμό IBAN του καταναλωτή.

Το ποσοστό επιδότησης αφορά νοικοκυριά με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ, δηλαδή των 95% των νοικοκυριών.

Η επιδότηση δεν μπορεί να ξεπερνά τα 600 ευρώ ανά καταναλωτή.

Υπολογίζεται ότι για τις καταναλώσεις αυτής της περιόδου, οι οικιακοί καταναλωτές – για την πρώτη κατοικία τους – έχουν επιδοτηθεί με 755 εκατ. ευρώ, ενώ οι ίδιοι έχουν επωμιστεί επιπλέον κόστος 464 εκατ. ευρώ.

Συνεπώς, το κόστος της νέας παρέμβασης, με την απευθείας επιστροφή ποσού στους ατομικούς τραπεζικούς λογαριασμούς, υπολογίζεται στα 280 εκατ. ευρώ.

Αυτό το κόστος θα καλυφθεί από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

3ον. Συνεχίζει να επιδοτείται στην πηγή, η τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης (diesel) για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, ώστε το όφελος στην τελική τιμή για τον καταναλωτή να συνεχίσει να διαμορφώνεται στα 15 λεπτά το λίτρο.

Όπως έγινε και κατά τον προηγούμενο μήνα.

Το κόστος της παρέμβασης εκτιμάται στα 45 εκατ. ευρώ.

Αυτό το κόστος θα καλυφθεί από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

4ον. Από τον Ιούλιο του 2022 και με χρονικό ορίζοντα έως και ένα χρόνο, ενισχύεται – οριζόντια – ο μηχανισμός εκπτώσεων στα τιμολόγια ρεύματος, ώστε να σταθεροποιηθεί η τιμή λιανικής.

Εισάγεται μηχανισμός απορρόφησης των επιπλέον εσόδων των παραγωγών στη χονδρική αγορά.

Συγχρόνως, θα προσαρμόζεται – σε μηνιαία βάση – το ποσοστό επιδότησης στη λιανική αγορά, ενισχύοντας τον παρόντα μηχανισμό εκπτώσεων στα τιμολόγια, ώστε οι τιμές να παραμένουν μεσοσταθμικά σταθερές σε συγκεκριμένα επίπεδα, σημαντικά χαμηλότερες από αυτές που παρατηρήθηκαν τους προηγούμενους μήνες, και ελαφρώς υψηλότερες από αυτές που ίσχυαν πριν από την κρίση.

Σκοπός είναι οι τιμές λιανικής να παραμένουν σταθερά σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, ανεξαρτήτως της εξέλιξης της τιμής φυσικού αερίου.

Θα επιδοτηθούν, γενναία, τα κοινωνικά τιμολόγια, οι οικιακοί καταναλωτές για το σύνολο της κατανάλωσης όλων των κατοικιών τους, καθώς και όλες οι επιχειρήσεις, μικρές, μικρομεσαίες και μεγάλες, και φυσικά οι αγροτικές επιχειρήσεις.

Το κόστος της παρέμβασης, με βάση τις σημερινές τιμές ρεύματος, αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 2 δισ. ευρώ το 2ο εξάμηνο του έτους.

Το κόστος για τον Κρατικό Προϋπολογισμό υπολογίζεται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ.

Το υπόλοιπο αναμένεται να καλυφθεί από τους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, σε συνδυασμό με τον μηχανισμό απορρόφησης των επιπλέον εσόδων των παραγωγών στη χονδρική αγορά ρεύματος.

Η νέα δυναμική δέσμη παρεμβάσεων θα απορροφήσει το 70%-80% της αύξησης στην τιμή της κιλοβατώρας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Το συνολικό κόστος τους ανέρχεται στα 3,2 δισ. ευρώ για το υπόλοιπο του 2022, εκ των οποίων περίπου 1,1 δισ. ευρώ επιβαρύνουν τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

Αυτή η συνολική, πρόσθετη επιβάρυνση είναι ενσωματωμένη στις εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών για τα δημοσιονομικά μεγέθη της Ελληνικής οικονομίας, όπως αυτές υποβλήθηκαν, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Με αυτές τις παρεμβάσεις, παρεμβάσεις που εξαντλούν – με τα σημερινά δεδομένα – τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργήσαμε, η Κυβέρνηση αποδεικνύει έμπρακτα, για ακόμη μία φορά, ότι παρεμβαίνει γενναία και δίκαια.

Ενισχύει και εμπλουτίζει – διαρκώς – τις πολιτικές της, απαντώντας στις εύλογες αγωνίες και αβεβαιότητες της κοινωνίας.

Ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε δίπλα στον κάθε συμπατριώτη μας, κυρίως τον οικονομικά ευάλωτο συνάνθρωπό μας.

Θα θέλαμε να μπορούμε να κάνουμε ακόμη περισσότερα.

Όμως η ευθύνη δεν μας επιτρέπει να διαταράξουμε τις αναγκαίες δημοσιονομικές ισορροπίες.

Το ευρύτερο – διεθνές – περιβάλλον εμπεριέχει αβεβαιότητες και κινδύνους.

Η χώρα χρειάζεται ασφάλεια και σταθερότητα.

Η οικονομία πρέπει να μην υπερβεί το όριο της δημοσιονομικής ευστάθειας και η κοινωνία να διασφαλίσει μακροχρόνια ασφαλή πλεύση προς καλύτερες θάλασσες.

Ως Κυβέρνηση, κάνουμε – και θα συνεχίσουμε να κάνουμε – το καλύτερο δυνατό προς αυτή την κατεύθυνση.

Δήλωση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, για τα μέτρα στήριξης της κοινωνίας από τις επιπτώσεις της διεθνούς ενεργειακής κρίσης

Η καταστροφική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία πέρα από χιλιάδες νεκρούς πολλούς από αυτούς αμάχους, έχει δημιουργήσει σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια οικονομία και ανατροφοδοτεί μια πρωτόγνωρη ενεργειακή κρίση τη μεγαλύτερη ίσως τα τελευταία 50 χρόνια. Μια κρίση που απειλεί την Ευρωπαϊκή οικονομία αλλά και την συνοχή της Ευρωπαϊκής κοινωνίας. Μια κρίση που απειλεί και τη χώρα μας, τροφοδοτεί τον πληθωρισμό, και επιβαρύνει δυσβάσταχτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Από την έναρξη του πολέμου, έχουν σημειωθεί διαδοχικά ρεκορ υψηλών διεθνών τιμών στο φυσικό αέριο, στο πετρέλαιο και την ηλεκτρική ενέργεια. Και βεβαίως η διακοπή της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Βουλγαρία και την Πολωνία τις προηγούμενες ημέρες έχει προκαλέσει σοβαρό προβληματισμό  για την ασφάλεια εφοδιασμού.

Για αυτό το λόγο η κυβέρνησή μας έχει κινηθεί σε δύο άξονες:

Α. Σε μέτρα στήριξης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.

Β. Σε ένα σχέδιο αντιμετώπισης ακόμη και των πιο δυσμενών σεναρίων διαταραχής στις ροές Φυσικού Αερίου προς την Ελλάδα.

Ήμασταν οι πρώτοι μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. που ιδρύσαμε το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο έως και τον Απρίλιο, διαθέσαμε 3,3 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις και εκπτώσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, για να αντισταθμίσουμε το βάρος που έχουν επωμισθεί οικιακοί και επαγγελματικοί καταναλωτές από τις εκρηκτικές αυξήσεις.

Συγκεκριμένα τον Απρίλιο, με τις επιδοτήσεις της Κυβέρνησης, η τιμή μειώθηκε σε σχέση με τον Μάρτιο κατά 11% σε 0,21 ευρώ/kWh, αισθητά χαμηλότερη από τον μέσο όρο των 27 κρατών μελών που ανήλθε σε 0,274 ευρώ/kWh. Αντίστοιχα, η τιμή στην Ισπανία ήταν 60% ακριβότερη (0,338 ευρώ/kWh) και στην Πορτογαλία 22% (0,257 ευρώ/kWh).

Παρά τα μέτρα που έχουμε λάβει, τα οποία είναι τα σημαντικότερα στην Ευρώπη, αντιλαμβανόμαστε ότι αυτή η πρωτοφανής σε ένταση κρίση απαιτεί ακόμα πιο γενναίες παρεμβάσεις.

Έχουμε πλήρη επίγνωση της αγωνίας και της ανησυχίας των πολιτών, οι οποίοι βλέπουν ότι είναι αναγκασμένοι να διαθέτουν ολοένα και μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων τους για να καλύψουν το κόστος ενέργειας.

Για αυτό το λόγο και για να περιορίσουμε δραστικά την επιβάρυνση των καταναλωτών, πέρα από τις επιδοτήσεις για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, υιοθετούμε ένα μοντέλο δραστικής παρέμβασης στην Ελληνική αγορά ενέργειας που «αποσυνδέει» τη λιανική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας από την διεθνή χρηματιστηριακή τιμή του φυσικού αερίου, αφού τα έσοδα των μονάδων παραγωγής για όσο διάστημα διαρκεί ο νέος μηχανισμός προκύπτουν από το πραγματικό κόστος λειτουργίας αποκλείοντας τη δημιουργία μελλοντικών υπερεσόδων .

Επιδοτήσεις Μαΐου – Ιουνίου

Τον Μάιο και τον Ιούνιο θα συνεχιστούν οι επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου στα οικιακά και επαγγελματικά τιμολόγια.

Ηλεκτρική Ενέργεια – Οικιακοί καταναλωτές

Η επιδότηση αφορά όλες τις κατοικίες, κύριες και μη κύριες, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και για το σύνολο της κατανάλωσης.

Ειδικότερα:

  • Στις κύριες κατοικίες, για τις πρώτες 300 kWh απορροφούμε το 86% της αύξησης στο κόστος ηλεκτρισμού, καθώς η μέση ενίσχυση θα ανέλθει σε 56,6 ευρώ ανά μήνα.
  • Για τις πρώτες 150 kWh η επιδότηση διαμορφώνεται σε 205 ευρώ/MWh.
  • Για μηνιαία κατανάλωση από 151 έως 300 kWh σε 160 ευρώ/MWh.
  • Για το σύνολο της κατανάλωσης πάνω από 300 kWh τον μήνα το ύψος της επιδότησης ανέρχεται σε 100 ευρώ/MWh.
  • Για όλες τις μη κύριες κατοικίες, επιδοτούμε τη συνολική κατανάλωση με  100 ευρώ/MWh προκειμένου να απορροφήσουμε το 50% της αύξησης.
  • Για τους δικαιούχους Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, η επιδότηση θα ανέλθει σε 215 ευρώ/MWh για το σύνολο της κατανάλωσης, με στόχο την απορρόφηση του 100% των αυξήσεων.
  • Το συνολικό ποσό της επιδότησης για τους οικιακούς καταναλωτές τον Μάιο θα διαμορφωθεί σε 200 εκατ. ευρώ. Η επιδότηση του Ιουνίου θα ανακοινωθεί στο τέλος Μαΐου. 
  • Με τις παρεμβάσεις αυτές όλα τα νοικοκυριά θα δουν σημαντική μείωση στους λογαριασμούς τους.

Μερικά παραδείγματα για τον μήνα Μάιο:

  • Οικιακό τιμολόγιο με κατανάλωση 300 kWh τον μήνα. Χωρίς επιδότηση θα πλήρωνε για ρεύμα 100 ευρώ και με την επιδότηση 43,5 ευρώ –  έκπτωση 56,5% στη χρέωση ενέργειας.
  • Οικιακό τιμολόγιο με κατανάλωση 400 kWh τον μήνα. Χωρίς επιδότηση θα πλήρωνε 129,2 ευρώ και με την επιδότηση 63,6 ευρώ – έκπτωση 51%.
  • Για κατανάλωση 600 kWh, οι καταναλωτές θα πληρώνουν με την επιδότηση 108,2 ευρώ ενώ χωρίς επιδότηση θα πλήρωναν 193,8 ευρώ – έκπτωση 44%.

Ηλεκτρική Ενέργεια – Επιδότηση σε επαγγελματικά τιμολόγια

Για τους επαγγελματικούς καταναλωτές, η μοναδιαία τιμή της επιδότησης διαμορφώνεται σε 120/MWh τον Μάιο για το σύνολο της κατανάλωσης.

Επιπλέον, για τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με παροχή ισχύος έως 35kVA και για όλα τα αρτοποιεία ανεξαρτήτως ισχύος παροχής, ενισχύουμε με πρόσθετη επιδότηση 50 ευρώ/MWh το σύνολο της κατανάλωσης. Άρα η συνολική μοναδιαία επιδότηση ανέρχεται στα 170 για τον Μάιο.

Με το μέτρο αυτό, επιδοτούμε το 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής. Αφορά σε 1.250.000 εκατ. επαγγελματικές παροχές επιχειρήσεων όπως: εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, περίπτερα, ψιλικά, κομμωτήρια, γραφεία, αρτοποιεία και υπολογίζεται στα 35 εκατ. ευρώ για τον Απρίλιο.

Συνολικά, τον Μάιο το σύνολο της επιδότησης για τα επαγγελματικά τιμολόγια ανέρχεται σε 260 εκατ. ευρώ.

Φυσικό Αέριο – Επιδότηση σε Οικιακά Τιμολόγια – Νοικοκυριά

Η κρατική επιδότηση θα ανέλθει σε 20 ευρώ ανά θερμική MWh τον Μάιο για όλα τα νοικοκυριά και για το σύνολο της μηνιαίας κατανάλωσης.

Παράλληλα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας συνεχίζει να προσφέρει έκπτωση για την ίδια περίοδο ύψους 20 ευρώ ανά θερμική MWh.

Θ. Σκυλακάκης: Η γενναία παρέμβαση στο ηλεκτρικό ρεύμα θα αποτελέσει «ασπίδα προστασίας» για την ομαλή λειτουργία της οικονομίας

Προχωράμε σε μία γενναία παρέμβαση, που αφορά τόσο στο σύνολο των νοικοκυριών, αλλά και σε όλους τους υπόλοιπους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο, υψώνουμε μια «ασπίδα προστασίας» για την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας, αλλά και της οικονομίας.

Ο σχεδιασμός μας λαμβάνει, δυστυχώς, χώρα σε μία περίοδο ακραίας αβεβαιότητας –κυρίως εξαιτίας των δυσμενών συνεπειών του πολέμου που εξαπέλυσε η Ρωσία στην Ουκρανία και επηρεάζουν όλο τον πλανήτη. Ωστόσο, οι πρόσφατες θετικές, δημοσιονομικές εξελίξεις, μας επιτρέπουν να προχωρήσουμε, αποφασιστικά, σ’ αυτή την παρέμβαση. Είναι τέσσερις οι θετικές εξελίξεις που μας δίνουν τη δυνατότητα να παρέμβουμε τόσο δραστικά:

  • Καταρχήν, το πρωτογενές έλλειμμα του 2021 ήταν κατά 2 μονάδες μικρότερο αυτού που είχαμε υπολογίσει αρχικά (5%, έναντι 7,1%).
  • Το δημόσιο χρέος, σε σχέση με το προηγούμενο Μεσοπρόθεσμο που καταθέσαμε την άνοιξη του 2021, είναι περίπου 10 μονάδες μικρότερο ως ποσοστό του ΑΕΠ για όλο το χρονικό διάστημα του Μεσοπρόθεσμου, δηλαδή μέχρι το 2025. Έχουμε, λοιπόν, μία καλύτερη πρόβλεψη για το χρέος.
  • Ενισχύεται η εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών προς τη χώρα μας, μετά και από την αναβάθμιση από την S&P και την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης από τους θεσμούς και την επικείμενη έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία.
  • Παραμένει δυναμικός ο ρυθμός ανάπτυξης. Μάλιστα το 2021 ήταν πολύ υψηλότερος του αναμενόμενου. Παράλληλα, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν πως ο τουρισμός θα συμβάλει περισσότερο από είχαμε υπολογίσει στην ανθεκτικότητα της αναπτυξιακής πορείας του 2022.

Κοινώς, έχουμε μια καλύτερη οικονομική κατάσταση και γι’ αυτό μπορούμε να λαμβάνουμε μέτρα.

Η πηγή του κακού, είναι το αέριο, η τιμή του οποίου αυξήθηκε κατά πέντε φορές τόσο με την προοπτική της εισβολής πριν τον πόλεμο όσο και μετά, κατά τη διάρκειά του. Και το αέριο μετέχει 35%-40% στην παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος. Η ζημιά, λοιπόν, ήταν σε μεγάλο βαθμό αναπόφευκτη και τώρα κάνουμε μετριασμό αυτής της ζημιάς. Δεν υπάρχει κανένας στον πλανήτη που θα μπορούσε να μηδενίσει μία αύξηση ενός διεθνούς αγαθού τόσο τρομακτική, ώστε να μην επηρεάσει καθόλου την οικονομία.

Εξειδίκευση παρέμβασης

Η στρατηγική μας για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, και πιο συγκεκριμένα στους λογαριασμούς ρεύματος, το επόμενο χρονικό διάστημα, έχει τέσσερις άξονες:

Πρώτον, επέκταση του παρόντος σχήματος επιδότησης τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, για καταναλώσεις άνω των 300Kwh και λοιπές κατοικίες.

Δεύτερον, επιβολή τέλους επί των επιπλέον εσόδων στους παραγωγούς ενέργειας για την προηγούμενη περίοδο, με βάση τη μεθοδολογία της ΡΑΕ, που θα επιστρέψει, μέχρι τελευταίο ευρώ, στους καταναλωτές μέσω των παρεμβάσεων τις οποίες κάνουμε.

Τρίτον, επιστροφή στο IBAN των πολιτών, τον Ιούνιο, σημαντικού ποσοστού των αυξήσεων που είδαν οι καταναλωτές την προηγούμενη περίοδο.

Τέταρτον, εφαρμογή νέου μηχανισμού από τον Ιούλιο και μετά, ο οποίος έχει δύο σκέλη:

  • (α) εφαρμογή μηχανισμού απορρόφησης των επιπλέον εσόδων των παραγωγών στη χονδρική αγορά, μειώνοντας τη χονδρική τιμή αγοράς
  • (β) επιδότηση του υπολειπόμενου ποσού που απαιτείται, ώστε να μειωθούν σημαντικά και να σταθεροποιηθούν οι λογαριασμοί λιανικής, μέσω του υπάρχοντος μηχανισμού επιδότησης.

Ειδικότερα σε σχέση με το μηχανισμό επιστροφής κόστους ρεύματος για οικιακούς καταναλωτές, επιστρέφεται το 60% του αυξημένου κόστους ρεύματος που έχουν χρεωθεί οι οικιακοί καταναλωτές για λογαριασμούς της κύριας κατοικίας τους, που έχουν εκδοθεί από 1η Δεκεμβρίου 2021 έως 31 Μαΐου 2022 (ανεξαρτήτως περιόδου αναφοράς κατανάλωσης λογαριασμού). Μετράει η ημερομηνία έκδοσης του λογαριασμού και με βάση αυτή γίνεται η επιστροφή, όχι βάσει της περιόδου κατανάλωσης.

Αφορά οικιακούς καταναλωτές για χρεώσεις της κύριας κατοικίας τους, που δεν έχουν καλυφθεί από τις εκπτώσεις που έχουν δοθεί μέσω των λογαριασμών ρεύματος, είτε από το κράτος είτε από τους παρόχους. Η επιδότηση θα δοθεί στον λογαριασμό IBAN του καταναλωτή.

Το ποσοστό επιδότησης ανέρχεται σε 60% της αύξησης της τιμής ρεύματος της πρώτης κατοικίας, για λογαριασμούς που έχουν εκδοθεί από τον Δεκέμβριο του 2021 έως τον Μάιο του 2022 και αφορά νοικοκυριά-φορολογικούς κατοίκους Ελλάδος, με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ.

Η επιστροφή δίνεται σε όσους πλήρωσαν συνολική αύξηση ρεύματος τους έξι μήνες άνω των 30 ευρώ (και επομένως θα λάβουν τουλάχιστον 18 ευρώ). Η επιδότηση δεν μπορεί να ξεπερνάει τα 600 ευρώ, ανά καταναλωτή.

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη της ενίσχυσης είναι η εκδήλωση ενδιαφέροντος, σε σχετική πλατφόρμα που θα γίνει γι’ αυτόν τον σκοπό, με συνεργασία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της ΑΑΔΕ. Εκεί, θα αντλούνται τα στοιχεία της κύριας κατοικίας από την ΑΑΔΕ, όπως και ο σχετικός αριθμός του ρολογιού ρεύματος και ο ωφελούμενος θα βεβαιώνει τα στοιχεία αυτά ή θα τα επικαιροποιεί σε περίπτωση που έχει αλλάξει κύρια κατοικία. Κατόπιν, τα στοιχεία των χρεώσεων ρεύματος, για κάθε ρολόι, θα αντλούνται από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.

Το ποσό επιστροφής υπολογίζεται, ανά μήνα, σύμφωνα με τον ακόλουθο μαθηματικό τύπο:

Ποσό επιστροφής = [Ποσό ρήτρας αναπροσαρμογής λογαριασμού που εκδόθηκε εντός του μηνός – Ποσό έκπτωσης από το κράτος επί της ρήτρας αναπροσαρμογής – Ποσό έκπτωσης από τον πάροχο επί της ρήτρας αναπροσαρμογής] * Ποσοστό συνιδιοκτησίας ή χρήσης * 60%.

Υπολογίζεται ότι για την περίοδο αναφοράς της επιδότησης, οι οικιακοί καταναλωτές για την πρώτη κατοικία τους έχουν επιδοτηθεί με 755 εκατ. ευρώ, ενώ οι ίδιοι έχουν επωμιστεί 464 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, το κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό υπολογίζεται σε περίπου 280 εκατ. ευρώ (60% των 464 εκατ. ευρώ).

Σημειώνεται ότι οι μικρές επιχειρήσεις έχουν, ήδη, καλυφθεί, αναδρομικά, από τον Ιανουάριο. Κάτι, που θα διαπιστώσουν από τους λογαριασμούς του ρεύματος που θα λάβουν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, από όπου θα αφαιρεθούν ποσά, που αντιστοιχούν με την ενίσχυση που έπρεπε να λάβουν τον Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο.

Το «πακέτο» στήριξης που ανακοινώνουμε, σήμερα, προβλέπεται στον δημοσιονομικό σχεδιασμό που καταθέσαμε πριν από μερικές ημέρες. Είναι εξαιρετικά σημαντικό και αναμένουμε ότι θα επηρεάσει θετικά και τον πληθωρισμό. Αναμένουμε, δηλαδή, ότι θα μειώσει, τουλάχιστον κατά 0,5 μονάδα, τον πληθωρισμό, σε ετήσια βάση, κάτι εξαιρετικά σημαντικό για να αποκλιμακωθούν οι πληθωριστικές προσδοκίες. Κύριος στόχος μας είναι να επέλθει ηρεμία στην οικονομία, όσο αυτό είναι εφικτό, δεδομένου του απεχθούς πολέμου.

Όντας η χώρα με το μεγαλύτερο δημόσιο χρέος*, εξερχόμενοι από την υγειονομική κρίση, δεδομένων των εξωτερικών απειλών και μιας ενεργειακής κρίσης που δεν αφήνει κανέναν ανεπηρέαστο, δουλειά μας είναι – και αυτό κάνουμε – να διαφυλάξουμε «σαν κόρη οφθαλμού» μια συνθήκη κανονικότητας στην οικονομία. Για τη διαχείριση αυτών των κρίσιμων στιγμών απαιτείται σύνεση και σοβαρότητα, αρετές που η Κυβέρνησή μας, πιστεύω, ότι έχει αποδείξει έμπρακτα, στη διάρκεια της τριετίας που πέρασε, ότι διαθέτει.

Θέλω να ευχαριστήσω, ιδιαίτερα, τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής, κ. Θ. Πετραλιά, η εξαιρετική δουλειά του οποίου ήταν για ακόμη μια φορά καθοριστική, από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών, για τη διαμόρφωση αυτού του σύνθετου, δίκαιου και αποτελεσματικού «πακέτου» στήριξης της κοινωνίας και της οικονομίας.

* Υποσημείωση για τους συντάκτες: Βάσει του Προγράμματος Σταθερότητας 2022-2025, η πρόβλεψη για το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό % του ΑΕΠ, διαμορφώνεται, ανά έτος, ως εξής (σύγκριση με προβλέψεις 2021):

  • 2022: 180,2% (από 189,5)
  • 2023: 168,6% (από 176,7%)
  • 2024: 155,2% (από 166,1%).


Επίθεση του Βουλευτή της ΝΔ Άγγελου Τσιγκρή στον ΥΕΘΑ - Πότε επιτέλους θα γίνει ορθολογική κατανομή των κρατήσεων επί των εξοπλιστικών προγραμμάτων;


 Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ο βουλευτής Αχαΐας της Νέας Δημοκρατίας Άγγελος Τσιγκρής, κατέθεσε Ερώτηση προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας με την οποία ζητά την ορθολογική κατανομή των πόρων από την κράτηση επί των εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Σύμφωνα με την Ερώτηση του Αχαιού βουλευτή:

“Η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (Ε.Α.Α.Σ.), με πρόσφατο υπόμνημά της, εκφράζει τις ανησυχίες της αναφορικά με τις επικείμενες αλλαγές που αφορούν στην κατανομή των πόρων που προέρχονται από την κράτηση του 4% επί των εξοπλιστικών προγραμμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Συγκεκριμένα, η κράτηση του 4% που αποδίδεται στα Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων, έχει θεσμοθετηθεί ως αντιστάθμισμα στην απουσία εργοδοτικής εισφοράς, που ισχύει για το σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων και των αστυνομικών.

Σημειώνεται ότι οι στρατιωτικοί δεν έχουν επικουρική ασφάλιση και δεν τους καταβάλλεται η εργοδοτική εισφορά του 3%.

Σύμφωνα με την Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, η κατανομή των πόρων είναι απαραίτητο να πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) Τα ποσά που η Πολιτεία καθορίζει να μοιράζονται με βάση την αρχή της ισονομίας στους αποστράτους, αντί εργοδοτικής εισφοράς, αντισταθμίζοντας τη μη θεσμοθετημένη επικουρική σύνταξη των στρατιωτικών.

β) Τα ποσά να διανέμονται αναλόγως του αριθμού των ατόμων που εξυπηρετεί ο κάθε φορέας.

γ) Οι πόροι από την κράτηση επί των εξοπλιστικών προγραμμάτων, να μοιράζονται σε όλα τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, ανεξαρτήτως κλάδου”.

Συγκεκριμένα, ο Αχαιός βουλευτής ρωτάει τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας: 

α) Σε ποιες ενέργειες θα προβεί με σκοπό τη δικαιότερη κατανομή των πόρων που προέρχονται από την κράτηση 4% επί των εξοπλιστικών προγραμμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και

 β) Πότε αναμένεται η εφαρμογή των προτεινόμενων μεταρρυθμίσεων._



πηγή:https://aigiovoice.gr/o-angelos-tsigkris-zita-orthologiki-katanomi-ton-kratiseon-epi-ton-exoplistikon-programmaton/

Πέμπτη 5 Μαΐου 2022

ΜΑΡΦΙΝ 5 Μαΐου 2010:- Ένα έγκλημα χωρίς τιμωρία - "Παιδιά δικά μας" ήταν οι δράστες, άλλωστε οι μολότοφ δε σκοτώνουν!


 

Δεν ήταν τέσσερα θύματα μιας τυφλής βίας, όπως υποστηρίζουν άκριτα και άστοχα κάποιοι. Ήταν θύματα στοχευμένης βίας με συγκεκριμένο ιδεολογικό πρόσημο.

Δεν ήταν μόνον αυτοί που πέταξαν τις μολότοφ. Ήταν και αυτοί που επιδοκίμαζαν την πράξη τους και κυρίως αυτοί που εμπόδιζαν τα πυροσβεστικά οχήματα να προσεγγίσουν τον τόπο της φωτιάς. Ήταν ένα έγκλημα στου οποίου τη διάπραξη πολλοί συνετέλεσαν.

Κακώς αποδίδουμε τις ευθύνες μόνον στους άγνωστους φυσικούς αυτουργούς. Υπήρχαν και οι δεκάδες, για να μην πω εκατοντάδες, ηθικοί αυτουργοί της αποτρόπαιης δολοφονίας τεσσάρων ανθρώπων, οι οποίοι για κακή τους τύχη βρισκόταν στη «λάθος πλευρά», για να θυμηθούμε και τι είπε ο τέως πρωθυπουργός.

Η πολιτική ταυτότητα των δραστών πολύ συγκεκριμένη. Ανήκαν όλοι σε εκδοχές της επαναστατικής Αριστεράς. Και για αυτόν τον λόγο το συγκεκριμένο έγκλημα άργησε να αναδειχθεί σε ένα κορυφαίο στην απέχθεια και αποκρουστικότητα του, πολιτικό γεγονός.

"Παιδιά δικά μας" ήταν οι δράστες, άλλωστε οι μολότοφ δε σκοτώνουν, όπως δήλωσε με κυνισμό κορυφαίο στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ. Του διέφυγαν οι τέσσερις νεκροί της ΜARFIN.

Ας αναλογιστεί ο αναγνώστης τι θα γινόταν αν οι δράστες ήταν ακροδεξιοί και τα θύματα ανήκαν στην Αριστερά. Πόσοι δρόμοι και πόσες πλατείες θα έπαιρναν τα ονόματα τους. Πόσα τραγούδια θα γραφόταν από τους «προοδευτικούς» καλλιτέχνες στη μνήμη τους. Και πιθανόν οι τραγικοί οικείοι τους να γινόταν αγωνιστικές τηλεπερσόνες.

Οι γονείς των τριών νεκρών βιώνουν τον πόνο τους μέσα στη σιωπή και στη διακριτικότητα, μακριά από τα φώτα μιας νοσηρής δημοσιότητας. Το πένθος τους συνοδεύεται από την αξιοπρέπεια. Ουδείς ασχολήθηκε μαζί τους γιατί αυτοί δεν το επέτρεψαν. Γιατί αυτοί δεν το επεδίωξαν και δεν το προκάλεσαν. Δε θέλησαν να γίνουν περιφερόμενα σύμβολα.

Τα κόμματα που δεν ανήκουν στην Αριστερά άργησαν δραματικά να εκτιμήσουν τις πολιτικές διαστάσεις αυτής της δολοφονίας. Εδώ και μόλις δύο χρόνια γίνονται εκδηλώσεις μνήμης, με την επίσημη συμμετοχή της Πολιτείας, χωρίς τυμπανοκρουσίες και λαϊκές κινητοποιήσεις.

Πάντως, στο μεγαλύτερο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας υπάρχει η στιφή γεύση του γεγονότος πως οι δολοφόνοι κυκλοφορούν, μετά από έντεκα χρόνια, ελεύθεροι.

Ουδείς πιστεύει πως η επανεξέταση της υπόθεσης, μετά από τόσο καιρό, μπορεί κάπου να οδηγήσει. Υπόνοιες ή υποψίες μπορεί να υπάρχουν. Δύσκολα όμως τεκμηριώνονται στην αίθουσα του δικαστηρίου. Άλλωστε, αυτός ο πολιτικός χώρος, σαν τους μαφιόζους, εύκολα τρομοκρατεί και απειλεί παράγοντες της δίκης. Τα έχουμε ζήσει.

Ελπίζω η πολιτική ηγεσία σήμερα να τιμήσει τη μνήμη των τεσσάρων συνανθρώπων μας που η εγγενής βία ενός κομματιού της Αριστεράς τους στέρησε τη ζωή.





πηγή:https://www.liberal.gr/apopsi/tous-nekrous-tis-marfin-den-tha-tous-xechasoume-pote/375135

Πρωθυπουργός: - Είμαι αποφασισμένος να διορθώσουμε τις αδικίες του χθες - Επιστρέφουμε το 60% όλων των πρόσθετων επιβαρύνσεων στην ηλεκτρική κατανάλωση - Όλα τα νέα μέτρα


 Αγαπητοί μου συμπολίτες,

Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και ο πόλεμος που συνεχίζεται εκεί χτυπά ολόκληρο τον κόσμο, την Ευρώπη αλλά και τη χώρα μας. Και διεξάγεται όχι μόνο με πυραύλους και βόμβες, αλλά και με όπλο την ενέργεια και την τιμή του φυσικού αερίου, που έχει σκαρφαλώσει σε πρωτοφανή ύψη.

Αυτή είναι που προκαλεί διαδοχικές ανατιμήσεις και ιδίως στο ηλεκτρικό ρεύμα. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζεται στη ρίζα του μόνο με ενιαία ευρωπαϊκή απάντηση.

Όμως, σε αντίθεση με τις πρωτοβουλίες που πήρε για το Ταμείο Ανάκαμψης, εδώ η Ευρώπη εμφανίζεται -μέχρι σήμερα τουλάχιστον- κατώτερη των περιστάσεων. Και, δυστυχώς, η λύση της αργεί. Γι’ αυτό και η Ελλάδα συνεχίζει να την διεκδικεί αλλά στο μεταξύ δεν αδρανεί. Δεν θα την περιμένει. Γιατί πρώτος εγώ αισθάνομαι ότι οι δυσκολίες των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών μας δεν μπορούν να περιμένουν άλλο.

Με απόφασή μου, λοιπόν, δρομολογείται ένα νέο Εθνικό Πρόγραμμα Στήριξης, με σταθερό προσανατολισμό τους πιο αδύναμους. Αυτήν τη φορά, όμως, και με μέτρα σημαντικής ανακούφισης για τη μεσαία τάξη.

Βοηθήσαμε πολύ τα ευάλωτα νοικοκυριά, που είχαν χαμηλές καταναλώσεις. Αλλά είναι αλήθεια πως όσοι χρησιμοποίησαν λίγο περισσότερο ρεύμα -γιατί έπρεπε, για παράδειγμα, να θερμανθούν με κλιματιστικό ή έχουν μία μικρή δεύτερη κατοικία- βλέπουν υπέρογκες αυξήσεις στους λογαριασμούς τους. Με την κρατική στήριξη, αν και μεγάλη, να αποδεικνύεται μικρή για να σηκώσει το βάρος τους.

Αυτό από σήμερα αλλάζει. Είμαι αποφασισμένος να διορθώσουμε τις αδικίες του χθες, να οργανώσουμε καλύτερα την άμυνα του σήμερα, αλλά και να αποτρέψουμε κινδύνους του αύριο.

Το νέο μας Πρόγραμμα παρεμβαίνει σε τέσσερα πεδία: 

Πρώτον, η πολιτεία επιστρέφει στον ατομικό τραπεζικό λογαριασμό κάθε ιδιοκτήτη ή ενοικιαστή πρώτης κατοικίας το 60% όλων των πρόσθετων επιβαρύνσεων που έχει υποστεί, αναδρομικά από τον Δεκέμβριο έως και τον Μάιο. Το όριο της έκτακτης αυτής αποζημίωσης θα είναι τα 600 ευρώ και θα αφορά όλους τους συμπολίτες μας με ετήσιο εισόδημα έως και 45.000 ευρώ.

Ταυτόχρονα, για τον Μάιο και τον Ιούνιο θα καλύπτεται κατά 50% η όποια αύξηση στην κατανάλωση και πέραν των 300 KWh. Ενώ, επιπλέον, η νέα έκπτωση θα αφορά και τις μη κύριες κατοικίες, και μάλιστα για το σύνολο της μηνιαίας κατανάλωσης.

Δεύτερον, όπως έχω δηλώσει, οι επιχειρήσεις παραγωγής ρεύματος θα κληθούν να καταβάλουν το δικό τους μέρισμα αλληλεγγύης στην κοινωνία, που δοκιμάζεται από την ακρίβεια. Με βάση, λοιπόν, το τελικό πόρισμα της Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, που αναμένεται τις αμέσως επόμενες μέρες, τα πρόσθετα συγκυριακά έσοδά τους θα φορολογηθούν με ένα ειδικό τέλος ύψους 90%.

Πρόκειται, άλλωστε, για ποσά τα οποία θα διατεθούν για να ανακουφίσουν ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Γιατί είναι ώρες δράσης της πολιτείας αλλά και ώρες ευθύνης όλων μας.

Τρίτον, ανεξάρτητα από τις ευρωπαϊκές αποφάσεις, η ελληνική κυβέρνηση, με δική της πρωτοβουλία, δρομολογεί από τον Ιούλιο ένα σύστημα που αποσυνδέει τις διεθνείς αυξήσεις του φυσικού αερίου από τους λογαριασμούς ρεύματος στη χώρα. Η διάρκεια αυτού του σχήματος θα έχει ορίζοντα έως και ένα χρόνο.

Με απλά λόγια, και με μία διπλή κρατική παρέμβαση τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική αγορά ενέργειας, θέτουμε ένα έμμεσο πλαφόν. Και, ταυτόχρονα, σταθεροποιούμε τις τιμές που φτάνουν στον καταναλωτή. Αναστέλλεται έτσι ουσιαστικά η ρήτρα αναπροσαρμογής. Και «κόβονται μαχαίρι» τα υπερέσοδα των εταιρειών ενέργειας.

Η πρωτοβουλία είναι δίκαιη, τεκμηριωμένη και κοστολογημένη. Και, το κυριότερο, δεν δημιουργεί προβλήματα ανταγωνισμού που θα μπορούσαν να αμφισβητήσουν νομικά τα θετικά αποτελέσματά της για τους καταναλωτές.

Τέλος, μετατρέπουμε την εξοικονόμηση ενέργειας σε «ασπίδα» κάθε πολίτη και κάθε επιχείρησης απέναντι στους εκβιασμούς όσων ποντάρουν στην άσκοπη σπατάλη της.

Τις επόμενες εβδομάδες ξεκινά το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – αλλάζω συσκευή», που πριμοδοτεί γενναία την απόσυρση των παλιών, ενεργοβόρων κλιματιστικών και ψυγείων. Ενώ το φθινόπωρο, παράλληλα με το πρόγραμμα «Εξοικονομώ» των κατοικιών, δρομολογείται και το «Εξοικονομώ για Επιχειρήσεις». Ένα σχέδιο που θα επιτρέπει, μεταξύ άλλων, την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών μονάδων στις στέγες των κτηρίων τους.

Η φθηνότερη ενέργεια όμως είναι αυτή που δεν καταναλώνεται ποτέ. Συνεπώς, μικρές αλλαγές στις συνήθειες μας, όπως μικρές αλλαγές στις ρυθμίσεις των κλιματιστικών μας, θα φέρουν αμέσως και χαμηλότερους λογαριασμούς. Ετσι βοηθούμε και το περιβάλλον αλλά και το πορτοφόλι μας.

Συμπολίτες μου,

Για να καταλήξω σε αυτές τις τέσσερις παρεμβάσεις χρειάστηκε χρόνος και μελέτη. Γιατί ένα τέτοιο πολυεπίπεδο πρόγραμμα πράγματι ήταν μία σύνθετη άσκηση, με πολλές τεχνικές, οικονομικές, ακόμη και πολιτικές παραμέτρους.

Διαμορφώθηκε, ωστόσο, σε άμεσο ρεαλιστικό σχέδιο χάρη στη συνεπή και συνετή πολιτική που προηγήθηκε. Είναι αυτή που έφερε χαμηλότερο έλλειμμα το 2021 και θετικές διεθνείς αξιολογήσεις. Και τώρα χρηματοδοτεί την νέα πρωτοβουλία μας, μαζί με τους πόρους από τα έσοδα των παραγωγών ρεύματος.

Μακάρι να μπορέσουμε να πετύχουμε και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ώστε να μειωθεί η επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό. Αλλά δεν πρόκειται να περιμένω μέχρι το αργοκίνητο ευρωπαϊκό υπερωκεάνιο να αλλάξει πορεία.

Θα είμαι, ωστόσο, ειλικρινής: όσο διαρκεί ο πόλεμος, καμία εθνική στήριξη δεν θα μπορεί να απορροφήσει όλες τις αυξήσεις και να κρατήσει τις τιμές ενέργειας εκεί που ήταν πριν την κρίση. Όποιος ισχυρίζεται ότι μπορεί να το κάνει, σας λέει ψέματα.

Ήδη από το φθινόπωρο, άλλωστε, το κράτος απορροφά μέρος των αυξήσεων, ενισχύοντας ταυτόχρονα, όσο μπορεί, το διαθέσιμο εισόδημα με νέες, μόνιμες μειώσεις φόρων και εισφορών. Αυτές τις μέρες, μάλιστα, οκτώ στους δέκα συμπολίτες μας θα κληθούν να πληρώσουν ακόμα χαμηλότερο ΕΝΦΙΑ.

Και τώρα, η νέα δέσμη παρεμβάσεων θα απορροφήσει το 70% έως 80% της αύξησης στην τιμή της κιλοβατώρας για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τους αγρότες μας. Με ορίζοντα τους επόμενους 12 μήνες και με παρεμβάσεις σε όλα τα μέτωπα.

Η πολιτεία οφείλει να στέκεται δίπλα στους πολίτες όταν βρίσκονται αντιμέτωποι με βίαιες αλλαγές που μόνοι τους δεν μπορούν να διαχειριστούν. Το κάναμε στη διάρκεια της πανδημίας, το κάνουμε και τώρα, με την ενεργειακή κρίση.

Ένα κράτος που προστατεύει την κοινωνία, επιμερίζοντας δίκαια το κόστος κάθε αναγκαστικής προσαρμογής. Αλλά και μία πολιτεία που μάχεται για να αναπτύσσεται η χώρα ώστε τους καρπούς της συλλογικής προόδου να τους γεύονται όλοι οι πολίτες. Αυτό είναι το όραμά μου και αυτό υπηρετώ με συνέπεια, κάθε μέρα.

Σας ευχαριστώ

Το άδικο των ισχυρών - Το casus belli - Η ισχύς του διεθνούς δικαίου






Χρόνια τώρα, η Ελλάδα επισηµαίνει ότι η επέκταση των χωρικών υδάτων είναι αποκλειστικό δικαίωμα της χώρας και casus belli δεν χωρούν στη διεθνή νομιμότητα. Αυτό είναι σχεδόν αληθές. Η επέκταση των χωρικών υδάτων είναι δικαίωμα κάθε χώρας, αλλά ύστερα από συζήτηση με τις όμορες χώρες. 

Είναι περιοχές που ο κανόνας των 12 ναυτικών μιλίων δεν εφαρμόζεται. Για παράδειγμα, η Λέσβος απέχει από τις τουρκικές ακτές 6 μίλια. Γενικώς υπάρχουν πολλές παράμετροι, ακόμη και διεθνούς ναυσιπλοΐας, που πρέπει να συνεκτιμηθούν. Χώρες με καλή θέληση καταλήγουν σε συμφωνία, όπως έκανε η Ελλάδα με την Ιταλία πριν από μερικά χρόνια και επεκτείναμε πέρυσι τα χωρικά ύδατα των νησιών του Ιονίου.

Σε γενικές γραμμές, πάντως, η Ελλάδα έχει δίκιο: η επέκταση των χωρικών υδάτων είναι δικαίωμά μας και σε όποιον δεν αρέσει ξιδάκι ή έστω Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Το casus belli της Τουρκίας είναι απολίτιστο, ανήθικο και προπαντός παράνομο. Σύμφωνα με το (έστω) πρόπλασμα διεθνούς δικαίου που έχουμε, κάθε χώρα πρέπει να ασκεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Τσαμπουκάδες ή απειλές πολέμου δεν πρέπει να υπάρχουν.

Ας σκεφθούμε τώρα το εξής σενάριο. Τη δεκαετία του ’70, την ώρα που ο Κωνσταντίνος Καραμανλής όργωνε την Ευρώπη για να εντάξει την Ελλάδα στην ΕΟΚ, να έλεγε ο Ετσεβίτ ή ο Ντεμιρέλ ότι η ένταξη της Ελλάδας πλήττει τα βασικά συμφέροντα ασφάλειας της Τουρκίας, διότι «ποιος ξέρει; Μπορεί η ΕΟΚ να γίνει Ε.Ε., κατόπιν να συναφθεί και κανένα αμυντικό πρωτόκολλο και να έχουμε το αεροπλανοφόρο “Σαρλ ντε Γκωλ” να αλωνίζει στην Ανατολική Μεσόγειο. Γι’ αυτό η Ελλάδα, κάποτε μέρος του οθωμανικού χώρου, πρέπει να σκεφθεί δυο φορές πριν κάνει αίτηση ένταξης. Οι ένοπλες δυνάμεις της Τουρκίας είναι σε ετοιμότητα, για να αποτρέψουν κάθε απειλή ασφάλειας της χώρας». Τι θα λέγαμε τότε; Θα ήταν λογική μια τέτοια τουρκική απαίτηση;

Το περίεργο είναι ότι οι «πολέμαρχοι των καναλιών», εκείνοι που θέλουν επέκταση των χωρικών υδάτων «εδώ και τώρα», χωρίς καν την προαπαιτούμενη συζήτηση που προβλέπει το διεθνές δίκιο, βρίσκουν λογική την απαίτηση της Ρωσίας να διαφεντεύει το μέλλον κυρίαρχων χωρών στη γειτονιά της. Δηλώνουν «εγώ είμαι κατά της εισβολής» αλλά δίνουν και κάποιο δίκιο στον Πούτιν, ο οποίος ένιωθε «περικυκλωμένος» από μια νατοϊκή Ουκρανία, ασχέτως αν πολλές δυτικές χώρες –με πρώτη τη Γερμανία– δεν ήθελαν καν να σκέφτονται το ενδεχόμενο.

Δυστυχώς, η ισχύς του διεθνούς δικαίου είναι περιορισμένη, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί το άδικο των ισχυρών. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να τους χειροκροτάμε, ειδικώς στη γειτονιά μας, όπου ακμάζει ο αναθεωρητισμός με διά-φορες δικαιολογίες.



ΠΗΓΉ:https://www.kathimerini.gr/opinion/561839395/to-adiko-ton-ischyron/

Κακά μαντάτα αλλά για ποιους; - Τι σημαίνει στην πράξη ένα ευρωπαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο


 Κακά μαντάτα όχι μόνο για τους Ρώσους, αλλά και για την δική μας τσέπη. Πώς θα επηρεαστούν οι τιμές σε καύσιμα και τρόφιμα.

Η εκτελεστική επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ενωσης πρότεινε τη σταδιακή κατάργηση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου εντός έξι μηνών.

Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο σκληρό μέτρο στο πλαίσιο της προσπάθειας που κάνει η Ευρώπη προκειμένου να σταματήσει να πληρώνει τη Ρωσία με 850 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα για ενέργεια και να πλήξει κατά αυτόν τον τρόπο τα οικονομικά του Κρεμλίνου ως τιμωρία για την εισβολή στην Ουκρανία.

Αλλά η αποκοπή μιας εξάρτησης δεκαετιών από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο δεν είναι απλή υπόθεση για το μπλοκ των 27 εθνών. Εξάλλου, η Ουγγαρία η Σλοβακία, η Τσεχία, η Βουλγαρία και άλλες χώρες που βασίζονται τόσο πολύ στο ρωσικό πετρέλαιο, δεν συμφωνούν με το προωθούμενο μποϊκοτάζ.

Τι σημαίνουν, όμως, στην πράξη οι κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο για τους ανθρώπους στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο;

Πόσα πληρώνει η Ευρώπη στη Ρωσία για ενέργεια

Το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο συνεχίζουν να ρέουν ακόμη και όταν οι κυβερνήσεις καταγγέλλουν τον πόλεμο. Η ΕΕ στέλνει 450 εκατομμύρια δολάρια ημερησίως στη Ρωσία για πετρέλαιο και 400 εκατομμύρια δολάρια ημερησίως για φυσικό αέριο, σύμφωνα με υπολογισμούς αναλυτών της δεξαμενής σκέψης Bruegel στις Βρυξέλλες.

Αυτό σημαίνει ότι τα ενεργειακά έσοδα ενισχύουν τον προϋπολογισμό του Κρεμλίνου, αυξάνοντας τα αποθέματα ξένου συναλλάγματος που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τη Ρωσία να στηρίξει το ρούβλι και εν μέρει να αντισταθμίσει τις δυτικές κυρώσεις, οι οποίες έχουν παγώσει μεγάλο μέρος των ρωσικών συναλλαγματικών αποθεμάτων εκτός Ρωσίας.

Πόσο ρωσικό πετρέλαιο φτάνει στην Ευρώπη

Η Ευρώπη είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού, λαμβάνοντας 138 εκατομμύρια τόνους το 2020 από τις συνολικές εξαγωγές 260 εκατομμυρίων τόνων της Ρωσίας - το 53%, σύμφωνα με τη Στατιστική Επιθεώρηση της ΒΡ για την Παγκόσμια Ενέργεια. Η Ευρώπη, η οποία εισάγει σχεδόν όλο το αργό της, προμηθεύεται το ένα τέταρτο των αναγκών της από τη Ρωσία.

Το πετρέλαιο διυλίζεται σε καύσιμο για θέρμανση και οδήγηση καθώς και ως πρώτη ύλη για τη βιομηχανία.

Γιατί η Ε.Ε εστιάζει στο πετρέλαιο αντί για το φυσικό αέριο

Είναι πιο δύσκολο να βρεθούν εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου, επειδή έρχεται κυρίως μέσω αγωγών. Θα ήταν ευκολότερο να βρεθούν άλλες πηγές για το πετρέλαιο, το οποίο μεταφέρεται κυρίως με δεξαμενόπλοια και διακινείται παγκοσμίως.

Επομένως, ένα μποϊκοτάζ φυσικού αερίου είναι εκτός συζήτησης προς το παρόν. Οι μεγαλύτεροι χρήστες του αερίου, όπως η Γερμανία, λένε ότι μια άμεση διακοπή θα μπορούσε να κοστίσει θέσεις εργασίας, με τις βιομηχανικές ενώσεις να προειδοποιούν για ενδεχόμενη παύση λειτουργίας σε επιχειρήσεις γυαλιού και μετάλλων.

Η διακοπή τόσο του φυσικού αερίου όσο και του πετρελαίου πιθανότατα θα προκαλέσει ύφεση στην Ευρώπη, λένε οι οικονομολόγοι.

Τι μπορεί να συμβεί όταν σταματήσουν οι προμήθειες πετρελαίου από τη Ρωσία.

Η Ευρώπη εισήγαγε 3,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα από τη Ρωσία πριν από τον πόλεμο. Θεωρητικά, οι ευρωπαίοι πελάτες θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν αυτά τα βαρέλια από προμηθευτές στη Μέση Ανατολή, των οποίων οι εξαγωγές τώρα πηγαίνουν κυρίως στην Ασία, καθώς και από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Λατινική Αμερική και την Αφρική. Εν τω μεταξύ, το φθηνότερο ρωσικό πετρέλαιο θα μπορούσε να αντικαταστήσει τις αποστολές της Μέσης Ανατολής στην Ασία.

Αλλά θα χρειαζόταν χρόνος για να γίνει αυτή η προσαρμογή. Νέες προμήθειες θα έπρεπε να βρεθούν από αλλού. Αρκετά μεγάλα διυλιστήρια στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη βασίζονται στο πετρέλαιο από έναν αγωγό της σοβιετικής εποχής και θα έπρεπε να βρουν έναν άλλο τρόπο για να πάρουν πετρέλαιο για την παραγωγή βενζίνης και άλλων προϊόντων.

Σύμφωνα με τους αναλυτές του Bruegel αυτό σημαίνει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες θα πρέπει να είναι έτοιμες να επιβάλουν μέτρα για τη μείωση της χρήσης καυσίμων, όπως η δωρεάν παροχή των δημόσιων συγκοινωνιών και η παροχή κινήτρων για την κοινή χρήση ενός αυτοκινήτου από πολλά άτομα.

Εάν αυτά τα μέτρα δεν λειτουργήσουν, θα χρειαστούν πιο σκληρά, όπως η απαγόρευση οδήγησης σε μονούς-ζυγούς αριθμούς πινακίδων κυκλοφορίας. Παρόμοια μέτρα ελήφθησαν κατά τη διάρκεια του εμπάργκο πετρελαίου του ΟΠΕΚ το 1973, όταν η Γερμανία επέβαλε τις «Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα».

Η Ρωσία, εξάλλου, είναι ένας σημαντικός προμηθευτής καυσίμου ντίζελ για φορτηγά και αγροτικό εξοπλισμό της Ευρώπης, πράγμα που σημαίνει ότι η τιμή του επηρεάζει τις αντίστοιχες τιμές για ένα ευρύ φάσμα τροφίμων και αγαθών.

Τι θα συμβεί στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου

Πιθανότατα οι τιμές του πετρελαίου θα ανέβουν για όλους, επειδή το πετρέλαιο είναι ένα παγκόσμιο εμπόρευμα. Αυτό θα σήμαινε υψηλότερες τιμές στην αντλία αλλά και για τη θέρμανση των σπιτιών, λιγότερο διαθέσιμο εισόδημα για τους καταναλωτές και καθυστέρηση της οικονομικής ανάκαμψης από την πανδημία του κορονοϊού.

Η Ρωσία πιθανότατα θα παράγει και θα εξάγει λιγότερο πετρέλαιο, αφού θα χάσει τον μεγαλύτερο πελάτη της, την Ευρώπη. Ολες οι εξαγωγές της Ρωσίας δεν μπορούν απλώς να ανακατευθυνθούν από την κοντινή Ευρώπη στη μακρινή Ασία, λόγω ναυτιλιακών και υλικοτεχνικών περιορισμών. Μια τέτοια εξέλιξη θα σήμαινε, ακόμη, μια σημαντική αναδιάταξη των ροών αργού πετρελαίου στον κόσμο.

Οι αγοραστές στην Ινδία και την Κίνα μπορεί να αποφύγουν το ρωσικό πετρέλαιο εάν αυτό σημαίνει πιθανές κυρώσεις και προβλήματα με τη Δύση. Και οι δυτικοί πελάτες αποφεύγουν ήδη το ρωσικό πετρέλαιο επειδή δεν θέλουν να συνδέονται με τη χώρα ή δεν μπορούν να βρουν ασφαλιστές ή τράπεζες πρόθυμες να χειριστούν συναλλαγές με τη Μόσχα.

Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι Ασιάτες πελάτες ίσως βρουν την ευκαιρία να αγοράσουν ρωσικό πετρέλαιο με έκπτωση. Ειδικά αν οι πωλήσεις γίνονται εκτός λογιστικών βιβλίων, όπως φαίνεται να συμβαίνει σε ορισμένες περιπτώσεις.

Το καρτέλ πετρελαίου του ΟΠΕΚ υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας - το οποίο καθορίζει τα επίπεδα παραγωγής μαζί με συμμαχικά μη μέλη όπως η Ρωσία - έχει καταστήσει σαφές ότι δεν θα αυξήσει την παραγωγή για να αντισταθμίσει τυχόν απώλεια εφοδιασμού από τη Ρωσία λόγω μποϊκοτάζ.

Η Rystad Energy αναμένει απώλεια 1,5-2 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα και εκτιμά ότι το πετρέλαιο θα φτάσει τα 120-130 δολάρια το βαρέλι μέχρι το τέλος του έτους.

Ενα ηπιότερο σενάριο, σύμφωνα με το οποίο το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου που αποφεύγει η Ευρώπη θα καταλήξει σε άλλες ενεργοβόρες χώρες που δεν συμμετέχουν στις κυρώσεις, προβλέπει απώλεια 1 εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα. Σε αυτή την περίπτωση οι τιμές του πετρελαίου θα πέσουν σε κάτω από τα 100 δολάρια μέχρι τον Ιούνιο και θα συνεχίσουν να πέφτουν στα 60 δολάρια μέχρι το τέλος του έτους.

Πόσο θα κοστίσει το εμπάργκο στη Ρωσία

Η επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο θα κόστιζε πολύ στο Κρεμλίνο, από την στιγμή που η ενέργεια αποτελεί τον κύριο πυλώνα του προϋπολογισμού του. Η ρωσική κυβέρνηση έλαβε κατά μέσο όρο το 43% των εσόδων της από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο μεταξύ 2011 και 2020.

Κι, όμως, δεν είναι τόσο απλό.

Η τιμή του βασικού σημείου αναφοράς των ρωσικών εξαγωγών στην Ευρώπη -του αργού πετρελαίου Urals- μειώθηκε κατά 35 δολάρια ανά βαρέλι σε σύγκριση με το διεθνές σημείο αναφοράς, το Brent.

Ομως, λόγω των γενικά υψηλότερων τιμών του πετρελαίου, οι απώλειες εσόδων της Ρωσίας είναι μέχρι στιγμής περιορισμένες. Αυτά τα κέρδη σε ξένο νόμισμα βοηθούν στη στήριξη της ρωσικής οικονομίας εν μέσω σαρωτικών κυρώσεων.

«Το σταδιακό εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο είναι ένα επικίνδυνο στοίχημα, καθώς βραχυπρόθεσμα μπορεί να αφήσει υψηλά τα ρωσικά έσοδα ενώ συνεπάγεται αρνητικές συνέπειες για την ΕΕ και την παγκόσμια οικονομία όσον αφορά τις υψηλότερες τιμές», εξηγεί ο εμπειρογνώμονας ενεργειακής πολιτικής του Bruegel, Σίμον Ταλιαπιέτρα.

Κάτι τέτοιο, μάλιστα, μπορεί να εξοργίσει τη Ρωσία ακόμη περισσότερο, οδηγώντας την να διακόψει τις προμήθειες φυσικού αερίου ως αντίποινα.






πηγή:https://www.huffingtonpost.gr/entry/ti-semainei-sten-praxe-ena-eeropaiko-emparyko-sto-rosiko-petrelaio_gr_6272899be4b00fbab6289755?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=%CE%A4%CE%BF%20Newsletter%20%CE%B3%CE%B9%CE%B1%20%CF%84%CE%B7%CE%BD%20%CE%A0%CE%AD%CE%BC%CF%80%CF%84%CE%B7%205%20%CE%9C%CE%B1%CF%8A%CE%BF%CF%85&utm_term=gr-daily-brief

Τετάρτη 4 Μαΐου 2022

Απόφαση Βόμβα, για την κυβέρνηση από την του Αρείου Πάγου - Αντισυνταγματικές οι μισθολογικές περικοπές του νόμο 4093/2012 - Δεν χορηγήθηκαν τα κανονικά αναδρομικά!




Η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου έκρινε αντισυνταγματικές τις μισθολογικές περικοπές των γιατρών του ΕΣΥ που έγιναν σύμφωνα με το νόμο 4093/2012.

Συγκεκριμένα, με την 3/2022 απόφασή της έκρινε ότι παράνομα καταβάλλονταν μειωμένες οι αποδοχές στους ιατρούς ΕΣΥ (Πρωτοβάθμια Υγεία) λόγω των περικοπών που επέβαλε ο νόμος 4093/2012 (έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013−2016)

Πριν την απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου είχαν προηγηθεί δικαστικές αποφάσεις Πρωτοδικείων και Εφετείων που δικαίωναν τους γιατρούς, ήδη από το 2017.

Ειδικότερα, η Ολομέλεια του Α.Π. αποφάνθηκε ότι ο νόμος 4093/2012 δεν είναι σύμφωνος με το Σύνταγμα και επομένως δεν πρέπει να εφαρμοσθεί, καθώς:

α) Δεν προέβη σε «εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις από τις εν λόγω μειώσεις», ούτε «αν το αναμενόμενο οικονομικό όφελος που θα προκύψει από τις μειώσεις είναι μικρότερο ή μεγαλύτερο από τις επιπτώσεις των μειώσεων». Δηλαδή νομοθετήθηκαν μειώσεις που μπορούσαν να προκαλέσουν συνολικά ζημία αντί για όφελος και πιθανότατα προκάλεσαν ζημία.

β) Δεν εξετάστηκε από τον νόμο «αν θα μπορούσαν να ληφθούν άλλα μέτρα ισοδύναμου αποτελέσματος» ως προς τη μείωση των δημοσίων δαπανών, αλλά με μικρότερο κόστος για τους γιατρούς του ΕΣΥ.

γ) Δεν εξετάστηκε αν οι αποδοχές των γιατρών του ΕΣΥ παραμένουν μετά τις νέες μειώσεις επαρκείς για την αντιμετώπιση του κόστους αξιοπρεπούς διαβίωσής τους και ανάλογες της αποστολής που τους έχει ανατεθεί με το άρθρο 5 παρ. 5 του Συντάγματος.

Παράλληλα, η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου απέρριψε την αναίρεση της πρώτης ΔΥΠΕ και επικύρωσε τις αποφάσεις των δικαστηρίων της ουσίας, επί αγωγών που κατέθεσε και υποστήριξε η δικηγορική εταιρεία «Γιάννης Τουτζιαράκης και Συνεργάτες».

Με αφορμή την εν λόγω απόφαση ο κ. Τουτζιαράκης σε δήλωσή του αναφέρει:

«Οι λόγοι για τους οποίους όλα τα ανώτατα δικαστήρια έκριναν τις διατάξεις και τις περικοπές του νόμου 4093/2012 ως αντίθετες με το Σύνταγμα και μη εφαρμοστέες, αποτελούν προπατορικό και υπερκομματικό αμάρτημα και βαραίνουν και το ισχύον μισθολόγιο του νόμου 4472/2017.

Και το ισχύον μισθολόγιο καταλήγει σε καθαρές αμοιβές των ιατρών ΕΣΥ ίδιες ή και μικρότερες, χωρίς να έχει υπάρξει συμμόρφωση προς τις υποδείξεις όλων των ανώτατων δικαστηρίων της χώρας.

Χωρίς δηλαδή να υπάρξει σοβαρή εκτίμηση αν οι επιπτώσεις από το μειωμένο επίπεδο μισθών επιφέρουν τελικά οικονομική ζημία αντί για όφελος ή αν οι μη επαρκείς αποδοχές οδηγούν σε υπονόμευση της συνταγματικής υποχρέωσης να εξασφαλίζεται η παροχή υπηρεσιών υγείας υψηλού επιπέδου (ΣτΕ 3802/2014, Ολομέλεια, 9/2016 και 2381/2016)»




πηγή:https://www.sofokleousin.gr/ar-pagos-antisyntagmatikes-oi-perikopes-ton-apodoxon-ton-giatron-