Του Τάσου Δασόπουλου
Νέο πακέτο ελαφρύνσεων για το 2022 θα πρέπει να αναμένεται αν η ανάπτυξη εκπλήξει ευχάριστα για άλλη μια φορά, ξεπερνώντας και την πρόσφατη αναθεώρηση της ανάπτυξης του τρέχοντος έτους από το 3,6% στο 5,9%.
Κάθε μονάδα αύξησης του ΑΕΠ προσθέτει στα έσοδα περίπου 300 εκατ. ευρώ. Χθες η Moody's Analytics έκανε την πιο αισιόδοξη πρόβλεψη για την Ελλάδα το 2021. Σε σημείωμα που δημοσιοποίησε προέβλεπε ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα φτάσει φέτος στο 8,2%, δηλαδή 2,3% μεγαλύτερη από την σημερινή πρόβλεψη του ΥΠΟΙΚ. Αν η τολμηρή αυτή πρόβλεψη επιβεβαιωθεί, τότε προκύπτουν πρόσθετα έσοδα περίπου 700 εκατ. ευρώ από τα οποία μέρος ή και το σύνολο τους μπορούν να διατεθούν για ελαφρύνσεις.
Μια δεύτερη αναθεώρηση του ρυθμού ανάπτυξης, την οποία αφήνει ανοιχτή σε κάθε ευκαιρία και ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, θα πρέπει να πιστοποιηθεί πριν ανοίξει ξανά η συζήτηση με τους θεσμούς για νέες ελαφρύνσεις. Στην κατεύθυνση αυτή, οι πρώτες ενδείξεις θα υπάρξουν από την ανακοίνωση των στοιχείων για την πορεία του ΑΕΠ στο τρίτο τρίμηνο ώστε να ξέρουμε αν οι ενδείξεις για μεγαλύτερο ΑΕΠ γίνουν αποδείξεις. Η συζήτηση για νέα μέτρα αναμένεται να ξεκινήσει στις 30 Απριλίου, όταν ανακοινωθούν οι προβλέψεις της Eurostat για το ΑΕΠ στο σύνολο των κρατών μελών της Ε.Ε. και της Ευρωζώνης.
Προτεραιότητα αποτελεί η μονιμοποίηση έκτακτων μέτρων, όπως η αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του ιδιωτικού τομέα και η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3%. Μάλιστα, το ολοκληρωμένο σχέδιο είναι η πλήρης και οριστική κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του ιδιωτικού, του δημόσιου τομέα και των συνταξιούχων. Σε ό,τι αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές, η μόνιμη μείωση κατά 3% θα συμπληρωθεί με μια επιπλέον μείωση κατά 1,1% ώστε, μαζί με την πρώτη μόνιμη μείωση κατά 0,9% που έγινε το 2019, να διαμορφωθεί μια συνολική μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 5%.
Η μονιμοποίηση των δύο αυτών μέτρων, μπορεί να εξαγγελθεί και να ψηφιστεί από το 2022 για να εφαρμοστούν το 2023, όταν θα έχει αρθεί η ισχύς της ρήτρας συνολικής διαφυγής. Η ρήτρα αυτή ενεργοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2020 λόγω της πανδημίας και επιτρέπει τις απαραίτητες δαπάνες για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορονοϊού, αλλά απαγορεύει (όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στα υπόλοιπα κράτη μέλη) την λήψη μόνιμων μέτρων, για τα οποία το δημοσιονομικό κόστος υπερβαίνει το 0,1% του ΑΕΠ.
Τα επόμενα μέτρα
Σε δεύτερη φάση, ανάλογα και με την πορεία του ΑΕΠ και το 2022, έτος για το οποίο επίσης ο πήχης έχει τεθεί ψηλά (η επίσημη πρόβλεψη θέλει την ανάπτυξη στο 6,2%), μπορεί να ανοίξει και η συζήτηση για περισσότερες μόνιμες πλέον φορολογικές ελαφρύνσεις για το 2023. Με βάση τα όσα έχουν ανακοινωθεί από το 2019, το επόμενο πακέτο της μείωσης φόρων μπορεί να περιλάβει:
- Την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος ενός μη αναλογικού φόρου που επιβαρύνει με 650 ευρώ τον χρόνο όσους ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και με 1.000 ευρώ κάθε νομική οντότητα και τα υποκαταστήματα της.
- Την περαιτέρω μείωση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις από το 22% στο 20%
- Αλλαγές σε ό,τι αφορά τους συντελεστές ΦΠΑ οι οποίοι παρά τις επιμέρους παρεμβάσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια παραμένουν από τους υψηλότερος στην Ευρώπη.
Όλα αυτά όμως θα αρχίσουν να εξετάζονται μετά τα μέσα του επόμενου χρόνου.
πηγη:https://www.capital.gr/oikonomia/3582062/neo-paketo-elafrunseon-entos-tis-tetraetias
https://www.capital.gr/oikonomia/3582062/neo-paketo-elafrunseon-entos-tis-tetraetias