Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2021

Συντάξεις: Αυξήσεις στις κύριες συντάξεις τον Μάρτιο - Αναδρομικά 17 μηνών, εκτός απροόπτου, τον Απρίλιο - Αναλυτικοί Πίνακες & Παραδείγματα


 


Αυξήσεις κύριων συντάξεων που θα γίνουν αισθητές στην τσέπη για περισσότερους από 500.000 παλαιούς και νέους συνταξιούχους φέρνει η πλήρης εφαρμογή του νόμου 4670/2020 τον ερχόμενο Μάρτιο.

Τις αυξήσεις θα πάρουν όσοι αποχώρησαν με 30 έτη ασφάλισης και άνω και θα φανούν στην τσέπη των συνταξιούχων που έχουν είτε μικρή είτε καθόλου θετική προσωπική διαφορά.

Η διαδικασία που ήδη έχει ξεκινήσει από τον ΕΦΚΑ προϋποθέτει έναν νέο επανυπολογισμό όλων των συντάξεων που έχουν εκδοθεί με χρόνο ασφάλισης πάνω από τα 30 έτη, προκειμένου μέσα από αυτόν τον επανυπολογισμό να καθοριστούν τα νέα ποσά της ανταποδοτικής σύνταξης σύμφωνα με τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης που εισήγαγε ο νόμος 4670/2020 (νόμος Βρούτση) κατόπιν απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Ο νόμος ισχύει αναδρομικά από 1ης/10/2019 και για τον λόγο αυτόν οι αυξήσεις θα έχουν και αναδρομικά 16 ή 17 μηνών.

Ο επανυπολογισμός χωρίζει τους συνταξιούχους σε δύο κατηγορίες:

α. Στους παλαιούς, που συνταξιοδοτήθηκαν πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου, δηλαδή μέχρι τις 12/5/2016.

β. Στους νεότερους, που βγήκαν στη σύνταξη με τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου, δηλαδή από 13/5/2016 ως 30/9/2019.

Και στις δύο αυτές κατηγορίες οι συντάξεις με χρόνο ασφάλισης πάνω από 30 έτη θα αυξηθούν, και μάλιστα για μισθούς πάνω από 2.000 ευρώ με 40ετία οι αυξήσεις θα υπερβούν τα 150 ευρώ τον μήνα.

Οι μεν παλαιοί όμως συνταξιούχοι (μέχρι 12/5/2016) θα έχουν αύξηση στην τσέπη αν ξεπεραστεί η προσωπική διαφορά με την αύξηση της σύνταξης, οι δε νέοι (μετά τις 13/5/2016) θα πάρουν την αύξηση εφόσον είχαν μειώσεις μέχρι 20% από τον νόμο Κατρούγκαλου, ενώ όσοι είχαν πάνω από 20% μείωση θα τύχουν νέας ευνοϊκής προσωπικής διαφοράς.

Οι αυξήσεις για τους παλαιούς συνταξιούχους θα δοθούν σε πέντε ετήσιες δόσεις και για τους νέους σε μία δόση.

Υπάρχει και μια τρίτη κατηγορία, αυτή των συνταξιούχων που θα βγουν με τις διατάξεις του νόμου 4670/2020, δηλαδή με αίτηση από 1ης/10/2019 και μετά. Πρόκειται για τους νεότερους συνταξιούχους, οι οποίοι δεν θα έχουν επανυπολογισμό, αλλά απευθείας υπολογισμό των συντάξεών τους με τα νέα αυξημένα ποσοστά αναπλήρωσης εφόσον αποχωρούν με περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης.

Οι αυξήσεις που θα προκύψουν για τους συνταξιούχους με τον επανυπολογισμό συντάξεων θα πληρωθούν από τον Μάρτιο του 2021, και τον Απρίλιο εκτός απροόπτου θα δοθούν τα αναδρομικά των αυξήσεων, που θα είναι για 16 ή 17 μήνες. Δεδομένου ότι ο νόμος ισχύει από 1ης/10/2019, αν ληφθεί από τις υπηρεσίες ως βάση υπολογισμού της αύξησης η σύνταξη μηνός Οκτωβρίου 2019 (που πληρώθηκε από τον Σεπτέμβριο του 2019), τότε τα αναδρομικά της αύξησης ως τον Μάρτιο είναι 17 μήνες. Αν ληφθεί ως βάση εκκίνησης των αυξήσεων η σύνταξη που πληρώθηκε τον Οκτώβριο (δηλαδή η σύνταξη Νοεμβρίου 2019), τότε μέχρι τον Μάρτιο του 2021 βγαίνουν αναδρομικά 16 μηνών.

Το θέμα των αναδρομικών θα λυθεί με τη νέα εγκύκλιο που ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνιών Υποθέσεων, στην οποία, όπως αποκαλύπτει ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, θα περιλαμβάνεται και ειδική ρύθμιση για θέσπιση προσωπικής διαφοράς σε όσους λαμβάνουν δύο εθνικές συντάξεις που δόθηκαν όχι βάσει του νόμου 4387, αλλά… καθ’ ερμηνείαν του νόμου με εγκυκλίους του 2018.

Τα μυστικά των αυξήσεων στα νέα ποσοστά αναπλήρωσης

Τα νέα ποσοστά είναι αυξημένα σε σύγκριση με τον νόμο 4387 (νόμος Κατρούγκαλου) από τα 30 ως και τα 44 έτη ασφάλισης και δίνουν υψηλότερες συντάξεις σε παλαιούς και νέους συνταξιούχους. 

Από τα 45 έτη και άνω τα νέα ποσοστά είναι μικρότερα από αυτά που προέκυπταν με τον νόμο 4387, αλλά η επίπτωση των μικρότερων ποσοστών δεν θα επιφέρει καμία μείωση στις παλιές συντάξεις, αφενός γιατί στον επανυπολογισμό όσοι έχουν πάνω από 45 έτη θα διατηρήσουν την ίδια σύνταξη ακόμη κι αν τα νέα ποσοστά τη βγάζουν μικρότερη, και αφετέρου διότι οι «νεοσυνταξιούχοι», με αίτηση από 1ης/10/2019 και μετά, μπορούν να επιλέξουν την έξοδό τους στη ζώνη μεταξύ 35 και 40 ετών παίρνοντας το «φιλέτο» των αυξήσεων. 

Αν χρειαστεί να παρατείνουν τη συνταξιοδότησή τους μετά την 40ετία, τότε πάλι θα έχουν κέρδος ως τα 44 χρόνια ασφάλισης, ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις θα βγουν συντάξεις με χρόνο πέραν των 45 ετών, γιατί η συντριπτική πλειονότητα θα συνταξιοδοτείται από το 2022 και μετά σε ηλικία 62 ετών με 40 χρόνια ασφάλισης.

Ενημερωτικά συντάξεων με αυξήσεις ως 173 ευρώ και αναδρομικά 3.000 ευρώ

Οι αυξήσεις για τους συνταξιούχους θα φανούν στα ενημερωτικά συντάξεων που θα τυπωθούν από τον Μάρτιο και μετά.

Θα έχουν αλλαγές στα ποσά της ανταποδοτικής σύνταξης και στις κρατήσεις και στην προσωπική διαφορά.

Οι αυξήσεις θα είναι ανάλογες των μισθών, των ετών ασφάλισης και της προσωπικής διαφοράς.

Οσοι έχουν μικρή προσωπική διαφορά (50, 100 ευρώ) μπορεί να τη μηδενίσουν και να μείνει αύξηση για την τσέπη.

Οσοι έχουν μεγάλη προσωπική διαφορά η αύξηση που θα πάρουν θα περάσει στη σύνταξη και θα μειώσει ισόποσα την προσωπική διαφορά.

Οσοι δεν έχουν καθόλου προσωπική διαφορά θα πάρουν όλη την αύξηση.

Για παράδειγμα:

α. Συνταξιούχος (του πίνακα 2) που αποχώρησε το 2017 με 38 έτη και τρεις μήνες και με συντάξιμο μισθό από το 2002 ως το 2017 στα 1.380 ευρώ, πήρε με τον νόμο Κατρούγκαλου σύνταξη 928 ευρώ. Με τον επανυπολογισμό του νόμου Βρούτση η σύνταξη αυξάνεται κατά 84 ευρώ τον μήνα και από τον Μάρτιο του 2021 θα διαμορφωθεί στα 1.013 ευρώ, ενώ θα πάρει τον Απρίλιο αναδρομικά 1.428 ευρώ.

β. Συνταξιούχος (του πίνακα 2) που αποχώρησε το 2018 με 40 έτη και με συντάξιμο μισθό στα 2.397 ευρώ, πήρε με τον νόμο Κατρούγκαλου σύνταξη 1.410 ευρώ. Με τον επανυπολογισμό του νόμου Βρούτση η σύνταξη αυξάνεται κατά 173 ευρώ τον μήνα και από τον Μάρτιο του 2021 θα διαμορφωθεί στα 1.583 ευρώ, ενώ θα πάρει τον Απρίλιο αναδρομικά 2.941 ευρώ.

γ. Παλιός συνταξιούχος (του πίνακα 3) που αποχώρησε με 41,6 έτη ασφάλισης έχει από τον επανυπολογισμό του νόμου 4387, σύνταξη 1.590 ευρώ, εκ της οποίας τα 34 ευρώ είναι προσωπική διαφορά. Με τον νέο επανυπολογισμό παίρνει αύξηση 135 ευρώ, μηδενίζει την προσωπική διαφορά και η σύνταξη διαμορφώνεται στα 1.725 ευρώ. Η αύξηση θα δοθεί σε πέντε δόσεις των 27 ευρώ κατ’ έτος. Τον Μάρτιο του 2021 ο συνταξιούχος θα πάρει μαζί την αύξηση του 2020 και του 2021, δηλαδή 54 ευρώ με αναδρομικά 17 μηνών από την αύξηση του 2020, δηλαδή 459 ευρώ (27×17=459).

δ. Παλιός συνταξιούχος (του πίνακα 3) που αποχώρησε με 36,5 έτη ασφάλισης έχει από τον επανυπολογισμό του νόμου 4387, σύνταξη 1.444 ευρώ, εκ της οποίας τα 172 ευρώ είναι προσωπική διαφορά. Με τον νέο επανυπολογισμό παίρνει αύξηση 78 ευρώ και μειώνει την προσωπική διαφορά στα 94 ευρώ.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1: ΤΑ ΤΕΛΙΚΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ ΑΠΟ ΤΑ 30,1 ΩΣ ΤΑ 44,9 ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Έτη και μήνες ασφάλισηςΝέα ποσοστά (νόμου 4670)Παλιά ποσοστά (νόμου 4387)
30,126,5426,49
30,627,3627,08
3128,3527,79
31,629,3428,50
3230,3329,21
32,631,3229,92
3332,3130,63
33,633,5631,43
3434,8132,22
34,636,0633,02
3537,3133,81
35,337,9434,21
35,638,5634,61
35,939,1935,00
3639,8135,40
36,340,4535,85
36,641,0936,30
36,941,7236,75
3742,3637,20
37,343,0037,65
37,643,6438,10
37,944,2738,55
3844,9139,00
38,345,5539,45
38,646,1939,90
38,946,8240,35
3947,4640,80
39,348,1041,30
39,648,7441,80
39,949,3742,30
4050,0142,80
40,350,1443,30
40,650,2643,80
40,950,3944,30
4150,5144,80
41,650,7645,80
4251,0146,80
42,651,2647,80
4351,5148,80
4452,0150,80
44,652,2651,80
44,952,3952,3

ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΟΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ΝΕΟ ΝΟΜΟ ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ ΑΠΟ 13/5/2016 ΚΑΙ ΜΕΤΑ

Μισθός38,3 έτη ασφάλισης39 έτη ασφάλισης40 έτη ασφάλισης
Νέα σύνταξηΠαλιά σύνταξηΑύξησηΑναδρομικάΝέα σύνταξηΠαλιά σύνταξηΑύξησηΑναδρομικάΝέα σύνταξηΠαλιά σύνταξηΑύξησηΑναδρομικά
1.026851789631.071871803681.156897823741.258
1.144905835701.190927851761.292956874821.394
1.262959882771.309983899841.4281.015924911.547
1.3801.013928841.4281.039947921.5641.074975991.683
1.4981.066975911.5471.0959951001.7001.1331.0251081.836
1.6051.1151.017981.6661.1461.0391071.8191.1871.0711161.972
1.7231.1691.0641051.7851.2021.0871151.9551.2461.1211242.108
1.8411.2231.1101121.9041.2581.1351232.0911.3051.1721332.261
1.9591.2761.1571192.0231.3141.1831302.2101.3641.2221412.397
2.3971.4761.3301462.4821.5221.3621602.7201.5831.4101732.941
  • Νέα σύνταξη με επανυπολογισμό νόμου 4670/2020.
  • Παλιά σύνταξη με απόφαση συνταξιοδότησης νόμου 4387/2016
  • Ποσά συντάξεων μικτά.

ΠΙΝΑΚΑΣ 3: ΟΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΓΙΑ ΠΑΛΑΙΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ (ΜΕΧΡΙ 12/5/2016)

Έτη ασφάλισηςΕπανυπολογισμός νόμου 4387 (Ιαν. 2019)Επανυπολογισμός νόμου 4670 (2021)
Σύνολο σύνταξηςΠροσωπική διαφοράΝέα σύνταξηΑύξησηΝέα προσωπική διαφορά
41,61.590341.7251350
37,81.2151151.312970
36,31.289951.381920
39,71.588571.679910
41,61.5891101.671820
371.208981.284760
401.221571.257360
391.032801.045130
36,41.47931.570910
381.324941.324913
37,913901961.39012076
39,51.3132071.31312285
36,51.4441721.4447894
41,111.4321701.43254116
  • Ποσά συντάξεων μετά τις κρατήσεις και πριν από την αφαίρεση του φόρου.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής


https://eleftherostypos.gr/oikonomia/asfalisi-syntaxeis/690035-ayxiseis-stis-kyries-syntaxeis-ton-martio-me-anadromika-17-minon-analytikoi-pinakes-paradeigmata/

Υφυπουργός Εργασίας για τον επανυπολογισμό των συντάξεων: "Είχαμε συμφωνήσει με τους δανειστές για τις αυξήσεις" - "Δυστυχώς, λόγω της πανδημίας, τα πράγματα εξελίχθηκαν πολύ διαφορετικά"


 Σε μόνιμες αυξήσεις συντάξεων, που μπορεί να έρθουν και νωρίτερα από το 2024, θα μπορούν να ελπίζουν οι συνταξιούχοι εφόσον η χώρα μας πετύχει ταχεία ανάκαμψη τα επόμενα χρόνια, όπως τονίζει ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου σε συνέντευξή του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής.

«Αν η χώρα μας επιτύχει ταχεία ανάκαμψη τα επόμενα χρόνια με τη βοήθεια των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και με τη σταθερή της προσήλωση στην υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, θα μπορούσε να υλοποιηθεί και το σταδιακό ξεπάγωμα των συντάξεων», λέει χαρακτηριστικά απαντώντας στην ερώτηση αν έρθουν νωρίτερα οι αυξήσεις που πάγωσαν από το τρίτο Μνημόνιο ως το 2024.

Προαναγγέλλει την κατάθεση του νομοσχεδίου για το κεφαλαιοποιητικό σύστημα στην επικουρική ασφάλιση ως το τέλος Μαρτίου του 2021 (για να ισχύσει από 1ης/1/2022), εκφράζοντας την πεποίθηση ότι οι σημερινοί νέοι ως 35 ετών θα έχουν μεγαλύτερες επικουρικές από τους σημερινούς συνταξιούχους, ενώ θα εξεταστεί μέσα στη χρονιά και το πλαίσιο λειτουργίας της επαγγελματικής ασφάλισης που δίνει μερίδιο στις συντάξεις.

Η συνέντευξη με τον υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνο Τσακλόγλου έχει ως εξής:

Τι σημαίνει το κεφαλαιοποιητικό σύστημα επικουρικής ασφάλισης για έναν νέο που κάνει τα πρώτα επαγγελματικά του βήματα και πώς μπορεί να καλλιεργηθεί η ασφαλιστική συνείδηση, που είναι ζητούμενο σε όλες τις ηλικίες;

Το κεφαλαιοποιητικό σύστημα επικουρικής ασφάλισης θα είναι υποχρεωτικό για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας μετά την 1η/1/2022 που έχουν υποχρέωση επικουρικής ασφάλισης και σε όσους είναι κάτω των 35 ετών και είτε δεν έχουν υποχρέωση επικουρικής ασφάλισης είτε είναι ασφαλισμένοι στο υφιστάμενο σύστημα επικουρικής ασφάλισης και επιθυμούν να μεταφερθούν στο νέο. 

Οι εισφορές θα είναι οι ίδιες όπως και στους ασφαλισμένους του υφισταμένου συστήματος, δηλαδή 3% των ασφαλιστέων αποδοχών για τον εργοδότη και 3% για τον ασφαλισμένο. Ομως, αντίθετα απ’ ό,τι συμβαίνει σήμερα, όπου οι εισφορές των ασφαλισμένων διατίθενται για την πληρωμή συντάξεων των τωρινών συνταξιούχων, για τους ασφαλισμένους του κεφαλαιοποιητικού συστήματος θα δημιουργηθούν προσωπικοί λογαριασμοί όπου θα μεταφέρονται οι εισφορές τους και θα επενδύονται σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους. 

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, δημιουργούνται αντικίνητρα για τη συμμετοχή των εργαζομένων σε άτυπες ανασφάλιστες μορφές απασχόλησης και αναδεικνύεται ξεκάθαρα ο αποταμιευτικός ρόλος της κοινωνικής ασφάλισης – με άλλα λόγια, υποβοηθείται εμμέσως η καλλιέργεια ασφαλιστικής συνείδησης, που όντως είναι το ζητούμενο.

Αν πάρουμε ως «υπόθεση εργασίας» δύο ασφαλισμένους με 40 έτη και αποδοχές 2.000 ευρώ, τι επικουρική σύνταξη θα πάρουν με το νέο κεφαλαιοποιητικό σύστημα και τι σύνταξη θα έχουν αν δεν αλλάξει τίποτε από το σημερινό καθεστώς;

Κύριε Κατίκο, αντιλαμβάνεστε ότι είναι αδύνατον κανείς να δώσει ακριβείς απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα. Το υφιστάμενο σύστημα επικουρικής ασφάλισης ανήκει στην κατηγορία των διανεμητικών συστημάτων που ονομάζονται «νοητής κεφαλαιοποίησης και μηδενικού ελλείμματος». 

Χονδρικά, αυτό σημαίνει ότι μακροχρονίως το συνολικό ποσό των επικουρικών συντάξεων δεν μπορεί να υπερβαίνει το συνολικό ποσό των εισφορών. 

Επομένως, το ύψος της σύνταξης που παρέχουν αυτά τα συστήματα εξαρτάται από τον αριθμό των ασφαλισμένων, τον αριθμό των συνταξιούχων και την εξέλιξη της παραγωγικότητας και, συνακόλουθα, των μισθών. 

Με βάση τα διαθέσιμα δημογραφικά δεδομένα, μακροχρονίως τα δύο πρώτα μεγέθη θα πιέζουν για μείωση των συντάξεων, ενώ η παραγωγικότητα για αύξησή τους. Όμως, η παραγωγικότητα δεν αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς σε γερασμένες κοινωνίες. 

Στο σχεδιαζόμενο κεφαλαιοποιητικό σύστημα η πορεία των συντάξεων ακολουθεί, χονδρικά, την εξέλιξη των αγορών. Παρότι οι αγορές έχουν διακυμάνσεις, η εμπειρία πολλών χωρών δείχνει ότι σε μακροχρόνια περίοδο -και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι πρώτες συντάξεις του νέου συστήματος θα απονεμηθούν μετά από τρεις ή τέσσερεις δεκαετίες- οι αποδόσεις των κεφαλαιοποιητικών συστημάτων είναι υψηλότερες από αυτές των διανεμητικών συστημάτων, ειδικά σε σχετικά γερασμένες κοινωνίες.

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα της μεταρρύθμισης που ετοιμάζετε και πότε θα φέρετε το νομοσχέδιο σε διαβούλευση, και στη Βουλή για ψήφιση;

Πρόθεση της κυβέρνησης είναι το νομοσχέδιο να κατατεθεί στη Βουλή στα τέλη του πρώτου τριμήνου, αφού προηγηθεί διαβούλευση με κοινωνικούς εταίρους, κόμματα, ειδικούς σε θέματα κοινωνικής ασφάλισης, αλλά και, ευρύτερα, την κοινωνία – παρά τις προφανείς δυσκολίες που θέτει η πανδημία σε αυτό το εγχείρημα. Μαζί με το νομοσχέδιο σκοπεύουμε να καταθέσουμε και τρεις μελέτες.

» Πρώτον, μία αναλογιστική μελέτη η οποία θα εκτιμά το «ακαθάριστο» κόστος μετάβασης στο νέο σύστημα, δηλαδή το κόστος κάλυψης των συντάξεων του υφισταμένου συστήματος, οι οποίες θα προσδιορίζονται με βάση τις τωρινές διατάξεις και δεν πρόκειται να περικοπούν.

» Δεύτερον, μία μακροοικονομική μελέτη η οποία θα εκτιμά τις επιδράσεις της μεταρρύθμισης στον ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης, τους μισθούς, την απασχόληση και τα δημόσια έσοδα.

» Τρίτον, μία μελέτη βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους η οποία θα εκτιμά τις «καθαρές» επιδράσεις της μεταρρύθμισης στον λόγο δημοσίου χρέους προς ΑΕΠ – δηλαδή, τις εκτιμήσεις αυτού του κλάσματος αφού αφαιρεθούν από το «ακαθάριστο» κόστος τα επιπρόσθετα δημοσιονομικά έσοδα και εκτιμηθεί το ύψος του ΑΕΠ που θα προκύψει ως αποτέλεσμα της αύξησης των επενδύσεων λόγω της μεταρρύθμισης.

Τα αποτελέσματα των μελετών αυτών που ήδη εκπονούνται θα δώσουν μια σφαιρική εικόνα των οικονομικών συνεπειών της σχεδιαζόμενης διαρθρωτικής μεταρρύθμισης.

Η έκθεση Πισσαρίδη λέει ότι το 80% των συντάξεων θα μείνουν στο παλιό (διανεμητικό) καθεστώς και προτείνει «άνοιγμα» και της επαγγελματικής ασφάλισης με φοροαπαλλαγή εισφορών που δεν ισχύει σήμερα. Εξετάζετε μια τέτοια πρόταση;

Πράγματι, η μεταρρύθμιση στην οποία αναφερθήκαμε προηγουμένως αφορά αποκλειστικά τις επικουρικές συντάξεις. Το σύστημα απονομής των κύριων συντάξεων θα παραμείνει διανεμητικό. Ο θεσμός της επαγγελματικής ασφάλισης γνωρίζει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, αλλά ξεκινά από πολύ χαμηλή βάση και είναι πολύ λιγότερο αναπτυγμένος απ’ ό,τι σε σχεδόν όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Η κυβέρνηση ενθαρρύνει αυτή την τάση, η οποία ενισχύει την εθνική αποταμίευση και τους προς επένδυση πόρους, αλλά και τη διαφοροποίηση των πηγών εισοδήματος των συνταξιούχων. Μετά την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης της επικουρικής ασφάλισης σκοπεύουμε να ασχοληθούμε συστηματικά με το πλαίσιο λειτουργίας της επαγγελματικής ασφάλισης και την ολοκλήρωση της ενσωμάτωσης της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας στο εθνικό δίκαιο.

Με τον νόμο 4670/2020 οι συνταξιούχοι και οι ασφαλισμένοι με 30 έτη εργασίας και άνω θα δουν αυξήσεις μετά από μια δεκαετία λιτότητας. 

Οι αυξήσεις αυτές επηρεάζουν την οροφή του 2,5% του ΑΕΠ στην αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης, ή όχι; 

Είναι στις σκέψεις σας ένα ξεπάγωμα των αυξήσεων για όλους τους συνταξιούχους πριν από το 2024;

Πράγματι, με τον νόμο 4670/2020 (νόμο Βρούτση) πολλοί ασφαλισμένοι θα δουν για πρώτη φορά μετά από χρόνια αύξηση των συντάξεών τους. 

Οι αναλογιστικές μελέτες που συνόδευαν την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή έδειχναν ότι δεν παραβιαζόταν η οροφή την οποία είχε συμφωνήσει η Ελλάδα με τους δανειστές της. 

Δυστυχώς, έκτοτε τα πράγματα εξελίχθηκαν πολύ διαφορετικά απ’ ό,τι περιμέναμε, λόγω εξωγενών παραγόντων. 

Λόγω της πανδημίας, στην Ελλάδα, όπως και σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., είχαμε μεγάλη πτώση του ΑΕΠ. 

Ταυτόχρονα, η συνταξιοδοτική δαπάνη αυξάνεται τόσο λόγω των προβλέψεων του νόμου 4670/2020 όσο και λόγω της καταβολής αναδρομικών. 

Ως αποτέλεσμα, μπορεί να εκτιμηθεί με ασφάλεια ότι η συμμετοχή της συνταξιοδοτικής δαπάνης στο ΑΕΠ, που ήταν ήδη μία από τις υψηλότερες στην Ε.Ε., θα αυξηθεί σημαντικά, ενώ ταυτόχρονα οι ήδη πολύ υψηλές μεταβιβάσεις του προϋπολογισμού στο συνταξιοδοτικό σύστημα θα αυξηθούν περαιτέρω, λόγω της κάλυψης σημαντικού τμήματος των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων σε κλάδους που επλήγησαν από την πανδημία από τον κρατικό προϋπολογισμό. 

Προφανώς, η εξέλιξη των συντάξεων συνδέεται με τις παραπάνω εξελίξεις, αλλά και με τις εξελίξεις στην παραγωγικότητα της εργασίας και τους μισθούς. Αν, όπως όλοι ελπίζουμε, η χώρα μας επιτύχει ταχεία ανάκαμψη τα επόμενα χρόνια με τη βοήθεια των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και με τη σταθερή της προσήλωση στην υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, θα μπορούσε να υλοποιηθεί και το σταδιακό ξεπάγωμα των συντάξεων.

Οι δημογραφικοί κίνδυνοι μπορούν να απειλήσουν τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού και, σε μια τέτοια προοπτική, τι πιστεύετε ότι χρειάζεται να γίνει για να μη θιγεί η επάρκεια των συντάξεων;

Τα περισσότερα συνταξιοδοτικά συστήματα στον κόσμο στήθηκαν πάνω στο λεγόμενο «διανεμητικό» σύστημα. Με απλά λόγια, στα συστήματα αυτά οι τωρινοί ασφαλισμένοι καταβάλλουν εισφορές με τις οποίες πληρώνονται οι συντάξεις των τωρινών συνταξιούχων, με προκαθορισμένους κανόνες. Αυτά τα συστήματα δουλεύουν καλά όταν οι ασφαλισμένοι είναι πολλοί και οι συνταξιούχοι λίγοι. 

Πολλοί οικονομολόγοι θεωρούν ότι με μια αναλογία περίπου τεσσάρων ασφαλισμένων ανά συνταξιούχο το σύστημα αυτό λειτουργεί ικανοποιητικά, χωρίς να αυξάνονται υπέρμετρα οι ασφαλιστικές εισφορές. 

Όμως, το όριο αυτό η χώρα μας το έχει ξεπεράσει πριν από πάρα πολλά χρόνια. Το φαινόμενο της δημογραφικής γήρανσης του πληθυσμού δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο. Παρατηρείται εδώ και δεκαετίες σε σχεδόν όλες τις αναπτυγμένες χώρες και σταδιακά σε όλο και περισσότερες αναπτυσσόμενες χώρες. 

Για να αντιμετωπιστεί ο δημογραφικός κίνδυνος, σε σχεδόν όλες τις χώρες επιχειρήθηκε η διαφοροποίηση του συνταξιοδοτικού συστήματος μέσω της εισαγωγής στοιχείων κεφαλαιοποίησης, κυρίως με τη δημιουργία επαγγελματικών Ταμείων. Αντίθετα, η Ελλάδα επέλεξε τη δημιουργία επικουρικής ασφάλισης διανεμητικού χαρακτήρα, αυξάνοντας κατακόρυφα τον δημογραφικό κίνδυνο. Αυτό προσπαθεί να διορθώσει η επιχειρούμενη μεταρρύθμιση της επικουρικής ασφάλισης. 

Εκτιμώ πως τα μακροπρόθεσμα οφέλη για την οικονομία και τους συνταξιούχους θα είναι σημαντικά. Με τη σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση επιτυγχάνεται διαφοροποίηση του ασφαλιστικού κινδύνου, δημιουργούνται αποταμιεύσεις μεγάλο μέρος των οποίων θα χρηματοδοτήσουν επενδύσεις στην ελληνική οικονομία, αυξάνοντας τον ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης, βελτιώνεται το ύψος των συντάξεων των μελλοντικών συνταξιούχων σε σύγκριση με το υφιστάμενο σύστημα και δημιουργούνται ισχυρά αντικίνητρα για τη συμμετοχή των νέων στη «μαύρη» ανασφάλιστη εργασία.

Βίντεο – ντοκουμέντο από το επεισόδιο στα Ίμια: Τούρκοι φαίνεται να οπλίζουν πολυβόλο απειλώντας Ελληνικά σκάφη



Το πρωί των Θεοφανείων σκάφος της τουρκικής ακτοφυλακής ενόχλησε Έλληνες αλιείς που ψάρευαν εκεί κοντά και τους ζήτησε να απομακρυνθούν.

Στη συνέχεια προσέκρουσε σε ταχύπλοο του ελληνικού Λιμενικού Σώματος όπως θα δείτε και στα βίντεο που δημοσίευσε το protothema.gr.

Όπως φαίνεται και στο βίντεο το πλοίο της τουρκικής ακτοφυλακής άρχισε να παρενοχλεί τους Έλληνες ψαράδες με τους άνδρες να οπλίζουν τα 50άρια πάνω στην κόντρα γέφυρα, 20 μόλις μέτρα από το ελληνικό αλιευτικό.

«Πενηντάρι είναι, να κι οι σφαίρες» ακούγονται να λένε οι ψαράδες, που δεν πτοήθηκαν και συνέχισαν να καταγράφουν με βίντεο τις τουρκικές προκλήσεις.

Όταν το τουρκικό σκάφος πέρασε πολύ δίπλα από τους Έλληνες ψαράδες, οι τελευταίοι αναρωτήθηκαν: «Τώρα τι κάνει; Να μας πνίξει θέλει;» και χαιρέτισαν με γέλια και διατηρώντας την ψυχραιμία τους.

Το υλικό καταγράφει και την παρενόχληση του περιπολικού της Λιμενικής Αρχής Κω, τύπου RANFAR, που αποτελεί δωρεά Ελλήνων εφοπλιστών.

Σύμφωνα με το Λιμενικό, το σκάφος υπέστη μικρές υλικές ζημιές, ενώ εκτελούσε διατεταγμένη υπηρεσία στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή.

Πηγή: https://eleftherostypos.gr/ellinotourkika/690091-binteo-ntokoymento-apo-to-epeisodio-sta-imia-toyrkoi-fainetai-na-oplizoyn-polybolo-apeilontas-ellinika-skafi/

Ε.Α.Α.Σ: Άμεση αντίδραση της Κυβέρνησης στην ανακοίνωση της Ένωσης με θέμα “ΚΕΡΚΟΠΟΡΤΑ ΣΤΟΝ ΕΒΡΟ” - Δείτε την απάντηση του αρμόδιου Υπουργού, για τις προθέσεις της Κυβέρνησης






ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗΣ

ΓΙΑ ΤΗΝ “ΚΕΡΚΟΠΟΡΤΑ ΣΤΟΝ ΕΒΡΟ”

 

Σε συνέχεια της ανακοίνωση που εκδόθηκε στις 7 Ιαν 2021 ο πρόεδρος της Ενώσεως με την έγκριση του ΔΣ συνέταξε και απέστειλε τη συνημμένη επιστολή στον κ. Πρωθυπουργό με κοινοποίηση στους υπουργούς Μετανάστευσης και Ασύλου, Εθνικής Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη και Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου κ. Νότης Μηταράκης αντέδρασε άμεσα και το ίδιο απόγευμα σε τηλεφωνική του επικοινωνία ενημέρωσε τον Πρόεδρο για τις προθέσεις της Κυβέρνησης για το εν λόγω θέμα. Συγκεκριμένα δεσμεύθηκε ότι δεν θα δημιουργηθεί δομή φιλοξενίας, αλλά θα γίνει επέκταση του υφισταμένου από 2016 Κέντρου Καταγραφής, ώστε σε κλειστού τύπου εγκαταστάσεις να μπορούν να καταγραφούν με ασφάλεια μεγαλύτερες αφίξεις από το συνηθισμένο που πιθανόν να δεχόταν η περιοχή. Δέχτηκε να αποστείλει εγγράφως αυτές τις θέσεις και συνημμένα παρουσιάζεται η σχετική επιστολή.

Το μεταναστευτικό είναι από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα μας και από ανθρωπιστική αποστολή κατάντησε πρόβλημα ασφαλείας με επιδράσεις σε πολλαπλά επίπεδα. οι θέσεις μας είναι καταγραμμένες στην επιστολή και θα παρακαλοθούμε το θέμα με μεγάλη προσοχή.





ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Αντγος ε.α. Σταύρος Κουτρής

Επίτιμος Δκτης 98 ΑΔΤΕ “ΜΕΡΑΡΧΙΑΣ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΥΣ”


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΕΑΑΣ


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ


                                         Ο Υπουργός 

Τηλ: 2132128410 minister@migration.gov.gr 

Θηβών 196-198, 

Άγιος Ιωάννης Ρέντης 18233 

Σάββατο, 09 Ιανουαρίου 2021 

α/α: 75 

κον Σταύρο Κουτρή 

Αντιστράτηγο ε.α 

Επίτιμο Διοικητή 98 ΑΔΤΕ «ΜΕΡΑΡΧΙΑΣ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΥΣ» Πρόεδρο Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού 

                              Αξιότιμε κ. Πρόεδρε, 

Σχετικό: Επιστολή σας Φ. 900/1/36 Σ. 1/08-01-2021 

Σας ευχαριστώ θερμά για την κοινοποίηση της ως άνω επιστολής.

 Η Κυβέρνηση, όπως γνωρίζετε, αντιμετωπίζοντας την προσπάθεια της Τουρκίας να εργαλειοποιήσει την μεταναστευτική κρίση, φυλάσσει με αποφασιστικότητα τα εθνικά μας σύνορα και προστατεύει αποτελεσματικά τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. 

Η μείωση των μεταναστευτικών ροών κατά 80% το 2020, η επέκταση και αναβάθμιση του φράκτη στον Έβρο, οι προσλήψεις συνοριοφυλάκων, καθώς και η λειτουργεία κλειστών / ελεγχόμενων δομών συμβάλουν αποφασιστικά στην εμπέδωση αισθήματος ασφάλειας στους ακρίτες.

 Όπως γνωρίζετε, στον Έβρο κλειστά κέντρα λειτουργούν εδώ και δεκαετίες, ενώ το Κέντρο Υποδοχής & Ταυτοποίησης στο Φυλάκιο θεσμοθετήθηκε και ξεκίνησε να λειτουργεί από το 2012. 

Δομές φιλοξενίας και άλλα προγράμματα φιλοξενίας και ένταξης όσων δικαιούνται διεθνούς προστασίας λειτουργούν εκτός ακριτικών περιοχών και θα συνεχίσουν να λειτουργούν εκτός ακριτικών περιοχών, καθώς, σήμερα, συνολικά το Εθνικό Σύστημα Υποδοχής διαθέτει 75 χιλιάδες θέσεις φιλοξενίας (εκτός Έβρου). 

Τονίζεται επίσης ότι, για ευνόητους λόγους, παραμένει και εφαρμόζεται απαρέγκλιτα η δέσμευση ότι δεν θα υπάρχει παραμονή προσφύγων και μεταναστών στην Θράκη. Ούτε, φυσικά, μεταφορά από άλλες περιοχές της πατρίδας μας προς το Φυλάκιο.

 Όπως επίσης τονίζεται ότι δεν σχεδιάζετε να μεταβληθεί ο αριθμός των προσωρινά διαμενόντων, σε σχέση με την σημερινή χωρητικότητα της δομής. 

Αποστολή της υφιστάμενης δομής στο Φυλάκιο είναι η καταγραφή και ταυτοποίηση μεταναστών που εισήλθαν παράτυπα στη χώρα μας, ο υγειονομικός έλεγχος και η οργανωμένη μετακίνηση τους, σε υφιστάμενες δομές εκτός συνόρων. 

Η σημερινή κατάσταση όπου επιτρέπεται σε αιτούντες άσυλο να μετακινηθούν ελεύθερα προς την ηπειρωτική Ελλάδα, χωρίς την ολοκλήρωση των απαραίτητων διαδικασιών λειτουργεί θελκτικά προς τα κυκλώματα λαθροδιακινητών, συνεχίζοντας την πίεση στα χερσαία σύνορα μας. 

Με τα προτεινόμενα έργα: 

- Πρώτον, βελτιώνονται οι συνθήκες διαβίωσης και λειτουργίας της δομής. 

- Δεύτερον, αναβαθμίζονται οι προδιαγραφές ασφαλείας με την μετατροπή της δομής σε κλειστή / ελεγχόμενη και 

- Τρίτον, δημιουργούνται κατάλληλοι χώροι για την αντιμετώπιση δυνητικών έκτακτων αναγκών. Αντιλαμβάνεστε την ανάγκη να υπάρχει σχετικός σχεδιασμός για τέτοιες περιπτώσεις καθώς και οι απαραίτητες υποδομές. 

Ως αποτέλεσμα, η αναβάθμιση ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας, ενώ η σημερινή κατάσταση προσωρινής διαμονής στον Έβρο δεν ανταποκρίνεται επαρκώς στις αναγκαίες προδιαγραφές ασφάλειας και δημόσιας υγείας. 

Η συνολική πολιτική αντιμετώπισης της μεταναστευτικής κρίσης πλέον παράγει εμφανή αποτελέσματα και κάθε ενέργεια μας στοχεύει στον περιορισμό των ροών προς τη χώρα μας και στην διασφάλισης της εθνικής ασφάλειας. 

Μετά τιμής, 

Νότης Μηταράκης 


ΚΟΙΝ.: 

1. Γραφείο Πρωθυπουργού 

2. Γραφείο Υπουργού Προστασίας του Πολίτη 

3. Γραφείο Υπουργού Εθνικής Άμυνας 

4. Γραφείο Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Εσωτερική Κοινοποίηση 

5. Γραφείο Υφυπουργού 

6. Γραφεία Γενικών & Ειδικών Γραμματέων 

7. Διοικητή ΥΠ.Υ.Τ.






Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2021

Παναδημία: 800 νέα κρούσματα - 32 καταγεγραμμένοι θάνατοι - 362 νοσηλεύονται διασωληνωμένοι. - Δείτε την ημερήσια έκθεση επιδημιολογικής επιτήρησης λοίμωξη


 

Ημερήσια έκθεση επιδημιολογικής επιτήρησης λοίμωξης από το νέο κορωνοϊό (COVID-19)

Δεδομένα έως 9 Ιανουαρίου 2021, ώρα 15:00

Σήμερα ανακοινώνουμε 800 νέα κρούσματα της λοίμωξης του νέου κορωνοϊού (COVID-19), εκ των οποίων 11 εντοπίστηκαν κατόπιν ελέγχων στις πύλες εισόδου της χώρας. Ο συνολικός αριθμός των κρουσμάτων ανέρχεται στα 144293, εκ των οποίων 52.2% άνδρες. Κατά την ιχνηλάτιση βρέθηκε ότι 5598 (3.9%) θεωρούνται σχετιζόμενα με ταξίδι από το εξωτερικό και 43583 (30.2%) είναι σχετιζόμενα με ήδη γνωστό κρούσμα.

362 άτομα νοσηλεύονται διασωληνωμένοι. Η διάμεση ηλικία τους είναι 68 ετών. 250 (69.1%) εκ των διασωληνομένων είναι άνδρες. To 85.4%, των διασωληνωμένων, έχει υποκείμενο νόσημα ή είναι ηλικιωμένοι 70 ετών και άνω.954 ασθενείς έχουν εξέλθει από τις ΜΕΘ από την αρχή της πανδημίας.

Τέλος, έχουμε 32 νέους θανάτους από τη νόσο COVID-19, φθάνοντας τους 5227 θανάτους συνολικά στη χώρα, εκ των οποίων 3087 (59.1%) άνδρες. Η διάμεση ηλικία των θανόντων συμπολιτών μας ήταν τα 79 έτη και το 95.5% είχε κάποιο υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70 ετών και άνω.

Ημερήσια έκθεση επιδημιολογικής επιτήρησης λοίμωξης από το νέο κορωνοϊό (COVID-19) – Δεδομένα έως 09/01/2021