Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2019

Συντάξεις: Πόσα είναι και πότε και θα καταβληθούν τα διεκδικούμενα αναδρομικά;





Εν αναμονή κρίσιμων αποφάσεων του ΣτΕ περιγράφει τα... περιθώρια εκταμίευσης, καθώς ο λογαριασμός για τα κομμένα δώρα και τις περικοπές του 2012 φτάνει στα 4,2 δισ. τον χρόνο.

Διαφορετικές ταχύτητες διεκδικήσεων διαμορφώνουν τον χάρτη των αναδρομικών στις συντάξεις. Στο «κάδρο» μπαίνουν τα κομμένα δώρα και οι περικοπές του 2012 που κρίθηκαν αντισυνταγματικά το 2015 από το ΣτΕ, με αποτέλεσμα να προκύπτουν... τυχεροί και άτυχοι, σε μια ιστορία που πάντως έχει έντονα στοιχεία δικαστικού θρίλερ και απειλητικό παρασκήνιο δημοσιονομικής περιπέτειας. Ενδεικτικό είναι πως περίπου 1,5 εκατομμύριο αιτήσεις έχουν υποβληθεί στην πλατφόρμα του ΕΦΚΑ. Και μπορεί ο «πυρετός» των αιτήσεων να έχει πέσει, η αγωνία ωστόσο διατηρείται. Βασικοί παράγοντες επί των οποίων διαμορφώνονται σενάρια αντιμετώπισης της δημοσιονομικής βόμβας των αναδρομικών είναι:


  • α. Οι δικαστικές αποφάσεις που έχουν ήδη εκδοθεί ή επίκεινται για τις επίμαχες ασφαλιστικές διατάξεις
  • β. Οι δημοσιονομικές δυνατότητες των Ταμείων και του κρατικού προϋπολογισμού
«Οι πρόσφατες αποφάσεις που έχουν εκδοθεί από διάφορα πρωτοδικεία δείχνουν τον δρόμο των δικαστικών διεκδικήσεων και για τους υπόλοιπους συνταξιούχους» δηλώνει ο δικηγόρος Διονύσης Ρίζος. Σύμφωνα με πληροφορίες, περισσότερες από 50 δικαστικές αποφάσεις πρωτοδικείων έχουν εκδοθεί επί προσφυγών συνταξιούχων για τις περικοπές του 2012, οι οποίες δικαιώνουν τους προσφεύγοντες. Νομικοί κύκλοι κάνουν λόγο για περίπου 80 αποφάσεις, ενώ  πληροφορίες αναφέρουν πως έχουν αρχίσει να εκδίδονται και οι πρώτες εφετειακές.  Κι ενώ το δικαστικό θρίλερ συνεχίζεται, τα στοιχεία που έρχονται στο φως για το θηριώδες κόστος των διεκδικούμενων αναδρομικών «δείχνουν» την καρδιά του προβλήματος. «Το θέμα των δικαστικών διεκδικήσεων των συνταξιούχων είναι ζήτημα που θα απασχολεί έντονα το επόμενο διάστημα και αφορά όλο τον κόσμο δεδομένου ότι έχει μια δημοσιονομική διάσταση που προβληματίζει ιδιαίτερα», δηλώνει ο δικηγόρος – εργατολόγος, Δημήτρης Μπούρλος.



Αρκεί να αναφερθεί πως το μηνιαίο κόστος των διεκδικούμενων αναδρομικών -εφόσον επιστρέφονταν σε όλους- υπολογίζεται στα 175 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή 2,1 δισ. τον χρόνο, κι αυτό μόνο από τις περικοπές που έχουν κριθεί αντισυνταγματικές σε κύριες και επικουρικές συντάξεις. Αν προστεθούν και τα δώρα που καταργήθηκαν εντελώς το 2012, τότε ο… λογαριασμός φτάνει στο δυσθεώρη το ποσό των 4,2 δισ. τον χρόνο. Οι περικοπές αφορούν περίπου 1,2 εκατ. συνταξιούχους, ενώ η κατάργηση των δώρων αφορά τους πάντες, δηλαδή 2,5 εκατομμύρια. Το «Εθνος Συντάξεις και Ασφάλιση» ετοίμασε έναν πλήρη οδηγό με 15 ερωτήσεις-απαντήσεις για τα αναδρομικά.


  1. 1.  Τα αναδρομικά αφορούν δυνητικά όλους τους συνταξιούχους; Δεν αφορούν όλους τους συνταξιούχους αλλά την πλειονότητα. Οι διεκδικήσεις κινούνται σε δύο ταχύτητες, με διαχωριστική γραμμή το συνταξιοδοτικό εισόδημα, όπως είχε διαμορφωθεί το 2012 πριν από τις περικοπές σε δώρα και συντάξεις. Συνταξιούχοι με εισόδημα από κύριες, επικουρικές και μερίσματα κάτω από 1.000 ευρώ μεικτά το 2012, θα μπορούσαν να διεκδικήσουν μόνο τα «ψαλιδισμένα» από το 2010 δώρα και τις περικοπές στην επικουρική. Προσοχή, οι συνταξιούχοι που έχασαν τελείως ήδη από το 2010 όλα τα δώρα, λόγω ηλικίας ή εισοδήματος, δεν μπορούν να διεκδικήσουν τώρα κάτι. Επίσης συνταξιούχοι με εισόδημα από κύριες, επικουρικές και μερίσματα πάνω από 1.000 ευρώ μεικτά, θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τα «ψαλιδισμένα» δώρα (όσοι δεν τα έχασαν από το 2010), τις απώλειες 5%-20% στο άθροισμα κύριας και επικουρικής, τις «έξτρα» μειώσεις στην επικουρική, και το πρόσθετο «ψαλίδι» 12% για όσους λάμβαναν μηνιαία σύνταξη άνω των 1.300 ευρώ. Οι εν λόγω περικοπές, που κρίθηκαν αντισυνταγματικές το 2015 από το ΣτΕ, αφορούσαν οριζόντια όλους – Δημόσιο, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ.
  2. 2.  Ποιοι συνταξιούχοι δεν μπορούν να διεκδικήσουν αναδρομικά; Δύο κατηγορίες συνταξιούχων από όλα τα πρώην Ταμεία δεν μπορούν να διεκδικήσουν αναδρομικά:
  3. - Συνταξιούχοι με άθροισμα εισοδήματος από κύριες, επικουρικές και μερίσματα κάτω από 1.000 ευρώ μεικτά το 2012 και ταυτόχρονα κάτω των 60 ετών. Κατ' αρχάς «κλειδί» είναι ο συνταξιούχος να ήταν κάτω από 60 ετών το 2010. Προσοχή, αν η ηλικία των 60 ετών συμπληρώθηκε από το 2012 έως το 2016, τότε ενδέχεται να προκύψει δικαίωμα για την περίοδο από το 2015 και μετά, αλλά είναι κάτι που μένει να διευκρινιστεί.
  4. - Συνταξιούχοι με συνολικό μηνιαίο εισόδημα από συντάξεις (κύριες, επικουρικές, μερίσματα κ.α.) από 2.500 ευρώ και πάνω δεν μπορούν να διεκδικήσουν τα κομένα δώρα.
  5. 3.   Για ποια περίοδο μπορώ να διεκδικήσω χρήματα; Λόγω των δικαστικών αποφάσεων διαμορφώνονται τρία συν ένα σενάρια για το εύρος των διεκδικούμενων αναδρομικών:
  6. - Οσοι είχαν ήδη προσφύγει στη Δικαιοσύνη τον Ιούνιο του 2015, όταν δημοσιεύθηκε η απόφαση-βόμβα του ΣτΕ, δικαιούνται, σύμφωνα με την τότε απόφαση, αναδρομικά από το 2013.
  7. - Οσοι προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη μετά τον Ιούνιο του 2015, δεν δικαιούνται ποσά για την περίοδο 2013 – 2015 για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Γενικώς βρίσκονται σε «θολά νερά» και ανάμεσα σε τρεις προσεγγίσεις:
    * Η μία νομική προσέγγιση υποστηρίζει πως το όποιο νομικό «κενό» ανιχνεύεται στο 10μηνο Ιούνιος 2015- Μάιος 2016, όταν ψηφίστηκε ο νόμος Κατρούγκαλου. Το γεγονός, μάλιστα, πως υπάρχει νέος νόμος από το 2016 εκτιμάται πως αλλάζει το τοπίο και δεν βοηθά τις ετεροχρονισμένες αγωγές να ευδοκιμήσουν.
    *Η άλλη νομική προσέγγιση ενοποιεί τον χρόνο από τον Ιούλιο του 2015 έως και τον Δεκέμβριο του 2018 επειδή οι αντισυνταγματικές περικοπές συνέχιζαν να επιβάλλονται στις παλαιές συντάξεις, μέχρι να εμφανιστεί ο επανυπολογισμός, ο οποίος έκανε πρεμιέρα τον περασμένο Γενάρη.
    *Η τρίτη προσέγγιση υποστηρίζει πως επειδή τα ποσά των αντισυνταγματικών περικοπών έχουν «ενσωματωθεί» στον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς, τα διεκδικούμενα αναδρομικά μπαίνουν και στο 2019. Αξιωματούχοι του υπουργείου Εργασίας έχουν τονίσει πως για την περίοδο μετά το 2015 η κυβέρνηση συμμορφώθηκε με την απόφαση του ΣτΕ μέσα από τον νόμο Κατρούγκαλου. Μέχρι να βρεθεί στο τραπέζι το σκεπτικό του ΣτΕ για τη συνταγματικότητα του επανυπολογισμού, δύσκολα μπορεί κανείς να είναι βέβαιος για την τύχη και το εύρος των διεκδικήσεων.
  8. 4.  Τι θα γίνει με όσους είχαν προσφύγει πριν από τον Ιούνιο του 2015; Στον όγκο των συνταξιούχων που είχαν υποβάλει προσφυγές πριν από τη δημοσίευση της απόφασης-βόμβας του ΣτΕ το 2015 φαίνεται πως επικεντρώνεται καταρχήν το ενδιαφέρον για το δημοσιονομικό κόστος των αναδρομικών. Σύμφωνα με την τότε απόφαση, οι εν λόγω συνταξιούχοι δικαιούνται αναδρομικά από το 2013. Ειδικοί της κοινωνικής ασφάλισης υποστηρίζουν πως οι προσφεύγοντες πριν από το 2015 πρέπει να φτάνουν τα 10.000 άτομα, οι οποίοι αθροίζονται σε ομαδικές αγωγές. Οι ίδιες πηγές υπολογίζουν το δημοσιονομικό κόστος γι’ αυτούς τους συνταξιούχους στα 350 εκατ. ευρώ τον χρόνο, δηλαδή συνολικά στο 1 δισ. για την 3ετία 2013-2015. Δεδομένης της κρίσης του ανωτάτου δικαστηρίου, δεν φαίνεται προς το παρόν άλλο περιθώριο εκτός από τη δικαίωση των εν λόγω υποθέσεων όταν και εφόσον αυτές τελεσιδικήσουν. Σχετικά με τις εφετειακές αποφάσεις οι προσεγγίσεις είναι δύο:
  9. - Από τη μια πλευρά νομικοί κύκλοι υποστηρίζουν πως ακόμη κι αν τα Ταμεία ασκούν αναίρεση στο ΣτΕ πρέπει να πληρώσουν μετά το Εφετείο.
  10. - Άλλοι νομικοί κύκλοι λένε πως η αναίρεση ασκείται λόγω υποχρέωσης εξάντλησης των ένδικων μέσων και δεν προϋποθέτει πληρωμή του συνταξιούχου. Σε κάθε περίπτωση, δεν υπάρχει δημοσιονομικό περιθώριο για ενδεχόμενη επιστροφή αναδρομικών σε όλους για την περίοδο 2013 – 2015, αφού το ετήσιο κόστος έχει υπολογιστεί στα 4,2 δισ. ευρώ. 
  11. 5.  Τι ισχύει για την περίοδο μετά τον Ιούνιο του 2015; Συγκλίνουσες νομικές απόψεις υποστηρίζουν πως το χρονικό διάστημα των 10 μηνών ανάμεσα στην απόφαση του ΣτΕ και την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου (Μάιος 2016) φαίνεται προς το παρόν η πλέον «ακάλυπτη» περίοδος. Κι αυτό επειδή στον νόμο Κατρούγκαλου υπάρχει ειδική ρήτρα η οποία αναφέρει πως μέχρι 31/12/2018 οι συντάξεις καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαμορφωθεί στις 31/12/2014, δηλαδή πριν από την απόφαση του ΣτΕ τον Ιούνιο του 2015. Με τη ρήτρα αυτή επιχειρείται να καλυφθεί πλήρως η περίοδος έως και τον Δεκέμβριο του 2018, καθώς από τον Γενάρη του 2019 ισχύει ο επανυπολογισμός. Σε κάθε περίπτωση, όλες αυτές οι νομικές ρήτρες μένουν να κριθούν στο ΣτΕ. Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως μόνο γι’ αυτή την περίοδο το κόστος των αναδρομικών για όλους υπολογίζεται από ειδικούς στα 2,9 με 3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 2,3 δισ. εκτιμάται πως αφορούν τις κύριες συντάξεις και τα 600 εκατ. τις επικουρικές. Η πάγια θέση του υπουργείου Εργασίας είναι πως για την περίοδο μετά το 2015 η κυβέρνηση συμμορφώθηκε με την απόφαση του ΣτΕ μέσα από τον νόμο Κατρούγκαλου.
  12. 6.  Θα επηρεάσει τις διεκδικήσεις η επικείμενη απόφαση του ΣτΕ για τα δώρα των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων; Εν αναμονή βρίσκονται τα διοικητικά δικαστήρια για την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ που θα κρίνει την αντισυνταγματικότητα της περικοπής των δώρων στους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους. Ορισμένοι νομικοί κύκλοι υποστηρίζουν πως η εν λόγω απόφαση δεν αποκλείεται να επηρεάσει και το έδαφος των διεκδικήσεων των συνταξιούχων, αν και το νομικό πλαίσιο των δώρων για τους συνταξιούχους έχει κριθεί εν πολλοίς από το 2015 (με την απόφαση του ΣτΕ) και το 2016 (με τον νόμο Κατρούγκαλου). Συγκλίνουσες νομικές απόψεις καταλήγουν πως αν το ΣτΕ «γκρεμίσει» την κατάργηση των δώρων και για τους εν ενεργεία, η πολιτεία μπορεί να συμμορφωθεί επαναφέροντας -για παράδειγμα- τα δώρα για τους εν ενεργεία σε οποιοδήποτε ύψος επιτρέπουν οι δημοσιονομικές συνθήκες. Οι συνταξιούχοι πάντως θα πρέπει να αναμένουν τις αποφάσεις του ΣτΕ για τον νόμο Κατρούγκαλου ή την τελική κρίση του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου επί σημερινών πρωτόδικων αποφάσεων.
  13. 7.  Ποια δώρα διεκδικούν οι συνταξιούχοι; Στην καρδιά των περικοπών του 2012 που κρίθηκαν το 2015 αντισυνταγματικές βρίσκεται η ολοκληρωτική κατάργηση του δώρου Χριστουγέννων, του δώρου Πάσχα και του επιδόματος αδείας. Τα δώρα ωστόσο δεν δίνονταν το 2012 ολόκληρα, αλλά είχε προηγηθεί το πρώτο «ψαλίδι» του νόμου 3845 του 2010, το οποίο δεν έχει κριθεί αντισυνταγματικό και συνεπώς δεν μπορεί να ανατραπεί. Το 2010 η 13η και η 14η σύνταξη περιορίστηκαν στα 800 ευρώ τον χρόνο για όλους (400 τα Χριστούγεννα, 200 το Πάσχα και 200 το καλοκαίρι), πλην των συνταξιούχων ΟΓΑ, ανεξάρτητα από το ύψος της σύνταξης. Τότε τέθηκαν ηλικιακά και εισοδηματικά κριτήρια, ώστε να εισπράττουν τα «ψαλιδισμένα» δώρα μόνο όσοι συνταξιούχοι είναι άνω των 60 ετών και λαμβάνουν άθροισμα συνταξιοδοτικού εισοδήματος έως 2.500 ευρώ. Συνεπώς, οι όποιες διεκδικήσεις δεν μπορούν να ανατρέξουν στο παλαιό καθεστώς, αλλά στο καθεστώς του 2010
  14. 8.  Υπάρχουν διαφορετικές ταχύτητες στις διεκδικήσεις των κομμένων δώρων; Τρεις ταχύτητες διαμορφώνονται για τα κομμένα δώρα:
       
  15. - Συνταξιούχοι Δημοσίου, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, ΝΑΤ άνω των 60 ετών και με συνολικό μηνιαίο εισόδημα από συντάξεις (κύριες, επικουρικές, μερίσματα, προσαυξήσεις λόγω οικογενειακών βαρών, επίδομα απολύτου αναπηρίας αλλά και επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας υπολογιζόμενα σε 12μηνη βάση) έως 2.430 ευρώ. Δικαιούνταν το πλήρες ποσό των 800 ευρώ (400 Χριστούγεννα, 200 Πάσχα και 200 καλοκαίρι). Αντίστοιχα όσοι είχαν μηνιαίο εισόδημα από 2.430 έως 2.500 ευρώ δικαιούνταν τμήμα των δώρων.
  16. - Συνταξιούχοι ΟΓΑ. Είχαν εξαιρεθεί από το «ψαλίδι» του 2010, καθώς λαμβάνουν χαμηλές συντάξεις και συνεπώς δικαιούνταν πλήρη δώρα (μία σύνταξη τα Χριστούγεννα, μισή το Πάσχα και μισή το καλοκαίρι).
  17. - Συνταξιούχοι Δημοσίου, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, ΝΑΤ κάτω των 60 ετών ή/και με συνολικό εισόδημα από συντάξεις πάνω από 2.500. Δεν δικαιούνταν καθόλου δώρα, τα είχαν χάσει εξολοκλήρου από το 2010 και συνεπώς δεν μπορούν να διεκδικήσουν κάτι.
  18. 9.  Τι συμβαίνει με τις αιτήσεις που έχουν υποβληθεί; Η υποβολή αίτησης προς τον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ θεωρείται όχληση και διακόπτει την παραγραφή των αξιώσεων. Συνεπώς είναι το εργαλείο που δίνει χρόνο στον συνταξιούχο να σταθμίσει όλες τις παραμέτρους για να οδηγηθεί στη σωστή απόφαση, δεδομένου ότι δεν βρίσκονται ακόμη όλα τα «κλειδιά» πάνω στο τραπέζι. Ορισμένοι νομικοί υποστηρίζουν πως για να έχει η αίτηση διακοπτική ισχύ της παραγραφής πρέπει να περιλαμβάνει αναλυτικά τα διεκδικούμενα ποσά. Οι αιτήσεις πάντως δεν είναι ένδικο μέσο και δεν γεννούν νομική υποχρέωση επιστροφής ποσών. Αξιωματούχοι του υπουργείου Εργασίας έχουν ξεκαθαρίσει πως εφόσον το «παζλ» ολοκληρωθεί πλήρως στη δικαστική του διάσταση σε ανώτατο βαθμό και εφόσον διαπιστωθεί τυχόν θετικό έδαφος νομικό αλλά και δημοσιονομικό, τότε η λύση που θα πρέπει να αναζητηθεί θα είναι κοινή για όλους, είτε έχουν υποβάλει αίτηση ή αγωγή είτε όχι.
  19. 10.   Κινδυνεύω από την παραγραφή; Για τους συνταξιούχους η παραγραφή αξιώσεων είναι 5ετής. Με την υποβολή της αίτησης η παραγραφή διακόπτεται. Αν το Ταμείο δεν απαντήσει εντός 6μήνου, τεκμαίρεται σιωπηρή άρνηση της αξίωσης. Μετά το 6μηνο ξεκινά νέα 5ετία εντός της οποίας ο συνταξιούχος μπορεί οποτεδήποτε να υποβάλει αγωγή στα διοικητικά δικαστήρια, διεκδικώντας τα ποσά που εμπίπτουν στην πρώτη 5ετία (την οποία διέκοψε με την αίτησή του). Για τους συνταξιούχους του Δημοσίου, υπάρχουν νομικές απόψεις που τοποθετούν την παραγραφή στη 2ετία, δεδομένου ότι για τους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους η παραγραφή είναι 2ετής. Το «Εθνος Συντάξεις» αποκάλυψε πρόσφατα δικαστική απόφαση του 2019 για συνταξιούχους δικαστικούς η οποία απορρίπτει επιχείρημα του ΕΦΚΑ περί 2ετούς παραγραφής και τοποθετεί την παραγραφή για όλους τους συνταξιούχους στην 5ετία. Αίτηση διακοπής παραγραφής μπορεί να υποβληθεί μόνο μία φορά. Δεδομένου ότι οι αξιώσεις που εγείρονται σήμερα ανατρέχουν στην περίοδο από τον Ιούλιο του 2015 και μετά, δεν φαίνεται να συντρέχει λόγος πίεσης εξαιτίας κινδύνου παραγραφής.
  20. 11.   Μπορώ να διεκδικήσω αναδρομικά και από το 2012; Οι μειώσεις του 2012 που κρίθηκαν το 2015 αντισυνταγματικές από το ΣτΕ αφορούν και τις επικουρικές συντάξεις με τριπλό τρόπο:
  21. - Επικουρικές του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα υπέ-στησαν μείωση με τον νόμο 4051 του 2012 ως εξής:
    * Για συντάξεις έως 250 ευρώ ποσοστό μείωσης 10% • Από 250 έως 300 ευρώ ποσοστό μείωσης 15%
    * Από 300 ευρώ και άνω ποσοστό μείωσης 20%
  22. - Καταργήθηκαν τα πλήρη δώρα σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα που ελάμβαναν οι συνταξιούχοι στην επικουρική τους, ανάλογα με το ύψος της παροχής.
  23. - Μειώθηκαν περαιτέρω οι επικουρικές 5% - 20% με τη ρήτρα του νόμου 4093 του 2012 που μείωνε το άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων μετά και τις προηγούμενες περικοπές, πάνω από 1.000 ευρώ. Οι μειώσεις αυτές κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το ΣτΕ το 2015 και αφορούν τον λογαριασμό των αναδρομικών.
  24. 12.  Πόσα είναι τα διεκδικούμενα αναδρομικά; Το μηνιαίο κόστος των αναδρομικών μόνο από τις περικοπές και χωρίς τα δώρα υπολογίζεται από ειδικούς πως φτάνει στα 175 εκατ. ευρώ για όλους όσοι είχαν περικοπές, δηλαδή για 1,2 εκατ. συνταξιούχους. Τα δώρα ήταν 800 ευρώ τον χρόνο για όλους, δηλαδή για 2,5 εκατ. συνταξιούχους. Καταρχήν κρίσιμη μεταβλητή για όλες τις διεκδικήσεις είναι το χρονικό διάστημα για το οποίο κάθε συνταξιούχος μπορεί ενδεχομένως να κερδίσει αναδρομικά. Το «παράθυρο» άνοιξε τον Ιούνιο του 2015 με την απόφαση του ΣτΕ και κλείνει με τον νόμο Κατρούγκαλου και τον επανυπολογισμό των παλαιών συντάξεων εφόσον βέβαια κριθεί συνταγματικός. Τίποτα δεν μπορεί προς το παρόν να προδικάσει την τύχη των διεκδικήσεων. Σε κάθε περίπτωση, τα ποσά ποικίλλουν ανάλογα με το συνταξιοδοτικό εισόδημα.
  25. 13.  Εξαρτάται το ποσό που μπορώ να διεκδικήσω από το ύψος της σύνταξής μου; Φυσικά. Οι βασικές ταχύτητες είναι δύο:
  26. - Συνταξιούχοι με εισόδημα από κύριες, επικουρικές και μερίσματα κάτω από 1.000 ευρώ μεικτά το 2012. Εχασαν τελείως τα δώρα, τα οποία είχαν «ψαλιδιστεί» ήδη από το 2010, και μέτρησαν απώλειες στην επικουρική τους σύνταξη.
  27. - Συνταξιούχοι με εισόδημα από κύριες, επικουρικές και μερίσματα πάνω από 1.000 ευρώ μεικτά. Έχασαν τελείως τα δώρα, μέτρησαν απώλειες 5%-20% στο άθροισμα κύριας και επικουρικής, είχαν «έξτρα» μειώσεις στην επικουρική, καθώς και πρόσθετο «ψαλίδι» 12% ειδικά για όσους λάμβαναν μηνιαία σύνταξη άνω των 1.300 ευρώ. Ειδικοί της κοινωνικής ασφάλισης εκτιμούν πως η διεκδίκηση ανά μήνα μπορεί να ποικίλλει από 51 έως και 250 ευρώ, χωρίς τα δώρα που είναι για όλους 800 ευρώ τον χρόνο. Το «Εθνος Συντάξεις και Ασφάλιση» δημοσιεύει πίνακες (στήλη αριστερά) με τα διεκδικούμενα ποσά ανά μήνα, ώστε κάθε συνταξιούχος να σταθμίσει το συμφέρον του.
  28. 14.  Πότε θα καταβληθούν τα αναδρομικά; Το αν θα καταβληθούν αυτά τα ποσά και πότε παραμένει εντελώς άγνωστο, καθώς πρώτα πρέπει να ξεκαθαρίσει πλήρως το νομικό τοπίο, να δημοσιευτούν οι κρίσεις των ανωτάτων δικαστηρίων για τον νόμο Κατρούγκαλου και για τις σημερινές πρωτόδικες αποφάσεις που πηγαίνουν κόντρα στην απόφαση-πιλότο του ΣτΕ. Και φυσικά πρέπει να βρεθεί -αν κριθεί εντέλει νομικά- ο δημοσιονομικός χώρος. Το δημοσιονομικό αποτύπωμα των εν λόγω περικοπών είναι εκρηκτικό καθώς φτάνει στα 4,2 δισ. τον χρόνο. Κάτι που σημαίνει πως αν δοθούν τα ποσά σε όλους, κινδυνεύει σοβαρά η ισορροπία και η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού και καταστρατηγείται η δέσμευση του 2010 για συνταξιοδοτική δαπάνη κάτω από το 16,2% του ΑΕΠ.
  29. 15.  Αν υποβάλω σήμερα αγωγή, πότε θα μάθω τι θα γίνει; Οι αγωγές που υποβάλλονται σήμερα το πιθανότερο είναι να εκδικαστούν σε περίπου τρία χρόνια πρωτόδικα, εκτός και αν υποβληθεί αίτησης προτίμησης για λόγους υγείας κ.ά. Ακολούθως θα πρέπει να προστεθούν και 2 χρόνια για το Εφετείο, δεδομένου ότι ο ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ εξαντλούν, ως οφείλουν από τη νομοθεσία, τα ένδικα μέσα. Από τους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα οι αγωγές υποβάλλονται στα Διοικητικά Πρωτοδικεία, ενώ του δημόσιου στο Ελεγκτικό Συνέδριο.






πηγή:https://www.ethnos.gr/oikonomia/21652_anadromika-syntaxioyhon-oi-tyheroi-kai-oi-atyhoi-pliris-odigos-me-15-apantisei







Συντάξεις χηρείας: Κατάργηση ηλικιακού ορίου εντός του Μαρτίου





Μια σειρά ευνοϊκών αλλαγών ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας για τις συντάξεις χηρείας. Ειδικότερα θα καταργηθεί η διάταξη , η οποία απαγόρευε σε χήρους νεώτερους των 55 ετών να λάβουν το βοήθημα. Η διάταξη αυτή οδεύει πλέον προς κατάργηση και είναι πιθανό να επανέλθει σε ισχύ μόνον όταν η ανεργία στη χώρα μας πιάσει μονοψήφιο νούμερο (δηλαδή κάτω από 10%).
Υπενθυμίζεται πως το ηλικιακό όριο των 55 ετών που έθεσε ο νόμος Κατρούγκαλου ίσχυσε πρώτη φορά για θανάτους ασφαλισμένων ή συνταξιούχων που επήλθαν από 13 Μαΐου 2016 και μετά.
Οι επιζώντες σύζυγοι, οι οποίοι την στιγμή του θανάτου ήταν πάνω από 55 ετών πήραν την σύνταξη δια βίου.


Όσοι ήταν κάτω από 55 αλλά έχουν ανήλικα παιδιά έως 18 ετών ή παιδιά σπουδαστές έως 24 ετών δικαιούνται να λαμβάνουν την σύνταξη χωρίς διακοπή για όσα χρόνια τα παιδιά είναι ανήλικα ή σπουδάζουν και σε κάθε περίπτωση για μια 3ετία τουλάχιστον.
Αντίθετα, όσοι χήρες/χήροι ήταν την στιγμή του θανάτου 52-55 ετών και δεν έχουν ανήλικα παιδιά ή παιδιά – σπουδαστές έως 24 ετών, πήραν την σύνταξη χηρείας για μια 3ετία.
Μετά την 3ετία η σύνταξή τους πρέπει να διακοπεί και να επαναχορηγηθεί όταν γίνουν 67. Το ίδιο σύστημα ισχύει και για χήρες / χήρους που ήταν κάτω από 55 την στιγμή του θανάτου, αλλά θα έχουν συμπληρώσει τα 55 όταν το παιδί τους ενηλικιωθεί ή όταν ολοκληρώσει τις σπουδές του. Κι αυτοί θα δικαιούνται να λάβουν την σύνταξη δια βίου όταν γίνουν 67.

πηγή:https://www.aftodioikisi.gr/asfalistika/syntaxeis-chireias-katargisi-ilikiakoy-orioy-entos-toy-martioy/

«Πανευρωπαϊκή σύνταξη» μέσω ιδιωτικής ασφάλισης





Οι αδυναμίες του ασφαλιστικού συστήματος και τα προβλήματα που δημιουργεί η ταχεία γήρανση του πληθυσμού, οδηγούν τους ευρωπαϊκούς Θεσμούς στην υιοθέτηση συνταξιοδοτικών λύσεων μέσω αποταμίευσης και ιδιωτικής ασφάλισης.
Με Κανονισμό της ΕΕ δημιουργείται ένα «πανευρωπαϊκό συνταξιοδοτικό προϊόν» (ΠΕΣΠ) που θα παρέχεται σε όλες τις χώρες-μέλη από ασφαλιστικές εταιρείες, τράπεζες, επαγγελματικά συνταξιοδοτικά Ταμεία, επενδυτικές εταιρείες και διαχειριστές κεφαλαίων.
Στόχος είναι να δοθούν περισσότερες επιλογές σε όσους θέλουν να αποταμιεύσουν για τη σύνταξή τους - και ταυτόχρονα να τονωθεί η αγορά ασφαλιστικών προϊόντων που συναρτώνται με επενδύσεις και συνταξιοδοτικές παροχές.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, μόνο το 27% των Ευρωπαίων ηλικίας μεταξύ 25 και 59 ετών έχουν εγγραφεί σε συνταξιοδοτικό προϊόν.
Όπως επισημαίνουν αξιωματούχοι της ΕΕ,  τα ΠΕΣΠ θα έχουν το τεράστιο πλεονέκτημα ότι όλες οι αποταμιεύσεις θα συγκεντρώνονται σε ένα ενιαίο ατομικό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα.
Θα έχουν τα ίδια τυποποιημένα χαρακτηριστικά σε οποιοδήποτε σημείο πωλούνται – κι αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους «ασφαλιζόμενους» αποταμιευτές χωρών όπου η ιδιωτική ασφάλιση δεν έχει αναπτυχθεί επαρκώς.
Το «πανευρωπαϊκό συνταξιοδοτικό προϊόν»  θα συμπληρώσει τα εθνικά-κρατικά και τα επαγγελματικά συνταξιοδοτικά συστήματα.
Τα "συν" για ασφαλισμένους-αποταμιευτές
Τα ΠΕΣΠ θα έχουν τα ακόλουθα πλεονεκτήματα για τους αποταμιευτές:
• Περισσότερες επιλογές. Οι αποταμιευτές θα επιλέγουν από ένα ευρύ φάσμα παρόχων ΠΕΣΠ σε ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Θα μπορούν να επιλέγουν μεταξύ μιας ασφαλούς βασικής επενδυτικής επιλογής και επιλογών με διαφορετικά χαρακτηριστικά κινδύνου-απόδοσης·
•  Προστασία. Ο κανονισμός θα διασφαλίζει ότι οι αποταμιευτές είναι ενημερωμένοι για τα βασικά χαρακτηριστικά κάθε ΠΕΣΠ·
•  Αλλαγή παρόχων. Οι αποταμιευτές θα έχουν το δικαίωμα να αλλάζουν παρόχους, τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και διασυνοριακά, μετά από τουλάχιστον πέντε έτη από τη σύναψη της σύμβασης ή από την πιο πρόσφατη αλλαγή. (Θα μπορούν να αλλάζουν πιο συχνά, εάν το επιτρέπει ο πάροχος του ΠΕΣΠ). Θα υπάρχει ανώτατο όριο στη χρέωση για την αλλαγή·
• Δυνατότητα μεταφοράς. Οι αποταμιευτές θα μπορούν να συνεχίσουν να καταβάλουν εισφορές στο οικείο ΠΕΣΠ όταν μετεγκαθίστανται σε άλλο κράτος μέλος.
Για τις επιχειρήσεις
Ο κανονισμός θα δημιουργήσει οφέλη και για τους παρόχους συνταξιοδοτικών προγραμμάτων:
• οικονομίες κλίμακας. Οι πάροχοι θα είναι σε θέση να αναπτύσσουν ΠΕΣΠ σε διάφορα κράτη μέλη και να συγκεντρώνουν στοιχεία ενεργητικού πιο αποτελεσματικά·
• ευρύτερη εμβέλεια. Οι δίαυλοι ηλεκτρονικής διανομής θα επιτρέπουν στους παρόχους να προσεγγίζουν τους καταναλωτές σε όλη την ΕΕ·
• διασυνοριακή διανομή. Ένα είδος «διαβατηρίου» της ΕΕ θα επιτρέπει στους παρόχους να πωλούν ΠΕΣΠ σε διάφορα κράτη μέλη.
 

πηγή:https://www.sofokleousin.gr/paneyropaiki-syntaksi-meso-idiotikis-asfalisis

Έλεος: Μάνα 13 παιδιών καταδικάστηκε σε 8 χρόνια κάθειρξη επειδή πλαστογράφησε απολυτήριο δημοτικού (για να δουλέψει σαν καθαρίστρια)!!



Η περίπτωση του Βόλου επαναλαμβάνεται στα Ιωάννινα. Καθαρίστρια, μητέρα 13 παιδιών καταδικάστηκε σε κάθειρξη 8 ετών γιατί άλλαξε τη χρονιά αποφοίτησής της (!) από το δημοτικό.
Η γυναίκα δούλευε σε νοσοκομείο των Ιωαννίνων, και το «έγκλημά της» ήταν ότι διόρθωσε τον χρόνο αποφοίτησης από το δημοτικό, καθώς ισχυρίστηκε ότι το τελείωσε το 1980 και όχι το 1981, όπως ήταν η αλήθεια.
Σύμφωνα με το prevezatoday.gr, η Δ.Κ. προσκόμισε το απολυτήριο για να πάρει θέση κατώτερου ή κατώτατου προσωπικού στο νοσοκομείο Ιωαννίνων. Να πούμε οτι από τα 13 παιδιά της, τα 5 είναι ανήλικα. Μάλιστα, η ίδια καταδικάστηκε ερήμην από το δικαστήριο.
Ωστόσο, η απουσία της δεν οφείλεται σε στρεψοδικία, αλλά στο γεγονός ότι ζήτησε αναβολή, καθώς πάσχει από την καρδιά της και έχει τοποθετήσει απινιδωτή. Αν και προσκόμισε ιατρική γνωμάτευση, το αίτημά της για αναβολή απορρίφθηκε.
Η γυναίκα κατέθεσε έφεση στο Πενταμελές Εφετείο Κακουργημάτων Ιωαννίνων, με την εκδίκαση της υπόθεσης να έχει προσδιοριστεί για τις 5 Μαρτίου

https://www.dikastiko.gr

Οι τυχεροί και οι άτυχοι των αναδρομικών!! - Ποιοι συνταξιούχοι μπορούν να τα διεκδικήσουν;


Διαφορετικές ταχύτητες διεκδικήσεων διαμορφώνουν τον χάρτη των αναδρομικών στις συντάξεις. Στο "κάδρο" μπαίνουν τα κομμένα δώρα και οι περικοπές του 2012 που κρίθηκαν αντισυνταγματικά το 2015 από το ΣτΕ, με αποτέλεσμα να προκύπτουν... τυχεροί και άτυχοι, σε μια ιστορία που έχει έντονα στοιχεία δικαστικού θρίλερ και απειλητικό παρασκήνιο δημοσιονομικής περιπέτειας. Ενδεικτικό είναι ότι περίπου 1,5 εκατ. αιτήσεις έχουν υποβληθεί στην πλατφόρμα του ΕΦΚΑ. Και μπορεί ο αριθμός των αιτήσεων να έχει πέσει, όμως, η αγωνία παραμένει.
  1. Βασικοί παράγοντες επί των οποίων διαμορφώνονται σενάρια αντιμετώπισης της δημοσιονομικής βόμβας των αναδρομικών είναι:
- Οι δικαστικές αποφάσεις που έχουν ήδη εκδοθεί ή επίκεινται για τις επίμαχες ασφαλιστικές διατάξεις
- Οι δημοσιονομικές δυνατότητες των Ταμείων και του κρατικού προϋπολογισμού
Σύμφωνα με πληροφορίες, περισσότερες από 50 δικαστικές αποφάσεις Πρωτοδικείων έχουν εκδοθεί επί προσφυγών συνταξιούχων για τις περικοπές του 2012, οι οποίες δικαιώνουν τους προσφεύγοντες. Νομικοί κύκλοι κάνουν λόγο για περίπου 80 αποφάσεις, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν αρχίσει να εκδίδονται και οι πρώτες εφετειακές.
Κι ενώ το δικαστικό θρίλερ συνεχίζεται, τα στοιχεία που έρχονται στο φως για το θηριώδες κόστος των διεκδικούμενων αναδρομικών "δείχνουν" την καρδιά του προβλήματος. Αρκεί να αναφερθεί ότι το μηνιαίο κόστος των διεκδικούμενων αναδρομικών - εφόσον επιστραφούν σε όλους - υπολογίζεται στα 175 εκατ. ευρώ δηλ. 2,1 δισ. ευρώ τον χρόνο.
Σημαντικές ερωτήσεις:
1. Τα αναδρομικά αφορούν σε όλους τους συνταξιούχους;
Δεν αφορούν όλους τους συνταξιούχους, αλλά την πλειονότητα.
Οι διεκδικήσεις κινούνται σε δύο ταχύτητες, με διαχωριστική γραμμή το συνταξιοδοτικό εισόδημα, όπως είχε διαμορφωθεί το 2012 πριν από τις περικοπές σε δώρα και συντάξεις. Συνταξιούχοι με εισόδημα από κύριες, επικουρικές και μερίσματα κάτω από 1.000 ευρώ μεικτά το 2012, θα μπορούσαν να διεκδικήσουν μόνο τα "ψαλιδισμένα" από το 2010 δώρα και τις περικοπές στην επικουρική. 
Προσοχή, οι συνταξιούχοι που έχασαν τελείως ήδη από το 2010 όλα τα δώρα, λόγω ηλικίας ή εισοδήματος, δεν μπορούν να διεκδικήσουν τώρα κάτι. Επίσης, συνταξιούχοι με εισόδημα από κύριες, επικουρικές και μερίσματα πάνω από 1.000 ευρώ μεικτά, θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τα "ψαλιδισμένα" δώρα, τις απώλειες 5%- 20% στο άθροισμα κύριας και επικουρικής, τις "έξτρα" μειώσεις στην επικουρική και το πρόσθετο "ψαλίδι" 12% για όσους λάμβαναν μηνιαία σύνταξη άνω των 1.300 ευρώ. Οι εν λόγω περικοπές που κρίθηκαν αντισυνταγματικές το 2015 από το ΣτΕ, αφορούσαν οριζόντια όλους, Δημόσιο, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ.
2. Ποιοι συνταξιούχοι δεν μπορούν να διεκδικήσουν αναδρομικά;
Δύο κατηγορίες συνταξιούχων από όλα τα πρώην Ταμεία δεν μπορούν να τα διεκδικήσουν:
- Συνταξιούχοι με άθροισμα εισοδήματος από κύριες, επικουρικές και μερίσματα κάτω από 1.000 ευρώ μεικτά το 2012 και ταυτόχρονα κάτω από 60 ετών. Καταρχάς κλειδί είναι ο συνταξιούχος να ήταν κάτω από 60 ετών το 2010. Προσοχή, αν η ηλικία των 60 ετών συμπληρώθηκε από το 2012 έως το 2016 τότε ενδέχεται να προκύψει δικαίωμα για την περίοδο από το 2015 και μετά αλλά είναι κάτι που μένει να διευκρινισθεί.
- Συνταξιούχοι με συνολικό μηνιαίο εισόδημα από συντάξεις από 2.500 ευρώ και πάνω δεν μπορούν να διεκδικήσουν τα κομμένα δώρα.
πηγή:http://www.enikos.gr/economy/626247/oi-tycheroi-kai-oi-atychoi-ton-anadromikon-poioi-syntaxiouchoi-bo


Φτηνό «κόλπο» με τον επανυπολογισμό των συντάξεων: Πώς «κλέβουν» τις προσαυξήσεις





Ξαφνικά αναβλήθηκε και δεν ανακοινώθηκε ο επανυπολογισμός των συντάξεων, που -σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας- θα φαινόταν στα εκκαθαριστικά των συντάξεων του Ιανουαρίου. Ο επανυπολογισμός που, μάλιστα, είναι έτοιμος από τις 30/9/2017 και κατά το νόμο έπρεπε να ανακοινωθεί την 1/1/2018! Οι συντάξεις που καταβλήθηκαν είναι χωρίς εκκαθαριστικά, κανένας συνταξιούχος δε γνωρίζει τα νέα ποσά(!) ούτε τι ακριβώς επανυπολογίστηκε.
Γράφει ο Κώστας Νικολάου*
Με το «κρυφτούλι» αυτό, επιβεβαιώνονται πλήρως οι συνεχείς καταγγελίες και αποκαλύψεις ότι ο επανυπολογισμός, τελικά, γίνεται χωρίς στοιχεία και με τρόπο τριπλά λανθασμένο, με κραυγαλέες παραβάσεις και… κλοπές σε βαθμό που καταλύεται κάθε έννοια έννομης τάξης και καθίσταται υπόλογο το υπουργείο Εργασίας.
Καταρρέουν και οι πανηγυρισμοί με τις αυξήσεις που δήθεν χορηγούν!
Τρεις παραβάσεις και μία… κλοπή,
που τον καθιστούν εξαρχής άκυρο
Πρώτον, πριν από οποιονδήποτε επανυπολογισμό θα έπρεπε να προηγηθεί η διόρθωση όλων των συντάξεων, σύμφωνα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), την επαναφορά, δηλαδή, των περικοπών των Ν. 4051 & 4093, κάτι το οποίο δεν έγινε.
Δεύτερον, ακόμα και στην εκδοχή ότι ο Ν. 4387/2016 εναρμονίζεται με τις αποφάσεις του ΣτΕ, (όπως ισχυρίζεται το υπουργείο) όφειλε να διορθώσει και να αναπροσαρμόσει την Εισφορά Αλληλεγγύης στα νέα μειωμένα ποσά της σύνταξης, κάτι που επίσης δεν έκανε.
Τρίτον, είναι μύθος και η εξίσωση των παλαιών συντάξεων με τις νέες και το νέο Νόμο, αφού τυχόν προβλεπόμενες θετικές διαφορές χορηγούνται, όχι όπως οι νέες και με την έναρξη του νόμο, αλλά μετά από… 8 χρόνια!
Παράδειγμα: έστω παλαιά σύνταξη (τέως ΙΚΑ) με αρχικό ποσό 2.080 ευρώ, είχε παρακρατήσεις 690 ευρώ και ελάμβανε προ φόρου 1.390 ευρώ
Με τον νέο Νόμο δικαιούται 1.760 ευρώ, κρατήσεις 205 ευρώ και προ φόρου 1.555 ευρώ, που σημαίνει διαφορά 165 ευρώ.
Η διαφορά αυτή (165 ευρώ) θα του χορηγηθεί σταδιακά (33 ευρώ)κατ΄ έτος από 1/1/2019 έως το 2023!
Τελικά, όμως, ούτε αυτά τα ποσά (33 ευρώ ανά έτος) χορηγούνται!
Κλοπές και κατά τον επανυπολογισμό
Ο επανυπολογισμός των παλαιών συντάξεων δεν είναι παρά το «κολπάκι», το εφεύρημα για να παρακάμψουν αποφάσεις του ΣτΕ, καθώς τριάμισι χρόνια μετά (Ιούνιος 2015) ούτε η απόφαση του ΣτΕ τηρείται, αλλά ούτε ο 4387/2016 για όσους (από τον νόμο αυτό) έχουν θετικές διαφορές εφαρμόζεται.
Με απλά λόγια, ο επανυπολογισμός γίνεται με ελλιπή στοιχεία, δεν συμπεριλαμβάνονται τα ακριβή στοιχεία κάθε συνταξιούχου χωριστά. Δηλαδή, δεν υπολογίζουν σωστά όλες τις επιπλέον εισφορές (βαρέων, 13ου -14ου μισθού, ΔΕΚΟ κ.λπ. ) σύμφωνα με το άρθρο 30, με αποτέλεσμα τα εμφανιζόμενα ως νέα ποσά να υπολείπονται τόσο των νέων όσο και του νέου νόμου.
Οι κλοπές αυτές καταδεικνύονται από σύνταξη που παραθέτουμε, για την οποία -σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας- ο συνταξιούχος θα λάμβανε αύξηση, η οποία, τελικά, δεν του χορηγήθηκε!
Εκκαθαριστικό της εν λόγω σύνταξης (Νοεμβρίου 2018)
Στοιχεία της σύνταξης: Εκδόθηκε το έτος 2008 (ΙΚΑ) με την (κοινή) διάταξη 35ετιας και ηλικία 58 ετών. Με χρόνο ασφάλισης 11.100 ημερών (37 έτη) εκ των οποίων τα 31 έτη στα βαρέα. Βάση των αποδοχών και ασφαλιστικών εισφορών έχει καταταγεί στην 28ηΑσφαλιστική Κλάση – Τεκμαρτός μισθός 2.373,5 ευρώ.


Το αρχικό ποσό της μηνιαίας σύνταξης (μαζί με την προσαύξηση λόγο βαρέων) ήταν και είναι 1.965,54 ευρώΕπίσης, δυο επιπλέον συντάξεις λόγο δώρων και εισφορών του 13ου-14ου μισθού, ελάμβανε ετησίως 3.931,08 ευρώ. Δηλαδή σε μηνιαία βάση (1.965,54 Χ 14/12) 2.293,13 ευρώ. Στα ποσά αυτά είχε κρατήσεις για Ασθένεια 4%.


Σήμερα, σύμφωνα και με το εκκαθαριστικό του Νοέμβριου, μετά από τις περικοπές και τις κρατήσεις, τα μεικτά προ φόρου ποσά είναι 1.399,89 ευρώ, ενώ τα καθαρά 1.224,83 ευρώ.
Η ίδια σύνταξη επανυπολογισμένη με βάση το νέο νόμο (4387/2016)
Ως επανυπολογιζόμενη σύνταξη δικαιούται: Α) Μισθός που υπολογίζεται (εφόσον εκδόθηκε το 2008) παραμένει ο ίδιος 2.373,5 ευρώ. Β) Ποσοστό αναπλήρωσης για 37 έτη 37,2%.Γ) Προσαυξήσεις λόγο επιπλέον εισφορών του 13ου-14ου μισθού (20%Χ14/12) 3,33%, δηλαδή (3,33Χ37Χ0,075%) ποσοστό 9,2%. Δ) Λόγω βαρέων 3,6% επιπλέον εισφορές (3,6Χ31Χ0,075%) 8,37%. Ε) Συνολικό ποσοστό (37,2.+9,2 + 8,37) 54,77%.
Ανταποδοτική σύνταξη (2.373,5 Χ 54,77%) 1.300 ευρώ. Εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Συνολικό ποσό νέας σύνταξης 1.684 ευρώ. Στην νέα σύνταξη έχει κρατήσεις 3% Εισφορά Αλληλεγγύης 50,5 ευρώ και 6% για Ασθένεια 98 ευρώ, άρα ΜΕΙΚΤΑ ΠΡΟ ΦΟΡΟΥ 1.535,5 ευρώ. Αύξηση 135,60 ευρώ.
Διαφορά σε σχέση με το αρχικόποσό μαζί με τα δώρα (2.293 – 1.684) μείον 609 ευρώ(!) ποσοστό 26,6%.
Επανυπολογισμός – προσωπική διαφορά
Σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, μετά τον επανυπολογισμό, η διαφορά των προ φόρου ποσώνμεταξύ της καταβαλλόμενης σύνταξης και της νέας, καταγράφεται ως προσωπική διαφορά. Εάν το ποσό της νέας σύνταξης είναι μικρότερο, η διαφορά αυτή εξακολουθεί να καταβάλλεται μέχρι την οριστική εξάλειψή της και τον συμψηφισμό της με μελλοντικές αυξήσεις. Εάν το ποσό είναι μεγαλύτερο τότε η διαφορά αυτή χορηγείται σταδιακά σε 5 έτη.
Επομένως δικαιούται: Εφόσον τα προ φόρου ποσά της νέας σύνταξης είναι 1.535,50 ευρώ ενώ της καταβαλλόμενης σύνταξης (προ φόρου) είναι 1.399,89 ευρώ η διαφορά 135,6 ευρώ καταγράφεται ως αύξηση και καταβάλλεται από την 1.1.2019 ανά 27,12 ευρώ σταδιακά σε πέντε έτη.
Το ποσό αυτό (27,12 ευρώ) το οποίο σύμφωνα με τον νόμο αλλά και την υπουργόΕργασίας θα καταβαλλόταν στις συντάξεις του Ιανουαρίου, τελικά….δεν καταβλήθηκε!
Ποιο είναι το «κόλπο» και το τρικ που χρησιμοποιούν;
Προσωπική διαφορά με χαλκευμένα και ελλιπή στοιχεία
Αυτό που τελικά έγινε, είναι ότι δεν συνυπολογίζονται ορθά (άρθρο 30) όλες οι προσαυξήσεις των επιπλέον εισφορών και για την συγκεκριμένη σύνταξη, του 13ου-14ουμισθού, ποσοστό 9.2%, καθώς και των βαρέων, ποσοστό 8,37%! Μια κλοπή, δηλαδή, του συντελεστή αναπλήρωσης κατά 17,57%!
Το αποτέλεσμα είναι η ανταποδοτική σύνταξη να μειώνεται (2.373,5 Χ 37.2%) στα 883 ευρώ. Εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Συνολικό ποσό νέας σύνταξης 1.267 ευρώ. Στο ποσό αυτό δεν έχει Εισφορά Αλληλεγγύης,αλλά μόνο 6% για ασθένεια (76 ευρώ)άρα ΜΕΙΚΤΑ ΠΡΟ ΦΟΡΟΥ 1.191 ευρώ.
Προσωπική διαφορά: Εφόσον, τώρα, το υποτιθέμενο νέο προ φόρου ποσό είναι 1.191 ευρώ, ενώ της καταβαλλόμενης είναι 1.399,89 ευρώ, η διαφορά 208,89 ευρώκαταγράφεται ως προσωπική διαφορά.
Έτσι, αντί των πραγματικών ποσών 1.684 ευρώ και των προ φόρου 1.535,5 ευρώ που (ως νέα σύνταξη) δικαιούται, του εμφανίζουν… προσωπική διαφορά 208,89 ευρώ!
Και αντί για αύξηση 135,6 ευρώ του εμφανίζουν…. μείωση των καθαρών προ φόρων ποσών (1.535,5 – 1.191) 344,5 ευρώ.
Αυτός είναι ο λόγος της ξαφνικής αναβολής, αυτά θα δουν οι συνταξιούχοι (της κατηγορίας αυτής) όταν και εφόσον ανακοινωθεί ο επανυπολογισμός.
*Ο Κώστας Νικολάου είναι μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ

πηγή:https://www.asfalistiko.gr/

Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2019

Ενημερωτική Ημερίδα στο Πολεμικό Μουσείο με θέμα: Αναδρομικά-Δικαστικές διεκδικήσεις των ενεργεία στελεχών Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα και στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας


Ενημερωτική Ημερίδα στο Πολεμικό Μουσείο την Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 18.00


με θέμα: Αναδρομικά-Δικαστικές διεκδικήσεις
των ενεργεία στελεχών Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα
και στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας

Ομιλητές:
Αλέξης Π. Μητρόπουλος, Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ-πανεπιστημιακός
Γιώργος Ρωμανιάς, Οικονομολόγος-τ.Γεν.Γραμ. Κοιν.Ασφαλίσεων
Χάρης Μπουκουβάλας, Νομικός Σύμβουλος ΠΟΑΣΥ
Γιάννης Αντωνιάδης, Οικον. Σύμβουλος Ε.Α.Α.