Τετάρτη 18 Απριλίου 2018

Πως θα δηλωθούν οι αποδείξεις στις δηλώσεις του 2018 - Πλήρης οδηγός για το αφορολόγητο





Σύνταξη - επιμέλεια

Κωνσταντίνος  Κουλογιάννης
Χαράλαμπος Καλόσακας 


Στην ΠΟΛ.1068/2018 η οποία δημοσιεύθηκε χθες στο ΦΕΚ αναφέρεται εκτός των άλλων και ο τρόπος με τον οποίο θα λειτουργήσουν οι κωδικοί 049-050 σχετικά με τις αποδείξεις οι οποίες είναι απαραίτητες για το "κτίσιμο" του αφορολόγητου ποσού των μισθωτών-συνταξιούχων-αγροτών. 

Παραθέτουμε έναν πλήρη οδηγό σχετικά με τι ισχύει για τις αποδείξεις, τον τρόπο και την συλλογή αυτών, καθώς και τη συμπλήρωση των σχετικών κωδικών στο έντυπο Ε1 του φορολογικού έτους 2017.


■  Συμπλήρωση δήλωσης Ε1

Στους κωδικούς 049-050 «Δαπάνη αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών», αναγράφονται τα χρηματικά ποσά που καταβλήθηκαν για τη διατήρηση της μείωσης φόρου σύμφωνα με το  άρθρο 16 του ν.4172/2013





Ο φορολογούμενος απαιτείται να έχει πραγματοποιήσει τις δαπάνες αυτές στην ημεδαπή ή σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ε.Ο.Χ. και να τις έχει εξοφλήσει με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, όπως ενδεικτικά κάρτες και μέσα πληρωμής με κάρτες (χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες, προπληρωμένες κάρτες -prepaid cards), μέσω λογαριασμού πληρωμών Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών του ν. 3862/2010 (μεταφορά πίστωσης, εντολές άμεσης χρέωσης, πάγιες εντολές, τραπεζικές ή ταχυδρομικές επιταγές), μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e- banking), ηλεκτρονικού πορτοφολιού (e-wallet κλπ.), το ελάχιστο ποσό των οποίων προσδιορίζεται ως ποσοστό του φορολογητέου εισοδήματός του, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:
Εισόδημα (σε ευρώ)Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή και μέσα πληρωμής με κάρτα (προοδευτική εφαρμογή)
1-10.00010%
10.000,01-30.00015%
30.000,01 και άνω20% και μέχρι 30.000 ευρώ

Οι παραπάνω κωδικοί δεν προσυμπληρώνονται από τη φορολογική Διοίκηση, αλλά οι ίδιοι οι φορολογούμενοι υπολογίζουν το σύνολο και το αναγράφουν
Προς διευκόλυνση του υπολογισμού αυτού, η Φορολογική Διοίκηση αναρτά την ηλεκτρονική πληροφόρηση που έχει στη διάθεσή της και οι φορολογούμενοι έχοντας οι ίδιοι το βάρος της απόδειξης, αναγράφουν αυτά που πληρούν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις. Οι κωδικοί θα είναι κενοί, απλά θα υπάρχει η ηλεκτρονική πληροφόρηση για τον κωδικό αυτό (σ.σ. κάτι αντίστοιχο με τους κωδικούς που αφορούν στους τόκους καταθέσεων ημεδαπής).
Να τονίσουμε ότι σε περίπτωση που ο υπόχρεος υποβολής δήλωσης βάσει του ποσού που αναγράφεται στον οικείο κωδικό του Ε1 δεν καλύπτει το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων, ενώ η σύζυγός του το υπερακαλύπτει, τότε το σύστημα αυτομάτως θα κάνει τον επιμερισμό έτσι ώστε να έχουν αμφότεροι τη σχετική μείωση. 
Δαπάνες οι οποίες έχουν μεν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής αλλά δεν περιλαμβάνονται στην αναρτώμενη πληροφόρηση, συμπεριλαμβάνονται εφόσον πληρούν τις ίδιες προϋποθέσεις και αποδεικνύονται από τον φορολογούμενο με κάθε πρόσφορο μέσο. 
Σε περίπτωση που κάποια από τα δικαιολογητικά που αφορούν δαπάνες διατήρησης μείωσης φόρου, έχουν κατατεθεί στον εργοδότη του φορολογούμενου ή στο ασφαλιστικό ταμείο/ ασφαλιστική εταιρία που είναι ασφαλισμένος, προκειμένου να αποζημιωθεί για την πραγματοποίηση αυτών των δαπανών, λαμβάνεται υπόψη μόνο το τυχόν μέρος της δαπάνης που επιβαρύνθηκε ο ίδιος ο φορολογούμενος. 
Ενδεικτικά παραδείγματα τέτοιων δαπανών αποτελούν οι φαρμακευτικές, οι δαπάνες για την αγορά ορθοπεδικών ειδών (νάρθηκες, κηδεμόνες, υποδήματα κλπ.), αναλώσιμων νοσηλευτικών υλικών, αναπηρικών βοηθητικών οργάνων (πατερίτσες, αναπηρικά αμαξίδια, στρώματα κατάκλισης κλπ.), ειδικών μηχανημάτων (νεφελοποιητές, συσκευές αναρρόφησης, φιάλες οξυγόνου κλπ.), οι δαπάνες για έξοδα μετακίνησης και διαμονής των ασφαλισμένων, οι δαπάνες για νοσήλια, οι δαπάνες για βρεφονηπιακούς σταθμούς κλπ., όταν δεν καλύπτονται στο σύνολό τους από εργοδότες, ασφαλιστικά ταμεία και ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες δύναται να χρησιμοποιηθούν από τους φορολογουμένους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν αποτελούν δαπάνες που εκπίπτουν με βάση άλλη φορολογική διάταξη.
Προκειμένου να ληφθούν αυτά τα ποσά υπόψη, απαιτείται βεβαίωση του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ή της ασφαλιστικής εταιρίας από την οποία να προκύπτουν τα ακόλουθα:
α) Τα στοιχεία του προσώπου για το οποίο καταβλήθηκε η δαπάνη,
β) Ο τρόπος εξόφλησης και το συνολικό ποσό της δαπάνης, για το οποίο υποβλήθηκαν δικαιολογητικά,
γ) Ο αριθμός και η ημερομηνία της απόδειξης παροχής υπηρεσιών ή της απόδειξης λιανικής πώλησης στην οποία αναγράφεται το ποσό της δαπάνης,
δ) Το ποσό της δαπάνης που καλύφθηκε από τον εργοδότη ή το ασφαλιστικό ταμείο ή την ασφαλιστική επιχείρηση και
ε) Το υπόλοιπο ποσό της δαπάνης με το οποίο επιβαρύνεται ο φορολογούμενος. 
Στην περίπτωση που η βεβαίωση εκδοθεί κατά το επόμενο έτος από το έτος που κατεβλήθησαν οι δαπάνες, είτε υποβάλλεται τροποποιητική δήλωση βάσει του άρθρου 19 του ν.4174/2013 για το έτος που κατεβλήθησαν, είτε δηλώνονται για να εκπέσουν στο έτος χορήγησης της βεβαίωσης.

■ Δαπάνες που λαμβάνονται υπόψη
Οι δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών που λαμβάνονται υπόψη για τη διατήρηση της μείωσης του φόρου είναι αυτές που ορίζονται με τις διατάξεις του άρθρου 2 της ΠΟΛ.1005/2017 Απόφασης του Διοικητή ΑΑΔΕ, όπως ισχύει. 
Ειδικότερα:
Οι δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών λαμβάνονται υπόψη, εφόσον περιλαμβάνονται στις ακόλουθες ομάδες του δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛ.ΣΤΑΤ.:
Ομάδα 1 (Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά)
Ομάδα 2 (Αλκοολούχα ποτά και καπνός)
Ομάδα 3 (Ένδυση και υπόδηση)
Ομάδα 4 (Στέγαση), εξαιρουμένων των ενοικίων
Ομάδα 5 (Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες)
Ομάδα 6 (Υγεία)
Ομάδα 7 (Μεταφορές), εξαιρουμένης της δαπάνης για τέλη κυκλοφορίας και της αγοράς οχημάτων, πλην των ποδηλάτων
Ομάδα 8 (Επικοινωνίες)
Ομάδα 9 (Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες), εξαιρουμένης της αγοράς σκαφών, αεροπλάνων και αεροσκαφών
Ομάδα 10 (Εκπαίδευση)
Ομάδα 11 (Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια)
Ομάδα 12 (Άλλα αγαθά και υπηρεσίες)
Εξαιρούνται τα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων και γενικά οι δαπάνες που δεν είναι καταναλωτικές και ως εκ τούτου δεν περιλαμβάνονται στους παραπάνω δείκτες. Τέτοιες είναι ενδεικτικά οι δαπάνες για αγορά κατοικίας, πληρωμή φόρων, δόσεις στεγαστικών δανείων, αγορά επενδυτικών προϊόντων (μετοχών, ομολόγων κ.λπ.).
Σημειώνεται ότι ειδικά για τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ που είναι σε όνομα διαφορετικό από αυτόν που καταβάλλει, γίνονται δεκτές, εφόσον ο καταβάλλων την δαπάνη είναι και ο πραγματικός χρήστης του ακινήτου.
Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση δαπανών των κοινόχρηστων χώρων, οι οποίες εξοφλούνται από τον διαχειριστή της πολυκατοικίας με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, οι εν λόγω δαπάνες θα λαμβάνονται υπόψη μετά τον επιμερισμό τους στους ενοίκους ή στους ιδιοκτήτες των οριζόντιων ιδιοκτησιών.


■  Εξαιρέσεις από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής αλλά όχι και της συλλογής
Εξαιρούνται από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής αλλά υποχρεούνται να συλλέξουν αποδείξεις ίσης αξίας οι παρακάτω κατηγορίες φορολογουμένων:
α. Φορολογούμενοι εβδομήντα (70) ετών και άνω (διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση αυτή εμπίπτουν οι φορολογούμενοι οι οποίοι μέχρι το τέλος του 2017 έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό (70ο) έτος της ηλικίας τους, δηλαδή όσοι έχουν γεννηθεί έως και την 31.12.1947)
β. Άτομα με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω
γ. Όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση
δ. Οι φορολογικοί κάτοικοι της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 20 του ν. 4172/2013, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα και φορολογούνται με την κλίμακα από μισθωτή εργασία και συντάξεις
ε. Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαβιούν ή εργάζονται στην αλλοδαπή (εκτός αυτών που αναφέρονται στο παρακάτω άρθρο VΙ που απαλλάσσονται και από τη συλλογή)
στ. Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων.
ζ. Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
η. Οι φορολογούμενοι που δεν έχουν εισόδημα από καμία κατηγορία ή έχουν εισόδημα μόνο από κεφάλαιο ή/και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ, σύμφωνα με την περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 34 του ν.4172/2013.
θ. Οι φορολογούμενοι που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ, για τη διαφορά που προκύπτει μεταξύ του τεκμαρτού και του συνολικού εισοδήματος τους, σύμφωνα με την περ.δ' της παρ. 1 του άρθρου 34 του ν.4172/2013.
ι. Οι φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).
ια. Οι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.
ιβ. Οι φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των 6 μηνών).
Για τους παραπάνω φορολογούμενους που εξαιρούνται από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής για την πραγματοποίηση των δαπανών τους, αλλά απαιτείται να προσκομίσουν -συλλέξουν- αποδείξεις ίσης αξίας, αυτές, φυλάσσονται για μελλοντικό έλεγχο, θα πρέπει να έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τις διατάξεις των Ε.Λ.Π. (ν.4308/2014) και εφόσον οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι το επιθυμούν, έχουν τη δυνατότητα να τις εξοφλούν και με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής..

■  Εξαιρέσεις από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής αλλά και της συλλογής
Εξαιρούνται από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής αλλά και της συλλογής αποδείξεων για την πραγματοποίηση δαπανών:
α. Οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών
β. Οι στρατιωτικοί, εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή
γ. Οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
δ. Όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα 
ε. Οι φυλακισμένοι
 
■  Εξόφληση δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής
Για να διατηρηθεί η μείωση φόρου, ο φορολογούμενος που υποχρεούται να έχει πραγματοποιήσει δαπάνες για τις οποίες απαιτείται να έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, αυτές, θα πρέπει να έχουν εξοφληθεί με έναν από τους παρακάτω ενδεικτικά τρόπους:
α. Με κάρτες και μέσα πληρωμής με κάρτες (χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες, προπληρωμένες κάρτες (prepaid card))
β. Μέσω λογαριασμού πληρωμών Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών όπως π.χ.:
 β1. Με μεταφορά πίστωσης
 β2. Με εντολές άμεσης χρέωσης
 β3. Με πάγιες εντολές
 β4. Με τραπεζικές ή ταχυδρομικές επιταγές
 β5. Μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking)
 β6. Μέσω ηλεκτρονικού πορτοφολιού (e-wallet)
 β7. Με πληρωμή σε γκισέ
 β8. Με πληρωμή σε μηχανήματα τύπου «easy-pay»
Επισημαίνεται ότι στις περιπτώσεις κοινών τραπεζικών λογαριασμών σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (κάθε μορφής στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό) οι πραγματικοί δικαιούχοι, οι οποίοι καθορίζονται με βάση τις πραγματικές περιστάσεις, μπορούν να χρησιμοποιούν τους εν λόγω λογαριασμούς ανάλογα με τις πραγματοποιούμενες δαπάνες τους. Τα ίδια ισχύουν και για πιστωτικές κάρτες με δικαιούχους κύρια και πρόσθετα μέλη.

Για την απόδειξη της εξόφλησης με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής των δαπανών απόκτησης αγαθών και λήψης υπηρεσιών, χωρίς να απαιτείται η συλλογή αποδείξεων, γίνεται δεκτό κάθε πρόσφορο μέσο όπως ενδεικτικά:
α. Κατάσταση κίνησης τραπεζικού λογαριασμού (bank statement)
β. Αντίγραφο κίνησης τραπεζικού λογαριασμού
γ. Αναλυτική εικόνα καρτών
δ. Αποδεικτικά κατάθεσης ή εξόφλησης,
ε. Αντίγραφο τερματικού μηχανήματος (POS)
Επισημαίνεται επίσης ότι τα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν την απόδειξη της δαπάνης για απόκτηση αγαθών και λήψης υπηρεσιών φυλάσσονται από τους φορολογούμενους μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για έλεγχο της αρχικής δήλωσης.

■  Δαπάνες συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης
Σε περίπτωση που καλύπτεται το απαιτούμενο ποσό δαπανών από οποιονδήποτε εκ των δυο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, το τυχόν πλεονάζον ποσό κατά την εκκαθάριση θα μεταφέρεται στον άλλο σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του ελάχιστα απαιτούμενου ποσού δαπανών του.
Όταν ένας εκ των δυο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης πραγματοποιεί δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών αλλά δεν δικαιούται την προβλεπόμενη μείωση φόρου του άρθρου 16 του ν.4172/2013, το ποσό των δαπανών κατά την εκκαθάριση, θα μεταφέρεται στον άλλο σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του ελάχιστα απαιτούμενου ποσού δαπανών του.


■  Κωδικός 341 -  «Κάρτα Αποδείξεων»
Ειδικά για το φορολογικό έτος 2017 και για τις δαπάνες που καταχωρήθηκαν στην «Κάρτα Αποδείξεων» ισχύουν όσα ορίζονται για τον κωδικό 341 του Πίνακα 9 του εντύπου Ε1



Στον κωδικό 341 θα υπάρχουν συμπληρωμένα από τη Φορολογική Διοίκηση ποσά που αφορούν σε αγορές που έχουν καταχωρηθεί, κατά το φορολογικό έτος 2017, στην κάρτα αποδείξεων. Η περιγραφή του κωδικού «Ποσά δαπανών από την κάρτα αποδείξεων» θα υπάρχει μόνο κατά την ηλεκτρονική υποβολή δήλωσης. Από τις αποδείξεις που έχουν καταχωρηθεί στην κάρτα αποδείξεων, όσες έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής περιλαμβάνονται και στην ηλεκτρονική πληροφόρηση που θα αναρτηθεί για τη συμπλήρωση των κωδικών 049-050, ενώ όσες έχουν εξοφληθεί με μετρητά, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διατήρηση της μείωσης του φόρου μόνο από τους φορολογούμενους εβδομήντα (70) ετών και άνω, από άτομα με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, από όσους βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, από φορολογικούς κάτοικους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 20 του ΚΦΕ που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα και φορολογούνται με την κλίμακα για μισθωτή εργασία και συντάξεις (περ. β της παρ. 3 του άρθρου 16 του ΚΦΕ).


■  Σχετικές διατάξεις
Άρθρο 16 του ν.4172/2013
ΠΟΛ. 1100/2017

ΠΟΛ.1068/2018

Πηγή: Taxheaven © Δείτε περισσότερα https://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/40294



Τρίτη 17 Απριλίου 2018

Ρίγη συγκίνησης - Η φρουρά στη Ρω έψαλλε τον Εθνικό Ύμνο μπροστά στο μνημείο της Κυράς του νησιού - ΒΙΝΤΕΟ








Ψάλλοντας τον Εθνικό μας Ύμνο στο μνημείο της Κυράς της Ρω υποδέχθηκε τον Αλέξη Τσίπραη φρουρά του νησιού.
Ο πρωθυπουργός χαιρέτισε έναν-έναν τους άνδρες και τους διαβεβαίωσε πως η παρουσία τους εκεί, θεριεύει το αίσθημα της ασφάλειας.
Από το ακριτικό Καστελλόριζο, ξεκαθάρισε ότι η συνεχιζόμενη τουρκική προκλητικότητα δεν αποτελεί ένδειξη ισχύος και δεν φοβίζει την Ελλάδα.
Δείτε το βίντεο από τον ΑΝΤ1:


















http://www.enikos.gr/politics/570039/rigi-sygkinisis-i-froura-sti-ro-epsalle-ton-ethniko-ymno-brosta-s

Επάγγελμα: Πιλότος Ελληνικού μαχητικού στο Αιγαίο





Στη 13:00 το μεσημέρι της Πέμπτης 12 Απριλίου έγινε γνωστό πως το Μirage 2000-5, με χειριστή τον Γιώργο Μπαλταδώρο κατέπεσε ανοιχτά της Σκύρου, η κηδεία του οποίου γίνεται το μεσημέρι του Σαββάτου στο Μορφοβούνι Καρδίτσας. Αμέσως άρχισαν οι έρευνες για τον εντοπισμό του πιλότου, με τον Υπουργό Εθνικής Αμύνης, Πάνο Καμμένο να ενημερώνει για το θάνατο του πιλότου, μέσω Twitter. Γεγονός που σχολιάστηκε (εύλογα) δυσμενώς. Με αφορμή την τραγική είδηση, το News 24/7 σας θύμισε τις 10 συντριβές Mirage 2000-5 που συγκλόνισαν το πανελλήνιο, πριν ενημερωθείτε για τα ερωτήματα που αναζητούν απαντήσεις.
Την Παρασκευή 13/4 εντοπίστηκε η σορός του άτυχου πιλότου, από αλιευτικό σκάφος που συμμετείχε στις έρευνες και για κάποιο διεστραμμένο λόγο, εμφανίστηκαν κάποιοι (ευτυχώς λίγοι) στα social networks, οι οποίοι είχαν να καταθέσουν αρνητικά σχόλια για τον θανόντα, το μισθό του (;), αλλά και για τη δουλειά που κάνουν οι ήρωες που έχουν επωμιστεί την περιφρούρηση του εναέριου χώρου της Ελλάδος.
Προφανώς και δεν χρειαζόμασταν πολλά περισσότερα, ώστε να αναζητήσουμε πληροφορίες για τους ιπτάμενους. Όταν ολοκληρώσετε την ανάγνωση, θα καταλάβετε προς τι ο χαρακτηρισμός “ήρωας”. Οι πληροφορίες που ακολουθούν, προέρχονται από ανθρώπους που εργάζονται στο χώρο της Πολεμικής Αεροπορίας και οι οποίοι ζήτησαν να παραμείνουν ανώνυμοι -γεγονός που σεβαστήκαμε.





Οι πιο οργανωμένοι -πνευματικά- άνθρωποι που θα συναντήσετε


Η ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΑΡΚΕΙ ΟΚΤΩ ΩΡΕΣ
Αυτό είναι τυπικό. Στην πραγματικότητα, μια υπηρεσία κρατά όσο χρειαστεί και συνήθως αυτό σημαίνει πολλές περισσότερες ώρες, από οκτώ. Γεγονός που προκύπτει όχι από τις τυπικές ανάγκες, αλλά λόγω Τουρκίας. Αν δεν είχαν, δηλαδή όλες αυτές τις υποχρεωτικές εξόδους των αεροπλάνων, τα πράγματα θα ήταν μια χαρά. Με τα ισχύοντα δεδομένα, αριθμητικά είναι οριακά επαρκείς οι πιλότοι.
Η ΘΗΤΕΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΑΡΚΕΙ ΕΩΣ ΤΑ 40.
 Έως αυτήν την ηλικία είναι πλήρως επιχειρησιακοί. Μετά, λαμβάνουν δεύτερες θέσεις, που σημαίνει πως είτε πετούν ως εκπαιδευτές, είτε στα C130 και τα πυροσβεστικά. Τα όσα περνά το σώμα τους, σε κάθε πτήση έχει ως συνέπεια στα 50 να 'χουν διάφορα προβλήματα -σε αυχένα και μέση-, από την πίεση που δέχεται το σώμα τους, τα τραντάγματα και τους κραδασμούς. Θα αναρωτηθείτε “και τότε γιατί το κάνουν;”. Η απάντηση που πήραμε ήταν “επειδή έχουν τρέλα” και θα πρέπει να είστε κακοήθεις να μην καταλάβετε ακριβώς πώς εννοείται αυτή η τρέλα.
ΟΙ ΠΙΛΟΤΟΙ ΥΠΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΜΙΝΙΜΟΥΜ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟ, ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΙΑΘΕΣΙΜΕΣ ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Οι ιπτάμενοι υποβάλλονται σε όποια εξέταση υπάρχει διαθέσιμη, εν έτει 2018 (πάσης φύσεως αιματολογικές, απεικονίσεις αξονικές και μαγνητικές κλπ), τουλάχιστον μια φορά το χρόνο. Αν προκύπτει το όποιο πρόβλημα, διερευνάται επί τόπου και αντιμετωπίζεται -επί τόπου. "Δεν υπάρχει κάποιος που να πετά, με το παραμικρό πρόβλημα". Οι στατιστικές μελέτες λένε πως για να πετάξει κάποιος, πρέπει να είναι σε εξαιρετική φυσική κατάσταση, λόγω της επιτάχυνσης της βαρύτητας που πρόκειται να δεχθεί και πλήρως ξεκούραστος.

Σε stand by του λεπτού δυο αεροσκάφη στη Σκύρο

ΑΝ Ο ΠΙΛΟΤΟΣ ΝΙΩΣΕΙ ΚΟΠΩΣΗ Ή ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΟΙΜΗΘΕΙ ΚΑΛΑ, ΜΑΤΑΙΩΝΕΤΑΙ Η ΠΤΗΣΗ. ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ READINESS.
 Όπου "readiness" είναι τα αεροσκάφη επιφυλακής (όπως ήταν αυτό του άτυχου σμηναγού Μπαλταδώρου). Είναι συγκεκριμένες οι μονάδες, στις οποίες υπάρχουν ετοιμότητες. Αν τυχόν γίνει από κάπου παραβίαση, υπάρχουν ήδη φορτωμένα αεροσκάφη με ιπτάμενους και τεχνικό κλιμάκιο (μηχανικό και οπλουργό), ώστε με το που χτυπά το scrabble -το τηλέφωνο από το κέντρο- και σου πουν ότι πάνε για παράβαση ή την έχουν ήδη κάνει, να μπορεί να σηκωθεί το αεροσκάφος στο επόμενο πεντάλεπτο. Ουσιαστικά, οι συγκεκριμένοι πιλότοι είναι σε κατάσταση αναμονής. Αυτό γίνεται ειδικά στη Σκύρο, τη Λήμνο και την Κρήτη, από την ανατολή έως τη δύση του ηλίου. Είναι όλοι σε stand by του λεπτού.
ΣΤΗ ΣΚΥΡΟ ΕΙΝΑΙ ΔΥΟ ΤΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΤΗΣ ΕΠΙΦΥΛΑΚΗΣ
Σηκώνονται, αν παραστεί ανάγκη. Ή εμπλέκονται ή βλέπουν οι άλλοι πως σηκώθηκαν και επιστρέφουν στις βάσεις τους. Τις περισσότερες φορές, υπάρχει εμπλοκή. Γεγονός που σημαίνει ότι με το που βάζεις στο στόχο το αεροσκάφος που έχει κάνει την παραβίαση, φεύγει. "Ο όρος είναι “λοκάρεις” και αντιστοιχεί στο να βάλεις τον αντίπαλο μέσα στο νηματοσταυρό, που είναι σαν να του λες "σε έριξα". Απλά δεν πατάς. Το άλλο αεροσκάφος βλέπει όταν τον λοκάρεις και αποχωρεί -υπό νορμάλ συνθήκες. Τουλάχιστον αυτό κάνουμε από τη μεριά μαςΟι άλλοι πιστεύουν σε άλλον Θεό”.






Ζητούμενο είναι ποιος θα του πάρει την ουρά

Όταν υπάρχει παραβίαση και σηκώνεται ελληνικό αεροσκάφος και οι δύο πιλότοι διεκδικούν το ποιος θα πάρει την ουρά. Ο στόχος είναι να έχεις τον -ας πούμε- αντίπαλο μπροστά σου και να λοκάρεις το πίσω μέρος του αεροσκάφους του. Έως ότου βρεθεί το καταγραφικό πτήσης (το μαύρο κουτί των μαχητικών αεροσκαφών) και γίνουν γνωστά τα αίτια της πτώσης του τελευταίου Mirage 2000-5 οι έχοντες γνώσεις κάνουν υποθέσεις, βάσει των όσων έχουν ζήσει μέχρι σήμερα.

Μια από τις πιθανότητες είναι να έπαθε Vertigo. Ας δούμε τι είναι αυτό και πώς προκύπτει.

Η μετάφραση της λατινικής λέξης “vertigo” είναι “περιστροφή”. Ουσιαστικά, δεν είναι ο ίλιγγος, αλλά η απώλεια προσανατολισμού που έχει να κάνει και με οπτικά ερεθίσματα. Δηλαδή, όταν είναι ο πιλότος μέσα σε νέφωση και χάνει το πάνω-κάτω. Ή όταν είναι κοντά στη θάλασσα και με τους αντικατοπτρισμούς χάνεται το πάνω-κάτω. “Αυτά βέβαια, είναι σπάνια για τους έμπειρους πιλότους και ειδικά για τους δικούς μας που εκπαιδεύονται μέσα στο Αιγαίο”. Σε δυο λεπτά θα έχετε μάθει τι σημαίνει αυτό.
ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ, ΥΠΑΡΧΟΥΝ 90% ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΠΑΘΕΙ ΕΝΑΣ ΧΕΙΡΙΣΤΗΣ VERTIGO Ή ΝΑ ΤΟ ΠΑΘΕΙ. 
Τις περισσότερες θα προλάβει να το μαζέψει, ανοιγοκλείνοντας τα μάτια του, ώστε να φύγει το θόλωμα. Αυτό μπορεί να γίνει, όταν δεν χρησιμοποιεί τα όργανα στο 100%. Δεν χρησιμοποιεί 100% τα όργανα, όταν βγαίνει από σύννεφο και απότομο ελιγμό ή όταν βγει ανάποδα από το σύννεφο. “Τότε το αεροσκάφος πάει πιο πολύ manual, γιατί γίνονται όλα αστραπιαία. Εξ ου και χάνουν τον προσανατολισμό. Αναζητούν το μπλε, αλλά επειδή είναι μπλε και η θάλασσα και ο ουρανός, το “χάνουν”. Ξαναλέω πως όταν δεν υπάρχει πίεση, προλαβαίνεις να το “μαζέψεις”.
Ρόλο παίζει και ο καιρός, ως αρνητικός παράγοντας. Αν δηλαδή, υπάρχουν νεφώσεις, μπερδεύεσαι πολύ. Με καθαρό καιρό όλα είναι πιο απλά. Μπορείτε να κρίνετε και από το πώς βλέπετε εσείς, όταν υπάρχουν σύννεφα μπροστά και πώς όταν υπάρχει ηλιοφάνεια”. Ο γνωστός μετεωρολόγος της ΕΜΥ, Θοδωρής Κολυδάς ανέλυσε, για το News 24/7, το φαινόμενο το οποίο σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις συντέλεσε στην πτώση του μοιραίου Mirage 2000-5 με χειριστή τον Γιώργο Μπαλταδώρο.
ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ 9 ΜΕ 10 ΦΟΡΕΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΤΗΣΗ
Η πτήση είναι εξαιρετικά απαιτητική κατάσταση και σωματικά επίπονη. Οι πιλότοι δέχονται 9 με δέκα G. Δηλαδή, σε απλά ελληνικά, όταν είναι στον αέρα, το βάρος του σώματος τους αυξάνεται 9 με 10 φορές. Σε ακόμα πιο απλά ελληνικά, το κεφάλι που ζυγίζει με το κράνος πεντέμισι κιλά, φτάνει τα 50.







ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ GRAYOUT. 
Το "grayout" είναι η κατάσταση, κατά την οποία το αίμα μαζεύεται προς τα πόδια και την κοιλιά, με συνέπεια να θολώνει η όραση και να μικραίνει το οπτικό πεδίο. Αυτό το διαχειρίζονται, οι ίδιοι, με συγκεκριμένους τρόπους -ενόσω πετούν-, ώστε να διατηρούν την αιμάτωση στον εγκέφαλο και να ανταπεξέρχονται. Ένας τρόπος είναι η στολή αντι-G που φορούν και σφίγγει τα πόδια και τη μέση, για να μην επιτρέψει στο αίμα να κατέβει. Ένας δεύτερος, εξίσου σημαντικός- τρόπος είναι κάποιες κινήσεις που κάνουν. Σφίγγουν τα χέρια, τα πόδια και την κοιλιά και διατηρούν την αναπνοή, ώστε να εγκλωβιστεί το αίμα στο θώρακα και το κεφάλι. Ξαναλέμε πως όλα αυτά γίνονται ενώ πιλοτάρουν και το αεροπλάνο.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΜΕ ΤΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΜΑΤΩΣΗ επικοινωνούν με την ενδοσυνεννόηση, μεταξύ τους και με τον πύργο ελέγχου, κοιτούν τα 15 όργανα που έχουν μπροστά τους και με το ένα μάτι κυνηγούν και τον αντίπαλο στόχο. Η προσήλωση τους λοιπόν, πρέπει πάντα να είναι στο 100%. Όλα αυτά, ενδεχομένως να ήταν απλές διαδικασίες αν το αεροπλάνο δεν διένυε 10 χιλιόμετρα, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Όπως μας είπαν “το να κυνηγάς τον αντίπαλο στόχο γίνεται κυνήγι μιας κουκκίδας στον αέρα”.

Μια στιγμή. Δεν τελειώσαμε.


ΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΠΑΙΖΟΥΝ ΡΟΛΟ ΚΑΙ ΑΥΤΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΔΥΣΚΟΛΕΣ. 
Αυτό ισχύει, γιατί οι εναλλαγές των νησιών και των βραχονησίδων είναι συχνή. Όταν ένα αεροπλάνο τρέχει με 900 χλμ/ώρα, φτάνει από το ένα νησί στο άλλο, σε λίγα δευτερόλεπτα. Στον ελιγμό αλλάζει το υψόμετρο 1 με τρία χιλιόμετρα, επίσης σε ελάχιστα δευτερόλεπτα. Και αυτοί είναι οι λόγοι που όταν πιλότοι μας πηγαίνουν στο ΝΑΤΟ για ασκήσεις, βγαίνουν TOP GUNS, με τους έχοντες γνώση να λένε πως “όταν έχεις εκπαιδευτεί στο Αιγαίο, όλα τα άλλα είναι της πλάκας”.
Ο ΑΝΤΙΚΑΤΟΠΤΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ ΚΑΙ Η ΥΓΡΑΣΙΑ ΤΟΥ ΑΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΑ ΔΥΟ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΤΗΣΗ. Πολλές φορές, υπάρχει ψευδαίσθηση, μεταξύ ουρανού και γης.
Ο άνθρωπος μας, μας έδωσε ένα απλό παράδειγμα, για να καταλάβουμε τι σημαίνουν όλα αυτά. “Έχει τύχει να οδηγήσετε σε δρόμο, με πάρα πολλή ζέστη; Που το οδόστρωμα φαίνεται σαν νερό; Φανταστείτε λοιπόν, έπειτα από ελιγμό να βλέπετε το νερό προς τα πάνω. Ενστικτωδώς, πηγαίνετε από την άλλη. Μόνο που στην περίπτωση των πιλότων μαχητικών αεροσκαφών, από την άλλη υπάρχει βουνό και εκείνοι πρέπει να βρουν και να κινηθούν προς τον ουρανό. Άρα πρέπει να είναι προσηλωμένοι στο 110%, για να κάνουν τη σωστή επιλογή, ενώ παράλληλα ελέγχουν και τα 15 όργανα που έχουν μπροστά τους”. Τώρα μπορείτε να καταλάβετε γιατί η εκπαίδευση τους είναι καθημερινή και σκληρή “δεν έχει μέρα ή νύχτα και σαββατοκύριακα”.

πηγή:http://www.news247.gr/koinonia/epaggelma-pilotos-ellinikoy-machitikoy-sto-aigaio.6601127.html

Βραχονησίδα Ανθρωποφάς: Επικίνδυνη κλιμάκωση [Άποψη]




πηγή: OnAlert

Του Δημήτρη Καιρίδη

 Ήρθε τελικά η ώρα να μάθει το πανελλήνιο την ύπαρξη της βραχονησίδας με τον χαρακτηριστικό όνομα «Ανθρωποφάς» ανατολικά των Φούρνων. Άσχετα από την επιβεβαίωση ή μη των τουρκικών ισχυρισμών περί υποστολής της ελληνικής σημαίας, η Άγκυρα θέτει ευθέως ζήτημα κυριαρχίας επί ελληνικού εδάφους. Η τουρκική πρόκληση αποτελεί ποσοτικά και ποιοτικά μια κλιμάκωση σε σχέση με το προηγούμενο των Ιμίων. 

Πρώτον, οι Φούρνοι δεν ανήκουν στα Δωδεκάνησα, όπως τα Ίμια, αλλά στο νομό Σάμου και απελευθερώθηκαν από τον οθωμανικό ζυγό κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων του 1912-13. Αντίθετα, η ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων έγινε πολύ αργότερα, μετά την ήττα της Ιταλίας στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1948. Πριν την απελευθέρωση του, το νησιωτικό σύμπλεγμα της Σάμου και της Ικαρίας απολάμβανε ευρύτατης αυτονομίας εξαιτίας της ισχυρής ελληνικής του ταυτότητας. 

Δεύτερον, η συστάδα των Φούρνων βρίσκεται γεωγραφικά δυτικά της Σάμου, μεταξύ της Σάμου και της Ικαρίας, και απέχει αρκετά μίλια από την τουρκική ακτή και πάντως πολύ περισσότερο από ότι άλλα ελληνικά νησιά όπως το Αγαθονήσι, το Φαρμακονήσι και, βέβαια, η ίδια η Σάμος. 

Τρίτον, οι Τούρκοι δεν μιλούν πια για αμφισβητούμενη κυριαρχία, δηλαδή για «γκρίζες ζώνες», όπως στο παρελθόν, αλλά φαίνεται να θεωρούν τα συγκεκριμένα μικρονήσια τουρκικά. 

Η Ελλάδα θα πρέπει να καταγγείλει τις προκλήσεις της Άγκυρας διεθνώς και όχι απλώς να διαψεύδει τον Τούρκο πρωθυπουργό και ΥΠΕΞ. Επιπλέον, θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι την εξωτερική πολιτική δεν τη χαράζουν ιδιώτες αλλά η υπεύθυνη κυβέρνηση της χώρας.



πηγή: Βικιπαίδεια

Ανθρωποφάς ή Μεγάλος Ανθρωποφάς ή Μεγάλος Ανθρωποφάγος ή Ανθρώ είναι νησίδα του συμπλέγματος των Φούρνων Ικαρίας η οποία βρίσκεται νοτιοανατολικά των Φούρνων. Μαζί με τη γειτονική βραχονησίδα Μικρός Ανθρωποφάς ή Κεδρό αναφέρονται ως Ανθρωποφάγος και απέχουν 1,5 μίλι ανατολικά του ακρωτηρίου Αγριδιό των Φούρνων. Η έκτασή του είναι 0,545 τ.χλμ. και γεωλογικά, όπως όλο το σύμπλεγμα των νησιών, ανήκει στην Κυκλαδίτικη ενότητα. Από το Ευρωπαϊκό Οικολογικό Δίκτυο NATURA 2000 έχει κηρυχθεί ως Ζώνη Ειδικής Προστασίας για τα είδη: Calonectris diomedea, Falco eleonorae, Falco naumanni, Larus audouinii και Puffinus yelkouan. Σύμφωνα με το σχέδιο Καλλικράτης, ανήκουν στον Δήμο Φούρνων Κορσεών και σύμφωνα με την απογραφή του 2011 δεν κατοικείται.

1η ΤΑΞ ΚΔ - ΑΛ «ΕΛ ΑΛΑΜΕΪΝ»; «Είμαστε ψύχραιμοι, εκπαιδευμένοι και σε υψηλή ετοιμότητα!»






Την Τρίτη, 17 Απριλίου 2018, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού, Αντιστράτηγος Αλκιβιάδης Στεφανής, πραγματοποίησε επίσκεψη στην έδρα της 1ης ΤΑΞ ΚΔ - ΑΛ «ΕΛ ΑΛΑΜΕΪΝ», στη Ρεντίνα Θεσσαλονίκης.
Ο Αρχηγός, επισκέφθηκε το Στρατηγείο, το Κέντρο Εκπαίδευσης Ανορθόδοξου Πολέμου (ΚΕΑΠ) και τη Δ΄ Μοίρα Καταδρομών (Δ΄ ΜΚ/Δ).
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, παρακολούθησε εκπαιδευτικές δραστηριότητες του Σχολείου Ελεύθερων Σκοπευτών, του Σχολείου Καταδρομών, καθώς και Αντικείμενα Εκπαίδευσης Καταδρομών, των Νεοσύλλεκτων Οπλιτών της 2018 Β’ ΕΣΣΟ.
Στη συνέχεια, πραγματοποίησε ομιλία στο προσωπικό, συγχαίροντάς το για το υψηλό ηθικό του, τον επαγγελματισμό του και το υψηλό ποσοστό αποδοχής και αγάπης από την ελληνική κοινωνία.
Το μήνυμα του Αρχηγού προς τους καταδρομείς μας, συνοψίζεται στη φράση: «Είμαστε ψύχραιμοι, εκπαιδευμένοι και σε υψηλή ετοιμότητα!»
#ΕλληνικόςΣτρατός, #Αποτρέπουμε, #ΕίμαστεΠαντού.








Δευτέρα 16 Απριλίου 2018

Πρόταση για "Εθνικό κουμπαρά" 1 δις ευρώ για τις Ένοπλες Δυνάμεις , προτείνει ο Επίτιμος πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Ανδρέας Ανδρεάδης.

















Πρόταση για τη δημιουργία ενός εθνικού κουμπαρά 1 δισεκατομμυρίου ευρώ τα οποία θα διατεθούν για την κάλυψη των αδήριτων αναγκών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων κατάθεσε ο Επίτιμος πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Ανδρέας Ανδρεάδης. 


Την προαναγγελία της πρωτοβουλίας που αναλαμβάνει την έκανε μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο στο twitter απευθύνοντας κάλεσμα στους εύπορους Έλληνες Πατριώτες και τα ιδρύματα στη χώρα και στο εξωτερικό για τη συγκέντρωση των χρημάτων έως το τέλος του έτους. Μοναδικές προϋποθέσεις όπως έγραψε χαρακτηριστικά η ευρεία συμετοχή, η υπερκομματική συνεννόηση καθώς επίσης η ύτπαρξη ενός διαφανούς σχεδίου. 


Τώρα η κατάλληλη στιγμή: Προσπάθεια συγκέντρωσης εντός του έτους 1 δις € για ενίσχυση των ενόπλων μας δυνάμεων από όλους τους εύπορους Έλληνες πατριώτες & ιδρύματα στην χώρα & στο εξωτερικό. Θα συμμετάσχουμε πολλοί, αρκεί να υπάρξει υπερκομματική συννενόηση με σχέδιο & διαφάνεια
69 replies167 retweets492 σημάνσεις "Μου αρέσει"