Σάββατο 1 Αυγούστου 2015

ΥΕΘΑ: Δεν πρόκειται να δεχτώ μείωση των αποδοχών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων


                 

    Παρουσία ΥΕΘΑ Πάνου Καμμένου στην τελετή ορκωμοσίας της Δ΄ ΕΣΣΟ στην 124 ΠΒΕ στην Τρίπολη

    Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΑ Αντιπτέραρχο (Ι) Χρήστο Βαΐτση, παρέστη στην τελετή ορκωμοσίας της Δ΄ ΕΣΣΟ που πραγματοποιήθηκε στην 124 Πτέρυγα Βασικής Εκπαίδευσης στην Αεροπορική Βάση Τρίπολης.

    Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας απηύθυνε τον εξής χαιρετισμό:

    «Άγιοι Πατέρες, 

    Κύριε Αρχηγέ της Πολεμικής Αεροπορίας,

    Κύριε Πτέραρχε, 

    Κύριοι Ταξίαρχοι, 

    Αξιωματικοί, Υπαξιωματικοί άνδρες και γυναίκες των Ενόπλων Δυνάμεων με ιδιαίτερη τιμή και χαρά βρίσκομαι σήμερα μαζί σας εδώ στην πόλη της Τρίπολης για την ορκωμοσία των νεοσυλλέκτων σμηνιτών και στρατιωτών μας για την επίσημη ένταξη των στρατευμένων νέων στη μεγάλη στρατιωτική οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων της πατρίδας μας. 

    Σμηνίτες και στρατιώτες, η σημερινή μέρα είναι ξεχωριστή για εσάς και τις οικογένειές σας. Με τον όρκο που δώσατε πριν λίγο, ξεκινάει και επίσημα μία σημαντική περίοδος της ζωής σας, μια περίοδος προσφοράς στην Εθνική Άμυνα και τη χώρα μας. Ορκιζόμενοι στα Ιερά και στα Όσια των προγόνων μας, όλων εκείνων που θυσιάστηκαν υπέρ πίστεως και πατρίδος, αναλαμβάνετε την ύψιστη υπόσχεση προς την πατρίδα. Καλείστε να υπηρετήσετε την υψηλή αποστολή των κλάδων στους οποίους καταταγήκατε και να ανταποκριθείτε στις προσδοκίες και την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού. 

    Από σήμερα, μαζί με το μόνιμο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων καλείστε να φυλάξετε τις σύγχρονες Θερμοπύλες, άγρυπνοι φρουροί σε κάθε γωνιά της ελληνικής επικράτειας. Οι απαιτήσεις είναι πολλές και για αυτό σας καλώ να δείξετε ενδιαφέρον, υπευθυνότητα και ενεργό συμμετοχή στην εκπαίδευσή σας καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας σας. Εκμεταλλευτείτε τα όσα σας προσφέρονται, αποκτήστε δεξιότητες που θα σας βοηθήσουν στη μετέπειτα πορεία σας στην κοινωνία. Σε κάθε περίπτωση η θητεία δεν αποτελεί φόβητρο αλλά ύψιστη υποχρέωση. Να αισθάνεστε υπερήφανοι καθ’ όλη τη διάρκειά της.

    Όλοι μας, η Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία, έχουμε επίγνωση και βαθιά συνείδηση της πραγματικότητας, των δυσκολιών και των προβλημάτων που αντιμετωπίζετε και για αυτό αποδίδουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανθρώπινη διάσταση που είναι καθοριστική για τη διατήρηση του αξιόμαχου και του φρονήματος. Αυτό όμως δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι για τη χαλάρωση της πειθαρχίας, μιας στρατιωτικής αρετής, που δεν πρέπει να συγχέεται με την στέρηση της ελευθερίας. Αντιθέτως αποτελεί απαραίτητο όρο της μαχητικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων και της αποτρεπτικής ικανότητας. 

    Να είστε βέβαιοι ότι οι εποχές των ρουσφετιών τελείωσαν. Θα αντιμετωπιστείτε όλοι δίκαια στις μεταθέσεις σας, ανάλογα με τα κοινωνικά κριτήρια που υπάρχουν. 

    Θα ήθελα από εδώ από την 124 Πτέρυγα Βασικής Εκπαίδευσης που είχα και εγώ την τιμή να καταταγώ στις Ένοπλες Δυνάμεις, να δηλώσω ότι αυτή την ευκαιρία της κατάταξης στις Ένοπλες Δυνάμεις θα προσπαθήσω κατά τη διάρκεια της θητείας μου στην Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να τη δώσω εθελοντικά και στις Ελληνίδες. Να έχουμε εθελοντική κατάταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις των Ελληνίδων εκείνων που θέλουν να προχωρήσουν και να συμμετάσχουν εν συνεχεία ως στελέχη των Ενόπλων μας Δυνάμεων. 

    Αγαπητοί γονείς, να είστε υπερήφανοι για τα παιδιά σας που θα αφιερώσουν ένα σημαντικό μέρος της ζωής τους στην υπηρεσία της πατρίδος και μαζί με εμάς να τα στηρίξετε κατά τη διάρκεια της θητείας τους.

    Σήμερα οι Ένοπλες Δυνάμεις ως μέρος του ελληνικού λαού συμμετέχουν ενεργά και αποτελεσματικά στο εγχείρημα της ανασυγκρότησης του τόπου. Παρά τις σημαντικές περικοπές στον προϋπολογισμό τους δεν έχει καμφθεί το ηθικό των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων ούτε έχει υποβαθμιστεί η μαχητική ισχύς του εθνικού - αμυντικού μας συστήματος. Αντίθετα ακόμα και σήμερα η Ελλάδα σε ένα περιβάλλον ρευστότητας και ανασφάλειας αποτελεί ένα πυλώνα σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή. Μια χώρα που εργάζεται συστηματικά για να εδραιώσει στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης, αλληλοκατανόησης και συνεργασίας.

    Επιτρέψτε μου να σας καταθέσω αυτό που μου είπε ο Διοικητής του Καστελόριζου, όταν τον επισκέφθηκα στην αρχή της θητείας μου. Μου παρέδωσε μια φθαρμένη σημαία η οποία υπεστάλη από το βράχο της Στρογγύλης και από τη Ρω και μου είπε: «Κύριε Υπουργέ, να ξέρετε ότι σε αυτόν εδώ τον τόπο οι σημαίες υποστέλλονται μόνο όταν φθαρούν. Όσο ζει ακόμα και ένας από εμάς, δεν υποστέλλονται οι σημαίες στην Ελλάδα, δεν παραδίδουμε την εθνική κυριαρχία και την εθνική αξιοπρέπεια της χώρας μας». 

    Σε αυτό τον στρατιωτικό όρκο που δώσατε και εσείς σήμερα, τον όρκο που δώσαμε και όλοι όσοι υπηρετούμε τα κοινά θα πρέπει να βασιστούμε για το μέλλον της πατρίδος.

    Εύχομαι η Υπέρμαχος Στρατηγός, ο προστάτης Άγιος Γεώργιος και οι Ταξιάρχες να είναι δίπλα σας καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας σας αλλά και μετά.

    Με άξονα τη διασφάλιση της εθνικής μας άμυνας και ασφάλειας, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία προωθούμε σημαντικές μεταβολές στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με σκοπό την ορθολογικότερη οικονομική διαχείριση, την βέλτιστη αξιοποίηση του προσωπικού και των μέσων και την επίλυση των προβλημάτων που χρονίζουν.

    Η υπέρβαση των σημερινών συγκυριακών δυσκολιών απαιτεί την συνεισφορά του καθενός όπως και κατά το παρελθόν εγένετο σε δύσκολες για την πατρίδα στιγμές, με νικηφόρο στο τέλος αποτέλεσμα. Το ίδιο θα συμβεί και τώρα, παρά τις δυσκολίες θα αναδειχτούμε νικητές. Να είστε βέβαιοι ότι η προσπάθεια και οι θυσίες του ελληνικού λαού θα στεφθούν με επιτυχία.

    Αγαπητοί γονείς, τώρα πλέον τα παιδιά σας είναι και δικά μας παιδιά, παιδιά των Ενόπλων Δυνάμεων. Να είστε σίγουροι ότι θα φροντίσουμε στη διάρκεια της θητείας τους να είναι απόλυτα ασφαλείς. Αυτό ζητώ και από τους στρατεύσιμους, από τους σημερινούς ορκισθέντες, πρώτα απ’ όλα να βάλετε την ασφάλειά σας και την ασφάλεια του διπλανού σας.

    Θέλω να ευχηθώ ακόμα λοιπόν μια φορά σε σας και τις οικογένειες σας υγεία, προκοπή, καλή προσαρμογή και επιτυχία στην στρατιωτική σας θητεία. Επειδή είναι η πρώτη σειρά την οποία ορκίζω σας δίνω και δέκα μέρες τιμητική άδεια προκειμένου να ετοιμαστείτε για να αναλάβετε τα καθήκοντα στις Μονάδες σας».

    Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας έκανε την εξής δήλωση:

    «Με ιδιαίτερη χαρά με τον Αρχηγό της Πολεμικής Αεροπορίας είμαστε σήμερα εδώ στην ορκωμοσία των νεοσυλλέκτων σμηνιτών και στρατιωτών. Των παιδιών μας, τα οποία από σήμερα και μετά θα προωθηθούν στις Μονάδες τους γα να διαφυλάξουν την εθνική ακεραιότητα της χώρας.

    Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι παρά τη μεγάλη οικονομική κρίση και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι στρατεύσιμοι αλλά και οι γονείς τους, οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν υψηλό ηθικό, όλοι αντιμετωπίζονται πλέον κατά τον ίδιο τρόπο, ισότιμα, το ρουσφέτι καταργήθηκε. Όλοι θα προωθηθούν σε Μονάδες της παραμεθορίου, κατά προτεραιότητα στα νησιά και στον Έβρο όσο αφορά τον Στρατό και σε μάχιμες μονάδες της Πολεμικής Αεροπορίας. Θα αντιμετωπιστούν με κοινωνικά κριτήρια εκείνες οι περιπτώσεις τις οποίες οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε. 

    Θέλω να διαβεβαιώσω τους γονείς ότι πλέον εμείς είμαστε υπεύθυνοι για την ασφάλεια των παιδιών τους, να γνωρίζουν ότι πλέον οι δυνατότητες και η ποιότητα ζωής που δίνουμε στους στρατεύσιμους είναι αρκετά υψηλές. 

    Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα και να συγχαρώ τον Διοικητή της 124 Πτέρυγας Βασικής Εκπαίδευσης, τους Αξιωματικούς, τους Υπαξιωματικούς Εκπαιδευτές, για την άριστη κατάρτιση την οποία έδωσαν στους νεοσύλλεκτους. Εύχομαι στους νεοσύλλεκτους μία καλή θητεία και η Υπέρμαχος Στρατηγός να είναι πάντα κοντά τους».

    ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Κύριε Υπουργέ θέλω να μας πείτε αν θα υπάρξουν αλλαγές λόγω όλων αυτών των οικονομικών καταστάσεων στις Μονάδες που έχουμε εδώ στην Τρίπολη ή και κάποιες απολύσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις;

    Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Καταρχήν θέλω να πω ότι λυπάμαι πάρα πολύ γιατί παρότι γίνεται πολύ μεγάλη προσπάθεια από τις Ένοπλες Δυνάμεις και από την Στρατιωτική και την Πολιτική Ηγεσία να διατηρήσουμε τις Μονάδες σε περιοχές που δεν έχουν ανάγκη ασφάλειας, όπως είναι η Τρίπολη, οι τοπικές αρχές μας αγνόησαν. Δεν είναι παρόντες ούτε ο περιφερειάρχης ούτε ο δήμαρχος, αυτό με λυπεί ιδιαιτέρως. Θέλω να ξέρετε ότι η προσπάθεια την οποία κάνουμε για να διατηρήσουμε Μονάδες σε αυτές τις περιοχές είναι πάρα πολύ μεγάλη. Αντιλαμβάνεστε ότι άλλες περιοχές της χώρας μας έχουν την ανάγκη των νεοσυλλέκτων όσο αφορά και τα θέματα της οργάνωσης της Άμυνας μας. 

    Εάν συνεχίσουν να δείχνουν αυτή την τακτική ότι δεν ενδιαφέρονται θα ξαναμελετήσουμε τη χρησιμότητα της υπάρξεως των Κέντρων Κατατάξεων σε αυτές τις περιοχές. Όσο αφορά την Τρίπολη, η Τρίπολη έχει ένα μάχιμο αεροδρόμιο το οποίο έχει προσφέρει πάρα πολλά, όλες οι σειρές των νεοσυλλέκτων εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχουν περάσει από την Τρίπολη με καλές αναμνήσεις και με την αγάπη του τοπικού πληθυσμού, τον οποίο και ευχαριστούμε. Σκοπός μας είναι όχι να κλείσουμε Μονάδες αλλά να υπάρξει μία τέτοια αναδιάρθρωση στις Ένοπλες Δυνάμεις η οποία θα βοηθήσει στον αμυντικό σχεδιασμό. 

    ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Για το προσωπικό γενικότερα;

    Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Να ξέρετε ότι όσο αφορά τους στρατεύσιμους είναι πολύ μικρή η θητεία, είναι εννέα μήνες θητεία, αυτό μας δημιουργεί αρκετά μεγάλα προβλήματα όσο αφορά τη στελέχωση, ιδιαίτερα της παραμεθορίου, για αυτό όλοι πάνε στην παραμεθόριο ιδιαίτερα στον Έβρο και στα νησιά. Δεν φτάνουν οι εννέα μήνες θητεία, χωρίς βέβαια να υπάρχει η δυνατότητα να επεκτείνουμε αυτή τη θητεία. Η σκέψη που υπάρχει και την οποία σήμερα ανακοίνωσα από εδώ, αλλά και θα εξετάσουμε με τους  Αρχηγούς και τα επιτελεία, είναι η δυνατότητα της εθελοντικής στράτευσης των γυναικών. Τα στελέχη όπως είδατε και εσείς, οι γυναίκες στις Ένοπλες Δυνάμεις δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τους άντρες συναδέλφους τους. 

    Είδαμε σήμερα γυναίκες εκπαιδευτές ακόμα και στο Τμήμα των Επιδείξεων. Αυτό σημαίνει ότι οι γυναίκες, οι μητέρες μας, οι κόρες μας, οι αδερφές μας μπορούν άριστα, εάν εκείνες το θελήσουν, γιατί θα είναι σε εθελοντική βάση, να υπηρετήσουν τις Ένοπλες Δυνάμεις, να λάβουν τη βασική εκπαίδευση, να μπορούν σε περίπτωση που χρειαστεί να αντιμετωπίσουν επάξια τον οποιοδήποτε κίνδυνο για την πατρίδα μας, να έχουν τη βασική κατάρτιση και παράλληλα να στελεχώσουν και υπηρεσίες που θα μπορέσουν να αποδεσμεύσουν άλλες δυνάμεις για την παραμεθόριο. 

    ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Πότε θα ξεκινήσει να υλοποιείται αυτό χρονικά έχετε κατά νου; 

    Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Αυτό καταρχήν είναι μία σκέψη την οποία βάζουμε προς συζήτηση, δεν είναι μία απόφαση. Θα ξεκινήσει η συζήτηση στο Συμβούλιο Άμυνας με τα Επιτελεία, με την Πολιτική Ηγεσία, με την κοινωνία για να δούμε πως μπορεί να γίνει αυτό με τον καλύτερο τρόπο. Δεν πρόκειται να κάνουμε την Ελλάδα, Ισραήλ ώστε να έχουμε υποχρεωτική στράτευση αλλά θα δώσουμε τη δυνατότητα στην εθελοντική στράτευση. Υπάρχουν παραδείγματα, ιδίως στην παραμεθόριο, γυναικών που κρατούν ολόκληρες περιοχές μόνες τους. Υπάρχει μία γυναίκα, την οποία συνάντησα στην Ήπειρο και βράβευσα η οποία είχε δεχθεί τέσσερις φορές επίθεση από εγκληματικά στοιχεία, κρατάει τέσσερα χωριά μόνη της . Όταν της είπα αν θέλει να ενταχθεί στην εθνοφυλακή μου είπε «με πολύ μεγάλη χαρά». 

    Είστε λεβέντισσες οι Ελληνίδες, οπότε δεν έχετε να ζηλέψετε τίποτα από τους άντρες, γιατί να μην δώσουμε τη δυνατότητα στις Ένοπλες Δυνάμεις να μπορέσετε να προσφέρετε.
    ΕΡ. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ:Κύριε Υπουργέ διαβάσαμε ότι θα γίνει ενσωμάτωση ή διακοπή κάποιων επιδομάτων εξομάλυνσης κάτι τέτοια. 

    Π. ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Μην ακούτε απολύτως τίποτα. Ξέρετε ότι από την πρώτη στιγμή έχω ασκήσει βέτο στο θέμα των μειώσεων στις Ένοπλες Δυνάμεις. Όσο εγώ είμαι Υπουργός δεν πρόκειται να δεχτώ μείωση των αποδοχών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων οι οποίες έχουν μειωθεί πάρα πολύ, πάνω από 60%. Να πούμε ότι δεν είναι η ίδια δουλειά όλων των δημοσίων υπαλλήλων με τους Αξιωματικούς και τους Υπαξιωματικούς, δεν εργάζονται σε μια οχτάωρη βάση, εργάζονται σε εικοσιτετράωρη βάση, είναι σε συνεχή επιφυλακή ακόμα και μετά την αποστρατεία τους, έχουν κινδύνους, ζουν πολλές φορές μακριά από τις οικογένειες τους, πάνε μαζί με τις οικογένειες τους στις μεταθέσεις.

    Δεν μετατίθεται μόνο ο αξιωματικός, μετατίθεται και η γυναίκα του, τα παιδιά του αλλάζουν σχολεία, πολλές φορές έχουν τραγικές συνθήκες διαβίωσης διότι έχει μειωθεί ο μισθός τους σε τέτοια επίπεδα που δεν μπορούν να παρέχουν τις ανάγκες που χρειάζεται η οικογένεια τους και για αυτό τον λόγο όπως ξέρετε δίνουμε σπίτια πλέον και εκμεταλλευόμαστε την περιουσία των ταμείων της Εθνικής Άμυνας, του Στρατού, του Ναυτικού και της Αεροπορίας με μοναδικό σκοπό να δημιουργήσουμε κατοικίες σε στρατόπεδα. Να μπορούμε δηλαδή να παρέχουμε τη δυνατότητα στις οικογένειες των στρατιωτικών να παραμένουν μέσα στις Μονάδες και αυτό είναι το ελάχιστο που μπορούμε να προσφέρουμε.

    Λοιπόν περιθώρια περικοπών δεν υπάρχουν, να τελειώνει αυτή η ιστορία. Όσο αφορά τις οποιεσδήποτε αιτιάσεις για μείωση των δαπανών της Άμυνας θα σας πω ότι αυτή την στιγμή είναι οριακά τα πράγματα.

    Αυτά τα οποία ακούω σε  Μέσα Ενημέρωσης για την απόλυση μόνιμου προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων δεν τα συζητώ και είναι ξεκάθαρα τα πράγματα. Δεν υπάρχει ποτέ καμία περίπτωση να συμφωνήσει κανείς από εμάς να απολυθεί στέλεχος των Ενόπλων Δυνάμεων. Δεν μας περισσεύει κανείς, ίσα - ίσα έχουμε ελλείψεις και ζητάμε περισσότερα στελέχη στις Ένοπλες Δυνάμεις. Για αυτό φέρνουμε καινούργιους θεσμούς όπως οι ΟΒΑ όπου θα μπορούν τα παιδιά τα οποία υπηρετούν τη θητεία τους, να έχουν τη δυνατότητα να παραμείνουν στο στράτευμα ακόμη για δύο ή τρία χρόνια σε συγκεκριμένες ειδικότητες ώστε να προσφέρουν και εκείνοι αλλά και παράλληλα να μπορούν να πάρουν μια προϋπηρεσία όπως παίρναμε εμείς παλαιοτέρα που υπηρετούσαμε 26 μήνες στις Ένοπλες Δυνάμεις, 29 μήνες κάποιοι άλλοι.

    Αντιλαμβάνεστε ότι ένας οδηγός αυτοκινήτου όταν έμπαινε στο στρατό και έφευγε με δίπλωμα πέμπτης κατηγορίας έβρισκε κατευθείαν δουλειά. Ένας χειριστής της ΜΟΜΑ σε βαριά μηχανήματα πήγαινε κατευθείαν να δουλέψει. Ένας πολιτικός μηχανικός ή ένας αρχιτέκτονας ο οποίος είχε υπογράψει πέντε - έξι έργα είχε άλλες δυνατότητες από κάποιον άλλον ο οποίος έφευγε από τον στρατό χωρίς να πάρει ειδικότητα. Θα δώσουμε αυτές τις δυνατότητες, έχουμε ήδη υπογράψει και έχει ξεκινήσει το πρόγραμμα αυτό και είναι ένα πρόγραμμα το οποίο πιστεύω ότι θα βοηθήσει και θα ενισχύσει και τις Ένοπλες Δυνάμεις.



    O μελλοντικό αμυντικός σχεδιασμός και οι προκλήσεις


    OYK6---650X434

    Ολοκληρώθηκε η ψήφιση στη Βουλή των προαπαιτούμενων μέτρων, με τη συναίνεση του μεγαλυτέρου μέρους του πολιτικού συστήματος και άρχισαν οι σχετικές συνομιλίες με τους δανειστές. Τα γεγονότα που ζήσαμε τον τελευταίο καιρό, κατά πολλούς οριοθετούν το τέλος της μεταπολίτευσης και ανοίγουν μια νέα εποχή για την Ελλάδα.

    Του στρατηγού ε.α. Κωνταντίνου Γκίνη (επίτιμος Α/ΓΕΣ)

    Στον τομέα της άμυνας, πέντε χρόνια αναποτελεσματικών και αυταρχικών πολιτικών, εστιασμένων αποκλειστικά στη μείωση των αμυντικών προϋπολογισμών, επηρέασαν αναμφίβολα αρνητικά τις σχετικές δυνατότητες της χώρας. Οι νέες περικοπές του προϋπολογισμού του Υπουργείου Άμυνας, ύψους 600 εκ. ευρώ μέχρι το 2017 (2015:100, 2016: 200, 2017: 300) είναι γεγονός, ανεβάζοντας το ύψος των μειώσεων στο επίπεδο σχεδόν του 55%, σε σχέση με αυτό του 2009. Το δημογραφικό πρόβλημα επιτείνεται. Οι κίνδυνοι και οι απειλές παραμένουν αμετάβλητοι, ενώ εμφανίζονται και νέοι. Αυτά σε συνδυασμό με την αλλαγή του πολιτικού σκηνικού, επιβάλλουν επίσης και το μετασχηματισμό του αμυντικού συστήματος που διαμόρφωσε η μεταπολίτευση; Ποια είναι λοιπόν η επομένη ημέρα για την άμυνα της χώρας;

    Την απάντηση στο κρίσιμο αυτό ερώτημα πρέπει να τη δώσει η Κυβέρνηση, η οποία θεσμικά φέρει την ευθύνη, σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, αλλά και ο πολιτικός κόσμος συνολικά σε ότι του αναλογεί. Έχει επέλθει πλέον ο κρίσιμος χρόνος για την αντιμετώπιση της καταστάσεως, άλλως θα συνεχισθεί με αργά αλλά σταθερά βήματα η περαιτέρω υποβάθμιση και ο περιορισμός της παροχής στρατηγικών επιλογών στην πολιτική ηγεσία, από τις Ένοπλες Δυνάμεις. Η λύση ακούει στο όνομα αναδιοργάνωση, ανασυγκρότηση και μεταρρύθμιση της άμυνας. Η περίοδος χάριτος, έξι μήνες μετά την άνοδό της κυβερνήσεως στην εξουσία, τελειώνει, ο χρόνος είναι πλέον αμείλικτος. Πολλά θα μπορούσαν να γίνουν που θα έδιναν και το στίγμα της πρόθεσης για την ουσιαστική αντιμετώπιση του αμυντικού προβλήματος. Ποτέ όμως δεν είναι αργά.

    Καταρχήν θα έπρεπε να γίνει καταγραφή της πραγματικής καταστάσεως των Ενόπλων Δυνάμεων και των αμυντικών δυνατοτήτων της χώρας, η ενημέρωση του ΚΥΣΕΑ ή και ολόκληρης της Κυβερνήσεως, αν αυτό κρινόταν απαραίτητο και οπωσδήποτε η ενημέρωση της Βουλής. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για τη σχεδίαση και εφαρμογή ενός προγράμματος επαναπροσέγγισης της άμυνας. Στη συνέχεια θα μπορούσαν να εφαρμοσθούν μια σειρά από μέτρα χωρίς πολιτικό κόστος, χωρίς να προέρχονται από εξωτερικές πιέσεις αλλά από καθαρά από δική μας, εθνική πρωτοβουλία, πράγμα που δεν αποτολμήθηκε στο πρόσφατο παρελθόν και τα οποία θα συνιστούσαν και θα αποτελούσαν στοιχεία ποιοτικής διαφοράς. Ενδεικτικά αναφέρονται τα παρακάτω: 

    α. Η θεσμική κατοχύρωση των πολιτικό-στρατιωτικών σχέσεων σε επίπεδο ηγεσίας, οι οποίες απροκάλυπτα καταπατηθήκαν στο πρόσφατο παρελθόν, πράγμα που θα βοηθούσε την Κυβέρνηση στις επιλογές της, αφού αποφάσισε να μην ολοκληρώσει τη διαμόρφωση της ανώτατης στρατιωτικής ηγεσίας με τις κρίσεις του Μαρτίου (θέσπιση θητείας των αρχηγών Γενικών Επιτελείων, επιλογή του Α/ΓΕΕΘΑ από τους Αρχηγούς Γενικών Επιτελείων, προεπιλογή των υποψηφίων Αρχηγών Γενικών Επιτελείων και η τελική επιλογή τους μετά από ακρόαση και έγκριση της σχετικής επιτροπής της Βουλής, ελάχιστος χρόνος παραμονής των ανώτατων αξιωματικών στο βαθμό, καθορισμός προαπαιτούμενων για προαγωγή σε κάθε ανώτατο βαθμό κ.λπ.)

    β. Παροχή ουσιαστικών αρμοδιοτήτων και πρωτοβουλιών στη σχετική για θέματα άμυνας επιτροπή της Βουλής (περιοδική και έκτακτη αν απαιτείται ακρόαση των Αρχηγών Γενικών Επιτελείων, δυνατότητα πρόσκλησης στην επιτροπή διοικητών, αξιωματικών καθώς και υπαξιωματικών, για ακρόαση πάνω σε επιχειρησιακά, λειτουργικά, τεχνικά θέματα, θέματα προσωπικού (σταδιοδρομία, οικονομικά, διαβίωσης κ.λπ.), δυνατότητα συγκρότησης επιτροπών για τη διερεύνηση στρατιωτικών θεμάτων, προμηθειών, εξοπλισμών κ.λπ.

    γ. Βελτίωση του νομικού πλαισίου περί προμηθειών των ΕΔ ώστε να αρθούν οι δυσχέρειες που επί μία πενταετία αποτελούν τροχοπέδη της υποστηρίξεως των Ενόπλων Δυνάμεων.

    δ. Σύνταξη ενιαίου προϋπολογισμού του Υπουργείου Αμύνης, στόχος που έχει τεθεί από το 2012, δίνοντας τη δυνατότητα να αποφευχθούν δυσλειτουργίες αλλά και αδικίες που συνέβησαν στο παρελθόν.

    ε. Ουσιαστικά μέτρα για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΔ, προς άντληση εσόδων για την υποστήριξη των ΕΔ.

    στ. Ενοποίηση των Μετοχικών Ταμείων και Λογαριασμών των Κλάδων των ΕΔ (όπου υπάρχουν εκκρεμότητες, θα διατηρηθεί το καθεστώς των παλαιών λογαριασμών, εντός του ενοποιημένου πλαισίου, μέχρι την αντιμετώπιση και επίλυση των προβλημάτων, ώστε να μην επιβαρυνθούν μέτοχοι και μέλη των άλλων Κλάδων των ΕΔ). 


    Τώρα, πλέον, η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Αμύνης, πρέπει να έλθουν αντιμέτωποι με την ουσία και τον πυρήνα του αμυντικού προβλήματος της χώρας, δηλαδή την ανασυγκρότηση και τη μεταρρύθμιση του αμυντικού τομέα, θέμα που παραμένει ανεπίλυτο και παραπέμπεται στις καλένδες ή γίνεται προσπάθεια να καλυφθεί με επιφανειακές λύσεις (βλέπε αναδιοργανώσεις του παρελθόντος). Ακούγεται ότι βρίσκονται σε εξέλιξη διεργασίες για την αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων, πλην όμως με βάση αυτά που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, μάλλον οι προσπάθειες είναι βασισμένες σε παλιές και ανεπιτυχείς συνταγές. Θα κλείσουν 1-2 Στρατηγεία, μερικές Μονάδες, καμιά Σχολή ή κάποιο Κέντρο Εκπαιδεύσεως (πολύ δύσκολο αυτό) και τελειώσαμε. Ελπίζω να μην συμβεί αυτό. Κεντρικό ρόλο και βαρόμετρο στην επιτυχία ή μη των αναδιοργανώσεων που προηγήθηκαν αποτέλεσε η τύχη της 1ης ΣΤΡΑΤΙΑΣ, δηλαδή ενός χερσαίου Στρατηγείου στο επιχειρησιακό-τακτικό επίπεδο.

    Πιστεύω να μην ακολουθηθεί η ίδια πρακτική. Το συγκεκριμένο θέμα, είναι εκτός των φιλοδοξιών του παρόντος άρθρου, ωστόσο επειδή αποτελεί ένα βαθειά θεσμικό, επιχειρησιακό και τεχνοκρατικό ζήτημα, με σημαντικές επιπτώσεις, θα παραθέσω μερικές σύντομες σκέψεις. Καταρχήν, δεν επιτρέπεται να αντιμετωπίζεται με προκαταλήψεις, ιδεοληψίες, συντεχνιακές αντιλήψεις, εξυπηρέτηση τοπικών συμφερόντων, πρωτείων στη Φρουρά, προσωπικές δεσμεύσεις ή υποσχέσεις, έλλειψη απόψεων για το θέμα κ.λπ. Ο Στρατός Ξηράς για διοικητικούς, αλλά και ο Διακλαδικός Επιχειρησιακός Διοικητής για επιχειρησιακούς λόγους, χρειάζονται ένα Χερσαίο Τμηματικό Διοικητή. Αν αυτός θα διατηρήσει τον τίτλο 1η ΣΤΡΑΤΙΑ ή θα ονομασθεί Αρχηγείο Χερσαίων Δυνάμεων ή Στρατηγείο Χερσαίων Δυνάμεων ή όποιον άλλο τίτλο αποφασισθεί, ελάχιστη σημασία έχει. Όπως επίσης αν η έδρα του θα είναι στη Λάρισα ή οπουδήποτε αλλού. Ένα άλλο επιχείρημα που ακούγεται για την κατάργηση της ΣΤΡΑΤΙΑΣ, είναι ότι προστίθεται ένα επιπλέον επίπεδο διοικήσεως, με αποτέλεσμα την επιβράδυνση στην ενάσκηση της διοικήσεως και του ελέγχου των επιχειρήσεων. Αυτοί που το αναφέρουν μάλλον δεν έχουν συνειδητοποιήσει την πολυπλοκότητα του πολέμου και των επιχειρήσεων.

    Αν κοιτάξουμε στην Κύπρο το ‘74 και στα Ίμια το ‘96, όπου δεν υπήρξε εμπλοκή της ΣΤΡΑΤΙΑΣ, δεν νομίζω ότι η διοίκηση και ο έλεγχος ενασκήθηκαν με τον αποτελεσματικότερο τρόπο. Η ύπαρξη ενός τέτοιου Στρατηγείου είναι θεμελιώδης για την σχεδίαση και διεξαγωγή των χερσαίων επιχειρήσεων για τον ελληνικό χώρο. Η απουσία του ή παροπλισμός του, στους αγώνες του Έθνους τον 20ο αιώνα, είχε αρνητικές επιπτώσεις, όπως θα έχει και στο μέλλον αν προκύψει η ανάγκη. Κατ’ αναλογία πρέπει να τηρηθούν, οι ίδιες αρχές και κανόνες για τα αντιστοιχία Στρατηγεία του αυτού επιπέδου των άλλων Κλάδων. Ως εκ τούτου, αυτοί που θα κληθούν να λάβουν τις αποφάσεις, πρέπει να προβληματισθούν και να αναλογισθούν τις ευθύνες για τις λύσεις που θα προκριθούν. Επανερχόμενοι πάλι στο κύριο θέμα την αναδιοργάνωση, αν θέλουμε να είναι ουσιαστική και με μέλλον, πρέπει να καλύψει όλη την αρχιτεκτονική της άμυνας και να ακουμπήσει τα πάντα. Δεν υπάρχει άβατο ούτε απροσπέλαστοι και ιεροί χώροι. Ας αρχίσουμε από την κορυφή.

    Το ΚΥΣΕΑ, θεσμικά, οργανωτικά και λειτουργικά καλύπτει τις σύγχρονες αλλά και μελλοντικές ανάγκες της χώρας; Η απάντηση είναι σαφώς όχι, απαιτούνται βελτιώσεις και ενδεχομένως επαναπροσέγγιση. Τι θα λέγαμε για Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας; Προχωράμε στο Υπουργείο Αμύνης. Είναι η δομή του λειτουργική, οικονομική, αποδοτική και αποτελεσματική; Ας αρχίσουμε από τα απλά, υπάρχουν Πινάκες Οργανώσεως και καθηκοντολόγιο για την κάλυψη των θέσεων; Και τώρα στα πιο δύσκολα, έχει το Υπουργείο την επιτελική ικανότητα με την παρούσα δομή να εφαρμόσει και να υποστηρίξει την Υψηλή ή Εθνική Στρατηγική που έχει εγκρίνει το ΚΥΣΕΑ; Δεν θα δώσω απάντηση, όχι γιατί δεν μπορώ, αλλά γιατί πρέπει να τη δώσουν αυτοί που θα ασχοληθούν με την αναδιοργάνωση.



    Όλες οι δημοκρατίες δυτικού τύπου έχουν υιοθετήσει το μοντέλο που είναι διεθνώς γνωστό ως MoD, εμείς θα συνεχίσουμε με ελληνική ιδιαιτερότητα ή θα ανοίξουμε το διάλογο για μια άλλη μορφή Υπουργείου. Ερχόμαστε στη Διακλαδική Δομή Διοικήσεως. Στο ΓΕΕΘΑ, συμποσούνται το στρατηγικό και το επιχειρησιακό επίπεδο, με σημαντικές δυσχέρειες, επικαλύψεις και δυσλειτουργίες. Διεθνώς τα δύο αυτά επίπεδα είναι διαχωρισμένα. Το στρατιωτικό στρατηγικό επίπεδο έχει ενταχθεί στο MoD, ενώ για το επιχειρησιακό επίπεδο έχει συγκροτηθεί Διακλαδικό Επιχειρησιακό Στρατηγείο. Είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε μια τέτοια λύση ή και κάποια άλλη, ή θα εξακολουθήσουμε την πεπατημένη, η οποία όταν απαιτήθηκε δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις επιχειρησιακές ανάγκες με αποτέλεσμα την αποτυχία; Θα καθορίσουμε τέσσερις τμηματικούς διοικητές, χερσαίος, ναυτικός, αεροπορικός και ειδικών επιχειρήσεων, ή θα προχωρήσουμε με ελληνικές «ευρεσιτεχνίες», εκτός του δόγματος επιχειρήσεων και του υφιστάμενου νομικού πλαισίου;

    Σε ό,τι αφορά στα Γενικά Επιτελεία πρέπει να αποσαφηνίσουμε το ρόλο τους. Δεν μπορεί να ακροβατούν μεταξύ παρόχου δυνατοτήτων (force providers) στον Διακλαδικό Διοικητή, Τμηματικού Διοικητή, Γενικού Επιτελείου και κατά κάποιες ακραίες απόψεις, Κλάδου του ΓΕΕΘΑ ή και απλού παρατηρητού. Σε περίπτωση που επιλεγεί για το Υπουργείο το μοντέλο του MoD, τότε όπως και το ΓΕΕΘΑ θα πρέπει να ενταχθούν σε αυτό. Σε κάθε περίπτωση, κάτω από κάθε Γενικό Επιτελείο πρέπει να υπάρχουν τρείς διακριτές διοικήσεις, μια των επιχειρησιακών μονάδων, άλλη υποστηρίξεως και μια τρίτη εκπαιδεύσεως. Και τώρα προχωράμε στη Δομή Δυνάμεων, το σημαντικότερο στοιχείο της οποίας αναδιοργάνωσης, τους μαχητές. Με τις πρακτικές που προανέφερα και ακολουθηθήκαν στο παρελθόν, δύσκολα θα καταλήξουμε σε ουσιαστικό αποτέλεσμα.


    Ο σχεδιασμός πρέπει να έχει βάθος εικοσαετίας. Η πολιτική ηγεσία πρέπει να επαναπροσεγγίσει και επανακαθορίσει το επίπεδο των επιθυμητών εθνικών δυνατοτήτων και να προσδιορίσει το ύψος του ανθρώπινου δυναμικού και των οικονομικών πόρων που πραγματικά θα διατεθούν, λαμβάνοντας υπόψη το δημογραφικό πρόβλημα αλλά και την οικονομική κατάσταση. Με βάση αυτά και λεπτομερή ανάλυση, η στρατιωτική ηγεσία πρέπει να καταρτίσει μια πλήρως λειτουργική δομή, θα έλεγα έστω και καθ’ υπερβολή από μηδενική βάση, ικανή να φέρει σε πέρας τα έργα και τις αποστολές που θα της ανατεθούν, εντός των παραμέτρων του χώρου του χρόνου και των απειλών. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να διαμορφωθεί η δομή διοικήσεως χερσαίων, ναυτικών και αεροπορικών επιχειρήσεων και να επανεξετασθεί το εκπαιδευτικό σύστημα και το σύστημα υποστηρίξεως των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων. Η δομή που θα προκύψει, δεν πρέπει να παραμείνει στο επίπεδο των παραλληλογράμμων των οργανογραμμάτων. Πρέπει να συνοδευτεί με υλοποιήσιμα προγράμματα στελέχωσης, υποστήριξης, εξοπλισμού (ναι απαιτούνται και τέτοια), σταδιοδρομικής εξέλιξης και εσωτερικής κινητικότητας προσωπικού (υπάρχει και το θέμα των ορίων συνταξιοδότησης), μισθολογίου με νέα φιλοσοφία και προσέγγιση το οποίο τυγχάνει κοινωνικής αποδοχής και ικανοποιεί το περί δικαίου αίσθημα των στελεχών, νέου νόμου περί καταστάσεως στελεχών και πειθαρχικού πλαισίου. Δεν πρέπει να επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος.

    Η αναδιοργάνωση του 2013, όπως και οι προηγούμενες, απέτυχε και δύο χρόνια μετά επανεξετάζεται γιατί δεν τηρηθήκαν τα παραπάνω, όπως επίσης και βασικές αρχές της οργανώσεως. Όλα αυτά για να γίνουν απαιτείται η συμμετοχή και η συνδρομή του προσωπικού. Προσωπικό που αισθάνεται ανασφάλεια και κίνδυνο απώλειας της εργασίας του, σε μια περίοδο υψηλότατης ανεργίας, δεν θα είναι σύμμαχος, θα είναι αντίπαλος και τροχοπέδη, με αρνητικές όπως είναι φυσικό επιπτώσεις στην αμυντική ικανότητα της χώρας. Δηλώσεις ότι η τρόικα ζητά την απόλυση στελεχών δεν βοηθούν. Η άμυνα της χώρας είναι εθνική υπόθεση και κανένας δεν την εγγυάται, άρα εμείς είμαστε που θα αποφασίσουμε και όχι τρίτοι. Σε κάθε περίπτωση, μιλώντας τουλάχιστον για την περίοδο που έχω άμεση γνώση, ουδέποτε τέθηκε θέμα απόλυσης στελεχών.

    Η ηγεσία ήταν και θεωρώ ότι παραμένει και τώρα αρνητική σε απολύσεις, γιατί δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις στελέχωσης. Από τον Οκτώβριο 2012 υπάρχει απόφαση του Ανωτάτου Στρατιωτικού Συμβούλιου εγκεκριμένη και από το Συμβούλιο των Αρχηγών Γενικών Επιτελείων με τίτλο «Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού. Διερεύνηση Τρόπων Καλύψεως Οροφής Ειρήνης», βεβαίως υπάρχουν και μεταγενέστερες με παρόμοιο περιεχόμενο, που προτείνει, χρησιμοποίηση των αυξημένης ηλικίας ΕΠΟΠ σε θέσεις χαμηλών βιολογικών απαιτήσεων, αύξηση θητείας στρατευσίμων σε 12 μήνες, εθελοντική στράτευση των γυναικών σε πρώτη φάση, πρόσληψη ΕΠΟΠ για κάλυψη επιτακτικών επιχειρησιακών απαιτήσεων κ.λπ. Δυστυχώς παρότι διάφορα στοιχεία των προτάσεων έχουν δει το φως της δημοσιότητας κατά καιρούς, δεν έχει αξιοποιηθεί από τις πολιτικές ηγεσίες επί τριετία. Βεβαίως για να ζητήσεις νέες θυσίες από την ελληνική κοινωνία πρέπει να τις προσφέρεις κάτι σαν αντιστάθμισμα και το κυριότερο να πείσεις ότι θα γίνει κάτι ουσιαστικό.



    Στη δομή που θα σχεδιασθεί πρέπει να δικαιολογείται η θέση και του τελευταίου στρατεύσιμου, με συγκεκριμένο και επαρκές έργο, όπως επίσης και ο σκοπός και το αποτέλεσμα και του τελευταίου λεπτού του ευρώ που δαπανάται. Ο χρόνος τρέχει και τα προβλήματα διευρύνονται, θεωρώ ότι η στελέχωση πρέπει να αντιμετωπισθεί, με άξονα το προσωπικό να αισθάνεται ασφάλεια, ώστε να συνδράμει στην αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων. Επίσης, πρέπει να αντιμετωπισθεί η επιβίωση, η υποστήριξη, και η λειτουργικότητα της αμυντικής βιομηχανικής και τεχνολογικής βάσης της χώρας, ένα τεράστιο και πραγματικά εθνικής σημασίας θέμα. Το αμυντικό σύστημα της μεταπολίτευσης, με τις οποίες αδυναμίες του, στήριξε την πορεία της χώρας, θα έλεγα αποτελεσματικά. Διαφαίνεται ότι δεν μπορεί να συνεχίσει, χρειάζεται βαθιές, ρηξικέλευθες και αποτελεσματικές μεταρρυθμίσεις για να μπορέσει να στηρίξει τη μελλοντική πορεία. Η αντιμετώπιση της αρχιτεκτονικής τους αμυντικού συστήματος της χώρας απαιτεί μακροπρόθεσμο και σε βάθος σχεδιασμό απαλλαγμένο από μικροπολιτικές παρεμβάσεις και βραχυπρόθεσμες επιδιώξεις. Πρέπει να ξεφύγει από τον κομματικό έλεγχο και να προσανατολισθεί στον αντικειμενικό πολιτικό έλεγχο. Επίσης, πρέπει να εστιασθεί στις σοβαρές δομικές, οργανωτικές και λειτουργικές αδυναμίες. Όπως έδειξε η εμπειρία, μια τέτοια προσπάθεια ξεπερνά τις δυνατότητες των εκάστοτε κυβερνήσεων.

    Τα στοιχεία συναίνεσης του πολιτικού συστήματος που διαμορφωθήκαν για την αντιμετώπιση του οικονομικού προβλήματος, θεωρώ ότι πρέπει κατ’ αναλογία να αξιοποιηθούν και για την αντιμετώπιση του αντίστοιχου αμυντικού. Τελειώνοντας, θεωρώ ότι η απόφαση είναι δική μας. Πρέπει να δούμε την πραγματικότητα κατάματα. Πρέπει να κινηθούμε προς το μέλλον για κάτι νέο δυναμικό, αποδοτικό, αποτελεσματικό και ικανό να διασφαλίσει την άμυνα της χώρας, βασισμένο στα υπαρκτά δεδομένα, παρά να συνεχίσουμε τον αγώνα οπισθοφυλακών, που διεξάγεται την τελευταία δεκαπενταετία, για να διατηρήσουμε ένα αμυντικό σύστημα που καταφανώς χωλαίνει και θα μας οδηγήσει σε μια «επιφανειακή» επιχειρησιακή δύναμη.

    πηγή:defencenews.gr

    Ο μύθος της επιτυχημένης πολιτικής λιτότητας








    Η καταστροφική αυτή πολιτική εφαρμόζεται πια μόνο στην Ελλάδα, ίσως επειδή θύμισε το ναζιστικό παρελθόν της Γερμανίας – ενώ οι Βρυξέλλες έχουν καταλάβει τη Γενική Γραμματεία Εσόδων, άρα το υπουργείο οικονομικών, τις εφορίες και τα τελωνεία
    «Σύμφωνα με υπολογισμούς της Goldman Sachs από το 2012, η Πορτογαλία θα έπρεπε να γίνει φθηνότερη κατά 35%, η Ελλάδα κατά 30%, η Γαλλία και η Ισπανία κατά 20%, ενώ η Ιταλία κατά 15% για να ανακτηθεί η ανταγωνιστικότητα τους. Τα ποσοστά αυτά αναδεικνύουν ταυτόχρονα τη φυσιολογική υποτίμηση της ενδεχόμενης υιοθέτησης ενός δικού τους νομίσματος – εάν τελικά διαλυθεί η Ευρωζώνη».
    Το μη συμβατικό όπλο των κεντρικών τραπεζών, το οποίο έχει εδραιώσει τη δικτατορία τους(άρθρο), τα πακέτα ποσοτικής διευκόλυνσης (QE), διευρύνεται συνεχώς – σχετικά πρόσφατα με την είσοδο της Σουηδίας. Σε απόλυτα νούμερα, η πλέον επιθετική όλων είναι η Fed, η οποία έχει τροφοδοτήσει τις Η.Π.Α. με 3,8 τρις $ από το 2008 – με αποτέλεσμα να πενταπλασιαστεί ο ισολογισμός της, από τα 900 δις $ στα 4,5 τρις $.

    Εν τούτοις, ως ποσοστό επί του ΑΕΠ, προηγείται η Τράπεζα της Ιαπωνίας, η οποία αγοράζει ομόλογα της τάξης των 450 δις $ ετησίως – χωρίς να έχει σταματήσει καθόλου, όπως η Fed. Ως εκ τούτου, ο ισολογισμός της έχει φτάσει σε αδιανόητα υψηλά επίπεδα (γράφημα) – με αποτέλεσμα να προβλέπεται κάποια στιγμή ένας ανεξέλεγκτος υπερπληθωρισμός, αφού θα αναγκασθεί να παγώσει την αποπληρωμή ενός μεγάλου μέρους των ομολόγων της χώρας της, μετατρέποντας τα έτσι σε χρήματα.


    Όπως διαπιστώνεται από το γράφημα, οι κεντρικές τράπεζες της υπόλοιπης Δύσης είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα, μεταξύ 20 και 30% του ΑΕΠ – κατά πολύ μικρότερα από αυτά της Ιαπωνίας (BoJ), ο ισολογισμός της οποίας πλησιάζει στο 80%.

    Μοναδική εξαίρεση αποτελεί η κεντρική τράπεζα της Ελβετίας (SNB), η οποία έχει πενταπλασιάσει τον ισολογισμό της, στα 573 δις φράγκα – στο 88% του ΑΕΠ της χώρας (650 δις φράγκα).

    Η μεγάλη διαφορά της όμως σχετικά με την Ιαπωνία είναι το ότι, η αύξηση δεν οφείλεται στην αγορά ομολόγων του δημοσίου, αλλά στις παρεμβάσεις της στις αγορές συναλλάγματος, ιδίως όσον αφορά το ευρώ, έτσι ώστε να διατηρηθεί χαμηλή η ισοτιμία του φράγκου – μία διαδικασία που σταμάτησε στην αρχή του έτους, με αποτέλεσμα να ανατιμηθεί απότομα το φράγκο, βυθίζοντας την ελβετική οικονομία στην ύφεση.

    Ο μύθος της επιτυχημένης πολιτικής λιτότητας

    Ανεξάρτητα από την παραπάνω πορεία του πλανήτη προς το κραχ, το οποίο θεωρείται πλέον νομοτελειακό (ανάλυση), προκαλεί αληθινή οργή ο τρόπος, με τον οποίο οι υποστηρικτές της λιτότητας και επικριτές της Ελλάδας, υποδεικνύουν την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Ιρλανδία ως ένα επιτυχημένο παράδειγμα της εφαρμογής της – ισχυριζόμενοι ότι οι μειώσεις των μισθών, καθώς επίσης των δαπανών του δημοσίου, ήταν αποτελεσματικές σε όλες τις χώρες, εκτός από την Ελλάδα.

    Ως αιτία της αποτυχίας της Ελλάδας θεωρείται η ανικανότητα ή/και η ανεπάρκεια όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων της – κάτι που σε καμία περίπτωση δεν ισχύει, όπως επίσης δεν τεκμηριώνεται το ότι, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και η Ισπανία ευρίσκονται σε καλό δρόμο, σύμφωνα με τις πρόσφατες δηλώσεις του τμηματάρχη του κ. Σόιμπλε.

    Ο ίδιος υποστηρίζει εσφαλμένα πως οι τρεις χώρες, υπόδειγμα της επιτυχημένης εφαρμογής της πολιτικής λιτότητας, έχουν εξυγιάνει τα δημοσιονομικά τους, ευρίσκονται σε πορεία ανάπτυξης, ενώ η ανεργία μειώνεται – κάτι που δήθεν συνέβαινε στην Ελλάδα το 2014, έχοντας έκτοτε αντιστραφεί η τάση.

    Εν τούτοις, ο Γερμανός δεν αναφέρει ότι η Ελλάδα, μεταξύ των ετών 2009 και 2014 υποχρεώθηκε από την Τρόικα να μειώσει τις δημόσιες δαπάνες της, εν μέσω ύφεσης, κατά περίπου 30% – αυξάνοντας σε ένα ανάλογο ποσοστό τους φόρους. Ως αποτέλεσμα της εγκληματικής αυτής πολιτικής, το ΑΕΠ της μειώθηκε κατά σχεδόν 27% σωρευτικά – ενώ απλά και μόνο η ύφεση επιβραδύνθηκε κάπως το καλοκαίρι του 2014, λόγω της αύξησης του τουρισμού, έχοντας όμως τελικά ξανά αρνητικό πρόσημο στο τέταρτο τρίμηνο (-0,4%).

    Σε σύγκριση με τα δολοφονικά μέτρα που επιβλήθηκαν στην Ελλάδα (ανάλυση), τα αντίστοιχα στις υπόλοιπες χώρες ήταν πολύ ήπια – αφού στο ίδιο χρονικό διάστημα η Ιρλανδία μείωσε τις δημόσιες δαπάνες της κατά 9% αφήνοντας ως είχε το συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων (12,5%), ενώ τόσο η Ισπανία, όσο και η Πορτογαλία τις μείωσαν μόλις κατά 7%.

    Εν τούτοις, ακόμη και οι πολύ μικρότερες αυτές μειώσεις ενέτειναν την ύφεση – πολύ περισσότερο αφού η απελευθέρωση της αγοράς εργασίας πίεσε σημαντικά τους μισθούς προς τα κάτω. Η επιστροφή δε όλων αυτών των χωρών στην ανάπτυξη οφείλεται στο ότι σταμάτησαν την πολιτική λιτότητας – όπως συμπεραίνεται από τον προϋπολογισμό της Ισπανίας, η οποία «αποχαιρέτησε» τις μειώσεις των δαπανών το 2013, χωρίς όμως να φανεί προς τα έξω.

    Ειδικότερα, ενώ η Ισπανία είχε υποσχεθεί να μειώσει το δημοσιονομικό της έλλειμμα στο 2,8% του ΑΕΠ, τελικά διαμορφώθηκε στο -5,8%, κατά πολύ υψηλότερα από αυτό της Ελλάδας – με την ανεργία να περιορίζεται στο 22%, με τη βοήθεια της αύξησης των δημοσίων επενδύσεων (αν και η καλυτέρευση οφείλεται κατά 50% στη μετανάστευση των Πολιτών της, όπως επίσης στις υπόλοιπες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας).

    Κάτι ανάλογο συνέβη και στην Πορτογαλία (άρθρο), το συνταγματικό δικαστήριο της οποίας απαγόρευσε το 2012 τις μειώσεις των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, επειδή θεωρήθηκαν ως μία άδικη εισοδηματική πολιτική – με αποτέλεσμα έκτοτε να πάψει να συρρικνώνεται η οικονομία της χώρας (γράφημα), να περιορίζεται η ανεργία και να μειώνεται η μετανάστευση (αν και έχει λεηλατηθεί ο δημόσιος πλούτος της – ανάλυση).


    Περαιτέρω, το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και στην Ιρλανδία, η οικονομία της οποίας στηρίζεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στις εξαγωγές των αμερικανικών εταιρειών που είναι εγκατεστημένες εκεί, κυρίως για φορολογικούς λόγους – οπότε συμμετέχει έμμεσα στα προγράμματα δημοσιονομικής επέκτασης εκ μέρους της Fed στις Η.Π.Α. Οι εξαγωγές αυτές έχουν εξισορροπήσει τη μειωμένη εσωτερική ζήτηση – ενώ πριμοδοτήθηκε τελικά από την ΕΚΤ με 31 δις € (20% του ΑΕΠ της), για τη διάσωση των πέντε χρεοκοπημένων τραπεζών της.

    Βέβαια, η Ιρλανδία θα έπρεπε να είχε ήδη επιστρέψει τα 31 δις € στην ΕΚΤ, αφού απαγορεύεται η χρηματοδότηση των κρατών της Ευρωζώνης με την εκτύπωση χρημάτων. Η χώρα όμως μετέτρεψε αυθαίρετα το ποσόν αυτό σε ομόλογα, με την ανοχή της ΕΚΤ, τα οποία θα αρχίσουν να εξοφλούνται μετά το 2038 – κάτι που φυσικά δεν αναφέρεται από τα ΜΜΕ, πόσο μάλλον από τα γερμανικά, τα οποία δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να κατηγορούν καθημερινά την Ελλάδα.

    Συμπερασματικά λοιπόν, σε καμία άλλη χώρα της Ευρωζώνης δεν επιβλήθηκε μία τόσο στραγγαλιστική πολιτική λιτότητας, όσο στην Ελλάδα – ενώ η επιστροφή τους στην ανάπτυξη οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στο σταμάτημα της συγκεκριμένης πολιτικής, όπου ξανά εξαιρείται η Ελλάδα.

    Επίλογος

    Η μεγάλη διαφορά όλων των παραπάνω χωρών με την Ελλάδα, στην οποία αφενός μεν δεν γίνονται σεβαστές οι αποφάσεις του συνταγματικού της δικαστηρίου, έχει καταλυθεί η δημοκρατία και έχει μετατραπεί σε επίσημο Προτεκτοράτο Χρέους (ελάχιστοι πρόσεξαν τη μοναδική σοβαρή δήλωση του πρώην υπουργού οικονομικών, σύμφωνα με την οποία οι Βρυξέλες έχουν καταλάβει τη Γενική Γραμματεία Εσόδων, άρα το υπουργείο οικονομικών, τις εφορίες και τα τελωνεία), είναι το ότι δεν έχει επιτρέψει ακόμη τη λεηλασία της δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας της.

    Επίσης το ότι έχει τοποθετηθεί στο στόχαστρο της Γερμανίας, ενδεχομένως επειδή θύμισε στον πλανήτη το ναζιστικό παρελθόν της, ενώ λειτούργησε ως ο Δούρειος Ίππος τηςεισβολής του ΔΝΤ στην Ευρωζώνη – δίνοντας την ευκαιρία στις Η.Π.Α. να προσπαθήσουν να σταματήσουν τη γερμανική οικονομική επέκταση/κατάληψη της ΕΕ, κατανοώντας πως δεν είναι προς το συμφέρον τους.

    Στα πλαίσια αυτά είναι φανερό πως με το Μνημόνιο Νούμερο ΙΙΙ θα επιδιωχθεί κυρίως, εάν όχι αποκλειστικά, η λεηλασία της δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζικών καταθέσεων – ενώ όλα τα υπόλοιπα έχουν σκοπό την περαιτέρω μείωση των τιμών των περιουσιακών μας στοιχείων (επιχειρήσεις, ακίνητα κλπ.), τη διευκόλυνση των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών, καθώς επίσης την αδρανοποίηση των Ελλήνων, έτσι ώστε να μην αντιδράσουν καθόλου.

    Ο ρόλος του πρωθυπουργού, ο οποίος κυβερνάει πλέον με την αντιπολίτευση, ενώ η Ελλάδα έχει οδηγηθεί σε έναν αδιέξοδο μονόδρομο, σε μία μεγάλη παγίδα (άρθρο), δεν μας είναι κατανοητός – υπενθυμίζοντας πως ο πρωθυπουργός του 2010 ήταν με την πλευρά των Η.Π.Α., έχοντας καλέσει το ΔΝΤ στην Ευρωζώνη και ο επόμενος με αυτήν τηςΓερμανίας, έχοντας προσπαθήσει να διώξει το ΔΝΤ από την Ελλάδα.

    Υστερόγραφο: Σύμφωνα με υπολογισμούς της Goldman Sachs από το 2012, η Πορτογαλία θα έπρεπε να γίνει φθηνότερη κατά 35%, η Ελλάδα κατά 30%, η Γαλλία και η Ισπανία κατά 20%, ενώ η Ιταλία κατά 15% για να ανακτηθεί η ανταγωνιστικότητά τους. Τα ποσοστά αυτά αναδεικνύουν ταυτόχρονα τη φυσιολογική υποτίμηση της ενδεχόμενης υιοθέτησης ενός δικού τους νομίσματος – εάν τελικά διαλυθεί η Ευρωζώνη.

    Με βάση τη μείωση του κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος που απαιτείται επί πλέον, το πόσο φθηνότερες δηλαδή πρέπει να γίνουν ακόμη οι παραπάνω χώρες, είναι αδύνατον να επανέλθει η ανταγωνιστικότητα τους – οπότε σε μία επόμενη παγκόσμια ύφεση, η οποία δεν θα αργήσει, θα δημιουργηθούν ξανά μεγάλα προβλήματα σε όλες. Ακόμη βέβαια στηρίζονται από τη χαμηλή τιμή του πετρελαίου, καθώς επίσης από την πτώση της ισοτιμίας του ευρώ – κάτι που όμως δεν θα συμβαίνει επ’ άπειρον, οπότε η κατάρρευση της Ευρωζώνης είναι μάλλον νομοτελειακή.

    Ολοκληρώνοντας, οι Βρυξέλες διέψευσαν τον πρώην υπουργό οικονομικών, όσον αφορά το έλεγχο της Γενικής Γραμματείας Εσόδων, πριν από μερικές ώρες (πηγή) – αν και προφανώς δεν θα το παραδέχονταν, εάν πράγματι συμβαίνει (κάτι που δεν φαίνεται απίθανο).

    Πηγή Analyst

    ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ





    Αποτέλεσμα εικόνας για φωτο ευρω και ψαλιδι





        Γνωρίζουμε στους συναδέλφους που επιθυμούν, να υποβάλλουν αίτηση στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους που αφορά στην πλήρη αποκατάσταση των συντάξεων, μετά την 4707/2015 απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ότι το Γραφείο θα είναι ανοικτό την Δευτέρα την Τετάρτη και την Παρασκευή από 10:00 εως 13:ΟΟ ώρας για την παροχή βοήθειας σε όσους δυσκολεύονται στην σύνταξη και υποβολή της αίτησης και των δικαιολογητικών που απαιτούνται.


         Μετά από επικοινωνία που είχαμε με το ΓΛΚ μας ενημέρωσε ότι, η αίτηση θα αποστέλλεται ατομικά από κάθε συνάδελφο, συστημένη και μετά από παρέλευση λίγων ημερών θα μπορεί να παρακολουθεί, από την ιστοσελίδα του ΓΛΚ, την πορεία της αίτησης.

        Όσοι συνάδελφοι ενδιαφέρονται να επικοινωνήσουν με τα τηλέφωνα:                        

    α. Γραφείου                                26810 22051
                      β. Προέδρου                               6937360079  -  *770079
                     γ. Διαχστή Χρηματικού              6937452880  -  *728800