Πέμπτη 16 Ιουλίου 2015

Ανοίγει πάλι η ρευστότητα της ΕΕ με δάνειο-γέφυρα στην Ελλάδα ...





Ανοίγει πάλι η "κάνουλα" της ΕΕ με δάνειο-γέφυρα στην Ελλάδα ...





Οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης συμφώνησαν επί της αρχής στην παροχή δανείου-γέφυρας ύψους 7 δισεκ. ευρώ προς την Ελλάδα, μετέδωσε σήμερα το πρακτορείο Bloomberg επικαλούμενο αξιωματούχο με γνώση της απόφασης.
Η απόφαση αναμένεται να ανακοινωθεί αύριο μόλις αποσαφηνιστούν οι τεχνικές λεπτομέρειες και ψηφίσουν τα εθνικά κοινοβούλια για τη συμφωνία μεταξύ της Αθήνας και των πιστωτών της, πρόσθεσε ο αξιωματούχος.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ

Πώς και πότε θα ανοίξουν ξανά οι τράπεζες







Αναστασία ΠαπαιωάννουΑναστασία Παπαιωάννου 
a.papaioannou@euro2day.gr


Συνεδριάζει σήμερα η ΕΚΤ με την Αθήνα να ελπίζει σε αύξηση του ELA. Καταλύτης η ψηφοφορία στη Βουλή. Τα σενάρια για το θέμα των ενεχύρων. Τι θα κρίνει το πότε θα ανοίξουν τα καταστήματα των τραπεζών και ποιες συναλλαγές θα διενεργούν.
Έτοιμη να στηρίξει, εκτός απροόπτου, με ρευστότητα μέσω του Έκτακτου Μηχανισμού (ELA) φέρεται να είναι η ηγεσία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, το διοικητικό συμβούλιο της οποίας συνεδριάζει σήμερα με θέμα την κατάσταση στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Η ανάληψη πρωτοβουλιών σήμερα έρχεται ως αποτέλεσμα του αυστηρού όρου που είχε θέσει η ΕΚΤ βάσει του οποίου οποιαδήποτε απόφαση για πιθανή στήριξη θα λαμβανόταν μόνο και εφόσον η Ελληνική Βουλή ψήφιζε το πρώτο πακέτο των προαπαιτούμενων. Βέβαια, πηγές από τη Φρανκφούρτη τόνιζαν χθες ότι στην απόφαση της ΕΚΤ θα βαρύνει σημαντικά και η ισορροπία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ.
Η ψήφιση των μέτρων από τη Βουλή εκλαμβάνεται, σύμφωνα με πληροφορίες από την έδρα της ΕΚΤ τη Φρανκφούρτη, ως το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση της εκ νέου οικοδόμησης της εμπιστοσύνης μεταξύ της Ελλάδας και των εταίρων-πιστωτών.

Ενέχυρα

Εξαιρετικής σημασίας για τις ελληνικές τράπεζες είναι το θέμα των ενεχύρων, τα οποία μετά το κούρεμα έχουν περιορισθεί στα 7 δισ. ευρώ (12 δισ. ευρώ με βάση την ανάλυση της Goldman Sachs) και αντιστοιχούν σε ρευστότητα περίπου 4 δισ. ευρώ.
Η μείωση προήλθε κατόπιν της πρόσφατης απόφασης της ΕΚΤ να αυξήσει το ποσοστό του κουρέματος των ενεχύρων. Οι πληροφορίες από τη Φρανκφούρτη αναφέρουν πως η ΕΚΤ θα μπορούσε να προχωρήσει συνδυαστικά με το άνοιγμα του ELA και στη μείωση του haircut στα ενέχυρα, πράξη που θα διευκόλυνε το τράβηγμα μεγαλύτερης ρευστότητας από τον Έκτακτο Μηχανισμό.

Αγώνας δρόμου

Κι ενώ τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στη Φρανκφούρτη καθώς η σημερινή συνεδρίαση είναι ζωτικής σημασίας για τις ελληνικές τράπεζες, στην Αθήνα εξετάζουν, με βάση πηγές, μία σειρά σενάρια με στόχο οι τράπεζες να ανοίξουν το σύνολο των καταστημάτων τους το αργότερο έως την επόμενη Τρίτη. "Όλα εξαρτώνται από τη σημερινή απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Εάν δεν δώσει το πράσινο φως για έστω και οριακή αύξηση της ρευστότητας στο ELA τότε το τοπίο θα παραμείνει θολό.
Ωστόσο, εκτιμούμε πως η ΕΚΤ δεν επιδιώκει τη συνέχιση επ' αόριστον της τραπεζικής αργίας καθώς κάθε μέρα που οι τράπεζες μένουν κλειστές παραλύει η οικονομία και χάνεται κομμάτι του ΑΕΠ. Με βάση την εκτίμηση αυτή εάν σήμερα δοθεί έστω και οριακή ρευστότητα τότε θα καταφέρουμε να ανοίξουμε την επόμενη εβδομάδα", τονίζει τραπεζική πηγή και προσθέτει: "Επουδενί δεν πρέπει να πιστεύουμε ότι όταν ανοίξουν οι τράπεζες θα είναι όπως πριν από την επιβολή των capital controls. Σαφώς θα υπάρχουν ημερήσια όρια στα ATMs και στα γκισέ όπως και μια σειρά όρια σε μεταφορές χρημάτων κ.ά. Μια εργασία όμως που θα διευκολύνει τις επιχειρήσεις είναι η εξαργύρωση επιταγών".
Το νέο τοπίο ως προς το τι θα επιτρέπεται και τι δεν θα επιτρέπεται όταν ανοίξει το σύνολο των καταστημάτων θα διαμορφωθεί με νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου την οποία θα ετοιμάσει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας σε συνεργασία με το προεδρείο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών.
πηγή:Euro2day.gr



Ένα μεγάλο δίλημμα θέτουν οι θεσμοί: Πρόσθετα μέτρα ή πρόσθετη χρηματοδοτική στήριξη





Αποτέλεσμα εικόνας για φωτο τροϊκαςΑποτέλεσμα εικόνας για φωτο τροϊκας



Ένα μεγάλο δίλημμα θέτουν οι θεσμοί στο τρισέλιδο πόρισμά τους για το ελληνικό πρόγραμμα. Θεωρούν ότι η κατάσταση στην Ελλάδα τις τελευταίες εβδομάδες έχει επιδεινωθεί σημαντικά και έτσι τα μέτρα 2,5% του ΑΕΠ δεν φτάνουν για τον στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,5% του ΑΕΠ το 2018.
Πρέπει, αναφέρουν: είτε να απαιτηθεί μεγαλύτερο πακέτο λιτότητας, είτε μία πιο απλόχερη χρηματοδοτική στήριξη/παρεμβάσεις.
Οι θεσμοί στο τρισέλιδο πόρισμά τους με ημερομηνία 10/7 αποτιμούν την πρόταση Τσκαλώτου ως επαρκή βάση για έναρξη διαπραγματεύσεων με στόχο νέο δάνειο από τον ESM. Το συγκεκριμένο πόρισμα κατατέθηκε στις κρίσιμες Συνόδους του  προηγούμενου Σαββατοκύριακου.
Πλέον, το έγγραφο, μαζί με την απόφαση της Συνόδου Κορυφής αλλά και με τις ανάλογες αποτιμήσεις εκ μέρους της Κομισιόν και του ΔΝΤ (σ.σ. που επίσης θέτει το δίλημμα για περισσότερα μέτρα ή για χρηματοδοτικές παρεμβάσεις) έχουν πάρει τον δρόμο προς  τα κοινοβούλια κρατών – μελών με στόχο  την έγκριση της έναρξης της διαδικασίας σύναψης του 3ου δανείου αλλά και της προχρηματοδότησης με 7 δισ. ευρώ .
To πακέτο των 7 δις ευρώ για χρηματοδότηση γέφυρα μέσω του EFSM σύμφωνα με κοινοτικές πηγές πρέπει τυπικά να κριθεί από συμβούλιο ΥΠΟΙΚ των 28 Κρατών μελών της ΕΕ, δηλαδή από Ecofin ή οποιοδήποτε άλλο συμβούλιο και η απόφαση λαμβάνεται όχι με ομοφωνία αλλά με πλειοψηφία (σ.σ. δηλαδή δεν έχει σημασία αν η Βρετανία ή κάποια άλλα λίγα κράτη διαφωνούν).
Πιο σημαντικό θεωρούν οι ίδιες οικονομικές πηγές την προετοιμασία από πλευράς Κομισιόν ώστε να  συγκεντρώσει  τα 7 δις ευρώ από την αγορά.
Τα χρήματα πρέπει να είναι διαθέσιμα την Δευτέρα που λήγουν δόσεις 3,4 δις  ευρώ προς την ΕΚΤ.
Για τους ίδιους λόγους άλλωστε σήμερα συνεδριάζει και το Eurogroup, ενώ οι "θεσμοί" ετοιμάζουν και οι ίδιοι τις "βαλίτσες" τους για να έλθουν στην Αθήνα ξεκινώντας τις διά ζώσης διαπραγματεύσεις πιθανότατα από την προσεχήΔευτέρα όπως έγραφε χθες το Capital.gr.
Το πόρισμα των θεσμών
"Θα χρειαστούν πρόσθετα μέτρα για την επίτευξη των στόχων τα επόμενα χρόνια (3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα το 2018), ή οι στόχοι θα πρέπει να προσαρμοστούν με χρηματοδοτικές επιπτώσεις .." αναφέρουν  κατά γράμμα οι θεσμοί στο τρισέλιδο πόρισμά τους, με τίτλο "αρχικός έλεγχος από τα όργανα των δεσμεύσεων για μεταρρυθμίσεις των ελληνικών αρχών".
Επισημαίνεται στο έγγραφο ότι οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν και να διατηρήσουν το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ από  το 2018. Μάλιστα αναφέρει ότι η Ελλάδα έχει δεσμευτεί να λάβει μέτρα με δημοσιονομική απόδοση 2,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2016. Ωστόσο, με δεδομένη τη σημαντική επιδείνωση των μακροοικονομικών και των χρηματοπιστωτικών συνθηκών, τα μέτρα αυτά πλέον "είναι ανεπαρκή για την επίτευξη των προηγουμένως συμφωνηθέντων δημοσιονομικών στόχων".
Κάνουν σαφές ότι ένα νέο πρόγραμμα θα απαιτήσει όχι μόνο τη συμφωνία για τις άμεσες δράσεις αλλά και τα μέτρα για το επόμενο έτος, με τη μορφή διαρθρωτικών οροσήμων  και  ποσοτικών στόχων. 
Γίνεται επίσης μεγάλη αναφορά στις μεταρρυθμίσεις στο πεδίο των αγορών που πρέπει όπως αναφέρεται να εξειδικευθούν με την συνδρομή του ΟΟΣΑ και με τα θεσμικά όργανα με χρήση  τεχνικής βοήθειας.
Ειδική αναφορά γίνεται στον χρηματοπιστωτικό τομέα όπου η κατάσταση "έχει επιδεινωθεί σημαντικά, ως αποτέλεσμα των πρόσφατων εξελίξεων που οδήγησαν στην επιβολή των ελέγχων κεφαλαίου". Γίνεται λόγος για "συντονισμένες λύσεις" για την αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Ειδική μνεία γίνεται και για τις αποφάσεις του ΣτΕ το 2012 για τις συντάξεις που "θα μπορούσαν να αυξήσουν τις ετήσιες δαπάνες συντάξεων πολύ σημαντικά"
πηγή:capital.gr

Τετάρτη 15 Ιουλίου 2015

AΡΚΑΣ: ΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΔΩΣΕΙ ΕΝΑΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ;;;





Το σκίτσο του Αρκά για τους διαφωνούντες βουλευτές - ΦΩΤΟ





ΤΙ  ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΔΩΣΕΙ ΕΝΑΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ;;;










ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΡΑΠΕΖΩΝ: Συχνές Ερωτήσεις και Απαντήσεις







ΠΡΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ:
«Τραπεζική αργία βραχείας διάρκειας» (ΦΕΚ Α΄ 65, 28.6.2015)
ΠΡΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ:
«Τροποποίηση του άρθρου πρώτου της από 28 Ιουνίου 2015
Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου
«Τραπεζική αργία βραχείας διάρκειας» (ΦΕΚ Α΄66, 30.6.2015 )


Συχνές Ερωτήσεις και Απαντήσεις
1. Πόσο θα διαρκέσει η τραπεζική αργία;
Σύμφωνα με την ισχύουσα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η τραπεζική αργία ισχύει από τη Δευτέρα, 29 Ιουνίου 2015, έως και την Τετάρτη, 15 Ιουλίου 2015.
2. Κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας είναι κλειστά τα καταστήματα των τραπεζών;
ΝΑΙ. Τα καταστήματα των τραπεζών είναι κλειστά για το συναλλακτικό κοινό.
Ωστόσο, συγκεκριμένα καταστήματα τραπεζών, σε ολόκληρη την Ελλάδα, λειτουργούν για την καταβολή των συντάξεων, των επιδομάτων ανεργίας του ΟΑΕΔ και των επιδομάτων στα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ) για το συνολικό άπαξ καταβλητέο ποσό των 120€, από την Πέμπτη, 8 Ιουλίου έως και την Τετάρτη, 15 Ιουλίου 2015, όπως αυτό έχει οριστεί με τις Υπουργικές Αποφάσεις της 8ης και 13ης Ιουλίου (ΦΕΚ Β 1420 και ΦΕΚ Β 1460). Για τα καταστήματα που λειτουργούν προς το σκοπό αυτό βλέπε τις σχετικές ανακοινώσεις των τραπεζών μελών της ΕΕΤ.
Επίσης, καθ’ όλη τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας, δύνανται να πραγματοποιούνται:  
  • καταθέσεις, σε ήδη υφιστάμενους τραπεζικούς λογαριασμούς (Δεν επιτρέπεται, ωστόσο, το άνοιγμα νέων τραπεζικών λογαριασμών, ή η προσθήκη συνδικαιούχου σε ήδη υφιστάμενο λογαριασμό),
  • έκδοση νέων χρεωστικών και πιστωτικών καρτών, σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζει κάθε τράπεζα,
  • έκδοση κωδικών πρόσβασης στο web, mobile και phone banking,
  • μετατροπή, με αίτηση του δικαιούχου, σε ευρώ ποσού σύνταξης καταβαλλόμενης σε ξένο νόμισμα από ασφαλιστικό φορέα του εξωτερικού και μεταφορά αυτού του ποσού σε άλλο υφιστάμενο καταθετικό λογαριασμό του ίδιου δικαιούχου για άπαξ ανάληψη από αυτόν ποσού μέχρι 120€,
  • εκτέλεση πληρωμών σε λογαριασμούς καταθέσεων εντός Ελλάδος, σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζει κάθε τράπεζα,
  • άνοιγμα λογαριασμού για την καταβολή μισθοδοσίας / σύνταξης / επιδόματος ανεργίας. 
Οι συναλλασσόμενοι θα πρέπει να ενημερώνονται για τις συναλλαγές αυτές μέσω των ανακοινώσεων της τράπεζας με την οποία συναλλάσσονται.
3. Μπορώ να χρησιμοποιήσω το internet, phone, mobile banking για τις συναλλαγές μου;
ΝΑΙ, εφόσον η μεταφορά κεφαλαίων αφορά πίστωση λογαριασμού που τηρείται σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα.
4. Όσο διαρκεί η τραπεζική αργία, τα ΑΤΜ εξυπηρετούν την ανάληψη μετρητών;
Τα ΑΤΜ εξυπηρετούν εντός του ισχύοντος ημερήσιου ορίου ανάληψης μετρητών.
5. Πόσα χρήματα μπορώ να πάρω από το ΑΤΜ;
Το ημερήσιο όριο ανάληψης είναι 60€ ανά κάρτα. Αν για παράδειγμα διατηρείτε δύο λογαριασμούς στην ίδια τράπεζα που είναι συνδεδεμένοι με την ίδια κάρτα και είστε μοναδικός δικαιούχος μπορείτε να πάρετε ημερησίως 60€. Αν διατηρείτε λογαριασμούς σε διαφορετικές τράπεζες, οι οποίες σας έχουν χορηγήσει αντίστοιχες κάρτες μπορείτε να πάρετε 60€ από κάθε λογαριασμό, που τηρείται σε διαφορετική τράπεζα.
6. Αν δεν πάρω μια ημέρα τα 60€ που δικαιούμαι, μπορώ την επομένη να πάρω 120€;
ΟΧΙ. Έχει καθοριστεί ημερήσιο όριο 60€, το οποίο δεν αθροίζεται με ποσά που τυχόν δεν έχουν αναληφθεί. 
7. Οι τράπεζες αποδέχονται καταθέσεις μετρητών;
ΝΑΙ, κατά το χρονικό διάστημα της τραπεζικής αργίας επιτρέπεται η αποδοχή καταθέσεων σε μηχανήματα αυτόματων ταμειολογιστικών μηχανών (ΑΤΜ) και σε συγκεκριμένες υπηρεσίες ή καταστήματα των τραπεζών. Θα πρέπει να ενημερωθείτε σχετικά μέσω των ανακοινώσεων της τράπεζας με την οποία συναλλάσσεστε.
8. Αν είμαι στο εξωτερικό μπορώ να χρησιμοποιήσω την πιστωτική, χρεωστική μου κάρτα;
Σύμφωνα με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου τέτοιες συναλλαγές κατ’ αρχήν δεν επιτρέπονται. Ωστόσο, συναλλαγές πληρωμών με κάρτες στο εξωτερικό εξετάζονται σε ημερήσια βάση, ανά τράπεζα και για συγκεκριμένο όριο ποσού, από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών, κατόπιν αιτήματος της κάθε τράπεζας. Μπορείτε να κάνετε ανάληψη μετρητών με την ή τις χρεωστικές σας κάρτες εντός του ημερήσιου ορίου, ωστόσο δεν μπορείτε να προβείτε σε ανάληψη μετρητών με την ή τις πιστωτικές σας κάρτες.
9. Μπορώ να χρησιμοποιήσω την πιστωτική ή τη χρεωστική μου κάρτα για να κάνω αγορές;
ΝΑΙ. Οι πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες μπορούν να χρησιμοποιούνται κανονικά για αγορές εντός Ελλάδας, μέχρι το όριο που προβλέπει η σύμβασή σας με την τράπεζα. Δεν μπορείτε, όμως, ούτε εντός Ελλάδος να προβείτε σε ανάληψη μετρητών με την ή τις πιστωτικές σας κάρτες.
10. Μπορώ να πληρώσω με προπληρωμένη κάρτα (pre-paid);
ΝΑΙ. Οι πληρωμές με προπληρωμένες κάρτες εντός Ελλάδος γίνονται μέχρι το όριο που είχαν πριν από την έκδοση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου. Οι προπληρωμένες κάρτες δεν μπορούν να επαναφορτιστούν και δεν εκδίδονται νέες κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας.
11. Μπορώ να χρησιμοποιήσω την πιστωτική, χρεωστική ή προπληρωμένη μου κάρτα για να κάνω αγορές στο internet;
ΝΑΙ. Οι πιστωτικές και οι χρεωστικές κάρτες μπορούν να χρησιμοποιούνται κανονικά για αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα που διατηρούν λογαριασμό σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα. Το ίδιο ισχύει και για τις προπληρωμένες κάρτες με τον παραπάνω περιορισμό.
12. Μπορώ να μεταφέρω χρήματα και να κάνω πληρωμές μέσω internet, phone, mobile banking ή ΑΤΜ;
ΝΑΙ. Μεταφορές χρηματικών ποσών και πάσης φύσεως πληρωμές μέσω των ηλεκτρονικών δικτύων των τραπεζών γίνονται κανονικά εφόσον ο λογαριασμός στον οποίο πιστώνονται τα χρηματικά ποσά είναι στην Ελλάδα.
13. Μπορώ να προσθέσω νέο δικαιούχο στον λογαριασμό μου;
ΟΧΙ, κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας.
14. Αν χάσω ή μου κλέψουν την κάρτα μου ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο δεν μπορώ να κάνω συναλλαγή με την κάρτα μου τι μπορώ να κάνω;
Θα πρέπει να δηλώσετε την απώλεια της κάρτας σας στα τηλέφωνα επικοινωνίας της τράπεζας με την οποία συναλλάσσεστε. Για τη διαδικασία έκδοσης της νέας σας κάρτας θα ενημερωθείτε από την αρμόδια υπηρεσία της τράπεζας. Επίσης, μπορείτε να υποβάλετε αίτηση για την έκδοση νέας κάρτας στις υπηρεσίες ή στα τραπεζικά καταστήματα που λειτουργούν προς το σκοπό αυτό σε όλη την Ελλάδα και ανακοινώνονται από κάθε τράπεζα χωριστά.
15. Τι ισχύει για τις πάγιες εντολές πληρωμής (λογαριασμούς ΔΕΚΟ, δάνειο, ενοίκιο);
Οι πάγιες εντολές πληρωμής εκτελούνται κανονικά, εφόσον ο λογαριασμός στον οποίο πιστώνονται τα χρηματικά ποσά είναι στην Ελλάδα (ΔΕΚΟ, λογαριασμοί ενοικίου κλπ) και υπάρχει επαρκές υπόλοιπο για την χρέωση του λογαριασμού. Κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας νέες αναθέσεις, μεταβολές ή ανακλήσεις παγίων εντολών δεν επιτρέπονται.
16. Τι θα συμβεί αν δεν μπορώ να πληρώσω τους λογαριασμούς μου/ την εφορία/ το δάνειό μου κλπ;
Οι πληρωμές αυτές μπορούν να γίνονται ηλεκτρονικά μέσω internet, phone και mobile banking ή από τα ΑΤΜ. Εάν δεν πραγματοποιηθούν οι πληρωμές, δεν θα οφείλεται τόκος υπερημερίας, για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η τραπεζική αργία.
17. Αν υπάρξουν καθυστερήσεις σε πληρωμές σε τράπεζες στο πλαίσιο ρυθμισμένων δόσεων, θα υπάρχει απώλεια της ρύθμισης;
Οι πληρωμές αυτές μπορούν να γίνονται ηλεκτρονικά μέσω internet, phone και mobile banking, ή από τα ΑΤΜ. Σε κάθε περίπτωση εάν δεν πραγματοποιηθούν οι πληρωμές, δεν θα υπάρχει απώλεια της ρύθμισης, για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η τραπεζική αργία.
18. Τι γίνεται με τις προθεσμιακές καταθέσεις που λήγουν κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας;
Για όσες προθεσμιακές καταθέσεις ο πελάτης έχει ζητήσει αυτόματη ανανέωση, θα ανανεώνονται αυτόματα. Για τις υπόλοιπες το ποσό και οι αναλογούντες τόκοι θα μεταφέρονται στον συνδεδεμένο λογαριασμό και ο πελάτης θα μπορεί να διαχειριστεί τα διαθέσιμά του για αναλήψεις, πληρωμές κλπ. εντός των ορίων της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου.
19. Οι μεταφορές κεφαλαίων στο εξωτερικό επιτρέπονται;
Στη διάρκεια της τραπεζικής αργίας ΟΧΙ, εκτός αν εντάσσονται στις εξαιρέσεις που επεξεργάζεται σε καθημερινή βάση η Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών και για τις οποίες χορηγεί ειδική άδεια.
Για όσες περιπτώσεις επιτρέπεται ένα έμβασμα ή μια μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό αρμόδια να αποφασίζει είναι η Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών που έχει συσταθεί στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Τα αιτήματα των συναλλασσομένων μπορούν να υποβάλλονται στα σημεία εξυπηρέτησης της πελατείας των τραπεζών, όπως αυτά έχουν ανακοινωθεί από τα μέλη της ΕΕΤ και σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες που θα τους παρέχονται.. Στη συνέχεια, η τράπεζα θα αποστέλλει αίτημα στην Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών η οποία και θα εγκρίνει, το σύνολο ή μέρος του ποσού των εν λόγω συναλλαγών εφόσον αυτές κρίνονται αναγκαίες και δικαιολογούνται επαρκώς.
20. Μπορούν να γίνονται μεταφορές κεφαλαίων από το εξωτερικό;
ΝΑΙ. Η  μεταφορά κεφαλαίων από λογαριασμούς που τηρούνται σε αλλοδαπή τράπεζα σε λογαριασμό που τηρείται σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα γίνονται κανονικά.
21. Οι πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες αλλοδαπών τραπεζών χρησιμοποιούνται κανονικά;
Πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες αλλοδαπών τραπεζών εφόσον έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό χρησιμοποιούνται κανονικά.
22. Πώς μπορώ να αναλάβω χρήματα από τη σύνταξή μου;
Όσοι συνταξιούχοι διαθέτουν κάρτα αναλήψεως μετρητών μπορούν να την χρησιμοποιήσουν για ανάληψη από το ΑΤΜ με το ημερήσιο όριο των 60€.
Όσοι συνταξιούχοι δεν διαθέτουν κάρτα αναλήψεως μετρητών θα εξυπηρετούνται σε κάποιο από τα καταστήματα της τράπεζας πληρωμής, τα οποία ανακοινώνονται και λειτουργούν με σκοπό την καταβολή των συντάξεων στους δικαιούχους τους και για συνολικό εφάπαξ καταβλητέο ποσό 120€, όπως αυτό έχει οριστεί με τις Υπουργικές Αποφάσεις της 8ης και 13ης Ιουλίου (ΦΕΚ Β 1420 και ΦΕΚ Β 1460). Για τα καταστήματα που λειτουργούν προς το σκοπό αυτό βλέπε τις σχετικές ανακοινώσεις των τραπεζών μελών της ΕΕΤ.
23. Η μισθοδοσία καταβάλλεται κανονικά;
ΝΑΙ, εφόσον ο εργοδότης καταβάλλει τη μισθοδοσία με ηλεκτρονικό τρόπο ή με κεντρική εντολή (μη ηλεκτρονική) σε αρμόδια Υπηρεσία της τράπεζας συνεργασίας του.
Ο λογαριασμός μισθοδοσίας του προσωπικού πρέπει να τηρείται σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα.
24. Μπορώ να μετατρέψω τα ευρώ μου σε συνάλλαγμα για ταξίδι στο εξωτερικό;
ΝΑΙ, αλλά μόνο στις αδειοδοτημένες από την Τράπεζα της Ελλάδος Εταιρείες Ανταλλακτηρίων Συναλλάγματος.
25. Είμαι επιχείρηση που δέχεται μετρητά. Μπορώ να τα καταθέτω στην τράπεζά μου;
ΝΑΙ, η αποδοχή καταθέσεων είναι μια από τις τραπεζικές εργασίες που ρητά επιτρέπονται, με τον τρόπο, που καθορίζει κάθε τράπεζα χωριστά.
26. Είμαι επιχείρηση που δέχεται συναλλαγές με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες. Πότε θα πιστώνεται ο τραπεζικός μου λογαριασμός;
Η εκκαθάριση των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, ελληνικών και ξένων, θα γίνεται σε ημερήσια βάση και η πίστωση του λογαριασμού της επιχείρησης δεν θα μεταβληθεί σε σχέση με τα ισχύοντα έως την 26η Ιουνίου 2015.
27. Μπορώ να αρνηθώ συναλλαγές με κάρτες;
Στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως ισχύει, προβλέπεται ότι όποιος, κατά το διάστημα της τραπεζικής αργίας, αρνείται την πληρωμή με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες τιμωρείται, κατά τις διατάξεις των άρθρων 288 παρ. 1 και 452 του Ποινικού Κώδικα, και των διατάξεων του άρθρου 13α του ν. 2251/1994 (Α΄ 191), του άρθρου 18α ν. 146/1914 (Α΄ 21), και του άρθρου 19 ν. 4177/2013 (Α΄ 173), όπως ισχύουν.
28. Μπορώ να κάνω αίτηση για τοποθέτηση POS;
ΝΑΙ. Η παραλαβή αιτήσεων για τοποθέτηση τερματικής συσκευής εκκαθάρισης συναλλαγών χρεωστικών και πιστωτικών καρτών (POS) επιτρέπεται.
29. Οι επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες, ιδιώτες πώς θα πληρώνουν προμηθευτές, εισφορές και άλλες υποχρεώσεις;
Κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας μπορούν να γίνονται συναλλαγές μέσω internet, mobile και phone banking καθώς επίσης και με εξ αποστάσεως ειδική εντολή, σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζει κάθε τράπεζα ή κατάθεση σε υπηρεσίες ή τραπεζικά καταστήματα, τα οποία ανακοινώνονται από την κάθε τράπεζα χωριστά. Οι συναλλαγές αυτές πρέπει να αφορούν πληρωμές εντός Ελλάδος.
30. Τι γίνεται με τις συναλλαγές πληρωμών για εμπορικούς σκοπούς στο εξωτερικό (πληρωμή εισαγωγών);
Για τις περιπτώσεις στις οποίες ένα έμβασμα ή μια μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό επιτρέπεται, αρμόδια να αποφασίζει είναι η Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών που έχει συσταθεί στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Τα αιτήματα που αφορούν τέτοιες περιπτώσεις θα πρέπει να υποβάλλονται από τους ενδιαφερόμενους στα σημεία εξυπηρέτησης της πελατείας των  τραπεζών, όπως αυτά έχουν ανακοινωθεί από τα μέλη της ΕΕΤ και σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες που θα τους παρέχονται. Για τους ανά τράπεζα αριθμούς τηλεφωνικής εξυπηρέτησης βλέπε το σχετικό, από 30 Ιουνίου, δελτίο τύπου της ΕΕΤ. Στη συνέχεια, η τράπεζα θα αποστέλλει αίτημα στην Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών η οποία και θα εγκρίνει, το σύνολο ή μέρος του ποσού των εν λόγω συναλλαγών εφόσον αυτές κρίνονται αναγκαίες για τη διαφύλαξη ενός δημόσιου ή κοινωνικού συμφέροντος.
31. Τι ισχύει με τις επιταγές;
Κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας αναστέλλονται οι προθεσμίες λήξης, εμφάνισης και πληρωμής και αναστέλλονται οι δικαστικές προθεσμίες, συνεπώς οι κομιστές δεν θα απωλέσουν τα δικαιώματά τους.
Κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας δεν επιτρέπεται η κατάθεση επιταγών (τραπεζικών και ιδιωτικών).  

Τρίτη 14 Ιουλίου 2015

Τι αλλάζει σε ΦΠΑ, φόρο εισοδήματος, έκτακτη εισφορά



Ολόκληρο το νομοσχέδιο με τα μέτρα που κατατέθηκε στη Βουλή

Του Σπύρου Δημητρέλη 
Αύξηση του ΦΠΑ σε δεκάδες υπηρεσίες και προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης για εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ, αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης και επιβολή του και στα σκάφη αναψυχής, αύξηση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων που τηρούν διπλογραφικά βιβλία (π.χ. ΑΕ)  αλλά και της προκαταβολής φόρου για αυτές περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το πρώτο νομοσχέδιο που αφορά στην υλοποίηση της συμφωνίας με τους εταίρους το οποίο και κατατέθηκε το απόγευμα στη Βουλή. 
Ειδικότερα, όσον αφορά τον ΦΠΑ, ο μειωμένος συντελεστής διαμορφώνεται στο 6% από 6,5% που είναι σήμερα και θα υπάγονται σε αυτόν τα φάρμακα, τα βιβλία και τα εισιτήρια των θεάτρων. 
Μετατάσσονται άμεσα από το 6,5% στο 13% οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία.
Στο συντελεστή 13% θα υπάγονται τα βασικά τρόφιμα και τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που απευθύνονται σε άτομα με ειδικές ανάγκες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο 13% παραμένει το γάλα, τα τυριά, η ζάχαρη, το ελαιόλαδο, το κρέας, τα ψάρια, τα ζυμαρικά, οι παιδικές τροφές, το αλάτι, κ.ά., ενώ τυποποιημένα τρόφιμα που δεν θεωρούνται βασικά μετατάσσονται στο 23% (π.χ. αλλαντικά, καφές, λίπη - βούτυρο, τσάι, μπαχαρικά, σογιέλαιο, λάδια ζωικής προέλευσης, παρασκευάσματα με βάση τα δημητριακά, λουλούδια, κ.ά.). 
Στο 13% παραμένει το ηλεκτρικό ρεύμα, το φυσικό αέριο, το νερό ύδρευσης (όχι η αποχέτευση) και τα εμφιαλωμένα νερά. 
Μετατάσσονται από το 13% στο 23% η εστίαση, καθώς και όλα τα εισιτήρια μεταφοράς προσώπων όπως είναι τα αστικά, ακτοπλοϊκά, αεροπορικά και τα ταξί. 
Νησιά-ξενοδοχεία
Όσον αφορά στα νησιά οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές καταργούνται από την 1η Οκτωβρίου 2015  για τα ανεπτυγμένα τουριστικά νησιά και από την 1η Ιουνίου 2016 στα λιγότερο ανεπτυγμένα νησιά. Για τα νησιά που είναι τα πιο απομακρυσμένα οι μειωμένοι συντελεστές θα διατηρηθούν. Το ποια είναι τα πιο απομακρυσμένα θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση.
Παραμένουν στο 13% οι οίκοι ευγηρίας και τα γραφεία τελετών. 
Όσον αφορά την φορολογία κερδών των επιχειρήσεων που τηρούν διπλογραφικά βιβλία (είναι κυρίως οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις και όχι οι μικρομεσαίες και οι ατομικές και οι ελεύθεροι επαγγελματίες) ο φορολογικός συντελεστής αυξάνεται από το 26% στο 29%. Για αυτές τις επιχειρήσεις η προκαταβολή φόρου αυξάνεται από το 80% στο 100% ενώ για τις ατομικές επιχειρήσεις (ελεύθεροι επαγγελματίες) η προκαταβολή για τη φετινή χρήση (εκκαθαριστικό 2016) αυξάνεται από το 55% στο 75%.  Επιβάλλεται φόρος πολυτελούς διαβίωσης στα σκάφη αναψυχής από 5 μέτρα και πάνω με συντελεστή 13%. 
Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης για τα οχήματα άνω των 2.500 κυβικών, πισίνες και αεροσκάφη αυξάνεται από το 10% στο 13%.
Η αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης επιβάλλεται επί του ετήσιου τεκμηρίου και αφορά αναδρομικά από τα εισοδήματα του 2014, δηλαδή από το φετινό εκκαθαριστικό. 
Για τις συναλλαγές που διενεργούνται με τραπεζικό μέσο, δηλαδή πιστωτική, χρεωστική κάρτα κτλ. και η τράπεζα θα παρακρατά τον ΦΠΑ που αναλογεί στη συναλλαγή και εντός πέντε ημερών θα αποδίδεται στο δημόσιο. 
Αύξηση εισφοράς αλληλεγγύης 
Η εισφορά αλληλεγγύης αυξάνεται για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα από 30.000 ευρώ και άνω. Ειδικότερα, η εισφορά διαμορφώνεται ως εξής: 

0 -12.000 ευρώ0%
12.001 - 20.000 ευρώ0,7%
20.001 - 30.000 ευρώ1,4%
30.001 - 50.000 ευρώ2%
50.001 - 100.000 ευρώ4%
100.001 - 500.000 ευρώ6%
500.001 ευρώ και άνω8%

Η εισφορά που επιβαλλόταν στο εισόδημα του Προέδρου της Δημοκρατίας, στον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο της βουλής και στους βουλευτές αυξάνεται στο 8%. 
Αυστηροποιείται από την 1-1-2016 η νομοθεσία για το χαρακτηρισμό του αδικήματος της φοροδιαφυγής. Υποβάλλεται μηνυτήρια αναφορά για οποιαδήποτε φορολογική πράξη ή παράλειψη η οποία ζημίωσε το δημόσιο για ποσό άνω των 10.000 ευρώ (διαφυγή φόρου άνω των 10.000 ευρώ). Ακόμη και αν ο παραβάτης ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή δεν αναστέλλεται η ποινική διαδικασία. 
Αυξάνεται ο φόρος ασφαλίστρων 
Αυξάνεται από το 20% στο 25% ο φόρος για ασφάλιστρα πυρός και από το 10% στο 15% ο φόρος στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων.
Στο πολυνομοσχέδιο και η συμφωνία της Συνόδου Κορυφής
Στο πρώτο άρθρο του πολυνομοσχεδίου -σύμφωνα με προσχέδιο- περιλαμβάνεται και η κύρωση της ανακοίνωσης της Συνόδου Κορυφής της Ευρωζώνης στην οποία καταγράφονται οι όροι  και το πλαίσιο συμφωνίας μεταξύ του πρωθυπουργού και των ομολόγων του για το αίτημα της Ελλάδας να συνάψει 3ο δάνειο/πρόγραμμα. Ορίζονται επίσης σε ξεχωριστό κεφάλαιο μία σειρά από διατάξεις ενίσχυσης της ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ.
Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση, θα πρέπει  το αργότερο έως την Τετάρτη να  ψηφίσει από τη Βουλή:
-  Την κύρωση της πρώτης συμφωνίας
-  Το νέο καθεστώς και συντελεστές ΦΠΑ καθώς και μέτρα διεύρυνσης της φορολογικής βάσης
-  Ρήτρα αυτόματης περικοπής δαπανών για κάθε απόκλιση,
-  Παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό και
-  Μέτρα για ενίσχυση της ανεξαρτησίας  της ΕΛΣΤΑΤ.
Μετά, στις 22 Ιουλίου έρχεται το νέο πακέτο στη Βουλή που περιλαμβάνει:
-Την ενσωμάτωση της νομοθεσίας για το Bail in των τραπεζών,
- Νέο κώδικα πολιτικής δικονομίας.
πηγή:capital.gr

Κανένας συνταξιούχος δεν μένει ανεπηρέαστος


Όλοι οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ πήραν τα χρήματά τουςΤο δράμα της Ελλάδας σε μια φωτογραφία -Το γοερό κλάμα συνταξιούχου έξω από την τράπεζα(ΦΩΤΟ)





Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Το σύνολο των συνταξιούχων θα θιγεί από τα μέτρα τα οποία επρόκειτο να ψηφιστούν στο ελληνικό κοινοβούλιο μέχρι την Τετάρτη 15 Ιουλίου, βάσει της χθεσινής συμφωνίας μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης – ευρωζώνης.
· Οι κύριες συντάξεις 2,6 εκατ. συνταξιούχων θα "παγώσουν" μέχρι το 2021. Αυτό σημαίνει πως δεν θα δουν καμία ονομαστική αύξηση σε περίπτωση ανόδου του πληθωρισμού τα επόμενα έξι χρόνια.
Αντίθετα, οι συντάξεις θα μειωθούν σε πραγματικούς όρους, όταν θα αρχίσει να αυξάνεται ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή. Προς το παρόν, ο ΓΔΤΚ μειώνεται και μάλιστα κατά πολύ (2-2,5% ήδη από τα τέλη του 2014). Η εξοικονόμηση, εφόσον αρχίζει να αυξάνει ο πληθωρισμός μαζί με το ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια, από αυτό το μέτρο θα είναι έμμεση, αλλά δεν μπορεί ακόμα να προβλεφτεί επακριβώς λόγω του ότι τελούν υπό πλήρη αναθεώρηση όλες οι προβλέψεις για ΑΕΠ-πληθωρισμό στην Ελλάδα μετά τα Capital Controls αλλά και τη νέα συμφωνία.
Στο σύνολο, επίσης, των 4,5 εκατ. κύριων και επικουρικών συντάξεων (σ.σ. κάποιοι από τους 2,6 εκατομμύρια συνταξιούχων λαμβάνουν πάνω από μία κύρια και επικουρική σύνταξη) θα αυξηθεί κατά 2% –δηλαδή από το 4% στο 6%- η εισφορά υπέρ του κλάδου υγείας που για τους περισσότερους συνταξιούχους είναι ο ΕΟΠΥΥ. Αυτή η αύξηση των εισφορών υπέρ του κλάδου υγείας θα οδηγήσει σε αντίστοιχη μείωση της σύνταξης των δικαιούχων της,
Η μέση επιβάρυνση για κάθε κύρια σύνταξη ανέρχεται ετησίως σε 312 ευρώ και σε 276 ευρώ για κάθε επικουρική σύνταξη. Η συνολική εξοικονόμηση για το β΄ εξάμηνο του 2015 εκτιμάται γύρω στα 250 εκατ. ευρώ.
- Η σταδιακή, μέχρι τέλος του 2019, κατάργηση του ΕΚΑΣ αφορά περίπου 300.000 συνταξιούχους (επί του συνόλου των 2,6 εκατ.). Αυτό σημαίνει πως οι δικαιούχοι του ΕΚΑΣ θα χάσουν σε τέσσερα χρόνια από σήμερα γύρω στα 200 ευρώ μηνιαίως (ή 2.400 ευρώ ετησίως).
Με την κατάργηση του ΕΚΑΣ στο 20% των δικαιούχων του από το Μάρτιο του 2016, θα προκύψει εξοικονόμηση περίπου 150 εκατ. ευρώ για τον κρατικό προϋπολογισμό.
- Η εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2015, εφόσον δεν βρεθεί εναλλακτικός τρόπος αυτοχρηματοδότησης των ταμείων επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας, θα οδηγήσει σε μειώσεις τουλάχιστον 15% στις επικουρικές συντάξεις 1 εκατ. συνταξιούχων του ΕΤΕΑ.
Η μείωση αυτή αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε 25 ευρώ μηνιαίως σε κάθε δικαιούχο σύνταξης του ΕΤΕΑ και περίπου 300 ευρώ σε ετήσια βάση.
Ακόμα μεγαλύτερες θα είναι οι μειώσεις (20-30%) στα μερίσματα πάνω από 200.000 ασφαλισμένων στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων, στο οποίο πρόκειται να διατηρηθεί η κατάργηση του κοινωνικού πόρου τον οποίο απολάμβανε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2014. Στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων αναμένονται μειώσεις 30% στα εφάπαξ περίπου 30.000 συνταξιούχων του Δημοσίου, οι οποίες αντιστοιχούν σε 70 εκατ. ευρώ μόνο για φέτος.
πηγή:capital.gr,