1. Το "βρώμικο" παιχνίδι των Ανωτάτων Δικαστηρίων σε βάρος των συνταξιούχων, αποδεικνύεται περίτρανα με τις ακυρώσεις προηγούμενων αποφάσεών τους, που δικαίωναν τους συνταξιούχους και με την έκδοση νέων που εξυπηρετούν τα συμφέροντα των κυβερνήσεων
2. Με τις 1389/2021 και 1477/2021 αποφάσεις της, η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνέδριου έκρινε:
α. Πως καλώς καταργήθηκαν από 01-1-2013 τα δώρα στους συνταξιούχους
β. Πως η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων ήταν παράνομη και αντισυνταγματική ΜΟΝΟ για το χρονικό διάστημα από 07 Φεβρουαρίου 2017 μέχρι και την 31-12-2018. και νόμιμη και συνταγματική από 01-1-2019 και εφεξής
3. Η πολυαναμενόμενη, εδώ και δύο χρόνια, απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που αφορά τα δώρα, τα μερίσματα και τις επικουρικές συντάξεις θα είναι αρνητική για τους δημοσίους υπαλλήλους, καθόσον η κυβέρνηση θα ισχυρισθεί πως οι αποφάσεις του δικαστηρίου αφορούν μόνο τον ιδιωτικό τομέα και όχι τους δημοσίους υπαλλήλους, ενώ για τον επανυπολογισμό των συντάξεων με τον ν. 4670/2020 (νόμος Βρούτση) χρησιμοποιήθηκε απόφαση του ΣτΕ!!
α. Αναγνωρίζει ως απολύτως σωστή, την απόφαση 2/88411/ΔΕΠ/2018 - ΦΕΚ 5435/Β/4-12-2018,, της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, που έγραφε πως: " καταβάλλονται εφάπαξ όλα τα οφειλόμενα αναδρομικά για το χρονικό διάστημα από 1-8-2012 έως και 31-12-2016"
β. Ισχυρίζεται με την υπ΄αριθμ. Φ.11321/37311/1610 – ΦΕΚ Τεύχος B’ 4536/14.10.2020 πως επέστρεψε τα: "αναδρομικά ποσά συντάξεων που αντιστοιχούν στις πραγματοποιηθείσες μειώσεις των κύριων συντάξεων για το χρονικό διάστημα από 11.06.2015 έως και 12.05.2016, οι οποίες θεσπίστηκαν με τις διατάξεις της υποπαρ. Β3 της παρ. Β του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α’ 222)"
γ. Στη συνέντευξη που παραχώρησε, το Σάββατο 07 Νοεμβρίου 2020, στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ , ο Υπουργός εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, είχε δηλώσει, μεταξύ των άλλων, αυτολεξεί και τα εξής: " Πληρώθηκαν κανονικά τα αναδρομικά, χωρίς λάθη" ...... Εάν εγείρει κάποιος αξίωση για κάτι διαφορετικό , ΥΠΑΡΧΕΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ,της διεκδίκησης, ο οποίος είναι γνωστός σε όλους"
β. Οι δανειστές επιτρέπουν μόνο την πιστή εφαρμογή των ατομικών δικαστικών αποφάσεων και αυτό γιατί:
(1). Δεν θέλουν να φανεί ότι έχουν καταλύσει τελείως το Ελληνικό κράτος δικαίου
(2). Το ποσοστό των μέχρι τώρα, υποβληθεισών αγωγών είναι μικρό και ανέρχεται στο 15% των συνταξιούχων. Σύμφωνα με στοιχεία του Ελεγκτικού Συνεδρίου, από τους 500.000 συνταξιούχους Δημοσίου μόνο 60.000 έχουν υποβάλει αγωγές.
(3). Η εκδίκαση των προσφυγών διαχέεται, σε μεγάλο βάθος χρόνου, καθόσον, η υποβολή τους ξεκίνησε από το 2013 και συνεχίζεται ακόμη.
(4). Το ετήσιο οικονομικό κόστος, για τον κρατικό προϋπολογισμό, είναι μικρό
Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την υπ΄αριθ. 1388/2018 απόφασή του που δημοσιεύθηκε 12η Νοεμβρίου 2018, περικόπτει οριστικά διεκδικούμενα δώρα Στρατιωτικού συνταξιούχου και όσους είχαν αρχική κύρια σύνταξη με επιδόματα άνω των 2.500 ευρώ!!
Απόφαση 1388/2018
Για να δικάσει την από 01 Νοεμβρίου 2011 (Α.Β.Δ. …/2011 ΙΙΙ Τμ. και …/2014 Ολ. Ε.Σ.) έφεση - αγωγή: Του … … του …, στρατιωτικού συνταξιούχου, κατοίκου … (οδός … αριθ. … – Τ.Κ. …), ο οποίος παρέστη μετά του πληρεξουσίου δικηγόρου του … … (ΑΜ/ΔΣΑ …), ...
4.1. Με την ένδικη έφεση ζητείται η ακύρωση της …/19.11.2010 πράξης της 46ης Διεύθυνσης του Γ.Λ.Κ., με την οποία ο εκκαλών πληροφορήθηκε ότι δεν δικαιούται το δώρο Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και το επίδομα αδείας για το έτος 2010, διότι, αν και είχε υπερβεί το 60ό έτος της ηλικίας του, η μηνιαία σύνταξή του υπερβαίνει τα 2.500 ευρώ.
Η πράξη αυτή αφορά στην πληρωμή σύνταξης συνταξιούχου του Δημοσίου, κατά την έννοια του προαναφερθέντος και εφαρμοστέου εν προκειμένω άρθρου 63 του π.δ. 774/1980, και, παρά το γεγονός ότι έχει πληροφοριακό χαρακτήρα, εντούτοις περιέχει ατομική ως προς τον εκκαλούντα ουσιαστική «συνταξιοδοτική εν ευρεία εννοία κρίση», καθόσον μέσω αυτής ενημερώνεται ότι δεν συντρέχουν στο πρόσωπό του οι εκ του νόμου προϋποθέσεις καταβολής του επιδόματος Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και του επιδόματος αδείας, με συνέπεια να εξατομικεύονται για τον εκκαλούντα οι σχετικές ρυθμίσεις του ν. 3847/2010 και να μεταβάλλεται δυσμενώς για το μέλλον η νομική και πραγματική του κατάσταση.
4.4. Αντιθέτως, η εξέταση του σωρευόμενης στην έφεση αγωγής, με την οποία ο εκκαλών ζητεί να υποχρεωθεί το Δημόσιο να του καταβάλει εντόκως, με βάση το ισχύον επιτόκιο υπερημερίας, το ανερχόμενο ετησίως ποσό των 5.538,32 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο επίδομα Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και στο επίδομα αδείας που έπρεπε να λάβει από 1.6.2010 και μέχρι την ημερομηνία εκδίκασης της ένδικης υπόθεσης,.....
7.3. Στην παράγραφο 5 του αυτού άρθρου 4 του Συντάγματος που ορίζει ότι «Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους», κατοχυρώνεται η αρχή της ισότητας των πολιτών στα δημόσια βάρη.... . Ως δημόσια δε βάρη νοούνται κάθε είδους υποχρεωτικές, χρηματικές ή υλικές οριστικές παροχές των πολιτών προς το Κράτος όπως φόροι, τέλη, δασμοί, κοινωνικοί πόροι, εισφορές,.... Ενόψει των αρχών αυτών, ο νομοθέτης έχει, κατ’ αρχήν, την ευχέρεια να καθορίζει τις μορφές των δημοσίων βαρών, ήτοι των οικονομικών επιβαρύνσεων για τη δημιουργία δημοσίων εσόδων προς κάλυψη των δαπανών του Κράτους, που δύνανται να επιβληθούν στους βαρυνόμενους πολίτες με ποικίλες μορφές, περιορίζεται, όμως, από τις ανωτέρω αρχές, με τις οποίες επιδιώκεται από τον συνταγματικό νομοθέτη η πραγμάτωση της αρχής του κοινωνικού κράτους δικαίου, όπως κατοχυρώνεται στην προεκτεθείσα παράγραφο 1 του άρθρου 25 του Συντάγματος. Επίσης, από την ανωτέρω διάταξη της παραγράφου 5 του άρθρου 4 του Συντάγματος δεν αποκλείεται τα δημόσια βάρη να επιβάλλονται σε ορισμένο μόνο κύκλο προσώπων (κοινωνικοοικονομικές ομάδες) ή πραγμάτων, εφ’ όσον....
8.1. Επίσης...Η δυνατότητα, όμως, αυτή δεν είναι απεριόριστη, αλλά έχει ως όριο τις προεκτεθείσες συνταγματικές αρχές του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της αναλογικότητας, της ασφάλειας δικαίου και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, της ισότητας των πολιτών ενώπιον του νόμου και της ισότητας στην κατανομή των δημοσίων βαρών, οι οποίες επιτάσσουν το βάρος της δημοσιονομικής προσαρμογής να κατανέμεται μεταξύ όλων των κοινωνικοοικονομικών ομάδων, αναλόγως των δυνάμεων αυτών.
8.3. Επίσης, ενόψει του ιδιαίτερου υπηρεσιακού και συνταξιοδοτικού καθεστώτος που το Σύνταγμα επιφυλάσσει στους δημοσίους λειτουργούς, υπαλλήλους και στρατιωτικούς...
Στο πλαίσιο αυτό εναπόκειται, κατ’ αρχήν, στην ευχέρεια του νομοθέτη, ενόψει και των εκάστοτε δημοσιονομικών συνθηκών να μεταβάλλει για το μέλλον το συνταξιοδοτικό καθεστώς των δημοσίων υπαλλήλων, λειτουργών και στρατιωτικών, ως προς το ύψος, μεταξύ άλλων, του ποσού της λαμβανόμενης σύνταξης και των παρακολουθημάτων αυτής,...
8.4....ο νομοθέτης δύναται, κατ’ αρχήν, να λάβει μέτρα συνιστάμενα μεταξύ άλλων σε μείωση ή περικοπή των συνταξιοδοτικών παροχών που καταβάλλονται στους συνταξιούχους στρατιωτικούς, υπαλλήλους η δημοσίους λειτουργούς. Στις εξαιρετικές, όμως, αυτές περιπτώσεις, η δυνατότητα του νομοθέτη να μειώνει ή περικόπτει τις συνταξιοδοτικές παροχές δεν είναι απεριόριστη, αλλά..
9.1...... Ειδικότερα, στο εν λόγω Μνημόνιο αναφέρεται ότι «η απάλειψη της 13ης και της 14ης σύνταξης αντισταθμίζεται για όσους λαμβάνουν λιγότερο από 2500 ευρώ μηνιαίως με την υιοθέτηση ενός νέου ενιαίου επιδόματος 800 ευρώ ετησίως. Η μείωση βαραίνει περισσότερο όσους λαμβάνουν υψηλότερες συντάξεις»
14. Κατ’ ακολουθία όλων των ανωτέρω, η Ολομέλεια κρίνει ότι η ένδικη αγωγή είναι απορριπτέα ως νόμω αβάσιμη, καθόσον οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου μόνου του ν. 3847/2010, κατ’ εφαρμογή των οποίων σταμάτησε, από 1.6.2010 και εφεξής, να καταβάλλονται στον ενάγοντα, στρατιωτικό συνταξιούχο, τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και το επίδομα αδείας, δεν αντίκεινται στα άρθρα 2 παρ. 1, 4 παρ. 1 και 5, 17, 22, 25 παρ. 1 και 3, 28 παρ. 1 και 2 και 36 παρ. 2 του Συντάγματος, ούτε στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης του Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και στην αρχή της αναλογικότητας ούτε δε στα άρθρα 15 παρ. 1, 17 και 31 παρ. 1 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Διά ταύτα
Απαραδέκτως εισάγεται, με τη διαδικασία του άρθρου 108Α παρ. 1 του π.δ.1225/1981 ενώπιον της Ολομελείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η έφεση η οποία, στρεφόμενη κατά της …/19.11.2010 πράξης της 46ης Διεύθυνσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κρίνεται ως ένσταση.
Παραπέμπει την ένσταση αυτή ενώπιον του αρμοδίου Α΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Επιλύει το νομικό ζήτημα όσον αφορά την αγωγή που σωρεύεται με την ανωτέρω ένσταση κατά της …/19.11.2010 πράξης της 46ης Διεύθυνσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Αποφαίνεται ότι οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου μόνου του ν. 3847/2010 , κατ’ εφαρμογή των οποίων σταμάτησε, από 1.6.2010 και εφεξής, να καταβάλλονται στον ενάγοντα, στρατιωτικό συνταξιούχο, τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και το επίδομα αδείας, δεν αντίκεινται στα άρθρα 2 παρ. 1, 4 παρ. 1 και 5, 17, 22, 25 παρ. 1 και 3, 28 παρ. 1 και 2 και 36 παρ. 2 του Συντάγματος, ούτε στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης του Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και στην αρχή της αναλογικότητας ούτε δε στα άρθρα 15 παρ. 1, 17 και 31 παρ. 1 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο ανωτέρω σκεπτικό.
Απορρίπτει την ένδικη αγωγή και την υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση.
Κρίθηκε και αποφασίστηκε στην Αθήνα, στις 2 Δεκεμβρίου 2015.
Απόφαση 1388/2018 65 Δημοσιεύθηκε σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του, στις 19 Σεπτεμβρίου 201