ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ

Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2024

ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ: - Ο διπρόσωπος λόγος -







Άρθρο του Απόστολου Παπαπαρίση που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Ελευθερία»

 03/04/2013 - 14:53


Επειδή όποιος εύκολα ξεχνά, είναι καταδικασμένος να ξαναζήσει τα ίδια ακριβώς γεγονότα, απαριθμώ παρακάτω τις μειώσεις στις συντάξεις που έχουμε υποστεί οι απόστρατοι όχι λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά λόγω των ανίδεων και άχρηστων που έχουν ως χόμπι την πολιτική με αποτέλεσμα η Ελλάδα μας να βρίσκεται στα πρόθυρα της καταστροφής και τους Έλληνες απλώς να …παρακολουθούν.

             Με το ν.3847/2010, τα δώρα εορτών και αδείας μετονομάζονται σε επιδόματα και το ύψος καθορίζεται 400 ευρώ για Χριστούγεννα και 200 ευρώ για Πάσχα και καλοκαιρινή άδεια.

             Με τον ίδιο νόμο τα επιδόματα σταματούν να χορηγούνται σε όσους έχουν ηλικία μικρότερη των 60 ετών και αποστρατεύτηκαν με αίτηση τους ή σε μικτές συντάξεις άνω των 2.500 ευρώ.

             Με το ν.3865/2010, επιβάλλεται από 01-08-2010 η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) για μικτή σύνταξη πάνω από 1.400 ευρώ σε ποσοστά από 3 έως 10% (για 1.399 ευρώ ΕΑΣ = 0 ευρώ μηνιαίως, για 1.401 ευρώ ΕΑΣ = 42 ευρώ μηνιαίως, για 1.701 ευρώ ΕΑΣ = 54 ευρώ κοκ).

             Με τον ίδιο νόμο επί της ουσίας απαγορεύτηκε η εργασία στους αποστράτους. Βρίσκεται σε διαδικασία συζήτησης στη Βουλή σχετικό σχέδιο νόμου για μερική βελτίωση πλην όμως αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες αποστράτων.

             Με απόφαση του ΔΣ του ΜΤΣ, μειώνεται το μέρισμα για το 2011, κατά 25%. Ανάλογες μειώσεις αποφάσισαν τα ΔΣ των ΜΤΑ και ΜΤΝ.

             Με απόφαση του Α/ΓΕΣ μετά από πρόταση τριμελούς επιτροπής (ΒΥ/ΓΕΣ, Γενικός Δντης ΜΤΣ και Υδντης ΔΟΙ/ΓΕΣ) το βοήθημα του ΕΚΟΕΜΣ μειώνεται σε ποσοστό 10%.

             Με το ν.3986/2011, μειώνεται το αφορολόγητο από 12.000 ευρώ σε 8.000 ευρώ.

             Με τον ίδιο νόμο & το ν.4002/2011, αναπροσαρμόζεται η ΕΑΣ σε ποσοστά 3 έως 14%, (για 1.399 ευρώ ΕΑΣ = 0 ευρώ μηνιαίως, για 1.401 ευρώ ΕΑΣ = 42 ευρώ μηνιαίως, για 1.701 ευρώ ΕΑΣ = 102 ευρώ μηνιαίως κοκ).

             Με τους ίδιους νόμους επιβάλλεται Έκτακτη Εισφορά Αλληλεγγύης (ΕκΕΑ) σε όσους έχουν ηλικία κάτω των 60 ετών στη μικτή σύνταξη πάνω από 1.700 ευρώ 6 έως 10% (για 1.701 ευρώ ΕκΕΑ = 102 ευρώ μηνιαίως).

             Με τους ίδιους νόμους επίσης, επιβλήθηκε Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης (ΕδΕΑ) για μικτά εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ 1% και πάνω από 20.000 ευρώ 2%.

             Με το ν.4024/2011, μειώνεται από 01-11-2011, η μικτή σύνταξη 40% του ποσού που υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ σε όσους είναι κάτω των 55 ετών και δεν έχουν συμπληρώσει 35 χρόνια συντάξιμης υπηρεσίας (για 1.500 ευρώ μείωση 500Χ40% = 200 ευρώ μηνιαίως).

             Με τον ίδιο νόμο, μειώνεται από 01-11-2011, η μικτή σύνταξη 20% του ποσού που υπερβαίνει τα 1.200 ευρώ σε όλους τους υπόλοιπους (για 1.500 ευρώ μείωση 300Χ20% = 60 ευρώ μηνιαίως).

             Με το ν.4051/2012, μειώνεται από 01-01-2012, η μικτή σύνταξη 12% του ποσού που υπερβαίνει τα 1.300 ευρώ (για 1.701 ευρώ μείωση 400Χ12%=48 ευρώ μηνιαίως).

             Με νέα απόφαση του ΜΤΣ, μειώνεται το μέρισμα για το 2012, κατά 25%. Ανάλογη μείωση αποφάσισαν και τα άλλα ΔΣ των ΜΤΑ και ΜΤΝ.

             Με το ν.4093/2012 σε συνδυασμό παλαιάς γνωμοδότησης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, επανυπολογίζεται (μειώνεται) η σύνταξη σύμφωνα με το νέο βασικό μισθό, λόγω εξορθολογισμού του μισθολογίου των ΕΔ και των ΣΑ. (μειώσεις από 100 έως και 500 ευρώ).

             Με τον ίδιο νόμο, μειώνεται δεύτερη φορά η σύνταξη, αφού προστεθεί το ήδη μειωμένο κατά 50% μέρισμα του ΜΤΣ και του ΕΚΟΕΜΣ, στο ποσό του αθροίσματος που υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ σε ποσοστά 5 έως 20%, παραβλέποντας ηθελημένα την από 31-10-2012 γνωμοδότηση της Ολομέλειας του ΕΣ, «…μία μείωση είναι επιτρεπτή, άλλως θίγεται η αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας».

             Νέα μείωση στο ΜΤΣ και στο ΕΚΟΕΜΣ λόγω του ν.4093/2012 σε ποσοστό ίσο με αυτό της μείωσης της σύνταξης με τη διαφορά ότι το ποσό αυτό θα συγκεντρώνεται και θα χρησιμοποιείται για τη βιωσιμότητα των ταμείων (έτσι λένε).

             Πολύ πιθανόν να υπάρξει και νέα μείωση στο μέρισμα του ΜΤΣ αλλά και στο βοήθημα του ΕΚΟΕΜΣ αφού τα έσοδα βαίνουν συνεχώς μειούμενα. Πχ η κατάργηση των φύλλων πορείας των εν ενεργεία συναδέλφων μείωσαν τα έσοδα του ΕΚΟΕΜΣ κοντά στο 30%.

             Κι όλα αυτά χωρίς να υπολογισθούν το χαράτσι στη ΔΕΗ, η αύξηση των τελών κυκλοφορίας, η αύξηση της τιμής της βενζίνης, του πετρελαίου θέρμανσης, του φυσικού αερίου η περαιτέρω μείωση του αφορολογήτου, κλπ, κλπ, κλπ…

             Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ), η Έκτακτη Εισφορά Αλληλεγγύης (ΕκΕΑ) και η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης (ΕδΕΑ) αν και δεν φθάνουν ποτέ στα χέρια των αποστράτων, θεωρούνται εισόδημα και φορολογούνται κανονικά.

Αποτέλεσμα των παραπάνω η σύνταξη ή μάλλον το οικογενειακό εισόδημα των αποστράτων να έχει μειωθεί σε ποσοστό άνω των 55%, με αποτέλεσμα να μη μπορούν πλέον να ανταποκρίνονται στις βασικές ανελαστικές μηνιαίες δαπάνες τους (ενοίκιο ή στεγαστικό δάνειο, ενοίκιο σπιτιού παιδιού που σπουδάζει, ΔΕΗ, θέρμανση, ύδρευση, χαράτσια, εφορία, σίτιση κλπ) ενώ αν υλοποιηθεί η προγραμματισμένη νέα μείωση για το 2014 λόγω του νέου ειδικού μισθολογίου των ΕΔ και των ΣΑ το ποσοστό μείωσης των συντάξεων θα ξεπεράσει το 70% με ανεξέλεγκτα αποτελέσματα στη ζωή των αποστράτων.

Άρθρο του Απόστολου Παπαπαρίση που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Ελευθερία»


πηγή:https://www.onlarissa.gr/2013/04/03/den-xechno-miosis-sintaxeon-apostraton-logo-krisis/




Συντάξεις/Αναδρομικά: O συνήθως φειδωλός σε υποσχέσεις κ.  Μητσοτάκης .....  δεσμεύτηκε ότι θα επιστρέψει τα αναδρομικά σε βάθος πενταετίας. 


ΜΑΡΤΙΟΣ 2018 

Eθνική Hχώ


Γράφει ο 

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΠΑΠΑΡΙΣΗΣ 

Συνταγματάρχης ε.α.

Μετά  και  το  πρόσφατο  πρακτικό του  Τριμελούς Συμβουλίου του Συμβουλίου της Επικρατείας γεννήθηκαν συγκρατημένες ελπίδες για πλήρη υλοποίηση των αποφάσεων του ΣτΕ, που παρά την παρέλευση 3 ετών η παρούσα συγκυβέρνηση αρνείται πεισματικά να εφαρμόσει βρίσκοντας κάθε λίγο και λιγάκι και διαφορετικές δικαιολογίες αλλά και πολλά δικαιολογημένα ερωτηματικά. Ας προσπαθήσουμε να δώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες απαντήσεις... 

Ερώτηση 1η:  Άρχισαν  και  πάλι  οι  συζητήσεις για  τα  αναδρομικά των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών των Ενόπλων  Δυνάμεων  και  των  Σωμάτων  Ασφαλείας  μετά  τη νέα απόφαση από το Τριμελές Συμβούλιο Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ας δούμε τι ακριβώς αφορά. 

Απάντηση 1η: Επειδή η Ελλάδα δεν έχει συνταγματικό δικαστήριο προκειμένου να κρίνει ένα νόμο αντισυνταγματικό, το  Συμβούλιο  της Επικρατείας  (ΣτΕ),  το Ελεγκτικό  Συνέδριο και ο Άρειος Πάγος έχουν αναλάβει να εκδίδουν αποφάσεις περί  αντισυνταγματικότητας  διατάξεων  των  ψηφισθέντων από  τη  Βουλή  νόμων,  για  τις  οποίες  έχουν  εκδοθεί  κοινές υπουργικές αποφάσεις. 

Έτσι το ΣτΕ απεφάνθη ότι λόγω αντισυνταγματικότητας των περιπτώσεων 31, 32, 33 και 37, της υποπαραγράφου  Γ1,  της  παραγράφου  Γ,  του Ν.4093/2012, πρέπει οι μισθοί και οι συντάξεις να επανέλθουν στο επίπεδο του Ιουλίου 2012.  ΠΡΟΣΟΧΗ δεν  αναφέρεται  στις  μειώσεις  των  συντάξεων της περίπτωσης 1, της υποπαραγράφου ΙΑ.5, της παραγράφου ΙΑ, σύμφωνα με την οποία μειώθηκαν από 1.1.2013 οι μηνιαίες συντάξεις ή το άθροισμα των μηνιαίων συντάξεων άνω των 1.000  ευρώ  από  οποιανδήποτε  πηγή  και  για  οποιανδήποτε αιτία, σε ποσοστά από 5 έως και 20%. 

Γίνεται αυτή η διευκρίνιση γιατί πολλοί νομίζουν ότι με βάση αυτές τις αποφάσεις του ΣτΕ θα  επανέλθουν  οι  συντάξεις  στο  επίπεδο  του  2012. Λάθος,  οι  μισθοί  θα  επανέλθουν  και  όχι  οι  συντάξεις  αφού στον ίδιο νόμο υπάρχει και άλλη μείωση συντάξεων που δεν έχει κριθεί αντισυνταγματική με αυτές τις αποφάσεις. 

Ερώτηση 2η: Αυτή η νέα απόφαση δίνει προθεσμία υλοποίησης 8 μήνες. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;  

Απάντηση 2η: Στην ουσία τίποτε. Τέτοιες αποφάσεις είχαμε και στο παρελθόν. Η εκάστοτε κυβέρνηση θα έπρεπε άμεσα να συμμορφωθεί. Οι αποφάσεις είναι άμεσα εκτελεστές και δεν μπορούν να αναιρεθούν με οιονδήποτε  τρόπο εντός ή εκτός  της  Ελλάδος.  Η  εφαρμογή  ή  μη  των  αποφάσεων έγκειται  στην  πολιτική  βούληση  της  εκάστοτε  κυβέρνησης και  όχι  ότι  επειδή  θα  φοβηθούν  από  ένα  νέο  πρόστιμο μερικών  εκατοντάδων  χιλιάδων  ευρών  που  θα  καρπωθούν κάποιες ενώσεις και ομοσπονδίες που προσέφυγαν. 

Για την ιστορία: 

- Τον Ιούνιο του 2014, η ολομέλεια του ΣτΕ με τις αποφάσεις 2192 έως 2196/2014, τον Ιούνιο του 2014, έκρινε αντισυνταγματικές  τις  συγκεκριμένες  διατάξεις  του  ν.4093/12-11- 2012  με  τις  αποφάσεις  2192/2014  (ΕΑΑΣ-ΕΑΑΝ-ΕΑΑΑ), 2193/2014 (ΕΣΠΕΑ-ΕΣΠΕΘ-ΕΣΠΕΚΜ κλπ), 2194/2014 (ΠΟΑΣΥ), 2195/2014 (ΠΟΑΞΙΑ) και 2196/2014 (ΠΟΕΠΛΣ). 

- Το Σεπτέμβριο του 2014, το Τριμελές Συμβούλιο του ΣτΕ κάλεσε το Υπουργείο Οικονομικών να συμμορφωθεί προς τις αποφάσεις,  με  τις  τελεσίδικες  και  αμετάκλητες  αποφάσεις του ΣτΕ εντός 2 μηνών. 

- Το Νοέμβριο του 2014, η τότε κυβέρνηση με το ν.4307/2014 αποφάσισε  να  επιστρέψει  το  50%  των  μειώσεων  σε  βάθος τριετίας. 

- Το Μάρτιο  του 2015, το Τριμελές Συμβούλιο του ΣτΕ με τις αποφάσεις  18-21/2015, αποφάνθηκε ότι ο ν.4307/2015 θέσπισε  ένα  ιδιότυπο  μισθολόγιο  και  αποτελεί  πλημμελή συμμόρφωση των αποφάσεων και «τιμώρησε» το Υπουργείο Οικονομικών με πρόστιμο 200.000 ευρώ τα οποία κατέβαλε σε 4 Ενώσεις και Ομοσπονδίες (ΠΟΑΣΥ, ΠΟΑΞΙΑ, ΕΣΠΕΑ και ΠΟΕΠΛΣ). 

- Το Μάιο του 2016, δημοσιεύθηκαν οι αποφάσεις της ολομέλειας  του  ΣτΕ 1125  (ΠΟΕΣ-ΕΣΠΕΑ),  1126/2016  (ΠΟΕΠΛΣ), 1127/2016 (ΠΟΑΣΥ-ΠΟΑΞΙΑ) και 1128/2016 (ΕΑΑΣ-ΕΑΑΝ-ΕΑΑΑ), με τις οποίες ακυρώνεται επί της ουσίας η κοινή υπουργική απόφαση που εκδόθηκε με βάση το ν.4307/2014. 

- Τον Ιανουάριο 2018, και πάλι το Τριμελές Συμβούλιο του ΣτΕ διαπιστώνει τη μη συμμόρφωση του Δημοσίου (Υπουργείου Οικονομικών)  ως  προς  τις  αποφάσεις  της  Ολομέλειας  του Μαΐου του 2016, δίνει προθεσμία συμμόρφωσης 8 μηνών και ορίζει νέα ημερομηνία συνεδρίασης την 23η Οκτωβρίου 2018.  

Ερώτηση 3η: Πόσο όμως είναι το κόστος; Μπορεί να υπολογισθεί;

 Απάντηση 3η: Τα ποσά που πρέπει να γραφούν στον προϋπολογισμό για την πλήρη υλοποίηση των αποφάσεων του ΣτΕ ευκόλως υπολογίζονται με βάση το πρόσφατο παρελθόν. Ας  θυμίσουμε  ότι  με  το  ν.4307/2014  καθορίσθηκε  το  50% των  παρακρατηθέντων  ποσών  των ετών  2013  και  2014  να επιστραφούν σε 3 έτη. Στον προϋπολογισμό των ετών 2015, 2016  και  2017  υπήρξε  πρόβλεψη  148  εκατομμυρίων  ευρώ για κάθε έτος, σύνολο 444 εκατ. ευρώ. 

Επειδή το ποσό αφορούσε 2 έτη, το απαιτούμενο ποσό ανά έτος ανέρχεται στα 222 εκατ. ευρώ. Με βάση το παραπάνω και μόνο για τα έτη 2013, 14, 15 και 16 το μικτό ποσό ανέρχεται σε (4Χ220.000 =) 880 εκατ. ευρώ. + 5 μήνες από το 2012 περίπου 90 εκατ. ευρώ,  σύνολο  για  την  περίοδο  2012  –  2016  τα  970  εκατ. ευρώ. 

Σε αυτό το ποσό πρέπει να προστεθεί και το ποσό για τα έτη 2017 και 2018 των εν αποστρατεία στελεχών των ΕΔ και των ΣΑ. Εκτιμώμενο συνολικό μικτό ποσό 1,1 έως 1,2 δις ευρώ. 

Τα καθαρά ποσά βέβαια είναι κατά πολύ μικρότερα αν αναλογιστούμε ότι η επαναφορά της βασικής σύνταξης ενός μισθολογικά υποστρατήγου της τάξεως των 150 ευρώ μικτά καταλήγει  ως  πληρωτέο  στο  ποσό  των  30  ευρώ  και  υπό προϋποθέσεις  ακόμη  λιγότερα.  Για  τους εν ενεργεία  συναδέλφους τα ποσά είναι λίγο μεγαλύτερα.  

Ερώτηση 4η:  Αν πάρουμε  το αισιόδοξο σενάριο και υλοποιηθούν στο 100% οι αποφάσεις του ΣτΕ τι θα συμβεί στους μισθούς των εν ενεργεία στελεχών των ΕΔ και των ΣΑ; 

Απάντηση 4η: Επειδή πλέον από 1 Ιανουαρίου 2017 ισχύει το νέο ειδικό μισθολόγιο οι μισθοί των εν ενεργεία στελεχών δεν θα επηρεασθούν καθόλου. Απλώς διεκδικούν αναδρομικά 53 μηνών (Αύγουστος 2012 – Δεκέμβριος 2016). Αναμένονται βέβαια και οι αποφάσεις του ΣτΕ μετά και τη νέα προσφυγή των Σωμάτων Ασφαλείας κατά του νέου Ειδικού Μισθολογίου.   

Ερώτηση  5η:  Με  το  ίδιο  αισιόδοξο  σενάριο  τι  θα  συμβεί στις συντάξεις; 

Απάντηση  5η:  Λόγω  του  νόμου  Κατρούγκαλου τα  εν ενεργεία και τα εν αποστρατεία στελέχη ακολουθούν πλέον διαφορετικούς δρόμους. 

Τα εν αποστρατεία λοιπόν στελέχη σε περίπτωση που επιστραφεί και το υπόλοιπο 50%, πρώτον διεκδικούν μέχρι τέλος του 2018 αναδρομικά 77 μηνών και δεύτερον διεκδικούν νέα συνταξιοδοτική πράξη, η οποία θα επηρεάσει θετικά (όχι καταλυτικά) το τελικό πληρωτέο ποσό μετά  και  τον  επαναϋπολογισμό των  συντάξεων  από  1  Ιανουαρίου  2019  που  θα  εφαρμοσθεί  ο  νόμος  4387/2016  ή νόμος Κατρούγκαλου. Υπενθυμίζεται ότι και εδώ αναμένουμε τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας μετά τις νέες προσφυγές των Ενώσεων Αποστράτων κατά του επαναϋπολογισμού των συντάξεων. 

Ερώτηση 6η: Ποια είναι η εκτίμηση. Πιστεύετε ότι θα δοθεί το υπόλοιπο 50%; 

Απάντηση  6η:  Με  βάση  την  πρακτική  του  παρελθόντος, εκτιμάται ότι τα αναδρομικά θα δοθούν είτε από την παρούσα κυβέρνηση πριν τις εκλογές (μικρές πιθανότητες) ή από την επόμενη  σε  περίπτωση  που  κυβέρνηση  θα  είναι  η ΝΔ.  

Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι ο συνήθως φειδωλός σε προεκλογικές υποσχέσεις αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ.  Μητσοτάκης,  πριν  να  γίνει  γνωστό  το  περιεχόμενο  του Πρακτικού του Τριμελούς Συμβουλίου του ΣτΕ, δεσμεύτηκε ότι θα επιστρέψει τα αναδρομικά σε βάθος πενταετίας.