Γράφει ο
Αντιστράτηγος ε.α. Σταύρος Κουτρής,
Πρόεδρος Ε.Α.Α.Σ.
Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ. Χατζηδάκης, κατέθεσε σχέδιο νόμου για να ρυθμίσει “εκκρεμότητες” του “νόμου Βρούτση”, που υποτίθεται ότι διαμόρφωνε καλύτερα τον προηγηθέντα “νόμο Κατρούγκαλου”.
Η Ένωση από την αρχή ενημέρωσής της για το νέο σχέδιο νόμου:
Συνέταξε Υπόμνημα με τα αιτήματά μας (αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα μας), το οποίο απέστειλε προς όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα και εμπλεκόμενους βουλευτές.
Συμμετείχε σε κινητοποίηση των συνταξιούχων στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και επειδή έλειπε ο κ. Υπουργός κατέθεσε το Υπόμνημα στη Γραμματεία του.
Συναντήθηκε με πολλούς βουλευτές της ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ και τον Πρόεδρό της, που έχει την αρμοδιότητα συζήτησης με τους κοινωνικούς εταίρους το εξεταζόμενο σχέδιο νόμου.
Ζήτησε να παρουσιάσει τις θέσεις της σε ξεχωριστή συνάντηση με τον κ. Υπουργό.
Ο υπογράφων παρουσίασε την παρακάτω παρέμβαση στην τηλεδιάσκεψη της Επιτροπής.
Τέλος με παρέμβαση/επιστολή του Συντονιστικού των Ενώσεων ζητήθηκε επί πλέον η μη κατάργηση της κράτησης του 1% από τις αποδοχές των στρατιωτικών υπέρ των Μετοχικών Ταμείων τους, καθόσον αυτό θα επέφερε μεγάλη οικονομική “αιμορραγία” στα Ταμεία (ήταν αλλαγή της τελευταίας στιγμής στο αρχικό σχέδιο νόμου).
Στη συζήτηση του σχεδίου νόμου στην ολομέλεια της Βουλής έγιναν παρεμβάσεις από κόμματα και μεμονωμένους βουλευτές που αφορούσαν τα αιτήματά μας.
Δεν εισακούστηκε το αίτημά μας να συναντηθούμε με τον κ. Υπουργό προ της ψήφισης του νόμου και οι προτάσεις μας αγνοήθηκαν!
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΕ.Α.Α.Σ. ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις»
Τηλεδιάσκεψη
Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2022 και ώρα 13.00΄
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είμαι ο Αντιστράτηγος ε.α. Σταύρος Κουτρής, Πρόεδρος της Ενώσεως Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού ,ΝΠΔΔ που εκπροσωπεί 30.000 αποστράτους αξιωματικούς, ανθυπασπιστές και ορφανικές οικογένειες του Στρατού Ξηράς.
Ευχαριστώ για την πρόσκλησή σας να παρουσιάσουμε τις προτάσεις μας για το συζητούμενο σήμερα σχέδιο νόμου.
Αυτές σας έχουν ήδη κοινοποιηθεί ως Υπόμνημα με σχετικό μας έγγραφο της 31/10/2022.Οπότε σήμερα δεν θα επεκταθώ στην ανάλυσή τους, αλλά θα τοποθετηθώ γι’ αυτές γενικά, πιστεύοντας ότι θα έχετε το χρόνο να τις μελετήσετε σε βάθος και θα είμαι στη διάθεσή σας για επεξηγήσεις που θα θεωρήσετε απαραίτητες.
Κυρίες και κύριοι, σήμερα η Ελληνική Πολιτεία τιμά τις Ένοπλες Δυνάμεις και κατά βάση το προσωπικό τους που αδιαμφισβήτητα αποτελεί και το κύριο πολλαπλασιαστή της ισχύος τους.
Σε όλη τη χώρα θα γίνουν δοξολογίες καταθέσεις στεφάνων και δεξιώσεις. Και δικαίως. Στην πράξη όμως η Πολιτεία παρουσιάζεται ως Ιανός. Με το ένα πρόσωπο αναγνωρίζει και τιμά και με το άλλο απαξιώνει και αποδομεί.
Γίνομαι σαφέστερος.
Η Πολιτεία έχει αποφασίσει να διαχωρίσει τεχνικά τις αμοιβές του “εν ενεργεία” προσωπικού από τις συντάξεις των αποστράτων και ίσως θεωρεί ότι έτσι πετυχαίνει κάτι σπουδαίο λογιστικά, καθόσον έχει συμπιέσει τις συντάξεις των στρατιωτικών με πολλαπλές μειώσεις εδώ και 12 χρόνια, παρά τις εύλογες αντιδράσεις των αποστράτων και τις κατατεθείσες κατά καιρούς εισηγήσεις. Αυτό είναι κατάντια. Ομιλώ βεβαίως εκ μέρους των αποστράτων του ΣΞ γνωρίζοντας όμως ότι στην πράξη και ουσιαστικά οι “εν ενεργεία” συνάδελφοι παρακολουθούν αυτή την κατάντια και αξιολογούν το αποτέλεσμα που θα τους κτυπήσει ανελέητα σε λίγα χρόνια. Τι επιπτώσεις πιστεύετε ότι έχει στο ηθικό τους;
Η λογιστική προσέγγιση έχει καταλύσει το “άτυπο μεν, ουσιαστικό δε συμβόλαιο” μεταξύ Πολιτείας και στρατιωτικών που αναγνώριζε ότι αυτή η κατηγορία δημόσιων λειτουργών είναι η μόνη από όλους τους απασχολούμενους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα που δεν θα έχουν συνδεδεμένο ωράριο με αμοιβές και δήλωνε ότι γι’ αυτό το λόγο θα καλύπτει με ιδιαίτερη φροντίδα και μέριμνα αυτούς και τις οικογένειές τους δια βίου. Και έτσι υπήρχε η “εργασιακή υποκουλτούρα” των στρατιωτικών να μην ασχολούνται με τις απολαβές τους. Ήταν μάλιστα αξιοπεριφρόνητος αυτός που μέτραγε το τι θα πάρει στο τέλος του μήνα. Αυτό αλλάζει. Και είναι σε βάρος του στρατεύματος και της Πολιτείας.
Η λογιστική αντιμετώπιση στις αμοιβές των στρατιωτικών οδηγεί νομοτελιακά στην υπαλληλοποίησή τους καθόσον αποτυγχάνει να πιάσει τα άυλα αλλά σημαντικότερα που όμως επιβάλλεται να νιώθουν οι πολιτικοί. Και αυτό προσδοκούμε απευθυνόμενοι σε σας σήμερα.
Κυρίες και κύριοι πιάστε τα άυλα, αλλά ουσιαστικά και θεσμοθετήστε ανάλογα.
Στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου με το Υπόμνημά μας κάνουμε 9 προτάσεις. Σε κάθε μια έχουμε μικρό ιστορικό, σχόλια και τέλος καταθέτουμε την πρότασή μας και μάλιστα στις περισσότερες ως συγκεκριμένη τροποποίηση νόμου και άρθρου. Η μία αφορά το άρθρο 23 (προηγούμενο 19), οι 7 αφορούν παλαιά αιτήματα που όμως δεν καλύφθηκαν με τις προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις των κκ. Κατρούγκαλου και Βρούτση και τέλος υποβάλλουμε μια πρόταση για πολιτική προσέγγιση της “προσωπικής διαφοράς”.
Επιτρέψτε μου λοιπόν να θέσω επιγραμματικά αυτές μας τις θέσεις.
Με το Άρθρο 23 (στην αρχική έκδοση του σχεδίου νόμου 19), παραχωρείται η επί πλέον πενταετία σε όλο το προσωπικό των ΕΔ και ΣΑ.
Κατ’ αρχάς παρακαλώ για την αντικατάσταση της ορολογίας “ένστολο προσωπικό”, από την ακριβέστερη “προσωπικό των ΕΔ και ΣΑ”.
Ακολούθως δεν θα ήταν δίκαιο να επεκταθεί η νέα ευεργετική διάταξη και στους ήδη αποστρατευθέντας;
Επίσης αναρωτηθείτε παρακαλώ γιατί κάποτε ο νομοθέτης έδωσε αυτά τα 5 χρόνια στους στρατιωτικούς. Ήταν χαριστικά ή για να αναγνωρίσει τις πραγματικές και ατελείωτες προγραμματισμένες ώρες υπηρεσίας και ασκήσεων στις μονάδες; Και τώρα με αυτή την ευεργετική διάταξη πώς θα συνεχίσετε εσείς, οι σημερινοί νομοθέτες, να αναγνωρίζετε αυτό το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό στην απασχόληση των συναδέλφων των ΕΔ;
Ακολούθως οι συνάδελφοι που αποστρατεύονται με πάνω από 40 χρόνια υπηρεσίας “τιμωρούνται” με μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης από 2 σε 0,5. Αυτοί δηλαδή, κυρίως οι ανώτατοι, που θα διατηρήσουν για τόσα χρόνια τόσες ευθύνες αντιμετωπίζουν αυτή την ακατανόητη μείωση. Γιατί; Δεν πρέπει να αλλάξει άμεσα αυτή η ρύθμιση;
Επίσης έχουμε το μοναδικό φαινόμενο μεταξύ των εργαζομένων οι συνάδελφοι να τερματίζουν την υπηρεσία τους ευδοκίμως πριν από τα 40 χρόνια. Διότι αυτό απαιτεί η τήρηση της στρατιωτικής ανώτατης κυρίως ηγεσίας.
Οι Ένοπλες Δυνάμεις διεθνώς έχουν πυραμιδοειδή οργάνωση διοικήσεως, όπου η ιεραρχία των βαθμών συμβαδίζει με την ιεραρχία των καθηκόντων και ως εκ τούτου όσο ανεβαίνουμε σε βαθμό, οι οργανικές θέσεις μειώνονται δραματικά, οπότε απαιτείται η αποστρατεία μεγάλου αριθμού στρατιωτικών κυρίως μετά τον βαθμό του Ταξιάρχου, όπου οι αποστρατευόμενοι έχουν 33-35-37 χρόνια υπηρεσίας. Γιατί λοιπόν δεν τους δίνονται τα επί πλέον χρόνια μέχρι τα 40 αφού αυτοί δεν προκάλεσαν την αποστρατεία τους;
Έχουμε τα περιβόητα, τουλάχιστον για για μας, “χρόνια του Κονδύλη”. Με βάση αυτή τη ρύθμιση οι συνάδελφοι που προερχόντουσαν από τις τάξεις των υπαξιωματικών μπορούσαν να διαλέξουν τη συνταξιοδοτική τους κατάσταση με ευνοϊκό τρόπο. Η ευνοϊκή διάταξη καταργήθηκε, οι συντάξεις τους “κλειδώθηκαν” με τις παλιές ρυθμίσεις και δεν τους επιτρέπεται να τις επαναπροσδιορίσουν με την τωρινή διάταξη που σήμερα θα ήταν ευνοϊκότερη γι’ αυτούς. Για ποιο λόγο;
Εάν απόστρατος τολμήσει να εργαστεί θα “τιμωρηθεί” με περικοπή της σύνταξης, για την οποίαν έχει κατοχυρώσει το δικαίωμα να την λαμβάνει λόγω της ενεργού υπηρεσίας του. Ούτε να διδάξει σε στρατιωτικά σχολεία δεν μπορεί. Η εργασία του δεν θα αύξανε τον πλούτο; Η φορολόγηση της επί πλέον προσπάθειας δεν θα έφερνε έσοδα στο Κράτος; Περισσότερα επιχειρήματα μπορείτε να βρείτε στο Υπομνημά μας.
Γιατί οι Ενώσεις Αποστράτων αποκλείονται νομοθετικά από την απολαβή των εσόδων των 0,20 ΕΥΡΩ που κρατούνται από τις συντάξεις των μελών τους; Επειδή έχουν και άλλα έσοδα; Μα ούτως ή άλλως οι απόστρατοι οικειοθελώς συμβάλλουν από συντάξεις και μερίσματα για τις Ενώσεις τους. Δεν επιβαρύνεται ο Κρατικός Προϋπολογισμός.
Γιατί δεν αποδίδονται σε όλους ανεξαιρέτως τα αναδρομικά 23 μηνών (Φεβ. ’17 - Δεκ. ’19) από την κατάργηση της ΕΑΣ;
Γιατί αφού το Ελεγκτικό Συνέδριο δήλωσε το παράνομο των κρατήσεων αυτής της περιόδου θα πρέπει οι Έλληνες πολίτες να διαχωριστούν σε αυτούς που πρόλαβαν να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη και στους άλλους;
Γιατί κρατείται ως εισφορά Υγειονομικής Περίθαλψης από όλους τους συνταξιούχους 6% αδιακρίτως των καλυπτομένων μελών της οικογενείας τους; Δεν θα ήταν δικαιότερη μια αναλογικότερη εισφορά;
Τέλος ας εξεταστεί αν είναι δυνατή η απόδοση των αναλογουσών αυξήσεων του νέου έτους ως οικονομική ενίσχυση, ώστε η “προσωπική διαφορά” να μη λειτουργήσει αρνητικά για τους συνταξιούχους.
Άφησα τελευταίο ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για τους αποστράτους του ΣΞ. Αφορά στην κατανομή των πόρων από τα εξοπλιστικά προγράμματα των ΕΔ. Αυτό που προβλέπεται σήμερα είναι η κράτηση 4% από τα εξοπλιστικά προγράμματα του ΥΠΕΘΑ, να κατανέμεται στο ΜΤ του κάθε Κλάδου ο οποίος εκτελεί την προμήθεια.
Η πρόβλεψη αυτή αντισταθμίζει την ανυπαρξία επικουρικών ταμείων για τους στρατιωτικούς και κατάθεσης στα Μετοχικά Ταμεία της αναλογούσης εισφοράς 3% από τον εργοδότη, το Κράτος. Εδώ υφίσταται η μεγάλη αδικία σε βάρος των αποστράτων του ΣΞ. Οι εξοπλισμοί καλύπτουν επιχειρησιακές ανάγκες των ΕΔ και όχι του Κλάδου που τους πραγματοποιεί. Επίσης το έσοδο αυτό θεσπίζεται από την Πολιτεία για τους αποστράτους και συνεπώς θα έπρεπε να μοιράζεται αναλογικά σε όλους αδιακρίτως Κλάδου. Γιατί λοιπόν εξακολουθεί τόσο άδικη και παράλογη προσέγγιση;
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας, ευελπιστώ για την μελέτη των προτάσεών μας και την υιοθέτησή τους με κατάλληλες παρεμβάσεις στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου.