Καλησπέρα σε όλες και όλους και καλή εβδομάδα.
Ολοκληρώθηκε το Σάββατο η τριήμερη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης και την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης.
Η Κυβέρνηση έλαβε την εμπιστοσύνη της Βουλής με 158 ψήφους.
Με την ομιλία του ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης για αυτή την τετραετία. Όπως και ο ίδιος τόνισε: «οι εκλογές έδειξαν πως η Ελλάδα έχει περάσει στην εποχή των μεγάλων αλλαγών και η εντολή που έχει πάρει η πλειοψηφία είναι να προχωρήσει γρήγορα σε αυτές».
Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε με ενότητα, αποφασιστικότητα και θάρρος προωθώντας το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που έχουν ανάγκη οι πολίτες.
Ο Πρωθυπουργός έθεσε δέκα βασικούς στόχους γι’ αυτή την τετραετία:
Την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, κάτι που είμαστε βέβαιοι πως θα γίνει εντός του 2023 και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας μέσω των επενδύσεων, δίνοντας νέα πνοή στην οικονομία της Ελλάδας
Την παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων
Την υποχώρηση της ανεργίας στο 8% μέσα στην τετραετία και την αύξηση εξαγωγών στο 60%. Ένας στόχος εφικτός αν αναλογιστούμε ότι, παρά τις αλλεπάλληλες, εισαγόμενες κρίσεις των προηγούμενων ετών, η ανεργία μειώθηκε κατά σχεδόν 7 ποσοστιαίες μονάδες, και περίπου 400.000 συμπολίτες μας βρήκαν δουλειά.
Την συνεχή αύξηση των μισθών για όλους και την υποχώρηση των κοινωνικών ανισοτήτων.
Τις παρεμβάσεις στον τομέα της Υγείας με προσλήψεις 10.000 υγειονομικών μέσα στην τετραετία, με την στήριξη του ΕΚΑΒ, όχι μόνο με έκτακτα μέτρα, όπως αυτό της ΠΝΠ που εκδόθηκε, αλλά με μόνιμες προσλήψεις, την μείωση του χρόνου αναμονής στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, την ανακαίνιση και τον εκσυγχρονισμό 80 νοσοκομείων και 156 Κέντρων Υγείας, την επέκταση του προγράμματος του προσωπικού γιατρού και πολλά ακόμα .
Την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Όλο τον Μάιο παρήγαμε πάνω από το 50% της ενέργειας που καταναλώσαμε από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Στόχος το 80% της ηλεκτρικής μας ενέργειας, το αργότερο μέχρι το 2030, να παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Την συνέχιση του ψηφιακού κράτους με στόχο να ψηφιοποιηθεί και ενταχθεί στο gov.gr περισσότερο από το 90% των υπηρεσιών του κράτους.
Την Παιδεία. Με προτεραιότητα στα σχολεία και την προσχολική αγωγή και έμφαση στα Δημόσια Πανεπιστήμια και την επαγγελματική εκπαίδευση.
Τα ζητήματα που αφορούν την απονομή Δικαιοσύνης και την επιτάχυνσή της και
Την υλοποίηση μιας στιβαρής, εθνικά υπεύθυνης εξωτερικής πολιτικής με τη συνέχιση εξοπλιστικών προγραμμάτων.
Οι στόχοι της Κυβέρνησης όπως διατυπώθηκαν από τον Κυριάκο Μητσοτάκη και εξειδικεύθηκαν από τους αρμόδιους Υπουργούς, αποδεικνύουν πως η Κυβέρνηση ξεκινά να δρομολογεί ένα πλέγμα πολιτικών που αφορούν κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνα, απαντώντας στα προβλήματα και τις αγωνίες τους.
Στην Ελλάδα του 2023 δεν μπορεί και δεν πρέπει να μείνει κανένας πίσω. Όλες οι πολιτικές μας θέλουν να οδηγήσουν σε μια ισχυρή χώρα, με μια αναπτυγμένη οικονομία, με καλύτερους μισθούς, περισσότερες θέσεις εργασίας, που θα στηρίζει τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας στα δύσκολα, θα αυξάνει άμεσα ή έμμεσα το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών και θα εξασφαλίζει ένα καλύτερο μέλλον για τη νέα γενιά, θα δίνει ευκαιρίες και θα ανοίγει νέους ορίζοντες στα παιδιά μας.
Τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν, κατά τη διάρκεια της συζήτησης των προγραμματικών δηλώσεων, αφορούν όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες: τους νέους, τους μαθητές και τους φοιτητές, τους δημοσίους υπαλλήλους, τους αγρότες, τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα και τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους συνταξιούχους, τους Έλληνες του εξωτερικού.
Ο κατώτατος μισθός μέχρι το τέλος της τετραετίας θα έχει φτάσει τα 950 ευρώ και ο μέσος μισθός στα 1.500, όπως έχουμε δεσμευθεί. Δημιουργούμε συνθήκες ανταγωνιστικών αμοιβών προκειμένου σταδιακά, όποιος θέλει να βρίσκει εργαζόμενους να πρέπει να τους πληρώσει και ανάλογα. Κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους νέους που ξεκινούν τώρα την καριέρα τους.
Ενώ για εκείνους που θέλουν να πάρουν και να φτιάξουν το δικό τους σπίτι, θα διπλασιαστούν οι πόροι του προγράμματος «Σπίτι μου», το οποίο είχε τόσο μεγάλη ανταπόκριση. Έτσι δίνουμε λύση στο ζήτημα των αυξημένων ενοικίων και των υψηλών τιμών της αγοράς ακινήτων, βοηθώντας νέους ανθρώπους και νέα ζευγάρια να ξεκινήσουν τη ζωή τους.
Όλα ξεκινούν από την εκπαίδευση και είναι πρώτιστο μέλημά μας να συνεχίσουμε να εξελίσσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα προκειμένου να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες μαθητών και φοιτητών, να συνεχίσουμε να έχουμε ένα διαδραστικό σχολείο και ένα ακόμα πιο ανταγωνιστικό, ισχυρό δημόσιο πανεπιστήμιο.
Στην παιδεία, δημιουργούμε προγράμματα σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις ξεχωριστές ανάγκες των παιδιών.
Παράλληλα, ενισχύουμε την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση με ιδιαίτερη έμφαση στην σύμπραξη ΕΠΑΛ, ΙΕΚ και Εργαστηριακών Κέντρων, ενώ, μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ και Ταμείου Ανάκαμψης, δημιουργούμε προγράμματα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα.
Τα Πανεπιστήμιά μας έχουν εξαιρετικό δυναμικό και φοιτητές με πολύ μεγάλες δυνατότητες και πρέπει να φροντίσουμε να τα κάνουμε ακόμα πιο ανταγωνιστικά, ακόμα πιο ελκυστικά στους φοιτητές.
Συνεχίζουμε την ταχεία απονομή των συντάξεων προκειμένου αυτές να ε4ξακολουθήσουν να αποδίδονται μέσα το πολύ σε 60 ημέρες και να μην είναι αναγκασμένοι οι δικαιούχοι να περιμένουν 2 και 3 χρόνια για να πάρουν τους κόπους μιας ζωής, όπως συνέβαινε παλιότερα.
Ταυτόχρονα, παύουμε να «τιμωρούμε» τους συνταξιούχους που θέλουν να εργαστούν ξανά, καταργώντας την «ποινή» της παρακράτησης του 30%, ενώ συνεχίζουμε να στηρίζουμε τους συνταξιούχους που πλήττονται από την προσωπική διαφορά και δεν είδαν αυξήσεις στις συντάξεις τους μέχρι την οριστική εξάλειψή της.
660.000 Δημόσιοι υπάλληλοι μετά από 14 χρόνια θα δουν από την 1η Ιανουαρίου τους μισθούς τους να αυξάνονται.
Όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα λάβουν αύξηση 70 ευρώ, ενώ, αύξηση θα λάβουν όσοι είναι γονείς, αλλά και όσοι λαμβάνουν επίδομα θέσης.
Ο μέσος δημόσιος υπάλληλος θα έχει όφελος που θα ανέρχεται σε 1.292 ευρώ μικτά το χρόνο και ήταν επιτέλους η στιγμή οι άνθρωποι που στηρίζουν τη λειτουργία του κράτους να στηριχθούν αναλόγως, μετά τις περικοπές που είχαν υποστεί από τις μνημονιακές υποχρεώσεις.
Για το ζήτημα της ψήφου των αποδήμων σήμερα, τίθεται σε δημόσια διαβούλευση ο νόμος ο οποίος θα καταργεί όλα τα εμπόδια για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, έτσι ώστε όλοι οι συμπολίτες μας οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους να μπορούν να συμμετέχουν στην πολιτική ζωή της πατρίδας τους, από τον τόπο μόνιμης κατοικίας τους.
Ο νόμος θα προβλέπει πως οι Έλληνες πολίτες οι οποίοι είτε κατοικούν μόνιμα στο εξωτερικό, είτε τυγχάνει να βρίσκονται στο εξωτερικό κατά την ημερομηνία διεξαγωγής εκλογών, να μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα από το εξωτερικό χωρίς περιορισμούς.
Δεν δίνουμε δικαίωμα ψήφου – το έχουν ήδη εφόσον είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Δίνουμε διευκόλυνση στην άσκηση του εκλογικού αυτού δικαιώματος.
Το 2019 κάναμε το πρώτο βήμα για να επανορθώσουμε μια ιστορική αδικία, τώρα έρχεται η στιγμή να ολοκληρώσουμε αυτή τη σπουδαία μεταρρύθμιση.
Είναι ένα στοίχημα συνέπειας για τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου, οι οποίες καλούνται να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων για μια νομοθετική παρέμβαση που θα ενώσει τις Ελληνίδες και τους Έλληνες σε όλο τον κόσμο.
Τηλεφωνική επικοινωνία είχε νωρίτερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ενόψει της συμμετοχής του στην Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη.
Σήμερα αναχωρεί ο Πρωθυπουργός για τη Ρίγα της Λεττονίας, όπου πρόκειται να συναντηθεί με τον Λεττονό Πρωθυπουργό Krišjānis Kariņš με αντικείμενο την οικονομική συνεργασία των δύο χωρών στο πλαίσιο της κοινής μας συμμετοχής τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και στο ΝΑΤΟ αλλά και την ευρωπαϊκή πολιτική για το μεταναστευτικό.
Πρόκειται για την πρώτη επίσκεψη Έλληνα Πρωθυπουργού στη Λεττονία την τελευταία εικοσαετία. Αργότερα, ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί και με τον πρόεδρο της Βουλής της Λεττονίας Edvards Smiltēns.
Η επίσκεψη αυτή είχε αναβληθεί από πέρυσι καθώς η Λεττονία βρισκόταν σε προεκλογική περίοδο.
Αύριο Τρίτη ο Πρωθυπουργός θα βρεθεί στο Βίλνιους της Λιθουανίας για να συμμετάσχει στην Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, όπου θα συζητηθούν όλα τα τρέχοντα ζητήματα ασφάλειας στην Ευρώπη που απασχολούν τη Συμμαχία.
Στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής, ο Πρωθυπουργός θα έχει μια σειρά διμερών συναντήσεων για τις οποίες θα ενημερωθείτε με αναλυτική ανακοίνωση εντός της ημέρας.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΑΜ. ΚΑΝΤΖΟΥ: Καλό μεσημέρι, κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω τι προσδοκά η Αθήνα από το ραντεβού των κυρίων Μητσοτάκη και Ερντογάν, δεκαέξι μήνες μετά το ραντεβού της Κωνσταντινούπολης;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, όπως έχουμε πει επανειλημμένως, καταρχάς, είναι πολύ σημαντικό ότι θα γίνει αυτή η διμερής συνάντηση, συνάντηση κορυφής δύο ηγετών, οι οποίοι έχουν νωπή ισχυρή εντολή, μετά τις πρόσφατες εκλογές και στη χώρα μας και στην Τουρκία. Εμείς πιστεύουμε στον διάλογο, πιστεύουμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να συνομιλούμε με τη γείτονα χώρα. Από κει και πέρα είμαστε ξεκάθαροι στις θέσεις μας. Δεν υπάρχει καμία δυνατότητα ή πιθανότητα υποχώρησης. Πιστεύουμε στην επίλυση της μοναδικής διαφοράς μας, στη βάση του Διεθνούς Δικαίου, που είναι ο καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας. Από κει και πέρα, όμως, θεωρούμε ότι εφόσον φανεί και η αντίστοιχη διάθεση από την άλλη πλευρά, εφόσον εισέλθουμε σε αυτή τη φάση του διαλόγου, μπορούμε να έχουμε καλύτερες μέρες. Η ένταση, άλλωστε, δεν οδήγησε ποτέ πουθενά. Περιμένουμε να δούμε, λοιπόν, καλύτερα, για να κρίνουμε αναλόγως.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα, καλή βδομάδα, κύριε Εκπρόσωπε. Ακούσαμε τον κύριο Φλωρίδη στη Βουλή κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων να λέει πως η απιστία δεν γίνεται να διώκεται κατ’ έγκληση και ν’ αποδίδει την ασυλία, τη νομοθέτηση, στον Ποινικό Κώδικα στην αξιωματική αντιπολίτευση. Σας άσκησε μεγάλη κριτική η αξιωματική αντιπολίτευση, είπε ο υπουργός ότι «αυτά θα τα επαναφέρω». Ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης, καλέσατε τον κύριο Φλωρίδη σε εξηγήσεις ή έχει αλλάξει κάτι στη στρατηγική της Κυβέρνησης;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο κύριος Φλωρίδης εξέφρασε πάγιες δικές του απόψεις οι οποίες δεν έχουν συζητηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο. Από κει και πέρα, ως προς την αξιωματική αντιπολίτευση, νομίζω ότι όλοι θυμόμαστε ή καλό είναι να μην ξεχάσουμε τις απαράδεκτες ―και μιλάω και ως νομικός― παρεμβάσεις που έκαναν, λίγο πριν φύγουν από την εξουσία, το 2019, στον Ποινικό Κώδικα ―αναφέρομαι σε άλλες διατάξεις, όχι σε αυτήν που αναφέρατε― πάρα πολύ σοβαρές παρεμβάσεις, οι οποίες μείωσαν ποινές σε πολύ σοβαρά αδικήματα και μια σειρά από άλλες παρεμβάσεις, πολλές εκ των οποίων η προηγούμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας άλλαξε, αυστηροποιώντας το πλαίσιο των ποινών.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συγνώμη, όμως, να ρωτήσω κάτι; Επειδή, όμως, μιλάμε για την ασυλία των τραπεζικών στελεχών και ούτω καθ’ εξής, και μιλάμε για τις Προγραμματικές δηλώσεις, που εκ του χαρακτήρα τους έχουν ένα δεσμευτικό πλαίσιο, η Κυβέρνηση ζήτησε εξηγήσεις από τον κύριο Φλωρίδη; Υπάρχουν άλλοι υπουργοί που εξέφρασαν προσωπικές απόψεις κατά τις Προγραμματικές;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας απάντησα, εξέφρασε δικές του απόψεις, προσωπικές απόψεις, οι οποίες δεν έχουν συζητηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, φαντάζομαι ότι έχετε δει κι εσείς την επιστολή – καταγγελία μίας μαθήτριας, η οποία ενώ έχει συγκεντρώσει 22.000 μόρια και έχει γράψει σχεδόν τέλεια στα περισσότερα μαθήματα, δεν μπορεί καν να δηλώσει την Αρχιτεκτονική, στην οποία είχε εισαχθεί, γιατί της λείπουν μόλις 0,6 βαθμοί από την Ειδική Βάση Εισαγωγής στο Ελεύθερο Σχέδιο. Μήπως η ΕΒΕ ήταν ένα λάθος; Μήπως είναι μία αδικία; Διότι «κόβεται» εδώ ένα παιδί και ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, σε ένα μάθημα, μάλιστα, που δεν διδάσκεται στο Σχολείο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, δεν θεωρούμε σε καμία περίπτωση ότι η ελάχιστη βάση εισαγωγής είναι ένα λάθος, είναι μία πάγια διαχρονική θέση της παράταξής μας, την οποία εφαρμόσαμε στην προηγούμενη τετραετία. Από κει και πέρα, όπως γνωρίζετε, με βάση το νόμο που ισχύει, η κάθε σχολή επιλέγει το μάθημα και τη βάση σε αυτό το μάθημα. Άρα, είναι ένας κανόνας που τίθεται, στην πραγματικότητα με μία προϋπόθεση, από τη βαθμολογία που τίθεται από την κάθε σχολή, στο πλαίσιο και του αυτοδιοίκητου και έτσι ισχύει για όλους τους υποψηφίους σε όλες τις σχολές, οπουδήποτε θέλουν να εισαχθούν.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τελικά, όμως, για μία παράταξη η οποία έχει κάνει κορωνίδα την αριστεία, αυτή τη στιγμή δεν διαπιστώνετε ότι υπάρχει μία δυσλειτουργία αυτού του μέτρου;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ίσα ίσα, η κατάργηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, μια λαϊκίστικη προσέγγιση που είχε το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όταν ήταν στην κυβέρνηση, είναι απέναντι σε κάθε έννοια αριστείας. Και προφανώς, η επιμέρους βάση εισαγωγής σε ένα μάθημα, την οποία επιλέγει κάθε σχολή, δεν αποκλείει έναν υποψήφιο από οποιαδήποτε άλλη σχολή και σέβεται πλήρως την πολύ μεγάλη επίδοση που μπορεί να έχει ο οποιοσδήποτε υποψήφιος ή η οποιαδήποτε υποψήφια. Αφορά, μόνο μία σχολή, μόνο για ένα μάθημα. Άρα, δεν υπάρχει κάποια γενίκευση, εν προκειμένω.
ΜΑΡΙΝΑ ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, μιας και βρισκόμαστε εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου, να σας πάω λίγο στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια τα οποία βρίσκονται λίγο στα ύψη και είναι ένα πολύ μεγάλο κόστος για τη μέση ελληνική οικογένεια ―έχουμε αύξηση ακόμη και 40% σε ορισμένες περιπτώσεις― με την αντιπολίτευση, μάλιστα, να μιλάει για αισχροκέρδεια και να επισημαίνει ότι υπάρχει μία υποχώρηση στις τιμές των καυσίμων που δεν βλέπουμε στις τιμές των ακτοπλοϊκών. Εάν σκέφτεται η Κυβέρνηση κάποια μέτρα, για να διορθωθεί, εάν μπορώ να το πω έτσι, αυτή η κατάσταση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση αυτή έχει αποδείξει ότι δεν αφήνει κανένα τέτοιο ζήτημα, το οποίο, όπως και αυτό που είπατε, είναι πάρα πολύ σοβαρό, στην τύχη του. Με άμεσες παρεμβάσεις, είτε παρεμβάσεις όπως αυτές που έγιναν στα ζητήματα της ενέργειας, που καλύφθηκε το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων στο ρεύμα, πάνω από 80% και πολλές φορές 90% και στα κοινωνικά τιμολόγια 100%. Στο ζήτημα της ακρίβειας των τροφίμων που είχαμε συγκεκριμένες παρεμβάσεις, οι οποίες συνεχίζονται και θα συνεχίζονται, όσο υπάρχει ανάγκη. Και ναι, το παρακολουθούμε το ζήτημα αυτό και θα ενημερωθείτε άμεσα για νεότερα από την Κυβέρνηση.
Π. ΜΙΧΟΣ: Το Σάββατο είδαμε, πριν την ομιλία του Πρωθυπουργού, την τοποθέτηση του κ. Βορίδη. Ο κ. Βορίδης είχε μια σκληρή πολιτική κοινοβουλευτική αντιπαράθεση με τη «ΝΙΚΗ», τους «ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ» και το «ΣΥΡΙΖΑ». Στη συνέχεια, ανέβηκε ο Πρωθυπουργός, που παρουσίασε το σχέδιο πολυδύναμου εκσυγχρονισμού, τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις και το πρόγραμμά του. Αυτό θα είναι ένα μοντέλο, ένα μοτίβο, ένα σχέδιο που θα βλέπουμε συχνά; Θέλω να πω, τις αποστολές αυτές τις αναλαμβάνει ο κ. Βορίδης; Θα εκπροσωπεί συχνά τον Πρωθυπουργό στη Βουλή;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, δεν υπάρχει κανένα μοτίβο και κανένα μοντέλο. Ο κ. Βορίδης ορίστηκε στην Κυβέρνηση ως Υπουργός Επικρατείας, έχοντας πολύ μεγάλο μέρος της κοινοβουλευτικής παρουσίας της Κυβέρνησης. Ο Πρωθυπουργός παρουσίασε σε πρώτο χρόνο, στην πρωτολογία του, τις βασικές προτεραιότητες, ανέγνωσε τις προγραμματικές δηλώσεις και στη δευτερολογία του έβγαλε κάποια πολύ σημαντικά συμπεράσματα, βάζοντας τις βασικές προτεραιότητες για την επόμενη τετραετία. Η Κυβέρνηση έτσι θα πορευτεί. Θα πορευτεί με θετικό λόγο. Θα πορευτεί υλοποιώντας όλα όσα είχε δεσμευτεί προεκλογικά, αλλά και απαντώντας στις καθημερινές ανάγκες που προκύπτουν. Αυτό είναι το καθήκον μας. Από εκεί και πέρα, προφανώς, όταν υπάρχει κάποια κριτική από την Αντιπολίτευση που πατάει σε fake news ή σε ζητήματα που πρέπει να απαντήσουμε, θα απαντάμε. Αλλά ο βασικός στόχος, το κύριο μέλημά μας είναι να προχωρήσουμε όλοι μαζί ενωμένοι μπροστά.
Π. ΜΙΧΟΣ: Ο Πρωθυπουργός πότε θα επισκεφτεί την Κυπριακή Δημοκρατία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα γίνει. Είναι προγραμματισμένη το συντομότερο δυνατό η επίσκεψη. Θα ενημερωθείτε αρμοδίως. Σήμερα, είχαμε και τηλεφωνική επικοινωνία με τον Κύπριο Πρόεδρο. Και προφανώς, τα δύο κράτη, όπως συμβαίνει διαχρονικά, όπως συνέβη και την προηγούμενη τετραετία, να είναι σε μια συνεχή επικοινωνία και συνεννόηση.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε πριν για καλύτερες μέρες στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Περιμένετε ένα ήρεμο καλοκαίρι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Ελλάδα είναι μια χώρα, ένα κράτος που διαχρονικά και επί των ημερών του Κυριάκου Μητσοτάκη ισχυροποιείται. Είναι μια πολύ πιο ισχυρή χώρα τα τελευταία χρόνια. Από εκεί και πέρα, πιστεύει πάντοτε στην ειρηνική επίλυση των διαφορών, δεν προκαλεί εντάσεις. Από εκεί και πέρα, όμως, δεν υποχωρεί, ούτε κατ΄ ελάχιστο, σε όσα είναι τα εθνικά συμφέροντα τα οποία ενώνουν όλους τους πολίτες. Ευελπιστούμε και η άλλη πλευρά να δείξει την αντίστοιχη διάθεση. Εμείς πάντως, σε όσο μας αναλογεί, έχουμε μια ξεκάθαρη και σαφή θέση.
Φ. ΠΑΝΤΑΖΗΣ: Με αφορμή την ψήφο των αποδήμων, κόμματα της Αντιπολίτευσης σας κατηγορούν ότι το φέρνετε στη Βουλή και πάλι με σκοπό να αλλοιωθεί το εκλογικό αποτέλεσμα. Έχετε κάποιο σχόλιο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι αυτή η θέση είναι προσβλητική. Μιλάμε για ανθρώπους οι οποίοι έχουν δικαίωμα ψήφου, είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Είναι φίλοι, αδέλφια μας, συμπολίτες μας σε κάθε άκρη της γης και ουσιαστικά αποτελεί μια διευκόλυνση ενός ήδη υπάρχοντος δικαιώματος ψήφου. Για να καταλάβει το σύνολο των Ελλήνων πολιτών, οι άνθρωποι αυτοί εάν ήθελαν να πάρουν ένα αεροπλάνο, οποιοδήποτε μέσο να έρθουν να ψηφίσουν στη χώρα μας την ημέρα των εκλογών, θα μπορούσαν να το κάνουν. Και έρχεται ο Πρωθυπουργός και συνεχίζει ουσιαστικά, προτείνει τη συνέχιση μιας αυτονόητης -θεωρούμε- μεταρρύθμισης, να μην υπάρχουν εμπόδια για να μπορούν οι άνθρωποι αυτοί, από τον τόπο διαμονής τους, τον τόπο κατοικίας τους, τον τόπο που βρίσκονται τη μέρα των εκλογών ίσως για κάποια επαγγελματική ή οποιαδήποτε άλλη υποχρέωση, να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στο ίδιο ερώτημα. Θα ήθελα να ρωτήσω, κατ΄ αρχάς, εάν η Κυβέρνηση έχει υπολογίσει πόση είναι αυτή η δεξαμενή ψηφοφόρων, η οποία θα μπορεί να έχει αυτό το δικαίωμα. Και δεύτερον, σε πολύ πρακτικό επίπεδο, πώς θα γίνεται αυτό μέσω επιστολικής ψήφου; Καταλαβαίνω ότι θα κατατεθεί νομοσχέδιο, αλλά θα μπορούσατε να μας δώσετε μια ιδέα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι θα είναι ακριβώς το ίδιο νομοσχέδιο, το οποίο είχε κατατεθεί πριν από περίπου ενάμιση χρόνο. Τότε είχε ψηφιστεί, δεν είχε πάρει τις 200 ψήφους. Είχε ψηφιστεί από τους βουλευτές από της Ν.Δ., του ΠΑΣΟΚ και της «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ». Δεν ήταν τότε 200. Τα κόμματα τώρα αυτά ξεπερνούν τις 200 έδρες, νομίζω είναι 202, αν δεν κάνω λάθος. Δεν θα προστεθεί κάτι παραπάνω στο νομοσχέδιο. Θα είναι ακριβώς το ίδιο, με την ίδια διατύπωση που είχε πριν από ενάμιση χρόνο. Το ζήτημα της επιστολικής ψήφου αυτή τη στιγμή, λόγω κάποιων τεχνικών θεμάτων, τα οποία πρέπει να συζητηθούν και θέλουν χρόνο, δεν είναι στη συζήτηση. Θα το δούμε ενδεχομένως και σε δεύτερο χρόνο. Εμείς, ούτως ή άλλως, θέλουμε να διασφαλίζεται απολύτως και πλήρως όλη αυτή η εκλογική διαδικασία, που δεν αμφισβητείται, ούτε πρόκειται να αμφισβητηθεί ποτέ από κανέναν. Οπότε θέλουμε μια μεταρρύθμιση που ήδη την έχουμε φέρει στη Βουλή, χωρίς καμία αλλαγή. Είναι ένα στοίχημα, όπως είπα πριν, συνέπειας των πολιτικών κομμάτων που ήδη το έχουν στηρίξει, αλλά είναι και ένα συνολικό κάλεσμα για να λυθεί μια πολύ άδικη εκκρεμότητα. Ως προς τα τεχνικά που ρωτήσατε, νομίζω ότι θα μας διαφωτίσει το Υπουργείο Εσωτερικών. Ως προς τον αριθμό, θα σας πω ότι θα είναι σίγουρα πολλοί περισσότεροι που λόγω των περιορισμών που τέθηκαν από την Αντιπολίτευση το 2019, -θεωρώ και είναι δεδομένο νομίζω- από αυτούς που συμμετείχαν στην τελευταία εκλογική διαδικασία λόγω αυτών των πολλών περιορισμών που δυστυχώς εμείς δεν θέλαμε να θέσουμε, ούτε θέσαμε, αλλά τέθησαν για να περάσει τότε με την απαιτούμενη πλειοψηφία. Ας περιμένουμε να δούμε τον ακριβή αριθμό, ο οποίος νομίζω ότι θα είναι πάρα πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που συμμετείχε στις εκλογές του 2023.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πάνω σε αυτό. Οπότε εσείς θα φέρετε το ίδιο νομοσχέδιο που πριν από ενάμιση χρόνο πήρε 190 ψήφους ποντάροντας στους ίδιους βουλευτές. Ποιες θα είναι οι προϋποθέσεις, ούτως ώστε να μη γίνεται κατάχρηση αυτής της διάταξης του νόμου; Και επειδή εσείς έχετε ήδη νομοθετήσει δύο φορές για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού και ακούσαμε τον Πρωθυπουργό να καλεί την Αντιπολίτευση στο σύνολό της να το ψηφίσει με 300 βουλευτές, είναι αυτό ένα άνοιγμα στους «ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ» και στη «ΝΙΚΗ»;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πάμε στο πρώτο σκέλος. Καταρχάς, δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος κατάχρησης, γιατί υπάρχει ήδη νόμος, ο οποίος ορίζει και προβλέπει τη συμμετοχή των Ελλήνων από κάθε γωνιά της γης. Ουσιαστικά, με αυτή τη νομοθετική παρέμβαση, αίρονται οι περιορισμοί για τη συμμετοχή τους. Άρα, είναι πλήρως διασφαλισμένη διαδικασία. Και ούτως ή άλλως, όπως είπα και την προηγούμενη απάντησή μου, δεν υπάρχει κάποιο θέμα, γιατί μιλάμε για ανθρώπους, για Έλληνες πολίτες, Ελληνίδες και Έλληνες που έχουν το δικαίωμα της ψήφου, είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Άρα, ισχύει συνολικά η διαδικασία που ισχύει στις βουλευτικές εκλογές με απόλυτη διασφάλιση. Νομίζω ότι το τελευταίο κόμμα που θα μπορούσε να κατηγορηθεί για ένα τέτοιο άνοιγμα που λέτε, είναι η Ν.Δ.. Η Ν.Δ. ποτέ δεν έχει μιλήσει για ευπρόσδεκτες ή μη ευπρόσδεκτες ψήφους, όπως έχει ειπωθεί στο παρελθόν. Νομίζω ότι τα έχουμε αφήσει αυτά πίσω μας. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με την πολιτική της, δίνει μάχη για να απομονωθούν ακραίες φωνές στην πράξη και πολλές φορές, όταν αφορά άλλα ζητήματα, δίνει μάχη και νομοθετικά. Δηλαδή, εξαντλεί τα περιθώρια, οπότε νομίζω ότι αυτό το ερώτημα δεν πρέπει να απευθυνθεί στην κοινοβουλευτική πλειοψηφία της Ν.Δ. ή στην παρούσα Κυβέρνηση.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Συνεχίζοντας τα ερωτήματα των συναδέλφων, όμως. Αν για παράδειγμα, το ΠΑΣΟΚ αυτή τη φορά δεν ψηφίσει, βγαίνουν πάλι 200 με τη Ν.Δ., τους «ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ», την «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ», τη «ΝΙΚΗ» και την «Πλεύση Ελευθερίας». Σε αυτή την περίπτωση, θα ήταν μια εικόνα που θα κολάκευε τη νέα Κυβέρνηση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό νομίζω ότι δεν θα κολάκευε καθόλου το ΠΑΣΟΚ. Και ελπίζω ότι δεν θα γίνει κάτι τέτοιο. Περιμένουμε τη στάση του. Ας μην προεξοφλούμε τη στάση του. Το ΠΑΣΟΚ, πριν από ενάμιση χρόνο, είχε ψηφίσει ακριβώς την ίδια διάταξη, την οποία θα θέσουμε σήμερα σε διαβούλευση, και αισιοδοξούμε και ευελπιστούμε ότι θα κάνει το αυτονόητο, να την ψηφίσει ξανά.
Μ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Να σας ρωτήσω τώρα για το κύμα του επερχόμενου καύσωνα, καθώς έχουμε και μια σύσκεψη αυτή τη στιγμή στο Υπουργείο Εργασίας. Πόσο έτοιμος είναι ο κρατικός μηχανισμός και πόσο έτοιμες είναι οι υποδομές κυρίως για να αντέξουν, καθώς οι μετεωρολόγοι κάνουν λόγο και για ένα καύσωνα μακράς διαρκείας.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πράγματι, όπως είπατε, ισχύει η σύσκεψη στο Υπουργείο Εργασίας, όσον αφορά την ασφάλεια των εργαζομένων και θα έχουμε και σχετικές ανακοινώσεις. Να σας πω ότι αύριο στις 11:00, θα λάβει χώρα διϋπουργική σύσκεψη στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας με πολύ ευρεία συμμετοχή από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τα μέλη της Κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το παρακολουθούμε με πάρα πολύ μεγάλη προσοχή και θα ακολουθήσουν και ανακοινώσεις και από την αυριανή σύσκεψη με συγκεκριμένες συστάσεις και μέτρα που θα λάβουμε.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μια ερώτηση για τα αυτοδιοικητικά, γιατί μένουν λιγότερο από τρεις μήνες για τις εκλογές. Ο Πρωθυπουργός πριν από λίγο καιρό, προεκλογικά, είπε πως όπου υπάρχουν εν ενεργεία Περιφερειάρχες θα στηριχθούν από τη Ν.Δ.. Τι συμβαίνει με την Περιφέρεια Πελοποννήσου; Είναι ικανοποιημένη η Κυβέρνηση με το έργο του κ. Νίκα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επειδή εδώ είναι ενημέρωση για τα πεπραγμένα της Κυβέρνησης, θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι αυτά θα απαντηθούν και θα απαντηθούν με σαφήνεια αρμοδίως από τη Ν.Δ., όταν θα λάβει ο Πρωθυπουργός τις αποφάσεις του ως Πρόεδρος της Ν.Δ.. Πάντως, θα γίνει πολύ σύντομα.
Σας ευχαριστώ.