ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ

Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2022

Ενέργειες Ε.Α.Α.Σ για τις Συντάξεις: - Υπόμνημα Προτάσεων, στο Υπουργείο εργασίας, για το ασφαλιστικό νομοσχέδιο - Δείτε τις 7 + 1 Προτάσεις

 




ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ

Αποδέκτες για Ενέργεια

Υπουργό  Εργασίας κ Κοινωνικών Υποθέσεων κ.. Χατζηδάκη Κωστή

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΣΥΡΙΖΑ

ΚΙΝΑΛ – ΠΑΣΟΚ

ΚΚΕ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ

Αποδέκτες για Πληροφορία

ΥΕΘΑ κ. Παναγιωτόπουλο Νικόλαο

ΥΦΕΘΑ κ. Χαρδαλιά Νικόλαο

ΥΠΕΘΑ/ΓΔΟΣΥ

ΓΕΣ/ΔΟΙ

ΕΑΑΑ – ΕΑΑΝ –ΠΟΑΣΑ - ΠΟΣ

ΕΑΑΣ Παραρτήματα - Γραμματεία


Υπόμνημα Προτάσεων της Ενώσεως Αποστράτων Αξκων Στρατού που Αφορά στο Ασφαλιστικό Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας που θα έρθει στην Επιτροπή για Επεξεργασία

 


Α.  Πρόβλεψη επί του Nομοσχεδίου

 

Υπολογισμός χρόνου υπηρεσίας του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας στο διπλάσιο.

 

Στο Άρθρο 19 του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις», που αφορά στον Υπολογισμό χρόνου υπηρεσίας ένστολου προσωπικού του δημοσίου στο διπλάσιο» και στην αντικατάσταση της παρ. 5 του άρθρου 40 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007, Α΄ 210) παρακαλούμε όπως:


α) Για λόγους ισότιμης αντιμετώπισης η νέα ευεργετική διάταξη του άρθρου 19 θα πρέπει να τροποποιηθεί με πρόβλεψη  αναδρομικής ισχύς για τους ήδη συνταξιούχους, πέραν του εν ενεργεία προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.

 

      β) Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η συμπερίληψη του συνόλου των κατηγοριών των υπηρετούντων στις ΕΔ και ΣΑ δεν καθιστά διακριτή την  από μέρους της Πολιτείας αναγνώριση ως προς τις ιδιαιτερότητες και τη φύση του επαγγέλματος των Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. Για το λόγο ζητούμε να διορθωθεί και να συμπληρωθεί το υπόψη άρθρο έτσι ώστε να δοθεί η 5ετία στα προερχόμενα από τις ΕΔ στελέχη χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση (άνευ καταβολών) και επιπλέον 3 ακόμη έτη στα οποία οι καταβολές να είναι αντίστοιχες με αυτές των λοιπών Σωμάτων Ασφαλείας.

       γ) Σε κάθε περίπτωση και εφόσον δεν ευοδωθεί η πρόταση της παρ. (β) η οποιαδήποτε απόφαση καταβολής για την αναγνώριση του διπλασίου χρόνου υπολογισμού της Υπηρεσίας να είναι ανάλογη με αυτή των Σωμάτων Ασφαλείας.

 

Β.  Επί Πλέον Αιτήματα για Ένταξη στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις».

 

1. Αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης πάνω από τα 40 συντάξιμα έτη

(ΑΡΘΡΟ 32 ΤΟΥ Ν. 4670/2020. ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΗΚΗΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 36Α ΣΤΟΝ Ν. 4387/2016, ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ 5)

 

Ιστορικό

 

Η διατύπωση του ν. 4670/2020 επί της παραγράφου 5, του άρθρου 36α, εξαιρεί από τις ευνοϊκές συνθήκες που διαμορφώνονται μέχρι τα 40 έτη, λόγω αύξησης των συντελεστών αναπλήρωσης, όσους παρέμειναν στην υπηρεσία, κατείχαν θέσεις ιδιαίτερα υψηλής ευθύνης και έφθασαν στους υψηλότερους βαθμούς της ιεραρχίας, όπως Αρχηγούς Γενικών Επιτελείων (Α/ΓΕΕΘΑ, Α/ΓΕΣ, Α/ΓΕΝ και Α/ΓΕΑ), Γενικούς Επιθεωρητές, Διοικητές Στρατιάς, Στόλου, Τακτικής Αεροπορίας, Σωμάτων Στρατού, Μεραρχιών και αντίστοιχων των λοιπών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων κλπ, οι οποίοι συμπληρώνουν πάνω από 40 έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας.  Ειδικότερα, αφορά στελέχη που υπηρέτησαν με αυξημένες υποχρεώσεις, μεγάλο πλήθος μεταθέσεων και με απασχόληση πολύ πλέον του κανονικού ωραρίου, χωρίς οποιαδήποτε αποζημίωση.  Με βάση τον ετήσιο αριθμό αποστρατευομένων ανωτάτων αξιωματικών των παραπάνω περιπτώσεων, που ανέρχονται κατά μ.ο. στους τριάντα (30), οι οποίοι συμπληρώνουν πάνω από 40 έτη, το ετήσιο κόστος για το επιπλέον ποσοστό 1,5% εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περίπου 17.000 ευρώ (συντάξιμες αποδοχές 3.000χ1,5%χ12 μήνες χ 30=16.200 ευρώ).  Σύμφωνα με στοιχεία, ο αριθμός αποστράτων που εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή ανέρχεται σε περίπου 910 άτομα, με εκτιμώμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση 492.000 ευρώ . Με την προτεινόμενη ρύθμιση δεν θίγεται ο ανταποδοτικός χαρακτήρας του ασφαλιστικού συστήματος, καθώς το εν λόγω προσωπικό έχει καταβάλλει αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές. 

 

Προτεινόμενη Διατύπωση 

 

Προκειμένου να αποκατασταθεί αυτή η αδικία, προτείνεται να προστεθεί εδάφιο στην παράγραφο 5 του άρθρου 36α, όπως παρακάτω:   

5. Ειδικότερα τα ποσοστά αναπλήρωσης των ειδικών κατηγοριών στρατιωτικών που προβλέπονται στο άρθρο 41 του α.ν. 1854/1951 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρ. 3 παρ. 1-3  του ν. 148/1975 και συμπληρώθηκε στις παρ. 2 και 3 περίπτωση  δ΄ με άρθρ. 2 του ν.1282/ 1982 και με τις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 8 του ν. 2084/1992,  όπως ισχύει, προσαυξάνονται πέραν των ποσοστών του πίνακα 2 της παραγράφου 5 του άρθρου 8 και κατά ποσοστό 1,5% επιπλέον για κάθε έτος μετά το τεσσαρακοστό πέμπτο. «Επίσης, τα ποσοστά αναπλήρωσης προσαυξάνονται πέραν των ποσοστών του πίνακα 2 της παραγράφου 5 του άρθρου 8 και κατά ποσοστό 1,5% επιπλέον για κάθε έτος μετά το τεσσαρακοστό, για όσους στρατιωτικούς συμπληρώνουν πραγματική συντάξιμη υπηρεσία άνω των σαράντα ετών και δεν εμπίπτουν στις ειδικές κατηγορίες στρατιωτικών του προηγουμένου εδαφίου.»

Η πρόταση αυτή δεν επηρεάζει δημοσιονομικά άλλες κατηγορίες.

 

 

2. Πρόβλεψη για τα ευδοκίμως τερματίσαντα τη σταδιοδρομία τους Στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων

· Οι στρατιωτικοί, εκτός από όσους υποβάλλουν αίτηση αποστρατείας, είναι οι μοναδικοί στο δημόσιο τομέα που συνταξιοδοτούνται/αποστρατεύονται με απόφαση της υπηρεσίας, χωρίς να το επιθυμούν, ως «ευδοκίμως τερματίσαντες» τη σταδιοδρομία τους και χωρίς να έχουν συμπληρώσει πάντοτε τα απαραίτητα έτη για πλήρη σύνταξη. 

· Στις παραπάνω περιπτώσεις και ιδιαίτερα όταν δεν έχουν συμπληρωθεί τα τουλάχιστον 40 έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας, προτείνεται να προσδιορίζονται μεν οι συντάξιμες αποδοχές που αντιστοιχούν μέχρι το χρόνο αποστρατείας, αλλά, για τον υπολογισμό του ποσού της ανταποδοτικής σύνταξης, ως ποσοστό αναπλήρωσης να λαμβάνεται το ποσοστό που αντιστοιχεί στα 40 έτη.

3. Επανυπολογισμός Συντάξεως Ανθυπασπιστών

Ιστορικό

Στην παράγραφο 3 του άρθρου 42, του ΠΔ 169/2007, προβλέπεται: «3. Η σύνταξη των μόνιμων ανθυπασπιστών και οπλιτών των Ένοπλων Δυνάμεων, της Χωροφυλακής και του Λιμενικού Σώματος της Αστυνομίας Πόλεων, καθώς και αυτών που δεν εξομοιώνονται με ορισμένους βαθμοφόρους του στρατεύματος στρατιωτικών νοσοκόμων, προσαυξάνεται κατά 3/35 του μηνιαίου συντάξιμου μισθού τους, εφόσον έχουν συμπληρώσει 20ετή πραγματική συντάξιμη υπηρεσία.»

Για τον υπολογισμό του συντάξιμου μισθού ΔΕΝ λαμβάνεται υπόψη ο αποστρατευτικός συντάξιμος βαθμός, αλλά μικρότερος, διότι με την προσθήκη των 3/35 δημιουργούντο ευνοϊκότερες συνταξιοδοτικές συνθήκες. Ο αποστρατευτικός συντάξιμος βαθμός, με βάση το σύνολο ετών πραγματικής υπηρεσίας καθορίζεται από το άρθρο 37, παράγραφο3 του ν. 3016/2002. Με την ισχύ του ν.4387/2016 δεν υπήρξε αντίστοιχη πρόβλεψη, με αποτέλεσμα να υπολογισθούν οι συντάξεις στο μειωμένο συντάξιμο μισθό και όχι στον πραγματικό αποστρατευτικό συντάξιμο μισθό.

Πρόταση

Να γίνει επανυπολογισμός συντάξεων όσων εμπίπτουν στην κατηγορία των προσώπων της παραγράφου 3 του άρθρου 42, του ΠΔ 169/2007, και ως βάση υπολογισμού να λαμβάνεται ο αποστρατευτικός συντάξιμος βαθμός.

Προτεινόμενη Διατύπωση

«Οι κύριες συντάξεις των προσώπων της παραγράφου 3 του άρθρου 42, του ΠΔ 169/2007, επανυπολογίζονται με βάση υπολογισμού τον βασικό μισθό της τελευταίας μισθολογικής τους προαγωγής, σύμφωνα με τα καθοριζόμενα στο άρθρο 37, παράγραφο 3 του ν. 3016/2002.»

4. Εργασιακό Αποστράτων (ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ)

 

Ιστορικό

 

Συνταξιούχοι που είχαν αναλάβει εργασία ή αυτοαπασχόληση πριν την ισχύ του ν. 4387/2016, εξαιρούντο από την περικοπή της σύνταξης του 60% και εξακολουθούσε να ισχύει για τους ανωτέρω το άρθρο 63 του ν.2676/1999 όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν.3863/2010.

Με το άρθρο 27 του ν.4670/2020 τροποποιήθηκαν και πάλι οι ρυθμίσεις για την απασχόληση των συνταξιούχων (άρθρο 20 του ν. 4387/2016, άρθρο 10 του ν. 3865/2010, άρθρο 16 του ν. 3863/2010 και άρθρο 63 του ν. 2676/1999), θέτοντας περιορισμούς στην εν λόγω απασχόληση σε όλους τους συνταξιούχους και μάλιστα όταν αυτή παρέχεται και στον ιδιωτικό τομέα. Ειδικά δε για όσους ήδη απασχολούνταν, προβλέπεται, μετά από διετή περίοδο “χάριτος”, ότι από 1.3.2022 οι ακαθάριστες συντάξεις κύριες και επικουρικές καταβάλλονται του λοιπού μειωμένες κατά ποσοστό 30%.

Οι μνημονιακές περικοπές, συμπεριλαμβανομένων των Δώρων, έχουν οδηγήσει σε μείωση του καθαρού ετήσιου συνταξιοδοτικού εισοδήματος ακόμη και κατά εξήντα πέντε τοις εκατό (65%).

Κάθε φυσικό πρόσωπο έχει δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του και στην εργασία που επιλέγει, εφόσον δεν προσβάλλονται δικαιώματα άλλων ή τα χρηστά ήθη. Τα δικαιώματα αυτά προστατεύονται από το Σύνταγμα της Ελλάδος (άρθρ. 5 παρ. 1 και 22 παρ. 1), επιπρόσθετα δε και η σύνταξη αποτελεί περιουσιακό δικαίωμα και στοιχείο, σύμφωνα και με το άρθρο 1 του (πρώτου) Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α, ως ήδη έχει γίνει αποδεκτό από το Ελεγκτικό Συνέδριο (Απόφαση 748/2020), και ως εκ τούτου η παραβίασή αμφοτέρων δεν είναι θεμιτή, Συνταγματικά παραδεκτή και κοινωνικά αποδεκτή.

Η ύπαρξη περιορισμών στην απασχόληση των συνταξιούχων δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι συμβάλλει στην μείωση της ανεργίας ειδικά των νέων, καθώς η «θέση εργασίας» που καλύπτει ο συνταξιούχος (με τις γνώσεις και την εμπειρία του) δεν μπορεί να καλυφθεί από νέο ειδικευμένο ή ανειδίκευτο άνεργο, αλλά μόνον από έναν ήδη εργαζόμενο των αυτών γνώσεων και εμπειρίας με τον συνταξιούχο. Επιπρόσθετα δε η εμπειρία και η τεχνογνωσία των συνταξιούχων μπορεί να μεταβιβαστεί και να τύχει εκμετάλλευσης από τους λοιπούς εργαζόμενους και τον αντίστοιχο οργανισμό, συνεισφέροντας στο κοινωνικό και εργασιακό κεφάλαιο της χώρας μας. Γι’ αυτόν τον λόγο σε κρατικές θέσεις υψηλής ευθύνης έχει προβλεφθεί από την παρούσα Κυβέρνηση να υπηρετούν απόστρατοι, λόγω των γνώσεων κα της εμπειρίας τους, χωρίς μείωση της σύνταξής τους

Η διατήρηση της μείωσης κατά ποσοστό 30% στις ακαθάριστες συντάξεις, κύριες και επικουρικές, επιφέρει δυσμενέστατες συνέπειες και για αυτούς που πρόκειται να αναλάβουν εργασία στο μέλλον, αποστερώντας το δικαίωμά τους να αναπληρώσουν μέρος του απολεσθέντος συνταξιοδοτικού εισοδήματος με συνήθη εργασιακή απασχόλησή, στην πράξη δε αποτελώντας αντικίνητρο για απασχόληση και  ισχυρό κίνητρο για εργασιακή και κοινωνική περιθωριοποίηση. 

 

Πρόταση  

 

Να καταργηθεί το άρθρο 20 του ν. 4387/2016 και το άρθρο 27 του ν.4670/2020 και όλες οι διατάξεις που θέτουν περιορισμούς στην απασχόληση των συνταξιούχων, που είχαν αναλάβει ή θα αναλάβουν εργασία ή αυτοαπασχόληση στο μέλλον,  ανεξαρτήτως πότε έχουν συνταξιοδοτηθεί ή θα συνταξιοδοτηθούν ή πότε θα αναλάβουν εργασία η αυτοαπασχόληση.

  

5. Εισφορά 0,20€ Υπέρ Συνταξιουχικών Οργανώσεων

 

Ιστορικό

 

Με το άρθρο 102 του ν.4387/2016 όπως συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε με το Άρθρο 41 του  ν.4611/19, θεσπίσθηκε η προαιρετική μηνιαία εισφορά του ποσού των 0,20€ υπέρ διαφόρων Συνταξιουχικών Οργανώσεων προκειμένου να καλύπτουν πάγιες και διαρκείς τους ανάγκες.

Από την διανομή της παραπάνω εισφοράς των 0,20€  από τους συνταξιούχους, αναίτια, επιλεκτικά και αντιδημοκρατικά αποκλείσθηκαν οι Ενώσεις Αποστράτων Αξιωματικών οι οποίες εκπροσωπούν και επιμελούνται των συμφερόντων του συνόλου των Αποστράτων Αξιωματικών των ΕΔ,

Πρόταση

Να συμπεριληφθούν οι Ενώσεις Αποστράτων Αξιωματικών των ΕΔ στην παραπάνω διανομή διότι αποτελούν τις πλέον αντιπροσωπευτικές Συνταξιουχικές Οργανώσεις του Κλαδου

Προτεινόμενη Διατύπωση

           Η  παράγραφος 3 του άρθρου 102 του ν. 4387/ 2016 να συμπληρωθεί με την υποπαράγραφο (δ)  όπως παρακάτω :

« Ωςδικαιούχεςσυνταξιουχικές οργανώσεις ορίζονται:

 α)

 β)

 γ)

 δ) Τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) που βρίσκονται υπό την εποπτεία του Δημοσίου και πηγή χρηματοδότησής τους αποτελούν και οι  υποχρεωτικές εισφορές των μελών τους.

Από τη συμμετοχή στη διαδικασία κατανομής αποκλείονται οι Συνταξιουχικές οργανώσεις που εκπροσωπούν συνταξιούχους οι οποίοι δεν προέρχονται από προσδιορισμένους και συγκεκριμένους εργασιακούς κλάδους, χώρους ή ιδιότητες.» .

6. Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) 

 

Ιστορικό

     Με την  υπ’ αριθ. 1477/2021 απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίουη  παρακράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ)  από τις συντάξεις των δημοσίων λειτουργών και υπαλλήλων, για τη χρηματοδότηση του ελλείμματος του συνταξιοδοτικού κεφαλαίου, κατά το χρονικό διάστημα από την υπαγωγή τους στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης έως τις 31.12.2018 αντίκειται στην αρχή της ισότητας ενώπιον του νόμου και της ισότητας στα δημόσια βάρη, καθώς και στην αρχή της αναλογικότητας, δηλ. με απλά λόγια είναι αντισυνταγματική.

     Η ίδια παρακράτηση όμως, για την ενίσχυση του ΑΚΑΓΕ (Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών), ήτοι του Αποθεματικού Εθνικής Σύνταξης που έχει συσταθεί για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος, κατά το χρονικό διάστημα από την 1.1.2019 και εφεξήςΔΕΝ αντίκειται, ως εκ της εντεύθεν μεταβολής του προορισμού της Εισφοράς, στο Σύνταγμα, ήτοι έχει κριθεί συνταγματική .

 

Πρόταση 

Η εφαρμογή της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου και η απόδοση αναδρομικών 23 μηνών (Φεβ. 2017-Δεκ. 2018) σε όλους τους δικαιούχους συνταξιούχους, ανεξαρτήτως κατάθεσης σχετικής προσφυγής.

7. Εισφορές Υγειονομικής Περίθαλψης Αποστράτων (Συνταξιούχων)

 

Ιστορικό

 

Στο άρθρο 44 του ν. 4387/2016 όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει μέχρι σήμερα προβλέπεται Από την 1.7.2016 η εισφορά υγειονομικής περίθαλψης υπέρ ΕΟΠΥΥ για παροχές ασθενείας σε είδος των συνταξιούχων καθορίζεται σε ποσοστό 6%, και υπολογίζεται επί του καταβαλλόμενου ποσού κύριας σύνταξης αφού αφαιρεθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων του άρθρου 38 του ν. 3863/2010 (Α’ 115) και των παραγράφων 11 και 12 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 (Α’ 152).

 

Πρόταση

Να εφαρμοστεί δικαιότερη κατανομή των καταβολών των Συνταξιούχων σε ότι αφορά το 6% που παρακρατείται εφάπαξ και χωρίς να υπολογίζεται ο αριθμός των εμμέσως ασφαλισμένων που συνδέονται με τον άμεσα ασφαλιζόμενο όπως παρακάτω :

      α) 3% για τον ασφαλιζόμενο εφάπαξ

      β) 1% επιπλέον για κάθε πρόσθετο μέλος που εμμέσως ασφαλίζεται και μέχρι του ύψους του 6% (τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες απαλλάσσονται από επιπλέον του 6% εισφορές)

 

  

Γ.  Επί πλέον Πρόταση για Ανάληψη Πολιτικής Πρωτοβουλίας

 

Εφαρμογή Πραγματικών Αυξήσεων σε όλους από 1/1/2023 και στη Θετική Προσωπική Διαφορά

 

Ιστορικό

Ως γνωστό, με το άρθρο 14 του  ν.4387/2016  (νόμος Κατρούγκαλου) καθιερώθηκε η ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ (ΠρΔ) για την «προστασία καταβαλλόμενων συντάξεων».  Αναλυτικότερα από 1.1.2019, εφόσον το καταβαλλόμενο ποσό των παλαιών συντάξεων είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από τον επανυπολογισμό τους, βάσει των νέων διατάξεων  του  ν.4387/2016,  το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, συμψηφιζόμενο κατ’ έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του, με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων (ΘΕΤΙΚΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ).  Εάν το παλαιό καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων είναι μικρότερο από αυτό που προκύπτει από τον επανυπολογισμό τους, τότε αυτό προσαυξάνεται κατά το ένα πέμπτο της διαφοράς σταδιακά και ισόποσα εντός πέντε ετών (ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ). Αν και υπάρχει η λέξη «αρνητική», ουσιαστικά αυτή σημαίνει «αύξηση». Επίσης στο ίδιο άρθρο, προεβλέπετο ότι το συνολικό ποσό της σύνταξης θα αυξανόταν από 1.1.2017 κατ’ έτος με βάση συντελεστή που διαμορφώνεται κατά 50% από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους. Η ημερομηνία έναρξης αυξήσεων από 1.1.2017, τροποποιήθηκε με το ν. 4472/2017 και μετατέθηκε για την 1.1.2022. Τέλος με το ν.4670/2020 (νόμος Βρούτση), η ημερομηνία αυξήσεων μετατέθηκε εκ νέου για 1.1.2023.

Τα ίδια περίπου προβλέπονται με το άρθρο 25 του ν.4670/2020, στο οποίο διαφοροποιείται η ημερομηνία του 2ου επανυπολογισμού, που είναι πλέον η 1.10.2019.

Συμπεράσματα

Η Πρoσωπική Διαφορά αφορά στη συντριπτική πλειοψηφία των συνταξιούχων, επομένως και αποστράτων, ήτοι όσων έχουν συνταξιοδοτηθεί κυρίως πριν το Μάιο 2016, αλλά και μερικών με συντάξιμα άνω των 30 ετών, πριν την 1.10.2019.

Η θετική Πρ.Δ, που είναι ένα αξιόλογο ποσό και σε μερικές περιπτώσεις ξεπερνάει ακόμη και τα 400 ευρώ, σημαίνει ότι κάποιες χιλιάδες συνταξιούχοι δεν θα πάρουν ΠΟΤΕ αύξηση στο ποσό της ήδη μειωμένης καταβαλλόμενης σύνταξής τους, η οποία σε πραγματική βάση ουσιαστικά θα συνεχίσει να μειώνεται λόγω σημαντικής μείωσης της αγοραστικής της αξίας. Σε μια περίοδο που οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών διακηρύσσουν ότι έχουμε εξέλθει από την οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2010 και μάλιστα από τον Αύγουστο 2022 και από την Ενισχυμένη Εποπτεία,  υπάρχουν χιλιάδες συνταξιούχοι που θα συνεχίζουν να βυθίζονται σε αυτή την σπειροειδή οικονομική δίνη.

Σύμφωνα με τις τρέχουσες εκτιμήσεις ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (πληθωρισμός) για το έτος 2022 τρέχει με ρυθμό κατά μ.ο. σε ποσοστό 11,3%, ενώ η μεταβολή του ΑΕΠ είναι περίπου 3,5%. Αυτά σημαίνουν ότι η προκύπτουσα αύξηση, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία (ν.4670/2020), για το έτος 2023 εκτιμάται ότι θα είναι της τάξης του 7%.

Όσοι συνταξιούχοι έχουν μεγάλη θετική προσωπική διαφορά, ενδεικτικά της τάξης των 60 ευρώ και άνω (εξαρτάται από το ύψος της σύνταξης) ΔΕΝ θα λάβουν οποιαδήποτε πραγματική αύξηση (πληρωτέο ποσό), παρά μόνο λογιστική, απομειούμενου του ποσού της θετικής προσωπικής διαφοράς. Έτσι ουσιαστικά υπάρχει νέα απώλεια εισοδήματος, καθόσον μειώνεται η αγοραστική αξία της σύνταξης κατά το ποσοστό της ετησίας αύξησης του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, στην προκειμένη περίπτωση κατά 11,3%.

Τα ποσά που αφορούν στην προσωπική διαφορά ήδη καταβάλλονται στους συνταξιούχους, που σημαίνει ότι δεν θα επιβαρυνθεί ο Π/Υ του e-ΕΦΚΑ, πέραν της ενδεχόμενης ετήσιας αύξησης του έτους 2023, που εκτιμάται ότι δεν θα είναι σημαντική.

Το Κράτος θα πρέπει να αντιμετωπίσει τους Πολίτες του με κοινωνική ευαισθησία και ιδιαίτερη φροντίδα, και ΟΧΙ όπως έκανε στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες των τελευταίων 12 ετών, που μάλιστα έχουν πληγεί ακόμη περισσότερο από την εξακολουθούσα επί τριετία πανδημία, αλλά και την από έτους, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, εκτοξευθείσα ακρίβεια.  Κατάσταση, ιδιαίτερα επιβαρυμένη στην κατηγορία των συνταξιούχων, οι οποίοι μαζί με τους μισθωτούς σηκώνουν το βάρος των φορολογικών εσόδων του Κράτους.

Πρόταση 

Προτείνεται όπως, η οποιαδήποτε αύξηση αποφασισθεί για το έτος 2023 από την Κυβέρνηση και υπολογισθεί στις συντάξεις, η οποία όμως αύξηση στις περιπτώσεις μεγάλης θετικής προσωπικής διαφοράς ΔΕΝ θα εμφανισθεί στο πληρωτέο, να δοθεί υπό μορφή οικονομικής ενίσχυσης κατ’ εξαίρεση για το έτος 2023, που ο πληθωρισμός έχει εκρηκτική αυξητική πορεία. Για τα επόμενα έτη δύναται να εξετάζεται το θέμα σε σχέση με το ύψος του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή και αναλόγως της πορείας του να λαμβάνονται οι σχετικές αποφάσεις