ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ

Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2020

Ε.Α.Α.Σ για τα μειωμένα αναδρομικά: Οι τρεις θεσμικές Ενώσεις Αποστράτων προσφεύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας - Άσκηση ατομικών αγωγών στο Ελεγκτικό Συνέδριο


 


   Δημοσιεύτηκε η αναμενόμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ),  ΦΕΚ υπ’ αριθμ. 4536  τεύχ. Β, 14/10/2020 ως διοικητική εφαρμοστική πράξη του Νόμου Ν.4734/2020, Άρθρου 33, που αφορά στα αναδρομικά των Στρατιωτικών Συνταξιούχων, η χορήγηση των οποίων εκκρεμούσε από παλαιότερες δικαστικές αποφάσεις.

 

     Τα καθοριζόμενα αναδρομικά αφορούν ΜΟΝΟΝ την χρονική περίοδο από 11-6-2015 έως και 12-5-2016 και αποκαθιστούν εν μέρει μειώσεις που επιβλήθηκαν στις κύριες συντάξεις των αποστράτων κατ' εφαρμογή του άρθρου πρώτου παράγραφος Β, υποπαράγραφος Β3 του Ν. 4093/2012 (για συντάξεις άνω των 1000 ευρώ, ποσοστά 5-10-15-20%).

 

   Δυστυχώς η καταβολή των αναδρομικών, όπως υλοποιείται, απογοητεύει και προκαλεί, καθόσον δεν επιτυγχάνεται η δικαίωση που τόσο ανέμεναν οι στρατιωτικοί και αποτελούσε Κυβερνητική δέσμευση. 

 

     Με επιστολή του το Συντονιστικό Συμβούλιο των τριών Ενώσεων Αποστράτων απαιτεί κατεπείγουσα συνάντηση με τον αρμόδιο Υπουργό κ. Γ. Βρούτση για το συγκεκριμένο θέμα.

 

     Η Ε.Α.Α.Σ. από κοινού με τις δύο άλλες Ενώσεις Αποστράτων, Ναυτικού και Αεροπορίας, θα προσφύγει στο ΣτΕ προκειμένου να ακυρώσει τη συγκεκριμένη ΚΥΑαναφορικά με το περιορισμένο χρονικό διάστημα καταβολής τους, το ύψος του καταβαλλόμενου ποσού, την μη απόσβεση των εν γένει αξιώσεων των στρατιωτικών συνταξιούχων από την καταβολή του ποσού αυτού και την εξαίρεση επιστροφής δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδομάτων αδείας.

    Το παραπάνω αναφερόμενο ένδικο μέσο, είναι το μόνο προβλεπόμενο, καθόσον η Ε.Α.Α.Σ., ως Ν.Π.Δ.Δ., δεν έχει κανένα δικαίωμα ομαδικής προσφυγής στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως αυτό έχει αποφανθεί. 

 

     Σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα πρακτικά της 3ης Ειδικής Συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου της 23ηςΣεπ. 2020 γνωμοδότησης επί του επίμαχου σχεδίου της κατατεθείσας τροπολογίας, επισημαίνονται τα εξής:

         α.  Το Ελεγκτικό Συνέδριο εκτιμά πως η διάταξη περί απόσβεσης αξιώσεων προσβάλλει ευθέως γεννημένα περιουσιακά δικαιώματα.

        β.  Ένεκα εκδόσεως αντιφατικών αποφάσεων από το ΣτΕ και το Ελεγκτικό Συνέδριο αναφορικά με την αντισυνταγματικότητα ή μη διαφόρων περικοπών, δεν είναι εφικτή εξ υπαρχής πρόβλεψη για την τύχη των δικαστικών αξιώσεων ακόμα και μετά τη δημοσίευση της επίμαχης ΚΥΑ.

        γ.  Τέλος, για το αν οι συγκεκριμένες αξιώσεις για καταβολή περικοπτόμενων ποσών αναδρομικών, ιδίως βάσει των διατάξεων του Ν 4093/2012, έχουν υποπέσει σε παραγραφή είναι ζήτημα για το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει αποφανθεί το Ελεγκτικό Συνέδριο.

 

    Ειδικότερα, επί της παραγραφής είναι απαραίτητο να επισημανθεί ότι κατ’ επιλογή του εκάστοτε δικάζοντος Δικαστηρίου, είτε θα εφαρμοστεί η 5ετής βάσει του άρθρου 105 του Εισαγωγικού Νόμου Αστικού Κώδικα  ως διεκδίκηση αποζημιωτικού χαρακτήρα, οπότε και δεν θα υποπέσουν οι αξιώσεις αυτές σε παραγραφή μέχρι 31/12/2020, είτε η 2ετής ως αξίωση προερχόμενη από ευθεία αγωγή, οπότε σε αυτήν την περίπτωση οι απαιτήσεις θα έχουν παραγραφεί.

 

     Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, διαφαίνεται έδαφος διεκδίκησης των ποσών αυτών μέσω άσκησης ατομικών αγωγών στο Ελεγκτικό Συνέδριο, χωρίς ωστόσο να είναι εκ των προτέρων δυνατό να προβλεφθεί με τα μέχρι σήμερα νομολογιακά δεδομένα, ότι θα έχουν παραγραφεί ή όχι. Παρά ταύτα και επειδή το πνεύμα των αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφήνει περιθώρια ΜΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗΣ των όποιων διεκδικήσεων, όσοι συνάδελφοι επιθυμούν να το διερευνήσουν περαιτέρω να αποταθούν στους δικηγόρους τους. Η Ε.Α.Α.Σ. τονίζει την ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ έκβασης τέτοιων ατομικών προσφυγών, καθόσον δεν είναι δυνατόν να προβλεφθεί το δικαστικό αποτέλεσμα..

 

    Κατόπιν των παραπάνω, εναπόκειται στη πρωτοβουλία κάθε μέλους μας να επιλέξει από τώρα την επιλογή κατάθεσης αγωγής στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για τις παρακάτω διεκδικήσεις:

 

  • α. Δώρα αδειών, εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, βάσει των διατάξεων της παραγράφου Β της υποπαρ. Β4 του άρθρου πρώτου του Ν 4093/2012
  • β. Μείωση 5-20% βάσει των διατάξεων της παραγράφου Β της υποπαρ. Β3 περ. α’ του άρθρου πρώτου του Ν 4093/2012 για συντάξεις άνω των 1000 ευρώ- Αντισυνταγματικότητα βάσει της 1277/2018 απόφασης Ολομέλειας ΕΣ.
  • γ.  Εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων (Ε.Α.Σ) –Αντισυνταγματικότητα βάσει των υπ’ αριθμ. 244/2017 και 32/2018 αποφάσεων Ολομέλειας ΕΣ.
  • δ.  Μείωση 12% για συντάξεις πάνω 1300 ευρώ  (άρθρο 1 παρ. 1 Ν 4051/2012).

 

       Επισημαίνεται ότι  ανεξάρτητα από τις αναφερόμενες δικαστικές διεκδικήσεις των μελών μας, η Ένωση εξακολουθεί να διεκδικεί την τροποποίηση του ν.4670/2020 (νόμος Βούρτση), ώστε ο επανυπολογισμός των συντάξεων μας, να γίνει επί των συντάξιμων αποδοχών του Ιουλίου 2012.

 

 

                                                                                             Αθήνα 15 Οκτ,2020

 

 

Το Δ.Σ  Ε.Α.Α.Σ