ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ

Σάββατο 13 Ιουνίου 2020

'Σέξι θύμα", "Καλλονή δράστρια" - Η ανθρωποφαγία των social media - Αν ήταν άνδρες, θύμα και θύτης;



Λίλα Σταμπούλογλου 

Εδώ και μερικές βδομάδες, οι διαδικτυακοί τοίχοι έχουν γεμίσει με φωτογραφίες ενός «σέξι θύματος». Πάνω σε αυτόν τον χαρακτηρισμό, που άλλες φορές προέκυπτε έμμεσα από τις περιγραφές και άλλες φορές τον σέρβιραν απροκάλυπτα με πομπώδεις τίτλους και ζουμαρισμένες φωτογραφίες σε ντεκολτέ και οπίσθια, μια 34χρονη κοπέλα που δέχτηκε επίθεση με βιτριόλι και τώρα παλεύει στα νοσοκομεία με κατεστραμμένο πρόσωπο, μετατράπηκε σε ατραξιόν. 

Οι λέξεις ωραία, καλλίγραμμη, στιλάτη και σέξι κόλλησαν πάνω της, λες και ήταν αυτό που ενδιέφερε πρωτίστως να τονιστεί στο φριχτό που της συνέβη, ένα πρωί καθώς έβγαινε από τη δουλειά της. Πάνω στην εμμονή της κοινής γνώμης με την εξωτερική της εμφάνιση, επωάστηκαν αρρωστημένες απόψεις, οι οποίες κατέληγαν να της ρίχνουν ευθύνες για ό,τι συνέβη. 

Το καλλίγραμμο σώμα της έγινε πεδίο χυδαίων σχολίων, ενώ o παραλογισμός του «victim blaming» ασχολήθηκε ουκ ολίγες φορές, μέσα από δήθεν σοβαρές συζητήσεις, πολλές εκ των οποίων έγιναν μπροστά σε κάμερες και μεταδόθηκαν στο πανελλήνιο, με το γεγονός ότι είναι κοκέτα, ότι ταξιδεύει συχνά και ότι της αρέσουν τα ακριβά αυτοκίνητα και τα μπουζούκια. Και βέβαια, η προσωπικότητά της μπήκε στο μικροσκόπιο και η θηλυκότητά της στη ζυγαριά, για να υπαινιχθεί ότι υποκίνησαν πάθη, τα οποία οδήγησαν στην καταστροφή της 

Εδώ και λίγες ώρες, οι διαδικτυακοί τοίχοι δεν είναι γεμάτοι μόνο από φωτογραφίες ενός «σέξι θύματος», τώρα γεμίζουν κι από φωτογραφίες μιας «καλλονής δράστριας». Η 35χρονη βασική ύποπτη, η οποία το απόγευμα της Πέμπτης οδηγήθηκε στην ασφάλεια για ανάκριση και εν τέλει συνελήφθη, ενώ δημιουργήθηκε και δικογραφία εναντίον της, αντιμετωπίζεται με παρόμοιο τρόπο από ένα μεγάλο κομμάτι των media, αλλά και του κοινού που παρακολουθεί την υπόθεση από τις οθόνες του. 

Νέος κύκλος επεισοδίων, παρόμοια πλοκή και αισθητική. Τα κοινωνικά δίκτυα της αυτουργού ξεσκονίζονται για να βρεθούν οι πιο σέξι φωτογραφίες της, ο φακός ζουμάρει ξανά στο γυμνό δέρμα που προβάλλει μέσα από τα ρούχα, η λέξη «ωραία» κολλάει ξανά μπροστά από το δράστρια αυτή τη φορά, και τα σχόλια κινούνται στο ίδιο ύφος, κρίνοντας την αδιανόητη πράξη της υπό το πρίσμα αυτού που φαίνεται μπροστά στον καθρέφτη. 

«Σέξι θύμα και καλλονή δράστρια», αναγράφουν ένα σωρό τίτλοι. «Η μάχη της τρέσας», σχολίαζε κάποιος κάτω από την είδηση, βάζοντας χαιρέκακα emoticons από δίπλα. «Το οξυζενέ στο μαλλί θα φταίει», έλεγε ένας άλλος, ενώ πολλοί έσπευδαν να τονίσουν ότι οι δυο τους, θύμα και θύτης, μοιάζουν εμφανισιακά, λες και αυτό έχει καμία σημασία ή σηματοδοτεί κάτι σε αυτή τη στενόχωρη, από κάθε άποψη, ιστορία. Μέχρι και γείτονας της δράστριας, τον οποίο οι κάμερες σταμάτησαν για δηλώσεις, ανέφερε ότι ξεχώριζε για το ιδιαίτερο στυλ της, αλλά τις τελευταίες μέρες κυκλοφορούσε με φόρμες. Δεν ξέρω τι ήθελε να πει ο ποιητής, αλλά υποθέτω ότι στο μυαλό του, το πώς ντύνεται κάποιος συνδέεται με κάποιο τρόπο με την ενοχή του.

 Είμαι σίγουρη ότι τις επόμενες μέρες, πολλά από τα σχόλια που θα γίνουν για την υπόθεση θα είναι εξίσου ή και περισσότερο γελοία, θλιβερά, σεξιστικά και προσβλητικά για όλο το γυναικείο φύλο. Στα καφενεία των κοινωνικών δικτύων θα γραφτούν άπειρες ανοησίες: άλλοι θα μιλάνε για ερωτικές αντιζηλίες bimbo, άλλοι για πανούργα θηλυκά που βάζουν φιτίλια, άλλοι για αντροχωρίστρες που καλά τα παθαίνουν όσα παθαίνουν και άλλοι για ωραιοπαθείς γυναίκες που της διακατέχει ο πόθος της τέλειας σέλφι και δικαίως πληρώνουν τίμημα για τον ναρκισσισμό τους. 

Το έχουμε ξαναδεί το έργο, δυστυχώς το βλέπουμε ακόμα μια φορά. Η γυναικεία εξωτερική εμφάνιση έγινε κι εδώ βαρόμετρο διαμόρφωσης άποψης, ο βασικός άξονας γύρω από τον οποίο θύτης και θύμα περιστρέφονται περισσότερο σαν Μπάρμπι, πάρα σαν άνθρωποι. Το ότι πρόκειται για δυο εντυπωσιακές γυναίκες καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο σχολιάζουμε την υπόθεση, ενώ ταυτόχρονα η υπόθεση μας απασχολεί περισσότερο, επειδή εμπλέκονται δυο εντυπωσιακές γυναίκες. 

Και κάπως έτσι, η ουσία χάνεται μέσα σε χαράδρες ντεκολτέ, σε ενδυματολογικές επιλογές και σε αποχρώσεις μαλλιών, στα οποία εστιάζει η προσοχή μας. Και τα σημαντικά, εκείνα που θα έπρεπε να συζητάμε, περνάνε από δίπλα και δεν ακουμπάνε.

 ΥΓ. Αν ήταν άνδρες, θύμα και θύτης, πώς θα παρουσιαζόταν η υπόθεση άραγε; Θα επιμέναμε και πάλι στην εξωτερική τους εμφάνιση; Θα περιστρέφονταν τα πάντα γύρω από αυτήν; Κάτι μου λέει ότι δεν θα το κάναμε εκεί. 



Πηγή: Protagon.gr