ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ

Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2019

Αναδρομικά: Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι και βλέπουμε..!! - Η συμφωνία κυβέρνησης με την Κομισιόν - Τα αναδρομικά από 01-8-2012 έως 31-12-2018 - Τι θα γίνει με την "13η σύνταξη"




Από έξι παράγοντες, που όλοι τους έχουν δημοσιονομικό "παρονομαστή", εξαρτάται ο τελικός ρυθμός, αλλά και το "μείγμα" της υλοποίησης της κυβερνητικής εξαγγελίας περί μείωσης των εισφορών των μισθωτών κατά 5 μονάδες από το 2020 έως το 2023.
Πρώτα-πρώτα, σημαντικός παράγοντας για τις αποφάσεις ελάφρυνσης του μη μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων τα επόμενα 4 χρόνια είναι το δημοσιονομικό κόστος των ειλημμένων αποφάσεων ΣτΕ για ν. Κατρούγκαλου αλλά και των αναμενόμενων δικαστικών αποφάσεων που αφορούν στις περικοπές, κυρίως,  του 2015-2016, (Σημ.Blogger:Για τους απόστρατους το χρονικό διάστημα είναι από 01-8-2012 έως 31-12-2018) με βάση τη νομοθεσία του 2011-2012.
Παράλληλα, σημαντικός παράγοντας που θα κρίνει τις εξαγγελθείσες παρεμβάσεις στις εισφορές των μισθωτών είναι ο ρυθμός καταβολής των ολοένα και αυξανόμενων εκκρεμών συντάξεων, αλλά και το τι θα γίνει με την  "13η σύνταξη" στο τέλος του 2020. 
Εκκρεμούν επίσης, οι αποφάσεις για το νέο κατώτατο  μισθό, στα μέσα του νέου έτους.
Εξάλλου, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο για το αν και κατά πόσο θα μειωθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Όλα αυτά τα "μέτωπα", τα οποία: 
α. Είτε είναι καθαρά δημοσιονομικά, 
Β. Είτε έχουν δημοσιονομικό αντίκτυπο, θα καθορίσουν τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης σε σχέση με το πότε ακριβώς και κατά πόσο θα μειωθούν οι εισφορές των μισθωτών.

Στο ίδιο νομοσχέδιο, όπως επιμένουν να υποστηρίζουν κύκλοι του Υπ. Εργασίας στο Capital.gr, θα περιλαμβάνονται: 
α. Οι διατάξεις για την αύξηση των επικουρικών συντάξεων, 
β. Τα ποσοστά αναπλήρωσης των κύριων συντάξεων, κατ΄εφαρμογή των προσφάτων αποφάσεων του ΣτΕ σχετικά με το νόμο Κατρούγκαλου. 
Το κόστος των σχεδιαζόμενων αυξήσεων σε κύριες και επικουρικές συντάξεις το 2020, λόγω των αποφάσεων του ΣτΕ για το ν. Κατρούγκαλου, αναμένεται να ξεπεράσουν τα 500 εκατ. ευρώ ή ακόμα και 600 εκατ. ευρώ. 
Πρέπει, μάλιστα, σύμφωνα με τη συμφωνία που έχει κάνει η κυβέρνηση με την Κομισιόν, να καλυφθεί από τα ήδη υπάρχοντα κονδύλια του Υπ. Εργασίας, δηλαδή τα κονδύλια των ασφαλιστικών φορέων που υπάγονται σε αυτό, τον ΕΦΚΑ, τον ΕΤΕΑΕΠ και τον ΟΑΕΔ. 
Παράλληλα, για να διατηρηθεί ο σημερινός και μόνο ρυθμός εξόφλησης των εκκρεμών κύριων συντάξεων,σε συνθήκες που αυξάνεται η ροή νέων αιτήσεων, απαιτούνται τουλάχιστον επιπλέον 300 εκατ. ευρώ. Μ΄άλλα λόγια, τα επιπλέον κονδύλια τα οποία απαιτούνται για αυξήσεις στις συντάξεις και η  εξόφληση νέων αγγίζουν το 1 δισ. ευρώ, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές στα ταμεία.
Την ίδια ώρα, εκκρεμούν οι αποφάσεις του ΣτΕ σε σχέση με τις διεκδικήσεις των συνταξιούχων για τα "αναδρομικά", ιδίως για τις περικοπές που υπέστησαν το 10μηνο μεταξύ Ιουνίου 2015 –Απριλίου 2016. Το κόστος εφαρμογής από μία ενδεχόμενη δικαίωση των συντάξεων θα ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, η εισηγητική έκθεση της διοίκησης του ΕΦΚΑ σε σχέση με τον προϋπολογισμό του ταμείου προβλέπει τη δαπάνη σχεδόν 1 δισ. ευρώ (σ.σ. για την ακρίβεια 980 εκατ. ευρώ), για την καταβολή της "13ης σύνταξης" την οποία ψήφισε και κατέβαλλε η προηγούμενη κυβέρνηση το Πάσχα.  Η παροχή αυτή  ανεβάζει τη συνολική δαπάνη του ΕΦΚΑ για κύριες συντάξεις, το 2020,  στα 25,488 δισ. ευρώ έναντι των 24,508 δισ. ευρώ που θα ήταν χωρίς αυτήν την παροχή.
Οι αναμενόμενες αυξήσεις στις δαπάνες για κύριες συντάξεις δεν συμβαδίζουν με κάποιες προβλέψεις για αυξήσεις στα έσοδα από εισφορές, αν εξαιρέσεις εκείνες οι οποίες θα συντελεσθούν στις εργοδοτικές εισφορές του Δημοσίου. Αντίθετα, αναμένονται ελάχιστες αυξήσεις στα έσοδα από τις εισφορές των μισθωτών και των μη μισθωτών.
Εξάλλου, εκκρεμούν οι αποφάσεις της κυβέρνησης για την αύξηση του κατώτατου μισθού στα μέσα του 2020. Ενδεχόμενη αύξηση πχ 3% -4%  (με βάση τουλάχιστον όσα προκύπτουν από το προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ) θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των εσόδων από εισφορές της μισθωτής απασχόλησης κατά 1%, σύμφωνα με πηγές στα ταμεία.
Για όλα τα παραπάνω μέτωπα, όμως, θα υπάρχει πιο καθαρή εικόνα τον ερχόμενο Απρίλιο και ιδίως για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2020 και το 2021, τον ερχόμενο Απρίλιο, οπότε αναμένεται να συμφωνηθεί το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα για το 2020-2023.