ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ

Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017

Κατάθεση τροπολογίας, για την επιστροφή των αντισυνταγματικών και παράνομων περικοπών στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας



ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ - Η συζήτηση στη Βουλή του νομοσχεδίου για το κοινωνικό μέρισμα


   Τροπολογία με συγκεκριμένη και κοστολογημένη  πρόταση για την επιστροφή των αντισυνταγματικών, παράνομων και δυσβάσταχτων περικοπών, που επιβλήθηκαν με τον ν.4093/2012, στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, κατέθεσαν στην σημερινή συζήτηση στη Βουλή 4 ανεξάρτητοι Βουλευτές. 
 Διαβάστε την την προτεινόμενη τροπολογία

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ

«Διανομή Κοινωνικού Μερίσματος και άλλες διατάξεις»

ΘΕΜΑ: «Διανομή Κοινωνικού Μερίσματος»

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
ΑΡΘΡΟ 1
Το κοινωνικό μέρισμα, που πρόκειται να διανεμηθεί, προέρχεται από την παύση χρηματοδοτικής στήριξης του επίσημου κράτους σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού που φτωχοποιήθηκαν έτι περαιτέρω καθώς και σε τομείς της οικονομίας οι οποίοι τείνουν προς κατάρρευση. Το ποσό των 720 εκατομμυρίων ευρώ για την εφάπαξ παροχή κοινωνικού χαρακτήρα προκύπτει από την συντελεσθείσα μη καταβολή δύο δόσεων του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης εντός του 2017 που εκτιμάται ότι φθάνει τα 97 εκατομμύρια ευρώ, από τη μη χρηματοδότηση προγραμμάτων του ΟΑΕΔ ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ, τη μη καταβολή 100 εκατομμυρίων ευρώ που είχαν ενσωματωθεί στον προϋπολογισμό 2017 για πολίτες που διαβιούν σε συνθήκες πλήρους ανέχειας, καθώς και από τη μη υλοποίηση προγραμμάτων κοινωνικής πολιτικής ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ για την κάλυψη αναγκών σε κρίσιμους τομείς, όπως η Υγεία και η Παιδεία.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση μέρος του κοινωνικού μερίσματος θα διανεμηθεί προς στήριξη των οικονομικά αδύναμων  προσώπων και ευάλωτων νοικοκυριών στη βάση καθορισμένων εισοδηματικών κριτηρίων.

ΑΡΘΡΟ 2
Η κεφαλαιακή βάση των εγχώριων τραπεζών και η ρευστότητά τους επηρεάστηκαν στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης από το 2008 και εντεύθεν λόγω της αδυναμίας πρόσβασης των τραπεζών στις διεθνείς αγορές για άντληση κεφαλαίων, τη σημαντική  αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, την αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα (PSI) καθώς και τη μεγάλη εκροή καταθέσεων. Η αποτυχία της πρώτης ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών μέσω του ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και της δεύτερης ανακεφαλαιοποίησης από τοποθετήσεις ιδιωτών επενδυτών ενέτεινε την απώλεια εμπιστοσύνης προς το τραπεζικό σύστημα, η οποία μεταφράστηκε σε διαρροή καταθέσεων και επιδείνωση της κεφαλαιακής βάσης των τραπεζών. Η τρίτη ανακεφαλαιοποίηση επιβλήθηκε από την παρατεινόμενη διαπραγμάτευση το πρώτο εξάμηνο του 2015, η οποία οδήγησε σε μείωση των καταθέσεων κατά  45 δισεκατομμύρια ευρώ, αύξηση των κόκκινων δανείων και με την αβεβαιότητα να  επιβάλει κεφαλαιακούς περιορισμούς (capital controls) θέτοντας τεχνικά τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα σε καθεστώς χρεοκοπίας. 
Η  τέταρτη ανακεφαλαιοποίηση, η οποία θα υποχρέωνε τη συμμετοχή στο κόστος εξυγίανσης όλων των εμπλεκομένων συμπεριλαμβανόμενων και των καταθετών, αποφεύχθηκε λόγω των εξυπηρετούμενων δανείων συνολικού ύψους 100 δισεκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων 55 δισεκατομμύρια ευρώ αφορούν δάνεια ιδιωτών. 
Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι επωφελής και επιβραβεύει τους συνεπείς δανειολήπτες χάριν των οποίων αποφεύχθηκε μία νέα ανακεφαλαιοποίηση, η οποία με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγούσε σε κούρεμα καταθέσεων.

ΑΡΘΡΟ 3
Η φτωχοποίηση των Ελλήνων πολιτών τα τελευταία επτά έτη της οικονομικής κρίσης υπήρξε ραγδαία με απώλεια του 1/3 της αγοραστικής δύναμης και 1/4 του εισοδήματός τους σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Μόνο το 2016, 1.488.714 Έλληνες ζούσαν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας που μεταφράζεται σε 13,6%  έναντι του 2009 όπου το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχονταν σε 2,2%. Από την ακραία φτώχεια πλήττονται περισσότερο περιοχές όπως η Κεντρική Μακεδονία, η Θεσσαλία και η Δυτική Ελλάδα και αφορά άνεργους, νέους και οικογένειες με κανέναν εργαζόμενο. Ως “όριο ακραίας φτώχειας” ορίζεται το κόστος του καλαθιού, που αντιστοιχεί στις ελάχιστες ανάγκες διαβίωσης. 

Η αύξηση του φαινομένου της ακραίας φτώχειας οφείλεται στο γεγονός ότι εκ των 1.131.000 άνεργων πολιτών σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΕΔ το 2016 μόνο 127 χιλιάδες λάμβαναν τακτικό επίδομα ανεργίας. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος της φτώχειας και της ακραίας φτώχειας σε μακροπρόθεσμη βάση απαιτείται εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για την αύξηση της απασχόλησης και την παραγωγή του πλούτου. Στο μεσοδιάστημα, οι πολίτες που βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας και ειδικότερα διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας πρέπει να ενισχυθούν χρηματικά από την ελληνική πολιτεία τόσο μέσω του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης όσο και λαμβάνοντας μέρος του κοινωνικού μερίσματος.


ΑΡΘΡΟ 4

Οι αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) που κρίνουν αντισυνταγματικές τις περικοπές των μισθών των στρατιωτικών που προσέφυγαν στο ανώτερο δικαστήριο διατάσσοντας την επαναφορά των αποδοχών στα επίπεδα της 31/7/2012 και απαγορεύοντας οποιαδήποτε μελλοντική μείωση αυτών, πρέπει να εφαρμοστούν στη βάση της ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχείρισης των στρατιωτικών, όπως αυτή κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα και αναγνωρίσθηκε ρητά από τη νομολογία του ΣτΕ. 
Το ειδικό μισθολόγιο θα πρέπει να σέβεται τις ιδιαίτερες συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος των στρατιωτικών και τη φύση της αποστολής τους όπως αποδέχθηκε η ολομέλεια του ΣτΕ που έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική η υπουργική απόφαση η οποία διαμόρφωσε τις αποδοχές, τα επιδόματα και τις συντάξεις σε χαμηλότερα κατά 50% επίπεδα από τα προβλεπόμενα στο νέο μισθολόγιο. 
Η προτεινόμενη ρύθμιση προωθεί την καταβολή μέρους των ποσών που οφείλει να επιστρέψει η Κυβέρνηση στους ένστολους εάν υλοποιήσει την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.


Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

ΑΡΘΡΟ 1

Κατά το έτος 2017 καταβάλλεται ποσό 220 εκατομμυρίων ευρώ (220.000.000 ευρώ) για την εφάπαξ παροχή κοινωνικού χαρακτήρα, ως διανομή κοινωνικού μερίσματος προς στήριξη των οικονομικά αδύναμων προσώπων και ευάλωτων νοικοκυριών. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζονται τα κριτήρια εισοδήματος στις 5 χιλιάδες ευρώ (5.000 ευρώ) για έκαστο δικαιούχο, ενώ για πενταμελή και άνω οικογένεια με 3 ανέργους αυξάνεται το ποσό κατά 800 ευρώ, για τετραμελή οικογένεια με 3 ανέργους αυξάνεται το ποσό κατά 600 ευρώ, για τριμελή οικογένεια με 2 ανέργους κατά 400 ευρώ και για διμελή οικογένεια με έναν άνεργο κατά 200 ευρώ.

ΑΡΘΡΟ 2
Χορηγείται ποσό ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ (250.000.000 ευρώ) προς τους συνεπείς δανειολήπτες που είναι φυσικά πρόσωπα. Για κάθε δάνειο που είναι ενήμερο την 1/12/2017 χωρίς ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις καταβάλλεται από το δημόσιο στο τραπεζικό ίδρυμα για λογαριασμό έκαστου οφειλέτη ποσό ίσο με την δόση Δεκεμβρίου 2017 και μέχρι ύψους 500 ευρώ.  Με υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί μέχρι την 1/12/2017 καθορίζεται κάθε θέμα σχετικό με τη διαδικασία ανταλλαγής στοιχείων μεταξύ του δημοσίου και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων καθώς και κάθε άλλη τεχνική λεπτομέρεια.

ΑΡΘΡΟ 3

Χορηγείται έκτακτο βοήθημα ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ (100.000.000 ευρώ) στους δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης ίσο με το επίδομα δύο μηνών με ακριβώς τα ίδια κριτήρια και προϋποθέσεις, και την ίδια μεθοδολογία. Το έκτακτο βοήθημα θα χορηγηθεί στους ίδιους δικαιούχους που την 1/12/2017 λαμβάνουν το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. 

ΑΡΘΡΟ 4

Καταβάλλεται ποσό ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ (150.000.000 ευρώ) στους στρατιωτικούς έναντι τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων στο ΣτΕ που τους δικαίωσαν. Τα υπόλοιπα οφειλόμενα ποσά θα προβλεφθούν με ειδική πίστωση στον προϋπολογισμό του 2018.

Οι προτείνοντες βουλευτές

Θεοχάρης (Χάρης) Θεοχάρης – Β΄ Αθηνών

Ευστάθιος Παναγούλης – Β΄ Αθηνών

Γεώργιος-Δημήτριος Καρράς – Β΄ Αθηνών

Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου – Β΄ Πειραιά