ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ
Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2025
Οι Γερμανοί μας ξεφτιλίζουν! - Οι περισσότεροι άνθρωποι στην Ελλάδα μετά βίας τα βγάζουν πέρα! - Έχουν «κακά» δάνεια που δεν αποπληρώνονται όσο και αυτά που εξυπηρετούνται!!
Ασυγκράτητος - Μειώσεις Συντάξεων Αποστράτων λόγω …κρίσης! - Όχι λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά λόγω των ανίδεων και άχρηστων που έχουν ως χόμπι την πολιτική!!!
Άρθρο του Απόστολου Παπαπαρίση που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Ελευθερία»
03/04/2013 - 14:53
Επειδή όποιος εύκολα ξεχνά, είναι καταδικασμένος να ξαναζήσει τα ίδια ακριβώς γεγονότα, απαριθμώ παρακάτω τις μειώσεις στις συντάξεις που έχουμε υποστεί οι απόστρατοι όχι λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά λόγω των ανίδεων και άχρηστων που έχουν ως χόμπι την πολιτική με αποτέλεσμα η Ελλάδα μας να βρίσκεται στα πρόθυρα της καταστροφής και τους Έλληνες απλώς να …παρακολουθούν.
 Με το ν.3847/2010, τα δώρα εορτών και αδείας μετονομάζονται σε επιδόματα και το ύψος καθορίζεται 400 ευρώ για Χριστούγεννα και 200 ευρώ για Πάσχα και καλοκαιρινή άδεια.
 Με τον ίδιο νόμο τα επιδόματα σταματούν να χορηγούνται σε όσους έχουν ηλικία μικρότερη των 60 ετών και αποστρατεύτηκαν με αίτηση τους ή σε μικτές συντάξεις άνω των 2.500 ευρώ.
 Με το ν.3865/2010, επιβάλλεται από 01-08-2010 η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) για μικτή σύνταξη πάνω από 1.400 ευρώ σε ποσοστά από 3 έως 10% (για 1.399 ευρώ ΕΑΣ = 0 ευρώ μηνιαίως, για 1.401 ευρώ ΕΑΣ = 42 ευρώ μηνιαίως, για 1.701 ευρώ ΕΑΣ = 54 ευρώ κοκ).
 Με τον ίδιο νόμο επί της ουσίας απαγορεύτηκε η εργασία στους αποστράτους. Βρίσκεται σε διαδικασία συζήτησης στη Βουλή σχετικό σχέδιο νόμου για μερική βελτίωση πλην όμως αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες αποστράτων.
 Με απόφαση του ΔΣ του ΜΤΣ, μειώνεται το μέρισμα για το 2011, κατά 25%. Ανάλογες μειώσεις αποφάσισαν τα ΔΣ των ΜΤΑ και ΜΤΝ.
 Με απόφαση του Α/ΓΕΣ μετά από πρόταση τριμελούς επιτροπής (ΒΥ/ΓΕΣ, Γενικός Δντης ΜΤΣ και Υδντης ΔΟΙ/ΓΕΣ) το βοήθημα του ΕΚΟΕΜΣ μειώνεται σε ποσοστό 10%.
 Με το ν.3986/2011, μειώνεται το αφορολόγητο από 12.000 ευρώ σε 8.000 ευρώ.
 Με τον ίδιο νόμο & το ν.4002/2011, αναπροσαρμόζεται η ΕΑΣ σε ποσοστά 3 έως 14%, (για 1.399 ευρώ ΕΑΣ = 0 ευρώ μηνιαίως, για 1.401 ευρώ ΕΑΣ = 42 ευρώ μηνιαίως, για 1.701 ευρώ ΕΑΣ = 102 ευρώ μηνιαίως κοκ).
 Με τους ίδιους νόμους επιβάλλεται Έκτακτη Εισφορά Αλληλεγγύης (ΕκΕΑ) σε όσους έχουν ηλικία κάτω των 60 ετών στη μικτή σύνταξη πάνω από 1.700 ευρώ 6 έως 10% (για 1.701 ευρώ ΕκΕΑ = 102 ευρώ μηνιαίως).
 Με τους ίδιους νόμους επίσης, επιβλήθηκε Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης (ΕδΕΑ) για μικτά εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ 1% και πάνω από 20.000 ευρώ 2%.
 Με το ν.4024/2011, μειώνεται από 01-11-2011, η μικτή σύνταξη 40% του ποσού που υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ σε όσους είναι κάτω των 55 ετών και δεν έχουν συμπληρώσει 35 χρόνια συντάξιμης υπηρεσίας (για 1.500 ευρώ μείωση 500Χ40% = 200 ευρώ μηνιαίως).
 Με τον ίδιο νόμο, μειώνεται από 01-11-2011, η μικτή σύνταξη 20% του ποσού που υπερβαίνει τα 1.200 ευρώ σε όλους τους υπόλοιπους (για 1.500 ευρώ μείωση 300Χ20% = 60 ευρώ μηνιαίως).
 Με το ν.4051/2012, μειώνεται από 01-01-2012, η μικτή σύνταξη 12% του ποσού που υπερβαίνει τα 1.300 ευρώ (για 1.701 ευρώ μείωση 400Χ12%=48 ευρώ μηνιαίως).
 Με νέα απόφαση του ΜΤΣ, μειώνεται το μέρισμα για το 2012, κατά 25%. Ανάλογη μείωση αποφάσισαν και τα άλλα ΔΣ των ΜΤΑ και ΜΤΝ.
 Με το ν.4093/2012 σε συνδυασμό παλαιάς γνωμοδότησης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, επανυπολογίζεται (μειώνεται) η σύνταξη σύμφωνα με το νέο βασικό μισθό, λόγω εξορθολογισμού του μισθολογίου των ΕΔ και των ΣΑ. (μειώσεις από 100 έως και 500 ευρώ).
 Με τον ίδιο νόμο, μειώνεται δεύτερη φορά η σύνταξη, αφού προστεθεί το ήδη μειωμένο κατά 50% μέρισμα του ΜΤΣ και του ΕΚΟΕΜΣ, στο ποσό του αθροίσματος που υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ σε ποσοστά 5 έως 20%, παραβλέποντας ηθελημένα την από 31-10-2012 γνωμοδότηση της Ολομέλειας του ΕΣ, «…μία μείωση είναι επιτρεπτή, άλλως θίγεται η αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας».
 Νέα μείωση στο ΜΤΣ και στο ΕΚΟΕΜΣ λόγω του ν.4093/2012 σε ποσοστό ίσο με αυτό της μείωσης της σύνταξης με τη διαφορά ότι το ποσό αυτό θα συγκεντρώνεται και θα χρησιμοποιείται για τη βιωσιμότητα των ταμείων (έτσι λένε).
 Πολύ πιθανόν να υπάρξει και νέα μείωση στο μέρισμα του ΜΤΣ αλλά και στο βοήθημα του ΕΚΟΕΜΣ αφού τα έσοδα βαίνουν συνεχώς μειούμενα. Πχ η κατάργηση των φύλλων πορείας των εν ενεργεία συναδέλφων μείωσαν τα έσοδα του ΕΚΟΕΜΣ κοντά στο 30%.
 Κι όλα αυτά χωρίς να υπολογισθούν το χαράτσι στη ΔΕΗ, η αύξηση των τελών κυκλοφορίας, η αύξηση της τιμής της βενζίνης, του πετρελαίου θέρμανσης, του φυσικού αερίου η περαιτέρω μείωση του αφορολογήτου, κλπ, κλπ, κλπ…
 Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ), η Έκτακτη Εισφορά Αλληλεγγύης (ΕκΕΑ) και η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης (ΕδΕΑ) αν και δεν φθάνουν ποτέ στα χέρια των αποστράτων, θεωρούνται εισόδημα και φορολογούνται κανονικά.
Αποτέλεσμα των παραπάνω η σύνταξη ή μάλλον το οικογενειακό εισόδημα των αποστράτων να έχει μειωθεί σε ποσοστό άνω των 55%, με αποτέλεσμα να μη μπορούν πλέον να ανταποκρίνονται στις βασικές ανελαστικές μηνιαίες δαπάνες τους (ενοίκιο ή στεγαστικό δάνειο, ενοίκιο σπιτιού παιδιού που σπουδάζει, ΔΕΗ, θέρμανση, ύδρευση, χαράτσια, εφορία, σίτιση κλπ) ενώ αν υλοποιηθεί η προγραμματισμένη νέα μείωση για το 2014 λόγω του νέου ειδικού μισθολογίου των ΕΔ και των ΣΑ το ποσοστό μείωσης των συντάξεων θα ξεπεράσει το 70% με ανεξέλεγκτα αποτελέσματα στη ζωή των αποστράτων.
Άρθρο του Απόστολου Παπαπαρίση που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Ελευθερία»
πηγή:https://www.onlarissa.gr/2013/04/03/den-xechno-miosis-sintaxeon-apostraton-logo-krisis/
Πρωθυπουργός: - Δεν γίνονται ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις χωρίς ανθρώπους - Πρέπει να αλλάξει το άρρωστο σύστημα για τον ΟΠΕΚΕΠΕ!!
Αναδρομικά: - 370.000 - 20.000 = 350.000 συνταξιούχοι που έχουν κάνει αγωγές και ακόμα περιμένουν!! - Ποιο είναι το όνομα γραφειοκράτη(!!) που απαγορεύει την καταβολή των αναδρομικών
Με 2-3 χρόνια καθυστέρηση, λόγω της τεράστιας γραφειοκρατίας(;) πληρώνονται οι συνταξιούχοι τα αναδρομικά του 11μήνου από τον ΕΦΚΑ.
- Σε σύνολο 370.000 συνταξιούχων που έχουν προσφύγει εκτιμάται ότι μόνο 20.000 δικαιούχοι έχουν εισπράξει ποσά τα οποία κυμαίνονται από 2.500 έως 3.000 ευρώ συν τους τόκους 6%. Μάλιστα καταγράφονται περιπτώσεις όπου η αγωγή κατατέθηκε το 2017 και η απόφαση πληρωμής εκδόθηκε το φετινό καλοκαίρι.
 
Έτσι την καταβολή αναδρομικών έως 4.000 ευρώ για το 11μηνο μεταξύ 11 Ιουνίου 2015 και 12 Μαΐου 2016 εξακολουθεί να αναμένει ένα μικρό ποσοστό συνταξιούχων, λόγω γραφειοκρατικών καθυστερήσεων. Τα ποσά αυτά αφορούν κυρίως περικοπές σε κύριες και επικουρικές συντάξεις καθώς και στα δώρα, σύμφωνα με την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ του 2020. Τα αναδρομικά δικαιούνται περίπου 370.000 συνταξιούχοι που είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη και κερδίζουν στα Πρωτοδικεία, αφού ο ΕΦΚΑ δεν ασκεί εφέσεις. Εκτός διεκδικήσεων έμειναν οριστικά συνταξιούχοι που δεν κατέθεσαν προσφυγές.
Επισημαίνεται ότι τα αναδρομικά του 11μήνου καταβάλλονται με τόκο 6% και αφορούν μόνο τους 370.000 συνταξιούχους που προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη αψηφώντας τις νουθεσίες των κυβερνητικών στελεχών που τους έλεγαν (π.χ. ο τότε κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας) ότι δεν χρειάζεται να ταλαιπωρούνται στα δικαστήρια. Ήρθε στη συνέχεια διάταξη νόμου επί υπουργίας Γιάννη Βρούτση που όρισε ότι μετά το 2020 χάνεται το δικαίωμα προσφυγής! Με τη γνωστή και καθοριστική απόφαση του ΑΕΔ μένουν εκτός διεκδικήσεων οριστικά συνταξιούχοι που δεν κατέθεσαν προσφυγές.
Το κόστος
Την ιδια ώρα άγνωστο παραμένει το πότε θα ληφθεί απόφαση για την καταβολή των αναδρομικών της Εισφοράς Αλληλεγγύης (ΕΑΣ), με αγωγές πριν από το 2017, καθώς το συνολικό κόστος για το Δημόσιο είναι σημαντικό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στον ΕΦΚΑ και το υπουργείο Εργασίας δεν έχει γίνει ακόμα καμία συζήτηση για τον χρόνο και τον τρόπο (πιθανόν σε πολλές δόσεις) καταβολής των αναδρομικών. Υπενθυμίζεται ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε αντισυνταγματική την επιβολή Εισφοράς Αλληλεγγύης μόνο για τα έτη 2017-2018. Ετσι όλοι οι συνταξιούχοι, ακόμα και όσοι δεν έκαναν αγωγές, δικαιούνται επιστροφές, καθώς η αντισυνταγματικότητα αφορά όλους ανεξαιρέτως για το εν λόγω διάστημα.
Αντίθετα, οι νέοι συνταξιούχοι μετά τις 13 Μαΐου 2016 δεν έχουν δικαίωμα σε αναδρομικά, αφού οι περικοπές, μεταξύ αυτών και η ΕΑΣ, ενσωματώθηκαν στον επανυπολογισμό του νόμου Κατρούγκαλου, καθιστώντας τις κρατήσεις «νόμιμες».
Συνολικά, η αντισυνταγματικότητα της ΕΑΣ επηρεάζει περίπου 350.000 συνταξιούχους του Δημοσίου, με κόστος 420 εκατ. ευρώ μόνο για το συγκεκριμένο σκέλος.
Σε εκκρεμότητα
Σήμερα βρίσκονται σε εκκρεμότητα περίπου 8.000 αγωγές, κυρίως από ειδικά μισθολόγια (στρατιωτικοί, πανεπιστημιακοί, δικαστικοί). Την ίδια στιγμή, περίπου 400.000 συνταξιούχοι έχουν καταθέσει αγωγές για το σύνολο των αναδρομικών, ενώ άλλοι 800.000 - 900.000 δικαιούνται επιστροφές χωρίς να έχουν προσφύγει.
Το μεγάλο ερώτημα παραμένει αν οι επιστροφές θα γίνουν εφάπαξ ή σε δόσεις. Η μέχρι τώρα πρακτική δείχνει προς τη λύση των δόσεων χωρίς κανείς να γνωρίζει πότε και πώς.
Παράλληλα τονίζεται ότι περίπου 35.000 συνταξιούχοι, οι οποίοι αποχώρησαν μετά τον Μάιο του 2016, δικαιούνται αναδρομικά κυρίων συντάξεων, από τον νόμο Βρούτση (ν. 4670/2020), παρότι έχουν πάνω από 30 έτη ασφάλισης τα οποία δεν έχουν λάβει. Δηλαδή, δεν έχει γίνει ο απαραίτητος επανυπολογισμός της σύνταξής τους και ως εκ τούτου δεν έχουν λάβει ούτε τα αυξημένα μηνιαία ποσά, ούτε τα αναλογούντα αναδρομικά. Οι νέες αυξήσεις ισχύουν από τον Οκτώβριο του 2019, με αποτέλεσμα οι δικαιούχοι να λαμβάνουν και αναδρομικά. Σε πολλές περιπτώσεις τα ποσά κυμαίνονται από 3.000 έως 5.000 ευρώ για ασφαλισμένους με 35-36 χρόνια, ενώ για όσους έχουν 40 έτη και υψηλό συντάξιμο μισθό τα ποσά μπορεί να ξεπεράσουν τις 8.500 ευρώ.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, όσοι συνταξιοδοτήθηκαν με περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης θα έπρεπε να είχαν λάβει αυξήσεις βάσει των βελτιωμένων ποσοστών αναπλήρωσης του ν. 4670/2020.
πηγή:https://www.ot.gr/2025/10/30/forologia/ergasiaka-asfalistika/syntaksiouxoi-mexri-3-xronia-i-kathysterisi-sta-anadromika/
Τετέλεσται!! - Πρωθυπουργός: - "Οι Μεγάλες αυξήσεις στα στελέχη Ενόπλων Δυνάμεων οφείλονται στον ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟ του ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΟΥ!!!" - Δηλαδή Υποβαθμίζουμε τις Στρατιωτικές Σχολές Μονίμων Υπαξιωματικών
Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2025
Δυστυχώς η Κυβέρνηση Επιταχύνει την “Βουλγαροποίηση” των Ελληνικών Συντάξεων! - Οι Αδιάσειστες Αποδείξεις
Επιταχύνεται η «βουλγαροποίηση» των ελληνικών συντάξεων! Αποκαλυπτικά τα τελευταία επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας (ΗΔΙΚΑ-Π/Σ «ΗΛΙΟΣ») για τον Αύγουστο 2025
Ι. 778,40 € καθαρά η μέση κύρια σύνταξη (844,62 € μεικτά) στο σύνολο των συνταξιούχων! 1.393.183 συνταξιούχοι με κύρια σύνταξη έως 940 ευρώ καθαρά (1.000 € μεικτά) Άκρως αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του Ενιαίου Συστήματος Ελέγχου και Πληρωμών των Συντάξεων «ΗΔΙΚΑ/ΗΛΙΟΣ» του Υπουργείου Εργασίας για τον Αύγουστο 2025, που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα.
Από τα στοιχεία του Πίνακα Σ.1 του Παραρτήματος της Έκθεσης προκύπτει ότι επί του συνόλου των συνταξιούχων τον Αύγουστο 2025 (2.514.288):
1.Συντάξεις έως 940 € καθαρά (1.000 € μεικτά) λαμβάνουν 1.394.183 συνταξιούχοι (ποσοστό 55,45%).
2.Συντάξεις έως 658 € καθαρά (700 € μεικτά) λαμβάνουν 917.578 συνταξιούχοι (ποσοστό 36,5%).
3.Συντάξεις έως 564 € καθαρά (600 € μεικτά) λαμβάνουν 715.284 συνταξιούχοι (ποσοστό 28,5%).
4.Συντάξεις έως 480 € καθαρά (500 € μεικτά) λαμβάνουν 440.414 συνταξιούχοι (ποσοστό 17,5%)! Ιδού τα στοιχεία από το Π/Σ «ΗΛΙΟΣ»-ΗΔΙΚΑ!
Εξάλλου, αναφορικά με το ύψος των συντάξεων, ο Πίνακας 4 στη σελ. 7 της Έκθεσης δεν χωρεί αμφισβητήσεις.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα παρατιθέμενα στοιχεία:
α- η μέση κύρια σύνταξη ανέρχεται στα 844,62 € μεικτά (793,94 € καθαρά) και είναι η χαμηλότερη σε ΟΛΕΣ τις χώρες της ΟΝΕ,
β- η μέση επικουρική σύνταξη ανέρχεται στα 196,48 € μεικτά (184,69 € καθαρά) και
γ- το μέσο μέρισμα ανέρχεται στα 113,51 € μεικτά (106,69 € καθαρά).
Τα ενδιαφέροντα και ταυτόχρονα απογοητευτικά ευρήματα του Συστήματος «ΗΔΙΚΑ/ΗΛΙΟΣ», που εποπτεύεται από το Υπουργείο Εργασίας, αποτελούν και αποστομωτική απάντηση στους δανειστές και τους Έλληνες μνημονιακούς πολιτικούς και επιστήμονες, που ακόμη και σήμερα επιμένουν ότι στην Ελλάδα οι συνταξιούχοι συνεχίζουν να λαμβάνουν υψηλές κατά μέσο όρο συντάξεις.
Η γενικευμένη «συνταξιοδοτική φτώχεια» («pension poverty») είναι συνέπεια των μνημονιακών περικοπών, καθώς και της απαγόρευσης τής αύξησης των συντάξεων («πάγωμα» αυξήσεων) μέχρι τον Δεκέμβριο του 2022, σύμφωνα με τον ν. 4475/2017 (άρθρο 3), που δυστυχώς διατηρήθηκε σε ισχύ με τον νόμο Βρούτση 4670/2020 (άρθρο 25 παρ.
4). Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους! Σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα τής ΟΝΕ δεν υπάρχει το εφεύρημα της «προσωπικής διαφοράς» ούτε το θλιβερό φαινόμενο, πάνω από το 1/3 των συνταξιούχων να λαμβάνουν γλίσχρες συντάξεις-«επιδόματα» ύψους 600 € (540 € καθαρά)!!
ΙΙ. Κατά 39% χαμηλότερες οι νέες συντάξεις του ιδιωτικού τομέα από τις αντίστοιχες συντάξεις του Δημοσίου τον Αύγουστο 2025 Η κατάρρευση των μισθών του ιδιωτικού τομέα κατά την περίοδο των Μνημονίων και η τριτομνημονιακή «ρήτρα Τσίπρα» (σύνταξη με βάση τους μισθούς ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ του εργασιακού βίου) είχαν άμεσο αντίκτυπο στο ύψος των νέων συντάξεων μετά το 2019 και ιδιαίτερα στις νέες συντάξεις των ασφαλισμένων του ιδιωτικού τομέα (εργάτες, υπάλληλοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, αγρότες, επιστήμονες), όπως είχαμε καταδείξει με εκτενή ανάλυσή μας και στο φύλλο 147 στις 2-11-2024 στην «Εφημερίδα όλων των Συνταξιούχων 60+».
Ειδικότερα:
●Το «πάγωμα» των αυξήσεων στους μισθούς κατά τη διάρκεια των Μνημονίων,
●η κατάργηση αρκετών επιδομάτων,
●το «πάγωμα» των τριετιών για την περίοδο 2012-2023,
●η μη χορήγηση ακόμη και σήμερα των οικογενειακών επιδομάτων στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα μετά το 2012, 4
●η αδρανοποίηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, που καλύπτουν μόνο το 26% των μισθών,
●η εφαρμογή από τον ΟΜΕΔ -όλα τα προηγούμενα χρόνια- των μνημονιακών πολιτικών στους μισθούς, καθώς και
●η επιλογή χαμηλών εισφορών από τους ελεύθερους επαγγελματίεςαγρότες λόγω της φτωχοποίησής τους, όχι μόνο οδήγησαν στην κατάρρευση των μισθών τού ιδιωτικού τομέα, αλλά επηρέασαν (όπως ήταν επακόλουθο) και το ύψος των νέων συντάξεων, κυρίως αυτών που χορηγήθηκαν μετά το 2022.
Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας (Πληροφοριακό Σύστημα «ΗΛΙΟΣ» της ΗΔΙΚΑ ΑΕ) από τη «Μηνιαία απεικόνιση των συνταξιοδοτικών παροχών» για τον Αύγουστο 2025, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα είναι κατά 38,94% χαμηλότερος από τον αντίστοιχο μέσο όρο για τους συνταξιούχους του Δημόσιου τομέα, όπως και τα έτη 2022-2024.
Πιο συγκεκριμένα, για τον Αύγουστο 2025, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 760,97 €, ενώ για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.246,47 € (διαφορά 485,50 € ή 38,94%), όπως αποδεικνύεται από τον αντίστοιχο Πίνακα 5 (σελίδα 8) της μηνιαίας απεικόνισης συνταξιοδοτικών παροχών.
Η μεγάλη διαφορά των 485,50 € (1.246,47 – 760,97) ανάμεσα στις συντάξεις των δύο κύριων φορέων ασφάλισης της χώρας τον Αύγουστο 2025 και 5 σε ποσοστό 38,94%, προκαλεί ανησυχία, πλην του ότι αποδεικνύει την ύπαρξη συνταξιούχων «δύο ταχυτήτων» και μάλιστα όλως αναιτιολόγητα και παράνομα.
Την ίδια περίοδο, εξάλλου, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους συνταξιούχους-ανασφάλιστους υπερήλικες του ΟΠΕΚΑ ανέρχεται στο ποσό των 359,06 € και για τους συνταξιούχους της Τράπεζας Ελλάδος σε 2.486,16 €!
Εξάλλου και τους προηγούμενους μήνες, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους συνταξιούχους από ιδιωτικό και δημόσιο τομέα είχε μεγάλη απόκλιση. Πιο συγκεκριμένα:
-Τον Φεβρουάριο 2025, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 782,99 €, ενώ για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.264,35 € (διαφορά 481,36 € ή 38,07%).
-Τον Μάρτιο 2025, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 765,98 €, ενώ για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.216,92 € (διαφορά 450,94 € ή 37%).
-Τον Απρίλιο 2025, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 774,18 €, ενώ για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.317,43 € (διαφορά 543,25 € ή 41,2%).
-Τον Μάιο 2025, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 761,71 €, ενώ για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.405,81 € (διαφορά 644,10 € ή 45,8%).
-Τον Ιούνιο 2025, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 760,16 €, ενώ για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.327,67 € (διαφορά 567,51 € ή 42,7%).
-Τον Ιούλιο 2025, ο μέσος όρος δαπάνης σύνταξης για τους συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα ανήλθε σε 776,12 €, ενώ για τους συνταξιούχους του Δημοσίου ο μέσος όρος δαπάνης ανήλθε σε 1.226,74 € (διαφορά 450,62 € ή 36,7%).
ΙΙΙ. Οι λόγοι της προϊούσας «βουλγαροποίησης» των ελληνικών συντάξεων Γιατί οι ελληνικές συντάξεις αποκλίνουν από την Ευρωζώνη και συγκλίνουν με τη Βουλγαρία!!
Όπως έχουμε πολλάκις αναφέρει, δυστυχώς ο νόμος Βρούτση 4670/2020 διατήρησε και ενίσχυσε τον θεσμό τής ανταποδοτικής σύνταξης με βάση τις αποδοχές τού συνόλου τού εργασιακού βίου, όπως πρωτοθεσπίστηκε με το Μνημόνιο της κυβέρνησης Τσίπρα (ν. 4336/2015) και πρωτοεφαρμόστηκε με τα άρθρα 8 και 28 του ν. 4387/2016 («νόμος Κατρούγκαλου»).
Η θέσπιση αυτού τού μέτρου είναι η εφαρμογή τού απόλυτου νεοφιλελευθερισμού στο Ελληνικό Σύστημα Συντάξεων που οδηγεί σε δραστική μείωση τις συντάξεις.
Σύμφωνα με υπολογισμούς της ΕΝΥΠΕΚΚ, μετά το 2028 ο μέσος όρος ειδικά των νέων κύριων συντάξεων που προέρχονται κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα, θα ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 700-800 €.
Καταλυτικά θα επηρεαστούν οι μελλοντικές συντάξεις, κυρίως του 1/3 του εργατικού δυναμικού που σήμερα ασχολείται στις ποικιλώνυμες μορφές εργασιακής ευελιξίας.
Ο νόμος Βρούτση ΟΧΙ ΜΟΝΟ διατήρησε την ανωτέρω αντικοινωνική ρύθμιση (όπως θεσπίστηκε με τα άρθρα 8 και 28 του ν. 4387/2016), δηλαδή τον θεσμό τής σύνταξης με βάση ΟΛΟΚΛΗΡΟ τον εργασιακό (ασφαλιστικό) βίο, ΑΛΛΑ και τον ενίσχυσε θεσμικά.
Συνεπώς, η διευρυνόμενη «συνταξιοδοτική φτώχεια» («pension poverty») είναι συνέπεια της γενικευμένης εφαρμογής τής αντικοινωνικής αυτής ρήτρας σε όλους τους συνταξιούχους από το 2016 κι εφεξής (και τους μελλοντικούς).
Είναι επίσης συνέπεια των μνημονιακών περικοπών που δυστυχώς διατηρούνται ακόμη, πολύ περισσότερο που η απαγόρευση τής αύξησης των συντάξεων («πάγωμα» αυξήσεων) μέχρι τον Δεκέμβριο του 2022 (σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 4475/2017), διατηρήθηκε σε ισχύ και από την παρούσα κυβέρνηση με τον νόμο Βρούτση 4670/2020 (άρθρο 25 παρ.
4). Σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα τής ΟΝΕ, εξάλλου, δεν υπάρχει το εφεύρημα της «προσωπικής διαφοράς» που ουσιαστικά εξαϋλώνει τις αυξήσεις σε χιλιάδες παλιούς συνταξιούχους.
Πουθενά στην Ευρώπη άλλωστε δεν υπάρχει το θλιβερό φαινόμενο οι συνταξιούχοι και οι οικογένειές τους να αδυνατούν να 7 επισκεφτούν τα πατρογονικά τους εδάφη (εάν δεν τα έχουν πωλήσει) ακόμη και το καλοκαίρι, αφού πάνω από το 1/3 εξ αυτών λαμβάνουν γλίσχρες συντάξεις- «επιδόματα» ύψους 600 € (564 € καθαρά) και αδυνατούν να επιβιώσουν αξιοπρεπώς!!
IV. Τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν άμεσα Κατόπιν όλων των ανωτέρω, η κυβέρνηση πρέπει:
-Να καταργήσει άμεσα τις διατάξεις των νόμων Κατρούγκαλου-Βρούτση για την προσωπική διαφορά και μάλιστα αναδρομικά, χορηγώντας τις αυξήσεις αναδρομικά σε ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους από 1-1-2023 επί των συντάξεων χωρίς προϋποθέσεις και χωρίς αποκλεισμούς, ώστε οι συνταξιούχοι να τις δουν πραγματικά στα πορτοφόλια τους σε μια συγκυρία υψηλού πληθωρισμού και φτωχοποίησης ευρύτερων συνταξιουχικών στρωμάτων.
-Να καταργήσει τη «ρήτρα Τσίπρα» με την οποία η σύνταξη υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο των αποδοχών ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ του εργασιακού βίου και όχι της τελευταίας πενταετίας με τους πλέον αυξημένους μισθούς, όπως συνέβαινε μέχρι το 2015-2016.
-Να καταργήσει τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων των νόμων Κατρούγκαλου-Βρούτση, άλλως να τα τροποποιήσει προς τα πάνω ώστε να βελτιωθεί το ύψος των συντάξεων και το βιοτικό επίπεδο των συνταξιούχων και των οικογενειών τους.
Αλέξης Π. Μητρόπουλος Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ





.jpg)