Τρίτη 15 Απριλίου 2025

Μεγάλη Τετάρτη: O Μυστικός Δείπνος - Ο Ιερός Νιπτήρας - Η προδοσία του Ιούδα και η προσευχή του Κυρίου στο Όρος των Ελαιών


 


Το γεγονός της αλείψεως του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού με μύρο από μια πόρνη φέρνουμε στη μνήμη μας τη Μεγάλη Τετάρτη, μαζί με τη σύγκληση του ανώτατου δικαστηρίου των Ιουδαίων, όπου λήφθηκε η καταδικαστική απόφαση για τον Κύριο.
Το γεγονός της αλείψεως των ποδών του Κυρίου είναι η αποκορύφωση της έκφρασης μετάνοιας και ταπείνωσης, από μια ιδιαιτέρως αμαρτωλή γυναίκα.
Δύο μέρες πριν από το Πάσχα, κι ενώ ο Ιησούς βρισκόταν στο σπίτι του λεπρού Σίμωνα, τον πλησίασε μια πόρνη και τον άλειψε με πολύτιμο μύρο. Επρόκειτο για ιδιαιτέρως ακριβό άρωμα, με αποτέλεσμα η πράξη να προκαλέσει την αντίδραση των μαθητών του Ιησού, με μπροστάρη τον Ιούδα, οι οποίοι θέλησαν να ακολουθήσουν τη διδασκαλία του Ιησού για ελεημοσύνη προς τους φτωχούς.
Ο Ιησούς όμως υπερασπίστηκε τη γυναίκα, για να μην αποτραπεί απ' τον καλό της σκοπό. Ανέφερε μάλιστα και τον ενταφιασμό Του, προσπαθώντας να αποτρέψει τον Ιούδα από τη προδοσία, αλλά μάταια.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος υποστηρίζει ότι δύο ήταν οι γυναίκες που άλειψαν με μύρο τον Κύριο, ενώ οι τρεις Ευαγγελιστές (Μάρκος, Λουκάς και Ματθαίος) κάνουν λόγο για μία γυναίκα, η οποία πήρε την ονομασία πόρνη. Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης, όμως, αναφέρει μια άλλη γυναίκα, ιδιαιτέρως σεμνή, την Μαρία την αδελφή του Λάζαρου, που άλειψε τα πόδια του Κυρίου, σκουπίζοντάς τα με τα μαλλιά της.
Ακολουθία του Ευχελαίου και η Τελετή του Νιπτήρος
Η Ακολουθία του Ευχελαίου νωρίς το απόγευμα και η τελετή του Νιπτήρος, η οποία αποτελεί τον Όρθρο της Μεγάλης Πέμπτης, τελούνται από την Εκκλησία μας το βράδυ της Μεγάλης Τετάρτης.
Τη συγκεκριμένη ημέρα γιορτάζουμε τέσσερα γεγονότα:
  • Τον Ιερό Νιπτήρα, δηλαδή το πλύσιμο των ποδιών των μαθητών από τον ίδιο τον διδάσκαλό τους, τον Κύριο Ημών Ιησού Χριστό. Μια πράξη του Κυρίου που αποτελεί το θρίαμβο της ταπείνωσης και θέλει να δείξει πώς πρέπει η Εκκλησία να διακονεί τους πιστούς.
  • Τον Μυστικό Δείπνο, όπου ο Κύριος προανήγγειλε στους μαθητές του ότι κάποιος εξ αυτών θα τον προδώσει. Στον Μυστικό Δείπνο έγινε από τον Ιησού Χριστό η παράδοση του κορυφαίου μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας· η μετάληψη από τον κάθε πιστό του σώματος («..λάβετε φάγετε, τούτο εστί το σώμα μου...») και του αίματος («πίετε εξ αυτού πάντες, τούτο γαρ εστί το αίμα μου...») του Κυρίου.
  • Την προσευχή του Κυρίου στο Όρος των Ελαιών, την ώρα που οι έντεκα μαθητές Του –πλην του Ιούδα που είχε φύγει για την προδοσία– αποκοιμήθηκαν. Είναι η έκφραση της ανθρώπινης φύσης του Ιησού Χριστού, αφού ζήτησε από τον πατέρα Του να μην τον αφήσει να πιει το πικρόν ποτήριον, λέγοντας αμέσως μετά «γεννηθήτω το θέλημά Σου».
  • Την προδοσία του Ιούδα με ένα φιλί, η οποία αποτελεί την αρχή του Πάθους του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού.
Ρωμανός Κοντογιαννίδης



Μαρινάκης: - Εμείς λέμε ότι πρέπει πρώτα να πατάξουμε τη φοροδιαφυγή για να αυξήσουμε τα έσοδα του κράτους και μετά να τα επιστρέψουμε στην κοινωνία

 



Την Μ. Τρίτη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης καλεσμένος στην εκπομπή “Καλημέρα Ελλάδα” μίλησε μεταξύ άλλων για τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας σχετικά με την “Ομάδα Αλήθειας”, τις εξελίξεις στην υπόθεση των Τεμπών και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες.

«Αν η σελίδα έβριζε την κυβέρνηση δεν θα είχε γίνει όλος αυτός ο χαμός. Το έγκλημα που έκανε είναι να μην είναι με την αριστερά» ανέφερε σχετικά με την “Ομάδα Αλήθειας”.

Συμπλήρωσε ότι «επικίνδυνο είναι η κοπτοραπτική και όχι η “Ομάδα Αλήθειας” που υπενθυμίζει τι έλεγαν κάποιοι πολιτικοί τότε και τι λένε τώρα».

Σχετικά με την υπόθεση των Τεμπών ανέφερε ότι «δύσκολα μπορεί να θυμηθεί κάποιος αντίστοιχη τραγωδία. Είναι επιτακτική ανάγκη η δικαιοσύνη να κάνει  την διερεύνηση του δυστυχήματος».

«Πάνω σε ένα τόσο σοβαρό δυστύχημα η αντιπολίτευση προσπάθησε να χτίσει το αφήγημα της συγκάλυψης. Επέλεγαν επιλεκτικά κάποια σημεία της δικογραφίας και απέκρυψαν κάποια άλλα. Η κοινωνία παραπλανήθηκε από την αντιπολίτευση και κάποια μέσα που έλεγαν ότι έγινε συγκάλυψη. Κάποιοι μιλούσαν στα κανάλια και οι πραγματογνωμοσύνες  που είχαν παραγγείλει διέψευδαν αυτά που έλεγαν» ανέφερε επίσης.

Σχετικά με τις κατηγορίες για συγκάλυψη από την κυβέρνηση σχετικά με το δυστύχημα των Τεμπών υποστήριξε ότι «ούτε ένα στοιχείο δεν υποστηρίζει αυτή την θεωρία. Περιμένουμε το Πολυτεχνείο.  Πριν καν βγει το πόρισμα του Πολυτεχνείου κάποιοι δημιούργησαν το αφήγημα ότι η κυβέρνηση καλύπτει έναν λαθρέμπορα και ότι υπήρχε παράνομο φορτίο. Δεν πρόκειται να σταθούμε εμπόδιο στην διερεύνηση ερευνών κανενός».

Σχετικά με τα καθημερινά προβλήματα των πολιτών και την ακρίβεια που “τρώει” το εισόδημά τους ανέφερε ότι «η ανάγκη είναι να καταφέρουμε ως κυβέρνηση να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε αυτή η εικόνα να αντιστραφεί. Αυτοί που λένε να δοθούν τα πάντα στους πάντες είναι πολιτικοί απατεώνες. Εμείς αντιλαμβανόμαστε ότι ο κόσμος έχει πολύ μεγάλη ανάγκη λέμε ότι πρέπει να αυξήσουμε τα έσοδα του κράτους και ένας τρόπος να γίνει είναι να πατάξουμε την φοροδιαφυγή η αντιμετώπιση της οποίας έφερε στα κρατικά ταμεία έσοδα 2 δις ευρώ. Είμαστε σε μια χρονιά που εφαρμόζονται 12 μειώσεις φόρων, επιστρέφονται πράγματα στην κοινωνία».

Σχετικά με τα ποσοστά των δημοσκοπήσεων ανέφερε ότι «η κυβέρνηση βρίσκεται στο δεύτερο μισό της δεύτερης τετραετίας και έχει μια δημοσκοπική υπεροχή έναντι των αντιπάλων της». Επίσης ανέφερε ότι « έχουμε άλλα 2 χρόνια να γίνουν πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν και να διορθωθούν πολλά».

Κυβερνητικός Εκπρόσωπος: ΟΧΙ δεν υπάρχει κάποιο επίδομα που θα δοθεί στους χαμηλοσυνταξιούχους


 Καλό μεσημέρι,


ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή είπατε για τα επιδόματα αναπηρίας. Έχουμε ένα πολύ μεγάλο θέμα, όπως ξέρετε, με τους χαμηλοσυνταξιούχους αυτήν την εβδομάδα, οι οποίοι δεν πληρώνονται στις 20 του μήνα αλλά στο τέλος. Πρόκειται η Κυβέρνηση να κάνει κάτι για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα;  Θα δώσει κάποιο επίδομα αυτές τις ημέρες;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν υπάρχει κάποιο επίδομα που θα δοθεί. Σε μια από τις προηγούμενες ενημερώσεις πολιτικών συντακτών μετέφερα και την επίσημη ενημέρωση από τον ΕΦΚΑ και το Υπουργείο Εργασίας.

 Δεν είναι η πρώτη φορά που το Πάσχα πέφτει σχετικά νωρίς και τις προηγούμενες περιπτώσεις σας παρέθεσα κατόπιν ενημέρωσης από το αρμόδιο Υπουργείο και χαρακτηριστικές περιπτώσεις. 

Τα επιχειρήματα ήταν σαφή και από το Υπουργείο και από τον ΕΦΚΑ. Πρώτον υπάρχει μια διαδικασία που κρατάει συνολικά 17 ημέρες, με ταυτοποιήσεις και μια σειρά από άλλες ενέργειες του πληροφοριακού συστήματος για να πληρωθούν οι συντάξεις.  Δεύτερον, θα δημιουργείτο ένα πολύ μεγάλο κενό μεταξύ της τωρινής, δηλαδή της πληρωμής νωρίτερα, και της επόμενης πληρωμής.  Και τρίτον, είναι κάτι το οποίο στον διάλογο που γίνεται με τους φορείς των συνταξιούχων, σύμφωνα με όσα λέει το Υπουργείο, δεν έχει τεθεί επίσημα ως αίτημα. Αυτοί είναι οι λόγοι, άρα δεν θέλουμε να δημιουργούμε προσδοκίες για κάτι το οποίο δεν θα συμβεί.

Αγρίεψε η Ζωή Κωνσταντοπούλου: - «Δεν παίρνουν τα μυαλά μας αέρα» - «Φυσικά και προετοιμάζομαι για πρωθυπουργός»


 


Καλεσμένη στην εκπομπή του ΣΚΑΪ «Αταίριαστοι» βρέθηκε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου και σχολίασε όλα ζητήματα της επικαιρότητας, εκφράζοντας μάλιστα την πρόθεσή της να διεκδικήσει την πρωθυπουργία.

Αρχικά, η κ. Κωνσταντοπούλου αναφέρθηκε στην άνοδο που καταγράφει το κόμμα της σε όλες τις δημοσκοπήσεις, που την φέρνει στη δεύτερη θέση πίσω από τη ΝΔπροσπερνώντας το ΠΑΣΟΚ.

«Η Πλεύση Ελευθερίας έκανε αυτό το οποίο υποσχέθηκε και κάνει αυτό το οποίο υποσχέθηκε: είπαμε θα δώσουμε ζωή στη Βουλή και το κάναμε, είπαμε θα φέρουμε τους πολίτες μέσα στη Βουλή και το κάναμε. Είπαμε το 2023 ότι δεν θα κυβερνήσουμε τώρα, αλλά θα δείξουμε τι θα πει πραγματική αντιπολίτευση και κάναμε αυτό που είπαμε» σχολίασε.

Αναφερόμενη στο κόμμα της, σημείωσε ότι η Πλεύση Ελευθερίας έχει καταφέρει να αποκτήσει μια πολύ ισχυρή βάση, μια πολύ ισχυρή ομάδα, καθώς επίσης και μια πολύ ισχυρή δυναμική.


Σχολιάζοντας τις δημοσκοπήσεις τόνισε πως: «Δεν παίρνουν τα μυαλά μας αέρα», υπογραμμίζοντας τη σοβαρότητα την οποία αντιμετωπίζουν στην πολιτική τους πορεία.

«Κινούμαι με βάση τη δέσμευσή μου, τη συνείδησή μου και αυτό που πιστεύω ότι είναι σωστό. Εμείς όλα όσα κάνουμε μέχρι τώρα θα συνεχίσουμε να τα κάνουμε πιο δυνατά και ετοιμαζόμαστε για ακόμα μεγαλύτερες ευθύνες, χωρίς να παίρνουν τα μυαλά μας αέρα», τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Κωνσταντοπούλου.

Αναφορικά με την σκληρή στάση που υιοθετεί ενάντια στους πολιτικούς της αντιπάλους, σχετικά με την τραγωδία στα Τέμπη, δήλωσε: «Τους λέω ότι σκοτώσατε αυτά τα παιδιά και είναι βαμμένα με αίμα τα χέρια σας και βεβαίως το πιστεύω. Ακόμη περισσότερο όμως πιστεύω ότι δεν τους καίγεται καρφάκι, με το μόνο που τους νοιάζει είναι να μην τους το λες. Το ότι αυτήν τη στιγμή η κυβέρνηση αντιμετωπίζει ως πρόβλημα το ότι η κοινωνία έχει εξεγερθεί και ζητάει λογαριασμό και λογοδοσία, δεν σημαίνει ότι όποιος είναι στο πλευρό της κοινωνίας το κάνει για κάποιο όφελος. Προσωπικά όλη μου η διαδρομή είναι αποδεδειγμένο ότι είναι σε αυτήν την κατεύθυνση. Έχω δώσει πολλές μοναχικές μάχες».

«Πρόγραμμα μπορεί να μην υπάρχει θέσεις υπάρχουν όμως»

Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας ερωτήθηκε, μάλιστα, για το εάν το κόμμα της έχει κάποια συγκεκριμένο πρόγραμμα δράσης και η ίδια τόνισε: «Εμείς δεν κοροϊδέψαμε τον κόσμο, ούτε είπαμε ότι είμαστε έτοιμοι να κυβερνήσουμε με το που μπήκαμε στη Βουλή. Αυτήν τη στιγμή ετοιμαζόμαστε, θα έχει εκπλήξεις αυτή η διαδικασία. Πρόγραμμα μπορεί να μην υπάρχει θέσεις υπάρχουν όμως».

Η τοποθέτηση της Πλεύσης Ελευθερίας σχετικά με τη διαχείρηση του ελληνοτουρκικού: «Για τα ελληνοτουρκικά έχουμε σαφή θέση: δεν μπορεί να προχωράει μια αόριστη διαδικασία δημοσίων σχέσεων που βαφτίζονται διάλογος την ώρα που από την άλλη πλευρά υπάρχουν σοβαρές αμφισβητήσεις κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, όπως στα χωρικά ύδατα. Δεν μπορεί η Ελλάδα να μην τοποθετείται σθεναρά και να μην αναλαμβάνει ως δικό της ζήτημα την Κύπρο κι όσο συνεχίζεται για 51ο έτος η τουρκική κατοχή. Η Ελλάδα έχει ευθύνη, δεν αρκούν οι μέχρι τώρα πρωτοβουλίες. Είμαστε απολύτως αντίθετοι στις διάφορες διαπραγματεύσεις και δίνουν ουσιαστικά πράσινο φως στον Ερντογάν να ντιλάρει τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο μεταναστευτικό».

«Πρέπει να έχουμε στη φαρέτρα μας ένα ψηφιακό νόμισμα»

Ως προς την οικονομία, χαρακτήρισε τις τράπεζες ως «κουφάρια που ξεπουλήθηκαν», επισημαίνοντας ότι ανακεφαλαιοποιήθηκαν με δημόσιο χρήμα το οποίο σήμερα δεν ζητείται πίσω.

«Εμείς λέμε ξεκάθαρα κατάργηση των funds που αρπάζουν τις περιουσίες των απλών ανθρώπων για χρέη στις προκατόχους τράπεζες, οι οποίες πτώχευσαν. Δεύτερον, λέμε σαφέστατα αναζήτηση του δημοσίου χρήματος που έχει οδηγηθεί προς τις τράπεζες μια άλλη εποχή. Λέμε, τρίτον, αυστηρότατη φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών».


ΣΑΣΜΥ: - ΟΧΙ στο Σώμα των Υπαξιωματικών - ΟΧΙ στην Υποβάθμιση της Σχολής ΜΑΣ - Δείτετο ΒΙΝΤΕΟ

 



Σας καλούμε να παρακολουθήσετε βίντεο των Αποφοίτων ΣΜΥ.
Στο βίντεο αυτό δηλώνεται για ακόμη μια φορά, η αντίθεση στις προθέσεις για δημιουργια Σώματος Υπαξιωματικών και υποβάθμιση των Αποφοίτων ΑΣΣΥ.
Εκ μέρους του Συντονιστικού Αποφοίτων ΑΣΣΥ.
Με εκτίμηση
Σμήναρχος ε.α. Βασίλης Τσιλιγιάννης
Πρόεδρος Συντονιστικού Συμβουλίου Συλλόγων Αποφοίτων ΑΣΣΥ
Παρακαλούμε για κατα την κρίση σας δημοσίευση




Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο

Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Βίντεο

Μεγάλη Τρίτη: - "Κύριε, η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή .." - Η ιστορία πίσω από το Τροπάριο της Κασσιανής


Το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης, ψάλλεται στις Εκκλησίες ο όρθρος της Μεγάλης Τετάρτης. Το τελευταίο τροπάριο στην ακολουθία είναι αυτό της ευσεβούς και λογίας ποιητρίας του Βυζαντίου, Κασσιανής, το γνωστό ως το Τροπάριο της Κασσιανής.

Από τον βυζαντινό χρονογράφο Συμεών Μάγιστρο (990 μ.Χ) μαθαίνουμε ότι η Ευφροσύνη, μητέρα του αυτοκράτορα Θεόφιλου και κόρη του Κωνσταντίνου του ΣΤ’, στην προσπάθειά της να παντρέψη το γιο της, το έτος 830 μ.Χ, διοργάνωσε στην μεγαλόπρεπη αίθουσα Τρικλίνιο των ανακτόρων της Κωνσταντινούπολης, μεγάλη σύναξη από τις πιο όμορφες κοπέλες της Αυτοκρατορίας. Η προσέλευση υπήρξε μεγάλη από «καλλίστας παρθένους». Κι όταν παρατάχθηκαν στη σειρά, καθισμένες πάνω σε πολυτελή ανάκλιντρα, ο αυτοκράτορας Θεόφιλος περιήλθε μπροστά τους να διαλέξη την μέλλουσα σύζυγό του και αυτοκράτειρα, δίνοντας σε όποια διάλεγε ένα χρυσό μήλο.

Η ομορφότερη ήταν η Κασσιανή, που η ομορφιά της θάμπωσε το νεαρό Θεόφιλο και σ’ αυτήν επρόκειτο να δώση το μήλο, σύμβολο της προτίμησής του. Θέλοντας όμως να διαπιστώση αν και η εξυπνάδα της ήταν ανάλογη με την ομορφιά της, της είπε: «Ως άρα δια γυναικός ερρύη τα φαύλα» («Από τη γυναίκα ξεκινούν τα κακά πράγματα»), υπονοώντας την Εύα. Η Κασσιανή όμως δεν ξαφνιάστηκε και θέλοντας να δείξη και την εξυπνάδα της απάντησε: «Αλλά και δια γυναικός πηγάζει τα κρείττονα» («Και από τη γυναίκα πηγάζουν τα καλύτερα, τα ευγενέστερα»), υπονοώντας την Παναγία, που έφερε στον κόσμο το μεγαλύτερο αγαθό.

Αυτή όμως η πράγματι έξυπνη απάντηση χαρακτηρίσθηκε από τον Θεόφιλο ότι περιείχε και κάποια προπέτεια και επιπολαιότητα, οπότε έδωσε το μήλο στην επίσης ωραία, αλλά και σεμνή Θεοδώρα.

Η Κασσιανή απογοητεύθηκε από την αποτυχία της και πήρε την απόφαση να αποτραβηχτή από τον κόσμο και να μονάση. Έκτισε με δικά της χρήματα ένα μοναστήρι, που πήρε αργότερα το όνομά της, ντύθηκε το μοναχικό σχήμα και αφιερώθηκε στη λατρεία του Χριστού και στην ποίηση, συνδυάζοντας έτσι τη βαθειά ευσέβεια και την κλίση της στα γράμματα. Λέγεται μάλιστα ότι μετά την αποτυχία της είπε: «Επειδή δεν έγινα βασίλισσα του προσκαίρου τούτου κόσμου, θα γίνω υπήκοος της αιωνίας Βασιλείας του Χριστού».

Εκεί στο μοναστήρι εκδηλώθηκε και το έμφυτο καλλλιτεχνικό της ταλέντο και το βαθύ θρησκευτικό της συναίσθημα συνθέτοντας εκκλησιαστικούς ύμνους, τροπάρια, Ιδιόμελα. Εκεί στην ήσυχη και υποβλητική ατμόσφαιρα του μοναστηριού συνέθεσε και το περίφημο Ιδιόμελο «Τροπάριο της Κασσιανής» από το όνομά της, που αργότερα η Ορθόδοξη Εκκλησία το καθιέρωσε ως Δοξαστικό των Αποστίχων του Όρθρου της Μεγάλης Τετάρτης.

Φαίνεται καθαρά ότι η Κασσιανή εμπνεύστηκε το Ιδιόμελο αυτό τροπάριο από τα λόγια των Ευαγγελιστών, που δεν αναφέρονται στη Μαρία τη Μαγδαληνή, όπως πολλοί πιστεύουν, αλλά στην ανώνυμη αμαρτωλή γυναίκα, τη μοιχαλίδα, που ο Χριστός έσωσε από βέβαιο λιθοβολισμό του έξαλλου πλήθους των Φαρισαίων για το ηθικό της παράπτωμα, με εκείνα τα λόγια Του: «Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω επ’ αυτήν». Και όταν αργότερα ο Ιησούς βρέθηκε στο σπίτι του Σίμωνα του Φαρισαίου του λεπρού, η αμαρτωλή εκείνη γυναίκα αισθάνεται την ανάγκη να πάη να εκφράση την ευγνωμοσύνη και αφοσίωσή της στον Σωτήρα Χριστό. Αγοράζει αρώματα, ντύνεται ταπεινά και σεμνά και ταπεινωμένη και συντετριμμένη, με δάκρυα στα μάτια, έρχεται και πλένει τα πόδια του Ιησού και τα σκουπίζει με τα ξέπλεκα μαλλιά της. Τα δάκρυά της εκείνα ήταν δάκρυα ελέους και συντριβής και κλαίει με πάθος να την ευσπλαχνιστή ο Θεός της αγάπης και της συγχώρεσης.

Το παραπάνω περιστατικό το αναφέρουν οι τρεις από τους τέσσερις Ευαγγελιστές. 

 Ο Λουκάς (ζ. 37-38) γράφει: «Και ιδού γυνή εν τη πόλει ήτις ην αμαρτωλός, και επιγνούσα ότι ανάκειται εν τη οικία του Φαρισαίου, κομίσασα αλάβαστρον μύρου και στάσα οπίσω παρά τους πόδας αυτού κλαίουσα, ήρξατο βρέχειν τους πόδας αυτού τοις δάκρυσι και ταις θριξί της κεφαλής αυτής εξέμασσε και κατεφίλει τους πόδας αυτού και ήλειφε τω μύρω».

Ο Ματθαίος (κστ`, 6-7): «Του δε Ιησού γενομένου εν Βηθανία εν οικία Σίμωνος του λεπρού, προσήλθεν αυτώ γυνή αλάβαστρον μύρου έχουσα βαρυτίμου, και κατέχεεν επί την κεφαλήν αυτού ανακειμένου».

Και ο Μάρκος (ΙΔ` 3) λέγει: «Και όντος αυτού εν Βηθανία εν τη οικία Σίμωνος του λεπρού, κατακειμένου αυτού ήλθε γυνή έχουσα αλάβαστρον μύρου νάρδου πιστικής πολυτελούς και συντρίψασα το αλάβαστρον κατέχεεν αυτού κατά της κεφαλής».

Και την πληγωμένη και πονεμένη καρδιά της Κασσιανής δεν ήταν δυνατόν να μην αγγίξη ο κραδασμός εκείνης της αμαρτωλής γυναίκας. Και διατυπώνει στο αριστουργηματικό εκείνο τροπάριο, που φέρει το όνομά της, με λυρική έξαρση και υποβλητικότητα τον δικό της ψυχικό κραδασμό.

Τροπάριο της Κασσιανής

Κύριε, η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή,
την σήν αισθομένη Θεότητα μυροφόρου αναλαβούσα τάξιν,
οδυρομένη μύρα σοι προ του ενταφιασμού κομίζει.
Οίμοι! λέγουσα, οτι νύξ μοι υπάρχει, οίστρος ακολασίας,
ζοφώδης τε και ασέληνος ερως της αμαρτίας.

Δέξαι μου τας πηγάς των δακρύων,
ο νεφέλαις διεξάγων της θαλάσσης το ύδωρ,
κάμφθητί μοι προς τους στεναγμούς της καρδίας,
ο κλίνας τους ουρανούς τη αφάτω σου κενώσει.

Καταφιλήσω τους αχράντους σου πόδας,
αποσμήξω τούτους δε πάλιν τοις της κεφαλής μου βοστρύχοις,
ων εν τω Παραδείσω Εύα το δειλινόν κρότον τοις ώσιν ηχηθείσα,
τω φόβω εκρύβη.

Αμαρτιών μου τα πλήθη
και κριμάτων σου αβύσσους τις εξιχνιάσει,
ψυχοσώστα Σωτήρ μου;
Μη με την σήν δούλην παρίδης,
Ο αμέτρητον έχων το έλεος.

Μετάφραση στο τροπάριο της Κασσιανής δια χειρός Φώτη Κόντογλου:

Κύριε, η γυναίκα που έπεσε σε πολλές αμαρτίες,
σαν ένοιωσε τη θεότητά σου, γίνηκε μυροφόρα και σε άλειψε με μυρουδικά
πριν από τον ενταφιασμό σου κι έλεγε οδυρόμενη:
Αλλοίμονο σε μένα, γιατί μέσα μου είναι νύχτα κατασκότεινη και δίχως φεγγάρι,
η μανία της ασωτείας κι ο έρωτας της αμαρτίας.
Δέξου από μένα τις πηγές των δακρύων,
εσύ που μεταλλάζεις με τα σύννεφα το νερό της θάλασσας.
Λύγισε στ’ αναστενάγματα της καρδιάς μου,
εσύ που έγειρες τον ουρανό και κατέβηκες στη γης.

Θα καταφιλήσω τα άχραντα πόδια σου,
και θα τα σφουγγίσω πάλι με τα πλοκάμια της κεφαλής μου•
αυτά τα πόδια, που σαν η Εύα κατά το δειλινό, τ’ άκουσε να περπατάνε,
από το φόβο της κρύφτηκε.

Των αμαρτιών μου τα πλήθη
και των κριμάτων σου την άβυσσο, ποιος μπορεί να τα εξιχνιάση,
ψυχοσώστη Σωτήρα μου;
Μην καταφρονέσης τη δούλη σου,
εσύ που έχεις τ’ αμέτρητο έλεος

Προσθήκη:

Ο αυτοκράτορας Θεόφιλος δεν μπόρεσε εύκολα να ξεχάσει την Κασσιανή. Έτσι (μαζί με τη φρουρά του) έφθασε έφιππος στο μοναστήρι της Κασσιανής. Όμως η Κασσιανή πρόλαβε να εξαφανιστεί εγκαίρως. Ο Θεόφιλος μπήκε στο κελί της και το βρήκε άδειο. Πάνω στο τραπέζι βρήκε το χειρόγραφο με (μισοτελειωμένο) το Τροπάριο που είχε ξεκινήσει να γράφει η Κασσιανή. Συγκεκριμένα η Κασσιανή είχε συνθέσει το Τροπάριο της μέχρι το σημείο που λέει:

«Καταφιλήσω τους αχράντους σου πόδας, αποσμήξω τούτους δε πάλιν τοις της κεφαλής μου βοστρύχοις,………………………..».

Τότε ο Θεόφιλος προσέθεσε ιδιογράφως τη φράση:

«ων εν τω Παραδείσω Εύα το δειλινόν κρότον τοις ώσιν ηχηθείσα,  τω φόβω εκρύβη».

Δηλαδή:

«αυτά τα πόδια, που σαν η Εύα κατά το δειλινό, τ’ άκουσε να περπατάνε (στον Παράδεισο), από το φόβο της κρύφτηκε».

Προφανώς ο Θεόφιλος έκανε υπαινιγμό προς την Κασσιανή, λέγοντας ότι και συ (Κασσιανή) όταν άκουσες το ποδοβολητό του αλόγου μου,  κρύφτηκες από το φόβο σου.

Μετά την απομάκρυνση του αυτοκράτορα Θεόφιλου από το μοναστήρι, η Κασσιανή βγήκε από την κρυψώνα της και είδε την ιδιόχειρη προσθήκη του Θεόφιλου, η οποία δεν συνάδει με το υπόλοιπο κείμενο. Παρ΄ όλα αυτά δεν διέγραψε την προσθήκη αυτή αλλά την άφησε και συνέχισε να γράφει και το υπόλοιπο Τροπάριο, που από τότε πήρε το όνομά της και ψάλλεται στις εκκλησίες κάθε μεγάλη Τρίτη βράδυ (επειδή συμπεριλαμβάνεται στον όρθρο της Μεγάλης Τετάρτης). 



πηγή:https://www.vimaorthodoxias.gr/theologikos-logos-diafora/i-istoria-piso-apo-to-tropario-tis-kassianis/#goog_rewarded


Δήμος Γ. Καραϊσκάκη - Πρόσκληση στην εκδήλωση μνήμης και τιμής στο Ιερό Θυσιαστήριο των Σουλιωτών στην Ιερά Μονή Σέλτσου

Ο Δήμος Γ. Καραϊσκάκη σε συνεργασία με την Αδελφότητα Πηγιωτών  Άρτας σας προσκαλεί στην εκδήλωση μνήμης στο χώρο της Ιεράς Μονής Σέλτσου την Πέμπτη 24- 04- 2025  & ώρα έναρξης 10.00 π.μ.  η οποία θα περιλαμβάνει :

 = Τέλεση επιμνημόσυνης δέησης

 = Ρίψη στεφάνων, στον τόπο της ΘΥΣΙΑΣ, όπισθεν της Μονής Σέλτσου (

 = Σύντομη ομιλία

 = Προσφορά γλυκών και αναψυκτικών Πέρας εκδήλωσης 11.30 π. μ.