Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2025

Γίναμε ρεζίλι διεθνώς!! - Υπουργός οικονομίας: - "Είμαστε πρώτοι ... σε όλη την Ευρώπη!!" - Μαυροβούνιο: "Χειρότερη όλων η Ελλάδα στους μισθούς, στις συντάξεις και την αγοραστική δύναμη"






Με τους χαμηλούς μισθούς και τη μικρή αγοραστική δύναμη των Βαλκανίων και δη της Ελλάδας ασχολήθηκε το σαϊτ bankar.me. Η ιστοσελίδα που ασχολείται με τα χρηματοοικονομικά στο Μαυροβούνιο ανέφερε για την Ελλάδα, σχετικά με την πρόσφατη έρευνα:

«Λαμβάνοντας υπόψη το Πρότυπο Αγοραστικής Δύναμης (PPS), το χάσμα στους μέσους ετήσιους μισθούς πλήρους απασχόλησης σε ολόκληρη την ΕΕ είναι μικρότερο από ό,τι σε ονομαστικούς όρους». Εκτίμηση σύμφωνα με έρευνα του Euronews.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποιες χώρες πληρώνουν καλύτερα στην Ευρώπη; Υπάρχουν διάφοροι δείκτες για τη σύγκριση μισθών και ημερομισθίων. O νέος υπολογισμός της Eurostat, ο μέσος ετήσιος προσαρμοσμένος μισθός πλήρους απασχόλησης ανά εργαζόμενο, ξεχωρίζει ως ιδιαίτερα χρήσιμος. Υπολογίζεται από τις μέσες ετήσιες ακαθάριστες αποδοχές για μια εργασία πλήρους απασχόλησης.

Σύμφωνα με τη Eurostat, το 2023, ο μέσος ετήσιος προσαρμοσμένος μισθός ανά εργαζόμενο πλήρους απασχόλησης είχε διαφορές.

Κυμαινόταν από 13.503 ευρώ στη Βουλγαρία έως 81.064 ευρώ στο Λουξεμβούργο. Ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 37.863 ευρώ.

Εννέα κράτη μέλη ανέφεραν μισθούς πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ. Αντίθετα 17 χώρες ήταν κάτω από αυτόν. Η Ολλανδία δεν συμπεριλαμβάνεται στα δεδομένα λόγω διαφορών στη μεθοδολογία.

Εκτός από το Λουξεμβούργο, ο μέσος μισθός ξεπέρασε τις 50.000 ευρώ σε άλλες πέντε χώρες. Πρόκειται για: Δανία (67.604 ευρώ), Ιρλανδία (58.679 ευρώ), Βέλγιο (57.989 ευρώ), Αυστρία (54.508 ευρώ) και Γερμανία (50.988 ευρώ).

Η Ινδία, η Σουηδία και η Γαλλία κατατάσσονται επίσης πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ.

Στο κάτω μέρος, τη Βουλγαρία ακολουθούν η Ουγγαρία (16.895 ευρώ), η Ελλάδα (17.013 ευρώ), η Ρουμανία (17.739 ευρώ), η Πολωνία (18.054 ευρώ) και η Σλοβακία (19.001 ευρώ).

Αυτών των χωρών οι ετήσιοι μισθοί δεν ξεπέρασαν τις 20.000 ευρώ. Η Ιταλία και η Ισπανία βρίσκονται κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ, με ετήσιους μισθούς περίπου 32.500 ευρώ.

Πώς αλλάζουν οι διαφορές όταν προσαρμόζονται για τα πρότυπα αγοραστικής δύναμης;

Οι μέσοι μισθοί σε επίπεδο αγοραστικής δύναμης (PPS) επιτρέπουν μια πιο δίκαιη σύγκριση, καθώς το κόστος ζωής, ειδικά το κόστος στέγασης, ποικίλλει σημαντικά στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.

Η ισοτιμία αγοραστικής δύναμης (PPP) εξαλείφει τον αντίκτυπο των διαφορών τιμών μεταξύ των χωρών. Το PPS είναι ένα «τεχνητό νόμισμα», όπου μια μονάδα PPS μπορεί θεωρητικά να αγοράσει την ίδια ποσότητα αγαθών και υπηρεσιών σε κάθε χώρα.

Όταν αναλύεται ο μέσος ετήσιος μισθός πλήρους απασχόλησης, προσαρμοσμένος ανά εργαζόμενο PPS, οι διαφορές είναι πολύ μικρότερες σε σύγκριση με τα ονομαστικά ποσά.

Ωστόσο, παραμένουν σημαντικές διαφορές σε ολόκληρη την ΕΕ. Για παράδειγμα, σε ονομαστικούς όρους, ο υψηλότερος μέσος μισθός ήταν εξαπλάσιος του χαμηλότερου. Ο λόγος αυτός μειώθηκε σε 2,5 φορές όταν προσαρμόστηκε για ΜΑΔ (Μονάδες Ισοδύναμης Αγοραστικής Δύναμης).

Η Ελλάδα βρίσκεται στη χαμηλότερη θέση

Ο μέσος ετήσιος μισθός πλήρους απασχόλησης προσαρμοσμένος ανά εργαζόμενο, μετρούμενος σε PPS, κυμάνθηκε από 20.525 ευρώ στην Ελλάδα έως 53.745 ευρώ στο Λουξεμβούργο.

Σε ονομαστικούς όρους, η Ελλάδα ήταν τρίτη από το κάτω μέρος του πίνακα, αλλά είχε το χειρότερο αποτέλεσμα στο PPS.

Από τις επτά χώρες που είχαν μισθό πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, εκτός από το Λουξεμβούργο, το Βέλγιο, η Δανία, η Γερμανία και η Αυστρία είχαν μισθούς άνω των 45.000 PPS.

Η Ιρλανδία και η Γαλλία ήταν οι άλλες δύο χώρες πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, με μισθούς ΜΑΔ 41.581 ευρώ και 39.110 ευρώ.

Η Ιταλία είχε τον χαμηλότερο μισθό μεταξύ των «τεσσάρων μεγάλων» της ΕΕ, με 33.723 ΜΑΔ, ενώ η Ισπανία κατέγραψε ελαφρώς υψηλότερο αριθμό 35.774 ΜΑΔ, και οι δύο κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ.

Πώς άλλαξαν οι μέσοι μισθοί από το 2022 στο 2023;

Μεταξύ των 26 χωρών της ΕΕ, ο μέσος ετήσιος μισθός πλήρους απασχόλησης, προσαρμοσμένος ανά εργαζόμενο, μειώθηκε μόνο στη Σουηδία μεταξύ 2022 και 2023.

Στη Σουηδία, ο μέσος μισθός μειώθηκε κατά 1.817 ευρώ, που αντιπροσωπεύει πτώση 4%.

Ωστόσο, αυτή η πτώση οφείλεται στη μετατροπή της σουηδικής κορώνας σε ευρώ. Σε τοπικό νόμισμα, οι μισθοί αυξήθηκαν ελαφρά. Στην ΕΕ, οι μισθοί αυξήθηκαν κατά 2.225 ευρώ ή 6%.

Σε ονομαστικούς όρους, το Λουξεμβούργο, το Βέλγιο και η Ιρλανδία σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις, το καθένα κατά περισσότερα από 4.000 ευρώ. Οι μέσοι μισθοί στη Μάλτα, την Ελλάδα και την Ιταλία αυξήθηκαν κατά λιγότερο από 1.000 ευρώ.

Εξετάζοντας τις ποσοστιαίες αλλαγές, η Ρουμανία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Λετονία και η Κροατία σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις. Εκεί είδαν τους μισθούς να αυξάνονται περισσότερο από 15%.

Αντίθετα, οι αυξήσεις ήταν κάτω του 5% στη Μάλτα, την Ιταλία, την Ελλάδα, τη Δανία, τη Φινλανδία και την Κύπρο.

Επαρκής μισθός για μια αξιοπρεπή ζωή στην Ε.Ε

Η Eurostat άρχισε να υπολογίζει τους «μέσους ετήσιους μισθούς ανά εργαζόμενο πλήρους απασχόλησης» μετά την υιοθέτηση της οδηγίας για τη μπλε κάρτα το 2021.

Αυτός ο δείκτης χρησιμεύει ως κατώτατο όριο για τη χορήγηση αδειών εργασίας σε εργαζόμενους υψηλής ειδίκευσης σε εθνικό επίπεδο.

Σύμφωνα με τα μεταδεδομένα της Eurostat: «Πρακτικά, αυτός ο δείκτης αντιπροσωπεύει έναν μισθό επαρκή για μια αξιοπρεπή ζωή στο κράτος μέλος».

Ο μισθός προσαρμόζεται μετατρέποντας τους μισθούς μερικής απασχόλησης σε ακαθάριστο ισοδύναμο πλήρους απασχόλησης. Η μερική απασχόληση εξακολουθεί να είναι μια σημαντική τάση στην Ευρώπη.

Το 2023, το 17% των εργαζομένων στην ΕΕ ηλικίας 20 έως 64 ετών εργάζονταν με μερική απασχόληση σύμφωνα με τη Eurostat. Το ποσοστό αυτό ήταν ακόμη υψηλότερο σε ορισμένες χώρες, όπως η Γερμανία με 29 τοις εκατό και η Ολλανδία με 39 τοις εκατό».

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, όταν οι μισθοί προσαρμόζονται με βάση την αγοραστική δύναμη (PPS), οι διαφορές μεταξύ των χωρών μειώνονται.

Παραμένουν όμως σημαντικές. Για παράδειγμα, ο υψηλότερος μισθός είναι έξι φορές μεγαλύτερος από τον χαμηλότερο σε ονομαστικές τιμές.

Είναι όμως μόνο 2,5 φορές μεγαλύτερος όταν προσαρμόζεται με βάση την αγοραστική δύναμη.

Συνολικά, οι χώρες της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης τείνουν να προσφέρουν υψηλότερους μέσους μισθούς σε σύγκριση με εκείνες της Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης.

Τάση που αντανακλά διαφορές στην οικονομική ανάπτυξη και το βιοτικό επίπεδο.



πηγή:https://www.in.gr/2025/01/01/economy/diethnis-oikonomia/eipan-kai-sto-mayrovounio-xeiroteri-olon-ellada/

Ε.Α.Α.Σ/Παρ. Άρτας : - Η Εορταστική εκδήλωσή μας για τον ερχομό του νέου έτους και ΟΧΙ ΜΟΝΟ - ΒΙΝΤΕΟ





   Πολύ μεγάλη ήταν η συμμετοχή  των συναδέλφων,που προσήλθαν, στο γραφείο του παραρτήματός μας, για να παραβρεθούν στην εκδήλωση για τον ερχομό του νέου έτους

   Το κλίμα, καθ΄όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης, ήταν πολύ χαλαρό και ευχάριστο, ιδιαίτερα δε μετά το κονιάκ και το εξαιρετικό τοπικό τσίπουρο, που "τιμήθηκε" ιδιαιτέρως από όλους.

    Η κυρίαρχη ευχή των συναδέλφων, ήταν  η νέα χρονιά να είναι  γεμάτη με υγεία, ευτυχία, δημιουργία, χαρά και να αποτελέσειτην την αρχή του τέλους του  συνεχιζόμενου εμπαιγμού της κυβέρνησης στους απόστρατους.

   Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης ο πρόεδρος του παραρτήματος ενημέρωσε τους συναδέλφους για την νέα κατάθεση αγωγής, κατά της κυβέρνησης,  στο Ελεγκτικό Συνέδριο  


   Τα κάλαντα μας έψαλλαν η χορωδία του 584 Μ/Π ΤΠ ,που ομολογουμένως  ήταν εξαιρετική 
















































Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά - Κυβέρνηση στους συνταξιούχους: - Την περίοδο 2010 - 2024 μας δώσατε "δανεικά και αγύριστα" 130 δις ευρώ !! - Το 2025 θα μας "χαρίσετε" ΜΟΝΟ 4 δις ευρώ και εμείς θα εξετάσουμε τα 20 αιτήματά σας!!



130 δις ευρώ έχασαν οι συνταξιούχοι την περίοδο 2010-2024!! 

4 δις ευρώ θα χάσουν το 2025 από την ΕΑΣ, την κράτηση 6% υπέρ Υγείας και την Προσωπική Διαφορά!!


ΤΑ 20 ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΛΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ 

1. ΕΠΑΝΑΧΟΡΗΓΗΣΗ 13ης ΚΑΙ 14ης ΣΥΝΤΑΞΗΣ 

2. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ 

3. ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΩΝ ΤΟΥ 11μήνου ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ Ή ΤΟΥΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΥΣ ΤΟΥΣ 

4. ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΚΑΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΧΑΜΗΛΟΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ 

5. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΑΣ 

6. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΥΠΕΡ ΥΓΕΙΑΣ 6% 

7. ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΥΞΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ 

8. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΤΗΣΙΑΣ ΑΥΞΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΤΩΝ ΜΗ ΜΙΣΘΩΤΩΝ 

9. ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΙΣΟΒΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΥΤΕΚΝΗ ΜΗΤΕΡΑ 

10. ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΟΥΣ 

11. ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΚΑΤΩΤΑΤΩΝ ΟΡΙΩΝ ΣΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ 

12. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΤΕΚΜΑΡΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟΥΣ ΥΠΕΡΗΛΙΚΕΣ 

13. ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΜΕ 30 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΑΝΩ ΚΑΙ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΩΝ 

14. ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΠΡΟΩΡΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ 

15. ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΗΣ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΛΟΓΩ ΘΑΝΑΤΟΥ ΣΤΟΝ ΕΠΙΖΩΝΤΑ ΣΥΖΥΓΟ-ΤΕΚΝΑ 

16. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ «ΠΟΙΝΗΣ» («ΠΕΝΑΛΤΙ») ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ 30% ΤΗΣ ΜΕΙΩΜΕΝΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟ 62ο ΕΤΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 

17. ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΠΛΗΡΟΥΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟΥΣ ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ ΜΕ 15 Ή 20 ΕΤΗ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ 

18. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΥ-ΒΡΟΥΤΣΗ ΠΟΥ ΜΕΙΩΝΕΙ ΤΟ ΕΦΑΠΑΞ ΑΠΟ 1-1-2014 ΚΑΙ ΜΕΤΑ 

19. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ «ΡΗΤΡΑΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΜΟΥ» ΓΙΑ ΤΑ ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ 

20. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΡΗΤΡΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΟΛΟ ΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΒΙΟ 


130 δις ευρώ έχασαν οι συνταξιούχοι την περίοδο 2010-2024!! 

4 δις ευρώ θα χάσουν το 2025 από την ΕΑΣ, την κράτηση 6% υπέρ Υγείας και την Προσωπική Διαφορά!!


Καμιά κοινωνική τάξη στην Ελλάδα, κατά την περίοδο των τριών (3) Μνημονίων και της υγειονομικής κρίσης (κορωνοϊού), δεν είχε περισσότερες απώλειες από αυτή των συνταξιούχων. 

Πράγματι, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη και επιστημονικά τεκμηριωμένη ανάλυση και επεξεργασία των αριθμών, οι συνταξιούχοι τής χώρας μας έχασαν πάνω από 130 δις ευρώ κατά την περίοδο 2010-2024 (βλέπε φύλλο 151/30-11-2024 στην «Εφημερίδα όλων των συνταξιούχων 60+»). 

Και τώρα που βγήκαμε (υποτίθεται) από τα Μνημόνια (πράγμα αναληθές, αφού οι εκατοντάδες μνημονιακοί νόμοι και υπουργικές αποφάσεις των περικοπών εξακολουθούν να ισχύουν), οι Έλληνες συνταξιούχοι υφίστανται περικοπές δισεκατομμυρίων, με βάση ισχύοντες ακόμη μνημονιακούς νόμους. 

Το 2025, σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό 2025 που ψηφίστηκε στις 12-12- 2024, οι συνταξιούχοι θα χάσουν 4 δις ευρώ επιπλέον. 

= Η εισφορά υπέρ ΕΑΣ που θα στοιχίσει στους συνταξιούχους, ΜΟΝΟ για το 2025  886 εκατ. ευρώ, 

= Η εισφορά υπέρ υγείας που θα στοιχίσει 2 δις ευρώ για το 2025,

= Η στέρηση της αύξησης των συντάξεων που έχουν ακόμη Προσωπική Διαφορά, καθώς 

 = Η στέρηση των Δώρων με απώλειες μέχρι σήμερα πάνω από 40 δις ευρώ, περικοπές δηλαδή που έχουν υποστεί και υφίστανται ακόμη οι συνταξιούχοι, μαρτυρούν την πρωτοφανή λεηλασία που έχουν υποστεί οι Έλληνες και Ελληνίδες συνταξιούχοι.

 Γι’αυτό, το νέο έτος 2025, επιβάλλεται με γενναιόδωρες πολιτικές αποφάσεις να επιστραφεί στους συνταξιούχους τουλάχιστον ένα τμήμα, έστω, των μεγάλων απωλειών που είχαν τα προηγούμενα έτη. 

Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες συνταξιούχοι απαιτούν επιστροφή στην ασφαλιστική κανονικότητα με την κατάργηση των νόμων που τους στερούν, ακόμη και σήμερα, μια αξιοπρεπή -και για χιλιάδες εξ αυτών τη στοιχειώδη- διαβίωση. 








Διαβάστε τον ΟΔΗΓΟ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΓΙΑ ΤΟ 2025 των Αλέξη Μητρόπουλου (Καθηγητής-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ) και Αγγελικής Μητροπούλου (Διδάκτωρ-Δικηγόρος)

Διαβάστε περισσότερα εδώ: https://enypekk.gr/2024/12/29/o-odigos-ton-syntaxiouchon-gia-to-2025


.

Υπουργός Εξωτερικών: - Μην ανησυχείτε - Υπάρχει απτή βελτίωση των Ελληνοτουρκικών σχέσεων


 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την 1η Ιανουαρίου ξεκινά η θητεία της Ελλάδας ως μη μόνιμου μέλος στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ. Τι σημαίνει αυτό για τη διπλωματική θέση της χώρας, ποιες δυνατότητες αποκτά η Ελλάδα και ποιοι οι στόχοι κατά τη διάρκεια της διετούς θητείας;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Καταρχάς, με αφορμή την έναρξη του νέου έτους θα ήθελα να ευχηθώ υγεία, ειρήνη και ευημερία σε όλον τον κόσμο και να διαβεβαιώσω τους συμπατριώτες μας ότι στο Υπουργείο Εξωτερικών εργαζόμαστε αδιάκοπα για την Ελλάδα της σταθερότητας, της ανάπτυξης και της αυτοπεποίθησης στο πιο σύνθετο γεωπολιτικά τοπίο μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, με 55 συρράξεις να μαίνονται σε όλες τις περιφέρειες του κόσμου.

Η θητεία της Ελλάδας ως μη μόνιμου μέλους του Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών εκκινεί σε λίγες ώρες, την 1η Ιανουαρίου 2025 και θα διαρκέσει έως την 31η Δεκεμβρίου 2026. Έχουμε την τιμή να αναλαμβάνουμε αυτή τη θέση για τρίτη φορά μετά το 2005-2006 και το 1952-1953. Οι 182 θετικές ψήφοι από τα συνολικά 188 κράτη που ψήφισαν καταδεικνύουν, αφενός, την εμπιστοσύνη που επέδειξαν τα μέλη του ΟΗΕ προς την Ελλάδα και αφετέρου, την ευθύνη την οποία επωμιζόμαστε, ώστε να υπηρετήσουμε αυτό το ρόλο με σθένος και οδηγό μας το Διάλογο, τη Διπλωματία και τη Δημοκρατία.

Κύριες προτεραιότητες της ελληνικής θητείας στο ΣΑΗΕ είναι η αποκατάσταση της αληθούς έννοιας της επιταγής για ειρηνική επίλυση των διαφορών, ο σεβασμός του διεθνούς δικαίου, η ενίσχυση της θέσης των γυναικών για την ειρήνη και την ασφάλεια, η προστασία των παιδιών σε ένοπλες συγκρούσεις με έμφαση στο ανθρωπιστικό δίκαιο, η αντιμετώπιση της υπαρξιακής απειλής της κλιματικής κρίσης και η προστασία της θαλάσσιας ασφάλειας που έχει υποστεί σοβαρά ρήγματα, λόγω πολεμικών επιχειρήσεων τρομοκρατικών απειλών.

Σύμφωνα με τον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, το Συμβούλιο Ασφαλείας έχει την κύρια ευθύνη για τη διατήρηση της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας. Η χώρα μας καθίσταται στην πράξη συμπαραγωγός της διεθνούς πολιτικής για την παγκόσμια αρχιτεκτονικής ασφαλείας με ουσιαστικό λόγο, ρόλο και ευθύνη στις εξελίξεις σε έναν κόσμο που γίνεται ολοένα και πιο ανασφαλής. Σε αυτό το περιβάλλον αστάθειας και αβεβαιότητας, η Ελλάδα ασκεί με συνέπεια εξωτερική πολιτική αρχών και αξιών με αποτέλεσμα να είναι αξιόπιστος συνομιλητής όλων των χωρών. Και αυτό θα είναι το μέσο ώστε να πετύχουμε το στόχο μας, να αποτελέσουμε δηλαδή τη γέφυρα μεταξύ Βορρά και Νότου, Ανατολής και Δύσης, να λειτουργήσουμε ως σταθεροποιητικός παράγοντας.

Ήδη ενόψει της ανάληψης των νέων υψηλών καθηκόντων μας, έχουμε προβεί σε διμερείς και πολυμερείς συνεργασίες με κράτη που διαθέτουν πολύ ισχυρό οικουμενικό αποτύπωμα, κεφαλαιοποιώντας με τον τρόπο αυτό περαιτέρω οφέλη για την πατρίδα μας. Διότι όλοι προσβλέπουν στην Ελλάδα που ανήκει στον σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμμετέχει στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, καταλαμβάνει την πιο επιδραστική θέση στον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα τελευταία χρόνια και καθώς δύο πόλεμοι σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή ξέσπασαν σχεδόν παράλληλα, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο απρόβλεπτοι και επιθετικοί ηγέτες διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στις εξελίξεις, αμφισβητούνται και πάλι οι πραγματικές δυνατότητες του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών στη διευθέτηση των διαφορών με ειρηνικό τρόπο. Τελικά, μπορεί το Συμβούλιο Ασφαλείας να καταστεί επιδραστικό;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Βρισκόμαστε σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία, με δύο πολέμους στην ευρύτερη γειτονιά μας να διεξάγονται εν μέσω σημαντικών γεωπολιτικών ανακατατάξεων. Δυστυχώς, οι μείζονες διεθνείς οργανισμοί δεν πέτυχαν να αποτρέψουν την κλιμάκωση των δύο μεγάλων πολέμων, ούτε και τη διαχείριση εμφυλίων πολέμων, αυταρχικών καθεστώτων και κατάφωρων προβολών των θεμελιωδών ελευθεριών. Η ανάγκη μεταρρύθμισης της αρχιτεκτονικής του πολυμερούς συστήματος, το οποίο εδραιώθηκε μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, προκύπτει ως αίτημα ακριβώς από την αδυναμία των θεσμών να φέρουν σήμερα εις πέρας τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκαν.

Εν προκειμένω, για το Συμβούλιο Ασφαλείας, τα σημαντικότερα διαρθρωτικά θέματα συζήτησης είναι, αφενός, η σύνθεση του Συμβουλίου Ασφαλείας, η οποία σήμερα δεν αντανακλά τον πραγματικό συσχετισμό δυνάμεων σε παγκόσμιο επίπεδο, πολλώ δε μάλλον όταν μείζονες ήπειροι δεν συμμετέχουν παντάπασιν, και, αφετέρου, ο τρόπος λήψης αποφάσεων με το δικαίωμα αρνησικυρίας να έχει καταστεί σε πολλές περιπτώσεις καταχρηστικό μέσο που δυσχεραίνει τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων, ακόμη και των πιο αυτονόητων που ερείδονται αναμφίβολα στο διεθνές δίκαιο.

Κανείς δεν μπορεί να ισχυρισθεί ότι η μεταρρύθμιση του διεθνούς συστήματος θα είναι μια εύκολη ή γρήγορη διαδικασία. Είναι όμως μια συζήτηση που θα πρέπει να γίνει από τη στιγμή που πιστεύουμε στη διεθνή πολυμέρεια. Και όλοι θα κληθούν να επιδείξουν πίστη στη διεθνή νομιμότητα. Διότι η διπλωματία, είτε διεξάγεται αμιγώς επί τη βάσει του Διεθνούς Δικαίου, είτε δεν είναι διπλωματία. Αυτό θα είναι το σύνθημά μας στο Συμβούλιο Ασφαλείας από την 1η Ιανουαρίου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο νέος Αμερικανός Πρόεδρος είπε πρόσφατα, μάλιστα με αρκετά ωμό τρόπο ότι η Τουρκία κρατά το κλειδί των εξελίξεων στη Συρία. Συμφωνείτε με αυτήν την άποψη, την οποία άλλωστε υποστηρίζουν πολλοί αναλυτές διεθνώς; Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η ενίσχυση της Άγκυρας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Η κατάσταση στη Συρία και γενικότερα στη Μέση Ανατολή παραμένει εξαιρετικά ρευστή και θεωρώ προπετές να εξάγονται ασφαλή συμπεράσματα. Εκ των πραγμάτων, η Τουρκία είναι ενεργός δρώσα λόγω της άμεσης γειτνίασής της με τη Συρία και άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής. Και, ίσως, η γεωγραφία είναι η μόνη σταθερά που έχουμε στην παρούσα εξίσωση.

Εμείς είμαστε παρόντες, παρακολουθούμε στενά και αξιολογούμε τις εξελίξεις, διαμορφώνοντας πολιτικές για όλα τα πιθανά σενάρια και ενεργώντας έγκαιρα για να αποτρέψουμε εξελίξεις που θα είναι δυσμενείς για τη χώρα μας αλλά και για την ασφάλεια της ευρύτερης περιοχής. Στην Ελλάδα αποδίδουμε, επιπλέον, μεγάλη σημασία στην εμπέδωση της σταθερότητας της Συρίας για την κατοχύρωση της ασφάλειας της ιστορικής ελληνικής ομογένειας και της προστασίας της πολυάριθμης ελληνορθόδοξης κοινότητας της χώρας, καθώς και για τον τερματισμό των προσφυγικών ροών και την αντιστροφή των ροών με την εθελοντική επιστροφή των Σύρων προσφύγων στις εστίες τους σε ένα περιβάλλον που θα είναι αξιοπρεπές και βιώσιμο.

Προς την κατεύθυνση αυτή, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες σε όλα τα επίπεδα, με την πλέον πρόσφατη αυτή μαζί με την Κυπριακή Δημοκρατία και την Αυστρία για ενεργότερη παρουσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Συρία. Είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με τις γειτονικές χώρες και διατηρούμε άριστες σχέσεις με τον αραβικό κόσμο, τις οποίες θα συνεχίσουμε να καλλιεργούμε και δια της συμμετοχής μας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.

Αυτό που προέχει στη Συρία είναι να διασφαλισθεί η ενότητα, η ανεξαρτησία, η κυριαρχία και η εδαφική ακεραιότητα της χώρας. Η χώρα βρίσκεται σήμερα σε μεταβατική κατάσταση και είναι απολύτως αναγκαίο η μετάβαση αυτή να είναι ομαλή, συμπεριληπτική στο πνεύμα της απόφασης 2254 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, απαλλαγμένη από ξένες παρεμβάσεις. Η δε νέα διακυβέρνηση οφείλει να βασίζεται στη δημοκρατική νομιμότητα και να σέβεται απαρέγκλιτα τα ανθρώπινα δικαιώματα και το Διεθνές Δίκαιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο Πρωθυπουργός πρόσφατα είπε ότι δεν διαφαίνεται αυτή τη στιγμή περιθώριο να συζητήσουμε σε μεγαλύτερο βάθος τη μια διαφορά με την Τουρκία. Δεδομένου ότι τα δύο Υπουργεία Εξωτερικών είχαν λάβει εντολή από τους ηγέτες των δύο χωρών να αξιολογήσουν αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για να προχωρήσουμε στην ουσιαστική συζήτηση για την οριοθέτηση ΑΟΖ, να υποθέσουμε ότι αποτέλεσμα ήταν αρνητικό; Πηγαίνει κάπου ο διάλογος;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Ο διάλογος είναι το μόνο βιώσιμο μέσο για την ειρηνική συνύπαρξη των λαών, ιδιαίτερα σε γειτονιές του κόσμου με μεγάλα ιστορικά βάρη. Πιστεύουμε στον διάλογο, κατεξοχήν όταν αυτός γίνεται με ειλικρίνεια και δομημένα. Αν θελήσουμε να κάνουμε έναν συνολικό απολογισμό, θα μπορούσαμε να πούμε ότι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχει υπάρξει απτή βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, όπως ο σχεδόν μηδενισμός των παραβιάσεων του εθνικού εναέριου χώρου, ο έλεγχος των κυκλωμάτων διακινητών, η συνεργασία στην πολιτική προστασία, οι σημαντικές συμφωνίες που έχουν αυξήσει σημαντικά το διμερές εμπόριο, η γρήγορη θεώρηση εισόδου σε Τούρκους πολίτες και τις οικογένειες τους που ενίσχυσαν σημαντικά την τοπική οικονομία 10 νησιών μας. Και, βεβαίως, η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων συνέβαλε στην επανεκκίνηση των συζητήσεων υπό την σκέπη του ΟΗΕ για την επίλυση του Κυπριακού.

Βούλησή μας είναι το επόμενο διάστημα, και ενόψει της συνεδρίασης του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας τους πρώτους μήνες του 2025, να συνεχίσουμε να διερευνούμε τις δυνατότητες ενίσχυσης της συνεργασίας αυτής, γιατί αυτό είναι, σε τελική ανάλυση, προς όφελος της ειρήνης και της ευημερίας των δύο λαών. Σε αυτό το πνεύμα κινήθηκαν, άλλωστε, οι συναντήσεις στο πλαίσιο της Θετικής Ατζέντας και του Πολιτικού Διαλόγου στις αρχές Δεκεμβρίου στην Αθήνα.

Σε ό,τι αφορά στην οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ, ως τη μία και μόνη διαφορά μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας που μπορεί να αχθεί ενώπιον διεθνούς δικαιοδοσίας, είναι γεγονός ότι οι θέσεις των δύο πλευρών για το εύρος της συζήτησης εξακολουθούν να αφίστανται ουσιωδώς. Η ελληνική πλευρά, χωρίς φοβικά σύνδρομα και με την αυτοπεποίθηση που της προσδίδει το ενισχυμένο διπλωματικό της αποτύπωμα, κατέστησε σαφές ότι ζητήματα εθνικής κυριαρχίας δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης ή να τεθούν στην κρίση διεθνούς δικαιοδοσίας.

Κατά τούτο, ανεξάρτητα από το αν εκκινήσει η συζήτηση για την οριοθέτηση, που είναι πράγματι προϋπόθεση για μακρά ειρήνη, εξακολουθούμε να θεωρούμε ότι η αδράνεια και η ακινησία δεν μπορεί να είναι επιλογή και ότι οφείλουμε να διασφαλίσουμε και να ενισχύσουμε το κεκτημένο της αποφυγής εντάσεων στις σχέσεις μας με την Τουρκία. Η αναζήτηση της ειρήνης, με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και χωρίς παραχωρήσεις στα εθνικά δίκαια της πατρίδας μας, αποτελεί δέσμευση και υποχρέωσή μας προς τη σημερινή αλλά και τις επόμενες γενεές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει προοπτική επανέναρξης των συζητήσεων για το Κυπριακό το 2025, δεδομένου του ότι διανύουμε τη μεγαλύτερη περίοδο που έχει περάσει χωρίς διάλογο; Θεωρείτε ότι μπορεί να υπάρξει εξέλιξη πριν τις εκλογές στα κατεχόμενα το 2025;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Βρισκόμαστε σε μία περίοδο σημαντικής κινητικότητας στο Κυπριακό, το οποίο συνιστά διαχρονικά κορυφαία προτεραιότητα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Η ελληνική κυβέρνηση έθεσε ως πρώτο στόχο της εξωτερικής πολιτικής να επανέλθει το Κυπριακό στο προσκήνιο της διεθνούς πολιτικής και ιδίως, στο προσκήνιο των προτεραιοτήτων του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Αρχικά, ορίστηκε Προσωπική Απεσταλμένη του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών για το Κυπριακό. Πρόσφατα, υπό την αιγίδα του Αντόνιο Γκουτέρες, πραγματοποιήθηκε άτυπη συνάντηση μεταξύ του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Τουρκοκύπριου ηγέτη και θα ακολουθήσει συνάντηση σε διευρυμένη σύνθεση.

Αναλαμβάνοντας στο Συμβούλιο Ασφαλείας από 1η Ιανουαρίου, σκοπός μας είναι να διατηρήσουμε το Κυπριακό στην ενεργό ατζέντα του ΟΗΕ. Σε σύμπνοια με την Κυπριακή Δημοκρατία, υποστηρίζουμε τις προσπάθειες του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ και προσβλέπουμε να συμβάλλουμε εποικοδομητικά στον διάλογο για μια δίκαιη, βιώσιμη και λειτουργική λύση του Κυπριακού στο πλαίσιο των Ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Όπως έχω δηλώσει και στο παρελθόν, σε έναν κόσμο γεμάτο διχασμούς, μια ενωμένη ευρωπαϊκή Κύπρος, πέρα από τις συνθήκες ευημερίας που θα δημιουργούσε για τους πολίτες της, θα αποτελούσε ένα εξαιρετικά ισχυρό οικουμενικό σύμβολο.


Πρωτοχρονιάτικο μήνυμα Προέδρου ΠΑΣΟΚ: - Ο Ελληνικός λαός απαιτεί περισσότερη αξιοκρατία, διαφάνεια και δικαιοσύνη.


Αφήνουμε πίσω μας ένα σημαντικό ορόσημο, τη συμπλήρωση μισού αιώνα μεταπολίτευσης, γι’ αυτό οφείλουμε με αυτοκριτική,  διορατικότητα και σχέδιο να ανοίξουμε ως κοινωνία το βήμα μας για τις προκλήσεις του μέλλοντος.

Έχουμε ακόμη να πετύχουμε πολλά ώστε  η κοινωνία μας να γίνει πιο δίκαιη, η Δημοκρατία μας πιο ποιοτική και η πατρίδα μας πιο ανθεκτική. Ο ελληνικός λαός απαιτεί περισσότερη αξιοκρατία, διαφάνεια και δικαιοσύνη.

Γι’ αυτό οφείλουμε να έχουμε πυξίδα μας στόχους, που ενισχύουν τη διάκριση των εξουσιών, που βάζουν στο επίκεντρο  την ισχυρή δημόσια υγεία και την ισχυρή δημόσια παιδεία.

Να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον κοινωνικής ασφάλειας για τον εργαζόμενο, τον μικρομεσαίο επιχειρηματία και βεβαίως τη νέα γενιά. Με μια οικονομία πιο παραγωγική, που τα οφέλη της θα κατανέμονται δίκαια.

Μόνο έτσι θα μειωθούν πραγματικά και αποφασιστικά οι ανισότητες, που σήμερα διευρύνονται, δίνοντας ελπίδα και προοπτική στο σύνολο του ελληνικού λαού.

Δεν πρέπει, όμως, από την άλλη να ξεχνάμε ότι ζούμε σε ένα ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον.

Με πολέμους να συνεχίζονται στην ευρύτερη γειτονιά μας και με τη διεθνή κοινότητα αδύναμη να επιβάλλει τον σεβασμό στο διεθνές δίκαιο.

Γι’ αυτό η αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας μας και η προστασία των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων είναι για εμάς προτεραιότητα.

Εύχομαι ο καινούριος χρόνος που θα ανατείλει, να φωτίσει τον δρόμο της ειρήνης, της δικαιοσύνης και της αλληλεγγύης. Να είναι μια καλύτερη χρονιά, με λιγότερη μοναξιά αλλά με περισσότερη αγάπη και ανθρωπιά για όλους και ιδιαίτερα για τα παιδιά.

Χρόνια πολλά, με υγεία και ευτυχία!

Μήνυμα της Προέδρου της Δημοκρατίας για το 2025: - Οι προκλήσεις, για τους Έλληνες είναι πολλαπλές και υπαρξιακές - Το μεγάλο στοίχημα της εποχής μας είναι η ποιότητα της δημοκρατίας


 Αγαπητοί μου συμπατριώτες,

Το 2024 ήταν μια χρονιά με υψηλό συμβολισμό για τη χώρα μας. Η επέτειος των 50 ετών από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στάθηκε αφορμή για αποτίμηση και αναστοχασμό. Τα σπουδαία κεκτημένα της Μεταπολίτευσης, η δημοκρατική και θεσμική ομαλότητα, η ευρωπαϊκή κατεύθυνση και η εδραιωμένη θέση της Ελλάδας ανάμεσα στα προηγμένα Κράτη αποτελούν τα πιο ισχυρά εφόδιά μας για το μέλλον. Η ελληνική και η ευρωπαϊκή μας ταυτότητα είναι αναπόσπαστες. Καθορίζουν τον πολιτειακό μας ορίζοντα, καθώς και τον τρόπο ζωής μας. Οι Έλληνες κατάφεραν πολλά, άντεξαν στις οξείες και αλλεπάλληλες κρίσεις και διατήρησαν ακλόνητη την πίστη τους στις θεμελιώδεις αξίες της κοινωνικής και πολιτικής μας συνύπαρξης. Σε καιρούς ταραγμένους και αβέβαιους, με την πολιτική αστάθεια να επικρατεί στην καρδιά της Ευρώπης και τις πολεμικές συγκρούσεις να συνεχίζονται στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, η πατρίδα μας συνιστά πυλώνα σταθερότητας και ειρήνης στην περιοχή. Επιδεικνύοντας σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και προσήλωση στον διάλογο, δίχως να υποχωρεί σε ζητήματα εθνικής κυριαρχίας, απέναντι σε κάθε λογής αναθεωρητισμό.

Ο κόσμος μας γίνεται πλέον όλο και πιο περίπλοκος, κρύβει μεγάλες διακινδυνεύσεις και μεταβολές για τις σύγχρονες δημοκρατίες, ακόμη και τις πιο αναπτυγμένες. Οι προκλήσεις είναι πολλαπλές και υπαρξιακές. Υπερβαίνουν τα εθνικά σύνορα και απαιτούν διαρκή εγρήγορση και συνέργειες στο εξωτερικό, μείζονες συναινέσεις και στοχευμένες δημόσιες πολιτικές στο εσωτερικό. Για την ανάσχεση των καταστροφικών επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης, τη διασφάλιση της πολύτιμης ενεργειακής επάρκειας, την επωφελή και ηθική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, την ανατροπή των δυσοίωνων δημογραφικών προβλέψεων, την τολμηρή μεταρρύθμιση του Κράτους προς όφελος των πολλών, ιδίως των ευάλωτων συμπολιτών μας. Κανείς δεν πρέπει να μένει στο περιθώριο, κανείς δεν πρέπει να νιώθει αόρατος και αποκλεισμένος. Το βάθος και η ανθεκτικότητα της δημοκρατίας βρίσκονται στην εμπιστοσύνη στην Πολιτεία, στην εκπλήρωση των προσδοκιών μας από αυτήν, στο δυνατό, καθολικό συναίσθημα του ανήκειν σε μια ανοικτή και δίκαιη κοινωνία.

Κοινός παρονομαστής μας, αξιακός και θεσμικός, πρέπει να είναι οι βασικές και αξεπέραστες αρχές του πολιτισμού μας, η ελευθερία, η ισότητα και η αλληλεγγύη. Η πολιτική πράξη προϋποθέτει την αδιάλειπτη επαφή με την κοινωνία και τις ανάγκες της. Τη σύνθεση του γενικού και του εθνικού συμφέροντος, μακριά από μικροπολιτικές και συγκυριακές σκοπιμότητες. Την επίτευξη της εύλογης ισορροπίας ανάμεσα στα ατομικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μας ως μέλη του κοινωνικού συνόλου. Το μεγάλο στοίχημα της εποχής μας είναι η ποιότητα της δημοκρατίας και η ενδυνάμωσή της, σε πείσμα εκείνων που την υποτιμούν και την αμφισβητούν στον πυρήνα της. Στον καθένα μας αναλογεί το δικό του μερίδιο ευθύνης για την πρόοδο, την ευημερία και την κοινωνική συνοχή, όχι μόνο για τις παρούσες, αλλά και τις μελλοντικές γενιές. Η ενότητα και η σύμπνοια είναι αυτή που διαχρονικά δικαιώνει τους Έλληνες και την μακρά πορεία τους στην ιστορία.

 

Μήνυμα Πρωθυπουργού για την νέα χρονιά: - Το 2024 είχε αστοχίες και προβλήματα.- Αφήνουμε πίσω, τις φουρτούνες και τη μιζέρια, γιατί μέρα με την ημέρα κάνουμε καλύτερη τη ζωή των Ελλήνων.


 Αποχαιρετούμε το ταραγμένο 2024 εν μέσω σοβαρών γεωπολιτικών κλυδωνισμών στη γειτονιά μας και στον κόσμο. Υποδεχόμαστε, όμως, το 2025 με την αυτοπεποίθηση μιας χώρας που, παρά τα εμπόδια, κρατά το τιμόνι της στραμμένο στην πρόοδο, δυναμώνοντας την άμυνα και την οικονομία της και προσπαθώντας, μέρα με την ημέρα, να κάνει καλύτερη τη ζωή όλων των Ελληνίδων και των Ελλήνων.

Ήταν πολλά όσα κατακτήσαμε μαζί μέσα σε δώδεκα μήνες. Ύστερα από χρόνια αυξήθηκαν μισθοί και συντάξεις, οι φόροι και η ανεργία συνέχισαν να μειώνονται, ενώ είδαμε αλλαγές και έργα που κάποιοι πίστευαν ότι δεν γίνονται: από την επιστολική ψήφο ή τα μη κρατικά πανεπιστήμια, μέχρι τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και, βέβαια, το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Μεγάλες αλλαγές, όμως, που ήδη αποτελούν πραγματικότητα.

Το 2024 είχε, ασφαλώς, και προβλήματα. Τη χώρα μας, όπως και άλλες, την χτύπησε η κλιματική κρίση. Όπως και στην εσωτερική σκηνή δεν έλειψαν οι αστοχίες. Όμως, το ξαναλέω: σε έναν ασταθή πλανήτη η Ελλάδα μένει σταθερή και σ’ ένα περιβάλλον καθήλωσης, εκείνη προχωρεί. Έτσι, στην αυγή του 2025, αντικρίζουμε με ρεαλισμό τις δυσκολίες, ώστε, με σχέδιο και δουλειά, να τις κάνουμε νέες ευκαιρίες.

Από αύριο, άλλωστε, εργαζόμενοι και συνταξιούχοι θα δουν βελτιωμένες αποδοχές και μειωμένες τις εισφορές τους. Οι επαγγελματίες θα ελαφρυνθούν από το τέλος επιτηδεύματος, ενώ ξεκινά και το Πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ». Από τη νέα χρονιά, επίσης, μηδενίζονται ή μειώνονται πολλές τραπεζικές επιβαρύνσεις. Τον Απρίλιο αυξάνονται και πάλι ο βασικός μισθός και οι αμοιβές στο Δημόσιο, για να ακολουθήσει η νέα στήριξη των Ενστόλων μας.

Το ημερολόγιο θέλει, τέλος, την Ελλάδα να προχωρά γρήγορα στην αναβάθμιση όλων των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας, με νέα σχολεία, με ψηφιακούς πίνακες διδασκαλίας στις τάξεις και με πολλά ηλεκτρικά λεωφορεία στις πόλεις. Ένα κράτος μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, που θα παραλαμβάνει την πρώτη του φρεγάτα Belh@rra, δίπλα στα μαχητικά Rafale και τα πολλά αναβαθμισμένα F-16.

Μία χώρα που δίνει σημασία στα μεγάλα ζητήματα, αλλά και σε όσα φαίνονται ίσως μικρά, όμως κρύβουν μεγάλους κινδύνους: από τη βαριά εγκληματικότητα μέχρι τη νεανική παραβατικότητα και τα γήπεδα χωρίς βία και από τις δωρεάν προληπτικές εξετάσεις για τους ενήλικες μέχρι μέτρα προστασίας από την ψηφιακή εξάρτηση των παιδιών και την αλόγιστη χρήση του κινητού τηλεφώνου.

Αφήνουμε πίσω, λοιπόν, τις φουρτούνες και τη μιζέρια του χθες. Νιώθω, βέβαια, πως καμία πρόοδο δεν πρέπει ποτέ να τη θεωρούμε αρκετή. Όμως αυτή είναι πλέον ορατή, πολύ περισσότερο αν σκεφτούμε τον δρόμο που διανύσαμε έως τώρα, κάτι που μας δίνει νέα αυτοπεποίθηση ώστε ενωμένοι να κάνουμε τις ελπίδες βεβαιότητες, τα βήματα της πατρίδας να τα κάνουμε άλματα, από το σήμερα που ζούμε στο αύριο που θέλουμε.

Καλή χρονιά σε όλες και σε όλους, με υγεία και πολλά χαμόγελα. Τα καλύτερα είναι μπροστά μας.