Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2025

Υπουργός Εξωτερικών: - Μην ανησυχείτε - Υπάρχει απτή βελτίωση των Ελληνοτουρκικών σχέσεων


 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την 1η Ιανουαρίου ξεκινά η θητεία της Ελλάδας ως μη μόνιμου μέλος στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ. Τι σημαίνει αυτό για τη διπλωματική θέση της χώρας, ποιες δυνατότητες αποκτά η Ελλάδα και ποιοι οι στόχοι κατά τη διάρκεια της διετούς θητείας;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Καταρχάς, με αφορμή την έναρξη του νέου έτους θα ήθελα να ευχηθώ υγεία, ειρήνη και ευημερία σε όλον τον κόσμο και να διαβεβαιώσω τους συμπατριώτες μας ότι στο Υπουργείο Εξωτερικών εργαζόμαστε αδιάκοπα για την Ελλάδα της σταθερότητας, της ανάπτυξης και της αυτοπεποίθησης στο πιο σύνθετο γεωπολιτικά τοπίο μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, με 55 συρράξεις να μαίνονται σε όλες τις περιφέρειες του κόσμου.

Η θητεία της Ελλάδας ως μη μόνιμου μέλους του Συμβουλίου Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών εκκινεί σε λίγες ώρες, την 1η Ιανουαρίου 2025 και θα διαρκέσει έως την 31η Δεκεμβρίου 2026. Έχουμε την τιμή να αναλαμβάνουμε αυτή τη θέση για τρίτη φορά μετά το 2005-2006 και το 1952-1953. Οι 182 θετικές ψήφοι από τα συνολικά 188 κράτη που ψήφισαν καταδεικνύουν, αφενός, την εμπιστοσύνη που επέδειξαν τα μέλη του ΟΗΕ προς την Ελλάδα και αφετέρου, την ευθύνη την οποία επωμιζόμαστε, ώστε να υπηρετήσουμε αυτό το ρόλο με σθένος και οδηγό μας το Διάλογο, τη Διπλωματία και τη Δημοκρατία.

Κύριες προτεραιότητες της ελληνικής θητείας στο ΣΑΗΕ είναι η αποκατάσταση της αληθούς έννοιας της επιταγής για ειρηνική επίλυση των διαφορών, ο σεβασμός του διεθνούς δικαίου, η ενίσχυση της θέσης των γυναικών για την ειρήνη και την ασφάλεια, η προστασία των παιδιών σε ένοπλες συγκρούσεις με έμφαση στο ανθρωπιστικό δίκαιο, η αντιμετώπιση της υπαρξιακής απειλής της κλιματικής κρίσης και η προστασία της θαλάσσιας ασφάλειας που έχει υποστεί σοβαρά ρήγματα, λόγω πολεμικών επιχειρήσεων τρομοκρατικών απειλών.

Σύμφωνα με τον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, το Συμβούλιο Ασφαλείας έχει την κύρια ευθύνη για τη διατήρηση της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας. Η χώρα μας καθίσταται στην πράξη συμπαραγωγός της διεθνούς πολιτικής για την παγκόσμια αρχιτεκτονικής ασφαλείας με ουσιαστικό λόγο, ρόλο και ευθύνη στις εξελίξεις σε έναν κόσμο που γίνεται ολοένα και πιο ανασφαλής. Σε αυτό το περιβάλλον αστάθειας και αβεβαιότητας, η Ελλάδα ασκεί με συνέπεια εξωτερική πολιτική αρχών και αξιών με αποτέλεσμα να είναι αξιόπιστος συνομιλητής όλων των χωρών. Και αυτό θα είναι το μέσο ώστε να πετύχουμε το στόχο μας, να αποτελέσουμε δηλαδή τη γέφυρα μεταξύ Βορρά και Νότου, Ανατολής και Δύσης, να λειτουργήσουμε ως σταθεροποιητικός παράγοντας.

Ήδη ενόψει της ανάληψης των νέων υψηλών καθηκόντων μας, έχουμε προβεί σε διμερείς και πολυμερείς συνεργασίες με κράτη που διαθέτουν πολύ ισχυρό οικουμενικό αποτύπωμα, κεφαλαιοποιώντας με τον τρόπο αυτό περαιτέρω οφέλη για την πατρίδα μας. Διότι όλοι προσβλέπουν στην Ελλάδα που ανήκει στον σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμμετέχει στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, καταλαμβάνει την πιο επιδραστική θέση στον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα τελευταία χρόνια και καθώς δύο πόλεμοι σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή ξέσπασαν σχεδόν παράλληλα, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο απρόβλεπτοι και επιθετικοί ηγέτες διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στις εξελίξεις, αμφισβητούνται και πάλι οι πραγματικές δυνατότητες του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών στη διευθέτηση των διαφορών με ειρηνικό τρόπο. Τελικά, μπορεί το Συμβούλιο Ασφαλείας να καταστεί επιδραστικό;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Βρισκόμαστε σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη συγκυρία, με δύο πολέμους στην ευρύτερη γειτονιά μας να διεξάγονται εν μέσω σημαντικών γεωπολιτικών ανακατατάξεων. Δυστυχώς, οι μείζονες διεθνείς οργανισμοί δεν πέτυχαν να αποτρέψουν την κλιμάκωση των δύο μεγάλων πολέμων, ούτε και τη διαχείριση εμφυλίων πολέμων, αυταρχικών καθεστώτων και κατάφωρων προβολών των θεμελιωδών ελευθεριών. Η ανάγκη μεταρρύθμισης της αρχιτεκτονικής του πολυμερούς συστήματος, το οποίο εδραιώθηκε μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, προκύπτει ως αίτημα ακριβώς από την αδυναμία των θεσμών να φέρουν σήμερα εις πέρας τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκαν.

Εν προκειμένω, για το Συμβούλιο Ασφαλείας, τα σημαντικότερα διαρθρωτικά θέματα συζήτησης είναι, αφενός, η σύνθεση του Συμβουλίου Ασφαλείας, η οποία σήμερα δεν αντανακλά τον πραγματικό συσχετισμό δυνάμεων σε παγκόσμιο επίπεδο, πολλώ δε μάλλον όταν μείζονες ήπειροι δεν συμμετέχουν παντάπασιν, και, αφετέρου, ο τρόπος λήψης αποφάσεων με το δικαίωμα αρνησικυρίας να έχει καταστεί σε πολλές περιπτώσεις καταχρηστικό μέσο που δυσχεραίνει τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων, ακόμη και των πιο αυτονόητων που ερείδονται αναμφίβολα στο διεθνές δίκαιο.

Κανείς δεν μπορεί να ισχυρισθεί ότι η μεταρρύθμιση του διεθνούς συστήματος θα είναι μια εύκολη ή γρήγορη διαδικασία. Είναι όμως μια συζήτηση που θα πρέπει να γίνει από τη στιγμή που πιστεύουμε στη διεθνή πολυμέρεια. Και όλοι θα κληθούν να επιδείξουν πίστη στη διεθνή νομιμότητα. Διότι η διπλωματία, είτε διεξάγεται αμιγώς επί τη βάσει του Διεθνούς Δικαίου, είτε δεν είναι διπλωματία. Αυτό θα είναι το σύνθημά μας στο Συμβούλιο Ασφαλείας από την 1η Ιανουαρίου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο νέος Αμερικανός Πρόεδρος είπε πρόσφατα, μάλιστα με αρκετά ωμό τρόπο ότι η Τουρκία κρατά το κλειδί των εξελίξεων στη Συρία. Συμφωνείτε με αυτήν την άποψη, την οποία άλλωστε υποστηρίζουν πολλοί αναλυτές διεθνώς; Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η ενίσχυση της Άγκυρας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Η κατάσταση στη Συρία και γενικότερα στη Μέση Ανατολή παραμένει εξαιρετικά ρευστή και θεωρώ προπετές να εξάγονται ασφαλή συμπεράσματα. Εκ των πραγμάτων, η Τουρκία είναι ενεργός δρώσα λόγω της άμεσης γειτνίασής της με τη Συρία και άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής. Και, ίσως, η γεωγραφία είναι η μόνη σταθερά που έχουμε στην παρούσα εξίσωση.

Εμείς είμαστε παρόντες, παρακολουθούμε στενά και αξιολογούμε τις εξελίξεις, διαμορφώνοντας πολιτικές για όλα τα πιθανά σενάρια και ενεργώντας έγκαιρα για να αποτρέψουμε εξελίξεις που θα είναι δυσμενείς για τη χώρα μας αλλά και για την ασφάλεια της ευρύτερης περιοχής. Στην Ελλάδα αποδίδουμε, επιπλέον, μεγάλη σημασία στην εμπέδωση της σταθερότητας της Συρίας για την κατοχύρωση της ασφάλειας της ιστορικής ελληνικής ομογένειας και της προστασίας της πολυάριθμης ελληνορθόδοξης κοινότητας της χώρας, καθώς και για τον τερματισμό των προσφυγικών ροών και την αντιστροφή των ροών με την εθελοντική επιστροφή των Σύρων προσφύγων στις εστίες τους σε ένα περιβάλλον που θα είναι αξιοπρεπές και βιώσιμο.

Προς την κατεύθυνση αυτή, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες σε όλα τα επίπεδα, με την πλέον πρόσφατη αυτή μαζί με την Κυπριακή Δημοκρατία και την Αυστρία για ενεργότερη παρουσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Συρία. Είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με τις γειτονικές χώρες και διατηρούμε άριστες σχέσεις με τον αραβικό κόσμο, τις οποίες θα συνεχίσουμε να καλλιεργούμε και δια της συμμετοχής μας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.

Αυτό που προέχει στη Συρία είναι να διασφαλισθεί η ενότητα, η ανεξαρτησία, η κυριαρχία και η εδαφική ακεραιότητα της χώρας. Η χώρα βρίσκεται σήμερα σε μεταβατική κατάσταση και είναι απολύτως αναγκαίο η μετάβαση αυτή να είναι ομαλή, συμπεριληπτική στο πνεύμα της απόφασης 2254 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, απαλλαγμένη από ξένες παρεμβάσεις. Η δε νέα διακυβέρνηση οφείλει να βασίζεται στη δημοκρατική νομιμότητα και να σέβεται απαρέγκλιτα τα ανθρώπινα δικαιώματα και το Διεθνές Δίκαιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο Πρωθυπουργός πρόσφατα είπε ότι δεν διαφαίνεται αυτή τη στιγμή περιθώριο να συζητήσουμε σε μεγαλύτερο βάθος τη μια διαφορά με την Τουρκία. Δεδομένου ότι τα δύο Υπουργεία Εξωτερικών είχαν λάβει εντολή από τους ηγέτες των δύο χωρών να αξιολογήσουν αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για να προχωρήσουμε στην ουσιαστική συζήτηση για την οριοθέτηση ΑΟΖ, να υποθέσουμε ότι αποτέλεσμα ήταν αρνητικό; Πηγαίνει κάπου ο διάλογος;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Ο διάλογος είναι το μόνο βιώσιμο μέσο για την ειρηνική συνύπαρξη των λαών, ιδιαίτερα σε γειτονιές του κόσμου με μεγάλα ιστορικά βάρη. Πιστεύουμε στον διάλογο, κατεξοχήν όταν αυτός γίνεται με ειλικρίνεια και δομημένα. Αν θελήσουμε να κάνουμε έναν συνολικό απολογισμό, θα μπορούσαμε να πούμε ότι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχει υπάρξει απτή βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, όπως ο σχεδόν μηδενισμός των παραβιάσεων του εθνικού εναέριου χώρου, ο έλεγχος των κυκλωμάτων διακινητών, η συνεργασία στην πολιτική προστασία, οι σημαντικές συμφωνίες που έχουν αυξήσει σημαντικά το διμερές εμπόριο, η γρήγορη θεώρηση εισόδου σε Τούρκους πολίτες και τις οικογένειες τους που ενίσχυσαν σημαντικά την τοπική οικονομία 10 νησιών μας. Και, βεβαίως, η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων συνέβαλε στην επανεκκίνηση των συζητήσεων υπό την σκέπη του ΟΗΕ για την επίλυση του Κυπριακού.

Βούλησή μας είναι το επόμενο διάστημα, και ενόψει της συνεδρίασης του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας τους πρώτους μήνες του 2025, να συνεχίσουμε να διερευνούμε τις δυνατότητες ενίσχυσης της συνεργασίας αυτής, γιατί αυτό είναι, σε τελική ανάλυση, προς όφελος της ειρήνης και της ευημερίας των δύο λαών. Σε αυτό το πνεύμα κινήθηκαν, άλλωστε, οι συναντήσεις στο πλαίσιο της Θετικής Ατζέντας και του Πολιτικού Διαλόγου στις αρχές Δεκεμβρίου στην Αθήνα.

Σε ό,τι αφορά στην οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ, ως τη μία και μόνη διαφορά μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας που μπορεί να αχθεί ενώπιον διεθνούς δικαιοδοσίας, είναι γεγονός ότι οι θέσεις των δύο πλευρών για το εύρος της συζήτησης εξακολουθούν να αφίστανται ουσιωδώς. Η ελληνική πλευρά, χωρίς φοβικά σύνδρομα και με την αυτοπεποίθηση που της προσδίδει το ενισχυμένο διπλωματικό της αποτύπωμα, κατέστησε σαφές ότι ζητήματα εθνικής κυριαρχίας δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης ή να τεθούν στην κρίση διεθνούς δικαιοδοσίας.

Κατά τούτο, ανεξάρτητα από το αν εκκινήσει η συζήτηση για την οριοθέτηση, που είναι πράγματι προϋπόθεση για μακρά ειρήνη, εξακολουθούμε να θεωρούμε ότι η αδράνεια και η ακινησία δεν μπορεί να είναι επιλογή και ότι οφείλουμε να διασφαλίσουμε και να ενισχύσουμε το κεκτημένο της αποφυγής εντάσεων στις σχέσεις μας με την Τουρκία. Η αναζήτηση της ειρήνης, με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και χωρίς παραχωρήσεις στα εθνικά δίκαια της πατρίδας μας, αποτελεί δέσμευση και υποχρέωσή μας προς τη σημερινή αλλά και τις επόμενες γενεές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει προοπτική επανέναρξης των συζητήσεων για το Κυπριακό το 2025, δεδομένου του ότι διανύουμε τη μεγαλύτερη περίοδο που έχει περάσει χωρίς διάλογο; Θεωρείτε ότι μπορεί να υπάρξει εξέλιξη πριν τις εκλογές στα κατεχόμενα το 2025;

Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Βρισκόμαστε σε μία περίοδο σημαντικής κινητικότητας στο Κυπριακό, το οποίο συνιστά διαχρονικά κορυφαία προτεραιότητα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Η ελληνική κυβέρνηση έθεσε ως πρώτο στόχο της εξωτερικής πολιτικής να επανέλθει το Κυπριακό στο προσκήνιο της διεθνούς πολιτικής και ιδίως, στο προσκήνιο των προτεραιοτήτων του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Αρχικά, ορίστηκε Προσωπική Απεσταλμένη του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών για το Κυπριακό. Πρόσφατα, υπό την αιγίδα του Αντόνιο Γκουτέρες, πραγματοποιήθηκε άτυπη συνάντηση μεταξύ του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Τουρκοκύπριου ηγέτη και θα ακολουθήσει συνάντηση σε διευρυμένη σύνθεση.

Αναλαμβάνοντας στο Συμβούλιο Ασφαλείας από 1η Ιανουαρίου, σκοπός μας είναι να διατηρήσουμε το Κυπριακό στην ενεργό ατζέντα του ΟΗΕ. Σε σύμπνοια με την Κυπριακή Δημοκρατία, υποστηρίζουμε τις προσπάθειες του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ και προσβλέπουμε να συμβάλλουμε εποικοδομητικά στον διάλογο για μια δίκαιη, βιώσιμη και λειτουργική λύση του Κυπριακού στο πλαίσιο των Ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Όπως έχω δηλώσει και στο παρελθόν, σε έναν κόσμο γεμάτο διχασμούς, μια ενωμένη ευρωπαϊκή Κύπρος, πέρα από τις συνθήκες ευημερίας που θα δημιουργούσε για τους πολίτες της, θα αποτελούσε ένα εξαιρετικά ισχυρό οικουμενικό σύμβολο.


Πρωτοχρονιάτικο μήνυμα Προέδρου ΠΑΣΟΚ: - Ο Ελληνικός λαός απαιτεί περισσότερη αξιοκρατία, διαφάνεια και δικαιοσύνη.


Αφήνουμε πίσω μας ένα σημαντικό ορόσημο, τη συμπλήρωση μισού αιώνα μεταπολίτευσης, γι’ αυτό οφείλουμε με αυτοκριτική,  διορατικότητα και σχέδιο να ανοίξουμε ως κοινωνία το βήμα μας για τις προκλήσεις του μέλλοντος.

Έχουμε ακόμη να πετύχουμε πολλά ώστε  η κοινωνία μας να γίνει πιο δίκαιη, η Δημοκρατία μας πιο ποιοτική και η πατρίδα μας πιο ανθεκτική. Ο ελληνικός λαός απαιτεί περισσότερη αξιοκρατία, διαφάνεια και δικαιοσύνη.

Γι’ αυτό οφείλουμε να έχουμε πυξίδα μας στόχους, που ενισχύουν τη διάκριση των εξουσιών, που βάζουν στο επίκεντρο  την ισχυρή δημόσια υγεία και την ισχυρή δημόσια παιδεία.

Να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον κοινωνικής ασφάλειας για τον εργαζόμενο, τον μικρομεσαίο επιχειρηματία και βεβαίως τη νέα γενιά. Με μια οικονομία πιο παραγωγική, που τα οφέλη της θα κατανέμονται δίκαια.

Μόνο έτσι θα μειωθούν πραγματικά και αποφασιστικά οι ανισότητες, που σήμερα διευρύνονται, δίνοντας ελπίδα και προοπτική στο σύνολο του ελληνικού λαού.

Δεν πρέπει, όμως, από την άλλη να ξεχνάμε ότι ζούμε σε ένα ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον.

Με πολέμους να συνεχίζονται στην ευρύτερη γειτονιά μας και με τη διεθνή κοινότητα αδύναμη να επιβάλλει τον σεβασμό στο διεθνές δίκαιο.

Γι’ αυτό η αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας μας και η προστασία των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων είναι για εμάς προτεραιότητα.

Εύχομαι ο καινούριος χρόνος που θα ανατείλει, να φωτίσει τον δρόμο της ειρήνης, της δικαιοσύνης και της αλληλεγγύης. Να είναι μια καλύτερη χρονιά, με λιγότερη μοναξιά αλλά με περισσότερη αγάπη και ανθρωπιά για όλους και ιδιαίτερα για τα παιδιά.

Χρόνια πολλά, με υγεία και ευτυχία!

Μήνυμα της Προέδρου της Δημοκρατίας για το 2025: - Οι προκλήσεις, για τους Έλληνες είναι πολλαπλές και υπαρξιακές - Το μεγάλο στοίχημα της εποχής μας είναι η ποιότητα της δημοκρατίας


 Αγαπητοί μου συμπατριώτες,

Το 2024 ήταν μια χρονιά με υψηλό συμβολισμό για τη χώρα μας. Η επέτειος των 50 ετών από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στάθηκε αφορμή για αποτίμηση και αναστοχασμό. Τα σπουδαία κεκτημένα της Μεταπολίτευσης, η δημοκρατική και θεσμική ομαλότητα, η ευρωπαϊκή κατεύθυνση και η εδραιωμένη θέση της Ελλάδας ανάμεσα στα προηγμένα Κράτη αποτελούν τα πιο ισχυρά εφόδιά μας για το μέλλον. Η ελληνική και η ευρωπαϊκή μας ταυτότητα είναι αναπόσπαστες. Καθορίζουν τον πολιτειακό μας ορίζοντα, καθώς και τον τρόπο ζωής μας. Οι Έλληνες κατάφεραν πολλά, άντεξαν στις οξείες και αλλεπάλληλες κρίσεις και διατήρησαν ακλόνητη την πίστη τους στις θεμελιώδεις αξίες της κοινωνικής και πολιτικής μας συνύπαρξης. Σε καιρούς ταραγμένους και αβέβαιους, με την πολιτική αστάθεια να επικρατεί στην καρδιά της Ευρώπης και τις πολεμικές συγκρούσεις να συνεχίζονται στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, η πατρίδα μας συνιστά πυλώνα σταθερότητας και ειρήνης στην περιοχή. Επιδεικνύοντας σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και προσήλωση στον διάλογο, δίχως να υποχωρεί σε ζητήματα εθνικής κυριαρχίας, απέναντι σε κάθε λογής αναθεωρητισμό.

Ο κόσμος μας γίνεται πλέον όλο και πιο περίπλοκος, κρύβει μεγάλες διακινδυνεύσεις και μεταβολές για τις σύγχρονες δημοκρατίες, ακόμη και τις πιο αναπτυγμένες. Οι προκλήσεις είναι πολλαπλές και υπαρξιακές. Υπερβαίνουν τα εθνικά σύνορα και απαιτούν διαρκή εγρήγορση και συνέργειες στο εξωτερικό, μείζονες συναινέσεις και στοχευμένες δημόσιες πολιτικές στο εσωτερικό. Για την ανάσχεση των καταστροφικών επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης, τη διασφάλιση της πολύτιμης ενεργειακής επάρκειας, την επωφελή και ηθική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, την ανατροπή των δυσοίωνων δημογραφικών προβλέψεων, την τολμηρή μεταρρύθμιση του Κράτους προς όφελος των πολλών, ιδίως των ευάλωτων συμπολιτών μας. Κανείς δεν πρέπει να μένει στο περιθώριο, κανείς δεν πρέπει να νιώθει αόρατος και αποκλεισμένος. Το βάθος και η ανθεκτικότητα της δημοκρατίας βρίσκονται στην εμπιστοσύνη στην Πολιτεία, στην εκπλήρωση των προσδοκιών μας από αυτήν, στο δυνατό, καθολικό συναίσθημα του ανήκειν σε μια ανοικτή και δίκαιη κοινωνία.

Κοινός παρονομαστής μας, αξιακός και θεσμικός, πρέπει να είναι οι βασικές και αξεπέραστες αρχές του πολιτισμού μας, η ελευθερία, η ισότητα και η αλληλεγγύη. Η πολιτική πράξη προϋποθέτει την αδιάλειπτη επαφή με την κοινωνία και τις ανάγκες της. Τη σύνθεση του γενικού και του εθνικού συμφέροντος, μακριά από μικροπολιτικές και συγκυριακές σκοπιμότητες. Την επίτευξη της εύλογης ισορροπίας ανάμεσα στα ατομικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μας ως μέλη του κοινωνικού συνόλου. Το μεγάλο στοίχημα της εποχής μας είναι η ποιότητα της δημοκρατίας και η ενδυνάμωσή της, σε πείσμα εκείνων που την υποτιμούν και την αμφισβητούν στον πυρήνα της. Στον καθένα μας αναλογεί το δικό του μερίδιο ευθύνης για την πρόοδο, την ευημερία και την κοινωνική συνοχή, όχι μόνο για τις παρούσες, αλλά και τις μελλοντικές γενιές. Η ενότητα και η σύμπνοια είναι αυτή που διαχρονικά δικαιώνει τους Έλληνες και την μακρά πορεία τους στην ιστορία.

 

Μήνυμα Πρωθυπουργού για την νέα χρονιά: - Το 2024 είχε αστοχίες και προβλήματα.- Αφήνουμε πίσω, τις φουρτούνες και τη μιζέρια, γιατί μέρα με την ημέρα κάνουμε καλύτερη τη ζωή των Ελλήνων.


 Αποχαιρετούμε το ταραγμένο 2024 εν μέσω σοβαρών γεωπολιτικών κλυδωνισμών στη γειτονιά μας και στον κόσμο. Υποδεχόμαστε, όμως, το 2025 με την αυτοπεποίθηση μιας χώρας που, παρά τα εμπόδια, κρατά το τιμόνι της στραμμένο στην πρόοδο, δυναμώνοντας την άμυνα και την οικονομία της και προσπαθώντας, μέρα με την ημέρα, να κάνει καλύτερη τη ζωή όλων των Ελληνίδων και των Ελλήνων.

Ήταν πολλά όσα κατακτήσαμε μαζί μέσα σε δώδεκα μήνες. Ύστερα από χρόνια αυξήθηκαν μισθοί και συντάξεις, οι φόροι και η ανεργία συνέχισαν να μειώνονται, ενώ είδαμε αλλαγές και έργα που κάποιοι πίστευαν ότι δεν γίνονται: από την επιστολική ψήφο ή τα μη κρατικά πανεπιστήμια, μέχρι τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και, βέβαια, το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Μεγάλες αλλαγές, όμως, που ήδη αποτελούν πραγματικότητα.

Το 2024 είχε, ασφαλώς, και προβλήματα. Τη χώρα μας, όπως και άλλες, την χτύπησε η κλιματική κρίση. Όπως και στην εσωτερική σκηνή δεν έλειψαν οι αστοχίες. Όμως, το ξαναλέω: σε έναν ασταθή πλανήτη η Ελλάδα μένει σταθερή και σ’ ένα περιβάλλον καθήλωσης, εκείνη προχωρεί. Έτσι, στην αυγή του 2025, αντικρίζουμε με ρεαλισμό τις δυσκολίες, ώστε, με σχέδιο και δουλειά, να τις κάνουμε νέες ευκαιρίες.

Από αύριο, άλλωστε, εργαζόμενοι και συνταξιούχοι θα δουν βελτιωμένες αποδοχές και μειωμένες τις εισφορές τους. Οι επαγγελματίες θα ελαφρυνθούν από το τέλος επιτηδεύματος, ενώ ξεκινά και το Πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ». Από τη νέα χρονιά, επίσης, μηδενίζονται ή μειώνονται πολλές τραπεζικές επιβαρύνσεις. Τον Απρίλιο αυξάνονται και πάλι ο βασικός μισθός και οι αμοιβές στο Δημόσιο, για να ακολουθήσει η νέα στήριξη των Ενστόλων μας.

Το ημερολόγιο θέλει, τέλος, την Ελλάδα να προχωρά γρήγορα στην αναβάθμιση όλων των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας, με νέα σχολεία, με ψηφιακούς πίνακες διδασκαλίας στις τάξεις και με πολλά ηλεκτρικά λεωφορεία στις πόλεις. Ένα κράτος μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, που θα παραλαμβάνει την πρώτη του φρεγάτα Belh@rra, δίπλα στα μαχητικά Rafale και τα πολλά αναβαθμισμένα F-16.

Μία χώρα που δίνει σημασία στα μεγάλα ζητήματα, αλλά και σε όσα φαίνονται ίσως μικρά, όμως κρύβουν μεγάλους κινδύνους: από τη βαριά εγκληματικότητα μέχρι τη νεανική παραβατικότητα και τα γήπεδα χωρίς βία και από τις δωρεάν προληπτικές εξετάσεις για τους ενήλικες μέχρι μέτρα προστασίας από την ψηφιακή εξάρτηση των παιδιών και την αλόγιστη χρήση του κινητού τηλεφώνου.

Αφήνουμε πίσω, λοιπόν, τις φουρτούνες και τη μιζέρια του χθες. Νιώθω, βέβαια, πως καμία πρόοδο δεν πρέπει ποτέ να τη θεωρούμε αρκετή. Όμως αυτή είναι πλέον ορατή, πολύ περισσότερο αν σκεφτούμε τον δρόμο που διανύσαμε έως τώρα, κάτι που μας δίνει νέα αυτοπεποίθηση ώστε ενωμένοι να κάνουμε τις ελπίδες βεβαιότητες, τα βήματα της πατρίδας να τα κάνουμε άλματα, από το σήμερα που ζούμε στο αύριο που θέλουμε.

Καλή χρονιά σε όλες και σε όλους, με υγεία και πολλά χαμόγελα. Τα καλύτερα είναι μπροστά μας.

Τρίτη 31 Δεκεμβρίου 2024

Τελευταία μεγάλη δημοσκόπηση, "κόλαση" για κάποιους για το 2024: - Νικητές, χαμένοι, ανατροπές και «καμπανάκια»!






 Ενδιαφέροντα και αποκαλυπτικά τα στοιχεία της τελευταίας μεγάλης δημοσκόπησης του paraskhnio.gr για το 2024… Άραγε είναι «προφητικά» ή μήπως «τροφή» για σκέψη και συζήτηση μπαίνοντας στο 2025; 

Η τελευταία μεγάλη δημοσκόπηση του 2024 διενεργήθηκε (για λογαριασμό του paraskhnio.gr) τρείς ημέρες πριν την συζήτηση για τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς και δύο ημέρες μετά την ψήφισή του και τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού για φοροελαφρύνσεις, τράπεζες αλλά και αυξήσεις για μισθούς και συντάξεις.

Η συντακτική ομάδα του paraskhnio.gr με τη συνεργασία ειδικού επί των δημοσκοπήσεων, ανέλυσαν τα αποτελέσματα «καθαρίζοντάς τα» από τα trolls τα οποία είτε έδωσαν παραπλανητικές απαντήσεις είτε αναληθή στοιχεία ταυτότητας. Παρόλα αυτά στην δημοσκόπηση συμμετείχαν 1146 άτομα (από αυτά τα 153 ήταν trolls) από τις 12 έως τις 17 Δεκεμβρίου 2024.


Σε αυτήν έλαβαν μέρος 1146 άτομα. Από αυτά 724 (72,9%) ήταν άνδρες, 265 (26,7%) ήταν γυναίκες και 4 (0,4%) ήταν αδιευκρίνιστου γένους. Επίσης τα trolls ήταν 153 άτομα! Η ηλικιακή ομάδα 45-64 ήταν η «κερδισμένοι μια και συμμετείχαν 630 άτομα (55%) με δεύτερη και Τρίτη κατηγορία τους 65+ (205 άτομα σε ποσοστό 17,9%) και τους 35-35 (204 άτομα σε ποσοστό 17,8%). Ουραγός η κατηγορία 18-34 (107 άτομα σε ποσοστό 9,3%) κάτι που επιβεβαιώνει την απομάκρυνση των νέων ανθρώπων από την πολιτική και τους πολιτικούς της χώρας μας.




Οι ερωτήσεις ήταν απλές ώστε να «ακουμπήσουν» και τους λιγότερο ενημερωμένους πολίτες: Παρούσα κυβέρνηση, αυριανή κυβέρνηση, ικανότερος ηγέτης, πιθανότητα πολιτικού διαλόγου μεταξύ των κομμάτων και φυσικά το φλέγον ζήτημα της ακρίβειάς. Στις πιθανές απαντήσεις (ανά περίσταση) συμπεριλάβαμε και τους κ.κι. Τσίπρα και Κασσελάκη, οι οποίοι αν και εκτός κεντρικής πολιτικής σκηνής είναι πρόσωπα που κυριάρχησαν στην πολιτική σκηνή τη χρονιά που φεύγει…

Ας δούμε λοιπόν τα αποτελέσματα ανά ερώτηση:

Πόσο ικανοποιημένοι είστε από την κυβερνητική επίδοση την 2η τετραετία

  • Πολύ           181 (15,8%)
  • Λίγο             141 (12,3%)
  • Καθόλου       817 (71,3%)
  • Δεν Απαντώ      7 (0,6%)

Είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι για την κάθε κυβέρνηση η δεύτερη τετραετία μπορεί να χαρακτηριστεί ως «κολασμένη».


Η κόπωση, η χαλαρότητα αλλά και η καθυστέρηση στην πραγματοποίηση αποφάσεων και έργων είναι πολλές φορές η αιτία η οποία στρέφει τον κόσμο εναντίον της εκάστοτε κυβέρνησης. Στην χώρα μας για έναν λόγο παραπάνω: Ελλείψει ουσιαστικής αντιπολίτευσης και προερχόμενοι από μια 12ετή κρίση οι πολίτες είναι θυμωμένοι αλλά και φοβισμένοι για την «επόμενη μέρα», οπότε ακόμα και το 28% (πολύ/λίγο) που -μετά από 7 χρόνια διακυβέρνησης- εισπράττει η κυβέρνηση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί άθλος. Όμως το 71,3% των ερωτηθέντων που απαντά «καθόλου ικανοποιημένοι» θα πρέπει να είναι ένα ισχυρότατο «καμπανάκι» για τον κ. Μητσοτάκη και την κυβέρνησή του, εάν θέλει -όπως ο ίδιος είπε- να διεκδικήσει με αξιώσεις μια αυτοδύναμη 3η κυβερνητική θητεία

Ποιο κόμμα θα μπορούσε να διεκδικήσει με αξιώσεις την εξουσία το 2027

  • ΝΔ                             289 (25,2%)
  • ΠΑΣΟΚ                      115 (10,0%)
  • ΣΥΡΙΖΑ                        83 (7,2%)
  • ΚΚΕ                             28 (2,4%)
  • Ελληνική Λύση            76 (6,6%)
  • Νέα Αριστερά               9 0,8%)
  • Κίνημα Δημοκρατίας   329 (28,7%)
  • Πλεύση Ελευθερίας      19 (1,7%)
  • Κανένα                        198 (17,3%)

Η «ετυμηγορία» των ερωτηθέντων είναι λίγο έως πολύ αναμενόμενη μια και η ΝΔ διατηρεί την διψήφια διαφορά από το ΠΑΣΟΚ (25,2% – 10,0% αντίστοιχα), ενώ μετά την αλλαγή αρχηγού ο ΣΥΡΙΖΑ δείχνει να ανακάμπτει ελαφρώς. Αξιοσημείωτο είναι ότι τόσο οι παραπάνω απαντήσεις για την «πρόθεση ψήφου» όσο και η απάντηση για τον καταλληλότερο ηγέτη θα ήταν αρκετά αλλοιωμένες αν δεν είχε εξεταστεί σχολαστικά η αυθεντικότητα των συμμετεχόντων.


Στα γραφήματα είναι σαφές ότι μετά τον έλεγχο και την αφαίρεση των trolls η κατάσταση διαφοροποιείται σημαντικά. ‘Παραμένει όμως «στην κορυφή» η ΝΔ με το Κίνημα Δημοκρατίας του Στέφανου Κασσελάκη στην 2η θέση, και τον «Κανένα» στην 3η.

Ποιος είναι ο ικανότερος για την ηγεσία της χώρας

  • Κυριάκος Μητσοτάκης             272 (23,7%)
  • Νίκος Ανδρουλάκης                    54 (4,7%)
  • Σωκράτης Φάμελλος                  41 (3,6%)
  • Δημήτρης Κουτσούμπας            40 (3,5%)
  • Κυριάκος Βελόπουλος               70 (6,1%)
  • Αλέξης Τσίπρας                         70 (6,1%)
  • Στέφανος Κασσελάκης             349 (30,5%)
  • Ζωή Κωνσταντοπούλου             34 (3,0%)
  • Αλέξης Χαρίτσης                         8 (0,7%)
  • Κανένας                                   208(18,2%)

Ίδιο περίπου το σκηνικό και στην καταλληλόλητα για την ηγεσία της χώρας. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης με 23,7% παραμένει «κυρίαρχος» του πολιτικού σκηνικού, αν και ο Στέφανος Κασσελάκης, θεωρητικά… εισπράττει την αποδοχή του 30,5% και -μακράν- τρίτο τον «Κανένα» με 18,2%. Και εδώ όμως μετά την «αφαίρεση» των trolls ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο πραγματικός «νικητής» με 21,6% ο Στέφανος Κασσελάκης δεύτερος με 20,9% και τρίτος ο «Κανένας» με 17,7%.

Τι δείχνουν οι δύο προηγούμενες ερωτήσεις; Ότι οι θυμωμένοι και απογοητευμένοι ψηφοφόροι της Αριστεράς και της ευρύτερης Κεντροαριστεράς «τιμωρούν» ξεκάθαρα ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, Νέα Αριστερά και επιλέγουν πρωτίστως τον Στέφανο Κασσελάκη και κατ’ επέκταση το «καθοδόν» κόμμα του κατά τη λογική του 2015 όπου εξέλεξαν κυβέρνηση τον ΣΥΡΙΖΑ με πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα τιμωρώντας έτσι τους προκατόχους του.

Συμφωνείτε με τον διάλογο που ξεκίνησε μεταξύ ΝΔ – ΠΑΣΟΚ

  • Ναι 254 (22,2%)
  • Όχι 720 (62,8%)
  • Δεν απαντώ 172 (15,0%)

«Χρειάζεται δουλειά πολύ» ώστε να εκπαιδευτούν οι ψηφοφόροι στον διάλογο μεταξύ αντίθετων ιδεολογικά κομμάτων μια και είναι ακόμα νωπές οι μνήμες από την καταστροφική συνεργασία του ΣΥΡΙΖΑ με τους ΑΝΕΛ, αλλά και του ΠΑΣΟΚ με την ΝΔ. (Και εδώ τα trolls παίζουν ένα μικρό ρόλο χωρίς όμως να αλλοιώνουν ιδιαίτερα το αποτέλεσμα)


Αυτός είναι και ένας σημαντικός λόγος όπου οι πολίτες διαφωνούν με τον διάλογο Μητσοτάκη – Ανδρουλάκη και μάλιστα με ιλιγγιώδη διαφορά

Ποια είναι η κύρια αιτία της ακρίβειας

  • Διεθνείς παράγοντες         112 (9,8%)
  • Κυβερνητικές αστοχίες       321 (28,0%)
  • Αισχροκέρδεια                   241 (21,0%)
  • Όλα τα παραπάνω            470 (41,0%)
  • Δεν απαντώ                      2 (0,2%)

Το τελευταίο ερώτημα είναι ίσως το πλέον σημαντικό μια και η απάντηση δεν θα έπρεπε να έχει κομματικό πρόσημο. Είναι γεγονός ότι η ακρίβεια «χτύπησε» και εξακολουθεί να χτυπά όλα τα κοινωνικά στρώματα και όλα τα ιδεολογικά πεδία. Έτσι η κυβέρνηση θα πρέπει να λάβει πολύ σοβαρά υπ’ όψιν της, το 28% για τις κυβερνητικές αστοχίες αλλά και το 21% για την αισχροκέρδεια κάτι που σημαίνει ότι ένας στους δύο ερωτηθέντες δεν πιστεύει πλέον στο αφήγημα της «εισαγόμενης ακρίβειας» και ζητά εδώ και τώρα λύση.





πηγή:https://www.paraskhnio.gr/2024/12/30/teleftaia-megali-dimoskopisi-gia-to-2024-nikites-chamenoi-anatropes-kai-kabanakia/




 

 

Πώς θα προστατεύσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα κυριαρχικά δικαιώματα Ελλάδας και Κύπρου από ένα παράνομο Τουρκο – Συριακό σύμφωνο;


 Το ζήτημα μίας ενδεχόμενης συμφωνίας μεταξύ Τουρκίας και Συρίας έθεσε με επείγουσα ερώτησή του την προς την Ύπατη Εκπρόσωπο και Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Καγιά Κάλλας, Παραμονή των Χριστουγέννων, ο Αντιπρόεδρος της Ομάδας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών και Επικεφαλής των Ευρωβουλευτών του ΠΑΣΟΚ Γ. Μανιάτης.

Ο Γ. Μανιάτης αναφερόμενος στις δηλώσεις του Τούρκου Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Αμπτουλκαντίρ Ουράλογλου, ότι η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες συνομιλίες με το νέο καθεστώς στη Συρία για τον καθορισμό ΑΟΖ μεταξύ των δύο χωρών επισημαίνει τον κίνδυνο δημιουργίας τετελεσμένων γεγονότων που θα παραβιάζουν το Διεθνές Δίκαιο και τα κυριαρχικά δικαιώματα Ελλάδας και Κύπρου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.Για το λόγο αυτό καλεί την Ύπατη Εκπρόσωπο της ΕΕ για τα θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Άμυνας να διευκρινίσει πώς θα υπερασπιστεί τα κυριαρχικά δικαιώματα μας, αλλά και τις συνέπειες που τυχόν θα έχει μία τέτοια συμφωνία στις Ευρωτουρκικές και Ευρωσυριακές σχέσεις.



Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:Σύμφωνα με δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Αμπτουλκαντίρ Ουράλογλου, που μεταδόθηκαν από το τουρκικό μέσο TGRT Haber, η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες συνομιλίες με το νέο καθεστώς της Συρίας για τον καθορισμό Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) μεταξύ των δύο χωρών.Έχοντας υπόψη το προηγούμενο του παράνομου και άκυρου Τούρκο-Λιβυκού μνημονίου για τον καθορισμό ΑΟΖ που παραβιάζει τόσο το Διεθνές Δίκαιο όσο και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας, μια νέα συμφωνία μεταξύ Τουρκίας και του νέου καθεστώτος στη Σύρια έχει ως στόχο τη δημιουργία τετελεσμένων και θα μπορούσε να είχε πολύ δυσμενή αποτελέσματα για τη σταθερότητα στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.Για το λόγο αυτό ερωτάται η Ύπατη Εκπρόσωπος:- Με ποιο τρόπο θα προστατεύσει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και της Κύπρου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου;- Θα θέσει ως προαπαιτούμενο για μια μελλοντική σχέση μεταξύ ΕΕ και Συρίας, μεταξύ άλλων, το σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου και ιδιαιτέρως της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), καθώς και των κυριαρχικών δικαιωμάτων των κρατών μελών;- Τι συνέπειες θα είχε η σύναψη μιας συμφωνίας μεταξύ Τουρκίας και της μεταβατικής κυβέρνησης της Συρίας που θα παραβίαζε τόσο το Διεθνές Δίκαιο, όσο και τα κυριαρχικά δικαιώματα Ελλάδας και Κύπρου στις Ευρωτουρκικές και Ευρώ-Συριακές σχέσεις;

Καλή Χρονιά Έλληνες- Καλή Λευτεριά, από τους Δυνάστες σου, Ελλάδα ΜΑΣ - ΒΙΝΤΕΟ

 


























   
Αποχαιρετώντας το 2024, εύχομαι ο ερχομός του νέου χρόνου, να είναι, 
η αρχή του τέλους, της ηττοπάθειας, της υποτέλειας και της 
κακομοιριάς, για όσους έχουν υποταχθεί, άνευ όρων, στους δυνάστες μας.

Οι Έλληνες δεν προσκυνούν,δεν παραιτούνται δεν υποτάσσονται,  αντέχουν 
σε όλες 
τις δυσκολίες και όταν είναι  ενωμένοι, δυνατοί και αποφασισμένοι είναι σίγουρο 
ότι θα νικήσουν 


Καλή Χρονιά Έλληνες - Καλή Λευτεριά Ελλάδα ΜΑΣ