Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2024

Πρόεδρος Ε.Α.Α.Σ: - Δικαστικός Θρίαμβος της Ένωσης - Μπαίνει ταφόπλακα στα σχέδια των Σκοπιανών για την δικαστική αναγνώριση της ύπαρξης στην Ελλάδα, "Μακεδονικής Μειονότητας" - Ο αγώνας συνεχίζεται...

 


ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ η με αριθμό 82/2024 απόφαση του Μον. Εφετείου Δυτ. Μακεδονίας, στην δίκη της οποίας είχα την τιμή να συμμετάσχω ως πληρεξούσιος δικηγόρος της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (ΕΑΑΣ), με την οποία μπαίνει ταφόπλακα στα σχέδια των Σκοπιανών για την δικαστική αναγνώριση της ύπαρξης στην Ελλάδα, "Μακεδονικής Μειονότητας" μέσω της αναγνώρισης σωματείου που σκοπό έχει την ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΔΟΣΗ της δήθεν ομιλούμενης στην περιφέρεια Μακεδονίας και Θράκης "ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ".

Στην εξαιρετικά τεκμηριωμένη αυτή απόφαση εντοπίζεται και αξιολογείται η χρονολογούμενη από το έτος 1994 προσπάθεια των Σκοπιανών και άλλων κέντρων (ΒΛ.Γερμανία) να ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΡΑΚΗ μέσω ενός "ταξιδιού στον χρόνο", ναι όπως σας το λέω, μέσω της "ταύτισης" της "Μακεδονικής Γλώσσας" που κατασκευάστηκε τεχνικά το 1947 με ένα διασυνοριακό γλωσσικό ιδίωμα που ομιλείτο επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας .

Συγκεκριμένα η απόφαση αναφέρει:

Όσον αφορά τον υπό στοιχείο “α" σκοπό, ήτοι της “διατήρησης" και “καλλιέργειας” της Μακεδονικής γλώσσας στην Ελλάδα, αυτός κατά την κρίση του παρόντος δικαστηρίου, σαφώς αντίκειται στον νόμο και στη δημόσια τάξη, ενώ δημιουργεί αναμφισβήτητα σύγχυση, πρωτίστως διότι η χρήση του όρου “διατήρηση" παραπέμπει σε κάτι το οποίο ήδη υφίσταται ώστε να μπορεί να "διατηρηθεί" και εν συνεχεία να “καλλιεργηθεί", πλην όμως, ουδέποτε στην ελληνική επικράτεια υπήρξε ως ομιλούμενη γλώσσα η “μακεδονική γλώσσα" (ήτοι η επίσημη γλώσσα του κράτους της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας) ώστε να μπορεί να γίνει λόγος για διατήρηση και καλλιέργεια αυτής.

Αντιθέτως, όπως ήδη αναφέρεται παραπάνω, κατά τα χρόνια της οθωμανικής αυτοκρατορίας, στην περιοχή της μείζονος Μακεδονίας και προς εξυπηρέτηση της ανάγκης επικοινωνίας και συνεννόησης μεταξύ των διάφορων φυλών που έζησαν εκεί τη χρονική αυτή περίοδο, προέκυψε ένα παραμεθόριο, γλωσσικό, προφορικό ιδίωμα (και όχι γλώσσα), το οποίο πράγματι ομιλούνταν στην περιοχή κατά τη χρονική εκείνη περίοδο και εξακολουθεί να ομιλείταί μέχρι σήμερα, σε απομονωμένα ορεινά χωριά της Δυτικής Μακεδονίας, το οποίο όμως, ουδεμία σχέση έχει με τη "μακεδονική γλώσσα", την επίσημη δηλαδή γλώσσα της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας, η οποία -όπως ρητά αναφέρεται στη Συνθήκη των Πρεσπών - ανήκει στην κατηγορία των νότιων Σλαβικών γλωσσών.
Επομένως, δεν μπορεί να γίνεται λόγος για "διατήρηση” της γλώσσας αυτής στην Ελλάδα, ως ενός εκ των σκοπών που επιδιώκει το εφεσίβλητο Σωματείο, διότι ο σκοπός αυτός, δημιουργεί σύγχυση στους προτίθέμενους να εγγραφούν ως μέλη του εν λόγω Σωματείου, καθώς αφήνει την πεπλανημένη εντύπωση ότι πρόκειται για μια γλώσσα η οποία ήδη ομιλείταί στην ελληνική επικράτεια και ιδίως στις γειτνιάζουσες -με το κράτος της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας- περιοχές της Δυτικής, Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, γεγονός δηλαδή ιστορικά ανακριβές και ανύπαρκτο.

Μάλιστα, η ιστορική αυτή ανακρίβεια, επιτείνεται έτι περαιτέρω, με τη ρητή αναφορά στο καταστατικό του εφεσίβλητου Σωματείου, των μέσων επίτευξης των καταστατικών σκοπών του, όπου ρητά αναφέρεται ότι οι σκοποί αυτοί θα επιτευχθούν, μεταξύ άλλων και μέσω της οργάνωσης της διδασκαλίας της μακεδονικής γλώσσας σε πολίτες της Ελλάδας, ιδίως στις Περιφέρειες της Δυτικής Μακεδονίας, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Μακεδονίας, «όπου ομιλείται η Μακεδονική γλώσσα».

Επιπροσθέτως και ο υπό στοιχείο "β" καταστατικός σκοπός του
εφεσίβλητου Σωματείου, ήτοι της υποστήριξης της εισαγωγής της
μακεδονικής γλώσσας, ως προαιρετικού μαθήματος σε δημόσια
σχολεία και πανεπιστήμια στην Ελλάδα, ιδίως στις Περιφέρειες της Δυτικής Μακεδονίας, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Ανατολικής και Θράκης, εκφεύγει των καταστατικών σκοπών και αρμοδιοτήτων ενός ιδιωτικού Σωματείου, το οποίο δεν νομιμοποιείται σε αντίστοιχες ενέργειες και ως εκ τούτου, αντίκειται στον νόμο και στη δημόσια τάξη, δεδομένου ότι η εισαγωγή της διδασκαλίας ενός μαθήματος, έστω και προαιρετικού είτε στο πρόγραμμα διδασκαλίαςτων δημόσιων σχολείων είτε των πανεπιστημίων, αποτελεί αντικείμενο των αρμόδιων θεσμικών φορέων (ιδίως του Υπουργείου Παιδείας) καθώς καί εξειδίκευμένου ερευνητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού, Μακεδονίας και Θράκης, εκφεύγει των καταστατικών σκοπών και αρμοδιοτήτων ενός ιδιωτικού Σωματείου, το οποίο δεν νομιμοποιείται σε αντίστοιχες ενέργειες και ως εκ τούτου, αντίκειται στον νόμο και στη δημόσια τάξη, δεδομένου ότι η εισαγωγή της διδασκαλίας ενός μαθήματος, έστω και προαιρετικού είτε στο πρόγραμμα διδασκαλίας των δημόσιων σχολείων είτε των πανεπιστημίων, αποτελεί αντικείμενο των αρμόδιων θεσμικών φορέων (ιδίως του Υπουργείου Παιδείας) καθώς καί εξειδίκευμένου ερευνητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού.. '.
Σαφέστετα η εν λόγω απόπειρα αποτελεί μία επιπλέον παραβίαση της συνθήκης των Πρεσπών, από "ιδιωτικούς φορείς" με την παρότρυνση και στήριξη της γείτονος χώρας, η οποία, αρνείται μέσω της ίδιας της Προέδρου του την τήρηση της εν λόγω συμφωνίας!!
Από το χρονολόγιο του Πολυχρόνη Καρσαμπά ( Polychronis Karsabas ).
Υ. Γ. Συγχαρητήρια στον έγκριτο νομικό κ.Πολυχρόνη Καρσαμπα για την άρτια νομική τεκμηρίωση των θέσεων μας στο δικαστήριο, που είχε ως αποτέλεσμα την θετική απόφαση του δικαστηρίου σε ένα σημαντικό Εθνικό θέμα!!!!

Δικαιώθηκε ο Αγώνας που δίνει η ΕΑΑΣ και οι λοιποί φορείς που συμμετέχουν μαζί της (Παμμακεδονικές Οργανώσεις Αυστραλίας , Νοτίου Αφρικής και Καναδά κ.α.), εδώ και δύο (2) χρόνια!!!

Ο αγώνας συνεχίζεται...

Ευθύνονται και οι Μικρασιάτες για την τραγωδία του 1922; - Ποιοι ήταν οι ανίκανοι ηγέτες του μεγαλύτερου τραγικού εγχειρήματος της νεότερης Ελληνικής ιστορίας;


 


Είναι λυπηρό που το κυρίαρχο αφήγημα για την τραγική κατάληξη της Μικρασιατικής εκστρατείας στοχεύει στην δημιουργία ελαφρυντικών τόσο για τα φιλοβασιλικά και βενιζελικά ελλαδικά καθεστώτα της εποχής, όσο και για ακατάλληλους αξιωματικούς που αποδείχθηκαν κατώτεροι τόσο του πιο καθοριστικού εθνικού οράματος του 20ου αιώνα όσο και των στρατιωτών τους, επιρρίπτοντας δυσανάλογη ευθύνη στους Μικρασιάτες.

Το σύνηθες φαιδρό κι έωλο αιτιολογικό είναι ότι οι Μικρασιάτες συμμετείχαν χλιαρά στην εκστρατεία καθώς “δεν ήταν μαθημένοι στον πόλεμο” ή ότι “είχαν νοοτροπία δούλου”, ακόμη κι από γνωστούς ιστορικούς με φλογερό πατριωτικό λόγο. Στο παρόν άρθρο θα εξετάσουμε τα αντικειμενικά δεδομένα για να συνεισφέρουμε στην ιστορική αλήθεια.

Ο Ελληνικός Στρατός συνολικά διέθεσε τρία Σώματα Στρατού απαρτιζόμενων από οκτώ Μεραρχίες, οι οποίες εκείνη την εποχή ήταν σοβαρά υποστελεχωμένες. Συγκεκριμένα, σε επίπεδο μεραρχιακού τάγματος η στελέχωση έφθανε κατά μέσο όρο τους 560 άνδρες έναντι 900 προβλεπόμενων. Από τις οκτώ Μεραρχίες μόνον οι τέσσερις ήταν διαθέσιμες για επιθετικές ενέργειες, καθώς οι άλλες τέσσερις ήταν επιφορτισμένες με την διαχείριση της ζώνης κατάληψης.

Η κατάσταση του Ελληνικού Στρατού

Στην Διάσκεψη των Συμμάχων στο Λονδίνο την 21η Φεβρουαρίου 1921, ο Γάλλος Στρατάρχης Φος εκτίμησε ότι το εγχείρημα χρειαζόταν 27 πλήρως στελεχωμένες Μεραρχίες για απωθηθεί ο κεμαλικός στρατός – που είχε αρχίσει ήδη να λαμβάνει μορφή τακτικού στρατού – πέρα από την Άγκυρα μέχρι τον ποταμό Άλυ και να αποσυντεθεί εκεί. Αυτά καθαρά σε επίπεδο ανθρώπινης στελέχωσης δίχως να υπεισέλθουμε στην εξέταση ειδικότερων θεμάτων μέσων μεταφοράς, επιμελητείας, διαβιβάσεων και πυροβολικού που ήταν σε τεχνικό επίπεδο κατώτερο του τουρκικού, ειδικά μετά το 1921.

Αν δεχθούμε την εισήγηση του Φος έστω και κατά το 50%, έλειπαν από τον Ελληνικό Στρατό γύρω στις 10 Μεραρχίες.

Πρώτον, από την Στρατιά του Έβρου που στόχευε στην κατάληψη της Κωνσταντινούπολης (ούτε αυτό δεν έγινε ωστόσο, καθώς η στρατιά υποχώρησε μετά τις απειλές των συμμάχων) δεν μετακινήθηκε ούτε το 1/5 που θα μπορούσε να αποδώσει δύο Μεραρχίες.

Δεύτερον, το έμπειρο, μπαρουτοκαπνισμένο κι απείρως ευέλικτο ποντιακό αντάρτικο που θα μπορούσε να αναλάβει καταδρομικές και κατασταλτικές επιχειρήσεις εναντίον του τουρκικού ιππικού και των Τσετών από τα βόρεια μετρούσε 30.000 οπλισμένους, ήτοι ισοδύναμο τριών Μεραρχιών, και ζητούσε μόνον μερικά σύγχρονα τυφέκια, οπλοπολυβόλα και μερικές εκατοντάδες αξιωματικούς να το οδηγήσουν. Οι κατ’ επανάληψη εκκλήσεις του απορρίφθηκαν τόσο από τις ελλαδικές κυβερνήσεις, όσο κι από τον ίδιο τον Στεργιάδη.

Πραγματικοί αριθμοί και συνθήκες

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Ιστορίας Στρατού (ΔΙΣ) ανταποκρίθηκαν στην εθελοντική επιστράτευση είτε 19.500 ή 14.000 άνδρες. Ας δεχθούμε τον μέσο όρο αυτών (=16.750), δηλαδή κάτι παραπάνω από 1,5 Μεραρχία. Εκείνη την εποχή στην ευρύτερη ζώνη κατάληψης οι άρρενες όλων των ηλικιών και με εκτιμώμενο προσδόκιμο ζωής τα 70 έτη, απαριθμούσαν περί τους 500.000. Ωστόσο, την εποχή εκείνη, οι οικογένειες ήταν πολυμελείς, με τουλάχιστον δύο παιδιά, άρα και πολλά ανήλικα μέλη. Μας ενδιαφέρουν επομένως μόνον οι στρατεύσιμες κλάσεις αρρένων ηλικιών 18-50 ετών, κατά το σχέδιο των Αμυνιτών.

Σε 12 στρατεύσιμες κλάσεις, ο μέγιστος θεωρητικός αριθμός ήταν ~85.000, δηλαδή ισοδύναμος του υφιστάμενου στρατεύματος σε ανθρώπινο δυναμικό. Ωστόσο, ακόμη και με τους πιο αισιόδοξους ρυθμούς επιστράτευσης των κλάσεων, η πλήρης στελέχωση θα ήταν αναπόφευκτα βαθμιαία προκειμένου να μπορεί να υποστηρίζεται από την υφιστάμενη βάση επιμελητείας, εξοπλισμού, στρατωνισμού κι επαρκούς εκπαίδευσης.

Σε κάθε περίπτωση, αυτό το (θεωρητικό) επίπεδο στελέχωσης δεν επιτυγχάνεται ούτε αυτήν την στιγμή στο Ισραήλ, εκτός κι αν πρόκειται για τον υπέρ πάντων αγώνα, όπως τον φωτογράφισε ο Χρυσόστομος για την δημιουργία Μικρασιατικής Άμυνας των 80.000 ανδρών τον Φεβρουάριο του 1922. Η άμυνα αυτή θα χρηματοδοτείτο από 20% των περιουσιών των πολιτών ύψους 2 δισ. δραχμών (ασύλληπτο ποσό για την εποχή), συν την εκκλησιαστική περιουσία (χρυσά σκεύη κλπ.). Ο Στεργιάδης απάντησε με τις γνωστές υστερίες του, απειλώντας τον Χρυσόστομο με φυλάκιση και ξυλοδαρμό. 

Όσοι κατατάχθηκαν εθελοντικά, σε πολλές περιπτώσεις έδιναν ψεύτικα ονόματα διότι είχαν συγγενείς, φίλους και συνεργάτες στην ενδοχώρα που θα γίνονταν αποδέκτες πράξεων αντεκδίκησης. Οι κατάσκοποι του Κεμάλ ήταν παντού διεσπαρμένοι στην Σμύρνη. Επιπλέον, οι Ίωνες λογίζονταν ως Τούρκοι υπήκοοι, άρα και τυπικά προδότες του όποιου τουρκικού κράτους σε περίπτωση ένταξης στον Ελληνικό Στρατό. Γι’ αυτό και πολλοί αυτοκτόνησαν με την αναγγελία παράδοσης των μονάδων τους κι όσοι δεν το έκαναν είχαν πολύ χειρότερη μοίρα.

Παράλληλα με την επιστράτευση, ουρές σχηματίζονταν στις διοικητικές υπηρεσίες για να λάβουν την ελληνική υπηκοότητα, ωστόσο τόσο οι βενιζελικές όσο και οι φιλοβασιλικές κυβερνήσεις απέρριψαν το 90% των αιτήσεων καθ’ όλη την διάρκεια της κατάληψης. Πιο εντατικά μετά τις εκλογές του 1920 και στην τελική φάση με τον Νόμο 2870 της 20ης Ιουλίου 1922 (βλ. συνημμένο) που πρακτικά άφηνε τους Ίωνες στο έλεος του Κεμάλ, καθώς κατά τα λόγια του Στεργιάδη «Καλύτερα να μείνουν εδώ να τους σφάξει ο Κεμάλ, γιατί αν πάνε στην Αθήνα θα ανατρέψουν τα πάντα».

Η πρόταση του Κινήματος των Αμυνιτών

Για να μην θιγεί άκαιρα μονομερώς η Συνθήκη των Σεβρών και η εικόνα των Ελλήνων προς τους Συμμάχους, το σχέδιο του Κινήματος των Αμυνιτών με υποστήριξη του Χρυσοστόμου πρότεινε την δημιουργία αυτόνομου σώματος Πολιτοφυλακής Σμύρνης, αρχικά απαρτιζόμενου από 50.000 άτομα, με χορηγίες της εκκλησίας κι επιφανών προσωπικοτήτων. Αυτό το σώμα θα γυμναζόταν στα όπλα από τον Ελληνικό Στρατό. Τυπικά στο σώμα θα μπορούσαν να συμμετέχουν όλες οι εθνότητες, ωστόσο εκ των πραγμάτων οι Έλληνες και οι Αρμένιοι θα απάρτιζαν πάνω από τα 3/4 αυτού. Μετά από την εντατική εκπαίδευση ενός έτους και κατόπιν της προώθησης του ΕΣ στην ενδοχώρα, μέρος του σώματος θα ενίσχυε τον Ελληνικό Στρατό λαμβάνοντας σε δευτερεύοντα μέτωπα το βάπτισμα του πυρός.

Κατόπιν, θα αντικαθιστούσε τις παλιότερες σειρές Ελλαδιτών στο κυρίως μέτωπο, επιβάλλοντας πρακτικά (στρατιωτικά) την Συνθήκη των Σεβρών από θέση ισχύος, έχοντας κατοχυρώσει κτήσεις. Η απάντηση του Στεργιάδη ήταν να εξορίσει επιφανείς Αμυνίτες κατοίκους της Σμύρνης, όπως την οικογένεια Λάμπρου στην Νάξο. Σε όλα αυτά ας προστεθεί κι ότι οι αγροικίες πέριξ της Σμύρνης ήταν εξοπλισμένες με τυφέκια Μάνλιχερ και Γρά σε ρόλο προφυλακής (αν και δίχως στρατιωτική δομή), όπως αναφέρει και η Φιλιώ Χαϊδεμένου στα απομνημονεύματά της.

Από τα παραπάνω στοιχεία, είναι προφανές ότι οι ελλαδικές ηγεσίες ουδέποτε ανταπεξήλθαν στην σοβαρότητα του μεγαλύτερου εγχειρήματος της νεότερης ελληνικής ιστορίας, όντας απρόθυμες να αφοσιωθούν στην τολμηρή και ταχεία αξιοποίηση των ευκαιριών εκείνου του χρονικού παραθύρου με τους Μικρασιάτες και τους Πόντιους να υποδέχονται έμπρακτα τον Ελληνικό Στρατό ως απελευθερωτή και με αντικειμενικό σκοπό την de facto επιβολή της Συνθήκης των Σεβρών.




https://slpress.gr/istorimata/efthinontai-kai-oi-mikrasiates-gia-tin-tragodia-tou-1922/


Σοκαριστική ομολογία Υπουργού Εξωτερικών: - "Η Τουρκία δεν θα υπαναχωρήσει από τη βασική της θέση, για την γαλάζια πατρίδα, από την μία μέρα στην άλλη!!" - Μήπως τα δώσαμε όλα;


 

Από την τηλεοπτική συνέντευξη του Υπουργού Εξωτερικών κ. Γιώργου Γεραπετρίτη στον ΣΚΑΙ:

Για τη συνάντησή του με τον τούρκο ομόλογό του, Χ. Φιντάν στις Βρυξέλλες:

  • Διεξήχθη σε καλό κλίμα και μεταξύ των θεμάτων που συζήτησαν ήταν το Κυπριακό, η υπόθεση της Κάσου,  τα ευρωτουρκικά, τα ελληνοτουρκικά. 
  • Έγινε και μια προετοιμασία για τη συνάντηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο της Τουρκίας Ρ. Ερντογάν που θα γίνει στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη τέλη Σεπτεμβρίου.

Για το Κυπριακό:

  • Βρίσκεται σε εξέλιξη προσπάθεια για επανεκκίνηση των συνομιλιών. Υπάρχει μια κατανόηση ότι τα μέλη πρέπει να καθίσουν στο τραπέζι του διαλόγου.
  • Η κυπριακή πλευρά έχει μια πολύ δημιουργική στάση. Αναμένεται να δούμε τη στάση της τουρκικής πλευράς.
  • Χωρίς συζήτηση και διάλογο λύση δεν μπορεί να υπάρξει, γι’ αυτό είμαστε απολύτως έτοιμοι.

Για το θέμα της Κάσου:

  • Υπάρχει μια στρέβλωση σε επίπεδο πραγματικών γεγονότων.
  • Δεν προέκυψε κρίση και δεν υπήρξε οποιαδήποτε ένταση που θα προκαλούσε την κρίση αυτή.
  • Καμία αναγνώριση υπήρξε οποιουδήποτε δικαιώματος ή αξίωσης της τουρκικής πλευράς.
  • Η έρευνα ολοκληρώθηκε. Το ερευνητικό πλοίο έκανε το 100% της έρευνας που  προβλεπόταν.
  • Ζητήματα κυριαρχίας δεν πρόκειται ποτέ να μπουν σε συζήτηση και τα κυριαρχική δικαιώματα θα τα υποστηρίξουμε μέχρι τέλους.

Για το δόγμα της "Γαλάζιας Πατρίδας": Είναι μια παράνομη αξίωση που προβάλλει η Τουρκία, η οποία  δεν θα υπαναχωρήσει από τη βασική της αυτή θέση από την μία μέρα στην άλλη.

Για τα ζητήματα με τη Βόρεια Μακεδονία και την Αλβανία: Υπάρχει μια συστηματική παραβίαση της Συμφωνίας των Πρεσπών. Το κείμενο είναι ρητό άρα η γειτονική χώρα βρίσκεται σε καθεστώς παράβασης. Η Ελλάδα  αντιδρά όπως πρέπει να αντιδράσει. Είμαστε ανά πάσα στιγμή έτοιμοι για όλα τα ενδεχόμενα. Το ίδιο ισχύει και για τη γειτονική Αλβανία.

Τσέπη μου γεμάτη να' σαι και κανέναν μη φοβάσαι


Του Χρήστου Χωμενίδη 


"Η Μαράια Ριντλσπρίγκερ και ο Γιάννης Αντετοκούνμπο θα παντρευτούν" διαβάζω "με μία υβριδική τελετή που θα συνδυάζει στοιχεία από διαφορετικές θρησκευτικές παραδόσεις, καθώς ο μεν γαμπρός είναι χριστιανός ορθόδοξος, η δε νύφη καθολική…" Κύριος οίδε τι σημαίνει "υβριδική τελετή". Οι ορθόδοξοι πάντως και οι καθολικοί μπορούν να παντρεύονται μεταξύ τους στην εκκλησία δίχως ο ένας να υποχρεούται να ασπαστεί το δόγμα του άλλου. Πρόκειται για μια από τις μετρημένες περιπτώσεις όπου το καθ’ ημάς ιερατείο έδειξε -από τον 19ο κιόλας αιώνα- ρεαλισμό.

Όσο για τον Τάιλερ ΜακΜπεθ και τον Στέφανο Κασσελάκη, τις χαρές τους στα Χανιά δεν ευλόγησε κανείς εκπρόσωπος του Θεού ή της Πολιτείας. Η νομική ένωσή τους είχε γίνει προ μηνών στην Αμερική.

Κανείς άρα από τους δύο πολυδιαφημισμένους γάμους του καλοκαιριού δεν είναι γάμος. Για τρικούβερτα γλέντια πρόκειται, αφορμές για συγγενείς και φίλους να πιούν, να φάνε, να χορέψουν και να ευχηθούν στα ζευγάρια "βίον ανθόσπαρτον".

Πειράζει αυτό; Ποιος θα φαινόταν τόσο μίζερος, τόσο μικρόψυχος, ώστε να κατακρίνει τους ανθρώπους που θέλουν να διατρανώσουν τον έρωτά τους; Ενδεχομένως -στην περίπτωση του Τάιλερ και του Στέφανου- και να χρηματοδοτήσουν με τη "λίστα γάμου" το ταξίδι του μέλιτος; 

Πλησίστιοι έχουμε εισέλθει σε μια καινούργια εποχή, όπου ο καθένας είναι ελεύθερος να νοηματοδοτεί και να σημειολογεί τις μεγάλες στιγμές της ζωής του όπως του αρέσει. Χωρίς να σχολιάζεται ως βλάσφημος. Ούτε καν ως ρηξικέλευθος.

Δηλώνεις το όνομα του παιδιού σου στο ληξιαρχείο και όταν έρθει το γλυκό καλοκαιράκι, το βουτάς στη θάλασσα, παρόντος προαιρετικά κάποιου προοδευτικού παπά. Το βαφτίζεις, εντός ή εκτός εισαγωγικών, έτσι για το καλό. 

Συζείτε για ζαμάνια αστεφάνωτοι και ένα ωραίο πρωί αποφασίζετε να επισημοποιήσετε τη σχέση σας. 

Πεθαίνεις και έχεις αφήσει εντολή να μην διαβεί το λείψανό σου κατώφλι εκκλησίας, να έχεις πολιτική κηδεία. Στο αποτεφρωτήριο της Ριτσώνας οι τελετές πριν από την καύση είναι συχνά εξαιρετικά συγκινητικές. Προβάλλονται φωτογραφίες από ευτυχισμένες στιγμές του νεκρού. Παίζονται τα αγαπημένα του τραγούδια. Αντί για τους ψαλμούς της Εξοδίου Ακολουθίας, τα προσφιλέστερα του πρόσωπα τον κατευοδώνουν με λόγια καρδιάς. 

Τι έχει μείνει από τον πάλαι ποτέ σκληρό πυρήνα του γάμου; 

Η παρθενία μήπως της νύφης; Εάν μια κοπέλα περιμένει τον υμέναιο για να γνωρίσει το γλυκό μυστικό της ζωής, μάλλον προβληματική θα θεωρηθεί. Ενδεχομένως και βαριά διαταραγμένη. 

Η προίκα; Έχει καταργηθεί νομικά από το 1983, με την αναθεώρηση του οικογενειακού δικαίου. Τα αλισβερίσια πεθερικών και νεονύμφων γίνονται εδώ και δεκαετίες διαφορετικά, ενίοτε και κάτω από το τραπέζι για τον φόβο της εφορίας. Σε περιπτώσεις μεγάλου πλούτου, υπογράφονται στο εξωτερικό προγαμιαία σύμφωνα. Ώστε εάν το ζευγάρι δεν φτουρήσει, να μην λύσει ο ένας το οικονομικό του πρόβλημα εις βάρος του άλλου, του πρώην συζύγου του. 

Οι όρκοι πίστης; Κανένας σοβαρός δικηγόρος, δικαστής ή και παπάς ακόμα δεν θα έριχνε στο πυρ το εξώτερον όποιον τους παρέβη. Το ζήτημα είναι να υπάρχει αλληλοσεβασμός, αλληλοκατανόηση, δύναμη συγγνώμης. Διακριτικότητα έστω. Ρωτήστε και τους Γάλλους, που εδώ και αιώνες διαπρέπουν στα "στραβά μάτια", προς όφελος της οικογενειακής γαλήνης τους.

Η κοινή στέγη; Η εστία; Αυτό μάλιστα. Εγκαθίσταται το ζευγάρι σε ένα σπίτι, μοιράζεται τον ελεύθερο χρόνο και τον ύπνο του, μεγαλώνει τα παιδιά του. Η πυρηνική οικογένεια -και ας φθίνει, και ας μένουν το 31% των κατοίκων της Νέας Υόρκης και το 50% των κατοίκων του Παρισιού μόνοι τους, σε ατομικά νοικοκυριά-, η πυρηνική οικογένεια παραμένει εν πολλοίς το κύτταρο της κοινωνίας. Λογικό. Από το να πέφτει το βάρος της ανατροφή των τέκνων στους ώμους ενός, της μάνας, κάλλιο να είναι διαρκώς παρών και ο πατέρας. Έτσι τουλάχιστον φρονεί ο περισσότερος κόσμος στην καθ’ημάς ανατολή. Για αυτό και προτιμάει έναν αφόρητα πληκτικό -και οδυνηρό ακόμα- γάμο, από ένα διαζύγιο, το οποίο θα βιωθεί σαν αποτυχία. 

Φθείρονται νομοτελειακά οι γάμοι με τον χρόνο; Ρουτινιάζουν; Καταντούν άδεια κελύφη; Το ζήτημα είναι εν πολλοίς ταξικό. Με ήλιο και βροχή παντρεύονται οι φτωχοί. Με ήλιο και βροχή ασφυκτιούν εν σάρκα μία. 

Σκεφτείτε μία οικογένεια με δύο πιτσιρίκια που κατοικεί σε ογδόντα τετραγωνικά. Πώς να μην νοιώθουν εγκλωβισμένοι, πώς να μη ζορίζονται, όταν κανείς δεν έχει τον ιδιωτικό του χώρο, την ευκαιρία να απομονωθεί έστω και για λίγο; Πώς να μην καταλήξουν, στην περίοδο της πανδημίας και της καραντίνας, να εχθρεύονται ο ένας τον άλλον; 

Φαντασθείτε ένα ζευγάρι που αμφότεροι ασκούν διεκπεραιωτικά επαγγέλματα, με μόνο κίνητρο τον βιοπορισμό. Δεν θα τους δηλητηριάζει αργά αλλά σταθερά το έλλειμμα δημιουργικότητας; Πόσω δε μάλλον όταν ζορίζονται για το μεροκάματο, υποτιμώνται από διευθυντές και από πελάτες, περνάνε τις εργάσιμες μέρες τους μετρώντας αντίστροφα, πότε θα έρθει η ώρα να σχολάσουν; Μπαφιασμένοι θα επιστρέφουν σπίτι. Την τοξικότητα που έχουν υποστεί, θα τη βγάζουν στο έτερό τους ήμισι. 

Όσο για τα παιδιά, θα τα μετατρέψουν -συνειδητά ή ασυνείδητα- σε υποδοχείς των δικών τους ματαιώσεων και απωθημένων. "Εσύ, γιέ μου, να σπουδάσεις για να κονομάς περισσότερα… Εσύ, κόρη μου, να διαλέξεις έναν άντρα που να σου τα φέρνει…" Και δώστου να τα σέρνουν σε φροντιστήρια και σε εξωσχολικές δραστηριότητες. Και δώστου να τσακώνονται με τους άλλους γονείς ποιανού το βλαστάρι παίζει καλύτερη μπάλα ή πιάνο.

Ας μην βαυκαλιζόμαστε. Αληθινή ελευθερία, δυνατότητα επιλογών, αυτοπροσδιορισμού, σού δίνει μόνο το πορτοφόλι σου. "Τσέπη μου γεμάτη να’σαι και κανέναν μη φοβάσαι" τραγουδούσε ο Μάρκος Βαμβακάρης. Αυτή ακριβώς ήταν και η ατζέντα της αριστεράς και της σοσιαλδημοκρατίας, προτού εξαλλαχθεί από τον δικαιωματισμό, την ορθοπολιτική, το "woke” κίνημα. Πριν αποταχθεί την ιδεολογική της παράδοση και ραχοκοκκαλιά.

Ας στείλουμε τις καλύτερες ευχές μας στην Μαράια και στον Γιάννη, στον Τάιλερ και στον Στέφανο. Δεν έχουν άλλωστε τίποτα να φοβηθούν. Ακόμα και να μην ευτυχήσουν, μπορούν να διαλέξουν τη δυσθυμία που τους ταιριάζει. Να τη ράψουν στα μέτρα τους. Πληρώνοντάς την όσο χρειάζεται.

* Ο Χρήστος Χωμενίδης είναι συγγραφέας

https://www.capital.gr/xristos-xomenidis/3857786/tsepi-mou-gemati-na-sai-kai-kanenan-mi-fobasai/

Άτακτη υποχώρηση της κυβέρνησης μετά τις αντιδράσεις, των συνταξιούχων για τις συντάξεις χηρείας


 Κάνει πίσω η κυβέρνηση μετά τις αντιδράσεις, στην επιστροφή εισπραχθέντων αναδρομικών ως 35.000 ευρώ στις διπλές συντάξεις χηρείας για τις οποίες εκκρεμεί από το 2017 η εφαρμογή ενιαίου συστήματος στους 100.000 συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα (τ.ΙΚΑ), καθώς στο δημόσιο και στον ΟΓΑ οι περικοπές εφαρμόζονται από το 2020.

Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν πρόκειται με τις επικείμενες αλλαγές στις συντάξεις χηρείας να αναζητηθούν αναδρομικά και οι όποιες αλλαγές στα δύο σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι της συζήτησης, δεν θα έχουν αναδρομική ισχύ, παρά μόνο από τη δημοσίευσή τους στο ΦΕΚ. Και αυτό γιατί η «κυβέρνηση αναγνωρίζει την αδυναμία του κράτους να μην είναι συνεπής στην εφαρμογή του νόμου».

Οι προτάσεις που βρίσκονται στο τραπέζι αφορούν στην άμβλυνση των επιπτώσεων και προβλέπουν:

1.Ο δικαιούχος να επιλέγει την σύνταξη που θα περικοπεί κατά 50% μετά την πάροδο της τριετίας. Έτσι θα μπορεί να επιλέξει την μείωση της μικρότερης σύνταξης.
2.Συζητείται το ενδεχόμενο η περικοπή να αφορά μόνο την εθνική σύνταξη (426,17 ευρώ) και όχι την αναλογική σύνταξη.

3.Να μην εφαρμοστεί η μείωση σε όσους εξακολουθούν να απασχολούνται από το 2024 και μετά ώστε να επικρατήσει ισονομία με τους υπόλοιπους συνταξιούχους που εργάζονται και δεν υφίστανται πλέον περικοπή της σύνταξης.

4.Η συγχώνευση των δύο εθνικών συντάξεων σε μία. Σήμερα οι δικαιούχοι σύνταξης χηρείας που έχουν ταυτόχρονα και δική τους σύνταξη παίρνουν δύο ανταποδοτικές και δύο εθνικές συντάξεις.

5.Να μην καταργηθεί η δεύτερη εθνική σύνταξη αλλά να μετατραπεί  σε ποσό προσωπικής διαφοράς ώστε να ισχύσει ο νόμος που προβλέπει τη χορήγηση μιας εθνικής σύνταξης, ανεξαρτήτως αριθμού συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.

Στο θέμα αναφέρθηκε πρόσφατα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ο οποίος τόνισε ότι «δεν έχει ληφθεί προς το παρόν καμία απόφαση», θέτοντας τέρμα στην συζήτηση που άνοιξαν δηλώσεις του αρμόδιου υφυπουργού Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Π. Τσακλόγου, για αναδρομική εφαρμογή του νόμου.
Ο ΕΦΚΑ κόβει τη σύνταξη χηρείας του 70% του θανόντος κατά 50% (στο 35% της αρχικής) στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης εξ ιδίου δικαιώματος, αλλά μόνο σε Δημόσιο και ΟΓΑ. Αντιθέτως, συνεχίζει και καταβάλει το 70%, και μετά την 3ετία, στις περιπτώσεις διπλής συνταξιοδότησης στον ιδιωτικό τομέα, έχοντας «φορτώσει» αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά έως και 30.000 ή 35.000 ευρώ στους συνταξιούχους.
Η νομοθεσία προβλέπει (ν.4387/16-Νόμος Κατρούγκαλου), ότι οι συνταξιούχοι δικαιούνται μια και μόνο εθνική σύνταξη (από 383 έως και 426 ευρώ το μήνα για 15ετή έως 20ετή ασφάλιση). Καίτοι έχει εκδοθεί εγκύκλιος από τον Π. Τσακλόγλου εδώ και δύο χρόνια, αλλά η σχετική διάταξη δεν εφαρμόζεται.

Ωστόσο, σε περίπτωση συνταξιοδότησης αγρότη/ισσας λόγω θανάτου αμέσως περικόπτεται το κοινωνικό μέρος της σύνταξης ΟΓΑ, το οποίο υπέχει θέση εθνικής σύνταξης και καταβάλλεται προκειμένου να μην περιοριστεί σε πολύ χαμηλά επίπεδα η (ανταποδοτική) σύνταξη του (πρώην) ΟΓΑ. Έτσι, για την αγρότισσα η σύνταξη χηρείας (ή εξ ιδίου δικαιώματος που είχε το δικαίωμα επιλογής παλαιότερα), περιορίζεται σε μόλις 30 ή 50 ευρώ.

Η ρύθμιση ισχύει από τον Οκτώβριο του 2020, επομένως εάν αρχίσει να εφαρμόζεται στους συνταξιούχους λόγω θανάτου του ιδιωτικού τομέα οφείλονται αναδρομικά από τότε, η περικοπή στις συντάξεις χηρείας με 50%

• Αφορά θανάτους μετά τις 13-5-2016

• Αφορά όσους εργάζονται ή παίρνουν δική τους σύνταξη

• Αφορά συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα

Έτσι, το υπουργείο ψάχνει τρόπο να περάσει όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα τη διάταξη αυτή στους συνταξιούχους χηρείας του ιδιωτικού τομέα.
Στο τραπέζι αρχικά είχε πέσει πρόταση να προχωρήσουν στην εφαρμογή της διάταξης γύρω στα Χριστούγεννα όπου θα δοθούν και εισοδηματικές ανάσες συνολικά στις συντάξεις. 
Πρόκειται για αυξήσεις που απορρέουν από την αναμόρφωση της ΕΑΣ (Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων), την αύξηση των συντάξεων από 1η Ιανουαρίου 2025, καθώς και την καταβολή του επιδόματος προσωπικής διαφοράς σε όσους δεν λαμβάνουν αυξήσεις. Επίσης, συζητείται και η κατάργηση της εισφοράς στο επικουρικό για ποσά συντάξεων έως 350 ευρώ και αναλογικότερη αντιμετώπιση στις μεγαλύτερες µε κράτηση στο υπερβαίνον του πλαφόν ποσό.

Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr

Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2024

Μήνυμα στον Πρωθυπουργό , από την Αθανασία, 35 ετών, τον Χρήστο, 28 ετών, την Σταυρούλα, 31 ετών, τον Νικόλα, 32 ετών και τη Ζωή, 26 ετών: - “Τρέμουμε πως βγει κι αυτός ο μήνας. Μας αγνοείς”:



 

Πέντε νέοι εργαζόμενοι μοιράζονται την αγωνία τους για το πώς θα “βγει” κι αυτός ο μήνας…

Η καθημερινότητα των νέων στην Ελλάδα έχει μετατραπεί σε έναν αδιάκοπο αγώνα επιβίωσης. Ένας διαρκής αγώνας, στον οποίο κάθε μέρα μετράς και ξαναμετράς τα λιγοστά χρήματα, που δεν σου φτάνουν ποτέ. Κόβεις από παντού, υπολογίζεις ακόμα και το ένα ευρώ που θα φύγει από την τσέπη, και πάλι δεν “βγαίνει” ο μήνας.

Πολλοί έχουν μόνιμη εργασία και επιδιώκουν να σταθούν στα πόδια τους οικονομικά, ωστόσο το συνεχώς αυξανόμενο κόστος ζωής δυσκολεύει την κάλυψη ακόμη και των στοιχειωδών αναγκών τους. Τα ενοίκια ακολουθούν ξέφρενη πορεία, οι τιμές των προϊόντων αυξάνονται διαρκώς, ενώ οι μισθοί παραμένουν απελπιστικά καθηλωμένοι.

Στο παρόν ρεπορτάζ, πέντε νέοι εργαζόμενοι εκφράζουν την αγωνία τους για το πώς, παρά τις συνεχείς προσπάθειες και τη σκληρή δουλειά, δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα οικονομικά κάθε μήνα. Οι μαρτυρίες τους αποκαλύπτουν μια κοινωνική πραγματικότητα γεμάτη αδιέξοδα, οικονομική πίεση και απογοήτευση.

ΠΕΝΤΕ ΝΕΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

«Σε αυτή την καταφανώς ψυχοφθόρα διαδικασία, λίγη σημασία έχει τι μου αρέσει περισσότερο»

Αθανασία, 35 ετών.

«Η συνεισφορά μου εδώ, θα μπορούσε να συνοψιστεί στην εξής διαπίστωση: είμαι 35, εργάζομαι χοντρικά 15 χρόνια και το τελευταίο διάστημα υπάρχουν στιγμές που έχω μείνει με κάτω των 50€, περίπου από τα μισά του μήνα. Να πάω σούπερ μάρκετ; Να βάλω καύσιμο στο αυτοκίνητο; Για το οποιοδήποτε είδος ψυχαγωγίας/διασκέδασης, που να απαιτεί χρηματικό αντίτιμο, ούτε λόγος.

Ζώντας σε αυτή την παράλογη και εξοργιστική πραγματικότητα, όπου για το ενοίκιο μόνο δαπανάται – πάνω κάτω – το 50% του μισθού, η καθημερινότητα είναι γεμάτη διλήμματα και προβληματισμούς, αφού πολύ συχνά πρέπει να διαλέξω ή το ένα ή το άλλο, ανάλογα με το κόστος. Σε αυτή την καταφανώς ψυχοφθόρα διαδικασία, λίγη σημασία έχει τι μου αρέσει περισσότερο. Σημασία έχει τι αντέχει η τσέπη.

Καμιά φορά, ανακαλώ τις σκέψεις που έκανα όταν αποφοίτησα από τη σχολή και με το πρώτο μνημόνιο να είναι ήδη σε ισχύ. “Θα κάνω ό,τι μπορώ, θα το παλέψω αλλά θα ζω πολύ καλύτερα στα 35”, έλεγα τότε, ίσως παρηγορώντας με για την τραγική κατάσταση που βίωνε η γενιά μου εργασιακά και κατ’ επέκταση οικονομικά, πάνω στη μεγάλη νιότη. Πράγματι, έκανα ό,τι μπορούσα, το πάλεψα κι εξακολουθώ. Τα 35 ήρθαν. Ήταν αναπόφευκτο, εξάλλου. Τα πολύ καλύτερα, όχι. Κι είναι τόσο άδικο, γαμώτο».

«Ντρέπομαι που το λέω, αλλά πολλές φορές έχει χρειαστεί να ζητήσω δανεικά από τους γονείς μου»

Χρήστος, 28 ετών.

«Έχω φτάσει σε ένα σημείο που νιώθω απόλυτα εξαντλημένος με την κατάσταση σε αυτή τη χώρα. Δουλεύω ασταμάτητα και παρά τις προσπάθειές μου, δεν μπορώ να τα βγάλω πέρα. Είμαι φιλόλογος, και η αλήθεια είναι ότι σπούδασα αυτό που αγαπούσα. Όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Ο μισθός μου δεν φτάνει ούτε για να καλύψω τα βασικά έξοδα, πόσω μάλλον να σκεφτώ κάτι παραπάνω για το μέλλον μου. Νοικιάζω ένα μικρό διαμέρισμα στο Παγκράτι, και παρόλο που οι συνθήκες εκεί δεν είναι ιδανικές, πληρώνω σχεδόν τον μισό μου μισθό στο ενοίκιο. Και δεν είναι μόνο το ενοίκιο το πρόβλημα. Μετά ακολουθούν οι λογαριασμοί, που κάθε μήνα ανεβαίνουν. Το ρεύμα, το νερό, το φυσικό αέριο… όλα γίνονται αβάσταχτα. Νιώθω συνεχώς αγωνία για το πώς θα τα καταφέρω και αν θα έχω λεφτά για φαγητό στο τέλος του μήνα. Η καθημερινότητα έχει γίνει ένας δύσκολος αγώνας. Και το χειρότερο από όλα είναι το συναίσθημα ταπείνωσης.

Ντρέπομαι που το λέω, αλλά πολλές φορές έχει χρειαστεί να ζητήσω δανεικά από τους γονείς μου. Είναι πραγματικά εξευτελιστικό να δουλεύω τόσες ώρες, και παρά την προσπάθεια, να μην μπορώ να συντηρήσω τον εαυτό μου. Ποτέ δεν πίστευα ότι στα 28 μου θα ήμουν ακόμη εξαρτημένος οικονομικά από την οικογένειά μου, ενώ δουλεύω. Είναι σαν να είμαι παγιδευμένος σε έναν κύκλο από τον οποίο δεν υπάρχει διέξοδος. Οι μισθοί παραμένουν στάσιμοι, η ακρίβεια καλπάζει, και δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι τα πράγματα θα αλλάξουν. Ζούμε σε έναν φαύλο κύκλο, όλοι οι νέοι γύρω μου νιώθουν το ίδιο. Σαν να έχουμε γίνει δούλοι αυτής της κατάστασης. Δεν μπορούμε να ζήσουμε, μόνο να επιβιώσουμε. Και το άγχος αυτό καταστρέφει κάθε χαρά από τη ζωή μας. Πώς να σκεφτείς το μέλλον, όταν δεν μπορείς να καλύψεις το παρόν;

Έχω σκεφτεί πολλές φορές να φύγω από την Ελλάδα, αλλά ακόμη και αυτό φαίνεται αδύνατο. Δεν έχω τα μέσα, δεν έχω τις απαραίτητες οικονομίες για να ξεκινήσω από την αρχή σε μια άλλη χώρα. Αισθάνομαι παγιδευμένος και νιώθω πως βρίσκομαι σε μια χώρα που μας στραγγίζει καθημερινά, χωρίς να υπάρχει κανένα φως στον ορίζοντα. Το πιο απογοητευτικό, όμως, είναι ότι κανείς δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται πραγματικά για εμάς. Η κοινωνία, το κράτος, οι πολιτικοί… είναι σαν να μας έχουν ξεχάσει. Σαν να μην έχουμε καμία αξία, σαν να μην υπάρχουμε καν. Όλοι μιλούν για ανάπτυξη και βελτίωση, αλλά δεν βλέπουμε τίποτα από αυτά στην καθημερινότητά μας. Όσο περνάει ο καιρός, το αίσθημα απογοήτευσης μεγαλώνει. Δεν ζητάμε πολλά, απλά να μπορούμε να ζήσουμε με αξιοπρέπεια. Δυστυχώς, αυτό φαίνεται να είναι μακρινό όνειρο για τους περισσότερους νέους».

«Δεν είναι OK να σκέφτομαι συνεχώς αν έχω τη δυνατότητα να βγω για να διασκεδάσω»

Σταυρούλα, 31 ετών.

«Εργάζομαι ως μισθωτή στον τομέα της λογιστικής και παράλληλα είμαι και ελεύθερη επαγγελματίας. Το εισόδημα μου είναι πάνω από τον μέσο όρο του μέσου μισθού στην Ελλάδα πράγμα το οποίο με κάνει πιο “τυχερή” από ανθρώπους που εργάζονται για τον βασικό μισθό, όμως πλέον με την ταχύτητα που ανεβαίνει το κόστος ζωής στην Ελλάδα μπορώ να πω πως ζορίζομαι οικονομικά και πως σκέφτομαι πολύ περισσότερο πού και πώς θα δαπανήσω το εισόδημά μου. Οι σταθερές μηνιαίες δαπάνες μου αφορούν ενοίκιο, τρόφιμα, βενζίνη, συντήρηση αυτοκίνητου, λογαριασμούς ρεύματος, νερού και τηλεφωνίας, συντήρηση σπιτιού, υποχρεώσεις εφορίας και ΕΦΚΑ, συνδρομή γυμναστήριου.

Τα τελευταία χρόνια έχω διαπιστώσει πως μου είναι πολύ πιο δύσκολο να αποταμιεύσω χρήματα στο τέλος του μήνα, κάτι που τα προηγούμενα χρόνια έκανα με περισσότερη ευκολία χωρίς να κάνω περικοπές στις ανάγκες μου, καθώς όσο πάει οι τιμές στα αγαθά και στις υπηρεσίες ανεβαίνουν με ανεξέλεγκτο ρυθμό. Πολλές φορές πιάνω τον εαυτό μου να κυνηγάει προσφορές στα σούπερ μάρκετ ή να κάνει εκπτώσεις στις ανάγκες του αγοράζοντας ένα πιο φθηνό προϊόν από αυτό που αρχικά επιθυμούσε. Έχει συμβεί να σκεφτώ ότι δεν πρέπει να πάρω ένα ζευγάρι παπούτσια που θέλω γιατί η αγορά αυτή θα με ζορίσει στις υποχρεώσεις που πρέπει να πληρώσω στο τέλος του μήνα.

Νιώθω πως στην ηλικία των 31 πλέον, θα έπρεπε να μην με απασχολεί τόσο το βιοποριστικό κομμάτι στην ζωή μου. Νιώθω πως δεν είναι OK να σκέφτομαι συνεχώς αν έχω τη δυνατότητα να βγω για να διασκεδάσω και δεύτερη φορά μέσα στην ίδια εβδομάδα, να σκέφτομαι εάν θα παραγγείλω έναν καφέ απ’ έξω. Είναι άθλος πλέον να ζήσει ένας νέος άνθρωπος μόνος του και να καταφέρνει να καλύπτει τις ανάγκες του αξιοπρεπώς. Θεωρώ πως όλο το πρόβλημα ξεκινάει από την κυβέρνηση η οποία αδιαφορεί πλήρως για τους νέους και το δείχνει καθημερινά μη κάνοντας κάτι για την μείωση ή την σταθεροποίηση του κόστους ζωής στην Ελλάδα. Το μόνο που βλέπω να την νοιάζει είναι η εξαθλίωση της των πολιτών της και η άνοδος των μεγάλων εταιρειών που η τιμολογιακή τους πολιτική πλέον έχει γίνει καρτέλ"

«Κουράστηκα να τρέμω κάθε μήνα αν θα μπορέσω να πληρώσω ενοίκιο, ρεύμα και βενζίνες»

Νικόλας, 32 ετών.

«Νομίζω πώς η κατάσταση στην Ελλάδα για τους νέους είναι σε μια απ’ τις χειρότερες φάσεις. Είμαι 32 ετών και εργάζομαι ως προγραμματιστής. Ζω στο Παγκράτι, σε ένα μικρό διαμέρισμα 42 τετραγωνικών και δίνω 420 ευρώ το μήνα για ενοίκιο. Όταν ξεκίνησα αυτή τη δουλειά, πίστευα ότι ο μισθός μου θα μου επέτρεπε να ζω αρκετά άνετα. Τελικά, βγαίνω τσίμα-τσίμα κάθε μήνα. Με το ενοίκιο που δίνω, τους λογαριασμούς στον Θεό, τις μετακινήσεις και τα καθημερινά έξοδα, δεν μένει τίποτα για αποταμίευση. Το άγχος είναι πλέον καθημερινό, η θλίψη είναι διάχυτη στην πόλη.

Παλιά μπορούσα να κάνω και κανένα ταξίδι, έστω για λίγες μέρες να ξεφύγω. Τώρα αυτό μοιάζει με πολυτέλεια. Ακόμα κι αν βρω φθηνά εισιτήρια, οι τιμές των καταλυμάτων και το κόστος με αποθαρρύνουν. Έχει χαθεί πλέον η χαρά, ο αυθορμητισμός. Πάω στο σούπερ μάρκετ και κοιτάζω προσεκτικά τις τιμές σε κάθε προϊόν, προσπαθώντας να γλιτώσω ακόμα και λίγα λεπτά. Είναι απίστευτο πώς το καθημερινό άγχος για τα οικονομικά έχει αλλάξει τις ζωές μας. Κάθε φορά που βλέπω τον λογαριασμό στο τέλος των αγορών, νιώθω αυτό το βάρος στο στήθος.

Προσπαθώ να βρω μια δουλειά με καλύτερο μισθό, αλλά ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Νιώθω κολλημένος σε μια πραγματικότητα που με φθείρει ψυχολογικά. Συχνά συζητάω με φίλους μήπως θα ήταν καλύτερα να φύγουμε στο εξωτερικό, αλλά είναι δύσκολο να πάρουμε μια τέτοια απόφαση. Προσωπικά, δεν νιώθω ότι είμαι σε φάση να αλλάξω χώρα για πολλούς λόγους. Όμως, δεν ξέρω αν μπορώ να κάνω για πολύ ακόμα υπομονή. Η ζωή στην Αθήνα γίνεται όλο και πιο ακριβή και νιώθω ότι χάνω τον έλεγχο. Το άγχος για το αν θα καταφέρω ποτέ να αποκτήσω κάτι δικό μου, μεγαλώνει. Δουλεύω συνεχώς, αλλά το τέλος του μήνα πάντα είναι μακριά και αναρωτιέμαι αν θα αλλάξει ποτέ κάτι. Κουράστηκα να τρέμω κάθε μήνα αν θα μπορέσω να πληρώσω το ενοίκιο, το ρεύμα και τις βενζίνες. Νιώθω ότι είμαστε μια γενιά που ζούμε με τον φόβο και τη θλίψη, χωρίς να μπορούμε να φανταστούμε ένα καλύτερο αύριο».

"Πώς να μην εγκαταλείψεις τη χώρα σου, όταν αυτή η χώρα σε τιμωρεί καθημερινά;"

Ζωή, 26 ετών.

«Εργάζομαι σε εταιρεία μάρκετινγκ. Πριν 4 χρόνια, όταν ξεκινούσα να δουλεύω, πίστευα ότι το μέλλον μου θα είναι γεμάτο ευκαιρίες. Πίστευα ότι με σκληρή δουλειά θα μπορέσω να έχω μια καλή ζωή, να φτιάξω κάτι δικό μου, να ταξιδεύω, να απολαύσω τη ζωή όπως τη φαντάστηκα. Όμως η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Η ζωή στην Ελλάδα έχει γίνει αφόρητη πλέον. Και τι εννοώ με αυτό: Τα ενοίκια ανεβαίνουν συνεχώς, το κόστος ζωής εκτοξεύεται, και ο μισθός μου δεν φτάνει ούτε για τα βασικά. Κάθε μήνας είναι μια μάχη. Να βγει κι αυτός ο μήνας, να μην αναγκαστώ να ζητήσω δανεικά απ’ τους γονείς μου.

Δεν είναι μόνο η δική μου περίπτωση, είναι ένα γενικότερο φαινόμενο. Η γενιά μας πληρώνει το τίμημα για αποφάσεις που άλλοι πήραν για εμάς. Αντί να ζούμε σε μια κοινωνία που μας στηρίζει, βιώνουμε μια κατάσταση διαρκούς ανασφάλειας. Οι πολιτικές των τελευταίων χρόνων μας έχουν εγκλωβίσει σε ένα σύστημα που λειτουργεί για τους λίγους και αφήνει τους υπόλοιπους να παλεύουν για τα ψίχουλα. Δουλεύουμε ατελείωτες ώρες, χωρίς καμία εγγύηση ότι θα έχουμε την ασφάλεια που μας αξίζει, χωρίς να απολαμβάνουμε τις χαρές της ζωής, τις εξόδους, τις εκδρομές, τα ταξίδια.

Είναι εξοργιστικό να βλέπεις την ανισότητα να μεγαλώνει, την πλειοψηφία των ανθρώπων να αγωνίζεται για τα βασικά ενώ μια μικρή μειοψηφία ευημερεί. Δεν μπορώ συνεχώς να ανησυχώ αν θα έχω να πληρώσω το ενοίκιο ή αν θα μου φτάσουν τα λεφτά για το σούπερ μάρκετ στις 20 του μήνα. Το κράτος φαίνεται να έχει ξεχάσει ότι υπάρχει μια ολόκληρη γενιά που ζει στο περιθώριο, μια γενιά που δεν μπορεί να κάνει όνειρα για το μέλλον. Δεν μας αξίζει αυτή η κατάσταση. Δεν μας αξίζει να ζούμε με το άγχος, χωρίς καμία προοπτική για κάτι καλύτερο. Η χώρα χρειάζεται αλλαγές, ριζικές αλλαγές, κι αν συνεχίσουμε έτσι, φοβάμαι ότι θα χαθεί μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων που θα μπορούσαν να προσφέρουν πολλά. Αλλά πώς να προσφέρεις όταν απλά προσπαθείς να επιβιώσεις; Πώς να μην αναγκαστείς να εγκαταλείψεις τη χώρα σου, όταν αυτή η χώρα σε τιμωρεί καθημερινά;»


https://www.news247.gr/magazine/reportage/akriveia-oi-neoi-kourastikan-na-zoun-me-to-agxos-tis-epiviosis/

Διοικητής Τράπεζας της Ελλάδος: - Ο πρωθυπουργός δεν φταίει για τίποτα!! - Για την ακρίβεια και την αισχροκέρδεια φταίνε μόνο οι πολίτες γιατί είναι χαζοί!!


 Μια σειρά από κενά και κραυγαλέες αντιφάσεις περιλαμβάνει η μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) που δημοσιεύτηκε πρόσφατα για τις τιμές των προϊόντων σουπερμάρκετ και την ακρίβεια στην ευρωζώνη. Παρόλο που τα στοιχεία τα οποία παρουσιάζει η μελέτη κατακρημνίζουν ανοιχτά το success story της κυβέρνησης για την πορεία της οικονομίας, καθώς μεταξύ άλλων επισημαίνεται πως οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν ακριβότερα κατά 10% από τους άλλους Ευρωπαίους τουλάχιστον 40 κατηγορίες προϊόντων, εντούτοις η ΤτΕ δεν επιρρίπτει ευθύνες στην κυβέρνηση για τις συνθήκες ακραίας ακρίβειας και αισχροκέρδειας που η ίδια έχει δημιουργήσει.

Αντίθετα, πετά το μπαλάκι στους πολίτες εκτιμώντας πως δεν ξέρουν να αποταμιεύουν ορθά! Παράλληλα, επισημαίνει την ανάγκη στήριξης των μικρών επιχειρήσεων, των ίδιων δηλαδή επιχειρήσεων που η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη καταδίκασε σε αφανισμό με τον φορολογικό νόμο 5073/2023. Το Documento αντικρούει τις διάτρητες προτάσεις της μελέτης…

Μέσα από την έκθεσή της η ΤτΕ προτάσσει την ανάγκη ενίσχυσης τοπικών και μικρών επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας των πολυεθνικών παραγωγών.

Ο φορολογικός νόμος

Ωστόσο φαίνεται πως λησμονεί τον φορολογικό νόμο 5073/2023 που πέρασε η ΝΔ τον Δεκέμβριο του 2023, ο οποίος ουσιαστικά έριξε ταφόπλακα στις μικρές επιχειρήσεις αφήνοντας στο απυρόβλητο τους μεγάλους ομίλους.

Ειδικότερα, με πρόσχημα τη φοροδιαφυγή εισάχθηκε το φορολογητέο τεκμαρτό εισόδημα, δηλαδή η φορολόγηση εισοδήματος το οποίο δεν έχει αποκτηθεί και στοχοποιεί μεγάλο τμήμα ελεύθερων επαγγελματιών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση επέλεξε να αφήσει ανέγγιχτη τη φοροδιαφυγή των μεγάλων ομίλων. Το νέο φορολογικό πλαίσιο αφενός φέρνει πιο κοντά τα λουκέτα, που είναι ήδη προ των πυλών για πολλές επιχειρήσεις, αφετέρου λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής στο γενικό επίπεδο τιμών. Το προβληματικό εγχείρημα στηρίζεται στο νέο σύστημα «ελάχιστης αμοιβής» που ξεκινά να ισχύει από τα φετινά εισοδήματα και επιβάλλει στους αυτοαπασχολούμενους να φορολογηθούν το 2024 για ελάχιστο τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα έως 50.000 ευρώ τον χρόνο. Ο νέος φορολογικός νόμος αγνόησε πως οι επιχειρήσεις έχουν αύξηση του λειτουργικού κόστους κατά 40% και η αύξηση του φόρου εισοδήματος τις επιβαρύνει επιπλέον με αποτέλεσμα να αδυνατούν να ανταποκριθούν στις νέες φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Η ΤτΕ εμφανίζεται αδιάβαστη αναφορικά με τις αιτίες της αισχροκέρδειας αγνοώντας το γεγονός ότι η κυβέρνηση κάνει τα στραβά μάτια σε φαινόμενα αισχροκέρδειας μεγάλων επιχειρήσεων, όπου εντοπίζεται αυθαίρετη αύξηση των τιμών από τις εταιρείες παραγωγής προϊόντων.

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η αλήθεια για την αισχροκέρδεια που αδειάζει τις τσέπες των Ελλήνων αποτυπώνεται επίσημα στα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας. Συγκεκριμένα, σε έκθεση για την τροφική ασφάλεια του πλανήτη για το 2023 («Food Security Update – World Bank Response to Food Insecurity») η Ελλάδα βρίσκεται στη δέκατη θέση διεθνώς σε πληθωρισμό, έχοντας 11% «πραγματικό πληθωρισμό» στα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης.

 

Για όλα φταίνε οι πολίτες

Σύμφωνα με την ΤτΕ, το μεγάλο πρόβλημα για την ακρίβεια στην Ελλάδα είναι ότι οι Έλληνες δεν έχουν καταναλωτική παιδεία και θα πρέπει να αποκτήσουν οικονομικό αλφαβητισμό, δηλαδή να μάθουν να αποταμιεύουν σωστά. Ναι, το διαβάσαμε κι αυτό στην επίμαχη μελέτη! Στην οποία βέβαια δεν δίνεται απάντηση στο ερώτημα που εύλογα ανακύπτει: Πώς θα πραγματοποιηθεί αυτός ο «αλφαβητισμός» όταν το 67,5% των πολιτών ξοδεύει το εισόδημά του μέχρι τις 19 του μήνα; Οι ερευνητές της μελέτης απαξιώνουν προφανώς τις πρόσφατες διεθνείς οικονομικές μελέτες που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την οικονομική δυσπραγία των Ελλήνων.

Σύμφωνα με τη Eurostat η Ελλάδα είναι η τέταρτη φτωχότερη χώρα της Ευρώπης, με το 26% του πληθυσμού (2,4 εκατ.) να αντιμετωπίζει τουλάχιστον έναν από τους παρακάτω κινδύνους: φτώχεια και ακραία υλική και κοινωνική αποστέρηση. Μάλιστα σχεδόν το 50% των νέων 15-29 ετών ζει με τους γονείς του.

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται οι έρευνες της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) που αναφέρουν πως μια πενταμελής οικογένεια χρειάζεται περίπου 1.800 ευρώ μηνιαίως για να καλύψει μόνο δευτερογενείς ανάγκες, όπως τα φροντιστήρια, αποτυπώνοντας έτσι με τον πιο γλαφυρό τρόπο τις δυσκολίες μιας ελληνικής οικογένειας.

Μάλιστα, τον Ιούλιο του 2024 ο πληθωρισμός στην Ελλάδα σκαρφάλωσε στο 2,7% από 2,3% τον Ιούνιο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη μελέτη της ΤτΕ, στην οποία καταγράφεται ότι η τιμή του αλεσμένου καφέ στην Ελλάδα είναι 50% υψηλότερη από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, της μαργαρίνης κατά 60%, του ανθρακούχου νερού κατά 129%, των χαρτοπετσετών 100%, του γάλακτος μακράς διαρκείας κατά 56%, ενώ την ίδια στιγμή το ελληνικό ελαιόλαδο στην ευρωζώνη είναι 17% φτηνότερο!

Παράλληλα, σε επίπεδο κοινωνικής πολιτικής στην Ελλάδα διαπιστώνονται αργά αντανακλαστικά, καθώς η ανισότητα πλούτου έφτασε το 17%, όπως επισημαίνει η έκθεση της UBS «Global Wealth Report». Μάλιστα η έκθεση υπογραμμίζει τη «βουτιά» του μέσου πλούτου ανά ενήλικα στην Ελλάδα, καθώς από το 2008 έως το 2023 υποχώρησε πάνω από 30%.

Αναμένουμε με ενδιαφέρον νέα μελέτη της ΤτΕ που θα συστήνει τρόπους στον μέσο Έλληνα πολίτη ώστε κάτω από αυτές τις δυσμενείς συνθήκες να καταφέρνει και να διαχειρίζεται τις οικονομικές του υποχρεώσεις και να… αποταμιεύει χρήματα.





πηγή:https://www.documentonews.gr/article/stoyrnaras-tte-oi-polites-ftaine-gia-tin-akriveia-h-aisxrokerdeia-den-einai-eisagomeni/