Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2023

Σύνταξη "Ψίχουλα" ή καθόλου σύνταξη; - Ποιοι τυχεροί θα λάβουν 2πλη δόση "Ψίχουλα";





 Με σύνταξη "ψίχουλα" αντί για … καθόλου σύνταξη θα πρέπει να πορευτούν χιλιάδες μη μισθωτοί που έχουν χρέη προς τον ΕΦΚΑ, τα οποία κυμαίνονται στην περιοχή των 20.000 έως και 30.000 ευρώ: 

Ως τώρα όσοι είχαν ανοιχτούς λογαριασμούς με τα Ταμεία και οι οφειλές τους ξεπερνούσαν τα 20.000 ευρώ, θα έπρεπε να βρουν μετρητά να πληρώσουν εφάπαξ το ποσό που υπερέβαινε το συγκεκριμένο όριο, γιατί διαφορετικά δεν ήταν εφικτό να συνταξιοδοτηθούν.

Με διάταξη στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας "ανοίγει" ο δρόμος για διακανονισμό των οφειλών και έκδοση συνταξιοδοτικής απόφασης για εκείνους που έχουν «μπλοκάρει» λόγω χρεών και δεν μπορούν να πάρουν ούτε ένα ευρώ, αν πρώτα δεν εξοφλήσουν εφάπαξ τα ποσά που ξεπερνούν το όριο των 20.000 ευρώ.

Ποιοι συνταξιούχοι βγαίνουν "κερδισμένοι"

Σχεδόν 13.000 είναι σήμερα οι υποψήφιοι συνταξιούχοι με οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία που δεν μπορούν να υποβάλουν αίτηση συνταξιοδότησης, αν και πληρούν τις προϋποθέσεις. Πλέον, αυξάνεται το ανώτατο όριο οφειλών ασφαλιστικών εισφορών για συνταξιοδότηση από 20.000 σε 30.000 ευρώ και για τον πρώην ΟΓΑ από 6.000 σε 10.000 ευρώ. ΠΡΟΣΟΧΗ, όμως: Το μέτρο αφορά ασφαλισμένους που έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος ηλικίας τους και, ταυτόχρονα, έχουν καταβάλει εισφορές για τουλάχιστον 20 έτη ασφάλισης. Όσοι είναι στους «κερδισμένους» θα δουν για το ποσό από 20.000 έως 30.000 ευρώ (6.000 έως 10.000 ευρώ για τον π. ΟΓΑ) να παρακρατείται ποσοστό τουλάχιστον 60% της μηνιαίας σύνταξης που θα εκδοθεί.

Για το υπόλοιπο χρέος θα γίνει παρακράτηση σε 60 δόσεις μέχρι την εξόφλησή του, όπως γίνεται και σήμερα. Ως κριτήριο υπαγωγής στη ρύθμιση τίθεται όριο τραπεζικών καταθέσεων του οφειλέτη στις 12.000 ευρώ και 6.000 ευρώ για οφειλέτες του π. ΟΓΑ. 

Στους "χαμένους" της ευνοϊκής αυτής διάταξης συγκαταλέγονται αφενός όσοι έχουν χρέη πάνω από 30.000 ευρώ, ή 10.000 ευρώ εάν είναι αγρότες, αφετέρου όσοι δεν έχουν συμπληρώσει μία από τις δύο προβλεπόμενες ασφαλιστικές προϋποθέσεις, ήτοι την ηλικία των 67 ετών και τα 20 έτη ασφάλισης.

Και βέβαια, όσοι έχουν καταθέσεις πάνω από 12.000 ή 6.000 ευρώ κατά περίπτωση (επαγγελματίας ή αγρότης), ακόμη κι αν αυτές βάσει του προγραμματισμού τους είναι για μια έκτακτη ανάγκη, δεν θα μπορούν να πάρουν τη σύνταξή τους.

Τι ποσά θα λαμβάνουν ως σύνταξη οι οφειλέτες

Εφόσον, πάντως το πρώτο διάστημα εφαρμογής του μέτρου οι ενδιαφερόμενοι δεχθούν να γίνει άρση του τραπεζικού τους απορρήτου για να φανεί το ύψος των καταθέσεών τους, δεν αποκλείεται να αυξηθεί εκ νέου το όριο που έχει τεθεί για το ύψος των οφειλών.

Με βάσει λοιπόν τα όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο, χορηγείται το 40% της σύνταξης σε όσους χρωστούν έως 30.000 ευρώ στον ΟΑΕΕ και έως 10.000 ευρώ στον ΟΓΑ. Για την έγκριση της οφειλής και της ρύθμισης θα υπάρχει ειδική πλατφόρμα, μέσω της οποίας θα γίνονται έλεγχοι και θα διασταυρώνονται οι τραπεζικές καταθέσεις των οφειλετών. Αν οφειλέτης έχει συμπληρώσει το 67ο έτος και έχει οφειλή 30.000 ευρύ, θα βγάλει σύνταξη 470 ευρώ (98 ευρώ η ανταποδοτική και 371,7 ευρώ με 15ετία). Ο συνταξιούχος αυτός θα λαμβάνει 200 ευρώ το μήνα για 3,5 έτη μέχρι το χρέος να περιοριστεί στα 20.000 ευρώ. Αν οφειλέτης χρωστάει 30.000 ευρώ και έχει 40 έτη ασφάλισης θα βγάλει σύναξη 820 ευρώ και για 24 μήνες θα λαμβάνει σύνταξη 415 ευρώ το μήνα.





πηγή:https://www.enikonomia.gr/economy/titlos-psichoula-syntaxi-anti-gia-ka/509455/

Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023

Οι Μισθοί πείνας, η στέγαση, ο βιοπορισμός στενάζουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων : - Αμείλικτα ερωτήματα για την κυβέρνηση που προσποιείται πως ενδιαφέρεται

 




Ερώτηση Δημήτρη Μπιάγκη, Βουλευτή Κέρκυρας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Εθνική Οικονομίας και Οικονομικών για τη στέγαση των στρατιωτικών και των μελών των οικογενειών τους

Με ερώτησή του προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν πρότασης του Τομέα Άμυνας, ο Βουλευτής Κέρκυρας και κοινοβουλευτικός υπεύθυνος ΚΤΕ Εθνικής Άμυνας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μπιάγκης, αναδεικνύει το ζήτημα της ανάγκης επίλυσης του προβλήματος αποτελεσματικής στέγασης του στρατιωτικού προσωπικού και των οικογενειών τους.

Στην ερώτησή του ο βουλευτής αφού αναφέρεται στο πρόβλημα, το οποίο επιτείνουν τόσο οι συχνές μεταθέσεις των στρατιωτικών, όσο και το υψηλό κόστος στέγασης αλλά και οι συνεχείς αυξήσεις του κόστους διαβίωσης, καλεί την κυβέρνηση να τοποθετηθεί επί του ζητήματος και να προβεί στη λήψη κατάλληλων μέτρων, παραθέτοντας παράλληλα συγκεκριμένες προτάσεις.

Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης παρατίθεται παρακάτω:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους Υπουργούς

Εθνικής Άμυνας

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Θέμα: «Στέγαση Στρατιωτικών και των μελών των οικογενειών τους»

Το εισόδημα των στρατιωτικών τα τελευταία χρόνια, και παρά την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια, παραμένει αμετάβλητο, ενώ η ενεργειακή κρίση και η αυξανόμενη ακρίβεια των αγαθών έχουν συμβάλει αισθητά στην υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου τους.

Ο συγκεκριμένος εργασιακός χώρος διέπεται από υποχρεωτικές διατασσόμενες μεταθέσεις, ανά περίπου 3 χρόνια, με αποτέλεσμα τη συχνή εναλλαγή του τόπου διαμονής και κατοικίας των στρατιωτικών. Η εύρεση κατοικίας, εκτός από το δυσβάστακτο κόστος της ενοικίασης, είναι και πολύ δύσκολη και σε αυτό έχει συμβάλει και το σύστημα βραχυχρόνιας μίσθωσης οικημάτων (AirBnB κλπ). Ενδεικτικά, το κόστος μίας μέσης οικίας για τετραμελή οικογένεια μπορεί να ανέλθει ακόμη και σε ποσό συγκρίσιμο με το μηνιαίο μισθό ενός στρατιωτικού.

Από τα παραπάνω, γίνεται κατανοητό ότι το υψηλό κόστος στέγασης, εφόσον βέβαια υπάρχει διαθεσιμότητα, σε συνδυασμό με τις συνεχείς αυξήσεις του κόστους διαβίωσης,   αποτελούν μία ασφυκτική κατάσταση για τις οικογένειες των στρατιωτικών, με αποτέλεσμα τη μη επάρκεια των μηνιαίων αποδοχών τους.

Δεδομένου ότι, η εξασφάλιση στέγης αποτελεί ανάγκη πρώτης προτεραιότητας για το σύνολο των πολιτών μίας οργανωμένης κοινωνίας, πολλώ δε μάλλον όταν πρόκειται για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, όπου το πρόβλημα είναι εξαιρετικά οξύ, καθόσον πολλοί και πολλές εξ αυτών αναγκάζονται σε υλοποίηση συχνών μεταθέσεων, ενίοτε μακριά από τον τόπο καταγωγής τους, σε ακριτικές και νησιωτικές περιοχές, ενώ μπορεί να αντιμετωπίζουν και ζητήματα μη συνυπηρέτησης των δύο συζύγων (διαμένοντες σε δύο διαφορετικές οικίες) ή να έχουν τέκνα που χρήζουν ιδιαίτερης ιατρικής φροντίδας ή φοιτούν σε άλλη πόλη από αυτή που διαμένει η οικογένειά τους.

Δεδομένου ότι, η οικιστική ανάπτυξη σε μια περιοχή σε συνδυασμό με την τουριστική ζήτηση στέγης, καθώς και με τις αντίστοιχες ανάγκες για φοιτητική στέγη και ο τρόπος διάθεσης αυτής (π.χ. βραχυχρόνια μίσθωση/AIRBNB) επιτείνει το παραπάνω στεγαστικό ζήτημα των στρατιωτικών.

Δεδομένου ότι, ο αριθμός των στρατιωτικών οικημάτων στις εγκαταστάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων δεν επαρκεί για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των στρατιωτικών και των οικογενειών τους, αλλά και η κατάσταση των περισσοτέρων εκ των υπαρχόντων στρατιωτικών οικημάτων δεν είναι ικανοποιητική, λόγω παλαιότητας, με αποτέλεσμα πολλοί εκ των στρατιωτικών να υποχρεώνονται στην κάλυψη των εξόδων συντήρησης και αναβάθμισής τους από ίδιους πόρους.

Δεδομένου ότι, υφίστανται ανενεργά οικήματα εντός στρατιωτικών εγκαταστάσεων, καθώς και ακίνητη περιουσία ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.), του Ταμείου Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.) και του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας (Τ.Α.Α.) που θα ήταν δυνατόν να καλύψουν μέρος των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Δεδομένου ότι, το στεγαστικό πρόβλημα, που ταλανίζει το σύνολο των στρατιωτικών, ιδιαίτερα τα στελέχη του Στρατού Ξηράς, αποτελεί έναν από τους κύριους λόγους που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά το ενδιαφέρον των νέων για εισαγωγή στις παραγωγικές σχολές του Στρατού Ξηράς (ΣΣΕ/Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων και ΣΜΥ/Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών) μέσω των πανελληνίων εξετάσεων, είναι εξαιρετικά μειωμένο, με αποτέλεσμα τη δημιουργία κενών θέσεων στις υπόψη σχολές σε ποσοστό περίπου 30% έως 60%.

Δεδομένου ότι, η οικογενειακή σταθερότητα των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εξασφάλιση στέγασης, αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της μαχητικής τους ικανότητας.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

1. Ποιο είναι το ποσοστό κάλυψης του συνόλου των επιθυμούντων στελεχών να διαμείνουν σε στρατιωτικά οικήματα;

2. Έχετε την πρόθεση να διερευνήσετε το πολύ σημαντικό στεγαστικό ζήτημα των στρατιωτικών, ώστε να δοθεί άμεση λύση στην εξεύρεση κατοικίας και της αντιμετώπισης του κόστους ενοικίου; Αν ναι, σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε ώστε να εξευρεθούν οι απαιτούμενοι πόροι για την αύξηση του αριθμού των στρατιωτικών οικημάτων;

3. Προτίθεστε να εξετάσετε όλες τις παραμέτρους που επιτείνουν το στεγαστικό ζήτημα των στελεχών και να δώσετε λύση σε μία σειρά εξ αυτών, προκειμένου αυτό να αμβλυνθεί, όπως η συνυπηρέτηση ή η υπηρέτηση στον τόπο καταγωγής.

4. Προτίθεστε να αξιοποιήσετε τα ανενεργά οικήματα εντός των στρατιωτικών εγκαταστάσεων των Ενόπλων Δυνάμεων και μέρος της ακίνητης περιουσίας των Ταμείων ΤΕΘΑ, ΤΕΣ και ΤΑΑ προς κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των στελεχών τους;

5. Έχετε την πρόθεση να διαθέσετε ελεύθερες-αναξιοποίητες εκτάσεις εντός στρατιωτικών εγκαταστάσεων, μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών, σε κατασκευαστικές εταιρείες, με σκοπό τη δημιουργία στρατιωτικών οικημάτων προς αξιοποίηση για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των στελεχών;

6. Προτίθεστε να αυξήσετε τα κονδύλια συντήρησης – αναβάθμισης των υπαρχόντων στρατιωτικών οικημάτων με σκοπό τη βελτίωση της κατάστασής τους;

7. Σχεδιάζετε να παρέξετε επίδομα ενοικίου σε στελέχη που υπηρετούν σε περιοχές όπου δεν υφίστανται στρατιωτικά οικήματα ή τα υπάρχοντα δεν επαρκούν για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών τους ή η μίσθωση οικημάτων είναι αδύνατη;

8. Σχεδιάζετε να παρέξετε επίδομα ενοικίου σε στελέχη, τουλάχιστον αυτών που υπηρετούν σε ακριτικές περιοχές, όπως τον Έβρο και τα νησιά, σε ποσοστό τουλάχιστον 50%;

9. Προτίθεστε να αναθεωρήσετε – βελτιώσετε τη διαδικασία επιλογής δικαιούχων στελεχών προς διάθεση στρατιωτικών οικημάτων, τροποποιώντας κατάλληλα το σχετικό θεσμικό πλαίσιο; Αν ναι, μεταξύ άλλων, προτίθεστε να ενσωματώσετε στο σχετικό θεσμικό πλαίσιο διάθεσης των στρατιωτικών οικημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, ανά κατηγορία στρατιωτικού προσωπικού, ως κριτήριο, το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα που αποτελεί ένα απολύτως αντικειμενικό κοινωνικό κριτήριο; 

10.Θα υπάρξει νέο μισθολόγιο για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων από 1 Ιανουαρίου 2024, όπως εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, ώστε η αύξηση των εσόδων των στελεχών να συμβάλλει στην επίλυση του στεγαστικού προβλήματος των στρατιωτικών και των οικογενειών τους;

Πρόεδρος ΣΥΡΙΖΑ: - Η Φορολογία είναι φωτιά - Ο κατώτατος μισθός πρέπει να πάει τουλάχιστον στα 900 ευρώ


 

Συνέντευξη του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία στο KONTRA24 και τη δημοσιογράφο Αναστασία Γιάμαλη

Σημεία συνέντευξης:

Φορολογία - φωτιά

Οι φόροι στη χώρα μας είναι πάρα πολύ μεγάλοι. Μέσα σε 2 χρόνια έχουν αυξηθεί τα έσοδα από τον ΦΠΑ κατά 40% στο σύνολό τους. Έχει αυξηθεί το εισόδημα του Έλληνα κατά 40% τα τελευταία 2 χρόνια; Πώς λοιπόν ο Έλληνας πληρώνει; Από πού βγαίνει το 40%; Βγαίνει από όποιο μαξιλάρι έχει ο καθένας. Ό,τι αποκούμπι έχει για το μέλλον του. Ο Έλληνας φτωχοποιείται.

Για τον κατώτατο μισθό

Δεν είναι δυνατόν να έχεις έναν κατώτατο μισθό στα επίπεδα της Ελλάδας και συγχρόνως να μην έχεις κοινωνικό κράτος πρόνοιας. Είναι διπλό το χαστούκι έτσι. Άρα λοιπόν η αύξηση του κατώτατου μισθού είναι θέμα διαβίωσης. Κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να πάει τουλάχιστον στα 900 €. Δεν μπορώ να φανταστώ πώς κάποιος σε αυτή τη χώρα που έχει τιμή βενζίνης υψηλότερη σε σχέση με την Κύπρο στην οποία εξάγουμε βενζίνη, μπορεί να ζήσει με λιγότερα από 900 € καθαρά τον μήνα.


Για την αναλγησία των υπουργών

Ο κ. Γεωργιάδης λέει ότι κανείς δεν ενδιαφέρεται για τα Τέμπη.
Η κα Μιχαηλίδου λέει ότι κάνει καλό το περπάτημα 2 χιλιόμετρα στα παιδιά με μία τσάντα 5 κιλά για να πάνε στο σχολείο τους.
Η κα Κεραμέως λέει ότι οι νοσηλευτές μπορεί να μην αμείβονται καλά αλλά παίρνουν καλή εμπειρία από το Δημόσιο, λες και κάποιος στο τραπέζι του τρώει εμπειρία για να χορτάσει.
Αυτοί οι άνθρωποι έχουν ξεχάσει τι πάει να πει να υπηρετείς κάποιον που δεν έχει την τύχη σου.

Για τον χαρακτηρισμό «φυντάνι» από τον κ. Κουτσούμπα

Καταρχάς εύχομαι ο κ. Κουτσούμπας να έχει αναρρώσει και θα ήθελα να τον συναντήσω στη Βουλή κάποια στιγμή. Για το σχόλιό του, θα του θύμιζα τις λέξεις που γνωρίζει καλύτερα από μένα, του συντρόφου Μάο, που έλεγε: «αφήστε όλα τα λουλούδια να ανθίσουν».

Η ουσία της φιλολαϊκής πολιτικής

Η εφαρμοσμένη πολιτική μας είναι ξεκάθαρα φιλεργατική και φιλολαϊκή, όμως δεν είναι ανάγκη να κατεβαίνουμε στις εκλογές δαιμονοποιώντας άλλα μέλη της κοινωνίας. Θέλουμε κοινωνική ειρήνη.
Πολιτική είναι το πώς αλλάζεις την καθημερινότητα του Έλληνα. Θέλουμε μια κοινωνία που να ενισχύει τα πιο αδύναμα στρώματα. Να τους δίνει τη δυνατότητα κοινωνικής ανέλιξης. Η ρητορική μίσους δεν με εκφράζει.

ΕΦΚΑ: Πότε θα πιστωθεί το επίδομα προσωπικής διαφοράς σε 730.550 συνταξιούχους


                                                                  ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

           
Νωρίτερα οι πληρωμές του e-ΕΦΚΑ για τους συνταξιούχους

Ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και με στόχο  την οικονομική διευκόλυνση των συνταξιούχων οι ημερομηνίες για τις πληρωμές των συντάξεων μηνός Ιανουαρίου 2024 και του επιδόματος προσωπικής διαφοράς θα πραγματοποιηθούν νωρίτερα. Συγκεκριμένα:

Α. ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΜΗΝΟΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2024

  • Την Τρίτη 19 Δεκεμβρίου 2023 πρόκειται να καταβληθούν οι κύριες συντάξεις από τα τέως ταμεία Μη Μισθωτών ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ, οι κύριες συντάξεις που απονεμήθηκαν από τη σύσταση του ΕΦΚΑ και μετά, με τον ν.4387/2016, μέσω του ΟΠΣ-ΕΦΚΑ [συνταξιούχοι Μισθωτοί & Μη Μισθωτοί από 12.5.2016 (Ν.4387/12.5.2016 και έπειτα] και όλες οι επικουρικές συντάξεις του ιδιωτικού τομέα (Μη Μισθωτών και Μισθωτών).
  • Την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2023 πρόκειται να καταβληθούν οι κύριες συντάξεις των τέως Ταμείων Μισθωτών [ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τραπεζών, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΛΟΙΠΩΝ ΕΝΤΑΣΣΟΜΕΝΩΝ (ΤΣΕΑΠΓΣΟ, ΤΣΠ-ΗΣΑΠ), ΝΑΤ, ΕΤΑΤ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ] καθώς και οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου.
    Επισημαίνεται ότι οι εν λόγω συντάξεις θα είναι αυξημένες κατά 3%, με αποτέλεσμα η εθνική σύνταξη για το 2024 να διαμορφώνεται στα 426,17 ευρώ από 413,76 ευρώ (+12,41 €).

Β. ΕΠΙΔΟΜΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ

  • Την Τετάρτη  20 Δεκεμβρίου 2023 θα πιστωθεί το «επίδομα προσωπικής διαφοράς» με ποσά που κυμαίνονται από 100 – 200 ευρώ σε 730.550 συνταξιούχους, ενώ το συνολικό ποσό που θα διατεθεί ανέρχεται στα 102.8 εκατομμύρια ευρώ
    Η κατανομή του επιδόματος στους δικαιούχους εμφανίζεται στον ακόλουθο πίνακα: 
ΠΟΣΟ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣΠΛΗΘΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΟΣΟ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ
100304.67730.467.700
150256.82838.524.200
200169.04533.809.000
ΣΥΝΟΛΑ        730.550102.800.900


Υπενθυμίζεται ότι οι ασφαλισμένοι με συντάξιμες αποδοχές άνω των 1.600 ευρώ δεν θα λάβουν επίδομα.

Γ. ΕΠΙΔΟΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ευάλωτων νοικοκυριών κατά τον Δεκέμβριο 2023  

  • Τη Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2023 θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή του επιδόματος των 150 ευρώ η οποία θα καταβληθεί σε 929.227 χαμηλοσυνταξιούχους στους οποίους καταβλήθηκε κύρια σύνταξη γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου  και η προσυνταξιοδοτική παροχή μηνός Οκτωβρίου 2023 και οι οποίοι κατά τον μήνα αυτό είχαν ποσό προσωπικής διαφοράς συντάξεων, ίσο ή μικρότερο των δέκα (10) ευρώ. Επίσης, έκτακτη εφάπαξ οικονομική ενίσχυση ύψους διακοσίων (200) ευρώ θα λάβουν 45.860 δικαιούχοι επιδομάτων αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ. Συνολικά, 975.087 δικαιούχοι θα λάβουν επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ευάλωτων νοικοκυριών 100 ή 200 ευρώ.

    Επισημαίνεται ότι η έκτακτη εφάπαξ οικονομική ενίσχυση χορηγείται στους παραπάνω δικαιούχους εφόσον τους καταβλήθηκαν κύριες συντάξεις γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου ή προσυνταξιοδοτική παροχή μηνός Οκτωβρίου 2023, αθροιστικώς, συνολικού καθαρού προ φόρου ποσού έως και επτακόσια (700) ευρώ. 

Από τη Διοίκηση του e-Ε.Φ.Κ.Α.

Η Ιστορική αμνησία και ο ζουρλομανδύας της πολιτικής ορθότητας




Η Ιστορία ξεχνιέται με το πέρασμα του χρόνου και αυτό γίνεται ενίοτε πολύ επικίνδυνο. Ειδικά στις μέρες μας, στην εποχή του TikTok. Συνομιλώντας με την Αμερικανίδα πολύ γνωστή δημοσιογράφο Σούζαν Γκλάσερ άκουσα κάτι που με σόκαρε. Ο Τραμπ σε μια συνέντευξή του είπε ότι ενδεχομένως σε μια δεύτερη θητεία να γίνει δικτάτορας «την πρώτη ημέρα». Το άκουσμα αυτής της φράσης θα έπρεπε να προκαλεί μια βίαιη, ενστικτώδη αντίδραση. «Οχι σε όλους», σχολίασε η Γκλάσερ, τονίζοντας ότι σε μια πολύ μεγάλη μερίδα Αμερικανών ψηφοφόρων, και πολλών μάλιστα νέων ψηφοφόρων, η απειλή του Τραμπ μπορεί να είναι και ελκυστική. Ο όρος δικτάτορας δεν κουβαλάει για αυτούς τους ανθρώπους το ιστορικό βάρος του παρελθόντος. Εχει περάσει πολύ μεγάλο διάστημα από την περίοδο του ναζισμού-φασισμού; Το εκλαμβάνουν σαν κάτι αστείο και το αντιμετωπίζουν πολύ επιφανειακά; Ή μήπως τους ενδιαφέρει ποιος «θα φέρει το ψωμί στο τραπέζι» και δεν δίνουν δεκάρα για το αν ένας ηγέτης είναι δικτάτορας ή όχι; Μάλλον και τα τρία ισχύουν, σε διάφορες δοσολογίες.

Ακριβώς όμως το ίδιο φαινόμενο βλέπει κανείς και αλλού, σε σχέση με τον αντισημιτισμό που έχει πυροδοτηθεί από τα γεγονότα στη Γάζα. Η σκληρή κριτική στο Ισραήλ και την πολιτική του είναι ένα πράγμα, θεμιτό και λογικό. Ο βίαιος αντισημιτισμός που εκδηλώνεται στα αμερικανικά πανεπιστήμια και στον δημόσιο διάλογο είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Και έχει να κάνει με το γεγονός ότι η μνήμη του Ολοκαυτώματος υποχωρεί ραγδαία. Είναι πολλοί όσοι δεν θυμούνται, δεν έχουν ποτέ διαβάσει κάτι για αυτό, δεν θεωρούν ότι τους αφορά.

Αν σε αυτά προσθέσετε και την αντίδραση σημαντικής μερίδας πολιτών στον ζουρλομανδύα της πολιτικής ορθότητας, μπορείτε να καταλάβετε γιατί η ιδέα του Τραμπ «δικτάτορα για μία ημέρα» δεν προκαλεί τις αναμενόμενες αντιδράσεις.

Αναρωτιέμαι βέβαια αν αυτό συμβαίνει μόνο στην Αμερική. Καθώς το εκκρεμές κινείται ραγδαία προς τα δεξιά στην Ευρώπη και την Ελλάδα, ανάλογα φαινόμενα έχουμε και θα έχουμε σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό και εδώ. Για έναν νέο που γεννήθηκε μετά το 2000 η λέξη «χούντα» μάλλον δεν σημαίνει τίποτα. Η ρηχή και στιγμιαία ενημέρωση, η απομάκρυνση από την ιστορική μνήμη σε συνδυασμό με την αδιαφορία για την Ιστορία μπορούν εύκολα να καλλιεργήσουν το έδαφος για μια επόμενη φάση. Οπου στην καλύτερη περίπτωση θα επικρατεί… αμνησία, στη χειρότερη η υιοθέτηση ακραίων θέσεων και πρωταγωνιστών.


πηγή:https://www.kathimerini.gr/opinion/562779175/istoriki-amnisia/

 

Κυβέρνηση: - Παράγουμε αποτελέσματα - 4 αυξήσεις, 2 μειώσεις, ..... είναι οι 12 προτεραιότητες για το 2024


 Οι 6 προτεραιότητες για το 2024 

Στήριξη του εισοδήματος των πολιτών με μόνιμα μέτρα ύψους 1,6 δισ. ευρώ που περιλαμβάνουν:

  • Αύξηση μισθών στο Δημόσιο μετά από 14 χρόνια
  • Αύξηση συντάξεων κατά 3%, αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά.
  • Επέκταση του επιδόματος μητρότητας σε ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες.
  • Μείωση του ΕΝΦΙΑ για τις κατοικίες που ασφαλίζονται
  • Μονιμοποίηση της απαλλαγής των πρώην δικαιούχων του ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη.
  • Άρση του παγώματος των τριετιών στον ιδιωτικό τομέα
  • Κατάργηση της μείωσης 30% για τους συνταξιούχους που εργάζονται.
  • Αύξηση των εσόδων χωρίς αύξηση των φόρων όπως έγινε άλλωστε και το 2023.
  • Αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής
  • Αποκατάσταση των ζημιών από τις φυσικές καταστροφές.
  • Υλοποίηση επενδύσεων πόρων ύψους 12 δισ. με χρηματοδότηση από το ΠΔΕ και το Ταμείο Ανάκαμψης.
  • Αύξηση των δαπανών για την παιδεία κατά 255 εκατ. ευρώ και την υγεία με αύξηση της επιχορήγησης για τα νοσοκομεία κατά 20%. «Από το 2019 μέχρι σήμερα έχουμε αύξηση των δαπανών για την παιδεία κατά 15,7%, για την υγεία κατά 46,5%, για τα ασφαλιστικά ταμεία 16,4%, για την ΔΥΠΑ 40%, για τον ΕΟΠΥΥ κατά 26,3% και για τα νοσοκομεία κατά 97,9%.

Η κυβέρνηση εφαρμόζει μια πολιτική που παράγει αποτελέσματα για την οικονομία και τους πολίτες και ιδιαίτερα τους πλέον ευάλωτους. Γιατί όταν η οικονομία προχωρά και υπάρχουν πολιτικές αναδιανομής όπως αυτές που εφαρμόζουμε, οι ευάλωτοι κερδίζουν. Αυτό το μείγμα πολιτικής θα ακολουθήσουμε, επιταχύνοντας το βηματισμό μας και τις διαρθρωτικές αλλαγές, συνδυάζοντας τη δημοσιονομική σοβαρότητα που είναι το θεμέλιο κάθε πολιτικής, τις αναπτυξιακές πολιτικές και την πολιτική κοινωνικής συνοχής με αποτελέσματα.

Ταξχος ε.α. Νικόλαος Νικολάου: - Το Σώμα ΤΩΝ Γενίτσαρων - Η ίδρυση, η Στρατολόγηση, το Παιδομάζωμα και η Πανωλεθρία τους


 

ΙΔΙΟΤΗΤΑ
 
ΤΑΞΧΟΣ (ΠΖ) Ε.Α.

Μεγαλώσαμε, ακούγοντας φρικτές ιστορίες για το παιδομάζωμα των Τούρκων και την μεταστροφή των χριστιανόπαιδων σε φανατικούς Γενίτσαρους. Η αλήθεια είναι, πως οι γενίτσαροι, μετά την απόλυτη «τουρκοποίηση» τους, από πειθήνια εκτελεστικά όργανα και πιστοί του εκάστοτε Σουλτάνου, κατέληξαν να ανεβάζουν και να κατεβάζουν όχι μόνο τα μέλη των κυβερνήσεων (βεζίριδες, αξιωματούχους, υπουργούς κλπ) της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, αλλά ακόμα και τους ίδιους τους Σουλτάνους. Λειτουργώντας όπως οι Πραιτωριανοί στην Ρώμη, εκμεταλλευόμενοι την κλειστή εσωτερική λειτουργία του πειθαρχημένου στρατιωτικού σώματος και τον χαλαρό κεντρικό έλεγχο, κατέληξαν σταδιακά να αποτελούν κίνδυνο για ολόκληρη την κρατική Οθωμανική εξουσία.
 

 

Μέρος 1ο: Η Ίδρυση του Σώματος των Γενίτσαρων

    Το σώμα αυτό πρωτοσυστάθηκε από τον Σουλτάνο Ορχάν Α΄(1327 – 1360), ως απειθάρχητα πεζά τάγματα τα λεγόμενα «ya-ya». Σημειώνεται, ότι ο οθωμανικός στρατός αρχικά αποτελούνταν από άτακτες ομάδες ιππέων τοπικών φυλών προσκείμενων στο Σουλτάνο. Καθώς όμως το Σουλτανάτο επεκτεινόταν, οι άρχοντες των φυλών αυτών διορίστηκαν ως «αφέντες των συνόρων» φέροντας τον τίτλο του «Üçbay (Ούτσμπεη)», προκειμένου αυτοί να διευρύνουν την επικράτεια. Όμως ο Σουλτάνος Ορχάν, αφού αντιλήφθηκε την ανάγκη μιας ιδιαίτερης και αφοσιωμένης στρατιωτικής μετακινούμενης δύναμης, που θα εξασφάλιζε την αφοσίωση αλλά και την ισορροπία μεταξύ των φυλών, ανάθεσε στο βεζίρη του, Καρά Χαλί Τσεντερελή, να δημιουργήσει ένα νέο σώμα που να μπορούσε αφενός μεν να τα βγάλει πέρα με τους Βυζαντινούς και αφετέρου να εξασφαλίσει αυτή την αφοσίωση και την πειθαρχία στο πρόσωπο του Σουλτάνου, σύμφωνα με τα πρότυπα του επίλεκτου Τάγματος της «Βαραγγικής Φρουράς», του Βυζαντίου το οποίο είχε συσταθεί από τον Βυζαντινό Αυτοκράτορα Βασίλειο Β΄ τον Βουλγαροκτόνο, από  6000 μισθοφόρους Βαράγγων Ρως.

    Ο θεσμός των γενίτσαρων συστηματοποιήθηκε και μονιμοποιήθηκε κατά τη διάρκεια που Σουλτάνος ήταν  ο Μουράτ Α' (1362 – 1389). Αυτός ουσιαστικά μετέτρεψε τη νομαδική φυλή των Οθωμανών σε Αυτοκρατορία καθώς επίσης το 1383 καθιέρωσε και τον τίτλο του Σουλτάνου. Τότε εμφανίστηκαν αρκετά προβλήματα λόγω της αναδιοργάνωσης τα οποία επηρέασαν και την στρατολογία των γενίτσαρων. Για το τελευταίο, σαν λύση αποφασίστηκε  η εξής: Το 1362, που ανέλαβε την εξουσία,  επέβαλε το νόμο του «ενός πέμπτου»  εισάγοντας ένα νέο φορολογικό σύστημα. Επειδή οι μόνιμοι υπόδουλοι του σουλτάνου (ραγιάδες) όφειλαν τη ζωή τους σ' αυτόν, ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν φόρο. Ο φόρος αυτός εξελίχθηκε με τον καιρό, σε φόρο «αίματος», το ονομαζόμενο «παιδομάζωμα» (devşirme). Σύμφωνα με αυτόν όλοι σχεδόν οι υπόδουλοι χριστιανοί της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, είχαν την υποχρέωση να δίνουν τα πιο δυνατά και έξυπνα αγόρια τους στο Σουλτάνο, ηλικίας από 6 - 15 χρονών εξ ού και το όνομα «παιδομάζωμα». Αργότερα η ηλικία αυτή έφθανε μέχρι  20 – 22 χρόνων. Το παιδομάζωμα συστηματοποιήθηκε την εποχή του Σελήμ του Α' και του Σουλεϊμάν του Α' του Μεγαλοπρεπούς. Στην αρχή ο απαίσιος αυτός φόρος πληρωνόταν κάθε 5 χρόνια, μετά κάθε 3 και τέλος κατάληξε η «πληρωμή» να γίνεται κάθε φορά που ο τουρκικός στρατός είχε ανάγκη από καινούριους στρατιώτες. 

    Οι γενίτσαροι προέρχονταν κυρίως από τη στρατολόγηση νεαρών χριστιανών από ολόκληρη την οθωμανική επικράτεια και ιδιαίτερα από τα Βαλκάνια, εξαιρουμένων όμως της Κωνσταντινούπολης και της Ρόδου. Από το παιδομάζωμα εξαιρούνταν οι Εβραίοι, όπου σύμφωνα με έρευνα από πρόσφατους ιστορικούς η εξαίρεση αυτή έγινε, είτε ως αποτέλεσμα συμφωνίας, είτε διότι η πλειοψηφία των Εβραίων ζούσε στις πόλεις. Μέχρι πρόσφατα, επίσης, εθεωρείτο ότι εξαιρούνταν και οι Αρμένιοι, όμως τώρα φαίνεται από τις ίδιες έρευνες, αυτό δεν ίσχυε πάντα. Τέλος οι μουσουλμάνοι της Βοσνίας υπόκεινταν επίσης σε στρατολόγηση, αλλά υπηρετούσαν απευθείας στο παλάτι αντί του στρατού.

    Το 1601 με φιρμάνι της Υψηλής Πύλης προς τις οθωμανικές αρχές της Ρούμελης, που είχε ημερομηνία 29 Μαρτίου, ορίζονταν  ότι: «Οι νέοι των απίστων (που προορίζονται για γενίτσαροι) έπρεπε να είναι καλλίμορφοι, αρτιμελείς και προς πόλεμον κατάλληλοι. Εάν κάποιος αντισταθεί εις την παράδοσιν των γενιτσάρων να απαγχονίζεται αμέσως, εις το κατώφλι της θύρας του».

Μέρος 2ο: Στρατολόγηση και εκπαίδευση των Γενίτσαρων

    Οι γενίτσαροι συγκεντρώνονταν στην Κωνσταντινούπολη όπου και χωρίζονταν σε ομάδες.  Δεν ήταν μόνο στρατιωτικός ο σκοπός τους. Αυτοί που επιλέγονταν για υπηρεσία στο παλάτι, στην προσωπική φρουρά του Σουλτάνου, εκτός των άλλων, εκπαιδεύονταν στα γράμματα, μάθαιναν γραφή και ανάγνωση, καθώς και διάφορες τέχνες· ύστερα από δύο ως εφτά χρόνια περνούσαν από μια δεύτερη διαδικασία επιλογής και τέλος έβγαιναν από το παλάτι με διάφορους βαθμούς της στρατιωτικής και διοικητικής ιεραρχίας.

    Οι υπόλοιποι, στέλνονταν σε εύπορες οικογένειες Τούρκων στην ύπαιθρο προκειμένου να μάθουν τη γλώσσα και τους τύπους της θρησκείας, λίγα χρόνια μετά εκπαιδεύονταν στη στρατιωτική τέχνη και πειθαρχία (οπότε και ονομάζονταν «ατζαμήδες =νεοσύλλεκτοι») και εντάσσονταν σε επίλεκτα σώματα τυφεκιοφόρων, τους περίφημους καθ’ αυτό γενίτσαρους, ή και σε άλλα έμμισθα σώματα, όπως τους «οπλουργούς» ή τους «πυροβολητές» και κατασκευαστές κανονιών, τους λογχοφόρους ιππείς ή σπαχήδες (οι σπαχήδες αυτοί δεν πρέπει να συγχέονται με το ομώνυμο σώμα «τιμαριούχων ιππέων», που ήταν αποκλειστικά Οθωμανοί).

    Οι γενίτσαροι  έχαναν τελείως το συναίσθημα της καταγωγής τους και μη έχοντας κοινωνικές σχέσεις (τους απαγορευόταν και ο γάμος), γίνονταν πολεμικές μηχανές. Θεωρούσαν τον εαυτό τους «δούλο» με αρχηγό τους τον ανώτατο διοικητή τους και πατρίδα τους το θάλαμο του στρατοπέδου τους. Το ιερότατο πράγμα γι' αυτούς ήταν το καζάνι του μαγειρείου τους πάνω στο οποίο έδιναν και τον όρκο του γενίτσαρου. Η αντικατάσταση του παλιού καζανιού από ένα άλλο καινούριο αποτελούσε σημαντικό γεγονός γι' αυτούς και το γιόρταζαν με μεγάλες γιορτές. 

    Συμπερασματικά, οι γενίτσαροι  ανήκαν στους «δούλους της πύλης / του σουλτάνου» (όχι με την έννοια του «δούλου», όπως την εννοούμε σήμερα). Ο θεσμός αυτός, η χρήση δηλαδή «βασιλικών σκλάβων» στο στρατό και τη διοίκηση, εντάσσεται σε μια μακραίωνη μεσανατολική παράδοση (με καταβολές στο αρχαίο Ιράν, την κεντρική Ασία και τους Σελτζούκους Τούρκους) και εξασφάλιζε θεωρητικά την απόλυτη κυριαρχία του σουλτάνου, που είχε έτσι στη διάθεσή του ένα σώμα αφοσιωμένων και πειθαρχημένων ακολούθων, επάνω στους οποίους είχε δικαίωμα ζωής και θανάτου γιατί όπως αναφέρθηκε παραπάνω οι «σκλάβοι» αυτοί συνήθως ήταν αιχμάλωτοι πολέμου ή όμηροι από νεοκατακτημένες περιοχές ή προέρχονταν από σκλαβοπάζαρα, ή, τέλος, από το περιβόητο παιδομάζωμα 

        Γενικός διοικητής όλων των ταγμάτων του Σώματος των Γενιτσάρων ήταν ο «Αγάς των Γενιτσάρων», που ήταν υπεύθυνος για τη στρατολόγηση των νεοσύλλεκτων, την εκπαίδευσή τους, τη συνεχή εκπαίδευση όλων των ταγμάτων, την ασφάλειά κατά τις μετακινήσεις τους, τη στρατιωτική τακτική, καθώς και για όλα τα θέματα διοικητικής μέριμνας, (τροφοδοσίας, διανομής λαφύρων, πληρωμών κλπ). «Τιμής ένεκεν» τον τίτλο αυτόν τον  έφερε και ο ίδιος ο Σουλτάνος. Οι πληρωμές γίνονταν ανά τρίμηνο στα Ανάκτορα. Παρά ταύτα, ο Σουλτάνος, στους τελευταίους αιώνες, πήγαινε ο ίδιος στη διοίκηση των Γενιτσάρων και λάμβανε από εκεί τον μισθό του, ως  διοικητού, του 1ου ορτά των γενιτσάρων (Λόχος Ανακτόρων), για ανάπτυξη αφοσίωσης και πίστης των Γενιτσάρων στο πρόσωπό του. Σημειώνεται ότι στους πρώτους αιώνες της δημιουργίας του Σώματος των Γενίτσαρων,  οι Σουλτάνοι ηγούνταν αυτών στις πολεμικές επιχειρήσεις.

        Τα τάγματα του Σώματος των Γενιτσάρων αποτελούσαν, τις, τρόπον τινά, επίλεκτες μονάδες του οθωμανικού στρατού, ιδίως κατά το 15ο και 16ο αιώνα, οπότε και χρησιμοποιούσαν πυροβόλα όπλα (το μεγάλο πλεονέκτημα των Οθωμανών) σε αντίθεση με τους λογχοφόρους σπαχήδες. Από το 17ο αιώνα και μετά και άλλα σώματα (κυρίως μισθοφορικά) χρησιμοποιούν πλέον μουσκέτα, ο ρόλος των γενιτσάρων όμως στον πόλεμο παραμένει σημαντικός, καθώς ουσιαστικά αποτελούν το κύριο σώμα του μόνιμου στρατού της αυτοκρατορίας καθώς επίσης και τον «τρομοκράτη» των χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Μέρος 3ο: Το Οθωμανικό Παράδοξο και ο ρόλος των γενιτσάρων στη ζωή της πρωτεύουσας και οι εξεγέρσεις τους 


    Από τα μέσα του 15ου αιώνα και μετά, όλη η ανώτερη και ανώτατη διοίκηση, του Μεγάλου Βεζίρη συμπεριλαμβανομένου, αποτελούνταν σχεδόν αποκλειστικά από τέτοιους «δούλους» του σουλτάνου, με αποτέλεσμα σιγά σιγά,  ως και τον 17ο αιώνα, το διαρκώς επεκτεινόμενο και οικονομικά εύρωστο οθωμανικό κράτος, κατέληξε να διοικείται και να προστατεύεται ουσιαστικά από μη Τούρκους. 

    Είναι χαρακτηριστικό, ότι τουλάχιστον 12 από τους πιο φημισμένους ανώτατους στρατιωτικούς διοικητές του οθωμανικού κράτους και τέσσερις από τους κορυφαίους ναυτικούς διοικητές, προέρχονταν είτε από το παιδομάζωμα, είτε εξισλαμίστηκαν με τη θέλησή τους. Στον κολοφώνα της οθωμανικής δύναμης, κατά τον 16ο αιώνα οι γενίτσαροι παρήγαγαν ηγέτες, όπως ο Μεγάλος Βεζίρης του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς, Ιμπραήμ Πασάς, που είχε γεννηθεί από χριστιανική οικογένεια στην Πάργα της Ηπείρου και απήχθη σε μικρή ηλικία από Τούρκους πειρατές, οι οποίοι τον πούλησαν κατόπιν στα σκλαβοπάζαρα της Αιγύπτου. Ο καλύτερος και πιο γνωστός Καπουδάν Πασάς (Αρχιναύαρχος) του Οθωμανικού Στόλου  επί Βασιλείας του Σουλεϊμάν, ο Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσσα, ήταν επίσης Έλληνας, γιος ενός ψαρά από τη Λέσβο, ενώ ο θεωρούμενος ως ο μεγαλύτερος μηχανικός και αρχιτέκτονας των Οθωμανών, ο Σινάν Πασάς, που σχεδίασε και κατασκεύασε περισσότερα από 350 τζαμιά (ανάμεσα σε αυτά και δύο ιδιαίτερα μεγαλοπρεπή στην Αδριανούπολη και στην Κωνσταντινούπολη), ήταν χριστιανός της Μικράς Ασίας που είχε πέσει θύμα του παιδομαζώματος, σε ηλικία 21 ετών. Σε μια περίοδο 170 ετών, από το 1453 ως το 1623, μόνο πέντε, από τους 47 μεγάλους βεζίρηδες ήταν αμιγώς τουρκικής καταγωγής.

    Ένας από τους λόγους που ώθησαν τους Οθωμανούς να δημιουργήσουν αυτή τη νέα ελίτ σκλάβων από τους υποταγμένους χριστιανικούς πληθυσμούς, ήταν και η σαφής απαγόρευση του νόμου του Ισλάμ να γίνεται μεταχείριση των αμιγώς Οθωμανών μουσουλμάνων, ως δούλων. Για να γινόταν κάποιος αξιωματούχος στην οθωμανική ελίτ ίσχυαν δύο βασικές προϋποθέσεις: Να μιλούν την οθωμανική (τουρκική) γλώσσα και να ήταν μουσουλμάνοι. Με μία πραγματικά δεξιοτεχνική ερμηνεία του θρησκευτικού νόμου, την οποία θα ζήλευαν ακόμη και οι Ιησουίτες, οι Τούρκοι είχαν αποφανθεί από νωρίς πως αν υποδούλωναν χριστιανούς και κατόπιν τους εξισλάμιζαν η αλλαγή πίστης ήταν αποδεκτή, αλλά η δουλεία δεν μπορούσε να αναιρεθεί. Το παράξενο αυτό σύστημα λειτούργησε αποδοτικά για τους Οθωμανούς επί αιώνες και δεν είναι ίσως τυχαίο, ότι η παρακμή της αυτοκρατορίας άρχισε από την εποχή κατά την οποία μειώθηκε ή εκφυλίσθηκε δραστικά το παιδομάζωμα (ντεβσιρμέ). Είτε για λόγους συγκυρίας, είτε για ουσιαστικότερους, το αποκορύφωμα του παιδομαζώματος συνέπεσε με το απόγειο της ισχύος του οθωμανικού κράτους. 

    Με τον καιρό ήταν τόσο μεγάλη η εξέλιξη του Σώματος των γενίτσαρων, που έφτασε εποχή που αριθμούσε περίπου τους 140.000 στρατιώτες. Με την τόσο μεγάλη φήμη του όμως δημιούργησε έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των υποψήφιων που ήθελαν να μπουν σ' αυτό, γιατί και πολλές τουρκικές οικογένειες ήθελαν να στείλουν εκεί τα παιδιά τους, αφού ήταν δεδομένο, ότι το Σώμα απολάμβανε την αγάπη και την προστασία του σουλτάνου.

    Ένα φαινόμενο που τονίζεται συχνά από την οθωμανική πολιτική γραμματεία είναι η ενασχόληση πολλών «δούλων της πύλης» με διάφορες δραστηριότητες ξένες προς την αποστολή τους, κυρίως με κερδοφόρες εμπορικές επιχειρήσεις· σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις οι επιχειρήσεις αυτές δεν είναι καν νόμιμες. Αναφέρεται, για παράδειγμα, η συνεργασία γενιτσάρων με απίστους για το λαθρεμπόριο κρασιού, ή η παράνομη ενασχόληση γενιτσάρων με το δουλεμπόριο. Πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι ολόκληρο αυτό το ιστοριογραφικό μοτίβο εντάσσεται σε ένα συγκεκριμένο είδος «λόγου της παρακμής» και πρέπει να εξετάζεται με προσοχή. Στην πραγματικότητα, η οικονομική δραστηριότητα δεν ήταν ποτέ ασύμβατη με την ιδιότητα του «στρατιωτικού» και δούλοι του σουλτάνου –είτε γενίτσαροι είτε αξιωματούχοι– ασκούσαν αγροτικές και εμπορικές δραστηριότητες ήδη (τουλάχιστον) από τις αρχές του 16ου αιώνα. Άλλωστε, κάποιες από τις δραστηριότητες αυτές είχαν ενίοτε όχι συμπληρωματικό αλλά βιοποριστικό χαρακτήρα, ιδίως όσον αφορά τις φρουρές των κάστρων, οι οποίες πληρώνονταν πολύ λιγότερο τακτικά απ’ ό,τι τα τακτικά στρατεύματα και αναγκάζονταν να κάνουν εμπόριο (ή και λαθρεμπόριο) με τους τοπικούς πληθυσμούς μέχρι να πληρωθούν τους μισθούς τους και να εξασφαλίσουν τα «ευ ζείν» τους.

    Στο πλαίσιο αυτό της γενιτσαρικής επιχειρηματικότητας, είναι ενδιαφέρον να σημειώσει κανείς ότι στις απογραφές περιουσιών της Κωνσταντινούπολης του 17ου αιώνα οι κατώτεροι στρατιωτικοί φαίνεται να έχουν κυρίως μετρητά και δευτερευόντως ακίνητη περιουσία, κάτι που μοιάζει να αντιστρέφεται στους στρατιωτικούς αξιωματούχους, οι οποίοι ενδεχομένως στρέφονταν και σε επενδύσεις. Το πώς μια τέτοια περιουσία μπορούσε να αποκτηθεί φαίνεται, για παράδειγμα, όταν το 1651 οι γενίτσαροι που κυριαρχούν τότε στην πρωτεύουσα επιβάλλουν υψηλότερες τιμές στα υλικά που πουλούν στο δημόσιο, ανακατεύονται στον ορισμό των τιμών των προϊόντων και επενδύουν κεφάλαιο σε καταστήματα (π.χ. φούρνους ή παντοπωλεία) τα οποία χαίρουν προνομιακής μεταχείρισης. Αργότερα, και αντίθετα με τις εξεγέρσεις των σπαχήδων, οι οποίες εξέφραζαν ίσως περισσότερο τα συμφέροντα της μικρασιατικής αγροτικής οικονομίας, οι εξεγέρσεις των γενιτσάρων μοιάζουν να επιδιώκουν συχνά το συμφέρον των εμποροβιοτεχνικών τάξεων της πρωτεύουσας, σε συμμαχία συνήθως με κάποιες ομάδες της ελίτ. Το 18ο αιώνα πια η συμμαχία των γενιτσάρων με τους εμποροβιοτέχνες της Κωνσταντινούπολης, πολλοί από τους οποίους οπωσδήποτε ανήκαν στο σώμα ή είχαν συγγενικές σχέσεις με γενιτσάρους, ήταν γεγονός.
 

Μέρος 4ο: Η υποταγή και η κατάργηση του Σώματος των Γενίτσαρων 

    Το 1826 αμέσως μετά την παράδοση των εξεγερμένων Ελλήνων στο Μεσολόγγι, ο Σουλτάνος Μαχμούτ Β΄ ένιωσε αρκετά ισχυρός ώστε να επαναφέρει το δημοφιλές σχέδιο των προκατόχων του στο μονοπάτι της μεταρρύθμισης και να διατάξει σχηματισμό στρατού νέου τύπου, με ευρωπαϊκή εκπαίδευση και εξοπλισμό. Με ένα Αυτοκρατορικό Διάταγμα (φιρμάνι / Χατ-ι-σερίφ) θεσπίστηκε η ίδρυση του νέου σώματος. Το Σώμα των Γενίτσαρων θα διατηρούνταν, αλλά κάθε Τάγμα που στρατοπέδευε στην πρωτεύουσα θα προσέφερε 150 άνδρες στην καινούργια δύναμη. Αν και αυτή η δύναμη ήταν ουσιαστικά η αναβίωση του Nizam-i Cedid (Νέα Τάξη) του Σουλτάνου Σελήμ Γ΄, ο Μαχμούτ Β΄ φρόντισε, στο διάταγμά του που την καθιέρωνε, να αποφύγει οποιαδήποτε αναφορά στη μεταρρύθμιση ή στους μεταρρυθμιστές, λάθος που έκανε τότε ο Σελήμ Γ΄ και εκτελέστηκε από τους Γενίτσαρους που τον καθαίρεσαν. Αντίθετα, παρουσίασε με κομψό τρόπο, την καινούργια δύναμη ως αποκατάσταση της στρατιωτικής τάξης του Σουλεϊμάν Α΄ του Μεγαλοπρεπή, που από την εποχή του Κοτσού Μπέη, αποτελούσε την πανάκεια όλων όσων επιζητούσαν να αναζωογονήσουν τη δύναμη της αυτοκρατορίας καταφεύγοντας στις πρακτικές της χρυσής εποχής. Ο Σουλτάνος μάλιστα διευκρίνισε ότι η νέα δύναμη δεν θα εκπαιδεύονταν από Χριστιανούς ή από ξένους, αλλά μόνο από μουσουλμάνους αξιωματικούς, γνώστες των σύγχρονων στρατιωτικών μεθόδων. Όλα είχαν εγκριθεί από τον Σεϊχουλισλάμη (Αρχιμουφτή) και τους Ουλεμά, με τη δικαιολογία ότι το μέτρο αυτό ήταν επιβεβλημένο λόγω των πιεστικών αναγκών του ιερού πολέμου εναντίον των απίστων.

    Οι Γενίτσαροι όμως, δεν στάθηκε δυνατό να πειστούν, κάτι για το οποίο ο Μαχμούτ Β΄ δεν είχε την παραμικρή αμφιβολία. Στις 15 Ιουνίου 1826, δέκα ημέρες μετά την  επίσημη παρουσίαση του νέου σώματος, στασίασαν για τελευταία φορά. Αναποδογυρίζοντας τα καζάνια με τη σούπα, παραδοσιακή χειρονομία ανταρσίας, τα πέντε τάγματα των γενίτσαρων συγκεντρώθηκαν στο Ετμεγίντανι και σύντομα τα ακολούθησε ένας εξοργισμένος όχλος, ανυπόμονος να επαναλάβει τη σφαγή του 1807. Αυτή τη φορά όμως, το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού ήταν εναντίον τους και ο Μαχμούτ Β΄ τους περίμενε «στη γωνία». 

    Ένας αφοσιωμένος ανώτατος Αξιωματικός του Σουλτάνου, ο Αγά Χουσεϊν Πασάς, είχε φθάσει με τους στρατιώτες του και το πυροβολικό του και οι γενίτσαροι βρέθηκαν ανήμποροι απέναντι στα κανόνια. Τριάντα λεπτά ομοβροντιών εναντίον της κατάμεστης πλατείας και των στρατώνων υπήρξαν αρκετά για να εξαλείψουν τους γενίτσαρους και να καταστρέψουν έναν θεσμό αιώνων που κάποτε αποτελούσε τον φόβο και τον τρόμο της Ευρώπης και τελευταία είχε γίνει ο φόβος και ο τρόμος των Σουλτάνων και των νομοταγών υπηκόων της αυτοκρατορίας. 

    Μια διακήρυξη που εκδόθηκε στις 17 Ιουνίου 1826 καταργούσε και επίσημα τυπικά των Σώμα των Γενίτσαρων και δημιουργούσε στη θέση του, το νέο στρατό τον επονομαζόμενο «Ασακιρί Μανσουρε-ι Μουχανμεντιγιέ = οι νικηφόροι στρατιώτες του Μωάμεθ». Ο Αγά Χουσεϊν Πασάς, που και ο ίδιος είχε διατελέσει Αγάς των Γενίτσαρων, ήταν ο πρώτος που διοίκησε τη νέα δύναμη. 

    Ένα μήνα αργότερα με τη προσχηματική κατηγορία της ανακίνησης ανταρσίας  εναντίον της διάλυσης των γενίτσαρων, ο Σουλτάνος διέλυσε και την  αδελφότητα των Μπεκτασήδων – Δερβίδηδων, που για αιώνες είχε στενούς δεσμούς με το συγκεκριμένο Σώμα. 

    Με τη σφαγή των Γενίτσαρων, γνωστή στους μεταρρυθμιστές, ως «Vaka-ı Hayriye = Το Αίσιο Γεγονός» ολοκληρώθηκε το προπαρασκευαστικό μέρος της εκστρατείας και για τον τερματισμό της επαρχιακής αυτονομίας. 

    Τη σφαγή στην Κωνσταντινούπολη ακολούθησε μαζικός διωγμός των γενίτσαρων σε ολόκληρη την οθωμανική επικράτεια, με αρκετές χιλιάδες επιπλέον θύματα.        

    Έτσι με αυτόν τον τραγικό τρόπο, μετά από περίπου 5 αιώνες τερματίσθηκε ο θεσμός των γενίτσαρων, που συσσώρευσε αίμα και δάκρυ στους υπόδουλους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ενώ πολλές φορές απείλησε ακόμα και την ίδια την Αυτοκρατορία και ορισμένους Σουλτάνους της. 

 

Λαϊκή παράδοση

        Το παιδομάζωμα και ο θρήνος των μητέρων για τα παιδιά τους καταγράφεται σε πολλά δημοτικά τραγούδια. Ένα από αυτά ήταν και το παρακάτω:


Ανάθεμά σε, βασιλιά, 
και τρις ανάθεμα σε,
με το κακό οπόκαμες, 
και το κακό που κάνεις.

Στέλνεις, δένεις τους γέροντας, 
τους πρώτους, τους παπάδες
να μάσης παιδομάζωμα, 
να κάμεις γενιτσάρους.

Κλαιν' οι γονέοι τα παιδιά, 
κ' οι αδελφές τ' αδέλφια,
Κλαίγω κ' εγώ και καίγομαι 
και όσο θα ζω θα κλαίγω.
Πέρσι πήραν τον γιόκα μου, 
φέτο τον αδελφό μου
 

 

Β Ι Β Λ Ι Ο Γ Ρ Α Φ Ι Α

1. İnalcık, Halıl., Η Οθωμανική Αυτοκρατορία. Η κλασική περίοδος 1300-1600 εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1995.  


2. Gibb, H.A.R. – Bowen, H., Η ισλαμική κοινωνία και η Δύση 1: Η διοικητική ιεραρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, Εκδόσεις Ιανός, Αθήνα 2005.


3. Bernard Lewis, Η ανάδυση της σύγχρονης Τουρκίας. Τόμος Ι: Τα στάδια της ανάδυσης. Εκδόσεις Παπαζήση. Αθήνα, 2001.


4. Quataert, D., Η Οθωμανική Αυτοκρατορία. Οι τελευταίοι αιώνες, 1700-1922 Εκδόσεις Αλεξάνδρεια. Αθήνα 2006.