Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου 2023

Πρόεδρος Ε.Α.Α.Σ: - Εάν δεν υπήρχε η Ένωση να προσφύγει δικαστικά δεν θα υπήρχε η δυνατότητα να πάρουμε τα αναδρομικά που έχουμε πάρει μέχρι σήμερα


 

Του Υπτγου ε.α. Ιωάννη Δεβούρου, 

Προέδρου της Ε.Α.Α.Σ. 

Βασική μου αρχή είναι ότι όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Θα αναρωτηθεί ένας καλόπιστος συνάδελφος τόσα χρόνια που δραστηριοποιείται η Ένωση, έχει φέρει κάποιο θετικό αποτέλεσμα; 

Απαντώ: 

Εάν δεν υπήρχε η Ένωση να προσφύγει δικαστικά κατά των μνημονιακών νόμων, δεν θα υπήρχε η δυνατότητα να πάρουμε τα αναδρομικά που έχουμε πάρει μέχρι σήμερα. Τα κουτσουρεμένα αυτά αναδρομικά. 

Γνωρίζετε όλοι τον ν. 4387/2016 τον επονομαζόμενο ν. Κατρούγκαλου. Το μοντέλο του νόμου αυτού ήταν απαράδεκτο, επιεικά κρινόμενο. Ο πλέον αντιλαϊκός νόμος, από συστάσεως του Ελληνικού Κράτους. Γράφτηκε στο πόδι, όπως τα περισσότερα άλλωστε επιτεύγματα της τότε Κυβέρνησης.

Το Άρθρο 12 του νόμου (4387/2016) αφορούσε στις συντάξεις χηρείας και προέβλεπε ότι εάν πέθαινε (για κάποιο λόγο) ο εργαζόμενος και η σύζυγος ήταν 52 – 55 ετών να δικαιούται το 50% της Σύνταξης για τρία (3) χρόνια, να διακόπτεται και να επαναχορηγείται σε ηλικία 67 ετών.

 Εάν η σύζυγος ήταν 52 ετών και κάτω, να δικαιούται το 50% της σύνταξης μόνο για τρία (3) έτη και μετά να διακόπτεται οριστικά. Αν υπάρχει ανήλικο τέκνο, παρατείνεται η χορήγηση μέχρι να γίνει το παιδί 18 ετών ή 24 ετών ένα φοιτά σε ΑΕΙ, ΤΕΙ. 

Με αφορμή τον συγκεκριμένο άρθρο του νόμου, ιδρύθηκε ο Σύλλογος ΑΞΙΑ (Αξιοπρέπεια – Ισότητα – Αλληλεγγύη).Η Ένωση Αποστράτων στάθηκε δίπλα στον αναφερόμενο σύλλογο και συμμετείχε ενεργά σε όλες τις δραστηριότητές του, από το έτος 2017 (πρόεδρος της Ένωσης ο Αντγος ε.α. Βασίλειος Ροζής και ο συντάκτης του παρόντος Διευθύνων Σύμβουλος). 

Το ΔΣ του συλλόγου με τις στοχευμένες δράσεις του και την ενεργό συμμετοχή σε αυτό των μελών του και τη συνεχή συμπαράσταση της Ένωσης, κατάφερε μετά από δύο χρόνια να αλλάξει το συγκεκριμένο άρθρο του νόμου. 

Τον Φεβρουάριο του 2023, ψηφίστηκε στην Βουλή των Ελλήνων, ο ν. 5018/2023 με τίτλο ΄΄ Μέριμνα υπέρ Στρατιωτικού Προσωπικού των Ε.Δ. Εξορθολογισμός της νομοθεσίας των Ε.Δ οργάνωση της Εθνοφυλακής και άλλες διατάξεις. 

Με το σχέδιο νόμου αυτό: 

α. Καταργήθηκε η συνδρομή των ε.α Στρατιωτικών υπέρ Στρκων Λεσχών (Αρθρο 21). 

β. Εγκρίθηκε η καταβολή δύο (2) ετών αναδρομικά ( έτη 2021 – 2022) λόγω κατάργησης των μειώσεων ν. 4093/2012 για τα Μ.Τ Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας και τους οικείους Ειδικούς Κλάδους (Άρθρο 35). Καταργήθηκαν οι αναφερόμενες παράνομες κρατήσεις των Ταμείων. 

Όταν το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και σε δεύτερο χρόνο κατατέθηκε στην Δημόσια Επιτροπή της Βουλής για συζήτηση και ψήφιση , προέβλεπε καταβολή αναδρομικών ενός έτους (2022). 

γ. Για την φορολόγηση των αναφερόμενων αναδρομικών του άρθρου 35 του νομοσχεδίου, προτάθηκε και υιοθετήθηκε από το αρμόδιο Υπουργείο η νομοθετική ρύθμιση της φορολόγησης με αυτοτελή παρακράτηση στην πηγή και με συντελεστή ύψους 20%, με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης, για τα αναφερόμενα εισοδήματα. 

Θετικές εισηγήσεις για τροποποίηση των άρθρων που αφορούν στους απόστρατους συναδέλφους έκαναν επίσης οι συνάδελφοι και Βουλευτές Νικόλαος Μανωλάκος Α΄ Πειραιά και Νήσων της Ν.Δ, Καββαδάς Αθανάσιος Λευκάδας της Ν.Δ., Παπαναστάσης Νικόλαος του ΚΚΕ Αιτωλοακαρνανίας και Αντώνης Μυλωνάκης Ελληνική Λύση, Ανατολικής Αττικής. 

δ. Εγκρίθηκε η πρόταση νόμου με εισηγητική έκθεση του Μετοχικού Ταμείου Στρατού για δυνατότητα χορήγησης ενός (1) επιπλέον μερίσματος στους μερισματούχους του Ταμείου. 

ε. Εγκρίθηκε η πρόταση νόμου εναρμόνισης της νομοθεσίας του ΜΤΣ, με τις διατάξεις του ν. 4472/2017 (νέο μισθολόγιο Ενόπλων Δυνάμεων). Μέρισμα Ταξιάρχου - Αρχιλοχία.

 στ. Πόροι του ΝΙΜΤΣ ( Αρθρο 16) 

Στην παρ (α) αναφερόταν: ΄΄ Σε κάθε περίπτωση, το ύψος της εισφοράς δεν δύναται να υπερβαίνει ποσοστό ένα τοις εκατό 1% επί των συνολικών ….. και επί της καταβαλλόμενης μηνιαίας σύνταξης για τους εν αποστρατεία και τις ορφανικές οικογένειες αυτών΄΄ 

Η ΕΑΑΣ δήλωσε την έντονη αντίθεσή της στην πρόβλεψη του Νόμου για καταβολή εισφοράς ένα τοις εκατό 1% επι της καταβαλλόμενης μηνιαίας σύνταξης ε.α. μελών μας και των ορφανικών του οικογενειών για τους παρακάτω λόγους. 

1) Η αύξηση κρίνεται ως υπερβολική αφού η κράτηση υπέρ ΝΙΜΤΣ σήμερα είναι τρία τοις εκατό (3%) επί του μερίσματος που λαμβάνει ο καθένας από το ΜΤΣ. 

2) Η πλειονότητα των ε.α. μελών μας δύναται να χρησιμοποιήσει το ΝΙΜΤΣ λόγω γεωγραφικών ιδιαιτεροτήτων και μεγάλων αποστάσεων από την έδρα του με συνέπεια η ανωτέρω πρόβλεψη καταβολής εισφοράς να είναι άδικη, οριζόντια και καταχρηστική. 

3) Οι ε.α συνάδελφοι και οι ορφανικές αυτών οικογένειες καταβάλλουν ήδη υψηλότατες εισφορές υπερ. ΕΟΠΠΥ. 

4) Πρότεινε την κατάργηση της εισφοράς και η πρόταση υιοθετήθηκε. 

Η Ε.Α.Α.Σ. έκανε παρεμβάσεις στα άρθρα που αφορούσαν τους απόστρατους Αξκούς οι οποίες υιοθετήθηκαν σχεδόν στο σύνολό τους και αυτό είναι ένα μεγάλο θετικό αποτέλεσμα. 

ΒΟΕΑ 

Η Ένωση έχει προσβάλει με ένδικα μέσα την αρχική ΚΥΑ (ΦΕΚ 6694/Β/23-12- 2023), με την οποία αυθαίρετα μειώθηκε δραματικά και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, το ΒΟΕΑ των παιδιών μας

. Μετά από την έντονη και άμεση αντίδραση μας, η υπ’ όψιν ΚΥΑ τροποποιήθηκε με νέα ΚΥΑ (υπ΄αρ.Φ.951.1/61/ 1258767/ Σ.2320/05 Μαϊ 23) όσον αφορά τον χρόνο έναρξης εφαρμογής της, ώστε από 1/1/23 οι μήνες που ο γονέας του δικαιούχου τέκνου είναι σε αποστρατεία, να λογίζονται κατά το ήμισυ, στρογγυλοποιημένοι στην επόμενη ακέραια μονάδα, εκτός εάν με δήλωση του μερισματούχου συνεχίζεται η καταβολή των εισφορών του ως να ήταν εν ενεργεία. 

Επειδή καμιά από τις κατατεθείσες στα ΥΠΕΘΑ και ΜΤΣ προτάσεις μας για τροποποίηση της αρχικής ΚΥΑ δεν υιοθετήθηκε στο σύνολό της και ο νέος τρόπος υπολογισμού του ΒΟΕΑ συνεχίζει να πλήττει βάναυσα το προνοιακό κεκτημένο των παιδιών μας, σε μια εποχή που το εισόδημά μας έχει υποστεί δραματική μείωση, τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους προσβάλαμε και την ισχύουσα ΚΥΑ και αναμένουμε την εκδίκαση της υποθέσεως. 

Είναι αδύνατο ως Ε.Α.Α.Σ. να αποδεχθούμε ημίμετρα και μπαλώματα τα οποία αποτελούν μόνο παραπλάνηση και στάχτη στα μάτια αποφεύγοντας να δώσουν οριστική λύση στην αδικία που συντελέστηκε. 

Επισημαίνεται ότι το Μετοχικό Ταμείο Στρατού (ΜΤΣ) συγκροτήθηκε με τον ΑΝ 559/1937 ως Ταμείο Πρόνοιας για τα στελέχη του ΣΞ και της τ. Χωροφυλακής και έχει ως αποστολή την οικονομική ενίσχυση των μετόχων και μερισματούχων του, , με την παροχή μηναίου μερίσματος, Βοηθήματος Επαγγελματικής Αυτοτέλειας (ΒΟΕΑ), Βοήθημα Θανάτου και αφ ετέρου την άσκηση κοινωνικής μέριμνας υπέρ των μετόχων και μερισματούχων. 

Ο προβλεπόμενος εκ του ιδρυτικού νόμου του Ταμείου χαρακτήρας της αποστολής του, επιτάσσει την ανάληψη πρωτοβουλιών για δημιουργία πλούτου (πηγών εσόδου) έτσι ώστε με βάση την οικονομική του κατάσταση να ενισχύει οικονομικά τους μετόχους και μερισματούχους του. 

Νομοσχέδιο Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης 

Τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με τίτλο ΄΄Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός, ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της δημόσιας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις΄΄ και παρέμεινε σε διαβούλευση έως την Τετάρτη 6 Δεκ 2023. 

Η Ένωση κατέθεσε υπόμνημα προτάσεων για τα άρθρα που αφορούν τους αποστράτους, κατά τη γενόμενη συνάντηση του Συντονιστικού των Τριών Ενώσεων Αποστράτων Αξκων. 

Θέματα της ΕΑΑΣ σε εξέλιξη 

Εφαρμογή των ακυρωτικών αποφάσεων υπ αριθμ 2192/14 και 1128/2016 της ολομέλειας ΣτΕ, που αφορούν την επαναφορά των συντάξεων, στα επίπεδα του 2012. 

Να επανέλθει η επανασύνδεση αποδοχών των εν ενεργεία στρατιωτικών με τις συντάξεις των αποστράτων (άρθρο 34 ΠΔ 169/2007 ΦΕΚ 210 Α). 

Αποκατάσταση των συντελούμενων μειώσεων που επιβλήθηκαν στα ΜΤΣ και ΕΚΟΕΜΣ, με αύξηση των μερισμάτων και την ανάλογη αύξηση των εσόδων του Ταμείου, με την εξεύρεση νέων πόρων. Επαναφορά της κράτησης 2% υπέρ ΕΛΟΑΣ 

Πρόωρη Αποστρατεία Στρατιωτικών

 α. Οι στρατιωτικοί εκτός από όσους υποβάλλουν αίτηση αποστρατείας, είναι οι μοναδικοί στο δημόσιο τομέα που συνταξιοδοτούνται /αποστρατεύονται με απόφαση της υπηρεσίας, χωρίς να το επιθυμούν, ως «ευδοκίμως τερματίσαντες» τη σταδιοδρομία τους και χωρίς να έχουν συμπληρώσει πάντοτε τα απαραίτητα έτη για πλήρη σύνταξη. 

β. Στις παραπάνω περιπτώσεις και ιδιαίτερα όταν δεν έχουν συμπληρωθεί τα τουλάχιστον 40 έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας προτείνεται να προσδιορίζονται μεν οι συντάξιμες αποδοχές που αντιστοιχούν μέχρι το χρόνο αποστρατείας, αλλά για τον υπολογισμό του ποσού της ανταποδοτικής σύνταξης, ως ποσοστό αναπλήρωσης να λαμβάνεται το ποσοστό που αντιστοιχεί στα 40 έτη. 

Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων 

Το μέτρο τέθηκε σε ισχύ το 2010, χρηματοδοτεί τον λογαριασμό ΑΚΑΓΕ (Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών) και εκτιμάται ότι τα έσοδα από αυτό, έχουν φθάσει στα 12 δις ευρώ. Σημειώνεται ότι αφορά περισσότερους από 400.000 συνταξιούχους, οι οποίοι αναμένεται να αυξηθούν από 1/1/2024 και μετά. 

Η Ένωση θεωρεί επιβεβλημένη την κατάργηση της επιβαλλόμενης εισφοράς σε συντάξεις άνω των 1400 €, με δεδομένο ότι είναι η μόνη μνημονιακή κράτηση η οποία εξακολουθεί να ισχύει, μετά την εφαρμογή του ν. Κατρούγκαλου.

 Από συνεργασία με αρμόδιους φορείς του Υπουργείου, πληροφορηθήκαμε ότι εξετάζεται η αναμόρφωση της εισφοράς και ΟΧΙ η πλήρης κατάργηση της, κάτι που αποτελεί κύριο αίτημα μας.

 Η αναφερόμενη εισφορά επιβάλλεται σε συντάξεις άνω των 1400 € κλιμακωτά και κυμαίνεται από 3% έως 14%.

 Η κυβέρνηση αποφάσισε να μεταφέρει για τους επόμενους μήνες την τελική αναμόρφωσή της, χωρίς να ξεκαθαρίζει με ποιό τρόπο θα επιτευχθεί το “ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα”. Πέραν του κύριου αιτήματος της Ένωσης για πλήρη κατάργηση της, έχει προταθεί δευτερευόντως, η δραστική μείωση των συντελεστών ανά κατηγορία. 

Το εάν η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) είναι συνταγματική ή όχι, κρίθηκε τόσο από το Συμβούλιο της Επικρατείας, που την έκρινε συνταγματικά ανεκτή, όσο και από το Ελεγκτικό Συνέδριο, που έκρινε αντισυνταγματική την επιβολή της για τα έτη 2017 και 2018, συνταγματικά επιτρεπτή δε για το μέλλον, από το έτος 2019 και μετά δηλαδή. 

Με άλλα λόγια, όπως έχω ξαναγράψει πολλές φορές, προβλέπεται η επιστροφή των παρακρατηθέντων ποσών μόνο για την περίοδο από 10 Φεβ. 2017 έως 10 Δεκ. 2018 (23 μήνες), όπως έχει επισημάνει και στο από 31/01/2022 έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη, για το σύνολο των συνταξιούχων του Δημοσίου στους οποίους φυσικά, περιλαμβάνονται και οι Απόστρατοι.

 Εννοείται ότι όσοι έχουν προσφύγει δικαστικά, θα ακολουθήσουν διαφορετική πορεία. Π

αρά το γεγονός ότι η χώρα έχει εξέλθει από τα μνημόνια και την οικονομική επιτήρηση εν τούτοις οι συνταξιούχοι του δημοσίου τομέα και ειδικότερα οι απόστρατοι Αξκοί είναι οι μόνοι σε βάρος των οποίων παρακρατείται, δημιουργώντας κοινωνική ανισότητα και αδικία. Οι απόστρατοι με τις αλλεπάλληλες και μεγάλες περικοπές που έχουν υποστεί στην κύρια σύνταξή τους, σήκωσαν και σηκώνουν το κύριο βάρος της δημοσιονομικής προσαρμογής.

 Η Ένωση Αποστράτων Αξκων Στρατού (ΕΑΑΣ), με αίσθημα ευθύνης, ζητά την άμεση κατάργηση της ΕΑΣ στην κύρια σύνταξη και την επιστροφή των δικαιούμενων αναδρομικών.

 Κοινωνικό έργο της ΕΑΑΣ 

Η Ένωση είναι νομικό πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και έχει διττή αποστολή. 

Φυσικές Καταστροφές 

Μάνδρα Αττικής (Πλημμύρα), χορηγήθηκε επί σειρά ετών βοήθεια σε ανήλικο τέκνο συναδέλφου που έχασε την ζωή του. Γεράνεια – Κινέτα – Πεντέλη – Μάτι (Πυρκαγιά): 

Χορηγήθηκε οικονομική ενίσχυση σε πυρόπληκτους συναδέλφους. Χορηγήθηκαν οικονομικές ενισχύσεις σε ε.ε. συναδέλφους, όπως για παράδειγμα στο Χ Πετεινός Ν. Ξάνθης λόγω καταστροφής της οικίας του, σε συνεργασία με το Παράρτημα Ξάνθης. 

Συνδρομή με υλικά και μέσα για την ενίσχυση πληγέντων σεισμοπαθών του Ν. Λάρισας (Μάρτιος 2021). 

Κατασκευάστηκαν στο ΚΑΑΥ Αγ. Ανδρέα, με έξοδα της Ένωσης και μετά από αίτημα της ΑΣΔΥΣ, 14 στέγαστρα σε παραθεριστικές οικίες που είχαν καταστραφεί από την πυρκαγιά. 

Η Ένωση Αποστράτων Αξκων Στρατού: 

Κατασκεύασε εξ ολοκλήρου ή συμμετείχε στην δαπάνη ειδικών κατασκευών για την εξυπηρέτηση συναδέλφων με κινητικά προβλήματα. 

Συνέδραμε με σημαντικά ποσά στην κατασκευή του φράχτη στον Έβρο ( Μάρτιος 2020). Ενίσχυσε πλημμυροπαθείς συναδέλφους στην ΠΕ Θεσσαλίας οι οποίοι υπέστησαν καταστροφή στις οικίες τους (Σεπ – Οκτ 2023). 

Ενίσχυσε αναξιοπαθούντες συναδέλφους. Τ

ο παρόν ΔΣ της ΕΑΑΣ έχει θέσει ως προτεραιότητα του την ανάδειξη όλων των θεμάτων που αδικούν κατάφορα τους συναδέλφους και είναι αποφασισμένο να συνεχίσει την προσπάθεια και να φέρει θετικά αποτελέσματα. 

Εύχομαι οι μεγάλες δυσκολίες των χρόνων που πέρασαν, να μας κάνουν σοφότερους και να αντιληφθούμε ότι ΟΛΟΙ αξίζουμε περισσότερο και μόνο μαζί θα τα καταφέρουμε. 

Ελπίζω οι δυσκολίες των χρόνων που έρχονται, να μας βρουν αλληλέγγυους, Ενωμένους, ώριμους και διεκδικητικούς, για το δικαίωμα μας στην αξιοπρέπεια!

Αποτυπώματα και DNA στον σωλήνα της ναυτικής φωτοβολίδας - Ταυτοποιήθηκε το άτομο


 Γενετικό υλικό και αποτυπώματα του ανθρώπου που κρατούσε την ναυτική φωτοβολίδα που τραυμάτισε σοβαρά τον 31χρονο αστυνομικό των ΜΑΤ στου Ρέντη έχει στην κατοχή της η Αστυνομία. Οι αξιωματικοί της Ασφάλειας ταυτοποίησαν το DNA ενός νεαρού ατόμου κοντά στην ηλικία του 18χρονου συλληφθέντος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το άτομο αυτό ήταν ανάμεσα στους 424 οπαδούς που είχαν προσαχθεί από το κλειστό γήπεδο "Μελίνα Μερκούρη" την νύχτα της 7ης Δεκεμβρίου. 

Το πρωί της Πέμπτης ολοκληρώθηκαν οι έρευνες στα Εγκληματολογικά Εργαστήρια και οι αστυνομικοί ενημέρωσαν αμέσως τις δικαστικές Αρχές. Τις επόμενες ώρες θα αποφασίσουν εάν θα εκδώσουν ένταλμα σύλληψης.

Επιπλέον, πυρίτιδα εντοπίστηκε στο χέρι ενός ακόμη ατόμου.

 Ο συγκεκριμένος βρέθηκε πρόσφατα στην ΓΑΔΑ για συμπληρωματική κατάθεση και οι αστυνομικοί τού πήραν δείγμα για το εξετάσουν.


πηγή:https://www.newsbreak.gr/ellada/541314/apotypomata-kai-dna-ston-solina-tis-naytikis-fotovolidas-taytopoiithike-nearo-atomo/


Συντάξεις: - Όνειρο ήταν και πάει! - 800.000 συνταξιούχοι χωρίς αύξηση - Μόνο έκτακτα επιδόματα "ελεημοσύνης"


 Περίπου ένας στους τρεις συνταξιούχους δεν θα λάβει ούτε φέτος την αύξηση ύψους 3% που θα δοθεί από την 1η Ιανουαρίου 2024 στις κύριες συντάξεις, εξαιτίας του γεγονότος ότι διατηρεί υψηλή προσωπική διαφορά.

Οι συντάξεις Ιανουαρίου, ως είθισται, προπληρώνονται από τις 19 έως τις 21 Δεκεμβρίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκαν οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, αναλυτικά οι δικαιούχοι των αυξήσεων σε κάθε ταμείο είναι: ΟΓΑ 383.394 δικαιούχοι, ΝΑΤ 10.794 δικαιούχοι, ΟΓΑ ΕΠΙΖΩΝΤΕΣ 6.158 δικαιούχοι, ΕΦΚΑ ΟΠΣ 619.931 δικαιούχοι, παλαιοί συνταξιούχοι πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου 1.561.474 δικαιούχοι, Δημόσιο 85.276 δικαιούχοι.

Όπως και πέρυσι, έτσι και φέτος, εξαιτίας των έντονων αντιδράσεων των συνταξιούχων, όσοι διατηρούν υψηλή προσωπική διαφορά και χάνουν τις αυξήσεις θα λάβουν ένα έκτακτο επίδομα, το οποίο θα καταβληθεί στις 20 Δεκεμβρίου. Σε αντιστοιχία με τη μικρότερη αύξηση των συντάξεων φέτος σε σχέση με πέρυσι, έτσι και η έκτακτη οικονομική ενίσχυση θα είναι μειωμένη και οι 739.926 δικαιούχοι χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

– 100 ευρώ θα λάβουν 307.745 συνταξιούχοι

– 150 ευρώ θα λάβουν 260.088 συνταξιούχοι

– 200 ευρώ θα λάβουν 172.093 συνταξιούχοι

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη από το 2018 ο τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμευόταν δημόσια ότι θα καταργήσει τον νόμο Κατρούγκαλου, μέσω του οποίου θεσπίστηκε η προσωπική διαφορά, δηλαδή το ποσό που προκύπτει μεταξύ του παλαιού και του νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων. Μόλις χθες, πάντως, προφανώς ψευδόμενος, ο υπουργός Εργασίας Άδωνις Γεωργιάδης υποστήριξε ότι ουδέποτε η κυβέρνησή του υποσχέθηκε ενσωμάτωση της προσωπικής διαφοράς στις κύριες συντάξεις, ώστε να πάψει αυτός ο μηχανισμός μείωσης των αυξήσεων.

Ενίσχυση

Στις 18 Δεκεμβρίου θα καταβληθεί το Έκτακτο Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ύψους 150 ευρώ, σε 1.550.000 συνταξιούχους που δεν έχουν προσωπική διαφορά ή έχουν κάτω των 10 ευρώ και λαμβάνουν άθροισμα κυρίων συντάξεων έως 700 ευρώ. Την ίδια έκτακτη ενίσχυση (150 ευρώ) θα λάβουν τον Δεκέμβριο και οι 33.000 δικαιούχοι του επιδόματος ανασφάλιστου υπερηλίκου. Η οικονομική ενίσχυση θα δοθεί σε χαμηλοσυνταξιούχους που έλαβαν κύρια σύνταξη γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου μηνός Οκτωβρίου 2023 και το εισόδημά τους από κύριες συντάξεις δεν υπερβαίνει προ φόρου τα 700 ευρώ τον μήνα (8.400 τον χρόνο), ενώ δεν πρέπει να έχουν προσωπική διαφορά ή αν έχουν να είναι μικρότερη των 10 ευρώ. Επίσης θα δοθεί σε συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ, οι οποίοι έλαβαν προσυνταξιοδοτική παροχή μηνός Οκτωβρίου 2023.

Επιταγή ακρίβειας

Στις 22 Δεκεμβρίου θα καταβληθούν οι έκτακτες ενισχύσεις του ΟΠΕΚΑ που αφορούν μιάμιση δόση για τους δικαιούχους του Επιδόματος Παιδιού (Α21), επιπλέον μισό επίδομα στους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και 200 ευρώ σε άτομα με αναπηρία. 




πηγή:https://www.newsbreak.gr/oikonomia/540466/efka-prosopiki-diafora-epidoma-syntaxioychoi-ayxiseis/

Οι καλοί μας ΦΊΛΟΙ τραπεζίτες:- Παρατείνεται ο "πάγος" στα επιτόκια ΜΟΝΟ των στεγαστικών δανείων


 Σε παράταση του προγράμματος που «πάγωσε» τα κυμαινόμενα επιτόκια των ενήμερων στεγαστικών δανείων στα επίπεδα του περασμένου Μαρτίου, ώστε να προστατευθούν οι χιλιάδες δανειολήπτες από τις αλλεπάλληλες αυξήσεις των επιτοκίων της ΕΚΤ προσανατολίζονται οι τράπεζες που θέλουν να διατηρήσουν την υγιή τα χαρτοφυλάκια τους.

Το πρόγραμμα διάρκειας 12 μηνών που ξεκίνησε την περασμένη άνοιξη και στο οποίο εντάχθηκαν αυτόματα όλα τα ενήμερα στεγαστικά δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου δημιουργώντας δίχτυ ασφαλείας τόσο για τους δανειολήπτες αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες να παραταθεί μέχρι τα επιτόκια της ΕΚΤ να επιστρέψουν στα επίπεδα του Μαρτίου του 2023.  Η διάρκεια της παράτασης του προγράμματος θα εξαρτηθεί από την πολιτική της ΕΚΤ, δηλαδή την ταχύτητα αποκλιμάκωσης των επιτοκίων.

Ειδικότερα, οι τράπεζες προσανατολίζονται να διατηρήσουν το πρόγραμμα μέχρι το euribor 3μήνου (το επιτόκιο αναφοράς για τα περισσότερα στεγαστικά δάνεια) να διαμορφωθεί κάτω από το 3% και το οποίο σήμερα προσεγγίζει το 4% (3,928% στις 12/12/2023). Κι αυτό γιατί οι τράπεζες, στο πλαίσιο του προγράμματος για τα στεγαστικά δάνεια, μείωσαν τον περασμένο Απρίλιο, κατά περίπου 20 εκατοστιαίες μονάδες τα επιτόκια βάσης (euribor, libor κπλ) της 31η Μαρτίου 2023 και πάνω σε αυτό προσέθεσαν το αντίστοιχο περιθώριο (spread) και την προβλεπόμενη από τον νόμο εισφορά ώστε να διαμορφωθεί το «νέο» επιτόκιο.

Για παράδειγμα, για ένα συνεπή δανειολήπτη με δάνειο 100.000 ευρώ διάρκειας 20 ετών (το δάνειο είναι στην τράπεζα) το επιτόκιο «κλείδωσε» στο 5,35% (επιτόκιο βάσης 2,85% + 2,5% spread) και δόση διαμορφώθηκε σε περίπου 690 ευρώ, έναντι 723 ευρώ που θα έπρεπε να καταβάλει όταν το  euribor 3μήνου ήταν στο  3,50% και 753 ευρώ με euribor στο 4%  Υπενθυμίζεται ότι το κόστος του προγράμματος καλύπτεται από τις τράπεζες και όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Οι εκτιμήσεις των αναλυτών τοποθετούν έναρξη της αποκλιμάκωσης των βασικών επιτοκίων μεταξύ Απριλίου – Ιουνίου 2024 ωστόσο ζητούμενο αποτελεί η ταχύτητα της πτώσης των επιτοκίων. Η Goldman Sachs που πρόσφατα εκτίμησε ότι η πρώτη μείωση από την ΕΚΤ θα γίνει το β’ τρίμηνο και όχι το γ’ τρίμηνο 2024 εκτιμά με σταδιακές μειώσεις επιτοκίων (κατά 25μ.β κάθε φορά) το τρέχον επιτόκιο από 4% θα διαμορφωθεί στο 2,25% στις αρχές του 2025.

Αναζητούνται πελάτες για τα στεγαστικά δάνεια

Η αναθέρμανση της στεγαστικής πίστης αποτελεί ζητούμενο για τις ελληνικές τράπεζες καθώς τα υψηλά επιτόκια, ο υψηλός πληθωρισμός και οι αυξήσεις στις τιμές των ακινήτων «πάγωσαν» τη ζήτηση για νέα δάνεια.

Η Εθνική Τράπεζα προσανατολίζεται στην αύξηση του ποσοστού χρηματοδότησης στο 90% της αξίας του ακινήτου - όπως προβλεπόταν στο πρόγραμμα «Σπίτι Μου» από έως 80% που είναι σήμερα . Για παράδειγμα, αν κάποιος θέλει να αγοράσει ακίνητο 100.000 ευρώ  η τράπεζα δίνει δάνειο ως 80.000 ευρώ και τα υπόλοιπα 20.000 ευρώ είναι ίδια κεφάλαια του αγοραστή.  Σημειώνεται ότι μόνο στην Εθνική Τράπεζα, περί τις 2.500 αιτήσεις έμειναν εκτός του προγράμματος «Σπίτι μου» καθώς εξαντλήθηκε πολύ γρήγορα ο προϋπολογισμός ενώ λόγω και των ασφυκτικών προθεσμιών του προγράμματος πολλοί ήταν εκείνοι που δεν κατάφεραν να βρουν ακίνητο. Υπό μελέτη είναι και η δημιουργία δανειακού προγράμματος για απόκτηση στέγης για νέα ζευγάρια.

Πάντως στελέχη της αγοράς υπογραμμίζουν και το μείζον πρόβλημα των 750.000 «κενών ακίνητων» που μειώνουν την προσφορά και αυξάνουν τις τιμές πώλησης και ενοικίασης  Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη του ΕΤΕΡΟΝ η Ελλάδα έχει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά κενών κατοικιών στην Ευρώπη με μεγαλύτερες συγκεντρώσεις στα μεγάλα αστικά κέντρα. 

Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στην απογραφή του 2011 καταγράφηκαν, σε σύνολο 6.371.901 κανονικών κατοικιών, 897.968 κενές κατοικίες εκτός χρήσης, δηλαδή προς ενοικίαση, προς πώληση, προς κατεδάφιση ή για άλλο λόγο, αριθμός που αντιστοιχεί στο 14% των κατοικιών. Συνολικά οι μη-κατοικούμενες κατοικίες, που περιλαμβάνουν και τις εξοχικές και δευτερεύουσες κατοικίες, ήταν 2.249.813, αριθμός που αντιστοιχεί στο 35% του συνολικού οικιστικού αποθέματος της χώρας.

Μάλιστα, ο αριθμός κενών διαμερισμάτων στην περιοχή της Αττικής αυξήθηκε κατά 77% το 2011 συγκριτικά με το 2001, ενώ μόνο στον Δήμο Αθηναίων τα κενά διαμερίσματα έφτασαν τις 132.000.  




πηγή:https://www.imerisia.gr/oikonomia/trapezes/85333_trapezes-pros-paratasi-o-pagos-sta-epitokia-ton-stegastikon-daneion

Μισθοί/Συντάξεις/Επιδόματα: - Πότε ξεκινά το 5νθημερο των πληρωμών - Αναλυτικό και ανά ημέρα πρόγραμμα, για όλες τις καταβολές



Αναλυτικά το πρόγραμμα καταβολών έχει ως εξής:

Τρέχουσα εβδομάδα:

Καταβάλλεται η ενίσχυση 150 ευρώ στους δικαιούχους του Youth Pass που υπέβαλαν τις αιτήσεις τους από την Τρίτη 5 Δεκεμβρίου.

Τρίτη 18 Δεκεμβρίου:

150 ευρώ σε 1,055 εκατ. χαμηλοσυνταξιούχους που δεν έχουν προσωπική διαφορά ή έχουν κάτω των 10 ευρώ και λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων έως 700 ευρώ. Οι ίδιοι θα δουν αύξηση στις συντάξεις τους 1-1-2024.

Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου:

  • Καταβολή του Market Pass Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2023 στους δικαιούχους του Market Pass II σε πληγείσες περιοχές. Η εμφάνιση των ποσών στους τραπεζικούς λογαριασμούς ή στις άυλες κάρτες των δικαιούχων κυμαίνεται από μία έως τρεις εργάσιμες ημέρες.
  • Καταβολή επιδόματος προσωπικής διαφοράς. Ενίσχυση 100 έως 200 ευρώ σε συνταξιούχους με προσωπική διαφορά. Αφορά 739.926 συνταξιούχους.

Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου:

Καταβάλλεται η ενίσχυση 150€ στους δικαιούχους του Youth Pass που υπέβαλαν τις αιτήσεις τους από την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου έως και την Τρίτη 12 Δεκεμβρίου. Σημειώνεται ότι οι ενισχύσεις μπορεί να φανούν εντός των επόμενων εργάσιμων ημερών ανάλογα με τις εσωτερικές διαδικασίες των τραπεζικών ιδρυμάτων.

Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου:

  • Επίδομα θέρμανσης: Θα δοθεί η προκαταβολή και το σύνολο των αγορών, που τιμολογήθηκαν έως την 30ή Νοεμβρίου 2023 υπό την προϋπόθεση καταχώρισης των απαιτούμενων στοιχείων έως και την 8η Δεκεμβρίου 2023. Πρόκειται για την πρώτη καταβολή, θα ακολουθήσουν ακόμα 2 εντός του 2024.
  • Καταβολή Έκτακτου Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης:
    • Ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα: 210.000 δικαιούχοι του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος θα λάβουν επιπλέον 50% του μηνιαίου επιδόματος. Υπενθυμίζεται ότι από τον Δεκέμβριο το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα αυξάνεται κατά 8%. Έτσι, μια τετραμελής οικογένεια θα λάβει το Δεκέμβριο συνολικά 648 ευρώ (αρχικό επίδομα + αύξηση 8% + έκτακτο επίδομα). Την ίδια έκτακτη ενίσχυση (150 ευρώ) θα λάβουν και οι 33.000 δικαιούχοι του επιδόματος ανασφάλιστου υπερήλικα.
    • 225.000 δικαιούχοι του επιδόματος ΑΜΕΑ του ΟΠΕΚΑ, του εξω-ιδρυματικού επιδόματος και λοιπών επιδομάτων αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ  θα λάβουν ενίσχυση ύψους 200€.
    • Επίδομα παιδιού ΟΠΕΚΑ: 800.000 δικαιούχοι του επιδόματος θα λάβουν επιπλέον μιάμιση δόση επιδόματος παιδιού. Ενδεικτικά το συνολικό ποσό (αρχικό ποσό συν επιπλέον μιάμιση δόση) που θα λάβει το Δεκέμβριο μια οικογένεια με τρία παιδιά κυμαίνεται από 280 έως 700€.
  • Αυξήσεις σε δημοσίους υπαλλήλους: Περίπου 660.000 δημόσιοι υπάλληλοι, μετά από 14 χρόνια, θα λάβουν αυξήσεις των αποδοχών τους. Τις πρώτες αυξήσεις θα τις δουν με τον μισθό Ιανουαρίου που προπληρώνεται στις 22/12.  Οι βασικοί μισθοί, αυξάνονται κατά 70€, κατά 30% αυξάνεται το επίδομα θέσης ευθύνης, ενώ οι παροχές για παιδιά αυξάνονται ως εξής:  Για το πρώτο παιδί το επίδομα αυξάνεται από 50 σήμερα σε 70€, για δύο και πάνω παιδιά το επίδομά θα είναι αυξημένο κατά 50€. Με το νέο μισθολόγιο, το μέσο ετήσιο όφελος ανά υπάλληλο ανέρχεται σε 2.084€ μικτά ή 1.476€ καθαρά.

Από 19 έως και 21 Δεκεμβρίου:

Καταβάλλονται οι συντάξεις Ιανουαρίου 2024. Όσοι δεν έχουν προσωπική διαφορά θα δουν ενσωματωμένη την αύξηση του 3%.

Θέμα Φρέντη Μπελέρη - Η Ελλάδα δεν θα συναινέσει στην ενταξιακή διαδικασία της Αλβανίας Ευρωπαϊκή Ένωση


Σύνοδος Ε.Ε.-Δυτικών Βαλκανίων: Η θέση της Ελλάδας για την ενταξιακή πορεία της Αλβανίας

Η  θέση της Ελλάδας για την ενταξιακή πορεία της Αλβανίας είναι σαφής και έχει διαμηνυθεί στην αλβανική πλευρά. Η Ελλάδα δεν θα συναινέσει στην ενταξιακή διαδικασία αν δεν υπάρξει πρόοδος στο θέμα του εκλεγμένου δημάρχου Χειμάρρας Φρέντη Μπελέρη.

  • Η Ελλάδα συναίνεσε μεν στην αποστολή της επιστολής της Ε.Ε στα Τίρανα για το πρώτο βήμα έναρξης των διαπραγματεύσεων, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι μέχρι το επόμενο στάδιο της διαδικασίας θα υπάρξει σαφής κίνηση ώστε ο Φ. Μπελέρης να αναλάβει καθήκοντα και να γίνει σεβαστό το δικαίωμά του σε δίκαιη δίκη, καθώς και το τεκμήριο αθωότητας. Διαφορετικά, η Ελλάδα δεν πρόκειται να συναινέσει στα επόμενα στάδια της ενταξιακής διαδικασίας.
  • O Πρωθυπουργός επανέλαβε  στη Σύνοδο την πάγια θέση της Ελλάδας ότι το θέμα  ανάληψης  καθηκόντων από τον Φρέντη Μπελέρη και το δικαίωμά του σε μια δίκαιη δίκη δεν αποτελεί διμερές ζήτημα Ελλάδας-Αλβανίας, αλλά θέμα σεβασμού του κράτους Δικαίου, που αποτελεί την κορωνίδα της ενταξιακής διαδικασίας.
  • Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε την ειλικρινή διάθεση της Ελλάδας να επιλυθεί αυτό το ζήτημα, υπογραμμίζοντας ότι η χώρα μας υπήρξε και παραμένει από τους πρωτεργάτες της ενταξιακής προοπτικής των Δυτικών Βαλκανίων.

 

Το Επιτελικό Κράτος τιμωρεί τους εργαζόμενους συνταξιούχους - "Παίρνω 1.000 ευρώ σύνταξη και μου ζητάνε να επιστρέψω πάνω από 10.000!!" - Τι δηλώνει το Δημόσιο!!


 Κοινωνικά ανάλγητη χαρακτηρίζουν ακόμη και υπηρεσιακοί παράγοντες την απόφαση του δημοσίου ν’ απαιτήσει από τους συνταξιούχους εργαζόμενους να επιστρέψουν αναδρομικά σχεδόν το 50% του μισθού που ελάμβαναν καθώς οι υπηρεσίες του ανακάλυψαν ξαφνικά ότι από τη στιγμή που συνταξιοδοτήθηκαν θα έπρεπε ν’ αλλάξουν μισθολογικό κλιμάκιο και να τοποθετηθούν στο αρχικό του νεοδιοριζόμενου  υπαλλήλου.

Η υπόθεση ήρθε στην επιφάνεια με αφορμή εγκύκλιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου της 09-06-2023, η οποία καλεί τους απασχολούμενους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα να δηλώνουν σε εξάμηνη βάση τυχόν πρόσθετες αμοιβές και εισοδήματα που εισπράττουν από άλλες θέσεις εργασίας (εντός ή/και εκτός δημοσίου) ή και από συντάξεις.

Είναι τεράστια τα ποσά που ζητά το δημόσιο να επιστραφούν καθώς αφορούν σε εργάσιμο χρόνο από το 2016

Η εγκύκλιος παραπέμπει στο άρθρο 11 του νόμου 4354/2015 που αφορά στο ενιαίο μισθολόγιο και στην παράγραφο 4 αναφέρει ότι « απαραίτητη προϋπόθεση για την αναγνώριση προϋπηρεσιών είναι να μην έχουν χρησιμοποιηθεί για τη χορήγηση καμιάς άλλης οικονομικής παροχής ή για την αναγνώριση συνταξιοδοτικού δικαιώματος».

Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ερμηνεύοντας αυτή τη διάταξη, ισχυρίζεται ότι εάν απονεμηθεί κύρια σύνταξη – βάσει του συνολικού χρόνου ασφάλισης – σε εργαζόμενο του δημόσιου τομέα που επιθυμεί να συνεχίσει να εργάζεται μετά τη συνταξιοδότησή του, αυτός θα πρέπει να τοποθετηθεί στο μισθολογικό κλιμάκιο νεοδιοριζόμενου υπαλλήλου.

Αν η επανατοποθέτηση δεν γίνει άμεσα μετά τη συνταξιοδότηση, οι συνταξιούχοι εργαζόμενοι υποχρεούνται να επιστρέψουν τη διαφορά που προκύπτει στις αποδοχές τους ως «αχρεωστήτως καταβληθείσες», για το διάστημα από τη συνταξιοδότησή τους μέχρι τον επανακαθορισμό του κλιμακίου τους.

Αν αναλογιστεί κανείς ότι η απαίτηση αφορά εργάσιμο χρόνο από το 2016 μέχρι σήμερα και με δεδομένο ότι όλοι όσοι εργάζονταν ως συνταξιούχοι βρίσκονταν σε υψηλά κλιμάκια λόγω της πολύχρονης προϋπηρεσίας τους, μπορεί ν’ αντιληφθεί για τι ποσά γίνεται λόγος: για δεκάδες χιλιάδες ευρώ και σ’ ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και εκατοντάδες.

«Πώς θα ζήσω»;

Αν δεν τα καταβάλουν θα γίνει καταλογισμός των ποσών και θ’ ακολουθήσουν κατασχέσεις από την προσωπική περιουσία τους, κινητής ή ακίνητης, εάν διαθέτουν, διαφορετικά από παρακρατήσεις στη σύνταξή τους.

«Παίρνω 1.000 ευρώ σύνταξη, μου ζητάνε να επιστρέψω πάνω από 30.000 και δεν έχω αποταμιεύσεις ούτε περιουσία», λέει στο in θιγόμενη γυναίκα που έχει χάσει τον ύπνο της και βρίσκεται στα πρόθυρα εγκεφαλικού εξαιτίας αυτής κατάστασης. «Εάν περικόψουν τη σύνταξή μου, πώς θα ζήσω, όταν μόνο για το ενοίκιό μου χρειάζομαι 300 ευρώ;», αναρωτιέται.

Και όλα αυτά παρά τις γνωμοδοτήσεις έγκριτων νομικών και καθηγητών, ακόμα και υπηρεσιακών παραγόντων που κάνουν ξεκάθαρα λόγο για κατάφωρη αδικία, αλλά και των πρώτων δικαστικών αποφάσεων που έχουν εκδοθεί αφού οι θιγόμενοι αναγκάστηκαν να καταφύγουν στα δικαστήρια, ελλείψει πολιτικής βούλησης για επίλυση του προβλήματος με νομοθετική τροποποίηση.

Κέρδισαν ασφαλιστικά μέτρα

«Ολοι αυτοί οι απασχολούμενοι συνταξιούχοι, αν γνώριζαν το ζήτημα, προφανώς και δεν θα επέλεγαν ένα τέτοιο καθεστώς και είτε θα ανέβαλαν για απώτερο χρόνο τη λήψη της σύνταξης είτε δεν θα συνέχιζαν την απασχόλησή τους μετά την απονομή της» επισημαίνει στο in η κα Βιβή Δερμιτζάκη, δικηγόρος μιας ομάδας 20 συνταξιούχων εργαζομένων στη ΔΕΥΑ Ηρακλείου (Δημοτική Επιχείρηση Υδρευσης Αποχέτευσης), οι οποίοι κατέθεσαν ασφαλιστικά μέτρα και πέτυχαν, μέχρι να εκδικαστεί η κύρια αγωγή τους, τη διατήρηση του μισθολογικού κλιμακίου και την απαγόρευση οποιουδήποτε καταλογισμού, συμψηφισμού ή αναζήτησης «καταβληθέντων δεδουλευμένων χρηματικών ποσών συνεπεία επανακαθορισμού του μισθολογικού τους κλιμακίου λόγω συνταξιοδότησής τους».

Αναφερόμενη στην ερμηνεία των υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών, η κα Δερμιτζάκη προσθέτει πως «κινείται εκτός του γράμματος της διάταξης, η οποία κάνει λόγο για διαδικασία αναγνώρισης προϋπηρεσίας και κατά συνέπεια αφορά στην αναγνώριση υφιστάμενης προϋπηρεσίας σε άλλον εργοδότη, στο ενδεχόμενο νέας πρόσληψης, και όχι στον ίδιο εργοδότη».

Τα ασφαλιστικά μέτρα των συνταξιούχων εργαζομένων της ΔΕΥΑΗ εκδικάστηκαν στο Μονομελές Πρωτοδικείου Ηρακλείου ενώ έγινε πρόσθετη παρέμβαση της Ομοσπονδίας των Εργαζομένων στις ΔΕΥΑ.

«Αναιρείται η εμπιστοσύνη»

Εχει ιδιαίτερη σημασία, λέει η κυρία Δερμιτζάκη, το σκεπτικό της απόφασης των ασφαλιστικών μέτρων καθώς, μεταξύ άλλων, επισημαίνει ότι «με την υιοθέτηση της αμφισβητούμενης ρύθμισης του άρθρου 11 περ. β Ν. 4354/2015 ήτοι με τον συνυπολογισμό της προϋπηρεσίας εκάστου των αιτούντων για τον προσδιορισμό των μηνιαίων μισθοδοτικών αποδοχών τους κατά τον τρέχοντα χρόνο, αναιρείται η εμπιστοσύνη αυτών στην αρχή χρηστής διοίκησης».

Τονίζει, επίσης, πως «η εργασιακή εμπειρία που παρέχεται από αυτήν την κατηγορία εργαζομένων είναι το μείζον πλεονέκτημά τους. Ακολούθως με τον εκμηδενισμό της εργασιακής εμπειρίας ενός εργαζόμενου υπό παράλληλο καθεστώς συνταξιοδότησής του, όπως προβλέπει η ειδική ρύθμιση του άρθρου 11 περ. β Ν. 4354/2015, προσβάλλεται η αρχή της ισότητας των εργαζομένων και το δικαίωμα ανάπτυξης της προσωπικότητας του (συνταξιούχου) πολίτη μέσω της εργασιακής του απασχόλησης, χωρίς να παρέχεται προς αυτόν εύλογο αντισταθμιστικό όφελος κατ’ επιταγή της αρχής της αναλογικότητας».

Προσθέτει ότι «κανένας εργαζόμενος δεν γνώριζε πως η συνέχιση της απασχόλησής του και μετά τη συνταξιοδότησή του θα είχε ως επακόλουθο τέτοια δραματική αλλαγή του μισθολογικού καθεστώτος ενώ ο εργοδότης τους ουδέποτε τους ενημέρωσε σχετικώς ότι ήταν εις γνώση του το γεγονός ότι η προϋπηρεσία εκάστου προερχόταν από την παροχή υπηρεσιών στον ίδιο και είχε ληφθεί υπόψη για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος εκάστου εξ αυτών».

«Εγείρει ζητήματα συνταγματικότητας»

Υπογραμμίζει πως «η επί ίσοις όροις απασχόληση εργαζόμενου υπό την ιδιότητα αυτού ως συνταξιούχου και εργαζόμενου χωρίς προϋπηρεσία στην ίδια υπηρεσία εγείρει ζητήματα συνταγματικότητας καθώς αντίκειται στην αρχή της ισότητας των εργαζομένων αλλά και των συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ επιχειρήσεων και φορέων με σοβαρό αντίκτυπο στον χώρο της αγοράς εργασίας».

Και κρίνει ότι «η απασχόλησή τους στον ίδιο φορέα, υπό τις ίδιες συνθήκες, με τη μέγιστη εργασιακή εμπειρία έναντι αποδοχών πρωτο-προσλαμβανόμενου/πρωτο-διοριζόμενου εργαζομένου δεν συνάδει με την αρχή της αναλογικότητας παρά την αναγνώριση παράλληλου δικαιώματος λήψης συντάξιμων αποδοχών».

Σύμφωνα με πληροφορίες του in, υπάρχει και δικαστική απόφαση από το Πρωτοδικείο της Αθήνας που δικαιώνει συνταξιούχο εργαζόμενη, αναφέροντας ότι «δεν έχει υποχρέωση να αποδώσει το ποσό των 33.026,38 ευρώ για αχρεωστήτως καταβληθείσες αποδοχές» καθώς κρίνει, μεταξύ άλλων, ότι η αναζήτηση των ποσών προσκρούει «στις αρχές της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικουμένου».

Το θέμα έχει τεθεί στην πολιτική ηγεσία, η οποία το γνωρίζει πολύ καλά και μάλιστα εδώ και αρκετό καιρό. Θα μπορούσε λοιπόν να έχει πάρει μια πολιτική απόφαση και να το ρυθμίσει νομοθετικά, όπως έχουν ζητήσει οι συνταξιούχοι εργαζόμενοι, αλλά ακόμα και υπηρεσιακοί παράγοντες.

Στα γραφεία των υπουργών

Οι τελευταίοι, μάλιστα, έχουν αποστείλει στους αρμόδιους για το θέμα υπουργούς νομοθετική τροποποίηση προκειμένου ν’ αντιμετωπιστεί το πρόβλημα για τις υπηρεσίες και κυρίως για τους συνταξιούχους εργαζόμενους που αγωνιούν, ξοδεύουν τα χρήματά τους, λες και τους περισσεύουν, σε δικηγόρους και αγωγές και ζουν σε συνθήκες ψυχολογικής κατάρρευσης με άμεσο αντίκτυπο στην υγεία τους και μάλιστα μετά από τόσες δεκαετίες εργασιακής προσφοράς και εξάντλησης.

Το in είναι σε θέση να γνωρίζει ότι στα γραφεία των αρμόδιων υπουργών βρίσκεται πρόταση νομοθετικής τροποποίησης η οποία ρυθμίζει «για πρώτη φορά και κατά τρόπο σαφή το όλο ζήτημα και προβλέπει τη μη αναζήτηση των μέχρι τώρα καταβληθεισών αποδοχών».

Σ’ αυτήν αναφέρεται, εισαγωγικά, μεταξύ άλλων, πως «η έλλειψη σαφούς διατύπωσης είχε ως συνέπεια η συντριπτική πλειοψηφία των φορέων να μην έχει προβεί σε μισθολογική επανακατάταξη του προσωπικού τους και να συνεχίζει την μισθοδοσία αυτών με βάση τις μισθολογικές αποδοχές που οι εργαζόμενοι είχαν κατά τον χρόνο υποβολής της σχετικής αίτησης συνταξιοδότησης».

Προστίθεται ότι «Αν στο κείμενο του ν. 43534/2015 είχε γίνει σαφής μνεία στην υποχρέωση αυτή με ειδικό προσδιορισμό ως προς επί μέρους ζητήματα (π.χ. μισθολογική επανακατάταξη ή την έκδοση συνταξιοδοτικής απόφασης, τρόπος γνωστοποίησης της υπαγωγής εργαζόμενου σε συνταξιοδοτικό καθεστώς) θα είχε διασφαλιστεί η ορθή και ενιαία εφαρμογή των σχετικών διατάξεων από τους φορείς».

«Εντελώς ανεπιεικές και άδικο»

Και το σημαντικότερο, όπως τονίζεται στην πρόταση νομοθετικής τροποποίησης, «είναι εντελώς ανεπιεικές και άδικο, εφόσον ήθελε θεωρηθεί ορθή η ως άνω ερμηνευτική άποψη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, όλοι αυτοί οι εργαζόμενοι να υποχρεωθούν σε καταβολή αχρεωστήτως καταβληθέντων αποδοχών λόγω αναδρομικής μισθολογικής επανακατάταξης – υποβιβασμού (οι οποίοι καλόπιστα εισέπρατταν τις αποδοχές τους όλα αυτά τα χρόνια και σε κάθε περίπτωση δεν είναι οι ίδιο υπαίτιοι για την παράληψη επανακατάταξής τους)».

Πιο ξεκάθαρο δεν γίνεται. Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι γιατί μετά απ’ όλα αυτά δεν υπάρχει ακόμα πολιτική λύση από το υπουργείο Οικονομικών και συνεχίζουν να την πληρώνουν οι συνταξιούχοι εργαζόμενοι που δεν φταίνε σε τίποτα απολύτως;