Τετάρτη 8 Μαρτίου 2023

Ε.Α.Α.Σ:/Παρ. Άρτας: - Θα είμαστε παρόντες στο συλλαλητήριο - ΔΕΝ είμαστε τα "γομάρια" του Έθνους - Είμαστε πολλοί, είμαστε δυνατοί και αποφασισμένοι - ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ - ΔΕΝ ΣΥΓΧΩΡΩ -ΤΙΜΩΡΩ


 


  Η Καθολική συμμετοχή, των συναδέλφων στο συλλαλητήριο που διοργανώνει η Ε.Α.Α.Σ  στις 22 Μαρτίου, στο ΥΠΕΘΑ,  θα στείλει, στην κυβέρνηση, το μήνυμα πως τα  ψέματα τελείωσαν, ως εδώ και μη παρέκει, φτάνει πια η κοροϊδία, Δεν μπορεί τα ΔΥΟ παιδιά να τα έχουμε μη "βρέξει και στάξει" και τ΄ άλλο του "πεταματού". ΔΕΝ είμαστε τα "γομάρια" του Έθνους   

Είμαστε πολλοί, είμαστε δυνατοί, είμαστε αποφασισμένοι και το σημαντικότερο είμαστε ενεργοί ψηφοφόροι. Μπορούμε να επηρεάσουμε το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα στις επερχόμενες Εθνικές εκλογές. Μαζί με τους εν ενεργεία και τις οικογένειες μας ξεπερνάμε κατά πολύ τις 500.000 ψηφοφόρους

 Δεν είμαστε δεδομένοι, δεν είμαστε υποταγμένοι, είμαστε  ένα θηρίο που ξύπνησε από τον λήθαργο, ένα θηρίο που έχει μια ακόρεστη δίψα για δικαιοσύνη και ισότιμη αντιμετώπιση από την κυβέρνηση.

 Η Ισχύς Εν Τη Ενώσει 

ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ - ΔΕΝ ΣΥΓΧΩΡΩ -ΤΙΜΩΡΩ





Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας - Πότε Πρωτογιορτάστηκε η Εθνική Ημέρα της Γυναίκας και πότε η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας


Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (International Women's Day) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1977 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ για να αναδείξει τα προβλήματα και να προωθήσει τα δικαιώματα της γυναίκας.

Παρά τα μεγάλα βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια η ισότητα της γυναίκας με τον άνδρα είναι ένα απραγματοποίητο όνειρο όχι μόνο στο άμεσο αλλά και στο απώτερο μέλλον. Ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες κατήγγειλε, στις 6 Μαρτίου 2023, ότι η «ισότητα» μεταξύ ανδρών και γυναικών παγκοσμίως είναι ένας ολοένα και πιο μακρινός στόχος, ο οποίος θα επιτευχθεί στην καλύτερη περίπτωση «σε 300 χρόνια». «Η ισότητα μεταξύ των δύο φύλων απομακρύνεται ολοένα και περισσότερο. Με τους τρέχοντες ρυθμούς η οργάνωση του ΟΗΕ για τις γυναίκες (Ταμείο Ανάπτυξης για τις Γυναίκες UNIFEM) προβλέπει ότι θα επιτευχθεί σε 300 χρόνια», τόνισε ο Γκουτέρες σε ομιλία του κατά την έναρξη των συζητήσεων στη Νέα Υόρκη της Επιτροπής του ΟΗΕ για το καθεστώς των Γυναικών (CSW).

Η ιστορική διαδρομή

Η ιστορική διαδρομή της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας δεν ξεκινά με την υιοθέτησή από τον ΟΗΕ το 1977. Πρωτογιορτάστηκε στις 28 Φεβρουαρίου 1909 στην Νέα Υόρκη, ως Εθνική Ημέρα της Γυναίκας, με πρωτοβουλία του Σοσιαλιστικού Κόμματος των ΗΠΑ, σε ανάμνηση μιας μεγάλης εκδήλωσης διαμαρτυρίας που έγινε στις 8 Μαρτίου 1857 από εργάτριες κλωστοϋφαντουργίας στη Νέα Υόρκη, οι οποίες ζητούσαν καλύτερες συνθήκες εργασίας. Το περιστατικό αυτό αμφισβητείται σήμερα από μερίδα αμερικανών ιστορικών και χαρακτηρίζεται μύθος.

Με αφετηρία τις ΗΠΑ, ο εορτασμός διεθνοποιήθηκε τον επόμενο χρόνο, κατά την διάρκεια δευτέρου συνεδρίου του γυναικείου τμήματος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς (2η Διεθνής), που έγινε στην Κοπεγχάγη (26-27 Αυγούστου 1910). Οι 100 σύνεδροι από 17 χώρες υιοθέτησαν την πρόταση τριών γερμανίδων (Λουίζ Τσιτς, Κλάρα Τσέτκιν και Κέτε Ντούνκερ) να γιορτάζεται κάθε χρόνο η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας,ως ένα βήμα για την προώθηση της ισότητας των δύο φύλων, που θα περιλάμβανε και το εκλογικό δικαίωμα, που ήταν τότε το καθολικό ζητούμενο για τις γυναίκες όλου του κόσμου.

Στις 19 Μαρτίου 1911 γιορτάστηκε για πρώτη φορά η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας στην Αυστρία, την Γερμανία, την Ελβετία και την Δανία. Κοινός τόπος και στις τέσσερις χώρες ήταν η ψήφος στις γυναίκες και η ανάδειξη των γυναικών σε δημόσια αξιώματα. Οι αμερικανίδες συνέχιζαν να γιορτάζουν την δική τους εθνική ημέρα την τελευταία Κυριακή του Φεβρουαρίου. Το 1914, η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας γιορτάστηκε στην Γερμανία στις 8 Μαρτίου – είτε επειδή ήταν Κυριακή είτε σε ανάμνηση της απεργίας του 1857 στην Νέα Υόρκη- και έκτοτε καθιερώθηκε η ημερομηνία αυτή για τον εορτασμό και υιοθετήθηκε αρκετά χρόνια αργότερα από τον ΟΗΕ.

Μετά την επικράτηση της Οκτωβριανής Επανάστασης στη Ρωσία (1917), η φεμινίστρια Αλεξάνδρα Κολοντάι έπεισε τον Λένιν να καθιερώσει την 8η Μαρτίου ως επίσημη αργία. Αργία μόνο για τις γυναίκες καθιερώθηκε στην Κίνα μετά την επικράτηση των κομμουνιστών του Μάο Τσε Τουνγκ. Γρήγορα, όμως, η Διεθνής Ημέρα της Γυναίκας έχασε το πολιτικό και διεκδικητικό της υπόβαθρο και εορτάζεται ως έκφραση συμπάθειας και αγάπης των ανδρών προς τις γυναίκες, με προσφορά λουλουδιών και δώρων.

Η άνοδος του φεμινιστικού κινήματος στη Δύση τη δεκαετία του '60 αναζωογόνησε τη Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, η οποίας από το 1977 διεξάγεται υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, με αιχμή του δόρατος την ανάδειξη των γυναικείων προβλημάτων και δικαιωμάτων.


Πηγή: https://www.sansimera.gr/worldays/4?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2023-03-08

© SanSimera.gr






Τρίτη 7 Μαρτίου 2023

Τραγωδία των Τεμπών: Πέντε καίρια ερωτήματα ζητούν απαντήσεις

Σε σημερινή του παρέμβαση σχετικά με το τραγικό δυστύχημα στην εκπομπή «οι Αταίριαστοι» με τους δημοσιογράφους Χ. Κούτρα και Γ. Ντσούνο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Κώστας Σκανδαλίδης, έθεσε πέντε ερωτήματα προς απάντηση:

  • Η καθυστέρηση των έργων εκσυγχρονισμού που είχαν συμφωνηθεί από το 2019
  • Οι επενδύσεις που δεν έγιναν από την Ιταλική εταιρία (Hellenic Train) στην τηλεματική και στην τηλεδιοίκηση
  • Η αρχική σύμβαση με την Ιταλική Εταιρία, που κατατέθηκε στη Βουλή, στην οποία υπήρχαν υποσχέσεις για επενδύσεις, οι οποίες έπειτα εξαφανίστηκαν, ώστε να μπορεί να πάρει το έργο σε απευθείας ανάθεση βάσει ευρωπαϊκών προδιαγραφών
  • Το οργανόγραμμα του Ο.Σ.Ε.: το 2011 προβλέπονταν 2.800 θέσεις εργασίας και σήμερα απασχολούνται μόνο 730 άτομα 
  • Η επιστολή της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης στον κ. Καραμανλή, τον Οκτώβριο του 2021, για περίπου 10 εκτροχιασμούς, που δεν έλαβε καμία απάντηση

 

Τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ: - "Ο σιδηρόδρομος απαξιωνόταν σκόπιμα, συνειδητά και με σχέδιο τα τελευταία χρόνια"


 

Σημεία συνέντευξης της Έφης Αχτσιόγλου, βουλευτή Επικρατείας και τομεάρχη Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, στο “Κόκκινο 105,5” 

«Η κυβέρνηση κάνει μία εντατική και γενικευμένη προσπάθεια αποποίησης των ευθυνών της για την τραγωδία στα Τέμπη», δήλωσε η Έφη Αχτσιόγλου στο “Κόκκινο 105,5”.

«Ο κ. Μητσοτάκης την πρώτη μέρα έβγαλε πόρισμα για “ανθρώπινο λάθος” και αυτό, όπως ήταν λογικό, σήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Έσπευσε στη συνέχεια να το αλλάξει μιλώντας για διαχρονικές ευθύνες. Η επίκληση για τέτοια δυστυχήματα γενικών διαχρονικών ευθυνών είναι ο ορισμός της προσπάθειας συγκάλυψης και αποποίησης ευθυνών», σημείωσε.

«Την περίοδο διακυβέρνησης της ΝΔ υπήρξε ένα σαφές σχέδιο απαξίωσης του σιδηροδρόμου. Ο αριθμός των εργαζομένων το 2019 ήταν 1250 και αυτή τη στιγμή είναι 750. Το 2019 ήταν τουλάχιστον δύο οι σταθμάρχες σε κάθε σταθμό ενώ τώρα υπάρχει μόνο ένας. Υπήρχε δευτεροβά​θμιο κέντρο ελέγχου που λειτουργούσε στην Καρόλου και καταργήθηκε το 2020», πρόσθεσε.

«Ο σιδηρόδρομος απαξιωνόταν σκόπιμα, συνειδητά και με σχέδιο τα τελευταία χρόνια, διότι ο δεδηλωμένος και προγραμματικός στόχος της κυβέρνησης της ΝΔ είναι η συντήρηση των δικτύων να γίνει ΣΔΙΤ», επισήμανε η κ. Αχτσιόγλου.

Αναφέροντας, παράλληλα, ότι «όπως αποκάλυψε η ΕΦΣΥΝ, η ΝΔ μετέβαλε τη σύμβαση με την ΤΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να μειωθεί η υποχρέωση των ιδιωτών να κάνουν επενδύσεις 750 εκατ. -όπως προέβλεπε η συμφωνία που είχε αφήσει ο ΣΥΡΙΖΑ- και ταυτόχρονα αφαίρεσε την υποχρέωση του Δημοσίου να ολοκληρώσει έγκαιρα τα συστήματα ασφαλείας».

Για την Επιστολή του κ. Μητσοτάκη στον κ. Ντογιάκο τόνισε ότι «είναι προφανής η απόπειρα παρέμβασης της κυβέρνησης στο έργο της δικαιοσύνης. Είναι χαρακτηριστικό το σημείο της επιστολής που αναφέρει ότι θα πρέπει το αποτέλεσμα της έρευνας της επιτροπής, την οποία όρισε η ίδια η κυβέρνηση που είναι η ελεγχόμενη, να γίνει αντικείμενο της δικογραφίας. Δεν υποδεικνύει απλώς στη δικαστική λειτουργία πώς να κάνει τη δουλειά της, πράγμα ανεπίτρεπτο κατά το Σύνταγμα, αλλά της λέει και ποια αποδεικτικά μέσα θα χρησιμοποιήσει, πράγμα επίσης ανήκουστο».

Υπογράμμισε, τέλος, ότι «οι κινήσεις της κυβέρνησης μαρτυρούν την αγωνία της να διαχειριστεί μόνο επικοινωνιακά μία τεράστια τραγωδία που έχει σημαδέψει τη χώρα».

 

Eκπροσώπου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ: - 'Το επιχείρημα ότι για όλα φταίνε οι άλλοι και ποτέ η κυβέρνηση, εκτός από εξοργιστικό είναι και ασέβεια προς τις οικογένειες των θυμάτων”.


 

On camera δήλωση της εκπροσώπου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Πόπης Τσαπανίδου

“Την ώρα που η ελληνική κοινωνία, οι νέοι άνθρωποι ζητούν απαντήσεις για την τραγωδία, για την κυβέρνηση φταίνε ο σταθμάρχης, η ρυθμιστική αρχή, οι προηγούμενες κυβερνήσεις…

Ο αρμόδιος υπουργός κ. Καραμανλής - που άλλαξε τις συμβάσεις με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε βάρος του Δημοσίου και της ασφάλειας των σιδηροδρόμων- σαν να μη συνέβη τίποτα, θα είναι και πάλι υποψήφιος.

Το επιχείρημα ότι για όλα φταίνε οι άλλοι και ποτέ η κυβέρνηση, εκτός από εξοργιστικό είναι και ασέβεια προς τις οικογένειες των θυμάτων”.

Κυβερνητικός Εκπρόσωπος: - Ποτέ δεν κρυφτήκαμε και ούτε τώρα κρυβόμαστε. - Οι αδυναμίες του Κράτους και οι μεγάλες κρίσεις είναι βαθιά πολιτικά ζητήματα -


 Καλό μεσημέρι.

Η ελληνική κοινωνία βρίσκεται ακόμα υπό την επήρεια του σοκ που έχει προκαλέσει το τραγικό πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη. Ο πόνος, η θλίψη, η οργή περισσεύουν, καθώς κανείς δεν έχει ακόμα καταφέρει να εκλογικεύσει και να διαχειριστεί το φρικτό, το αποτρόπαιο αυτό συμβάν.

Η σκέψη όλων μας είναι στις οικογένειες που έχασαν τους ανθρώπους τους τόσο άδικα, τα παιδιά, τους γονείς, τα αδέλφια τους. Είναι στους ανθρώπους που έχασαν φίλους και συναδέλφους. Όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες συμπονούμε και συμπαραστεκόμαστε στο απερίγραπτο δράμα που έφερε αβάσταχτο πόνο σε δεκάδες οικογένειες και στους οικείους τους. Στην τραγωδία που πάντα θα βασανίζει τόσο την ατομική, όσο και τη συλλογική μας μνήμη. Μέριμνα εξακολουθεί να λαμβάνεται, υλική και συναισθηματική, για τους τραυματίες που δίνουν τη δική τους μάχη και ευχόμαστε ολόψυχα να αποκατασταθεί πλήρως η υγεία τους το συντομότερο δυνατό.

Μπροστά στο ανείπωτο αυτό δράμα, ο Πρωθυπουργός, με ανάρτησή του, ζήτησε από όλους τους Έλληνες και από όλες τις Ελληνίδες, και προπάντων από τους συγγενείς των θυμάτων, μια μεγάλη και βαθιά συγγνώμη, τόσο προσωπικά ο ίδιος, όσο και στο όνομα όλων όσων κυβέρνησαν τη χώρα εδώ και χρόνια, καθώς η ελληνική Πολιτεία έχει παρελθόν, έχει παρόν και φυσικά έχει και μέλλον. Γιατί, πράγματι -όπως είπε ο Πρωθυπουργός- στην Ελλάδα του 2023, δεν γίνεται δύο τρένα να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή και να μην το έχει αντιληφθεί κανείς.

Δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν  πρόκειται να κρυφτούμε -όπως είπε ο Πρωθυπουργός- πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα. Όπως ανακοίνωσε, τις επόμενες μέρες ο αρμόδιος Υπουργός, ο κ. Γεραπετρίτης, θα ανακοινώσει παρεμβάσεις άμεσης βελτίωσης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων μέχρι να ολοκληρωθεί το Ηλεκτρονικό Σύστημα Διοίκησης. Επίσης, θα ζητήσει αμέσως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από άλλες φίλες χώρες τη συνδρομή τους σε τεχνογνωσία, ώστε να αποκτήσουμε το ταχύτερο δυνατό ένα ακόμη πιο ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο. Παράλληλα, ο Πρωθυπουργός θα  επιδιώξει πρόσθετη κοινοτική χρηματοδότηση προκειμένου να συντηρηθεί και να αναβαθμιστεί γρήγορα το υφιστάμενο δίκτυο. Θα προτείνει, επίσης, σε όλα τα κόμματα να δεσμευτούν από τώρα -ανεξαρτήτως του εκλογικού αποτελέσματος- στην επόμενη Βουλή να συσταθεί Ειδική Επιτροπή, δηλαδή Εξεταστική Επιτροπή, που θα διερευνήσει την ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων την τελευταία εικοσαετία.

Χρέος όλων μας -όπως τόνισε από την πρώτη στιγμή ο Πρωθυπουργός- είναι να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μην ξανασυμβεί ποτέ ένα τέτοιο τραγικό γεγονός. Επίσης, αποτελεί προτεραιότητα να διερευνηθεί πλήρως κάθε πτυχή και να μάθουμε τα αίτια της τραγωδίας. Έτσι ώστε αφενός να αποκλειστεί η επανάληψή τους και αφετέρου να αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που ανήκουν.

Ο Πρωθυπουργός συνομίλησε σήμερα με την Πρόεδρο της Ε.Ε. Ζήτησε την στήριξη της Επιτροπής στην προσπάθεια αναδιοργάνωσης των ελληνικών σιδηροδρόμων, κυρίως στο κομμάτι της ασφάλειας. H πρόεδρος της Επιτροπής εξέφρασε και πάλι τα συλλυπητήρια της για το τραγικό δυστύχημα και υποσχέθηκε πλήρη στήριξη με τη συνδρομή κάθε αρμόδιου ευρωπαϊκού οργανισμού και μάλιστα άμεσα, πολύ γρήγορα, στην κατεύθυνση αναδιοργάνωσης των σιδηροδρόμων με έμφαση στα ζητήματα ασφάλειας, που αποτελούν άλλωστε και ευρωπαϊκή προτεραιότητα.

Είναι εύλογο ότι η τραγωδια αυτή θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν δεν συνέτρεχαν μια σειρά συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών που διαιωνίζονται εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Γι’ αυτό, ύστερα από οδηγίες του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, συγκροτήθηκε -από τον Υπουργό Επικρατείας-  Ειδική Επιτροπή  για τη διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Η Επιτροπή είναι υπερκομματική, η Επιτροπή είναι τεχνοκρατική, έχει επάρκεια και -όπως είναι αυτονόητο- δεν θα ασχοληθεί με  την απόδοση ευθυνών που ήδη αποτελεί αντικείμενο της  δικαστικής έρευνας, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Θα καλέσει τεχνικό προσωπικό, θα καλέσει εμπειρογνώμονες και όποιο άλλο πρόσωπο κρίνει αναγκαίο και απαραίτητο, ετσι ώστε να επιτελέσει το έργο της με αντικειμενικότητα, με διαφάνεια, χωρίς παρεμβάσεις, με πληρότητα στο συντομότερο δυνατό χρόνο. Η επιτροπή σε καμιά περίπτωση δεν θα υποκαταστήσει την ελληνική Δικαιοσύνη.

Κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατον, άλλωστε. Το αντίθετο, κάθε στοιχείο, κάθε τεκμήριο που θα βρεθεί, κάθε συμπέρασμα που θα προκύψει, θα τεθεί στη διάθεση της Δικαιοσύνης προκειμένου να αξιολογηθεί και να αξιοποιηθεί από αυτήν.

Στην κατεύθυνση αυτή ο Πρωθυπουργός απέστειλε νωρίτερα το πρωί επιστολή στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, με την οποία ζητά εκ μέρους της Ελληνικής Κυβέρνησης την προτεραιοποίηση των υποθέσεων που αφορούν στη διερεύνηση της συγκεκριμένης υπόθεσης, του τραγικού δυστυχήματος και την κατά την κρίση του κ. Ντογιάκου ανάθεση στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο της υπόθεσης αυτής. Ο Πρωθυπουργός ιδιαίτερα επισημαίνει στην επιστολή του ότι η ποινική αξιολόγηση συστημικών σφαλμάτων στον τομέα των σιδηροδρόμων περιλαμβανομένης και της τυχόν καθυστέρησης στην ολοκλήρωση των απαιτούμενων υποδομών είναι κάτι ανεξάρτητο από την αποτίμηση που θα επιχειρήσει σε διοικητικό και τεχνικό επίπεδο  η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων.

Η διαλεύκανση κάθε πτυχής της υπόθεσης αυτής είναι επιβεβλημένη για λόγους τόσο θεσμικούς, όσο και κοινωνικούς. Η ελληνική κοινωνία πρέπει και θα λάβει απαντήσεις για όλα, με εγκυρότητα και με τεκμηρίωση.

Η παθογένεια των σιδηροδρόμων στη χώρα μας είναι διαχρονική και πολύπλευρη, όπως δείχνουν μια σειρά από αμάχητα γεγονότα. Θα αναφερθώ σε ορισμένα:

Το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα το  Μάιο του 2017 στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, όπου σκοτώθηκαν τέσσερα άτομα και τραυματίστηκαν δέκα.

Οι βανδαλισμοί και η αδυναμία αποκατάστασης των ζημιών, με συνέπεια να σταματήσει σταδιακά και η λειτουργία του παλιού συστήματος, της προηγούμενης τεχνολογίας, όπου αυτό υπήρχε.

Οι διαδοχικές παρατάσεις και οι υπογραφές συμπληρωματικών συμβάσεων σε ένα έργο που υπογράφηκε το 2014 και είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2016. Μάλιστα, το 2018, ενώ υπήρχε και η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η συμπληρωματική σύμβαση του έργου δεν υπογράφηκε ποτέ.

Οι χρόνοι απόκρισης δομών του ελληνικού Κράτους σε ό,τι αφορά προμήθειες, αποφάσεις επί προσφυγών, προσλήψεις. Οι συνέπειες της περιόδου των μνημονίων στη στελέχωση και λειτουργία του οργανισμού.

Η αλληλουχία λαθών το μοιραίο εκείνο βράδυ του τραγικού  δυστυχήματος, που χωρίς αυτά δεν θα είχε συμβεί το τραγικό συμβάν. Πολύ περισσότερο όταν ο Σταθμός της Λάρισας διαθέτει τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης από το 2022, κάτι που επέτρεπε, παρείχε τη δυνατότητα να διαπιστωθεί για μια πορεία 5,5 χιλιομέτρων  ότι το επιβατικό τρένο κινούταν σε λάθος κατεύθυνση, σε λάθος πορεία.

Αυτά είναι ορισμένα μόνο από τα στοιχεία που αναδεικνύουν ότι οι  παθογένειες στο ζήτημα των ελληνικών σιδηροδρόμων αρχίζουν βαθιά στο χρόνο και καμιά Κυβέρνηση, ούτε η δική μας, δεν έχει  καταφέρει να τις απαλείψει  ολοκληρωτικά, παρά τα όσα κατά καιρούς έγιναν.

Προσοχή, θέλω να είμαι ειλικρινής, δεν έχουμε καμία διάθεση εξωραϊσμού της κατάστασης, ούτε κατά την περίοδο της δικής μας διακυβέρνησης. Πότε άλλωστε δεν κρυφτήκαμε. Ούτε και τώρα κρυβόμαστε.

Επιδιώκουμε μια ψύχραιμη και υπεύθυνη αποτίμηση. Επιδιώκουμε την αλήθεια με κάθε ειλικρίνεια. Η Κυβέρνηση εγγυάται ότι θα χυθεί άπλετο φως σε κάθε διάσταση του γεγονότος, γιατί αυτό είναι το ελάχιστο που οφείλουμε στα θύματα, στις οικογένειές τους, αλλά και στην ελληνική κοινωνία. Όποιες ευθύνες υπάρχουν, θα αποδοθούν. Και ταυτόχρονα χρέος μας είναι να κάνουμε ό,τι απαιτείται προκειμένου να μην ξανασυμβεί ένα τέτοιο τραγικό γεγονός.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι η ορθολογική αποτίμηση της κατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο δεν αποσκοπεί, ούτε εξάλλου μπορεί να το πετύχει, να άρει αυτό το πέπλο οδύνης που έχει καλύψει την Πατρίδα μας και που σκιάζει τα πάντα.

Όμως, παρά τη βαριά συναισθηματική φόρτιση, παρά την ψυχική οδύνη, θέλω να πω ότι είναι δεν βοηθά ούτε ο μηδενισμός, ούτε οι γενικοί αφορισμοί, ούτε πολύ περισσότερο τα ψέματα που διακινούν ορισμένοι από την πρώτη κιόλας στιγμή της τραγωδίας.

Η δήθεν παραπομπή της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό δικαστήριο για ζητήματα ασφάλειας των σιδηροδρόμων.

Η δήθεν κομματική τοποθέτηση (κάποιοι μάλιστα δεν δίστασαν να πουν ότι αυτό ήταν και σε γνώση του Πρωθυπουργού και ότι έχουν στοιχεία για αυτό) του σταθμάρχη.

Ο ορισμός της Επιτροπής που δήθεν θα υποκαθιστούσε την αποστολή της Δικαιοσύνης.

Η εγκατάλειψη του έργου της τηλεδιοίκησης, η οποία συνέβη τάχα επί των ημερών της παρούσας Κυβέρνησης.

Χειρότερα, η δήθεν απαγόρευση στις οικογένειες να παραλάβουν και να πενθήσουν τους νεκρούς τους όπως οι ίδιες επιθυμούσαν.

Όλα αυτά συνιστούν ψέματα, απροκάλυπτα ψέματα.

Ένα πράγμα είναι η ευθύνη, σε κάθε επίπεδο, και ένα άλλο πράγμα είναι η απόπειρα καπηλείας της θλίψης αλλά και της οργής που χαρακτηρίζει σήμερα την ελληνική κοινωνία.

Προφανώς και τα ψέματα αυτά και η χυδαία προπαγάνδα δεν στέκονται απέναντι στην πραγματικότητα, αλλά το ζήτημα δεν είναι μόνο αυτό.

Οι αδυναμίες του Κράτους, οι μεγάλες κρίσεις είναι ζητήματα συνειδησιακά για το έθνος μας και είναι βαθιά πολιτικά, χωρίς αμφιβολία. Οι τραγωδίες όμως δεν είναι ζήτημα κομματικό και αποτελεί καπηλεία χειρίστου είδους να γίνεται η απόπειρα πολιτικής τους εκμετάλλευσης. Ειδικότερα για τους σιδηροδρόμους κανένα κόμμα που κυβέρνησε ή συγκυβέρνησε δεν μπορεί φαρισαϊκά να ισχυρίζεται ότι ο μόνος που φέρει ευθύνη για την κατάσταση τους είναι η Κυβέρνηση της Ν.Δ. και ότι εκείνοι τα είχαν κάνει δήθεν όλα τέλεια.  Για όλα αυτά, όμως, θα έχουμε χρόνο να πούμε περισσότερα το επόμενο διάστημα.

Συνεδρίαση Υπουργικού

Την Πέμπτη στις 11.00 θα γίνει η τακτική συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Θα υπάρξει ενημέρωση από τον Υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο για θέματα υποδομών και μεταφορών, τον κ. Γεραπετρίτη, για τα ζητήματα του τραγικού δυστυχήματος. Θα συζητηθούν ενδεχόμενες θεσμικές κινήσεις και παρεμβάσεις που επιβάλλονται για κάποια πράγματα που πρέπει να γίνουν άμεσα.

Ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Καλησπέρα Κύριε Εκπρόσωπε. Ο τομεάρχης Διαφάνειας του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Γιάννης Ραγκούσης, απαντώντας σε ανακοίνωση του κ. Βορίδη, του Υπουργού Εσωτερικών, μεταξύ άλλων λέει ότι η εκ των υστέρων εξαίρεση του ορίου ηλικίας μέσα από την Υπουργική Απόφαση – αναφέρεται στο σταθμάρχη – στις 30 Μαΐου του 2022, δείχνει ξεκάθαρα τη συνέχεια της Κυβέρνησης στην προσπάθεια συγκάλυψης της παράνομης μετάταξης του μοιραίου σταθμάρχη. Τι απαντάτε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Από την πρώτη στιγμή του δυστυχήματος -αναφέρθηκα και στην τοποθέτησή μου- υπήρξε μια απόπειρα να διασπαρεί στη κοινή γνώμη η άποψη ότι υπήρχε μια κομματική παρέμβαση για την τοποθέτηση του συγκεκριμένου σταθμάρχη. Από την πρώτη στιγμή. Αυτό δείχνει τον προσανατολισμό και την κατεύθυνση κάποιων. Πώς σκέφτονται. Ούτε τα προσχήματα για να κρυφτούν από την απόπειρα καπηλείας της οργής και της θλίψης αυτού του τραγικού δυστυχήματος. Το Υπουργείο Εσωτερικών απάντησε με ανακοίνωσή του, χθες, σε ό, τι αφορά στην πρώτη ανάρτηση του κ. Ραγκούση, περί του παρανόμου της μετακίνησης του εν λόγω σταθμάρχη στο προσωπικό του ΟΣΕ. Η πραγματικότητα είναι ότι όταν ο Οργανισμός ζητούσε 18 σταθμάρχες και βρέθηκαν μόνο δύο, τι είδους πολιτική παρέμβαση και πολιτικό μέσο πρέπει να γίνει για την τοποθέτηση αυτών εκεί; Το όριο είναι όριο που αφορά κυρίως τις προσλήψεις. Δευτερευόντως, το όριο ηλικίας δεν είναι όριο εργασίας. Υπονοεί ο κ. Ραγκούσης ή ο οποιοσδήποτε ότι δεν υπάρχουν σταθμάρχες πάνω από 42, 48, 52, 55, 58, 59 που να εργάζονται σήμερα; Γίνεται πλήρης διερεύνηση εάν ο συγκεκριμένος σταθμάρχης, είχε περάσει την εκπαίδευση, όπως αυτή προβλέπεται -εξάμηνη- με βάση κανονισμούς, που ισχύουν στον ΟΣΕ όλο το προηγούμενο διάστημα. Γίνεται πλήρης διερεύνηση -και αυτό είναι ένα σημαντικό ζήτημα- πως ένας άνθρωπος, που δεν είχε την εμπειρία βρέθηκε να είναι μόνος του στη συγκεκριμένη βάρδια, σ’ αυτό τον κομβικό σταθμό και ποιες υπηρεσιακές και άλλες ευθύνες υπάρχουν. Ήδη, έχει τεθεί σε αργία και ο άμεσος προϊστάμενός του, αυτός που τον τοποθέτησε εκεί. Και διερευνώνται και μια σειρά και από άλλα περίεργα περιστατικά, όπως το γεγονός ότι την επόμενη μέρα βρέθηκε να ζητά και να παίρνει αναρρωτική άδεια, 30 ημερών. Όλα αυτά θα διερευνηθούν. Αλλά να υπάρχει υπόνοια πολιτικής παρέμβασης, δήθεν εξυπηρέτησης ή ρουσφετιού σε μια προσπάθεια που έκανε ο ΟΣΕ να αναπληρώσει το κενό σε σταθμάρχες, παίρνοντας κάποιους με μπλοκάκια, τους οποίους εκπαίδευσε και καλώντας στη κινητικότητα 18 ανθρώπους, από τους οποίους κάνουν αίτηση μόνο δύο. Η πολιτική παρέμβαση, το μέσο, το ρουσφέτι θα μπορούσε να πει κάποιος ότι έχει νόημα όταν για την ίδια θέση ενδιαφέρονται παραπάνω από ένας και υποτίθεται ότι κάνεις παρέμβαση για να βοηθήσεις κάποιον, που πρόσκειται σ΄ εσένα. Εδώ, τα γεγονότα είναι τελείως διαφορετικά. Όλες οι πτυχές της συγκεκριμένης υπόθεσης, όπως και του συνόλου αυτής της τραγικής υπόθεσης, δεν υπάρχει περίπτωση να μην διερευνηθούν σε κάθε τους επίπεδο.

Σ. ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ: Ο Υπουργός Ανάπτυξης, ο κ. Γεωργιάδης, για το συγκεκριμένο θέμα, τόνισε ότι τον σταθμάρχη των Τεμπών, τον τοποθέτησε ο Περιφερειακός Διευθυντής, συνδικαλιστικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ. Έχετε κάτι να μας πείτε γι’ αυτό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό που είπα και προηγουμένως. Όλα διερευνώνται. Ο τρόπος και η λογική με την οποία τοποθετήθηκε σ’ αυτή τη βάρδια μόνος του -σ’ ένα κομβικό σταθμό- ένας άνθρωπος που δεν είχε, προφανώς, την ανάλογη εμπειρία -όπως προκύπτει- για να βρεθεί εκεί μόνος του. Ή αν θα έπρεπε να αξιολογηθεί αυτό το γεγονός παραπάνω είναι αντικείμενο της έρευνας, που βρίσκεται σε εξέλιξη. Και γι’ αυτό το λόγο, ήδη, έχουν ληφθεί και πειθαρχικά μέτρα σε βάρος του προϊσταμένου του.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε κάθε περίπτωση αυτός ο άνθρωπος είναι κομματικό μέλος της Νέας Δημοκρατίας ή όχι; Γιατί σε άλλες περιπτώσεις, όπως πρόσφατα με τους παιδοβιαστές του Κολωνού, τα κομματικά μέλη της Νέας Δημοκρατίας διαγράφηκαν αυτόματα κ.τλ.. Σ’ αυτή την περίπτωση, ο συγκεκριμένος είναι κομματικό μέλος της Νέας Δημοκρατίας ή όχι;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με συγχωρείτε, δεν το γνωρίζω αυτό. Αλλά, νομίζω ότι αυτή δεν είναι μια σοβαρή συζήτηση. Δεν είναι σοβαρή συζήτηση, ποια είναι η κομματική του ιδιότητα. Δεν το γνωρίζω. Δεν το ξέρω. Να το ρωτήσω να το μάθω να σας το πω. Αυτά δεν είναι πράγματα που κρύβονται. Αλλά, τώρα τι ακριβώς συζητάμε; Συζητάμε αν ο άνθρωπος αυτός είναι κομματικό μέλος της Νέας Δημοκρατίας; Ακόμα και στην άλλη περίπτωση, το πρόβλημα με τον σταθμάρχη, με τον προϊστάμενό του, που τον τοποθέτησε είναι αν είναι ΠΑΣΟΚ ή αν είναι Νέα Δημοκρατία ή οτιδήποτε άλλο; Ή ότι προφανώς έκανε ένα απερίγραπτο λάθος; Να έχουμε μια αίσθηση του μέτρου. Προσπαθούν κάποιοι να πουν ότι για μια θέση, που κλήθηκαν 18 και προέκυψαν μόνο δύο, υπήρχε μια πολιτική παρέμβαση. Και το ζήτημα είναι οι πολιτικές και κομματικές τοποθετήσεις των ανθρώπων αυτών; Ή η παθογένεια που οδήγησε σ’ αυτή την τραγική κατάληξη όπως οδήγησε.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, από τον Αύγουστο του 2020 μέχρι τον Οκτώβριο του 2021 είχαμε, τουλάχιστον, πέντε εκτροχιασμούς αμαξοστοιχιών και μία σύγκρουση. Τον περασμένο Οκτώβριο οι εργαζόμενοι της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης ενημέρωναν δια εξωδίκου τον υπουργό Καραμανλή για σοβαρά προβλήματα ασφαλείας και στοχοποιήθηκαν. Είχαν προηγηθεί κινητοποιήσεις με το ίδιο περιεχόμενο τον Μάρτιο του 2022, τον Σεπτέμβριο του 2021, σχετικές επιστολές τον Οκτώβριο του 2021 και τον Αύγουστο του 2020, τον Απρίλιο του 2022, μόλις παραιτήθηκε ο επιβλέπων μηχανικός σηματοδότησης του ETCS. Πόσο σας αιφνιδίασε τελικά στην Κυβέρνηση και στο Υπουργείο Μεταφορών το πολύνεκρο δυστύχημα της Τρίτης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι διαχρονικές παθογένειες που έχουν επισημανθεί πολλές φορές είναι παθογένειες που έγινε προσπάθεια να αντιμετωπισθούν. Δυστυχώς, όχι στην έκταση που θέλαμε, δυστυχώς όχι στο μοιραίο εκείνο σημείο. Έχω πει πολλές φορές ότι όλα αυτά τα ζητήματα θα απαντηθούν στην ώρα τους. Την Τετάρτη έχει προγραμματιστεί η συνέντευξη Τύπου του κυρίου Γεραπετρίτη, εκεί και σε αυτά, αλλά και σε μια σειρά από άλλα ζητήματα που αφορούν την πορεία κρίσιμων έργων υποδομών σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του σιδηροδρόμου όλα τα τελευταία χρόνια, τις αδράνειες, τις παθογένειες, τις καθυστερήσεις, τα αίτιά τους, την πρόοδο που είχε γίνει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, σε σχέση με το παρελθόν, και μια σειρά από άλλα πράγματα, αναλυτικά θα παρουσιαστούν και θ’ απαντηθούν.

Μ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, σχετικά με την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, αναφερθήκατε κι εσείς ότι είναι διακομματική, ωστόσο η Αντιπολίτευση σας εγκαλεί ότι είναι κατ’ επίφαση διακομματική και αναφέρει ότι είναι μια κίνηση με την οποία η Κυβέρνηση επιδιώκει να προκαταλάβει ουσιαστικά την έρευνα της Δικαιοσύνης και ζητά την κατάργησή της. Αναφέρομαι και στην ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ που είδαμε το Σαββατοκύριακο. Τι απαντάτε; Και ένα δεύτερο ερώτημα, εάν μου επιτρέπετε, κατά πόσο θα μπορέσουν και πότε οι πολίτες να ξαναμπούν με ασφάλεια στα τρένα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα είπα ότι η Επιτροπή είναι υπερκομματική. Δεύτερον, η Επιτροπή αυτή, σε καμία περίπτωση, δεν υποκαθιστά -και νομίζω ότι αυτό είναι πασιφανές, πλέον, και από την επιστολή που ο Πρωθυπουργός έστειλε σήμερα στον κ. Ντογιάκο- το έργο της Δικιαοσύνης. Η Επιτροπή αυτή έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες και συγκεκριμένο πλαίσιο να διερευνήσει. Νομίζω ότι η επάρκεια, οι γνώσεις, το κύρος των ανθρώπων που τη συγκροτούν, αποτελούν την καλύτερη εγγύηση ότι θα κάνει τη δουλειά της σε ό,τι αφορά την τεχνική και διοικητική αποτίμηση των προβλημάτων, των στρεβλώσεων, των παθογενειών, των καθυστερήσεων που συνδέονται με την τραγωδία αυτή. Και σε κάθε περίπτωση, τα ευρήματα αυτής της Επιτροπής θα είναι στη διάθεση της ελληνικής Δικαιοσύνης, για να τα αξιολογήσει και να τα αξιοποιήσει, όπως αυτή θεωρεί καλύτερα. Σε καμία περίπτωση, δεν υποκαθιστά η λειτουργία της Επιτροπής αυτής το έργο της Δικαιοσύνης, το αντίθετο.

Τώρα, από κει και πέρα, θα καταβληθούν όλες οι αναγκαίες προσπάθειες, έτσι ώστε, το ταχύτερο δυνατόν να γίνουν κινήσεις, που θα ξαναενισχύσουν σταδιακά -δεν είναι εύκολο αυτό- θα εμπεδώσουν ένα αίσθημα ασφάλειας του κόσμου σε ό,τι αφορά στον σιδηρόδρομο. Και την Τετάρτη ο κ. Γεραπετρίτης θα έχει περισσότερα πράγματα να πει προς την κατεύθυνση αυτή.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αντιλαμβάνομαι πως ο νέος Υπουργός Υποδομών έχει ήδη κάνει κάποια πρώτα ραντεβού με τους εμπλεκομένους σε κρίσιμες πτυχές αυτής της υπόθεσης και θέλω να μου πείτε, εάν μπορείτε -σήμερα μας διαβεβαιώσατε- πότε θα υπάρχει στο 100% του εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καταβάλλονται προσπάθειες, έτσι ώστε αυτό να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατό. Νομίζω ότι την Τετάρτη με τον κ. Γεραπετρίτη, θα μπορεί να υπάρχουν πιο συγκεκριμένες απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά. Βασική μέριμνα και προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι να επιταχυνθούν όλες οι διαδικασίες. Είναι ένα έργο που λειτουργεί σε μεγάλο μέρος του δικτύου, στο 70%. Είναι ένα έργο που λειτουργεί από το Πλατύ μέχρι τον Προμαχώνα -αυτό θα πήγαινε να δει ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη, στο Κέντρο Διοίκησης. Άλλο fake news ότι τι θα πήγαινε να δει ο Πρωθυπουργός εκεί και τι θα γινόταν. Δυστυχώς δεν είχε εγκατασταθεί και δεν λειτουργούσε το σύστημα αυτό στο μοιραίο 30%. Αλλά η προσπάθεια που θα γίνει, θα είναι να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, έτσι ώστε το ταχύτερο δυνατό να λειτουργεί στο σύνολο του δικτύου το σύστημα αυτό.

ΧΡ. ΚΡΑΤΣΗ: Να μείνουμε λίγο στο έργο της Επιτροπής. Υπάρχει χρονοδιάγραμμα πότε θα ολοκληρωθεί και θα καταλήξει και σε κάποιες προτάσεις ή απλά, θα δει τι δεν πήγε καλά;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι θα τα κάνει και τα δύο η Επιτροπή. Προφανώς, μέσα από την αποτίμηση και την αξιολόγηση θα υπάρξουν και συμπεράσματα, τα οποία θα εμπεριέχουν και προτάσεις για το πώς πρέπει να αναδιοργανωθεί συνολικότερα το σύστημα αυτό. Όλες οι κινήσεις που προγραμματίζουμε, δηλαδή η αποτίμηση της Επιτροπής, η συνδρομή των εμπειρογνωμόνων από την Ευρώπη, η συνδρομή εμπειρογνωμόνων από φιλικές ευρωπαϊκές χώρες, όλα αυτά θα προστεθούν, θα αξιολογηθούν προς μία κοινή συνισταμένη αναδιοργάνωσης των σιδηροδρόμων και με άμεσες παρεμβάσεις σε ό,τι αφορά το ζήτημα της ασφαλέστερης λειτουργίας τους, μέχρι να ολοκληρωθούν οι υποδομές, αλλά και ευρύτερης αναδιοργάνωσής τους στο μέλλον. Τώρα, σε ό,τι αφορά στο χρονοδιάγραμμα, νομίζω ότι δεν είμαστε ακόμη έτοιμοι να το προδιαγράψουμε με ακρίβεια, πάντως το ταχύτερο και το συντομότερο δυνατό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα τους βάλει ζητήματα σε ό,τι αφορά στην πληρότητα της δουλειάς που πρέπει να κάνουν οι άνθρωποι αυτοί.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Στο Υπουργικό της Πέμπτης είπατε ότι θα συζητηθεί η πρόταση του κ. Γεραπετρίτη, όλο αυτό το ζήτημα με τους σιδηροδρόμους. Ο κατώτατος μισθός θα ανακοινωθεί την Πέμπτη ή πάει πιο πίσω;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτή τη στιγμή κυρίως το θέμα του Υπουργικού Συμβουλίου θα είναι αυτά που σας περιέγραψα προηγουμένως.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Διαβάζω εδώ, δέκα ανακοινώσεις έχει βγάλει η εταιρεία, η Hellenic Train  από την 1η Μαρτίου, εδώ και μια εβδομάδα. Μόνο στην πρώτη ανακοίνωση αναφέρει ότι την ώρα της σύγκρουσης επέβαιναν περίπου 350 επιβάτες. Θα μάθουμε ποτέ πόσοι επέβαιναν σε αυτό το τρένο; Γιατί ακόμη μέχρι σήμερα δεν έχουμε μάθει τίποτα. Εν τω μεταξύ, υπάρχει και ένα πρόσωπο το οποίο δεν έχει ταυτοποιηθεί με DNA και δεν ξέρουμε τι άλλο συμβαίνει. Αν υπάρχουν άλλοι άνθρωποι που, ενδεχομένως, να μην κατέληξαν, αλλά να βρίσκονταν στα πίσω βαγόνια του τρένου. Γιατί αυτό το τρένο ήταν το φτηνό τρένο, που λέμε, και πήγαιναν και πολλοί αλλοδαποί και πολλοί φοιτητές, κ.λ.π.. Θα μάθουμε ποτέ πόσοι άνθρωποι επέβαιναν; Θα κάνετε κάποια κίνηση προς την εταιρεία για να το μάθουμε αυτό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και η Δικαιοσύνη και η Κυβέρνηση έχουν κάνει τις κινήσεις που απαιτούνται. Τα στοιχεία και οι ενδείξεις που έχουμε, μέχρι στιγμής, είναι αυτά που είναι γνωστά. Υπάρχει, όπως πολύ σωστά είπατε, ο αριθμός των επιβατών που επιβεβαιώνεται από τα ονομαστικά εισιτήρια, υπάρχουν δυστυχώς οι 55 νεκροί ταυτοποιημένοι. Υπάρχει αυτή τη στιγμή μία αγνοούμενη, που έχει δώσει δείγμα DNA η μητέρα της αλλά δεν έχει βρεθεί αντίστοιχο δείγμα μιας κοπέλας, προκειμένου να υπάρξει οποιαδήποτε ταυτοποίηση και υπάρχει και μία σορός από την οποία έχει ληφθεί δείγμα DNA, αλλά δεν έχει υπάρξει κάποια αναζήτηση. Αυτά είναι τα στοιχεία. Και βεβαίως οι τραυματίες που νοσηλεύονται είτε σε κανονικούς θαλάμους, είτε σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχετε στοιχεία γι’ αυτούς τους ανθρώπους; Με συγχωρείτε, γιατί εγώ μεταφέρω αιτήματα των ανθρώπων που είναι εκεί. Θα μάθουμε ποτέ πόσοι άνθρωποι επέβαιναν σε αυτό το τρένο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας απάντησα.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Υπάρχει μια υπουργική απόφαση, μια τροπολογία, για την αποποίηση ευθυνών της εταιρείας γύρω από δυστυχήματα, η οποία είχε περάσει τον περασμένο χρόνο. Και πολλοί κατηγορούν την Κυβέρνηση ότι έγινε αυτό, επειδή ήξερε τη δύσκολη κατάσταση των σιδηροδρόμων, για να μην έχει απώλειες η εταιρεία. Τι απάντηση υπάρχει από την Κυβέρνηση γι’ αυτό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καμία ευθύνη, σε κανένα επίπεδο, δεν θα μείνει χωρίς διερεύνηση και χωρίς απόδοση. Αυτό που συνέβη είναι κάτι τραγικό, είναι κάτι τεράστιο, είναι μια σκιά που απλώνεται σε κάθε πτυχή της κοινωνικής και της πολιτικής μας ζωής. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην διερευνηθούν τα πάντα και καμία ευθύνη, όπου κι αν ανήκει, σε οποιοδήποτε επίπεδο να μην αποδοθεί. Η ελληνική Δικαιοσύνη πρωτίστως, αλλά και η ελληνική Κυβέρνηση εγγυώνται απόλυτα αυτό που μόλις σας είπα.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει περίπτωση μέχρι να εφαρμοστεί, να μπει στα τρένα και να λειτουργήσει το σύστημα τηλεματικής, να μείνουν ακινητοποιημένα; Το σκέφτεται αυτό ο Πρωθυπουργός; Να βάλει λουκέτο μέχρι να αποκατασταθεί όλη αυτή η λειτουργία τους σωστά και με ασφάλεια;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Παρά την πολύ λογική και κατανοητή φόρτιση, ανησυχία, οργή που υπάρχει αυτή τη στιγμή, αυτό που είναι σημαντικό είναι με βάση τους ειδικούς, την αποτίμηση, την αξιολόγηση της κατάστασης που πρέπει να γίνει, να επιδιώξουμε τις βέλτιστες δυνατές κινήσεις. Υπάρχει τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου που θεωρείται επαρκώς ασφαλές, εξαιτίας του ότι υπάρχουν συστήματα και υποδομές που λειτουργούν, υπάρχει τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου που κάτι τέτοιο δεν υπάρχει. Προφανώς υπάρχει η φόρτιση, ο φόβος μετά από αυτό το τραγικό δυστύχημα. Νομίζω ότι με έναν ψύχραιμο τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις ανθρώπων που γνωρίζουν ή οφείλουν να γνωρίζουν καλύτερα, θα παρθούν οι πιο σωστές αποφάσεις το επόμενο διάστημα.

ΣΩΤ. ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ: Πραγματοποιούνται έλεγχοι αναφορικά με την ασφάλεια και σε άλλα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως το μετρό, ο ηλεκτρικός, το τραμ, με αφορμή διάφορες καταγγελίες συνδικαλιστών;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι έλεγχοι είναι διαρκείς πάντοτε. Και η αγωνία και η προτεραιότητα για ασφάλεια, σε οτιδήποτε έχει να κάνει με τη μετακίνηση των πολιτών, είναι διαρκής.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τον περασμένο Οκτώβριο η Κομισιόν εγκάλεσε την Κυβέρνηση για προνομιακές επιδοτήσεις των ΚΤΕΛ σε βάρος του σιδηροδρομικού δικτύου. Όπως αποκάλυψε το «Documento» οι Υπουργοί Καραμανλής και Σκέρτσος κλήθηκαν σε εξηγήσεις τότε με τον κίνδυνο μη εκταμίευσης της δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης. Τον Δεκέμβριο εκφράστηκαν και άλλα παράπονα για κυβερνητικές μεθοδεύσεις και τον περασμένο Φεβρουάριο η Κυβέρνηση έφερε τελικά νομοσχέδιο με τις προκλητικές επιδοτήσεις για τα ΚΤΕΛ, εμπαίζοντας ακόμα και τους Ευρωπαίους. Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη γι΄ αυτή την εύνοια των ιδιωτικών ΚΤΕΛ σε σχέση με το δημόσιο δίκτυο σιδηροδρόμου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τα ΚΤΕΛ μετακινούσαν κόσμο εκεί που και για διάφορους λόγους η Hellenic Train, τα τρένα, δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν. Η ερώτηση σημαίνει ότι με τα ΚΤΕΛ ο κόσμος δεν θα έπρεπε να μετακινείται;

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σε σχέση με τα παράπονα των Ευρωπαίων ρωτάω, που συνέδεαν τα δύο ζητήματα των ΚΤΕΛ και του σιδηροδρομικού δικτύου.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν υποθέσουμε ότι η δόση εκταμιεύθηκε κανονικά και δεν υπήρξε συνέπεια, θεωρώ ότι οι εξηγήσεις που δόθηκαν στους Ευρωπαίους, προφανώς τους κάλυψαν. Αλλά η υπόθεση έχει να κάνει με αυτό που σας είπα. Υπήρχε ένα χρονικό διάστημα εκτεταμένο σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, συμπωματικά τυχαίνει να το ξέρω γιατί συνέβαινε και στη δική μου περιοχή, που αδυνατούσε η Hellenic Train, για διάφορους λόγους, να υποστηρίξει τη σιδηροδρομική μετακίνηση των πολιτών. Η εναλλακτική για να μετακινούνται αυτοί οι πολίτες είναι να μπαίνουν σε λεωφορεία των ΚΤΕΛ. Τι θα έπρεπε να γίνει; Να κοπεί τελείως η συγκοινωνία;

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Έχουν οι λόγοι αυτοί να κάνουν με τα αίτια του δυστυχήματος που είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εκ πρώτης όψεως δεν μπορώ να το συνδέσω. Αλλά, όλα σας είπα διερευνώνται.  Να συνδέεται με το τραγικό δυστύχημα που έγινε στα Τέμπη, το γεγονός ότι επειδή δεν κυκλοφορούσε τρένο μετακινούνταν ο κόσμος με τα λεωφορεία; Δεν το ξέρω. Αλλά δεν θέλω να προδικάζω τίποτα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για κενά ασφαλείας μιλάω, προφανώς, έτσι; Όχι με τα ίδια τα αίτια της προηγούμενης…

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας απάντησα. Δεν φαίνεται να συνδέεται. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, όλα διερευνώνται. Θεωρώ ότι είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα. Όλα, όμως, διερευνώνται. Πάντως, η οικονομική ενίσχυση των ΚΤΕΛ για την παροχή αυτού του συγκοινωνιακού έργου, είχε να κάνει με την αναπλήρωση της αδυναμίας των τρένων να μετακινούν κόσμο. Αυτό είναι.

ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Ξέρω ότι το κλίμα είναι βαρύ, αλλά ατύπως είμαστε σε μια προεκλογική περίοδο. Πότε σκέφτεται ο Πρωθυπουργός να ανακοινώσει και επισήμως την προκήρυξη των εθνικών εκλογών;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το ζήτημα αυτό, σε αυτή φάση, δεν απασχολεί καθόλου τον Πρωθυπουργό.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμφωνώ και εγώ ότι το κλίμα είναι βαρύ και, όπως είπατε, δεν απασχολεί τον Πρωθυπουργό το προεκλογικό κλίμα. Ωστόσο, από χθες είχαμε την έλευση της Επιτροπής Libe στη χώρα μας, με τον κ. Γεραπετρίτη, ο οποίος ασχολείται και με αυτά τα ζητήματα εκτός από τις νέες του αρμοδιότητες, να επικαλείται τις εκλογές για να μην μιλήσει η Κυβέρνηση με τους εκπροσώπους της Libe. Πώς αντιμετωπίζετε τη δραστηριότητα της Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στη χώρα μας, που αναζητούν τις συνθήκες και για το κράτος Δικαίου και για τις υποκλοπές και μια σειρά άλλα ζητήματα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η συνολική ανάγνωση της δήλωσης του κ. Γεραπετρίτη, νομίζω θα απαντήσει στο ερώτημά σας, όπως, επίσης, και η ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος.

ΣΩΤ. ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ: Είδαμε και πάλι την επανεμφάνιση κουκουλοφόρων, οι οποίοι προκάλεσαν σοβαρές καταστροφές στο Σύνταγμα. Θεωρείτε ότι κάποιοι κύκλοι προσπαθούν να δημιουργήσουν επικίνδυνες καταστάσεις και κλίμα έντασης σε βάρος της Κυβέρνησης με αφορμή αυτό το τραγικό περιστατικό;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν μπορώ να το ξέρω. Εκείνο που με σιγουριά ξέρω είναι ότι η θλίψη, ο πόνος, η δικαιολογημένη αγανάκτηση που αισθανόμαστε όλοι μας, προφανώς και πρέπει και μπορεί να εκφραστεί με διάφορους τρόπους. Σίγουρα, μέσα στους τρόπους αυτούς είναι και οι ειρηνικές διαδηλώσεις και οι διαμαρτυρίες. Προφανώς. Μιλάμε για ένα τραγικό γεγονός που είπα ότι θα σημαδέψει για πάντα τη μνήμη όλων μας. Είναι άλλο, όμως, αυτό και άλλο η απόπειρα καπηλείας της θλίψης και της οργής από μπαχαλάκηδες ή από ακραίους κύκλους που θέλουν να κανιβαλίσουν πάνω στον πόνο της κοινωνίας, συνολικά της ελληνικής κοινωνίας, και να εξυπηρετήσουν τις δικές τους σκοταδιστικές στρατηγικές. Αυτές δεν υπάρχει περίπτωση να γίνουν ανεκτές από την ελληνική Πολιτεία.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο παραιτηθείς Υπουργός Μεταφορών, κ. Καραμανλής, θα είναι ξανά υποψήφιος; Θα δεχθεί ο κ. Μητσοτάκης να τον συμπεριλάβει στα ψηφοδέλτια;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Καραμανλής παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας γενναία την πολιτική ευθύνη. Από την πλευρά της Ν.Δ. και του κ. Καραμανλή δεν υπάρχει πρόθεση να μην είναι υποψήφιος στις βουλευτικές εκλογές. Αν και δεν είναι του παρόντος, αλλού είναι τα ζητήματα για συμμετοχή στα ψηφοδέλτια. Η ανάληψη της πολιτικής αντικειμενικής ευθύνης, παρά το γεγονός, όπως είπαμε, ότι εδώ υπάρχει μια αλληλουχία γεγονότων και διαχρονικών παθογενειών, είναι μια πράξη η οποία τιμά τον κ. Καραμανλή στο επίπεδο αυτό.

ΜΑΡ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Ξέρουμε ότι δεν σχολιάζετε δικαστικές αποφάσεις. Αλλά δεν μπορώ να μην σας ρωτήσω και για την απόφαση του Ειδικού Δικαστηρίου για τον κ. Παπαγγελόπουλο και για το γεγονός ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση επισημαίνει ότι κυρίως με την απόφαση για την κ. Τουλουπάκη, ουσιαστικά τελειώνει οριστικά το μύθευμα περί σκευωρίας Novartis.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα πω μόνο δύο κουβέντες. Θα επανέλθουμε σε αυτό. Είναι ο δεύτερος Υπουργός του κ. Τσίπρα που καταδικάζεται για παράβαση καθήκοντος. Ο αρμόδιος Υπουργός για θέματα Μ.Μ.Ε., καταδικασμένος για παράβαση καθήκοντος, ο Αναπληρωτής Υπουργός Δικαιοσύνης, καταδικασμένος για παράβαση καθήκοντος. Η μία από τις δύο καταδίκες του συνδέεται και με την υπόθεση αυτή. Αλλά δεν είναι ώρα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μιλήσατε για μπαχαλάκηδες. Χθες, ειδικά στην πλατεία Συντάγματος δέχθηκαν επίθεση και πάρα πολλοί ειρηνικοί διαδηλωτές, οικογένειες με παιδιά, ηλικιωμένοι. Είδαμε αντίστοιχες εικόνες από επιθέσεις της Αστυνομίας με χημικά και καταστολή και σε προηγούμενες μέρες. Σας ρώτησα και την περασμένη εβδομάδα, αλλά δεν ήταν υπόψη σας τα περιστατικά. Τώρα, τα έχετε δει και τι λέτε γι΄ αυτές τις εικόνες που κάνουν το γύρο του διαδικτύου;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν υπήρξαν επιθέσεις σε ειρηνικούς διαδηλωτές, αυτό είναι κάτι που είναι απαράδεκτο. Αν υπήρξαν επιθέσεις σε ανθρώπους που απλώς πήγαν να διαδηλώσουν, είναι κάτι το οποίο είναι απαράδεκτο, καταδικαστέο. Είμαι σίγουρος ότι οι διαδικασίες της Ελληνικής Αστυνομίας και θα το εντοπίσουν και θα το αξιολογήσουν και θα αποδώσουν τις ευθύνες. Ωστόσο, αυτά που επίσης είδα, ήταν άνθρωποι να πετούν μολότοφ με κουκούλες, να πετούν πέτρες. Νομίζω ότι και αυτά είδαμε στο φως της δημοσιότητας. Σε κάθε περίπτωση, θέλω να επαναλάβω αυτό που είπα προηγουμένως: Οι στιγμές είναι πάρα πολύ φορτισμένες. Υπάρχει πόνος, υπάρχει θλίψη, υπάρχει οργή. Οφείλουμε σεβασμό και πολύ λίγα λόγια, κυρίως οφείλουμε σιωπή στα θύματα και στον πόνο των συγγενών. Είναι απολύτως δικαιολογημένο ο κόσμος να θέλει να εκφράσει ατομικά, συλλογικά, μαζικά τη θλίψη του, τη λύπη του, την οργή του, την αγανάκτησή του, τα παράπονά του για όλα όσα οδήγησαν στην τραγωδία αυτή. Αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό, ειδικά με τα χαρακτηριστικά που έχει αυτή η τραγωδία. Χάθηκαν τόσα νέα παιδιά από τη μια στιγμή στην άλλη, χωρίς αμφιβολία. Αυτό είναι απολύτως λογικό. Αυτό που δεν είναι λογικό είναι να επιχειρείται η καπηλεία αυτής της υπόθεσης από ακραίους κύκλους και από ακραία στοιχεία και ενδεχομένως η επιδίωξή τους είναι να δημιουργηθούν και ζητήματα ευρύτερης αναταραχής. Δεν έχουμε ενδείξεις για κάτι τέτοιο, ούτε υπονοώ τίποτα τέτοιο, έτσι; Θέλω να είμαι σαφής για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις. Όμως, η απόπειρα καπηλείας και βίαιες συμπεριφορές δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές από τη συντεταγμένη Πολιτεία, όπως δεν πρέπει να είναι ανεκτές από τη συντεταγμένη Πολιτεία και πράξεις αχρείαστης βίας έναντι σε ειρηνικούς διαδηλωτές. Έτσι; Θέλω να είμαι σαφής. Όπου επισημαίνονται τέτοιου είδους ζητήματα, προφανώς και θα αντιμετωπίζονται, όπως αρμόζει.

ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Μπορείτε να γίνετε λίγο πιο αναλυτικός. Όταν κάνετε λόγο για «ακραίους κύκλους», ποιους φωτογραφίζετε;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτούς με τις κουκούλες που πετούν μολότοφ.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Σαν Σήμερα το 1947 - Τα Δωδεκάνησα ενσωματώθηκαν στην Ελλάδα - Η απρόσμενη στροφή της Σοβιετικής Ένωσης --Η αποστρατικοποίηση των νησιών

 

Τα Δωδεκάνησα (για την ακρίβεια είναι 14) ήταν από αρχαιοτάτων χρόνων δεμένα με τις τύχες του Ελληνισμού. Εν τούτοις, μόλις το 1947 ενσωματώθηκαν στο ελληνικό κράτος.

Εξαιτίας της γεωγραφικής τους θέσης δέχθηκαν καταστρεπτικές επιδρομές από τους Πέρσες, τους Σαρακηνούς, τους Βενετούς, τους Γενουάτες, τους Σταυροφόρους και τους Τούρκους (Σελτζούκους και Οθωμανούς). Από το 1309 περιήλθαν στην εξουσία των Ιωαννιτών Ιπποτών και έμειναν υπό την κυριαρχία τους έως το 1522, οπότε καταλήφθηκαν από τους Οθωμανούς Τούρκους. Με την έναρξη του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα του 1821, τα Δωδεκάνησα επαναστάτησαν, αλλά το 1830 επιστράφηκαν μαζί με τη Σάμο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, με αντάλλαγμα την Εύβοια, η οποία ενσωματώθηκε στο ελεύθερο ελληνικό κράτος.

Η κατάληψη των Δωδεκανήσων από τους Ιταλούς το 1912 αναπτέρωσε τις ελπίδες των κατοίκων τους ότι σύντομα τα νησιά θα ενταχθούν στον εθνικό κορμό. Πράγματι, με τη συνθήκη των Σεβρών (10 Αυγούστου 1920) τα Δωδεκάνησα παραχωρούνταν στην Ελλάδα, με εξαίρεση τη Ρόδο, που θα παρέμενε για ένα διάστημα υπό ιταλική διοίκηση. Όμως, η ατυχής έκβαση της μικρασιατικής εκστρατείας έδωσε την ευκαιρία στους Ιταλούς να υπαναχωρήσουν και με την άνοδο του Μουσολίνι προσπάθησαν να τα εξιταλίσουν. Μετά τη συνθηκολόγηση των Ιταλών (1943), κύριοι των Δωδεκανήσων έγιναν οι Γερμανοί και μετά την παράδοση της Χιτλερικής Γερμανίας (Μάιος 1945), η Μεγάλη Βρετανία.

Ήταν η χρυσή ευκαιρία για την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων στο ελληνικό κράτος, την οποία η ελληνική διπλωματία δεν έπρεπε να αφήσει να πάει χαμένη. Ήταν απαίτηση του ελληνικού λαού και είχε χυθεί άφθονο ελληνικό αίμα για την εκδίωξη των Γερμανών από τα Δωδεκάνησα. Το θέμα θα λυνόταν οριστικά από τη Διάσκεψη Ειρήνης των νικητριών δυνάμεων του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, που θα συνερχόταν στο Παρίσι.

Η Ελλάδα δια του πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Τσαλδάρη διαμήνυσε ότι θα έθετε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ως εθνικές διεκδικήσεις την πρόσκτηση της Βορείου Ηπείρου και των Δωδεκανήσων, τη διευθέτηση των ελληνοβουλγαρικών συνόρων, ενώ σκόπευε να θέσει και το ζήτημα της Κύπρου στη Μεγάλη Βρετανία. Από τις τέσσερις αυτές εθνικές διεκδικήσεις, μόνο το θέμα των Δωδεκανήσων ευοδώθηκε, χωρίς δυσκολίες και περιπλοκές.

Είναι γνωστό ότι ο Στάλιν και ο Τσόρτσιλ, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, προσπάθησαν να δελεάσουν την Τουρκία, προσφέροντάς της ορισμένα παράκτια νησιά του Αιγαίου, προκειμένου να την πείσουν να βγει στον πόλεμο στο πλευρό των Συμμάχων ή τουλάχιστον να παραμείνει αυστηρά ουδέτερη. Επιπροσθέτως, ο Στάλιν είχε συνδέσει το θέμα των Δωδεκανήσων με την Τριπολίτιδα (σημερινή Λιβύη), για την οποία η Σοβιετική Ένωση είχε διατυπώσει το αίτημα να της ανατεθεί η εντολή.

Όμως, σε μια απρόσμενη στροφή της πολιτικής της, η Σοβιετική Ένωση συγκατατέθηκε να αποδοθούν τα Δωδεκάνησα στη Ελλάδα, στη συνεδρίαση των Υπουργών Εξωτερικών που προετοίμαζε τη Διάσκεψη Ειρήνης των Παρισίων. Η δήλωση έγινε στις 27 Ιουνίου 1946 από τον Υπουργό Εξωτερικών Βιατσεσλάβ Σκριάμπιν, γνωστότερο ως Μολότοφ, με μοναδικό όρο την αποστρατιωτικοποίηση των νησιών. Έτσι, προτού καν συνέλθει η Διάσκεψη Ειρήνης, το θέμα των Δωδεκανήσων είχε λάβει ευνοϊκή τροπή για την Ελλάδα.

Η είδηση για την απόδοση των Δωδεκανήσων στη Ελλάδα χαιρετίστηκε με μεγάλο ενθουσιασμό, σε μια περίοδο που η χώρα βρισκόταν στη δίνη του Εμφυλίου Πολέμου. Η Διάσκεψη της Ειρήνης συνήλθε στο Παρίσι από τις 29 Ιουλίου έως τις 11 Οκτωβρίου 1946, όπου τέθηκαν από ελληνικής πλευράς και τα θέματα της Βορείου Ηπείρου και της διευθέτησης των ελληνοβουλγαρικών συνόρων, χωρίς επιτυχία, αφού οι ΗΠΑ δεν θέλησαν να δυσαρεστήσουν τη σύμμαχό τους Σοβιετική Ένωση και τους δορυφόρους της Αλβανία και Βουλγαρία. Η προσπάθεια της Τουρκίας να διεκδικήσει το Καστελόριζο και τη Σύμη έπεσαν στο κενό.

Στις 10 Φεβρουαρίου 1947 υπογράφηκε στο Παρίσι η Συνθήκη Ειρήνης με την Ιταλία, σύμφωνα με την οποία τα Δωδεκάνησα αποδίδονταν στην Ελλάδα, ενώ η Ιταλία υποχρεωνόταν σε αποζημίωση ύψους 105 εκατομμυρίων δολαρίων προς τη χώρα μας. Με επιμονή της σοβιετικής πλευράς, οριζόταν στο κείμενο ότι τα νησιά θα παρέμεναν αποστρατιωτικοποιημένα, πρόβλεψη που θα επικαλεστεί η Τουρκία κατά τρόπο καταχρηστικό μετά το 1974. Από την τουρκική ερμηνεία του κειμένου της ελληνοϊταλικής συνθήκης του 1947, σε συνδυασμό με τις ιταλοτουρκικές συμφωνίες του 1932, θα προκύψει και το ζήτημα των «γκρίζων ζωνών», που έθεσε η Άγκυρα μετά την Κρίση των Ιμίων το 1996.

Η τελετή παράδοσης των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα από τις βρετανικές αρχές έγινε στις 31 Μαρτίου 1947 στη Ρόδο μέσα σε πανηγυρική ατμόσφαιρα. Πρώτος διοικητής των Δωδεκανήσων ανέλαβε ο αντιναύαρχος Περικλής Ιωαννίδης, με πολιτικό σύμβουλο τον πανεπιστημιακό και δικαστικό Μιχαήλ Στασινόπουλο, μετέπειτα πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Η επίσημη τελετή της ενσωμάτωσης έγινε στις 7 Μαρτίου 1948 και το 1955 τα Δωδεκάνησα έγιναν νομός με πρωτεύουσα τη Ρόδο.


Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/405?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2023-03-07

© SanSimera.gr