Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2022

2022: Eνα ταξίδι στην κόλαση των κακών ειδήσεων


 

 Η ενεργειακή κρίση μετατρέπει τη Γηραιά Ηπειρο σε παγωμένη κατοικία μποέμικων Ευρωπαίων τυλιγμένων σε κουβέρτες. Αγγελάκια-λομπίστες τραγουδάνε εγκωμιαστικούς ύμνους για τα καθεστώτα του Μαρόκου, του Κατάρ και της Μαυριτανίας. Γύρω από τη φάτνη συνωστίζονται πάνοπλοι ρώσοι στρατιώτες. Οχι, δεν πρόκειται για την Κόλαση του Δάντη, γιατί εκεί καίγονται μόνο οι κακοί...

Αννα Αθανασιάδου

Το τέλος του 2022 δεν φαίνεται να τελειώνει καλύτερα από ό,τι άρχισε. Οι πρόσφατες ειδήσεις σε όλα τα μίντια μας αποδείχνουν πως ατυχήσαμε. Ο κόσμος μας παραδέρνει στην μόνιμη πια δίνη απανωτών κρίσεων. Οι ζωές μας ρυθμίζονται εντελώς παράλογα από μια τύχη που ευνοεί κυρίως τους πιο αδίστακτους, τους αμοραλιστές. Ειδήσεις κυρίως κακές, ανακατεμένες με άλλες, διεγερτικά πλαστές και ελκυστικά ασήμαντες, μας φανερώνουν πως τα πράγματα δεν πάνε από το κακό στο καλύτερο, πως οι κακοί δεν τα καταφέρνουν και άσχημα, όπως θέλαμε να πιστεύουμε.  

Ο πόλεμος μετατρέπει την Ουκρανία σε  απέραντο θανατοπεδίο. Η πανδημία μπορεί να εξελιχθεί σε «πολυδημία», πλαισιωμένη και με νέες επιδημίες, όπως της οστρακιάς. Τα  ισοπεδωτικά καθεστώτα Ιράν και Κίνας συνθλίβουν όσους τολμούν να τα αμφισβητήσουν. Η ενεργειακή κρίση μετατρέπει τη Γηραιά Ηπειρο σε παγωμένη κατοικία μποέμικων Ευρωπαίων τυλιγμένων σε κουβέρτες. Η περιβαλλοντική κρίση θυματοποιεί τους πιο ευάλωτους. Το Qatargate φανερώνει την ορθάνοιχτη πύλη της διαφθοράς μέσα στην Ευρωβουλή. Ο Ερντογάν ωρύεται για τις μελλοντικές πυραυλικές επιθέσεις του εναντίον της Αθήνας. Σε ντουέτο μαζί του, ο Πούτιν επαναλαμβάνει κάτι για τα πυρηνικά του και τη συντέλεια του κόσμου. Παρακολουθήσεις ελλήνων πολιτικών από κακόβουλο λογισμικό ενορχηστρώνονται από Μεγάλους Αδελφούς-φαντάσματα. Ο πληθωρισμός και η ακρίβεια μετατρέπουν τους πάντες σε νοικοκυρές που αναζητούν φτηνά καλάθια για οτιδήποτε στο σουπερμάρκετ της ζωής… 

Ολες αυτές οι απειλητικές ειδήσεις του 2022 σου υποβάλλουν υπνωτιστικά την ίδια πρόβλεψη, που καταντά βεβαιότητα: πως ο νέος χρόνος θα είναι χειρότερος από τον περσινό, μπορεί να σε κάνουν να σκεφτείς πάνω στις συμφορές και τα εγκλήματα που σε κυκλώνουν σαν φρίκες στην Κόλαση του Δάντη. Και αν αφήσεις τη μουδιασμένη φαντασία σου να προεκτείνει αυτά τα κακά σενάρια, τα βλέπεις να πραγματοποιούνται. Μόνο που ο Δάντης μπαίνει στην Κόλαση αναζητώντας τη Βεατρίκη, ενώ εσύ αναζητάς να αντιμετωπίσεις την ίδια την Κόλαση. Κι έτσι, μόλις βραδιάζει, περπατάς μέχρι το Σύνταγμα.  

Eνα ταξίδι στην κόλαση των κακών ειδήσεων 

Ο κολλητός σου δεν σε ακολουθεί. Προτίμησε να πάει σε σπα, μια από τις λίγες παραδεισένιες γωνιές που έχουν ξεμείνει στη Γη, πριν το γιορταστικό πάρτι. Τον αποκαλείς ειρωνικά «καλο-νέο-λάτρη» επειδή απεχθάνεται τα κακά νέα. Μόνο τις καλές ειδήσεις μαθαίνει, ενώ φροντίζει να μην πέφτουν ποτέ οι κακές στην αντίληψή του. Εκείνος σε αποκαλεί από αντίδραση «κακο-νεο-λάτρη», επειδή δεν το κρύβεις: απολαμβάνεις τα κακά νέα. Συχνά, αυτός σε διαβεβαιώνει πως άδικα χολοσκάς. Πάντα υπήρχαν καταστροφές, διαφθορά και βία, αλλά στο τέλος η ανθρωπότητα βγαίνει καθαρή σαν αγγελάκι από το κοσμικό πλυντήριο. Η γελοία (στα μάτια σου) αισιοδοξία του πηγάζει από τις απόψεις του Στίβεν Πίνκερ (Steven Pinker), που τον έχει επηρεάσει τόσο ώστε να τα βλέπει όλα ρόδινα. Η μεγάλη εικόνα είναι καλή, πιστεύει, έχοντας δει τα ελπιδοφόρα διαγράμματα του Πίνκερ για ένα αίσιο πανανθρώπινο μέλλον. Βαδίζουμε ολοταχώς προς τον Παράδεισο της παγκόσμιας ειρήνης και ευημερίας, έχοντας για όπλο τον ορθολογισμό και οδηγό τις αξίες του Διαφωτισμού. 

Προτιμάς να αντιμετωπίσεις τη σκληρή αλήθεια κατάματα, αντί να αυτοπαρηγορηθείς με τέτοιες φιλοσοφίες. Στη στολισμένη πλατεία Συντάγματος απολαμβάνεις με τα μάτια, τα αυτιά και όλες τις αισθήσεις σου τα στολίδια, τα φώτα, τη μουσική, τις μυρωδιές, τις γεύσεις, τις ανέμελες φωνές και τα γέλια των περαστικών και γενικά το γιορτινό και πολυσύχναστο τοπίο στην καρδιά της πρωτεύουσας.  

Έξαφνα, μια αταίριαστη λεπτομέρεια τραβά την προσοχή σου. Η φάτνη του νεογέννητου Χριστού βρίσκεται καταχωνιασμένη ανάμεσα σε δυο αγκαθωτούς θάμνους, αντί να δεσπόζει κάτω από το αυθεντικό χριστουγεννιάτικο δέντρο. Πλησιάζεις διστακτικά. Οι μορφές του θείου γονεϊκού ζεύγος σου κόβουν την ανάσα. Στον Ιωσήφ-πατέρα  αναγνωρίζεις τον πατερούλη Στάλιν. Η Παναγία –μια μητρική Μεγάλη Αικατερίνη– κρατά τον Μεσσιάκη στην αγκαλιά της και τον θηλάζει γάλα με αυτοκρατορικά συστατικά. 

Αναγνωρίζεις ακαριαία το προσωπάκι του Χριστού – ένας μικρούλης Πούτιν σου χαμογελά με νόημα. Αυτός διαβάζει τις ενοχές σου, που δεν υποστήριξες την «ειδική επιχείρησή του στην Ουκρανία» και σου το φυλάει. Με το χεράκι του κραδαίνει μια πυρηνική κεφαλή, μέχρι να ανορθωθούν μία-μία οι τρίχες της κεφαλής σου. Σε διαβεβαιώνει πως δεν θα αστοχήσει. Ολοι εσείς οι εχθροί του θα πάτε ολοταχώς στην Κόλαση. Δεν αμφιβάλλεις καθόλου γι’ αυτό. Σε αυτόν τον χαοτικό κόσμο, όπως και στις νέες σειρές του Netflix, οι κακοί έχουν ίσες, αν όχι περισσότερες, πιθανότητες με τους καλούς να νικήσουν στον πόλεμο για την παγκόσμια κυριαρχία. Τουλάχιστον έτσι δεν βαριέσαι, όπως όσοι αναζητούν την ασφάλεια και το αίσιο τέλος του κάθε δράματος. 

Σε κυριεύει μια διεστραμμένη απόλαυση καθώς βυθίζεσαι στην αγωνία και το άγχος για το σκοτεινό μέλλον. Σε επηρεάζει διεγερτικά και ο μακάβριος διάκοσμος. Γύρω από τη φάτνη συνωστίζονται πολεμικά οχήματα και πάνοπλοι ρώσοι στρατιώτες. Το υπόβαθρο: βομβαρδισμένες ουκρανικές πολυκατοικίες, κάτι μίζερα γεροντάκια και κλαψομάνες με μωρά και παιδάκια τυλιγμένα με κουβέρτες μασουλάνε χιόνι, ενώ πάνω από το κεφάλι τους πετούν αμέτρητα ντρόουνς, σε φλεγόμενο ορίζοντα. Οι φλόγες ζεσταίνουν το ζωηρό μεσσιανικό κορμάκι, όπως και το δικό σου. Εξάπτεσαι, και με το δίκιο σου.  

Αποτραβιέσαι από τη φάτνη με ηδονική αποστροφή. Κοιτάς γύρω και παγώνεις μαζοχιστικά. Το Σύνταγμα έχει μεταμορφωθεί σε κρυσταλλιασμένο σιβηρικό τοπίο. Εκεί παρελαύνει μια στρατιά οπλοφόρων από πάγο: Ρώσοι στρατιώτες… Τι φριχτή και συνάμα υπέροχη ανατριχίλα. Ούτε ζόμπι να συναντούσες. Σε πιάνει ταχυπαλμία. 

Ευτυχώς για την ψυχική ισορροπία σου, παρεμβαίνει ένας Αγιος Βασίλης, κάπως μελαψός, που σου χαμογελά συνωμοτικά. Εγκαταλείποντας τη φάτνη, τον ακολουθείς στη διαδρομή του με το έλκηθρο, ελπίζοντας σε πιο έντονες συγκινήσεις.  

Προσγειώνεστε σε ένα μοντέρνο σπίτι με τη φωτεινή επιγραφή «Ευρωβουλόσπιτο». Εκείνος βιάζεται. Φορτωμένος με έναν σάκο δώρα ορμά μέσα κι εσύ τον ακολουθείς στους σκοτεινούς διαδρόμους. Μια χορωδία σάς πλαισιώνει πετώντας πάνω από τα κεφάλια σας, αγγελάκια με ουράνιες φωνούλες. Αγγελάκια-λομπίστες τραγουδάνε εγκωμιαστικούς ύμνους για τα προστατευτικά καθεστώτα του Μαρόκου, του Κατάρ και της Μαυριτανίας. Σου έρχεται να ξεράσεις με τα γλοιώδη προσωπάκια και τα κολακευτικά στιχάκια τους. Η αναστάτωση σε ταρακουνά, σε μεθά σχεδόν ευχάριστα. 

Ο Αγιος Βασίλης είναι μυημένος στα κατατόπια. Προσπερνά αμέτρητες πόρτες και ανοίγει μόνο μία. Εντυπωσιάζεσαι που κάνει διακρίσεις. Τον υποδέχονται αγουροξυπνημένα παιδικά μουτράκια με τεράστια χαμόγελα. Στα κρεβατάκια τους εκείνος αφήνει κάποια φουσκωτά πακέτα με τη μορφή του αποτυπωμένη στο περιτύλιγμα. Από περιέργεια παραμερίζεις το χαρτί  και τι αντικρίζεις; Δεσμίδες με ευρώ! Τι διεστραμμένο παιχνίδι για τέτοια λαμπερά παιδάκια… Θυμάσαι τον Φρόιντ και τις απόψεις του για πολύμορφα διεστραμμένα βρέφη και τα ανελέητα, εγωιστικά παιδιά. Σου έρχεται να εκραγείς και να τινάξεις το σπίτι της διαφθοράς στον αέρα, εντελώς τρομοκρατικά. 

Ο Αγιος αποφεύγει τις εξηγήσεις. Σε πληροφορεί πως βιάζεται να επιστρέψει στην πατρίδα του, το φιλάνθρωπο και ευρώφιλο Κατάρ. Σε αφήνει και φεύγει με τεράστια ταχύτητα. Τρέχεις πίσω του διαπιστώνοντας πως πετά πακέτα με χαρτονομίσματα στους διαδρόμους. Ολες οι πόρτες ανοίγουν και άλλα, αμέτρητα παιδάκια ορμάνε και μαζεύουν τα ευρωχαρτονομίσματα γεμίζοντας τις αγκαλιές τους, ενώ τα αγγελάκια-λομπίστες συνεχίζουν τους εγκωμιαστικούς ύμνους προς τους χρηματοδότες τους. Αγανακτείς με όλα τα διεστραμμένα ευρωβουλόπαιδα, γίνεσαι νέα έκδοση του Ηρώδη. Αυτό σε ανάβει όσο τίποτα.   

Ανοιγοκλείνεις τα μάτια και το Ευρωβουλόσπιτο μετατρέπεται σε χιονισμένο τοπίο. Καθώς το χιόνι πέφτει στο πρόσωπό σου, γαργαλά τα ρουθούνια σου και το σνιφάρεις. Εκστασιάζεσαι. Οχι, δεν είναι νιφάδες, αλλά κόκα από τις συμμορίες της πόλης. Η κόκα το στρώνει στο Σύνταγμα, ενώ οι μαφίες κυριεύουν την πόλη, πυροβολώντας από κάθε γωνία. Παρέες νονών βολτάρουν ατιμώρητα με πούρα στο στόμα και τις κάνες των όπλων να σημαδεύουν τα θύματα. Τα στοχευμένα πτώματα και εκείνα των αθώων από τις παράπλευρες απώλειες σχηματίζουν σωματολοφίσκους που βάφουν κόκκινη με το αίμα τους τη χιονο-κόκα. Κοντεύεις να λιποθυμήσεις από την ταραχή και αναζητάς διέξοδο στρέφοντας το βλέμμα στο βάθος.

 Πίσω από τα κλαδιά μορφοποιείται η εξαγριωμένη φάτσα του Ερντογάν. Ανοιγοκλείνει το στόμα του μανιασμένα και κουνά ρυθμικά τα δάχτυλα, καθώς μετρά αντίστροφα για την εκτόξευση ενός Ταϊφούν πυραύλου, που θα κάνει σε λίγα δευτερόλεπτα κάρβουνο την Αθήνα. Ηδη το κακό έγινε. 

Το τοπίο γύρω σου αναφλέγεται. Πριν καταλαγιάσουν οι φλόγες και καταρρεύσουν όλα τα κτίρια, καταφθάνουν με σατανικά σφυρίγματα οι πυρηνικοί πύραυλοι του Πούτιν. Τη φωτιά του Ταϊφούν τη χρησιμοποίησε ο πονηρούλης για προσάναμμα. Στο μεταξύ, το Θείο Βρέφος έχει εγκαταλείψει τη φλεγόμενη φάτνη. Τώρα σε κοιτά από ψηλά, από  το αεροσκάφος-πυρηνικό καταφύγιο. Από εκεί, σαν συμπαντικός νονός, επιθεωρεί το παγκόσμιο ξεκαθάρισμα λογαριασμών. Το πρώτο του παιχνιδάκι εξολόθρευσε αστραπιαία το δυσώδες σπίτι του, την Ευρώπη.    

Σιγά-σιγά η έξαψή σου καταλαγιάζει. Ηρεμείς, καθώς συμφιλιώνεσαι με την ιδέα πως η κατάληξη κάπως έτσι θα είναι, μακάρι και αγριότερη. Τώρα αντικρίζεις γαλήνια τη φλογισμένη Κόλαση.  Οχι, δεν πρόκειται για την Κόλαση του Δάντη, γιατί εκεί καίγονται μόνο οι κακοί. Εδώ, αντίθετα, καίγονται πρώτα απ’ όλους όσοι κοντράρουν τους κακούς και μετά όσοι ανάβουν επικίνδυνες θερμαντικές συσκευές ή καίνε τα έπιπλα για να ζεσταθούν κάπως αυτόν τον παγωμένο χειμώνα, επειδή δεν έχουν να πληρώσουν τον ενεργειακό λογαριασμό. Το κολασμένο τοπίο το διασχίζουν και τα παιδάκια του Ευρωβουλόσπιτου με την προστατευτική συνοδεία μιας ΜΚΟ «κατά της Ατιμωρησίας», που τα φυγαδεύει την τελευταία στιγμή.  

Αυτά, μαζί με άλλα, πιο άτυχα, χωρίς φορτία με χαρτονομίσματα, μπαίνουν σε ένα σκάφος διακινητών και διασχίζουν τη Μεσόγειο. Τα νερά φουρτουνιάζουν, το σκάφος μπάζει νερά, τα παιδιά βυθίζονται. Σαν να πνίγεσαι κι εσύ, αλλά τελικά επιπλέεις και βγαίνεις στην παραλία. Δεν κρυώνεις, ούτε ζεσταίνεσαι. Κοινώς, έχεις γίνει παχύδερμο. Η απάθεια σε τυλίγει σαν αντιανεμικό, αδιάβροχο πανωφόρι. Ναι, απάθεια, σαν να πήρες ηρεμιστικό. Το καρδιοχτύπι σου καταλαγιάζει, ενώ σε κυριεύει η απογοήτευση. Και λίγα έγιναν, σκέφτεσαι. Με βάση τις μιντιακές προγνώσεις περίμενες σοβαρότερες εξελίξεις, φριχτές συμφορές, καταχθόνια εγκλήματα και, κυρίως, πολύ συντομότερα. Κάτι πιο ριζικό, την υπέρτατη καταστροφή, όχι μισοκαταστάσεις. 

Ξαφνιάζεσαι κάπως καθώς αντικρίζεις τη φωτεινή οθόνη του κινητού σου. Συνειδητοποιείς πως άθελά σου χαζεύεις τις τελευταίες, φυσικά κακές, ειδήσεις –ως «κακο-νεο-λάτρης»– και δεν παύεις να ρίχνεις λάδι στη φωτιά τους στέλνοντας μαύρα σχόλια, απαντώντας σε εξίσου μακάβρια σχόλια φίλων στα Κοινωνικά Μέσα. Παραδέχεσαι πως υπέκυψες στη σκοτεινή γοητεία των κακών ειδήσεων. Δεν έχεις φτάσει καν στο Σύνταγμα, αφού δεν ξεμύτησες από το γραφειόσπιτό σου. Την πλατεία και το δέντρο τα είδες σε βίντεο. Αφού όμως τα θεώρησες πραγματικά, ποια είναι η διαφορά; 

 Είναι τα κακά νέα καλά νέα; 

Φυσικά, τα  δυσάρεστα συμβάντα του 2022 δεν θα μπορούσαν να κουκουλωθούν. Μόνο σε απολυταρχικά καθεστώτα δεν υπάρχουν κακές ειδήσεις, παρά μόνο σχετικά με  τους αντιφρονούντες. Εκεί, η προπαγάνδα φροντίζει να ωραιοποιείται ή να αποκρύβεται οτιδήποτε απειλητικό για το κατεστημένο. Ετσι συνηθίζεται σε Ρωσία, Τουρκία, Κίνα και σε παρόμοια καθεστώτα.  

Ωστόσο, πολλά μίντια σε δημοκρατικές χώρες –και φυσικά στη δική μας– ακολουθούν την κυνική άποψη «Τα κακά νέα είναι καλά νέα». Γνωρίζοντας , δηλαδή, πως το κοινό τους αντιδρά έντονα και άμεσα στις δυσάρεστες και, κυρίως, απειλητικές ειδήσεις, του προσφέρουν άφθονες τέτοιες για κατανάλωση.  

Βέβαια, η προτίμηση του κοινού για αρνητικές ειδήσεις δεν αποτελεί παραλογισμό, αλλά βασίζεται στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η ανθρώπινη αντίληψη. Πολλές σχετικές έρευνες έχουν δείξει ότι φιλτράρουμε απορριπτικά τα ασήμαντα, αλλά και επιλέγουμε τα σημαντικότερα ερεθίσματα από το περιβάλλον μας, σύμφωνα με την προσωπική ιστορία της μάθησής μας, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά μας.  

Σύμφωνα με τον ακαδημαϊκό επικοινωνιολόγο Πέτερ Βίτουχ (Peter Vitouch) στο κείμενό του «Angst und Medien» («Αγχος και Μίντια»), «η αντίληψη λειτουργεί ως μια προγραμματισμένη μηχανή αναζήτησης  και γι’ αυτό είναι επιλεκτική και ατομικά υποκειμενική». Αυτή η λειτουργία της αντίληψης είναι σημαντική για τις ζωές μας, ιδίως όταν δεχόμαστε άπειρες πληροφορίες, από τις οποίες πρέπει να επιλέξουμε ταχύτατα όσες μας αφορούν, και μάλιστα κρίσιμα.  

Η σημασία της έγκαιρης αντίδρασης σε απειλητικά συμβάντα επιβεβαιώνεται και από την εξελικτική ψυχολογία. Οτιδήποτε πραγματικό απειλητικό για την ύπαρξή μας γίνεται αντιληπτό, αντί να απορρίπτεται από φίλτρα προσοχής. Αναπόφευκτα, λοιπόν, η πληροφορία δεν μπορεί να διαχωριστεί από το άγχος και την απειλή. Αυτό το πληροφοριακό άγχος, όμως, δεν το διαχειρίζονται όλοι με τον ίδιο τρόπο. 

Ο Vitouch διευρύνει τις διαπιστώσεις τονίζοντας τη σημασία του λεγόμενου «εννοιακού επιπέδου». Δηλαδή, οι έννοιες τις οποίες διαμορφώνουμε όταν επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες για τον κόσμο μπορεί να έχουν διαφορετική ποιότητα. Αλλοτε είναι ιδιαίτερα επεξεργασμένες και πολύπλοκες και άλλοτε ανεπεξέργαστες και υπερβολικά απλές. Στη δεύτερη περίπτωση, η αντίληψη του κοινού σχετικά με τον κόσμο βασίζεται σε χαμηλό εννοιακό επίπεδο, δηλαδή είναι απλοϊκή, βασισμένη σε ανεπεξέργαστες πληροφορίες. Αυτές χαρακτηρίζουν την ακατάλληλη αντιμετώπιση του πληροφοριακού άγχους.  

Σε τρεις περιπτώσεις το κοινό των ειδήσεων ενημερώνεται σε χαμηλό εννοιακό επίπεδο. 

Στο ένα άκρο ανήκουν οι «καταστολείς», όσοι δηλαδή εξιδανικεύουν τον κόσμο και προτιμούν τις διασκεδαστικές ειδήσεις, ενώ αποστρέφονται οποιαδήποτε κακή είδηση. Ετσι, καταστέλλουν από την αντίληψή τους οτιδήποτε απειλητικό, με μοιραίες, συχνά, επιπτώσεις για τη ζωή τους. 

Στο άλλο άκρο υπάρχουν «οι αναζητητές συγκινήσεων», που προτιμούν εθιστικά τα αγχογόνα ερεθίσματα και, βέβαια, τις κακές ειδήσεις. Ετσι, φτάνουν σε μια αλλόκοτη συναισθηματική ανισορροπία, ένα είδος απάθειας, ώστε να μην ξαφνιάζονται από κακές ειδήσεις.  

Και σε μια τρίτη κατηγορία τοποθετούνται όσοι δεν έχουν ανοχή απέναντι σε οτιδήποτε αντιφατικό, αμφίσημο, πολυσήμαντο. Οι τελευταίοι προτιμούν να ταξινομούν τα πάντα σε «μαύρο» και «άσπρο». Δεν είναι τυχαίο που ο λαϊκισμός ρίχνει αποτελεσματικά τα δίχτυα του σε αυτούς.   

Αυτό που χρειάζεται, τελικά, ώστε να βρει το κοινό μια ισορροπία μεταξύ καλών και κακών ειδήσεων, αλλά και τα θεσμοποιημένα μίντια να λειτουργούν πιο  δημοκρατικά, δεν είναι η απόκρυψη ή η ωραιοποίηση των κακών ειδήσεων, ούτε το φούσκωμα των καλών. Πιο αποτελεσματικόή θα ήταν η αντιμετώπιση του άγχους από τις κακές ειδήσεις με την «άνοδο του εννοιακού επιπέδου». Αντί, δηλαδή, να δίνονται απλουστευτικές απαντήσεις, να τονίζεται ο πολύπλοκος και πολυσήμαντος χαρακτήρας των γεγονότων, με βαθύτερη επεξεργασία των πληροφοριών. 

Ετσι προκύπτουν πιο σύνθετες έννοιες, μέσα από τις οποίες μπορεί κανείς να κατανοήσει καλύτερα τον εξαιρετικά σύνθετο κόσμο όπου ζούμε και κυρίως τις κρίσεις που αντιμετωπίζουμε όλο και συχνότερα  

Το 2023, λοιπόν, σίγουρα θα είναι πολύπλοκο και με πολλά προβλήματα, κι αυτό δεν σημαίνει τρομακτικό ούτε χειρότερο. 


Πηγή: Protagon.gr

Υπουργός Εξωτερικών - Οι Προκλήσεις εξωτερικής πολιτικής για το 2023


 

Άρθρο Υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Δένδια, στο περιοδικό «Επίκαιρα» (Δεκέμβριος 2022)



«Προκλήσεις εξωτερικής πολιτικής για το 2023»

Η εξωτερική πολιτική της χώρας μας διέπεται διαχρονικά από αρχές και συνυφαίνεται με τη σταθερότητα, την ασφάλεια, τον σεβασμό της ανεξαρτησίας και της εδαφικής ακεραιότητας των κρατών, την προσήλωση στο Διεθνές Δίκαιο και στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας. Για την προάσπιση των εθνικών αξιών και συμφερόντων μας, για την αλληλεπίδραση με το περιφερειακό και διεθνές περιβάλλον μας και για την πραγμάτωση των στόχων μας, έχουμε επιλέξει και για τη νέα χρονιά την άσκηση εποικοδομητικής και γόνιμης εξωτερικής πολιτικής, η οποία εξακτινώνεται σε αλληλοεξαρτώμενα πεδία δράσης.

Ένα πρώτο πεδίο αποτελεί η παρουσία μας στην Ευρώπη, όχι μόνο στο πλαίσιο της Ε.Ε., στην οποία είμαστε ένα από τα παλαιότερα μέλη, με ενεργό συμμετοχή σε όλα τα όργανα και τους θεσμούς της και με συστηματικό έργο για την εμβάθυνση και ολοκλήρωσή της, αλλά και σε διμερές επίπεδο, με χώρες της ηπείρου, με τις οποίες μας συνδέουν δεσμοί φιλίας και συνεργασίας.

Οι εξελίξεις στην Ευρώπη, μετά από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, συνθέτουν πλέον ένα σημαντικά διαφοροποιημένο σκηνικό, το οποίο απαιτεί την εγρήγορση της ευρωπαϊκής και της διεθνούς κοινότητας για την αντιμετώπιση των συνδεόμενων με αυτό σοβαρότατων προκλήσεων και των δυνάμεων του αναθεωρητισμού. Και είναι αυτές ακριβώς οι προκλήσεις του αναθεωρητισμού που συνδέονται ευθέως και με τα εθνικά μας συμφέροντα. Όπως κατέδειξα με τις τρεις επισκέψεις μου στην Ουκρανία μετά τη ρωσική εισβολή, το συγκεκριμένο αφήγημα και ο συγκεκριμένος τρόπος σκέψης μπορούν να μετατρέψουν σε «πυριτιδαποθήκη» και την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Αλλά και παράλληλα προς τις εξελίξεις στα πεδία των μαχών, η  ενεργειακή και η επισιτιστική κρίση μπορεί να λειτουργήσουν ως επιταχυντές εξελίξεων σε παγκόσμιο επίπεδο, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη χώρα μας, κυρίως σε ό,τι αφορά το πεδίο της ενέργειας και τη δυνατότητα της Ελλάδας να συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης.

Η στρατηγική σχέση συνεργασίας μας με τις ΗΠΑ συγκροτεί ένα δεύτερο πεδίο, το οποίο βρίσκει ερείσματα στην από κοινού προάσπιση των αξιών της ελευθερίας και της δημοκρατίας, στη συμμετοχή μας σε αμυντικούς και άλλους διεθνείς οργανισμούς και στην αξιοποίηση της γεωπολιτικής σημασίας της χώρας μας για την προώθηση και εμπέδωση της ασφάλειας και της σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή.

Τρίτο πεδίο, μία περιοχή με την οποία η χώρα μας διατηρεί στενούς ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς, ήδη από την αρχαιότητα: Μέση Ανατολή, Κόλπος, Βόρεια Αφρική. Η κατάσταση στη Λιβύη παραμένει ένα ζήτημα για την επίλυση του οποίου θα εργαστούμε με ειλικρίνεια και αλληλοκατανόηση με την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές στη χώρα αυτή.

Τέταρτο πεδίο, τα Δυτικά Βαλκάνια, στην περιοχή των οποίων η Ελλάδα επιδιώκει τη διατήρηση σχέσεων καλής γειτονίας, την εμπέδωση της σταθερότητας και της ασφάλειας, τη διαμόρφωση συνθηκών ανάπτυξης. Για την επίτευξη αυτών των στόχων, η Ελλάδα προκρίνει και υποστηρίζει την ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων.

Χώρες της Ασίας όπως η Ινδία, η Ιαπωνία, το Βιετνάμ, η Ινδονησία, με τις οποίες η Ελλάδα μοιράζεται κοινές θέσεις στη θεώρηση των διεθνών εξελίξεων, καθώς και η Αυστραλία, η ήπειρος που φιλοξενεί σημαντική και δυναμική παρουσία της ελληνικής ομογένειας, συνθέτουν το πέμπτο πεδίο των δράσεών μας. Οι σχέσεις μας με την αφρικανική ήπειρο και κυρίως με την υποσαχάρια Αφρική, συνιστούν ένα ακόμη πεδίο ενδιαφέροντός μας αφού οι προερχόμενες από την περιοχή μεταναστευτικές ροές και η πιθανότητα ανάδυσης εστιών τρομοκρατίας αποτελούν σημαντικές προκλήσεις στην αντιμετώπιση των οποίων μας η χώρα μας μπορεί να έχει σημαντικό ρόλο.

Σημαντική, τέλος είναι η ενεργός παρουσία της Ελλάδας σε διεθνείς και περιφερειακούς Οργανισμούς, στους οποίους η χώρα μας αρθρώνει συγκροτημένο και πειστικό λόγο, διατυπώνει καίριες προτάσεις και αναζητεί καινοτόμες λύσεις για την αντιμετώπιση παγκόσμιων προκλήσεων και την εμπέδωση της διεθνούς συνεργασίας. Το 2023 θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας ώστε η Ελλάδα στην ψηφοφορία του 2024 να εκλεγεί μη Μόνιμο Μέλος στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για την περίοδο 2025-2026.

Σε ένα κείμενο που αναφέρεται στις προκλήσεις της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, θα ήταν ευκταίο να απουσιάζει κάθε αναφορά στη γείτονα Τουρκία σε ένα πλαίσιο αντιπαλότητας. Ωστόσο, η χώρα μας βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα πρωτόγνωρο ως προς τη διάρκεια και την έντασή του κρεσέντο αμφισβητήσεων και προκλήσεων, το οποίο πόρρω απέχει από κάθε έννοια καλής γειτονίας. Σε αυτήν τη διελκυστίνδα, αντιπαρατάσσουμε με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα την τεκμηριωμένη παράθεση επιχειρημάτων, τα οποία εδράζονται στο Διεθνές Δίκαιο και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας και επαναλαμβάνουμε ότι η εθνική κυριαρχία και η εδαφική ακεραιότητα της χώρας μας δεν αποτελούν αντικείμενο συζήτησης και δεν επιδέχονται την παραμικρή αμφισβήτηση.

Σε ένα διεθνές και περιφερειακό περιβάλλον το οποίο μεταβάλλεται με ταχύτατους ρυθμούς, η εξωτερική πολιτική της Ελλάδας θα συνεχίσει να αποτυπώνει και το 2023 τη διαρκή ώσμωση ανάμεσα στις εθνικές, περιφερειακές και διεθνείς εξελίξεις και τις προκλήσεις που τις καθορίζουν.

Υπουργός Εξωτερικών: - Οι απειλές της Τουρκίας δεν μας πτοούν. - Στην παρούσα φάση δεν είμαι αισιόδοξος ότι μπορεί να αντιστραφεί η κατάσταση


 

Συνέντευξη Υπουργού Εξωτερικών, Ν. Δένδια, στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» και στον δημ/φο Κ. Παπαχλιμίντζο (30.12.2022)

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είχατε χθες μια μικρή περιπέτεια με την υγεία σας. Όλα καλά πλέον;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Δόξα τω Θεώ, αποδείχτηκε ότι δεν ήταν κάτι σοβαρό. Ήταν ένα επεισόδιο ορθοστατικής υπότασης, το οποίο οφείλεται στην επιμονή μου, παρά την περί του αντιθέτου προτροπή του αγίου ηγουμένου Αλεξίου, της Ιεράς Μονής Ξενοφώντος, να παρακολουθήσω όρθιος τη Θεία Λειτουργία τα ξημερώματα, έπειτα από ένα βεβαρημένο πρόγραμμα. Αυτό που με στεναχωρεί είναι ότι δεν συνέχισα την επίσκεψη και στις άλλες δύο Ιερές Μονές, όπως είχα προγραμματίσει. Αλλά ελπίζω ότι θα το πράξω σύντομα. Τη μεγαλύτερη σημασία, όμως, δεν έχει αυτή η μικρή «περιπέτεια», αλλά το ότι διαπίστωσα ιδίοις όμμασι κατά την επίσκεψη μου ότι το Άγιον Όρος αποτελεί μια κιβωτό της Ορθοδοξίας, την οποία η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να στηρίξει. Είναι προφανής, άλλωστε, και η γεωπολιτική σημασία της στήριξης του Αγίου Όρους, σε μια περίοδο αναταραχής στην ευρύτερη περιοχή μας και στην Ανατολική Ευρώπη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο Ταγίπ Ερντογάν συνεχίζει να εκτοξεύει απειλές κατά της χώρας μας, μιλώντας άλλοτε για εισβολή και άλλοτε για πυραυλική επίθεση. Πώς αξιολογείτε τις απειλές αυτές;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Τους τελευταίους μήνες, η Ελλάδα βρίσκεται ενώπιον μίας κλιμακούμενης απειλής εκ μέρους της Τουρκίας. Φαίνεται, λοιπόν, εύλογο το ερώτημα κατά πόσον αυτή η επί της ουσίας διαρκής μεθόδευση αντιστροφής της πραγματικότητας και προβολής ανυπόστατων αιτιάσεων συνδέεται με το εσωτερικό πολιτικό τοπίο της Τουρκίας, εν όψει και των επικείμενων εκλογών στη χώρα, ή είναι συνυφασμένη με μία προσπάθεια ικανοποίησης ευρύτερων γεωστρατηγικών φιλοδοξιών. Θα μου επιτρέψετε να σημειώσω ότι θεωρώ απαράδεκτη και αδιανόητη την άσκηση πολιτικής με την απειλή χρήση βίας, πόσω μάλλον  όταν η απειλή εκτοξεύεται από μία χώρα προς μία σύμμαχό της. Η Ελλάδα έχει επιλέξει να απαντά σε αυτήν την πρωτοφανή λεκτική έξαρση των απειλών με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα. Όπως έχω τονίσει επανειλημμένως,  οι απειλές δεν μας πτοούν. Στην απειλή πολέμου αντιτάσσουμε την τεκμηριωμένη παράθεση των επιχειρημάτων μας, τα οποία εδράζονται στο Διεθνές Δίκαιο και στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας. Ζητήματα που άπτονται της εθνικής κυριαρχίας μας, δεν επιδέχονται συζήτηση ή αμφισβήτηση.  Όσον αφορά το αν η έξαρση της εκδήλωσης επιθετικών προθέσεων της Τουρκίας συνδέεται με τις επικείμενες εκλογές στη γείτονα, οπωσδήποτε η χρονική συγκυρία παίζει ρόλο, αλλά δεν είμαι βέβαιος ότι οφείλεται  μόνο σε αυτόν τον λόγο. Συνεπώς, όπως δείχνουν και όλες οι κινήσεις  από πλευράς Ελλάδας, δεν εφησυχάζουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας και σε τι επίπεδο; Έχετε βάσιμες προσδοκίες ότι μπορεί να επανεκκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος μεταξύ των δύο πλευρών και με ποια ατζέντα;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Με την Τουρκία είμαστε γείτονες  και, όπως ισχύει με όλα τα γειτονικά μας κράτη, είναι ευχής έργον να μπορούμε να επιλύουμε ειρηνικά τις διαφορές μας. Η κυβέρνησή μας,  ο Πρωθυπουργός, αλλά και εγώ, έχουμε τονίσει ότι ο εποικοδομητικός διάλογος με την Τουρκία είναι πάντα ευκταίος, υπό έναν, ωστόσο απαράβατο όρο: ότι θα διεξαχθεί στη βάση του σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας για την μοναδική διαφορά που έχουμε, την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ στο Αιγαίο και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Ωστόσο, εδώ και μεγάλο, πρωτοφανώς μεγάλο, διάστημα η Τουρκία υπονομεύει το κλίμα που θα ήταν απαραίτητο ως προϋπόθεση για να ξεκινήσει ένας διάλογος, θέτοντας απαράδεκτες αξιώσεις, αμφισβητώντας ακόμα και την κυριαρχία των νησιών μας και προχωρώντας σε ένα κρεσέντο απειλών κατά της χώρας μας. Ενώ με αδιανόητες και συχνά προσβλητικές εκφράσεις, όχι μόνο υποσκάπτει το όποιο πεδίο ενδεχόμενης συνεννόησης, αλλά ταυτόχρονα δηλητηριάζει και τις σχέσεις μεταξύ των δύο λαών. Στην παρούσα φάση και ενόψει της προεκλογικής περιόδου στην Τουρκία, στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως δεν είμαι αισιόδοξος ότι μπορεί να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση. Ωστόσο είναι σημαντικό, έστω κι υπό αυτές τις συνθήκες, ή, καλύτερα, εξαιτίας αυτών των συνθηκών, να μπορούμε σε κάποιο επίπεδο να μιλάμε μεταξύ μας για την αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων. Από την πλευρά μας, εμείς συνεχίζουμε με ψυχραιμία και νηφαλιότητα να αποδομούμε τις τουρκικές θεωρήσεις και αξιώσεις, χωρίς να εμπλεκόμαστε σε προσωπικές αντιδικίες και χαρακτηρισμούς, ευελπιστώντας πάντα, ότι κάποια στιγμή και η απέναντι πλευρά θα κάνει την «υπέρβαση» που απαιτείται, ώστε να έρθουμε σε μια συνεννόηση στη βάση του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς κρίνετε τη στάση των εταίρων και συμμάχων μας στην Ε.Ε. και στο ΝΑΤΟ έναντι της συμπεριφοράς της Άγκυρας;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Θεωρώ ότι σήμερα, οι εταίροι μας  στην ΕΕ  αντιλαμβάνονται πλήρως το διακύβευμα και καταδικάζουν την απειλητική ρητορική της Άγκυρας, προφορικώς, καθώς και  γραπτώς, με ανακοινώσεις στις οποίες σχολιάζεται με απολύτως αρνητικό τρόπο και καταδικάζεται κατηγορηματικά η στάση της γείτονος συνολικά. Όσον αφορά το ΝΑΤΟ, σε επίπεδο κρατών μελών, εν πολλοίς,   ισχύει το ίδιο, αλλά είναι γνωστό πώς θα θέλαμε περισσότερο σαφή και κατηγορηματική τη διατύπωση των θέσεων του Γενικού Γραμματέα. Να σας υπενθυμίσω ότι στην  έκθεση της ΕΕ για την πρόοδο της Τουρκίας τον περασμένο Οκτώβριο, όσο και στα συμπεράσματα, του Συμβουλίου για τη Διεύρυνση, πριν από λίγες ημέρες,  γίνεται μεταξύ άλλων, σαφέστατη αναφορά στις υπερπτήσεις σε ελληνικά νησιά και στις ευθείες ρητορικές απειλές κατά της ελληνικής κυριαρχίας. Παράλληλα, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει τις κυρώσεις που οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει στην Τουρκία όσον αφορά την αγορά και ανανέωση στρατιωτικού εξοπλισμού. Ούτε τις συχνές παρεμβάσεις του εκπροσώπου του State Department, σε ερωτήσεις για την τουρκική προκλητικότητα έναντι της Ελλάδας. Από την πλευρά μας, η συντονισμένη εκστρατεία διεθνοποίησης των τουρκικών προκλήσεων  αποφέρει καρπούς. Πρόκειται, βέβαια, για μία διαρκή προσπάθεια, την οποία θα συνεχίσουμε ακόμη πιο εντατικά και στοχευμένα. Οφείλω, πάντως, να ομολογήσω ότι κατά το τελευταίο διάστημα, τις περισσότερες φορές, οι απολύτως απαράδεκτες δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων καθιστούν το έργο μας αυταπόδεικτο, υπό την έννοια ότι δεν χρήζουν καν περαιτέρω σχολίων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε θα υπογραφεί το συνυποσχετικό με την Αλβανία για προσφυγή στο διεθνές δικαστήριο της Χάγης σχετικά με την οριοθέτηση της ΑΟΖ;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Στη συνάντηση που είχα με την Αλβανίδα ομόλογό μου, πριν από λίγες μέρες, η ατζέντα ήταν μεγάλη: Οι διμερείς σχέσεις, η συνεργασία σε τομείς όπως η ενέργεια, η οποία έχει αποκτήσει νέα σημασία και δυναμική  μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, και, βεβαίως, το μείζον θέμα που αφορά στην εκκρεμότητα στις διμερείς σχέσεις, την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών. Κατά τη συνάντησή μας, διαπιστώθηκε  η κοινή βούληση να προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις, στο πλαίσιο της πολιτικής συμφωνίας που κατ’ αρχήν έχει υπάρξει,  για την παραπομπή της διαφοράς αυτής με σύναψη συνυποσχετικού στη Χάγη. Πιστεύουμε ότι προσεγγίζουμε την ώρα που θα υπογράψουμε το σχετικό συνυποσχετικό (για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών). Σε πνεύμα συνεργασίας με την αλβανική κυβέρνηση, αυτό  το ζήτημα μπορεί  να επιλυθεί  και θα επιλυθεί. Όπως δήλωσε εξάλλου ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης,  η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι επιδιώκει να λύνει τέτοιες εκκρεμότητες με γνώμονα το διεθνές δίκαιο και αυτό θα πράξουμε και σε αυτή την περίπτωση. Αυτό που λέμε εμείς στους Αλβανούς γείτονές μας είναι, πρώτον, ότι οι σχέσεις μεταξύ των δύο λαών, του ελληνικού και του αλβανικού, είναι εξαιρετικά σημαντικές διότι εδράζονται στη μακραίωνη συνύπαρξή μας. Και δεύτερον, ότι η Αλβανία έχει επιλέξει την Ευρώπη - και καλώς το έχει κάνει - και ο ευρωπαϊκός της δρόμος, τον οποίο εμείς στηρίζουμε, περνάει μέσα από την Αθήνα και τις σχέσεις καλής γειτονίας με την Ελλάδα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Τουρκία αποκτά μόνιμη βάση στη Λιβύη, αναλαμβάνει έρευνες για την εξόρυξη υδρογονανθράκων και συνυπογράφει προκλητική για την Ελλάδα επιστολή στον ΟΗΕ. Είναι η Λιβύη ένας «χαμένος» γείτονας για τη χώρα μας; Τι πρωτοβουλίες σκοπεύετε να αναλάβετε;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Κατ΄αρχάς, η θέση της χώρας μας είναι σαφής και παραμένει αμετακίνητη όσον αφορά το θέμα της Λιβύης. Είμαστε πάντοτε έτοιμοι για διάλογο και συνεργασία με την κυβέρνηση που θα προκύψει στη χώρα από τις εκλογές, ούτως ώστε η εν λόγω εκλεγμένη κυβέρνηση να εκπροσωπεί την πραγματική βούληση του λαού της Λιβύης. Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή, η Ελλάδα, το σύνολο της Διεθνούς Κοινότητας και πολύ περισσότερο ο ίδιος ο λιβυκός λαός, βρίσκεται μπροστά σ’ ένα μεταβατικό κυβερνητικό σχήμα, το οποίο, αντίθετα προς την νόμιμη υποχρέωση και δέσμευσή του, κωλυσιεργεί ως προς την άμεση διεξαγωγή  εκλογών. Και, το σημαντικότερο για εμάς, συνάπτει παράνομες συμφωνίες με την Τουρκία εις βάρος της χώρας μας. Στο σημείο αυτό αξίζει να υπενθυμίσω την τοποθέτηση των Ηνωμένων Εθνών, ότι η λιβυκή κυβέρνηση δεν είναι εξουσιοδοτημένη να υπογράφει διεθνείς συμφωνίες. Μία διατύπωση για την οποία η Ελλάδα εργάστηκε εντατικά στο πλαίσιο του διεθνούς οργανισμού. Άξια μνείας, επίσης, είναι  η πρόσφατη επιστολή που μου απέστειλε ο Ύπατος Εκπρόσωπος J. Borrell,  με την οποία καταδικάζει με τον πλέον απόλυτο τρόπο, το παράνομο μνημόνιο μεταξύ της Τουρκίας και της μεταβατικής κυβέρνησης στη Λιβύη. Η επιστολή αυτή στην οποία επιβεβαιώνεται εκ νέου η θέση της ΕΕ, όπως είχε ήδη διατυπωθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τον Δεκέμβριο του 2019, αποτελεί απάντηση σε δική μου επιστολή, αμέσως μετά την επίσκεψή μου στην Ανατολική Λιβύη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο πόλεμος στην Ουκρανία έκλεισε δέκα μήνες και δεν διαφαίνεται ελπίδα ειρήνευσης. Πώς μπορεί να προχωρήσει μια ειρηνευτική διαδικασία και πώς πρέπει να κινηθεί στο εξής η διεθνής κοινότητα έναντι της Ρωσίας; Η χώρα μας θα συνεχίσει να στέλνει εξοπλισμό στην Ουκρανία;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Η Ελλάδα από την αρχή τήρησε στάση αρχών έναντι της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Καταδικάσαμε απερίφραστα και δίχως αστερίσκους την εισβολή.   Διότι ο σεβασμός της εδαφικής ακεραιότητας και της εθνικής κυριαρχίας, καθώς και η αποχή από τη χρήση ή την απειλή χρήσης βίας αποτελούν θεμελιώδεις αρχές του Διεθνούς Δικαίου. Αποτελούν, επίσης, διαχρονικά τους βασικούς πυλώνες, το «ιερό ευαγγέλιο», όπως υπογραμμίζω πάντα,  της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής έναντι του αναθεωρητισμού, από οποιαδήποτε πλευρά και αν προέρχεται. Αυτό ήταν άλλωστε και το μήνυμα που εξέπεμψε η παρουσία μου στο Κίεβο εν μέσω βομβαρδισμών, όπως  και η επίσκεψή μου δύο φορές στην Οδησσό μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής. Και αυτός είναι και ο λόγος που συμμετείχαμε ενεργά στις προσπάθειες της ΕΕ να ασκήσει πιέσεις στη Ρωσία μέσω της επιβολής κυρώσεων. Και αυτός είναι ο λόγος που επιλέξαμε να παράσχουμε ενεργή στήριξη στην Ουκρανία. Στήριξη πολιτική, στρατιωτική, οικονομική, ανθρωπιστική. Είναι ένα μήνυμα που είχα την ευκαιρία να μεταφέρω στη Διάσκεψη Αλληλεγγύης για την Ουκρανία, πριν δύο εβδομάδες στο Παρίσι, αλλά και κατά την επίσκεψή μου στο Κίεβο τον Οκτώβριο, η οποία μάλιστα πραγματοποιήθηκε εν μέσω περίπλοκων συνθηκών ασφαλείας. Οι αρχές που υπηρετεί η ελληνική εξωτερική πολιτική επιβάλλουν να συνεχίσουμε την παροχή στήριξης προς την Ουκρανία, στο μέτρο ασφαλώς των δυνατοτήτων μας. Και πάντοτε λαμβάνοντας μέριμνα ώστε να μην επηρεαστεί στο ελάχιστο η αποτρεπτική ικανότητα της χώρας μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο Αλέξης Τσίπρας έχει δηλώσει πως η χώρα μας πρέπει να προβεί άμεσα στην επέκταση των χωρικών της υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια στην Ανατολική Μεσόγειο. Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 ν.μ.;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Η επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια είναι ένα μονομερές, αναφαίρετο, μη διαπραγματεύσιμο δικαίωμα της χώρας μας, που απορρέει από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS). Είναι ένα δικαίωμα που υφίσταται εσαεί και επαφίεται στην εκάστοτε κυβέρνηση να κρίνει πότε, που και πως θα το ασκήσει, με αποκλειστικό γνώμονα την προάσπιση του εθνικού συμφέροντος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το 2023 είναι χρονιά εθνικών εκλογών. Είναι μονόδρομος οι διπλές κάλπες; Πώς θα κυβερνηθεί μετεκλογικά η χώρα, αν η ΝΔ είναι πρώτη, αλλά όχι αυτοδύναμη;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Όντως, λόγω της αλλαγής του εκλογικού νόμου από τον ΣΥΡΙΖΑ, καθίσταται  δυσκολότερη η επίτευξη αυτοδυναμίας για το πρώτο κόμμα. Είναι συνεπώς πιθανό να χρειασθεί και δεύτερη εκλογική αναμέτρηση. Ευελπιστώ ότι μετά από αυτήν όμως  η χώρα θα έχει αυτοδύναμη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας,  με   τον χρονικό ορίζοντα μιας νέας τετραετίας για την υλοποίηση του προγράμματός μας. Και έχω την πεποίθηση ότι, με κλίμα ομόνοιας στα εθνικά μας θέματα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα εξακολουθεί, και στη δεύτερη θητεία της, να προασπίζεται και να προάγει το εθνικό συμφέρον.

Ειδική μνεία στους πιλότους και το προσωπικό έκανε ο πρωθυπουργός στην 115 Πτέρυγα Μάχης : - "Σας στηρίζουμε από το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου!!"- "Νομίζω ότι το γνωρίζετε καλά!!"-



Την 115 Πτέρυγα Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας, στα Χανιά, επισκέφθηκε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

O Πρωθυπουργός επιθεώρησε αεροσκάφη τύπου VIPER – F-16 ενώ ενημερώθηκε για την αποστολή, την οργάνωση και ετοιμότητα της Πτέρυγας Μάχης, την αναβάθμιση των αεροσκαφών και τη συνολικότερη ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων.

«Είναι μία σημαντική αναβάθμιση για την Πολεμική Αεροπορία, πολύ σημαντικό πρόγραμμα το οποίο σε συνδυασμό και με τις υπόλοιπες επενδύσεις που έχουμε κάνει, νομίζω ότι μας δίνουν πια μία μακροχρόνια σιγουριά ότι έχουμε ενισχύσει την αποτρεπτική μας δυνατότητα σε τέτοιο βαθμό που να μην αισθανόμαστε απειλή από κανέναν», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ειδική μνεία έκανε ο Πρωθυπουργός στους πιλότους, αλλά και σε όλο το προσωπικό που χειρίζεται τα αεροσκάφη: «Και βέβαια να τονίσω και το γεγονός ότι δεν είναι μόνο τα αεροσκάφη αλλά είναι και οι χειριστές και οι τεχνικοί που τα κρατάνε στον αέρα. Και γι΄ αυτό και επιμένω ότι όσο κι αν στηρίζουμε από το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου τις υποδομές, άλλο τόσο μπορεί να στηρίζουμε και τους ανθρώπους. Νομίζω ότι το γνωρίζετε καλά».

Στη συνέχεια, επισκέφθηκε την 343 Μοίρα, όπου τον υποδέχτηκαν οι πιλότοι και του προσέφεραν αναμνηστικά δώρα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης συνομίλησε με το προσωπικό και αντάλλαξε ευχές ενόψει της νέας χρονιάς, ευχαριστώντας για τις πολύτιμες υπηρεσίες που προσφέρει.

Τον Πρωθυπουργό συνόδευε ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς.

 

Μόνο 70.000, 65 ευρώ, ο μέσος ετήσιος μισθός, των βουλευτών και των υπαλλήλων της Βουλής για το 2022


 Με ευρύτερη πλειοψηφία εγκρίθηκε στην Ολομέλεια του κοινοβουλίου ο προϋπολογισμός της Βουλής για το 2022.


Υπερ του νέου οικονομικού προγραμματισμού ψήφισε το σύνολο των κομμάτων εκτός από ΚΚΕ και ΜεΡΑ25 που δήλωσαν «παρών».

Σύμφωνα με τον νέο προϋπολογισμό, η Βουλή θα δαπανήσει το επόμενο έτος περίπου 144,2 εκατ. ευρώ. 

Η αύξηση των κονδυλίων κατά 1,9 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2021 οφείλεται στην διεύρυνση των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων της Βουλής για τα πόθεν έσχες των αιρετών. 

Σύμφωνα με τα επιμέρους στοιχεία τα ανελαστικά έξοδα όπως οι μισθοί των υπαλλήλων, οι αποζημιώσεις των βουλευτών και των συνεργατών τους, καθώς και οι ασφαλιστικές κρατήσεις, ανέρχονται σε περίπου 111,3 εκατ ευρώ. 
Να σημειωθεί στο κοινοβούλιο εργάζονται 1.579 υπάλληλοι ενώ οι προβλεπόμενες οργανικές θέσεις είναι 2.071. Ειδικότερα, υπάρχουν 655 μόνιμοι εργαζόμενοι (797 προβλεπόμενες θέσεις), ιδιωτικού δικαίου 772 ( προβλεπόμενοι 1089) και μετακλητοί 142 (προβλεπόμενοι 185).

Αναφορικά με τον έλεγχο των πόθεν έσχες η Βουλή αναμένεται να δαπανήσει κονδύλι ύψους 3.127.000 ευρώ. Από τα χρήματα αυτά, τα 3.125.000 θα δοθούν σε λογιστές για τον έλεγχο των πόθεν έσχες βουλευτών, αιρετών και κόμματα. Ένα κονδύλι ύψους 450.000 ευρώ θα δοθεί για τον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων, ένα ποσό 2,5 εκατ. ευρώ για το σύνολο των ελέγχων των υπόχρεων πόθεν έσχες, ενώ 150.000 ευρώ θα κατευθυνθούν στον έλεγχο των εκλογικών εσόδων και δαπανών κομμάτων και βουλευτών.

Όπως είπε και ο ίδιος ο πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, Κωνσταντίνος Τασούλας, ο προϋπολογισμός της Βουλής από την κρίση του 2009 μέχρι και σήμερα έχει μειωθεί κατά 35% (ήταν στα 220.000.000 ευρώ).



Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2022

Άρθρο 20 - Νόμος 4354/2015 - Αποζημίωση για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου

 







Άρθρο 20 - Νόμος 4354/2015 - Αποζημίωση για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου - Αποζημίωση για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου



Α. Αποζημίωση για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου.

1. Η καθιέρωση με αποζημίωση εργασίας καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου των υπαλλήλων, επιτρέπεται μόνο για την αντιμετώπιση εποχικών, έκτακτων ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών.

Η υπερωριακή απασχόληση του προσωπικού εγκρίνεται με απόφαση του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού, στην οποία αναφέρονται σαφή και συγκεκριμένα στοιχεία που δικαιολογούν την ανωτέρω υπερωριακή εργασία. Στην εν λόγω απόφαση δεν απαιτείται η σύμπραξη του Υπουργού Οικονομικών, όπως προβλέπεται από τις ρυθμίσεις της παρ. 3 του άρθρου 77 του ν. 4270/2014 (Α' 143).

Για το προσωπικό των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων η απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας εκδίδεται από το Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Για τους Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού η απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας εκδίδεται από το Δήμαρχο ή τον Περιφερειάρχη, αντίστοιχα ή το εξουσιοδοτημένο από αυτούς όργανο.

Για το προσωπικό των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ν.Π.Ι.Δ. η απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας εκδίδεται από το Διοικητικό Συμβούλιο ή το όργανο διοίκησης ή το εξουσιοδοτημένο από αυτό όργανο.

Για το προσωπικό των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών (Α.Δ.Α.) αρμόδιος για την έκδοση απόφασης καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας του προσωπικού είναι ο Πρόεδρος ή το εξουσιοδοτημένο από αυτόν όργανο.

Στις αποφάσεις αυτές καθορίζεται ο αριθμός των υπαλλήλων, το χρονικό διάστημα και οι ώρες υπερωριακής απασχόλησής τους μέσα στα όρια των πιστώσεων του Προϋπολογισμού τους, μη επιτρεπομένης της επιβάρυνσης του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων.





Οι ανωτέρω αποφάσεις δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ισχύουν από τη δημοσίευσή τους.

Συγκεκριμένα για το έτος 2016 οι σχετικές αποφάσεις των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ν.Π.Ι.Δ. που έχουν δημοσιευθεί ή πρόκειται να δημοσιευθούν εντός του α΄ εξαμήνου του έτους, ισχύουν αναδρομικά από 1.1.2016.

Συγκεκριμένα για το έτος 2016 οι σχετικές αποφάσεις των Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού, καθώς και των νομικών προσώπων αυτών, οι οποίες έχουν δημοσιευθεί ή πρόκειται να δημοσιευθούν μέχρι 31.12.2016, ισχύουν αναδρομικά από 1.1.2016.

Συγκεκριμένα για το έτος 2017, η σχετική απόφαση καθιέρωσης της υπερωριακής απασχόλησης για το απασχολούμενο προσωπικό στο «Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε.» εκδίδεται από το διοικητικό του συμβούλιο εντός τριάντα (30) ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος και ισχύει αναδρομικά από 1.1.2017. Συγκεκριμένα για το έτος 2017, οι σχετικές αποφάσεις των εποπτευόμενων από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης που έχουν δημοσιευτεί ή πρόκειται να δημοσιευθούν εντός του α΄ εξαμήνου έτους 2018, ισχύουν αναδρομικά από 1.1.2017 κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί ανάληψης υποχρεώσεων.

Αύξηση των συνολικών αρχικών πιστώσεων του προϋπολογισμού για υπερωριακή εργασία και εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες ή κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες είναι δυνατή μόνο με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, μετά από αιτιολογημένη πρόταση του διατάκτη, με εξαίρεση τους Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού.

2. Η ωριαία αποζημίωση των υπαλλήλων που απασχολούνται σύμφωνα με τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου ορίζεται ως εξής:

α) για εργασία νυκτερινή εργάσιμων ημερών ίση με το εξήντα τοις εκατό (60%) του ωρομισθίου,

β) για εργασία ημερήσια ή νυκτερινή, που παρέχεται Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες ίση με το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του ωρομισθίου.

3. Η ωριαία αποζημίωση υπερωριακής εργασίας των υπαλλήλων που απασχολούνται σύμφωνα με τις διατάξεις των παραπάνω παραγράφων ορίζεται ως εξής:

α) Για υπερωριακή εργασία απογευματινών ωρών και μέχρι την 22η ώρα, ίση με το ωρομίσθιο.

β) Γ ια νυκτερινή εργασία εργάσιμων ημερών που παρέχεται από την 22η ώρα μέχρι την 6η πρωινή, ίση με το ωρομίσθιο αυξημένο τριάντα τοις εκατό (30%).

γ) Για εργασία ημερήσια ή νυκτερινή, που παρέχεται Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες:

αα) Από την 6η πρωινή μέχρι την 22η ώρα, ίση με το ωρομίσθιο αυξημένο κατά σαράντα τοις εκατό (40%).

ββ) Από την 22η ώρα μέχρι την 6η πρωινή, ίση με το ωρομίσθιο αυξημένο κατά σαράντα πέντε τοις εκατό (45%).

Το ωρομίσθιο ορίζεται στο ένα διακοσιοστό ογδοηκοστό (1/280) του βασικού μισθού του μισθολογικού κλιμακίου της εκπαιδευτικής κατηγορίας του κάθε υπαλλήλου.

Το ίδιο ωρομίσθιο ισχύει και για υπαλλήλους, που δεν υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος, οι οποίοι αποσπώνται σε υπηρεσίες του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ. και Ο.Τ.Α.. Ο υπολογισμός πραγματοποιείται με βάση το μισθολογικό κλιμάκιο που αντιστοιχεί στα έτη υπηρεσίας τους, σε συνάρτηση με τα τυπικό τους προσόντα.

Δεν επιτρέπεται η καταβολή υπερωριακής αποζημίωσης στους Γενικούς και στους Αναπληρωτές Γενικούς Γραμματείς Υπουργείου, στους Ειδικούς Γραμματείς Υπουργείου.

Επιτρέπεται η καταβολή υπερωριακής αποζημίωσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους Α1, 2 και 3, στους ειδικούς συμβούλους, ειδικούς συνεργάτες και επιστημονικούς συνεργάτες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού.

Β. Αποζημίωση για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου.

1. Επιτρέπεται η καθιέρωση εργασίας με αποζημίωση κατά τις νυχτερινές ώρες ή κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, προς συμπλήρωση της υποχρεωτικής εβδομαδιαίας, για υπαλλήλους που ανήκουν σε υπηρεσίες που λειτουργούν, βάσει νόμου, είτε όλες τις ημέρες του μήνα είτε σε δωδεκάωρη ή εικοσιτετράωρη βάση, με τη διαδικασία και προϋποθέσεις της παραγράφου Α1 του παρόντος.

2. Η ωριαία αποζημίωση των υπαλλήλων που απασχολούνται σύμφωνα με τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου ορίζεται ως εξής: α) Για εργασία νυκτερινή εργάσιμων ημερών ίση με το σαράντα τοις εκατό (40%) του ωρομισθίου.

β) Για εργασία ημερήσια ή νυκτερινή, που παρέχεται Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες ίση με το εξήντα τοις εκατό (60%) του ωρομισθίου.

Γ. Ειδικές περιπτώσεις.

1. Για το εκπαιδευτικό προσωπικό της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την ανάθεση διδασκαλίας του μαθήματος της ειδικότητάς του, προαιρετικής ή υποχρεωτικής (επιμίσθιο), η ωριαία αμοιβή ορίζεται στο ποσό των δέκα (10) ευρώ και για μέχρι είκοσι (20) ώρες μηνιαίως.

2. Ο αριθμός των ωρών της απογευματινής υπερωριακής απασχόλησης, καθώς και των ωρών της υπερωριακής απασχόλησης με αποζημίωση κατά τις νυχτερινές ώρες ή κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, των υπαλλήλων που αποσπώνται ή διατίθενται ή διορίζονται για την εξυπηρέτηση των κατωτέρω Γραφείων και καλύπτουν οργανικές θέσεις, σύμφωνα με τις ισχύουσες περί αυτών διατάξεις, ορίζεται ως εξής:

α) Για τους υπαλλήλους, καθώς και την προσωπική ασφάλεια και τους οδηγούς, που είναι αποσπασμένοι ή διατίθενται ή διορίζονται στην Προεδρία της Δημοκρατίας, στη Γενική Γραμματεία του Πρωθυπουργού, στο γραφείο του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, στα γραφεία των Υπουργών, των Αναπληρωτών Υπουργών και των Υφυπουργών στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού της Κυβέρνησης και στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού, συνολικά το μήνα για κάθε υπάλληλο, ως ακολούθως:

αα) Υπερωριακή εργασία (μέχρι 22ης ώρας) 20 ώρες,

ββ) Νυχτερινή υπερωριακή εργασία.

(από 22ης ώρας μέχρι 6ης πρωινής) 8 ώρες,

γγ) Εργασία τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες (από 6ης πρωινής μέχρι 22ης ώρας) 12 ώρες,

β) Για τους υπαλλήλους, καθώς και την προσωπική ασφάλεια και τους οδηγούς, που είναι αποσπασμένοι ή διατίθενται ή διορίζονται στα γραφεία των Γενικών και Αναπληρωτών Γενικών Γραμματέων Υπουργείων και των Ειδικών Γραμματέων, συνολικά το μήνα για κάθε υπάλληλο, ως ακολούθως:

αα) Υπερωριακή εργασία (μέχρι 22ης ώρας) 15 ώρες.

ββ) Νυχτερινή υπερωριακή εργασία

(από 22ης ώρας μέχρι 6ης πρωινής) 7 ώρες.

γγ) Εργασία τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες

(από 6ης πρωινής μέχρι 22ης ώρας) 8 ώρες.

Η δαπάνη που προκαλείται από την παραπάνω εργασία των περιπτώσεων α' και β' βαρύνει τις πιστώσεις των προϋπολογισμών των φορέων στους οποίους οι ανωτέρω παρέχουν τις υπηρεσίες τους.

γ) Για τους υπαλλήλους που είναι αποσπασμένοι ή διατίθενται για την εξυπηρέτηση των Γραφείων των Βουλευτών, των Μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, των Πολιτικών Κομμάτων, καθώς και του Γραφείου του Επιτρόπου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συνολικά το μήνα για κάθε υπάλληλο, ως ακολούθως:

αα) Υπερωριακή εργασία (μέχρι 22ης ώρας) 14 ώρες,

ββ) Νυχτερινή υπερωριακή εργασία

(από 22ης ώρας μέχρι 6ης πρωινής) 5 ώρες.

γγ) Εργασία τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες

(από 6ης πρωινής μέχρι 22ης ώρας) 6 ώρες.

Οι πιστώσεις για την υπερωριακή απογευματινή, νυκτερινή απασχόληση ή απασχόληση κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες των παραπάνω υπαλλήλων της περίπτωσης γ' των οποίων η μισθοδοσία βαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό (Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, Υπουργεία, Νοσοκομεία κ.λπ.) εγγράφονται στον προϋπολογισμό των ανωτέρω φορέων για την πληρωμή των αποζημιώσεων.

Για τους υπαλλήλους που διατίθενται ή αποσπώνται στα παραπάνω Γραφεία της ίδιας περίπτωσης γ' από νομικά πρόσωπα και Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού, των οποίων η μισθοδοσία δεν βαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό, η αποζημίωση καταβάλλεται από τις Υπηρεσίες που ανήκουν οργανικά οι παραπάνω υπάλληλοι, για όσο χρονικό διάστημα είναι αποσπασμένοι ή διατίθενται στα προαναφερόμενα γραφεία.

Το ωρομίσθιο της υπερωριακής εργασίας για τους υπαλλήλους όλων των προαναφερόμενων περιπτώσεων α', β' και γ ’, καθορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου A3.

3. Ο αριθμός των ωρών νυκτερινής, Κυριακών, πέραν του πενθημέρου και λοιπών εξαιρέσιμων ημερών εργασίας για το φυλακτικό προσωπικό και το προσωπικό καθαριότητας των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Κέντρου Λήψεως και Επεξεργασίας Σημάτων Συναγερμού (ΚΕ.Λ.Ε.Σ.Σ.), των Ν.Π.Δ.Δ. που εποπτεύονται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού του προσωπικού των καταστημάτων κράτησης αρμοδιότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, των τελωνειακών και φοροελεγκτικών υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, καθώς και των υπαλλήλων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, καθορίζεται με απόφαση του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού, κατ’ εξαίρεση των διατάξεων της περίπτωσης β ’ της παραγράφου Α2, στα πλαίσιο των εγκεκριμένων σχετικών πιστώσεων.

Το ωρομίσθιο της υπερωριακής εργασίας για όλους τους ανωτέρω υπαλλήλους καθορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου A3. Η ωριαία αμοιβή για εργασία πέραν του πενθημέρου είναι ίδια με αυτή που παρέχεται για απογευματινή υπερωριακή εργασία.

Η προκαλούμενη δαπάνη για τις πέραν του πενθημέρου αποζημιώσεις του φυλακτικού προσωπικού και του προσωπικού καθαριότητας των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού βαρύνει τον προϋπολογισμό του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και καταβάλλεται από αυτό.

Σημειώσεις επί του άρθρου

Μισθολογικές ρυθμίσεις των υπαλλήλων του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) πρώτου και δεύτερου βαθμού, των Νομικών Προσώπων Δημοσίου (Ν.Π.Δ.Δ.) και Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.), καθώς και των Δ.Ε.Κ.Ο. του Κεφαλαίου Α του ν. 3429/2005 (Α' 314) και άλλες μισθολογικές διατάξεις

Βλέπε την εγκύκλιο 2/2015/ΔΕΠ σχετικά με την παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος κεφαλαίου

Σημειώσεις επί του νόμου

Βλέπε και την Πράξη 118/19.5.2017 Τράπεζας της Ελλάδος για το πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις του ν. 4354/2015