Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης ανακοίνωσε σήμερα, Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου 2022, τα στοιχεία που προκύπτουν από την 6η εβδομάδα εφαρμογής του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» καθώς και αναλυτικές λεπτομέρειες για το πως θα εφαρμοστούν το «Καλάθι των Χριστουγέννων» και το «Καλάθι του Άη Βασίλη», τα οποία θα βρίσκονται σε ισχύ, το μεν πρώτο από τις 14 Δεκεμβρίου έως και τις 4 Ιανουαρίου, το δε δεύτερο από τις 14 Δεκεμβρίου έως και τις 11 Ιανουαρίου.
Ακολουθούν οι δηλώσεις του κ. Γεωργιάδη:
«Έκτη εβδομάδα λειτουργίας του καλαθιού του νοικοκυριού και συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι καλές του επιδόσεις. Τα περισσότερα προϊόντα κράτησαν σταθερές τις τιμές, πάρα πολλά μείωσαν τις τιμές και ελάχιστα έχουν αυξήσεις. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι έχουμε πια μέση αξία καλαθιού περίπου 30% κάτω από ότι την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του και αν συνυπολογίσετε και το περίπου 10% του πληθωρισμού που μεσολάβησε, περίπου 40% κάτω.
Είναι εντυπωσιακό ότι ενώ την πρώτη εβδομάδα σχεδόν όλες οι αλυσίδες στο σύνολο αξίας του καλαθιού ήταν πάνω από τα 110 ευρώ, τώρα πλέον σχεδόν τα δύο τρίτα των αλυσίδων είναι κάτω από τα 100 ευρώ. Άρα, όσο οι καταναλωτές συνεχίζουν και στηρίζουν αγοράζοντας προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού, τόσο περισσότερο πιέζονται οι αλυσίδες να πηγαίνουν τις τιμές προς τα κάτω.
Ευχαριστώ τους καταναλωτές για αυτή τους την επιλογή και ευχαριστώ και τις αλυσίδες που βδομάδα με τη βδομάδα δείχνουν πράγματι μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να βάλουν πλάτη στην κοινωνία σε μία δύσκολη στιγμή.
Στα πλαίσια αυτής της καλής επιδόσεως του καλαθιού αποφασίσαμε να κάνουμε για την περίοδο από 14 Δεκεμβρίου 2022 έως και 4 Ιανουαρίου 2023, την περίοδο δηλαδή των εορτών, το «Καλάθι των Χριστουγέννων», προσθέτοντας στο ήδη υπάρχον καλάθι τα εξής προϊόντα: Γαλοπούλα, μοσχάρι, τσουρέκι / βασιλόπιτα και σοκολάτα.
Είχε γίνει μεγάλη συζήτηση για το αν θα συμπεριλάβουμε στο εορταστικό καλάθι και τα παραδοσιακά μελομακάρονα και τους παραδοσιακούς κουραμπιέδες. Αποφάσισα να μην τα συμπεριλάβω στο καλάθι. Ο λόγος είναι ότι δεν θέλουμε να προκαλέσουμε αθέμιτο ανταγωνισμό προς τους φούρνους και τα ζαχαροπλαστεία που παραδοσιακά είναι τα μαγαζιά που από αυτά προμηθευόμαστε κυρίως τα συγκεκριμένα προϊόντα κατά το διάστημα των εορτών.
Ούτως ή άλλως, και για το ψωμί και για τα άλλα προϊόντα τα οποία έχουμε συμπεριλάβει στο «Καλάθι του Νοικοκυριού», ο πραγματικός χώρος του φρέσκου ψωμιού παραμένει πάντα ο φούρνος της γειτονιάς και όχι το σούπερ μάρκετ.
Κατά την προσπάθειά μας να φτιάξουμε το καλάθι των εορτών, ετέθη το ερώτημα αν θα βάλουμε στο καλάθι και παιχνίδια. Με την ίδια ακριβώς λογική ότι δεν θέλουμε να δώσουμε ένα σήμα πως πρέπει όλα να πάνε στα σούπερ μάρκετ και άρα και τα παιχνίδια να τα αγοράζουμε από εκεί, αποφασίσαμε σε συνεργασία με το Σύνδεσμο των παιχνιδιών στην Ελλάδα, τον Σύνδεσμο Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών, να φτιάξουμε «το καλάθι του Αη Βασίλη» κι έτσι από την επομένη Τετάρτη 14 του μηνός και έως τις 11 Ιανουαρίου 2023 όλα τα καταστήματα παιχνιδιών θα έχουν το δικό τους καλάθι για τις γιορτές.
Έχουμε συγκεντρώσει 10 κατηγορίες παιχνιδιών, δηλαδή επιτραπέζια-παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ, παιχνίδια μίμησης, βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας, παιχνίδια με τουβλάκια, οχήματα τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια, λούτρινα και μουσικά παιχνίδια.
Όλα τα καταστήματα παιχνιδιών θα πρέπει να έχουν «καλάθι του Αη Βασίλη» που θα συμπεριλαμβάνει τουλάχιστον ένα προϊόν από την κάθε κατηγορία. Οι περισσότερες αλυσίδες μας έχουν πει ότι θα συμπεριλάβουν πολύ περισσότερα από ένα και το καλάθι θα είναι εξαιρετικά πλούσιο και εορταστικό.
Και το «καλάθι του Αη Βασίλη» ακολουθεί την ίδια λογική. Θα το παρακολουθούμε κάθε Τετάρτη. Θα υπάρχει στον e-ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ειδικό πεδίο για το «καλάθι του Αη Βασίλη» για να μπορείτε να δείτε στην κάθε αλυσίδα που σας ενδιαφέρει ποια προϊόντα έχει αυτό το καλάθι και σε ποια τιμή και να παρακολουθείτε και από εβδομάδα σε εβδομάδα μέχρι τις 11 Ιανουαρίου που κλείνει η εορταστική περίοδος την εξέλιξη των τιμών ανά αλυσίδα και ανά παιχνίδι.
Έχει σημασία να πούμε ότι με το «καλάθι του Αη Βασίλη» τα παιχνίδια και αυτές οι κατηγορίες που συμπεριλαμβάνονται στο καλάθι θα ελέγχονται από τη ΔΙΜΕΑ ως προς το περιθώριο του κέρδους. Άρα, θα γίνει μία προσπάθεια να συγκρατηθούν και εκεί οι τιμές ώστε οι μικροί μας φίλοι να μη στερηθούν λόγω πληθωρισμού και πολέμου τα αγαπημένα τους παιχνίδια.
Πιστεύω ότι θα είναι άλλη μία πρωτοβουλία, που θα αγκαλιάσουν οι καταναλωτές και ιδιαίτερα οι γονείς. Προσδοκώ και με τον κλάδο των παιχνιδιών να έχουμε την ίδια καλή πορεία και την ίδια καλή συνεργασία που είχαμε και με τα σούπερ μάρκετ, κάτι που έχει οδηγήσει στα καλά αποτελέσματα στο «καλάθι του νοικοκυριού».
Καλά Χριστούγεννα, καλές γιορτές, όλα θα πάνε όπως πρέπει».
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Δύο ερωτήσεις μία για το καλάθι με τα τρόφιμα και μία για τα παιχνίδια. Το καλάθι με τα τρόφιμα είπαμε θα είναι τσουρέκι ή βασιλόπιτα ή και τσουρέκι και βασιλόπιτα;
Κος Γεωργιάδης: Ναι, τσουρέκι ή βασιλόπιτα.
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Άρα ένα από τα δύο, όχι και τα δύο.
Κος Γεωργιάδης: Ναι, δεν είναι υποχρεωτικό να βάλει και τα δύο.
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Όσον αφορά στα παιχνίδια, θα είναι όπως και στα σούπερ μάρκετ από ένα τζίρο και πάνω; Δηλαδή μόνο οι μεγάλες αλυσίδες;
Κος Γεωργιάδης: Βάζουμε τζίρο από ένα εκατομμύριο ευρώ και πάνω, άρα στην πραγματικότητα σχεδόν όλα τα καταστήματα παιχνιδιών θα συμπεριλαμβάνονται. Μόνο στα πολύ μικρά δε θα είναι υποχρεωτικό. Φυσικά, όποιο θέλει θα μπορεί να συμμετέχει εθελοντικά έτσι όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα. Αλλά υποχρεωτικό θα είναι από το ένα εκατομμύριο ευρώ και πάνω.
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Είπατε ότι τα μελομακάρονα, οι κουραμπιέδες και τα λοιπά κάνουν αθέμιτο ανταγωνισμό στους φούρνους. Το μοσχάρι και η γαλοπούλα δεν κάνουν αθέμιτο ανταγωνισμό στα κρεοπωλεία;
Κος Γεωργιάδης: Ασφαλώς, αλλά κρέας αγοράζουμε από το σούπερ μάρκετ, δεν μπορείς να πεις ότι το σούπερ μάρκετ δεν είναι και αγορά κρέατος. Αλλά τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες δεν είναι ο κύριος χώρος τους τα σούπερ μάρκετ. Άρα, εμείς προσπαθούμε να τηρήσουμε στην αγορά μία ισορροπία, αυτός είναι ο λόγος.
Προφανώς στο διάστημα αυτό έχω μιλήσει και με την Ομοσπονδία των Αρτοποιών και με την Ομοσπονδία των Κρεοπωλών. Δεν έχουμε καταλήξει ακόμα σε ένα σχήμα που να ενδιαφέρονται και να μπορούν να υποστηρίξουν το καλάθι.
Για να μπει κάποιος στο καλάθι πρέπει πρώτον, να μπορεί να έχει καλύτερες τιμές και δεύτερον, να έχει επαρκή προϊόντα. Διότι αν κάποιος δεν πληροί αυτές τις δύο προϋποθέσεις, αν τον βάλω στο καλάθι θα του κάνω ζημιά. Θα πηγαίνεις και θα βλέπεις ή ακριβά προϊόντα και άρα θα κάνεις τη σύγκριση με κάποιους άλλους ή θα τελειώνουν γρήγορα και άρα, πάλι θα είναι μια πηγή γκρίνιας και ανισορροπίας που θα πηγαίνεις και δεν θα το βρίσκεις.
Άρα, η «άσκηση» του καλαθιού, ξέρω ότι το είδατε με μεγάλη επιφύλαξη από την αρχή και καλά κάνατε, αλλά, αν δείτε, προσπαθούμε να το ισορροπήσουμε όσο περισσότερο γίνεται».
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Είναι εντυπωσιακή η μείωσή του 30-40%. Είναι όντως μία εντυπωσιακή μείωση, γιατί όμως δεν μπορεί να δουλέψει ο ανταγωνισμός υπό φυσιολογικές συνθήκες και πρέπει να κάνουμε ένα καλάθι και τι είναι αυτό που τελικά οδήγησε στη μείωση αυτή;
Κος Γεωργιάδης: Όταν φτιάχναμε το καλάθι η ιδέα ήταν να φτιάξουμε έναν χώρο στα σούπερ μάρκετ που ο πληθωρισμός θα τρέχει με μικρότερη ταχύτητα.
Τι λέγαμε; Αν τρέχει ο πληθωρισμός έξω με 10%, εκεί να τρέχει με 3% και άρα θα έχουμε γλιτώσει 7 μονάδες πληθωρισμού, άρα, θα έχουμε μια κάποια σχετική επιτυχία. Αυτός ήταν ο στόχος. Κανένας μας δεν είχε φανταστεί ότι θα οδηγούσε προς τα πίσω. Αυτό είναι πράγματι κάτι που έχει γίνει και είναι πολύ εντυπωσιακό.
Τώρα, η θεωρητική βάση πάνω στην οποία λειτουργεί, ίσως να πρέπει να γίνει αντικείμενο μιας πιο εξειδικευμένης επιστημονικής έρευνας. Ο κ. Νίκος Παπανδρέου σε ένα άρθρο του το οποίο έγραψε ως κάτοχος διδακτορικού πάνω σε θέματα του εμπορικού ανταγωνισμού, ίσως έχει θέσει κάποιους προβληματισμούς γιατί πράγματι δουλεύει κατ’ αυτόν τον τρόπο.
Οφείλω όμως να σας πω ότι όσο κάποιος και να είναι αρνητικός προς την κυβέρνηση ή προς εμένα αποκλείεται να μη βλέπει τη διαφορά πια στις τιμές. Γιατί η διαφορά στις τιμές από την πρώτη εβδομάδα είναι πλέον εντυπωσιακά μεγάλη.
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Είχατε μιλήσει την προηγούμενη εβδομάδα για κάποια φαινόμενα αισχροκέρδειας. Έχετε επιδώσει κάποια πρόστιμα;
Κος Γεωργιάδης: Έχουμε επιδώσει στις αλυσίδες αυτές για κάποια συγκεκριμένα προϊόντα, την έκθεση ελέγχου της ΔΙΜΕΑ και αναμένουμε τις έγγραφες εξηγήσεις τους, όπως προβλέπει ο νόμος.
Τα προϊόντα αυτά, αν τελικά καταλήξουν σε πρόστιμα, δηλαδή αν καταλήξει ο έλεγχος ότι οι εξηγήσεις δεν είναι επαρκείς και επιβληθούν πρόστιμα, εφόσον είναι κάτω από τις 50 χιλιάδες ευρώ και άρα βάσει του νόμου και της ευρωπαϊκής οδηγίας δεν μπορούμε να ανακοινώσουμε την αλυσίδα, έχω σκοπό να ανακοινώσω ποια προϊόντα ήταν ώστε να ξέρει ο καταναλωτής ότι αυτά τα προϊόντα τα έδωσαν σε υψηλότερη τιμή και να μπορεί να καταλάβει και που περίπου ήταν αυτά τα προϊόντα. Αυτό δεν απαγορεύεται.
Ερώτηση Δημοσιογράφου: Ήταν μεγάλος ο αριθμός αυτών;
Κος Γεωργιάδης: Όχι δεν ήταν μεγάλος, ήταν μικρός, αλλά θέλω να είμαι ειλικρινής, με ενόχλησε που μέσα στο καλάθι υπήρχαν τέτοια ευρήματα.
Εμένα μου αρέσει η καλόπιστη και η ανθρώπινη συνεννόηση. Τα πρόστιμα υπάρχουν γι’ αυτούς που δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε καλόπιστα. Μέσα στο καλάθι είναι ηθικώς απαράδεκτο να έχεις μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.
Εκεί υπάρχει μια συντονισμένη προσπάθεια όχι μόνο από την κυβέρνηση αλλά και από τους συναδέλφους σου που πωλούν τα προϊόντα αυτά να δώσεις στον κόσμο καλύτερες τιμές. Αυτό ας το σεβαστούν όλοι.
Αλλά επαναλαμβάνω, για να μην χάσουμε τη μεγάλη εικόνα, αυτή είναι η μικρή εικόνα. Η μεγάλη εικόνα του καλαθιού, και σε αυτό νομίζω πρέπει να μείνουμε, είναι ότι όπως βλέπετε από τον e-ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ οι τιμές είναι πλέον έντονα καθοδικές.
Την επόμενη Τετάρτη θα πραγματοποιήσω μια συνέντευξη τύπου εδώ, με τις Υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή και θα παρουσιάσουμε αναλυτικά τους πίνακες ανά κατηγορία προϊόντων και με παραδείγματα προϊόντων από την πρώτη στην έκτη εβδομάδα.
Άρα, θα βλέπετε με τα μάτια σας σε συγκεκριμένα προϊόντα και σε συγκεκριμένες κατηγορίες πως οι τιμές έχουν εξελιχθεί αυτές τις έξι εβδομάδες. Είναι βέβαιον ότι οι καταναλωτές που επιλέγουν να αγοράσουν πράγματα από το καλάθι, πλέον κερδίζουν λεφτά».
Επισυνάπτονται οι σχετικοί πίνακες, το λογότυπο για το «Καλάθι του Άη Βασίλη» καθώς και φωτογραφικό υλικό
Αθήνα, 7 Δεκεμβρίου 2022
Α/Α | Κατηγορία Παιχνιδιών |
1 | Επιτραπέζια / Παζλ |
2 | Παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης) |
3 | Βρεφικά παιχνίδια |
4 | Φιγούρες δράσης |
5 | Παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια) |
6 | Οχήματα – Τηλεκατευθυνόμενα |
7 | Ηλεκτρονικά παιχνίδια |
8 | Αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα) |
9 | Λούτρινα |
10 | Μουσικά παιχνίδια |
Αθήνα, 7 Δεκεμβρίου 2022
Α/Α | Κατηγορία Προϊόντων |
1 | Ρύζι |
2 | Ψωμί για τoστ |
3 | Ψωμί φραντζόλα (τυποποιημένο/συσκευασμένο) |
4 | Φρυγανιές |
5 | Μακαρόνια Νο 6 |
6 | Αλεύρι για όλες τις χρήσεις |
7 | Όσπρια (ένα τουλάχιστον είδος) |
8 | Γαλοπούλα ή/και πάριζα |
9 | Κατεψυγμένα ψάρια |
10 | Νωπό χοιρινό (συσκευασμένο ή μη) |
11 | Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη) |
12 | Γάλα φρέσκο πλήρες |
13 | Γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά |
14 | Γάλα εβαπορέ |
15 | Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις |
16 | Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά |
17 | Τυρί φέτα |
18 | Τυρί γκούντα |
19 | Τυρί με χαμηλά λιπαρά |
20 | Χυμός τομάτας διατηρημένος |
21 | Αυγά (κλωβοστοιχίας και αχυρώνα) |
22 | Μαργαρίνες |
23 | Παρθένο ελαιόλαδο |
24 | Ηλιέλαιο |
25 | Κατεψυγμένα λαχανικά (τουλάχιστον δύο από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια) |
26 | Λευκή ζάχαρη |
27 | Γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για διαβητικούς (π.χ. στέβια) |
28 | Προϊόντα βρώμης (τουλάχιστον ένα) |
29 | Κρέμα βρεφικής ηλικίας |
30 | Γάλα βρεφικής ηλικίας |
31 | Ελληνικός καφές |
32 | Στιγμιαίος καφές |
33 | Γαλλικός καφές |
34 | Κακάο σε σκόνη |
35 | Χυμός πορτοκάλι |
36 | Απολυμαντικά χεριών / αντισηπτικά |
37 | Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες) |
38 | Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες |
39 | Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι |
40 | Χαρτί κουζίνας |
41 | Χαρτί υγείας |
42 | Οδοντόκρεμες |
43 | Σερβιέτες ή ταμπόν |
44 | Σαμπουάν |
45 | Σαπούνια σε στερεή κατάσταση |
46 | Πάνες ακράτειας |
47 | Πάνες για μωρά |
48 | Μωρομάντηλα |
49 | Σαμπουάν για μωρά |
50 | Τροφές για σκύλους |
51 | Τροφές για γάτες |
Από 14 Δεκεμβρίου 2022 έως και 04 Ιανουαρίου 2023 – Καλάθι Χριστουγέννων | |
52 | Γαλοπούλα |
53 | Μοσχάρι |
54 | Τσουρέκι / Βασιλόπιτα |
55 | Σοκολάτα |